Két, egymáshoz sok mindenben hasonlatos férfi sétált
beszélgetésbe mélyedve Leidenben. Az idôsebbik
– ötvennégy éves, jókötésû,
szôke szakállú, egyenes tartású, hosszú
hegyi túrákon edzett – erôteljesen lépkedett.
A másik épp most töltötte be az ötvenet, vézna
volt és csenevész, magas homlokú, szemüveget
viselt, s járása különös, görcsös
benyomást keltett. Ô is szívesen túrázott,
ám orvosa tanácsára kímélnie kellett
magát, noha e tanácsot többnyire eleresztette a füle
mellett. Egyikük sem volt holland. Bár szülôvárosukban
ismert személyiségek, eddig soha nem találkoztak.
Mindketten egyszerû családból származtak, saját
területükön nevet szereztek maguknak, s mind hivatásuknál
fogva, mind személyes érdeklôdésbôl gyakran
utaztak, nem ritkán távoli vidékekre is. Nemrégiben
az Egyesült Államokban jártak. Az idôsebbik az
országot szörnyûnek, a konyhát élvezhetetlennek
találta; soha többé nem szándékozott visszatérni,
bár mûve késôbb épp ott talált
a legnagyobb elismerésre; a másik háromszor is megfordult
ott néhány hónap erejéig, s bár dolgozott,
kevés figyelmet szenteltek neki, s az elismerésre még
hosszú ideig kellett várnia.
Hollandiában ezzel szemben, ahol jó barátaik voltak,
mindkettejüknek elismeréssel adóztak. Mûvükben
a megújhodást tisztelték az akkoriban uralkodó
enyhén komótos, polgári-liberális klíma
dacára.
Mindketten bécsi zsidók voltak, akik mind életükkel,
mind mûvükkel hátat fordítottak a tradicionális,
ortodox szemléletnek. Mindaddig csak hallomásból ismerték
egymást, a leideni négyórás séta az
elsô és utolsó találkozás volt egyben.
Bár intenzív beszélgetés folyt közöttük,
amellyel mindketten elégedettek voltak, maradandó nyomokat
egyikükben sem hagyott. Minden, amit a Gustav Mahler kérésére
1910. augusztus 26-án dr. Sigmund Freuddal megtartott konzultációról
tudunk, véletlen részlet csupán, amelyet jóval
az esemény után vetettek papírra, részben másodkézbôl
származik, s nem is mindig megbízható forrásból.
Mahler kerülte Bécset; Freud a 38-as „Anschluß” után
nagy nehézségek között hagyta el a várost,
hogy egy évvel késôbb, éveken át gyötrô
szájrákja következtében a londoni emigrációban
fejezze be életét. Mahler a beszélgetés után
kilenc hónappal súlyos betegen tért vissza Bécsbe,
ahol rövidesen meghalt. Hírességnek számított
ott, elsôsorban nem mint zeneszerzô, hanem mint a bécsi
Operaház, egy jókora adag antiszemitizmussal fûszerezett
intrikus viperafészek karmestere. Ô is, akárcsak Freud,
az egyik német nyelvû tartományból, Morvaországból,
az Osztrák-Magyar Monarchia félreesô csücskébôl
való, ahol jelentékeny zsidó közösségek
éltek. Mahler születésének évében
engedélyezték a zsidók szabad mozgását,
így sokan a városokba költöztek, ahol az élet
több lehetôséget kínált. Mahler szerencsétlen
családból származott. Apja ócskásból
tornászta fel magát szeszesital-kereskedôvé,
s egy fiatal nôt vett feleségül, aki, bár ajánlatának
kezdetben ellenállt, a házasságkötés után
életfogytiglan viselte zsarnokoskodását. Az asszony
beletörôdve helyzetébe, családjának s a
háztartásnak szentelte magát, tizennégy gyermeket
hozott a világra, hat közülük még kisgyermek
korában meghalt az akkoriban szokásos fertôzô
betegségekben. A gyermekgyászdalok minden családban
ismertek voltak, hiszen az újszülöttek fele nem érte
meg az iskoláskort. Gustav egész fiatalon tehetséges
zongoristának bizonyult, s apja felismerte, hogy fia, hála
tehetségének, többre fogja vinni mint ô. Az anya
a sok terhességtôl, betegségtôl, a gyermekek
halálától, a háztartás terheitôl
elgyötörten, elhagyatottan – férje nem sokat törôdött
vele – korán meghalt. Életében a romantikát
egyedül a hegyes-völgyes táj, a kisvárosi helyôrség
trombitáló-masírozó katonái és
a morva népzene jelenthette. A tizenöt éves Mahler támogatók
segítségével jut Bécsbe, a Monarchia politikai
és kulturális középpontjába, ahol zenét
tanul. Elkezd komponálni is, leteszi az érettségit,
s megéli, hogy azért nem díjazzák elsô
kompozícióját, mert Brahms, aki tagja a zsûrinek,
Wagner-utánérzésnek tartja. Mahler jobb körök
gyógyüdülôhelyein kisebb zenekarok kórusmestere,
késôbb a kasseli, prágai és lipcsei zenés
színházak karmestere. Kötelezettségei lefoglalják,
nehezen szakít idôt az alkotó munkára; ám
karmesterként sikert arat. Az a természeti misztika, amely
elsô szimfóniáját jellemzi, nem talál
mindenütt visszhangra, miután meglehetôsen távol
áll Schubert vagy Bruckner természeti misztikájától.
Mahler Budapesten, a Monarchia második legnagyobb városában
lesz karmester, ahol az Operaház repertoárját éppúgy
felfrissíti, mint 1891-ben Hamburgban. Ezek a Csodakürt évei,
ekkor érik komponistává, írja meg négy
elsô szimfóniáját, s találkozik a fiatalabbak,
pl. Bruno Walter és Otto Klemperer csodálatával.
1897-ben elérhetô közelségbe kerül a
csúcs: megüresedik a Bécsi Udvari Opera vezetôi
és karmesteri széke. Itt éli hattyúdalát
a haldokló, szétesett császári birodalom. Bécs
a fin de siècle szépségében fuldokol. Mahlert
kinevezik, jóllehet, csak azután, hogy kikeresztelkedik,
olyan feltétel ez az udvari hivatalnokoknál, amelyet Mahler
részben opportunizmusból, részben homályos
vallási késztetéseknél fogva teljesít.
Sokkal inkább volt kozmopolita, mint provinciális zsidó,
s amint Heine is belépôjegynek tekintette keresztlevelét
a német kultúrába, a Bécsi Opera mint asszimilációja
jele, Mahlernek is megérte a keresztséget. Vallását
amúgy a zenében ápolta, s nem a templomban, amelynek
küszöbét soha többé nem lépte át.
A Bécsi Filharmonikusok nemcsak szimfonikus zenekar volt, hanem
egyúttal a Bécsi Operaház zenekara is. Mahler mindkét
funkciójában vezette a zenekart, a maga perfekcionista módján,
telve új ötletekkel, teljes odaadással. Saját
munkájára csak a nyári hónapok maradtak, egyébként
megbízatását szolgálta, amit hol örömujjongással,
hol kemény kritikával fogadtak. A zenében kortársa
volt Hugo Wolf, Brahms, Wagner, Bruckner és Richard Strauss, közöttük
kellett meghódítania saját helyét, s ehhez
szolgált ugródeszkául a bécsi zenei élet,
bár talán túlságosan is nagy volt ez az ár.
A 20. század fordulóján a bécsi kulturális
élet belsô berkeit olyan zeneszerzôk alkották,
mint Webern és Schönberg, írók, mint Musil és
Schnitzler, festôk, mint Klimt és Kokoschka, építészek,
mint Loos és Wagner, gondolkodók, mint Wittgenstein és
Mach. Ezek közt voltak zsidók is, akiket bár mûvészként
elfogadtak, a politikában és a sajtóban idôrôl
idôre feltámadt velük szemben az antiszemitizmus. Ez
nyomta rá bélyegét mind Mahler érkezésére,
mind tíz évvel késôbbi búcsújára
a Bécsi Operától. Ô maga soha nem reagált,
mintha az egész egyáltalán nem érintette volna.
Ugyanakkor kortársát és diáktársát,
Theodor Herzlt, akivel minden bizonnyal sok közös ismerôsük
volt, ez a helyzet indította arra, hogy saját államot
követeljen a zsidóknak; híres könyvét ugyanabban
az évben tette közzé, amelyben Mahler a feltámadási
szimfóniát írta. A zenetörténész
Lebrecht szerint az egyik nemzeti, a másik egyéni megváltásért
szállt síkra. Mindenesetre Bécsben Mahler éppoly
kevéssé találkozott Herzllel mint Freuddal.
A Bécsben töltött tíz év Mahlert a város
zenei életének középpontjává, hírességgé
avatta. Fiákeresek ismerték fel, diákok rajongtak
érte, mûvészek tisztelték. Rodin mellszobrot
készített róla, Thomas Mann Halál Velencében
címû mûvében Gustav Aschenbach tragikus alakjában
örökítette meg, Richard Strauss az elsô mahleriánusnak
nevezte magát. Mindezt Mahler tévedhetetlen perfekcionizmusának
köszönhette, amellyel zenélt, amelylyel átalakította
a Bécsi Udvari Operát, s amellyel olykor Bécstôl
távol saját mûveit vezényelte. Modern zenei
prófétaként Mahler szülôvárosában
csak korlátozott visszhangra talált. Negyvenes éveiben
járt, amikor egy sor különbözô énekesnôkkel
folytatott viszony után múzsájával találkozott.
Alma Schindlernek hívták, egy képzômûvész
lánya volt, akit apja halála után egy Carl Moll nevû
festô fogadott szeretetteljesen családjába. Fele olyan
idôs volt, mint Mahler, gyönyörû, intelligens, muzikális.
Rövid románc után 1902-ben esküdtek meg a Karlskirchében,
a nászút azonban koncertkörút volt Szentpétervárra.
Alma kétségkívül szerette férjét,
felismerte zsenijét, amely azonban alig engedett teret az asszonynak
saját élete megformálására. Az izoláltság,
amelyre Mahlernek a komponáláshoz szüksége volt,
a fellépési kötelezettségek, a munkával
járó gondok mindkét oldalon elidegenüléshez,
egymás elhanyagolásához vezettek, amelyet idônként
a békülés periódusai szakítottak meg.
Mahler a maga részérôl rajongva szerette feleségét,
már amikor egyáltalán tudomásul vette létezését.
Többnyire azonban kényszeresen belemélyedt a zenélésbe
és a zeneszerzésbe. Jó száz évvel ezelôtt
ugyanebben a Bécsben, élete utolsó évében
Mozart egyik barátjának, egy kórusmesternek írt
egy negyvennyolc taktusból álló, kétoldalas
motettát, soha nem javított rajta. A sebtiben odavetett Ave
verum corpus nagy zene volt és vallásos tiszteletadás.
Mahler halálát megelôzô évben, röviddel
Freuddal történt beszélgetése után vezényli
nyolcadik szimfóniáját, amelyet ugyanúgy átitat
a vallási áhítat, s amelynek elsô része
az ôsi templomi énekre, a Veni creator spiritus-ra, második
része Goethe Faustjára épül. 1906-ban kezdett
hozzá, s ezt írta amszterdami mecénásának,
Willem Mengelbergnek: „A természet teljessége kap hangot
benne, a legtotálisabb, amit eddig létrehoztam. Képzeld
el, ahogyan egyszerre az egész univerzum vibrálni, zengeni
kezd.” Mindehhez több mint 1000 közremûködôre
van szükség, 170 zenészre és 850 énekesre,
köztük 350 gyermekre és 8 szólistára. A
premiert, amely egyben az új müncheni koncertterem felavatása
is, 1910. szeptember 12-re tûzik ki. Odautazik Schönberg, Klemperer
és Stokowski, Thomas Mann, Stefan Zweig és Georges Clemenceau;
a szólórészeket Bruno Walter tanulja be. Ez a mû
volt az utolsó romantikus szimfónia, s egyben utolsó
saját mûve, amelyet Mahler Európában vezényelt.
Késôbb készült alkotásait, a Das Lied von
der Erde-t és a kilencedik szimfóniát ô maga
már nem hallhatta, a tizediket be sem fejezte. A zenei dimenziók
kitágítása, amely ahhoz volt szükséges,
hogy a mondhatatlant elmondhassa, a nyolcadik szimfóniában
határaihoz érkezett. Igazi alkotói gyôzelem
volt ez, egy álom megvalósítása, maga az elôadás
pedig egy boldogtalan élet boldog pillanata.
...Bár alkotóereje erôsebb, mint valaha, Mahler
testileg és lelkileg megtört ember. Kislánya elvesztése
még inkább visszaszorította a zene elszigeteltségébe,
amelyben szinte alig vett tudomást feleségérôl.
Az aszszonynak figyelemre lett volna szüksége, a legkülönbözôbb
panaszai voltak, s gyógyfürdôhelyeken keresett kiutat.
1910 nyarán, amikor Mahlert teljesen lefoglalta nyolcadik szimfóniájának
színrevitele, s a tizedik komponálása, megismerkedett
Walter Gropius-szal, a tehetséges fiatal építésszel,
s viszonyuk lett, amelyet végül Mahlernek is bevallott. Almának
saját ambíciói voltak, komponálni és
élni akart, Mahlernél azonban süket fülekre talált.
Élete frusztrálttá, örömtelenné vált.
Férjének szemére vetette testi kötelességei
elmulasztását, potenciája gyengeségét,
élete iránti közönyét. Mahler követelte,
hogy válasszon közte és Gropius között,
ô döntött és maradt – fiatalon, szépen és
csalódottan, de nem volt képes magára hagyni a bajban
gyámoltalan, elmagányosodott férjét.
A házassági krízis Mahlerbôl mély
bûntudatot váltott ki. Mintegy fogadalomként feleségének
ajánlotta nyolcadik szimfóniáját, elismeréssel
játszotta az asszony által korábban szerzett dalokat,
amelyekre azelôtt rá se nézett, s a házban szerteszét
leveleket hagyott, amelyek arról tanúskodtak, milyen nagy
szüksége van rá, mennyire szereti; ötvenedik születésnapjára
a magány és a bûntudat külön bejáratú
poklában találta magát. Idegorvos barátja azt
tanácsolta, keresse fel Freudot. Mahler egyszer, egy vita során
azt mondta barátai elôtt, hogy kevés a bizalma egy
olyan emberben, aki minden problémát egyetlen szemszögbôl
kíván megoldani és orvosolni. Nyilván ennek
tudható be, hogy háromszor állapodtak meg egy terminusban,
amelyet Mahler minden alkalommal ismételten lemondott. Freud megôrizte
türelmét, sôt, hajlandónak mutatkozott arra, hogy
Noordwijk aan Zeebôl, ahol szabadságát töltötte,
egy utolsó alkalmat kínáljon fel neki a beszélgetésre.
Mahler augusztus végén utazott Hollandiába, anélkül,
hogy érkezésérôl ottani barátait értesítette
volna. Útközben kétségbeesett szerelmesleveleket
küldözgetett Almának egészen addig, míg
nem kezdôdött a Huis ter Duin-ból Leidenbe vezetô
hosszú séta.
Freudnak ekkorra már megjelentek legfontosabb munkái;
írásai az álomfejtésrôl, a szexualitás
szerepérôl és a mindennapi élet pszichopatológiájáról,
amelyekkel a pszichoanalízis tanát megalapozta, s most szabadságát
élvezte Noordwijk aan Zeeben. Azzal, hogy a gyermeki szexuális
tapasztalatokat a neurotikus zavarok homályos forrásaként
értelmezte, alaposan ráijesztett a századelô
polgári, álszent Bécsére. Az álmokban,
az elvétésben, a szóasszociációkban
és elszólásokban felfedezi a neurotikus zavarok távoli,
elmosódott okát. A tudattalanja által irányított
ember önmagát sem ismeri, bizonyította be Freud hat
példázata segítségével, s a legapróbb
részletekbe menô esettanulmányaival, amelyekkel hipotéziseit
kívánta alátámasztani. Az akadémikus
kritika és ellenállás dacára olyan jelentékeny
szellemi társakra talált mint Jung és Adler, s külföldön,
ahol tudományos társaságok jöttek létre
a freudi tanok tanulmányozására, mûvei szintén
komoly érdeklôdést keltettek. A freudi pszichoanalitikus
felismerések nemcsak néhány a századforduló
táján élt megzavarodott bécsi polgárra
vonatkoztak, hanem jóval túlmutatva ezen, általános
történeti és kulturális összefüggéseket
tettek szemléletessé. Freud 1910 nyarán fejezte be
Leonardo da Vinci történelmi analízisét. ...Nordwijkból
Párizsba készült, hogy megnézhesse a Louvre-ban
Leonardo önarcképét. Önfejû ember volt, felismeréseit
nem szívesen tette vita tárgyává, kollégáival
s tanítványaival való késôbbi konfliktusainak
is ez volt a forrása. Mindkét sétáló,
Mahler és Freud is teljesen új világot fedezett fel
a maga területén, s abszolút megszállottja volt
saját munkájának. Mindketten elhanyagolták
a feleségüket, Mahler az életteli, tehetséges
Almát, Freud az agyonstrapált, árnyékszerû
Marthát. Ami ebben a férfibeszélgetésben a
házasság problémáiról elhangzott az
egyik oldalról, messzemenôen egybehangzott a másik
oldal tapasztalataival. Mahler olyan valakivel beszélt, akinek nem
bízott az elméletében, Freud pedig olyan honfitársával,
akinek mûve hidegen hagyta, hiszen cseppet sem volt muzikális.
Ez a találkozás feltehetôen sokkal nagyobb hatással
volt késôbbi csodálóikra, mint magára
a két szereplôre. Mahler alig említi. Amikor
a beszélgetés után az éjszakai vonattal visszautazik
Münchenbe, hogy a nyolcadik szimfónia elôadásának
elôkészületeibe vesse bele magát, ismét
szenvedélyes szerelmeslevelekkel ostromolja a Tirolban maradt Almát,
remélvén, hogy így sikerül visszanyernie szerelmét,
s csak annyit mond, Freudnak igaza van; valóban ô élete
középpontja, a fény az éjszakában.
Freud tanítványa, Theodor Reik 1933-ban a nácik
elôl Hollandiába menekül, ahol ô is, akárcsak
mestere, egy pszichobiográfia készítésére
vállalkozik; a munka tárgya ez alkalommal Mahler. Tudomására
jut Freud és Mahler találkozása, s levélben
kéri Freudot, hogy az 1910-es, tehát majd egy negyedszázaddal
azelôtt lezajlott beszélgetésrôl adjon neki információkat.
Freud azt írja, hogy vagy 1912-ben vagy 1913-ban egy délután
hosszat analizálta Mahlert Leidenben, s sokak véleménye
szerint igen eredményesen. A beszélgetés lényege
a szeretetre való képesség volt, amelyet Mahler esetében
egy anyaistennô-komplexus vagy anyakötôdés határozott
meg. Freud megemlíti zseniális beszélgetôpartnere
pszichológiai megértését. Freud Mahlert kényszerneurotikusnak
tekinti, aki egy anyaképre fixálódott. Hosszú
ideig ez a Reikhez címzett tíz sor marad az egyetlen beszámoló
arról a délutánról.
Alma Mahler, aki élemedett korban, 1964-ben halt meg New Yorkban,
1940-ben közzétette emlékiratait. Mahler halálát
követôen Alma több más zseni felesége, múzsája,
szeretôje: társa lesz a Bauhaus-építész
Gropius, a festô Oscar Kokoschka, az író Franz Werfel,
a drámaíró Gerhart Hauptmann. Emlékeit az asszony
erôteljesen átszínezi. Azt írja, Mahler belátta,
neurotikus életet él, s Freudnak beszámolt különös
lelkiállapotairól, szorongásairól, mire fel
Freud megnyugtatta. Mahler élettörténetét hallván
Freud állítólag heves szemrehányást
tett neki, hogy ilyen lelkiállapotban magához akar kötni
egy fiatal nôt. Freud ismerte Almát és családját,
s Alma szerint azt mondta, hogy Alma apát, míg Mahler Almában
anyát keresett magának, méghozzá a sajátjához
hasonló, szenvedô, gondoktól elgyötört anyát.
Mahler anyját Marie-nak hívták, s Mahler állítólag
az elsô találkozástól kezdve Marie-nak szólította
ôt, s azt szerette volna, ha az arcán több nyoma van
a szenvedésnek. Ô maga mindig is egy kicsi, vékony
férfira vágyott, aki bölcs, és szellemi fölényben
van hozzá képest, miután ezeket a vonásokat
ismerte s szerette saját apjában. Freud diagnózisa
megnyugtatta Mahlert, az anyakötôdést azonban képtelen
volt elismerni, mert idegenkedett az ilyesfajta gondolatoktól.
Kettejük levelezésébôl mindenesetre az derül
ki, hogy Mahler sosem nevezte ôt másként, mint saját
nevén, vagy annak valamilyen becézett formáján.
Extatikus szerelmi vallomásai ellenére feleségét
nem sikerült visszaszereznie többé, a nyolcadik szimfónia
müncheni próbái alatt Alma Gropiusszal lakott egy szállodában.
1910 nyarán Mahler a befejezetlen tizedik szimfónián
dolgozott, amelynek vázlatai hemzsegnek feleségéhez
címzett kétségbeesett jajkiáltásaitól.
Ugyanazok ezek, mint a nyolcadik szimfónia partitúrájában
lévô alig olvasható firkák: „Érted élni!
Érted halni!”
...Alma apja festômûvész volt, így talán
nem véletlen, hogy férjét, akiben Alma az apját
keresi, Mahlernek (Festô) hívják. Freud véleménye
szerint Mahler a beszélgetés után visszanyerte potenciáját,
s élete végéig boldog házasságban élt.
Mahler a beszélgetés során elmondta, hogy felismerte,
zeneszerzôként képtelen elérni az abszolút
csúcsot, mert a legmélyebb érzéseibôl
táplálkozó legemelkedettebb, legnemesebb részleteket
minduntalan tönkreteszik a közéjük tolakodó
banális melódiák. Ehhez a szülôi házban
lezajló házastársi veszekedés szolgáltatta
a kulcsot, amelyet nem tudott kitörölni az emlékezetébôl.
A gyermek Gustav kétségbeesetten menekült a házból,
ahol egy verkli az „Ach, du lieber Augustin”-t játszotta. A legmélyebb
tragédia és a lapos szórakoztatás ettôl
kezdve szétválaszthatatlan lett számára saját
zenéjében is. A mindennapiság és az emelkedettség,
az életet magasztaló és a halára készülôdô
ember, a kozmikus erô és a sláger közt lévô
hatalmas feszültség számos zenemû példáján
szemléltethetô. Mahler beszélt Almával való
kapcsolata problémáiról, de beszélt munkájával
kapcsolatos meghasonlottságáról is, s kétségkívül
megnyugodott valamelyest, amikor Freud az érzelmek e zûrzavarát
letisztázta, amennyiben egyrészt visszakérdezett a
gyermekkorig, s mint férfit és férjet megnyugtatta.
Alma szerint Freud igen merész volt, mert felszínre hozta
a tudattalant, rákényszerítve a tudatosulásra,
anélkül, hogy a feloldozás lehetôsége a
kezében lett volna, ami pedig az egyháznak rendelkezésére
áll. A gyónástól Mahler feltehetôen megkönynyebbült,
ha meg nem is változott. A pszichoterápia végsô
soron nem más, mint gyónás megbocsátás
nélkül.
... Mahler 1911. május 18-án tüdôödémában
meghal egy viharos estén, akárcsak Beethoven. Leánya
mellé temették, sírját egyszerû kô
jelzi, csak a neve áll rajta. Május 23-án a végrendeleti
végrehajtó Freudtól 300 koronás számlát
kap „egy 1910 augusztusában tartott többórás
konzultációért Leidenben, ahová kérésére
mentem Nordvijk aan Zee-bôl.” Mahler halálhírét
Freud az újságban olvasta.
A számla egyébként 1985-ben Londonban tûnik
fel egy Sotheby aukción, s együtt kínálják
eladásra Beethoven levelével, amelyet halhatatlan kedveséhez
írt. Mahler halhatatlan, bár elhanyagolt kedvesével
kapcsolatos szerelmi problémájával Freudhoz fordult,
és bár a két zseniális bécsi extrém,
akik közül az egyik a 20. század zenei életére,
a másik a pszichiátria fejlôdésére volt
tartós hatással, futólag összetalálkozott
Leidenben egy augusztusi délután, alig értett meg
valamit a másikból. Ennek tanúbizonysága az
azóta százszorosát érô számla
is, amelyet egyébként idejében kiegyenlítettek.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta