Tzvetan Todorov
Az új moralizmus
A legfeltûnõbb politikai és társadalmi jelenség
Nyugat-Európában és különösen Franciaországban
az elmúlt tizenöt évben annak a valaminek a felbukkanása
és stabilizálódása, amit nemzeti szélsõjobbnak
neveznek. Nem teljesen új jelenséggel van dolgunk, képzeljük
el a néhai Rip van Winkle-t, amint ma feléled évszázados
álmából, sok szempontból ismerõs terepen
találná magát. 1893-ban Maurice Barres kiadott egy
értekezést „Contre les étranger” /Az idegenek ellen
/ címen, amelyben megbélyegezte „a fajunkat elárasztó
szennyes áradatot”, és az idegent, aki „megmérgez
minket, mint egy élõsködõ”. Éppen csak
felébredt Ripünk számára a kommunizmus és
a fasizmus totalitárius kalandjai nem volnának többek
egy nyolcvan éves zárójelnél, kipróbált
majd elvetett gyógymódnál, mielõtt a történelem
újra felvette volna megszakadt menetét.
A kontextus azonban eltérõ, és ennek a neonacionalizmusnak
az értelme nem ugyanaz, mint az elõdjéé volt.
A 19. század végén a doktrína meghiúsította
minden európai állam arra irányuló igyekezetét,
hogy gyõzzön a hatalmi harcban, és hogy az Európán
kívüli országokból szerezhetõ zsákmány
minél nagyobb részét szerezze meg. A franciák
vetélytársai voltak az angoloknak, a németeknek vagy
az olaszoknak. Betelepedtek Észak-Afrikába, Fekete-Afrikába
és Ázsiába. Mára elképzelhetetlenné
váltak a háborúk európai országok között,
a 19. századi stílusú gyarmatosítás
fejezete lezárult, az outsiderrel való érintkezés
ma a nagyvárosokon belül játszódik le, nem a
távoli gyarmatokon. Ama gyarmatok egykori lakói teszik ki
ma ezeknek az „idegeneknek” a seregeit, amiképpen õk képezik
az új nacionalizmus elvi céltábláját
is.
A célpont azonban nem ok: a szélsõjobb neonacionalizmusa
komplex társadalmi mozgalom, számos forrása van; sõt,
mi több, rohamosan fejlõdik. Néhány dolog, ami
kezdetben motiválta a mozgalom militáns tagjait, többé
nem látszik fontos szerepet játszani; az antikommunizmus
például, most, hogy a kommunizmus már nem sokat számít,
vagy a fundamentalista kereszténység, amelynek hívei
eléggé megfogyatkoztak Franciaországban. De más
tényezõk jelentõsebb szerepet kezdtek betölteni.
A mozgalom elsõszámú oka minden bizonnyal a hagyományos
identitások válsága, egy egyre szélesebb körökben
osztott érzés, mivel a valahová tartozás stabil
érzése nélkül az emberi lények számára
még a saját létezésük is kétségessé
válik. És vajon mivel lehetne azonosulni egy olyan világban,
ahol a korábban domináns vallások immár a blazírt
fogyasztónak ajánlott választékot jelentik
csupán („A hónap vallása: a szikhek” volt a címe
egy új „L’Actualité des religions - Religions here and now”
/Vallások itt és most / címen indított folyóirat
1998 decemberi számának.) Világunk ráadásul
egy olyan világ, amelyben a nemzetállam, polgárai
jogainak védelmezõje napról-napra gyengül az
„Európai közösség” ellenében, ahol a piacot
a „globalizáció” és a „multik” uralják; ahol
a televízió ugyanazokat a show-kat, meccseket és ugyanazokat
a dalokat sugározza a föld minden sarkában.
A volt gyarmatokról való bevándorlók
vagy a gyerekeik egyszerûen egy próteuszi ellenség
kéznél levõ, látható helyettesítõi,
aki elég különbözõ és elég távoli
egyszerre. Közvetlenebbül benne vannak a neonacionalizmus egy
másik okában: A tegnapi idegenek nincsenek annyira birtokában
a mai kulturális kódoknak, mint a helybeliek, és ennélfogva
ezeknél kedvezõtlenebb helyzetben vannak. Ugyanakkor a helybeliek
tartanak az idegenektõl, hidegen fogadják õket. Ezeknek
az erõknek az eredõje, ha egybevesszük õket,
az, hogy a bevándorlók meg sem próbálnak integrálódni
a társadalomba, amelyben élnek. Mivel képtelenek felvenni
az új kulturális identitást, a származás
szerinti identitásukra vesznek irányt, ami lehet inkább
képzelt, mint valóságos, és egy negatív,
destruktív attitûdöt alakítanak ki az uralkodó
társadalmi renddel szemben. Autókat rongálnak, buszokat
fordítanak fel, ablakokat törnek be. A gettóvá
változott elõvárosok mindennapi valósága
táplálja erre fel a szélsõjobboldal élharcosainak
biztonsági reflexeit, akik számára mindenrõl
a bevándorlók tehetnek, akiket könnyû ránézésre
azonosítani, mert nem úgy néznek ki, mint a „magunkfajta”.
A szélsõjobb csak tovább erõsödött
az utóbbi években még valamivel, azzal, hogy a merõ
tiltakozás pozíciójába helyezkedett. A munkanélküliség
és a munkahelyhez jutás nehézsége egy egyre
magasabb követelményeket támasztó világban
a lakosság igen nagy részét érinti. Az emberek
nem ismernek magukra a hatalomban váltakozó politikai pártokban,
akiknek a képviselõi egy érthetetlen szakmai zsargont
beszélnek, és láthatólag egy olyan világhoz
tartoznak, amelybõl megannyian kirekesztve érzik magukat.
A kommunista párt, amely valamikor a tiltakozás és
ingerültség érzéseit klasszikus mederbe terelte,
ha valaki zárt ajtókra talált, többé nem
képes betölteni ezt a szerepet. Mára több szállal
kötõdnek hozzá értelmiségiek, mint a munkások,
különben is benne van a kormányban. Néhány
balos csoportot leszámítva ténylegesen a szélsõjobb
pártjai azok, amelyek szívesen fogadják mindazokat,
akiknek a szavazatai elsõsorban és mindenekelõtt minden
más pártra mondanak nemet.
De bármilyenek legyenek is az elõzményei
és az összetevõi, amit a politológusok
nálam jobban és precízebben tudnak kimutatni,
a szélsõjobb 15%-ot tesz ki a mai francia politikában.
Mit gondol a többi 85%? Ezt sokkal nehezebb felmérni, és
nincs benne a többi politikai párt programjában, hogy
onnan megtudhatnánk a választ. Itt saját tapasztalataimra
utalva megkockáztatok néhány általánosítást,
amit nehéz volna alátámasztani.
Az „individualizmus” terminus lehetõvé teszi, hogy
számot adjunk kortársaink viselkedésének nagy
részérõl. Nem kell szigorú filozófiai-szociológiai
értelemben vennünk, inkább mint választások
egész sorának megnevezését, ami magában
foglalja egész létezésünket és a róla
alkotott ítéleteket. Egyfelõl az individuum elégséges
önmagának, elveszíti érdeklõdését
a közélet, tehát a politika iránt is, még
ha eljár is szavazni, ám ezeket a választásokat
inkább vezérli a megszokás, mint az egyéni
különbségtevés. A politika nem foglalkoztatja az
„egyéneket”, akik inkább szórakoztató színjátékot
látnak benne, vagy szakadatlan és izgalmas siker- és
bukástörténeteket. Ebbõl fakad a politikusokat
karikírozó bábokkal játszott tévémûsor
és a különbözõ kormánybotrányok
népszerûsége.
Jobban megvagyunk a privátéletünkben, amelyet
ápolunk és óvunk, de ezt éppúgy a privilegizált
ego uralja, mivel másfelõl a világ megítélésére
használt értékszempontjaink szintén teljesen
individualisztikusak. És mindenekfelett, amit mindenki a legtöbbre
tart, az a személyes tapasztalat. intenzitása, az elemi
létezés élvezete, minden lehetõség kiélése.
Ha kételkednénk az individualizmus mindent átfogó
voltában, elég volna egy mindenki számára
ismert példára gondolni, amit nem tagad senki, hogy a szülõk
válása árt a gyerekeknek, de amikor azonban a saját
életükben kerülnek ilyen választás elé,
kevesen mondanak le az új szerelem ígéretérõl
vagy a megunt partnertõl való megszabadulás igényérõl
a gyerekeik kedvéért.
Az individualista választás gyakran az egyéni
szabadság vágyába van burkolva, hogy az ember úgy
cselekedhessen, ahogy neki tetszik - ez az igény különösen
erõsen hat a szexualitás és a mûvészet
területén. Nincsenek korlátok, közízlés,
ami irányíthatná szerelmi életemet; annak bármely
formáját egyforma legitimitás illeti meg, és
intenzitása büszkeséggel tölt el. Ha az individuum
hedonista, minden más élvezet elhalványul az erotikához
képest. A mûvészetben is hasonló a helyzet,
különösen az irodalomban. Az individualisták ellenzik
a cenzúra minden formáját, minden morális ítéletet.
Az író mondhat bármit és mindent, elég,
ha a saját személyes hitelességének igénye
vezérli. A közösség nem tehet különbséget
a különbözõ mûvek között, legyen
neki elég, hogy szubvencionálhatja õket. Az „írás”
és a „gyönyör” két biztos befektetés az
individualista számára.
Az individualizmus és nacionalizmus erõs trendek
a mai társadalmi életben, és - könnyen
elképzelhetõ, hogy - a holnapiban is; nem igazán új
keletûek, de a jelenbeli társadalmi kontextus új értelemmel
tölti meg mindkettõt. Ugyanez vonatkozik a harmadik trendre
is, amelyrõl beszélni szeretnék, és amelyet
új moralizmusnak fogok nevezni. Mivel sokkal kevésbé
gyakran írnak róla az elemzõk, mint a másik
két trendrõl, amelyre utaltam, szeretném ezt közelebbrõl
szemügyre venni. Nem az én felfedezésem, neves publicisták
és történészek vizsgálták már
- mint Eric Conan, Henri Russo, Philippe Cohen és kiváltképpen
Pierre-André Taguieff - az õ megfigyeléseik inspiráltak
a leginkább.
***
Mi is az a moralizmus? Erkölcsi lecke, amelyrõl bizonyos
gõggel oktatnak ki másokat. Moralistának lenni a legkevésbé
sem jelenti, hogy az ember maga morális személyiség
volna. A morális egyén az életét a jó
és a rossz kritériumainak rendeli alá, amelyek túlmutatnak
saját személyes kedvtelésein és ezek élvezetén.
Az egyén, aki moralista, mások életét veti
alá ugyanezen kritériumoknak, de õ maga csak a mások
bûneinek a megbélyegzésében jeleskedik, mert
a moralista nem fecsérli arra az idejét, hogy azt dicsérje,
ami másokban jó, vagy éppen önmagában.
Megelégszik a közvetett elõnyökkel a maga posztján
mint olyan ember, aki azért felelõs, hogy megbélyegezze
másokban a gonoszt. Ez mindig is így volt; aki megbélyegzett
egy közmegvetésre ítélt házasságtörõ
asszonyt, titokban élvezte a maga fensõbbségét.
A moralista tehát arra emlékeztet, akit a Biblia farizeusnak
nevez, ha nem esetleges képmutatására vagy formalitásaira
tesszük a hangsúlyt, inkább arra, hogy elõszeretettel
ítélkezik szigorúan mások felett. A moralista
a legjobb lelkiismerettel él, a saját igazától
való elteltség mozgatja, ezzel szemben árgus szemekkel
figyeli, milyen bûnöket követnek el mások.
A moralizmust mint politikai erõt a különbözõ
országok kulturális tradíciói alakítják,
és így eltérõ formákat ölthet.
A latin és katolikus Európában úgy szemléljük
a moralizmust, mint másokban meglévõ hibát,
(ami már önmagában is a moralizmus egyik formája),
különösen északi, germán és protestáns
szomszédaink fogyatékosságaként. A puritanizmusukra
reagálunk a szó pejoratív értelmében.
Európa derültség és megdöbbenés sajátos
elegyével figyeli a puritanizmusnak az Egyesült Államokon
átsöprõ új hullámát, tekintet nélkül
hordozóinak politikai kapcsolódásaira: a „politikai
korrektségre” áttért balosság nem kevésbé
moralizáló, mint a konzervatív jobboldal, amely elítélte
az elnököt házastársi hûtlenkedéseiért,
és azért, amiért olyan nehezére esett ezeket
megvallani a nyilvánosság elõtt.
De Franciaországnak megvan a saját moralizmusa,
amely engem mégiscsak jobban foglalkoztat. Ennek a moralizmusnak
megvan a maga bonyolult története, mivel az erkölcsi alapelvek,
amelyeken nyugszik, átalakuláson mentek át. Valóban,
minden moralizmusnak olyan értékekre kell hivatkoznia, amelyeket
több-kevésbé mindenki elfogad. Ezeket az értékeket
egy idõben, mint ismeretes, a katolikus egyház
határozta meg, úgyhogy a moralizmus vallási alapokon
nyugodott. A köztársasági és világi értékek
egy másik készletét fogadták el a forradalom
utáni Franciaországban, ezek megtestesülése a
tanárember a III. köztársaságban, aki az odaadás
és lojalitás valódi példája. Napjainkban,
amikor a kereszténység már nem tarthat igényt
irányító szerepre, és amikor a régi
laikus szellem hasonló okokból szintén kihalófélben
van, a modern moralizmusnak más, újabb értékek
után kell néznie. A keresztény moralizmustól
eltérõen az új moralizmus egyértelmûen
baloldali jellegû. Ez persze nem jelenti azt, hogy a balosok mind
moralisták volnának, mivel a kommunista utópia talajvesztése
után a „baloldal” kifejezés is hatalmas változásokon
ment át az elmúlt években. Egy idõben egy demokratikus,
republikánus ideál követését jelentette,
ami történetileg valamelyest legitim, bár napjainkban
nem sokat jelent, mivel a „jobboldal”-nak is vannak demokratikus és
republikánus célkitûzései. Más esetben
a „baloldal” a közösségi érdekek védelmének
szûkebb jelentését ölti az egyéni érdekekkel
szemben. A „baloldali” ilyenkor a „szocialista” szinonimájává
válik, és a „liberálissal” van szembeállítva
(a szegények-gazdagok szembeállítás egy változataként).
De a hagyományos politikai baloldaliság mellett megjelent
egy másik, moralizáló baloldaliság is az elmúlt
huszonöt év folyamán.
***
Az abszolút rossz példáját, amire a moralistának
szüksége van ahhoz, hogy bírálni tudja mindazokat,
akik szerinte túl közel kerülnek ehhez, az újabb
kori történelembõl veszik, s ez a nácizmusban
kulminál. Ezt a gonoszt ily módon le lehet írni olyan
terminusokkal, mint fasizmus, rasszizmus, antiszemitizmus. Mivel a moralista
egy sorba akar tartozni a baloldaliakkal, nem emlegeti a náci bûnökkel
egy lapon a kommunista bûnöket. A „népirtás” kifejezést
sosem alkalmazzák azokra a tömegmészárlásokra,
amelyekre Oroszországban, Kínában vagy Kambodzsában
került sor. A moralista követelni fogja, hogy Pinochetet ítéljék
el népirtásért, hogy Castrót is, azt soha.
A fasiszta ideológiákat, az ezeket megtestesítõ
rezsimeket ma voltaképpen mindenki elítéli, tehát
mondani sem kell, hogy bárki, akit a velük vagy modernebb inkarnációik
iránti elnézéssel lehet gyanúsítani,
már ezért a puszta tényért is megérdemli,
hogy kipellengérezzék. Másfelõl a személy,
aki megbélyegzi, azzal büszkélkedhet, hogy a köz
javáért cselekedett.
Manapság a náci bûnök közvetlen
elkövetõinek száma egyre ritkul, még ha az emberiség
elleni bûntettekben folytatott perek, mint Papon pere, alkalmat adtak
is az új moralistáknak a retrospektív hõs szerepének
eljátszására. De továbbra is fennáll
a múlt újra felülvizsgálásának
lehetõsége, hogy megmutassák, hogy emberek, akik egyszer
bizonyos elismertséget élveztek, valójában
közvetve vagy közvetlenül lepaktáltak a fasiszta
hatalommal. Más szóval, még mindig el lehet játszani
a poszthumusz feljelentõ szerepét. Sõt, a jobboldali
mozgalmak újabb erõsödése, amelyeket olykor a
hitlerizmussal mosnak össze, lehetõvé tette az ilyen
vádaskodások feléledését. A legsúlyosabb
gyanú, amivel ma valakit illetni lehet, hogy összejátszik
a Nemzeti Fronttal.
A „fasizmussal” való kontamináció elõfordul,
bármennyi közvetítõ lépésre van
is szükség egy ilyen kapcsolat létesítéséhez,
ami tovább vizsgálható az adott párt minden
ismerete nélkül is. Azt, hogy mik voltak az illetõ szándékai,
érdektelennek tekintik, semmibe veszik. Az ilyen moralista perzekúció
illusztrálására elég Gilles Perrault esetére
emlékeztetnünk, aki közismert szélsõbalos
elkötelezettségérõl. Mégis bûnösnek
találtatott, mert nem ítélt el kellõ szigorral
két személyt, akik rokonszenveztek a Holocaust-tagadókkal.
Perrault legalább négy lépés távolságra
van az eredeti bûntõl, mégis beszennyezõdött.
Vegyük Jean Clair, Jean-Philippe Domecq és Benoit Dutentre
esetét is, három mûkritikusról van szó,
akik kritizálni mertek néhány államilag erõsen
támogatott avantgárd mûalkotást. Hitler szemben
állt a mûvészi avantgárddal, tehát ezek
a kritikusok ipso-facto kripto-hitleriánusok. Néhányuk
„le is leplezte magát” azzal, hogy a Krisis-be írt, egy jobboldali
értékeket képviselõ folyóiratba. Terguieff
esetében, aki a rasszizmus és a szélsõjobb
egyik legjobb elemzõje Franciaországban, az egész
dosszié mély ismerete ahhoz vezetett, hogy õt magát
is gyanúba keverte; és õ elkövette azt a további
hibát, hogy részt vett ellentmondásos vitákban
kimondottan jobboldali szerzõk társaságában,
és ezzel belement a „dialógusnak” nevezett veszedelmes játszmába.
Az új moralisták diskurzusának megvannak
a maga szónoki és érvelési stratégiái.
Szívesen hivatkoznak Brechtre annak bizonyságául,
hogy neo-antifasiszta hevületük milyen nagy hagyománnyal
bír. Ugyanezen okból szeretik használni az olyan kifejezéseket,
mint „harc”, „ellenállás” vagy „éberség”, kisajátítva
az egykori forradalmi szellem mára újraállamosított
relikviáit. A levezetések gyakorta öltenek szofisztikus
formát a szomszédosság alapján, két
alany azonosítását egy közös tulajdonság
közvetíti, például X ugyanannál a kiadónál
jelent meg, amely Y-t is kiadja, aki viszont szélsõjobb szimpátiákkal,
rasszizmussal vagy antiszemitizmussal gyanúsítható,
következésképpen X is. A legfõbb tényt
sokszor csak elõfeltételezik, nem állítják,
és ezért nem lehet sem tiltakozni ellene, sem cáfolni.
Ahelyett, hogy azt mondanák, „X náci (vagy Vichy-csatlós
vagy Le Pen híve)”, inkább azt mondják, „kétségek
merülnek fel, nem volt-e X kollaboráns?” Az a legáltalánosabb
fogás, úgyszólván az egész stratégia
alapja, a harmadik kizárásának elve: mindazok, akik
nem antifasiszták, mint mi vagyunk, a fasizmussal való cinkossággal
vádolhatók. Ez volt már a kommunisták jól
ismert taktikája is a 30-as években, ez tette lehetõvé
a számukra, hogy kiváló antifasisztáként
állítsák be magukat. Ebbõl következik
az ellenfél rendszeres démonizálása, akivel
a legcsekélyebb érintkezést is mindjárt úgy
ítélik meg, mintha maximális volna, és kiterjesztik
az egész csoportra, hogy azt lefedje (tehát a Nemzeti Front
a velejéig fasiszta). Az egyetlen megfelelõ attitûd
ilyen ellenséggel szembekerülve a polgárháború
volna, a legcsekélyebb kísérlet, hogy valami árnyaltságot
vigyünk ebbe a vitába, az árulással egyenértékû.
Az új moralizmus nem kapcsolódik hivatalosan az
államhoz vagy bármely intézményhez, úgyhogy
célpontjai nincsenek kitéve a régi kockázatnak,
hogy az inkvizíció fogja üldözõbe venni
õket, hogy börtönbe kerülnek, vagy elégetik
a könyveiket. De utat találhat a bírósági
termekbe, egy könyv lapjaira - a média az elsõsorban
és mindenekelõtt, ahol ezt az új moralizmust gyakorolják.
Valóban, nem szabad alábecsülnünk a média
hatalmát. Egy egyén, akit cinkossággal vádolnak
(a szokásos kifejezés kollaborálás) a gonosszal,
egész kálvárián megy keresztül, mire megvédi,
tisztára mossa magát a mindenki által elfogadott értékeken
alapuló vádak alól. Ahogy Toguieff megjegyezte, a
„modern demokrácia nyilvános terében társadalmi
likvidálás megy végbe a vádak legszélesebb
körben való elterjesztése útján”. Ezért
van, hogy az újságíró pozíciója
a legideálisabb az új moralista számára. Itt
a vádaskodás azonos a meggyõzõdéssel,
olyan vádaskodás, amelyet egyáltalán nem tesz
jóvá egy másik közlés három héttel
késõbb, vagy egy helyreigazítás, vagy a szerkesztõhöz
címzett tiltakozó levél. A nyilvános denunciálás
azt jelzi, hogy megindulhat a boszorkányüldözés.
Még ha kevésbé brutális is, a társadalomból
való kigolyózás és gyanúba keverés
stratégiája nem kevésbé hatékony, mint
a represszió régebbi formái voltak.
Azt gondolhatnánk, hogy bár az új moralisták
praktikái nem éppen dicséretre méltók,
mégiscsak szükség van rájuk, amennyiben segítenek
megfékezni, leküzdeni a nagyobb bajt. Az ilyen érv azonban
nem állja ki a közelebbi vizsgálódás próbáját.
Kiindulhatnánk abból a megfigyelésbõl, hogy
mióta a moralisták akcióba léptek, a szélsõjobb
csak tovább erõsítette a pozícióit.
A moralista stratégia kudarca nyilvánvaló: hatástalan
éppen a maximalizmusa miatt. Ha az ellenséget túlságosan
befeketítjük, a kapott portré már nem hasonlít
a modellre, nem látszik hihetõnek. Bármilyen utálatos
is az ideológiája, a Nemzeti Front nem az újjáéledt
nácizmus, és nem is terrorista szervezet. Számos követelést
artikulál, amelyek egy része kevésbé elítélendõ,
mint a többi.
De azt is kérdezhetnénk, hogy az ellenség
gyengítése-e a moralisták tényleges célja.
A dolgok alakulása inkább arra utal, hogy egyfajta balos
sajtó mindent megtesz a szélsõjobb fontosságának
bizonygatására azzal, hogy tudósítanak minden
megmozdulásukról. Vajon hallott volna-e bárki a Holocaustot
kétségbevonó obskúrus írásokról,
az állandó publicitás nélkül, amit bírálóik
biztosítanak nekik? A megbélyegzõk olykor azt követelik
- s ez vajon nem az elismerés jele? - hogy a tagadókat fogják
perbe az emberiség elleni bûntettért, miután
a tényleges elkövetõket már elítélték.
Mivel ha a neofasiszta, neonáci veszély eltûnne, többé
nem volna szükség neo-antifasiszta harcosokra sem. Ahogy a
baloldal mint egész is érdekelt abban, hogy a Nemzeti Front
megõrizze viszonylagos erejét, hogy legitimizálhassa
saját pozícióit és gyengítse a jobboldalét,
analóg módon a moralistáknak is érdekében
áll a szélsõjobb életben maradása, és
õk mindent meg is tesznek ezért a maguk módján.
Sõt, amint ez sokszor elõfordul, amikor a világ
két egymást kölcsönösen kizáró
szimmetrikus blokkra oszlik, a gyógymód szükségképpen
semmivel sem jobb a betegségnél. Az anti-extrémista
extrémizmus maga is extrémizmus. „Egy golyót Le Penbe,
egy sorozatot a Nemzeti Frontba!” ez olyan radikális jelszó,
hogy egy szinten áll a rosszal, ami ellen harcol. A kirekesztés
elleni harc nevében boldogan kirekesztünk mindenkit, aki másként
gondolkodik, mint mi. De a szélsõjobb elleni harchoz nem
elegendõ a szidalmazás; sokkal fontosabb ismerni az eszméit,
megérteni az érveit, és megcáfolni más,
jobb érvekkel. Persze ez sem elég ahhoz, hogy felszámolja
a jobboldalt, hiszen nem kizárólag az eszméivel nyeri
meg a választóit, ezen felül van még számos
más dolog: a kollektív identitás, a személyes
biztonság és a radikális tiltakozás igénye.
Vajon ezzel azt akarjuk-e sugallni, hogy itt egy tökéletes
szimmetriával állunk szemben, hogy az antirasszizmus éppen
olyan rossz, mint a rasszizmus; hogy a neo-antifasiszták semmivel
sem jobbak a neofasisztáknál? Természetesen nem, mivel
az almát nem mérhetjük össze a naranccsal. Rasszista
cselekményeket egyre nagyobb számban követnek el nap
mint nap, csorbát ejtve áldozataik testi épségén
és emberi méltóságán. A neo-antirasszista
túlzások egy olyan diskurzus formájában jelentkeznek,
amelyek csak néhány ember jó hírét szennyezik
be. Ki hasonlítaná az elrugaszkodott Holocaust-tagadókat
a gázkamrás tömeggyilkosokhoz? Marad az a körülmény,
hogy az ilyesféle taktika inkább erõsíti az
ellenfelet, ahelyett, hogy gyengítené, a vitát viszont
inkább elsorvasztja, ahelyett hogy elmélyítené.
Úgy látszik, az új moralizmus szolid gyökeret
eresztett az ezredvégi intellektuális talajon, és
biztosak lehetünk abban, hogy tovább burjánzik majd
a jövõ évszázad elsõ éveiben. A
közeli neo-nacionalizmus táplálja; tényleg, a
két mozgalom kölcsönösen erõsíti egymást.
Az individuális immoralizmus többségi trendje elég
szabad teret ad ezeknek a páros törekvéseknek azzal,
hogy a váltakozást és az eklekticizmust kedveli. Ugyanaz
az újság, sõt ugyanaz az újságíró
háboroghat indignálódva az írást fenyegetõ
cenzúra felett (hogy mer valaki a fenntartásainak hangot
adni de Sade márkival kapcsolatban), és ugyanakkor cenzúrázhatja
egyes egyének gyanúsnak tartott cselekedeteit (hogyan lehet
valaki hajlandó kezet fogni Taguieff-fel?).
Ebbõl a háromból kell választanunk,
ha lépést akarunk tartani a korral? Szerencsére nem.
Politikai és egzisztenciális ügyekben rendszerint nem
kell két szembenálló pólusra korlátozódnunk;
van harmadik, negyedik, sõt ötödik alternatíva
is. Nem muszáj aközött választanunk, hogy gyilkosokkal
rokonszenvezünk, vagy ujjongunk, ha kivégzik õket. A
gonosz ellentéte nem mindig a jó, lehet egy másik
rossz is. Szembehelyezkedhet az ember az új moralistákkal
anélkül, hogy ettõl rögtön antiszemita, holocaust-tagadó,
xenofób, rasszista, fasiszta vagy Le Pen-hívõ lenne.
Feltehetõ a kérdés, hogy vajon azzal, hogy kizárom
magam a moralisták körébõl, éppen azzal,
hogy elítélem õket, nem válok-e hozzájuk
hasonlatossá; de egy ilyen konklúzió a közélet
minden megítélésének lehetõségérõl
való lemondást jelentené. Egyszerûen értelmetlenség
egyének nyilvános stigmatizálását egy
kalap alá venni vélemények vagy ideológiák
kritikus megítélésével. Eszméket és
cselekedeteket el lehet ítélni anélkül, hogy
ezzel a képviselõiket is elkerülhetetlenül és
teljes mértékben erre akarnánk redukálni.
A 21. századra hasznos tanács lehet, hogy ne azzal
kezdjük, hogy harcolunk a másokban fellelt rossz ellen a bennünk
lévõ jó nevében, hanem hogy azokkal küzdünk
meg, akik azt állítják, hogy mindig tudják,
hol van a jó és a rossz; más szóval: nem az
ördöggel kezdjük, hanem a manicheusokkal.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
kiemelés:
Európa derültség és megdöbbenés
sajátos elegyével figyeli a puritanizmusnak az Egyesült
Államokon átsöprõ új hullámát,
tekintet nélkül hordozóinak politikai kapcsolódásaira:
a „politikai korrektségre” áttért balosság
nem kevésbé moralizáló, mint a konzervatív
jobboldal
Bibliográfia
TODOROV, Tzvetan
„Cortez és a jelek”
Café Babel, 1996. 4.
„Lévi-Strauss”
Magyar Lettre Internationale, 18.
„A totalitarizmusról”
Magyar Lettre Internationale, 30.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu