A keresztény helyszínekkel kapcsolatban a 4. század
elõtt csupán feltevésekkel élhetünk. Nagy
kár, hiszen a késõbb megtalált emlékek
java része még fennállhatott, vagy ebben a korszakban
alakulhatott ki. Mit közölhet velünk egy zarándok
elbeszélése, aki a 2. században látogatja meg
Palesztinát? Próbáljunk meg tehát elõször
egy feltevésbõl kiindulni, próbáljuk meg elképzelni,
mire emlékezhettek abban az idõben, és milyen volt
a helyekkel kapcsolatos elsõ keresztény visszaemlékezés.
Nem vagyunk tökéletesen adatok híján, mindenesetre
rendelkezésünkre állnak az újtestamentumi szövegek
és az evangéliumok a bennük foglalt szájhagyományokkal.
A bordeaux-i zarándok olvasta. Azok is ismerték, akik õt
vezették és tájékoztatták. Vajon ezek
voltak-e az elsõ feljegyzések, amelyek az elsõ helymeghatározó
kísérleteket irányították?
Az evangéliumokat minden jel szerint közösen dolgozták
ki, és részben népi forrásból származnak.
Feltehetõen ebbõl következnek különbségeik,
egyben hasonlóságuk. Észrevehetjük például,
hogy János nem szól a Getszemániról, és
máshová helyezi Jézus haláltusáját.
Nem beszél Betlehemrõl. Õ az egyetlen, aki azt állítja,
hogy Jézust elõször Annáshoz (vagy Hannanhoz),
Kajafás apósához vezették1 .
Egyedül õ beszéli el Lázár feltámadását.
Ezzel szemben nem is említi, hogy Jézus megalapította
az úrvacsora intézményét: „ez az én
testem, stb.”. Lukácsnál a bûnös asszony önt
illatszert Jézus lábára egy farizeusnál. Jánosnál
Mária teszi ugyanezt Betániában, Lázár
házában. Márknál és Máténál
pedig Simon házában egy asszony. Jézus Máténál
a tizenegyeknek egyetlenegyszer jelenik meg a halála után
egy hegyen Galileában. Márknál és Jánosnál
elõször Mária-Magdolnának jelenik meg a sír
mellett. Lukácsnál és Jánosnál elsõ
alkalommal Jeruzsálemben jelenik meg a tizenegyeknek, csupán
Jánosnál jelenik meg másodszor, megint Jeruzsálemben.
Azután János az egyetlen, aki késõbb a Tibériás
tó partján jelenteti meg (és nem mint Máté,
egy galileai hegyen). Az emmauszi jelenés csak Márknál
és Lukácsnál szerepel. Jézus csupán
Lukácsnál megy a mennybe Betániában. Feltehetõen
sok, néhány részletben eltérõ változat
létezett, ám ezek nyilván jócskán kölcsönöztek
egymástól. Ami a helyeket illeti, mégis az egyezés
a törvényszerû. A négy evangéliumból,
ha a beszédek tekintetében nem is (ebben János különösen
elüt a többiektõl), legalább a helyekre és
az eseményekre nézve kibontakozik egy azonos általános
környezet. Ez már csoport-emlék vagy a csoport közös
emlékeinek együttese.
Véleményem szerint pusztán azért, mert
valószínûleg kevés idõ telt el az események
és azon idõpont közt, amikor elõször öltöttek
kollektív formát az emlékek (még mielõtt
leírták volna õket), nem számíthatunk
csupán jelentéktelen mérvû torzulásra,
tévedésre és felejtésre. Cseppet sem paradox,
ha épp az ellenkezõjét állítjuk, hogy
gyakran még a szemtanúk életében, az emlékezésre
és beszámolásra méltó eset megtörténte
után közvetlenül fenyeget a legjobban a veszély,
hogy az esemény jellege megváltozik, és emiatt a legnehezebb
megállapítani jellegzetességeit. Különösen
az ember-csoportokat erõsen lázba hozó és szenvedélyes
vitákat kavaró események kapcsán következik
be ilyesmi.
Mit ér a tanúk nyilatkozata, sõt mit érnek
az élményeik, ha az esemény elõtt, s fõleg
utána tagjai egy csoportnak, amely hiedelmeinek és vágyainak
megfelelõen szándékozik rekonstruálni az eseményt?
Abban a pillanatban, amikor a tanúk elmondták, amit láttak,
mellõzték a közösségüknek valószínûleg
érdektelen részleteket. Emiatt aztán a részletek
bizonyára el is sikkadtak számukra. Bármennyire készségesek
és alkalmazkodóak is a tanúk, érintkezési
pontot jelentenek a valóság és a szélesebb,
esetleg ellenséges vagy közömbös társadalmi
közegben kialakult kis gyülekezet közt. Mégis megrendülten,
elkáprázva, magukon kívül honnan vették
volna a tisztánlátáshoz és a helyzet áttekintéséhez
szükséges nyugalmat? Felindult, homályos és rendezetlen
nyelven fejezik ki magukat.
Csakugyan minden tanúságnak ellentmondó feltételeknek
kellett megfelelnie, hiszen a tanú a jelentõs események
megfigyelésekor kilép a csoportból, majd oda tér
vissza, hogy beszámoljon róluk. Egymás után,
jóformán egyazon pillanatban fel kell adnia, majd vissza
kell vennie a közösséggel való azonosságát.
Amikor Jézust elfogták, minden tanítványa
elmenekült, szanaszét szóródtak. Csupán
Péter kísérte távolról. A keresztény
csoport e pillanatban talán teljes egészében Péterben
összpontosult. Ám lehet, hogy Péter átmenetileg
el is hagyta a keresztények csoportját. A rázuhanó
erõszakos, váratlan képek tökéletesen
ellentétesek a tanítványok gondolkodásával,
azok pedig megmaradtak a tanítványok csoportjának,
amely ebben a pillanatban mindezt sem befogadni, sem felfogni nem tudná.
Természetes, hogy Péter ekkor elfelejtkezik arról,
hogy tanítvány. Csakis ilyen körülmények
között képes úgy látni és hallani,
mint bármelyik résztvevõ, nem pedig mint egy szemét-fülét
befogó vagy valamilyen érzékcsalódás
áldozatává lett tanítvány, aki látomásában
Krisztus mögött és rajta túl természetfölötti,
érzékfölötti lények egész világát
pillantja meg.
Így értelmezhetjük szent Péter tagadását.
Péter nem zavarában vagy szégyenében tagadta
meg Krisztust, hanem hogy tanú lehessen, hogy láthasson és
hallhasson, anélkül, hogy szorongása, fájdalma
és felháborodása (amit kénytelen elfojtani,
nehogy elzavarják) elhomályosítanák érzékeit,
és meggátolnák, hogy emlékezetébe vésse
az Annás vagy Kajafás házában elhangzottakat
és történteket. Ez volt az egyetlen mozzanat, amikor
Krisztust már nem hallhatták a tanítványai,
mivel a zsidók kezén volt. A szanhedrin elõtt elhangzott
szavainak és viselkedésének pedig szerepelnie kellett
az evangéliumokban.
Átvették-e egy az egyben Péter tanúságát?
A tanítvánnyá visszavedlett Péter azonban talán
csak képzelte, hogy azt látta és hallotta, amit a
tanítványok kívántak és elvártak
beszámolójától. Voltak-e más keresztény
tanúk? Csupán a János szerinti evangéliumban
szerepel, 18, 15, hogy egy másik tanítvány, a fõpap
ismerõse is bement annak házába, és követte
Jézust. Mindenesetre az elbeszélés nem ugyanaz az
egyik evangéliumban, mint a másikban. Elõfordul, hogy
Kajafás elõtt azt adják Jézus szájába,
amit egy másik szöveg szerint Pilátus elõtt mondott.
Vajon hallhatta-e Jézus szavait helyérõl a sarokban
rejtõzõ Péter? Talán csak annyit figyelhetett
meg, hogy Jézussal rosszul bánnak. Érthetõ,
ha bizonyos idõ elteltével összekeveredett a fejében,
amit Krisztus mondott az elkövetkezendõ napokról, és
maga a nap, mindenesetre ez a keveredés a többi tanítvány
fejében azt idézte elõ, hogy Péter tudósítását
megváltoztatták, õ pedig hamarosan nem tudta többé
megkülönböztetni, hogy mit mondott saját maga, és
mit tettek hozzá a többiek.2
Az evangéliumok csupán az emlékek egy részét
veszik át, amelyeket a tanítványok Jézus életérõl
és halálának körülményeirõl
bizonyára megõriztek. Mindenesetre ezek a leglényegesebbek
a keresztény csoport közös emlékezetében
megmaradt emlékekbõl. Amilyen mértékben távolodunk
az eseményektõl, a csoport kénytelen pontosítani,
kijavítani és kiegészíteni a képet,
amelyet igyekszik fenntartani. Tehát amíg az embereknek megfigyeléseik
ellenõrzéséhez rendszerint arra van szükségük,
hogy közelítsenek a tárgyhoz, a jelek szerint távolodniuk
kell, hogy közös emlékeket õrizzenek meg róla.
Elõfordulhat, hogy kezdetben, a Jézus halálát
követõ években, s még viszonylag hosszú
ideig, az elsõ század nagy részében egyáltalán
nem foglalkoztak azzal, hogy õrizzék és rögzítsék
a kép vonásait. Az események akkor még elég
közel voltak. Azt képzelték, hogy közvetlenül
fenyeget a világ vége. Mindenesetre még ha az elsõ
tanítványok azonnal papírra vetik is a keresztény
hagyományt, az utolsó napok eseményei vélhetõen
nem kerülnek úgy a középpontba, hogy késõbb
minden egyéb köréjük szervezõdik, és
az események nem válnak a figyelem döntõ és
szinte kizárólagos tárgyává, amelynek
apránként árnyékba kell borítania mindent,
ami nem kapcsolódik szorosan hozzá.
Krisztus erõszakos halálát társai inkább
úgy ítélték meg, mint egy elõre nem
látható eseményt; a halál néhány
vonással kiegészítette a megszokott képet,
de alapvetõen nem alakította át. Ki tudja, vajon nem
az utolsó napok, az utolsó hetek epizódjainál
idõben is térben is távolabbi eseményeknél
állapodott-e meg emlékezetük, amelyekre még nem
vetett árnyékot a Kálvária - a siralmas és
váratlan jelenetek helyett, amikor mesterük közönséges
bûnözõk közé keveredett, és a zsidó
néphiedelem szemszögébõl szinte azok szintjére
süllyedt?
Galilea, a Genezáreti tó partja volt Jézus választott
tartózkodási helye, tevékenységének
környezete, ahol jó néhány év telt el
életébõl. Itt találkozott tanítványaival,
itt választotta ki õket, csoportot gyûjtött maga
köré. Kényelmetlenül és idegenül érezte
magát Jeruzsálemben. Csupán a körülmények
kényszere miatt indult el oda, hogy vallási kötelezettségeit
vagy a küldetése által rámért feladatokat
teljesítse, és még ekkor sem lakott a városfalakon
belül, hanem barátainál vagy a tanítványoknál
az Olajfák hegyének oldalán, Betániában.
A tanítványok nyilván nem a szanhedrin törvényszékére,
Pilátus törvényszékére, a bûnözõk
vesztõhelyére gondoltak vissza, ahová egyébként
Krisztust talán el sem kísérték 3,
ahol nem is látták, inkább más helyekre emlékeztek,
a tópartra, ahol találkoztak vele, a falvakra, ahová
elkísérték, amikor Jézus szabadon mozoghatott
és hirdette igéit, mint más korabeli szekták
vezetõi, anélkül, hogy õ és tanítványai
törvényen kívüli szerepbe kerültek volna.
Ha mindezeket a részleteket összegyûjtik és
helyükre teszik, Krisztus életének képe - ekkor
legalább is - kétségtelenül jobban egybecsengett
volna a közösség emlékeivel vagy a tanítványok
emlékezetében róla megmaradt emlékek összességével,
mint a „szenvedéstörténetben” összpontosuló,
késõbb megjelenõ hagyománnyal. Elvégre
attól kezdve, hogy (akár önként, akár
nem) arra az útra sodródott, amelynek a szanhedrintõl,
vagyis a törvényszéktõl a Kálváriára,
vagyis a vesztõhelyre kellett vezetnie, már nem tartozott
a tanítványokhoz. Jézustól számon kérték,
hogy mit mondott és mit csinált a mesterükként.
Ekkor azonban tetteit és szavait közjogi és büntetõjogi
kifejezésekkel határozták meg. Még alakjában
is azonosult sok más igehirdetõvel és lázítóval,
akiknek végül ugyanazokon a megpróbáltatásokon
kellett keresztülmenniük, és ugyanazt a kínhalált
kellett elszenvedniük. Mennyivel közelebb állt a tanítványaihoz,
és mennyivel jobban érezték magukat a tanítványok
Jézussal való kapcsolatukban a fogság, a botrány
gyalázata, a nyilvános elítélés és
a megszégyenítõ kivégzés elõtt!
Az evangéliumok természetesen igyekeznek egészen
más benyomást kelteni, mintha Jézus egész élete
csupán erre a halálra való felkészülés
lett volna, mintha halálát kezdettõl fogva bejelentette
volna nekik. Ám feltehetõen a tanítványoknak
nem az a csoportja ismerte õt és élt mellette, amelyik
az evangéliumi elbeszélést alkotta, és az evangéliumokban
késõbb összegyûjtött hagyományokat
kidolgozta. Kibõvült keresztény közösségrõl
van szó, amely Jézust nem ismerte. Elõttünk ismeretlen
okok és hatások következtében a közösség
úgy mutatta be Jézus életét, mint elõkészületet
a halálra, és Jézus halálában természetfölötti
eseményt látott, mivel élete csupán feltámadásának
feltétele volt. Mit számít akkor azok tanúsága,
akik az élõ Jézust ismerték, hiszen a legtöbbjük
nem is volt jelen a halálánál, és még
az sem adatott meg nekik, hogy feltámadásáról
meggyõzõdjenek? Szent Pál, aki nem látta Jézust,
nagyobb fontosságot tulajdonít majd e kérdésben
saját látomásának, mint az összes apostol
tanúságának együttvéve. Pál úgy
véli, hogy õ legalább olyan jogcímen apostol,
mint a többiek.
Vagy a tanúságokat legfeljebb annyiban tartották
fontosnak és megjegyezésre érdemesnek, amennyiben
kiegészíthették és újjá értelmezhették
õket azon az alapon, amit a keresztények kibõvült
csoportja csak jóval késõbb ismert fel és értett
meg. Az egyéni visszaemlékezések, egy õsi közös
emlékezet töredékei ezentúl támasz nélkül
maradtak, mivel a tanítványok csoportja eredeti teljességében
többé nem létezett. Nagyon bizonytalan és homályos
emlékezések voltak. Miután szétszóródtak,
Jeruzsálemet pedig lerombolták, az emlékek hamarosan
nem tudtak többé szembeállni a hiteles tárgyi
maradványok új értelmezésével. Mindez
abban az esetben igaz, ha a tényeknek volt némi valóságtartalmuk.
Kizárólag a tanítványok azonosíthatták
azokat a helyeket, ahol összejöttek és találkoztak
Krisztussal, ahol Krisztus beszélt és csodákat tett,
akár a többi szekták vezetõi. Mindezek az események
akkoriban a szokásos hétköznapi élet részét
képezték, és ha valaki megkéri a tanítványokat,
hogy idézzék fel Krisztus életét, akkor valószínûleg
megmutatják neki a különbözõ helyeket, mi
azonban mégsem ismerjük, nem tudjuk azonosítani õket,
mivel semmiféle hagyomány sem kapcsolódik hozzájuk.
Érdemes odafigyelni arra, hogy a Jeruzsálemben mutogatott
összes szent helyhez valamilyen kivételes, természetfölötti
esemény kapcsolódik, méghozzá vallási
jelentõséggel: a Getszemáni (Lukács szerint
„És angyal jelenék meg néki mennybõl, erõsítvén
õt”, vagy „és az õ verítéke olyan vala,
mint a nagy vércseppek” 22, 43-44), a Szentsír, ahol feltámadt,
az Olajfák hegye, ahol mennybe ment, az utolsó vacsora színhelye,
ahol halála után megjelent az apostoloknak, Jézus
színeváltozásának helye, stb. Halála
után hosszú idõvel, Jeruzsálem lerombolása
és újjáépítése után, amikor
a hosszú szétszóródást követõen
a keresztény közösség kezd átalakulni és
kibõvülni, akkor látogatják majd a hívõk
ezeket a helyeket. Õk a természetfölötti Krisztusra
emlékeznek. Valószínû-e az, hogy a tanítványok
csupán ezeken a helyeken próbálták megtalálni
és felidézni õt? S vajon feltétlenül õk-e
a legjobb és a legmegbízhatóbb tanúi az összes
megtörtént eseménynek? Voltaképpen olyan dolgokról
van szó, amelyeket többé már nem érzékelhetünk.
Elsõsorban az események természetfölötti
jelentõségérõl van szó. Egyikük
sem látta elsõként az üres sírt. Nem nekik
jelentette az angyal, vagy jelentették az angyalok a feltámadást.
Krisztus csak néhányuknak jelent meg. Feltételezhetjük,
hogy Krisztus halála utáni természetfölötti
eseményekkel kapcsolatban bizonyára kételyek és
ellentmondások voltak a tanítványok közt. Tanúságuk
nem cáfolja és nem is erõsíti meg teljesen
a tényekre vonatkozó, körülöttük és
utánuk kibontakozott hiedelmeket.
A szent helyek tehát nem a kortárs tanúk által
hitelesített tényeket idézik fel, hanem az e helyektõl
esetleg nem messze létrejött hiedelmeket, amelyek itt gyökeret
verve erõsödtek meg. A hiedelmek tárgyai legtöbbször
a természetfölötti jellegû esetek, melyeken a kereszténység
számos alapvetõ dogmája alapul. Ha Krisztus életének
és halálának a tanítványok által
ismert korai történetébõl bizonyos eseményeket
megjegyeztek és kiemeltek, s csupán történésük
színhelyét azonosították, akkor minden jel
szerint inkább a dogmákból indultak ki, mint a tanúságokból.
Mihelyt az elsõ század végi vagy a második
századi keresztények meggyõzõdtek, hogy az
emberré vált Istennek meg kellett halnia az emberek bûneiért,
majd feltámadt örök életre, bizonyára mindenekelõtt
azokat a helyeket igyekeztek megtalálni, ahol Jézust elítélték,
ahol keresztre feszítették, ahol eltemették és
feltámadt, s ahol megjelent tanítványainak. Vajon
azért-e, hogy a helyekkel kapcsolatosan felfrissítsék
és felelevenítsék emlékeiket, amelyeket akkor
még õriztek, még a tanítványok szájából
vehették át õket, ahogy az ember visszatér
azokra a helyekre, ahol élete bizonyos korszakait töltötte,
hogy újra átélje és újra megtalálja
az elhalványult emlékeket? A hívek számára
egészen másról volt szó. A Kálváriát
vagy a Szentsírt mint természetfölötti és
a hatékony erõktõl folyamatosan áldott helyeket
látogatják, amelyek alkalmasak, hogy a hitet erõsítsék,
a dogmákat megelevenítsék, megtestesítsék
és ábrázolják.
Persze nem közömbös a hívõnek meggyõzõdnie
arról, hogy éppen azt a helyet látja és tapintja,
ahol a mára már dogmává átalakult cselekedet
végbement. A csoportok emlékezete jócskán megtart
igazságokat, fogalmakat, eszméket, általános
tételeket, és a vallási csoport emlékezete
megõrzi a dogmatikus igazságok emlékét, amelyeket
kezdetben nyilatkoztattak ki, s a hívek és a klerikusok egymásra
következõ nemzedékei fogalmaztak meg. Ám egy
eseménynek, személynek vagy helynek érzéki-konkrét
formájában kell megjelennie, hogy a csoport emlékezetében
megszilárduljon egy igazság.
A tisztán elvont igazság valóban nem emlék.
Hiszen az emlék visszavisz minket a múltba. Az elvont igazságnak
ezzel szemben nincs kapcsolódási pontja az események
menetével. Vággyal, törekvéssel elegy. A vezeklés
eszméje, sõt, a vezeklõ Isten szabatosabb eszméje,
aki azért halt meg, hogy levezekelje híveinek magára
vállalt vétkeit, csupán elvont eszme, levegõben
lebegõ jelkép. Ha ennek az elsõ században,
vagy még korábban a keleti világban létrejött
gondolatnak sehol sem sikerült volna gyökeret vernie, sem pedig
az idõ bármely meghatározott részéhez
kapcsolódnia, valószínûleg semmilyen emléket
sem hagy maga után. Másrészt az elsõ század
elsõ harmadának végén a galileai zsidók
csoportja talán még elég elevenen õrizte az
emlékét valakinek - mesterüknek és társuknak
-, tanításainak, utazásainak, más zsidókkal
való vitáinak és azon körülmények
emlékeit, amelyek erõszakos halálát megelõzték
vagy követték. Ezek az emlékek szorosan kötõdtek
a tanítványok alakjához, Galilea, Júdea, és
Jeruzsálem látványához még Jézus
életének idejébõl. Mi maradt volna belõle,
amikor tanítványai és akik ismerték õt
mind eltûnnek, amikor romba dõlnek a házak, ahová
járt, s a helyüket más házak foglalják
el, amikor a város képe megváltozik, mert lerombolták
és újjáépítették, és egyetlen
ember sem lesz ott többé, hogy újra nyomon kövesse,
hogy számtalan hajdan megszokott helyen felidézze arcát,
mozdulatait, hanglejtését?
Krisztus életének és halálának,
valamint az általa bejárt helyeknek emléke csak akkor
maradhat fenn, ha egy doktrínához, vagyis egy ugyancsak fennmaradó
és kiterjedt csoportban élõ eszméhez kapcsolódik.
Ahhoz, hogy a bûnbánat elvont eszméje több legyen,
mint puszta vágyakozás, hogy az ember úgy higgyen
benne, mint a történeti igazságokban vagy a tapasztalati
tényekben, szükség van arra, hogy az eszme az élõ
hagyományra és emberi tanúságokra hivatkozhasson.
Egyfelõl szent Pálra, aki elmerült metafizikus gondolataiba;
másfelõl az apostolok csoportjára, Jeruzsálem
tanúira, azokra, akiket nem minden irónia nélkül
fõapostoloknak hívott. Ahhoz, hogy az eszme és az
emlékek sikert arassanak, idõvel sikeresen összekapcsolódjanak,
az eszmének személyek és helyek képeire kell
hivatkoznia, és az emlékre jellemzõ vonásokat
magára kell öltenie, így válik lehetõvé,
hogy az emlékezetben fennmaradjon. A tények pedig elmélyülnek,
egyesek pedig lényegesen kiemelkednek a többi közül.
Sõt, talán arra irányulnak, hogy ha a térbõl
és idõbõl nem is, legalább az idõnek
és a térnek abból a lehatárolt darabjából
kiszabaduljanak, ahová a tanítványok emlékezete
helyezte el õket. Jóval korábbi tényekhez kötõdnek
ismét. Már benne rejlett elõképük az Ótestamentumban
szereplõ más eseményekben, a próféták
már megjövendölték õket.
Tehát amint távolodunk az eseményektõl,
a dogma alapvetõen módosítja Jézus történetét.
Nem meglepõ, hogy a Jeruzsálemrõl alkotott képet
is megváltoztatta. Már nemcsak Jézus cselekvéseinek
színtere tartozott a szent helyek közé, hanem azok is
megszentelõdtek, ahová a kereszténység lényegi
igazságai átvitték a hívek emlékezetét.
Az átalakulás csupán apránként mehetett
végbe. Egy ideig (mindig abból indulunk ki, hogy valamilyen
alappal rendelkezõ történetrõl van szó)
a tanítványok és akik ismerték Jézust,
nem felejtették el teljesen emberi alakját, különbözõ
helyekhez társították, ahol a leggyakrabban látták
és hallották. De attól fogva, hogy gondolataikat megosztották
a kibõvült keresztény csoporttal, az elsõ összejöveteleken,
ahol a kultusz kialakult, kénytelenek voltak nagyobb fontosságot
tulajdonítani azoknak a helyeknek, melyeket a hívek tiszteltek,
mivel hittek benne, hogy Jézus isteni természete ott nyilatkozott
meg.
Miután a keresztény emlékeket áttelepítették,
és egy megnövekedett kollektív emlékezetté
fejlesztették, azok mindinkább azokra a szent helyekre összpontosultak,
amelyek a legjobban kedveztek a kultusz kialakulásának. A
kultuszhely azon kívül, hogy szent jellegû, a föld
egy térben meghatározott darabja is. Mint minden, ami anyagi
jellegû, ez a térben meghatározott helyzet is arra
irányul, hogy megmaradjon annak, ami. Van valami megfoghatatlan
mechanizmus abban az erõben, ami az embereket egy felszentelt hely
körül marasztalja.
Ám nem elegendõ néhány egyéni emléknek
fûzõdnie a helyhez, hogy eljátszhassa ezt a szerepet.
Attól a naptól fogva, amikor a kultusz kialakult, és
attól fogva, hogy a hely a hívek egész csoportjának
gyülekezési pontja lesz, szent hellyé alakul át,
és a benne rejlõ tehetetlenségi erõ rajta kívül,
az emberi tudat világában nyilvánul meg. Ennél
a kiindulópontnál korábbra nemigen lehet visszamenni.
Mielõtt a keresztény kultuszt megalapították
volna, a tanítványok csoportja meg tudta õrizni Krisztus
tisztán emberi életének hagyományát,
vagyis Krisztusét, aki tanítójuk, társuk és
barátjuk volt. De azt nem tudjuk, mekkora idõköz választja
el az elsõ hagyományt attól, amely a keresztény
vallási közösségben öltött testet, milyen
elemek tudtak áthatolni az egyikbõl a másikba, és
milyen átalakulásoknak lettek kitéve.
Nyilván volt egy korszak a legkorábbi idõkben,
amikor nem ismerték el hivatalosan a keresztény közösséget,
amikor küzdöttek ellene és üldözték.
Minden más korszaknál fontosabb volt számára,
hogy megõrizze története kezdeteinek emlékeit.
Sem az akkori szabályozott zsidó társadalomban, sem
pedig a törvényes római társadalomban nem volt
helye a keresztény közösségnek. Kénytelen
volt minden erejével a közelmúlthoz és azokhoz
a helyekhez ragaszkodni, amelyek emlékeket hordoztak számára.
Elsõsorban a helyekhez ragaszkodott. A zsidó és pogány
meggyõzõdéssel teljesen ellentétes hiedelmeinek,
az életrõl és a társadalomról való
felfogásának, apokaliptikus és természetfeletti
vízióinak egész felépített világával
a keresztény gondolat csakugyan éles ellentétet képviselt
azon csoportok látásmódjával szemben, amelyek
közegében igyekezett megszervezõdni. Ez a kollektív
reprezentáció a jeruzsálemi avagy pogány élet
egyetlen más elemére sem támaszkodik. Hogyan tudott
volna fennmaradni egy ilyen emlékezet, ha nem tapadt volna bizonyos
pontokon a talajhoz? Ezek a helyek mind a jelenben, mind a múltban
valóságosak voltak. Habár Jézus élete
természetfölötti jellegû, a helyek miatt egyáltalán
nem az érzékcsalódásból eredõ
képek világában jelenik meg, hanem éppen ellenkezõleg,
e képeket mindenki ismerte, elfogadta, a kor szabályos életvitelébe
tartoztak. Nem lehetetlen, hogy a születõ kereszténység
ellenségei erõszakosan kivetkõztették eredeti
alakjukból a helyeket, és lerombolták a jegyeket,
amelyek segítségével fel lehetett ismerni õket.
Egy legenda szerint az egyik császár pogány isteneknek
szentelt fát ültettetett egyszer a Kálvária helyére,
hogy megakadályozza a keresztények ottani gyülekezését
4. A hatalmon lévõ kormányzat hasonlóképpen
rombolja le egy hajdan lázongó nagy városban azokat
a negyedeket, melyek a lázadásnak avagy a forradalmi harcoknak
lehetnek melegágyai, széles sugárutakat nyit rajtuk
keresztül, terjedelmes középületeket épít,
hogy eltörölje a hatalmat árnyékba borító
emlékeket.
Tegyük fel, hogy a kereszténységet nem terjesztették
volna eredeti helyén kívül. Akkor a keresztény
szekta az marad, ami kezdetben volt, vagyis a zsidó társadalom
parányi része. Az pedig kénytelen lett volna beolvasztani
vagy megsemmisíteni. Krisztus történetét elég
hamar elfelejtik, amint a kereszténység tényének
kézzelfogható nyomai elhalványulnak. Ám egyrészt
valószínû, hogy az evangéliumi események
összes kézzelfogható nyomát nem lehetett e képen
eltörölni (amennyiben az események valóban megtörténtek):
a házakból megmaradtak a kövek, voltak lerombolt negyedek,
az épületek alapépítményei, amelyeket
nem lehetett sem felszámolni, sem áttelepíteni. A
helyek és a romhelyek nevei is léteztek, nem változtathatták
meg mindet. A csoport bizonyos értelemben felvette a helyek alakját,
ahol élt, és amikor a hosszú távollét
után visszatér (mint a zsidók, a zsidó keresztények
Jeruzsálem újjáépítése után),
még ha a helyek némileg megváltoztatták is
alakjukat, ott kutatja, ott találja meg részleteiben a tapintható
környezetet, amelynek megõrizte lenyomatát.
Másrészt, és ez a döntõ, a kereszténység
az apostolok és az elsõ keresztények prédikációi
által hamar univerzalista vallás alakját öltötte.
A keresztény csoportok hiedelmeiben, amelyek a Kelet különbözõ
városaiban jöttek létre, a szent helyek képe
bizonyosan az elõtérbe került. Például
elfogadhatjuk, hogy szent Pál és az õt követõ
tanítványok hozzá hasonlóan gyakran távoli
területeken terjesztették a keresztény hitet, valami
módon képet adtak a helyek látványáról
Jézus idejében, anélkül, hogy a szent várost
és környékét teljesen leírták volna,
és a közösségek ebbõl aztán megtartották
azt, ami lényeges. Innen adódik a tökéletlen
és kétségtelenül leegyszerûsített
ábrázolás. Az a döntõ, hogy a kép
fennmarad a csoportok emlékezetében, és fõleg
a kiszélesedett egyházéban, amely szervezettebbé
vált, ahogy növekedett, és szilárdabban megvetette
lábát az akkori társadalomban. A kereszténység
attól fogva valóban nem a szabályos társadalom
keretébõl kizárt helyi szekta hiedelme és hagyománya
volt. Minél jobban elterjedt a térben, minél inkább
magához vonzotta az összes társadalmi osztályból
származó családokat, hivatalos személyeket,
és megnyerte hitére a befolyásos embereket és
csoportokat, annál jobban átalakította környezetét
és szellemével áthatotta õket. Eljött
egy pillanat, amikor a keresztény közösség, amelyet
elõször üldöztek, majd megtûrtek, hivatalos
szervezetté lett, és elvegyült a római renddel.
Hogyan merül fel akkor a szent helyek, és felszentelésük
kérdése? Egyfelõl ezeken a helyeken Jézus jelenlétérõl
és ténykedésérõl fennmaradt néhány
helyi hagyomány, de meglehetõsen bizonytalanul, töredékesen
és elmosódottan. Hiszen néhány évszázad
eltelt. Jól meghatározott jelek hiányában bizonyára
jócskán keletkeztek zavarok. Mennyi tévedés
jöhetett létre, amikor vitázni kellett a szent helyekrõl!
Az emlékek nem válnak pontosabbá nemzedékrõl
nemzedékre. Éppen ellenkezõleg.
Másfelõl viszont létezett a szent város
képe, amelyet lassanként az egyetemes keresztény közösség
kialakított. Természetesen nagyrészt felfedezték
a helyi hagyományokat, a közösség önmagához
hasonította miközben átalakította õket,
ha ugyan fennmaradt még valami belõlük, amikor templomok
és kápolnák épültek megemlékezésül
a helyekrõl, ahová Jézus és a tanítványai
valaha a lábukat letették. Ily módon a hagyományok
egy része megmenekült a feledéstõl. Mások
végérvényesen a homályba vesztek.
De ugyanaz játszódik le minden alkalommal, ha a közös
emléknek véletlenül kettõs tárgya van,
egyfelõl egy térben létezõ anyagi valóság,
alak, emlékmû, hely, másfelõl pedig egy jelkép,
vagyis vallási jelentés, amely a csoport szellemiségében
ehhez a valósághoz kapcsolódik, és fölébe
kerül. Tegyük fel, hogy a csoport megoszlik. Tagjai közül
egyesek ott maradnak helyben, ahol az anyagi tárgy jelen van, és
kapcsolatban maradnak vele. Mások eltávoznak, magukkal viszik
a tárgy képét. A tárgy azonban mégis
megváltozik. Még a hely sem marad ugyanaz, amelyet elfoglalt,
mivel körülötte minden átalakul. Nincs többé
azonos viszonyban az õt körülvevõ anyagi világ
különbözõ részeivel 5. Természetesen
ha a Jeruzsálemben maradt keresztények gondolatvilágában
a szent helyek jelképi jelentõsége elõtérbe
került volna, akkor bizonyára pontosabb emléket õrizhettek
volna meg róla, hiszen eredeténél jelen voltak. Számukra
azonban Jeruzsálem elsõsorban nem az ég és
föld között függõ híres város.
Kövekbõl épült, házakból és
utcákból álló város, az ott lakók
szemében megszokott látvány. A dolgok állandósága
magyarázza meg, hogy emlékük tartós. Márpedig
ez az állandóság ki van szolgáltatva minden
fizikai véletlennek, amely apránként éppúgy
lerombolja és átalakítja a városokat, mint
ahogyan a mellettünk élõ személy emlékét
is szüntelenül át- meg átalakítjuk, ez az
emlék is ki van szolgáltatva a fiziológiai véletleneknek,
amelyek lassan lerombolják és átalakítják
a szervezetet. Olyan változás ez, amelyet még csak
észre sem veszünk, mivel lassan és folyamatosan megy
végbe, és a megszokás még nagy horderejû
és váratlan változás esetén is hamar
észrevétlenné teszi a helyszínen maradóknak.
Ami annak a csoportnak a tagjait illeti, akik elhagyták és
nem látták többé viszont e helyeket, nem vettek
részt átalakulásuk összes szakaszán, õk
elég hamar jelképes képzetet alakítottak ki
róluk. A felidézett helyekrõl alkotott képeik
elõször nyilván magukból a helyekbõl nyerik
tartalmukat (legalább közvetetten, ha a kép leírásokra
támaszkodik). A jelképes gondolkodás azonban elszakítja
a helyeket fizikai környezetüktõl, és a csoport
hiedelmeivel kapcsolja össze, csakis azokkal. Nyilvánvalóan
a kép állandósága magyarázza meg, hogy
a hiedelmek tartósak. Ez az állandóság azonban
nincs kiszolgáltatva a tárgyukat átalakító
anyagi véletleneknek, mivel a kép önmagától
mint kép áll ellen, és a híveknek sejtelmük
sincs a véletlenekrõl. A Palesztinából eltávozott
keresztények szabadon fel tudták idézni Jeruzsálemet,
nem kellett a valóság cáfolatától tartaniuk,
hiszen bele sem ütköztek. A képnek nem a valóságos
helyekhez, hanem a hiedelmekhez kell alkalmazkodnia. Miközben a jeruzsálemi
keresztények önmagukra hagyatkozva, s a többi keresztény
gyülekezet támogatása nélkül egyre keservesebben
tudták az evangéliumi történetet a teljesen átalakult
helyi környezetbe ismét beágyazni, és az események
emlékét így az eltûnés veszélye
fenyegette, az Egyház ugyanazt a történetet a saját
mértéke szerint megalkotott dogmák keretébe
helyezte vissza, melyben a korabeli társadalom legelevenebb hiedelmei
fejezõdtek ki. Ettõl fogva nem meglepõ, hogy miután
a keresztények visszatértek Jeruzsálembe, azt hitték,
hogy a Passió városát találják meg úgy,
ahogy Jézus idejében fennállt.
(Maurice Halbwachs: La topographie légendaire des Évangiles en Terre Sainte Étude de mémoire collective, PUF, Paris 1941 )
1 "Ez a részlet, írja Renan, mely a többi evangéliumból hiányzik, nyomós bizonyíték a negyedik evangélium történeti hitelessége mellett." Jézus élete, 330. o., jegyzet
2 Renan írja: „A szanhedrin Kajafás házában ült össze. Megkezdõdött a kihallgatás; a törvényszék elõtt több tanú jelent meg, a végzetes kijelentést, ami csakugyan elhangzott Jézus szájából: ‘Ha akarnám, három nap alatt le tudnám rontani ezt az emberkéz építette templomot, és három nap alatt újat tudnék emelni, amit nem emberkéz épít’, két tanú is megerõsítette. Isten templomát gyalázni a zsidó törvény szerint annyi volt, mint magát Istent gyalázni. Jézus hallgatott, megtagadta a vád alapjául szolgáló kijelentés magyarázatát. Ha hitelt adhatunk az egyik elbeszélésnek ( Márk, 14, 62), a fõpap felszólította, mondja meg, hogy õ-e a Messiás; Jézus állítólag Messiásnak vallotta magát, sõt a törvényszék elõtt kijelentette, hogy égi uralma hamarosan eljön. [A halálra szánt Jézus bátorsága ezt azonban nem kívánja meg) (toldalék a kéziratban). Valószínûbb, hogy itt is, akárcsak Hánánnál, hallgatott.” XIX. fej. Alfaric, Les manuscrits de la "Vie de Jésus", 293. o. Magyarul Id. mû, 330. o.
3 „Az osztag útközben találkozott egy bizonyos Cyrénei Simonnal, aki éppen a mezõrõl igyekezett haza, és a katonák, durván, mint ahogy az idegenben állomásozó helyõrségek teszik, kényszerítették, hogy õ vigye a végzetes keresztet. Simon, úgy tûnik, késõbb csatlakozott a keresztény gyülekezethez. Két fia a gyülekezet ismert tagja volt. Simon talán több részletét is elmesélte az eseménynek, amelynek tanúja volt. Erre az útjára már egyetlen tanítványa sem kísérte el Jézust.” És a keresztre feszítéskor „a tanítványok elmenekültek. Egy hagyomány mégis azt állítja, hogy János állandóan a kereszt tövében állt.” Igaz, Renan, hozzáteszi: „Nagyobb bizonyossággal állítható, hogy a hûséges galileai barátnõk, akik követték Jeruzsálembe Jézust, és ott szolgáltak neki, nem hagyták el. Kleofás Mária, Magdalai Mária, Johanna, Khúza felesége, Salomé és még mások kissé távolabb álltak, és le nem vették róla szemüket.” Renan, Jézus élete, XXV. fej. 346. és 349. o. Máté, Márk és János szerint. Csupán Lukács írja: Az õ ismerõsei pedig mind, és az asszonyok, a kik Galileából követék õt, távol állának, nézvén ezeket. 23, 49.
4 Jeromos írta Paulinus-hoz szóló levelében: „Hadrianus idejétõl Constantinus uralkodásáig, körülbelül száznyolcvan évig Jupiter bálványát imádták a feltámadás helyén.” Abel és Vincent, 886. o. Ugyanezek a szerzõk említik egyúttal: „tegyük föl, hogy egészen máshol állt a Kálvária, és ez akadályozhatta meg a zarándokokat, hogy felkeressék, hiszen az Olajfák hegyére felmásztak, elmentek Betlehembe is, amelynek barlangja elérhetõ maradt annak ellenére, hogy Adonis kultuszát bevezették. Tehát nem annyira a pogány oltárok jelenléte akadályozta meg õket, hogy ájtatosságuknak eleget tegyenek, mint inkább a teljes betemetés.” 900. o. Feltevés marad, hogy a Kálvária helyén szent fa állott volna, amivel indokolni akarták, hogy a hely emléke eltûnt.
5 Jeruzsálem a helyreállítással ténylegesen megváltoztatta helyét. Észak felé terjeszkedett, miközben új falaival bekebelezte az egész észak-nyugati részt, ahová késõbb a Golgotát és a Szentsírt teszik, evvel szemben a falakon kívül hagyja a délen elterülõ negyedet, különösen a magasabb dombon fekvõ részt, ahol késõbb az utolsó vacsora termének helyszínét rögzítik. Ez magyarázza meg, hogy a Szentsír negyed, amely addig a városon kívül esett, ekkor szinte a központjába került.
Bibliográfia
HALBWACHS, Maurice
„Az emlékezet társadalmi keretei”
in: Francia szociológia
Közgazdasági, 1971
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta
http://lettre.c3.hu