Ó, azok a csodálatos férfiak! „Két fiatal
budapesti szociológus.” Ahogy innen látom õket, nagy
senkik voltak, nemhogy szociológusok. Senkinek (se) lenni: nemesi
rang. Régen eljátszottam, sajnos.
Olvasgatom a kérdéseket. „Ön szerint elég
szar a rendszer szerintem?” Igen, öcsi, elég szar, dehát
ezt mind a ketten tudjuk. Menjél szépen haza, és olvass
sokat, hátha eszedbe jut valami.
Olvasgatom a válaszokat. Bölcs, komoly, alázattal
teli mondatok. A válaszolók, akár az indiánok.
Tisztelték az õrülteket. Nem mind egyformán,
persze - volt köztük olyan, aki, amíg megkávéztatott
a nagyszobában, a kisebbikbõl felhívta Kenedi Jánost,
hogy megkérdezze, szerinte nem ügynök vagyok-e. Nem, de
tegyük le gyorsan, drága, mielõtt újabb neveket
mond, mondta volt állítólag Kenedi, én meg
a kávé után megkaptam a rendes válaszokat is.
Túlpartról, avagy Találkozás egy fiatalemberrel.
Naiv, indulatos és képzetlen. Azóta megöregedett,
a háromból csak az utolsó jelzõt õrizte
meg nagyjából sértetlenül. Fedõnevem:
Lord Cavinton. Én már csak felejteni tudok. Nagyjából
mindent elfelejtettem. Még talán egy akkoriban fiatalnak
számító író kitérdelt barna kordbársony
nadrágjára és puhán lengedezõ flanelingére
emlékszem, az angol teájára, a halk, pontos szavaira.
Még Nem Ennyire Thomas Mann.
Próbálom kitalálni, mit vártunk
ettõl az egésztõl. Vagy kötelesség volt?
Úgynevezett erkölcsi? Tartoztunk ezzel valakinek? Meg akartuk
szüntetni a rendszert?
Még a legjobban az Ízek Utcájában szüntettük
meg.
A Farkas levett a három pulóverébõl
kettõt, lecsatolta a karóráját, és a
sótartó mellé helyezte. Aztán rendeltünk.
Görög gyümölcsleves, kagylómeridon, cassata
ribizlivel. Mediterrán körút. A rendszer órái
meg voltak számlálva. Csak mi akkor azt hittük, hogy
örökké tart. Végül, nagyon rossz pipákból,
elszívtunk egy tömés konyakos Borkum Riffet. Hetvennyolcban
már azt is lehetett kapni. Aztán, pár év múlva,
a Farkinca szépen elhúzott innen. Hogy eggyel kevesebb okom
maradjon a hazát puszilgatni.
„Az alábbi szöveg részlet néhány hosszabb
beszélgetésbõl, amelyet két fiatal budapesti
szociológus, Farkas Péter és Németh Gábor
folytatott többekkel.... A beszélgetések egy körkérdés
keretében zajlottak le, melynek középpontjában
a publikáció és a cenzúra állott, de
melynek zárókérdése az ország helyzetével
kapcsolatos általánosabb elmefuttatásra is lehetõséget
adott. A körkérdés anyaga „Túlpartról”
címmel terjedt kéziratosan.
A körkérdés kezdeményezõi több
mint száz magyar értelmiségihez fordultak, akik közül
mintegy negyvenen válaszoltak is írásban vagy szóban.
Mint ez ennél ártatlanabb tárgyú ankétok
esetében is szokásos, a válaszadók névtelenek
kívántak maradni. A több száz lapra rúgó
anyagból az alábbi részleteket ragadtuk ki ízelítõül.
A beszélgetések dátuma 1978.”
(Párizsi Magyar Füzetek (1980) 6. A „Túlpartról”
c. gyûjteménybõl )
A kérdések
amelyek alapján a „beszélgetések” készültek:
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
3. Utasították-e már vissza írását
nem mûvészi szempontok alapján?
4. „…minden polgárnak…teljes és kérdés
alá nem jöhetõ jussában rejlik, hogy ott, ahol
és amikor neki tetszik, nyomtató mûhelyt állíthat
föl, minden engedelem, kéregetés s cenzúrai felvigyázat
nélkül” (Bölöni Farkas)
Ön szerint milyen hatással lenne a szellemi és politikai
életre, ha a fentiekben idézett jussal rendelkeznének
az emberek?
5. Mi a véleménye az öncenzúráról?
6. „Nekünk pontosan ki kellene mutatni, hogy hol tart ez a nép…”
(Illyés Gyula)
Akikre vonatkozik a „nekünk”, azok kimutatják-e pontosan?
7. Nem régen mutatták be, tíz évvel az
elkészítése után, a Tanú címû
filmet Budapest egyetlen, igen korlátozott befogadóképességgel
rendelkezõ mozijában, a Bányászban. Két
hétig játszották, a hatalmas érdeklõdés
ellenére.
Mi magyarázhatja véleménye szerint e különös
jelenséget?
Ugyanis ha a film igaz és jó, akkor miért vették
le ilyen pánikszerûen a mûsorról? Ha pedig hazug
és rossz, miért mutatták be?
8. Hofi Géza mûsorai után egyöntetû
a vélemény: „jól megmondta.” Pusztán, és
hangsúlyozzuk, csak ezzel a kellemesen csiklandozó érzéssel
mintha megelégednének az emberek a következõ
Hofi mûsorig. Nem gondolja, hogy az ún. jól odamondás
erõsen manipulált, és a szórakoztatáson
túl a szelep funkcióját is betölti?
9.a) Helyesnek találja-e, hogy bizonyos, a hivatalos állásponttal
szembeforduló nézeteket nyilvánosságra hozataluk
nélkül kritizálnak vagy még pontosabban fogalmazva,
közvetlenül tagadnak? (Pl. Charta 77)
b) Tán csak nem az lehet ennek a magyarázata,
hogy a „fejlett szocializmusunkban” élõ emberek tudata még
nem eléggé érett arra, hogy a „nyilvánvalóan
hamis, hazug rágalmakat, koholmányokat” maguk is el tudják
határolni az igazságtól?
c) Nem lenne-e célravezetõbb ezeknek a nyilvános
elemzéssel történõ cáfolata?
10. Tapasztalatai szerint mennyiben elégítik ki az emberek
megismerési szükségleteit, és maguk az emberek
mennyire érzek e szükségleteiknek megvalósulását
a gyakorlatban?
11. „Hazánk demokratikus állam.”
Ha valóban beszélhetünk demokráciáról,
akkor ez az élet minden területére vonatkozik, a megismerésre
is. Ezek után hogyan tudja összeegyeztetni a demokráciát
a bizalmas értesülések, folyóiratok, kiadványok
stb. nem kis számával, illetve a könyvtárainkban
Z.A. pecséttel ellátott katalóguscédulák
sorával?
12. Véleménye szerint a szélsõségesen
negatív társadalmi jelenségeknek megtörténik-e
a tényleges és nyilvános elemzése? Gondolunk
itt az alkoholizmusra, a narkomániára, az öngyilkosságok
magas számára.
13. „Mikor fogunk már összefogni” kérdezte Ady.
Mind a szellemi, mind pedig az anyagi összefogásnak egymás
tényleges ismerete lehet az alapja. Elképzelése szerint
ez az alap mennyiben valósul meg napjainkban, amikor nemrégen
így panaszkodott nekem az egyik barátom, hogy számára
a Szovjetunió legalább annyi talányt rejt magában,
mint például Kína.
14. Megfelelõnek tartja-e a nem-szocialista országok
termelõdõ szellemi javainak importját?
15. Véleménye szerint besorolható-e egyazon kategóriába
a hazugság és az elhallgatás?
16. Az emberek nagy része eljut odáig, hogy „bizony ebben
az országban súlyos problémák vannak.” De cselekvés
helyett inkább az adott helyzetbe való belenyugvást
választják. Mi a véleménye errõl a magatartásformáról?
Csalog Zsolt
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
- Kétféle tévedést lehet e tekintetben
elkövetni. Az egyik az a tévedés, amely szerint amit
ma Magyarországon megjelenni látsz napról napra, évrõl
évre, az a magyar írástudók termelése
egy az egyben. Nyilvánvalóan ezen kívül még
van a fiókokban is. Most nem számítva mondjuk azokat
a félkész vagy még továbbdolgozásra
szánt kéziratokat, amelyek esetleg még elõkerülnek
vagy nem. Ezen túl még kész mûvek is vannak
a fiókokban. Tehát ez az egyik lehetséges tévedés.
A másik ennek az ellenkezõje: az a gyakran föl-fölbukkanó
legenda, hogy tele vannak az íróasztalfiókok, és
ott van az igazi irodalom. Ez a tévhit néha leleplezõdik,
amikor egy-egy gyakran évekig emlegetett mû végül
mégiscsak napvilágot lát, és akkor kiderül,
hogy egyrészt nem tér el olyan lényegesen attól,
ami megjelenhet - tehát hogy a letiltás nagyon sokszor véletlenszerû,
és nem mindig igaz az, hogy a legjobbakat tiltják le - ,
másrészt pedig kvalitásában sem nagyon múlja
felül a kiadott irodalom átlagát. Azért megjelenhetett
Magyarországon az utóbbi néhány évben
nem egy remekmû. És viszont: nem hiszem, hogy olyan nagyon
sok remekmû lappangana a fiókokban. Elõször is
most már a szamizdat feltárta ezeknek jelentõs részét,
ezeknek az írásoknak a fontosabbjait, és úgy-ahogy
nyilvánossá is tette. És néha elõszed
a könyvkiadás is ilyeneket, például a Konrád
második könyve is egy ilyen évekig elhallgatott, legendaként
emlegetett könyv volt, és a végén sokaknak egy
kellemetlen csalódást hozott: Jézus Mária,
csak ez van a fiókokban? Az író rengeteg félkész
nyersanyagot is tart a fiókjában, és egy kicsit -
még ha erre nagyon vigyáz, akkor is - a kereslet szerint
válogat ebbõl, tehát amikor kidolgozásra elõszed
a nyersanyagából valamit, akkor azt, aminek a megjelentetésére
úgy sincs esély, azt inkább hátrébb
hagyja. Ez már az öncenzúra körébe tartozik.
Tehát nagyon sokszor nem születnek meg azok a mûvek,
nem öltenek végleges formát, amelyeknek a megjelentetésére
kevés esély van. És ez természetes is, és
most kár az emberi gyengeséget, rosszra hajló természetünket
emlegetni, ez egy természetes szabályozódás.
- Ezt a rosszra hajló természetet lehet fokozni. Egy
egészséges kiadás-politika nem hozna magával
egy ilyen hatékonyan mûködõ öncenzúrát.
- Világos, persze.
- A szépirodalom esetében talán nem annyira érdekes,
hogy közvetlen megszületése után vagy pedig tíz
év múlva adják ki, hiszen ami remekmû ma, az,
ha más értelmezésben is, de remekmû lesz holnap
is. Azonban a szociológiai vonatkozású írásoknál
ez már közel sincs így, hiszen azok egy viszonylag rövid
idõ után elvesztik aktualitásukat, és pusztán
érdekes látleletté válnak.
- Egy pillanat. Én nem egészen hiszek abban, amit mondasz,
hogy ami ma remekmû, az mondjuk tíz év múlva
is az lesz. Azért a szépirodalomnak is van egy aktuális
vonatkozása (melyiknek mennyire, de a legtöbbnek van), és
azért nem mindegy, ha a mai irodalom vérkeringésébõl
kiesik egy remekmû, vagy jó, fontos mûvek sora, hogy
majd tíz év múlva úgyis ugyanolyan érték
lesz. Hát nem. Ez mindenképpen veszteség, és
deformálja az irodalmi életet, sõt, annál sokkal
több mindenfélét deformál.
De hogy is tetted fel a kérdést? Hogy persze, ne szûkítsünk
szépirodalomra. Akkor viszont még cifrábban kell fogalmazni,
tudniillik. meg kell határozni, hogy kiknek az íróasztaláról
beszélünk. Bizonyára tudsz róla, hogy vannak
komplett intézmények, amelyek kizárólag olyan
tudományos ismereteket termelnek, amelyeket nem hoznak nyilvánosságra.
Tulajdonképpen ez is egy fiók. Például a Társadalomtudományi
Intézetre gondolok, amelyik az egyik legnagyobb volumenû szociológiai
kutatóintézetünk. De amellett mindegyik szociológiai
kutatásokkal foglalkozó intézményünknek
megvan ez a zárolt részlege. Tehát itt nem is csak
a maszek íróasztalára kell hogy vonatkozzon a kérdés,
ennél sokkal tágabb a probléma. Persze ezen a szinten
már evidenciának érzem, hogy roppant egészségtelen
dolognak tartom azt, ha nem nyilvános vérkeringésbe
kerülnek bele akár a tudományos eredmények, akár
a szépirodalmi mûvek, hanem egy ilyen zárolt formában
élnek fiktív életet.
- Mi lehet az oka a zárolásnak, az elhallgatásnak?
- Természetesen a demokratikus gondolkodásmodell abszolút
hiánya eredményezi ezt. Amikor tehát a társadalom
formálását úgy képzelik el, hogy az
X-nek és Y-nak, önjelölt vagy jobb esetben valamilyen
módon megválasztott, delegált vezetõnek a feladata,
és nem magának a társadalomnak az önmozgása.
De azt hiszem, minden totalitáriánus államvezetés
természetes velejárója, hogy nem nyilvános
fórumokra bízza a döntéseket és azokat
az ismeretanyagokat, amelyeken a döntések alapulhatnak, hanem
zároltként kezeli, és a döntõknek, a döntési
jogot bitorlók egy nagyon szûk körének rendelkezésére
tartja fönn.
- Láttam: emberek eljutnak odáig, hogy itt sok minden
rossz, tehát a felismerésig - mi is eljutottunk idáig
a beszélgetés során -, de ebbe belenyugszanak. Véleményed
szerint ez mennyire jellemzõ, mennyiben helyes magatartásforma,
és ha nem találod annak, te milyen más magatartásformára
látsz lehetõséget?
Mindenképpen történeti magyarázatokkal próbálkoznék.
A kelet-európai történeti modell szerint, mit mondjak,
egy stabil bizantinus államban, mondjuk a cári Oroszországban,
úgyszólván semmiféle hagyománya nem
lehetett annak, hogy az emberek, tömegek olyan törekvést
alakítsanak ki magukban, hogy beleszóljanak a döntésekbe,
vagy hogy követeljék azt az ismeretanyagot, amelyre a döntések
alapozódhatnak. Ezek roppant maradandó (negatív) hagyományok,
melyek bizonyos mértékben vonatkoznak Magyarországra
is. Nálunk ellentmondásosabb a helyzet. Mit mondjak: a húszas-harmincas
években, amikor egy félfasiszta, félfeudális,
meglehetõsen kelet-európai karakterû, de európai
vonásokat is felmutatni tudó politikai, társadalmi
berendezkedés volt, akkor a publikációs viszonyok
jobbak, a cenzurális korlátok gyengébbek voltak, tehát
az államhatalomnak ez a nyilvánvaló törekvése,
hogy a dolgokat elhallgatni, a gondolatokat elhallgattatni, kevésbé
hatékonyan volt érvényre juttatva, vagy kevésbé
volt megszervezhetõ. Erre számos példát ismerünk
a két világháború közötti irodalmi
életet tekintve.
- E viszonylagos publikációs szabadságnak nem
az lehetett az oka, hogy akkor volt egy intézményesített
cenzúra, amely pontosan körülhatárolta, hogy mit
lehet és mit nem? Nem lenne jobb ma is egy hasonló helyzet?
- Nézd, én azt hiszem, az utolsók között
lennék, akik felvetnék az intézményesített
cenzúra gondolatát. Nyilvánvalóan attól
nem javulna a helyzet. Végül is a cenzúrának
többféle megoldása lehet. Például ami
ma Lengyelországban van, ahol a cenzúra intézményesített,
de hogy ott bizonyos vonatkozásokban jobb a helyzet mint nálunk,
gondolat-, sajtó-, szólásszabadság, az nem
attól van. Nálunk egy rafináltabb megoldás
született, amikor is a cenzor mindenkibe bele van építve,
tehát mindenkinek a fejében ott az a bizonyos picike cenzor.
Ez látnivalóan az adott társadalmi, politikai helyzetben
egy jobban funkcionáló módszer. Ezek a pici cenzorok
jobban mûködnek, mint az állami cégérrel
fölékesített, nagy cenzori hivatalok. Hozzáteszem,
hogy csak pillanatnyilag…
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
- Hát persze, hogy van. Rengeteg. Például az úgynevezett
külpolitikai vonatkozások. Tehát egy magyar író
semmi olyat nem publikálhat, ami a hivatalos külpolitikai irányvonalnak
nem felel meg. Semmiféle pejoratív megjegyzést nem
tehet például a szovjet viszonyokról vagy a keletnémet
helyzetrõl, nem határozhatja meg a maga esze szerint, hogy
a romániai magyar kisebbség sorsával kapcsolatban
mit mondjon, ennek mérlegelése nem rá van bízva.
Vagy ilyen tabu témát képez a mai magyar társadalom
szociális problematikájának a legnagyobb része,
errõl érdemben írni nem lehet, nem szabad, sem szépirodalmi,
sem tudományos megközelítésben. Nem szabad 56-ról
vagy 68-ról írni. Nem szabad társadalmi elemzést
adni a magyar társadalom rétegzõdésérõl,
a vezetõ rétegrõl mint szociális képzõdményrõl
vagy a másik pólusról: a pauper rétegrõl.
Persze ma már egy öncenzurális rendszer következményeként
a kutatók és a kutatóintézmények alig
törekszenek egy valós kép kialakítására,
hiszen úgysem tudnák nyilvánosságra hozni munkájuk
eredményét.
- Ezek a tiltások majdhogynem lehetetlenné teszik a fejlõdést,
a továbblépést, hiszen ennek az lenne az alapja, hogy
felmérhessük meddig jutottunk eddig. Van-e ebbõl kiút,
vagy tényleg a belenyugvás az egyetlen alternatíva?
És ha van, mi?
- Az emberek ma valóban igen kevéssé törekszenek
arra, hogy hozzájussanak egy olyan információs bázishoz,
amelyek alapján át tudnák tekinteni, felül tudnák
bírálni a döntéseket, vagy amelyek alapján
maguk tudnának alternatív javaslatokat fölvetni a politikai
döntésekre. Ez a relatív, de sajnos elég mélynek
ítélhetõ passzivitás megint csak egy negatív
történeti hagyományunk. Kelet-Európának
abban a zónájában, ahol mi élünk, nagyon
felemásan jelentkezik ez a történeti hagyomány,
mert kitapintható az ellenkezõje is, és persze az
egyensúly történelmi periódusonként változó.
A csehek is egészen másféle igényt jeleztek
68 nyarán, mint amit ma fel lehet tételezni életjeleik
alapján, de ennél finomabb változásai is vannak
ennek. Mindenesetre egy olyan korszakban, amikor huzamosabb ideig információ-stop
van, megerõsödik az emberek belenyugvása és az
információkkal szembeni igénytelensége.
- Történeti hagyományokon értsem azt is,
hogy az új helyett inkább a kompromisszumokon keresztüli
fejlõdést választottuk általában?
- Hát persze. Ez egy örök emberi tényezõ.
Nem valami 45 óta kitalált dolog. És ez nem csak nálunk
van így. Csak itt a politikai viszonyok megerõsítik
a konformizmust, a társadalmi-politikai passzivitást. De
ugyanakkor a kommunikációs lehetõségeknek és
az információ áramlásának hosszú,
drasztikus lefojtottsága nagyon könnyen elõidézheti
az ellenkezõjét is, tehát az információéhség
robbanásszerû kitörését. Ma kevés
embernek tûnik az fel Magyarországon, hogy az informáltság
szempontjából is vannak elsõ osztályú
állampolgárok stb., attól függõen, hogy
az MTI Bizalmasnak melyik betûvel vagy számmal jelzett fokozatához
juthatnak hozzá. Tehát a közönséges állampolgár,
akit ötöd- vagy hatod-osztályú állampolgárnak
lehetne nevezni ebbõl a szempontból, egy ilyen végtelenül
beteg fekete piacon juthat hozzá az információkhoz
Természetesen az információk fekete piacának
törvényeibõl következik, hogy torz információkhoz,
ál-hírekhez...
- Az „egyszem” ember hogyan harcolhat ez ellen a félrevezetési-rendszer
ellen?
- Azt hiszem, hogy egy következetesen demokratikus gondolatmenettel
csakis oda lehet eljutni, hogy igenis nem nyugszunk bele semmiféle
információ-stopba, mert ez az emberi jogaimat sérti
elõször, másodszor pedig deformál mindenféle
politikai helyzetet. És az ezt követõ lépés,
hogy meg is teszek mindent annak érdekében, hogy létrejöjjön
az információ áramlásnak egy ilyen szabadsága.
Tehát nem veszem figyelembe ezeket a tiltásokat - bár
ezek nem ilyen tiltások, többnyire nem törvényes,
nem egyértelmû, nem direkt tiltások, hanem belénk
épített automata szabályozók. Mit mondjak:
azért sem veszem észre a saját fejemben lakó
öncenzort. Ragaszkodom ahhoz a jogomhoz, hogy gondolataimat kimondjam,
másokkal közöljem.
- És ennek milyen reális feltételei vannak?
- Például a szamizdat.
- A magyarországi problémák (is) a lényegben
gyökereznek. A szamizdat mennyiben képes változtatni
ezen a lényegen?
- Itt megint kétféle hibát lehet elkövetni.
Vagy túlbecsülni ezeket a lehetõségeket, vagy
alábecsülni. A gondolkodásnak teljes torzulását
jellemzi e tekintetben, amikor a változás, változtatás
lehetõségeit egy ilyen kétpólusú játék
sarkai közé szorítjuk be, amikor is azt mondjuk, hogy
az egyik tényezõ az orosz vezetés, a másik
tényezõ a magyar vezetés. Nem. Meg kell kísérelni
olyan viszonyokat kialakítani, amelyekben tényezõvé
válik, hogy úgy mondjam a harmadik fél is, tehát
a „vezetettek” is. A vezetettek tényezõvé válását
persze elsõsorban gazdasági tényezõk, gazdasági
történések határozzák meg, gyorsítják
avagy lassítják.
- Az igényekkel való manipulálás nagyon
megnehezíti, hogy a vezetettek is ráébredhessenek
arra, hogy nekik is tényezõvé kellene válniuk.
- Igen, ezek a korlátai minden kapálódzásnak.
Hogy tulajdonképpen egy sokkal jobban szervezett hatalmi manipuláció
áll a másik oldalon.
- Tehát pillanatnyilag azt tartod reális lehetõségnek,
hogy az emberek próbáljanak minél demokratikusabb
légkört kialakítani maguk körül, magukban,
és igyekezzenek megfelelõ teret is találni. Erre mondjuk
a szamizdat is alkalmas lehet…
- Az egyik alkalmas eszköz. Említhetnénk még
más dolgokat is, ami az öncenzúrával függ
össze. Nálunk a cenzúra öncenzúra, ami lehetõvé
teszi a kikapcsolását is. Olyasmire gondolok, hogy nagyon
sok irodalmi mû azért nem születik meg, mert falakat
tételezünk fel ott is, ahol nincsenek, nehogy beleverjük
a fejünket. Holott egyénileg mindenkinek morális kötelessége
lenne ilyen helyzetben legalább a tényleges falig elmenni,
de lehetõleg még rúgni is egyet a falon, odább
lökni valamennyire, amennyire egy embertõl ez kitelhet. Számtalan
tapasztalatom mutatja, hogy ez azért lehetséges. Hiszen az
öncenzoromon kívül vannak tényleges, effektív
cenzorok is, akik azonban buták, tehát például
át tudom játszani az éberségüket, tudok
publikált mûben is leírni olyan dolgokat, amelyet fontos
üzenetnek, információnak tartok, és amelynek
kimondása nem hiszem, hogy cenzoraink elképzelésének
megfelel. És ezek az üzenetek úgy tudnak átjutni,
hogy én kicselezem õket, éberségüket elaltatom.
Sajnos nagyon kevesen próbálják elmondani még
az elmondható dolgokat is. Sokszor éppen mi magunk szoktuk
buzgón szûkíteni cellánkat, és olyan
dolgokat is megtenni, amiket senki sem vár el tõlünk
- ami bizony már ciki.
- És ez a „kicselezés” nincs a közérthetõség
rovására?
- De, nagyon sokszor igen. Csak hát olvasóját
szeretnénk okosabbnak feltételezni.
- Még egyszer megkérdem: hogyan képzelhetõ
el, hogy felvegyük a harcot ezzel a „félrevezetõ apparátussal”?
Hogyan avatkozhatunk be hatékonyan a társadalom életébe,
hogy elõbbre vigyük?
- Gondolataink következetes közlésével.
- Te ennyire hiszel a gondolatok erejében?
- Természetesen hiszek. A cenzúra is hisz a gondolatok
erejében, hiszen ezért tilt. De ne csak gondolatainkról,
az ismereteinkrõl is beszéljünk ebben az esetben.
- És mit tegyen akkor X, ha a gondolatainak, ismereteinek nem
engedik a „következetes közlését”?
- Mi az hogy nem engedik? Nagyon gyakran a megfélemlítésnek
egy olyan módszerével találkozhatunk, hogy de hiszen
nem közölhetem mondanivalómat, mert minden tele van titkos
rendõrökkel, besúgókkal. No de mi következik
ebbõl? A világon semmi. A besúgó egy dologra
való, arra, hogy ne merjük kimondani ismereteinket, gondolatainkat,
hogy a köztünk levõ kommunikáció lehetõségét
tönkretegye rajtunk keresztül. Ha én ebbõl a láncból
kilépek, a lánc megszakad... Tehát azt mondom: hogyha
ez a cél, akkor én bizony nem hagyom magam deformálni!
Hát tudják meg, hogy én mit beszélek!
11. „Hazánk demokratikus állam”
Ha valóban beszélhetünk demokráciáról,
akkor ez az élet minden területére vonatkozik, a megismerésre
is. Ezek után hogyan tudja összeegyeztetni a demokráciát
a bizalmas értesülések, folyóiratok, kiadványok
stb. nem kis számával, illetve a könyvtárainkban
Z.A. pecséttel ellátott katalóguscédulák
sorával?
- Ezt is megbeszéltük. Arról, hogy hazánk
demokratikus állam, hadd mondjak mégis egy-két dolgot.
Itt megint irodalomra lehetne hivatkozni. Addig egyértelmû,
hogy nem egyeztethetõ össze egy demokratikus modell az információk
titkosításával. De itt azért megint kétféle
hibát lehet elkövetni atekintetben, hogy hogyan ítéljük
meg: mennyire demokratikus és mennyire nem demokratikus ez az ország,
ez a társadalom. És ez megint csak nem korlátozható
a pillanatnyi hatalmi viszonyok megítélésére,
hanem megint történelmileg kell nézni a kérdést.
Szokás úgy beállítani a dolgokat, hogy ez egy
európai alapozású terület, és ettõl
élesen meg kell különböztetni a Keletet és
Bizáncot. Ez így nem igaz. Magyarország mindig is
Európa perifériája volt, a 15. századtól
az európaisággal bajok vannak, az európaiságnak
súlyos hiányai mérhetõk, a demokratikus gondolkodásnak
korlátai vannak stb. A másik hiba, amikor úgy ítéljük,
hogy Magyarországon semmi hagyománya nincs a demokratizmusnak.
Ez sem igaz. Magyarország egy Európához tartozó
földdarab, európai hagyományokkal, de ezek a hagyományok
hiányosak, meg-megszakadnak a történelem folyamán,
majd újraélednek, újrajelentkeznek - ezt csak egészen
dialektikusan lehet vizsgálni, és mind a két oldalról
meg kell világítani.
12. Véleménye szerint a szélsõségesen
negatív társadalmi jelenségeknek megtörténik-e
a tényleges és nyilvános elemzése? Gondolunk
itt az alkoholizmusra, a narkomániára, az öngyilkosságok
magas számára.
- Nem. Nem történik meg. Példákat sorolhatnék
még - cigányság, szegénység, a bûnözés
kérdése stb. Nem történik meg, nem történhet
meg, kincstári beállításban tárgyalható
csak a kérdés.
13. „Mikor fogunk már összefogni” kérdezte Ady.
Mind a szellemi, mind pedig az anyagi összefogásnak egymás
tényleges ismerete lehet az alapja. Elképzelése szerint
ez az alap mennyiben valósul meg napjainkban, amikor nem régen
így panaszkodott nekem az egyik barátom, hogy számára
a Szovjetunió legalább annyi talányt rejt magában,
mint például Kína.
- Nagyon jellegzetes ez a kelet-európai aszinkron. Hogy amikor
a magyar 56 volt, akkor éppen Csehországban nem volt semmi,
sõt, így tovább. Mégis, most mintha valami
szinkron lenne kialakulóban, mintha sikerült volna az aritmiát
megszûntetni. Amikor a Charta született, szinte egész
Kelet-Európa reagált, egészen le Bulgáriáig,
jelezte, hogy hasonló gondolatoknak ott is helye van.
Bibliográfia
CSALOG Zsolt
Kilenc cigány
Kozmosz, 1976
Parasztregény
Szépirodalmi, 1978
M. Lajos 44 éves
AB Független Kiadó, 1982
Cigányon nem fog az átok
Maecenas, 1988
Fel a kezekkel
Maecenas, 1989
Doku 56
Unio 1990
Falak és falromok
Jelenkor, 1994
Csendet akarok!
Ant-ko, 1999
„A cigánykérdés Magyarországon 1980 elõtt”
Párizsi Magyar Füzetek (1984) 14-15
„Mit csináljunk a cigányokkal?”
Magyar Lettre Internationale, 21
Nádas Péter
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
- Jelenleg semmit. Van egy novelláskötetem, amelyet
a Magvetõ Könyvkiadó bevett a 72-es tervébe,
megszerkesztették, elkészítették a címlapot,
a tipográfiát, mindent. A Kiadói Fõigazgatóság
felkérette a kéziratot. Az egyik írás ellen
kifogásuk támadt. Behívattak a kiadóba, hogy
húzzak ki két mondatot, amelyekbõl kiderülne,
hogy a történet Magyarországon játszódik.
Én megtettem, gondoltam, majd visszaírom a korrektúrába.
Ettõl kezdve a kézirat sorsa számomra ismeretlen.
Csakhogy ekkor már a regényem is a Magvetõ Kiadónál
volt. Vitatkoztak róla a lektorok. Az egyik lektor szerint mûvészileg
tökéletes, világnézeti szempontból viszont
igen káros, a másik szerint világnézetével
semmi baj, de mûvészi színvonala nem üti meg a
mércét. Aztán kaptam egy levelet a kiadótól,
miszerint egy világnézeti szempontból káros
fércmûvet írtam. De írjam át. A következõ
öt év története egyoldalú levelezésbõl
és telefonálgatásokból állt. Amikor
lejárt a szerzõdésben rögzített négy
év, átvittem a kéziratot a Szépirodalmihoz,
ahol a regény 1977-ben megjelent. A novelláskötet elõreláthatóan
1979-ben fog megjelenni. Ha így lesz, akkor az egyes darabok tíz,
illetve hat-nyolc évvel a megírásuk után jelennek
meg.
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
- Van egy francia háborús bûnös, aki egykor
a Vichy-kormány tagja volt, és ma külföldön
él. Ez az ember nyilatkozatot adott egy francia lapnak. Az interjúban
hitet tesz egykori eszméi mellett, és kifejti azon meggyõzõdését,
hogy Franciaországot ezeknek a fasiszta eszméknek a szellemében
kéne kormányozni. Franciaországban most errõl
nagy vita folyik, s a francia közvélemény mérvadó
tagjainak az a véleménye, hogy ilyen gondolatoknak egyszerûen
nem szabad nyilvánosságot kapniuk. Ami azt jelentené,
hogy igenis vannak tabuk. De ki dönti el, hogy mi a mérce?
A tabuk problémája nemzetközi szinten is jelentkezik.
A keleti és nyugati országok például
kölcsönösen a sajtószabadság megsértésével,
illetve az erõszak és a pornográfia terjesztésével
vádolják egymást. Szerintem mindkét vád
jogos. De melyik rendszer egzisztál egészségesebben?
Az a rendszer-e, melyet a természetes kiválasztódás
elvére bíznak, vagy az, amelyet a különbözõ
hatalmi csoportok alkudozásaira? Tabuk természetesen más
értelemben is léteznek. Egy alkotó ember számára
az általánosan elfogadott tilalmak nem jelenthetnek
tabut. Illetve, minél többet fogad el belõlük,
annál kisebb a mûvészi hatékonysága.
A mûvészet azt jelenti, hogy az ember a lehetõ legmagasabb
fokon átvilágított. Aki ellenben azt állítja,
hogy számára nincsenek tabuk, kijelentésével
valószínûleg éppen kompenzálja a szégyenét.
4. „…minden polgárnak…teljes és kérdés alá
nem jöhetõ jussában rejlik, hogy ott, ahol és
amikor nekik tetszik, nyomtató mûhelyt állíthat
föl, minden engedelem, kéregetés s cenzúrai felvigyázat
nélkül” (Bölöni Farkas). Ön szerint milyen hatással
lenne a szellemi és politikai életre, ha a fentiekben idézett
jussal rendelkeznének az emberek?
- Nagyon szép gondolat. Naivitásában szép.
Véleményem szerint a leírt helyzet anarchiához
vezetne. Ez persze nem jelenti azt, hogy a jelenlegi ellenõrzési
rendszer hatásában ne lenne anarchisztikus. A szép
és ódon gondolatot persze még egyetlen társadalmi
rendszer sem tudta megvalósítani. Vagy gazdasági vagy
politikai okokból nem megy. Különféle manipulációs
szisztémák uralkodnak a pluralista demokráciákban
és a megvalósult szocialistában. Nem is tudom elképzelni
másként. Az, hogy meg akarok nyilvánulni, végeredményben
egy agresszív gesztus, amely ellenszegülést vált
ki. Nálunk azért anarchisztikus a helyzet, mert nincsen kinevezett
cenzor, de ugyanakkor minden felelõs szerkesztõ cenzori feladatokat
lát el. A minõség másodlagossá, a manipuláció
elsõdlegessé válik. A hivatalos cenzori intézmény
egyértelmûen választja szét az érdekeket.
Ahhoz, hogy Magyarországon az 1848-as jelszót meg lehessen
valósítani, s el lehessen törölni, elõbb
vissza kéne állítani a cenzúrát. Akkor
aztán el lehetne kezdeni a küzdelmet ellene.
– Miért jobb a pluralista sajtószisztéma?
- A különbözõ csoportok érdekei szemben
állnak ugyan, de a szabad választásnak van lehetõsége.
36 különbözõ szellemû újság között
választhatsz. Ha egyik sem tetszene, még mindig felállhatsz
a Hyde parkban a pad tetejére. Ami persze az ember természetes
és teljes szabadságigényét még mindig
nem elégítheti ki.
5. Mi a véleménye az öncenzúráról?
- Hát az bizony van. Egy színész esetében
jobban látható a hatása, hiszen minden este ki kell
állnia a nézõk elé. Egy író esetében
már sokkal bonyolultabb a dolog. Az öncenzúra az irodalomban
egyszerre két forrásból táplálkozik.
Egyrészt a társadalom szokás- és jogrendszerébõl.
Ezt könnyebb leépíteni. A másik a „tetszeni akarás”
vágyából, holott tudjuk, hogy nem mindig az tetszik,
ami szép. Ebben az értelemben az öncenzúra
elég becsapós, elég nehezen megkerülhetõ.
Ronda dolgokat nem szívesen nyilvánítunk meg. Már
a mama is azt mondta, hogy a kaka ronda. Ám az a mérhetetlen
mennyiségû szar, amit Dosztojevszkij felken nekünk a
képre, mégis tisztának és szentnek tekinthetõ.
Ez egy bonyolult mechanizmus, amit nehéz egészségesen
mûködtetni. A szemérmetlenségben talán
a természetes szemérem segít a leginkább. A
mûvészet elvileg nem ismerhet magánügyet, semmiféle
eleve kijelölt határt nem ismerhet el a témaválasztásban.
Azt a legnehezebb megoldani, hogy ne mûködjék az öncenzúra
kényszere, és sértetlen maradjon a szemérem
is.
6. „Nekünk pontosan ki kellene mutatni, hogy hol tart ez a nép…”
(Illyés Gyula)
Akikre vonatkozik a „nekünk”, azok kimutatják-e pontosan?
- Nem tudom, mi az hogy nép. A II. világháború
óta szerintem nem is lehet tudni. Ha már valamit, akkor talán
azt kéne megmutatni, hol tartunk én-te-õ-mi-ti-õk.
És ki, miben hol tart? A válaszhoz azonban a fejlõdés
elvét kellene elfogadnom, de abban nem bízom és nem
hiszek. Én az idézett mondatot nem írnám le.
13. „Mikor fogunk már összefogni” kérdezte Ady. Mind
a szellemi, mind pedig az anyagi összefogásnak egymás
tényleges ismerete lehet az alapja. Elképzelése szerint
ez az alap mennyiben valósul meg napjainkban, amikor nemrégen
így panaszkodott nekem az egyik barátom, hogy számára
a Szovjetunió legalább annyi talányt rejt magában,
mint például Kína.
- Nagyon jó lenne, ha a Duna-medence népei nem az egymás
ellen való kijátszottság tradícióin
élnének tovább, hanem egy olyan kulturális
hagyományon, amit mondjuk Bartók képviselt. Ezek az
országok vagy nemzetek nem fogtak össze, hanem összefogottak.
Elég itt Erdélyre vagy a 68-as csehszlovákiai „bevonulásra”
utalni. A jelenlegi keretek - a KGST vagy a Varsói Szerzõdés
- egy hatalmi fikció termékei. Kialakultak, realitásukhoz
nem férhet kétség, de ez a realitás nem lehet
alapja sem az egymás megismerésének, sem a normális
együttmûködésnek.
14. Megfelelõnek tartja-e a nem szocialista országokban
termelõdõ szellemi javainak importját?
- Már a kérdés is egyfajta reproduktív
magatartás szülöttje. Szellemi javakat nem lehet importálni.
A szellem vámmentes, talán Goethe mondta. Az európai
kultúra történetében nagyon hosszú ideig
nem voltak vámhatárok, az úgynevezett polgári
kultúra lényegében szellemi határok nélkül
alakult ki. Az én számomra ez lenne az ideális állapot.
Bibliográfia
NÁDAS Péter
Bibliográfia
Jelenkor, 1994
Minotaurus
elbeszélések
Jelenkor, 1997
Egy családregény vége
Jelenkor, 1995
Emlékiratok könyve
Jelenkor, 1994
Vonulás
filmnovellák
Jelenkor, 1995
Drámák
Jelenkor, 1996
Kritikák
Jelenkor, 1999
Esszék
Jelenkor, 1995
Párbeszéd
(Richard Schwartz-cal)
Jelenkor, 1992
Talált cetli
Jelenkor, 1992, 2000
„A háromszög három sarka”
Magyar Lettre Internationale, 18
(Krisztina Koenennel)
„Az idõ ellenében élni, írni az ár
ellenében”
Magyar Lettre Internationale, 17
(Alex Hilberttel)
„Én is csak egy állat vagyok, gondolkodó állat”
Magyar Lettre Internationale, 20
(Eve-Marie Kallennel)
„Egyetlen kísérleti terepem én magam vagyok és
a múlt idõ” Magyar Lettre Internationale, 36
Petri György
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
- Magyarországon nincs olyan kijelölt, megbízott
hatóság, amely a mûvészeti alkotásokat
cenzúrázná, de ugyanakkor nyilvánvalóan
mûködik egy erõs cenzúra, amelynek mûködéséért
a kiadók és a szerkesztõk a felelõsek, akiknek
munkájuk során figyelemmel kell lenniük az izgatási
törvényre, a változékony kultúrpolitikai
„vonalra”, közvetlen belsõ utasításokra (pártközpont
és kormányszervek részérõl), a vezetés
felõl érkezõ „sugallatokra” - amiket bízvást
indirekt utasításoknak tekinthetünk. Ezek a „vélemény-szabályozók”
közel sem egyértelmûek, hanem többnyire rugalmas
gumikategóriákban vannak megfogalmazva. Tehát a szerkesztõknek
rá kell érezniük arra, hogy mit várnak tõlük
felülrõl. Visszautasítanak például írásokat
azért, mert kritikájuk nem „építõ”.
Milyen meghatározás ez, hogy építõ kritika?
Ki dönti el, hogy meddig építõ és mettõl
romboló, káros egy kritika? Szándékoltan homályosak
az irányelvek. Így tetszõlegesen értelmezhetik
a mindenkori pillanatnyi helyzet taktikai követelményei szerint.
Talán az egyetlen egyértelmû limit, amit egyébként
az izgatási törvény is alkalmaz, hogy az ún.
„szocialista valóságunkkal” szemben ellenséges mûveket
nem engedik a nyilvánosság elé. Ez tulajdonképpen
azt is jelenti, hogy minden struktúrát érintõ
radikális kritika kizárt. És ez persze igen formálissá
teszi a véleményszabadság alkotmányos jogát.
Bonyolítja a helyzetet az is, hogy a szerkesztõk egyszerre
kénytelenek képviselni a hatalom és az irodalom szempontjait.
Ez olyan, mintha a szakszervezet egyszerre képviselné a munkás
és a munkaadó érdekeit. Ez a szerkesztõi gyakorlat
egy skizofrén állapot fenntartását követeli
meg a középszintû kulturális döntéshozóktól.
Ez magyarázza ingadozó magatartásukat - összeegyeztethetetlen
szempontokat kell egyidejûleg képviselniük. Véleményem
szerint sokkal hasznosabb és egészségesebb lenne az
egyértelmû behatárolás, az intézményesített,
nyílt cenzúra. Így megszûnhetne a szerkesztõk
és kiadók skizofrén állapota, és nyíltan
kimondanák, hogy a véleményszabadság korlátozott.
Így a pillanatnyi helyzet igen félrevezetõ. Ugyanis
megteremti az emberekben a szabadság illúzióját,
mivel eltûnik az erõszak nyilvánvalósága.
És ez akadályozza a tisztánlátást. Az
irodalomnak teljes szabadságot kell ahhoz élveznie, hogy
irodalom lehessen.
- Akkor miért a nagy többség részérõl
a belenyugvás a közel sem „teljes szabadságba”?
- Egy hatalom rendszerint mindaddig megtartja az egyensúlyát,
amíg megvalósítható érvényesülési
célokat tud adni az embereknek. A hétköznapi embernek
kocsi, ház, telek, a mûvésznek, író-embernek
a jelenségek támadása stb. E nemes célok elérhetõek,
de elérésükre életük, energiájuk,
kedvük fele elmegy, elfáradnak, megelégszenek.
- És miért csak ennyivel?
- Nem lehet és nem is kell az emberektõl heroizmust várni.
Mint említettem, ezeknek az érvényesülési,
anyagi céloknak az elérése hatalmas erõ befektetését
igényli. És úgy érzik egy idõ után,
hogy nem is képesek többre, lehetõségük
sincs többre. És így elhitetik magukkal, hogy reálpolitikát
folytatnak. A belenyugvó magatartásformának mély
hagyományai vannak. Elfogadni a helyzetet és várni
a kedvezõ változásra: ez a „magyaros” reálpolitika.
A közgondolkodás sohasem az újítást kereste,
hanem hogy az adott lehetõségeken belül milyen kompromisszumok
útján lehet fejlõdni.
5. Mi a véleménye az öncenzúráról?
- A profivá válás elkerülhetetlen következménye,
hogy az ember önkéntelenül háttérbe szorítja
azokat az elképzeléseket, amik nem publikálhatók.
Egy bizonyos idõ után már nem is tudja az ember felmérni,
hogy mekkora pusztítást végzett fejében az
öncenzúra.
6. „Nekünk pontosan ki kellene mutatni, hogy hol tart ez a nép…”
(Illyés Gyula)
Akikre vonatkozik a „nekünk”, azok kimutatják-e pontosan?
- Nem nagyon tetszik nekem ez az idézet. Ez a feladat-kijelölés
behatárolja az író munkáját. Mert például
egy ilyen szemlélet szerint Weöres vagy Pilinszky nem sokat
mond arról, hogy hol tart ez a nép. „Az író
a lélek mérnöke” - mondta Sztálin. Valami ehhez
hasonlót érzek ebben az idézetben is. Ez a kimutató
funkció azt sugalmazza naiv módon, hogy a valóság
az egy adott valami, amirõl az írónak feljegyzéseket
kell készíteni. Amikor az igazi kérdés az,
hogy mit tegyünk meg a valóságnak.
- Te mit értesz valóságon?
- A valóság nem egyszerû, közvetlen empirikus
kategória. Annyi „valóság” van, ahány megismerési
forma, tehát azt kimutatni nem csak az irodalomnak kell, hiszen
ott van a szociológia és sok egyéb tudományág
is. És ez a probléma nem is nehezedik rá központi
feladatként az irodalomra. Tradicionális szemléletet
sugall Illyés, amely szerint az irodalomnak, mint a reformkorban,
magában kell foglalnia a szociológiát, politikát,
tudományt, újságírást, propagandát.
Az illyési igényeknek nem vonom kétségbe
a létjogosultságát, csak akkor nem értek vele
egyet, ha a kimutató feladatot pusztán az irodalom számára
jelöli ki. Viszont ha a „nekünket” kiterjesztjük általában
az értelmiségiekre, akkor triviálissá válik
a felszólítás. Bár hozzátenném,
hogy a társadalmi számvetés az alkotó értelmiségnek
feladata, de nem monopóliuma.
9. a) Helyesnek találja-e, hogy bizonyos, a hivatalos állásponttal
szembeforduló nézeteket nyilvánosságra hozataluk
nélkül kritizálnak vagy még pontosabban fogalmazva,
közvetlenül tagadnak? (Pl. Charta 77)
- Erre még egy jobb érzésû kiskáder
is azt mondja: nem, nem tartom helyesnek.
- Mi lehet az oka mégis e „hír-nélküliségnek”?
- Nehéz belehelyezkedni a középkáderek lelkébe,
hogy milyen szempontok alapján döntenek valaminek a közlése
mellett, illetve ellene. A létezõ szocialista társadalmak
lényeges sajátossága az információk
birtoklásának állami monopóliuma. És
akinek a birtokában van valami, az azzal óhatatlanul gazdálkodik
is. Vagyis dönt afelõl, mit és mennyit adjon ki, illetve
vegyen be. Így egyértelmûen a saját szempontjait
tartja elsõdlegesnek. Ez természetes tulajdonsága
egy monopólium birtokosának. Tehát az információk
szabad áramlása szempontjából az a jó,
ha senki sincs monopolhelyzetben az információk begyûjtése
és kiadása tekintetében.
Egy hatalom minden lehetséges eszközt megragad arra, hogy
biztosítsa hatalmi pozícióit. Ésszerûtlen
lenne, ha nem ezt tenné. De egy egészséges társadalomban
a hatalom ellenõrzött, különbözõ ellenzéki
intézmények által. Tehát például
a kormánysajtó mellett létezik ellenzéki sajtó
stb.
Nem valószínû, hogy az USA-ban a Fehér Ház
tájékoztatta az embereket a Watergate-ügyrõl.
Egyébként nálunk a tömegtájékoztatás
minden lényeges eseményrõl beszámol. Csak azokból
sok fontos részletet kiszûr.
9. b) Tán csak nem az lehet ennek a magyarázata, hogy
a „fejlett szocializmusunkban” élõ emberek tudata még
nem eléggé érett arra, hogy a „nyilvánvalóan
hamis, hazug rágalmakat, koholmányokat” maguk is el tudják
határolni az igazságtól?
- Ki dönti azt el, ki döntheti azt el, hogy mire érett
egy nép és mire nem? Jelenleg a tájékoztatás
burkoltan terrorisztikus és nyíltan atyai. Az ötvenes
években fordítva volt, illetve a terror is nyílt volt.
16. Az emberek nagy része eljut odáig, hogy „bizony ebben
az országban súlyos problémák vannak.” De cselekvés
helyett inkább az adott helyzetbe való belenyugvást
választják. Mi a véleménye errõl a magatartásformáról?
- Mivel nem vagyok politikus, nem gondolkodom politikai stratégiákban.
Tehát kizárólag a társadalomtudós és
a mûvész-értelmiség magatartásformájának
lehetséges kibontakoztatásával foglalkozom. Én
pillanatnyilag egy területet látok, ahol az értelmiség
elszakadhat a hagyományos konformista értelmiségi
cselekvésmódoktól, ez abban áll, hogy nem kísérli
meg az általa feltárt szalonképtelen tényeket,
radikális kritikai szempontjait konszolidálni a hivatalos
nyilvánosság által szabott lehetõségekhez,
hanem kéziratos irodalom és egymás rendszeres képzése
segítségével megteremt egy második nyilvánosságot.
Ezzel elszakadhatunk a felülrõl adott lehetõségektõl,
és a magunk számára teremthetünk újabb,
nagyobb mozgásteret biztosító lehetõségeket.
A szamizdat tevõleges részvételt és több-kevesebb
kockázatvállalást igényel. Elsõ lépcsõje
lehet annak, hogy az értelmiségi kritika túljusson
a magánbeszélgetések és a rossz közérzetek
kontemplativitásán.
Bibliográfia
Beszélgetések Petri Györggyel
Pesti Szalon, 1994
Solt Ottilia
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
- Nem nagyon töröm magam, hogy megjelenjenek a munkáim.
Ezért aztán majdnem mindent a fiókomban tartok. Nagyon
csekély számú próbálkozás után
elment a kedvem a szerkesztõkkel való huzavonától,
ami ráadásul majdnem mindig azzal végzõdött,
hogy visszavettem az irományt. Inkább megkímélem
magamat és a családomat az ilyen izgalmaktól. Teljesen
elszakadt ez a két tevékenység: dolgozni és
nyilvánosságra hozni. Olyan témáim voltak az
utóbbi idõkben, amelyekrõl nyilvánvaló,
hogy csak erõs cenzúrázás mellett jelenhetnek
meg. Egy darabig volt egy kitûnõ fórumom, egy teljesen
eldugott folyóirat, nem titkos, de nem is nyilvános lap:
nem vásárolható, de szabadon terjeszthetõ.
Egy idõközben már nyugdíjba vonult rezignált
öregúr szerkeszti. A háttérben maradás
összes elõnyeit egyesítette a kinyomtatás elõnyeivel.
Ez egy darabig ment, aztán vége lett.
Gondolom, általában a fiókjukban tartanak a szociológusok
mindent, amiben valódi információ van. Sok információ
megjelenik, de egy bizonyos határon túl nem lehet elmenni
az alapok firtatásában. De ennél hamarabb kezdõdnek
a bajok, mert a szociológusok nem is nagyon kutatnak olyasmit, ami
igazán érdekes lenne.
Persze többféle szociológus van, és többféle
fiók. Vannak hivatalos szociológusok - a direkt apologéták
és hivatalnokok - továbbá vannak kisebb-nagyobb mértékben
ellenzékiek. Az apologétákkal nem érdemes foglalkozni.
A hivatalnokokra áll leginkább, hogy óvakodnak a lényeges
kérdésektõl, viszont az õ kezükben összpontosul
a legtöbb kutatási eszköz. Az ellenzékiek részben
óvatosak, részben alig van kutatási lehetõségük.
„Fiók” is többféle van. Egyik a valódi, amelybe
csak magának ír az ember, illetve a végén az
övé marad, amit ír. A másik a „bizalmas fiók”,
ebben vannak a kutatási jelentések. Ezek gyakran olyan merészek,
mint egy lázító röpirat, de a szerzõ a
hatalom számára írja õket, s eleve lemond a
nyilvánosságról. „Pártanyagot”, „minisztériumi
anyagot” írni eleve azt jelenti, hogy nem publikálható.
Tíz éve igen sokan úgy vélték, hogy
ezek az anyagok befolyásolják a döntéseket. Bizonyos
erkölcsi tartalommal ruházták fel a szerzõk e
„titkos tevékenységet” - mely mellesleg fõ különjövedelmük
is volt, magamat is beleértve. Ma már, aki ezt hiszi, az
hazudik vagy nagyon fiatal. Az ilyen „belsõ anyagok” nyilvánosságra
hozásával kapcsolatban volt néhány kalandom.
Az említett eldugott fórumot kivéve egy folyóirat
sem hozott le jelentésbõl készült cikket, mert
az eredeti megrendelõk mindig megakadályozták.
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
- Politikai kérdésekhez egyáltalán nem
lehet hozzányúlni. Azon kívül strukturális
kérdésekhez sem, melyek azt feszegetnék, hogy például
a szegénység vagy más „nem kívánatos
jelenségek” a gazdaság és társadalom alapjaiból
következnek, és nem egyes emberek hülyeségébõl
vagy a társadalom átmeneti állapotából.
De határozottan elválnak egymástól a különbözõ
diszciplínák. Ugyanarról a témáról
többet engedhet meg magának egy közgazdász, mint
egy szociológus. Például a gazdaság magánszférájáról.
Néprajz gyanánt is többet lehet megírni, mint
szociológiában…
De a strukturális változtatás hatalmi kérdés,
kevés köze van a kutatáshoz. A változtatás
lehetõsége és végrehajtása nem kognitív
probléma. Az 56-os eseményeket nem tudományos elõkészítés
elõzte meg, még kevésbé a tudomány nyomása.
Természetesen voltak kész teóriák: gazdasági,
politikai nézetek, amelyek arra vonatkoztak, hogy ha a hatalom átalakul,
akkor ezt mire használjuk. De ezek nem egy tudományos kritikai
tevékenység során születtek, hanem 1948 elõtt
kész voltak. Volt is fórum, a Petõfi-kör, ahol
elhangzottak. Magyarán: a kutatás és a publikálás
szerintem nem elõfeltétele a változtatásnak.
Nem hiszek abban, hogy önmagában, ha én szabadon kutathatok,
annak valamilyen kihatása volna a rendszer megváltoztatására.
A kutatás és publikálás szabadsága ettõl
függetlenül „öncél”, érték, amelyért
harcolni kell, de nem tudományos érvekkel, hanem politikai
eszközökkel.
- Ötvenhatot az elviselhetetlen gazdasági, társadalmi
viszonyok tûrhetetlenné válása robbantotta ki.
Mi a véleményed a „minél rosszabb, annál jobb”
alapelvrõl?
- Tévedés. Szerintem nálunk most is van változás,
még bizonyos megtorpanásokat is beleszámítva.
A „földrengés” esetleg a világon semmi eredményt
nem hoz, míg ebben a viszonylagos szabadságban - éppen
nem a „rossz”-ban - folytatott csendes és szívós küzdelem,
melyet a legkülönbözõbb rétegek különbözõ
kicsi érdekekért vívnak (a munkások a bérekért,
a munkaidõért, az értelmiségiek a kutatási
és publikációs szabadságért, na és
a jövedelemért) számomra rokonszenves, fölösleges
kockázatot nem rejt, és elég eredményesnek
mondható. Ez nem jelenti azt, hogy a fent említett küzdelem
elég, a lehetõségek végsõ kihasználása,
hogy ez az optimum. Komoly korlátai vannak. Például
az osztályokon belüli és osztályok közötti
kapcsolattalanság, szervezetlenség.
- A „csendes, szívós küzdelem” elegendõ?
Itt van egy megszálló hadsereg, ezzel semmiféle
szellemi erõvel, semmiféle elkeseredéssel nem lehet
szembeszállni, hanem „ezen belül” kell gondolkozni. Ehhez képest
elég jelentõsnek találom, amit nálunk sikerült
elérni. Nem csak jobban élünk, hanem szabadabbak is
vagyunk, mint bárki más. Ez természetesen nem jelenti
azt, hogy én itt mindennel jaj de nagyon meg lennék elégedve.
Fõleg arra akartam kilukadni, hogy ne legyenek illúzióink
a tudomány fontosságáról és hatalmáról.
- Az anyagi javak hajszolása nem veszi el az idõt és
energiát ezektõl a küzdelmektõl?
- Nem hiszem. Egyébként a politikában igazán
sötétben tapogatódzom. Nem értek hozzá,
nem is szívesen beszélek róla, kontárkodás.
De például azok a szakmunkások, akikkel beszéltem,
benne élnek egy üzemi szervezetben, amely át van itatva
politikával. Vagyis van egy hatalmi struktúrája és
légköre. Miközben szorgalmasan gyûjtik a Zsigulira
valót, vagy egyszerûen a kajára valót, számos
konfliktusba és harcba keverednek. Szóval úgy nem
megy az, hogy a gyûjtögetés után fennmaradt idõben
harcolnak vagy gondolkodnak. „Gyûjtögetés” közben
konfliktusaik vannak a stupid párttag fõnökeikkel, a
stupid párttitkárukkal. Rengeteg a sérelmük,
amiért nagyon dühösek az emberek. Például:
„én keresek 7 ezret, mert én vagyok a legjobb esztergályos,
és amaz is keres 7 ezret, mert párttag, és õ
kapja a legjobb melókat.” A párttag munkás elõbb-utóbb
kevés kivétellel úgyis fõnök lesz, és
az osztályharc egészen világos: a pártonkívüli
melósok vannak érdekellentétben a náluknál
rosszabbul képzett, ügyetlenebb párttag fõnökkel.
Mindezzel találkoznak, miközben pénzt keresnek. Átélik,
lenyelik, esetleg rosszul nyelik le, de a képlet mindig készen
van a tapasztalataikban. Ezek az élmények nem felejtõdnek
el. Nem muszáj róla különösebben gondolkodni
a szabadidõben. Mindig tisztában vannak azzal, hogy igazából
hol is élnek, és milyenek a viszonyok körülöttük.
Azt hiszem, nem kell annyira félteni a proletáriátust
a helyes öntudat elvesztésétõl! Még az
értelmiséget sem, de a proletáriátust még
kevésbé. Az, hogy tisztában van a helyzetével,
nem kedveli, amit nem kedvel, persze nem azonos azzal, hogy akcióba
is lépjen.
4. „…minden polgárnak…teljes és kérdés alá
nem jöhetõ jussában rejlik, hogy ott, ahol és
amikor nekik tetszik, nyomtató mûhelyt állíthat
föl, minden engedelem, kéregetés s cenzúrai felvigyázat
nélkül” (Bölöni Farkas). Ön szerint milyen hatással
lenne a szellemi és politikai életre, ha a fentiekben idézett
jussal rendelkeznének az emberek?
- Nagyon nagy hatása lenne. Nem omlana össze a rendszer
- ilyen frenetikus hatása azért nem lenne - , de az emberek
jobban éreznék magukat, oldódna a rettenetes sok gyûlölködés.
Ez viszont nem jelentéktelen politikailag. Ha a szegények
utálják a cigányokat és a cigányok a
szegényeket, a házmester engem és én a házmestert;
ahelyett, hogy mindannyian azt utálnánk, aki méltó
rá. Vagy a románok, szlovákok, magyarok nem egymást
gyûlölnék, hanem mind csak egyet. Ebben az ügyben
sokat jelentetne, ha a valóságot, a lényeges dolgokat
kutatnánk, és ezt megírnánk. Egy több
rendszeren keresztül elnyomott, megalázott társadalomban
élünk, minden réteg átélt egy csomó,
az emberi méltóságot alapvetõen bántó
élményt, ez a társadalom tudatlanságban él
saját magáról, ez nagyon sok fölös indulatnak
és további bántásnak a forrása. Önképünk
is rossz, a másikról való képünk is rossz.
A rendszert nem a cenzúra tartja fenn, hanem a jelenlévõ
orosz csapatok. A rendszer nyugodtan szarhatna az egész „belsõ
elhárításra”. Írhatna bárki bármit,
ettõl semmi komoly baja a rendszernek nem volna. Az egész
cenzúrát inkább irracionális félelem
tartja fenn, és bizonyos fokig közvetlenül a SZU. A cenzúrára
nincs valódi szabály, személyes cenzorok vannak, akiknek
az az iránytûje, hogy „neki ebbõl baja ne legyen”.
Az utolsó cenzor a szovjet nagykövet. A hatalom irracionális
félelme szerintem többek között attól van,
hogy az a „hatalom” mindenestül a SZU-tól delegált hatalom,
amit a SZU garantál.
- Véleményed szerint nem lenne hasznosabb az intézményesített
cenzúra?
- Elsõsorban mit tiltana intézményesen? Bele tudnál
te abba szólni? Továbbá ez annyira nem jogállam,
hogy nem lenne semmi biztosítékod, hogy akkor tényleg
a deklarált cenzúraszabályok érvényesülnének.
Egy frászt! Attól a te novellád vagy az én
tanulmányom ugyan nem jelenne meg! Csak jobban döngethetnéd
a melled: „itt van leírva, hogy ez tilos, meg az, de ez nem tilos!
Most a cenzúra úgy mûködik, hogy azt mondják:
„elvtárs, ezzel stiláris bajok vannak”. Rendszerint mást
kifogásolnak, mint ami az igazi bajuk. Ha lenne intézményesített
cenzúra, akkor még inkább így lenne. És
fordítva is igaz. Ha valami szar, néha kényelmesebb
azt mondani a szerkesztõnek, hogy politikai okokból nem jó.
5. Mi a véleménye az öncenzúráról?
- Beszéltünk belenyugvó magatartásról,
ez is az. Szerintem nagyon erõsen mûködik, erõsebben,
mint kéne. Nem tudom felfogni például, hogy illusztris
szakemberek mi a fenének tûzködik meg Marx-idézetekkel
cikkeiket a Valóságban. Túlbiztosítás.
Van, aki érvényesülni akar, van aki létezni
akar, van aki éppen csak éhen nem akar dögleni, nahát,
ennek megfelelõen különböznek az öncenzúrák
is.
Azután vannak bizonyos beidegzõdések. Ahogy anyám
„isten nevét hiába szájára nem veszi”, úgy
írják le a szerzõk, hogy „szocializmus”, „felszabadulás”,
sõt, „ellenforradalom”, akármit is gondolnak efelõl.
Még csak meg sem áll a kezük.
6. „Nekünk pontosan ki kellene mutatni, hogy hol tart ez a nép…”
(Illyés Gyula)
Akikre vonatkozik a „nekünk”, azok kimutatják-e pontosan?
- Az értelmiségnek van egy parányi hányada,
amelyik mindenfélét tesz ennek érdekében. Talán
nem tévedek, ha azt mondom, hogy ez a parányi hányad
a jobbik hányad. Mennyiségileg ugyan elenyészõ,
minõségileg nem.
Az utóbbi idõkben formálódott egy olyan
informális nyilvánosság, ahol „érvényesülhet”
az elszánt ellenzéki. Például a szamizdat.
A szerzõi hiúság kielégítésén
túl oldja a kutatások elszigeteltségét, egymás
számára hozzáférhetõvé tesz írásokat...
16. Az emberek nagy része eljut odáig, hogy „bizony ebben
az országban súlyos problémák vannak.” De cselekvés
helyett inkább az adott helyzetbe való belenyugvást
választják. Mi a véleménye errõl a magatartásformáról?
- A belenyugvást elég általánosnak látom.
Közvetlen környezetemben is elég gyakran találkozom
azzal, hogy adott szituációban olyat is megtesznek az emberek,
amit nem kellene. Nyugodtan lehetett volna még ugrálni egy
kicsit, részben - hogy úgy mondjam - esztétikai
okokból, részben tartalmi okokból, kockázat
nélkül.
- És ennek nem az lehet az oka, hogy az emberek rosszul mérik
föl lehetõségeiket? Tehát ahelyett, hogy tágítanák,
inkább szûkítik azokat?
- De igen, és ennek oka az átélt tapasztalat.
Mi úgy nõttünk föl, hogy a korlátok sokkal
szigorúbbak voltak, és az ötvenes években még
szigorúbbak. Jelenleg a határok elég bizonytalanok,
a hatalom nem tudja világosan, hogy hol is szabja meg õket.
Kicsit szeszélyes, kicsit pánikba szokott esni. Egyik „hatalmas”
megtûr dolgokat, amit a másik nem. Saját tapasztalatom
az, hogy a végtelenségig el lehet menni „pofátlankodásban”.
A munkások sokkal többet engednek meg maguknak, mint egy átlag
értelmiségi, pofázásban, szabotázsban.
Mit veszíthetnek? Munkaerõhiány van! De nemcsak munkáshiány,
pedagógushiány is! Mégis, a határok kitapogatásában,
fõleg a hivatalnok és az értelmiségi nem megy
el odáig, ameddig kockázat nélkül elmehetne.
A felsõség fejében köd van, hogy mit is szabad
és mit nem, de még ha azt is gondolják valamirõl,
hogy nem szabad, olyan patt-helyzetben lehetnek, hogy mégis zsebre
kell vágniuk.
Bibliográfia
SOLT Ottilia
Méltóságot mindenkinek
Összegyûjtött írások I-II.
Beszélõ, 1998
Dalos György
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
- Bármit, ami törvényekbe ütközõ,
ami nem törvényekbe ütközõ, ami a szerkesztõnek
tetszik vagy nem tetszik, ami túl aktuális, ami nem aktuális,
ami erotikus, ami hosszú, ami avantgárd, ami nem fér
be a folyóiratba terjedelmi okokból, ami nem vág a
lap profiljába, ami mûfajilag nem egyértelmûen
besorolható stb.…
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
- Van. Az irodalmi ábrázolásban vannak tabu témák
- rendõrség, társadalmi kilátástalanság
mint életérzés, az ellenzéki magatartás
mint ábrázolandó valóság, és
maga a tabu is tabu. Aztán vannak monopoltémák, amelyekrõl
egy vagy több valaki nyilatkozhat, a többség nem. Például
az öngyilkosság, az alkoholizmus stb.… Ezeknek a témáknak
szakemberei, felelõsei vannak, akik kisebb-nagyobb eltérésekkel
a hivatalos álláspontot képviselik a kérdések
tárgyalásában.
3. Utasították-e már vissza írását,
nem mûvészi szempontok alapján?
- A mûvészeti és egyéb szempontok többnyire
keverednek az elutasításokban, de papírom van az egyik
irodalmi folyóiratunktól egy kisregényemrõl,
amelyet azzal adtak vissza, hogy jó, érdekes, „de politikai
felhangjai kényessé teszik”. X kiadó verseskötetemet
mûvészi szempontok mellett azzal utasította vissza,
hogy kívülrõl bírálom a magyar valóságot.
4. „…minden polgárnak…teljes és kérdés alá
nem jöhetõ jussában rejlik, hogy ott, ahol és
amikor nekik tetszik, nyomtató mûhelyt állíthat
föl, minden engedelem, kéregetés s cenzúrai felvigyázat
nélkül” (Bölöni Farkas). Ön szerint milyen hatással
lenne a szellemi és politikai életre, ha a fentiekben idézett
jussal rendelkeznének az emberek?
- Ez attól függ, hogy a sajtót és az irodalmat
elõállító intézményrendszerben
milyen széles csoportoknak lenne döntési és ellenõrzési
joga. Adva volnának-e a közlési kultúra decentralizálásának
anyagi feltételei, s így a nem-hivatalos kultúra számíthatna-e
társadalmi támogatásra, és az olvasók
is beleszólhatnának abba, hogy mit olvassanak. Tehát
ne csak az író írhassa azt, amit akar, hanem az olvasó
is az olvashassa, amit akar. Közvetlen visszajelzés lenne így
az író és olvasó között. Tehát
bizonyos értelemben az olvasónak is íróvá
kellene válnia. Ezt csak tökéletes decentralizálással
lehetne megvalósítani.
5. Mi a véleménye az öncenzúráról?
- Az öncenzúra veszélyesebb, mint a cenzúra,
mert amit nem adnak ki, azt még egyszer kiadhatják, de meg
nem írt mûveket, gondolatokat nem lehet publikálni.
(Az öncenzúrán nem csak azt értem, hogy az író,
mûvész a hatóságokra van tekintettel írás
közben, hanem azt is, hogy egy fiktív közérzületre,
szûkebb szociális környezetére, pályatársakra,
íróklikkekre, egyáltalán bármiféle
külsõ hatalomra, vonatkozási csoportra.)
Meggyõzõdésem, hogy Magyarországon az öncenzúrára
és nem a cenzúrára épül a korlátozás.
És más szocialista országokkal szemben ez teremti
meg nálunk a pluralizmus látszatát.
- Az aktívan mûködõ öncenzúra
nem a cenzúra létén alapszik?
- Minden totalitáshoz közelítõ államban,
Magyarországon is, teljes ellenõrzés alatt áll
az alkotás folyamata. Csak ezt az ellenõrzõ munkát
részben áthárítják a publicisztikai
struktúrákra. Mivel Magyarországon nincsen intézményesített
cenzúra, a cenzúra látszata hiányzik. Ha volna
intézményesített cenzúra, ahol a visszautasítás
még fellebbezhetõ volna, akkor az alkotók bátrabbak
lennének és a kiadók is. Mert pontosan tudnák
mit lehet, mit nem. A tabuk világosan körülhatároltak
lennének. Tehát az öncenzúrának nem egyértelmûen
a cenzúra az oka.
9. a) Helyesnek találja-e, hogy bizonyos, a hivatalos állásponttal
szembeforduló nézeteket nyilvánosságra hozataluk
nélkül kritizálnak vagy még pontosabban fogalmazva,
közvetlenül tagadnak? (Pl. Charta 77)
- Az emberek sehol sem tudják megkülönböztetni
az igazságot a rágalmaktól. A demokratikus sajtó
ritkán orientál, az orientáló sajtó
ritkán demokratikus. A sokféleség, amely jobb az egyhangúságnál
eleve magába foglalja az értékítélet
relativizmusát. Az igazságot leginkább az tudná
elmondani, akinek ez közvetlen érdeke. Ebbõl az okból
„en bloc” ellenzem a hagyományos sajtót, és híve
vagyok a lakóhelyi, munkahelyi, informális csoportok által
primitíven sokszorosított sajtónak. Ezt egyaránt
szembe lehet állítani a monopol bürokratikus és
a tõkés sajtógépezettel. Mérlegelem
egyébként azokat a kül- és belpolitikai szempontokat,
amelyek például elvben lehetetlenné teszik nálunk
bizonyos hírek közlését például
a Szovjetunióról vagy a Varsói Szerzõdésrõl,
értem is ezeket a szempontokat, ugyanakkor ezek nem az én
szempontjaim. Meggyõzõdésem, hogy egy nagyvonalúbb
hírközlés - például amilyen a jugoszláv
sajtóé - még az államnak is érdeke lenne,
hiszen növelné szavahihetõségét.
- Említenél néhányat az elõbbiekben
általánosságban szóba került kül-
és belpolitikai szempontok közül?
- Erõsen gyökerezik még mindig az államapparátusban
az a hit, hogy amirõl a hivatalos sajtó hallgat, az nincs
is. A sajtó irányítói bizonyos jelenségekkel
- másképpen gondolkodó csoportok aktivitása
- elvbõl nem foglalkoznak vagy csak a bûnügyi rovatban.
9. b) Tán csak nem az lehet ennek a magyarázata, hogy
a „fejlett szocializmusunkban” élõ emberek tudata még
nem eléggé érett arra, hogy a „nyilvánvalóan
hamis, hazug rágalmakat, koholmányokat” maguk is el tudják
határolni az igazságtól?
- Nem mindenki gondolkodik megoldási stratégiákban.
Látják: jobb, mint volt, és ez nekik elég.
A társadalom stabilnak látszik, tehát érthetõ
az aggodalom, hogy bizonyos radikális áramlatok felboríthatják
ezt az egyensúlyi állapotot. De miután az, ami van,
nem jó, alternatívát kell keresni ahhoz, hogy jobb
legyen, meg kell próbálni a fennálló viszonyokból
kibontani a változás lehetõségeit. A társadalom
saját erõforrásaiból fakadó változtatásokra
gondolok. Nem a viszonyokhoz való alkalmazkodást hangsúlyozom,
hanem azt, hogy ne illuzórikus dolgokat próbáljunk
átültetni a hazai viszonyokba, hanem minden szellemi erõfeszítést
a bürokratikus nyomás ellen kell összpontosítani,
aztán majd kiderül, hogy milyen
strukturális változtatásokra van szüksége
az egyes rétegeknek. Kilátástalan célok kitûzése
a megvalósíthatót is kompromittálja.
13. „Mikor fogunk már összefogni” kérdezte Ady.
Mind a szellemi, mind pedig az anyagi összefogásnak egymás
tényleges ismerete lehet az alapja. Elképzelése szerint
ez az alap mennyiben valósul meg napjainkban, amikor nem régen
így panaszkodott nekem az egyik barátom, hogy számára
a Szovjetunió legalább annyi talányt rejt magában,
mint például Kína.
- Attól tartok, hogy a szocialista országok közötti
nézeteltérések nem taktikaiak, hanem történelmiek.
Bakunyin jóslata következett be, aki a marxi szocializmussal
szemben egyik fõ érvét úgy fogalmazta meg,
hogy a majdani proletárdiktatúrák nemzetállam
formájában fognak megvalósulni. A közép-kelet-európai
kisállamok, de Kína is nemzeti történelmüket
folytatják, a klasszikus szocializmus díszletei között.
Hogy ez nem csak színjáték, arra nézve vészjósló
bizonyíték a katonai potencia.
Bibliográfia
DALOS György
Elõtörténetek
Magvetõ, 1983
Hosszú tanfolyam,
rövid menetelés
Magvetõ, 1989
A körülmetélés
Magvetõ, 1990
A kulcsfigura
AB OVO, 1995
Vendég a jövõbõl
Palatinus, 1998
Az istenkeresõ
Magvetõ, 1999
„Az Ahmatova-dossziéból”
Magyar Lettre Internationale, 18
„Bécsi miniatûrök”
Magyar Lettre Internationale, 34
Bence György
1. Mit tartatnak egy író fiókjában?
- Egyetlen egy ilyen írásom van. Ezt két barátommal
írtam, témája a marxi gazdasági elmélet
kritikája volt. Most már nem kényszerülök
a fiókomban tartani semmit, mivel amit nem tudok megjelentetni,
azt szamizdatban hozom nyilvánosságra.
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
- Biztos, hogy van ilyen, de nagyon nehéz errõl nyilatkozni,
mivel igen elmosódottak a határok, eltekintve egy-két
egyértelmû esettõl. A probléma nem is annyira
az egyértelmû esetekkel van, hanem a homályos, nem
eléggé körülhatárolt területekkel.
Egyébként bizonyos témákban érezhetõ
a határok eltolódása, például a pornográfia
terén. De ez a politikai jellegû kérdéseket
nem érinti.
3. Utasították-e már vissza írását
nem mûvészi szempontok alapján?
- Azt a bizonyos könyvet, amelyrõl már szó
volt. Akkor nyíltan megmondták nekünk, hogy a marxizmus
bírálása ilyen módszerrel nem megengedett a
nyilvánosság elõtt. Ez azon ritka esetek egyike volt,
amikor tisztességesen megmondták a visszautasítás
okát, sumákolás nélkül.
9. a) Helyesnek találja-e, hogy bizonyos, a hivatalos állásponttal
szembeforduló nézeteket nyilvánosságra hozataluk
nélkül kritizálnak vagy még pontosabban fogalmazva,
közvetlenül tagadnak? (Pl. Charta 77)
- Nem.
- Mi lehet az oka az elhallgatásnak?
- Hogy többnyire jogos követeléseket tartalmaznak.
Néha megjelennek különbözõ kommentárok
a szocialista országokban mûködõ ellenzéki
mozgolódásokról, de a kommentárokat a hír
nyilvánosságra hozatala nélkül közlik le.
- Véleményed szerint létezik Magyarországon
ellenzék?
- Igen, de csak kis mértékben. És persze más
formában, mint például Angliában. De ez az
összes szocialista országra vonatkozik.
A legtöbb szocialista országban egy durvább intézkedésre
való reagálás következményeként
indultak meg az ellenzéki mozgolódások. Magyarországon
nincs nyílt terror, radikálisabb politikai határozatokat
sem nagyon hoznak, amelyek különösen kedveznének
az ellenzékiség létrejöttének. Ezen kívül
hiányzik az a réteg, az a másképpen gondolkodó
réteg, amelyik kezdeményezné az ilyen típusú
munkát. Más országokban rendszerint a nagy öregek,
a nagy tekintélyek segítettek e téren. Magyarországon
ez nincs. Ennek magyarázata valószínûleg az
56 utáni fejlõdésben keresendõ. Tehát
az ötvenes években tomboló terror, majd a forradalom
utáni hatásos megbocsátási taktika erõsen
konformista generációt, talán generációkat
hozott létre.
13. „Mikor fogunk már összefogni” kérdezte Ady.
Mind a szellemi, mind pedig az anyagi összefogásnak egymás
tényleges ismerete lehet az alapja. Elképzelése szerint
ez az alap mennyiben valósul meg napjainkban, amikor nem régen
így panaszkodott nekem az egyik barátom, hogy számára
a Szovjetunió legalább annyi talányt rejt magában,
mint például Kína.
- Mikor fogunk már összefogni? Hát nem egyhamar,
annyi biztos. Semmi jel sem mutat arra, hogy a szocialista országok
egymás közötti kapcsolatai légyegesen fejlõdnének.
Ennek a kérdésnek két része van. Elõször
is, hogy milyen a szocialista országok viszonya egyenként
a Szovjetunióhoz, másodszor pedig milyen a szocialista országok
egymáshoz való viszonya. A szocialista országok Szovjetunióhoz
fûzõdõ kapcsolatát az az erõs törekvés
jellemzi, hogy minél lazábbak legyenek egymással a
szellemi kapcsolatok. Tudniillik félõ az, hogy a szellemi
kapcsolatok szorossága egyben az ellenõrzés erõsödését
is jelentené.
A gazdasági kapcsolatok terén elvben sok minden szólna
amellett, hogy elõnyös a fejlesztés, de a valóságos
politikai és hatalmi viszonyok mellett nem nagyon látszik
lehetségesnek, hogy valóban elõnyös legyen, bár
találkozhatunk ellenkezõ tendenciákkal is.
A szocialista országok egymással való kapcsolatai
már eleve nagyon lazák. Ennek két hagyományos
oka van. Elõször is a két világháború
között történetileg és gazdaságilag
is széttagolt volt * Európának az a része,
ahol most nem egy szocialista ország van. Másodszor pedig
az ötvenes években a Szovjetunió elsõsorban arra
törekedett, hogy a szocialista országok fõként
tõle függjenek, és egymás között ne
nagyon legyenek kapcsolataik. Elméletben ezen a téren is
lehetne javulás, de a gyakorlati megvalósulás lehetõsége
itt sem mutat mást, mint az elõzõ esetben. A szellemi
kapcsolatok terén a teljes be nem avatkozás jellemzõ
ezekre az országokra.
Bibliográfia
BENCE György
Karl Popper tudományfilozófiája
T-TWINS, 1992
„Márkus és a kulcsszavak”
in: Lehetséges-e egyáltalán?
Márkus Györgynek - tanítványai
Atlantis, 1993
(Kis Jánossal és Márkus Györggyel)
Lehetséges-e kritikai gazdaságtan?
T-TWINS, 1993
(Kis Jánossal Marc Rakovski álnéven)
A szovjet típusú társadalom marxista szemmel
Párizsi Magyar Füzetek Könyvei (1982) 5.
Szabó Miklós
2. Van-e tabu a valóság megismertetésében?
- A közlésben igen. Sajnos ezek a tabuk egyáltalán
nem egyértelmûek. Nehéz elkülöníteni
õket a nem-tabuktól. Ezen kívül még számos
olyan témakör van, ami csak félig-meddig sorolható
be a tabuk körébe. Ezekrõl lehet beszélni, de
csak egy bizonyos megközelítésben. Kivételes
alkalmakkor egyébként a tabu témákhoz is lehet
frontálisan közeledni. A legvilágosabban akkor tabu
a tabu, amikor semmilyen megközelítésben nem lehet beszélnünk
egy problémakörrõl, de még célozgatni
sem lehet rá.
A tabuknak négy csoportja van. Az elsõ - jól ismert
- a szovjet reláció és általában a külpolitika.
Ez eléggé magyar specialitás. A második: nyíltan
semmilyen formában nem lehet bírálni a fegyveres erõket,
az igazságszolgáltatást és az államvédelmet.
A harmadik: ez már közel sem olyan köztudott az emberek
számára, hogy személy szerint nem lehet megtámadni
senkit sem. Persze ez esetben élõ személyekrõl
van szó. Ez 56 óta így van. Majdnem azt mondhatom,
hogy elõbb lehet magát a rendszert kritizálni, mint
név szerint bizonyos vezetõket. Ennek az ún. káderstabilitás
lehet az oka, hogy nyugodtak lehessenek, nem kell félniük semmiféle
külsõ támadástól. Ez persze jelentõs
mértékben lecsökkenti a személyes felelõsséget.
A negyedik: egyes tényeket, problémaköröket nem
lehet kiélezett formában kritizálni. Kedélyeskedve,
virágnyelven, szigorúan tudományos megközelítésben
szó lehet róluk, de radikálisan nem. Ezek a tabuk
nem teljesen merevek. Tabuszegés az utóbbi húsz évben
nem is egy történt. Tehát nem biztos, hogy ami ma tabu,
az holnap is az lesz, illetve ami tegnap az volt, az ma is az.
5. Mi a véleménye az öncenzúráról?
- Az öncenzúra nem más, mint a tabuk létének
interiorizálása. A tabuk elsõ két csoportjáról
még néha el-elgondolkodnak az emberek, de veszélyesebb
az utolsó kettõ, mert ezekrõl már ösztönösen
nem is gondolkodnak, eszükbe sem jut, hogy ezekrõl gondolkodjanak.
Tehát beszélhetünk tudatos és ösztönös
öncenzúráról. Feltétlenül megemlítendõ:
nem öncenzúra a politikai taktikázás.
6. „Nekünk pontosan ki kellene mutatni, hogy hol tart ez a nép…”
(Illyés Gyula)
Akikre vonatkozik a „nekünk”, azok kimutatják-e pontosan?
- A „nekünk” három különbözõ alanyt
is jelölhet. A hatalom képviselõit, egy bizonyos író-típust
és azt a fajta ellenzéket, amelyik a szamizdatban részt
vesz. Ez a három csoport különbözõképpen
próbál eleget tenni feladatának. A hatalom képviselõi
a gazdaságról, az életszínvonalról,
egyes társadalompolitikai kérdésekrõl igen
sokat kimutatnak, és bár vannak határai ezeknek az
elemzõ munkáknak, az ember mégis kielégítõnek
találja õket. Nagy hiányosság, hogy nem tudják,
nem tudjuk, hogy a különbözõ rétegek mennyire
igénylik az ilyen típusú ismereteket, illetve mennyire
érzik kielégítve ilyen irányú szükségleteiket.
A hatalom mindig, mindenben adottságainkból, adott, konkrét
lehetõségeinkbõl indul ki. Ez egy rettentõen
statikus felfogás. Tehát elõször nem az igényeket
méri fel, és ehhez próbálja igazítani
a lehetõségeket is, hanem meghatározza õ maga
azokat az ún. adottságokat, lehetõségeket,
kimondja, hogy ez van; márpedig ha ez van, akkor ehhez kell alkalmazkodni
és kész. Arról kevéssé van szó,
hogy vannak-e kielégítetlen igények, látens
vagy nyílt társadalmi követelmények. Az Illyéshez
hasonló író-típus társadalmilag kialakult.
Õk mintegy partnerként a hatalomnak mondják el a véleményüket.
Egyetértenek a hatalom alapjaival, és ez érthetõen,
döntõen befolyásolja véleményüket
is. A harmadik csoportba tartozóknak az lehet a feladata, hogy megkeressék,
feltárják és differenciálják a valóságos
igényeket, és ezeket konfrontálják a tényleges
adottságainkkal, lehetõségeinkkel. A hivatalos felfogás
szerint csak az általuk megszabott ún. adottságokon
és lehetõségeken belül beszélhetünk
reális perspektívákról. Nekünk egy perspektívát
kellene keresni, ami egyben értékeli is az adott állapotot.
16. Az emberek nagy része eljut odáig, hogy „bizony ebben
az országban súlyos problémák vannak.” De cselekvés
helyett inkább az adott helyzetbe való belenyugvást
választják. Mi a véleménye errõl a magatartásformáról?
- 53-56 óta - nemcsak Magyarországon, de az összes
szovjet típusú, rendszerû országban is egy új
szisztéma jellemzõ a kormányzásra az azelõtti
idõkhöz képest. Ennek a szisztémának más
az uralom-fenntartási stratégiája. A hatalomnak a
politikai közömbösítés a célja, a hatalom
szempontjából a politikai közömbösség
a kívánatos magatartás. Ez manapság már
annyira általános követelmény, hogy már
csak az államapparátusban és azon belül is csak
a kontrollapparátusban követelmény a politikai elkötelezettség.
És bizony az emberek 56 után boldogok voltak, hogy végre
szabad közömbösnek is lenniük. Ez a felfogás
persze nyilvánvalóan egy teljesen torz szemléletet
eredményez. Meg lehet-e szabadulni ettõl? Hát… nehéz
ügy. A felvilágosítás eredménytelen lenne,
hiszen az emberek tudatában vannak kirekesztettségüknek.
Nyilván akkor billen majd csak ki a helyzet egyensúlyi állapotából,
amikor képtelen lesz ez a szisztéma kielégíteni
az emberek vitális szükségleteit. E kérdésben
az egyik leglényegesebb feszültségi pont a privatizálás
és ennek hatásai. Az emberek nem napi 8 órai, hanem
20 órai állati munkájukból élnek, amelynek
nagy része maszek munka. Hogy ezt így alakították,
az egy fontos politikai húzás eredménye volt, mivel
így viszonylag könnyen leköthetõ az emberek energiájának
döntõ többsége. De ez a helyzet egy idõ
múltán tarthatatlanná fog válni, telítõdni
fognak az emberek. Felülrõl persze azt mondják, hogy
erre a privatizálásra nincs szüksége az embereknek,
ezért állandóan felettük tartják Damoklész
kardját. A fenét nincs rá szükségük,
hiszen abból élnek. És ez jó is így
az államnak, mert ez egy kettõs kizsákmányolásra
adhat alkalmat. Ugyanakkor megfelelõ gazdasági intézkedésekkel
elérhetnék, hogy az emberek igenis napi nyolc órai
munkájukból éljenek meg. A privatizálás
alapvetõ emberi érdekeket sért, és mégis
úgy jelenik meg, mint a szabadság egyik megnyilvánulási
formája.
Az egyensúlyi állapot felbillenésének persze
nemcsak gazdasági, hanem politikai alapjai is vannak. Magyarországon
az államapparátussal párhuzamosan mûködik
egy óriási gazdasági erõket felemésztõ
kontroll-apparátus is. De mivel ezt az ellenõrzõ apparátust
elég toleránsan mûködtetik, az embereknek nem
annyira szemet szúró, nem olyan zavaró számukra,
mint amennyire kellemetlen volt ez, az ötvenes években. Azonban
a toleráns rendõr-államiság a legköltségesebb,
melyhez egy sokkal nagyobb, differenciáltabb apparátus szükséges,
mint egy nyíltan diktatórikus rendõrállamnak.
Ugyanis a jelen esetben csak a titkosrendõri jelentésekkel
lehet figyelemmel kísérni a társadalom belsõ
erõinek a mozgását. És ennek az ellenõrzõ
apparátusnak a terhességére, feleslegességére
csak akkor döbbennek rá az emberek, amikor elkerülhetetlenül
közvetlen és nyílt összetûzésbe kerülnek
képviselõikkel, vagy magával az egész szervezettel.
Bibliográfia
SZABÓ Miklós
„A magyar önépítésrõl”
(Hozzászólás a monori tanácskozáson
1985 júniusában)
Párizsi Magyar Füzetek, (1987) 18
Politikai kultúra Magyarországon 1896-1986
Atlantis, 1989
„Restauráció vagy a történelem kritikus feldolgozása”
Magyar Lettre Internationale, 6
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta
http://lettre.c3.hu