Mire eljövök a kávéházból, délután
lett. A villamosok, narancssárga, csikorgó hernyók,
magyar gyártmány, iskolásgyerekekkel és félnapos
titkárnõkkel kapaszkodna fel gyötrõdve a síneken
a dombra a Prenzlauer Berg irányában. Befordulok a sarkon,
megkocogtatom a langyos kopogtatót a tizennégyes szám
szétlõtt homlokzata elõtt, és belépek.
Az elmúlt év papírmasszává foszlott
reklámküldeményei a sarkamban vannak, és csak
akkor maradnak el, amikor egy ideges csusszanással egy biciklitartónál
végre lerázom õket.
Tizenkét lassú lépéssel átszelem
az udvart, légzési gyakorlatként és hogy felmelegedjek,
futva veszem e lépcsõket a negyedik emeletre. Dunkel lakása
elõtt mélyállásba megyek le, és egy
oldallépéssel épp a díszítõléc
alatt rúgom szét az ajtózárat. A folyosó
végén egy poros fénysugár esik Dunkel félig
nyitott szobájából a padlóra. A bezárt
konyhából, amelyiknek, mivel az enyém balra esik,
jobbra kell lennie, rádió szól. Semmi nem mozdul.
Lassan megyek a fény felé, belököm az ajtót,
és visszaugrom a fedezékbe.
A szoba közepén székekbõl felállított
félkörben találom az ellenfelet, amelytõl órákig
rettegtem, egy hármas csatlakozókból, hosszabbító
kábelekbõl és több idõkijelzõbõl
összeállított készüléket televízióval,
zenegéppel és tetõvilágítással
összekapcsolva.
Mint tévedésbõl találkozó,
egymásnak csapódó két dolog, keveredik bennem
a harci készültség és a helyzetkomikum. Nevetõ-
és dühroham között ingadozva elkapok egy ablakot,
félretolom a riglit, és Mirca konyhamûvészetének
egy gusztustalan darabjából kivágom a taccsot a harmatos
udvarra.
Egy darabig ott maradok állva, az üvegen hûtve
a homlokomat és az arcomat. Havat kaparok az ablakpárkányról,
betömöm a számba, majd kiköpöm. Fejemet összekulcsolt
karomra fektetve egy macska látványába feledkezem,
amelyik a szomszéd telken éhesen kerülgeti a szemetet.
A régi ablaküveg torzító felülete felfújja
a hasát. A betontalapzaton áll a kerítés alatt,
bizonytalanul felemeli az egyik mellsõ lábát, aztán
otthagyja a sövényt, bedugja a fejét egy szemétláda
félig nyitott fedele alá. A puffadás végigmegy
a hátsó felén és a farkán, eltûnik,
és õ kezdi szaggatni a szemetes zacskókat.
Dunkel szobája a legteletömöttebb hely, amit
valaha láttam. Egyetlen szabad sávot leszámítva,
amelyik az ajtótól az ablakig vezet, egymás mellé
és egymásra pakolt dolgok számtalan rétegébõl
áll. Lehajolok, és találok egy újságot
1990-bõl, amellyel egy lukat tömött be a padlóban
a csaj. Mint egy sûrû felhõtakaró, úgy
fut a por a padlószegélyek mentén egy rézágy
lábáig, amelyen vastag dunyhák vannak, odadobált
ruhák, könyvek, egy tálca teáscsészékkel,
tubusokkal és üvegekkel, törött bonbonos dobozok,
egy walkman, kazetták, egy felbontott csomag óvszer. Egy
foltos, összecsukott selyemfestõkeret, egy ernyedt gitártok,
kottalapok, két teli hamutartó, több csavarhúzó.
Egy felborult lakkvirágos váza, egy kõ a bõrkeményedés
ledörzsölésére, szárítócsipeszek,
hajtû, hajcsavarok, copfgumik, egy összekarcolt telefonkártya
és mûkörmök, egy homokszemekbõl és
kenyérmorzsából képzett réteggel körülvéve.
Mellettem, az ablaknál, ruhaállványok, kartonpapír
és egy felaprított gyümölcsös ládákból
készült farakás között áll egy plasztikbevonatú
kis íróasztal, túl kicsi egy felnõtt nõnek.
Elkent rózsaszínû körömlakkból
való virágok vannak ráragadva a fiókok fogóira,
az asztallap tele van reklámmatricákkal, amilyet nyolc évesek
szeretnek gyûjteni. Az egyik sarokból egy iratrendezõ
áll ki az idõsebb Dunkel feljegyzéseivel. Kézbe
veszem, belelapozok, és megállapítom, hogy a nõnek
évekkel ezelõtt valamikor latin nyelveket kellett tanulnia,
idõközben azonban úgy határozott, hogy ezt az
életréteget üres csokipapírokkal, rongydarabokkal,
kifizetetlen villanyszámla befizetési figyelmeztetésekkel
és egy átfogott pléhdobozból kipotyogó
halom aprópénzzel próbálja fokozatosan eltüntetni.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta
http://lettre.c3.hu