Meggyőződésem, hogy az elit felszámolása volt a kommunizmus legjellegzetesebb
programja, és a káros következményei még mindig érezhetőek. Meggyőződésem,
hogy éppen a megfelelő létszámú és minőségű elit hiányából adódnak azok
a nehézségek, amelyekkel ebben az átmeneti szakaszban a volt szocialista
országoknak meg kell birkózniuk. Mielőbb ki kell nevelni, “ki kell találni”
az új elitet. De a most uralkodó ideológiai trendek inkább vitatják az
elit szerepét, jelentőségét. Mi pedig éppen akkor hangsúlyozzuk egy új
elit szükségességét, amikor mindent eláraszt az elit-ellenes retorika.
De ha alaposan mérlegeljük a helyzetet, rájövünk, hogy ebben az esetben
a késlekedés nem növeli hátrányunkat. Lehet, hogy érdemes előbb az elit
szerepének megváltoztatásán dolgozni, és csak azután kijelölni számára
a megfelelő szintet. Ami a világ más tájain túl korai lenne, az nálunk
éppen idejében történne. Meggyőződésem, hogy az elit tekintélyét lejárató,
megcsorbító trendek károsak, és később is komoly veszteségeket okoznak.
Elterjedt politikai közhely, hogy a fasizmus fajgyűlölet, a kommunizmus
pedig az osztálygyűlölet ideológiája. Ez tévedés: a gyűlölet, amely a kommunizmus
mozgatóereje, tulajdonképpen nem osztályfüggő. Minden társadalmi osztályt
lehetséges ellenségként kezel, beleértve a proletariátust is. A kommunizmus
igazi célpontja az elit, a polgárság, a munkásosztály, a földbirtokosok,
a parasztság elitje. Bár a saját vezetőiből álló elit-hamisítványát védőpajzsként
tartja maga elé, ha soraiban a legapróbb függetlenségi törekvést észlelni
véli, könyörtelen alapossággal, habozás nélkül megsemmisíti. A kommunizmus
az osztályharcra hivatkozik, de valójában az elitek helyének és szerepének
a bitorlását jelenti. Beszédes bizonyíték a kommunista börtönök hajdani
lakóinak osztályösszetétele: politikusok, egyetemi tanárok, nagybirtokosok
együtt tűrtek és szenvedtek írástudatlan parasztokkal, a legkülönbözőbb
korosztályokhoz tartozó munkásokkal, papokkal, rendőrökkel és egyetemi
hallgatókkal. A kényszertáborok világa nem egyetlen osztály mártíriumát
jelentette; tökéletesen tükrözte a kinti világ társadalmi szerkezetét.
Az igazi cél a gyökerek kiirtása, a fekete mágia sötét alkímiája, a
világ nyersanyaggá való visszaalakítása. El kell pusztítani a parasztság
elitjét, mert túlságosan is ragaszkodik a földhöz, a szokásokhoz, a múlthoz.
Fel kell számolni a munkás-elitet, mert túlságosan ragaszkodik az ideológia-mentes
szakmai tudáshoz, a szakmai becsülethez, és mert nem csak jól ismeri saját
jogait, hanem kellő ereje is van hozzá, hogy kivívja és meg is védje azokat.
Fel kell számolni az értelmiségi elitet, mert túl élénk a kritikai érzéke
és olyan veszélyes fogalmakat használ, mint “igazság”, “kultúra”, “eszmék”...
Le kell járatni a vallást, a családokba be kell vinni a politikát, az iskolarendszert
át kell szervezni. A történelemszemléletet új alapokra helyezik: a történelmi
személyiségek csupán a tömegek akaratának megtestesítői, azokat a történelmi
nagyságokat, akik nem illenek be ebbe a meghatározásba, száműzik a tankönyvek
lapjairól. Ugyanez a sors vár azokra az irodalmárokra, ha nem felelnek
meg a marxista-leninista irodalomelmélet kánonjának. A csodálat hullámhosszát
gondosan beállítják, szabályozzák; ezzel ugyanis jobb csínján bánni, nem
árt az ideológiai éberség. Olyan gyakran íjrák át a történelmet, míg végül
fikcióvá válik, de a fikciót, az alkotó fantáziát arra kényszerítik, hogy
az úgynevezett realista regények, vagyis a propaganda szintjére süllyedjen.
Azok, akik egykor tisztes jómódban éltek, az utcákon kéregetnek, a söpredék
szép karriert futhat be. A társadalmi rang fogalmát bemocskolják, jelentőségét
elvitatják, bűntudatot ébresztenek vele kapcsolatban. A belső, a lelki
élet felforgató tevékenységnek minősül. Annál nagyobb megbecsülésnek örvend
a locsogó magamutogatás, a látványoskodó erőfitogtatás.
Az “új ember” felé haladva egy átmeneti lénybe, az aktivistába botlunk,
aki régi ismerősünk, az agitátor, kissé romantikusabb kiadásban. A kommunizmusnak
sikerül az egész világot kétdimenziós, sík tájjá változtatnia. Amerre a
szem ellát, mindenütt tükörsima jégpálya, sehol egy kiemelkedő pont - az
egyenlősdi delíriumos látomásba fordul. Ahogy valami vagy valaki megpróbál
felemelkedni, azonnal “leleplezik”, mint gyanús jelenséget, és ami mégis
tagadhatatlanul kiemelkedik, egyszerűen felépítménynek minősül. A történelem
mélységei helyett az osztályharcok “grafikonjait” tanulmányozzák. A lélek
mély rezdülései csupán a társadalmi “felhám” reflexei.
Lássuk, ilyen körülmények között mi lett a társadalmi elit sorsa. Képviselői
közük többen végleg, nyomtalanul eltűntek, börtönökben vagy a társadalom
peremére szorulva, nyomorult névtelenségben tengődtek. Másoknak sikerült
a túlélés, környezetükbe beleolvadva, mint az egykori nemesség több képviselője,
akik meg tudtak ugyan őrizni egyet s mást külsőségeikből, de minden erejüket
és befolyásukat elvesztették, egy eltűnőben levő világhoz tartoztak, afféle
undergroundként beérték annyival, hogy az emberi léthez szükséges emlékeiket
átmentsék. A hatalom megtűrte néhányukat: szegényes kis szobák mélyén tengődő
öreg írókat, kis hegyi falvakba visszahúzódott, hajdan neves filozófusokat.
Végül is valamilyen alig érzékelhető, törékeny formában tovább élt az “azelőtti
idők” néhány értéke, amelyet csak hallomásból ismertünk, és amely valamilyen
megmagyarázhatatlan, bevallhatatlan nosztalgiát ébresztett bennünk.
Létezett egy harmadik kategória is, amelyet talán “üvegház-elitnek”
nevezhetnénk. Ebbe az a maroknyi író és művész tartozott, akik “művészeti
unió”-tagságuk révén némi védelmet élvezhettek. Az uniók afféle állandó
megfigyelés alatt tartott rezervátumokként működtek, és némi megélhetést
biztosítottak azok számára, akik óvakodtak a mindennapi események kommentálásától,
vagy éppen ellenkezőleg, lelkesen hozsánnáztak minden ünnepi alkalomból.
Az “elkötelezett művészet” ideológusainak így sikerült elérniük, hogy az
alkotó művészek teljesen elszakadjanak a társadalmi élet valóságától. A
kultúra elitje arra ítéltetett, hogy egzotikus legyen.
A többi elitet a társadalmi fejlődés hamis propagandájával tévesztették
meg, ami aztán súlyos gazdasági-történelmi következményekhez vezetett.
A parasztságot arra bátorították, hogy a munkás létforma elérésére törekedjen,
azaz városlakóvá váljék. A “város és falu közötti különbség eltörléséről”
beszéltek. A munkásosztály az értelmiség helyére áhítozott. Pártiskolák
bújtak ki a földből, ahol napok alatt egyetemi diplomát szerezhetett bárki,
akit erre a szegénysorból való származás vagy párthűség érdemesített. A
gyorstalpaló tanfolyamok érettségi nélküli diplomásainak doktori címet,
akadémiai tagságot osztogattak. Így aztán csakhamar leértékelődött a szakmai
hozzáértés és az valódi képességeket, ismereteket nem sokra tartották.
Egyik amatőr-fesztivál a másikat követte, hogy ezzel is bebizonyítsák,
a szakmai képesség nem feltétele a kreativitásnak, és a tehetség demokratikus
adottság, a “világ legigazságosabban elosztott gazdagsága “. A rendszer
jól bevált eszközökkel manipulálja a társadalmat. Eszköztára az egyenlősdi,
a felforgatás, a megtévesztés, a biztos értékekbe vetett bizalom aláásása.
Mindent a feje tetejére állítanak; ami eddig a központban volt, az most
a peremre kerül és fordítva, ami eddig felsőbbrendűnek számított, azt most
megtapossák, és fordítva. . . Akit köztisztelet vesz körül, annak nincsen
semmi hatalma, annak pedig, aki a hatalmat a kezében tartja, nincsen igazi
tekintélye.
(Az elitek széthullása rendellenes vagy rendjén való?)
Nagyjából ilyen előzmények után játszódtak le az 1989 decemberi forradalmi
változások. És van némi szimbolikus jelentősége annak, hogy ezeket a változásokat
olyan utcai harcok hozták el, amelyekben - statisztikai szempontból - a
résztvevők nem tartoztak egyik elithez sem. Az elitek “bársonyos forradalmakat”
visznek végbe, a véres forradalmakat a névtelen tömeg elkeseredett dühe
robbantja ki. De miután sikerült megdönteni a régi rendszer legtöbb intézményét,
feltevődik a kérdés: ki veszi át a vezetést, ki határozza meg és hozza
létre azt, amit az új világ jelenthet, és amely most hirtelen lehetőséggé
vált Az örvény közepén üres mélység forog magában: nincsen, aki felépíthetné
a hatalom új rendszerét. A majd’ 50 évnyi totalitárius sötétség után a
kínálat nem volt meggyőző, vagy talán nem is volt egyáltalán. A tekintetek
így az imént letűnt vezetők környezetében keresik a megfelelő embereket.
A diktátorral való leszámolás eufóriájában mindenki hajlamos megfeledkezni
a közeli munkatársai bűneiről. Ex-miniszterelnökei lelkesen vállalkoznának
a reformok végrehajtására. Aztán olyan aktivisták tűnnek fel, akiket a
szeszélyes kedvű diktátor eltaszított magától, akiket üldöztek. Majd az
utca hősei felé irányul a közfigyelem, míg végül a közösség lelkiismerete
felébred, és hajdani ellenzékieket igyekeznek megnyerni a közszolgálatnak.
Nyilvánvaló, hogy nem beszélhetünk egy vezetésre alkalmas “pót-garnitúráról”.
A kommunizmus utáni Romániának a semmiből vagy a régi, széthullott
elitből kell megteremtenie az új vezető réteget. A régi nomenklatúra elfogadható
képviselőiből is lehet “meríteni” néhány elfogadható személyt. Ezek mellett
aztán csakhamar akarnokok, dörzsölt fiúk, ködös fejű romantikus képzelgők
hada nyüzsög, készen arra, hogy jól felfogott egyéni érdekeik szolgálatában
vagy őszinte tenni akarással belevessék magukat a politikai élet zavaros
habjaiba. A játékba beleszólnak azok is, akikről az “üvegházi elit” kapcsán
beszéltem. Új társadalmi besorolást akarnak kiharcolni maguknak, és úgy
érzik, elérkezett az ideje, hogy az 1989 előtti bűnös tétlenségüket bátor
és tevékeny közéleti szerepléssel tegyék jóvá. Az értelmiségiek egy része
gyorsan megérti, hogy az új idők új szereplőket igényelnek, és gyorsan
foglalkozást változtatnak, újságírók, politikusok, egy néhányan vállalkozók
lesznek. Egész sor pályamódosítás játszódik le a szemünk előtt. Meglehetősen
megszokott már, hogy orvosok, jogászok vagy mérnökök politikai elemzőnek
csapnak fel (ez a foglalkozás erősen inflálódik is), és van, aki diplomatának,
pártembernek vagy könyvkiadónak áll. Néhányan - j’en sais quelque chose
(értek hozzá valamicskét) - miniszterré avanzsálnak, másokból parlamenti
képviselő vagy cégtulajdonos lesz. Majd’ mindegyikük ott sertepertél a
“civil társadalom előkelő köreiben”, mert az ilyen átmeneti korszakokban
gyakran ez jelenti a “társadalmi elit” fogalmát. A tömeges pályamódosítások
sajnos, legalábbis egyelőre, együtt járnak egy általános “szakmán kívüliséggel”.
Nálunk mindenki kezdőnek számít, az államelnöktől és a miniszterektől a
legjelentéktelenebb trafikosig. A megfelelő képzettség, a szakmai tapasztalat
hiányát tehetséggel, a kínálkozó alkalmak ügyes megragadásával, jó szerencsével
vagy egyszerűen pimaszsággal igyekeznek pótolni. Mindenki beismeri, hogy
“nincsenek megfelelő embereink”, hogy egyetlen területen sem tudnánk összeverbuválni
egy hiteles szakértői gárdát. A mostani kormánykoalíció azt hangoztatta
az 1996-os választási kampány során, hogy 15.000 szakembert állít majd
a megfelelő posztokra. Csakhamar beláttuk, hogy ez az ígéret csupán választási
kampány-fogás volt, mert semmilyen valóságfedezet nem állt mögötte. Ennek
a 15.000 szakembernek a léte, illetve a nemléte hamarosan közmulatság tárgya
lett. . .
Igen jellemző, hogy a parasztság és a munkásság, vagyis a lakosság
igazi tömegei minimális arányban vesznek részt a politikai életben. Megfosztották
őket igazi vezetőiktől, saját elitjüktől, és a mindennapi megélhetés biztosításán
kívül nincsenek világos elvárásaik, meggyőződéseik, hiányzik belőlük minden
kezdeményező erő. Könnyű félrevezetni, manipulálni őket, néha-néha valami
ködös jelszóval sötét szándékú néptribunok lázadozásra, tömegmegmozdulásokra
bújtják fel őket. 1992-ben a falusi asszonyok arra a kérdésre, hogy: “Melyik
elnökjelöltre fog szavazni?” , ilyen válaszokat adtak: “Hát, amíg ez a
mostani az elnök, addig csak rá fogok szavazni; aztán, ha másik lesz, hát
majd arra”,” Mind a kettőre, aztán a Jóistenre bízom, ő döntse el, hogy
melyikük a jobb”. A döntésről való eleve lemondás, a választás elhárítása
súlyos identitászavarról árulkodik. Márpedig egy identitászavarral küszködő
választói bázis nem képes demokratikus választások révén megfelelő politikai
elitet állítani az ország élére.
A választások csak akkor állíthatnak alkalmas vezetői elitet egy ország
élére, hogyha a választók széles tömegei figyelemmel kísérik és értik a
politikai eseményeket. Ehhez még az is szükséges, hogy az elit erényei,
kvalitásai újraértékelôdjenek. Az igazi elit nem holmi önelégült kisebbség,
nem elvont szuperlatívuszok zártkörű klubja. Ez az élvonal az egész társadalmi
berendezés elit-szükségletének a megfogalmazódása, egy közösségi óhaj megtestesülése.
Kialakulásához föltétlenül szükséges, hogy tagjai magasszintű értékeket
képviseljenek, olyan emberek legyenek, akik szakterületüket tehetségüknek
megfelelően választották ki, akik folytonosan továbbképzik magukat, de
elsősorban a többiek, a tömegek irántuk érzett bizalma és tisztelete emeli
őket az elit soraiba. Az emberek ösztönösen meg kell érezzék, hogy milyen
tulajdonságokat várnak el azoktól, akikre a sorsukat, a jövőjüket bízzák,
és ha egyszer megbíztak bennük, akkor el is kell ismerniük, értékelniük
kell érdemeiket. A hozzáértés, a szakmai tudás és igényesség arisztokráciája
csak akkor létezik, ha a társadalmi bázis is képes megbecsülni ezeket a
kvalitásokat. És éppen ezen a téren kell a volt szocialista országoknak
a legnagyobb nehézségekkel megküzdeniük: az elitek felszámolásával egy
időben a régi rendszernek sikerült az elitek iránti tiszteletet is aláásnia,
szétmorzsolnia. Ennek a következményeit kell elszenvednünk: nemcsak hogy
nincsenek megfelelő elitjeink, hanem igazi igény sincsen arra, hogy ezek
megint létrejöjjenek. Az átnevelés, az “agymosás” eredményes volt: nem
szeretjük a felsőfokot, a szuperlatívuszokat, a kiválóságokat. Az évtizedekig
tartó kényszerű egyetértés után valósággal tobzódunk a semmit tiszteletben
nem tartó, mindent leromboló bírálgatás élvezetében. Senki sem érezheti
magát biztonságban: a lejáratás, a hitelrontás szinte össznépi mulatság
lett. Ahelyett, hogy bátorítanánk az igazi elit kialakulását jelző folyamatokat,
az elitek a bűnbak-keresés elsőrendű céltáblájává váltak. Az elitet jellemző
kvalitások atomjaikra hulltak, és mindenki azt hiszi, hogy neki is jutott
pár morzsa belőlük. Így aztán feljogosítva érzi magát arra, hogy a kiválóság
bármilyen megjelenési formáját gyanakvással fogadja, megkérdőjelezze. Hasonló
állapotokat tapasztalt Ortega y Gasset a 20-as évek Spanyolországában:
“. . . minden átlagember igen fontos személyiségnek érzi magát, és dühödten
fordul bárki ellen, aki kiemelkedik a tömegből. Az átlagember valami plebejusi
türelmetlenséget érez minden kiemelkedő, minden nagyszerű iránt “ (Gerinctelen
Spanyolország).
Az elit meghatározásához hozzátartozik, hogy a társadalmi mozgások
mágneses középpontjában, a sűrűsödési pontban jön létre, de ez most nálunk
nehezen alakulhat ki. A történelmi fejlődés során, a forradalmak utáni
átmeneti időszakokban gyakran volt már példa hasonló helyzetekre. Tocqueville
írja a franciaországi társadalmi életről, amikor 1835-ben visszatért Amerikából:
“Vajon hol vagyok? A vallásos hívők a szabadság ellen harcolnak, a szabadság
barátai pedig a hívők ellen fordulnak; a legnemesebb, legnagylelkűbb emberek
a rabszolgaság dicséretét zengik, az aljas és egyszerű emberek a függetlenséget
magasztalják; becsületes, felvilágosult állampolgárok elítélik a haladás
minden formáját, míg a haza iránt közömbösek és a minden erkölcsből kivetkőzöttek
a civilizáció és a felvilágosodás szószólói lesznek. . . Ebben a világban
nincs többé összefüggés a dolgok között: az erény tudatlan, a tudás nem
tiszteli a becsületet, a rend szeretete a zsarnok iránti hűséget jelenti,
a szabadság szent ügye a törvények semmibevételéhez vezet; ez egy olyan
világ, ahol a nem lelkiismeret fénye vezérli az emberek tetteit, ahol már
semmi nem tilos, semmi sincs megengedve, semmi nem becsületes, vagy szégyellnivaló,
nincs többé igaz és hamis” (Az amerikai demokráciáról). De Tocqueville
reménykedett a megoldásban, hiszen szeme előtt lebegett az amerikai demokrácia
példája. Itt Kelet-Európában mi is diagnosztizáltuk a társadalmi válságot,
azt is tudjuk, hogy mivel kezdjük a terápiát. Készen állunk arra, hogy
a megfelelő - akár amerikai, akár nyugat-európai- modell példáját kövessük.
De hát maga a modell sem egészséges, bár más bajok gyötrik, mint minket.
Még pontosabban fogalmazva: az elitek széthullása, amit mi betegségnek,
egészségtelen folyamatnak tekintünk, Nyugaton - látszólag - a dolgok megszokott
rendjébe tartozik. Mi most fáradozunk annak a kialakításán, amiből a példaképnek
elege lett, és a felszámolását fontolgatja.
***
Az elit fogalmának a meghatározása is egyre viszonylagosabbá válik.
Vilfredo Pareto és Gaetano Mosca idejében ez még valami fényes, emelkedett
dolgot jelentett. Olyasmit, ami egybeötvözte az emberi kvalitásokat (erény,
tudás, nemesség) a nagyszerűség gondolatával: aki az elit soraiba
tartozott, azt közmegbecsülés, általános tisztelet övezte. Platón szerint
az ilyen nagyszerű férfi ”mégas kai téleios”, azaz ”nagy(tekintélyű) és
kiváló” (A Törvények V. könyvében, 730c-731a). Plutarkhosz a Párhuzamos
életrajzokban szintén kiemelkedő, nagy egyéniségekről beszél, és ilyenek
a görög tragédiák és Pindarosz kardalainak hősei is. Ma a nyugati világban
a “nagy ember” szókapcsolat inkább már csak mint a cicerói szónoklatok
retorikai fordulata maradt fenn.
Éppen ez a nagyságra, az átlag fölé emelkedésre utaló jelentéstartalom
zavarta bizonyos “politikai korrektség” híveinek egyenlőség- és méltányosság-igényét.
Attól való féltükben, hogy a “nagyság” elismerése igazságtalan túlkapásokhoz,
önkényes rangsoroláshoz, a hierarchia csúcsán állók elpimaszodásához vezethet,
a “nagyság” kultuszát száműzték a politikai életből, de sajnos ezzel együtt
megszűnt az igazi tekintélyek, az igazi értékek iránti tisztelet is. Az
elitizmustól való félelem az elit valódi jelentőségének elhallgatásához,
tagadásához vezetett. Először is azt a véleményt kellett elhallgattatni,
amely szerint a kiválóság nem általános adottság (a közösség “legjobbjai”
mindig is kevesebben, tehát kisebbségben voltak), majd ezt bizonyos foglalkozások,
szakmák, intézményekhez tartozók és meghatározott társadalmi “beosztásban”,
funkcióban lévők csoportjaira, a “többségre” ruházták át. Már 1936-ban
így vélekedett Harold Lasswell, aki szerint a társadalmi tevékenységben
bizonyos szerepet betöltő közösségek - a politikusok, az üzletemberek,
az egyház és a katonaság képviselői - együttesen alkotják a társadalom
elitjeit: eliteket és nem az elitet. Miután a fogalom tartalmát így kibővítették,
ellentétes folyamat kezdődött el, és mára az elit fogalma leszűkült a hatalom
kézbentartóinak körére. Azok alkotják, akik a közélet valamelyik meghatározó
területén döntéshozónak számítanak. A hajdani főnévből melléknév lett.
Ma már nem egy állandó tulajdonságot, egy maradandó értéket jelent, hanem
csak egy múlandó pozíciót, amelyből bárkit bármikor le lehet váltani. A
magas tisztségek viselői, a hírességek, a “sztárok”, a prominens személyiségek
és a VIP-ek feltűnnek, majd a süllyesztőbe kerülnek, és a megítélésük végül
is attól az image-től függ, amelyet hozzáértő reklámszakemberek találnak
ki a számukra.
Igen jellemzőnek találom azokat a változásokat, amelyeknek döntő szerepe
van az elit létrehozásában, “kinevelésében”: az oktatási-nevelési rendszerre
gondolok. John R. Searle egy 1993 őszén megjelent tanulmányában (a Daedalus-ban)
felhívja a figyelmet arra, hogy a többé-kevésbé hagyományos, a nyugati
racionalizmus elveire épülő pedagógia és az “újhullámos”, “posztmodern”
irányzatok között egyre mélyül az ellentét, és ez elsősorban az amerikai
felsőoktatásban érzékelhető. Ezek a feszültségek Thomas Kuhn, Jacques Derrida,
Richard Rorty és (kisebb mértékben) Michel Foucault hatására bontakoztak
ki. Nietzschét “baloldali” szemmel újraolvasva arra a felfedezésre jutottak,
hogy nem létezik objektivitás, hogy nem felfedezni és megismerni
kell az igazságot, hanem “előállítani”, hogy a tudományosság tulajdonképpen
elfojtás. Az egyetemek olyan kulturális “kánont” képviselnek és tanítanak,
amely egy önkényesen kiválasztott tudásanyag, amely révén manipulálni lehet
az egyetemi oktatásból kirekesztetteket. A hagyományos egyetemi elitek
politikai “visszaéléseire” csattanós politikai választ kell adni. A “rossz
szándékú” manipuláció helyére a “jó” manipulációnak kell kerülnie. Szakítani
kell a tanárok toborzásának eddigi módszereivel. Át kell értékelni magának
az “intellektuális értéknek” a fogalmát is. Az igazi tudományosság másodlagos
szempont; a politikai “elkötelezettség” és az “ügy” iránti teljes odaadás
mértéke a mérce. Az eddigi rangsor, egyetemi hierarchia felbomlóban, eltűnőben
van. Igazságtalan, tájékozatlan, “elitista” az, aki egy könyvről azt állítja,
hogy jobb a többinél, egy elméletről azt mondja, hogy helyes és igaz, míg
a többi helytelen és hamis, és ki meri jelenteni, hogy igenis van határvonal
a magaskultúra és a népi kultúra között. A tanári tekintélyt le kell járatni,
az egyetemi előadások gyanúsakká váltak; nem kell különbséget tenni a tanárok
és a tanítványok között: mindannyian egy közös cél érdekében, vállvetve
dolgoznak, hogy a - politikailag - igaz ügy diadalra jusson.
Semmiképpen sem célom, hogy előadásomban méltassam vagy értékeljem
a Searle által felvázolt forradalmi folyamatokat. De azért fel kell tennem
azt a kérdést, hogy a kommunista uralom hosszú évtizedei után elit-válsággal
küszködő volt népi demokráciák hogyan dolgozhatnák fel a nyugati világ
posztmodern reformátorainak bősz elit-ellenességét? És ha ez a fejlődés
elkerülhetetlen iránya, hogyan ugorhatnánk át a modern kor előtti szakaszból
a posztmodernségbe?
NAGY ZSUZSANNA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
PLESU, Andrei
A madarak nyelve
Jelenkor, 2000
Tescani napló
Koinónia, 2000
“A damaszkuszi út”
Élet és Irodalom, 1994. 5. 20.
“Értelmiség és egyház”
Magyar Lettre Internationale, 23
“Európai patriotizmus?
Akadályok kelet fel?l nézve”
Magyar Lettre Internationale, 25
“Michnik és Havel”
Magyar Lettre Internationale, 26
“Az új ember”
Magyar Lettre Internationale, 27
“Intellektuális élet a diktatúrában”
2000, 1997. 9
“Mit bizonyítanak az álmok?”
Magyar Lettre Internationale, 36
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu