(LONDON) - A Temze Londont egy északi és egy déli részre osztja. Olyan
gazdag elővárosokból, mint Richmond nyugaton a drága, és mára magasépületekkel
sűrűn beépített Chelsea, Millbank és a bíróságok mentén folyik, aztán középen
átszeli a Cityt, azaz a banknegyedet, körbe a Szent Pál bazilika körül,
az East End régi kikötőnegyede mellett, és tovább olyan munkáskörnyékek
felé, mint Dagenham, ahol Ford hatalmas autógyára ott áll közvetlenül a
parton. De mindezek az említett helyek a folyó északi partján fekszenek.
Miután Shakespeare Globe-színházát a 17. században bezárták, a főváros
minden fontos létesítményét északra telepítették. A parlamentet, a Buckingham
palotát és a Bank of Englandet, tehát az alsóház, a királyság és a finánctőke
székhelyeit. A Temzétől délre elterülő London jelentős kiterjedése ellenére
főként az északi rész külvárosa és szolgáltatója volt.
Január óta ez megváltozott. A folyó déli partja immár a városi
élet három új és fontos gyújtópontjával tiszteleghet, melyek mindegyikét
az új évezredben nyitották meg. Nem a hatalomnak adnak otthont, hanem a
színjátszásnak, és ez utóbbi egyre vonzóbbnak látszik az olyan emberek
számára, akiknek már elegük van a politika örökös hanyatlásából.
Millenniumi szimbólumok
Egyik ilyen attrakció az időközben hírhedtté vált Millennium Dome.
Ez a világ legnagyobb sátra. Zseniálisan megkonstruált teflon-ellipszise
alatt egy hatalmas állandó kiállításnak kéne összejönnie annak a legjavából,
amit a modern Nagy Britannia nyújtani képes. Hónapról hónapra egymillió
látogatót kéne vonzania, és ezzel a miniszterelnök egóját emelni - amennyiben
azt bizonyítaná, hogy Blairnek különösen kockázatos döntésekhez megvan
a "helyes szimata".
A baj csak az volt, hogy nem tudták, mit is kéne kiállítani.
És ezt mindmáig nem sikerült kitalálni. Attól a január elsejétől kezdve,
amikor Blair ünnepélyesen megnyitotta a Dome-ot, ennek koncepciótlansága,
álmodern önelégültsége, rosszul előkészített tárlatai és az az arra irányuló
egyszerre ordító és didaktikus erőfeszítések, hogy politikai reformtörekvésből
élvezetet csináljanak, katasztrofálisan alacsony látogatószámot és minden
kritikusi jóindulat hiányát eredményezték. A Dome a miniszterelnök és szövetségesei
számára óriási pénzügyi és PR-csődöt hozott.
A Dome-ot lehet úgy felfogni, mint testet öltött választ Blair
"harmadik út"-jára. Igény volt egy új szimbólumra, amely egyetlen helyen
sugározza a nemzet minden népének összetartozását a modern Nagy Britanniában.
Blair ezt hamar felismerte, és egy nagyszabású képpel töltötte meg az újságok
főcímeit. Amikor azonban a tartalomra került volna a sor, kudarcot vallott,
és a vízió illúziónak bizonyult. Aki odament, hogy megnézze, csak homokot
talált, nem szellemi táplálékot. Blair hasonló módon hamar felfogta, hogy
országának egy döntő politikai kísérletre van szüksége, mégpedig olyanra,
amely se nem állampárti se nem piaci liberális. A szabálytisztelet rendszere
kellene, amely az esélyegyenlőséget segíti érvényre jutni. Ennek a rendszernek
szakítani kell a szociáldemokrata beidegződésekkel, mert ezek nem képesek
a 21. század globális energiáival lépést tartani. De ezek után a miniszterelnök
nem tudta felmutatni a szükséges koncentrációt. A "harmadik út" demagóg
kezelése ezt nevetségessé tette. Blair igazi és sürgető szükségletekre
terelte a figyelmet, mielőtt megoldást tudott volna rájuk kínálni. Visszaélt
a közvélemény fogékonyságával ezekre a szükségletekre.
Jó kilátás van a Dome-ra a Canary Wharf felől. Ez egy irodaházakból
álló kis-Manhatten. Ugyanakkor a mélyépítészet csúcsteljesítményének köszönhetően
könnyen elérhető, és a londoni metrót a legszebb új állomásával gazdagította.
Ezzel megteremtették a Dome egy tartós és pozitív örökösét, ha az építést
jóval előbb határozták is el. Három és fél milliárd fontért a Jubilee
Line meghosszabbítása nagyon sokba került. Ennek érdekében három újabb
alkalommal kellett alagutat vágni a folyó alatt. A víz fölött éppen most
épül száz év után az első új Temze-híd.
A második nagy évezred-attrakció a London Eye. Csak utólag kapta
a nevét, egy hatalmas óriáskerék, amelynek üvegfülkéi egyaránt megbabonázták
a londoniak és a turisták tekintetét, mivel egy félórás úton 135 méter
magasba emelik az utasokat. A London Eye folyó déli partján áll a parlamenttel
szemben, és a Big Ben fölé magasodik. Az Eiffel-torony egy kerek változata
lett belőle, fantasztikus, mozgó panorámát nyújt, és az ámuló publikumnak
a high-tec egy a nehézkedéssel dacoló építészeti csodáját demonstrálja.
A Dome-tól eltérően ez nagy anyagi sikert is hozott.
A harmadik nagy piaci látványosság nemrégiben nyílt meg. Állítólag
a világ legnagyobb építménye a modern művészet számára, úgy hívják Tate
Modern. LOndon legfontosabb művészeti múzeuma mindig is a Tate Gallery
volt. Az is közvetlenül a Temze partján található, mégpedig a hagyományos
északi parton. A déli parton, a City alatt áll egy hatalmas erőmű az 50-es
évekből. Annakidején a 30-as évek monumentális stílusában építették, és
most kiállítótermek komplexumává alakították át. A nagy turbinacsarnokban
több katedrális is elférne.
Ez a tér olyan nagy, hogy ide illő művekre külön megbízást
adnak majd. Valamikor azért emeltek múzeumokat, hogy helyet adjanak a művészetnek.
Aztán a művészek már a múzeumokra kacsingatva alkották a műveiket. Most
van egy olyan múzeum, amelynek külön meg kell rendelnie olyan műalkotásokat,
amelyek elég nagyok a belső csarnokához - mert ebben minden meglevő szobor
vagy festmény picinek és jelentéktelennek tűnne. Hogy ez visszatérést jelent-e
a sixtusi kápolna alapelveihez? Valószínűleg nem. De a Tate Modern meglepően
közkedvelt. Nemrégiben egy hétvégén és a rákövetkező ünnepnapon 75.000
ember kereste fel a múzeumot. Még fele ennyien se nézték meg a Dome-ot,
amire 70 millió fontot költöttek el.
Alagútvándorlás
Egyszer már megpróbálták Londont jobban hozzákötni a déli részéhez,
és a Temzét centrummá alakítani. Ez 1951-ben volt, amikor a Festival of
Britain-t a déli parton tartották. Ennek maradványait a toryk lebontották,
és csak a Royal Festival Hall maradt meg utóvédnek. Most úgy fest, mintha
a főváros tartósan megváltozna. Ennek döntő jelét talán már néhány éve
észlelni lehetett, amikor a Waterloo Station-nek - az egyetlen nagy londoni
főpályaudvarnak a Temzétől délre - csodaszép ideiglenes kiegészítést építettek.
Ott áll meg az Eurotrain.
Ennek elkészülte óta állítólag mintegy 300.000 francia fiatal
jött ide, hogy Angliában, elsősorban Londonban letelepedjen. Ez a legnagyobb
bevándorlás Nagy Britannia déli szomszéd országából az hugenották kiűzése
óta.
A Dome legalább ebben a tekintetben bizonyulhatna jövendő állapotok
előhírnökének. Szerencsétlen igazgatója egy bizonyos P. Y. Gerbeau, egy
34 éves francia, akit a Disneylandből importáltak. A Dome-nál kéne elvernie
az adófizetők pénzét miután az első igazgatót elbocsátották. Az a benyomásom,
hogy a jelenlétét egy renyhe, de őszinte vendégszeretettel fogadják - egy
időközben tetőtől talpig multikulturális és kozmopolita világvárosban,
amelyet a franciák természetes módon vonzónak találnak.
ha a benyomásom nem csal, akkor a csatorna alagútja és az EU-n
belüli mozgási szabadság együttesen átalakíthatják a fővárost. Franciaország
északi része éppen úgy válhatna London hátországává, mint Anglia többi
része. Ebben az esetben London valamivel kiegyensúlyozottabb metropolisszá
válhat, és déli része befolyásban és jelentőségben végre felveheti majd
a versenyt az északi részével.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
BARNETT, Anthony
"Házatlan lordok"
Magyar Lettre Internationale, 37
O'HAGAN, Andrew
"London alulnézetből"
Magyar Lettre Internationale, 17
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu