Az embert úgy lehet a legkegyetlenebb módon megölni, hogy nem hagyják
aludni. Nem azért hal bele, mert nem hagyják aludni, hanem mert nem hagyják
álmodni. Nincs halálosabb dolog, mint álmok nélkül élni.
Mikor Párizsba kerültem, valaki mesélte, hogy elmegyógyintézetbe zárták
egy barátját, és annyi nyugtatót nyomtak bele, hogy hétig beszélni sem
tudott. Ez a megtörtént eset adta a kiindulópontot regényemhez – meséli
Eugenia Rico --, amely valójában egy árulás története, mégpedig az önmagunkkal
és másokkal szembeni árulásé, ugyanakkor a három főszereplő felnőtté válásának
története is egyben.
-- Mit jelent számodra az írói mesterség, Eugenia?
-- Mivel nem kizárólag az írásból élek, más területen dolgozom, ami
gazdagítja írói világomat (amellett, hogy a megélhetést is biztosítja számomra),
a regényírás nekem azt jelenti, hogy esténként hazaérkezvén a valódi világomban
találom magam, olyan emberek között, akik sokszor valódibbak, mint akikkel
az utcán találkozom. Írás közben az ember sebezhetetlen.
-- A Szomorú szeretők Párizsban játszódik. Bár sok helyen éltél, többek
között Franciaországban is, van valami konkrét oka, amiért Párizsra esett
a választás?
-- Párizs mindenhol benne van az irodalmi képzeletben. Jól ismerem
ezt a várost, s a regényhez ködös, északibb városra volt szükségem. Madrid
vagy Sevilla szóba sem jöhetett volna. Párizs egy olyan hely, ahol minden
megtörténhet, s ha már nem is ugyanaz, ami a század folyamán volt, azért
még mindig nagyon megindítja az ember fantáziáját. Bennem a rengeteg könyvesbolt
maradt meg, annyi van belőlük, mint bárból Madridban.
-- A történet elbeszélője férfi...
-- Igen, ebben benne volt a csábítás, hogy megnehezíti a regény alakulását.
De nem hiszem, hogy a szerző ugyanaz volna, mint az elbeszélő. Az irodalomban
nincsenek nemek.
-- ... és sok mindenről mesél, szerelemről, barátságról, árulásról,
hitványságról, utópiáról, őrületről... Az egyik főszereplő, Jean Charles
tudathasadásos állapotban jelenik meg a regény végén. Végeztél elmélyültebb
kutatásokat is ezen a téren?
-- Volt egy skizofréniában szenvedő barátnőm (aki az utóbbi időkben
kifejlesztett gyógyszereknek köszönhetően elég jól van), de természetesen
rengeteg adatot összegyűjtöttem, sokakat megkérdeztem. Jean Charles ráadásul
valós személy... Ami a legjobban érdekel ebből a világból, az a valóság
és nem valóság között meghúzódó határ, ami a művész esetében is állandóan,
bár tudatosan felmerülő kérdés.
-- A cselekmény egy szerelmi háromszögre épül -- Antonio, Ofélie, Jean
Charles --, amelyben olyan értékek ütköznek egymással, mint szerelem és
barátság.
-- Én nem ezt érzem a legfontosabbnak, hanem az emberek sorsát kísérő
apró kis árulásokat.
-- Amelyek mindenkit lealacsonyítanak... Jean Charles azonban nem jut
el a lealacsonyodásig, hiszen elmegyógyintézetbe zárják.
-- Igen, ez történik vele a végén. Meg aztán ott van a rengeteg ár,
amit a társadalomhoz való alkalmazkodásért fizetünk, meg amit a azok fizetnek,
akik nem korrumpálhatók. Jean Charles képviseli bűnhődő erényt.
-- A szerző nem tévesztendő össze az elbeszélővel, mégis, osztod Jean
Charles néhány olyan kijelentését, mint mikor a mosolyhoz kér támogatást?
-- Jean Charles jó ügyeket keres, amiért harcolni érdemes, amikor már
nincsenek jó ügyek. A későn érkezettek, a kiábrándultak generációjához
tartozik. Ő csak valami értelmet próbál találni a dolgoknak, de nem tudja,
hogyan. Én azt mondanám, egzisztencialista ő, csak kicsit optimistább vonalon,
mint Sartre. Abban a részben, ahol ő támogatást kér a mosolyhoz, akkor
azt is elmondja, hogy az öngyilkosság több áldozatot szed a világon, mint
a háborúk. És ez valós adat. Természetesen én is ugyanúgy el vagyok keseredve,
mint ő, hogy ilyen világban kell élnünk, hogy az emberek nem képesek szeretni
egymást.
(Sociedad y cultura. 2000 november 3. )
Bibliográfia
RICO, Eugenia
Szomorú szeretők
Ulpius Ház, 2001
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu