(RÓMA) - Gyakran megkérdezem magamtól: vajon
miért utálom ennyire Berlusconit? Persze az olasz választók
fele bizonyára csak unottan legyintene egy ilyen kérdés
hallatán, hiszen maguk sem rajonganak régi-új miniszterelnökünkért.
Hát nem magától értetõdõ a válasz?
– vonogatnák a vállukat. Egy ember, aki mind a gazdaságban,
mind a médiában, mind pedig a politikában ekkora hatalomra
tett szert, nem jelenti már önmagában is azt, hogy veszélyben
van a demokrácia? Hogy az ország abba a szégyenteljes
helyzetbe került, hogy polgárai mindennek ellenére õt
akarták kormányfõnek? Aztán ott vannak a bírósági
ügyei, az érdek-összeférhetlenségi perek
a médiában viselt vezetõ tisztségei miatt,
és így tovább. Akiknek a szíve a baloldal felé
húz, de még azok is, akik egyszerûen csak hisznek a
demokráciában, inkább azt kérdezhetnék:
miként lehetséges, hogy a nép ilyen jelentõs
hányada nem fél Berlusconitól.
De a Berlusconi-anomália nem egyéb, mint Olaszország
anomáliájának szerves folytatása. 1948-tól
1992-ig Olaszországot megszakítás nélkül
egy és ugyanaz a párt kormányozta: a kereszténydemokrata
párt, amely idõrõl idõre kijelölte szövetségeseit,
és amely következésképp példa nélküli
hatalmat tudott felhalmozni. Így erõsödhetett meg a
baloldali ellenzék is: ez jobbára a kommunista pártból
állt, amely viszont mély kapcsolatot ápolt a nyugati
demokrácia esküdt ellenségével, a Szovjetunióval.
A ‘70-es években Olaszországot valósággal szétforgácsolta
egy olyan mértékû baloldali illetve jobboldali terrorizmus,
amilyenhez foghatót Nyugaton mindmáig nem találhatunk.
És a kormányzópártot végül nem
a demokratikus választások taszították le a
trónról, hanem a korrupciós perek. A Berlusconi nevezetû
monstrum csak újabb bizonyítéka a demokrácia
törékenységének, ebben a borderline-szindrómás
országban, amelyik egyik lábát megvetette ugyan a
Nyugat talaján, de a másik… ki tudja. A politikai Olaszország
erõsen emlékeztet Velencére: mintha örökké
magába akarná szippantani a lagúna, amelybõl
elõbukkant. Lám, az olasz demokráciának is
szüntelenül egyensúlyoznia kell ama félelmetes
mocsár peremén, amelybõl kiemelkedett.
Ám a Berlusconi iránti ellenszenv valódi, eredendõ,
zsigeri okai nem ésszerû, átgondolt magyarázatokban
keresendõk, amelyeket csinos pontokba szedve lehet harsogni a politikai
tribünökrõl. Ezek az okok ugyanis pontosan megegyeznek
azokkal a valódi, eredendõ, zsigeri okokkal, amelyek miatt
az olaszok egyharmada rajong érte. Márpedig a fenti egyharmad
azon egyszerû oknál fogva isteníti Berlusconit, hogy
õ a Mikulás felnõtteknek szóló verzióját
testesíti meg, aki, miután õ lett Olaszország
leggazdagabb embere, tévéadójáról ingyencirkusszal
árasztotta el a népet. És sajnos túl sokan
vannak, akik szemében a körnek ez a négyszögesítése
– grátisz szórakozást mindenkinek – sokkal meggyõzõbb,
mint a lourdes-i csodák. Mi pedig, akik gyûlöljük,
ugyanazon okokból gyûlöljük, amelyek miatt amazok
szeretik: a fellépéséért, ahogy, mint egy Mikulás,
ajándékokat osztogat. Vissza akarjuk kapni a felnõtt
voltunkhoz való jogot.
A nyugati világnak jobban oda kellene figyelnie az Olaszországban
zajló politikai eseményekre, mert Olaszországnak megvan
az a képessége, hogy, mint egy jól sikerült karikatúra,
pellengérre állítsa a modern demokrácia hibáit
és korlátait. Azt mondják, amikor a Nyugat egyet tüsszent,
Olaszország ágynak esik tüdõgyulladással
– de éppen a tüdõgyulladás révén
lehet azonosítani a vírust, amely a tüsszentést
okozta. Berlusconi az a tüdõgyulladás, amely lerántja
a leplet a modern politikában megjelenõ heveny médiatünetekrõl,
éspedig mindenütt: papírmasé zsibvásár
ez, amelyben hiú ígéreteket adnak-vesznek, és
úgy skandálják õket, mint a szurkolók
a „Forza Juvé”-t. „A demokrácia a retorika diadala, a retorika
pedig nem egyéb, mint a doxa, a hamis tudás” – így
kommentálták a korabeli eseményeket az athéni
filozófusok, akiknek elõször jutott osztályrészül,
hogy demokráciában éljenek. A demokráciának
a türannokrácia felé sodródása – Platón
is megmondta – olyan lehetõség, amelyet nem szabad figyelmen
kívül hagyni (mellesleg Mussolini, Hitler és Milosevic
is szabad választások útján került hatalomra).
Berlusconit azzal vádolják, hogy „amerikanizálta”
az olaszországi politikát, amikor ugyanazt a könnyen
emészthetõ retorikát alkalmazta, ami az Egyesült
Államok-beli kampányokban is dominál: és valóban,
Berlusconi, az amerikai politicianek mintájára, megértette,
hogy a nép csakis képregényként tudja a politikát
felfogni. A nyugati világban a hatalmat ma már a média
és a gazdasági elitek irányítják, de
ezt a zavarba ejtõ igazságot a tiszteletre méltó
Nyugat, mint egy kellemetlen szagot, légfrissítõvel
ûzi el – Olaszország viszont semmit sem tesz az ellen, hogy
a bûz a világ orrát facsarja. Olaszország a
demokráciák majma: ahogy az állatkertben a vezérmajmokat
bámulva gondtalanul kacagunk azoknak esetlen emberszerûségén,
ugyanúgy nevet rajtunk a világ (vagy jobb esetben aggódik),
s közben továbbra sem veszi észre, hogy Itália,
a maga groteszk fintoraival, minden más hasonló elveken mûködõ
rendszert leleplez. Berlusconi azért válik számunkra
gyûlöletessé, mert az õ segítségével
lesz nyilvánvalóvá, hogy a választók
többsége semmit sem tud a politikáról; szlogenek,
tündérmesék és véget nem érõ
ígérgetések alapján választja meg saját
vezetõit. Azért utáljuk Berlusconit, mert rákényszerít
bennünket arra, hogy saját bõrünkön tapasztaljuk
meg a szégyenteljes igazságot: nevezetesen, hogy a modern
demokráciában nem sokat számít az igazság.
Mulatságot és kenyeret mindenkinek
A baloldal jórészt megmaradt Marcusenak a kulturális
hatalomról kifejtett teóriájánál: azt
vallja, hogy a médiát az iparmágnások manipulálják
abból a célból, hogy kiszolgálják a
tömegeket, és azokat mintegy megtérítsék
a reakciós ideáknak. Ez egy teljes mértékben
felületes teória – és az a tény, hogy ilyen sokan
hisznek benne, a baloldali kultúra hanyatlására utal.
A médiában dolgozó emberek ugyanis nap mint nap ezt
a kérdést teszik fel: „mi tetszik majd nekik?” Az amerikai
kultúra azért uralja a világot, mert az egész
bolygó összes népének pontosan azt nyújtja,
amit látni és hallani akarnak. Marcuse megszállott
hívei nem veszik észre, hogy éppen ez a szörnyû:
hogy a kulturális oligopóliumok – amelyeknek Berlusconi is
része – éppen a saját álmaikat adják
el a tömegeknek. A nagy médiumok a valóságnak
csak a látszatát nyújtják az embereknek; úgy
bánnak velünk, akár azok a szülõk, akik
engedik, hogy gyermekük minden vágyát kielégítse,
még a legveszélyesebbeket és a legkegyetlenebbeket
is. A nagy médiumok soha nem mondják: „Bizonyos dolgokat
nehéz elsõre megérteni, elõbb tanulmányozni
kell. Ha jelentõs eredményeket akartok elérni, ez
fáradságos munkába kerül majd. Még áldozatokat
is kell hoznotok másokért.” Nem azért találom
gyûlöletesnek a médiaipar vezetõit, mert rákényszerítik
az embereket arra, hogy ugyanúgy gondolkodjanak, mint õk,
hanem azért, mert mérnöki precizitással kiszámítják,
hogy mit szeretnének megkapni, és ezt is ajánlják
fel – és ez az oka annak, hogy sohasem ösztönzik õket
arra, hogy újjászülessenek. Az a kultúra ellenben,
amit becsülök, azáltal serkent bennünket újjászületésre,
hogy belénk diktálja a valóság keserû
piruláját. A média nem azért uralja a világot,
mert a tömegek szájába rágja tulajdonosainak
eszméit, hanem azért, mert semmi mást nem tesz, mint
állandóan azt hajtogatja a közönségnek:
„nektek van igazatok!” A kereskedõ jelmondata, miszerint „a vevõnek
mindig igaza van”, a modern politikusnál így hangzik: „a
választónak mindig igaza van”. Akkor is, ha a választónak
éppen a halálbüntetés visszaállítása,
vagy a kisebbségek üldözése, vagy a környezetszennyezés
áll érdekében. Voksetároknak hívom azokat,
akik a választói demokráciákban a tiszteletre
méltó proletárok helyébe léptek: azokat,
akiknek egyes-egyedül arra van hatalmuk, hogy leadják szavazatukat.
„A voksetárnak mindig igaza van” – egy politikus számára
a polgár nem több egy potenciálisan rá adott
szavazatnál.
Berlusconi jelenléte azért elviselhetetlen – sokkal inkább,
mint a szövetségesei, akik nyíltan hirdetik jobboldaliságukat
–, mert kizárólag pozitívumokat ígér:
kevesebb adót, ingyenes angolnyelv-oktatást mindenkinek,
internetet még a legrozzantabb kunyhóba is… A kampány
alatt keletkezett egy szállóige, amely kifigurázta
pártja jelmondatát: „Ezt nektek!” Ahogy éveken át
felhõtlen kikapcsolódást ajándékozott
fél Olaszországnak, úgy kínál nekünk
ma is több pénzt, több munkát, több bármit…
Berlusconi rájött, hogy a nép van olyan infantilis,
mint Pinocchio, a pajkos gézengúz, akinek nincs más
vágya, mint a Játékok Országában szórakozni,
és megtölteni a bendõjét. És Berlusconi
éppen a Játékok Országával kecsegteti
az olaszokat – aminek megvan persze az a kockázata, hogy az olaszok,
akárcsak Pinocchio, egy szép reggelen arra ébrednek,
hogy szamárrá változtak. A jólét monumentális
ígérete Pinocchióvá infantilizál bennünket.
Számomra a nagy politikus ideálja ma is Churchillben ölt
testet, aki honfitársainak „vért, verítéket
és könnyeket” ígért. Berlusconi azonban brechti
figura: „boldogok azok az országok, akiknek nincs szükségük
hõsökre – boldogok, akiket reggeltõl estig leköt
a futball és a krimi!” A politikai demagógia, akár
jobboldali, akár baloldali, soha nem kínál vért
és könnyeket, csak kacagást és spermát.
Természetesen Berlusconi nincs egyedül: lehúzta
õ a baloldalt is a saját – a mai (amerikanizált) demokrácia
– szintjére: a demagógiába, amely a plebsznek a ludi
et circenses jelszavát harsogja. Rutelli, a baloldali vezér,
sikeresen megfelelt a kihívásnak – így õ is
besöpörhetett néhány szavazatot. A régi,
1989 elõtti politika javítóintézet volt a mostanihoz
képest, ahol taláros politikusok, egyetemi tanárok
vagy pártfunkcionáriusok körmösöket osztogattak
a választóknak, miközben bonyolult kérdésekrõl
és társadalmi szükségszerûségekrõl
papoltak nekik. Berlusconi szakított minden arisztokratikus gõggel:
„mulatságot és kenyeret” kínál mindenkinek,
mint a nápolyi Bourbonok. Merne csak bármely politikus speciális
adórendszerekkel, vagy az afrikai szegények megsegítésérõl
szóló tervezettel elõállni. Kinek a programjában
szerepelt olyan kitétel, mint hogy küldjünk katonákat
a volt Jugoszláviába, hogy elejét vegyük a tömegmészárlásoknak?
A voksetárok azt várják a politikusoktól, hogy
megsokszorozzák a kenyeret és a halat – vagy legalább
valami ehhez hasonló szemfényvesztõ mutatványt
a tévében. És azok a politikusok nyernek, akik ezt
hirdetik.
Ösztönösen viszolygok tehát Berlusconitól,
és tudom is, miért: mert cuclival és plüssmackóval
szeretne mielõbb álomba ringatni; persze saját kényelme
érdekében, mi másért.
EÖRSI SAROLTA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
BENVENUTO, Sergio
„Halál amerikai módra”
Magyar Lettre Internationale, 14
„Nevada”
Magyar Lettre Internationale, 16
„Itáliáról”
Magyar Lettre Internationale, 21
„Törzsfõnökök”
Magyar Lettre Internationale, 24
„La bella figura”
Magyar Lettre Internationale, 26
„Gulliver Albániában”
„Vigyázó szemetek Londonra vessétek!”
Magyar Lettre Internationale, 27
„Tudósok az arénában”
Magyar Lettre Internationale, 28
„Nápoly”
Magyar Lettre Internationale, 29
„A kukkoló társadalom”
Magyar Lettre Internationale, 30
„Az olaszok 20. százada”
Magyar Lettre Internationale, 31
„Boldogság-pirulák”
Magyar Lettre Internationale, 32
„Nápolyi vázlatok”
Magyar Lettre Internationale, 33
„Az igazság angolul beszél.
Globalizáció és a különbözés
vágya”
Magyar Lettre Internationale, 37
„Olasz nyelvjáték”
Magyar Lettre Internationale, 39
„Bevándorlók konkurenciája”
Magyar Lettre Internationale, 40
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu