Az (elsõ) ipari forradalom hajnalán a bolygónkat
alkotó nagy civilizációs tömbök fejlettség
szempontjából igen közel álltak egymáshoz.
Paul Bairoch szerint az egy fõre számított vagyoni
különbség India, Európa és az Ottomán
birodalom közt nem haladta meg a 30–40 %-ot. A lényeges egyenlõtlenségek
a tömbökön belül léteztek, földbirtokosok
és parasztok, városi polgárok és kézmûvesek
közt. Az elsõ, majd még inkább a második
ipari forradalom radikálisan megváltoztatta a helyzetet.
Az ipari társadalmakon belül folyamatosan szûnnek meg
az egyenlõtlenségek, míg a nemzetek közt szédítõ
iramban nõnek. A leggazdagabb és a legszegényebb nemzetek
jövedelemkülönbsége ekkor már 1:50 arányú,
míg egy olyan országban, mint Franciaország, a 10
százaléknyi leggazdagabb és a 10 százaléknyi
legszegényebb közt a vagyoni különbség több
mint tízszer kisebb. Mint Angus Maddison munkái bizonyították,
Afrika, Latin-Amerika vagy Ázsia legszegényebb országainak
tartósan sohasem sikerült gyorsabb növekedést produkálniuk,
mint amilyen a gazdag országoké.
A 19. és a 20. században a világ arculatának
megváltozása az emberi történelem megelõzõ
korszakaihoz képest az iparosítás folyamatának
közvetlen következménye, noha más – politikai és
intézménybeli – tényezõk is szerepet játszottak
benne. Paradox módon azt mondhatjuk, hogy a 19. századi szabadkereskedelem
megnövelte az egyenlõtlenségeket Észak és
Dél közt, ám az egyenlõtlenségeket a Dél
(újonnan függetlenné vált) országainak
20. századi protekcionizmusa tette végletessé.
Azoknak az országoknak, amelyek ebben a periódusban váltak
a harmadik világ országaivá, a 19. században
olyan brutális módon kellett elszenvedniük az iparosodott
országok konkurenciáját, hogy az már honi kézmûvességük
megszûnésével fenyegetett, holott az lehetett volna
iparosodásuk alapja. India például a 19. század
elején a selyem és kiváló minõségû
textíliák exportõre volt, a 19. század végén
azonban már behozatalra szorult, különben belsõ
fogyasztásának tetemes részét képtelen
lett volna kielégíteni. A Dél országai a 19.
században a komparatív elõnyök vastörvényétõl
szenvednek: a fejlett országoké az ipar, a többieké
a mezõgazdasági termelés, amely kizárja õket
az iparosítás jótéteményeibõl.
Ahogy korábban az Anglia ellen védekezõ európai
országok – köztük Franciaország és Németország
–, a harmadik világ országainak többsége is spontán
módon döntött a protekcionista fejlõdési
stratégia mellett, amikor függetlenségének órája
elérkezett. A protekcionizmus megakadályozza a szegény
országokat abban, hogy hozzájussanak a 20. század
nagy technikai vívmányaihoz. Az európai országok
a 19. században könnyedén lemásolhatták
szomszédaik technikai újdonságait (Franciaország
másolta Angliát, Németország mindkettõt).
Paul Bairoch szellemesen meséli el, hogyan vásárolt
meg Marc Seguin egy mozdonyt, amelyet aztán beállított
a saját mûhelyébe, és lemásoltatott a
munkásaival. Ha egy ország ma úgy dönt, hogy
a másutt született újításokat másolja,
miközben magán a rendszeren kívül marad, gyorsan
ott találja magát, kitagadva a nemzetek közösségébõl,
és elveszíti a technikai újdonságok egyre növekvõ
jótéteményeit. A protekcionizmus árnyékából
egyetlen nagy fejlõdõ országnak sem sikerült
utolérnie a gazdagokat. A Szovjetunió, Kína vagy India
az 1970-es években veszi észre, hogy az autarchia nem elégséges.
Az egyetlen ellenpéldát arra, hogy a leggazdagabb országok
utolérhetõk, a négy kistigris jelenti: õk valamennyien
úgy döntöttek, alapvetõen politikai okokból,
hogy növekedési stratégiájukat az export ösztönzésére
alapozzák.
Az 1970-es évek közepén a világ aktív
népességének nagy többsége még
olyan országokban élt, amelyek zártak voltak a világpiac
elõl. Körülbelül egyharmaduk élt tervgazdaságban,
egyharmaduk erõsen védett gazdaságban. 2000-ben a
Világbank szerint a világ népességének
kevesebb mint 10 %-a van valóban elvágva a világpiactól.
Az ázsiai kistigrisek példája nyomán a szegény
országok is megértették, hogy iparosodásuk
érdekében igenis támaszkodhatnak a világkereskedelemre.
Egy alapvetõ minõségi változás már
végbement: a fejlõdõ országok exportjában
az általuk elõállított termékek aránya
az 1970-es 20 %-ról mára 70 %-ra nõtt. Vége
a nyersanyagok exportjára specializálódott fejlõdõ
ország imázsának.
A Nyugat új félelmei
A Déllel folytatott kereskedelem kérdése nem az,
hogy a Dél országai majd eladnak vagy vásárolnak
inkább (mindkettõt megteszik), hanem az, hogy a jövõben
milyen szektorokról kell lemondaniuk az Észak országainak,
és melyek fejlõdnek tovább. Nem gyõzzük
hangsúlyozni a kérdés természetét: a
rá adott válasz alkotja a klasszikusok, nevezetesen David
Ricardo tevékenységének lényegét, a
komparatív elõnyök elméletét. Adam Smith
a modern világot úgy jellemezte, hogy ott minden ember egyetlen
feladatra szakosodik, és minden más feladatot a piacra bíz.
Ricardo szerint a nemzetek közti kereskedelem ugyanezen elvnek engedelmeskedik:
minden nemzet arra a területre specializálódik, ahol
komparatív elõnyhöz juthat. Lehet egy nemzet mindenben
a legjobb, mint Anglia a 19. század elején, ipari és
mezõgazdasági termelésben egyaránt, mégis
elõnyösebb számára, ha a mezõgazdaság
terén másokra hagyatkozik: csak így specializálódhat
az iparra, ahol a többi nemzethez viszonyítva õ a legjobb.
Melyek Északnak azok a komparatív elõnyei a Délhez
képest, amelyek ma kereskedelmük struktúráját
szervezik? A válasz gyorsan megadható: Észak komparatív
elõnye munkaerejének összetételében rejlik.
A szakmunka részaránya a kétkezi munka egészén
belül: ez a megkülönböztetõ vonás Észak
és Dél közt. Az export sokkal több szakmunkát
tartalmaz, mint a termelés átlaga, míg az importban,
épp ellenkezõleg, sokkal nagyobb arányban van jelen
a nem szakmunka. A világkereskedelem magában a munka világában
fejti ki hatásait.
A nemzetközi kereskedelem új-ricardiánus elméletében
a gazdag és a szegény országok közt folyó
kereskedés hatása a következõképpen írható
le: az északi országok azzal, hogy olyan árucikkeket
importálnak Délrõl, amelyeknek jelentõs a szakképzetlen
munka tartalma, és hogy ezekbe az országokba olyan árucikkeket
exportálnak, amelyeknek nagy a szakképzett munka tartalma,
a belsõ egyenlõtlenségek növekedésének
teszik ki magukat. A déli országokból érkezõ
import valójában megszünteti a nem kvalifikált
munkahelyeket; az oda irányuló export viszont olyan munkahelyeket
teremt, amelyekhez szakképzettség szükséges.
A szakképzetlen dolgozók bére és/vagy munkahelyeinek
száma tehát csökkenni fog, míg a szakképzetteké
emelkedik.
Vagyis az elmélet szerint ebbõl az következik, hogy
a gazdag országokban nõnek a belsõ egyenlõtlenségek,
világviszonylatban viszont csökkennek. A világkereskedelem
így az egyenlõtlen gazdagodás hajtóerejeként
is értelmezhetõ, amennyiben felértékeli azoknak
a bérét, akik bejutnak a fejlett technológiával
rendelkezõ szektorokba, és óhatatlanul aláaknázzák
azoknak a szakképzetlen munkásoknak a jövõjét,
akiknek a munkáját a déli országok veszik át.
A világkereskedelem tehát megtöri a bérbõl
élõk társadalmának kohézióját,
egyre növekvõ feszültségeket okoz a nyertesek és
vesztesek közt.
Szögezzük le rögtön, hogy ezeket a megállapításokat
tökéletesen igazolják az 1980-as évek adatai.
Csak két számot nézzünk, amely igen különbözõ
intézményi környezetbõl származik: az
Egyesült Államokban a kevésbé kvalifikált
munkások bére 30 %-kal csökkent, Franciaországban
pedig látványosan nõtt a szakképzetlen dolgozókat
sújtó munkanélküliség, az 1970-es 3 %-ról
csaknem 20 %-ra 1990-ben, miközben a szakképzett munkások
körében nagyjából ugyanakkora maradt.
Vajon ezek a mechanizmusok magyarázzák-e a ma tapasztalható
egyenlõtlenségeket? A kérdéssel foglalkozó
munkák válasza nemleges. Mindenekelõtt azt hozzák
fel, hogy azoknak a dolgozóknak a száma, akiket a szegény
országok konkurenciája érint, igen alacsony, mindössze
2–3 %. Ha csak a szakképzetlen munkásokat vesszük, a
déli országokból érkezõ import, az általánosan
elfogadott becslések szerint, mindössze 6 %-át szüntette
meg az amerikai gyáriparban található munkahelyeknek.
Márpedig a gyáripar maga is csak az amerikai munkaerõ-állomány
18 %-át tömöríti. Ezek a számok olyan alacsonyak,
hogy még ha azt a hatást is számításba
vesszük, amelyet az állásukat elvesztett munkavállalók
a gazdaság egészére gyakorolnak, akkor is legfeljebb
az egyenlõtlenség növekedésének ötödét
tulajdoníthatjuk a déli országok konkurenciájának,
származzon az a nemzetközi kereskedelembõl vagy a bevándorlásból.
A francia eset még kevésbé jellemzõ. A legpesszimistább
becslések is csak 300 ezer munkahelyrõl szólnak. Bár
a jelenségben kimutatható ugyanaz a közöny a szakképzetlen
munka iránt, mint az Egyesült Államokban, nem mutatható
ki, hogy a nemzetközi kereskedelem a legcsekélyebb szerepet
is játszaná benne. Sõt, Franciaország esetében
a nemzetközi kereskedelem egyenesen teremti az új szakképzetlen
munkahelyeket, annak a szerepnek köszönhetõen, amelyet
a mezõgazdasági feldolgozóipar az országban
betölt.
Összességében Franciaországban is, az Egyesült
Államokban is, ahogy a gazdag országok többségében,
igen gyenge az empirikus kapcsolat a kereskedelem és az egyenlõtlenségek
közt, sõt, csaknem a nullával egyenlõ.
Másutt kell tehát a gazdag országokban egyre növekvõ
egyenlõtlenségek magyarázatát keresnünk,
egy olyan tényezõben, amelynek ugyanaz a hatása, mint
a nemzetközi kereskedelemé, de számszerû következményei
egyértelmûbben kimutathatók. Ezt a tényezõt
könnyû megtalálni, méghozzá az új
ipari forradalomban.
Az új ipari forradalom
Fellengzõsnek tûnhet, hogy új ipari forradalmat
emlegetünk az informatika kapcsán, a jelenség hatóköre
és a történelmi kronológia azonban erre kényszerít
bennünket. Úgy tûnik, minden századvégen
bekövetkezik egy-egy ipari forradalom. Az elsõ, a 18. század
végén, a gõzgép forradalma volt. A második
a 19. század végén következett be, ez volt az
elektromosság forradalma. A harmadik, amelyben ma élünk,
az információs forradalom.
Sokféleképpen leírhatjuk az információs
forradalmat. Attól függõen, hogy melyik oldalát
akarjuk kiemelni, hangsúlyozhatjuk a munkaszervezésre, a
társadalmi fogyasztásra vagy a nemzetközi kereskedelemre
gyakorolt hatását. Itt most beérjük egyetlen
szemponttal: azzal, amely a szakképzett és szakképzetlen
munkaerõ fizetése közt fennálló egyenlõtlenséget
érinti. A legegyszerûbb módon ugyanis úgy írhatjuk
le az információs forradalmat, mint olyan eszközt, amely
lehetõvé teszi, hogy a szakképzett munka termelékenysége
emelkedjen, sõt, teljesen függetlenítse magát
a szakképzetlen munkától. Más szóval
az informatika olyan technikaként is felfogható, amely a
legképzettebb munkaerõ által képviselt társadalmi
intelligenciát „hálózatba” állítja,
ezáltal kiküszöböli azokat a közbülsõ
állomásokat, ahol a szakképzetlen munkaerõnek
még volt némi szerepe. Ha egy szöveget elektronikus
postával küldünk el, ezzel fölöslegessé
tesszük mindazok munkáját, akik korábban a postázás
folyamatát bonyolították.
Egyes közgazdászok egyébként a számítógépesítést
az iskolázottság növekedésére vezetik
vissza. Nézzük meg röviden, hogyan érvelnek. Egy
olyan társadalomban, ahol kevés a szakképzett és
sok a szakképzetlen munkás, az elõbbiek akkor hasznosulnak
legjobban, ha olyan feladatokat látnak el, amelyekhez az utóbbiak
társíthatók, amelyeknek alárendelhetõk.
Ez a 20. századi „fordista” üzem lényege: ott a termelés
helyei erõsen hierarchizáltak, és magasan képzett
mérnökök mûködtetik azt az üzemet, amelyben
csupa szakképzetlen munkás dolgozik. Amikor megnõ
a rendelkezésre álló szakképzett munkások
száma, másfajta logika lép életbe. Minthogy
most már sokkal nagyobb számú közösséget
alkotnak, a szakképzett munkásokat ez arra ösztönzi,
hogy önmagukon belül csoportokat alkossanak, sokkal egynemûbb
termelési egységeket hozva létre. Az informatika ez
esetben úgy is értelmezhetõ, mint olyan eszköz,
amellyel a homogén és decentralizált egységekre
építve megszervezhetõ a globális termelési
hálózat.
Az eredmények, amelyekhez eljutunk, erõsen ellentmondanak
azoknak az elõrejelzéseknek, amelyekkel a hagyományos
elméletek álltak elõ. A munka kínálata
és kereslete alapján álló „naiv” elmélet
szerint a szakképzettséget nem szerzõ munkásnak
is segít, ha a szomszédját átképzik,
bár õ maga közvetlenül nem profitál belõle.
Az új elméletek szerint, amelyeket feljebb idéztünk,
épp az ellenkezõje igaz. Az a munkás, aki nem vesz
részt a társadalom többi részének átképzésre
irányuló erõfeszítésében, magára
marad. Ugyanígy: az a cél, hogy a „népesség
80 %-a” érettségit szerezzen, mindenkinek jó, beleértve
a maradék 20 %-ot is – mármint a „klasszikus” egyenlõtlenség-elmélet
képviselõi szerint. Az imént vázolt logika
szerint viszont tragikus mindazoknak, akik képzetlenek maradnak.
Egy olyan világban, ahol a népesség 80 %-a tud olvasni,
analfabétának maradni jóvátehetetlen fogyatékosságot
jelent annak a 20 %-nak, aki nem tud. Ha az írni-olvasni tudás
helyébe ma az angol nyelvismeretet vagy az informatikában
való jártasságot állítjuk, máris
a modern kirekesztõdés-probléma közepében
vagyunk.
Azoknak a sorsa, akik „kiesnek a társadalomból”, ahogy
Robert Castel mondja, újabb problémát vet fel: különbséget
kell tenni az egyenlõtlenségek növekedése és
a kirekesztettség növekedése közt. Egy dolog az,
ha megállapítjuk, hogy valamely társadalomban nagyok
az egyenlõtlenségek... és más az, ha megállapítjuk,
hogy szaporodnak benne a kizártak csoportjai – jelenleg számos
ipari országban ez a helyzet. Az elsõ esetben mûködésbe
lép az egyes csoportokra jellemzõ utolérési
dinamika, a másodikban nem.
A kérdés ugyanígy felvethetõ a szegény
országok esetében. Egy dolog megállapítani,
hogy Malajzia olyan fejlõdõ ország, ahol biztosra
vehetjük, hogy mûködik az utolérési dinamika,
még ha az „eredménye” természetesen bizonytalan is.
Más dolog, ha azt állapítjuk meg, hogy bizonyos országok
vagy a szegénység bizonyos övezetei Afrikában
és Latin-Amerikában a szegénységcsapda foglyai,
és sohasem jutnak ki belõle. Hiányoznak azonban a
megbízható statisztikai források ahhoz, hogy pontosan
elkülönítsük azokat a csoportokat vagy országokat,
amelyek történelmükbõl adódóan szegények,
jövõjük viszont nyitott, és azokat, amelyek jövõjét
teljesen felfalja a történelmük.
Az új társadalmi szabályozás - (világméretû
és belsõ egyenlõtlenségek)
Az a kettõs folyamat, amelyet a globalizáció és
az informatikai forradalom indított el, felveti az egész
folyamat szabályozásának kérdését.
Rögtön az elején azt kellene mondanunk, hogy nem választhatunk
a világméretû egyenlõtlenség csökkentése
és a belsõ egyenlõtlenségek csökkentése
közt. Minthogy vannak közös vonásaik, a politikai
cselekvés tengelye világosan kirajzolódik.
Vizsgáljuk meg közelebbrõl az egyenlõtlenségek
elleni harc újkeletû szükségszerûségét
a gazdag országokban. A jóléti állam megteremtette
a szociális jogokat, ezek azonban erõsen függtek a szakmai
karrierektõl. Lényegében a befizetett járulékok
arányában osztják újra ezeket a jogokat – nyugdíj,
munkanélküli segély –, vagyis e tekintetben, bár
közgondoskodásról van szó, nemigen különböznek
egy magánbiztosítástól.
Mihelyt azonban az egyéni életpályák kiszámíthatatlanná,
instabillá és törékennyé válnak,
a gondoskodó államnak meg kell újítania az
eszköztárát. Miközben jelentõs elem marad
az aktívak felõl az inaktívak felé irányuló
újraelosztás, maguknak az aktívaknak a védelme
igencsak meggyengül. Ha valaki elveszti az állását,
természetesen jogosult lesz segélyekre; ezek azonban az utolsó
állásához igazodnak, azaz máris tükrözik
a bér bizonytalanságait; másodsorban erõsen
degresszív módon vannak megállapítva, ami gyorsan
a szegénység körei felé löki a munkavállalót.
Újra át kell tehát gondolni az egyenlõtlenségek
és a kirekesztõdés elleni harc eszközeit. Itt
most két olyan eszközt említünk, amelyek példaértékûek
abból a szempontból, amit el kell érnünk: a területiség
és az iskola.
Az egyenlõtlenségek területi dimenziója mára
a társadalmi tagozódás meghatározó tengelyévé
vált. Az a hely, ahol lakunk, minden eddiginél jobban meghatározza
a társadalmi integráció esélyeit. Tévedés
azt hinni, hogy a nem-materiális elem egyre növekvõ
részaránya a termelésben idejétmúlttá
teszi a területiség problémáját. Paradox
módon épp az ellenkezõjét figyelhetjük
meg. Az informatikai forradalom valójában egyáltalán
nem jelenti azt, hogy minden munkás független termelõvé
válik, aki számítógépét úgy
csatlakoztatja rá a hálóra, ahogy az neki megfelel.
A „távmunka” mítosz, és jelenleg, mint Manuel Castells
mondja, több ember elmélkedik rajta, mint ahányat érint.
Az informatikai forradalom nem az egyéneket, hanem a társadalmi
„csoportokat” választja szét. Lesznek olyan „tudományos”,
szakmai közösségek, amelyek már csak azért
is könnyen gyakorolhatják endogámiájukat, mert
a keveredésre más társadalmi csoportokkal egyre kevésbé
van szükségük. A Ford mûvek fõmérnökének
Detroitban kellett laknia. Az informatikai forradalom fõmérnöke,
Bill Gates, nyugodtan letelepedhet a seattle-i erõdítményben,
mert nincs szüksége rá, hogy azok közelében
éljen, akik magukat a számítógépeket
elõállítják, és a fortiori azokéban,
akik használni fogják õket. Azon gondolkozni tehát,
hogyan szervezzük át úgy a területeket, hogy ne
alakuljanak ki bennük a szegénység zárványai,
fontosabbá vált, mint valaha. Ma, amikor a gazdagok és
a szegények már nem, vagy alig találkoznak a munkahelyeken,
a területi szegmentáció azzal a veszéllyel fenyeget,
hogy soha nem is fognak találkozni.
A harc a területi egyenlõtlenségek ellen az egyik
olyan eszköz, amelynek az iskolára irányuló erõfeszítéseket
is vezérelnie kell. Az iskola ugyanis ma a szegregáció
új korszakának nyit teret, s ez formáját tekintve
hasonló ahhoz, amelyet a termelés világában
figyelhetünk meg. Úgy tûnik, az iskola is a „szelektív
párosítások” folyamatának terepévé
válik, azaz olyan társulások jönnek létre
benne, amelyek szelektív módon „homogén személyek
közt”, nem pedig univerzálisan alakulnak ki. Az oktatási
rendszeren belül tulajdonképpen a szülõk vezetik
be a szelektív párosítások stratégiáját.
A III. köztársaság iskolája, ahol az eltérõ
közegbõl érkezõ tanulókat ugyanabban az
osztályban fogadták, értelmezhetõ úgy
is, mint egy olyan iskolarendszer logikus szervezõdése, amelyben
kevés a tanár. Ma, amikor már elértük
a tanulók és az oktatók kritikus tömegét,
a szülõk által a gyerek számára kiválasztott
oktatási stratégia is szelektívebbé válik.
Olyan szorosabb közösségek alakulhatnak ki, amelyek sokkal
kizárólagosabb módon osztják meg az oktatást,
mint az állami iskola megjelenésének elsõ idõszakában
történt. A „jó” középiskolák „jobbak”
lesznek, mert sokkal jelentõsebb diák- és tanárállománnyal
rendelkeznek, õket követik a közepes középiskolák,
és így tovább.
A Ford-üzem mintájára az állami iskola is
a tömeges iskoláztatás paradox hatását
szenvedi el: szegmentáltabbá válik, vagyis maga is
eredõje lesz az újabb egyenlõtlenségeknek.
Az iskoláztatás marad természetesen az egyetlen út,
amely mindenki gazdagodásához és az esélyek
egyenlõségéhez vezet. Ez az út azonban rögösebb,
mint valaha volt.
MIHANCSIK ZSÓFIA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu