Oszama bin Laden építész, régi építész
családból származik. Az apja építette
újjá a mecseteket Mekkában és Medinában.
Õ építette a legnagyobb felhõkarcolót
a Közel-Keleten. Oszama maga építette ki a csapásokat
és alagutakat, amelyek lehetõvé tették a mudzsahedek
számára, hogy kiszorítsák a szovjeteket Afganisztánból
1979-es inváziójuk után. Ez a mérnök már
megint építkezik.
Minoru Yamasaki, a World Trade Center fõépítésze
kijelentette: „Én úgy érzem, hogy a világkereskedelem
világbékét jelent, következésképpen
a New York-i World Trade Center nem csak arra szolgált, hogy helyet
adjon a bérlõknek... A World Trade Center a világbéke
iránti elkötelezettség élõ szimbóluma.”
A New York-i kettõs torony saját közlekedési
technológiánk felhasználásával végbevitt
kasztrálásával, az amerikai hatalom washingtoni pentagonjába
való behatolással Oszama Bin Laden egy új teret próbál
kialakítani, egy olyasfajta csatamezõt, amilyet nem láthattunk,
mióta a vallásháborúk szaggatták szét
Európát, Mohamed hódító seregeinek dzsihádja
látványosan kiterjesztette az ummát, és
a keresztesek megindultak Palesztina felé.
Ennek a két létesítménynek a lerombolása
egy átpolitizált szent iszlám közösség
rekonstruálására és kiterjesztésére
tett kísérlet. Ezek a harcosok erõszakos áldozatokkal
mutatják meg, mit értenek õk az iszlám és
a nyugati kapitalista kultúra összeegyeztethetetlenségén.
Az utóbbi legszentebb helyeinek megszentségtelenítésével
háborút remélnek kirobbanthatni, és ezzel áthághatatlan
határt vonni az iszlám szent tér és a többi
közé. Fontos emlékeztetni arra, hogy Bin Laden az Egyesült
Államokkal szemben erõszakkampányát azután
indította, hogy az amerikai csapatoknak, hitetlen katonáknak
engedte meg egykori hazája, Szaúd-Arábia, hogy az
irakiak ellen harcoljanak arról a földrõl, ahol egykor
a Próféta élt, kinyilatkoztatta a nagy könyvet,
és harcolt a befolyása alatt álló területek
kiterjesztéséért. Bin Laden bombatámadására
a kenyai és a tanzániai amerikai követség ellen
1998 augusztus hetedikén került sor, annak a napnak a nyolcadik
évfordulóján, amikor az amerikai csapatok betették
a lábukat Szaúd-Arábiába.
Az õ nézõpontjából az amerikai túlsúlyú
globális tõke és katonai erõ megszentségtelenítette
és továbbra is megszentségteleníti az õ
szent földjét; most õ szentségtelenítette
meg a miénket. „Az Arab-félszigetet - mióta Isten
ilyen lapossá tette, megteremtette a sivatagát, és
tengerekkel vette körül - még soha nem ostromolták
akkora hadak, mint a keresztes seregek, amelyek úgy lepték
el, mint a sáskák, felfalva minden gazdagságát,
elpusztítva ültetvényeit.” Így szól a
fatwa, amelyet 1998 februárjában adott ki Bin Laden a Világ
Iszlám Frontjának más, Egyiptomból, Pakisztánból
és Bangladesbõl való iszlám harcosaival együtt.
„A keresztes-cionista szövetség az iraki népnek okozott
nagy pusztítás ellenére, és a meggyilkoltak
nagy száma ellenére, ami az egymilliót is meghaladja...
mindezek ellenére az amerikaiak újra megpróbálják
megismételni a szörnyû mészárlást,
mert nincsenek megelégedve az elhúzódó blokáddal,
amelyet bevezettek a véres háború és rombolás
után. Úgyhogy jönnek, hogy elpusztítsák,
ami megmaradt ebbõl a népbõl, és hogy megalázzák
muzulmán szomszédait.” Bin Laden úgy értelmezi
az Irak elleni amerikai támadást, mint amit az amerikai tõke
érdekei irányítanak egyfelõl és Amerika
Izraellel kötött stratégiai szövetsége másfelõl.
Irak gyengítésével, az arab világnak „papír-államocskákká”
forgácsolásával az Egyesült Államok megengedi
Izraelnek, hogy továbbra is elfoglalva tartsa Jeruzsálemet,
al-Quds-t, a Szentélyt (a Sziklamecsetet), ahonnan a Próféta
végrehajtotta éjszakai mennybemenetelét.
„Az amerikaiak és szövetségeseik - civilek és
fegyveresek - megölésének parancsa minden egyes muzulmán
személyes kötelessége, bárhol, ahol megteheti,
hogy felszabadítsa az al-Aqsa mecsetet és a mekkai
Szent Mecsetet a megszállás alól, és hogy azok
seregei kivonuljanak az iszlám minden országából,
vereséget szenvedve, hogy ne jelentsenek többé fenyegetést
egy muzulmánra nézve sem. Ez egybecseng a Mindenható
Isten szavaival, „harcoljatok minden pogányok ellen, ahogy õk
is harcolnak mindannyiotok ellen”, és „harcoljatok ellenük
mindaddig, amíg nem lesz többé zûrzavar vagy elnyomás,
és az igazság és az istenhit uralkodik”.
Oszama Bin Laden katonákat pénzelt, szervezett és
vetett be számos iszlám országból, erõsen
támaszkodik különbözõ nemzetiségû
iszlám üzletemberek privát adományaira. New Yorkban
és Washingtonban egyik transznacionalizmus erõit vetette
be a másikkal szemben, Allah erejét az amerikai pénzzel
és katonai erõvel szemben. A World Trade tornyok, amelyek
biztonságiaknak adtak helyet és állami kötvények
forgalmazóinak, egyszerre székhelyei és szimbólumai
az amerikai pénz globális hatalmának. „Mi - Isten
segítségével - felhívunk minden muzulmánt,
aki hisz Istenben, és azt szeretné, ha jutalmat nyerne”,
mondja a fatwa, „hogy teljesítse Isten parancsát, ölje
meg az amerikaiakat és vegye el a pénzüket, ahol és
amikor tudja.”
Bin Laden harcosai nem úgy rabolták el az amerikai pénzt,
mint a kalózok, megpróbálták élettelenné
tenni, megállítani a körforgását, szétporlasztani.
A pénz értékmérõ képessége
annak a nemzetállamnak a tekintélyétõl függ,
amelyik kibocsátja. Ez a viszony integráns, nem esetleges,
a pénz és államhatalom közötti kapcsolatot
fémjelezték az öngyilkos repülõgépek
is a múlt héten New Yorkban és Washingtonban. Istent
kezdik egyre jobban belevonni a territoriális állam ügyeibe,
bevetni az amerikai pénz kulturális és materiális
erõi ellen.
Nem árt arra emlékeztetni, hogy Oszama Bin Laden amerikai
támogatással mozgósított harcosokat mindenhonnan
az egész iszlám világból, és ezzel segített
felállítani az iszlamista nacionalista rezsimet Afganisztánban.
Ezek közül a harcosok közül sokan átmentek Szudánba,
ahol ugyanezt próbálták elérni. Ahogy egykor
az Egyesült Államok támogatott militáns iszlámista
szervezeteket Afganisztánban és Egyiptomban a Szovjetunió
támogatását élvezõ szocialista rendszerek
elleni fellépésben. Izrael is hasonlóan járt
el Arafat palesztin nacionalizmusa ellenében. A radikális
iszlám nemcsak nacionalista mozgalmakban mûködik, a nemzetállamot
isteni gépezetté alakította át. A dolog iróniája
az, hogy Bin Laden ellenében olyan vallásos nacionalista
államokra kell majd támaszkodnunk, mint Pakisztán,
Irán és India. Valójában Bush elnök megválasztása
szintén a keresztény jobboldal szavazóinak támogatásán
múlt. Két nappal a „bombázások” után
Rey Jerry Falwell azt állította, hogy azok a szekularisták,
akik kiszorították Istent a közéletbõl,
és akik legalizálták az abortuszt ebben az országban,
azok tehetnek arról, hogy Isten elvonta Amerika fölül
mennyei „védõfüggönyét”, ez engedte meg,
hogy bekövetkezzék a terror. A keresztény fundamentalisták
az Egyesült Államokban hasonlóképpen a kontrollálatlan
globális pénzt jelölik meg a morális rossz forrásának,
amit meg kell fékezni és ellenõrzés alá
kell helyezni.
Ahol a pénz nem isten
A pénz olyan globális médiummá vált
és minden társadalmi értékelés hordozójává,
ami fölött a nemzetállam mindinkább elveszíti
a kontrollt a pénzügyek multinacionálissá válásának
és a pénzpiacok szabályozhatatlanná válásának,
deregulációjának következtében. Miközben
a kereskedelem, a közvetlen befektetés és a kiegyensúlyozott
piacok nagymértékben regionálisak maradnak, a valuták
és államkötvények globális piaca határozottan
megnõtt. Egy olyan pillanatban, amikor a domináns kollektív
reprezentációt nem fékezhetik meg és nem is
tarthatják ellenõrzésük alatt a nemzetállam
területi hatalmai, meglepõ, hogy a másik totemisztikus
princípium, isten, ilyen hatalmas tömegvonzerõvel bír.
A proletariátus mint kollektív szubjektum nyilvánvaló
összeomlásával és a démosz még
mindig tétova járása mellett mi más vehetné
fel a versenyt a pénz erejével, tér- és idõbeli
kiterjedésével? Mint reprezentatív pénz, szemben
az áruformájával, és ezzel függetlenül
minden „dolog”-tól, a pénz értéke nyíltan
a hiten alapul, a hitben való hiten.
A pénz, mint egy transzcendens isten, ígéretek
láthatatlan numerikus hálójává vált,
merõ absztrakcióvá. A pénz társadalmi
természetû erõvé vált, amelynek hatalmával
nem lehet bírni, amelynek identitása nem nemzeti. A vallásos
nacionalisták kapitalizmus-bírálatukat a megszentségtelenítés
diskurzusában fejtik ki. Isten és a pénz mint szimbolikus
rend különbsége teszi ezt lehetõvé. Ha a
tõke ideges és állhatatlan, egy bizonytalan vendég,
Isten állandó, mindig elérhetõ, hozzáférhetõ.
Ez a kassza sosem zár be, ez a valuta sosem értéktelenedik
el. Isten gondoskodik arról a változatlanságról,
amit a nemzetek a természetben kerestek, beleértve saját
természetüket is mint a faj által meghatározott
kollektivitást. Míg a pénz relativizál, Isten
abszolutizál, alapot kínálva egy olyan szférának,
amelyet nem érint a relatív érték. A vallásos
nacionalisták hajlandósága a terrorra, ahogy ezt a
múlt héten az amerikai globális tõke, és
különösen annak biztonsága és kötvénykereskedõi
fallikus helyszínei ellen tanúsították, ezt
a felbecsülhetetlenséget, az érték abszolút
voltát fejezi ki, jelöli tulajdonképpen. (Bin Laden
bebizonyította a nyugati pénz tehetetlenségét
azzal a ténnyel, hogy 5 milliárd dolláros jutalmat
tûztek ki a nyomravezetõjének, ám amerikai kémelhárítás
még mindig nem volt képes megvesztegetni hívõk
ezreibõl álló hálózatát.)
Míg a pénz absztrakt érték, minden szubsztantív
racionalitástól mentes közös mérce, Isten
éppen a benne megjelenõ különlegesen szubsztantív
értékekrõl ismerszik meg. Míg a pénz
szükségképpen az egyedi individualitás közege,
a hívõk körében Isten lehetõség
szerint az egyenlõség és a szolidaritás közege,
egységesítõ elképzelés. Míg a
pénz olyan tárgy, amely uralkodni látszik az olyan
szubjektumok fölött, akik olyan fáradhatatlanul hajszolják,
Isten olyan szubjektum, aki szavatolja azoknak a szubjektivitását,
akik alárendelik magukat neki.
Oszama bin Laden azon van, hogy megmutassa nemcsak azt, hogy
az iszlám világnak meg kell védenie magát a
nyugati kapitalista kultúrától, hanem azt is, hogy
Allah hatalmasabb, mint az amerikai pénz és fegyverek. Iszlám
harcosok bizonyították ennek igazságát Iránban,
Jemenben, Libanonban, Egyiptomban, Afganisztánban és Szudánban.
BinLadennek van egy harcosok és ügynökök ezreibõl
álló hálózata az iszlám világ
tucatnyi országában. Ha be tudja kapcsolni az amerikai hitetlenek
erõit magába az ummába egy erõszakos
betörésekbõl álló hosszú távú
kampány során, ezzel sikerülhet bebizonyítani,
hogy a militáns iszlám képes bárhol kikezdeni
az amerikai hatalmat.
Bin Laden részérõl ez egy arra szolgáló
támadás volt, hogy háborúba vonjon minket a
saját csataterén, voltaképpen hogy megkonstruálja
ezt a csatateret. Vigyáznunk kell, hogy ne váljunk építõtársakká
ebben az õ manicheus építészeti tervében,
hogy ne építsük éppen azt, aminek a megépítését
remélte ezzel a rombolással . Ahhoz, hogy gyõzni tudjon,
az Egyesült Államoknak morális küzdelmet is kell
vívnia. Ezt nem lehet megnyerni ügyes bombákkal és
lehallgatásokkal. E terrorhálózat diffúz jellegébõl
kiindulva az Egyesült Államok kormányának iszlamista
államok tucatjainak támogatását kell megszereznie,
vagy olyan államokét, amelyeknek jelentõs iszlamista
lakossága van, amelyekben erõsek az iszlamista politikai
mozgalmak. Ezeknek az államoknak teljességgel együtt
kell mûködniük, mivel ehhez hajszálpontos szárazföldi
mûveletekre lesz szükség, belsõ emberek toborzására,
a helyi titkosszolgálatok bevonására, arra, hogy barátok
és szomszédok legyenek hajlandók felvilágosítással
szolgálni.
Míg milliószámra vannak olyan muzulmánok,
akiket elborzaszt, amit Bin Laden harcosai mûveltek Manhattanben
és Washingtonban, sokan osztják a felfogását
Amerika szerepérõl a világban. Tudják, hogy
az Egyesült Államok volt az egyetlen, amelyik nem volt hajlandó
a társadalmi igazságosság szempontjait érvényesíteni
a Világkereskedelmi Szervezet tanácskozásain és
határozataiban. Tudják, hogy a Bush-adminisztráció
John Negropontét választotta ENSZ-nagykövetévé,
aki annak idején Reagan elnök hondurasi nagykövete volt,
egy olyan embert, aki - Amerikának a sandinisták megdöntésére
irányuló nicaraguai erõfeszítései részeként
- fedezte a hondurasi halálosztagokat, akik megkínozták
és meggyilkolták politikai ellenfeleiket. Tudják,
hogy az amerikai kormány szó nélkül hagyta, hogy
Izrael radikálisan kiterjesztette a településeket a
megszállt Nyugati Parton, miközben békemegállapodásról
tárgyalt a palesztinokkal. Hosszú távon ennek a háborúnak
a megnyeréséhez nem elég a fegyver és a pénz.
Fontolóra kell vennünk, hogy mit jelent az, hogy mi vagyunk
a jófiúk.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu