A képzõmûvészek – és különösen
a mûvészet kritikai felhasználóinak – leírására
számtalan metafora született a 20. században. Ezek a
metaforák gyakran keverednek a képzõmûvészet
leírására használt metaforákkal, hozzátéve
azt, hogy maga a képzõmûvészet is felfogható
úgy, mint egy „nagy metaforára” épülõ
– és egyébként metaforák gyártására
szakosodott – produkciós terep. A „nagy metafora” természetesen
nem másra, mint a valóság és a rá vonatkozó,
illetve vele foglalkozó ábrázolások közötti
kapcsolat megragadására szolgál, mely két különbözõ,
a mûvészi és egy eredetileg másik területhez
kapcsolódó tevékenység között tesz
egyenlõségjelet: a mûvész mint mérnök,
a mûvész mint bohém, a mûvész mint forradalmár,
a mûvész mint társadalomkutató, stb.
A metafora-termelés produktumainak szokásos bemutatóterme
a mûvészeti múzeum, míg egy másik beszédalakzat,
a metonímia – illetve annak speciális fajtája, a szinekdoké
– termékeinek hagyományos bemutatási terepe az etnográfiai
múzeum. A felosztás alapjául pedig azok a kolonialista
nézetek szolgálnak, melyek a nyugati civilizáción
kívüli társadalmakat idõtlennek, természetesnek,
csupa „névtelen” szereplõvel bírónak állítják
be, szemben a történetileg felfogott, individuumokra épülõ,
emberek által megteremtett kultúrával. A néprajzi
múzeumokban lévõ tárgyak nem nevesíthetõ
alkotók kezei közül származnak, hanem valamiféle
természetes megnyilvánulásai a primitív társadalmaknak,
olyan jelek, melyek töredékek, de így is képesek
visszautalni az egészre, ahonnan származnak. Annál
is inkább, mert múzeumi funkciójuk épp töredékességükben
és az egészre való utalás képességében
rejlik.
A kérdés ezek után az, hogy milyen módon
törhetõ meg a mûvészi és az etnográfiai
dichotómiája, milyen kritikai eszközei vannak egyrészt
az elméletnek, másrészt pedig a mûvészeti
gyakorlatnak arra, hogy ennek a szembeállításnak a
kolonialista attitûdjét, illetve ideologikus motivációit
és tartalmait megmutassa, valamint képes legyen új
modellek felállítására. Hiba lenne természetesen
Beöthy Balázs munkáit erre az etnografikus szemléletre
redukálni, de amennyiben eddigi munkásságán
belül valamiféle koherenciát keresnénk, úgy
az etnografikus módszer mint metafora kínálkozik az
egyik kézenfekvõ lehetõségként.
Amikor a mûvész az etnográfus szerepében
jelenik meg, akkor nemcsak a mûvészet bevett fogalmát,
hanem a mûvészet intézményének jól
ismert elemeit (a múzeumot, az oktatást, a mûvészeti
piacot és a sajtót) is kritikailag kezeli. Az etnografikus
paradigmában a központi kérdés az, hogy kinek
a nevében beszél a mûvész, ki az a Másik,
akinek a „hangját” képviseli. Milyen lehetõségek
adottak a mûvész számára kritikai állításainak
megtételére anélkül, hogy a Másik patronálójának
– tehát egy nála felsõbbrendû személynek
– a szerepében tûnjön fel? Fontos azonban megjegyezni,
hogy a kolonialista ideológia, illetve az etnografikus szemlélet
mára – a posztkolonializmus szellemében – nem kizárólag
a nyugati kultúrától földrajzilag távol
élõkre vonatkozhat, hanem olyan hatalmi struktúrák
kritikai leírására is szolgál, melyek a társadalmilag,
szexuálisan, fajilag, nemileg Másik alárendelt, negatív,
esszencialista reprezentációjára épülnek.
Beöthy Balázs munkái egy olyan mûvészi
pozíciót definiálnak, mely a fent leírt, kritikailag
felfogott mûvészi-etnográfusi magatartást is
kritikailag értelmezik. Egyik munkájában például
a saját egy éves cigaretta-fogyasztását dokumentálja
a felhasznált cigarettás-dobozok összegyûjtésével
és esztétikai elrendezésükkel. Beöthy etnografikus
jellegû megfigyeléséhez a legkézenfekvõbb
alanyt, azaz saját magát használja fel, így
a narratológiai értelemben vett fokalizáló
és a narrátor személye egybeesik, a hatalmi kérdés
pedig rövid úton kioltódik. Ez a mû egy másik
szinten visszakapcsolódik a mûvészeti és az
etnográfiai tárgyak tradicionális dichotómiájához:
a mûalkotás itt olyan alapanyag „átlényegítésének”
felhasználásával készül, mely hasonló
ahhoz, amit fogyasztási szempontból szegényebb országokban
például a Coca-Colás dobozokkal csinálnak sokan:
különféle, az eredeti rendeltetéstõl és
a másodlagos szemét-állapottól teljesen eltérõ
tárgyak megalkotására.
A csempészés mint speciális szubkulturális
tevékenység képezte tárgyát az „Utazó
titkok” címû munkájának. Ebben a mûvész
egyrészt megfigyelésének eredményeit mutatja
be, másrészt ezzel a bemutatással mintegy akaratlanul
is segítséget nyújt a további, tiltottnak számító
tevékenységnek. A mûvész így szimbolikusan
az adott szubkultúrával azonos oldalra kerül, és
ezzel a pozícionálásával rombolja le a berögzült
kulturális ellentétpárokat.
A kurátor és a mûvész hagyományos
hatalmi kapcsolatát fordítja meg abban a kizárólag
fehér tárgyakból álló installációjában,
melyeket mûvészektõl és mûvészettörténészektõl
kért kölcsön kiállítási céllal.
A kiállításrendezõk kiállítókká
válnak ebben a mûben, a mûvész kurátorként
lép fel, a kiállítási objektumok pedig nem
válnak mûtárgyakká, hanem szinte etnografikus
dokumentumokként funkcionálnak. A tárgyak egy jól
definiálható szubkultúra kutatásának
eredményeként jelennek meg, de mivel Beöthy maga is
tagja ennek a csoportnak, nem a kívülállásból
adódó hatalmi helyzetbõl kommentálja a helyzetet.
Beöthy munkái két másik kolonialista elõfeltevést
is semmissé tesznek. Ezek közül az egyik az etnográfia
idõtlenné tétele a mûvészet temporalitásával
szemben. Beöthy munkái az etnográfiai aspektust mindig
egy konkrét idõspektrumba helyezve vizsgálják,
amivel egyben értelmetlenné is teszik ezt a kettõsséget.
A másik elképzelés a kolonializáló és
a kolonializált esszenciálissá tételében
jelentkezik, ami két, abszolút értelemben felfogott
alany antitézisében érhetõ tetten. Ez egyrészt
ezeket az alanyokat valamiféle „Archimédeszi pontból”
definiálja, másrészt feltételezi azt, hogy
a különféle kulturális kódokhoz való
hozzáférés mindig teljes és koherens. Beöthy
munkái pedig ebben a szellemben mûködnek és fejtik
ki hatásukat.
Timár Katalin
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu