Laurent Cohen-Tanugi
Az új digitális rend
Miért új digitális „rendről” beszélünk, miközben annak a forradalomnak
a gyorsasága, bonyolultsága és folyton változó jellege, amelyet az új információs
és kommunikációs technológiák hoztak magukkal, inkább szédítőnek mondható;
miközben az internetet általában a szabadság, a decentralizáció, a destabilizáció
fogalmához és a hierarchiák felborulásához kötik; és miközben mindinkább
úgy tűnik, az, amit „információs társadalomnak” szokás hívni, kockázatokkal
jár, fenyegeti a szabadságunkat, a jogainkat, a biztonságunkat?
Azzal, hogy a tagadhatatlanul meglévő rendetlenség fogalmával szemben
a rend fogalmát használjuk, az új környezet három fő jellegzetességét kívánjuk
érzékeltetni:
– Ezek az új technológiák strukturáló jellegűek, új gazdasági paradigmát
hoznak létre, de új társadalmi, kulturális, politikai szokásokat is.
– A digitális világ hierarchizált jellegű, gazdasági, társadalmi, geopolitikai
téren egyaránt.
– Szabályozott vagy szabályozandó természetű, és ennek a szabályozásnak
speciális jellege van.
Valamennyi tézis vita tárgyát képezi, megvan a maga antitézise. Így
némelyek a digitális világot egyszerű technikai fejlődésnek látják, még
ha jelentősnek is; a hierarchizálás gondolatával joggal helyezik szembe
a digitális környezet cseppfolyósságát és vitathatóságát; végül az információs
társadalom szabályozása is hatalmas feladat.
A rend/rendetlenség-dialektika hármas fénytörésének elemzése lehetővé
teszi számunkra, hogy felderítsük a háló, a World Wide Web kiterjedt világát,
kulcsfogalmait, problematikáját.
*A digitális forradalom
Kezdetben volt a technológia... Néhány szóban összefoglalva mi is az
a digitalizáció, és hogyan jutottunk el idáig? A digitális forradalom nagy
etapjai ismertek:
– A számítógépek kezelésének, tárolási kapacitásának és adatátviteli
sebességének folyamatos növekedése, amely együtt járt az eszközök árának
és méretének ugyancsak folyamatos csökkenésével, illetve azzal, hogy az
egész folyamat beállt a PC/Windows köré. Ez a jelenség-együttes hozta létre
a professzionális, majd a nagyközönségnek szánt mikroinformatikát a nyolcvanas
évtizedben.
– A számítógépek összekapcsolása és a digitális hálózatok fejlődése
a digitális programozás általános elterjedésével és az adatátviteli funkció
(átviteli kapacitás, digitális tömörítés, csomagszerű továbbítás) fejlődésével.
Mindez az 1990-es években hozta létre az internetet és a webet.
Minden információ, legyen az írásos, grafikus, hangos vagy képi, ma
már alkalmas digitalizált továbbításra, azaz átalakítható olyan strukturált
nyelvvé, amely bitre (Binary digIT), azaz az elektronikus információ alapegységére
épül. A digitális jel összehasonlíthatatlanul nagyobb lehetőségeket kínál,
mint az analóg jel. Lehetővé teszi például a „multimediális” kommunikációt,
amely ugyanazon a hordozón gyűjti össze a legkülönbözőbb információkat
– kép, trükkfilm, videó, hang, informatikai programok stb. –, így teszi
őket interaktívvá. A mikroprocesszorok műveleti kapacitásának szédítő fejlődése
ráadásul lehetővé tette, hogy a digitalizálás lassanként meghódítsa a kép-
és hangtovábbító hálózatokat, amelyek korábban kizárólag analóg módon működtek.
A digitális programozás általánossá válásához három további jótétemény
is társul. Mindenekelőtt a digitalizált információ igen eltérő fizikai
hordozókon (elektronikus vezeték, optikai szál, műholdakról kibocsátott
hullám stb.), azaz különböző típusú kommunikációs hálózatokon tárolható
és továbbítható: telefonvonal, kábel, műhold, optikai hálózatok. Egyébként
a digitalizált adatok – a digitális üzenet könnyű átalakításának köszönhetően
– szinte végtelen számú átvitelre és másolásra alkalmasak, információveszteség
nélkül. Végül és legfőképpen a digitalizált információ automatikusan kezelhető,
kitűnő minőségben, igen gyorsan és nagy mennyiségben.
A digitális forradalom azonban nem korlátozódik a technológiára. Technológiai
innovációk eredője, de kereskedelmi szabályzatok és kezdeményezések fejlődéséé
is.
Ami a szabályzatokat illeti: a digitális forradalom elválaszthatatlan
a telekommunikáció világméretű deregulációjának és liberalizációjának fejlődésétől,
ami jelentős árcsökkenést, növekvő versenyt hozott, és új telekommunikációs
szolgáltatások megjelenését eredményezte. Például az Egyesült Államok előnye
a digitális gazdaság terén részben annak tulajdonítható, hogy korán megnyitották
az amerikai telekommunikációs ipart a konkurencia előtt, már az 1980-as
évek elején, azaz jó tíz évvel előbb, mint Európában. Kereskedelmi fejlesztésekről
van szó: gondoljunk csak a fizetős televízióra vagy a mobiltelefonra, amely
ma már a mindennapi életünk része.
Mindennek az volt az eredménye – a digitalizált forradalom lényege
–, amit a három kulcsszektor – informatika, telekommunikáció, audiovizualitás
– konvergenciájának nevezünk. Ezt nagyban elősegítette az IP-normák szabványosítása.
A konvergencia három különböző szinten figyelhető meg: kommunikációs hálózatok,
egész ipari és szolgáltatói ágazatok rákapcsolódása a hálózatra, ami fokozatosan
új „multimédiás” termékek és szolgáltatások kialakulásához vezetett, és
maga a digitális gazdaság.
Az új információs és kommunikációs technológiák forradalmi jellegének
leginkább szembeötlő és leglátványosabb jellegzetessége a gazdasági rendben
mutatkozik meg.
Az „új gazdaság” három különböző jelentést takar. Eredetileg, az 1990-es
évek eleje óta, makroökonómiai értelemben használták, az Egyesült Államok
gazdasága egyedülálló jellegének jelölésére, amely az erős és tartós növekedésből,
a gyenge inflációból és a csaknem teljes foglalkoztatottságból állt össze.
Ehhez a makroökonómiai jelentéshez csatlakozott később a mikroökonómiai
jelentés, amely további két irányt takar. Egyesek szerint az „új gazdaságot”
az informatikai és kommunikációs szektor alkotja (informatika, telekommunikáció,
audiovizualitás, internet); mások szerint az „új gazdaság” fogalma arra
az átalakulásra utal, amely a gazdasági rendszer egészében, a termelés
és a csere módjában ment végbe az információ és a telekommunikáció új technológiáinak
elterjedésével, elsősorban az internet segítségével.
Az információs és a kommunikációs ipar üzleti számai ma már meghaladják
az 1000 milliárd dollárt, azaz a világ bruttó termelésének 5–6 százalékát,
s ez jórészt az Egyesült Államokban, Európában és Japánban koncentrálódik.
Évente mintegy 10 százalékos növekedésükkel ezek az iparágak vezetik a
világ gazdasági növekedését, és 1998-ban, illetve a megelőző tíz évben
folyamatosan az Egyesült Államok gazdasági növekedésének mintegy harmadát
adták. Franciaországban 1998-ban az új iparágak nagyjából a növekedés 15
százalékát képviselték, ami több, mint amennyi az autóiparból és az összes
energetikai szektorból jön.
Saját belső súlyukon túl az információs és kommunikációs iparágak stratégiai
jellege nemcsak azoknak a hatásoknak köszönhető, amelyet a gazdaság egészére
gyakorolnak, hanem a bennük rejlő makroökonómiai lehetőségeknek is. Ezek
a szédítő lehetőségek először az 1970-es években mutatkoztak meg – az informatika
akkor jelent meg a termelésben és a szolgáltatásokban –, és tizenöt év
elteltével már világosak az eredmények is, amelyeket a termelékenységben
és a foglalkoztatásban hoztak. Az elterjedés és az elsajátítás hosszú folyamatának
lezárultával ma már az információs és kommunikációs technológiák jelentik
a növekedés hajtóerejét, a segítségükkel előállított javak és szolgáltatások
formájában éppúgy, mint azt a globális hatást tekintve, amelyet a termelékenységre,
az innovációra és a gazdaság többi részének szerkezetére gyakorolnak.
Az új gazdaság legfőbb motorja, az internet képes rá, hogy a valóságos
gazdaság teljes ágazatait „megkettőzze” azzal, hogy megszünteti a földrajzi,
időbeli távolságokat, és a logisztikai kötöttségek egy részét is. Így azt
is lehetővé teszi, hogy a vállalatok, bármily szerény méretűek legyenek
is, azonnal és közvetlenül eljussanak az egész világ vásárlóközönségéhez,
s eközben közvetítési és igazgatási költségeik még csökkennek is. Ez az
erény visszahat magára a hálózatra is, hiszen gigantikus méretű virtuális
és mindenütt jelen lévő világpiacot csinál belőle.
A digitális technológiák hatása természetesen jóval túlmutat a gazdasági
szférán, még ha másutt lassabban mutatkoznak is meg a hatásaik, így nehezebben
is mérhetők. Gondolunk itt a munkaszervezésre, a kulturális iparágakra,
a kutatásra és a tudásátadásra, illetve azokra a hatásokra, amelyeket a
demokráciák működésére gyakorolnak. E tekintetben a kulcsszavak: a decentralizáció,
a közvetítő elemek kiiktatása, a hierarchiák lebomlása, a kommunikáció,
a részvétel, a rugalmasság, az átláthatóság.
Néhány gyors reflektornyaláb ezeknek a különböző területeknek a fejlődésére:
– A hivatalos amerikai statisztikák szerint 2005-re az egyéni vállalkozások
lesznek az elsődleges felhasználók az Egyesült Államokban, megelőzve a
közigazgatást: ez már önmagában véve is forradalom, amely előkészíti a
vállalati kapcsolathálók piramidális modelljének kimúlását és a vállalkozói
szellem látványos megújulását.
– A tudományos kutatás immár nem képzelhető el az internettől függetlenül,
amely megváltoztatta a szokásait, és megerősítette kollektív és planetáris
jellegét.
– A digitalizáció folyamatosan és mélységében alakítja át a zene- és
filmipar termelési és fogyasztási modelljeit, és lassanként, kisebb mértékben,
befolyásolja a könyvkiadást is.
– Az internet elősegíti a „planetáris civiltársadalom” kialakulását,
megerősíti a fejlett demokráciák részvételi és átláthatósági jellemzőit,
és mindenütt a világon visszafordíthatatlanul a nyitás és a liberalizálás
eszközévé válik.
Nehéz meghatározni azt a hatást, amelyet az információs és kommunikációs
technológiák gyakorolnak hosszú távon a társadalmi kapcsolatokra, az ismeretek
elsajátítására és magukra a kognitív folyamatokra, az azonban bizonyos,
hogy jelentőségük e tekintetben is igen nagy. Michel Serres az új technológiákban
„az emberiség harmadik forradalmát” látja: „Immár felszabadultunk mindenféle
súlyosan ránk nehezedő mnemonikus tevékenység alól, ahogy megszabadultunk
számos operatív racionalitástól is... Ezek a készségek (emlékezet, operatív
racionalitás, képzelet) lassanként tárgyakra ruházódnak át. Mit nyerünk
cserébe? Milyen emberekké válunk?” Ez a felszabadulás a filozófus számára
számos felfedezés, egy újfajta kreativitás ígéretét hordozza magában.
A nyomtatás feltalálásához hasonló forradalom vagy egyszerű technikai
fejlődés; harmadik ipari forradalom vagy az utolsó fél évszázadot átfogó
fejlődés felgyorsulása – a vita a mai napig nyitott. Ám mielőtt eldöntenénk,
ne felejtsük el, hogy még csak a digitális kor kezdetén tartunk, hogy a
második generációs internet – a „nagyteljesítményű”, mobil, mindenütt jelen
lévő internet – még előttünk van.
*A hierarchiák és az új leosztás
A forradalmi, mindent felforgató digitális világot máris szétszabdalják
az erőviszonyok. Egész pontosan a digitalizálás megerősíti a létező hierarchiákat,
miközben magában hordja elpusztításuk képességének a csíráját is.
Ennek a dialektikának első illusztrációja a digitális gazdasághoz vezet
el bennünket, amely paradox módon igen koncentrált, mégis igen erős konkurenciák
léteznek benne. Az információs és kommunikációs iparágak strukturálisan
erősen hajlamosak oligopóliumokba rendeződni, a következő okok miatt: történetüket
tekintve nagy nemzeti monopóliumokról van szó (lásd telekommunikáció);
csúcstechnológiát képviselnek (informatika, audiovizualitás); jelentős
szerephez jutnak bennük a többé-kevésbé kizárólagos szerzői és iparjogok
(szabadalmak, felhasználói licencek stb.). A Microsoft tartós egyeduralma
a személyi számítógépek világpiacán, az Intelé a processzorok piacán jól
illusztrálja az információs iparágaknak azt a hajlamát, hogy világszinten
kvázi-monopóliumként viselkedjenek.
Az említett strukturális adottságok mellett a digitális konvergencia
a kommunikációs iparágak mélyre ható átstrukturálódását is magával hozta
a horizontális koncentráció, a vertikális integráció és a tőkeszövetségek
révén. A jelenség okai többrétűek: a kereslet világméretűvé válása megkövetelte
a kínálat világméretű megszervezését is, ami aztán magát a keresletet is
ebben az értelemben erősítette meg; a digitalizálás folyamata és
a kommunikációs infrastruktúra megfelelő szintre hozása megkövetelte a
beruházások növekedését, hiszen ez elengedhetetlen volt a multimediális
szolgáltatások kínálatának növeléséhez; a bizonytalanság azon kereskedelmi
technológiák és alkalmazások tekintetében, amelyekről feltételezték, hogy
uralni tudják a piacot; végül az a tény, hogy a legrégebben működő piaci
szereplők kénytelenek voltak megszerezni a leginkább innovatív dotcom cégeket,
hogy behozzák technológiai lemaradásukat.
Más értelemben viszont a technológiai innováció és különösen az internet
igen erőteljes tényezője a konkurenciának, azaz a leginkább rögzült hierarchiák
destabilizációjának. A paradoxon csak látszólagos: a közgazdászok úgy tartják,
hogy egy konkrét piacon meglévő konkurencia szintjének végső kritériuma
nem annyira az ott érvényesülő koncentráció, mint inkább ennek „megtámadhatósága”,
vagyis az a mérték, amelyben „az újonnan belépők” a korábban megtelepedett
szereplők konkurenseivé válhatnak, azaz kétségbe vonhatják megszerzett
pozícióikat. Márpedig négy döntő tényező szövetkezik arra, hogy a digitális
gazdaságot az állandó megtámadhatóság állapotában tartsa: a technológiai
innováció gyorsasága és állandó jelenléte, a hálózatoknak és a hordozóknak
a digitalizációból és az IP-szabványosításból következő behelyettesíthetősége,
az a tény, hogy a szabályozás korlátait a konkurencia folyton széttördeli,
illetve hogy a piacok és a szereplők globálissá válnak.
Az Egyesült Államoknak a digitális forradalomban szerzett előnye az
új digitális hierarchiáknak az Európával és Ázsiával szembeni újabb megnyilvánulása.
Az amerikai vezető szerep gyakorlatilag minden területen jelen van: uralja
a világ informatikai iparát (főként az operációs rendszereket és a mikroprocesszorokat
tekintve), de a képipart is; ellenőrzése alatt tartja az internetnek és
szervezetének struktúráit; magasan vezet a személyi számítógépek használatában,
és internet-hozzáférés szempontjából is az európai adatok kétszeresét produkálja;
az amerikai vállalatok tíz éve folyamatosan hatalmas összegeket ruháznak
be az új technológiákba. A digitális forradalom az Egyesült Államokban
született, és ott is folytatódik; így Amerikának 5–10 éves előnye van a
világ fejlett részével szemben, és ipari-technológiai vezető szerepét nehéz
volna elvenni.
Az Egyesült Államok ennek ellenére egyre nagyobb érdeklődéssel fordul
Európa és Japán felé, minthogy ez utóbbiak előnyben vannak azokat a mobiltechnológiákat
tekintve, amelyekről úgy tartják, elsődleges szerepük lesz az internet-hozzáférésben.
Európa a digitális és interaktív televíziózásban is előbbre tart, és nagy
cégei egyre inkább jelen vannak a digitális világversenyben. Az a kérdés
azonban ma még megválaszolhatatlan, hogy ezek az aduk, néhány másikkal
együtt, vajon csökkentik-e azt az egyensúlytalanságot, amely a digitális
gazdaságban ma a tengerentúliak javára áll fönn.
Végül digitális hierarchiákat teremtenek az információs társadalom
eszközeihez való hozzáférés egyenlőtlenségei is. Gyakran beszélnek ezzel
kapcsolatban „szakadékról” vagy digitális törésvonalról, mindenekelőtt
arról, amely a fejlett társadalmakban létezik azok közt, akik rendelkeznek
számítógéppel és internet-hozzáféréssel, és akik nem, akik tudják használni
ezeket az eszközöket, és akik nem, akiknek van megfelelő képzettségük hozzá,
és akiknek nincs, illetve azok közt a vállalatok közt, amelyek véghezviszik
a maguk digitális forradalmát, és amelyek nem. Világos, hogy itt óriási
kihívás nehezedik a közhatalomra az oktatás és a képzés, az iskolák és
egyetemek felszerelése szempontjából, általában pedig atekintetben, hogy
az új technológiákat és a digitális kultúrát mennyire terjesztik el a társadalomban
és a gazdaságban.
A digitális szakadék még nagyobb mérvű az iparosodott világ és az úgynevezett
fejlődő világ közt. Az internet-felhasználók 80 százaléka iparosodott országban
él, míg Afrikában mindössze 0,3 százalékuk. A globalizáció szimbóluma,
az internet megtorpan a digitális alulfejlettség kapuinál, ahol a telekommunikációs
infrastruktúrák, s még inkább az informatikai eszközök és az internet-hozzáférés
szinte teljes hiánya jellemző, de a technológiák használatának elsajátítására
módot adó képzés sincs.
A kihívás óriási és világméretű a tétek szempontjából, amelyek egyszerre
negatívak – el kell kerülni, hogy az emberiség hatalmas csoportjai kimaradjanak
az új digitális civilizációból – és pozitívak – részesülni azokból a meglévő
előnyökből, amelyeket a digitális forradalom a fejlődéshez biztosít, legyen
szó oktatásról, közegészségügyről, elektronikus kereskedelemről, tudományos
kommunikációról, politikai nyitottságról, de akár arról a technológiai
felzárkózásról is, amelyet a mobilhálózatok kínálnak, hiszen ezeket jóval
könnyebb telepíteni, mint a rögzített hálózatokat, így gyorsabban válhatnak
az internet-elérés hídfőivé is.
Végezetül jegyezzük meg még egyszer, hogy az új digitális környezet
hierarchizált világegyetem, amely azonban mélyen magában hordozza a lapok
új leosztásának a lehetőségét is.
*A szabályozás feladata
Az információs társadalom és a digitális hálózatok különböző fenyegetéseket
is hordoznak, amelyek egyre erőteljesebben vannak jelen mindennapjainkban.
Nem foglalkozunk itt azokkal az általános aggodalmakkal, amelyeket többen
is megfogalmaznak, hogy ugyanis „az információs társadalom” potenciális
veszélyt jelent a hagyományos kultúrahordozókra, az interneten keringő
információk megbízhatóságára, a történelmi emlékezet megőrzésére nézve
stb. Noha ezek valós veszélyek, nem indokolják, hogy a digitális forradalmat
inkább visszafejlődésnek, mint tényleges haladásnak lássuk, és sokkal inkább
az éberség és a kritikai szellem szülöttei, semmint a tényleges helyzeté.
Vannak azonban más veszélyek is, amelyek jogainkat, szabadságunkat,
biztonságunkat fenyegetik. A digitális hálózatok mindenekelőtt megkönnyítik
némely bűncselekményfajták elkövetését, és súlyosbítják a hatásukat is,
ám ezek nem az információs társadalom specialitásai: kereskedelmi és pénzügyi
bűnözés, tiltott vagy botrányos tartalmak terjesztése, a magánélet sérelme,
abban a mértékben, ahogy a személyes adatok a kereskedelmi tevékenység
részei lesznek, illetve az a tény, hogy az információs technológiák olyan
félelmetes eszközökhöz juttatják az államokat, amelyek világméretű megfigyelést
tesznek lehetővé.
A veszélyek másik kategóriája viszont már magából a digitális környezetből
fakad: a kiberbűnözésről van szó, azaz az információs rendszerek biztonsága
ellen elkövetett támadásokról, például vírusok terjesztéséről vagy a kalózkodásról
– ez utóbbi a szerzői jogok által védett tartalmak széles körű terjesztését
jelenti, zenékét, filmekét, szövegekét. Ezek a veszélyek a jogrendszert
is próbára teszik. A digitális környezet valójában sok kihívást hordoz
a demokratikus társadalmak és a liberális gazdaság jogának alaptételeire
nézve.
A jog általában kézzelfogható és tartósan létező valóságelemekre vonatkozik:
fizikai személyekre, ingóságokra és ingatlanokra; a digitális világ az
immateriális, efemer és virtuális valóság birodalma. A jogot hagyományosan
az állam alkotja, és alkalmazása területfüggő; a digitális világ sem határokat,
sem földrajzi távolságokat nem ismer. A tőkés gazdasági rend a tulajdonjogon
alapul, amely a szubjektum, az identitás és az autenticitás fogalmát tételezi
fel; a digitális világ felborítja ezeket a fogalmakat, részint azzal, hogy
lehetővé teszi a jelek tökéletes másolatát és elsajátítását, vagy épp ellenkezőleg,
manipulációját, és még inkább azzal, hogy virtuális létezéseket és viszonyokat
hoz létre.
Ekkora önellentmondások láttán először mindenki attól tartott, hogy
itt egy erkölcs és törvény nélküli dzsungel keletkezik majd, és a kibertérben
bármi elkövethető lesz, ami tiltott vagy üldözött a valós világban. Ez
a félelem igen gyakran felbukkant az internetkorszak kezdeteinél, ma már
azonban eltűnőben van, hiszen számos jelét látjuk annak, hogy a digitális
technológiák meghajolnak a jog előtt. Egy másik tétel szerint a digitális
világ fejlődése alapjaiban kérdőjelezi meg a szabályozási kereteket, azaz
a kommunikációs iparágak jelenlegi jogi kategóriáit; mára ez a tétel is
idejétmúlt lett. Napjainkban egyetértés van abban, hogy az új technológiák
nem teszik kérdésessé a jog alapfogalmait, ellenkezőleg, a jelenlegi normákkal
is megrendszabályozhatók, némi adaptáció és a szankciók megerősítése árán.
Nincs szükség tehát „digitális jogra” vagy speciális internetszabályozásra.
A digitális technológiák elterjedése azonban már ma is két fajsúlyos
következménnyel jár azoknak a jogi normáknak a kidolgozási módjára nézve,
amelyek az információs társadalom kormányzását szabályozzák: nemzetközivé
kell őket tenni, és egyre nagyobb szükség van a közhatalom által felügyelt
„önszabályozásra”.
A nemzetköziesítés mozzanata egyenes következménye a digitális hálózatokon
folyó kommunikáció globális jellegének. Minthogy az új technológiák használata
legtöbbször nem vesz tudomást a határokról, a tisztán nemzeti szabályozás
gyakorlatilag használhatatlanná válik, hiszen semmiféle tényleges védelmet
nem nyújt a külföldről érkező kommunikáció ellen. Az új digitális rend
szabályainak meghatározására irányuló nemzetközi együttműködés tehát –
legyen szó egyszerű adaptációkról vagy védelmi és meglévő normák szankcióira
alapuló mechanizmusokról – ma már nélkülözhetetlen. A digitális technológiák
tehát felerősítik a jog nemzetköziesedésének tendenciáját, amely már enélkül
is meglehetősen előrehaladott állapotban volt az európai közösség kialakítása
és a gazdaság globalizálódása folytán.
Az önszabályozás technikáinak megjelenése talán még ennél is nagyobb
forradalmat jelent a hagyományos európai jogrendben. Ezek a technikák azt
jelentik, hogy a közhatalomhoz és a törvényekhez csatlakozva megjelennek
a magánszereplők által kialakított szabályok és önkéntes konszenzuson alapuló
mechanizmusok. Az általánosan kötelező rendelkezéseket valóban kiiktatja
a technológiák gyors fejlődése, illetve ennek társadalmi és gazdasági következményei,
de az a tény is, hogy a gyakorlatban nehéz ellenőrzés alatt tartani és
szankcionálni a felhasználást. A problémák és a nemzetközi tárgyalások
bonyolultak; ebben a helyzetben az önszabályozás ad megfelelő választ,
testre szabott magánnormák (charták, viselkedési szabályok) kidolgozásával,
amelyeket aztán továbbfejleszteni is könnyebb, és amelyek betartatására
maguk az érdekeltek vigyáznak. A jognak ezzel a részleges „privatizációjával”
függ össze az a gondolat, hogy az önszabályozásban részt vevő felek – kényszer
jellegű szabályozás hiányában is – kellőképpen érdekeltek a rendszer jó
működésében ahhoz, hogy saját szabályaikat betartassák. Inkább a normák
önkéntes betartása, mint a szankcióktól való félelem alapozza meg tehát
a szabályok tiszteletét, ami enyhíti a jog hatékonyságának problémáját,
ám sokkal inkább az angolszász politikai filozófiának, mint a latin társadalmakénak
felel meg.
Ezeken a fejleményeken túl továbbra is kérdés, vajon a digitális szabályozásra
vonatkozó kihívások megválaszolhatók-e anélkül, hogy a jelenleg hatályos
jogrendben bizonyos alapvető módosításokat hajtanánk végre. Világos, hogy
az internet mint fontos szociokulturális jelenség és az a gazdasági potenciál,
amelyet az elektronikus kereskedelem jelent, arra fogja vezetni az államokat
és a „legitim” piaci szereplőket, hogy egymással együttműködve hatalmuk
alá hajtsák őket, és fokozatosan teljes mértékben ellenőrzött terepet alakítsanak
ki belőlük. Kétségkívül alábecsüljük persze a meglévő problémák bonyolultságát
és azoknak a változásoknak a nagyságrendjét, amelyeket a jogrendszereknek
az új digitális környezethez való hozzáigazítása jelent. Nem zárható ki,
hogy annak a fejlődésnek a végén, amely még csak az első botladozó lépéseit
teszi, a digitális technológiák használata új gazdaságszervezési modellek
kialakulásához vezet, ez pedig némely hagyományos jogi kategória erózióját
eredményezi majd, és ma még ismeretlen fogalmak megjelenésének leszünk
tanúi. Ennek a folyamatnak előfutárai azok az ipari struktúraváltások és
jogi csaták, amelyek ma az Egyesült Államokban a digitális érának megfelelő
szerzői jogok körül zajlanak.
MIHANCSIK ZSÓFIA FORDÍTÁSA
(A szerző egy nemzetközi ügyvédi iroda (Steen&Hamilton) munkatársa,
a francia Académie des technologie tagja. Előadása 2000. szeptember 3-án
hangzott el Párizsban az UTLS keretében.)
|