Douwe Draaisma
Arckép csendélettel
A leideni Lakenhal Múzeumban (’posztócsarnok’) látható David Bailly
(1584-1657), 17. századi holland mester Arckép csendélettel című festménye.
Több okból is feltételezhetjük, hogy a festmény valójában önarckép. Más
ábrázolások alapján arra lehet következtetni, hogy Bailly így nézett ki.
Életéről keveset tudunk, a kortársak nem sok mindent jegyeztek fel róla.
A hollandiai Leiden városában született, 1584-ben. Jacques de Geyn rézmetsző
műhelyében tett látogatásai után határozta el, hogy festő lesz. 1608 telén
– 24 éves korában – németországi és itáliai utazásra indult. Amikor öt
év múlva – „az utazgatásoktól megfáradva” – visszatér Leidenbe, már festőként
biztosítja megélhetését. Nemsokára arcképfestőként válik a neve ismertté.
Megbízói főként egyetemi körökből kerülnek ki. Többek között olyan egyetemi
tanárok portréját festette meg, mint Vossius, Barlaeus és Cocceius.
Későn, 58 évesen nősült, 1642-ben. A menyasszony, Agneta van Swanenburgh
életkora ismeretlen. 1657 tavaszán a házaspár végrendeletet készített.
Bailly akkorra már olyannyira legyengült, hogy képtelen volt aláírni azt.
Halálát, mely valószínűleg október utolsó napjaira tehető, 1657. november
5-én jegyezték be a Pieterskerk (Szent Péter-templom) névjegyzékébe. Mivel
neve a városház temetkezési nyilvántartásába nem került be, valószínűsíthető,
hogy Bailly nem számított Leiden prominens polgárai közé.
Manapság Bailly nevét elsősorban az Arckép csendélettel címet viselő
festménye kapcsán említik. A csendélet a vanitas műfajába tartozik: a mulandóságot
ábrázolja. A Bailly fejétől kiinduló képzeletbeli átló egy koponyába torkollik,
mely kitűnik az asztalon elhelyezkedő tárgyak sorából. Az üresen tátongó
szemüregek a kép alsó sarkában lévő írásra irányulnak, melyen az alábbi
szöveg olvasható: „Vanitas vanitum, et omnia vanitas”. A fej és a koponya
között húzódó átlót egy az imént eloltott, még füstölgő gyertya szeli ketté.
Az asztal fölött szappanbuborékok lebegnek – vita bulla: „az élet szappanbuborék”.
A koponya olyan tárgyak körében helyezkedik el, melyek mind a földi élet
mulandóságát hivatottak hangsúlyozni: feldőlt boros kupa, kialudt pipa,
elhervadt, letört rózsák, pénzérmék és ékszerek hevernek szanaszét az asztalon.
A könyv mögött még épp hogy látható homokórában az idő a végéhez közeledik.
A falon függő festőpaletta fölött Frans Hals lantjátékos képe alapján
készült rajz látszik. Közvetlenül a festő előtt, az asztalon pedig egy
furulya alsó vége fedezhető fel. A művészetek közül a zene számított a
legmulandóbbnak, hiszen a 17. században még nem tudtak hangfelvételt készíteni.
Az első „mesterséges emlékezetet”, a fonográfot, csak 1877-ben fedezték
fel.
A képet röntgen segítségével is megvizsgálták, s ez egy érdekes részletet
tárt a kutatók elé. Eszerint a vásznon – egy korábbi változaton – Bailly
festőpálcájával egy női arcra mutat, mely a festményen középen, az asztal
felett helyezkedett el. A bot később lekerült az asztalra, de a női arc
az asztalon álló pezsgőspohár mögött továbbra is látható maradt, igaz meglehetősen
homályosan, szinte egy szellem képéhez hasonlatosan. A szemlélő számára
talány: Ki lehetett ez a nő? Miért jutott neki kezdetben ilyen előkelő
hely, s mi indította Baillyt később arra, hogy mégis eltüntesse? És mindenekelőtt:
Miért olyan festékrétegekkel fedte be, melyek alól a hölgy arcképe mégis
áttetszik?
Bailly vonásai sajátos arckifejezést tükröznek. Mintha húszas évei
végén vagy harmincas éveinek elején járna, talán épp most tért meg utazásaiból
– egy férfi, aki előtt nyitva a jövő. Az önelégültség arckifejezése azonban
némi komolysággal vegyül, melyet a kezével megtámasztott, idős embert ábrázoló
portré még jobban felerősít. Mintha azt akarná mondani, hogy tudatában
van annak, hogy egyszer megöregszik: a szó szoros értelmében a kép szemlélője
elé tárja az öregséget.
Az Arckép csendélettel azt a szentenciát hivatott ábrázolni, hogy életünket
a halál előtti utolsó visszatekintés tükrében kell leélnünk. Hogyan fogunk
az utolsó órán visszapillantani az életünket meghatározó értékekre? Mit
tudhatunk majd magunkénak a gazdagságból, a művészet szépségeiből, a könyvekben
rejlő tudományokból és mindazokból a dolgokból, melyeket egy életen át
hajszoltunk? Kilátásainkat a festő a képen balról jobbra haladva ábrázolja:
az ifjúkortól az öregségig, a múlttól a jövőig. Ahogy az idő nyila, a festmény
is jobbra mutat.
Azonban az Arckép csendélettel nemcsak ez a festmény, hanem egyidejűleg
egy másik is. Ahhoz, hogy lássuk a másik festményt is, két dolgot kell
tudnunk. Először: ugyanazon az ív papíron, melyen a vanitas-szöveg áll,
a következő sor olvasható: „David Bailly pinxit Ao 1651”. Másodszor:
1651-ben Bailly 67 éves volt.
Ez a két részlet az összes viszonylat megváltozását eredményezi. A
„tulajdonképpeni” önarckép – ha szabad itt ezt a kifejezést használni –,
nem a botot tartó fiatal férfi, hanem az ovális képkeretben látható aggastyán.
Bailly a fiatal férfiban a mintegy negyven évvel ezelőtti önmagát festette
meg. Az önarcképen nem a jövőjét maga elé vetítő ifjút látjuk, hanem az
ifjúságát felidéző öregembert.
Az Arckép csendélettel szemlélése közben szinte hallható kattintással
válthatunk át egy másik időperspektívára: a festmény továbbra is mozgásban
van, de most nem előre, hanem hátrafelé, jobbról balra, az időben visszafelé.
Bailly két portréja együtt egy Gestalt-figurát alkot, nem térben, hanem
időben: mindkét elképzelés látható benne, de sohasem egyidejűleg.
A perspektíva megfordítása során az üzenet csodálatos módon intakt
marad, mivel mindkét esetben – a fiatalkori visszaemlékezés valamint az
öregkort felidéző jövőkép esetében is – az elmúlás a kép témája. Vajon
maga Bailly is ezt szeretette volna ezzel a festménnyel kifejezni? Azt
a bánatot, amelyet a meleg szívvel visszaidézett ifjúság elvesztése felett
érzett? Azt a hasznosan telt életet, melyben oly sok mesterségbeli tudást
halmozott fel, hogy azt végül képes volt megörökíteni? Vagy épp ellenkezőleg:
azt, hogy végső soron minden erőfeszítés hiábavaló? A festészetnek kívánt
volna emléket állítani, mely az elmúlásnak tartósságot kölcsönöz? Bailly
nem hagyott hátra számunkra más útbaigazítást, mint ezt a néma festményt.
Az indítékairól valószínűleg már nem fogunk többet megtudni.
Az idős Bailly ovális arcképe az átlók kereszteződésében található.
Az asztalon nyugodva része a vanitas-csendéletnek. Ugyanakkor meg van támasztva,
gyengéden támasztja – úgy képzelem – az ifjú Bailly, akit emlékezetből
festett le a festő. Így, David Bailly, halála előtt hat évvel az emlékezetet
arra a helyre helyezte, ahová az való: az állandó és a mulandó közé – félúton.
PÉCSI EMŐKE FORDÍTÁSA
Bibliográfia
DRAAISMA, Douwe
Typotext, 2002
|