François Ewald
Mit kockáztatunk?
(risk society)
A kockázat figyelemre méltó helyet foglal el a mai társadalmakban. Mindenütt
jelen van: a gazdaság világában, ahol a vállalkozó alakját jellemzi, a
pénzügyi világban, ahol a pénzügyi összeomlás fenyegetésével azonosítják,
a társadalom világában, ahol a magán vagy állami biztosítótársaságok épp
ennek a lefedezésével foglalkoznak, a jog világában, ahol a felelősségi
viszonyok alapjául szolgál, az erkölcs világában, ahol az elesettek panaszolják
fel, az orvoslás világában, ahol a terápiák kiszámíthatatlan esetlegességeinek
formájában van jelen, a katonák világában, akik a „nulla kockázattal járó”
stratégiákról ábrándoznak. Jelen van a természetben is a nagy ökológiai
válságok formájában, de ott van a tudományos kutatásokban is, ahol az etika
szabályaival próbálják meg uralni, például a technológiai fejlesztéseknél
és ipari alkalmazásuknál.
A mindenütt jelen lévő kockázat már egyfajta szófordulattá vált, amely
mindenféle, egyéni vagy kollektív, kisebb vagy katasztrofális méretű esemény
megnevezésére szolgál. A kockázat az esemény modern formájaként jelenik
meg: az a mód, ahogyan a mai társadalomban azon gondolkozunk, mi válhat
problémává, mi az, ami miatt nyugtalankodnunk kell. A kockázat az a sajátos
kristályosodási pont, ahol a kortárs társadalom problematizálja és elemzi
önmagát, ahol az értékeit keresi, és talán a határait is felismeri.
A kockázat fogalmának módszeres és bőséges használata újkeletű dolog.
A fogalom a nyugati kultúrában a középkor végén jelent meg, és a biztosítási
szerződés tárgyát jelölte. Hosszú ideig meg is maradt ezen a területen.
Tulajdonképpen a 19. század végéig és a munkahelyi balesetek problémájáig
kell várni, hogy a fogalom teljes értékű jogi státust nyerjen, a „foglalkozással
járó kockázat” kategóriájával együtt, amelyet aztán hamarosan kiterjesztettek
a „társadalmi kockázat” kategóriájára is. A fogalom olyan átfogóvá, ahogyan
ma használjuk, csak az 1970-es években vált, valószínűleg a környezetvédők
követelései nyomán, akik ma már egyenesen „a kockázat társadalmáról” beszélnek.
A fogalom gyakori felbukkanása maga is olyan jelenség, amelyet érdemes
volna elemezni. Vajon milyen tapasztalatokat szerzünk saját magunkról,
amikor önmagunkat és tetteinket a kockázat formájában tesszük kérdésessé?
*A kockázat a morális gyakorlatban
Társadalmunkban a kockázat forrása a morális értékekben keresendő.
Ez az első dolog, amely a kockázatról beszélve előtűnik.
Valamennyien emlékszünk James Dean Rebel Without a Cause című filmjének
arra a jelenetére, ahol ellenfelét halálos játékra hívja ki: az lesz a
győztes, aki utolsónak ugrik ki egy teljes sebességgel a szakadék felé
száguldó autóból. Ez kiváló, egyszersmind mulatságos példája a kockázat
felértékelésének. A párharcban, ahol a tét annak kiderítése, ki meddig
hajlandó kockára tenni az életét, az önuralom a legfőbb érték és a törvény.
Az epizód Hegel művének, A szellem fenomenológiájának egyik híres
passzusát dolgozza át, nevezetesen az úr és a szolga dialektikáját. Az
ember saját életének kockáztatásával ébred tudatára önnön ember-mivoltának,
vagyis hogy értéke nem korlátozódik biológiai létére, hiszen más dolgokért
épp ezt képes kockára tenni. Az értékek világa azáltal jelenik meg, hogy
az ember képes értük kockára tenni önmagát. A kockázat ugyanakkor a hierarchia
forrása is: aki vállalja a kockázatot, hogy szembenéz a halállal, urává
válik annak, akinek nincs ehhez bátorsága. Az ember ember-mivoltához a
kockázaton át vezet az út, pontosabban életének kockáztatásán át. Az állat
képtelen kockáztatni. Más szóval, ha valaki nem képes vállalni a kockázatot,
állat módjára él.
Valóban: hagyományainkban a kockázat fogalma olyan fogalmakhoz társul,
mint a bátorság, a hősiesség, az élet kockáztatása, az önfeláldozás. Annak
az értéke, amiért hajlandó vagyok kockázatot vállalni, azon mérődik, hogy
vállalom érte a kockázatot: ilyen érték a háborúban a haza, az ellenállásban
a szabadság, saját személyes kényelmem feláldozásában a szerelem. Egy értéket
az tesz értékké, hogy az ember hajlandó kockáztatni érte.
Bár a kockázat a felértékelés módja, ettől még nem abszolút érték.
Bár a bátorság erény is, a vakmerőség ettől még nem az. A kockázat túlhajtása
képes a legrémesebb szörnyűségekhez vezetni, mint azt a 20. század
is megmutatta. Az önfeláldozás dicsőítése a fanatizmussal rokon. A kockázat
nem lehet öncél. Egyébként Hegel a dialektikus példázatban a szolgának
ad igazat, aki a munka révén megszerzi a valódi uralmat. A kockázatvállalás
moráljában van egy határ, maga az élet. Értékelhetjük a kockázatot, de
csak annyiban, amennyiben az életet szolgálja. Így a kockázat etikájának
is az élet szolgálata a határa. Nem minden heroizmus egészséges. A kockázat
értéke a mértékben, az arányban van. Se nem túl sok, se nem túl kevés.
A kockázat morálja egyensúlymorál.
A vita, amely a kockázat értékéről folyik, ma számos formában jelen
van. Így például eltöprenghetünk a „nulla kockázattal járó háború” stratégiájáról.
Milyen értéket tulajdonítunk értékeinknek, ha csak akkor vagyunk hajlandók
megvédeni őket, ha nem kell meghalnunk értük?
*A kockázat a társadalmi gyakorlatban
Ez a biztosítás terepe. Itt a kockázat jövőbeli, lehetséges, valószínű,
esetleges esemény formáját ölti, lehet szerencsés vagy balszerencsés, mindenesetre
tartani lehet maradandó következményeitől. Ezen a terepen mindig minden
kockázat virtuális. A biztosítás azonban aktuális értéket, árat ad neki:
a biztosítási díjat vagy részletet. Így hát a biztosítással a kockázat
nem hagyja el az értékek világát. A kockázat a biztosításban tulajdonképpen
mindig csak egy érték mértéke. A biztosítás teremti meg a kockázat gazdasági
árát, pénzbeli becsét, ami egy értéknél valóban egyfajta létezési forma.
Hogyan határozhatjuk meg a kockázat árát? Két elmélet áll rendelkezésünkre:
az első inkább pszichológiai természetű, és azt tartja, hogy a kockázat
ára annak a személynek az undorában mérhető, aki megpróbál megszabadulni
tőle. Ehhez nincs szükség statisztikákra. A kockázat ára annak a díjnak
az összege, amelyben egyetért a két fél: az is, aki át akarja hárítani
a kockázatot, és az is, aki hajlandó viselni. A kockázat fogalma a biztosításban
nem annyira a veszély fogalmához kötődik, mint inkább valamiféle reményhez
vagy félelemhez.
A biztosításnak ez a tisztán szerződéses felfogása inkább megfelel
– Michel Albert megkülönböztetésével élve – a „tengerparti”, mint a „rajnavidéki”
szerződés-felfogásnak. A kontinensen, főként Franciaországban a biztosítás
felfogása a kölcsönösség fogalmához kötött, azaz a statisztika és a valószínűség
gondolatához. Vagyis Franciaországban a biztosításnak ahhoz, hogy elismertesse
magát, el kellett határolódnia a játszmától és a fogadástól. Ebből a látószögből
nézve a kockázat megfelel annak a valószínűségnek, hogy egy esemény megtörténik
egy populációval. Vegyük például a francia autósok populációját, az utak
állapotát, az autópark jellegét, és azt, hogy jelenleg évente 8000 haláleset
történik az utakon. A nagy szociológus, Adolphe Quételet kifejezésével
élve ez az a „büdzsé”, amelyet a francia népesség évente arra szán, hogy
autón közlekedhessen. Megjósolható, hogy egyik évről a másikra ez a szám
nem változik (némi ingadozással, amely egyébként kiszámítható). Ez lehetővé
teszi, hogy meghatározzuk az átlagos autóhasználati díjat lakosonként vagy
vezetőnként. És fel tudjuk mérni azt az „esélyt” is, amellyel bármely egyén
egyikévé válhat a 8000 feláldozottnak. Ez függ az autó erejétől, a vezető
tapasztaltságától, azoktól a helyektől, ahol közlekedik stb. – megannyi
kritérium, amely arra szolgál, hogy a gépjármű biztosítás díját egyénenként
meghatározzuk. Ugyanis nem mindenki jelent ugyanakkora kockázatot a csoportban.
Némelyek kockázatosabban vezetnek, mint mások. Ez tehát egy újabb módja
annak, hogy rögzítsük a kockázat árát: az ár annak a többé vagy kevésbé
nagy valószínűségnek felel meg, amellyel az átlaghoz viszonyítva katasztrófa
érhet bennünket. Ezt az árat nevezzük igazságos árnak.
Ebben az inkább szociológiai, mint pszichológiai felfogásban a csoport
elsődleges az egyénnel szemben. A kockázat a csoportot jellemzi; nyomasztó
gyakorisággal sújtja. És az egyént a csoport tagjaként érinti. A szabadság
paradoxona: mindenki olyan szabadnak érezheti magát, amilyennek akarja,
de tetteivel mindenképpen hozzájárul a közös statisztika reprodukálásához.
Itt tehát egy csoportot a kockázatával azonosítunk.
Amikor a kockázat árát állapítjuk meg, ahogyan az egy szerződésben
is szerepel, a biztosítás realitást ad az irreálisnak, aktualitást az inaktuálisnak,
jelenlétet az esetlegesnek. Megfordítja az idő folyását: az esemény, amelytől
tartunk, itt van, holott nem ment végbe, és talán sohasem is megy végbe.
Jelen van, megtestesítve a szerződésben, parányi töredékek formájában.
Azaz oly módon, hogy a jelenléte, noha valóban reális, gyakorlatilag észrevehetetlen.
Ez adja a biztosítás kettős hatékonyságát. Először is a kockázat töredékekre
bontása, amit a biztosítás alkalmaz, azt eredményezi, hogy a rettegett
eseménytől nem félünk többé. A biztosítása feloldja, elporlasztja a kellemetlenségeket.
Könnyedén elviselhetővé teszi őket. Néha túlságosan is.
A biztosítás erényei azonban ennél jóval szélesebb körűek. A biztosítás
oly módon alakítja át a dolgok rendjét, hogy nem rendelkezni biztosítással
hibának minősül. Ezt fogalmazta meg Edmond About a biztosításnak szentelt
kis könyvében: „Tudjuk, hogy az autók kerekei használat közben, a kövezeten,
naponta több mint húsz kiló vasat szórnak szét Párizs utcáin. Ez a húsz
kilónyi értékes fém nem semmisül meg, csak elvész. Az a tény, hogy végtelen
számú parányi darabban hever az utcán, használaton kívülivé és megfoghatatlanná
teszi. Tételezzük fel, hogy egy türelmes és ügyes munkásnak sikerül begyűjtenie
ezeket a vasatomokat, sikerül visszaadnia a kohéziójukat, az ellenállásukat
és minden egyéb hasznos tulajdonságukat. Elviszi őket a kovácsműhelybe,
és csinál belőlük egy emelőt. Nem hozott-e létre ezzel egyfajta tőkét az
emberek használatára? Egy fillér éppúgy nem tekintendő tőkének, ahogy a
vaspor sem tekinthető emelőnek. Aligha számítanak értéknek; kevés olyan
embert találnánk, aki érzékeny volna egy fillér elvesztésére vagy megszerzésére,
hiszen egyetlen magányos fillérrel semmit sem kezdhetünk. Az azonban, aki
tisztességes úton-módon eléri, hogy a világon élő kortársainak mindegyike
adjon neki egy fillért, tízmilliós tőkét hoz össze, azaz egy csinos kis
emelőt, amellyel a hegyet is fel lehet emelni.” A tény, hogy árat rendelünk
a reményhez, hogy aktualizáljuk az esetlegest, azzal jár, hogy ettől kezdve
az, aki magatartásában nem aktualizálja a kockázat eshetőségét, egyéni
és kollektív veszteséget okoz: egyénit abban a helyzetben, amely akkor
áll elő, ha a kockázat megvalósul, kollektívet azért, mert megfosztja a
társadalmat attól a lehetőségtől, hogy felemelje a hegyeket. A biztosítás
gazdasági hatékonysága a szolidaritásra épül. A biztosítás, épp azért,
mert aktualizálja az esetlegest, az a mechanizmus, amellyel egy lehetséges
veszteséget tőkévé alakítunk át. Értékét az adja, hogy sokkal több, mint
a terhek elosztásának egyszerű mechanizmusa.
A biztosítás a kockázat olyan társadalmi gyakorlatát kínálja, amely
a liberalizmushoz is, a demokráciához is kötődik. Az elsőhöz azért, mert
a liberalizmus politikai filozófia, amely a kockázat kezeléséből kormányzati
elvet csinál. Az egyéneknek szembesülniük kell a kockázattal, hogy valóban
tudatában legyenek tényleges identitásuknak, minthogy erőforrásaik önmagukban
és másokban vannak, önmagukban előrelátásként, másokban önkéntes társulásként.
A biztosítás ugyanakkor a demokrácia gyermeke is, amelynek megadja a szolidaritás
identitását. Ezért van az, hogy két évszázada folyamatosan arra vagyunk
felszólítva, hogy ébredjünk öntudatra, individuumként is, kollektivitásként
is, méghozzá a biztosítás formájában.
A kockázatnak ez a logikája sajátos módon megtört, amikor a biztosítást
arra akarták felhasználni, hogy megoldja az ipari társadalom fejlődéséből
fakadó társadalmi problémákat. A társadalombiztosítással kötelezővé vált
önmagunk biztosítása. Azaz oly módon kell eljárnunk, hogy védve legyünk
bizonyos kockázatoktól, amelyeket társadalminak neveznek. Az alapgondolat
kettős: jövedelmétől függetlenül minden egyénnek védve kell lennie bizonyos
kockázatoktól, mégpedig azért, mert ezek nem igazságosan oszlanak meg a
társadalomban. Ez magyarázza a III. köztársaság hivatalos szociális doktrínáját,
a szolidarizmust. Társadalmi kockázatok azért vannak, mert fejlődése során
a társadalom kitermeli, ám nem igazságosan osztja szét őket. A kockázatokban
meglévő egyenlőtlenségek kompenzálása, az esélyek egyenlőségének helyreállítása,
ez a szolidarizmus programja. A társadalombiztosítás, amely a társadalmi
kockázatok ellen kínál fedezetet, immár jog, mindenekelőtt a munkavállaló
joga, illetve az állampolgáré a társadalombiztosítással szemben.
Ez a biztosítási logika rendkívüli mértékben kiterjedt az idők során.
Az országok szociális költségvetése ma már meghaladja az állam költségvetését.
És a szakadék egyre nagyobb köztük, hiszen az a logika, amely szerint a
kockázatra fordítandó fedezet csak nő (egészségügy, nyugdíj), nem látszik
sehol megtörni. Holott elértük azt a határt, amely fölött, úgy tűnik, a
védelem költségei romba fogják dönteni saját forrásaikat: a társadalmi
terhek kimerítik a gazdaságot. A gazdasági érvhez egy morális érv
is társul: ahelyett, hogy segítenének a kockázatvállalásban, a társadalombiztosítási
intézmények „demoralizáló” kontraproduktív jelenségeket gerjesztenek: a
biztosítás többé nem a kockázatvállalást szolgálja, hanem arra hatalmaz
fel, hogy sohase kelljen kockázatot vállalni.
Az imént a kockázatvállalás szükségszerű határairól és a kockázat fanatizmusának
veszélyeiről gondolkoztunk. Itt fordított helyzettel állunk szemben: amitől
félnünk kell, az nem a kockázatvállalás eltúlzása, épp ellenkezőleg, a
hiánya. Megint csak egyensúlyi probléma.
*A kockázat a jogi gyakorlatban
A kockázat jogi formája a felelősség. Itt inkább a kockázat fenyegető,
veszélyes, vészjósló oldalával van dolgunk. A felelősség nem annyira a
kockázat, mint inkább a kockázat terhének áthárító mechanizmusa. A kockázatok
terhének elosztása egy társadalomban a jogi felelősség szabályai szerint
alakul. Éppen úgy, ahogy minden okot elvileg egy következmény követ, egy
ember minden tevékenysége folyamatosan hat másokéra, oly módon, hogy közben
állandóan változik a helyzete, kedvezően vagy kedvezőtlenül. Igaz ez családon
belül is a szülő-gyerek viszonyban, a nő-férfi viszonyban. Igaz ez gazdasági
téren is, ahol a konkurencia feljogosít rá, hogy büntetlenül ártsanak.
Folyamatosan hatunk tehát másokra. A jogi értelemben vett felelősség meghatározza
az interakciók felelősségi viszonyait is (amelyek nem terhelhetők kizárólag
arra, aki elviseli az interakciókat), és összefogja azokat a szabályokat,
amelyek szerint a terhek áthárítása végbemehet. A társadalom életében kialakuló
hatások többségéből természetesen nem következik kártérítési eljárás, ez
ugyanis lehetetlenné tenné az életet. Elvileg ami az udvariasság vagy a
civilizáltság szabályai alá van rendelve, nem a bíróság előtt intéződik
el, ahogyan a családi viták sem. A piacgazdaság aligha működhetne, ha szereplői
minden igaztalanság miatt panaszt emelhetnének, hiszen folyton igaztalanságokat
követnek el egymás ellen. Így a polgári törvénykönyv 1382 cikkelye, amely
kimondja, hogy egy kárt csak akkor kell megtéríteni, ha vétkesen okozták,
jelentős mértékben korlátozta a kártalanításban a jogi fellépés lehetőségét.
Ám a baleset, amely a modern társadalom tipikus jelensége, fokozatosan
oda vezetett, hogy a felelősséget a kockázat fogalmára telepítik.
A kockázat a felelősség terén kialakított gyakorlatunk „ipari” formája.
A fogalom csak a 19. század végén jelenik meg a jogban, a munkahelyi balesetek
szabályozása kapcsán, vagyis az ipar fejlődésével. Nyugodtan fenntarthatjuk
tehát azt a tételt, hogy a kockázat fogalma szükségképpen jelent meg az
ipari társadalomban, a terhek megosztása problémájának végiggondolásaként.
Tegyünk egy kis kitérőt Arisztotelészhez. Szerinte az emberek óvatosságra
vannak ítélve. Óvatosnak kell lennünk, mert a világ tökéletlen, bizonytalan;
a jövő meghatározhatatlan. Az istenek a sorsot tervezték el az ember számára:
ebben a tökéletlen világban neki a sorsot kell beteljesítenie cselekedeteivel.
Az ember küldetése a földön az, hogy választásai révén oly módon szüntesse
meg a bizonytalanságot, hogy a világ megtalálja a tökéletesedéshez vezető
utat. Az istenek világában, az asztronómia szabályos vagy a matematika
törvényeinek megingathatatlan világában nincs helye a felelősségnek, hiszen
bizonytalanság sincs. Ezzel szemben az ember osztályrésze ezen a bizonytalan
földön az, hogy szembeszálljon a bizonytalansággal, hivatása az, hogy megszüntesse
a bizonytalanságot. Ehhez azonban nem állnak rendelkezésére törvények.
Választania kell tehát, döntenie, siettetnie a jövőt, méghozzá visszafordíthatatlan
módon, s ezzel a jövő nemzedékeit is elkötelezi. Ezért kell a választásban
óvatosnak lennie, vagy a mi szóhasználatunkkal: felelősnek.
Az óvatosság arisztotelészi modelljének vonalába csatlakozva figyelhetjük
meg a nyugati társadalmak történetében azokat a nagy választási vagy döntési
struktúrákat, amelyek közt az adott világ sietett előre, egyszersmind végiggondolta
saját korlátait. Az ipari választás ezek egyike. Ennek keretében öltötte
a felelősség nyíltan is a kockázat alakját: előbb a vállalkozó kockázata
a 18. században, majd a munkahelyi balesetek kockázata a 19. században,
a bérmunkához kötődő társadalmi kockázatok, de egészségügyi, technológiai,
környezeti kockázatok is.
A kockázat gyakorlatának három dimenziója van.
Először is, a hatalom dimenziója. A felelősség és a kockázat problémái
azokhoz a rendkívüli technikai kapacitásokhoz köthetők, amelyeket mi hoztunk
létre. Az ipari „hatalom akarása”, ahogy Nietzsche mondaná, az óriási hatékonyságú
technikai berendezéseken keresztül nyilvánul meg. Ezt ezerszer hangsúlyozták,
leírták, ábrázolták, előtérbe állították már. Az is tény egyébként, hogy
a századvégen már az ipari hatalom nem egyszerűen a baleset, hanem a katasztrófa
fogalmához társul. Úgy éljük meg az ipar ígéretét, mint valami katasztrófafenyegetést.
Amikor a génmanipulált termékeket előállító nagy cégek közlik, hogy nekik
köszönhetően az éhség hamarosan eltűnik a világból, és hogy a mezőgazdasági
termelésben a környezeti problémák már meghaladottá váltak, mindenki úgy
fogja fel ezeket a közléseket mint megannyi vészcsengőt. Ugyanis
itt rendkívül erőteljes hatalmi megnyilvánulásokról van szó. Ezt a tételt
fejti ki Hans Jonas Das Prinzip Verantwortung című könyvében: a modern
ipari hatalom nem más, mint szuperhatalom, méghozzá akkora, hogy felelősségünk
perspektívái hosszú távon teljesen elenyésznek. Mi a jövendő generációkért
vagyunk felelősek. A sztoikusok, hogy megszabadítsák az embert a nyugtalanságtól,
azt javasolják neki, tegyen különbséget a között, „ami tőlünk függ, és
ami nem tőlünk függ”, mert csak annak kell megfelelnünk, ami tőlünk függ.
A baj az, hogy az ipari hatalom léte miatt úgy tűnik, nincs semmi, ami
ne tőlünk függene. Ez az oka a korlátlan felelősségérzetnek, amely igencsak
nyugtalanító. Itt nincs már helye az ártatlanságnak, s ezt az is bizonyítja,
hogy a jogban egyre ritkábban bukkan fel a véletlen és a vis major fogalma.
Ez a korlátlanság azonban nem más, mint a kortárs ipari hatalom tükröződése
a tudatunkban.
A felelősség mint kockázat gyakorlatának második dimenziója az emberek
egymás közti viszonyát érinti. A technika nemcsak a természethez való viszonyunk,
hanem társadalmi viszony is. Az ipari társadalom hatalma pontosan a hatalmi
viszonyokban nyilvánul meg. Ezek alapvetően aszimmetrikusak. A modern technológiák
a függést, és nem az egyenlőséget vezetik be. Minél fejlettebbek a társadalmak
technikai szempontból, annál kevésbé tűnik úgy, hogy valamiféle szerződésmodellből
származnának. Aszimmetria van az alkalmazott és az alkalmazó közt, amelyet
a munkaszerződés testesít meg: rögzíti az alárendeltséget és a szakmai
kockázat megoszlását. Aszimmetria van a fogyasztó és a termelő, a szakember
és a nem szakember közt, ami a fogyasztói jogok forrása. A felelősségi
problémák ma jórészt lényegében ezeknek az aszimmetriáknak a kezelésére
vonatkoznak. Valószínűleg ez az egyik oka annak, hogy az orvosi balesetek
felelősségi problémái állnak ma a viták középpontjában. Az orvos-beteg
viszony alapjaiban aszimmetrikus, miközben jogilag továbbra is szerződésként
fogjuk fel, a vele járó kockázat-megosztással együtt. Ez az aszimmetrikus
vonás és a belőle fakadó függőség érzése rejlik a nagy ügyek mögött, amelyek
Franciaországban az 1990-es évek eleje óta közbeszéd tárgyai: a fertőzött
vér, az azbeszt, a kergemarhakór. Az áldozatok tudatában vannak annak,
hogy olyan helyzetbe kerültek, amelynek van kockázati eleme, s ezzel tisztában
volt az a személy is, aki az ipari folyamatot uralja, ám úgy döntött, hogy
előzetes figyelmeztetés nélkül kiteszi őket ennek a kockázatnak. A függés
a következményben, azaz utólag válik világossá. A kockázat nemcsak veszély,
hanem társadalmi viszony is: a technológiai hatalom birtokosa és aközött
jön létre, aki ennek haszonélvezője, netán kárvallottja.
Hatalom a természethez való viszonyban, hatalom az emberek egymás közti
viszonyában – a harmadik dimenzió a károk dimenziója. Az ipari társadalomban
úgy tartják, hogy nincs tevékenység, vállalkozás kockázat nélkül. Egy évszázaddal
ezelőtt ezt hangsúlyozta Raymond Saleilles is a munkahelyi balesetekért
viselt felelősség új törvényi szabályozásakor: „A modern élet minden eddiginél
inkább kockázatok kérdése.” Értsd: a kockázat normális, önmagában nem vitatható
jelenség, a kérdés csak az, hogyan osztjuk el a belőle fakadó terheket.
„A kérdés nem az, hogy szabjunk-e ki büntetést, hanem hogy kiderítsük,
kinek kell állnia a kárt, annak, aki okozta, vagy annak, aki elviselte.
A büntetőjogi szempont nem jön számításba, egyedül a társadalmi szempontnak
van létjogosultsága. Ez nem magának a felelősségnek a kérdése immár, hanem
a kockázat kérdése: kinek kell viselnie? Az ész és a jog szabályai szerint
nyilvánvalóan annak, aki eljárása közben magára vállalta tettének és tevékenységének
következményeit.” Elképzelhetetlen, hogy egy tevékenység vagy vállalkozás
elfogadásánál feltételként szabjuk, hogy másokra nézve kockázatmentesnek
kell lennie. Az viszont feltétel, hogy a kockázat terheit senki se háríthassa
át kizárólag azokra, akik elviselték, és hogy aki előidézte a kockázatot,
annak vállalnia kell a belőle fakadó terheket is. Ezt az áthárítást szabályozza
a felelősségi jog. Így megalkottak objektív felelősségi eseteket is, a
felelősség vélelmezését; itt az a filozófia, hogy a kockázat terhét arra
kell hárítani, aki a kockázatot előidézte, vagy haszna származott belőle.
A kockázatra adott válasz tehát nem annyira a megelőzés, mint inkább a
kártalanítás – azaz a biztosítás –, amely épp emiatt jelentős fejlődésen
ment át a kötelező felelősségbiztosítások elszaporodása révén (Franciaországban
mintegy száz fajtája van). Az utóbbi időkig senki sem nyugtalankodott az
új társadalmi szerződés miatt – a szolidaritási szerződésről van szó –,
amely szerint a kockázat elfogadható, mihelyt kártalanítás jár érte, és
a terheket nem az áldozatnak kell viselnie.
Ma azonban figyelemre méltó módosuláson megy át ez a modell. A probléma
immár nem annyira az, hogy kiterjesszék a kockázatért vállalt felelősséget,
és a biztosítással megszervezzék a felelősök fizetési kötelezettségét,
mint inkább az, hogy megakadályozzák azt a helyzetet, amelyben bizonyos
kockázatokért senkinek sem kell felelősséget vállalnia. Nemcsak arról van
szó, hogy a megelőzés kerekedett a kártalanítás fölé, hanem arról, hogy
megpróbálják előre látni még azokat a kockázatokat is, amelyek nem igazolhatók.
Ez az óvintézkedés. Megjelenésének több oka is van. Mindenekelőtt kétségkívül
az, hogy átalakult a károk természete: ma már nem annyira egyéni balesetekről,
mint inkább tömeges katasztrófákról van szó. Elértük azt a nagyságrendet,
amely átlépi a biztosíthatóság és a kártalanítás határait. Végbement a
kockázat árának egyfajta újraértékelése is. Van egy jó mércénk ennek az
újfajta kockázati nagyságrendnek az elhelyezéséhez: az 1914-es háború alatt
egy tábornok 300 ezer embert küldhetett a biztos halálba. Ma csak „nulla
kockázattal járó” háborút lehet vívni. Az értékek egyedülálló átalakulásáról
van szó: a hagyományos költség-haszon-mérlegnél elegendő volt, ha az előnyök
kellőképpen meghaladták a kockázatokat, hogy ezek vállalható legyenek,
azaz elfogadták, hogy a kockázatvállalás egy része elvész. Ma az a tendencia,
hogy a kockázatot ennek az elveszett résznek az alapján mérik: mi érdemelheti
ki az áldozatot? Azoknak, akiket az a balszerencse ért, hogy részesei lettek,
nem ugyanaz-e az értéke, mint bárki másnak? Ez az értékelési mód áll a
nulla kockázat mögött.
Mint már említettük, az óvatosság filozófiája nem jelenti azt, hogy
a kockázattól visszatértünk a hibához. Ez a filozófia a kockázat kettős
újraértékeléséből indul ki: először is itt vannak azok a technológiai
erők, amelyeket ezentúl használni fogunk, és amelyekről tudjuk, hogy nem
leszünk képesek a mai módon uralni őket. A technikai erők olyan túlerejével
vagyunk kénytelenek szembesülni a hatalmi viszonyokban, amelyet nem igazán
tudunk hogyan minősíteni jogilag: lehet ez a fejlődés kockázata is, de
az óvatosság alapelve is, attól függően, hogy jogi vagy politikai szintről
nézzük a dolgot. Aztán: tanúi vagyunk az áldozatok egyfajta lázadásának,
akik nem hajlandók elfogadni többé a kockázatok elfogadhatóságának hagyományos
és cinikus képletét. És nem annyira a becslések összegét vitatják, mint
inkább a technológiai kockázatokhoz kötődő hatalmi viszonyokat. Lázadásuknak
az a következménye, hogy ezentúl annak alapján becsülik fel a kockázatot,
amit korábban inkább elhanyagolhatónak tartottak.
Megint csak megállapíthatjuk, hogy a kockázat gyakorlata korlátozott
gyakorlat. A szuperhatalommal szemben, amellyel immár rendelkezünk (és
amelyet azon mérnek, hogy nem tudjuk felmérni a hatásait), az aszimmetria
és a függőség viszonyaival szemben, amelyek belőle következnek (és az autonómia
elvesztésének érzésével szemben, amelyet kivált), a kockázat mértékével
szemben, amelyet vállalni kell miatta, nem volna-e jobb – ha nem is megállni,
legalább szünetet tartani, hogy módunk legyen visszavenni az ellenőrzést
a bennünket uraló folyamatok fölött? Az óvatosság ideje a moratóriumok
ideje.
A kockázat mai gyakorlatának ez a három dimenziója – a morális, a társadalmi
és a jogi – nem meríti ki a problémát. Ha egészében át akarjuk látni tárgyunkat,
ide kell vennünk a katonai gyakorlatot is, amely kétségkívül az egyik legősibb
formája a kockázatnak, a játéknak, amely Pascaltól Neumannig és Morgensternig
oly nagy szerepet játszott a kockázattal szembesülő viselkedések formalizálásában,
és a mai napig jelen van a pénzügyi világban, az orvosi gyakorlatban, amely
az orvoslás és az orvos ellátás fejlődésével központi helyre került a kockázatról
alkotott felfogásunkban. Ehhez hozzá kell még tennünk a pszichológia gyakorlatát,
ahol a kockázat a mai individualizmus egyik összefüggéseként tűnik fel.
Nem ígértem, hogy kimerítően tárgyalom a témámat. Csak azt próbáltam
megérteni, hogyan kerülhetett a kockázat a modern társadalom középpontjába.
Nemcsak azoknak a fenyegetéseknek a következtében, amelyek ránk nehezednek,
hanem sokkal mélyebben, az értékmérés általános alapelveként. Ha az értékelvet
keressük a kockázatban, a mai társadalom arra van ítélve, hogy elviselje
a kockázat dialektikáját: a kockázat erkölcse, miközben bátorít az önfeláldozásra,
megteremti a kockázat korlátait is.
A kockázat gyakorlata a mai társadalomban egyfajta korlátozott gyakorlatot
jelent: hogyan ne menjünk túl messzire? A mai társadalom, miközben felértékeli
a kockázatot, a kalandot, a vállalkozást, megpróbál mértéket, korlátot
is szabni neki, tilalmat állítani elébe. A kockázat túlértékelésével, ahogy
alulértékelésével is, az emberi átfordul az embertelenbe. Nem szabad tehát
szembeállítani a kockázat morálját valamiféle védekezési morállal: a kockázat
morálja elválaszthatatlan a védekezés moráljától. Kockázat és biztonság
nem két független szubsztanciaként áll egymással szemben. A kockázat egyidejűleg
állítás és tagadás. Önmagunk meghaladásának szükségletéhez tartozik: muszáj
átlépnünk a kialakult határokat.
MIHANCSIK ZSÓFIA FORDÍTÁSA
(A szerző címzetes egyetemi tanár a Conservatoire nationale des arts
et métiers-nél, a Fédération française des sociétés d’assurances kutatási
tanácsosa, előadása 2000. október 20-án hangzott el Párizsban az
UTLS keretében)
|