MAYA RASKER
Megfigyelni / Nem figyelni
AMSZTERDAM – Idén tavasszal jártam másodszor Budapesten. Tavaly egy
irodalmi fesztivál keretében utaztam a magyar fővárosba, most pedig – nem
lehet véletlen – azért tértem vissza, hogy megünnepeljem könyvem magyarországi
megjelenését. Az emlékek átfedik egymást, és ez sem véletlen. Aki többször,
hasonló szándékkal ugyanazt az utat teszi meg, elkerülhetetlenül ugyanazt
pakolja bőröndjébe: harisnyát és csinos kosztümöt a hivatalos alkalmakra,
kényelmes nadrágot a csatangoláshoz, kissé frivol, virágos nyári ruhát,
ha éppen tartózkodásom napjai során köszöntene be a tavasz. Megkérdeztem
követségen dolgozó magyar barátomat: Milyen a tavasz Budapesten? Nem pár
szavas időjárásjelzéssel válaszolt, melynek alapján összeállítható a bőröndöm
tartalma (“Változóan felhős, 18 fok, mérsékelt szél”), hanem a magyarok
tavaszi öltözékének leírásával: “A férfiak vékony nadrágot viselnek, a
nők könnyű ruhát, karjukon gyapjúkardigánnal, mert árnyékban még hűvös
van. Tanácsos esernyőt hozni, de a kabát lehet vékony.” Még nem is érintett
a lábam magyar földet, lelki szemeim előtt azonban máris kibontakozik a
városkép: korzózó emberek, árnyas sétányok, vízparti teraszok, gyerekzsivajtól
lármás parkok – egyfajta Párizs, csupán melankolikusabb (talán a gyapjúkardigán
miatt), a széphez való gyakorlatias vonzódással.
Vajon nem minden város sajátja a szépség iránti vonzalom? Nem emlékszem,
jártam-e valaha csúnya városban, vagy olyan városban, melyet többnyire
csúf emberek laktak. A városiak számára a díszlet határozott prioritással
bír – vidéken más törvények érvényesek. Ott nem próbálják félrevezetni
egymást az emberek, míg a városi lét irányadó eleme az önámítás e szelíd
formája. Ezt felismerjük egymásban, még a határokon túl is.
Az volt a szándékom, hogy jelen legyek Budapesten, nem az, hogy megfigyeljem,
ez pedig megbosszulja magát, hiszen írni szeretnék róla. Láttam, magamba
fogadtam, de nem az örökéletűségeket kereső író szemével. Gyanútlan vándor
voltam, kinek arcát megérintette a Duna-part hűs szele, s aki sodródott
az Astoria csomópontjának forgatagában; kóborló utazó voltam, aki kíváncsian
nézi, kik lengetik zászlóikat a Március tizenötödike téren. Fesztelenség
jellemzi a járókelőt, az átutazót, aki tudja, visszatér majd. Túl sok mindenhez
hozzászokni túl rövid idő alatt: ez a huszonegyedik századi utazó önhittsége.
A távolságok rövidek és szemlátomást könnyen áthidalhatóak. Megengedhetjük
magunknak a hanyagságot, hiszen mindig ott rejlik a lehetőség az ismétlésre.
Elfeledjük, hogy minden ismétlés új pillanat. Az idő nem ismétli önmagát.
Ha visszapergetem azokat a képeket, amelyek a Budapesten töltött napok
alatt raktározódtak el emlékezetemben, akkor kirakatok alját látom, alacsony
ablakpárkányokat; harisnyás lábak tipegnek a járdán elegáns cipőkben; néhol
egy-egy virágárus öregasszony ül a földön; viharvert faajtó vezet egy belső
udvarra. Oly bensőséges volt minden: nem vettem a fáradságot ahhoz, hogy
felemeljem a tekintetem, mint ahogy az ember Manhattan mérhetetlen magasságait,
vagy Barcelona mélységes éjszakáit szeretné befogadni. A város úgy kacsintott
rám, akár egy vágyakozó fruska, szépségét azonban nejlonszatyrok és metrójegyek
hétköznapisága mögé rejtette el. Visszakacsintottam rá. Láttalak, kislány,
de az igazi találkozás még hátravan. Vajon mi kerül nemsokára, a harmadik
látogatásomkor, a bőröndbe?
VARGA ORSOLYA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
RASKER, Maya
Úticél: ismeretlen
Noran, 2002
„Úticél: ismeretlen”
Magyar Lettre Internationale, 40
|