A földöntúli civilizációk keresésének
szándéka, ami nagyjából ötven évvel
ezelõtt fogalmazódott meg, mára több bibliográfiányi
munkát szült: egész kötetek sorakoznak könyvtáram
polcain. Annál is inkább különös ez, minthogy
a legcsekélyebb eredménnyel sem járt semmilyen rádiós
keresés, vagy másféle, értelmes tevékenység
utáni kutatás a körülöttünk lévõ
világûrben. Most nem írom le a képletet, amely
szükséges annak probabilista mérlegeléséhez,
hogy mennyi az esélye az olyan, széles körû értelemmel
bíró lények létezésének a Világmindenségben,
amelyek az általuk lakott égitesten képesek létrehozni
azt a technoszférát, amely elengedhetetlen feltétele
annak, hogy egy extraplanetáris értelem jelt adhasson, vagy
legalábbis foghasson. Az ilyen hipotetikus kozmikus civilizációknak
szentelt amerikai-szovjet konferencián azt a pesszimista javaslatot
tettem, hogy a tudósbizottságon belül alakuljon autofuturológiai
csoport, amely azt próbálná megjósolni, hogy
a 20. század végén milyen kutatási stratégiát
fogunk kidolgozni a földöntúli értelem megismerésére,
ha még akkor sem tudunk semmit a Földön kívül
gondolkodó és tevékenykedõ lényekrõl.
Noha végül nem alakult ilyen jós-stratégákból
álló csoport, optimista várakozásaink idõvel
jelentõsen csökkentek.
Elõször is, ma már nem technikailag fejlett földön
kívüli civilizációkról beszélnek
és írnak, hanem szerényen csupán arról,
hogy remélhetõleg felfedezzük a világûrben
az élet nyomait a legegyszerûbb, vagyis bakteriális
formában. Mindeddig az élet semmilyen nyomára nem
bukkantunk sem a Holdon, sem a Marson, de még nem teljesen foszlottak
szerte a remények, hogy sikerül hasonló nyomokra bukkannunk,
legalább endospórák formájában, a Marson
vagy naprendszerünk nagybolygóinak holdjain, a jégpáncél
alatti óceánokban. Vagyis még mindig dédelgetjük
magunkban a hipotézist, hogy a Hold pólusán, sõt
az olyan, Naphoz közeli bolygókon, mint a Merkúr, is
jelen van a víz, ha másképp nem, jég formájában
– a fél évszázaddal ezelõtti naiv hit utolsó
morzsája ez. Akkor végezte vizsgálatait Francis Drake,
aki értelmes lények jelzéseit próbálta
fogni, nem sokkal késõbb pedig, gyakorlatilag ezzel egy idõben,
az azóta elhunyt amerikai csillagász, Carl Sagan, és
a már szintén nem élõ orosz rádióasztronómus,
Joszif Sklovszkij lerakta annak a szervezetnek az alapjait, amelyet kezdetben,
szabad fordításban, Földön Kívüli Civilizációkkal
Való Kommunikációnak neveztek, s amelybõl aztán
egy szerényebb, ilyen civilizációk kutatásával
foglalkozó csoport alakult. Ha csupán néhányat
említenék azok közül a tudósok közül,
akik ennek a feladatnak áldozták az életüket,
valószínûleg csak a nevek és munkák felsorolása
szétfeszítené e könyv kereteit.
Ha jól tudom, egyetlen zoológus vagy hippológus
sem próbálta felállítani a kentaurok rendszertani
táblázatát, megkülönböztetve arabs,
öszvér- s fõként szamárszármazású
kentaurokat. Egy orosz asztrofizikus, Kardasev, azonban megalkotta a földön
kívüli civilizációk háromfokozatú
skáláját. E skálán a legfejletlenebbek
és legfiatalabbak a földihez hasonló civilizációk,
az erõsebbek képesek uralkodni bolygórendszerük
fölött, a harmadik csoportba tartozó civilizációk
pedig már galaxisokat kormányoznak.
A csillagok közti kapcsolatteremtés technológiai
problémáit már elég jól feldolgozták
mind szovjet, mind amerikai részrõl. Számításba
vették a legkülönfélébb elektromágneses
hullámokat, részecske- illetve lézersugarakat kibocsátó
adókat. Hazánkban is akadnak hívei e problémának:
Subotowicz monográfiáját említhetjük ebben
a témában. Az emberben önkéntelenül felmerül
a gondolkodásba és írásba belefáradt
neopozitivistáknak címzett bírálat: ha van
szárnyatok, miért nem repültök?
Kénytelenek voltunk folyamatosan bõvíteni a kutatási
körünket. Egyszersmind arra is rákényszerültünk,
hogy két alapvetõ részre osszuk a jelátvitel
problémáját: izotróp és anizotróp
részre. Arról van szó, hogy összehasonlíthatatlanul
több erõfeszítést követel, ha az adó
bolygóról vaktában minden irányba küldözgetünk
jelzéseket, mint ha keskeny nyalábban sugározzuk azokat.
A szakemberek, élükön a rádióasztronómusokkal
és informatikusokkal, ki tudták számítani az
adáshoz nélkülözhetetlen termodinamikai energiát,
illetve a vételhez szükséges, jóval kisebb erõt.
Ez sajnos megint csak nem változtat a tényen, hogy nem fedeztünk
fel senkit, aki „társunk lehetne az értelemben”, s lassan
úgy érezzük – legalábbis azok, akik csalódtak
a hiábavaló fáradozás miatt –, hogy senki nincs
a világûrben rajtunk kívül.
Ugyanakkor úgy is megközelíthetjük a problémát,
hogy kizárólag a Föld történetét
vesszük nagyítóüveg alá. A geológusok,
klimatológusok és paleontológusok roppant munkájának
köszönhetõen tudjuk: az élet „alig” néhány
százmillió évvel a keletkezése után
fogant meg a bolygón, vagyis közel négymilliárd
évvel ezelõtt. A legutóbbi idõkben derült
ki, hogy a prokarióta, számunkra kissé fura többsejtûek
még a kambriumot is megelõzték, amelyben bekövetkezett
a fajok igazi robbanása. Nyüzsögni kezdett az élet
az óceánokban, az õs-lándzsahalakból,
a gerinces lények õseibõl, létrejöttek
a kétéltûek. Õket követték a hüllõk,
hatvanötmillió évvel ezelõtt pedig, sorozatos
természeti katasztrófáknak köszönhetõen,
amelyek véget vetettek a hüllõk harmincmillió
évig tartó uralmának, megkezdõdött az
emlõsök fejlõdése. A paleontológusok többsége,
különösen az amerikaiak, ma azon az állásponton
van, hogy az elõemberi formák (hominoidea) egy katasztrófa
nyomán keletkezett bioszféra-lyuknak köszönhetik
létrejöttüket, vagyis az történt, amit az
egész Világmindenségre kiterjeszthetünk, s aminek
két esszét is szenteltem a 21. század könyvtára
címû könyvemben (Das Kreative Vernichtungsprinzip, The
World as Holocaust): a világûrben a rombolás határozza
meg az alkotói kreacionizmust. Cseppet sem túlzás
azt állítani, hogy csillagporból születtünk:
a szupernovák belsejében a nukleáris reakciók
egymást követõ fázisaiban egyre nehezebb elemek
jönnek létre, míg végül az ilyen csillagok
létének véget vetõ robbanás szétszórja
ezeket az elemeket a világûrben: vagyis bolygóinkkal
együtt csillagporból jöttünk létre. Ezért
a rombolás mint a bolygók és élõlények
kialakulásának elõfeltétele korántsem
csupán metafora. Tudjuk: az élet talán legalkalmasabb
bölcsõje a Tejúthoz hasonló spirálködök
úgynevezett korotációs köre; az itt keletkezõ
csillagok képesek protoplanetárisan örvénylõ
ködkorongokat alkotni, e protoplanetáris örvényekben
pedig kondenzátumok, majd ezekbõl bolygók jönnek
létre. Ahhoz, hogy egy bolygón megszülessen, gyökeret
eresszen és fennmaradjon az élet, elengedhetetlen a víz
és valószínûleg a légköri oxigén
jelenléte. A Föld elsõ formáját, vagyis
az Õs-Földet nem borították óceánok,
és nem rendelkezett az élethez szükséges légkörrel.
Úgy tûnik – óvatosságból fogalmazok így
–, hogy amikor az élet létrejön és elterjed,
egyszersmind úgy alakítja a légköri és
vízi környezetet, hogy az egyre inkább elõsegíti
ezen élet további fejlõdését. Tegyük
hozzá: technoszferikus civilizációnk egyre érzékelhetõbben
vágja maga alatt a bioszféra fáját. Az emberiség
akár nagyobb nukleáris konfliktusok nélkül is
eljuthat az öngyilkosságig.
Mint tudjuk, sem a tények, sem az ezeken alapuló, a dolgok
struktúrájára ésszerû magyarázatot
adó elméletek nem elégítik ki az embereket.
Ha más nem, az a pár másodperc, amelyet tudományos-technikai
civilizációnk kora kitesz a geológiai órán,
vagy a csillagok közti távolság és az egymástól
hasonlóképpen elkülönülõ bolygórendszerek
jól mutatják, mennyire a mesék és mítoszok
világába tartoznak az állítólag a Föld
körül keringõ objektumok, az úgynevezett UFÓ-k.
A Világmindenség, akárcsak a benne örvénylõ
több milliárd csillagköd és a több százmillió
bolygórendszer, még mindig kifürkészhetetlen
titkokat rejt magában. Mégis, ez valahogy nem elégíti
ki az embereket. A kábítószerek mellett, amelyekkel
manapság sok ezer, talán sok millió ember mérgezi
magát a világon, immár orbitálisan sugárzott
álkozmikus badarságok próbálják megmérgezni
az érzékeinket. A régiek azt mondták: „mundus
vult decipi, ergo decipiatur”, ha a világ be akar csapódni,
hadd csapódjon.
A „más értelem” utáni kutatás tehát
elég lehangoló képet mutat. Ugyanakkor látnunk
kell: több száz civilizáció született az
elmúlt néhány évezredben a Földön,
évszázadokon át fejlõdtek, s egy-egy természeti
katasztrófa – földrengés vagy egy közeli új
csillag robbanásának pontosan nem ismert következményei
–, illetve az adott civilizáció által választott
fejlõdési út egyaránt gátja lehetett
a technoszféra és az ezt megalapozó egzakt tudományok
létrejöttének. Azok a civilizációk, amelyek
a történelmi fejlõdés során megtorpantak,
a mai napig importálni kénytelenek azokat a technológiákat,
amelyeknek a Földközi-tenger térségében
volt a bölcsõjük, amíg be nem törtek az európai
kontinensre, s innen át nem kerültek az amerikai földrészre.
Mindebbõl látszik: nincs olyan fejlõdésbeli
szükségszerûség, olyan civilizációs
progresszió, amely feltétlenül elvezet a technológiai
potenciál szakaszába. Analóg séma – amely inkább
a történelemben való véletlenszerû tévelygésre
emlékeztet, mint elkerülhetetlen elõrehaladásra
az újabb és újabb fejlõdési fázisokon
keresztül – az emberi tevékenység más területeire
is kiterjeszthetõ. Például körülbelül
ötezer különbözõ nyelvet és nem sokkal
kevesebb különféle írást hozott létre
az emberiség, de azt a Kisázsiából származó
és Európában, illetve Eurázsia egy részén
elterjedt betûírást, amelyet használunk, csak
egyszer találták ki. A szakemberek szerint – akik közé
nem sorolom magam – információközlés szempontjából
ez az optimális, de sajnos szó sincs arról, hogy utunk
során mindig sikerülne felismernünk és felhasználnunk
azt, ami a leghasznosabb a számunkra.
*( a világûr nem tudja, hogy benne vagyunk)
A kozmikus civilizációk statisztikája
A kulcskérdés nyilván az: létezik-e egyáltalán
ilyen statisztika. Elöljáróban le kell szögeznem:
természetesen más a bioszféra, és más
a benne létrejött civilizáció, mivel kizárólag
az utóbbinak az alapja az értelmes lények közössége.
Úgy vélem, nagyobb a valószínûsége
egy életet hordozó bolygó megszületésének
és létezésének, mint olyan kozmikus lények
jelenlétének, amelyek fejlõdésük folyamán
képesek technoszférát létrehozni.
Az a vélekedés, miszerint az ember az értelmes
földön kívüli lények általános
– s minden, különösen negatív szempontból
egyetlen – mintája, lassan lomtárba kerül, egyebek mellett
a tömeges filmgyártásnak köszönhetõen,
amely ma gyakorlatilag korlátlan lehetõségekkel rendelkezik
a speciális effektusok terén. Közel negyven évvel
ezelõtt írt könyveimben nem tagadtam az ember kozmikus
univerzalitásáról szóló tézist,
bár már akkor érlelõdött bennem lokális
esetlegességünk elmélete. Most tehát radikálisan
felül kell vizsgálnom az ész antropogén voltával
kapcsolatos nézeteket. Nem is csak arról van szó,
hogy ha a hatvanötmillió évvel ezelõtt történt
meteoritkatasztrófától, illetve annak szeizmikus és
klimatikus következményeitõl nem pusztulnak ki szinte
teljes egészében a hüllõk (dinoszauruszok), akkor
a bioszférában keletkezett hatalmas hézagot nem tölti
ki az emlõsök, az emberszerûek, az emberszabásúak,
s végül az emberfélék fajképzõ
radiációja. Mellesleg a jura-kori katasztrófa, amely
detronizálta a hüllõket, korántsem az egyetlen
volt a Föld történetében. A jóval korábban,
a permben bekövetkezett katasztrófa valóságos
genocídiummal ért fel: körülbelül kilencven
százalékban kiirtott mindent, ami közel négymilliárd
évvel ezelõtt élt a Földön és óceánjaiban.
Ahhoz, hogy legalább a feltételezések szintjén
képet alkothassunk arról, miként keletkezett bolygónk
állatvilága, jóval messzebb kell visszamennünk
az évmilliárdokban. Akkori glóbuszunkon egy percig
sem élhetett volna egyetlen ma létezõ állat
sem, hiszen megmérgezte volna õket az oxigén nélküli
légkör. Az állati-növényi létezéshez
szükséges elõkészületeket olyan prokarióták
végezték el, mint például a cianobaktériumok,
amelyek anyagcseréjük folytán oxigént bocsátottak
ki a légkörbe. Az életet, amely a fajok darwini evolúciója
révén maradt fenn az átalakulás során,
gyakorlatilag teljes egészében az oxidálódás
folyamata tette lehetõvé, ezért neveztem ezt korábban
„hideg égésnek”. Bár hajlamosak vagyunk szüntelen
fejlõdésnek képzelni az evolúciót, manapság
egyre erõteljesebb kritika fogalmazódik meg ezzel a felfogással
szemben. A bioszféra, amely az élet hajnalán sejtmag
nélküli és sejtmaggal rendelkezõ egysejtûekbõl
állt, az életfolyamatok genetikai biztosításának
mintegy planetáris, vagyis legerõsebb rendszerét jelentette.
Ezért van az, hogy a baktériumok, amelyeknek nincs agyvelejük,
vérkeringésük, sõt részben függetlenek
az oxigénellátástól, akárcsak a fotoszintetizáló
algák, az évmilliárdok során olyan ugródeszkát
jelentettek, ahonnan a geológiai és kozmikus kataklizmákban
elpusztult élet a nukleotidvariációk segítségével
ismét burjánzásnak indulhatott, aminek eredményeként
hihetetlenül sokféle forma és méret jött
létre. Az állatok birodalmában uralkodó függõség
ugyanakkor kettõs jellegû volt: idegi természetû
és vérfüggõség. Széles körben
elterjedt a hemoglobin mint az oxigén szállítója,
s – néhány marginális kivételtõl eltekintve
– egyik fajtáról a másikra öröklõdött,
így nem volt és ma sincs teljes mértékben vértelen
állat. Noha kisméretû organizmusok a szövetcsere
szinte teljes leállása mellett is képesek életben
maradni, az oxigént, s vele az élõsködõk
támadásával szembeni ellenállóképességet
biztosító folyékony szubsztancia – a vér –
sohasem állhatott meg az örök körforgásban.
Mint tudjuk, azok az agyközpontok, amelyeket hat percnél hosszabb
ideig nem lát el oxigénnel a vér, elpusztulnak. Az
oxidánsokat szállító vér és az
elektrokémiai idegimpulzusok a földi élet valóságos
eposzát alkotják.
Mindig is úgy éreztem, bár nem igazán tudnám
megmagyarázni, miért, hogy maga a módszer, a taktika,
ahogy a földi élet keletkezett a prokarióta kezdeményektõl
egészen az eredeti mikroorganizmusokhoz képest jelentõs
méretû eukariótákig, szükségképp
a fajképzõ változatosság korlátozása
volt. A növényi klorofill és az állati vér
nyilván mindenhol elterjedt: szárazföldön, vízben,
levegõben. Manapság számos evolucionista úgy
gondolja, hogy a faji változatosságot elõidézõ
tényezõk nem a „fejlõdés” valamiféle
egységes koncepciójába illeszkednek; bármennyire
igaza is volt Darwinnak, az organizmusok, különösen a többsejtû
organizmusok összetett és bonyolult felépítése
nem a több millió évig tartó progresszív
tendenciák bizonyítéka, hanem okok egész rendszere
idézi elõ ezeket a változásokat. A kialakuló
élet megváltoztatta a földi légkör összetételét,
sziklákba préselt fosszíliákat és óceánmélyi
üledékeket hozott létre, amihez még hozzájött
az életet teremtõ és lehetõvé tevõ
központi csillag változó sugárzásának
a domborzattal, a hegységképzõdéssel, a földrengésekkel
és az inszolációval kapcsolatos hatása – ezek
együtt hatalmas, egymással küzdõ erõk voltak.
Ezért ebben a megközelítésben kissé idillinek
tartom az újabban meglehetõsen divatos elképzelést
Gaiáról, az élet hordozójáról.
Az utóbbi idõben a genomokat alkotó több
milliárd nukleotid beható vizsgálatának és
elkülönítésének köszönhetõen
több terv is született az ember autoevolúciós tökéletesítésére.
Ez persze nem korlátozódhat mindenféle kompilációra,
ápolásra, a „rossz gének” kidobására,
hiszen ez több milliószor bonyolultabb robotokat követelne,
mintha az utolsó tégláig és kõig szétszednénk
egy hatalmas gótikus katedrálist, hogy a különálló
elemekbõl valami egészen mást, mondjuk amfiteátrumot
építsünk. Minimum az emberszerûekig kellene visszamennünk,
sõt a theropodákhoz, vagy egyenesen az olyan legrégebbi
halakig, mint a latimeriák (ez egy több százmillió
éves, ma is élõ faj). Ha már olyan értelmes
lények istentelen teremtésére vetemedünk, amelyek
minden rossztól mentes alkotói szándékból
születtek, helyesebb lenne valami egész másra cserélni
a törzsfát, amelynek ágából kinõttünk,
és több százmillió év múltán
várni a józan ész már-már paradicsomi
gyümölcseit. Sok modern evolucionista (biológus) illúziónak
tartja a fejlõdést, különösen azt, amelyik
igazán négyszáz millió évvel ezelõtt
kezdõdött: szerintük az evolúció nem más,
mint gének önmagukat komplikáló, de korántsem
progresszíven öntökéletesítõ tánca.
Azok a lények maradnak fenn, amelyek a többinél jobban
bírják a légi, vízi vagy szárazföldi
ütközési zónában.
Lehet, hogy valaki utópisztikusnak tartja a „másféle,
oxigén nélküli evolúció” imént
vázolt elméletét, s ha a Földrõl van szó,
egyet is értek ezzel a vélekedéssel. Azonban semmit
sem tudunk a többi, csillag körüli bolygóról.
Úgy vélem, az ilyen központi csillagok sugárzó
energiája olyan impulzus is lehet, amely homlokegyenest más
módon alakul át az adott bolygó felszínén
azzá a valamivé, ami aztán képes nem szükségképpen
antropomorf gondolatokra és önmegismerésre. Azt sem
hiszem, hogy az efféle Mások meghatározó vonása
feltétlenül a hozzánk hasonló lényekkel
való kommunikálás vagy legalábbis kapcsolatfelvétel
vágya lenne.
A Mások jelenlétének a felfedezése nemcsak
arra lenne jó, hogy belátnánk: az emberiség
nem a planetáris panoptikum különös szeszélye
a világegyetemben, hanem talán arra is fényt deríthetne,
hogy az antropomorfizmus szabály-e vagy speciális konfiguráció.
Az embereket, miközben saját mércéjük szerint
egyre erõsebbek lesznek, idõrõl idõre észhez
térítik a kontinentális táblák összehúzódásai,
az éghajlat perturbációi; ahhoz tehát, hogy
tisztában legyünk azzal, hogy uralmunk gyakran fordított
arányban áll tehetetlenségünkkel, látnunk
kell: az antropogenezis durván egymillió évig tartott,
a kultúrateremtõ emberi civilizációk pedig
mindössze az utolsó néhány másodpercet
teszik ki a négymilliárd évet számláló
geológiai órán.
Civilizációnkat mérhetetlenül rövid
idõ alatt eltörölhetné a föld színérõl
egy kozmikus méretû beavatkozás, például
egy kisbolygóval vagy meteorzáporral való ütközés,
vagy egyszerûen a Nap valamely ismert energiakitörése.
Sok csillag, amely látszólag megfelel a stabil planetogenezis
feltételeinek, erõteljes és heves sugárzásváltozásokat
mutat. Ráadásul egy ilyen bolygószülõ
csillag, amely képes lenne arra, hogy évmilliárdok
alatt életet hordozó bolygóvá konszolidálja
a maga porkorongját, nem lehet sem kettõs, sem többszörös
csillag, mivel a többszörös csillagok körül keringõ
testek nem képesek stabilizálódni. Ma már azt
is tudjuk, hogy a minimum több millió csillagot számláló
spirálködökben, amilyen a Tejút is, számunkra
elképzelhetetlen viharok dúlnak, ami miatt a csillagászok
egyre inkább hatalmas, beláthatatlan katasztrófák
terepének látják a Metagalaxist – ez mellesleg azt
jelenti, hogy mi a naprendszerünkkel a nyugalom zónájában
vagyunk, ami nem tarthat örökké. Az ilyen megállapításokból
kénytelenek vagyunk azt a következtetést levonni – ami
valójában már régóta ismeretes az égbolt
kutatói elõtt –, hogy a világûr, amely a mi
szegletünkben az élet elõidézõje és
oltalmazója, nagyobb idõbeli vagy térbeli metszetben
nem különösebben kedvezõ az élet számára.
Hogy egy aforizmát idézzek: a világûr nem tudja,
hogy benne vagyunk. Noha nem örök, létezik, hiszen minden
képzeletet meghaladó módon a múltba és
a jövõbe nyúlik.
Függetlenül attól, hogy az evolúciót
roppant, egyenletes vagy különálló pontokból
és szaltációkból álló folyamatként
fogjuk fel, vagyis olyan sztázisként, amelyet fajképzõ
robbanások szakítanak meg és ásnak alá,
el kell ismernünk: a négy nukleotidból, amely az összes
élõlény építését irányító
biokémiai grémiumot alkotja, nagyobb kreativitást
préselt ki az egyedfejlõdés, mint azt a priori várhattuk
volna. Ezért azóta, hogy keresni kezdtem a másolásra
érdemes példákat, folyton arról írok,
hogy utol kell érnünk az evolúció alkotóerejét:
vagy plágiumok (bizonyos megoldások megsokszorozása),
vagy a technobiológiai formatervezés kreatív követése
révén. Ezt a két lehetõséget próbáltam
meg továbbgondolni, hogy néhány évtized múltán
lássam: nekem volt igazam, s ugyanakkor szembesüljek azzal,
sokszor milyen gyalázatosan visszaélünk az általam
imitológiának nevezett másolással, hiszen legnagyszerûbb,
a biológiához képest másodlagos vagy nem másodlagos
eredményeinket a bioszféra pusztítására
és alantas háborús játékokra használtuk
fel, s végül sok minden, amit már elértünk
a még elõttünk álló mesterséges
intelligencia felé vezetõ úton, gyakran ostobaságokra,
szórakozásra, érthetetlen szeszélyekre szolgál.
Nem túl örömteli dolog látni, hova süllyedt
a magasztos szándékoktól vezérelt felfedezõ
szellem.
Azt hiszem, mégiscsak jobb lenne, ha egyedül lennénk
a kozmoszban. Úgy vélem ugyanis, hogy az emberi viselkedés
szintjénél rosszabb a már elérhetetlen állapot.
Az emberevés, amely ott állt fajunk bölcsõjénél,
amint arról a neandervölgyi õsemberek kovakõvel
szétzúzott hosszú csontjai tanúskodnak, az
õsemberek nem elsõ, és nem is utolsó bûnös
cselekedete volt. Így hát érthetõ, hogy a legkülönfélébb
emberi alkotótevékenységek által a világûrbe
vetítjük ki a háborús összecsapásokat,
vagyis a tömeggyilkosságokat.
*N = R*fpneflfifcL
A fenti képletben, amelyet az amerikai csillagász, Drake
állított fel, az alábbi hét szorzó határozza
meg N-t, a Galaxisban található azon civilizációk
számát, amelyek már képesek technoszferikus
tevékenységre:
– R* a csillagok keletkezésének sebessége a kozmoszban
(csillagszám per év),
– fp a bolygórendszerrel rendelkezõ csillagok hányada,
– ne azoknak a bolygóknak a számát jelöli,
amelyek a fent említett rendszerekben találhatóak,
és ökológiailag kedvezõek az élet számára,
– fl azoknak a bolygóknak a hányada, amelyeken valóban
létrejött az élet,
– fi azoknak a bolygóknak a hányada, amelyeken az élet
értelmes formái fejlõdtek ki,
– fc azok a bolygók, amelyeken az élet odáig fejlõdött,
hogy képes kapcsolatot teremteni más világokkal,
– L az általam a továbbiakban technoszferikusnak nevezett
civilizációk fennmaradásának átlagos
idõtartama.
Mint említettem, a civilizációk közti kapcsolat
szószólóinak reményei olyannyira megcsappantak,
hogy jelenleg részben az élet legegyszerûbb formái
(baktériumok), részben létezésük biopaleologikus
nyomai után kezdõdik kutatás, mindenekelõtt
a mi Naprendszerünkön belül. Anélkül, hogy túlbecsülnénk
a földi kutatások jelentõségét, érdemes
hangsúlyoznunk: óriási jelentõsége lenne,
ha sikerülne, például a Marson, akár egy baktériumot,
akár csak biokémiai maradványait felfedezni. Feltételezzük
ugyanis, hogy az életfolyamatok alapja a szénvegyületek
atomváza, illetve elengedhetetlennek tartjuk legalább két
rendszer, a genetikai, nukleotidokból álló rendszer,
illetve a fehérje-rendszer létrejöttét, amelynek
ez a nukleotid-együttes irányítja a fejlõdését.
A tudósok döntõ többsége úgy véli,
a szilíciumatomok, amelyek tulajdonságaikat tekintve némileg
közel állnak a szénhez, nem igazán alkalmasak
szénen kívüli bioszintézisre. De ez nem olyan
biztos. Elképzelhetõ, hogy létrejönnek különbözõ
evolúciós utakra képes rendszerek, amelyek se a földi
nukleotidokon nem alapulnak, se fehérjét nem használnak
építõanyagként. Tehát ha a földiekhez
hasonló polimereknek, például a nukleotidoknak legalább
a maradványait felfedeznénk a Marson vagy például
a Jupiter mellékbolygóján, az Európán,
ennek igen nagy jelentõsége lenne, hiszen növelné
azon hipotézis valószínûségét,
miszerint az egész világûrre jellemzõek a molekuláris
életfolyamatok. Noha ebbõl a Naprendszerben tett pozitív
felfedezésbõl nem következne egyenesen, hogy mindez
az egész kozmoszra igaz, mindenképp egy lépést
jelentene ebben az irányban.
Amikor Drake a Green Bank obszervatóriumban az égbolt
kutatásába fogott, jól tudta: nem áll módjában
földön kívüli égitesteken keresni az élet
valamiféle primitív nyomait, így hát rögtön
rádiócsillagászati keresésbe kezdett. Amikor
sírba szállt egy korábbi tudósnemzedék,
amely a Szaharába rajzolt mértani ábrák segítségével
akart kapcsolatba lépni a feltételezett marslakókkal,
elkerülhetetlen következõ lépésként
mindenféle elektromágneses hullámok körébõl
származó jelek kutatása körül összpontosultak
az erõk, beleértve egy esetleges lézeres kapcsolatot
is. Ismétlem: esetleges kapcsolatról van szó, minthogy
egyelõre nem rendelkezünk elég erõs lézersugárral
ahhoz, hogy e fotonmódszerrel kozmikus távolságra
küldhessünk jeleket.
A Drake-féle képletben felsorolt majd’ mindegyik fajta
valószínûség drasztikusan csökkent az utolsó
fél évszázad során. A világûr
hallgatásának okait legegyszerûbben az alábbi
feltételezések szerint különíthetjük
el:
1. Mindinkább megismerjük a galaxisokban, ezek halmazaiban
és az egész Metagalaxisban uralkodó elemi erõket,
viharokat és instabilitást. Egy születõben lévõ
planetáris életet akár teljes egészében
megsemmisíthet a számos jellemzõ kataklizma valamelyike,
például egy közeli szupernova-robbanás, a kemény
sugarak felvillanása, amikor a mi Napunknál ötszörte
nagyobb tömegû csillagok fekete lyukká omlanak össze,
két galaxis ütközése, helyesebben egymásba
hatolása, vagy általában ha egy csillag elveszti radioaktív
stabilitását, még ha körülötte seregnyi
életet hordozó bolygó kering is.
2. Ahogy a német asztrofizikus, Sebastian von Hoerner a hipotézisében
megfogalmazta: lehet egy civilizáció értelmes, sõt
technogén, csak éppen nem kíván óriási
erõt koncentrálni és pazarolni kozmikus távközlésre.
3. Lehet, hogy egy értelmes, technogén, ugyanakkor viszálykodó,
véres civilizációt, amilyen a miénk is, némileg
lekötnek a bolygóján zajló konfliktusok.
Tudnunk kell továbbá: számtalan olyan tényezõ
van, amely bármilyen csillagközi kommunikációs
kísérletet kizár a lehetséges kozmikus léptékû
tevékenységek körébõl. Csak a hosszú
életû kozmoszhoz képest olyan kérészéletû
lények számára, amilyen a mi fajunk, tûnhet
a világûr az egyenletes és viszonylag tartós
nyugalom birodalmának. A napfényes tavaszi napon nektárt
szürcsölõ méhnek – metaforikusan – éppen
ilyen hamis képzete lehetne a stabil egzisztenciális mozdulatlanságról,
ahogy a bolygón élõ elõdeink számos
nemzedéke is látta. Valójában az egzakt tudományok
egyetlen területe, amelyben minden létezõ arányát
emberfeletti, vagyis valódi mércével mérik,
az asztrofizika. Az asztrofizikusoktól indult a más civilizációk
keresése, amely manapság mindenekelõtt hipotéziseket
szül, amelyek közül a példa kedvéért
említek néhányat.
1993-ban Richard Gott, a Princeton Egyetem asztrofizikai tanszékének
kutatója a „Nature” címû folyóirat 363. számában
közölte a valószínûség-elmélet
sajátos alkalmazásán alapuló hipotézisét.
Abból indult ki, hogy valamennyien véletlenszerû intelligens
megfigyelõk vagyunk, és csupán a mi, közel negyedmillió
éves fajunk létezésének idejét ismerjük.
Fejtegetéseibõl, amelyeket most természetesen nem
tudok teljes terjedelmükben idézni, kitûnik, hogy a létezés
teljes ideje, vagyis az emberi faj élete nem haladhatja meg a nyolcmillió
évet. Gondolatmenete végén arra a következtetésre
jut, hogy sohasem fogjuk tudni gyarmatosítani a Galaxist – nincs
rá elég idõnk, még akkor sem, ha képesek
lennénk fénysebességgel mozogni.
Kétségtelenül joggal vélte úgy Gott,
hogy a földi élet nem egészen négymilliárd
évvel ezelõtti keletkezése annak volt köszönhetõ,
hogy a Nap akkorra már fiatal csillagból érett csillaggá
vált, és sugárzásával képes volt
fenntartani az életet, olyan elenyészõ radioaktivitás-ingadozás
mellett, ami még nem vezetett az élet kipusztulásához.
Ezenkívül Gott nem említi, de általánosan
elfogadott nézet, hogy a Föld gyakorlatilag kör alakú,
ökológiai szempontból kedvezõ övezetben
elhelyezkedõ keringési pályája ugyancsak biofil
volt (a Mars a maga pályájával már e biofil
övezet külsõ határán található).
Galaktikus szinten, vagyis a Tejútra mint spirálködre
vetítve, az egész Naprendszer úgynevezett korotációs
pályán mozog. Orosz csillagászok észrevették,
hogy a Naprendszer valamivel lassabban mozog ezen a körön, mint
amilyen sebességgel a Tejút spirálkarjai örvénylenek.
Valószínûleg kevesebb mint egymillió év
múlva rendszerünk a Földdel együtt belevész
a legközelebbi spirálkarba, vagyis már nem olyan magas
ûrben lesz, mint eddig, hanem, hogy úgy mondjam, a csillag-dzsungelben.
Igaz, még ebben a dzsungelben is kötelezõ a kozmikus
csillagtávolságok léptéke, de egy pár
tucat fényévnyi távolságban végbemenõ
szupernova-robbanás elhamvasztaná a bioszféránkat.
Persze kétségtelen, hogy idõben sokkal közelebbi
problémák elé nézünk.
Gott egész elmélete szakemberek, tehát a tudósok
statisztikai számításait jól ismerõk
támadásainak kereszttüzébe került. Az ellenérvek
röviden így summázhatók: semmilyen értelmes
következtetés nem vonható le nulla információból,
így hát hiába próbálkozunk bármilyen
statisztikai érv alapján jóslatokat megfogalmazni
az emberi faj életképességét illetõen.
Mind Gott hipotézisével, mind az ellene intézett
kirohanásokkal terjedelmesen foglalkozott a „Nature”, ráadásul
a nehéztüzérségi támadásban bevetették
az úgynevezett Bayes-képletet is. Ez egy igen régi,
átgondolt és megbízható képlet, amelynek
segítségével múltbeli események alapján,
többé-kevésbé ismerve a jövõbeli
lehetõségek disztribúcióját, kiszámítható
a fejlemények valószínûsége. Ennek ellenére,
amint az egyik vitázó megjegyezte, mindig érvényes
az ex nihilo nihil fit elve. Nulla információból semmi
sem nyerhetõ, csak nulla információ.
Míg egyes tudósok (mint Joszif Sklovszkij) lelkes
hívekbõl azon tézis szószólói
lettek, miszerint egyedül vagyunk a kozmoszban, rengetegen vannak,
akik tovább keresik az Értelmes Lényeket. Azt hiszem,
a kozmikus civilizációk kérdése az a tudományterület,
amelyrõl talán a legtöbbet beszéltek, írtak
és publikáltak anélkül, hogy bármi konkrétat
tudnánk róla. E megjegyzések zárásaként
azonban hadd tegyek egy véleményem szerint inkább
optimista észrevételt: az élet az információ
testébe öltöztetett létezés valamiféle
formája. Az információ, legjobb tudásunk szerint,
csakis adagokra, kvantumokra osztott, vagyis diszkrét formában
tud konstruálni vagy irányítani valamit. Ezért
aztán korántsem véletlen, hogy minden etnikai nyelvünk
némileg hasonlít a genetikai kódhoz. Ha bárhol
a kozmoszban élet születik, a molekuláris szintrõl
fel kell emelkednie a makroformákhoz. Hogy az értelem szükségképp
keletkezik-e a faji sokféleségbõl, vagy ritkaságnak,
sõt kozmikus csodabogárnak tekinthetjük-e, arról
fogalmunk sincs. Mindenesetre nem lehetséges olyan széles
körû technológiai ismeretekkel rendelkezõ, rádióadókat
építõ civilizáció, amely kizárólag
fényévnyi távolságokra képes artikulálatlan
kiáltásokat küldeni. Ha a rádiós keresés
egyszer sikerrel jár és üzenetet kapunk egy másik
csillagról, meg fogjuk fejteni. De gondoljunk arra: az asztrofizika
azon ifjú ismerõje, aki Angliában elsõként
figyelt meg pulzárt, amint rendszeres idõközönként
erõteljes radioaktív sugárzást bocsát
ki magából, kollégáival együtt tévedésbõl
intelligens jelzésnek vette e rendszerességet. Ezért
Sklovszkij hipotézise, miszerint szükségképp
észrevesszük az általa „csodáknak” nevezett kozmikus
jelenségeket, elég félrevezetõ. A természetes
és csodaszámba menõ jelenségek megkülönböztetése
a Földön is nagy gondot okoz, hát még ha kozmikus
szinten kell ilyen megkülönböztetést tenni.
KÖRNER GÁBOR FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu