Miután Jugoszlávia története katasztrófával
ért véget, a veszteség miatti fájdalom lehetõséget
ad az újrakezdésre, a kapcsolatok új formáinak
keresésére. Egyre világosabban látom, hogy
a kollektív létezésbe illeszkedés nélkül
nincs értelmes élet, bár persze egy közösség
nevében értelmetlenül meg is lehet halni. Tíz
évvel a függetlenség elnyerése, valamint a föderalista
struktúrából és a kommunista rendszer zsarnokságából
való kikerülés után a szlovén nemzeti
állam most azzal áll szemben, ami – ahogy politikai, gazdasági
és médiaelitünk állandóan mondogatja –
kollektív létünk központi kérdése:
a belépés egy újabb kötelékbe, egy új
föderációba, egy újabb egységbe, azaz
a belépés az Európai Unióba és a NATO-ba.
Ám ennek során bizonyos fenntartásokat is
szem elõtt kell tartani. Itt van elõször is az az alárendelt
helyzet, amit a jelölt országoknak az EU-bõvítési
folyamatban el kell fogadniuk. Az EU gyakran bírált „demokrácia-deficitje”
miatt is bizalmatlan vagyok. Konkrétan arra gondolok, hogy az Európai
Bizottságot, az EU fõ döntéshozó testületét
kinevezett, nem pedig választott politikusok vezetik. Aztán
itt van még az európai nyilvános szféra gyengesége,
amelyhez a komoly nemzetek közötti viták folytatására
alkalmas média és fórum hiánya is hozzájárul
– itt nemcsak politikusoknak, hanem a különbözõ civil
szervezeteknek és fõként maguknak az állampolgároknak
a vitáira gondolok. Fontos integrációs tényezõ
volna, ha erõsebb lenne az államhatárokon túlnyúló
erkölcsi és politikai szolidaritás, hogy kialakuljon
az összetartozás tudata és különbözõ
formái. Ebben az összefüggésben az EU szégyenletes
passzivitása a jugoszláv háborúk esetében
aligha tartható véletlennek. Inkább annak a bizalmatlanságnak
a félreérthetetlen jele volt, amit az EU tagországok
táplálnak Európa terra incognitája, a Balkán,
a kontinensen belüli sötét földrész iránt.
A mindennapi felfogás triviális nyugat-európai prózájában
ez alapjában véve azt jelentette, hogy a bosnyákokat,
horvátokat és a szerb nemzeti szocializmus más áldozatait
nem tekintették igazi, telivér európaiaknak, és
ezért mindvégig nem is tartották õket érdemesnek
arra, hogy szervezett erõfeszítéseket tegyenek azért,
hogy véget vessenek a megkezdett népirtásnak.
Ha mindezt tekintetbe vesszük, nem könnyû belenyugodni
állami szuverenitásunk részleges feladásába,
vagy felmérni, milyen következményekkel jár ez
egy olyan nemzetek fölötti képzõdmény esetében,
mint az EU – különösen, ha azt is figyelembe vesszük,
hogy a posztkommunista államok csak nemrég nyerték
el állami szuverenitásukat. Ez mindenekelõtt Szlovéniára
vonatkozik, amely Magyarországtól vagy Lengyelországtól
eltérõen egész történelme során
sosem lehetett önálló és független állam.
Miközben Nyugat-Európában hosszú ideje folyik
a vita a nemzetállam hanyatlásáról, mely a
globalizáció miatt következett be, mi, szlovének
az utolsó nacionalizmus-vonat utolsó kocsijába ugrottunk
fel, hogy legitim lépést tehessünk a nemzetállam
irányába. Nem véletlen tehát, hogy túlnyomórészt
még mindig egy etnikai alapú állam tagjainak tekintjük
magunkat, miközben a legtöbb nyugat-európai ország
már több vallású és több kultúrájú
közösségnek kezdi magát tekinteni, ahol a közélet
alapelve a törvény és az alkotmány tisztelete,
nem pedig az etnikai hovatartozás. Az együttélés
gyakorlata sem kizárólag az etnikai identitáson múlik,
hanem sokkal inkább az állampolgárok alkotmányhûségén,
„alkotmány-patriotizmusán”, Jürgen Habermas kifejezésével
élve, aki ebben Dolf Steinberger 80-as években megjelent,
a nemzeti princípium elutasításáról
szóló tanulmányához kapcsolódik.
Ám az etnikai identitás még korántsem
nyilvánítható túlhaladottnak, mindenesetre
jóval egyszerûbb, mint az „alkotmány-patriotizmust”
átható bonyolult politikai megfontolások: kétes
elõnye az emberi egység más megalapozásaival
szemben abban áll, hogy naturalizálja a történelmet,
vagyis úgy tekinti a kultúrát, mint természeti
jelenséget, a szabadságot pedig mint szükségszerû
adottságot. A nemzetállam, ami az etnikai egység elvét
minden más lojalitás fölé helyezi – ahogy Zygmunt
Bauman Liquid Modernity címû legújabb könyvében
meggyõzõen kimutatja –, a sikeres közösség
egyetlen példája a modern korban. A nacionalizmus az egyetlen
olyan ideológia, amely elegendõ meggyõzõ erõvel
és hatékonysággal vitte végig sokszor erõszakos
ambícióit az átfogó közösségi
státus eléréséig. Kelet-Európában
az „egy nép – egy nyelv” romantikus ideálja, amely magában
foglalja a nemzet lefordíthatatlan és elidegeníthetetlen
szellemét, különösen sikeres volt. Itt az a filozófia,
hogy a nemzetállami szuverenitást organikus módon
kell felfogni – ahogy Johann Gottfried Herder tette –, sokkal termékenyebb
talajra lelt, mint az állampolgár egyetemes identitásának
hangsúlyozása, amelyet a francia forradalom és a felvilágosodás
vezetett be.
Az az elgondolás, hogy egy nép egysége és
önbecsülése legitim módon alapozható az
etnikai homogenitására, fontos indíttatást
kapott a német romantikától. De azt se felejtsük
el, hogy a nemzetállam sikere arra a tényre vezethetõ
vissza, hogy sikerült elfojtania vagy megsemmisítenie minden
más csoportot, amely megpróbálta érvényesíteni
az érdekeit. Konokul harcolt a helyi intézmények és
a helyileg öröklõdõ jogok ellen, és mindenkire
rákényszerítette a saját nyelvét és
a saját történelmi emlékezetét. Félretolt
minden más tradíciót, a regionális hagyományoktól
a nyelvi hagyományokig, pl. a provanszál és a breton
nyelvet Franciaországban, a stíriai és az isztriai
dialektust Szlovéniában.
Ha tehát egyetértünk abban, hogy még
ma is elég nehéz a nemzetállam keretein, pontosabban
az etnikai hagyományok keretein kívül gondolkodni –
amit talán elvetünk, de amit a mai világban mégse
tudunk megkerülni –, akkor azt hiszem, volna értelme átgondolni
a különbséget a patriotizmus és a nacionalizmus
között. Minden tudományos szõrszálhasogatás
nélkül ki lehet jelenteni, hogy a patriotizmus a nacionalizmus
megszelídített és civilizált változata;
sõt: kifejezetten nemes érzés is lehet. George Orwell
Politics and the English Language címû 1946-os esszéjében
a patriotizmust úgy tekinti, mint a soviniszta nacionalizmus legkevésbé
elfogadható, legkárosabb, legszégyenletesebb és
legbrutálisabb aspektusainak az elutasítását.
Egy nacionalista, aki úgy hisz a nemzetében, mint „ a legfõbb
eszmény” megtestesülésében, mint metafizikai
igazságban, szeretné biztosítani övéinek
a kollektív létezését – méghozzá
a másokkal szembeni erõszak és gyûlölet
útján, gyakran áldozatul esve annak az illúziónak,
hogy saját nemzetének hibái és gyengéi
csupán az idegenek összeesküvésének a következményei.
A patriótát azonban a kulturális sokféleség
és különösen az etnikai és vallási
kisebbségek iránti tolerancia jellemzi. Magától
értetõdõnek tartja, hogy ezek a kisebbségek
megõrzik saját hagyományaikat – amiképpen õ
maga sem szégyelli egy etnikai közösséghez tartozását,
és nem tér ki a hovatartozással járó
erkölcsi felelõsség elõl sem.
E megfontolások ellenére – amelyek nem Európa-ellenesek,
inkább euro-szkeptikusak, ami fontos különbség!
– mégis úgy látom, hogy a szlovéneknek jobb
volna, ha részt vennének az európai integrációban.
Azt hiszem, jobb lenne, ha Szlovénia aktív szerepet vállalna
a „sokféleség európai egységének” kialakítását
célzó döntõ intézményes folyamatokra
vonatkozó határozatok meghozásában – még
ha ez csak kis szerep lehet is –, ahelyett hogy csupán kívülrõl
szemlélné õket. Végül is gyakran tehetetlenek
vagyunk szomszédaink politikai és gazdasági, sõt
sokszor leplezetlen területéhségével szemben
– különösen Ausztriára és Olaszországra
gondolok, két EU-tagországra, amelyeknek a kormányzata
egyre populistább és konzervatívabb, és hajlamos
az EU-ellenes retorikára.
Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk azokról a sajátos
ellentmondásokról, amelyek a szlovének “elegek vagyunk
mi magunknak” típusú fantáziálásaiban
rejlenek, s amelyek hazám mai közéleti vitáiban
abban az irracionális, ugyanakkor belülrõl fakadó
vágyban nyilvánulnak meg, hogy úgy lehessen összeszûrni
a levet valakivel, hogy ne kelljen utána viselni a következményeket.
Miután Szlovénia sikeresen kimenekült a szétesett
Jugoszláviából és az azt kísérõ
vérfürdõbõl, a politikai elit és a közvélemény
is kinyilvánította, hogy az országnak a továbbiakban
semmi köze a Balkánhoz. 2001. szeptember 11-e, a New York és
Washington elleni terrortámadások után – bár
a szlovén közvélemény erre felháborodással
reagált – voltak óvatos és legalábbis számomra
irritálóan önelégült célzások
arra, hogy az amerikaiak azt kapták, amit globális expanziós
politikájukkal kiérdemeltek. Euro-atlanti szolidaritásról
tehát szó sem volt. És az EU-hoz való csatlakozás
sem úgy jelenik meg a szlovén közvélemény
nagy része elõtt, mint lehetõség a kívánatos,
erõsebb kötelékek kialakítására
– nemcsak gazdasági vonatkozásban (amit akkor is meg kéne
tennünk, ha egyébként „kívül” maradnánk),
hanem politikai, kulturális és társadalmi tekintetben
is. Inkább úgy fogják fel, mint olyasmit, amitõl
tartani kell, mint ami utat nyit a külföldi „spekulánsok”
elõtt, hogy hasznot húzzanak a mi erõfeszítéseinkbõl.
Ezenfelül mulatságos, hogy az EU-ra nemet mondók szerencsétlen
koalíciójában együtt találhatjuk a radikális
baloldalt (amely számára az EU és a NATO csupán
a politikai és katonai hegemónia megtestesülése)
és a radikális jobboldalt (amely szerint a sajátos
szlovén identitás – bármi legyen is az – egész
biztosan eltûnne az átfogóbb integrációban,
hiszen ezt a szlovéneknek a korábbi Jugoszláviában
is alig sikerült elkerülniük). Vagyis a szlovén nép
nem akar visszakerülni a Balkánra, Amerika irányában
a legjobb esetben közömbös, az EU-ban pedig természeti
és emberi erõforrásaink önzõ kizsákmányolóját
látja. Úgy látszik tehát, mintha nem akarnánk
tartozni sehová.
Az effajta elszigetelõdés véleményem
szerint tûrhetetlen. Elég az EU azon történelmi
jelentõségû céljaira gondolni, hogy egész
területén hasonló életkörülményeket
teremtsen és végsõ soron meghatározza minden
polgára közös sorsának feltételeit. Egy
olyan állampolgárság helyett, amely azon alapul, hogy
az ember lényegi vonásokban osztozik azokkal az emberekkel,
akiknek ugyanaz a nyelvük, mitológiájuk és történelmük,
az európai „kettõs állampolgárság” az
ideális forgatókönyv szerint nemcsak a saját
nemzethez való tartozás egy formáját jelenti,
hanem a római, maastrichti, amszterdami, schengeni és nizzai
szerzõdéssel létrehozott államok feletti vonatkozási
rendszerhez való tartozást is. Ne értsenek félre:
Nincsenek illúzióim. Abszolúte tudatában vagyok
annak a ténynek, hogy a „belföldi” és „külföldi”
szempontok közti ide-oda ingázás dilemmája nem
foszlik semmivé Szlovénia EU-csatlakozásával,
egyszerûen csak internalizálódik. A határ a
helyén marad, de a jelentõsége megváltozik.
A szlovén állampolgárok érdekeit mégis
átfogóbban lehet képviselni, ha nemcsak a szlovén
alkotmány védi õket, hanem európai elõírások
és törvények is.
Gondoljunk például arra, hogy a külföldieket
Olaszországban manapság így hívják:
„excommunitari”, azok tehát, akik az EU-n kívüli országokból
jönnek. Az EU-tagországok polgárai már régóta
hozzászoktak, hogy az EU-ban mindenütt érvényes
munkajog alapján az adott állam polgárainak helyzetét
élvezzék (ami a sport világában, különösen
a futball esetében a legszembetûnõbb). Ez ugyanakkor
szigorúbb politikához vezetett az EU külsõ határai
tekintetében. Ez az újonnan megerõsített Európa,
amely oly békeszeretõnek látszik, kívülrõl
nézve egészen másképpen fest. A schengeni szerzõdéshez
nem tartozó országok polgárait másodosztályú
polgárokként kezelik az EU-országokban. Nehezen kapnak
beutazó vízumot és tartózkodási engedélyt
vagy munkavállalási engedélyt; gyûjtõtáborokban
tartják õket fogva Európa új határain,
vagy rövid úton kiutasítják õket. Ha a
politikusok arról akarják meggyõzni a választóikat,
hogy az EU keleti bõvítése a köz javára
válik, fenn kell tartaniuk a biztos külsõ határok
képzetét – és éppen ezt teszi a schengeni szerzõdés.
Ha a belsõ határokat sikerrel akarják lebontani, a
külsõ határokat az EU-nak meg kell erõsítenie.
Ám ezzel a politikával ellentétben az EU-bõvítésbe
bekerülõ kelet-európai országok választói
úgy vélik, több értelme volna gyengébb,
nyitottabb határokat tartani fenn azok között, akik belül
vannak, és akik még nem.
Dick Schumernek például teljesen igaza van, amikor Modern
Slavery címû cikkében a Frankfurter Allgemeine Zeitung
2001 márciusi számának angol kiadásában
kijelenti, hogy Lengyelországnak például mind régóta
fennálló történelmi, mind pedig újabb
gazdasági és politikai okokból esetleg nehezére
esik majd új, merevebb határokat elfogadni Litvániával
és Ukrajnával. Ugyanez áll a csehekre és a
szlovákokra. Magyarország az 1920-as trianoni szerzõdés,
e „dicstelen béke” óta minden magyar támogatására
alapozza politikáját, ami természetesen magában
foglalja a jelentõs számú magyar kisebbségeket
a szomszédos Romániában, Szlovákiában
és a maradék Jugoszláviában; Magyarország
idõközben egyre világosabban kifejezésre juttatja
azt a reményét, hogy a belülrõl zárt Európában
jobb védelmet tud majd biztosítani kisebbségei számára..
Szlovénia hatalmon lévõ koalíciója,
és ennek hajtóereje, a liberális demokraták
középbal pártja, ha kell, ügyesen tud hivatkozni
progresszista, republikánus, etnikailag közömbös
hagyományaira, és ezzel jelentõs és dicséretes
mérvû védelmet tudott biztosítani az olasz és
magyar kisebbségeknek. De a szlovén kormány nem volt
elég nemzeti érzésû és elég érzékeny
a szlovén kisebbségek siralmas helyzetére a szomszédos
országokban, mindenekelõtt a kisebbségek gyorsan szertefoszló
jogaira Olaszországban és Ausztriában. És határproblémáit
sem oldotta meg Horvátországgal. Ami azzal függhet össze,
hogy a horvátok kollektíve irigykednek a szlovénekre,
mert hazánknak Horvátországgal ellentétben
csak egy rövid háborút kellett kiállnia, így
többé-kevésbé érintetlen ipari és
szociális infrastruktúrával kezdhette meg függetlenségét.
Általában véve lehet azt mondhatjuk, hogy az európai
normák érvényesítése a modernizálás
irányában ható pozitív lépésnek
kell tekinteni, viszont a szigorú schengeni elõírások
átvétele a külsõ határok vonatkozásában,
egy olyan idõszakban, amikor a jelölt országok még
belépésre várnak, negatívan is hat. Nem kétséges,
hogy a bõvítési folyamat kérdéseket
vet fel Európa határaival kapcsolatban, bár persze
rokonszenvesebb és elõkelõbb volna „határok
nélküli Európáról” álmodozni. Az
ilyen utópikus fantáziálásra is szükség
van. De nem kéne szem elõl téveszteni azt a tényt,
hogy míg ezek a határok nyugaton, északon és
délen egyértelmûen vannak meghatározva, keleten
– és ez Európa Achillész-sarka – egyáltalán
nem. Ebben az összefüggésben nem hiszem, hogy kellõ
figyelmet fordítunk arra, hogy Szlovénia kijátszhatná
a „Balkán-kártyáját” – mégpedig nemcsak
gazdaságilag, hanem a kultúra, a tudományos kutatás
és képzés terén is. Például egy
„Délkelet-európai Egyetem” alapításával
európai hídként mûködhetne a tudás,
a kritikus szemlélet, az információ és a szakképzettség
közvetítésére az egykori Jugoszlávia és
a Balkán kevésbé szerencsés részei irányában,
ahelyett hogy elfordulna a régiótól, szabadulni próbálna
tõle, mintha Szlovénia valamiféle cordon sanitaire
volna, ez a sors egyébként még szintén elérhet
minket.
***
A jobboldali politikai pártok jelentõs hasznot húznak
az EU változó határaiból, miközben a baloldali
és középpártok csak döbbenten állnak
és néznek. Az EU-n kívüliek elleni programokkal
fellépõ pártok Európa-szerte mindenütt
jelentõs közönségtámogatásra tettek
szert. Ide sorolható a dán Volkepartie, Jörg Haider
FPÖ-je Ausztriában, a Silvio Berlusconi vezette jobboldali
blokk Olaszországban, a spanyol középjobb párt,
a Partido Popular, a francia Front National és a belga Vlaams Blok.
Bár ezekben az agresszíven jobboldali pártokban politikailag
csak néhány közös vonás van, valamennyien
osztoznak abban a célkitûzésben, hogy lehetõleg
minél inkább megkeserítsék a bevándorlók
életét. Ha lehetne, legszívesebben visszatoloncolnák
a bevándorlókat oda, ahonnan jöttek, és jelentõsen
korlátoznák a különbözõ etnikumok keveredését.
Ne felejtsük el, hogy ezek a jobboldali politikusok az idegengyûlölet
szítása során korántsem provinciális
módon érvelnek, ami automatikusan közfelháborodást
váltana ki az etnikai hecckampányok ellen. Ezek a pártok
sok esetben éppen az Európai Unió nyújtotta
eszközöket használják fel.
Véleményem szerint a szlovének az ilyen törekvéseknek
sokkal hatékonyabban tudnak majd ellenállni, ha bent leszünk
az EU-ban, mint ha kívülrõl, szelíden próbálnánk
apellálni a nemzetközi nyilvánosság toleranciájára
és az ésszerû belátásra, amelyekbõl
manapság nagy hiány mutatkozik. Gondoljunk csak például
arra, hogy Jörg Haider ellenszegült annak, hogy az osztrák
alkotmánybíróság döntésének
megfelelõen kétnyelvû, német és szlovén
nyelvû helységnévtáblákat tegyenek ki
Karintiában, ahol évszázadok óta nagyszámú
szlovén etnikai kisebbség él. Vagy arra a dacos kijelentésére,
hogy a karintiai szlovének nagy része nem is szlovénül,
hanem „vendül” beszél, mert a szlovén közösség
látszólagos csökkentésével könnyebb
volna az alkotmányban garantált etnikai-kisebbségi
státusukat aláásni, és az ebbõl a státusból
következõ törvényi védelmet megtagadni,
bár ennek a gyakorlatban egészében véve nyilván
ritkán szereztek eddig érvényt.
Nem volna szabad szem elõl tévesztenünk a következõ
paradoxont: kinyilvánított EU-ellenes beállítottsága
dacára Haider pártja sohasem mulasztana el egyetlen lehetõséget
sem arra, hogy jól megtömje a zsebét a mezõgazdaság
és a mûemlékvédelem céljára szolgáló
EU strukturális alapokból; olyan pénzekbõl
tehát, amelyek kimondottan a szolidaritás elõsegítésére
vannak szánva, ahogy ezt Klaus Ottomeyer Die Haider-Show. Zur Psychopolitik
der FPÖ címû elemzésében kimutatta (Drava
Verlag, Klagenfurt /Celovec, 2000). És az sem véletlen, hogy
Haider örül a határokat átlépõ partneri
kapcsolatok lehetõségeinek a hasonló érzelmû
szomszédokkal, Dél-Tirollal, valamint Venetóval és
Friauli-Venezia Giuliával, olyan észak-olasz régiókkal,
ahol a határok menti együttmûködés erõsítené
a gazdaságot és különösen a turizmust.
Ahelyett hogy egy magas életminõségû föderalista
Európa megteremtésére törekedne, az EU egyre
inkább olyan kezd lenni, mint Amerika „elkerített közösségei”,
ahol a jómódú negyedek lakói felfegyverzett
õrökkel, magas ingatlanárakkal és korlátozott
bebocsátással tartják fenn területük etnikai
és társadalmi-gazdasági homogenitását.
De vigyázzunk, ez nem az amerikai politikai-gazdasági urbanizmus
olcsó imitálása vagy az amerikai nyomás eredménye,
hanem teljességgel „belföldi”, teljességgel európai
reagálás egy valóságos kihívásra.
Gondoljunk csak bele, hogy Európának azok a régiói,
tanúsítják a legnagyobb mérvû ellenállást
a külföldiekkel szemben, amelyek gazdaságilag a legsikeresebb
régiók közé tartoznak, és ezt a státust
csak nemrégiben érték el. Sem Ausztriában,
sem Olaszország Friauli-Venezia Giulia régiójában
sincs megközelítõleg sem annyi illegális bevándorló,
mint az egykori gyarmati nagyhatalmaknál, Nagy Britanniában
és Franciaországban.
Az ilyesfajta idegengyûlölet mindenekelõtt erkölcsileg
visszataszító. Hosszú távon azonban gazdaságilag
is kockázatos. Európa alacsony születési arányszáma
alapján (mi, szlovének gratulálhatunk magunknak az
1,2 gyerekhez családonként, mert e tekintetben egészen
európaiak vagyunk) a bavándorlók szakadatlan beáramlása,
állandó migráció kell ahhoz, hogy fenn tudjuk
tartani a magas életszínvonal feltételeit. A munkaerõtartalék
hiánya a következõ tíz évben számos
elõrejelzés szerint a bevándorlás folytatódását,
nem pedig a leállítását fogja szükségessé
tenni. A nemrégiben Németországban megkezdett, politikailag
nagyvonalú program „zöld kártya”, tehát munka-
és tartózkodási engedélyek biztosítására
külföldi szakemberek számára jól példázza
ezt az ellentmondásos helyzetet a mai európai országokban.
Az ilyen ellentmondások lényeges vonása az ellentét
az etnikai veszélyeztetettség érzése (ezek
a sötét bõrû, másfajta emberek veszélyeztetik
a „mi” értékeinket és társadalmi harmóniánkat)
az egyik oldalon, és a gazdasági követlemények
(a német gazdaság ezek nélkül az „importált”
szakemberek nélkül alulmarad) a másik oldalon. Az etnikai
fundamentalizmusnak - nem csak a „németség” eszméjének,
hanem „a magyar lélek”, a „szlovénség”, a „cseh lényeg”
stb. eszméjének is - szembe kell néznie a szabad piac
fundamentalizmusával.
Idõközben az EU-jelölt országok, Közép-Európa
posztkommunista államai maguk is célországokká
váltak számos külföldi számára. A
bevándorlás nagy része, a legális és
az illegális egyaránt, különösen a volt Jugoszláviából
és az egykori Szovjetunióból áramlik ezekbe
az országokba, bár sok bevándorló csak ideiglenes
munkásként érkezik. Ezek az országok nem voltak
felkészülve ekkora bevándorlási hullámra,
súlyosan érintette õket az olyan emberekkel való
találkozás sokkja, akik idegenek, „másfajták”,
és rosszul is kezelték.
Ez a helyzet új kérdéseket vet fel a kollektív
identitás értelmével és céljával
kapcsolatban, különösen az olyan országok számára,
amelyek fõvárosai és városi központjai
ma az etnikai homogenitás lényegesen magasabb fokát
mutatják, mint a múlt század elején. Az egész
20. század folyamán Krakkó, Prága, Budapest
és Ljubljana – mint városi terek és mint a nemzeti
célok elõterében álló helyek – nemcsak
a modernizálódást és az iparosodást
élték meg, hanem kollektív identitásuk nyilvánvaló
és döntõ átalakulását is: a nemzeti
kultúrát, tehát azt, ami egy megválasztott
etnikai hagyományon nyugszik, tették meg uralkodó
kultúrájuknak. Ez többé-kevésbé
erõszakos de-germanizálást jelentett, ami jelzi, milyen
messzemenõ, nagy hatású és erõteljes
volt a porosz és az osztrák uralom. Az elsõ világháború
után például szlovén területen a felsõbb
iskoláknak legalább a felét szlovenizálni kellett,
mivel az órákat addig kizárólag németül
tartották; a tanítás a többi iskolában
az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása elõtt kétnyelvû
volt, németül és szlovénül tanítottak.
A második világháború után ennél
még nagyobb fokú etnikai homogenitás jött létre:
Szlovénia Gottscheer-tartományának idevalósi
német lakossága, a cseh Szudéta-vidék és
Lengyelország terjedelmes részének helybeli német
lakossága a brutális megtorlás szörnyû
forgószelében eltûnt, a holokauszt pedig maroknyira
csökkentette és fõként a nagyvárosokra
koncentrálta Kelet-Európa zsidó lakosságát.
De a kollektív identitás rugalmas dolog. A „képzeletbeli
közösségek” (Benedict Anderson kifejezésével)
kirekesztõ mechanizmusai az etnikai elv purista formáiban
jutnak kifejezésre, ahogy ez a mai szélsõséges
pártoknál a külföldiek, és mindenki, aki
más, fõleg a kelet-európaiak elleni gyûlöletben
megnyilvánul. Ebben a mechanizmusban az a legrosszabb, hogy a bevándorlók
és a vendégmunkások kulturális, nyelvi és
vallási jellegzetességeinek az elnyomására
törekszik, miközben gazdasági erejüket és
szakképzettségüket kész befogadni. Azok az észak-olasz
üzletemberek, karintiai szállodások és flamand
kereskedõk, akik lenézik az olyan külföldieket,
akiknek nincs tele a bukszájuk, az olyan illegális bevándorlók
és vendégmunkások munkáján gazdagodnak
meg, akik nélkül a vállalkozásaik nem volnának
olyan jövedelmezõek.
A külföldi munkások kiátkozása
a privilegizált idegengyûlölõk által, akiknek
az életét végsõ soron ezek a megvetett idegenek
teszik kényelmessé - ez az európai képmutatás
legújabb formája. Csakhogy ez olyan képmutatás,
amivel a mai, és attól tartok, hogy az elkövetkezõ
választásokon is egyértelmû gyõzelmet
lehet szerezni. Ezt muszáj észben tartanunk, különösen
azért, mert a baloldali és középpártok
vonakodva vagy neurotikusan reagálnak a megváltozó
körülményekre. Rendszerint vagy a legkevésbé
sem törõdnek a nemzeti identitással, vagy romantikus
szeszélyként tolják félre. Idõközben
a brit miniszterelnök, Tony Blair „harmadik utas politikaként”
emlegetett laza szociáldemokrata alapelvei és a szociális
piacról szóló homályos retorikája továbbra
is viszonylag kevés elkötelezett választót tud
maga mögött felsorakoztatni. A jobboldali pártok így
újabb területeket tudtak foglalni maguknak. A mérsékeltek
és a liberálisok a maguk részérõl elérték,
hogy a jobb- és baloldali szélsõségesekbõl
közös ellenséget konstruáljanak, jól titkolva,
hogy nekik se nagyon vannak szolidaritási programjaik, a pusztán
szóbeli nyilatkozatokon túlmenõen Kelet-Európa
„új demokráciáiról”, amelyek mára a
megtestesült Másikká léptek elõ, ahogy
ezt Slavoj Zizek Less Love, More Hatred címû könyvében
(Belgrade Circle Press, Belgrad 2022) remekül kimutatta.
Olyan Európa helyett, amely a fokozatosan bõvülõ,
tartós szolidaritásra épül – ahogy ez Írország,
Portugália és Görögország Európába
való sikeres integrációjával megkezdõdött
–, nem kizárt, hogy az EU keleti bõvítése egy
belül megosztott Európához fog vezetni, ahol az új
határok örökségével terhelt állampolgárokat
származási országuk és vásárlóerejük
szerint fogják besorolni. Az egyetlen kérdés az, hogy
mi, szlovének ezt a megosztott Európát belülrõl
fogjuk-e megtapasztalni. Így vagy úgy, de már most
is tapasztaljuk, kívülrõl.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu