Bán András
Búcsú a privátfotótól
(a képiség változó móduszai )
1982-ben kezdtem privátfotó-kutatással foglalkozni. Felsorolom az adott
késő-kádárkori szellemi atmoszféra néhány elemét, amely e kutatást meghatározta.
Az erőltetett modernizáció koncepciói a nyolcvanas évekre kiürülőben voltak:
kikopott mögülük a nyugat-európai kommunista pártok szimpátiája, kialakultak
a fogyasztás mint ellenállás lokális stratégiái, a művészet már nem hitelesítette
kellő mértékben a hatalmat a Helsinki-folyamat során. Míg a hatvanas években
a művészeti és népművelési hatalmi törekvések mögött kitapinthatóak az
utópia elemei, addigra, a hetvenes évekre a minden autonóm kezdeményezést
vagy megnyilvánulást kísérő gyanú lesz a meghatározó, legyen szó amatőr
színházról vagy egyetemi galéria létrehozásáról, beatmiséről vagy táncházról.
Ezen szellemi klíma alatt alakultak ki széles körben a „sorok közti beszéd”
kifinomult technológiái és az alternatív kezdeményezések hálói. A művészeti
kapcsolatteremtés közép-európai gyakorlatai a csehszlovákiai és lengyelországi
politikai fejlemények miatt megszakadtak ugyan, viszont – elsősorban a
Soros Alapítvány jelenlétével, de egy sor hazai művészetközvetítő intézmény
tevékenységének rezzenésnyi módosulásával is – a Nyugatra tekintő tájékozódás
intenzívvé vált.
Szkepszis és reveláció
A kutatás megkezdésekor engem személy szerint két körülmény motivált:
egyfelől bizonyos szkepszissel követtem nyomon a késő-modernista művészetnek
épp akkori változásait, másfelől egy hosszabb alkalmi amerikai út során
felfedeztem magamnak a vizuális antropológia tudományterületét. A szkepszis
és reveláció ezen elegye lobbant be azzal a rendkívül intenzív kutatással,
melynek az akkori Művelődéskutató Intézet adott helyet. A kutatás során
rövid idő alatt közel százezer kép és nagyjából száz életútinterjú került
archiválásra, párbeszéd kezdődött a társtudományok számunkra meghatározó
szakembereivel, publikációs tevékenység indult, és élénk nemzetközi levelezés
alakult ki. Kutatótársamat, Forgács Pétert az első időben inkább a privát
képiség vizuális sajátságai érdekelték, jómagam a képhasználat móduszainak
feltérképezését tűztem ki célul.
Mitől váltunk a nyolcvanas évek elején érzékennyé erre a képi világra?
Bizonyos, hogy fontos szerepe volt ebben a Horus Archívum és Kardos Sándor,
aztán Jeles András, Bódy Gábor jelenlétének, szerepe volt a konceptualista
művészetfelfogás transzformálásának, a nyolcvanas évek új fotóvilágának,
elsősorban Szilágyi Lenke képeinek. De mindezen túl a kutatásnak volt egy
olyan – akkor nem értett, csak művelt – összetevője, amely mélyen összefüggött
a Kádár-kor sajátos erőszakos modernizációjával. A kor politikája zavarban
volt a múlttal, lelkiismeret-furdalása volt a múlt léte és nehezen megformálhatósága
miatt. A családi legendáriumot, a személyes történetek elmondását is gyanú
övezte. A nagytörténelem diszkurzív tere valamelyest átalakítható volt
a „munkásmozgalmi” koncepciók mentén, a privát történelem azonban ellenállt.
Névtelenek családtörténeteit gyűjteni, személyes képeit archiválni, ezzel
akaratlanul is alternatív történetírásra és társadalomkutatásra törekedtünk.
Ezzel együtt maga a kutatás sokkal inkább új szellemi keretek kijelölésére,
mint a begyűjtött anyag aprólékos adatolására törekedett – ez a módszertani
hiba a későbbi fejlemények, az archívum nyomtalan eltűnése miatt sajnálatos
módon erénynek bizonyult.
A privátfotó-kutatás a nyolcvanas évek második felében vesztett intenzitásából,
Forgács figyelme a Privát Magyarország filmsorozat készítése felé fordult,
jómagam a fotóanyag publikálásait szorgalmaztam, kevés eredménnyel. 1989-ben
kiállítást rendeztem a gyűjteményből a budapesti Tölgyfa Galériában. Úgy
tűnt, ezzel új, módszertanilag megalapozottabb fejezet kezdődik a kutatásban,
valójában épp ekkor – a Vitányi Iván-féle Művelődéskutató Intézet összeomlásával
– a teljes archívumnak nyoma veszett.
Azt gondolom, a százezer kép és néhány folyóméter iratanyag eltüntetése
ellenére a kutatás hozadéka és hagyatéka jelentős. Egyfelől a képiség új
horizontját nyitotta meg számos együttműködő kolléga – mint Beke László,
Boglár Lajos, Hankiss Elemér, Horányi Özséb, Kunt Ernő, Perneczky Géza,
Pressing Lajos, Szegő György, Ungváry Rudolf, Wessely Anna – számára, másfelől
még ha a tervezett publikációk nagyobb része nem jelent is meg, a kutatás
öt megvalósult munkafüzete máig használható társadalom- és művészetelméleti
forrás. Fel kell azért sorolnom, hogy mi az, ami készen volt, és nem került
kinyomtatásra: a Beke László szerkesztette Privátfotó-kutatás Európában
szöveggyűjtemény, továbbá az általam szerkesztett kéziratok közül egy terjedelmesebb
tanulmánygyűjtemény, részben az említett szerzőktől, egy nagyobb forrásválogatás,
fordítások, és Richard Chalfennek egy igen jelentős tanulmánykötete, amely
a kefelevonatig jutott a Múzsák Kiadónál. Végezetül bizonyosan pozitív
hozadék az, hogy amikor épp ezidőben megfogalmazódtak a kulturális antropológia
oktatásának egyetemi koncepciói Budapesten és Miskolcon, a módszertan szerszámosládájába
evidens módon bekerült a kamerahasználat, a film- és fotóelemzés.
Visszatekintve egyértelmű, hogy a kutatást a politikai-társadalomtörténeti
környezet motiválta, s ezen környezet nagyléptékű megváltozása sodorta
el 1989-90 táján. A változásnak csupán egyik összetevője Közép-Európa kezdődő
újjáépítése, saját történetének sokszintű, sokszínű és ellentmondásos keresése.
De vegyük észre azt is: a hasonló publikációk, kutatások a kilencvenes
évek során Európa- és Amerika-szerte szintúgy megritkultak. Míg a hetvenes-nyolcvanas
évekből hosszú és soknyelvű bibliográfiát állíthatunk össze a Formato famiglia
– una ricerca sull’imagine típusú publikációkból, a vidéki fotóműtermeket
bemutató kismonográfiákból, vagy az olyan fotókat projektív felületnek
használó személyes vallomásokból, mint Catherine Hanf Noren gyönyörű The
Camera of My Family című kötete; addig mindezen társadalomtörténeti kezdeményezések
termőre fordulására kevés a példa (azért említsük meg ezek sorából Richard
Chalfen Turning Leaves című, két japán-amerikai család sorsát elemző munkáját).
A privát fotóval való foglalkozás nem igazán találja helyét és indokoltságát
a képiség változó diszciplínái, így elsősorban a „visual studies” érdeklődési
körében. Az utóbbi évtizedben vált általánossá az internet, a digitális
adatbázisok építése és a digitális fotózás – és az időbeli egybeesés nem
véletlen.
A nyolcvanas évek végére úgy voltam vele, mint a jeles atlantai vagabund,
Michael Lesy, aki így fogalmazott: „Több százezer pillanatfelvételt megnéztem,
és sok élettörténetet végighallgattam az elmúlt tíz évben. Ugyanúgy tudok
olvasni a képekből, mint egyesek tenyérből.” Nem láttam azokat a képeket,
amelyeket Michael Lesy emelt el kilószám a Technicolor Photo nevű cégtől.
De elgondolkodtató, hogy az általa végignézett felvételek hasonló eszmefuttatást
indukáltak, mint az általam áttekintett, összegyűjtött vagy a Főfotó Vállalattól
elemelt akkori magyar képanyag. Akárhol lapoztam föl olyan kiadványt, amelyben
családi fotó fordul elő, megerősödött bennem a gondolat, hogy létezik valamiféle
globális „Kodak-kultúra”. Azok a Polairoid-emberek, akik családi életük,
családi memóriájuk és legendáriumuk integráns részének tekintik a fényképet,
meglehetősen hasonló módon rögzítik a családi, érzelmi relációkat, meglehetősen
hasonló forgatókönyv, script szerint készítenek, készíttetnek felvételeket
a számukra kitüntetett, jelentős eseményekről. Ezért használta a folklórkutatás
eszközeit jónéhány kolléga a családi fotókat vizsgálva.
Lesy így folytatta szövegét: „Önmagában egyetlen pillanatfelvétel sem
kevésbé banális, mint a ‘petite madeleine’, amit Proust írt le. Önmagában
éppoly ízetlen és közönséges, mint egy teasütemény, de gyakran ez az első
inger egy emléksorozathoz, amelynek hatalmában áll, hogy tagadja az időt
a szerelem kedvéért. Proust regényében a ‘madeleine’ mágikus tulajdonságának
felfedezése véletlen volt, de az ilyen tagadások vagy megerősítések a már
látott vagy megevett, felépített vagy megégett, eltemetett vagy kiásott
dolgok használatán keresztül a megújító vagy összegző vallásos rituálékra
jellemzőek. A pillanatfelvételek talán nem rendelkeznek az úrvacsorai szentelt
ostyák és a sabbath-gyertyák isteni hatalmával –, de gyakran ugyanolyan
re1iktumokként használják őket a magánszertartásokban, amelyek arra szolgálnak,
hogy felfedjék a gyerekek számára annak az érthetetlen világnak a misztériumait,
amely azelőtt létezett, hogy a szerelem és a végzet egyesült volna az ő
életre lehelésükre.”
Az azóta eltelt időben azonban lényegi változások tanúi lehettünk.
A hetvenes-nyolcvanas éveket még átjárta a vágy az elveszett elsődlegesség
után, s különös tisztelet övezett olyan figurákat, mint Utrillo, a vámos
Rousseau, Lartigue, Atget vagy a postás Cheval. A médiával átitatott mai
mindennapiságban azonban nem találják a helyüket a távoli és közeli ‘bennszülött
dokumentumok’. Az ártatlan szemtől búcsúzva elégikusan figyeljük, ahogy
a képiség fentebb tárgyalt válfaja megnemesedve távolodik tőlünk. Egyre
kevésbé érezzük azt az undort, ami a snapshot fotót – más képeit – körülvette.
Az undor nagyobbrészt valószínűleg Medúzának volt köszönhető, a „sorssal”,
a felnövekedéssel együttjáró megkövültségnek, a könnyedség hiányának, annak,
hogy a hétköznap súlyosságra van ítélve. A snapshot nem tudott távolságot
teremteni, nem tudott képekben szólni a megkövültségről, nem ismerte az
álmokat. Sőt, akár azt is mondhatjuk, a snapshot intenciója szerint nem
volt képes a képalkotásra. És nem volt képes a pontosságra sem, hisz nem
volt vázlata, és hanyagul használta a „vizuális nyelvet”. Viszont akaratlanul
is sűrű és sokrétű volt, s így létében a nagytörténelmet ellenpontozta.
Éppen ezzel és ezáltal kínálkozott újra és újra hátországként az egyéb
hátországaitól megfosztott képzőművészet számára.
A mindennapiság medializálódása
A snapshot retorikája egy immár eltűnőben lévő időhöz tartozik. Korábban,
amíg a képi szimbolizáció kereteit normák vagy legalább erős minták szabályozták,
létrejöttek a kollektív memóriában kezelhető jelentések. A mindennapiság
medializálódásával ? amely történésben amúgy a privát fotográfiának is
jelentős volt a szerepe ? az individuális, a lokális, a spektakuláris,
a virtuális jelentéseknek olyan hálózatai szövődtek, amelyekbe a szisztematizálásra
törekvő kutató reménytelenül belegabalyodik. Az új képek – a privátfotó
vagy a snapshot elnevezés már nem helyénvaló –, a megapixelek, webkamerák
és mobiltelefonok képei átlépték a tárgyiasság, a helyhez tartozás, a véges
számosság és a ritualizált használat egy sor korlátját. Azonnali visszacsatolású
természetükből adódóan megszűntek azok a csodás véletlenek, amelyekre például
a Horus Archívum alapozhatott. Az új képek egyre inkább a lehetőség, nem
a szükség miatt jönnek létre. Az új képek átértelmezték a személyesség
eddigi határait, s ennek konzekvenciáit még épp csak mérlegeli a kortárs
művészet. Szűcs Tibor szavaival: „Az a hír járja a művészetről, hogy egyike
azoknak az életformáknak, amik nagyon közel állnak a lélek szabadságához.
Én valóban azért tanultam művészetet, hogy bizonyos szabadságfokot elérhessek.
[…] Felhagytam a művészet gyakorlásával, mert a körülmények, amit ez a
gyakorlat teremtett, a szabadságomban akadályoztak.”
Ha a privátszféra, a magán fotótárak kutatóját eddig nehéz helyzetbe
hozta a képek ijesztő mennyisége, a képi kapcsolatok és emlékek bonyolult
hálója, s a szisztematikus feldolgozás, publikálás helyett jellemzően inkább
törvényszerűségeket sugalló esettanulmányokra szorítkozott, az új kép teremtette
helyzet már reménytelen a számára. Első gondolata az, hogy az új képeket
kézben tartva odahagyja a tudományos beszédmódot, s azt tartja helyénvalónak,
ha hermeneutikai-poétikus kalandokba bocsátkozik, „sűrű képeket” keres
és elemez.
De talán nem ez az egyetlen mód. Az optikai-kémiai fotográfia galaxisát
átélőként határtalannak gondoltuk. Csak igen kevés képpel törődtünk igazán,
hiszen minden időpillanatban újabb képek tízezrei jöttek létre megállíthatatlanul.
Ez a történet a szemünk előtt ért véget, a sötétkamrában fotópapírra lenagyított
képtárgyak régiségnek számítanak – ha nem is ma, holnap bizonyosan. Ebben
az értelemben ma kezdődik a fotómuzeológia, a mi nézőpontunkból kezdjük
értékelni igazán a fotográfiát mint költői objektumot, mint történeti forrást,
mint egyre távolodó életek, érzések, vágyak, személyességek halványodó
emlékét.
Amennyiben ma alapítanánk meg a privát szféra archívumát, természetesen
törekednénk arra, hogy e gyűjteménybe minél többet beemeljünk az elkallódó
képek és emlékek közül. Ám a fontos, visszahozhatatlan, egyszeri, személyes
emlékek ezen hatalmas tárháza, egy ilyen archívum inkább elfedné előlünk
a közös történetet, kései korunk sajátos nagy narratíváit.
Az immaterializálódott új képek a maguk közvetlen kommunikatív terében
élik az életüket, s ha ez így van, talán a kutatónak is oda kellene költöznie.
Amennyiben ma kellene elgondolnom az új privát képek kutatását, semmiképpen
nem tárolószekrényekben és leírókartonokban gondolkodnék, nem interjú-vezérfonalon
dolgoznék. A résztvevő megfigyeléshez valószínűleg többnyire nem kellene
felállnom az íróasztalomtól. A privát fotó – képernyő előtt ülő, régi és
új képekkel egyaránt intenzíven foglalkozó – kutatójának, úgy gondolom,
olyan kezdeményező szerepe lehet, akinek révén a képek és kommentárok spontán
és öntevékeny módon találnak egymásra, összefüggéseikre, személyközi és
tudásközi kapcsolataikra. S ez a mód többet tenne annál, mint hogy életben
tartsa a régi képeket is: összefüggéseik sok-sok szálát, szétágazását tenné
követhetővé, a megértés új hálójába szőné őket. Kidolgozni az ilyen kutatói
habitusokat: előttünk álló feladat.
Bibliográfia
BÁN András
„Szaturnusz lehunyja fél szemét”
Magyar Lettre Internationale, 16
(Biczó Gáborral)
„Kutató tekintet”
Magyar Lettre Internationale, 38
Bán András és Forgács Péter (Sorozatszerkesztő)
Vizuális antropológiai kutatás, munkafüzetek I–V.
I. Perneczky Géza
Csipkebokorgyújtogatók. A korszak mint műalkotás
II. Bán András (szerk.)
Családi fotó I.
III. Jacques Maquet
Bevezetés az esztétikai antropológiába
IV. Wessely Anna (szerk.):
Kritikai beszámolók a fotográfia történetéről
V. Michael Kuball
Családi mozi
Művelődéskutató Intézet, 1984–1985
Haris László (szerk.)
Hórusz Archívum
Magyar Fotóművészek Szövetsége, 2004
R. Nagy József (szerk.)
Családi album.
Vizuális antropológia szöveggyűjtemény
Miskolci Egyetem, 2000
Horányi Attila – Tímár Katalin (szerk.)
Dokumentum [tematikus szám]
Ex Symposion, 2000. 32–33.
Magyar Lettre Internationale, 64. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre:
lettre@c3.hu
|