Csoszó Gabriella
Veled is megtörténhet
A személyes narratíva a kortárs fotográfiában
Szeretettel köszöntök mindenkit, és köszönöm a szervezőknek a meghívást.
E formális mondat ez esetben őszinte örömből fakad, aminek oka a téma
iránti szeretetem.
Mert alkotóként és nézőként is intenzíven érdeklődöm mindazon művek
iránt (és itt most mindenekelőtt a fotóművészetre gondolok), amelyek a
személyes jelenlétünk legkülönbözőbb élményeit, kérdéseit, mélységeit,
intimitását mutatják föl.
Előadásom elsősorban kérdéseket zúdít majd a közönségre, olyan kérdéseket,
amelyek évek óta kavarognak bennem e művekkel való találkozáskor, értendő
ez a saját alkotásaimmal való szembesülésre is. Előadásom első részében
megosztom Önökkel lejegyzett gondolataimat, közben a képek folyamatosan
futnak mögöttem, talán kétszer is. Utána újra szeretném nézni Önökkel együtt
a képeket, és minden alkotóhoz kis kommentárt fűznék.
Fotónaplók
De mely művekről, műtípusról lesz szó? Azokra az intim, személyes hangú,
az alkotó magánszféráját feldolgozó fotónaplókra reflektálok, amelyek elsősorban
a privátfotó közvetlen fotográfiai formanyelvét alkalmazzák. Azokra az
intim, érzéki, személyes művekre, amelyek elmossák a határt a magánügy
és a közbeszéd tárgya között. Amelyek önmagukba kódolják ugyan a konceptuális
művészet tapasztalatait, mégis más utat kínálnak a befogadásra. Amelyek
érzéki, intellektuális kalandra csábítanak az önmagunkra való reflexiónkban.
Elsősorban és direkt módon hatnak az érzékeinkre, az érzelmeinkre,
a közös tapasztalatainkra. Teszik ezt leplezetlen egyszerűséggel és őszinteséggel.
De mivel ezt nem egy intim térben teszik, hanem egy nyilvános, ebben az
esetben, egy művészeti térben, túl a személyes vallomáson, nem tehetünk
mást, mint hogy műalkotásokként tekintünk rájuk.
Miért is vált fontossá számomra ez a műtípus?
Ahhoz a generációhoz tartozom, aki már egyetemista volt a rendszerváltozáskor,
iskoláimat a letűnő szocializmus utolsó éveiben végeztem, abban a vegyes
korban, amikor, ami volt, már nem működött tovább, a jövőt pedig még nem
tudhattuk.
A művészettel és az alkotás vágyával a mi generációnk egy olyan korban
találkozott, ahol a válság (társadalmi, gazdasági, politikai, filozófiai)
már adott volt, ugyanakkor mindenki új alternatívákra vágyott. Akkor (a
nyolcvanas években) már nem lehetett egy fennálló hatalomhoz képest elgondolni
önmagunkat. Sem társadalmi, sem egyéni szinten nem működtek a sztereotípiák,
magunkra maradtunk a lehetőséggel, hogy újragondoljuk önmagunkat, együtt
és külön-külön is.
Ez a politikai pillanat teljesen hasonló tüneteket mutatott, mint az
akkori huszonévességünkből adódó vágy, hogy a felnőttkor kezdetén meghatározzuk
pillanatnyi önmagunkat. A változás természetesen nyitottá tette a művészet
határait is, átvitt és konkrét értelemben egyaránt. Egy kísérleti egyetemi
szakon tanulhattam művészetet, technikai képalkotást is. Elviekben csupán,
és persze pénz nélkül, de mégis kezdtünk hasonlítani az akkori nyugati
civilizációhoz, még ha kissé torz utánzat voltunk is.
Mindezt aláfestette egy éppen ezzel azonos időben zajló digitális
bumm.
Alkotni vágyó fiatalként, aki a szokásos stúdiumaimat végeztem az egyetemen,
faltam azokat a műveket, amelyek ennek a bizonytalan, kaotikus állapotnak
a személyes tükrét jelenthették. Az alkotásban tempóra, konkrét valóságra,
realitásra, érzékenységre, érzékiségre, közvetlenségre, az önmagamra találásban
segítségre vágytam. Így találtam a fotográfiára.
Azt a közvetlen érzéki hangot azonban, amely a privátfotó kevésbé
esztétizáló, vagy legalábbis az esztétikumot másként alkalmazó nyelvét
mutatja fel, nem találtam meg, ill. csak részleteiben találtam meg a hazai
fotóművészetben. (Fontos megemlítenem a Horus archívumot, Jokesz Antal
munkáit…, és itt a sort természetesen bővíthetném.)
Azokat a műveket kerestem, amelyek leplezetlenül az alkotók személyes
életteréből építkeztek, mintegy önmagukat megtéve a képek alkotójává és
témájává egyaránt, hangsúlyozva az egységet és a szubjektum létjogosultságát.
Ellentmondva az akkori hagyományos reprezentációs elméletek én-apparátus-valóság
különálló hármasságának.
Azokkal a művekkel szerettem volna találkozni, amelyek e hármasságot
egységként gondolták el, és a belső megfigyelést egy relatív valóságképből
építették fel. Ahol az alkotó a gépével nem leképezte a valóság egy darabját,
hanem egymásban létezőként tüntette föl önmagát, önmagát eszközével együtt,
önmagát eszközével együtt a valóságban, hiszen ő maga a képkészítés állapotával
együtt egyben a valóság is, és így tovább, a jelenlétet egységében elgondolva
alkotott meg valami új minőséget
És így találtam a fotónaplókra, majd találkoztam Nan Goldin fotóival.
Később Wolfgang Tillmanssal, Richard Billinghammel, Elina Brotherussal…,
és természetesen ezt a sort is folytathatnám. Akkor még hazai képviselőket,
hasonlóan dolgozó alkotókat nem ismertem. És bár az én munkáim máig őriznek
nyomokat a konceptuális hagyományból, vágytam erre a másfajta hangra, az
ekként gondolkodók inspiratív közegére.
Majd a kilencvenes években, annak második felében Magyarországon is
felnőtt egy olyan nemzedék, amelynek néhány fiatal fotóművésze ezen a leplezetlen,
őszinte, friss és a fotódokumentáció gyökereiből, a festészeti hagyományokból,
valamint a médiaképek özönéből táplálkozva mégis más, a konceptualizmustól
távolodó hangon szólalt meg. (Például Elek Judit Katalin, Puklus Péter
és Hangay Enikő…)
Ők már a rendszerváltáskor, vagy kicsit előtte született nemzedék.
Az ő identitáskeresésük és az önmagukra rákérdezés viszonyítási pontjai,
egy kialakulóban lévő, de alapjaiban nyugati, globalizálódó fogyasztói
társadalom kérdései. Ezek a kérdések nem egy fennálló vagy éppen felbomló
direkt hatalomra vonatkoznak. Az ő kérdéseik a fogyasztásra koncentráló
társadalom normáihoz igazodnak. Arra kérdeznek rá, hogy ehhez képest mit
jelenthetnek az életünk mindennapjai, banalitásai, tragédiái, szerelmei,
vágyai. Ezekben a munkákban a látható pillanatok általában nem történelmi
pillanatok – vannak persze kivételek –, ezek az élet egyszerűségének
a pillanatai. Egyhangúságukat talán csak az elhallgatásra ítélt tabuk felmutatása
töri meg, amely képeken esendők vagyunk, vagy alkoholisták, vagy megriadt
anyák, vagy homoszexuálisok, normákon túli vágyak felé hajlók... A képeken
zoknik, virágok, szeretkezések, fiúk, lányok, félig elfogyasztott reggelik,
a városi táj… Egyszerre mutatják föl a képriport, a privátfotó, a festészet
történetéből a csendélet, az életkép és a tájképfestészet jellegzetességeit.
Jelenkori életképek
Ez történt velem, veled és általában, nagyjából ez történik minden
középosztálybeli fiatallal a nyugati társadalmakban… Az életünk hasonlósága
és egyszerű nemessége, esetleg a periférikusság, betegségeink, vagy a normalitástól
való eltéréseink maradnak a témák.
Lehet, hogy éppen a kilencvenes években értjük meg, hogy nem
a megváltás, hanem egy másik életminőség érkezett el a szabadsággal, és
hogy a fizikai és eszmei szabadságon kívül létezik anyagi is, és a pénz
illetve annak hiánya, ez a fogság is meghatározza, SŐT mostantól ez határozza
meg az életünket? Ehhez képest tanulunk, dolgozunk, álmodunk karriert,
utazunk, szívjuk el az első füves cigarettát, járunk alternatív kocsmákba
és alapítunk családot… És akkor készítjük el fotónaplóinkat, amikor az
életünkben keresünk és újragondolunk vagy újradefiniálunk állapotokat,
normákat, stratégiákat?
Vajon elkészülhetett volna egy olyan napló, mint Elek Judité,
húsz évvel korábban?
Ha elkészülhetett volna, láthattuk volna? Ugyanerről szólt volna? Ebben
a régióban szinte minden tilos volt, ami ezeknek a képeknek az erénye.
Az intimitás, a pszichologizálás, az alternatív kultúra, a destruktív hang,
az érzékiség… A testét leplezetlenül feltáró erős, néhol esendő fiatal
nő legfeljebb titokban mutathatta volna meg nekünk a képeit. De kiállításra
valószínűleg nem válogatta volna be az éles szemű kurátor.
Illetve, Judit képeinek megjelenése előtt még a helyére kellett, hogy
találjon néhány, akkor már Magyarországon is létező személyes, dokumentarista
hang, pl. Szilágyi Lenkéé.
E hang, a külföldhöz képest tízen-huszonéves késésben lévő megjelenése
lehet, hogy szinkronban van a demokrácia és az urbánus kultúra hozzánk
eleve-késve érkezésével?
Már nem egy fennálló hatalomhoz képest gondoljuk el privát életünket,
már lehet PRIVÁT életünk. Nem kell a beépített barátoknak lejelentenie
intimitásunkban zajló pillanatainkat, mi magunk tárjuk fel, valljuk be,
nézünk szembe velük, és hagyjuk, hogy mások is betekinthessenek. A magánéletünk,
ha úgy akarjuk, és a fogadó oldal lehetővé teszi, nyilvános teret kaphat.
És kap.
Azokban az országokban, ahol a tényfeltárásnak és az önreflexív, közvetlen
hangnak hagyománya van, nemcsak a kiállítóterek és a könyvespolcok, de
a bulvárlapok és a televízió figyelme is megnő az egyszerű privát élet
iránt. Talán éppen a túlméretezett sztártermelés ellenhatásaként. Ma már
mindez nálunk is így van. A határok elmosódtak, és végtelennek látszanak.
Az internetes blogok idegen embereket hoznak közel hozzánk, olyan vallomásokkal
szembesítve bennünket, amilyeneket korábban, szűk környezetünkben sem éltünk
át. Az intimitás határai és eszközei szintén változnak.
Újra felmerül az intimitáshoz való jog kérdése, és nemcsak az
ahhoz való jogunk, hogy feltárjuk és megmutatassuk azt, de éppen ilyen
fontos jogunk az elrejtőzés, az intim világunk védelme is. Ennek nyomán
új kérdések merülnek fel bennem, akár, ha a saját képeimre gondolok: a
személyes létem a hozzám közel álló emberek létével együtt formálódik.
Az intimitásom közös intimitás a hozzám legközelebb állókéval, életem szereplőiével.
Ha önmagam intim létét fotózom és mutatom meg, azzal az ő intim világukat
is felmutatom. Vajon ők is akarják ezt? Értik-e, mihez asszisztálnak, amikor
a közelségük okán átadják magukat nekem, amikor engedik, hogy kép készüljön
róluk, velük, általuk?
E képek erejét többek között az adja, hogy közvetlenek, természetesek.
A képkészítés gesztusa már a közös életünk részévé vált, a szülők, a szerelmek,
a barátok, gyermekek megszokták, hogy kicsi gyermekkorunk óta, mi művészek,
rajtuk gyakorlunk portrét rajzolni, figurákat térbe komponálni, árnyékolni,
aztán dokumentálni, világítani, stb. Mindenből mindig képet alkottunk,
és nemcsak az ünnepnapokat fényképeztük le. Társaink a folyamatosan képező
szeretteik modelljeivé váltak, a közös életünknek része már a sok-sok róluk
készült tanulmány.
De vajon van-e jogom az ő arcát, a testét, az állapotait, a
helyzetét, a tárgyait bárki másnak megmutatnom? S ha mindezt megteszem,
közelebb kerülök-e a problémához, a kérdéseimhez, vagy éppen e tárgyiasítással
távolítom el? Az már a sors különös fintora, ha éppen a szüleink szegénységének
és alkoholizmusának felmutatásával magas összegű művészeti ösztöndíjat,
majd szakmai hírnevet és sikert kapunk.
Te, kedves néző, és itt most ismét alkotóként kérdezlek, miért
lennél kíváncsi az életemre? Engem mindkét esetben, művészként és nézőként
is a közeledés és a megértés vágya vezet. Közeledés a saját állapotaimhoz,
vágyaimhoz, hibáimhoz, tévedéseimhez, önmagamhoz. Amikor a saját életem
a művem témája, alkotóként a látszólagos megfigyelő is és a mű témája,
a figyelmem tárgya is én magam vagyok. Segít a fényképezés. Másfajta figyelem
ez, másfajta, a megfigyelés és az újraalkotás folytán intenzívebb jelenlétet
idéz elő a saját életemben. Számomra ez az elmélyülés lehetősége.
A megértés vágyához ugyanakkor az a naivnak tűnő gesztus is
hozzátartozhat, hogy mindazt, ami velem történik, ami az én tapasztalatom,
megmérjem mások tapasztalatában. Hogy megtudjam, ami az én kérdésem, kudarcom,
vágyam és traumám, az hasonlít-e a Tiédhez? A Te reakciód segít átélnem,
hogy mi az, ami túl van a normálison, ami már végképp kudarc, amiről nem
kell beszélni, és amiről feltétlenül kell…
Vagy egyszerűen a megformált, vizualizált kérdések, a művészet kontextusa
segít a feldolgozásban, ahogy egy terápia teszi? Tekintsünk úgy ezekre
a művekre, mint egy nagy, közös feltárulkozásra, egyfajta közösségi-egyéni
és társadalmi-művészeti terápiára?
És végül, ha újra nézőként beszélek, én, mint néző, nem tudok betelni
az élménnyel, hogy tét nélkül nézhetem, közeledhetek, érzékelhetem, figyelhetem
az életed képeit, és nem ítélsz arra, hogy ebben az esetben én is megmutassam
magam, hogy a képeid nyomán keletkező válaszaimat megosszam veled vagy
másokkal. Nézhetlek és nézhetem az életed képeit, és közben elgondolhatom
magam újra egy nyilvános térben, látszólag tét nélkül.
(A TÁJKÉPZELET című konferencián 2007. január 24-én tartott
előadás közben vetített képek Puklus Péter, Wolfgang Tillmans, Nobuyoshi
Araki, Elek Judit Katalin, Richard Billingham, Hangay Enikő munkái voltak.)
Magyar Lettre Internationale, 64. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre:
lettre@c3.hu
|