Tuczai Rita
A Basic projekt mint emlékezet-konstrukció
(Pszichotablók)
Családi kép és emlékezet problémaköréből egy kortárs képzőművészeti
vállalkozást, a Basic project keretében 2004-ben készített Pszichotabló
című képek elemzését emeltem ki. Két művész – Koronczi Endre és Gyenis
Tibor – a közelmúltbeli magánéleti kríziseiket választva témájukul, azokat
táblaképekké fogalmazva alkották meg Pszichotabló című privát fotó-emlék-képeiket.
Azt tematizálták, ami akkoriban leginkább foglalkoztatta őket. Idézve a
projectleírásból:„…megoldatlan személyes problémáik, elsősorban párkapcsolatuk
krízise, s emiatt gyerekükkel, barátaikkal újrarendeződő kapcsolathálójuk,
a napi élet-vitel drámai átszervezése egyfolytában a napi munka elé tolakodott,
idejük-gondolataik-figyelmük nagyobb részét lekötötte”. Az alkotók egy
fotózás alkalmára egybeszólították jelenük és múltjuk fontosabb szereplőit,
felkérve őket arra, hogy játsszák el, jelenítsék meg a művészek által rájuk
testált szerepeiket. Sajátos műfajú kép lett az eredmény – pszichotabló.
A projekt részei még a fotózás során készített werkfilmek. Valamint egy
honlap, amelyen megtalálhatók maguk a fotók és a projekt írásos dokumentációja:
a werkfilmek szövegkönyve, a kiállítás-megnyitó, a projektleírás, a szereplőket
felkérő levél szövege. Maguk a képek színes, digitális kasírozott fotóprintek,
Koronczi Endréé fektetett ellipszis alakú, mérete 200x2050 cm, Gyenis Tiboré
fektetett téglalap alakú 185x242 cm.
Az emlékezést vizsgáló szakirodalmak Bartlett óta megegyeznek abban,
hogy az emlékezés folyamatából már eleve ki van zárva a „mi történt pontosan”
visszaidézésének lehetősége. Amire emlékszünk, az inkább egy rekonstruált,
semmint egy reprodukált múltat hoz létre. Az emlékezést az emlékező személy
attitűdje, várakozásai – általános tudása arra vonatkozóan, hogy minek
kellett történnie és történhetett – legalább annyira befolyásolja, mint
egy bizonyos múltbeli esemény tartalma. Bartlett-et idézve: „A végrehajtott
konstrukció olyan jellegű, amely mintegy
megalapozza a megfigyelő hozzáállását. A hozzáállást vagy attitűdöt
javarészt érzések vagy affektusok képezik, azaz kétely, habozás, meglepetés,
megdöbbenés, bizalom, ellenszenv, undor és hasonlók jellemzik. És ebben
rejlik a lényeg: amikor ugyanis egy személyt emlékezésre kérünk, a leggyakrabban
felmerülő dolog attitűdszerű. A felidézés ezután olyan konstrukció, mely
javarészt ezen az attitűdön alapul, és általános hatása ennek az attitűdnek
az igazolása.” A Pszichotablók a felidézések olyan konstrukciói, melyek
az alkotóik attitűdjén – konkrétabban a nőkhöz, társakhoz való viszonyukon
– alapulnak, és általános hatásuk ezen attitűdöknek az igazolása. A Pszichotablók
megalkotásakor a tudatos esztétikai szándék által felerősödik az emlékezeti
működés mozgósítása, és megfordítva, az emlékezet működésének keresése
módosítja az esztétikai megfontolásokat. Így az emlékképek, attitűdök rekonstruálása,
látvánnyá fogalmazása során a kép és emlékezet sajátos aspektusai nyilvánulnak
meg explicit módon.
A Pszichotablók legalább háromféle vonatkozással bírnak kép és
emlékezet viszonyában. Pszichodrámaként az emlékezet énmeghatározó, szelf-konstruáló
szerepére mutatnak rá. Ennek vizsgálata a pszichológia feladata lehet Emlékezet-konstrukciókként
az emlékezetet, a képpé váló emlékezeti működést teszik szemléletessé.
Ezt a vonatkozást választottam előadásom témájául. De létezik egy ettől
csak kicsit más irányt vevő lehetőség is, melyben a Pszichotablókat társadalmi-emlékezet-konstrukciókként
leírva arra a kérdésre kaphatunk válaszokat: hogyan nyernek jelentést és
személyes jelentőséget az emlékek a társadalmi-kulturális modellekből?
A Pszichotablók emlékezet-konstrukciókként való működésének egyik
kulcsmozzanata, hogy egy emlékezés-szituációba kapcsolódnak be, vagyis
az emlékezés apropója pontosan kidolgozott. Az emlékezés keretét Koronczi
Endre egy élettörténeti elbeszélés képi-narratív formájának kidolgozásában
találta meg, műve a táblaképi hagyományokba ágyazódik, emlékezet-konstrukcióként
való értelmezését ezen képi működésmód felől lehet megközelíteni. Gyenis
Tibor egy privátfotó-szituációt
idézett meg Pszichotablóján, műve értelmezése a privátfotó szituáció
felől adekvát. Az élettörténet és a privátfotó emlékezésben-emlékezetben
betöltött szerepére nem reflektálok itt. Inkább azt bontom ki, hogy ez
a keret az adott mű képiségében hogyan jelenik meg. A két Pszichotabló
elemzését máshol már elvégeztem, ezért Koronczi Endre képére itt csak a
szükséges helyeken utalok. Részletesebb elemzésre Gyenis Tibor munkája
kapcsán vállalkozom – pontosan a privátfotóval való kapcsolata okán.
A vizuális antropológiában bevett gyakorlatnak számít egy privátfotó
leírása. A privátfotó értelemteli struktúráinak felfejthetővé tételét várjuk
ettől a módszertől. Annak reményében kezdek hozzá én is Gyenis Tibor képének
leírásához, hogy a képen megnyilvánuló emlékezeti működés jelentésteli
struktúráit sikerül felfejtenem általa.
A kép első ránézésre egy sajátos társaságról készített privát
fotónak tetszik. A szereplők a belső térben egyedül vagy kisebb csoportokban
elszórtan helyezkednek el, mindegyiküknek megvan a maga kis külön cselekvésrendszere.
A fotózás aktusa mintha meglepetésszerűen érné őket, nem figyelnek a kamerára.
A szereplők közé két szobor is keveredik. A külvilág a hátsó fal két keskeny,
kertre néző ablakrésén keresztül mutatkozik meg. A bal oldali ablak ki
van törve. Az egyébként bútorozatlan belső teret mélységében a szereplők
csoportjai tagolják.
Az előtér centrumában egy kényszeredett testtartású férfi kézi-készítésű
bogarat políroz, a bogár túloldalán, csendes magábafeledkezéssel négy éves
forma kisfiú piros tűzoltóautóval játszik a földön. A két ablak között
a kép középpontjában megsérült férfi áll, oldalán egy-egy nővel. A háttal
nekitámaszkodó nőt – annak válla fölött átnyúlva, merev felsőtesttel és
mereven elnéző tekintettel – öleli. Érintkezésük bizalmas, mégsem meghitt.
A férfi az I. világháborús emlékművek sebesült katonájának mozdulatát idézi,
akit bajtársa vonszol magával. A betegápolás injekciós tűje a nő kezére
van erősítve, bár úgy tűnik, olyan nagy segítségre azért nincs szükség,
a hős áll a lábán, sőt még fegyverét sem engedte el. Másik, sérült oldalán,
az ablakkeretnek támaszkodva piros ruhás nő áll, fél lábán zokniban, kezében
borospoharat szorongat. Cipős lábát – mintegy a legyőzött ellenségen –
a párkányon nyugtatja. A kitörött ablak túlfelén lévő, pici gyereket tartó
férfit nézi. Egymásba kapcsolódó tekintetük biztonságában van a kisgyerek.
A betört ablak keretéből sárkánytarajként merednek a maradéküvegek. A bal
oldali falnak támasztott háttal idősebb pár üldögél. Földön ülő pozíciójuk
korukhoz képest szokatlan. Mindkettejük lábáról hiányzik egy-egy fél pár
cipő. Mellettük a sarokban, törött üvegcserepek között, maga alá gyűrt
lábakkal, szobornő térdepel. A rövid ruhájából kibukkanó kissé nyitott
combjai között felsejlő sötétség a néző felé nyíló vagy éppen bezáruló
feltárulkozás kétértelműsége. Erotikusságát senkire sem néző tekintete,
szoborarcának kidolgozatlansága tompítja.
A jobb oldali falnak döntött létra magasából fiatal nő néz vissza.
Letekeredő ragasztótekercs szalagja köti a földhöz. Mellette, közvetlenül
a talaj felett, zöld művirág levelek közül sárga pólós, tarajosra borotvált
hajú férfi a falat áttörve vagy azon átbújva bukkan elő. Deréktól látszik.
Lazának tűnő mozdulatlansággal tartja magát hasizomból, mint egy kiterjesztett
karú trófea a zöldek tálalásában. De képzelhetnénk akár egy kétlaki növény
sárga porzós virágának a csészelevelek közé is. A hátsó, jobb sarokban
lévő hatalmas műrépába ültetett növénycsoporttal együtt ők a szoba díszei.
A kép jobb szélső figurája egy kacér, feketeruhás szobornő. Tekintetével
és elforduló mozdulatával is különállást fejez ki a társaságtól. Pipiskedő
mozdulatával egy lepkeháló-farkú, konstruált, szőrös állat hátsó fertályát
érintve épp elmenni készül.
A kinti világ természetes növényburjánzása szöges ellentétben
van a belső tér műviségével, ahol növényből, állatból és emberből egyaránt
akadnak kreáltak. A szereplők mozdulataiban is minduntalan felfedezhető
a testeknek valami fura természetellenessége: mezítelenség az üvegcserepek
között, kényszeredett pózban dolgozó mester, földön üldögélő idős emberek,
falat áttörő emberi test, levetett fél pár cipők, eltakarítatlan üvegcserepek…
A mindennapokban elképzelhetetlenek ezek a mozdulatok, tárgyak. Elképzelhetetlen,
hogy egy társaságot ilyen körülmények között akarna megörökíteni a privát
fotós. A szereplők képpel való kapcsolatában nyoma sincs saját maguk megjelenítésnek.
Proxemikára, társadalmi státuszra, társadalmi séma szerinti viselkedésmódra,
a helyzettel adekvát szerep bemutatására… stb. vonatkozó szokásos kérdéseinket
nem tudjuk feltenni. Egyáltalán, a helyzettel van problémánk: ez nem a
hétköznapok szituációja. A fotó minden négyzetcentimétere tudatos képszervező
szándékot sejtet, szemben a privát fotók nagyfokú véletlenszerűségével,
kontrollálatlanságával. El kell engednünk a privát fotó elképzelésünket.
Bár hasznunkra válik: ha a „privát-fotóság” jellemzői elé teszünk egy nem
tagadószócskát, megkapjuk a Pszichotabló működésmódját. Rosalind Krauss
megállapítása szerint a fotó nem más, mint jele vagy nyoma egy partikuláris
oknak, amire referál. Ez a privát fotó esetében a tényleg így történt igazsága.
Gyenis Tibor Pszichotablója nem csupán indexikus lenyomata egy eseménynek.
Keresnünk kell a képkészítő gesztus mögött a kitapintható szimbolikus szándékot.
Az üres, fehér falú, bútorozatlan, kideríthetetlen funkciójú,
társadalmi jelentéssel alig-alig bíró helyiség egyetlen meghatározható
karaktere, hogy belső tér, amelyben egy sajátos célból összecsődített társaságot
láthatunk. Úgy tűnik, a fotón a sebesült hős élettere jelenik meg. E képeseményre
ő terelte egybe életének szereplőit, akik nem önmagukat kifejező szereplők,
hanem perszonifikált jelek, szerepek. Mivel a szobrok mozdulatrendszere
semmiben sem különbözik az élők szokatlan viselkedésétől, vélhetően meg
nem jelent élőket helyettesítenek. A mindent pontosan kijelölő-elrendező
világban nekünk, nézőknek is oda kell állnunk, ahova a fényképezőgépet
rendelte irányított tekintetével. A gép monokuláris lencséje a mi szemünk.
Az üres terem az ő mentális tere, amit kötődései, barátságai, szerelmei
töltenek fel színekkel-élettel, s amelyben úgy vannak egybeszólítva a szereplők,
hogy statikus, rögzítettnek tűnő pozícióikban, zárványként jelöljék a sebesült
hős élet-lélek-világában való mozgásuk vektorait. Mozdulataik iránya az
ő mentális terében való mozgásuk érzelmi viszonyrendszere. Az exhibicionista
növény-lény, aki derűt hozva, kedvesen átbújik vagy áttör az individuum
mentális terének falán, a fal menti mozdíthatatlanságban-otthonosságban
félrehúzódó idősebb házaspár és az élet-tér középpontjában zavartalanul
játszó gyerek – a földközeli állandóság, érzelmi alap mentális igénye.
A fekete ruhás szobornő és a felhők fölé igyekvő lány – e mentális térben
megvalósulatlan találkozások. A Bádogember környékének tárgyi-emberi csomósodása
a törött üveg körüli dráma tér-ideje.
Valamikor betört vagy kitört egy ablak, ami elválasztott egymástól
két embert. Ekkor sérült meg a hős. Kezében a kalapáccsal vajon védekezett
vagy támadott? A baj szétszóródó szilánkjai néhány közelálló számára potenciális
veszélyt jelentenek még most is. A térdeplő szobornő értetlenkedve tartja
kezében az üvegdarabokat, a bajból neki is jutott. Teste egy elmulasztott
erotikus test jelen-tése, aki a törés-zúzás közelségében nyújtott vagy
nyújthatott volna piros-ruhájú meleget. Túl az ablaktörés eseményén az
ablakkeretben – mint egy bekeretezett fénykép a falon – az időben-térben
távoli kapcsolatok képe jelenik meg. Némelyek élesek, elevenek, de a dús
növényzetet simogató lány már szinte homályba vész.
Gyenis Tibor Pszichotablóján a privát fotó indexikus rendje kicsavarodott,
átváltott szimbolikus gesztusba. Nem a kép lett az esemény kedvéért, hanem
az esemény lett a kép kedvéért. S hogy mi végre mégis ez a kvázi-privát
fotó szituáció? Hogy maga a kép megőrizhesse a privát fotók emlékezetben
betöltött egyik lehetséges szerepét: nézegetésével, használatba vételével
újra- és újra elmondhatóvá tegyen egy történetet, ami a privát és társadalmi
emlékezet számára jelentésekkel telített. S az emlékezés gesztusa által
megjelenítse az üvegcsörömpölés utóhangjainak elcsendesedésében való reménykedés
képi varázslatát. Halbwachs gondolatait idézve:
„az emlékezet funkciója nem a múlt megőrzése, hanem annak átdolgozása
olyan módon, hogy gazdagítsa és alakítsa a jelent.”
A Pszichotablók és az emlékezet kapcsolatában mindkét műről elmondható,
hogy az emlékezeti működés megjelenítése sajátos térbeli emlékezet-metaforák
által valósul meg. Koronczi Endre képén az élettörténet az út-életút metaforájában
válik jelentéstelivé, Gyenis Tibor képén az emlékek a lélek mentális tartályának
metaforájában értelmezhetőek. A metaforák kettős kötése révén a kimondott
szavak konkrét képi szituációkban, térdimenziókban nyernek formát: Gyenis
Tibor képén az emlékek tárháza jelenik meg, melyben egyszerre jelenlévőkként,
leltározandókként, elrendezni-strukturálni vágyottakként, elevenekként
és távoliakként keverednek egymással az emlékek. Koronczi Endre képén az
út mozgáskoordinátáira felfűzötten közelednek, távolodnak, kirajzolódnak,
megvilágítódnak az emlékek.
Elmondhatjuk, hogy a Pszichotablókon úgy válik konkrét képpé
az emlékezet, hogy az emlékezet megjelenítésében a kép nem az illusztráció
szerepére redukálódik, hanem esztétikai minőséget hordozó, az emlékezeti
működésre is reflektáló „sűrű kép”-ként egzisztál. A „sűrű kép” Bán András
terminológiájában olyan kép, mely a látványelemek strukturálisan összetett
rétegeiből áll, s ezek finom illeszkedéseit héjanként lehámozhatjuk. Ilyen
vonatkozásokban az emlékezeti működésen túl a Pszichotablók még számos
további értelmezési lehetőséget rejtenek. Releváns kérdéseket tehetnénk
fel például a rajtuk megjelenő későmodernitásbeli ikonográfiáról, a nőreprezentációkról,
a nemiség heteroszexuális normájának alkotókként különböző, elfogadó illetve
szubverzív gyakorlatairól, az individuum morális felelősségéről más individuumok
megjelenítésében stb. Ezen problémák közül a Pszichotablók körül kialakult
kortárs képzőművészeti vita többet érintett is már. De felvetett problémánknál
maradva azt hangsúlyoznám – Barclayt és Smith-t idézve –, hogy e képek,
mint „önéletrajzi emlékek az »élet metaforáiként« is szolgálhatnak. Olyan
jelentésteli forrásterületként használhatóak fel, amelyből merítve megfogalmazzuk
és újra-értelmezzük a múltat, jelentést adunk a jelennek, és feltárjuk
a még
ismeretlen jövőt”.
Az emlékezet-kutatás Halbwachs óta érvényes kérdése, hogy létezhet-e
egyáltalán emberi értelemben vett emlékezés csoport nélkül? A Pszichotablókon
megjelenített privát emlékezeti mező a nyilvánosság terébe helyeződik ki,
közérthetőségre van szánva. Értelmezésében nem kerülhető meg a társadalmiságról,
az emlékezés társas keretéről való gondolkodás. A csoportban történő emlékezésről
Halbwachs gondolatait követve Bartlett így ír: „A társas szerveződés olyan
állandó keretet hoz létre, melybe a részletes felidézésnek mindig bele
kell illeszkednie, s ez igen erősen befolyásolja mind a felidézés módját,
mind anyagát. Ez az állandó keret azután segít azoknak a ’sémáknak’ a megteremtésében,
melyek az emlékezetnek nevezett, képzelettel teli rekonstrukció alapját
képezik. Valószínű az is, hogy az érdeklődések társas keletkezése és ütközése
elősegíti azoknak a sajátos képeknek a kialakulását, melyek megjelenhetnek
az egyéni felidézés során.” A séma, norma, interakció azok a csomópontok,
melyekre a képi működés elméletei és az emlékezeti működés között analógiákat,
párhuzamokat, megfeleltethetőséget lehetne keresni. Ez már egy másik problémakörre
nyit rá. A Pszichotablók „sűrűségük” miatt egy ilyen típusú kérdésfeltevés
megválaszolásához is méltó vizsgálati mezőt kínálnak.
Magyar Lettre Internationale, 64. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre:
lettre@c3.hu
|