Ébli Gábor
A köz és a magán
Múzeumok és privát intézmények a kortársművészet nemzetközi kanonizálásában
Húsz éves a karlsruhei Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM).
Az 1989-ben közjogi alapítványként létrehozott médiaművészeti központ egy
folytonos múzeumi kísérlet. Az új médiát eszközként és témaként integráló
művészeti folyamatok befogadására hozták létre, mivel ezek a művészeti
kifejezésformák nehezen összeegyeztethetőnek tűntek a hagyományos múzeumi
modellel, még a modern vagy kortárs múzeumok bevett gyakorlatával is. Nevébe
tudatosan nem vették fel a „múzeum” szót. Inkább kutató- és alkotóközpontnak
hozták létre, amely projektjei révén nem az utólagos szűrés kényelmével,
hanem kezdeményező társként, egyidejű generátorként viszonyul az új művészethez.
Ezzel a huszadik század elejének kísérleti múzeumi modelljéhez nyúlt vissza,
ahogyan ezt szovjet-orosz, lengyel, német intézmények főként a tízes-húszas
években megtestesítették: temető helyett laboratórium, az élő alkotók otthona
és munkahelye legyen a múzeum.
Az egykori avantgárd programhoz hasonlóan a ZKM modellje sem kerülte
el idővel a klasszicizálódást. A példákból tanulva, a karlsruhei központ
készült is erre. Hiszen ha jó katalizátor, akkor elkerülhetetlenül szükséges
lesz a sikeres projektjeinek archiválása, a létrejövő alkotások, legalább
azok dokumentációjának gyűjtése, feldolgozása, immár múltként történő bemutatása
–, s máris a hagyományos múzeumi funkcióknál vagyunk. Az intézmény törekedhet
az újító profil megtartására, miközben a történetivé váló anyagát vagy
maga kezeli, vagy átadja másnak; ennek ősmodellje is ismerős a klasszikus
avantgárd idejéből, Alfred H. Barr művészettörténész, a New York-i Modern
Művészetek Múzeuma alapító igazgatójának „evolving torpedo” elképzeléséből.
A ZKM a két profil együttes felvállalása mellett döntött. 1997 óta
egy egykori lőszergyár ipari műemlék jellegű épületében található meg,
amely helyet biztosít a változó arányú állandó és időszaki kiállításoknak.
Már két évvel később beköltözött a méretes komplexum két további egységébe
is, s ezt az új társintézményt – amelynek 2009/2010-ben a tízéves jubileumát
számos rendezvénnyel ünneplik meg – immáron hivatalosabb módon, Museum
für Neue Kunst névre keresztelték. A tágabb, alternatívabb „központ” helyett
belebújtak a „múzeum” kényszerzubbonyába. Másrészt a konkrét médiaművészeti
megjelölés helyett itt már csak egy általánosabb viszonyfogalom, az „új
művészet” szerepel. A múzeum mentorai – egytől egyig világhírű német kollégák,
az időközben elhunyt Heinrich Klotztól Peter Weibelig – tágabbra nyitották
a kaput, s mindenféle „új” művészetet beengednek, nem kívánják a médiaművészetet
egy szakintézmény falai között gettósítani.
Létrejött egy szorosan együttműködő két intézményből – a ma húszéves
központból és a tízéves múzeumból – álló egység, amely a mai progresszív,
de felelős múzeumi gondolkodást hivatott szemléltetni. Missziójában a passzív,
utólagosan szemezgető múzeumhoz képest aktívabb központ, de egyben már
múzeum is, annak minden tevékenységével, a múlt megőrzésének a jövő iránti
elkötelezettségével. Merítésében a médiaművészetre fókuszál, tehát szakosodik,
profilt épít, méghozzá a technikai és gondolati értelemben újító tendenciákat
karolja fel, ám ezeket mégsem zárja össze csupán önmagukkal, hanem igyekszik
egy tágabb műfaji kontextusban bemutatni.
Nagy vonalakban kész is a világszerte figyelemmel követett múzeumi
modell: experimentális, de elfogadja az intézményi keretek realitását;
pozitív diszkriminációval segíti a műtárgypiacon nehezebben érvényesülő,
költséges, nagy helyigényű, vagy egyéb okokból az alkotók számára nehezen
létrehozható médiaművészetet, de azt integrálja egy tágabb, toleránsabb
művészetfogalomba; s mindezt tudományos és ismeretterjesztő programjai
révén hangsúlyosan diszkurzív, kutató, oktató, vitatkozó formában és kérdésfelvetésekkel
teszi. A rövid küldetési vázlatból is kitűnhetnek az alapelvek: közgyűjteményi
szerep a non-profit értékek szolgálatában (etikailag), jövőorientált kutatómunka
az emberi ismeretek és kreatív képességek kibontakoztatása érdekében (tudományosan),
s mindezt a minél szélesebb nyilvánosság számára. A ZKM társintézményként
kooperál a lőszergyárban elhelyezett designfőiskolával és városi képtárral
is.
A sorokból remélhetőleg kiérezhető módon, sarkítottan, túl pozitívan
bemutatott intézményben jókora meglepetés, hogy a kettős jubileum kiállítása
száz év modern művészetét prezentálja baden-württembergi magángyűjteményekből.
A kiállítás mindkét kulcseleme első pillantásra ellentétes az eddigi programpontokkal.
A tíz-, illetve húszéves intézmény már ennyire konzervatív lett, hogy kortárs
médiaművészet helyett nézőcsalogató modern művészeti kasszasiker tárlatra
hív? És hová tűnt a közgyűjteményi elkötelezettség: a kiemelt jubileumi
nyilvánosságot arra használja fel a múzeum, hogy a tartomány privát kollekcióit
reklámozza?
Kevésbé kiáltó az ellentmondás, ha az intézmény történetének egy újabb
elemét hozzátesszük: a ZKM részeként már 1999 decemberében a Museum für
Neue Kunst kifejezetten azzal a céllal nyílt meg, hogy Baden-Württemberg
magángyűjteményeinek nyújtson nyilvánosságot. A ZKM két intézménye között
ez már a harmadik eltérés – központ helyett múzeum, szűken vett médiaművészet
helyett tág „új művészet”, és szikár közintézményi profil helyett a magán-
és a közszféra együttműködése. Ha a jubileumi tárlat huszadik századi fókuszát
is idesoroljuk, akkor a jövőorientált kortárs helyett a történeti modern
program a negyedik különbség.
Bíráló olvasatban mindez igazi klasszicizálódás, egy újító küldetés
konzervatív eróziója. Egy az elmúlt száz év megannyi esetéből, ahogy avantgárd
irányzatok és intézmények kifulladtak, és a polgári világ provokátorából
annak kiszolgálójává lettek. Ám kevésbé sematikus és prekoncepciózus nézőpontból
árnyaltabb képet kaphatunk a karlsruhei folyamatról. A médiaművészet integrációját
egy nagyvonalúbb művészetfogalomba már előnyként értelmeztük a túl szűk,
elit szakosodás meghaladása révén; másrészt ez a múló idő egyszerű velejárója,
ahogyan a médiaművészet egy külön inkubátorban táplálandó kísérletből szélesen
elfogadott kortárs trenddé vált. Ehhez kapcsolódott a múzeumi funkciók
beépítése, hiszen az intézmény önnön múltját, a felkarolt médiaművészet
gyerekkorát tagadta volna meg, ha nem gondozza múzeumi keretben a korai
médiaműveket.
Egy lépés innen már csak a harmadik kérdés, a hangsúlyok óvatos eltolása
egy harsányan kortárs programtól a modern művészeti háttérig. Amint a médiaművészet
maga is történettel rendelkező fejezetté vált, elfogadható, sőt kívánatos
lett, hogy ne a semmiből felbukkanó, hanem a modern előzményekhez szervesen
illeszkedő anyagként szemléltessék. A kortárs művészet rendre átesik a
váltáson a múlt meghaladásától nemsokára ugyanebbe a múltba való beilleszkedési
vágyig.
Marad a magángyűjtemények beemelésének dilemmája. A német tartományok
gazdasági, kulturális ereje egy-egy európai országénak felel meg, s a föderatív
szerkezetben a kulturális önállóság révén a tartományok törekszenek is
az önálló nemzetközi identitásra. Baden-Württemberg az egyik leggazdagabb
német terület, az itteni privát kollekciók tovább erősítik a hírét, turisztikai
vonzerejét: banális érdekközösségről volt szó a Museum für Neue Kunst létrehozatalakor,
hogy a gyűjtők nyilvánosságot, a fenntartó közszféra pedig konvertibilis
kulturális valutát kapjon.
Egy induló intézménynél közpénzből törzsgyűjteményt varázsolni megfizethetetlen
lett volna, másutt is gyakran nyúlnak ezért a „gyűjtők múzeuma” megoldáshoz.
Karlsruhéban öt kollekcióval indult együttműködés. Idővel néhányan inkább
önálló intézményeket hoztak létre, míg újabbak társultak; ma több olyan
is akad, amelyik fenntart egy részleges kooperációt a ZKM-mel, miközben
saját múzeuma nyílt. E kettős modellre Christian Boros nagyrészt már Berlinben
látható gyűjteménye a legismertebb példa. A letétek ilyen fluktuációját
lehet elhamarkodott házasságok és botrányos válások sorozataként beállítani,
de reálisabban nézve egy kölcsönös tanulási folyamatról van szó.
A múzeum és a gyűjtők – közöttük egyre több eleve intézményi, céges,
tehát nem magánszemélyi egység – megismerik egymás elképzeléseit, s ezek
változásával újabb és újabb helyzeteket teremtenek. Mindaddig, amíg egy
gyűjtő nem célzottan kihasználja a múzeumi nyilvánosságot saját anyaga
értékének növelésére, majd utóbb piaci értékesítésre, ezt a folyamatos
iterációt nem is érdemes csupán a hangzatos kritika kedvéért támadni. A
jubileumi kiállítás a ZKM saját gyűjteményét hat letéti anyaggal kombinálja,
vagyis a nagyjából féltucatnyi külsős résztvevő a tartomány gyűjtői közül
állandó számnak tekinthető, csupán a nevek változtak. A modell működik,
az egyes résztvevők mozgását természetesnek, akár pozitívnak is vélhetjük.
Ha egy kollekció először egy nagyobb, szakmailag vezetett közintézmény
keretein belül szerepel, majd az itt szerzett tapasztalatai alapján lép
tovább önálló magánintézményi forma felé, azt kárcserbenhagyásként elítélni.
A ZKM közfunkciót lát el azzal is, ha kiindulópontként szolgál az intézményi
háló szélesedéhez. Baden-Württemberg jócskán profitál abból, hogy egy magángyűjtemény
egy múzeumi liaison után saját, nyilvános lábakra áll. A múzeum ebben a
szerepben iskola: ne csak a művészek érezhessék alkotóhelyüknek és a látogatók
a vizuális nevelés helyszínének, hanem a gyűjtők is tudatosodási gyakorlópályának.
A Museum für Neue Kunst létrehozása önmagában elismerés volt a tartomány
gyűjtői felé, s az önállósuló kollekciók új példát mutatnak a többi gyűjtőnek,
művészettámogató cégnek az amatőr státuszból történő elmozdulásra.
Nem kell ebben a munkamegosztásban a múzeumot önzetlen, akár áldozati
szerepben feltüntetni, hiszen tudjuk, az adott közcélhoz (erősödjön Baden-Württemberg
pozíciója a kortárs művészet nemzetközi kánonképzésében) tudatosan ezt
az eszközpárosítást rendelték hozzá: a köz adja az infrastruktúrát és a
know-how-t a múzeum révén, míg a magán oldal adja a gyűjteményeket.
Egyik felet sem szabad piedesztálra állítani vagy álszent módon csupa
magasztos indokkal fényezni, de vélt egyoldalú haszonszerzésért sem illő
csepülni bármely résztvevőt. A két oldal egymásra utalt, ezt felismerték,
s együttműködnek. A Museum für Neue Kunst létrejöttének egyik oka a tartomány
gazdagsága magángyűjteményekben, egyszersmind a múzeum működésének egyik
következménye is az, hogy e kollekciók közül egyre több – például a waldenbuchi
Museum Ritter, a sindelfingeni Schauwerk, vagy az eberdingeni Kunstwerk
– már önálló intézményi keretet tart fenn.
E művészeti háló közgyűjteményei és magánintézményei a jövő közös kulturális
örökségét gyarapítják. Áttételesen még az etikailag megkérdőjelezhető egyéni
haszon is hozzájárulhat ehhez. Ha egy tulajdonos felmondja letétjét, s
a többéves múzeumi szereplés nyomán felértékelődött alkotásait profittal
értékesíti, a közszférát ért veszteség és arculcsapás hosszabb távon megtérülhet
a műgyűjtés népszerűsítése révén. A médiavisszhang és az anyagi haszon
reménye új szereplőket vonz a művészeti arénába, s még ha akadnak is közöttük
további szerencselovagok, tevékenységük mobilizálni fogja a művészeti szcénát,
illetve a nagy számok törvénye alapján igenis akad majd közöttük olyan,
akiben kifejlődik egy valós együttműködési készség a közgyűjteményekkel.
Németországban igen elterjedt a múzeumok és a magángyűjtők itt vázolt
vagy hasonló kooperációja, s ezt kétségtelenül számos csalódás, feszültség,
komoly konfliktus, visszaélés árnyalja. Aki azonban ezért a magán- és a
közszféra különválasztását követeli, az nemcsak kiöntené a fürdővízzel
a gyereket, hanem az okokat sem elemezte körültekintően. A kortárs német
művészet mai nemzetközi sikere ugyanis nem kis részben éppen ennek a –
súrlódásokkal teli, de igen sokrétű – együttműködésnek köszönhető. Azért
hajlik oly sok gyűjtő az eladásra, mert ez a vegyesen köz- és magán intézményrendszer
látványosan javította a német, sőt a német tulajdonban és kontextusban
lévő nemzetközi művészet szakmai és anyagi értékét. S e sikernek a múzeumok
és a szakemberek is örülnek! Az ideális az lenne, ha az ilyen szimbolikus
és materiális értéknövekedés nem váltana ki piaci reakciókat, ám ezt önellentmondás
elvárni, hiszen a siker egyik eleme éppen a magánérdek bevonása, mozgósítása
volt, és akkor a magánérdek negatívumaival is számolni kell.
Hasonló ez a korábban említett más dilemmákhoz is. Ha egy kísérleti
intézmény tartós és pozitív visszhangot vált ki, akkor előbb-utóbb számolni
kell a konzervatív rutinok megjelenésével, hiszen a siker maga váltja ki
az igényt a hagyományos, taxonómiai jellegű működésre. Ugyanígy, ha a médiaművészet
áttörését üdvözölte a szakma, akkor álszentség azon meglepődni, hogy intézménye
fel akarja adni kizárólagos profilját egy tágabb, összművészeti irányért,
hiszen már nincs bizonyítási, (anti-)diszkriminációs kényszere. A művészet
kortárs – modern jellegéről, az intézmények köz és magán viszonylatáról,
összességében a karlsruhei példával érzékeltetni kívánt „nagy váltás” mind
a négy eleméről ugyanígy belátható, hogy adott művészeti céllal, tudatosan
indukált folyamatok későbbi, érett stádiumában üres, demagóg kifogás a
felhasznált eszközök hatásai, mellékhatásai ellen tiltakozni. A pozitív
és a negatív hatások együtt járnak. Nem életszerű az előnyöket magától
értetődőnek beállítani, míg a hátrányokon meglepődést tettetve fennakadni.
Kezelni, kritizálni, csökkenteni lehet a problémákat, de nem kell az egész
modellt kárhoztatni.
A folyamat része a tanulás is. A magán- és a közfunkciók sokat kritizált,
mégsem haszontalan kölcsönhatásának ismert német példája a Ludwig-gyűjteményé.
A házaspár a hatvanas években kezdett műalkotásokat vásárolni, sokféle
kitérő mellett egyre inkább kortársi merítéssel. A mindenféle szakmai skatulyán
át, vadul növekvő kollekció nem követett semmiféle szisztematikus múzeumi
szempontrendszert, utóbb mégis számos múzeum, egyenként is igen eltérő
intézmények kiindulópontja lett. 1970-ben nyílt meg az első kiállítótér,
a Neue Galerie – Sammlung Ludwig Aachenben (ahol az időközben létrehozott
alapítvány mindmáig működik). Az első lépés még csak a nyilvánosság volt,
a múzeumi forma adaptálása később következett Kölntől Bécsen át Budapestig,
két kisebb tengerentúli lerakattal Havannában és Pekingben. Az egyes múzeumokban
közös, hogy törzsanyaguk magán viseli a Ludwig-gyűjtemény szubjektív arányait,
túlsúlyait és hiányosságait, de kollekciójukat már mind maguk bővítik egyéni
felfogás szerint; működésük, kiállítási programjuk is eltérő, együttműködésük
minimális. A név és a gyűjtemény bizonyos közös fókuszán túl igazából nincs
szó valós múzeumi hálózatról. A Ludwig-történetet sokféle kritika érheti
akár emiatt, akár a Peter Ludwig által összemosott politikai, gazdasági
és művészeti ambíciók, akár önmagában a megalomán jelleg, a kortársművészeti
szcénára történő túlzott rátelepedés miatt, de tény, hogy itt is egy folyamatos
kísérletnek lehetünk tanúi: az egyes városok, országok egyéni sajátosságaik
szerint kötöttek, kötnek intézményi kompromisszumokat Ludwigékkal, illetve
ma már az alapítványukkal.
A karlsruhei példában egy adott közintézményi keret keres változó magángyűjteményi
tartalmakat, míg a Ludwig-gyűjtemény fordítva, maga osztódik, eltérő intézményi
feltételeket kényszerít partnereire, illetve fogad el különböző közintézményi
együttműködésekben. Meg lehet róni a Ludwig-megállapodások aránytalanságait,
hibáit, csak ne feledjük el, hogy a Ludwig-alapítások nélkül az érintett
közel tucatnyi központ egyikében sem lenne akár csak megközelítően jelentős
nemzetközi modern és / vagy kortársművészeti múzeum. S e modellek különbözőek,
önmagukhoz képest is változnak: fejlődnek, és más intézményeknek is tanulságokat
kínálnak.
A legnagyobb váltáson az eredeti aacheni helyszín esett át. A galéria
1991-ben új helyre, egy volt ernyőgyár felújított épületébe költözött,
s felvette a ma is használatos Ludwig Forum für Internationale Kunst nevet.
„Galéria” helyett „fórum”, de nem „múzeum”! Peter Ludwig haláláig (1996)
megmaradt a gyűjtés igen széles és állandóan változó globális kitekintése,
extenzív jellege, a kiállítások is a kortárs művészet rendre új jelenségeit
igyekeztek reflektorfénybe helyezni. A „fórum” jelleg még az ezredfordulón
is érzékelhető volt: a kiállítások új országokat és régiókat karoltak fel,
egyfajta intézményesült privát kulturális politikát folytattak nemzetközi
megfontolások mentén.
Ennek hátránya az esztétikumban vált lemérhetővé: Aachenben a művészeti
érték helyett a közéleti tudatformálás lett egyre markánsabb. Fórum volt
ez, de inkább kulturális világpolitikai, mint művészeti. Mára ez jócskán
megváltozott. 2003-ban elbúcsúzott az alapító igazgató, s az új vezető
a szakmai szempontokat igyekszik érvényesíteni. Át is nevezhetnék az intézményt
– immár joggal múzeumnak. A kiállítási program és a gyűjteményfejlesztés
középpontjában a művészi teljesítmény áll, s erősítik a kapcsolódó múzeumi
funkciókat is, a restaurálástól a múzeumpedagógiáig.
A múzeumot bemutató új kötet (2007) egyenlő teret szentel a törzsgyűjteménynek
(amelyen belül ráadásul az eredeti Ludwig-adományok már csak igen kis százalékot
képviselnek) és a múzeum különböző aktivitásainak, ezzel is hangsúlyozva
az intézmény növekvő függetlenségét az alapító gyűjtőtől, gyűjteményétől.
A ma ötvenéves aacheni történet így a fokozatos professzionalizálódás esete.
A hatvanas évek lelkesedést és hozzáértést, nagyipari vagyonosodást és
művészettörténészi végzettséget ötvöző, öntörvényű gyűjtője előbb nyilvános
kiállítóhelyet, majd nemzetközi szerepet ambicionáló fórumot hoz létre;
halála után ennek működése tovább változik, de egy ideig még az eredeti,
a művészettel a világ véleményét formálni kívánó akarat határain belül,
míg mostanra körvonalazódik egy minél inkább szakmai küldetés. Az intézmény
lassan levált alapítójáról. S ha a karlsruhei áttekintésben értéket tulajdonítottunk
a ZKM közintézményi praxisából külön, önálló intézményi lendületet merítő
magángyűjteményeknek, akkor az előbbi, fordított aacheni Ludwig-történetben
is fogadjuk el azt a logikát, ahogyan egy individuális gyűjtő előbb intézményesült,
majd fóruma fokozatosan adoptálta a múzeumi normákat, s szakmai szervezetté
vált.
E viszonyrendszer további pontjaira adott rálátást egy 2009-es ausztriai
kiállítás. A gyűjtés szempontjai – hirdette a cím Klosterneuburgban, s
a filozófus Stephan Schmidt-Wulffen, a bécsi Képzőművészeti Akadémia rektora
éppen a Ludwig-történet felelevenítésével indítja katalógusbeli írását.
A kölni (a legjelentősebb) Ludwig Múzeum ma is regnáló igazgatója, a széles
befolyásáért félt és támadott Kasper König hivatalba lépése után azzal
fejezte ki elégedetlenségét a rendelkezésére álló Ludwig-gyűjtemény hiányosságai,
egyenetlensége fölött, hogy az állandó kiállításba hatvanhét kölcsöntételt
helyezett be (művészektől, galériáktól, egyéb kollekciókból), s ezek megvételére
szponzort keresett. Hozzátehetjük, ilyesmi a budapesti Ludwig Múzeum esetében
is előfordult: éppen a múzeumi jelleg erősítésére, a Ludwig-adomány és
letét nemzetközi anyagának kiegészítésére a múzeum és a magyar kulturális
kormányzat hazai kortárs alkotásokból listát állított össze 1996-ban, s
vállalatoktól igyekeztek pénzt szerezni a vásárlásokra. Egyik akciónak
sem lett átütő sikere, s a múzeumi gyűjtemények alighanem örökké foghíjasak
is maradnak. A két fő ok a forráshiány és a kortárs művészet fogalmának,
műfaji és nemzetközi határainak kiszélesedése, egy szűk, egységes kánon
kijelölésének lehetetlensége. Megdrágult és rendkívül tággá vált az a kör,
amit ma globálisan gyűjtésre méltónak tekintenek; s a kurátorok ízlése,
véleménye is a modern művészet viszonylag szigorú, didaktikus, tudományos
kánonjához képest szubjektívebb, széttartóbb lett.
Műfaji, tartalmi, földrajzi és több más értelemben annyira kibővült
a relevánsnak tekinthető kortárs művészet köre, hogy abból egy reprezentatív
globális merítést egyetlen intézmény sem célozhat már meg. Minden múzeum
profilt keres, így viszont elkerülhetetlen, hogy egy új igazgató, egy új
szempont, a fenntartók, a szakma, a közönség új elvárásai rendre hiányokra
vetnek fényt. Az intézményrendszer eközben annyira erőssé vált, hogy a
szaporodó múzeumok és egyre tőkeerősebb magángyűjtők kereslete gyorsan
felviszi a galériák által már fiatalon menedzselni kezdett művészek árait,
nem beszélve a befutottakéról. A hiányok pótlása finanszírozhatatlanul
költséges.
A múzeumi kánonképzés e két, összefüggő mai jellegzetességén, a szubjektíven
tág és a drága mivoltán lehetett elgondolkodni az ausztriai tárlaton, ahol
a házigazda Essl Múzeum egyenként kettőszázezer eurót biztosított tíz felkért
múzeumnak kortárs művek vásárlására. Az eredetileg Director’s Choice (az
igazgató választása) munkacímen folyó projektbe az Essl Múzeummal máskor
is együttműködő intézmények közül igyekeztek arányosan kiválasztani a résztvevőket.
Elismert „nyugati” központok (mint a Tate Liverpool és a dániai Louisiana
Modern Művészeti Múzeum) mellé indiai és japán új kortárs intézmények,
sőt két kiemelkedő kelet-európai szereplő, a łódzi Muzeum Sztuki és az
éppen 2009-ben hatalmas új épületbe költözött zágrábi Kortárs Művészeti
Múzeum is meghívást kapott. A vásárláshoz semmilyen megkötés nem társult
– kivéve, hogy a vételek az Essl Múzeum tulajdonába kerülnek. A múzeumok
megkapják a műveket tartós letétként, tehát az állandó kiállításukra vásárolhattak,
de tulajdoni és hosszú távú értelemben az osztrák félnek.
A házigazdával együtt összesen tizenegy múzeum vételeiből a kiállításon
kitűnt, hogy volt, aki kizárólag a hazája alkotóitól vásárolt: a pénzkeret
elköltésében kiemelt szempontja volt, hogy nemzeti kortárs művészete bekerüljön
egy osztrák intézménybe; míg mások erre egyáltalán nem figyeltek. Bizonyos
vételek tekintettel voltak az Essl Múzeum hatezer tételes törzsanyagának
már meglévő karakterére, mondván, mégis az ő pénzüket költik, s hosszabb
távon nekik kell majd használni a műveket; míg más igazgatók fordítva spekuláltak,
s olyan szerzeményeket lobbiztak be az Essl Gyűjteménybe, amelyek másként
aligha bukkannának fel ott. Az írásos indoklásokból kivehető, hogy néha
tényleg értékelték a szponzori felajánlást és a saját állandó kiállításukra
vágyott műveket vették meg, hiszen ritka lehetőség, ha a tartós letétet
maga választhatja meg a múzeum.
Mivel az Essl Múzeum magánintézmény, az akció úgy is interpretálható,
hogy a közgyűjtemények éves akvizíciós költségvetésénél sokszorta vastagabb
pénztárcával bíró osztrák múzeum nagyvonalú igyekezett lenni, fel kívánta
hívni a figyelmet a múzeumi és a magánszféra együttműködésének fontosságára.
A gyűjtés szempontjainak heterogenitása szemléletessé vált a válogatásban,
amint az adott (jelentős, de a csúcsárakat el nem érő) költségkeret viszonylagossága
is: akadt igazgató, aki egyetlen műre fordította a kétszázezer eurót, mások
felaprózták.
Lévén az Essl Múzeum maga is sokat támadott résztvevője a globális
gyűjtési hajszának, keresletével befolyásolva az árakat, miközben az épületétől
a működéséig elköltött csinos vagyont egy külön intézmény fenntartása helyett
fordíthatná a meglévő és állandóan forráshiányra panaszkodó (osztrák) múzeumok
támogatására is, a projekt lelkiismeret-furdalásként is értékelhető. Önzetlensége
elegyedik a médiavisszhang vágyával, a partner múzeumigazgatók kooptálásának
rejtett szándékával, akár a tanácstalanság beismerésével is: mit gyűjtsünk
a kortárs művészetként ma világszerte megjelenő tengernyi produktumból,
minek az árából lesz majd tartós szakmai érték?
Különösen kényes a kérdés azért, mert az Essl Múzeum nemcsak magánintézmény,
hanem egyszemélyi is, amolyan intézményesült privát kollekció. Minden múzeumi
funkciót
ellát, képzett szakembereket foglalkoztat, de a vezető, és különösen a
gyűjteményezés kizárólagos ura ma is Karlheinz Essl. A meghívott múzeumokat
is ő választotta ki, a pénzkeretet is ő tartotta kézben.
További csavart jelent, hogy a költségvetés előteremtője a családi
tulajdonban lévő, barkácsolási termékeket forgalmazó multinacionális vállalat.
Individuális magángyűjtő, nagyvállalat és múzeum egybefonódik. A múzeum
és a mostani projekt ügye ezért egyszerre a köz- és magánintézmények viszonyát
felvető kérdés, egy intézményesült műgyűjtő önmegvalósító hiúsága és nemes
művészetpártolói tevékenysége, valamint ugyanilyen mértékben egy vállalat
művészeti szerepvállalása, a társadalmi felelősség címkéje mögé rejtett
céges imázs-formálás, az alapítványi konstrukcióval összekötött adózási
csomag és hatékony marketinges lépéssor.
A szempontok, érdekek keveredése világszerte jellemző. Ám a csattanós
válasz, miszerint lám, kibújt a szög a zsákból, az egyéni és céges motiváció
lerántja a leplet a látszólag altruista művészeti programról, csak ritkán
segít. Néha igaz, hogy a magángyűjtő vagy a cég társadalmilag helyesebben
tenné, ha támogatását, felajánlását feltételek és önnön részvétele nélkül
biztosítaná, rábízva azt a művészeti intézményekre, szakemberekre. Ám elvárható-e
széles körben, rendszeresen cégektől és a mögöttük álló tulajdonostól az
olyan művészeti szerepvállalás, amely a saját érdeket és részvételt háttérbe
szorítja? Egyáltalán: hasznos, előrevivő lenne ez? Szakmai részről folyamatosan
megfogalmazódik az elvárás, hogy az üzleti szféra támogassa a művészetet,
amikor viszont erre példa adódik, akkor kifogásolják, hogy ezt a cég vagy
a gyűjtő miért a saját szempontjai szerint teszi.
Hallgatólagosan az érződik, hogy a gazdasági társaságoknak önként vissza
kellene forgatniuk eredményük egy hányadát a művészetbe, morális büntetésként,
a gazdaság és a kultúra közötti igazságtalan viszonyok korrekciójára, egyszersmind
ennek a formájába a donátor cég ne szóljon bele. Kettős társadalmi újraelosztási
igényről van szó. A művészeti intézmények implicit elvárása szerint a piacgazdaság
egy magasabb rendű, igazságos helyzethez képest aránytalanul nagy nyereséget
juttat a cégeknek, amelyek az állam és az önkormányzatok adózási újraelosztása
mellett önként is kötelesek pénzt visszaforgatni a művészetbe, de ennek
elköltésében nincs kompetenciájuk, az a közalkalmazott kurátorok és múzeumi
szakemberek dolga. A gazdaság ossza meg az indokolatlanul koncentrálódó
forrásait, ám ezen túl maradjon passzív, ne szóljon bele a kulturális javak
előállításába.
Nem csoda, ha ez az elvárás nem így valósul meg. A gazdasági szféra
vonakodva vesz részt a következetes piaci logika szerint megszerzett anyagi
javai átcsoportosításban, s különösen ritkán teszi ezt önzetlenül, tartalmi
beleszólás nélkül. Az elvárt passzív hozzáállás ugyanis két negatív tényező
elismerését jelentené: a jövedelemszerzés társadalmilag igazságtalan, másrészt
sem a vállalatnak mint gazdasági-közösségi formációnak, sem tulajdonosának,
menedzsereinek mint diplomás szakembereknek, értelmiségieknek nincs szuverenitásuk,
kompetenciájuk a kultúra kérdéseiben, a legtöbb, amit tehetnek, hogy felvilágosult
módon ezt belátják és néma fejőstehénként adakoznak.
Történelmileg olyan ez, mintha az arisztokráciától és az egyházaktól
elvárták volna, hogy társadalmi súlyuknak, gazdasági erejüknek megfelelően
áldozzanak művészetre, de a megvalósításba ne ártsák bele magukat. Bár
számos nagyvonalú mecénást idézhetünk fel, ez azért sem működött így, mert
nem merült fel a művészeti szféra autonómiájának modern igénye; a művészet
szerves és szövevényes társadalmi hálóban született. A modern művészet
autonómia-törekvéseitől távolodva ma hasonló helyzettel szembesülünk. A
művészet jelentős társadalmi szerephez jut, csak nem steril mezőben születik
és jelenik meg, hanem a közintézmények esetében az állami vagy önkormányzati
fenntartó, a magánszférában a gyűjtők, galériások, szponzorok, céges marketingprogramok
értékrendjével, manipulatív szándékaival, befolyásával küzdve, részben
abból merítve is.
A cégek művészeti szerepvállalásában kipellengérezett mechanizmusok
– a látványos reprezentációs igénytől a rejtett társadalmi véleményformálásig
– történetileg nem új elemek, csupán a vállalatok mint ezen igények hordozói
újak. A művészet fenntartásában, egyúttal alakításában a vállalati részvétel
valóban új, történetileg nézve még rendkívül rövid fejlemény: a hatvanas
évektől datálható, azóta folyamatosan terjeszkedik, s ma egyre szembeötlőbb.
De lényegét, tartalmát tekintve aligha vélhető újnak, meglepőnek, vagy
visszafordíthatónak. Nem is tűnik adekvátnak az elvárás, hogy ez a gazdasági
részvétel csak a finanszírozásra korlátozódjon. Inkább azt lenne kívánatos
elősegíteni, hogy a művészet valóban társadalmi ügy legyen, s így az üzleti-magángyűjtői
szféra is sokféle motivációból, ne csak bűnbocsátó cédulaként írjon alá
csekkeket, és e források művészeti felhasználásában kreatívan, esztétikai
érzéktől vezetve vegyen részt.
A szakmai berkekben világszerte gyakran megjelölt kettős diagnózis
– a művészet fenntartásában csökken a közszféra, s nő a gazdasági társaságok,
vagyonos magánemberek, más privát konstrukciók (például alapítványok) súlya,
és e privát finanszírozók, gyűjtők, alapítók növekvő mértékben kívánják
a saját elképzeléseiket érvényesíteni, önálló intézményi megoldásokkal
előállni – helytálló, de ezt nem kell visszaszorítandó negatívumként feltüntetni.
A művészetben az állami dominancia nem örök adottság, inkább csak a nemzetállamok
megszilárdulása óta kibomlott fejlemény, amelyről nincs elvi okunk azt
állítani, hogy esztétikailag tartósabb értéket, magasabb színvonalat garantálna,
mint a civil társadalomtól az üzleti világig tágan értelmezett magánszféra
szerepvállalása. A köz és a magán oldal egyaránt elvárásokkal együtt támogatja
a művészetet; mindkét fenntartóval szemben inkább arra törekedhetnének
a szakmai intézmények, hogy azok osztozzanak a tartalmi értékekben és egyre
szélesebb közös művészeti nevezőt találjanak.
A modern és a kortárs művészetben ez köztudottan nehéz. Éppen a közmegegyezés,
a művészeti értékek mélyen gyökerezettsége hiányzik, ez az egyik alapvető
eltérés a modernitást megelőző korok művészettámogatási mechanizmusaihoz
képest. Ám a kortárs művészet nehezen befogadható jellegéből adódó súrlódásokat
a befogadók, finanszírozók és az intézmények között indokolatlan a magánszféra
felelősségévé tenni. Ha a közszférában dolgozó kurátorok, művészeti szakemberek
élvezik felkent hozzáértői státuszuk előnyeit, akkor látniuk kell, hogy
e külön pozíció jelentős részben modern fejlemény, az alkotó és befogadó
között szükségessé és sokrétűvé vált közvetítői tevékenység megtestesülése,
amely felelősséggel, a vizuális nevelés feladatával is jár.
A modernitást megelőzően a művészet támogatói általában maguk is kompetensek
voltak esztétikai dilemmákban, míg manapság a művészet fenntartása – a
közszféra részéről politikai, a gazdasági társaságoknál üzleti megfontolások
alapján – gyakran elválik attól a jártasságtól, hogy ezt a támogatást milyen
művészetre érdemes fordítani. Ezért folyamatos alku zajlik a fenntartói
oldal köz- vagy magánképviselői, illetve a művészeti szakemberek között.
Társadalmilag semmi nem indokolja, hogy egyik oldal monopolizálja az egyeztetést.
Hibás, ha a fenntartó a politikai vagy gazdasági erejével zsarolva aránytalan
beleszólást követel, de ugyanennyire alaptalan a kurátorok, művészettörténészek
szűk szellemi elitjének kizárólagos tartalmi döntést vindikálni.
A két oldal egyaránt fontos aspektust érvényesít. A támogató fő célja
a látogatottság, míg a szakember ambíciója a tudományos elfogadás. Önmagában
egyik sem érték: túlzott szerephez jutva az egyik populista, a másik elefántcsonttorony
jellegű, belterjes művészeti teljesítményhez vezet. Ehelyett együttműködés
indokolt. A szakmai oldal vizuális nevelési küldetésének része a támogatók
fogékonnyá tétele a kortárs művészet nehezen befogadható értékei iránt,
míg az üzleti oldal által kínált szervezeti, kommunikációs szempontoknak
az önérdeken túl közösségi szintre kell emelkedni.
Számos példa sugallja, hogy ez nem lehetetlen. A művészeti közintézményeknek
jót tehet, ha programjukat nem kizárólag szakmai prioritások, hanem a tágabb
társadalmi elvárások mentén alakítják; és e társadalmi elvárásokat ugyanolyan
intelligensen közvetítheti a magángyűjtői-üzleti közeg, mint az állami
vagy önkormányzati fenntartó. Amint az eddigi példák is az ilyen kísérletekben
élenjáró német nyelvterületről jöttek, érdemes ide kötődve továbbiakat
keresni.
2008-ban a lipcsei kortársművészeti múzeumban szerepelt Arend Oetker
gyűjteménye. Az intézmény létrehozatalában, törzsanyaga megszerzésében
döntő volt Oetker szerepe; ezzel arányos is lett a kritika a magánbefolyás,
valamint a tudatosan a magán és a köz viszonyát tematizáló, 2007-ben indított
kétéves programsorozat ellenében. Az igazgató és az Oetker-házaspár válasza
egyrészt a válogatás politikai jellegében öltött testet: a kiállított alkotások
nemhogy nem egy tehetős üzletember esztétizáló vagy befektetési célú képi
világát tükrözték, hanem kifejezetten reflexív, a művészet határaira és
különösen társadalmi szerepére rákérdező pozíciókat vezettek elő.
A magángyűjtő szelekciója tehát megfelelt egy közgyűjtemény szakmai
preferenciáinak, s mivel az Oetker-kollekció különböző egységei az évtizedek
folyamán rendre múzeumba kerültek, önző egyéni cél sem emelhető kifogásként.
A rendezők másik válasza a kritikákra a katalógus. Egy ilyen kiállítást
kevesen látnak, míg a kiadvány tartós befolyást gyakorolhat. A szövegek
láthatóan erre törekednek, főként a hosszú gyűjtői interjú azon részei,
ahol Oetker megfogalmazza: ahogy a művészek, úgy a műgyűjtők – jelesül
ő maga – számára is elsődleges lehet a provokatív társadalmi szerepvállalás.
Üzletemberi felelőssége a kálvinista hagyomány szellemében nem kompenzáló
jellegű, nem holmi vélt „túlzott” nyereségből fizet önkéntes adót lelkiismerete
tisztítása érdekében a kultúrának, hanem a gazdasági és a művészeti értékteremtést
egyazon folyamatban látja.
Az üzleti siker ugyanúgy társadalmi haszon, mint az ebből fakadó közéleti
befolyás és anyagi erő mozgósítása kulturális példaadásra. Oetker felfogásában
a hatalom nem negatívum, amely érzéketlenné tesz a „más” értékek, például
a kortárs művészet szubverzív küldetése iránt, hanem ellenkezőleg, kötelez,
jó értelemben véve „noblesse oblige”, egyúttal a szellemi gyarapodás és
a társadalmi rálátás révén képessé, nyitottá is tesz. Ki másnak módja és
feladata az izgalmas kortárs művészet felkarolása, ha nem az ilyen gazdasági-társadalmi
elité? A civil szféra vezető rétegének adott ilyen program jól párhuzamba
állítható az angolszász hozzáállással is, amely kevéssé bízik az állam
szerepében, s a kultúra terén a közszféra helyett tág teret enged finanszírozási
és tartalmi döntésekben egyaránt a magánkezdeményezésnek. Míg a magyar
múzeumi és kurátori közegben még mindig domináns a paternalista intézményrendszer
iránti vágy, addig ez a modell bizalmatlan a központi hatalom politikai
elvárásaival szemben, és a magán- illetve üzleti támogatók szerepét a pénzek
biztosításán túl abban is látja, hogy alulról építkezve a társadalmi igényeknek
megfelelő, a feszültségeket közelebbről tükröző művészet fog a reprezentációs
pódiumra, a múzeumba kerülni.
Az angolszász és a német út sokban eltér, de közös vonásuk a művészet
kanonizálásában és az ezt végző intézmények fenntartásában az etatizmus
helyett a helyi, alulról építkező folyamatok – az angolszász esetben a
magán- és üzleti szféra, a német közegben az önkormányzatok és polgári
kezdeményezések – előnyben részesítése. Oetker példája szemlélteti a két
út összekapcsolhatóságát is. Nemcsak évtizedek óta úgy gyűjt, hogy abból
időről időre közintézmények jöjjenek létre, hanem más magánosok és cégek
bevonására is szervezett keretet hoz létre. Az általa alapított legismertebb
baráti kör (1983) a százéves Busch-Reisinger Múzeumé, amely a Harvard Egyetem
három nagy múzeumának egyike. Német, amerikai és más kötődésű vagyonosok
és vállalatok sorát tudta meggyőzni, illetve a ma mintegy háromszáz tagot
számláló múzeumbaráti kör révén ezt a modellt személyétől függetlenítve
is folytatásra bíztatni, hogy különböző donációkkal gyarapítsák e német
fókuszú amerikai intézményt. A gyűjtemény bővítésétől a kurátorok bérét
fedező örökalapítványok (endowment, amelynek a tőkéje nem, csak a hozadéka
költhető el), katalógusok, tanulmányutak és tucatnyi más forma révén járulhat
hozzá egy ilyen baráti kör a közjóhoz.
Közjóról van szó: jogilag ugyan egy amerikai magánmúzeum és egy kölni
magánegyesület kapcsolata ez, az eredmény azonban közintézményi működés,
amennyiben nem a tulajdon és a fenntartás, hanem a társadalmi küldetés,
a szakmai haszon oldaláról nézem. A baráti kör által szervezett nemzetközi
tanulmányutak egyike (2008) Budapestre vezetett, ahol a résztvevők csalódással
tapasztalták, hogy az előzetes szervezés nyomán felkeresett magyar közgyűjtemények
értetlenséggel és több prominens helyszínen szakmailag inkompetensen fogadták
a látogatást. Talán ha a magánkezdeményezések gyakran önelvű bírálata helyett
idehaza is figyelnénk a köz és a magán valós együttműködési modelljeire,
akkor az ilyen nemzetközi gyakorlat sem tűnne olyan idegennek.
Az amerikai-német kooperációban a kultúra diplomáciai szerepet is betölt;
az Oetker-féle baráti kör igyekszik a maga eszközeivel javítani a két országnak
a huszadik századi történelem által terhelt kapcsolatán. Hasonló gazdaságdiplomáciai
megfontolások is szerepet kapnak egy angol-német projektben. A Deutsche
Banké közismerten a világ egyik legnagyobb corporate collection-je: a hetvenes
évek óta gyűjtött anyag több mint ötvenezer tételt számlál. 1984-ban épült
fel a frankfurti ikertornyos székház, amelynek összesen közel hatvan emeletén
zömmel német kortársak alkotásait helyezték el. A cég számos külföldi leányvállalatához
is jut az anyagból; a londoni központ idővel saját kuratóriumot hozott
létre, és ma egymagában több ezer darabos kollekciót mondhat magáénak –
angol és német alkotóktól. A fogadótérbe Anish Kapoor és Tony Cragg egy-egy
szobrát helyezték el, a festmények és fotók Markus Lüpertztől Thomas Struthig
terjednek. Egyfajta céges múzeum jött létre, amely a két ország elképzelt
kortárs nemzeti galériáját felelteti meg egymásnak.
Banálisnak tűnhet ez a szimbiózis, ám mennyire nem magától értetődő,
az jelzi, hogy régiónkban rokon példát alig találni: örömteli kivétel a
Bécsben dolgozó Hunya Gábor magyar-román „kétnemzetiségű” kortárs gyűjteménye.
Sok más kelet-európai párhuzam csupán eseti. 2007-ben például a budapesti
Ludwig Múzeum adott rajtkőként otthont a frankfurti DZ Bank kortárs képzőművészeti
fotógyűjteményéből nemzetközi körútra indult válogatásnak. A szakszervezeti
óriásbank a kilencvenes évek óta vásárol egyetemes autonóm fotóművészetet,
ma több mint ötszáz művésztől közel hatezer munkát őriz. A minőségileg
is színvonalas anyagot azzal a feltétellel fogadta Budapest, hogy kerüljön
kiállításra – és lehetőleg megvételre – magyar kompozíció is, jelesül egy
klasszikustól (Hajas Tibor) és két középgenerációs kortárstól (Gerhes Gábor
és Németh Hajnal). A könyvméretű katalógus magyar fejezetei is alig leplezetten
e számunkra oly fontos ambíció – a magyar művészet nemzetközi integrációja
– szolgálatába álltak, de ettől a német fél nem érezte magát mélyebben
meggyőzve. Ugyanilyen értékes lehetett volna a fordított hatás is, ha a
német bank példája hazai pénzintézeteket fotógyűjtésre ösztönöz, ám ez
is álom maradt.
Idehaza kevés céges gyűjtemény található, azok is a bevett műfajok
és nevek irodadekorációs célú válogatásai. A festészeten belül jelentős
volt a Strabag díja, de még ez is tizenkét éven át a legkisebb kölcsönhatás
nélkül futott párhuzamosan az osztrák anyacég bécsi díjával. 2009-ben túlléptek
a nemzeti elzártságon, és regionális díjat hoztak létre, ám a bécsi és
a budapesti székház között nem cseréltek ki akár csak egyetlen osztrák
képet se magyarra és viszont. Ugyancsak a sokat emlegetett osztrák-magyar
partnerség intézményi szinten művészetileg felettébb nehézkes voltát bizonyítja
az Unicredit Bank kollekciója. Az eredetileg a Hypobank nevén létrejött
kortárs gyűjtemény a rendszerváltás után az első szakmailag ígéretes céges
anyag volt Magyarországon, utóbb bővülése megállt, mindmáig sem kiállításon,
sem kiadványban nem került a nyilvánosság elé – amint a bécsi partnerbank
híres, sok ezer tételes gyűjteményével sem lépett keveredésbe, miközben
a vállalati kommunikáció a globalizálódást hirdeti. Az Unicredit által
a bécsi Freyungon fenntartott Kunstforum az Európa számos országában aktív,
és összesen hatvanezer tételes gyűjteményt kezelő cégen belül a volt keleti
blokk mai viszontagságainak is tükre. A Kunstforum amúgy klasszikus modern
kasszasikerekre alapozott programjában rendszeresen szerepel a gyűjtemény
így-úgy válogatott kiállítása, legutóbb (2009) meggyőző módon, elsőrangú
műveket egyéni, okos csoportosításban tálalva. Húsz évvel a rendszerváltás
után kelet-európai munkák azonban váltig nem kapnak helyet e szelekciókban,
holott a bank kiemelt gazdasági törekvése évek óta a terjeszkedés a régióban,
és a leányvállalatai között nem csak Budapesten akadnak gyűjtemények, ahonnan
szemezgethetne.
A kelet-európai művészetnek nincs olyan erejű üzenete, vélik ezek szerint
Bécsben, nem is szólva a tőlünk távolabbi központokról, amely felvenné
a versenyt a közönség és a szakma számára az osztrák, vagy ha már külföldi,
akkor jobban pozícionált egyetemes kortárs trendekkel. A magyar vagy más
kelet-európai művekkel van baj? Aligha, legfeljebb csak kis részben. Inkább
a státuszukkal, a nekik tulajdonított jelentésmezővel, referenciaértékkel.
S ez intézményi kérdés. Múzeumok, magán- és céges gyűjtemények, galériák,
vásárok, más reprezentációs mechanizmusok tudnak ezen javítani, függetlenül
attól, hogy ezt köz vagy magán keretben teszik. Az összehangolt erőfeszítés
a hiteles, ahogyan például Ausztria az elmúlt két-három évtized szisztematikus
köz- és magánintézményi erőfeszítéseivel elérte, hogy kortárs művészetére
kevésbé perifériálisként nézzen a világ, mint azelőtt. Talán ez is egy
indok lehet a magyarországi vitában arra, hogy a köz- vagy magánintézményi
jelleg nem önérték, hanem olyan eszköz, amelynek mindkét változata értékes
lehet, sőt leginkább kölcsönös megbecsülés és egyeztetés esetén mozdítanak
elő közös művészeti célokat.
(A Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet alapképzésén
2010 áprilisában tartott előadás szövege)
Bibliográfia
ÉBLI Gábor
Az antropologizált múzeum
Typotex, 2005
Magyar műgyűjtemények 1945-2005
Enciklopédia, 2006
Műgyűjtés, múzeum, mecenatúra
Corvina, 2008
„A Guggenheim Bilbao: egy amerikai múzeum Európában”
Magyar Lettre Internationale, 41
„Európa alulnézetből.
Fehér civilizációk a déli féltekén”
Magyar Lettre Internationale, 53
Lettre, 77. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|