Erdős Ibolya, Illés Roland, Málnai B. Levente, Nemes Csaba, Perenyei
Mónika
Direkt és indirekt kommunikáció a kortárs magyar képzőművészeti színtéren NEMES CSABA: Bevezetőnek egy 1992-ből származó élményemet szeretném
elmondani, azt, amikor itt a Knoll Galériában csoportos kiállításon szerepeltem.
Erre a kiállításra kijött egy televíziós csatorna, pontosan nem emlékszem,
hogy az állami tévé, vagy valamelyik magántévé képviselője. A művészekkel
riportot készítettek, és az adás később a tévében egyrészt nagyon megkurtítva
ment le, másrészt az egész beszélgetés ideje alatt az egyik művész által
készített műtárgynak az ára volt insertben a képen. Ez azért volt elég
furcsa számomra, mert akkor szembesültem először azzal, hogy manipulatív
lehetőség médiában szerepelni, és nem várt fordulatok is történhetnek.
A másik, hogy régi berögződések is működnek – előítéletek, amik a képzőművészettel
szemben megfogalmazódnak, illetve, hogy valójában képtelenek leszünk a
médiát alakítani. Tehát hiába tűntek el a rendszerváltással a korábban
a nyilvánosságot jellemező akadályok. Itt utalnék arra is, hogy a Knoll
Galéria megjelentetett egy könyvet „A második nyilvánosság” címmel, ami
arra utalt, hogy az előző rendszerben nem lehetett feltétlenül nyilvános
módon megfogalmazni a véleményeket, a pozíciókat, ezért tulajdonképpen
egy tiltott, vagy titokban tartott második nyilvánosságra volt szükség.
MÁLNAI B. LEVENTE: Ha nem lenne az a meggyőződésem, hogy igenis médiaképes,
akkor nem indított volna az elmúlt két évben két műsort egy-egy olyan televízió,
amelynek a csapatát én vezetem. Két évvel ezelőtt a Viva Tv indított műsort
Kép a képben címmel, és egy éve pedig a magyar Music Television – Pixel
címen egy olyan műsort, amelyik fiatal magyar képzőművészeket mutatott
be. Igenis médiaképes, egyfelől ez a véleményem, másfelől pedig az 1992-es
példádra utalva, azt gondolom, hogy a televíziós ipar is sokat fejlődött
azóta, szakmailag is, s a rétegződését és tematizálódását tekintve is.
Ám azt is tudnunk kell, hogy ha ma Magyarországon egy piacvezető televízió,
például az RTL, ha nem ér el közel 30%-os nézettséget, akkor nagyon kellemetlen
pillanatokat él át az ottani program-igazgató. Szerencsére az elmúlt években
úgy alakult a magyar médiapiac, hogy 84 magyar nyelvű televíziós csatorna
van, így többeknek ezek között lehetősége van arra, hogy szűkebb réteget
megszólítva olyan értéket tudjon – kereskedelmi értéket is – felmutatni,
amivel – ha felelőssége tudatában irányítja egy vezető csapat a televíziót
– akkor valamelyest ezt a felelősséget arra is használja, hogy ne csak
kereskedelmi értéket, hanem kulturális értéket is közvetítsen.
ERDŐS IBOLYA: Hadd kapcsolódjak ehhez, konkrétan a „médiaképes” kifejezéshez. Médiaképessé kell és lehet lenni, ez egy szemléleti kérdés, és amit említettél, hogy a művész úgy tudjon válaszolni a kérdésre, hogy el tudja adni magát, s hogy az élvezhető legyen, de ahhoz úgy is kell kérdezni! A másik oldal hozzájárulása is szükséges: hogy jó kérdéseket tegyen fel a kérdező, illetve legyen olyan ismeret-anyaga, ami alapján utat talál a művészhez. Én a Képmutató című internetes műsort csináltam Fekete Gáborral 2007 év elejétől év végéig, s pont ez volt a célunk: tágítani a szakmán kívüli közönség körét, és szórakoztatóan, ám egyben színvonalas formában bemutatni a kortárs képzőművészetet. Én egyébként a kortárs képzőművészeti színtéren dolgoztam az azt megelőző évtized során, tehát teljesen hazai pályán mozogtam, nem volt nehéz a kérdezés, sem a stílus, sem a művészekből a maximumot kihozni. Az internet adott egy olyan jó lehetőséget a tévézéssel szemben, hogy bármikor meg lehet és lehetett nézni a műsorainkat. Míg egy televíziós műsort akkoriban egyszer láthatott az ember – vagy esetleg még egy ismétlést is –, de ezt vagy elkaptad, vagy nem. Bár most vannak már hasonló tendenciák a televíziózásban, a tévécsatornáknak is van honlapjuk, ahová a műsorok egy része felkerül, de nem tudni meddig marad fent. Nekünk mindegyik adásunk látható most is, csak le kell ülni a gép elé, s ez egy nagy előny. ILLÉS ROLAND: Én a célmeghatározás kifejezésébe szeretnék belekapaszkodni,
úgy gondolom, hogy a feje tetejére kellene állítani ezt az egész dolgot,
s a szakmai szempontok után a közönség szempontjából megközelíteni. Sokkal
kritikusabb vagyok nálatok, s bár nem szeretném letörni az optimizmusotokat,
de igazából legtöbbször nem értem ezeknek a műsoroknak a valódi célját.
A feleségemmel közel egy évtizede járunk kiállításokra, és együtt gyűjtünk
is, s problémaként észleljük, hogy a médiában a képeknek, műveknek csak
a részei jelennek meg, s nem látjuk a képek egészét. Apró dolog ez, mégis
sok múlik rajta. Ez egy hiba, ami azt mutatja, hogy a média nem találta
meg azt a módszert, amivel úgymond kommunikálhat a képzőművészetről. De
nem derül ki egyrészt az sem, hogy társadalmi szinten mi a művészet szerepe,
s hogyan kapcsolódnak hozzá az emberek, hogyan tudnának rá reflektálni.
Ha működnének azok a metódusok is, amiről az előbb beszéltetek, és ez megtörténne,
akkor nem csak hisztérizált mega-kiállításokon látnánk sokkal több embert,
ahova divat elmenni, hanem kis helyeken, ahol vannak remek kortárs kiállítások,
mint például a Tony Cragg is, s nem mindig ugyanazokkal az emberekkel találkoznánk.
ERDŐS IBOLYA: Pont itt jelenik meg az, hogy mire kell törekedni, s pont egy közös beszélgetésünk során merült fel korábban, hogy annyira kevés kell sokszor ez embereknek, hogy nyissanak a kortárs képzőművészetre. Nekem a Képmutató készítése során volt pozitív tapasztalatom ezzel kapcsolatban… PERENYEI MÓNIKA: Igen, valószínűleg sokan érezzük úgy, hogy nem elég nagy a kortárs művészet közönsége. De az is igaz lehet, hogy a fiatal generáció más csatornákon keresztül fogyasztja a kortárs művészetet, s ezt azért gondolom – s nyilván majd tovább kell gondolni ezt a folyamatot – mert van egy személyes élményem: egyszer egy 17 éves lánnyal beszélgettem, és mivel pályaválasztás előtt állt, felmerült a téma, hogy hol tanuljon tovább, mit válasszon, s ő szociológia felé irányulna, de közben az is szóba került, hogy én mit csinálok, amire ö úgy reagált, hogy az nagyon klassz, s az ő osztálytársainak a fele is kortárs művészettel akar foglalkozni! Ez persze ellentmondásnak tűnik, s egy pillanat alatt lefutott előttem, hogy mi mindig panaszkodunk, hogy a kortárs képzőművészetet senki nem ismeri, belterjes, ugyanazokat az arcokat látjuk a megnyitókon, s akkor egy 17 éves lány, akinek az osztálytársai, ahol mondjuk ha húszan vannak, akkor abból tízen ezzel foglalkoznának. Rögtön vissza is kérdeztem, hogy miért, s a válasz rettentő kiábrándító volt, idézem, azt mondta: „Hát senki nem akar belehalni a munkába.” Hát ez rémes volt... MÁLNAI B. LEVENTE: Szeretném egy kicsit árnyalni a képet. Tehát egyfelől
az internet kérdésére reflektálni, másfelől, hogy egy képet egészében-részében
mennyi ideig, és milyen szempontból lehet megmutatni, és arra is, hány
embert ér mindez el.
ERDŐS IBOLYA: Nekem egy ilyen tapasztalatom volt a Képmutatónál, hogy
az első randin elgondolkozott a srác, hogy a Képmutatóban ajánlott kiállításra,
egy galériába vigye-e el a frissen szerzett barátnőjét, majd így is döntött!
Ez a srác utána már vásárláson is gondolkodott, bár azt hiszem, nem lett
belőle semmi, de mégis... Egyébként a műsor úgy épült fel, hogy egy kiállítás
ajánló klip – amit a kiállításon forgattunk –, utána jött egy művészriport,
majd megint egy kiállítás ajánló klip.
MÁLNAI B. LEVENTE: Ez egyébként tényleg így indul, és ha ebben többen hisznek a média-business-ben, akkor ez valósággá is válhat. Arra a kérdésre viszont, hogy hogyan érdemes mutatni egy műtárgyat, úgy válaszolhatok, hogy nem lehet céljuk ezeknek a műsoroknak, hogy ténylegesen, művészettörténeti hűséget nyújtsanak. Létezik ugyanis az ún. media constructed reality, ami azt hiszem, Marshall McLuhan által kialakított definíció, és aminek az a lényege, hogy a média csak egy pici szegmensét (azt is csak megkonstruálva) mutatja meg a valóságnak, s nem is lehet egy televíziós szerkesztőtől elvárni, hogy egy művészettörténész szakértelmével álljon egy műtárgyhoz. Ő egy reklámfényképet készít, egy hangulatot próbál meg megragadni és átadni. A cél az, hogy figyelmet keltsen fel, és azt gondolom, hogy a művészeti szcéna ezzel már nyer. ILLÉS ROLAND: Egyébként a Pixel-műsorokra reflektálva: remélem, hogy tényleg áttörik azt a határt, ami miatt nekünk a kezdet-kezdetén probléma volt megszólítani a művészt, odamenni hozzá, és beszélgetni vele. Eleinte számunkra egy művész megközelíthetetlennek tűnt. A lendületességgel és közvetlenséggel a téma és a személy is közel hozható a fiatalokhoz. NEMES CSABA:A másik oldalról is nézzük meg ezt a kérdést: Ibolya és
Levente, mi a tapasztalatotok, hogy a művészek, az intézményi szakemberei
hogyan szerepelnek, mennyire hitelesek ezekben a műsorokban? Akár jó és
rossz példákat is említhetnétek. A „médiaképesség” fogalma annak idején
még többnyire a műtárgyakra vonatkozott, amelyek esetleg nem feltétlenül
jól bemutathatók, vagy nem váltanak ki olyan jellegű izgalmat, amire a
nagyközönség kíváncsi, de ma már arra is, hogy a művészeknek, intézményi
szakembereknek, akik beszélnek a művekről, hogyan teszik ezt, s milyen
a megjelenésük, fellépésük.
ERDŐS IBOLYA: Nekem jó volt a tapasztalatom. A szakmai múltam miatt,
akiket megkerestem, azoknak eleve élveztem a bizalmát, s mivel bíztak bennem,
nyitottabbak is voltak. Ez az első adás elkészítéséig volt nagyon fontos,
mert attól fogva meg lehetett nézni ezt a műsort, és látták, mire is kérem
őket, miben szerepelnének. Egyébként nagyon hálás vagyok Kapitány Andrásnak,
hogy bele mert velem vágni az első adásba, s később is csak pozitív tapasztalataim
voltak.
NEMES CSABA: Vannak klisék mindkét oldalról, hogy a művészek úgy gondolják, hogy a riporterek csak buta kérdést tudnak feltenni, és arra nem lehet normálisan válaszolni. A média részről pedig, hogy egy szót sem lehet kihúzni a művészekből. ERDŐS IBOLYA: Én ezt úgy oldottam meg, hogy ha kellett, 25 perces anyagot vettünk fel, és a riport maga aztán 4 perces volt. Addig beszélgettünk, amíg elhangzottak a lényegi dolgok és feloldódtunk. NEMES CSABA: Milyen ez élő adásban? MÁLNAI B. LEVENTE: Életveszélyes, őszintén mondom, élő adásban ez a
legveszélyesebb. Ahogy az angol mondja: Don’t go there! Nem tart ott sem
a televíziós fogyasztás, sem a szakmai szcéna, hogy élő adásban kelljen
ezt erőltetni.
ILLÉS ROLAND: Tehát ebben a rendszerben van egy szűrő. MÁLNAI B. LEVENTE: Mindenképpen kell, hogy szűrő legyen. Mert nem szabad elfelejteni, hogy egy médium azáltal, hogy felvállal olyasmit, ami általában nem a szokványos működési modellje, kockáztat! Nyilván azért kockáztat, mert hisz abban, hogy ez a szcéna érdekes lehet a néző számára. Óvatosan megteszi azokat a lépéseket, amivel a saját esélyeit a sikerre maximalizálja. ILLÉS ROLAND: De ugye nem akarjuk leszögezni, hogy a médiaképesség egyenlő a kvalitással? Amit mondasz, abból ugyanis az következik, hogy bizonyos művészek, akik zárkózottabbak, introvertáltak, soha nem fognak bekerülni a médiába, mert nem médiaképesek, és nem lehet őket eladni, mert nem fognak a néző elvárásai szerint nyilatkozni... MÁLNAI B. LEVENTE: Imádom a témát, lehet végre vitázni! Sajnos ebben sok igazság van. És csak, hogy egy másik művészetről beszéljek: Miért van az, hogy a lényegesen szerényebb hangú olasz operaénekes sokkal több nézőt vonz, adott esetben, egy olasz operában, mint a sokkal tehetségesebb, átütőbb finn ugyanabban az operában? Ne csapjuk be magunkat, sajnos a művészeti szcénában elég kevesen vannak, a műgyűjtők közt is, akik szemmel és olyan értékítélettel rendelkeznek, ahol ők pontosan egy utat követve, nagyon sok művet megnézve szofisztikáltan vásárolnak. Sőt továbbmegyek! Az az ideális, ha azok, akik nem rendelkeznek kifinomult látással, de van bennük vágy és igény, s anyagi helyzetük is megengedi, hogy elinduljanak ebbe az irányba – ők támogatást, segítséget igényelnek! S a kereskedelmi galériák, akik művész-karriereket építenek fel, éppen ezt nyújtják. Ha annyira egyszerű lenne, hogy a tehetség átviláglana mindenkin, és csak a legtehetségesebbek értékesítenének, akkor egyfelől egy nagyon más világban élnénk, Van Gogh nem halt volna meg szegényen, és nem lenne szükség arra az egyébként nagyon fontos, komoly pénzbe, időbe és energiába kerülő munkákba, amit a galériák invesztálnak egy-egy művészbe. Ne legyünk naivak, fontos dolog ez! NEMES CSABA: Hozzátennék annyit, hogy sokfajta hiteles szereplés létezik. Zárkózott művész is tud úgy megszólalni, hogy a képernyőn mégis érdekessé tegye a munkáját. Például két ellentétes példa: más pozíciót jelent a Nagy Kriszta és a Kis Varsó szereplése. ILLÉS ROLAND: Nyilván, de hol van a nagy szűrő ebben a rendszerben? Belefutunk esetleg, most 2009-ben, egy ’70-es évekbeli képcsarnokos korszakba. Abba, hogy majd 10 év múlva derül ki, hogy a háttérből irányítók nem jól döntöttek. Régen rossz, ha egy műgyűjtőt ennyire lehet befolyásolni, hogy a saját döntését ne merje felvállalni. MÁLNAI B. LEVENTE: Ellent kell, hogy mondjak! Először: sok szintje van
annak, hogy a média felnagyít valamit. Csak a média önmagában nem tud egy
művészt felépíteni. Eszköz erre, s a különböző szintjei – a szaksajtó,
a tematikus tv vagy az országos tv – más és mást láttatnak egy-egy művész
munkájából. Nem megvezetés ez, arról szól az egész, hogy egy bizonyos réteg
egy egészséges társadalomban, a létfenntartáson túl anyagi forrással rendelkezik
erre a hobbira. Tehát valamit kezdeni akar a pénzével. Még mindig jobb,
ha valaki a műgyűjtői pályája elején követ el hibákat, és vásárol olyat,
amit később nem vásárolna, és nem egy második jachtra, BMW-re költi, hanem
inkább a művészetre.
NEMES CSABA: Van fogalmunk arról, hogy a nagyközönség számára a képzőművészet milyen képet mutat? ILLÉS ROLAND: Én azt gondolom, hogy Munkácsynál álltunk meg. Onnan tovább nem tudunk beszélni arról, hogy milyen a képzőművészet az átlagember szintjén. A klasszikus művek döntőek, talán befogadnak korai Barcsayt, esetleg egy Czóbelt. Saját tapasztalat alapján mondom, akiknek jelentős része értelmiségi, itt állt meg a tudomány. Teljesen biztos, hogy egy jó száz éves lemaradásunk van. Ez úgy működik, mint a kortárs zenében, ha valaki betesz egy kortárs cd-t, és előtte nem hallgatott soha klasszikust, nem fogja tudni értelmezni. És vannak ilyen extrémitásba hajló események, amik bevonnak akár kétszázezer embert, de nem vagyok meggyőzve arról, hogy egy Klimt kiállítást az első fogyasztó a művészettörténetbe tökéletesen tud pozícionálni. PERENYEI MÓNIKA: Az új csatornák, médiumok visszahatnak az alkotók mentalitására. A ’80-as évek elején született alkotók nem érzik nyűgnek, és belemennek a média pörgésébe. Nyilván visszahat, ha lehet ezt általánosítani, de nekem vannak ilyen tapasztalataim, és ekkor megszűnik az igazságtalan szűrő szerepe. Alulreprezentáltnak mondtuk, de a kortárs művészeti színtér hol kapcsolódik be ebbe a körbe? Például a Pixel műsorok szerkesztésénél? MÁLNAI B. LEVENTE: Egyfelől a kuratórium, másfelől az összes tematikus
csatorna műsormodellje. Ezeket jelentős kutatómunka előzi meg a közönség
tűréshatárának megismerésére.
ERDŐS IBOLYA: Ténylegesen a 3 perces időtartam, ami emészthető és nem kapcsolnak el. A Képmutatóban is 3 perces volt a kiállítás ajánló, 3-4 perc a riport, 3 perc a másik kiállítás-ajánló, így volt összesen 8 perc a műsor. Kozma Zsolt a Műértőben később igazolta, hogy 8 perc, amit eltöltenek az emberek a képernyő előtt, hozzá kell szokni, hogy változik a tempó. Nem lehet ma unalmas műsorokkal képernyő előtt tartani az embereket. Ha egy kép előtt egy teoretikus mesél, akkor elkapcsolnak. Nem ez a jó megközelítés. Izgalmasan kell bemutatni a témát, hogy ne kapcsoljanak el a nézők. Nem alacsonyrendű kiszolgálása ez egy középszerű ízlésnek, hanem jó reklám a kortárs képzőművészetnek: ott tartani, megmutatni, beindítani náluk valamit. Ez hozzá tartozik a szemléletváltáshoz. ILLÉS ROLAND: A kortárs művészeti prezentációnak jelentős része nagyon teoretikus - kevéssé érthető. MÁLNAI B. LEVENTE: Az egyiktől vezet az út a másikig. Különbséget kell tenni a tömegmédiumok, és a szakmai sajtó között is. A szakmai sajtónál kellemetlen lenne, ha egy kis flash jelenne meg valakiről. ILLÉS ROLAND: Nyilván egymásra épülnek, nem zárják ki egymást. MÁLNAI B. LEVENTE: Ki is kell, hogy egészítsék egymást, azzal a különbséggel, hogy némely szakmai sajtóterméket van szerencsénk hosszú évek óta olvasni, míg a tömegmédiumok világából sokáig hiányzott a képzőművészetek bemutatása. NEMES CSABA: Honnan szerzitek be az információitokat? Szakmai szempontból, félretéve a nagyközönséget, vannak-e újabb alternatívák? Persze van - amit Szoboszlai János az első előadásában említett - néhány fórum, ahol diskurzusok folynak. Ezekben az új médiumokban nem tapasztalható egyfajta változás? Mert te azt vetetted fel, hogy túlságosan tudományos a megközelítés. ILLÉS ROLAND: De, igen. Azt kérdezed, hogy hogyan változott az elmúlt 10 évben az információszerzésünk. Az meghatározó módon az internet felé tolódott. Főleg aukciós házaknak az anyagai. Olyan internetes oldalak, amik nagy tömegekben adnak gyorsan fogyasztható információkat. Nem a fogyaszthatóságot kell erőltetni, nem a művészetet fogyasztjuk. Korábban személyes kapcsolatokból, galériás kapcsolatokból fakadt, és mivel Szentendrén laktunk, ott ezt a fajta művészeti létet a bőrén tapasztalta az ember. Korábban, mint említettem személyes kapcsolatokból merítettük, galéristákon keresztül. NEMES CSABA: És a művészetkritika? ILLÉS ROLAND: Nem hiszem, hogy sokat adott nekünk. Nem akarok senkit megbántani, de soha egy műtárgyat nem vettünk meg azért, mert valaki azt írta róla, amit. NEMES CSABA: Mónika, te honnan tájékozódsz? PERENYEI MÓNIKA: Rengeteget olvasok, és interneten is, például blogokat mindenfelé. NEMES CSABA : Gondolom, te a tranzitot olvasod (hu.tranzit.org), vagy az exindexet (www.exindex.hu) PERENYEI MÓNIKA: Persze blogokat, művészek, galériák honlapjait. MÁLNAI B. LEVENTE: Azt gondolom, hogy a kritika mellett létezik egy olyan véleménybefolyásoló erő, még a média mellett is, amit szájpropagandának hívunk. Nem szabad alábecsülni azt, hogy műgyűjtők egymás között milyen véleményt cserélnek. Abból indulok ki, hogy amikor én vásároltam magamnak műveket, milyen hatást gyakoroltak rám más műgyűjtők. Nem is abban, hogy A művész, vagy B művész szimpatikus-e, hanem, hogy milyen szisztéma szerint válogatnak bizonyos műgyűjtők. És mire alapozzák vásárlási döntéseiket, milyen kérdéseket tesznek fel maguknak. Ezek óvhatatlanul gondolatébresztő dolgok, és azt gondolom, hogy a jó műgyűjtő egy ponton túl öntörvényű, és szeret kérdéseket feltenni. Szemfelnyitó, amikor egymás között beszélgetünk, és olyan kérdéseket tesz fel egy műgyűjtő társunk, ami esetleg nem jutott eszünkbe. NEMES CSABA: Lehet, hogy a média nagyobb érdeklődése is részben annak köszönhető, hogy az utóbbi évtizedben egyre több gyűjtő jelent meg, egyre professzionálisabb, nagyobb, komolyabb gyűjtemények jöttek létre? MÁLNAI B. LEVENTE: Nem, szerintem a média érdeklődése sajnos – elsősorban a tömegmédiáról beszélek – gyakran megragad ott, hogy milyen áron ment el egy műtárgy, és ennek abszolút hírértéke van. Az, hogy Ciccolina-nak Jeff Koons-tól van gyereke, ez a tömegmédium. Ezek megszórnak néhány milliárd embert a földön. Szűkebb réteg távolabb lát ezen, és ténylegesen érdekli maga a művészet. Nekik szüksége van az olyan típusú műsorokra, mint például a Pixelre, amik azt mondják, hogy „Itt vagyok, művész vagyok. Érdekes, csodálatos dolgot hoztam létre. Tessék megnézni!” Következő szint, amit a jó műkereskedő tesz. Vagyis megismertet, beszél róla, ezen egy lépéssel túlmutató szint, ha ezek a műgyűjtők összejönnek és beszélgetnek egymás között. NEMES CSABA: A műgyűjtők mindenképpen aktívak az utóbbi időszakban, ez abszolút érzékelhető. Mind a nagy intézmények támogatásában is, mind a kisebb projektekben is. Ebben milyen lehetőségek vannak? Azért kérdezem, mert ez részben megosztja a szakmát. Szoboszlai Jánostól az hangzott el, hogy van egy antikapitalista szemléletű csoport, amelyik támadja az aktív projekteket, mint pl. Aviva díj. Ők azt mondják, hogy itt manipuláció zajlik. MÁLNAI B. LEVENTE: Persze minden mellett, és minden ellen lehet érvelni.
Ma a magyar képzőművészet érdeke, hogy minél többet megmutasson magából.
Nem hiszem, hogy az ilyen díjaknak, mind például az Aviva díj, nagyobb
jelentőséget kell tulajdonítani, mint hogy felhívja a figyelmet, és olyan
fiatalok tízezreit vonja be a magyar kulturális életbe, akik ezzel korábban
nem foglalkoztak. Nyilván abban a pillanatban, amikor egy kereskedelmi
aspektus felmerül, akkor azok, akik kívül rekedtek, irigyek és ellenérzéseket
fognak közvetíteni, kommunikálni. Ez nem baj, szíve joga ellenvéleményt
képviselni, hangoztassa is. És ettől függetlenül jó az, ha minél többet
foglalkoznak olyanok a magyar képzőművészettel, akik eddig nem.
NEMES CSABA: Ez egy kicsit félreérthető, olyan, mintha meg szeretnéd
mondani, hogy milyen kritikák szülessenek. A ’90-es évekhez képest annyiban
mindenképpen fejlődött a helyzet, hogy akkoriban két típusú kritika létezett
nagyjából – tisztelet a kivételnek. Az első felkérésre, megrendelésre készültek
el, és alapvetően támogatták a művészt. A másik pedig le akarta húzni.
A mostaniak cizelláltabban fogalmaznak, érvelnek és a tudományos oldalról
közelítik meg a dolgot. Mindenképpen meg kell, hogy maradjon a szabadsága.
Gondolom nem pontosan erre értetted.
MÁLNAI B. LEVENTE: Azt mondom, hogy ne felejtsük el, hogy a cél az, hogy egyre több olyan ember legyen Magyarországon, akik tehetősek, és abban a pillanatban, amint a pénzüket egy műalkotás megvásárlására fordítják, akkor boldogság töltse el őket, és ebből más emberek – elsősorban remélhetőleg a művészek valami fajta egzisztenciával bírjanak. Persze lehet azt boncolgatni, hogy ő most ténylegesen hosszútávon maradandó értéket képviselő művésztől vásárolt, de azt majd az idő eldönti! Szerintem mindenkinek jó, ha egyre több embert tölt el örömmel az, ha műtárgyat vásárol, és bármi, ami ezt az irányt segíti az jó, még akkor is, ha vannak apróbb vadhajtások. PERENYEI MÓNIKA: Nyilván az határozta meg a műsort, és azt kellett szem előtt tartani, hogy fiatalok legyenek. És lehet, hogy 36 vagy 40 éves művészek sokkal flottabbul, frappánsabban érdekesebb dolgokat tudnak mondani. Tehát kimarad egy réteg, aki lehet, hogy nagyon szemfelnyitóan tudna mesélni arról, amit csinál. NEMES CSABA: Talán egy másik csatorna.
E.I.: Igen, én nagyon szeretném, hogy a Kép-mutató tovább működjön.
Sajnos most nagy szünet van, nagyon hiányzik nekünk, és remélem másoknak
is. Ott tartunk, hogy most sok változás van, és nem tudjuk, hogy milyen
formában folytatódjunk, mert lényegesen több van, mint pár évvel korábban.
És most áll át a televíziózás is egy másik módra.
MÁLNAI B. LEVENTE: A gazdasági világválság miatt, ebben a pillanatban sajnos ilyen jellegű műsor nincs. Oka a magyar reklámpiacból az elmúlt évben eltűnt 25-30 milliárd. Sajnos ez egy elég rossz pillanat, de mélyponton vagyunk, kár szépíteni. Ám ez nem lesz mindig így, annak ellenére sem, hogy azon médiumok tulajdonosai, akik képesek arra, hogy finanszírozzanak ilyen műsorokat, most megszorítanak. De arra számítunk, hogy egy éven belül ez megváltozik. Műsorötletek és lelkes alkotók pedig természetesen vannak. Lejegyezte: Czibóka
Gabriella
Lettre, 77. szám Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|