Ladányi János – Szelényi Iván
Fent és lent vagy mi és ők
(etno-szociális rétegződés)
A különbözőképpen definiált nemzeti, etnikai, faji és szociális csoportok
számbavételének a kérdése napjainkban ismét a figyelem előterébe került.
Így például már az is kiélezett – olykor személyeskedő és politikai felhangokat
sem nélkülöző – vitákat okoz, hogy a népszámlálások során kell-e, szabad-e
ezeket a kérdéseket egyáltalán vizsgálni, és ha igen, milyen kérdéseket,
milyen módszereket a legcélszerűbb alkalmazni. Az is felmerült, hogy ezeket
az adatokat esetleg „különösen szenzitív” és ezért speciális adatvédelmi
szabályok által védett információkként kellene kezelni, sőt olykor olyan
javaslat is felmerül, hogy az állam vagy a többségi társadalomhoz tartozók
egyáltalán ne foglalkozhassanak ezekkel a kérdésekkel, ezt a problémát
csak az érintett kisebbség tagjai vizsgálhassák.
Ezek a viták sok helyen és igen gyakran úgy folynak, hogy a szereplők
az egyetlen lehetséges vagy az egyetlen politikailag korrekt eljárásnak
igyekeznek feltüntetni az általuk éppen javasolt módszert. Tanulmányunkban
először amellett fogunk érvelni, hogy 1) ezek a viták hosszú és komoly
előzményekre vezethetők vissza, 2) az objektívnek, egyedül lehetségesnek
feltüntetett javaslatok a legkevésbé sem függetlenek a számbavételi eljárást
szorgalmazók és a besorolást ténylegesen végző személyek érdekeitől és
értékeitől, és hogy 3) a besorolás módjának, illetve a besorolási rendszerek
változásainak nem csak a számba vett csoport nagyságára, hanem demográfiai
és szociális összetételére vonatkozóan is komoly konzekvenciái vannak.
Végül 4) kísérletet teszünk az etnicitás és a társadalmi hierarchia konstrukciójának
módja körül folyó stratifikációs küzdelmek kimenetele közötti néhány összefüggés
megvilágítására.
Összehasonlító jellegű tanulmányunkban Julius Wilson Amerikai Egyesült
Államokban (Wilson, 1987), Edward Telles Brazíliában (Telles, 2004), Jeremy
Seeking és Nicole Nattrass Dél-Amerikában (Seeking-Nattrass, 2005) végzett
kutatásaira és saját kelet- és délkelet-európai vizsgálódásainkra (Ladányi-Szelényi,
2004) fogunk támaszkodni.
A másság jellegének konstruálása
Abból indulunk ki, hogy kormányzatok, egyházak, kisebbségi és emberi
jogi szervezetek stb. a legkülönbözőbb okok miatt gyakran szükségesnek
tartják, hogy számba vegyék az egyes „etnikai”, „faji”, „nemzeti”, „nemzetiségi”,
„nyelvi”, „nyelvjárási”, „vallási”, „kulturális”, „politikai”, „életmód”
stb. csoportok létszámát: mekkora az afro-amerikaiak létszáma, hány cigány/roma
él egyik vagy másik országban, mennyi a magyar vagy a magyarországi németek,
zsidók, vagy például a Romániában élő magyarok, németek lélekszáma?
Tanulmányunk célja azonban nem annak a mérlegelése illetve megítélése,
hogy ki miért és mennyire „helyes” célból kívánja „egyértelműen” és „objektíven”
meghatározni az általa ilyen vagy olyan szóval illetett és ezzel is „másnak”
ítélt csoport nagyságát. Célunk azt bemutatni, hogy arra a kérdésre, hogy
tekinthetjük-e az emberek egyik vagy másik csoportját tőlünk különböző
etnikai, faji, nemzeti, nemzetiségi, vallási stb. kisebbségnek, és hogy
melyek az így kijelölt csoport határvonalai –, tehát, hogy mekkora az ebbe
a kategóriába besorolható vagy besorolandó egyéneknek a száma –, nem lehet
a társadalomtudományok eszközeivel objektív választ adni. Ezekre a kérdésekre
ugyanis a választ nem a besoroltak objektív tulajdonságai, hanem a besorolást
végzők s a besorolásra kijelöltek közötti társadalmi küzdelmek kimenetele
dönti el. Különböző történeti szituációkban s a világ különböző pontjain
a besorolók s besoroltak társadalmi helyzetétől, érdekeiktől, erőviszonyaitól
függően karakterisztikusan eltérő válaszok születnek arra a kérdésre, hogy
kiket kell „másnak” tekinteni, s hogy a másnak tekintettek a másság melyik
kategóriájába kerüljenek.
Mindenekelőtt azt kell tisztáznunk, hogy mit is jelent az etnikum igen
sokat és igen sok értelemben használt fogalma. Az etnikum görög eredetű
szó, ami – mint ezt Komoróczy Gézától is tudhatjuk – eredetileg „népet”
jelentett, majd később „idegen nép” jelentést kapott. Azoknak és azon tulajdonságok
összességének a megjelölésére szolgál, akiket és amiket „tőlünk különbözőnek”,
„nem közénk tartozónak”, „idegennek” tartunk. Pontosan ez a jelentésváltozás
ment végbe a héber goj kifejezés esetében is – egyébként a szót a Biblia
héberből görögre történt fordításakor eszelte ki a névtelen fordító (Roger
Waldingernek tartozunk köszönettel ezért az információért) – illetve a
romany gádzsó szónak is: az első esetben gojok a „nem zsidók”, a másodikban
gádzsók a „nem cigányok”. Angolban az „ethnic” kifejezést a köznyelv is
elég tágasan használja: a New York-i magyar, libanoni vagy vietnami vendéglőben
„etnikai” ételt eszünk, vagyis nem amerikait (most függetlenül attól, hogy
micsoda is az). Bár az etnikai vagy etnikum megjelölés a másságra való
jóindulatú rácsodálkozástól, az idegentől való félelmen át, egészen az
idegennel szembeni gyűlöletig terjedhet, legenyhébb változatában is felismerhető
a társadalmi kirekesztés gesztusa. Valamely csoport etnikainak minősítésében
– történjen az joviálisan vagy rasszista módon – a „mi” és az „ők” közötti
határvonal kijelölését, egyben a kirekesztés egy fontos mechanizmusát kell
látnunk.
Ha valamivel elméletibben közelítjük meg a kérdést – mint annyi más
elméleti ügyben – Max Weber kínál jó kiindulópontot. Andreas Wimmer interpretációja
szerint Weber úgy gondolta, hogy az etnikai csoportot vagy közösséget a
közös leszármazásnak, közös történelemnek, illetve a közös kultúrának a
hiedelme vagy mítosza (Weber mindkét kifejezést használja) alkotja meg.
Weber értelmezésében, érdekes módon, a faj és a nemzet az „etnikum” alesetei:
„fajnak” az olyan etnikai közösséget nevezhetjük, melynek a határvonalait
a közös fajhoz tartozók, illetve az e kifejezést használók vélelme szerint
antropo-morfológiai jegyekkel jelölhetjük ki. „Nemzetet” pedig az etnikum
olyan „elképzelt közösségei” (itt terminológiailag Benedict Anderson találó
szóhasználatát követjük: imagined community) alkotják, melyek (nemzet)államokba
szerveződnek. A „nemzetiség” tehát egy olyan etnikai csoport (vagy faj
az előbbi értelemben), mely valami oknál fogva kívül rekedt az anyaországon.
Az 1990-ben kialakított magyarországi kisebbségi törvény is ezt a logikát
látszik követni. Ennek értelmében a romániai magyarok vagy a magyarországi
németek „nemzeti kisebbségek”, a romák pedig – nemzetállamuk nem lévén
– etnikai kisebbséget alkotnak. Azt, hogy itt valójában ennél is „finomabb”
distinkcióról van szó, az bizonyítja, hogy Magyarországon 12 nemzeti és
2 etnikai kisebbséget tartanak számon. A cigányokon túl a zsidókat is –
bár létezik Izrael állam – nem nemzeti, hanem etnikai kisebbségnek tekintik,
ami arra utal, hogy zsidónak olyan egyéneket tartanak, akiknek az arcvonásaiban,
hajszínében vagy testalkatában sajátos antropo-morfológiai jegyeket vélnek
felismerni, valójában tehát „fajként” különböztetik meg őket a „többségi
társadalomtól”. Időnként felmerül még a zsidók „vallási csoportként” való
kategorizálása is, annak ellenére, hogy a zsidónak tekintett magyarországi
népesség jelentős része nem tartja magát vallásosnak.
A fent említett, és első olvasásra akár banálisnak is tűnhető meghatározásokban
a hangsúly tehát a „hiedelem”, a „mítosz”, az „elképzelt”, a „vélelmezett”
kifejezéseken van: etnikum – s értelemszerűen annak alesetei, tehát a faj,
a nemzet, a nemzetiség stb. – nem objektív kategóriák, hanem mítoszokon,
hiedelmeken, vélelmeken alapuló elképzelt közösségek, klasszifikációk.
(Primordializmus és konstruktvizmus)
Az etnikum vizsgálatában két nagy iskola vívja csatáit: a primordializmus
(vagy mondhatnánk úgy is Bourdieu-t követve, hogy objektivizmus) és a konstruktivizmus,
illetve szubjektivizmus. A primordializmus az etnikai/faji/nemzeti kategóriák
mögött objektív tényeket vél felismerni, legyenek azok genetikusak, biológiaiak,
antropo-morfológiaik vagy történelmiek, kulturálisak. A társadalmi konstruktivizmus
viszont azzal érvel, hogy az etnikai (következésképpen faji, nemzeti) besorolások
társadalmi konstrukciók, nem értelmezhetők tudományosan „objektív” kategóriákként,
mindenféle objektív alapot nélkülöznek.
Az általunk előadott weberi (illetve bourdieu-i) megközelítés közelebb
áll a társadalmi konstruktivista állásponthoz, mint a primordializmushoz,
de Weber a maga neokantiánus agnoszticizmusával nem azt vonta kétségbe,
hogy a társadalmi kategóriáknak (így például az etnicitásnak) akár „objektív”
alapjuk is lehet, „csak” abban nem hitt, hogy az a társadalomtudományok
által megismerhető.
Bourdieu, ha lehet, még egy lépéssel tovább is megy. Az ő nagy ambíciója
az, hogy a szubjektivizmus és objektivizmus szintézisét nyújtsa, meghaladva
azt, amit ő a szubjektivizmus-objektivizmus „hamis” szembeállításának tart.
Bourdieu szerint nem arról van szó, mintha a társadalmi jelenségeknek ne
lenne objektív alapjuk, hanem arról, hogy a társadalomtudományi kategóriák
társadalmi küzdelmeknek az eredményei. Még akkor is, ha elismerjük, hogy
ezek a küzdelmek nem légüres térben, hanem valóságos társadalmi mezőkben
zajlanak (melyeknek lehetnek kulturális, gazdasági, történelmi, vagy akár
antropo-morfológiai vagy genetikus meghatározói is), ez nem változtat azon
a tényen, hogy a társadalomtudományok eszközeivel kizárólag e küzdelmek
produktumaiként létrejövő kategóriák (legyen az etnikum, faj, nemzet, nemzetiség
vagy társadalmi osztály) tanulmányozhatók. A kategóriák – Bourdieu kifejezésévek
élve – csak „papíron”, a besorolók és besoroltak tudatában léteznek. Ez
egyáltalán nem jelenti azt, hogy e kategóriák kialakulásának és használatának
ne lennének igencsak súlyos társadalmi konzekvenciái, mint amilyen például
a rasszizmus vagy az etnikai, faji, nemzetiségi diszkrimináció.
Az etnikai besorolási rendszerek vizsgálatánál a weberi agnoszticizmusnak
és a bourdieu-i társadalmi praxis centrikus megközelítésnek az ötvözete
különösen hasznosnak tűnik. Az empirikusan pontosan leírható s ellenőrizhető,
hogy az etnikai, faji stb. csoportok vagy közösségek köré vont határvonalak
történelmileg meghatározott társadalmi folyamatok termékei. Az, hogy mi
ezeknek a határvonalnak a természete (például, hogy a kérdéses csoportot
etnikai, faji, nemzeti, nemzetiségi, esetleg vallási kisebbségnek tekintik-e),
a besorolást végzők s a besorolásra kijelöltek értékeitől, érdekeitől és
hatalmától függ. Empirikusan tanulmányozható az is, hogy e csoportok nagyságát
kijelölő határvonalak szűkössége illetve tágassága hasonló okok miatt változik
térben és időben. Sőt: különböző besorolók vagy besoroltak – ugyanazon
a helyen, illetve ugyanabban az időben is – gyakran igen különböző módon
vonják meg ezeket a határvonalakat, s állapítják meg ebből következően
különbözőképpen a csoporthoz vagy közösséghez tartozók lélekszámát és szociális
összetételét. Később látni fogjuk, hogy gyakran előfordul az is, hogy ugyanazok
a besorolók és besoroltak különböző társadalmi szituációkban különbözőképpen
élik meg és közlik a világgal saját maguk és mások identitását.
A határvonalak természetéről és változékonyságáról
Mindenekelőtt néhány megjegyzést kell tennünk a csoportok körül megvont
határvonalak természetével kapcsolatban. Már az is változó s csak a társadalmi
küzdelmek eredményeként érthető meg, hogy egy csoport, mely köré határvonalat
húz a besoroló, etnikai, faji, nemzeti, nemzetiségi, vallási stb. csoportnak
tekinthető-e, illetve ki minek tekinti e csoport tagjait. Az Egyesült Államokban
például a 19. század második felében az íreket vagy az olaszokat még fajként
tartották nyilván, mára megjelölésük etnikummá szelídült. A zsidókat, akiket
Európában tekintettek már vallási, faji és etnikai csoportnak is, az Amerikai
Egyesült Államokban még a 20. század elején is fajként jelölték meg. Ma
pedig az amerikai népszámlálók azt várják el a magukat zsidónak tekintőktől,
hogy „kaukázusi” (a „Caucasian” a német nemzeti szocialisták által használt
árjához kísértetiesen hasonló kifejezés, bár határvonalai tágasabbak: beleférnek
az arabok meg a zsidók is) fajhoz tartozónak jelöljék meg magukat. Európában
a nemzeti szocializmus bukásával embercsoportoknak „más fajként” való megjelölése
teljesen illegitimmé vált, de mindez jórészt terminológiai változást hozott
csupán. Amit angolul fajnak mondanak, azt magyarul etnikumnak nevezi ma
a köznyelv (sőt még a saját nyelvhasználatával kapcsolatban kevéssé reflexív
társadalomtudomány is), ami viszont angolul etnikum, az a hazai nyelvhasználatban
„nemzeti kisebbség”. A kizárás gesztusa megmarad, inkább a kizáráshoz használt
szókincs változik.
Mint említettük, legalábbis az angolszász világban az etnikumnak azt
az alesetét szokásos fajnak tekinteni, amelyről úgy gondolják, hogy a csoporthoz
tartozást antropo-morfológiai jegyek alapján meg lehet határozni. De az,
hogy melyek ezek az antropo-morfológiai jegyek, csak vélelem kérdése, s
ennek eldöntése a vélekedők – besorolók és besoroltak – ítéletétől, s nem
utolsó sorban érdekeiről függ. Ezek az antropo-morfológiai jegyek is társadalmilag
konstruáltak. Köztudott, s Edward Telles kutatásaival pontosan dokumentált,
hogy Brazíliában például a társadalmi státusz emelkedésével „fehéredik”
(whitening) a besorolandók bőrszíne. Ugyanolyan bőrszínű embert „feketének”
nevezne a népszámlálási biztos, ha alacsony a társadalmi státusza, akit
„fehérnek” fog megjelölni a népszámlálási kérdőívben, ha státusza magasabb.
Egyébként idővel a „fehéresedési” folyamat is megfordulhat. Amint erősödik
a fekete etnikai/faji tudat Brazíliában, úgy veszi fel a fekete középosztály
a fehéresedés elleni küzdelmet, s igyekszik megtartani feketeként történő
besorolását. Ugyanazok, akik egy-két évtizeddel ezelőtt – magas társadalmi
státuszuk miatt, sötétebb bőrszínük ellenére – fehérnek vallották volna
magukat, ma lehet, hogy már fekete identitásukat hangsúlyozzák.
S ahogyan például az antiszemita karikatúrák „eltéveszthetetlen” antropo-morforlógiai
jellemzőket teremtettek a zsidók számára, ugyanúgy a feketék vagy a kínaiak
rasszista karikatúrái is „félreismerhetetlen” antropo-morfológiai jegyeket
tulajdonítanak a feketének vagy kínainak vélt személyeknek. Persze rengeteg
kínainak ferde vágású a szeme, de sok kínainak nem az, s a nem kínaiak
között is akad nagy számban olyan, akinek a szeme ferde vágású (s ugyanez
áll az afro-amerikaiak „vastag” szájára). Tehát ezek az „objektív jellemzők”
távolról sem objektívak, sokkal inkább projekciók, sőt gyakran szatirikusak
vagy elrettentők: céljuk a másságban a csúfságnak, vagy az attól való félelemnek
a keltése. Mondandónk lényege: még a leginkább biológiai produktumnak tekintett
antropo-morfológia jegyek, és az, hogy egy csoportot etnikumként vagy fajként
határoznak meg, sem objektív döntések, hanem társadalmi konstrukció eredményei.
A csoportok méretének változásairól
Számos empirikus kutatás egyértelműen bebizonyította, hogy az etnikai,
faji, nemzeti, nemzetiségi stb. csoportok határvonalai függenek attól,
hogy a besorolást ki végzi el. Társadalomtudományi kutatásokban ezeket
a különbségeket leggyakrabban a kérdezőbiztosok vagy szakértők által végzett
besorolás, illetve az önbesorolás között figyelhetjük meg. Attól függően,
hogy egy társadalomban milyen erősek az egyik vagy a másik etnikai csoportot
leíró sztereotípiák, s melyek e csoport meghatározásának a kritériumai,
a kérdezőbiztosok vagy a szakértők ítéletei és az önbesorolások közel állhatnak
egymáshoz, de jelentős mértékben el is térhetnek.
Az Egyesült Államokban például az afro-amerikaikat sokáig a jog is
az „egy-csepp-vér” (one drop of blood) elve alapján határozta meg. Mindenki
afro-amerikainak számított, akinek – bármilyen messze kellett is visszamenni
– elődei között afro-amerikai személy is volt. Ezért mindenki, akinek egy
kicsi fekete árnyalat is volt a bőrszínében, afro-amerikainak vagy négernek
számított, s ezt besorolók és besoroltak egyaránt elfogadták. Ugyanez volt
érvényes Ausztráliában a „bennszülöttek” (aboriginals) esetében is.
Bár ma már az egy-csepp-vér nem törvény, a sztereotípia tovább él,
s így az Egyesült Államokban a kérdezőbiztos által afro–amerikainak minősítetteknek
akár a 90%-a is afro-amerikainak tartja magát. Ezzel szemben Brazíliában
a színárnyalatok egész skáláját használja a köznyelv. Továbbmenve – mint
ezt Mara Loveman kutatásai mutatták (Loveman, 1999) – az elmúlt évszázadban
állandóan változó kategóriarendszert alkalmazó brazil népszámlálások etnikai
kategóriáinak száma is sokkal magasabb, mint az USA-ban. Azonban, ami igazán
figyelemre méltó az az, hogy az USA-ban mért 90%-kal szemben Brazíliában
a kérdezőbiztos által feketének minősítetteknek csak mintegy 50-70%-as
tartja magát feketének.
Magyarországon a magukat cigánynak vallók aránya – mindenféle demográfiai
folyamattal magyarázható trend nélkül – népszámlálásról népszámlálásra
igen jelentősen változott. Megállapítható továbbá az is, hogy a népszámlálások
alkalmából magukat származásuk vagy anyanyelvük alapján cigánynak vallók
száma legfeljebb egyharmadát tette ki annak, mint amennyit a szakértők
vagy a kérdezőbiztosok cigánynak minősítettek. Hasonló eredményeket hoztak
az ugyanilyen témájú szociológiai kutatások közül azok is, amelyeknek adatait
a kutatást végzők hajlandóak voltak más kutatók rendelkezésére bocsátani.
Rendkívül figyelemre méltó viszont, hogy Bulgáriában a helyzet egészen
más: ott a kérdezőbiztos által cigánynak vélt személyek 70-90%-a önmagát
is cigánynak tartja.
Mint említettük, az Egyesült Államokban sokáig a szakértők döntötték
el az állampolgárok faji hovatartozását. Az, hogy ki melyik fajhoz tarozik,
így már a születéskor eldőlt: az e kérdésben döntő szakértő a születést
levezető orvos vagy bába volt; ők írták be a születési anyakönyvbe a megszületett
faját. Mivel fajról volt szó, a megszületett gyermeknek, illetve az anyának
az antropo-morfológiai jegyei alapján történt az besorolás. Így gyakran
világos bőrszínű gyerekeket is „feketeként” anyakönyveztek annak alapján,
hogy az anya bőrszíne sötét volt, de még olyankor is ez történhetett, ha
az anya is világos bőrszínű volt, de a bába valamilyen okból azt vélelmezte,
hogy a családban fekete ős is volt. (Ebből – nem is túl rég, az 1970-es
években – igen érdekes jogvita adódott. Egy szőke és kékszemű nő már felnőtt
volt, amikor kiváltotta a születési anyakönyvét, s megdöbbenten tapasztalta,
hogy abban „fekete” fajúnak van besorolva. Bírósághoz fordult, s kérte
a hiba kiigazítását. A bíróság azonban elutasította a kérését, mert kiderült,
a felmenői között valóban voltak feketék, akikről a nő nem is tudott, s
a kisvárosban, ahol született, ennek alapján a társadalmi környezet – most
tessék figyelni – ezt a családot feketének tartotta, tehát a szülést levezető
bába helyesen járt el, amikor a gyermeket feketének sorolta be.) Ma már
ilyen nem fordulhat elő, mert az Egyesült Államokban már nem a szakértők
minősítése, hanem az egyének önbevallása alapján határozzák meg a szóban
forgó személy faji hovatartozását.
A többes identitásokról
Tovább bonyolítja a problémát, hogy ugyanannak a személynek is lehet
többféle identitása. Az USA népszámlálásában végre-valahára lehetővé tették,
hogy a válaszadók egynél több identitást jelöljenek meg, tehát valaki mondhatja
magáról, hogy afro-amerikai és ázsiai-amerikai is (például egyik nagyanyja
kínai volt, másik három nagyszülője fekete).
Egyébként az egyféle identitás kényszere többnyire a nemzetállamok
kialakulásával jött létre. A magyar nacionalizmus felvirágzása előtt a
„hungarus” fogalma nem zárta ki azt, hogy valaki mondjuk horvát vagy szlovák
anyanyelvű volt, és méltatlankodó meglepetést váltott ki a 19. század elején
a nem magyar anyanyelvűek, de a magyar királyságban élő, tehát „Hungariához”
tartozók körében az, amikor a „kultúrnemzet” ideológiája alapján őket kisebbségbe
utalták, hacsak anyanyelvüket nem voltak hajlandóak magyarra változtatni.
A nemzetállam ideológiájának a megszületése előtt nem tűnt ellentmondásosnak,
ha egy izraelita vallású, német anyanyelvű személy „magyar pártinak” vallotta
magát. A cipszerek mondogatták gyakran: „a mi nyelvünk német, de a szívünk
magyar”, amivel azt akarták mondani, hogy ők kulturálisan németek, de politikailag
magyarok, ráadásul lutheránusok lévén, Thököly-t és Rákóczit támogatják
a „pápista” császárral szemben.
De a „feudális” többes identitástól a nemzetállami egyféle identitásig
vezető út korántsem egyirányú. A nemzeti szocializmus előretörésével a
magyarországi németek közül sokan „népi németek” (Volksdeutsch) lettek,
az államszocializmus évei alatt a demográfiai folyamatokkal magyarázhatónál
is jóval erősebben esett vissza a magyarországi németek száma, hogy azután
az 1980-as évektől kezdve igen sokan újra „visszataláljanak” kettős – de
ezen belül is többféleképpen konstruálható – identitásukhoz. A többes identitások
térhódítását segíti az is, hogy a globalizáció s a nemzetközi vándorlás
felgyorsulásával növekszik a vegyes házasságok száma. Az Egyesült Államokban
a fehér férfiak nagy előszeretettel vesznek el ázsiai nőket, és igen gyakori
az afro-amerikaiak és a „latinók” (vagyis dél-amerikai származásúak) vegyes
házassága is. Ez már „a globalizáció” – pontosabban a legutóbbi nagy globalizációs
hullám – előtt is így volt: van-e olyan „roma” Magyarországon, akinek a
felmenői között ne lenne „nem roma”? S van-e olyan „magyar”, akinek minden
felmenő ági őse Vereckénél jött be Árpád apánkkal? De ha ez így van, nem
realisztikusabb-e egyik vagy másik társadalmi csoport, mondjuk a romák,
„egyedül megbízható, tudományos módszerekkel számított” aránya helyett
az identitások többféleségét felmérnünk?
Az identitásválasztás és a társadalmi feltételek összefüggéseiről
Empirikus vizsgálatokból egyébként azt is tudjuk, hogy a körülményektől
függően ugyanannak a személynek az etnikai besorolása – legyen az önbesorolás,
vagy a „társadalomi környezet” által végzett valamilyen besorolás – számottevően
változhat. Az etnikai önbesorolás a világ számos táján sajnos nem csak
szabad elhatározás vagy pozitív diszkrimináció hatására, hanem a rasszizmus
és nacionalizmus miatt változott. Például a magukat cigánynak vallók száma
nem utolsó sorban azért ingadozik az egész közép-kelet- délkelet-európai
régióban, így Magyarországon, Szlovákiában, Romániában, Bulgáriában, Szerbiában
és Macedóniában is olyan drámaian, mert a romák, ha cigányellenes hangulatot
érzékelnek, kevésbé hajlamosak magukat cigányként megjelölni. Ez azonban
korántsem csak a romák esetében igaz. Az első csehszlovák népszámláláskor
a Szlovákiában magukat magyarnak vallók száma jelentősen csökkent az utolsó
monarchiabeli népszámláláshoz képest. Ez még a korábban egyértelműen magyarnak
számító városokban, így mondjuk Kassán is így volt, amit korántsem indokol
kizárólag – vagy akár nagyrészt – a magyarok el- és a szlovákok bevándorlása.
Sokkal inkább arról van szó, hogy az egyébként is kétajkú népességben a
nemzeti lobogó megváltozásával sokan identitást is váltottak; addig szlovák
magyarok voltak, most magyar szlovákok lettek, korábban a magyarságukat,
most a szlovákságukat hangsúlyozva.
Ha egy szöszke lurkót látunk Csenyétén – ami egykor „tótok lakta magyar
falu” volt, de mára roma etnikai gettóvá vált – az utcán, nincs kétségünk
afelől, hogy cigány a gyerek. Ha ugyanezzel a gyerekkel, mondjuk, egy budai
óvodában találkoznánk, eszünkbe sem jutna, hogy cigánynak véljük. Egy romániai,
főként cigányok lakta faluban mondta egy interjúnk során az egyik cigány
magáról: „ha jól felöltözök s bemegyek a városba, senki sem hiszi rólam,
hogy cigány vagyok”. Öltözködés, nyelvhasználat, habitus, „body-language”
– vagyis az a mód, ahogy valaki a testével bánik, ahogy mozog – az, hogy
valaki módos-e vagy szegény, hogy kinek a társaságában mutatkozik, milyen
környéken lakik és mi a lakcíme, döntő módon befolyásolja, hogy etnikailag
milyen kategóriába sorolnak valakit, illetve miként sorolja be ő saját
magát. Otthon a faluban cigánynak vallja magát, de ha bemegy a városba,
nem feltétlenül teszi ezt.
Jelenti-e mindez, hogy az etnikai besorolási rendszerek nem vizsgálható,
nem vizsgálandó, a társadalomtudományok eszközeivel nem megismerhető folyamatok?
Egyáltalán nem! Dolgozatunk lényege, hogy olyan új kutatási programot javasolunk,
melynek elsődleges célja nem annak a megszámlálása, hogy hányan tartoznak
a politika vagy egyik-másik társadalomtudós által kizárólagosan definiálhatónak
tartott valamely etnikai csoportba. Sokkal inkább annak firtatása, hogy
hányféleképpen lehet embereket etnikai alapon besorolni, melyek az etnikai
besorolások térben és időben oly változékony rendszerei, s milyen érdekek
határozzák meg azt, hogy ki kit hova sorol be, és hogy hogyan és milyen
társadalmi hatásokra változik meg az, hogy ki melyik kategóriába sorolja
be önmagát. Mivel pedig ezek a besorolási rendszerek sokkal többet árulnak
el a besorolókról, mint a besoroltakról, javasolt kutatási programunk nem
arra a – meglehetősen ásatag – kérdésre keresi a választ, hogy milyenek
„a cigányok”, „a szegények”, az egyik vagy másik „faji”, „etnikai”, „nemzeti”,
„nemzetiségi”, „szociális” vagy „vallási” kisebbséget alkotók, hanem annak
a társadalomnak a vizsgálatára irányul, amely „a szegényt”, „a cigányt”,
az ilyen-olyan kisebbséghez tartozókat kitermeli és újratermeli. Azokkal
a társadalmi intézményekkel, település- és lakásrendszerrel, szociálpolitikával
és iskolarendszerrel, a gazdasági, társadalmi és politikai kirekesztés
különböző mechanizmusaival kívánunk foglalkozni, amelyek szegény és kirekesztett
sorban tartják az állampolgárok egy jelentős tömegét.
Etnicitás és a szociális helyzet
Mint már utaltunk rá, összefüggés van egy klasszifikált egyén szociális
helyzete és etnikai besorolása között. A cigányokról például úgy gondolják,
hogy általában szegények, de az már egyáltalán nem világos, hogy vajon
„a cigányok” szegények-e, vagy inkább „a szegényeket” szokás cigánynak
nevezni. Ez már az alapsokaság kijelölésénél nagy problémát okoz a „romakutatások”
során, hiszen (ez is) lehetetlenné teszi, hogy objektív módon meg lehessen
határozni a romák számát és arányát.
Az etnicitás és a szociális helyzet összefüggései az idő múlásával
változhatnak, és országonként is különbözhetnek. Seekings és Nattrass 2005-ban
megjelent „Class, Race, and Inequality in South Africa” című könyvükben
azt mutatják be, hogy Dél-Afrikában az apartheid rendszer összeomlásával
miként változott meg a faji és osztályhelyzet szerinti kirekesztés viszonya
(Seeking and Nattrass, 2005).
Dél-Afrikában az apartheid korában a jövedelmi egyenlőtlenségek szorosan
követték a bőrszín szerinti („color-line”) különbségeket. A feketék az
alsó, az úgynevezett „színesek” (az Indiából bevándoroltak) az alsó-középosztályba
tartoztak, míg a fehérek alkották a magasabb társadalmi osztályokat. Az
apartheid politikája biztosította, hogy ezek az igen erős mértékben etnicizált
osztálykülönbségek újratermelődjenek. Amikor az apartheid rendszerét bevezették,
a „belső útlevél” rendszere (pass system) védte meg a fehér munkásosztály
magas jövedelmét a fekete konkurenciától (ugyanis a fekete munkások nem
költözhettek szabadon a munkaerőhiánnyal küszködő területekre, hanem a
nekik kijelölt „autonóm területeken” (home-lands) kellett maradniuk.
Mind a fekete, mind a fehér társadalom belsőleg rétegzett volt. A feketék
közül azok, akiknek sikerült mégis valahogy városba költözniük, valamivel
magasabb jövedelemre tudtak szert tenni, mint az „autonóm területekre”
zárt társaik. A fehérek között sem csak gazdagok, de viszonylag szegények
is voltak. Ennek ellenére az 1950-es években a legjobban fizetett feketék
is kevesebbet kerestek, mint a legalacsonyabb jövedelemmel rendelkező fehérek.
Másként szólva, az apartheid rendszer korai időszakában a fajok közötti
különbségek nagyobbak voltak, mind a fajon belüliek, s ez még a szociális
juttatásokra, így például a nyugdíjra is igaz volt.
Az apartheid rendszer csúcsán tehát az osztály és a faj szerinti
választóvonalak gyakorlatilag egybeestek. Később azonban jelentős változások
játszódtak le. Már az apartheid utolsó éveiben megkezdődött a fekete középosztály
kialakulása, sőt már egy fekete burzsoázia is kialakulófélben volt. Ezek
a folyamatok azután az apartheid utáni korszakban lényegesen felgyorsultak.
A feketék felfelé irányuló mobilitásának a következtében a fajon belüli
egyenlőtlenségek hatalmas mértékben megnőttek. Figyelemre méltó, hogy a
korábban szegény feketék felemelkedése távolról sem csökkentette az egyenlőtlenségek
általános szintjét (amit az is jelez, hogy a jövedelmi egyenlőtlenségek
mérésére talán legáltalánosabban használt Gini-index változatlan maradt).
Lényegében az történt, hogy a fajok közötti egyenlőtlenségek számottevően
csökkentek, míg a fajon belüli egyenlőtlenségek jelentős mértékben megugrottak.
Seekings és Nattrass számításai szerint a fajon belüli egyenlőtlenségek
magyarázták 1975-ben a bérek és fizetések közötti eltérésnek a 38% százalékát.
Ez 1996-re 67 %-ra nőtt (vagyis a fajok közötti egyenlőtlenségek 62%-ról
33%-ra csökkentek). A szerzők ezt a változást azzal magyarázzák, hogy a
dél-afrikai gazdaságban megszűnt a teljes foglalkoztatottság, s jelentős
mértékben nőtt a nyílt munkanélküliség (bár a magasan képzettek körében
továbbra is megmaradt a munkaerőhiány, mivel a gazdaság átállt a tőkeigényes
és export orientált növekedési pályára).
Ez az elemzés azt mutatja, hogy az etnicitásnak illetve a fajnak az
egyenlőtlenségekkel való összefüggése még apartheiden alapuló társadalmakban
sem egyértelmű (a fajon belüli egyenlőtlenségek növekedése Dél-Afrikában
már az apartheid idején megkezdődött, és az apartheid rendszer felbomlása
után ez a folyamat csak folytatódott). Seekings és Nattrass egyébként arra
is utal, hogy bizonyos körülmények között a feketék akár a társadalom alatti
osztályhelyzetbe (underclass) is szorulhatnak. Erre szerintük akkor kerül
sor, ha azonos etnikai/faji csoporton belül a legszegényebbek hosszú távú,
generációk között is átörökített nyomorba, munkanélküliségbe, lakóhelyi
és iskolai kirekesztettségbe szorulnak, és a velük azonos fajhoz tartozónak
tekintettek közül vannak olyanok, akik felemelkednek a középosztálybeli
létbe.
Bár a faj-osztály dinamizmus nem ugyanaz az Egyesült Államokban, mint
Dél-Afrikában, Seekings és Nattrass társadalom alatt osztállyal foglalkozó
elemzése Julius Wilson underclass-elméletét idézi. Wilson szerint (Wilson,
1987) a dezindusztrializációt és a fekete „underclass” kialakulását megelőzően
az amerikai városok belterületén elhelyezkedő gettóknak (az 1940-es és
az 1950-es évek gettóinak) a népessége osztályszempontból igen erősen rétegzett
volt. Seekings és Nattrass terminológiájával élve, azt is mondhatnánk,
hogy az Egyesült Államokban a fajon belüli egyenlőtlenségek még az apartheid
rendszer időszakában is igen jelentősek voltak, ezzel szemben Dél-Afrikában
még a feketék legmagasabb státuszú rétegei is a fehérek legalacsonyabb
státuszú rétegei alatt helyezkedtek el. Massey és Denton terminológiájával
élve, ennyiben különbözik az „amerikai apartheid” a dél-afrikai apartheidtől
(Massey and Denton, 1993).
(Horizontális és vertikális kirekesztés)
Edward Telles „Race in Another America” című könyvében hasznos megkülönböztetést
tesz „horizontális” és „vertikális” társadalmi kirekesztés fogalma között
(Telles, 2004). Ugyanabban az évben megjelent könyvünkben mi is hasonló
problémát igyekeztünk megfogalmazni. Mi a „társadalmi” (Telles terminológiája
szerint: horizontális) és a „gazdasági” (ismét Telles- szel szólva: vertikális)
kirekesztés között tettünk különbséget. A horizontális és vertikális kirekesztés
fogalmai hasznosnak bizonyultak Telles számára, hogy bemutassa a faji egyenlőtlenségek
különbségeit az Egyesült Államokban és Brazíliában, illetve kimutassa a
faj-osztály kapcsolat változásait Brazíliában. A horizontális kirekesztés
– amit lakóhelyi szegregációval, illetve a fajok közötti vegyes házasságok
gyakoriságával lehet a legegyszerűbben mérni – Brazíliában általában mérsékelt
volt, szemben a vertikális kirekesztettséggel, ami viszont igen jelentős
volt. Telles számításai szerint a vertikális kirekesztettség – amit a jövedelmi
egyenlőtlenségek alakulásával mér – Brazíliában 1960 és 2000 között sem
csökkent, míg a feketék és fehérek közötti jövedelmi egyenlőtlenségek az
Egyesült Államokban ugyanebben az időszakban számottevően mérséklődtek.
Tegyünk most kísérletet Seekings és Nattrass elemzésének az újraértelmezésére
Telles fogalmi rendszerét használva! Mennyiben hasonló illetve különböző
Dél-Afrika, az Egyesült Államok és Brazília a horizontális illetve a vertikális
kirekesztés szempontjából, továbbá milyen változások történtek e téren
a három országban az elmúlt fél évszázadban?
Dél-Afrikában az apartheid klasszikus időszakában mind a horizontális
mind vertikális kirekesztés igen nagymérvű volt. A „belső útlevelek” rendszere
garantálta a merev lakóhelyi szegregációt. Vegyes házasságok ritkán fordultak
elő, s akkor is sértették a „faji tisztaság” ideológiáját. Ez az
úgynevezett Jim Crow rendszer alatt igen hasonló volt az Egyesült Államokban
is. Mindkét ország gyökeresen különbőzött azonban Brazíliától, ahol a faji
tisztaság eszméje gyakorlatilag ismeretlen volt, a vegyes házasság ellen
jó ideje nem volt se jogi, se kulturális tilalom, és a lakóhelyi szegregáció
is mérsékelt volt.
Dél-Afrikában – mint már utaltunk rá – a vertikális kirekesztés is
igen erőteljes volt: a klasszikus apartheid rendszerében a legjobban kereső
feketék is kevesebbet kerestek rendszerint, mint a legszegényebb fehérek,
a fajok közötti különbség nagyobb volt, mint a fajon belüli jövedelmi egyenlőtlenség.
A kései apartheid korszakában és az apartheid utáni rezsimben viszont –
részben a faji megkülönböztetés elleni és a fekete közép-osztály kialakulását
segítő kormányzati politika következtében – a feketék körében számottevő
felfelé irányuló mobilitás következett be, és ennek nyomán a fekete üzletemberek,
állami tisztviselők és értelmiségiek a hasonló pozíciójú fehérekhez hasonló
jövedelemre tettek szert. A szegény feketék viszont továbbra is teljes
mértékben ki voltak rekesztve gazdaságilag (vertikálisan) – állandóan vagy
legalábbis tartósan munkanélküliek voltak – társadalmilag (horizontálisan)
pedig – csaknem teljes volt a lakóhelyi szegregáció és alig fordult elő
vegyes házasság. Julius Wilson fogalmát használva azt is mondhatnánk, hogy
az alacsonyan képzett, szegény feketék a társadalom alatti osztály, az
underclass helyzetébe süllyedtek.
A poszt-apartheid rendszerben továbbra is minden szegény fekete volt,
de most már nem volt minden fekete szegény. A szegénység tehát továbbra
is „etnicizált” volt, de az osztálykülönbségek már átmetszették a faji
választóvonalakat. Azt is mondhatjuk, hogy Dél-Afrikában a poszt-apartheid
rendszerben (s a polgárjogi reformokat követően az Egyesült Államokban
is, bár a fehérek – legalábbis politikai – fölényének továbbélése miatt
kisebb mértékben) a társadalmi egyenlőtlenségeket meghatározó tényezők
az etnicitástól/fajtól az osztály felé tolódtak el, Brazíliában viszont
továbbra is együttesen határozza meg az etnicitás/faj és a társadalmi osztály
az egyenlőtlenségi rendszereket.
Ha tehát Dél-Afrika esetében a fajból az osztályba való átmenet van
folyamatban, Brazíliában a kérdés inkább az, hogy az egyenlőtlenséget a
faj vagy a társadalmi osztály határozza-e inkább meg. (Solange Simones-nek
nyomán használjuk a „fajból osztályba” való átmenet, illetve a „faj vagy
osztály” megkülönböztetést.) Bár Brazíliában a fajok közötti egyenlőtlenségek
nagyok, kérdéses, hogy ezek a fajinak tűnő egyenlőtlenségek valójában nem
osztályegyenlőtlenségek-e, hiszen Brazíliában a fajok megkülönböztetésének
az alapja jórészt az osztálykülönbségeken alapszik. Az a fekete, aki szegény,
a magasabb társadalmi helyzetű egyének hajlamosak magukat fehérnek tekinteni
– s társadalmi környezetük is pontosan ezt teszi. Ezért lehet, hogy a fajok
között nagynak tűnő egyenlőtlenség csak a brazil faji klasszifikációs rendszer
sajátosságainak a következménye, tehát pusztán vagy jórészt statisztikai
“áltény” (artifact).
1. táblázat
A feketék társadalmi kirekesztésének mintái s azok változásai az Egyesült
Államokban, Brazíliában és Dél-Afrikában, 1960-2000
Mindezidáig az etnicitás/faj és osztályhelyzet összefüggéseit
kizárólag a fekete-fehér bőrszín dichotómiájában tárgyaltuk. A brazil esetben
azonban már világosak ennek a megközelítésnek a korlátai. Maga a „faj”
fogalma igencsak problematikus Brazíliában – s ennek okait Európával ellentétben
nem a náci fajelmélet bűneiben kell keresnünk, hiszen a náci fajelméletnek
soha nem volt különösen sok híve Brazíliában. A brazilok a côr („bőrszín”)
fogalmát inkább használják, mint a „raça”-t (a brazil-portugál nyelvben
ez a faj megfelelője). A faji klasszifikációs rendszerek általában dichotómiák
(„a feketék” szemben „a fehérekkel”; de akár azt is mondhatnánk, hogy „a
cigányok” szemben „a magyarokkal” – ez is bizonyítja, hogy Közép- és Dél-Európában
a roma-nem roma megkülönböztetés, ha terminológiailag pontosak akarunk
lenni, inkább faji, mint etnikai különbségtétel), míg a bőrszínen alapuló
klasszifikációs rendszerek többkategóriásak.
Seekings, Nattrass, Telles és Wilson összehasonlító kritikai etnicitás
elmélete hasznos lehet a roma (cigány) klasszifikáció tanulmányozásához
a posztkommunista átmenet során Közép- és Kelet-Európában. A korábbi munkáinkban
– főként a „Kirekesztettség változó formái” című könyvünkben – leírtak
alapján most azzal érvelhetünk, hogy Magyarországon – s Bulgáriában, bár
ott sokkal kevésbé – a társadalmi egyenlőtlenségek és az etnicitás összefüggései
inkább a dél-afrikaihoz hasonlítanak, és jelentősen eltérnek a braziltól.
Magyarországon már a kései államszocializmus időszakában jelentős mértékben
növekedtek a roma népességen belüli egyenlőtlenségek. Ez a folyamat azután
számottevően felgyorsult a posztkommunista növekedési pálya következtében
(ebben az esetben, akárcsak a poszt-apartheid dél afrikai rezsimében is,
a gazdasági fejlődés inkább tőke-intenzív volt, a gazdasági növekedés a
munkahelyek számának a növekedése nélkül történt). Akárcsak Dél-Afrikában,
ahol a szegény feketék munkanélkülisége makacsul megmaradt vagy éppenséggel
még növekedett is, Magyarországon a „hátrahagyott” roma szegények városi
munkanélküliek lakta zárványokba és – egyre növekvő mértékben – falusi
“rezervátumokba”, kisfalusi etnikai gettókba szorultak, ami egyre erősödő
mértékű lakóhelyi szegregációt eredményezett. Ezzel szemben, a középosztályi
lét irányába mobil romák városokba költöztek, s ott vagy egyáltalán nem
vagy csak nagyon kis mértékben laktak szegregált körülmények között.
Ez egészen másként alakult Brazíliában vagy az Egyesült Államokban.
Brazíliában az etnikai alapú lakóhelyi szegregáció nem jelentős; még a
szegény feketék is – legalábbis etnikai értelemben – meglehetősen integráltan,
szegény fehérekkel közös negyedekben laknak. Ezzel szemben az Egyesült
Államokban, ahol a lakóhelyi szegregáció igen nagymérvű (még nagyobb fokú,
mint Magyarországon), a fekete szegények városi etnikai gettókba szorulnak,
a felfelé mobil feketék pedig fekete, etnikailag szintén szegregált kertvárosokba
költöznek.
Bulgáriában egészen más a helyzet, mint Magyarországon: ott a romák
lényegesen nagyobb mértékben szegregálódnak lakóhelyileg, mint Magyarországon,
de a bolgár roma gettók osztályszempontból heterogének, amin azt értjük,
hogy a jobb módú és a legszegényebb romák együtt élnek a városi (s néha
a falusi) gettókban. Bulgáriában tehát az etnikai/faji csoportok közötti
társadalmi/horizontális és gazdasági/vertikális egyenlőtlenségek még mindig
nagyobbak, mint a fajon belüli egyenlőtlenségek. Bulgáriában elsősorban
a városi gettók, mint például a Sliven városában található Nagyezsda negyed,
igencsak hasonlít azokhoz a „klasszikus”, az 1960-es évek előtti amerikai
belvárosi gettókhoz, amelyekről Julius Wilson irt oly meggyőzően (ilyen
volt a 20. század első felében a New York-i Harlem, vagy a chicagói úgynevezett
South-side, ahol fekete orvosok, ügyvédek s kereskedők együtt éltek a legnyomorúságosabb
sorban levő feketékkel).
2. táblázat
A romák társadalmi kirekesztésének mintái s azok dinamizmusa Bulgáriában
és Magyarországon,
Mondandónk lényege: az a fogalmi megkülönböztetés, amit Seekings és
Nattrass vezetett be a fajok közötti és a fajon belüli egyenlőtlenségekkel
kapcsolatban, illetve Telles vertikális és horizontális kirekesztéssel
kapcsolatos megkülönböztetése az összehasonlító etnikai kutatás új perspektíváit
nyitja meg. Eddig az etnicitással illetve fajjal foglalkozó elméletek túlságosan
szűkösen Amerika-centrikusak voltak, s a fehérek-feketék tudományosan abszurdnak
mondható, merev dichotómiájából indultak ki. A naiv „cigány”-„magyar” dichotómia
sajnos a közép és dél-európai roma kutatásra is meghatározó hatással volt,
s maradt mind a mai napig. Ezért is tartják a romákkal kapcsolatos kutatások
gyakran még ma is legfontosabb feladatuknak, hogy a romák „egyetlen, pontos
és szigorúan tudományos módszerekkel előállított” számát megadják, mintha
egy ilyen számot tudományos módszerekkel fel lehetne mérni.
Konklúzió
Wilson, Seekings, Nattrass és Telles az etnicitás kutatásának gyökeresen
új programját fogalmazzák meg, amelyben a legfontosabb feladat annak a
vizsgálata, hogy a különböző érdekkel és értékekkel bíró társadalmi szereplők,
különböző történeti időszakokban és különböző társadalmi helyzetekben miként
vonják meg az etnikai/faji csoportok határait, s ezek a határok miként
függnek a szóban forgó csoportoknak a társadalom szociális hierarchiáján
belüli elhelyezkedésétől. Eredményeik egybecsengenek azokkal a következtetésekkel,
amikre mi a közép- és délkelet-európai posztkommunista társadalmak tanulmányozása
során, valamint a gazdasági és szociális kirekesztés, illetve az etnikai
konstrukció történelmileg és országonként változó formáival kapcsolatos
elméletünk kidolgozásakor jutottunk.
Kutatási eredményeikhez a magunk részéről mindenekelőtt azt tehetjük
hozzá, hogy mind az etnikum (és az annak aleseteit jelentő faj, nemzet,
nemzetiség stb.), mind pedig a szociális stratifikáció (és az annak aleseteit
jelentő osztály, rend, kaszt stb.) szerinti csoportosítások társadalmi
konstrukciók eredményei. Ezek a konstrukciók sokkal inkább jellemzőek a
besorolást végzőkre, végül is a vizsgált társadalomra, mint a besoroltakra.
A különböző etnikai és szociális csoportok egy-egy olyan kontinuum mentén
helyezhetők el, amelyek az egyik póluson a születéstől adott, ezért megváltoztathatatlan,
teljesen merev és kizárólagos csoportosítástól a másik póluson elhelyezhető,
teljesen szabadon választható, teljesen flexibilis és többes választásokat
is lehetővé tevő csoportosítás között húzódnak. Gyors és radikális társadalmi
változások – például gyökeres technológiaváltások, radikális és a munkaerő-piac
megbillenésével járó demográfiai átalakulások, drasztikus politikai átalakulások
– időszakában a társadalmi status quo felbomlása gyakran azzal jár, hogy
az elbizonytalanodott egyének az említett kontinuumnak nem annyira a szabadon
választható, flexibilis és többes választásokat is lehetővé tevő, mint
inkább a születéstől adottnak, merevnek és megváltoztathatatlannak tartott
pólusán elhelyezhető csoportokban vélik az identitásukat megtalálni.
Hivatkozott irodalom
Loveman, Mara. 1999: Comments on Bonilla-Silva: Is „Race” Essential?”
American Sociological Review 64(2): 891-9.
Massey, Doug¬-Denton, Nancy.1993: American Apartheid. Cambridge: Harvard
University Press
Seeking, Jeremy-Nattrass, Nicole. 2005: Class, Race, and Inequality
in South Africa. New Haven: Yale University Press
Telles, Edward. 2004: Race in Another America. Princeton: Princeton
University Press
Loic Wacquant. 2007: Urban Outcasts – a Comparative Sociology of Advanced
Marginality. Cambridge: Polity Press
Wilson, William Julius. 1987: The Truly Disadvantaged. Chicago: The
University of Chicago Press
Bibliográfia
LADÁNYI János-SZELÉNYI Iván
A kirekesztettség változó formái
Közép- és délkelet-európai romák történeti és összehasonlító szociológiai
vizsgálata
Napvilág, 2004
ANDERSON, Benedict
Elképzelt közösségek
Gondolatok a nacionalizmus eredetéről és elterjedéséről.
L’ Harmattan-Atelier, 2006
Lettre, 77. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|