Mélyi József
Eltelt 20 év (Mélyi téved) „Az alábbi szöveg, eredetileg a Mélyi József 65. születésnapjára összeállított – Festschrift für József Mélyi zum 65. Geburtstag – antológia részét képezte volna, Vodafone Kiadó, Pozsony, 2032. De a szerkesztő az utolsó pillanatban, tartalmi kifogásokra hivatkozva visszautasította. A nevek és a lábjegyzetek elhagyásával az alábbiakban részleteket ismertetek az Internet 2.4-en terjesztett szövegből.” Eltelt 20 év, a kortárs képzőművészeti intézményrendszer változásai Magyarországon Az Eltelt 20 év utalás Mélyi József azonos című írására, amely 22 évvel ezelőtt, az Új Művészet 2010. januári számában jelent meg. Bár a visszhangokból ítélve az akkori olvasók ezt inkább reális helyzetfelmérésként értékelték, Mélyi alapvetően borús és pesszimista képet fest a magyar képzőművészeti intézményrendszer múltjáról, jelenéről, sőt jövőjéről is. Ma már, csaknem negyedszázad távlatából nyilvánvaló, hogy – legalábbis középtávú prognózisában (azaz a közelmúltat illetően) – tévedett. Az alábbiakban az utóbbi 20 év tanulságaiból kiindulva Mélyi írásának futurológiai szempontból legdurvább hibáit elemem. „A művészeti intézmények rendszere, egy relatíve független világ, kicsiben tükrözi a társadalmi rendszert, és szinte valamennyi pontján összefügg a környezetével, mindenekelőtt a politika s a gazdaság mezőivel, e területek átmetsződéseinek vizsgálata pedig pontosabbá teheti a 20 évvel ezelőtt átalakult és folyamatosan változó struktúra működéséről alkotott képet” – írja Mélyi. Egyéb írásaiból is ismert konzervatív és óvatos felütésében már jelzi, hogy a rendszerváltás utáni intézményrendszeri problémák gyökerét a politika és a gazdaság mezőit a művészet világától elválasztó határvonalak halványságában látja, miközben ír a mindenkori kulturális miniszter elvtelen politikai döntéseiről, illetve a tömegművészet és a kortárs művészet támogatásának elhatárolatlanságáról. Bár esszéisztikusan homályban hagyja, hová is vezethetne a határok erőteljes meghúzása, hangsúlyozottan hiányolja az intézményrendszer dinamikáját, a nemzetközi kapcsolatokból adódó lehetőségek jobb kihasználását, az értékek és érdekek pontos meghatározását. Az alapvetően elméletellenes Mélyi az 1989-2009 közti időszakban kialakult szisztémát a korábbi struktúrákból vezeti le, és így egy alapjaiban instabil rendszert vázol fel, amelyben már egyes személyi döntések is mélyreható változást eredményezhetnek. Ha ma visszatekintünk, a tudományos kutató számára elhanyagolhatóan rövid, 2-3 éves időtávon, megállapításaiban alig tévedett: a Műcsarnok, a Nemzeti Galéria, és a Ludwig Múzeum 2010-es igazgatóváltása, az ezzel kapcsolatban magasra csapó indulatok, az NKA támogatási rendszerének 2011-es átalakítása, vagy a Kogart Nemzeti Gyűjtemény támogatási rendszerének nagyságrendi növelése azt jelezték, hogy a cikk megírását követő néhány évben az átalakulás még a pesszimista jóslatokat is alulmúlta. (...) Mélyi alapvető tévedése a centrum, azaz 2009-2010-ben a Kulturális Minisztérium szerepének megítélésében mutatkozik. „Egy ilyen maradvány-elemekből építkező, csekély relatív autonómiával rendelkező centrum a rendszerváltás óta eltelt időben nem volt képes sem az intézményi differenciálás tudatos alakítására, sem pedig a kritika által többször reklamált átfogó intézményi reform elindítására, a kritériumok, szabályok, eljárások hosszú távú elképzelésekre épülő rendezésére. Mindezt az elmúlt húsz évben a leginkább gazdasági megfontolásokból kiinduló ad hoc- vagy látszatmegoldások próbálták felülről pótolni...” Mint tudjuk, a minisztérium irányító szerepe a tízes-húszas években a folyamatos gazdasági szükségintézkedések és az apparátus szűkítése miatt egyre inkább eljelentéktelenedett, és az egyes feladatokat a támogatások eldöntésétől az erőforrások elosztásán át a díjazásokig a kortárs művészet szakemberei, illetve azok delegáltjai vették át a ma már természetesnek tűnő mátrix-rendszerben. A Mélyi által hiányolt érték- és érdek-meghatározás szinte magától ment végbe. Az utókor természetesen mindig könnyen ítél, de az akkoriban rendelkezésre álló adatokból és a tendenciák megsejtéséből mások számára már nyilvánvalóan kirajzolódhatott, hogy a nemzetközi struktúrákhoz való kapcsolódás egy idő után kívülről fogja felülírni a parciális érdekviszonyokat. Mélyi súlyos metodikai hibát vét, amikor nem elemzi (....)
Mélyi ott is súlyosan téved (...) „Nos, innen már nem folytatnám.”
Bibliográfia MÉLYI József
„A Ludwig Múzeum perspektívái - Lehetetlen küldetés”
Lettre, 77. szám Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|