Tatai Erzsébet
Konceptualizmus ma Magyarországon
(Elmozdulások)
Arra a kérdésre, hogy mi történt a neokonceptuális művészettel , rövid
válaszom az a jó hír, hogy van. Talán túlzás volna olyan állítmányok használta,
mint a „virágzik“, de mindenesetre ami van, az jelentős. És ha nem is kielégítők
minden tekintetben azok a fórumok, amik létezésének helyet adnak, netán
inspirálják, mégis azoknak csupán felsorolása is terjedelmes lenne. Csak
néhány példát említek meg a legfontosabbak közül: ilyen a Liget Galéria,
az Erőss Nikolett által vezetett Trafó szinte egész programja, Angel Judit
projektjei illetve kurátori munkájával létrejött kiállítások a Műcsarnokban
és intézményeiben, de a Labor, a Stúdió Galéria, a Knoll és az acb Galéria
valamint a kis.terem is olyan helyek, amik teret adnak ma különböző konceptualizmusoknak.
A hosszabb válaszom pedig az, hogy változik; a változások pedig szorosan
összefüggenek a társadalomban, a vizuális kultúrában és a művészetben bekövetkezett
változásokkal. Mivel a változás lassú, nem egyenes vonalú és nem egyenletes
mozgású, alig látható, nem látványos, csak akkor válik érzékelhetővé, amikor
új szereplők – újfajta munkákkal – jelennek meg. Ez a változás természetesen
nem valami gyökeresen újként jelent meg a neokonceptuális művészetben,
amitől kezdve az valami más lett – kezdőpont nem is jelölhető ki –, hanem
inkább arról van szó, hogy a neokonceptuális művészet mindig is mozgásban
van. Az átalakulás talán úgy ragadható meg legjobban, ha összevetjük a
90-es évek első felének neokonceptuális munkáit a későbbiekkel. Megfigyelhető,
hogy az utóbbi kb. 15 évben – tendenciájában – a neokonceptuális műalkotás
egyre jobban, sokkal inkább, mint korábban (re)materalizálódik, a munkák
sokkal vizuálisabbak és a koncepció egyre kifejtettebb. Jóllehet a 90-es
évek konceptualizmusában nem sok szó esik a dematerializációról , mégis
az évtized első felében a munkák – mégha ösztönösen is – szikárabbak, inkább
egy-egy kérdésre fókuszálnak, ilyen értelemben koncentráltabbak – legalábbis
az évtized végi „összképhez“ viszonyítva. Innen nézve ugyanis – mintha
átmenetet képeznének – megmutatkozik klasszikus elődjükhöz való kapcsolatuk.
Jellemző egyfajta szegényesség, olykor „barkács“-jelleg, és az, hogy maga,
a nyilvánvaló koncepció hoz játékba fogalmakat, ébreszt akár „művészeten
kívüli“ gondolatokat, indukál párbeszédet. Az ezredforduló konceptualizmusa
pedig színesebb, kidolgozottabb, összetettebb, bonyolultabb, részletgazdagabb,
expanzívabb. Míg a korábbi a koncepciót kidomborította, a későbbi felgazdagítja,
kibontja, elágaztatja. Olykor olyan fokúnak mutatkozik a materializáció,
hogy szinte feloldódni látszik a koncepció. Megjelenésében a legújabb konceptualizmus
olyan távolra került a 60-as, 70-es évekbeli konceptuális művészettől,
hogy nem csodálkozhatunk azon, ha valaki azt kérdezi, egyáltalán konceptualizmussal
van-e még dolgunk. E rematerializáció azonban nem más, mint hogy a művészet
két oldala, amit a művészeti modernitás eltávolított egymástól, újra teljesen
eggyé válik.
Talán formalistának tűnhet ez a megközelítés, mégis jogos, mivel egyrészt
a művészet (mindig) forma kérdése is, másrészt az indokloja ezt a megközelítést,
hogy a változások ilyen módon érhetők (legalábbis viszonylag könnyen) tetten.
Többek közt azért is, mert a neokonceptuális művészet per definitionem
issue based művészet. Az említett „gazdagodás“ „kibontás“ pedig pont azzal
jár együtt, és azt teszi lehetővé, hogy a munkák egyre összetettebb kérdéseket
tudnak megfogalmazni, szerteágazó problémákkal tudnak foglalkozni, illetve
a maguk módszereivel kifejteni. Időközben a konceptuális művészet legfőbb
„témáivá” a társadalmi kérdések váltak – míg természetesen, más témákkal
együtt, megmaradt a művészeti önreflexió és az identitással összefüggő
személyes tartalom is. Ami az 1993-ban megvalósult Polifónia egykori
értékeléseit illeti, azok beigazolódtak. A köztereken illetve nyilvános
terekben megvalósított, a társadalmi kommunikációt tematizáló munkák kapcsán
az egyik vélemény mesterségesnek tartotta „a társadalmi kérdések“ (issue)
„ráerőltetését“ a szabad, vagy immár „felszabadult“ művésztársadalomra,
míg a másik egyszerűen fontosnak tartotta, hogy legyenek ilyen alkotások.
Ma mindkettő igaznak látszik úgy, hogy az előbbit felülírja az utóbbi.
Mert a felhívás akkor valóban „kívülről“ provokálta a művészeket (erőltetőnek
mindazonáltal nem nevezném), „maguktól“ talán még oly kevesen se
készítettek volna társadalmat érintő fontos munkákat.
Mivel a dolgok több szálon és többféle kapcsolatban függenek össze egymással,
és nem gondolom, hogy a mi érdeklődési területünkön létezne egy oksági
lánc (bár mindig az okokat kutatjuk), inkább arra mutatnék rá vázlatszerűen,
hogy a képzőművészetben és környezetében mi történt. A neokonceptuális
művészetben bekövetkező elmozdulás velejárója annak, hogy a képzőművészetben
az évtized közepén tetőzött az installációs boom, és attól kezdve ível
fel a festészeti, majd a szobrászati termelés is, terjednek a nagyméretben
vetített videofilmek és a színes, „perfekt“ fotográfiák. A galériák száma
2000 után 1996-hoz képest megháromszorozódott (köztük a nem gyors, olcsó
sikerre törők is többen lettek), és színre léptek a jelenkori művészetet
gyűjtők is. A fanyalgások ellenére a művészeti élet gazdagodott, a piac
kezd kialakulni. Megváltozott a kor látásmódja (period eye ): a művészetekbe,
ahogy a hétköznapokba is (az üzletben, szórakozásban – TV-ben, reklámokban,
interneten) befurakodott a látványéhség; olyan tempóban, amilyen gyorsan
a látványosság társadalma egyre jobban terebélyesedik.
Ellenmozgás
Bár a 90-es években – és azóta is – a mű folyamatos rematerializációjának
vagyunk tanúi, egy vékony, de nem jelentéktelen ágon folytatódik, illetve
újra és újra felbukkan egy ezzel szinte ellentétes mozgás is. Ez az új
„dematerializáció“ bár nem nélkülözi teljes mértékben a vizuális megjelenést,
annak mégis – a klasszikus konceptuális művészethez hasonlóan – mellékes
szerepet szán; lényeges itt, hogy nem a tárgy maga a műalkotás. Az 1998
-ban indult Big Hope (Erhardt Miklós és Dominic Hislop) tevékenysége nem
csupán azért fontos, mert a művészek társadalmi kérdéseket érintenek –
a szegénységtől, a bevándorlókon és a munka világán át a társadalmi berendezkedésig
–, hanem, módszerük miatt is, ahogy az érintett csoportokkal együttműködtek.
A szociális projektek jellemző példája a Manamana, Várnagy Tibor és Erhardt
Miklós aktivista újságja is, mely 2001-ben és 2002-ben nyomtatásban jelent
meg, azóta a Liget Galéria honlapjáról érhető el , és Várnagy Tibor Tiszta
háború című projektje, mely 1999-ben a Liget Galériában felállított faliújság
felületén a jugoszláviai NATO-bombázásokról kezdett vitát . Ekkoriban az
ilyen reflektált projektekkel Várnagy és Erhardt még eléggé egyedül állt.
Ehhez tartozik az is, hogy Erhardt Miklós Guy Debord A spektákulum társadalma
című művét, majd az ahhoz fűzött kommentárjait is lefordította.
Az elanyagtalanodás kitűnő közeg a szociális kérdések felvetésének
és az aktivista művészetnek a számára, ám nem csupán erről van szó. Az
új elanyagtalanodás jegyében fogalmazott mű volt Rácz Mártának a Liget
Galériában 2008-ban készített, falra írt, efemer Naplója. A 2005-ben
létrejött SZAF, azaz a szájjal és aggyal festő művészek világszövetsége
pedig az elanyagtalanodás követelményét Kiáltványában avantgardista manifesztumok
nyelvén tette közzé: „A SZAF utolsó csepp véréig harcol azzal a teljességgel
hibás nézettel, ami a középszerű, tartalmatlan művek létjogosultságát egyfajta
technikai virtuozitással indokolja…. A szájjal és aggyal festők leginkább
nem festenek. Leginkább agyalnak és beszélnek a művészetről. … ötleteket,
terveket dolgoznak ki egy izgalmasabb, őszintébb, nyitottabb, szabadabb
festészet (művészet) jegyében. (…) ((A SZAF a)) művész szellemi képességeit
tartja fontosnak, nem pedig a mesterségbeli tudást… Az egyesület, amely
Fischer Judit (…) és Mécs Miklós (… ) kezdeményezése nyomán jött létre,
elősegíti a gondolkodó művészek szabad kibontakozását...“
Végül arra a kérdésre, hogy lehet-e (érdemes-e) neokonceptuálisnak nevezni
azt a szerteágazó tevékenységet, mely ambiciózusabb annál, hogy „értékes
tárgyakat“ (árukat) hozzon létre, nem tudok egyértelmű választ adni, de
megfontolandók a mellette és az ellene szóló érvek:
1. Igen – hogy elhatároljuk a pusztán kézműves gyakorlattól.
2. Nem, mert annyira eltérő produkciókat fog egybe – amiket az ellenkezésen
kívül talán más nem fog össze –, hogy elveszti magyarázóerejét.
3. Igen, de csak egy szűkebb tevékenységre vonatkoztatva, mint amilyen
például a SZAF-é – bár ez esetben sem lehet jól körülbástyázni a területet
(bár, ki akarná?).
4. Nem, mert az ilyen megnevezéseknek ma nincs relevanciájuk; a művészek
sem azzal foglalkoznak, hogy ilyesfajta megnevezések köré csoportosuljanak,
vagy magyarázzák tevékenységüket.
5. Amíg van érvényes „önelvű vizualitáson“ alapuló képzőművészet –
mely ma persze nem kevésbé rafinált ideológián alapul – addig talán megkülönböztetésül
érdemes e kifejezést
alkalmazni.
Képaláírások
1. Beöthy Balázs: Az abc 45. betűje. 1990, fa, 120 x 200 cm
2. Gerber Pál: El van rontva a napom, ha nem győzök le három gonoszt.
1993, Polifónia, Budapest, felirat a 4-es buszon
3. Nemes Csaba: Cím nélkül (Image, Ikon). 1996, 225 x 315 cm, digitális
nyomat, xerox, papír
4. Bakos Gábor – Lakner Antal – Wéber Imre: Vágy. 1999-2003, Projekt
(poszter)
5.Kis Varsó (Gálik András–Havas Bálint): Instauráció. 2004-2005, Amdsterdam,
Stedelijk M. Somogyi József „Szántó Kovács János“ hódmezővásárhelyi köztéri
szobrának (1965) áthelyezése az amszterdami Stedelijk Múzeum Time and Again
című kiállítására.
6. Eperjesi Ágnes: Mindig lesz friss szennyes. 2009, interaktív mosógép.
7. Lakner Antal: Irányjelek, 1993, Polifónia, Budapest, felirat az
Erzsébet hídon: Ideát–Odaát
8. Lakner Antal: Az izlandi hadsereg. 1999-2002, Manifesta, Frankfurt
am Main
9. Benczúr Emese: Egy heti fogyasztás és teremelés. 1996, 14 db citromhéj,
hímzés
10. Benczúr Emese: Nyugalom. 2000, preparált vászonra vetített videó,
Áthallás, Műcsarnok
11 Big Hope (Erhardt Miklós–Domonic Hislop): A gazdaságról szólva.
2003, projekt
Lettre, 77. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|