Elolvastam Ruskin Modern festõkjét és Pater tanulmányait A reneszánsz történetérõl. Olvastam Joshua Reynold Értekezéseit, Bernard Berensont, Kenneth Clarkot, Sickertet, Whistler Tízórai elõadásait, Vasarit, Michael Leveyt, William Morrist. Dante példáján okulva vezetõt kerestem magamnak, olyasvalakit, aki éles eszû és bölcs, akivel van bennem valami közös, hasonlóan gondolkodunk. Egy élõ vagy holt személyt, hogy átbeszélhessem vele a dolgokat. Olyasvalaki kellett, akiben megbízhattam: elkísér a tõlem még elzárt területek fenséges magaslataira és emésztõgödreibe egyaránt. Valaki, aki beszéli ezt a különös nyelvet és a helyi dialektusokat, aki sok évet töltött abban az idegen városban, és bemutatná nekem a lakókat összes furcsaságukkal együtt. A mûvészet különös, és a megszokott módszerek, amelyekkel be akarják illeszteni a mindennap használatos sémákba, akár úgy, hogy megszelídítik, akár úgy, hogy megtörik, nem járhatnak sikerrel. Ki érti meg az oroszlánt az állatkertben?
Végül, már otthon,
ahogy átkutattam az antikváriumok polcait, rátaláltam
Roger Fryra.
Talán reménytelenül
ódivatúnak tûnik, hogy a Bloomsburyhez tértem
vissza, de engem nem érdekel a divat, csak az állandóságok,
és ha a könyvek, a zene és a képek boldogok tudnak
lenni az idõ iránti közönyükben, hát
én is az vagyok.
Fry volt az, akire szükségem
volt. Nekem legalábbis tökéletes kalauz: szellemében
közel áll Walter Paterhez, de a szükséges mértékben
szilárdabb. Jobb, ha most õszintén bevallom, nem hiszek
abban, hogy a mûvészet (bármilyen mûvészet)
és a szépség valaha is elválasztható
volna, és abban sem hiszek, hogy a mûvészet és
a szépség nem szükségszerû egy épeszû
társadalomban. Ennyiben elfogadom, amit Harold Bloom „a kivételes
pillanat eksztázisának” nevez. A mûvészet, minden
mûvészet bepillantás, gyönyör, átalakulás,
élvezet. Viszont Harold Bloommal ellentétben hiszek abban,
hogy minden emberi lény megtanulhatja szeretni, amit még
nem szeret, és hogy a kivételes pillanat mindannyiunk számára
létezik, ha hagyjuk létrejönni. Hagyni a mûvészetet
az aktív önfeladás paradoxona. Meg kell dolgoznom a
mûvészetért, ha azt akarom, hogy a mûvészet
megdolgozzon engem.
Tudtam már Roger Fryról,
mert olvastam Virginia Woolf életrajzát róla, és
mert mindenki, akit érdekel a modern mûvészet, találkozik
a nevével.
Õ adta nekünk a „posztimpresszionista”
terminust, anélkül, hogy tudta volna, a késõ
huszadik század posztdolgokkal bástyázza körül
magát.
Roger Fry, aki kvéker volt,
tudósnak tanult, és szenvedélyesen foglalkoztatta
a festészet, többet tett bárkinél Nagy-Britanniában,
hogy hirdesse és megvédelmezze a század elsõ
harminc évében létrejött új mûveket.
Írásainak alaptulajdonsága a lelkesültség.
Számára semmi nem unalmas. Éppen egy ilyen életvidító,
mûvészetvidító megközelítésre
volt szükségem, ami nem szégyelli az érzelmeket,
nem szégyelli a szépséget.
Elhatároztam, hogy önként
vállalt tanulmányaimmal nyolcas alakban haladok. Olvasmányaimban
a múlt papjaira és prófétáira koncentrálok,
míg tekintetemet modern festményekre irányítom.
Ez megmentett a Nagy Mesterünk szindrómától,
és hagyta, hogy átérezetlen tisztelet vagy érdemtelen
önelégültség nélkül közelítsek
egy-egy festményhez. Ugyanakkor ki tudtam próbálni
azoknak az íróknak az elméleteit és feltevéseit,
akikkel az idõmet töltöttem. Nekem ez az oda-vissza lemniszkáta
bizonyult a legmegfelelõbb módszernek. Még mindig
sokkal-sokkal kevesebbet tudok a festményekrõl, mint a könyvekrõl,
és ez így is marad. A látásmódom változott
meg. Tanulom, hogyan kell egy képre nézni. A képességem
változott meg, hogy érezni tudjak. A mûvészet
megnyitja a szívet.
A mûvészet idõigényes.
Viszont nehéz egy teljes órát egy kép szemlélésével
tölteni. A kiállítások mintha csak arra buzdítanák
az embert, hogy ügetésben élvezze a képeket.
Ott vannak a festmények, a csodálatos beszélõ
mûvek, határozottak, függetlenek, olyan Énje van
mindnek, amit lehetetlen volna nem észrevenni, ha... ha... ha lehetne
látni. Nemcsak a tömegre, az õrökre, a rossz megvilágításra
és a kötelekre gondolok, amitõl olyan az egész,
mint egy hangos vásári jelenet, hanem a festményt
a nézõtõl elválasztó irreleváns
dolgok vastag rétegére. Egyre több galéria tesz
bejelentést, amikor beszerez egy képet, és azt hangoztatja
leginkább, mennyibe került...
Milliókba! A nézõ
nem is a színeket látja a vásznon, hanem a pénz
színét.
Híres egy festmény?
Igen! Gondoljuk csak el, hányan szántak gondosan egy percet
az életükbõl arra, hogy megálljanak elõtte.
Autoritással bír? Benne
van az útikönyvben, hogy a Kánon része? Ha igen,
akkor a nézõk fele elvbõl csodálni fogja, a
másik fele meg elvbõl elveti.
Ki festette? Mit tudunk a szexuális
életérõl, és láttuk már a tévében?
Ha nem, akkor a múzeumban vetítenek róla videofilmet,
válogatott iskoláskönyv-tényt és pletykalap-anyagot.
Hol van a kávézó/mosdó/ajándékbolt?
Hol van mindezek között
a festmény?
Ha a festményeket mozgóképként,
kontextusukból kiszakítva, összezsúfolva, túlírva
látjuk, végtelen magyarázószövegekkel
ellátott, zsúfolt szobákban, egyiket a másik
után, nem könnyû beléjük szeretni. A szerelem
idõigényes. Ha valakinek olyan rossz a viszonya a múzeumokkal,
mint nekem, talán csak úgy tud betekinteni a képek
különös életébe, ha annyi kortárs mûvészeti
alkotást néz meg, amennyit csak tud, amíg talál
valamit, bármit, amit újra meg újra meg kell néznie,
visszajárni hozzá, és nagy áldozatok árán
meg is venni aztán. Ez elkerülhetetlen: aki megszereti a képeket,
az venni is fog. Idõt és pénzt is lehet találni
rá, és aki ezt elitistának tartja, csak számolja
ki, menynyi idõt tölt a tévé elõtt, az
önkiszolgáló áruházban, és mennyibe
került a mûholdas antenna meg az új számítógép.
Mióta a festmények
számítanak nekem, a nyilvános galériák
sem riasztanak annyira. Megtanultam nem odafigyelni másra, mint
arra az egy vagy két képre, amelyekkel a délutánt
tölteni jöttem.
Tegyük fel, hogy megegyeztünk egy képpel: leülünk és nézzük, magunkban, semmitõl nem zavartatva, egy órán át. A képnek eredetinek kell lennie, nem reprodukciónak, és annyi elõnnyel kell nekivágnunk, hogy szeretjük, legalább egy kicsit. Mire jutnánk?
Egyre kényelmetlenebb a dolog.
Mikor néztünk utoljára valamire így, kizárólagosan,
koncentrálva, és csak önmagáért? A mindennapi
élet jelenetei szinte összefolynak, úgy telnek el. Ha
színházba vagy moziba megyünk, a képek állandóan
változnak a szemünk elõtt, és a nyelv is leköti
a figyelmünket.
A szeretteinket úgy ismerjük,
hogy rájuk se kell nézni, és a házasélet
egyik kedves tréfája, hogy tényleg nem nézünk
rájuk. De most itt van egy festmény, és belementünk,
hogy egy órán át nézzük. Rájövünk,
hogy nem vagyunk olyan jó nézõk.
Egyre többször elkalandozunk. Az történik-e, hogy közben az eszem a munkámon jár, vagy a focimeccsen, azon, hogy mit fõzzek vacsorára, a szexen, vagy bármin, amin lehet, hogy ne a képet kelljen néznem?
Egyre találékonyabbak
leszünk. Egy kis ábrándozás után a bûntudatos
és kötelességtudó nézõ talán
újra tud a festményre figyelni.
Mit ábrázol? Tájkép?
Figuratív? Vagy ami még ígéretesebb, akt? Ha
a kép maga kínál kivezetõ utat, ez az alkalmas
pillanat, hogy éljünk vele. Kitalálhatok történeteket
a vásznon szereplõkrõl, pont ahogy a mûvészettörténészek
szeretik azonosítani az alakokat Rembrandt Éjjeli õrjáratán.
Most legalább magabiztosabb vagyok, mert tényleg a képpel
foglalkozom. A kép az, amit ábrázol, nem? Jaj istenem,
egy absztrakt festményt választottam. Nem baj, az a rózsaszín
jól állna nekem?
Egyre ingerültebbek. Miért nem csinál már valamit ez a kép? Mit lóg ott és bámul rám? Minek ez a kép? A festmények arra vannak, hogy tetsszenek, ez meg idegesít. Miért kellene csodálnom? Õ bezzeg nem csodál engem...
Sok nézésünknek
ez a csodálj engem az alapja; annak a mûvészettel szembeni
követelésnek is, hogy a nézõ valóságát
kellene tükröznie. Az igazi festmény makacsul független
és képtelen ilyesmire, vagy legfeljebb véletlenül
teszi meg. Valósága képzeletbeli, nem e világi.
Amikor a vastag gátló
rétegek, az elõítéletek, az autoritás
és a jelentéktelen részletek rétegei lebomlanak,
még a legismertebb festmény is meg tudja mutatni az erejét.
Nagyon kevés ember van, aki egy órát egyedül
tudna tölteni a Mona Lisával.
De a szerencsétlen mûvészetszeretõ
az õ esztétikai laboratóriumában azért
nem szabadult meg az önteltség rétegétõl.
Azt találta, hogy a festmény tiltakozik koncentrálóképessége
hiányosságai ellen; hogy képtelen az intenzitásra
intenzitással felelni. Még mindig nem fedezett fel semmit
a képrõl, de a kép sok mindent felfedezett róla.
Mindjárt azt, hogy elégtelen, és ezt meg is mondta
neki.
Az egész nem olyan reménytelen,
amilyennek látszik. Ha meg tudom gyõzni magam, hogy újra
(és újra meg újra) megcsináljam a kísérletet,
valami nagyon különbözõ is lehet az eredménye
az elsõ sokk után, hogy azt sem tudom, hogy kell képeket
nézni, nemhogy szeretni tudnám õket.
Az egyik kedvenc íróm,
amerikai, állatidomár, yale-i filozófus, Vicki Hearne
írt arról az átható zavarról és
feszélyezettségrõl, ami a nagy állatokkal dolgozókat
lepi meg, mikor a végsõ elszámolás pillanatával
találkoznak azokban a mély és bonyolult szemekben.
A mûvészetnek is mély és bonyolult szeme van,
és túl erõs a tekintete. Könnyebb azt színlelni,
hogy a mûvészet néma, vagy legalábbis nem mond
semmit, ami nekünk érthetõ volna. Ha a mûvészetet,
bármiféle mûvészet legyen is, az igazság
érdekli, akkor egy tagadásra épülõ társadalom
nem sok hasznát veszi.
Nyugaton úgy kerüljük
el a mûvészettel való fájdalmas találkozásokat,
hogy vagy elcsépeljük, vagy tanítjuk. A múltban
való elmerülésünknek kettõs elõnye
van: az új munkák elnagyoltnak és durvának
tûnnek a hagyomány megszokott patinájával szemben,
és azt sem kell látnunk, hogy a hagyomány milyen élõ
kapcsolatban áll azzal, ami ma történik. Ha az emberi
kreativitás eltéphetetlen láncából különálló
darabkákat szakítunk ki, sikerülhet hamis öszszehasonlításokat
és hamis elvárásokat gyártanunk, míg
egyfolytában azon siránkozunk, hogy a Most zenéje,
költészete, festészete, prózája és
elõadó-mûvészete nem ér fel az Akkor
mûvészetével, és ez az oka, mondjuk, hogy nincs
ránk hatással. A valóságban az általunk
folyamatosan és buzgón kitalált múlt sem hat
meg minket jobban, mint a folyamatosan és buzgón tagadott
jelen. Ha valaki szeret egy Cézanne-t, tud szeretni egy Hockneyt,
Boydot vagy Raót is. Ha tényleg szeret egy Cézanne-t,
és nem csak színleli.
Furcsa népség vagyunk:
a lehetõ legjobban megnehezítjük a mûvészeink
munkáját, amíg élnek; vagy nem adunk nekik
pénzt, vagy elárasztjuk õket pénzzel; vagy
agyondicsérjük õket, vagy agyonra sebezzük, és
amikor már túlságosan öregek, vagy túlságosan
halottak, vagy túlságosan vitán felül állnak,
kanonizáljuk õket, úgyhogy a vad megszelídül,
ami ellenállt, abból Autoritás lesz. A festmények
kanonizálása megölésük egyik módja.
Amikor valami túlságosan ismerõsnek tetszik, a történelem,
a népszerûség, az asszociációk mind-mind
a nézõ és a festmény közé tolakodnak,
és láthatatlanná teszik. Nemcsak a festmények
szenvedik el ezt, hanem minden mûvészet.
Ez az egyik oka annak, hogy a mûvész
hivatása minden mûvészeti ágban megújítani
a területét. Nem arra gondolok, hogy az új munkák
megtagadják a múltat; épp ellenkezõleg, visszakövetelik.
Bennük a múlt még nem vész el az autoritásban,
nem nyeli el az ismertség. Az új mûvészet újraállítja
és újra jogaiba helyezi a régit, eredeti életerejében.
Cézanne-ban jelen van Leonardo, Michelangelo átfolyik Picassón
és tovább, Hockneyig. Ez nem az õsök imádása,
hanem a mûvészet genealógiája. Nem annyira hatás,
mint inkább kapcsolat.
Itt nem akarok a nagy mûvészekrõl
érvelni, az igazi mûvészekre akarok koncentrálni,
nagyobbakra és kisebbekre, akik a múlthoz kapcsolódnak
és maguk alkotják a kapcsolatot a jövõvel. Az
igazi mûvész kapcsolatban áll. Az igazi mûvész
tanulja a múltat, de nem úgy, ahogy a másoló
vagy a utánzatgyártó tanulja, õket csak a végtermék
érdekli, a mûtárgy, az aláírt, lepecsételt,
reprodukciókkal kábított közönségnek
kiszállított objektum. Az igazi mûvészt a mûtárgy
mûvészi folyamatként érdekli, a meglevõ
dolog, a dolog megléte, a küzdelem, az izgalom, az energia,
amely mind a neki megfelelõ kifejezésre talált. Az
igazi mûvész problémát keres. A hamis mûvész
meg akarja oldani (vagy inkább megoldatni valakivel).
Ha az igazi mûvész kapcsolatban áll, akkor sokat tud adni nekünk, mert leginkább kapcsolatokat keresünk. Kapcsolatot a múlttal, egymással, a fizikai világgal, és ez még mindig sürgetõ vágyunk, a technológia pusztításai ellenére. Egy kép, egy könyv vagy egy zene olyan érzésekre, gondolatokra emlékeztet, amelyekrõl már azt sem tudtam, hogy elfelejtettem õket. Hogy a mûvészet a tudatalatti mélyrétegeibe fúr alagutat vagy saját invenciójából hoz létre egy fordított invenciót, amit emlékezetnek nevezünk, nem tudom. Azt tudom, hogy a mûvészet folyamata lökéssorozat, vagy talán áramátvitel, mert a mûvészet hihetetlenül jó vezetõ. A mi dolgunk meg az, hogy a vevõkészülékeinket rendben tartsuk.
Hogyan?
Az ízlést nem lehet
törvényekkel szabályozni, és rettenetes is volna,
ha lehetne. A mûvészetben nincsenek Parancsolatok, és
nincsenek könnyû alapigazságok az értékelés
megkönnyítésére. „Tetszik?” – ez az a kérdés,
amit mindenkinek fel kellene tennie, amikor szembekerül egy képpel.
De ha „igen”, miért „igen”? és miért „nem”, ha „nem”?
A nyilvánvaló és közvetlen érzelmi válasz
soha nem egyszerû, és százból kilencvenkilencszer
az „igennek” vagy a „nemnek” semmi köze magához a képhez.
„Nem értem ezt a verset”
„Sose hallgatok komolyzenét”
„Nem szeretem ezt a képet”
– ezek elég gyakran hangoztatott
állítások, de semmit nem mondanak a könyvekrõl,
a festészetrõl vagy a zenérõl. A beszélõrõl
mondanak valamit. Ennek nyilvánvalónak kellene lennie, csakhogy
gyakran a mûvészet kritikájaként, bizonyítékként
használják õket, nem utolsósorban azért,
mert a buták, lusták vagy csak megzavarodottak általában
nem akarják elismerni, hogy azok. Sokszor hallunk a mûvész
önteltségérõl, de soha nem beszélnek a
közönségérõl. A közönségérõl,
amely nem csinálta meg a rábízott munkát, nem
vállalt kockázatot, akinek az élete és megélhetése
nem függ minden pillanatban attól, amit csinál, aki
nem gondolkozik a médiumon vagy a módszeren, aki felpillant,
átfut, átcsacsogja a kezdõütemeket, aztán
csettint egyet az ujjával és elsétál, mint
egy rettenetes római uralkodó. Ez ugye nem önteltség;
persze hogy magukba tudják fogadni pár pillanat alatt és
minden erõfeszítés nélkül az egész
mûvészt és a mûvészetét.
Ha a nyilvánvaló és
közvetlen érzelmi válasznak bármilyen jelentést
szánunk, akkor a „Tetszik?” kérdés nyitány
kell, hogy legyen, és nem végsõ ítélet.
Érzéseink megvizsgálása után át
kell térnünk az alkotás vizsgálatára.
Ez jár a munkának, és a saját érzéseink
természetét is segít tisztázni; felszínre
hozni az elõítéleteket, a véleményeket,
a szorongást, még a nap hangulatát is. Jó dolog
bízni az érzéseinkben, de az sem árt, ha próbára
tesszük õket. Ha azok, aminek látszanak, kiállják
a próbát, ha meg nem, legalább kevésbé
leszünk õszintétlenek. De itt visszaérünk
a mûvészet élvezésének elsõ akadályához,
és ez jó magas akadály; hogy leleplez minket.
Amikor valaki azt mondja, „Ennek
a mûnek semmi köze hozzám”; vagy „Ez a mû unalmas/értelmetlen/hülye/homályos/elitista
stb.”, lehet, hogy igaza van, mert egy divathóbort termékére
néz, de lehet, hogy téved, csak éppen a mû annyira
kívül esik saját tapasztalata biztonságán,
hogy ha meg akarja õrizni saját világa érintetlenségét,
meg kell tagadnia a kép másik világát. A képzeletbeli
tapasztalatnak ez a megtagadása mélyebb szinten történik,
mint mindennapi világunk állítása. Minden áldott
nap számtalan módon gyõzzük meg magunkat önmagunkról.
Az igazi mûvészet, amikor megesik velünk, kétségbe
vonja azt az „ént”, akik vagyunk.
A szerelem párhuzam illik
ide; a szerelem kétségbe vonja azt a valóságot,
amihez tartani akarjuk magunkat, a szerelemben éppen az a jó
és a félelmetes is, hogy a világ a feje tetejére
áll. Akarjuk is meg nem is a metszõ élt, a felindultságot,
az új nézeteket. Legtöbbször azon igyekszünk,
hogy megszelídítsük érzelmi környezetünket,
és ugyanígy vagyunk esztétikai környezetünkkel
is. Fizikai környezetünket már megszelídítettük.
És vajon boldogok vagyunk ezzel a sok szelídséggel?
Ön boldog?
A mûvészetet nem lehet
megszelídíteni, de a rá adott válaszainkat
igen, és amint elkezdünk iskolába járni, válaszainkat
a Kánon határozza meg. A frissesség, amellyel a mindennapi
ember kérkedik, a tanítatlan „tudom, mit szeretek” megközelítés,
amelyet a média is bátorít, se nem friss, se nem tanítatlan.
Csak az osztályterem meddõ sületlensége, nagy
adag popkultúrával leöntve.
A média kirabolja a mûvészeteket:
a hirdetések, a másolatok, a zsurnaliszta zsargon, a reklámok,
a rigmusok és dalocskák állandóan az igazi
zene, az igazi festmények, az igazi szavak formáinak és
találmányainak halvány árnyékát
ajánlják. Mindannyiunkat ezzel bombáznak, és
ez egyrészt megöli az érzékenységünket,
másrészt félelmet gerjeszt mindennel szemben, ami
nem instant, könnyen megközelíthetõ, fogyasztható.
A mûvészet szilárd jelenléte jelentõs
erõfeszítést kíván, olyan erõfeszítést,
amitõl a popkultúra iszonyodik. Az idõ erõfeszítése,
a pénzé, a tanulásé, az alázaté
és a képzelõerõé – ezeket a mûvész
mind belecsomagolja a mûvészetébe. Olyan lehetetlen
elvárás a töredéküket kérni tõlünk
viszonzásképpen? Aggaszt, hogy erõfeszítést
kérni sokak számára elitizmust jelent, és hogy
a mûvészet elleni vád, hogy elitista volna, nagyon
gyakran a vádló védekezése saját zavara
ellen. Nagyon is közel áll ahhoz a megjegyzéshez, hogy
„Miért nem beszélnek angolul?” – talán ezért
van, hogy az elitizmus a britek és az amerikaiak kedvenc sértése.
De, kérdezhetik, honnan tudhatom,
mi jó és mi nem jó? Lehet, hogy összerándulok
a kandalló fölé akasztott olcsó tengeri tájképtõl,
de ez miért jelentené mindjárt azt, hogy el kell mennem
a Tate Galériába és egy festett rizszsel teliszórt
padlót csodálni?
Évekkel ezelõtt, amikor
rövid ideig egy tõzsdeügynökkel éltem együtt,
akinek volt egy nagyon jó pincére, megkérdeztem, hogyan
tudhatnék meg többet a borokról.
– Igyad õket – mondta.
Igaz. Az ízlést csak
úgy lehet fejleszteni, ha fejlesztjük. Ezért volt, hogy
amikor a festményekrõl akartam többet tudni, elindultam
megnézni, amenynyit csak tudtam, mindig kipróbált
mintákat követve, de folyamatosan próbára bocsátva
õket. Tudatlanságból is lehet szeretni valamit, és
talán áldás, hogy az ilyen naivitás halálunkig
velünk marad. Még most sem vagyunk olyan bezártak és
elszigeteltek, mint ahogy a mûvészet-pesszimisták feltételezik,
még mindig bele tudunk szeretni valamibe elsõ látásra.
És ez nagyon jól van így, de a divat, hogy tudatlanságból
utasítsunk el valamit, gonoszul terjed. Valójában
nem feltétlenül szükséges szeretnünk valamit,
hogy felismerjük az értékét, de az öntudatosságnak
és kifinomultságnak erre a fokára eljutni több
évnyi kitartó munkát igényel.
Legtöbbünknek a „Tetszik
ez nekem?” kérdés örökre formatív marad.
Így aztán létfontosságú, hogy az „ént”,
akik vagyunk, a lehetõ legjobban kiszélesítsük.
Létfontosságú, hogy felismerjük: a „Tetszik ez
nekem?” kérdés magában foglal egy független tárgyat
is a saját szubjektivitásunk mellett.
Biztos vagyok benne, hogy ha a társadalmunk
komolyan venné a mûvészetet, nem puszta dekorációnak
vagy szórakoztatásnak tekintené, hanem élõ
szellemnek, nagyon hamar megtanulnánk, mi mûvészet
és mi nem az. Muriel Rukeyser, az amerikai költõ azt
mondta:
Van mûvészet, és van nem mûvészet; ezek két külön univerzumot alkotnak (az algebrai értelemben), amelyek kölcsönösen kizárják egymást... Szerintem egy megvalósított munkát „jó mûvészetnek”, egy meg nem valósítottat pedig „rossz mûvészetnek” nevezni olyan, mintha egy színt „jó pirosnak”, egy másikat meg „rossz pirosnak” hívnánk, amikor a második zöld.
Ha ezt elfogadjuk, az nem azt jelenti,
hogy meg kellene alapítanunk a Jóízlés Akadémiáját,
és kidobni összes kedvenc vízfestményünket,
diákposztereinket és a családi portrékat. Hadd
maradjanak, de tudjuk, hogy mik, vagy ami talán még fontosabb,
mik nem. Ha élesítenénk az érzékenységünket,
az nem azt jelentené, hogy minden felõl egyetértenénk,
vagy hogy hirtelen ugyanazokat éreznénk egy-egy kép
elõtt (vagy egy-egy könyvet olvasva), hanem hogy vitáink
és véleményeink igazi esztétikai megfontolásokból
következnének, és nem a politikából, az
elõítéleteinkbõl és a divatból...
És a szívünkbõl? A mûvészet torna.
És megdöbbentõ
is. A legkonzervatívabb és legkevésbé érdeklõdõ
ember valószínûleg azt mondja, hogy szereti Constable-t.
De szerette volna-e vajon oszlopos tagunk Constable-t 1824-ben, amikor
a Párizsi Szalonban megrendezett kiállításából
botrány lett? Elfeledjük, hogy minden igazán megdöbbentõ
a mûvészetben, legyen az könyv, festmény vagy
zene, végül közhelyként végzi, sõt
mérce lesz a következõ generációk számára.
Nem arról van szó, hogy ezek a mûvek kifáradnak
és nincs már mit nyújtaniuk, hanem hogy felfedezéseiket
fokozatosan felhígítják a kisebb mûvészek,
akik csak másolni tudnak, de azt értik, hogyan kell valamit
befogadhatóvá és csábítóvá
tenni. A végén az egykor új dolog olyan ismert lesz,
hogy nem tudjuk elválasztani kulturális asszociációitól
és hagyományos értékeitõl. Az átlagos
szemnek ma Constable csak egy kis tájképfestõ, nem
forradalmár, aki fény-árny átmenetek nélkül
mázolt egymás mellé erõs színeket. Volt
százötven évünk, hogy hozzászokjunk ahhoz
az alakhoz, aki hátat fordított a mûtermi festészetnek,
kivitte festõállványát a szabadba, és
fényárban festett. Constable-t könnyû utánozni.
Constable-nek lenni nem volt könnyû.
Nem engedhetek meg magamnak egy Constable-t,
egy Picassót vagy egy Leonardót, de azt állítani,
hogy valaki szereti a festészetet és nem birtokolni semmi
eredetit éppolyan furcsa, mint egy könyvrajongó üres
polcokkal. Nem tudom, hogy a múzeumlátogatók tömege
miért nem támogatja az új munkákat. Szerelemrõl
van szó, vagy peep-show-ról?
Óvatosan mozgok a saját
képeim között, mert tudom, hogy éppolyan alaposan
néznek végig rajtam, mint én rajtuk. Állandó
érzelemáramlás van közöttünk, ez tart
össze hármunkat; a mûvészt, akit talán
sose láttam, a képet önmagában és engem,
aki szereti és aki nem élhet többé tõle
függetlenül. A háromszögben álló erõk
változnak, az egész folyékony, mozgékony, mély
és egyike azoknak a bizonyíthatatlan tényeknek, amelyeket
mindenki felfedez, akit érdekel a festészet. A kép
a falamon, a mûtárgy és a mûfolyamat egyetlen
élõ mozgássor, egy színhullám, amely
behatol a testembe, átszínezi, és átszínezi
az új jelent, a jövõt, de még a múltat
is, amelyre nem lehet most már a festmény fényén
kívül gondolni. Az eszembe jut valami a múltamból,
a kép megfog, hozzáadódik a gondolathoz, megváltoztatja
a jelentését gondolatnak is, múltnak is. A kép
egésze annak az egészérõl beszél, ami
én vagyok. Minél nagyobb a kép, annál teljesebb
ez a folyamat.
A folyamat, a létezõ
energia, a végesség elutasítása, ami nem a
teljesség elvetése, elválasztja a mûvészetet,
minden mûvészetet a végállomás-világtól,
amely mindig azt kiabálja: „Siessünk, lejárt az idõ!”.
Tudjuk, hogy a világegyetem
végtelen, tágul és különös módon
teljes, hogy nem hiányzik belõle semmi, amire szükségünk
van, de ennek ellenére az emberi élet paradigmája
a hiány, a veszteség, a végesség, a primitív
végítélet, amelyet nem hatálytalanított
sem a technológia, sem az orvostudomány. A mûvészetek
ennek a végítéletnek szegülnek ellen. Mûtárgyak.
A fõnevek aktív erõvé válnak, nem egy
gyûjtõ számozott cikkeivé. Mûtárgyak.
A lascaux-i barlangfestmények,
a Sixtusi Kápolna mennyezete, Picasso hatalmas igazsága,
Vanessa Bell csendesebb igazsága a mûvészet részei:
ellenállnak annak az élet- és szellemellenes hazugságnak,
amely értelmetlennek és szegényesnek mondja õket.
Az idõ színezte üzenet nem a hiányról
szól, hanem a bõségrõl. Nem a csendrõl,
hanem hangok sokaságáról. A mûvészet,
minden mûvészet a kommunikációnak az a fonala,
amelyet nem vághat ketté a közömbösség
vagy a szerencsétlenség. A mindennapi meghalással
szemben nem hal meg.
Minden festészet barlangfestészet;
festés alacsony, sötét falainkra, a nagyság megsejtése.
A kifestett templom Krisztus tetovált teste, amelyet nem a vallás
köt gúzsba, hanem a szeretet szabadít meg. A szeretet,
a szépséges kézírás, amely elfedi a
szükséges és láthatatlan hitet és optimizmust,
humort és nagylelkûséget, az ember fensége,
amelyet a mûvészet tesz láthatóvá.
Meztelenül érkeztem erre
a világra, de ecsetvonások befednek, a nyelv fölemel,
a zene ringat. A mûvészet a pálcám és
a köpönyegem, nyugvóhelyem és páncélzatom,
és nem csak az enyém, mert a mûvészet senkit
nem hagy ki. Még azok is, akiktõl a zsarnokság vagy
a szegénység elvette a mûvészetet, elkezdik
újra csinálni. Ha a mûvészetek nem léteznének,
valaki minden pillanatban elkezdené megteremteni õket, dalban,
porból és sárból, és bár a mûveket
el lehetne pusztítani, az õket teremtõ energia soha
nem pusztul el. Ha itt a kényelmes Nyugaton úgy döntöttünk,
hogy ezeket az energiákat gyanakvással és megvetéssel
kezeljük, annál rosszabb nekünk. A mûvészet
nem evolúciótörténeti tény, amely nélkül
a késõ huszadik századi városlakók kényelmesen
meglehetnek. A mûvészet nem is tartozik szigorúan véve
az evolúciós fejlõdésünkhöz. Biológiailag
nem szükségszerû. Ami idõt ráfordítottunk,
azt a vadászattól, a gyûjtögetéstõl,
a párzástól, a felfedezéstõl, az építéstõl,
a túléléstõl, a gyarapodástól
vontuk el. Furcsa, hogy amikor a mindennapos fizikai fenyegetés
magunk és a fajtánk ellen már megszûnt, azt
mondjuk, nincs idõnk rá.
Ha azt mondjuk, hogy a mûvészet,
mindenfajta mûvészet többé nem fontos az életünkhöz,
akkor legalábbis meg kell kockáztatnunk a kérdést:
„Mi lett az életünkbõl?” A szokásos kérdés,
hogy „Mi lett a mûvészetbõl?” túl könnyû
menekvés volna.
Én nem menekültem meg.
Egy amszterdami galériában leültem és sírtam.
Amikor eladtam egy könyvet,
vettem egy Massimo Raót. Attól a naptól fogva új
fénnyel árasztom el a falaimat.
SÁNDOR BEÁTA fordítása
Kérjük küldje el véleményét címünkre: nvilag@c3.hu