TANDORI DEZSÕ

T(ire)d? of London?

Dr. Samuel Johnson:
When a man is tired of London, he is tired of life…

Nehéz lefordítani magyarra az iméntieket. Tired: fáradt, unott, azaz un valamit; „tired of London” akkor: unja Londont stb.
 EGY MÁSIK LONDONI SZÍN – lehetett volna címem, Madách után szabadon, ez is. De legyünk szigorúak: mihelyt valami nem „egyetlen”, már se szeri, se száma a mennyiségeknek, változatoknak.
 Lehet, hogy volt egy abszolút Londonod, azt „megismerted”, nem azt unod, a másik Londont, amit megismertél, amit bizonyos módon agyonnyûttél magadnak, és akkor ez most, amit érzel, a harmadik London. S így tovább.
 Gyerekkoromban elalvás elõtt behajóztam képzeletben a játék állataimat a szigetre. Angliába, alkalmasint.
 A szigetek különös képzõdmények. Izlandon nem volt veréb. Jó pár évtizede egy gabonaszállító hajóval kerültek oda az elsõ példányok. De Izlandon a seregélyt is úgy tisztelik, mint én nem tudom, mely népek egykor a szent madarukat, az ókorban. Etetik õket a tereken etc.
 Talán egyenes utam vezetett volna Londonba, ha nem vagyok én is sziget. Valahogyan bevitorlázott, mint egy középkorias költeményben (lásd Nemes Nagy Ágnes: Trisztán), az én életembe is egy veréb, aztán kettõ, aztán se szeri, se száma.
 Na ugye.
 Londonban késõbb, közismert a történet elsõ része, hogy Szpéróm (elsõ verebünk) haláláig Vecsésre se mentem (nekem az ilyesmi nem esik nehezemre, ma már délelõtt kilenc után nem is szeretek kimozdulni itthonról, legföljebb ha madarainknak szaladok le valamiért), 1977–1988, ez volt Szpéró és még tizenvalahány madár (poszáta, széncinege, zöldike stb.) idõszaka úgy, hogy én végig itthon voltam velük.
 1986-ban már minden együtt állt, hogy – irány London. Valami szívroham, vagy szív-roham visszafogott az utolsó pillanatban.
 Mit ér egy ilyen abszolútum? Hogy végigéltem Szpéró utolsó éveit még, vele? Elsõ verseskötetem címe ez lett volna, tudjuk: „Egyetlen”. Ilyesmi hát.
 Persze, 1988-ban azonnal Londonba siettem.
 Közösen mi a feleségemmel az állataink miatt 1977 óta utazni nem tudunk, így az akkor még kilences madárcsapat mellõl (ma ketten vannak, az „IRE” illetõségû Rudy… akiért Szt. Patrickhoz és Leopold Bloomhoz egyképp fohászkodtam 1994-es írországi utaim során, fohászkodtam pedig egyszerûen a sziget bebarangolásával, meg hogy Leopold úrnak volt egy Rudy nevû fiacskája, Patrick urunk respektíve a madarak istápolója… és Totyi, aki Mándy Iván egyik alakjáról kapta nevét, Rudy életkori rekorder, Totyi kétéves, épp most veszítette el röpképességét, de miért… ezt hagyjuk) rettenetes hosszú, három és fél hetes londoni útra indultam.
 Most három és fél hete készülök e csekély dolgozat írására. Pontosan ezek a nehézségek. Meg se számolhatom, hányszor voltam Londonban azóta, és az utolsó alkalmakkor már úgy, hogy igazából (lásd Johnson doktor) nem is akartam volna odamenni. Jószerén, persze, semmi körülmény nem is kényszerített. Valamivel belesodródtam: életrajzi film… fotózás lókönyvemhez… netán egy London-könyv…
 Belefáradtam? Életunt vagyok már? Johnson úrnak: Jó, aki Londont unja, az életet unja; de mi van, ha már eleve életuntan érkezik Londonba?
 Ennyit a helyekrõl, egyáltalán. London, ezt azért írjuk ide sietve, a világon a legméltóbb hely, hogy példázza: milyen is egy „hely”, milyenek vagyunk „mi” egy helyen, bárhol, aztán. (Végül.)
 Gyerünk akkor, angyalom, ahogy Eliot mondja a Prufrockban.

*

 Valahányszor mostanság el kell utaznom, inkább élném tovább ezt a teljesen egyhangú nem-tudom-mit Totyival, s nem csupán vele, élném tovább az életemet a majdnem teljesen egyhangú életemmel, mint társasággal. Legyötörni a napokat, néha nekilódulni, hatvanévesen megdönteni mindenféle „fordítói” rekordomat (az egyórás és az egynapos csúcs kivételével)… micsoda ostobaságok.
 Kinézek a gépkocsi ablakán a Gellérthegy alatt, nézem az aszfaltrésekbe tapadó füveket, így tapadnék én is ehhez a városhoz (nem „szeretem”, nem is „nemszeretem”), nem mennék. Sikerülni fog-e ez.
 1958-tól utaztam sokat a mai Németország akkori „NDK”-terepére, mint idegenvezetõ; 1967–1977 között a feleségemmel számtalan õszt töltöttünk Hvar szigetén, más tengerparti városokban, Belgrádban, egyszer egy nyugat-európai átlót is „leírtunk”, magam Európán kívül (Tunéziát leszámítva, egy irodalmi utazás) sosem jártam, nem is fogok. (Nem akarok már.)
 1974–1988 között minden „államilag felajánlott” utazást elhárítottam. 1978-ban döntöttem az életem felõl: Nyugat-Berlin akadémiája felajánlotta a DAAD megpályázási lehetõségét. Akkor ez még nagyon „elit” lehetõség volt. De élt Szpéró és Samu, s természetes volt, evidens, hogy mellettük döntöttem.
 Íróilag lendületben is voltam, elefántcsonttornyosan közömbös figurának ítélt az a világ, nem jártam rosszul az itthonmaradással. (Hozzáteszem: 1989 nekem, minden azóta támadt országbonyodalom ellenére, az abszolút felszabadulást hozta, és nagyon úgy látom, ettõl fogva, tíz év alatt, talán senkinek itt nem jelent meg annyi könyve, katalógusa, füzete stb., mint nekem.)
 Londonba azonban 1988 õszén, ezt el kellett mondanom, így érkeztem. Hogy több tucatszor visszajárjak, legalább huszonkét angol–skót stb. várost lássak, Írországot is megcélozhassam.
 Az utazás hanyatlástünetei már 1993-ban mutatkozni kezdtek. Tervbe vettem Skóciát, de nagyon-magasokig, aztán maradt a két nagyváros.
 Londonban az utolsó idõt általában vánszorgással töltöttem. Mint egy Beckett-figura. Sivár szobáimat egyre üresebbnek kezdtem érezni, nem volt lelkierõm, hogy írógépemet, mint rég, magammal cipeljem, lehetetlen pózokban a földön ülve, gép az ágyon, vagy kitekert derékkal és nyakkal, fordítsak, írjak. Itthon, ha csak a tekintetemmel futok is végig könyveinken, már szellemibb, élhetõbb az idõ. Szervesebb, mint London, Párizs, Köln, akármi.
 Tapadás az aszfalt réseibe.

*

 Szegény jó Londonom, imádott helyem, ettõl féltettelek. Hogy sirámaim mondom el, bár ez sem kevés. Hogy Rólad épp, Veled kapcsolatban. Hogy életem újabb változásának is etalonja, viszonyítási pontja vagy!

*

 Két szállodát is bezártak, lebontottak már, ahol meglaktalak, London. Az egyiknek klasszikusan csak „Royal” volt a neve. Mint Evelyn Waugh-nál az „iskola”, az a legalja minõsítés. (Kiváló iskola, fakultatív iskola, habtejszín iskola, mit tudom én, után.) A kopott korlát, a ragasztószalaggal foldott bordó szõnyeg, a csõszobák a csõfûtéssel. Hajnali négykor ébredek, már unom a zenés kereskedelmi rádiókat – van tûzföldi zene, pingvin zene, pidgin zene, rumba-, salsa-, raga-adó, minden adó –, rágyújtok, hogy hatalmas programomon gondolkozzam. Emlékszel, London, mikor telente is hatkor-fél hétkor nekivágtam utcáidnak? A Russel Square-ról indultam, le az Aldwych felé, mindig Ottlik jutott eszembe, ki tudja, miért, õ emlegette ezt a félkör-teret, csavargók aludtak még ilyenkor mellékutcák faltövein, mentem. Át a Temzén (Waterloo Bridge). Volt, hogy 42 kilométert akartam gyalogolni, 37 lett belõle. De az elsõ tíz-tizenkét londoni utam sosem telt úgy, hogy 4-5 nap ne lettek volna 30-32 kilométeres „sétáim”. Fel az Aldgate felé (Hasfelmetszõ Jakab környéke), múzeumlátogatás, alternatív galériák, építkezések, a Tower Bridge, kicsit át a csúnyább túloldalra („déli”), vissza valamelyik hídon, na ja, és a Cannon Street, a Fleet Street, megint az Aldwych, a Covent Garden, már késõ délelõtt, nagy nyüzsgéssel, de hányszor jártam a színházi negyedet, emlékszel, London, szintén hajnalok hajnalán… És a Piccadilly, vagy fel onnét a Regent’s parkhoz, át a Marylebone utcáin, vissza a Hyde Parkhoz, át rajta, vagy onnét északnak, a Little Venice partján elüldögélve (Robert Browning, a költõ nevezte el így a Csatornának ezt a részét, talán százszor is üldögéltem, mászkáltam, sültkrumpliztam, „lóirodáztam” ott), a kis paddingtoni temetõ fal melletti sírköveit bámulgatva, aztán le Kensingtonba, mindezt egyetlen nap során, hajnali héttõl este hétig, akkor be Chelsea-be, aztán Belgraviával kezdve, Fulhammal és Hammersmith-szel végezve a dolgot, onnét már tényleg csak egy ugrás volt a Paddington pályaudvarhoz haza. Megkérdeztem a kis gyorsétterem új gazdáját, hol a muskátli a régi faasztalról, a hátsó udvarban volt a muskátli. Most ugorjunk, vissza a szállodákhoz. Semmit ki nem hagytam, ami „London” lehetett. Az iraki válság idején az Oxford Streeten laktam, szinte ingyen, a repülõjegy is ilyen volt (félt a nemzetközi turista-ipar a merényletektõl), ágyba hozták a reggelit, és én füzetes regényt fordítottam egy irdatlan lakosztályban. Elsõ utamon két nap után abbahagytam mindenfajta ivást. Londont nem erre találták ki! Színjózanon, akkor még cigaretta nélkül is, gyúrtam napi városnézõ, vidékjáró penzumaimat. Átszökkenni Liverpoolba… felmenni egy Schwitters-mû megnézésére Newcastle-ba. Micsoda „gótikus horror” hidak vannak ott. És zuhogott az esõ. De hazaúton kiszálltam Yorkban, kisütött a nap.
 London, minden múzeumod legalább ötször, ha nem tizenötször láttam, egyszer csalódtam csak, a helyszín a Royal Academy volt, a nagy amerikai kiállítás, s bár megtekinthettem „élõben” Rauschenberg madarát, az én vak madaramat (a feleségem kedvencét), Morris Graves-ét, nem hozták át amonnét. Nem elég fontos nekik? Nekünk is volt vak madarunk, nem is egy…
 Hasaltam és seregélyt etettem a Round Pond környékén, ahol Beckett Murphyje kutyát õrzött megélhetési célokból. Különbséget tudtam tenni krumplisütõ és krumplisütõ közt, néha elpimaszodtam, kis spanyol pincekocsmában is ettem, vagy perui specialitást.
 Boldog voltam, hogy (a Piccadilly „felett”) fölfedeztem a Cork Streetet, tömérdek galériájával. Hogy féléves visszajárásokkal is „bejött”: Waddingtonéknál (a fél utcát felvásárolják e galeristák) megint ott a húszas évekbõl való Picabia-kép, a „Kikötõ”. Egy jótékonysági árverésen nagyon tetszett a „Gauguin széke” címû festmény, Van Gogh stílusában készült Hockney-mû. Egy hétre rá a „Kikötõ” mellett látom. Ó, kérdem a pultost Waddingtonéknál, lecsaptak rá tehát. Nem, de hát ez csak természetes, Hockney „a mi festõnk”, megvettük ezt is.
 A Charing Cross könyvesboltjai! S a Whitechapel Gallery könyves szentélye. A Waterloo pályaudvar újjáépített csarnoka… a közelben a randa, de annyira élõ kulturális központ (az Aldwaychtõl a Waterloo Bridge-en közelítsd meg). A British Museumban volt egy kis kakasom, hátsó bejárat, felsõ emelet. Belépés ingyen. Addig jártam nézni õt, míg a végén lehunytam csak a szemem, már láttam.

*

 Lehunyom csak a szemem, ott vagyok Londonban, ahol akarok. Volt olyan hetem, hogy az életrajzi filmet csináltuk, mellette szabad idõmben magyar népmeséket fordítottam németre (azóta se jelentek meg), „plusz pénzben” végeztem a lóversennyel, sõt, ezt még megtriplázhattam volna, de… az se sokat segítene. London nem arra jó, hogy „megsegítsen”. London azért kell, hogy igazságot tégy világodban. Arányok alakuljanak ki a roppant helyi bõségbõl (s ellenére), megtaláld mindig-változó-mindig-ugyanazodat.
 Meg minden egyébre is jó London, amire csak kell. Lásd Dr. Johnson.
 Magamba fáradtam bele, ez a „tired” én vagyok. Nem London, nem „of”. Végül mindig ugyanoda jártam, ugyanúgy. Átszállás a Gloucester Roadnál. Paddington pályaudvar. Van egy kis Paddington-medvém, hoztam, de a Mayfair-ben vettem, nem a pályaudvaron. Adott esetben mindig nyomok egy puszit az orrára, a konyhában álldogál.
 A futószõnyegek barna ragasztószalag toldozása végigkísért. Néztem szépséges fákra, néztem kórházra sokszor, netán építkezõk napjaira, romhalmazokra, erkélyén hiphopozó feketebõrûre. Láttam, hogyan tévéznek. Londonban én hat éve ki nem nyitottam a tévét háromnál többször.
 Belefáradtam a saját londoni szokásaimba. Elmúlt az a bûvölet, hogy én-én-én-én. Még ha én + London-nak nevezem, az is kevés. Elrontunk mindent.
 Képtelen volnék még egy maratont végigjárni. Az utóbbi idõkben alig, hogy a Little Venice-ig elvánszorogtam. Akkor is nyomban cigiznem kellett, krumpliznom, vártam, hogy megvehessem a legolcsóbb (iszonyú drága) bort. Leültem, csavargó, csatorna-parti padomra, bevertem tompa rostirónommal a dugót, papírral tömtem be az üveg száját. Lovakra fogadtam jól-rosszul. Este hétkor bevágtam egy Eunoctint, nekem 48 óra alvásra ad jogosítványt, annyi (megint lelki-) erõm nem volt, hogy késemmel elvágjam a tablettát. Másnap igyekeztem 10-ig ágyban maradni. Bódultan bolyongtam, leültem kedves templomjaim elõtt, enni nem volt kedvem. Nem vettem meg a Timest, a Racing Postot (sportújság), kezdtem elfogyni.
 Akinek London elfogy – õ fogyott el. Én lettem Londonhoz „kevés”. Hiányzott, elmaradt a megújulásom. Kiégetõdtem.

*

 London, semmit nem erõltetsz, mégis csodát teszel: íme, például ezzel a gyarló írással. Alig mondtam el valamit. Milyen volt kábultan ülni buszodon, azt hinni, csupa magasúton megyünk, holott csak én ittam két feles vodkával többet a kelleténél. Milyen volt estétõl hajnalokig nyolc-tizenkét sor Omar Khajjamot fordítani a Norfolk Square platánjaira nézvést, piros gyertya mellett: Szpéróm halála évfordulóján. Hogyan voltam „zseniális” lófogadó 1993 nyarán, hogy aztán mégis mindent elveszítsek. Hogyan aludtam az ajtónak dõlve, állva egy „ekképp” bizonytalan légkörû szállodában. Milyen a Mayfair szépséges-lombos, dombos világa, aztán mégis milyen „sohós” sikátorai is vannak e gazdag negyednek. Milyen érzés visszatelepedni két év után a Russel Square-en ugyanarra a nagy kõre. A Safeway-áruházak, olcsó mindenféléjükkel. A feleségem emlékeit hallgatni más mindenféléidrõl, ugyanezekrõl a dolgaidról, London.
 Hazaérkezni váratlanul a Marylebone pályaudvarra. Platánok ott is, sárgás fényû szálloda-üvegtetõk kapuk elõtt. Aztán az Edgware Road zsibvására, arabos. Aztán hirtelen a Hamilton Terrace hiperluxus eleganciája, fanyar, Andrássy-út-széles, néptelen, csöndes. Ó, ha ott lenne egy szobám. Csak két hétre évente. Fel a Little Venice-tõl… az Aberdeenen, ott egy pad. Körötte lonc. Vagy a templomon egy éven át lengett a felirat: épült… százötven éve. A Beatles-út. Hirtelen: Kilburn, megint perzsavásár. Aztán a dombvidék. Lehetne akárhol. Nézed a hatméteres ablakokat, íveiket. Sötétlõ lombokkal tükrükben. Enyhén hajlik az út. De ez már az Abingdon, Kensington hirtelen.
 A kék ház Chelsea-ben! A mediterrán-szerû teraszok, Putyi néni kifõzdéje. A buszok emeletérõl beintegetnek a kosztolók tányérjába, õk vissza.
 A yorki ezred laktanyája. Mellette lóiroda. A gyorsmosodában panoptikumi figurák várakoznak. Ez az igazi, nem Madame Tussaud.
 Vagy a Hammersmith Bridge. Olyan, mint a Lánchíd. Meg nem is. A gyönyörû vörös-arany-fekete-fehér festések a címerein. Gyászba borulsz, hogy egy szép nap sötétzöldre mázolták.
 Mellette: a filmstúdió.  Vettél egyszer egy Beckett-albumot. Kilép egy képen Beckett ezeknek a stúdióknak az egyik kapuján. Szinte õt látod, ezt látod most is.

*

 Lehunyod a szemed, és majdnem mindenütt ott vagy Londonban, ahol ott lehetsz.
 Mi is egy Beckett-kép aláírása? „Én sose igyekeztem sehova, nem is igyekeztem. Csak volt, hogy van valahova. Vagy az se.”
 Ilyesmi.
 Fáradt vagyok? Kiégtem? Ugyan. Mi az. Hol vagyok? Hova nem megyek?
 Hogyan mennék oda, ahol – ott vagyok?
 Nem az, hogy „külön” már minek.
 De nincs is rá mód.
 (Az árak irtózatos drágulása, a honoráriumok iszonyata miatt lassan végképp nincs. Feleségem mondja: de jó, hogy kihasználtad… végsõ soron… amikor tehetted.)
 Köszönöm London mindenkinek, akinek köszönhettem. Például Neked, London.
 (És most Totyi a vállamra ugrik, hajam stuccolja. Gyerünk át Rudyhoz, oké? Megyünk.)

1999. május-június


Kérjük küldje el véleményét címünkre: nvilag@c3.hu






C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/