Reisinger
János
Platón: Csillagok
Csillagokat nézel,
szép csillagom. Ég ha lehetnék,
Két szemedet nézném,
csillagom ezreivel.
(Szabó
Lõrinc fordítása)
A világirodalom nincs
híján a szerelmes verseknek. Csaknem ellenkezõleg:
az irodalom harminc-negyven alapvetõ témája közül
jó néhányat foglal le a szerelem, a társkeresés,
a házasság, de a szétkülönbözés,
„ama harmadik” az elárvulás stb. témája is.
A szép és igen szép szerelmes versekbõl hadd
emeljünk ki egy egészen rendkívülit: Platón
epigrammáját, egyetlen disztichonba foglalva.
A szerelmi költészetnek
mindmáig egyik fõ-fõ éltetõ elemei a
természeti hasonlatok. Már az egyik elsõ nagyívû
és többszólamú költemény, a csaknem
3000 évvel ezelõtti bibliai Énekek éneke pazar
bõséggel ontja a hasonlatokat, amidõn a szeretett
kedvest „liliom a tövisek között”, „Sáron rózsája”,
a „mezõk lilioma”, a „bepecsételt forrás” kifejezésekkel
illeti. A szeretett lény felidézése a legeslegszebb
természeti tájak mikro- és makrovilágát
csalja a költõ tollára, az ember elámul a bõségnek
ezen a zûrzavarán, miként az utódköltõk,
a legjobb kritikusok is, akikrõl méltán állapíthatta
meg egy tudós, hogy a Jeromos-féle Vulgata latin kifejezéseit
ismételték évszázadokon át a trubadúr-lírától
a lovagköltészeten át a précieux-irodalomig,
a romantikáig, vagy azon is túl, a máig elnyúló
utóromantikáig. A szerelmi líra eszköztára
Orpheusz halottakat felidézõ énekétõl
a sablonokig végtelenül tág, s ha valamire a költészetbõl
mondhatjuk, hogy nagyjában-egészében közismert,
akkor erre minden bizonnyal igaz ez az állítás.
Azaz... Gyakran az ismertnek
vélt dolgok szégyenítenek meg ismeretlenségükkel.
Nem õk járnak rosszul ezzel, hanem mi. Egy remekmû
– szokta gyakran ismételni Pilinszky – remekmû marad akkor
is, ha befalaznák vagy a földbe rejtenék.
Ilyen Platónak ez
a kis verse is.
Ne tagadjuk: ilyennek bizonyult
Platón gondolkodása is a mai nemzedékek számára.
Mit tanultunk róla? Az ideatant, s azt is olyan beállításban,
hogy már a gimnazistának elment a kedve tõle, s magától
a filozófiától is. Hogy mindennek ideája van,
s a ló ideája valahol ott lakozik a fellegekben? Az élettelen
idealizmus vagy éppen a „plátói szerelem”? Ugyan kit
lelkesített? Platón néhány eszméjét
árusították ki nevetségesen alacsony áron,
úgy, hogy senki sem akarta megvenni...
Az eszmék nem közönséges
gyümölcsei a filozófiatörténet hatalmas fájának.
De csak az eszmékbõl vagy azoknak mégoly mesteri összefércelésébõl
aligha lehet nagy gondolkodókat megérteni. Az eszmékhez
út vezet: a gondolatok, mi több, a gondolkodás útja.
Aki nem ezen az úton közelít hozzájuk, legfeljebb
ragadományként szaggathatja le, és sosem ízlelheti
a gondolatok beérlelõdéseként õket.
Pedig mennyien keresik az
élet legfõbb ajándékát: a helyes gondolkodást,
a józan bölcsességhez elirányító
eszmékkel együtt! Emlékszem, amikor egyetemi tanulmányaim
idején a fõvárosba kerültem, Platón mûveinek
megszerzéséért valóságos háborút
kellett vívni: az akkor – az 1970-es években – egyetlen elérhetõ,
1942-es, kétkötetes kiadás a Széchényi
Könyvtárban hol volt, hol nem volt... Hol kikölcsönözhetted,
hol meg visszajött a kérõlap: „ismeretlen helyen”. A
ronggyá olvasott példányt olykor a könyvtárosok
eldugták, hétvégeken szárnyra röpítették,
vagy éppen egymásnak adogatták.
Platón a gondolkodás
történetének fejedelme. Nagy igazságot fejez
ki Emerson csattanós retorikája: „Platón a filozófia,
s a filozófia Platón.” Kevés gondolat vagy eszme létezik,
mely nem az õ „köpönyegébõl bújt
volna elõ”. Szókratészi indíttatású
gondolkodása rendszerhez, sõt iskolához, diszciplínák
sokaságához vezetett, melyet mindmáig õriz
Akadémiájának neve. S hiába vádolja
a platóni iskolát Heidegger, hogy az ismeretek szétparcellázása
a létrõl való gondolkodás fokozatos megszûnéséhez
vezetett: ha igaz is a Holzwege egyik-másik minõsítése,
Platón aligha tehetõ felelõssé az utódok
bûneiért, akik között egyre kevésbé
akadtak valódi bölcsesség-szeretõk, annál
inkább bölcselkedõk, tudományoskodók vagy
éppen a mára maradt „kutatók”.
Hatalmas kérdéseket
vet fel, hatalmas problémákat görget szinte lankadatlan
erõvel az õ életmûve. Szerencsés gondolkodó
persze, s fõleg az ókorból, akinek minden mûve
ránk maradt! Míg a kortárs Szophoklésznek mindössze
hét drámája áll rendelkezésünkre,
s az ellenségévé vált utód filozófus,
Arisztotelész is mindössze életmûvének
alig felével írta be nevét Európa mûvelõdéstörténetébe,
Platón teljes terítéket rak elénk oly bõséges
tálalásban, hogy az eltelt 2300–2400 évben megemésztéséig
kevesen jutottak el, igen-igen kevesen!
Platón a lelkiismeret
mindenekfelett való megbecsülését örökölte
halálra ítélt mesterétõl. Szókratész
szellemujja mindvégig tapintotta ütõerét. „Ami
testnek az egészség, az a léleknek az igazságosság”
– mindkettejük jelszava lehetne a platóni megfogalmazás.
Jól tudták, hogy „nem maga az élet a legfõbb
érték, hanem a jó élet”. Honnan tudjuk azonban,
hogy mi az igazság és a jóság? Megvan-e bennünk
vagy a világban, amit annyira keresünk? Ha bennünk lenne,
nem kellene erõfeszítéseket tennünk megszerzésére;
ha a világban rejlenék, nyomára akadhatna bárki.
Nincsenek ezek sem bennünk, sem körülöttünk, hanem
egyedül Istenben, akinek szava hol érvényesülhet
(daimónon), hol viszont becsukjuk elõtte lelkünket.
Platón hívja
fel elõször a figyelmet a gondolkodás legszebb gyermekére,
az emlékezésre. Mert az isteni keresés nem csupán
kívülrõl közelít hozzánk; mint a
levegõ – az evangéliumi hasonlat pneumája –, szinte
észrevétlenül beszökik belsõ világunkba
is. Az ember emlékezik és emlékezetébõl
tudja, hogy nem így kellene élnie, nem a moslékos
vályú mellett, amikor viszszavárja a tékozló
fiú atyai háza. Az emlékezés is a Lélek
eszköze és egyben a mennyei otthonba való visszairányításé.
Önkéntelenül is bibliai hasonlatok jutnak eszünkbe,
s hisszük, hogy ezekhez valamiképp Platónnak is több
a köze, mint az orfikusokhoz, püthagoreusokhoz, akiknek halhatatlanságtana
kétségkívül nyomot hagyott a lelkén, de
annak legmélyebb sugalmaiban túlgyökerezett rajtuk.
Platónnak nem csupán anamnészisz-tanítása
van, hanem elemi vágya Isten és az elveszített Éden
megtalálására. Nem csupán fronészisz-tanítása,
hanem elementáris, hétköznapi szükséglete
arra, hogy az emberek által lekezelt lelkiismeretet mint isteni
szót a tudás, a belátás gyámpilléreivel
is erõsítse.
Hogy „a tudás hatalom”,
vagy hogy „minden méltóságunk a gondolkodásban
van” – azt Francis Bacon és Blaise Pascal elõtt csaknem két
évezreddel Platón már erõteljesen hirdette.
A lelkiismeret filozófusa egyben az értelem és az
ész filozófusa is. Szókratész, a mestere csak
az elõbbi filozófusa volt, s egyben kiváló
esztéta is, ahogyan azt a Prótagórász-dialógus
tanúsítja. Platón két pilléren – de
nem egészen a mítoszén és logoszén –
kívánja felépíteni a házát, s
I. levelében egy számukra ismeretlen szerzõt idézve
költõi szárnyalással tesz hitet az „igaz emberek
egyetértõ gondolkodása” mellett:
Sem sárarany,
a satnyareményû
halandók
életében ritka
kincs,
sem briliáns,
sem dús ezüst
ágy,
drága jószág
ember elõtt,
minekünk úgy
nem ragyognak,
s tágterû föld
másra sosem szoruló,
magától kövér
szántói sem,
mint igaz emberek
egyetértõ gondolkodása.
(Ritoók Zsigmond fordítása)
Nem biztos, hogy e gyönyörû
vers vagy verstöredék nem Platóntól
való. Egész
életmûvére is líra, vagyis a lélek legmélyebb
rétegeinek, a nyelv legnagyobb lehetõségeinek mozgósítása
jellemzõ. Páratlan életmû, nemcsak a gondolkodás,
hanem az esztétika szempontjából is. Pilinszky János
ezért sorolta legfõbb olvasmányai közé,
s csodálta Bach zenéjével, Rembrandt festészetével
együtt a legnagyobb lelki-szellemi üzeneteknek kijáró
tisztelettel.
Így érthetjük
meg azt is, miért volt Platón „mûvészetellenes”.
Azaz pontosítsunk: nem õ volt mûvészetellenes,
hanem a rossz mûvek csodálatát tagadta meg bátran.
Nem is felejtik el neki soha. A gondolkodás nélküli
mûvészet nem bocsátott meg és vélhetõen
sose fog megbocsátani ezért Platónnak. Ma is találva
érzik magukat, midõn a barlang falára bevetült
árnykép árnyképét „alkotják meg”.
A mûvésznek nevelt emberek nagy része „szellemi parazita”
(Hamvas Béla), akik utánérzésektõl,
ötletekbõl eszkábálják össze „alkotásaikat”.
Ha egy-egy bértollnok jót írna róluk, már
többet jelent nekik, mint a Platónt követõk súlyos,
de igaz feddése Pascaltól Kierkegaardig, Tolsztojig, Dosztojevszkijig,
Simone Weilig, akiket talán hírbõl sem ismernek. Platón
nem alacsonyítja le a mûvészetet, ezért mondhat
lesújtót a mûvészekrõl. Napjainkban viszont
egyre inkább az vált szokássá, hogy szinte
ajnározzák a mûvészeket és ezzel lealacsonyítják
a mûvészetet.
Mindez kikívánkozott
az irodalomtörténészbõl, aki Platón összes
mû-
veit egynéhányszor
végigolvasta, róla elõadásokat is tartott a
legkülönbözõbb korosztályok és néprétegek
számára. Kikívánkozott – de nem egészen
céltalanul. Hogy ezek után kevés szóval adózhasson
a Csillagok kevés szavának.
Lélegzetelállítóan
egyszerû, gyengéd és ezáltal gyönyörû
ez a vers. Már elsõ olvasásra az lehet az érzésünk,
mint a Mikszáthot lefitymáló szakácsnénak:
„Író úr, ezt én is meg tudtam volna írni”
– és ezzel mondta ki a legnagyobb dicséretet, öntudatlanul.
A hétköznapok
nyelvén is „csillagom”-nak szokták szólítani
egymást a boldog szerelmesek. Ezt a beszédhelyzetet veszi
fel Platón is. A csillagokat nézõ, szemlélõ
lány földi alakjától messze eltávolodva
„ég” szeretne lenni a férfi, de a paradoxon gyors feloldásával:
csak azért, hogy még inkább, még teljesebben
szerethessen.
Mindez a közelítés
– távolodás – még inkább közelítés
mozgásában oly finom és tapintatos, hogy az ember
szinte csodálkozik, miért kellett olyan sokat hallania Catullus
Lesbiájáról, az Odi et amóról, miért
a minõsíthetetlen Janus Pannoniusról, de éppen
Ady keserves „héjanászairól” is, amikor a magyar költészetben
is létezik a szerelmi költészetnek egy berzsenyies–aranyos–
babitsos–radnótis
vonulata is. Õsképként a bibliai szerelmi költészet
mellé
Platónt állítanám.
E Platón-vers mélyére
azonban csak akkor jutunk, ha engedelmeskedve a kozmikus távlatnak,
elhallgatunk egy kicsit és beleéljük magunkat a vers
világába. Miért vonzóbb és szebb egy
szempár, mint a csillagok ezrei? Nem túlhajtás-e ez?
A szerelmesekre jellemzõ végletekig csigázottság,
költõi nagyotmondás?
A világokat átölelõ
távlatnak van egy rejtett, mély mondanivalója. A szerelem,
a szeretet, a boldogság, de a gondolkodás végsõ
summája is ez egyúttal. A Biblia úgy kezdõdik:
hogy Isten „jó”-nak látja minden teremtményét,
de „igen jó”-nak az embert (Gen. 1:31). Az Isten képére
és hasonlatosságára megalkotott lény végtelen
felfedezésekre vár. Személyiségének
szépsége kimeríthetetlen. A csillagos égbolt
megszámlálhatatlan csodája is kevés annak érzékeltetésére,
mennyi-mennyi szépség van az emberben, ha a szeretet pillantásával
nézzük. E vers olvastán joggal kérdezhetjük:
vajon nem puszta tárgyat, kívánságai kivetített
célpontját (azaz önmagát) szerette-e csupán
a legtöbb szerelmes vers költõje? Hol maradt a másiknak
és a szeretetnek idõben is hosszúra nyúló
felfedezése? Hol maradt akár csak az a dantei „szeretet,
mely mozgat minden napot és csillagot”? A szeretett lénynek
mint „élõ léleknek” nem egykönnyen elszakadó
„hármas kötésben” – a szerelmes, a szeretett és
a szeretetet adó Isten – való szemlélete, melyrõl
a Genezistõl a Prédikátorig, Sofóniástól
Máté evangéliumáig oly igaz szépséggel
értesülhetünk?
Kérjük küldje
el véleményét címünkre:
nvilag@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/