Igazán szerencsés helyzetben
vagyunk, ha az elsõ kérdésre keressük a választ:
a Trafó Galériának volt igénye, lehetõsége
(és szuflája) arra, hogy a kezdetektõl fogva dokumentálhassa
magát.
A kiállításokat kísérõ
kis füzetek, rövid, de kompakt összefoglalásai az
aktuális eseményeknek. Sõt, az elsõ kiállítást
bevezetõ Dimenzió Ugrás címû brosúrában
megfogalmazódik az új galéria célkitûzése,
missziós szerepe, ami tudatos kiállítás-politikát
jelez. Ez korántsem elhanyagolandó tény! Egyfelõl
azért, mert a tragikus sorsú Bartók 32 Galériát
leszámítva ilyen precíz, a kiállításokkal
egy idõben megjelenõ kiadványok igazán ritkaság
számba mennek. Másfelõl pedig azért fontos,
mert megfogalmaz és felvállal egy szerepet, amit más
képzõmûvészeti intézmények elhanyagolnak
(tisztelet a kivételnek), vagy ami még rosszabb, a kiadványokat
természetszerûleg valamennyire pótló kiállításjegyzékbõl
sem áll össze koherens arculat.
De mi is ez a „koherens arculat"? Az átgondoltság talán pontosan a kiállítások nyíltan felvállalt, tág spektrumában jelenik meg, amelyek különbözõ, de azért még vállalható ízlésvilágot tükröznek. Ebbe beletartozhat napjaink progresszív iránynak számító, multimediális mûvészete, és egy hologramokat bemutató, nem a szûk értelemben vett szakmának szóló kiállítás is. Azért csak „talán", mert nem feltétlen kell egyetérteni vele. A koncepció, a kísérlet maga, hogy megpróbáljuk a szakmai belterjességbõl fakadó izoláltságot finoman megszüntetni. A kérdés azonban az, hogy eljönnek-e a hologram rajongói, mondjuk a Petrina Ildikó (az U.F.F. galéria vezetõje) által összeállított nemzetközi mûvészeket is felvonultató bemutatóra?
A koherenciát nem is elsõsorban
a kiállítások alapján körvonalazódó
ízlésvilágban, hanem inkább a liberális
és barátságos mûködési formában
kereshetjük. Volt itt utazó, külföldi vendégkiállítás,
számos esetben egy meghívott kurátor koncepciója
érvényesült, és volt amikor maga a galériavezetõ
rendezte a tárlatot. A szervezésben tanúsított
nyitottságot még jobban alátámasztották
a kiállítások köré fonódó
beszélgetések. Ezekbõl nem csak az
a nyilvánvaló tény
derült ki, hogy a Trafó Galéria vezetõje szeret
beszélgetni, hanem az is, hogy hogyan. Fontosnak tartotta a közeget,
amiben mozog, továbbá nem tekintélyelvû, amit
a meghívott fiatal, pályakezdõ kurátorok nevei
fémjeleznek. A nyitottságot remélhetõleg a
Trafó Ház többfunkciós jellege is támogatja.
Értve ez alatt a kortárs kultúra más mûfajaiban
tevékenykedõ mûvészek, kritikusok jelenlétét,
akiknek az érdeklõdése, az összezártságnak
köszönhetõen nyitottabbá válhat társmûvészetek
felé.
Igazságtalan és felületes
lenne azonban a Trafó Galéria arculatának értékelését
csupán
az ízlés-pluralizmusra hivatkozva
elintézni. Nem elhanyagolható tényezõ az sem,
hogy a galériavezetõ, Eike maga is képzõmûvész.
Talán ennek tudható be az az érzékenység,
ami bizonyos témák kiválasztásakor vagy rendezésekor
a kérdésfelvetéseit jellemzi. Két kiállítást
emelnék ki.
Az egyik a Digitális Pillantás, amely a fotó mellett a közelmúltban népszerûvé vált digitális nyomatok divatját pedzegette. Kérdés azonban, hogy a kritikus közönség mennyiben vette a lapot. A kurátori gondolat azonban teljesen találó. Nem véletlen, hogy a képzõmûvész Eike _ aki egy olyan mûfajban is dolgozik (videóinstalláció), amit meglepõen kevesen választanak a magyar képzõmûvészek közül _, amikor kurátorként gondolkodhatott, beillesztett a galéria programjába egy ilyen jelenséget boncolgató témát.
A másik kiállítás, amit kiemelnék a Valódi Mûvészet címet viselte. Az észlelés viszonylagosságát vizsgáéta úgy, hogy megoldotta a különbözõ képzõmûvészeti mûfajok együttes bemutatásának problémáját. A hagyományos kiállító tér nem lett volna alkalmas terep a kérdésfelvetés ilyen gazdag, több mûfajt is magába foglaló illusztrálására. A hagyományos mûfajban dolgozó festõ, a ready made inventor, a fotós, a tárgykészítõ egyaránt csatlakozhatott a kiinduló alapötlethez: az élet kínálta, inspiratív alkalomhoz, ami a „legközönségesebb helyen, valóságos mûvészetet" szül. A kiállítás-látogató felfedezhette a mûvészetet ott, ahol eddig nem is kereste volna, ráérezve a helyzetértékelés mindenkori viszonylagosságában meglévõ játékra. A képzõmûvész érzékenysége találkozott a kurátorban esetleg felmerülõ szándékkal: hogyan lehet a látást tanítani.
A Trafó Galéria tevékenységét értékelõ írásom talán egy kicsit mosolyognivalón, szájbarágósan mond ki evidenciákat. De azt gondolom, lényeges, hogy ezek a tények nyilvánosan is elhangozzanak. Egyfelõl saját tapasztalatomból kiindulva, a fiatal pályakezdõkre gondolva tartom ezt fontosnak, akik hihetetlen képzavarban vannak a kurátori munka gyakorlati és elméleti oldalait illetõen. Másfelõl azokra az illetékesekre gondolva, akik egy intézmény támogatásáról, olykor létérõl hoznak döntéseket. Az evidenciáinkról mostanában gyakran kiderül, hogy nem univerzálisak. Remélhetõleg a Trafó Galéria tevékenysége mindenki számára, a továbbiakban is evidenciát fog jelenteni. Azok számára is, akik a támogatásáról döntenek.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu