György Péter • Két testvérváros

Két testvérváros Közép- Európában, Bécs és Budapest. Két város, amelyet összeköt a történelem, amelynek lakosai ugyanannak a folyónak a partjain sétálnak. E két városnak részben azonosak az emlékei, hiszen ugyanazt a történelmet élték át és szenvedték el _ más és más perspektívából. De történetük valójában ugyanaz az egy történet. Évszázadokon
át Bécs uralkodott Pest fölött, Bécs amely mindig nagyobb volt, befolyásosabb, az igazi nyugati város. De Budapestnek is megvoltak a saját titkai, és ez a város mindig veszélyesebb volt, mint az unalmas polgári Bécs. Budapest kisebb, sötétebb, közelebb
a hajdani Limeshez, ahol hajdan a Nyugat Római Birodalom véget ért.

E két város igencsak hasonlít egymásra.
Az építészet néha már iróniára okot adóan hasonlít:
ha városi tér megértésének tapasztalatáról van szó, akkor Budapest utánozza és követi Bécset. Budapest Bécs által tanulta meg a várostervezés fogalmát és gyakorlatát. Bárki idegen, aki erre téved pár nappal késobb megérzi, hogy mi is a rokonság lényege, felismeri a kollektív memória fenntartásának hasonló módszereit, meglátja a városépítészet szórakoztató funkcióinak azonos elemeit.

De tény, hogy az elmúlt évtizedekben és különösképp az elmúlt pár évben míg Bécs hirtelen megváltozott, addig mi Pesten kicsit elmaradtunk, s nem követtük testvérvárosunk. Bécs megtanulta a posztmodern várostervezés és az építészet fontosságának leckéjét, a város térépítõ stratégiáinak társadalmi funkcióit, melyek a 80-as években igencsak átalakultak. A bécsi várostervezés, az új városnegyedek kialakítása _ e kiállítás tárgyai _ megannyi szempontból fejlodött tovább. A szociális célú építkezés _ amelynek Bécsben eros tradíciója van _, az iskolaépítési program, a Múzeum negyed,
az új Duna part a legjobb példái ennek a megújulásnak. Bécs új városközpontokat hozott létre, a fiatal építészek nemzedékének radikális és új városépítészeti filozófiája is eroteljesen érvényesül. Épp ezt kell nékünk is megtanulnunk. Mindenekelott a posztmodern városszemlélet stratégiáit, a különféle jelentésû és funkciójú terek békés egymás mellett élését, majd a network, a virtuális kapcsolatok jelentoségét a poszthistorikus városi szövetben. Érthetõ, ha Bécs fontosabb nekünk, mint valaha. A magunkhoz oly hasonlatos város árnyékában élve, itt az idõ megértenünk a városi formák és a szociális szemiotika értelmezésének radikális megújulását _ amikor a város érvényes fogalmáról beszélünk.

Együtt élni: ez annyit jelent, hogy el kell sajátítanunk a posztmodern, multikulturális világ városfejlodési stratégiáit. A városok nem a történeti múlt orzésére szánt múzeumok. A városi tereket a jövõ felé kell megnyitnunk. S ki tagadhatná, hogy a közös és új Európa személyes megértésének legjobb és mélyebb tapasztalata az építészeti fogalmak és gyakorlat hasonlatossága.

a kiállításon szereplõ építészek:

ABDOMEN
ARTEC
BE.HF
BKK-2 (POOL)
BUS ARCHITEKTUR
COOP HIMMELB(L)AU
CUFER
DELUGAN U.
DELUGAN-MEISSL
EICHINGER ODER KNECHTL
FOAF
FARTHOFER UND LEUTHNER
MARTH UND PASSLER (AWG)
HAGMÜLLER
HASLER
HENKE _ SCHREIECK
HOLLEIN
HOLZBAUER
ISOZAKI
JABORNEGG UND PALFFY
KRISCHANITZ
LAUTNER
LARCH-MAHNAL-KÖNIG-IFSITZ
MÖRTENBÖCK UND MOOSHAMMER NEUMANN
NFOG
NOUVEL
ORTNER ORTNER
PAUHOF
PEICHL
PODRECCA
THE POOR BOY `S ENTERPRISE
POPELKA UND PODUSCHKA
PROPELLER Z
RICHTER
STELZHAMMER
TEAM TOO
WEHDORN

1998 szeptemberében, a moszkvai bécs-napok keretében a MARCHI _ moszkvai építészeti intézetben, 1999 márciusában a zumtobel-staff lichtforum bécsi kiállítótermeiben volt látható a kiállítás. dunaújváros mellett még velencében, buenos airesben, santiago de chilében és münchenben folynak még elõkészületek.

KIÁLLÍTÁS WIEN 1999 THE SCENT OF ARCHITECTURE
Kortárs Mûvészeti Intézet, Dunaújváros

megnyitó:
1999. október 22., 19.00 h
ingyenes busz indul a Mûegyetem elõl 16 órakor
nyitva: 1999. november 26-ig

SZIMPOZIUM ÉPÍTÉSZETI TAKTIKÁK ARCHITECTURAL TACTICS

ARS Hungarica Art School,
Hajógyári sziget, Budapest
1999. október 23.

10.30 brunch, bevezetés a tematikákba információs blokkok segítségével
11.30 megnyitó
rövid bevezetõ _ manuela hoelzl
12.00 `evolúciós építészetek _ az élet új formája`
peter mörtenböck elõadása
15.00 kísérleti építészeti elõadás
négy bécsi építésziroda egy közös színpadi mû koncepcióján dolgozik. az elõadás tervében egyaránt szerepelnek a kommunikáció klasszikus és szcénikus eszközei.
anna popelka / georg poduschka, heidulf gerngross, hermann czech, artec / richard manahl
szöveg _ ferdinand schmatz
rendezés _ wolfgang bauer
17.00 pódiumbeszélgetés
a meghívott vendégek javarészt fiatal építészek, s különbözõ megközelítéseik a legkülönfélébb ötletekhez és mûvekhez vezetnek. a médiumok és taktikai koncepciók, amiket munkáik tálalásához választanak, építészeti pozícióik tükrei.
mörtenböck/mooshammer, ab domen, farthofer u. leuthner, awg_alles wird gut
moderátor: sabine pollak
21.00 performance didi bruckmayr
ARS Hungarica Art School, Hajógyári Sziget, Budapest
didi bruckmayr
dietmar bruckmayr évek óta következetesen használja testét a mûvészi kifejezés eszközeként. a fuckhead vagy a wipe out zenekarok frontembereként, koncertszervezõként, fesztiválkurátorként, színészként és performerként a szélsõséges testi és szellemi pozíciókat keresi. emellett évek óta foglalkozik fasizmuskutatással.
Ð interjú: versorger 96 nyár _ én igazában sohasem éreztem magam zenésznek. egy ideig ugyan komolyan foglalkoztatott a gondolat, hogy orgonista legyek, de igazában mindig is az extravagánsabb, nagyon erõs performatív karakterû emberek érdekeltek a zenében. például a kaméleonjelleg david bowie esetében. az a körülmény, hogy nem a hitelesség volt a fontos. egyféle menekülésfilozófia volt ez, megjeleníteni valamit, ami a mindennapi életben nem lehetséges, egy életformát, amely szociálisan deviáns (…). kivetítési felület mindazoknak az álmoknak és vágyaknak, amiket magánéletükben és munkájukban nem válthatnak valóra az emberek. (…)

A 2 nap építészet Bécsbõl rendezvényhez kapcsolódóan a bécsi építészet/divat/fotográfia/irodalom-témával foglalkozik az OCTOGON építészeti & design magazin szeptemberi számának melléklete.

A 2 nap építészet Bécsbõl rendezvényrõl további információk a www.origo.hu címen olvashatók.
a projekt gazdái:
christine bärnthaler, podroom architectur, bécs _ ci@t0.or.at
boris mate radojkovic, építész, bécs _ e8927180@stud1.tuwien.ac.at
páldi lívia, a dunaújvárosi kortárs mûvészeti intézet társigazgatója _ ica-d@dunanet.hu
wanger zsolt, építész, budapest _ bécs _ swan@magnet.at
a koncepció és a megvalósítás a szervezõk független kezdeményezésén alapul, a Stadtplanung Wien _ Architektur Zentrum Wien _ Architekturstiftung Wien _ TU Wien eszmei támogatásával.
támogatók:
Osztrák Kultúrintézet Budapest, Osztrák Kelet- és Délkelet Európa Intézet,
NKA Iparmûvészeti Kollégiuma, Stadtplanung Wien, MA 18, Svoboda Hungaria,
Graphisoft Hungary, Alucobond
Bogdanka Poznanovic
Action Heart Object, 1970
Szombathy Bálint
Lenin in Budapest, 1972
Tomislav Gotovac
Begging, 1980
Rasa Todosijevic
11000 vonal magántérben,1976
Ladik Katalin
R_O_M_E_T, 1973
Marina Abramovic
A mûvészetnek szépnek kell lennie, a mûvésznek szépnek kell lennie, 1975
Vlasta Delimar
Asszonyka, performansz, 1984
Nenad Rackovic
A megfigyelés órája. Légibalett 50 m magasról, 1996
Tomislav Gotovac
Tomislav Gotovac
Action 100, 1979.12.05.
Tomislav Gotovac
Az Elle magazin bemutatása, 1962
Tomislav Gotovac
Szeretlek, Zágráb!, 1981.11.13.
Tomislav Gotovac
Hommage à Glenn Miller, 1988, Krems-Stein
Hermann Nitsch • Archiv Cibulka, Ladendorf, Ausztria
Hermann Nitsch
Hatnapos játék Prinzendorfban, 1998 • BTM Fõvárosi Képtár / Kiscelli Múzeum, 1999 • fotók: Bakos Ágnes
Hermann Nitsch
Hatnapos játék Prinzendorfban, 1998 • BTM Fõvárosi Képtár / Kiscelli Múzeum, 1999 • fotók: Bakos Ágnes
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire (A Sainte-Victoire hegy), 1897-98 k.
olaj-vászon, 81×100,5 cm
A „Route de Tholonet" (ma: „Route de Cézanne")
és a Sainte-Victoire hegy 1920 körül
Paul Cézanne
La Mer a L'Estaque (A tenger L'Estaque-nál), 1878-1882, olaj-vászon, 51×62 cm
Paul Cézanne
La neige fondue a L'Estaque (Hóolvadás L'Estaque-on), 1870k., olaj-vászon, 72,5×92 cm
Rene Magritte
The Empire of Lights
(A fény birodalma),1954
Max Ernst
La ville entière
(Az üres város) 1933/36 olaj-vászon, 97×145 cm
Edward Hopper
Gas, 1940, olaj-vászon,
26 1/4×40 1/4 inches
Paul Cézanne
Le Grand Pin (A nagy fenyõ), 1889 k., olaj-vászon, 85×92 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire, 1882-1885, olaj-vászon, 65,5×81,7 cm
Paul Cézanne
L'Homme aux bras croisés (Férfi keresztbefont karral), 1899 k., olaj-vászon, 92×72,7 cm
Gustave Courbet
Grand vague (A hullám), 1869, olaj-vászon, 117×160,5 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire, 1900, olaj-vászon, 78×99 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire, 1887k., olaj-vászon, 66×90 cm Cézanne úton a motívum felé Cézanne mûterme a Chemin des Lauvres-on 1904 körül Cézanne mûterme 1930 körül
Paul Cézanne
Maison et ferme du Jas de Bouffan, 1889-90, olaj-vászon, 60,5×73,5 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire vu de la carriere Bibemus, 1897 k., olaj-vászon, 64.8×81.3 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire Seen vu des Lauves (A Sainte-Victoire hegy Les Lauves felõl), 1904-06, olaj-vászon, 66×81,5 cm
Bak Imre
East-West, 1999, akril, vászon, 140×120 cm • fotó: Rosta József
Bak Imre
Kiállítás, Essen, 1971, fa, fólia, 3×3×3 m
Beke László, Beöthy Balázs, Zólyom Franciska, Regõs Andrea
Rita Ackermann
Angelbood, 1999 • fotók: Rosta József
Kupcsik András
Dave, 1999
Kámán Gyöngyi
Cím nélkül, 1999 • fotók: Rosta József
Köves Éva
Pantheon, (részlet), 1999
Köves Éva
Tájkép, 1996 • fotók: Rosta József
Köves Éva
Velencei lepel, 1997 • fotó: Rosta József
Az Utazókunyhó
Fotók: Várnagy Tibor Bálind István és Sebõk Zoltán
Bálind István
Nõ kutyával, 1999
fotók: Hajdu András
Reigl Judit
kiállítása, Centre d'Art Contemporain, Abbaye de Beaulieu, 1999 • fotó: Patrick Muller
Reigl Judit
kiállítása, Centre d'Art Contemporain, Abbaye de Beaulieu, 1999 • fotó: Patrick Muller
Reigl Judit
Guano, 1959-60, 150×123 cm
Reigl Judit
Ember, 1968, 209×235 cm
Reigl Judit
Kivül, 1998, 225×225 cm
Annamarie Türk
A KulturKontakt honlapja megtekinthetõ a http://www.cso.net/kk/ címen az Interneten. e-mail: kk@kulturkontakt.or.at
Levélcím: KulturKontakt Austria, Spittelberggasse 3, A-1070 Wien
Tel.: 00-43-1-5238765
Fax: 00-43-1-5238765-20
Sziget '99 • fotó: Szmola Adrien
Sziget '99 • Tundravoice
Sziget '99 • Tortacsata
Sziget '99 • Tundravoice
Sziget '99 • Gerjedelmi lagzi _ zenés nászéjszaka a Karajoké együttes segítségével
Sziget '99 • Paranoise-performance videopainting-live music
fotók: Szmola Adrien
Sziget '99 • fotó: Szmola Adrien
Kiállítás a Trafó Galériában
Kiállítás a Trafó Galériában
Beszélgetés a Trafó Galériában • Kurdi Fehér János, Tillmann J.A., Szoboszlai János, Eike
Architekturzentrum, Wien
Praterstrasse, Wien
Depot, Wien
Zumtobel, Bécs
Delugan, Bécs
Pierre Boulez
Répons, hangdiagramm
Olivier Messianen
Assisi Szent Ferenc, színpadkép
Luciano Berio
Kent Nagano
Korabeli fotó • Mauricio Kagel darabjának ihletõje
Rekonstruált hangszer Mauricio Kagel darabjához


Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu