E két város
igencsak hasonlít egymásra.
Az építészet
néha már iróniára okot adóan hasonlít:
ha városi
tér megértésének tapasztalatáról
van szó, akkor Budapest utánozza és követi Bécset.
Budapest Bécs által tanulta meg a várostervezés
fogalmát és gyakorlatát. Bárki idegen, aki
erre téved pár nappal késobb megérzi, hogy
mi is a rokonság lényege, felismeri a kollektív memória
fenntartásának hasonló módszereit, meglátja
a városépítészet szórakoztató
funkcióinak azonos elemeit.
De tény, hogy
az elmúlt évtizedekben és különösképp
az elmúlt pár évben míg Bécs hirtelen
megváltozott, addig mi Pesten kicsit elmaradtunk, s nem követtük
testvérvárosunk. Bécs megtanulta a posztmodern várostervezés
és az építészet fontosságának
leckéjét, a város térépítõ
stratégiáinak társadalmi funkcióit, melyek
a 80-as években igencsak átalakultak. A bécsi várostervezés,
az új városnegyedek kialakítása _ e kiállítás
tárgyai _ megannyi szempontból fejlodött tovább.
A szociális célú építkezés _
amelynek Bécsben eros tradíciója van _, az iskolaépítési
program, a Múzeum negyed,
az új Duna
part a legjobb példái ennek a megújulásnak.
Bécs új városközpontokat hozott létre,
a fiatal építészek nemzedékének radikális
és új városépítészeti filozófiája
is eroteljesen érvényesül. Épp ezt kell nékünk
is megtanulnunk. Mindenekelott a posztmodern városszemlélet
stratégiáit, a különféle jelentésû
és funkciójú terek békés egymás
mellett élését, majd a network, a virtuális
kapcsolatok jelentoségét a poszthistorikus városi
szövetben. Érthetõ, ha Bécs fontosabb nekünk,
mint valaha. A magunkhoz oly hasonlatos város árnyékában
élve, itt az idõ megértenünk a városi
formák és a szociális szemiotika értelmezésének
radikális megújulását _ amikor a város
érvényes fogalmáról beszélünk.
Együtt élni: ez annyit jelent, hogy el kell sajátítanunk a posztmodern, multikulturális világ városfejlodési stratégiáit. A városok nem a történeti múlt orzésére szánt múzeumok. A városi tereket a jövõ felé kell megnyitnunk. S ki tagadhatná, hogy a közös és új Európa személyes megértésének legjobb és mélyebb tapasztalata az építészeti fogalmak és gyakorlat hasonlatossága.
a kiállításon szereplõ építészek:
ABDOMEN
ARTEC
BE.HF
BKK-2 (POOL)
BUS ARCHITEKTUR
COOP HIMMELB(L)AU
CUFER
DELUGAN U.
DELUGAN-MEISSL
EICHINGER ODER KNECHTL
FOAF
FARTHOFER UND LEUTHNER
MARTH UND PASSLER
(AWG)
HAGMÜLLER
HASLER
HENKE _ SCHREIECK
HOLLEIN
HOLZBAUER
ISOZAKI
JABORNEGG UND PALFFY
KRISCHANITZ
LAUTNER
LARCH-MAHNAL-KÖNIG-IFSITZ
MÖRTENBÖCK
UND MOOSHAMMER NEUMANN
NFOG
NOUVEL
ORTNER ORTNER
PAUHOF
PEICHL
PODRECCA
THE POOR BOY `S ENTERPRISE
POPELKA UND PODUSCHKA
PROPELLER Z
RICHTER
STELZHAMMER
TEAM TOO
WEHDORN
1998 szeptemberében, a moszkvai bécs-napok keretében a MARCHI _ moszkvai építészeti intézetben, 1999 márciusában a zumtobel-staff lichtforum bécsi kiállítótermeiben volt látható a kiállítás. dunaújváros mellett még velencében, buenos airesben, santiago de chilében és münchenben folynak még elõkészületek.
KIÁLLÍTÁS
WIEN 1999 THE SCENT OF ARCHITECTURE
Kortárs Mûvészeti
Intézet, Dunaújváros
megnyitó:
1999. október
22., 19.00 h
ingyenes busz indul
a Mûegyetem elõl 16 órakor
nyitva: 1999. november
26-ig
SZIMPOZIUM ÉPÍTÉSZETI TAKTIKÁK ARCHITECTURAL TACTICS
ARS Hungarica Art
School,
Hajógyári
sziget, Budapest
1999. október
23.
10.30 brunch,
bevezetés a tematikákba információs blokkok
segítségével
11.30 megnyitó
rövid bevezetõ
_ manuela hoelzl
12.00 `evolúciós
építészetek _ az élet új formája`
peter mörtenböck
elõadása
15.00 kísérleti
építészeti elõadás
négy bécsi
építésziroda egy közös színpadi mû
koncepcióján dolgozik. az elõadás tervében
egyaránt szerepelnek a kommunikáció klasszikus és
szcénikus eszközei.
anna popelka / georg
poduschka, heidulf gerngross, hermann czech, artec / richard manahl
szöveg _ ferdinand
schmatz
rendezés _
wolfgang bauer
17.00 pódiumbeszélgetés
a meghívott
vendégek javarészt fiatal építészek,
s különbözõ megközelítéseik a
legkülönfélébb ötletekhez és mûvekhez
vezetnek. a médiumok és taktikai koncepciók, amiket
munkáik tálalásához választanak, építészeti
pozícióik tükrei.
mörtenböck/mooshammer,
ab domen, farthofer u. leuthner, awg_alles wird gut
moderátor:
sabine pollak
21.00 performance
didi bruckmayr
ARS Hungarica Art
School, Hajógyári Sziget, Budapest
didi bruckmayr
dietmar bruckmayr
évek óta következetesen használja testét
a mûvészi kifejezés eszközeként. a fuckhead
vagy a wipe out zenekarok frontembereként, koncertszervezõként,
fesztiválkurátorként, színészként
és performerként a szélsõséges testi
és szellemi pozíciókat keresi. emellett évek
óta foglalkozik fasizmuskutatással.
Ð interjú:
versorger 96 nyár _ én igazában sohasem éreztem
magam zenésznek. egy ideig ugyan komolyan foglalkoztatott a gondolat,
hogy orgonista legyek, de igazában mindig is az extravagánsabb,
nagyon erõs performatív karakterû emberek érdekeltek
a zenében. például a kaméleonjelleg david bowie
esetében. az a körülmény, hogy nem a hitelesség
volt a fontos. egyféle menekülésfilozófia volt
ez, megjeleníteni valamit, ami a mindennapi életben nem lehetséges,
egy életformát, amely szociálisan deviáns (
).
kivetítési felület mindazoknak az álmoknak és
vágyaknak, amiket magánéletükben és munkájukban
nem válthatnak valóra az emberek. (
)
A 2 nap építészet Bécsbõl rendezvényhez kapcsolódóan a bécsi építészet/divat/fotográfia/irodalom-témával foglalkozik az OCTOGON építészeti & design magazin szeptemberi számának melléklete.
A 2 nap építészet
Bécsbõl rendezvényrõl további
információk a www.origo.hu címen olvashatók.
a projekt gazdái:
christine bärnthaler,
podroom architectur, bécs _ ci@t0.or.at
boris mate radojkovic,
építész, bécs _ e8927180@stud1.tuwien.ac.at
páldi lívia,
a dunaújvárosi kortárs mûvészeti intézet
társigazgatója _ ica-d@dunanet.hu
wanger zsolt, építész,
budapest _ bécs _ swan@magnet.at
a koncepció
és a megvalósítás a szervezõk független
kezdeményezésén alapul, a Stadtplanung Wien _ Architektur
Zentrum Wien _ Architekturstiftung Wien _ TU Wien eszmei támogatásával.
támogatók:
Osztrák Kultúrintézet
Budapest, Osztrák Kelet- és Délkelet Európa
Intézet,
NKA Iparmûvészeti
Kollégiuma, Stadtplanung Wien, MA 18, Svoboda Hungaria,
Graphisoft Hungary,
Alucobond
Bogdanka Poznanovic
Action Heart Object,
1970
Szombathy Bálint
Lenin in Budapest,
1972
Tomislav Gotovac
Begging, 1980
Rasa Todosijevic
11000 vonal magántérben,1976
Ladik Katalin
R_O_M_E_T, 1973
Marina Abramovic
A mûvészetnek
szépnek kell lennie, a mûvésznek szépnek kell
lennie, 1975
Vlasta Delimar
Asszonyka, performansz,
1984
Nenad Rackovic
A megfigyelés
órája. Légibalett 50 m magasról, 1996
Tomislav Gotovac
Tomislav Gotovac
Action 100, 1979.12.05.
Tomislav Gotovac
Az Elle magazin bemutatása,
1962
Tomislav Gotovac
Szeretlek, Zágráb!,
1981.11.13.
Tomislav Gotovac
Hommage à
Glenn Miller, 1988, Krems-Stein
Hermann Nitsch
Archiv Cibulka, Ladendorf, Ausztria
Hermann Nitsch
Hatnapos játék
Prinzendorfban, 1998 BTM Fõvárosi Képtár
/ Kiscelli Múzeum, 1999 fotók: Bakos Ágnes
Hermann Nitsch
Hatnapos játék
Prinzendorfban, 1998 BTM Fõvárosi Képtár
/ Kiscelli Múzeum, 1999 fotók: Bakos Ágnes
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire
(A Sainte-Victoire hegy), 1897-98 k.
olaj-vászon,
81×100,5 cm
A Route de Tholonet"
(ma: Route de Cézanne")
és a Sainte-Victoire
hegy 1920 körül
Paul Cézanne
La Mer a L'Estaque
(A tenger L'Estaque-nál), 1878-1882, olaj-vászon, 51×62
cm
Paul Cézanne
La neige fondue a
L'Estaque (Hóolvadás L'Estaque-on), 1870k., olaj-vászon,
72,5×92 cm
Rene Magritte
The Empire of Lights
(A fény birodalma),1954
Max Ernst
La ville entière
(Az üres város)
1933/36 olaj-vászon, 97×145 cm
Edward Hopper
Gas, 1940, olaj-vászon,
26 1/4×40 1/4
inches
Paul Cézanne
Le Grand Pin (A nagy
fenyõ), 1889 k., olaj-vászon, 85×92 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire,
1882-1885, olaj-vászon, 65,5×81,7 cm
Paul Cézanne
L'Homme aux bras
croisés (Férfi keresztbefont karral), 1899 k., olaj-vászon,
92×72,7 cm
Gustave Courbet
Grand vague (A hullám),
1869, olaj-vászon, 117×160,5 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire,
1900, olaj-vászon, 78×99 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire,
1887k., olaj-vászon, 66×90 cm Cézanne úton a
motívum felé Cézanne mûterme a Chemin des Lauvres-on
1904 körül Cézanne mûterme 1930 körül
Paul Cézanne
Maison et ferme du
Jas de Bouffan, 1889-90, olaj-vászon, 60,5×73,5 cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire
vu de la carriere Bibemus, 1897 k., olaj-vászon, 64.8×81.3
cm
Paul Cézanne
La Montagne Sainte-Victoire
Seen vu des Lauves (A Sainte-Victoire hegy Les Lauves felõl), 1904-06,
olaj-vászon, 66×81,5 cm
Bak Imre
East-West, 1999,
akril, vászon, 140×120 cm fotó: Rosta József
Bak Imre
Kiállítás,
Essen, 1971, fa, fólia, 3×3×3 m
Beke László,
Beöthy Balázs, Zólyom Franciska, Regõs Andrea
Rita Ackermann
Angelbood, 1999
fotók: Rosta József
Kupcsik András
Dave, 1999
Kámán
Gyöngyi
Cím nélkül,
1999 fotók: Rosta József
Köves Éva
Pantheon, (részlet),
1999
Köves Éva
Tájkép,
1996 fotók: Rosta József
Köves Éva
Velencei lepel, 1997
fotó: Rosta József
Az Utazókunyhó
Fotók: Várnagy
Tibor Bálind István és Sebõk Zoltán
Bálind
István
Nõ kutyával,
1999
fotók: Hajdu
András
Reigl Judit
kiállítása,
Centre d'Art Contemporain, Abbaye de Beaulieu, 1999 fotó: Patrick
Muller
Reigl Judit
kiállítása,
Centre d'Art Contemporain, Abbaye de Beaulieu, 1999 fotó: Patrick
Muller
Reigl Judit
Guano, 1959-60, 150×123
cm
Reigl Judit
Ember, 1968, 209×235
cm
Reigl Judit
Kivül, 1998,
225×225 cm
Annamarie Türk
A KulturKontakt honlapja
megtekinthetõ a http://www.cso.net/kk/ címen az Interneten.
e-mail: kk@kulturkontakt.or.at
Levélcím:
KulturKontakt Austria, Spittelberggasse 3, A-1070 Wien
Tel.: 00-43-1-5238765
Fax: 00-43-1-5238765-20
Sziget '99 fotó:
Szmola Adrien
Sziget '99 Tundravoice
Sziget '99 Tortacsata
Sziget '99 Tundravoice
Sziget '99 Gerjedelmi
lagzi _ zenés nászéjszaka a Karajoké együttes
segítségével
Sziget '99 Paranoise-performance
videopainting-live music
fotók: Szmola
Adrien
Sziget '99 fotó:
Szmola Adrien
Kiállítás
a Trafó Galériában
Kiállítás
a Trafó Galériában
Beszélgetés
a Trafó Galériában Kurdi Fehér János,
Tillmann J.A., Szoboszlai János, Eike
Architekturzentrum,
Wien
Praterstrasse, Wien
Depot, Wien
Zumtobel, Bécs
Delugan, Bécs
Pierre Boulez
Répons, hangdiagramm
Olivier Messianen
Assisi Szent Ferenc,
színpadkép
Luciano Berio
Kent Nagano
Korabeli fotó
Mauricio Kagel darabjának ihletõje
Rekonstruált
hangszer Mauricio Kagel darabjához
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu