Zenit Galéria
1999. szeptember 30–október
18.
„Volt és van a magyar
festészetnek egy hagyománya, amely ugyanannyiszor szakad
meg, ahányszor elkezdõdik, mégis markáns a
jelenléte: a nem annyira mágikus, mint inkább lírai
realizmus
tradíciója, amely nem választja szét élesen
a tárgyi és pszichikai realitást, jóllehet
világosan megkülönbözteti õket. Ez a Farkas
István, Csernus Tibor, Szabó Ákos, a nagyon korai
Lakner
László és Méhes László nevével
jelezhetõ hagyomány a tárgyi valóság
köré fonódó, abból kiinduló, azt
át- és átértelmezõ, tehát át
is stilizáló festõiséget jelenti. A festõknek
ebbe a körébe tartozik Fehér LászlóSzûcs
Attila is.
...
FehérSzûcs
beleillik egy magyarországi festõi vonulatba, de bizonyos,
hogy nem tartozik csoporthoz, nem követ másokkal közösen
megfogalmazott programokat.
...
Bár FehérSzûcs
fotónaturalista stílusban kezdett festeni, valójában
több az, ami ettõl az irányzattól elválasztja,
mint az, ami hozzá kapcsolná. A fotónaturalisták
mindenekelõtt maguk készítik el azokat a fényképeket,
amelyek alapján festeni akarnak: sokszor, mint azt például
az irányzat egyik vezetõ mûvésze, Richard Estes
is elmondja, több fotóból állítják
össze a végleges képet. A fotórealizmus pontosságra,
hûvös szûkszavúságra törekszik, és
a lehetõ legnagyobb fokú személytelenségre.
A fotónaturalista festmények témájuktól
függetlenül szinte kivétel nélkül csendéletek,
festõileg maximálisan megmunkált, a mesterségbeli
tudás virtuozitását felmutató hiperpontos ábrázolatok,
amelyeknek legfõbb üzenete éppen e pontosságban
rejtõzik. A fotónaturalista, más szóval hiperrealista
festõ valóságinterpretációja a no
comment: a témául kiválasztott cipõbolt
kirakat, autó vagy gyorsbüfé maga az üzenet. Fémes
hidegség és a mûanyagok idegensége, a tárgyakkal
telirakott világ elhagyottsága, érzelem nélküli
objektivitás:
ez az elsõsorban amerikai fotónaturalizmus világa.
Nem véletlen, hogy amikor a magyar festészetben ismét és új gesztusként megjelent a realista festésmód, azonnal a megkülönböztetõ szürnaturalizmus megnevezést kapta. Egyrészt azért, mert valóban natúra feletti vonásokat mutatott, másrészt azonban azért, mert a valóságot olyannyira devalválta a meghamisított valóságot reálisnak nevezõ politikai rendszer, hogy csak az államilag kisajátított realizmusfogalom alatt vagy felett volt elképzelhetõ autentikus festõi kifejezés ebben a stílusban. Csernus Tibor és Lakner László lévén újjászületett a valóság gondolata és látványa. Mintegy újra felfedezték az elfelejtettet és elhazudottat, közel mentek a tárgyakhoz és tájakhoz, megtisztították õket a már beidegzõdött hazug sémáktól és diadalmasan mutatták fel igenis rosszkedvû, szürke, szemetes – de hiteles és költészettõl átjárt valódi valóságot.
...
Mivel a festõnek nem áll rendelkezésére az írás idõben elõrehaladó dimenziója, a kép kozmoszát megteremtõ szín és a reduktív stilizálás révén lép túl a közvetlen valósághoz tapadáson, ez esetben a hiperrealizmuson, hogy mélyebb, személyesebb és hitelesebb valóságképet mutathasson fel.
...
Éppen azért ragaszkodik az ábrázolás pontosságához és a motívum köznapiságához, mert a rejtett metafizikai minõséget keresi és az árulkodó, a mindennapiban feltáruló abszurdot.
...
A majdnem tettenérhetetlen stilizálás elárulja, hogy nincsen „objektív” festészet, sõt a tárgyilagosság alkalmasint önmaga ellen dolgozik, és a másik pólus az erõsen érzelmi érintettség felé mutat.
...
Sötétbõl a fénybe, fénybõl a sötétbe: ez út a nemlétbõl a létbe, létbõl a nemlétbe.
...
FehérSzûcs
érezte a kevesebb információval lehetséges
több és pontosabb közlés paradox igazságát
és az atmoszférateremtés megnövekedett súlyát,
s a színek kiszûrésével közelebb jut ahhoz,
hogy a lényeget mondja el.
...
Az önmagában is
megfoghatatlan, fémes fényû s egyúttal semleges
szürkés szín közegében FehérSzûcs
a tudatból, illetve az emlékezetbõl épphogy,
szinte csak jelzésszerûen felmerülõ tárgyakat
ábrázol.”
Az idézetek Forgács Éva Fehér László címû kismonográfiájából valók. (Új Mûvészet könyvek 2.)
A Zenit Galériában amúgy repülõket láthattunk.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu
november-decemberi tartalomjegyzék | Balkon 1999 | Balkon
http://c3.hu/scripta