Tanulmányunk egy máig ható problémát
feszeget. Arra keresi a választ, hogy milyen tényezôk
játszanak közre a kormánytagok kiválasztásában
és elejtésében. Sejthetô azonban, hogy a pontos
válasz az utolsó mondat után is rejtve marad, hiszen
a döntések és az események jelentôs része
a politika világának láthatatlan, belsô tartományaiban
születik, illetve zajlik. Épp ezért a teljesség
igénye nélkül csak néhány összefüggés
felvázolására vállalkozhatunk. Általánosabb
célunk pedig csupán annyi, hogy a politikusi személyiség
megismerésének a fontosságát hangsúlyozzuk
a történelmi és politikai folyamatok elemzésekor.[1]
Megállapításaink alátámasztására
a konkrét példákat azonban nem a mai korból,
hanem több mint száz évvel korábbról,
egy elôzô polgári államrendszer mûködésébôl
merítettük. A dualizmus idôszakában a személyi
politika még inkább a háttérben, a nyilvánosság
kizárásával folyt, ezért a legilletékesebbeket
hívjuk segítségül ennek a feltárásához.
A leveleiken, naplóikon, visszaemlékezéseiken keresztül
megszólaló politikusok tudósításaiból
igyekszünk összerakni a kormányzati politika egyik meghatározó,
de homályos részletét (anélkül azonban,
hogy vizsgálnánk a fennmaradt írásos emlékek
forrásértékét).
Bizalom és/vagy szakértelem
Magyarországon az 1867. február és 1917. június
(az utolsó ,,békebeli" kabinet lemondása) között
eltelt ötven év alatt 17 kormány váltotta egymást,
(ez a szám - ha a posztokat tekintjük - 170 potenciális
bukási lehetôséget rejtett magában. Egy tisztséget
persze többen is betölthettek ugyanazon kormány mûködési
ideje alatt, más esetekben viszont az adott politikus egyszerre
több posztot is birtokolt a kormányban, illetve több egymást
követô kormányban is szerepet vállalt. Rendszeresen
elôfordult például, hogy a miniszterelnök egy-két
tárcával is rendelkezett (a 17 esetbôl 15-ször
volt így), Khuen-Héderváry Károly pedig 1910
és 1912 között a kormányfôi tisztségen
kívül további három posztot tartott meg magának.
A korszakra jellemzô sajátosság még az is, hogy
a kormányfôk sûrû cserélôdése
mellett egyes miniszterek hivatali ideje meglepôen hosszúra
nyúlhatott. Több olyan minisztert találhatunk, aki öt
kormányban is szerepet vállalt politikai pályája
során (például Trefort Ágoston, Pauler Tivadar,
Lukács László), és meglehetôsen gyakori
volt a tíz évet meghaladó szolgálati idô
is (a korszak rekordját Fejérváry Géza tartja
közel 19 éves folyamatos miniszterkedésével).
Számításaink szerint így a tárgyalt
öt évtized alatt csupán egy meglehetôsen szûk
kör tagjai, pontosan 104 politikus foglalhatott helyet a bársonyszékekben,
vagy ha úgy tetszik, vállalhatta a kudarc kockázatát.
A kockázat pedig meglehetôsen nagy volt, a kormányzati
politika még a dualizmus korában is - amellyel kapcsolatban
a választások tétnélküliségérôl
szokás beszélni - ,,veszélyes üzemnek" számított.
Sôt, mivel a pártok és kormányok váltógazdasága
nem alakult ki, hiszen a kormányok hivatali ideje elsôsorban
nem a választásoktól függött és szinte
az egész korszakban ugyanaz a párt adta a kormányt
(1875-1905 között a Szabadelvû Párt), a kormányzati
rendszer ,,felfrissülését", a politikai elképzelések
váltakozását lényegében a kormányzati
tisztségeket betöltô személyek folyamatos belsô
cserélôdése biztosította (hasonló volt
a kormánypárt helyzete is, hiszen a különbözô
csoportok, frakciók kiválása és beolvadása
itt is sajátos belsô dinamikát eredményezett).[1]
Már a kiegyezést követô elsô kabinetrôl
(az Andrássy-kormányról) el lehet mondani, hogy mûködésének
négy éve alatt csak a miniszterelnök maradt a helyén,
egyébként viszont minden tárca legalább egy
minisztert ,,elfogyasztott". A legtöbb miniszterrel mégis Tisza
Kálmán dolgozott együtt: a kilenc poszton 24-en fordultak
meg (igaz, kormányzása, az átlagostól jelentôsen
eltérve, 15 évig tartott).[1]
Van azonban némi különbség az egyes tárcák
között: úgy tûnik, hogy voltak szilárdabb
és ingatagabb bársonyszékek is.
A dualizmuskori kormányok belsô dinamikája
Poszt | Változás a poszton | Új személy a poszton |
miniszterelnök | 17 | 14 |
király személye körüli miniszter | 23 | 19 |
belügyminiszter | 21 | 17 |
pénzügyminiszter | 15 | 12 |
kereskedelemügyi miniszter* | 22 | 21 |
földmûvelésügyi miniszter** | 19 | 18 |
vallás- és közoktatásügyi miniszter | 14 | 14 |
igazságügyi miniszter | 16 | 15 |
honvédelmi miniszter | 14 | 13 |
horvát-szlavón-dalmát tárca nélküli miniszter |
14 |
11 |
** 1889 elôtt: közmunka- és közlekedésügyi
miniszter
** 1889 elôtt: fölmûvelés-, ipar- és
kereskedelemügyi miniszter
Megjegyzés: a tárca élén történt
változásokba nem számoltuk bele, ha például
a miniszterelnök vagy más kormánytag az új szakminiszter
hivatalba állásáig ,,technikai" okokból néhány
napra formailag átvette a hivatalt.
Az itt közölt kimutatásból jól látszik,
hogy a legtöbb vezetôváltást a király személye
körüli és a kereskedelemügyi minisztérium
élte meg, a legnyugalmasabb tárcának viszont a honvédelmi,
a horvát, és, a feladat nehézsége ellenére
(vagy éppen azért) a pénzügyminisztérium
számított. A némileg meglepô eredményekre
most még csak kevéssé tudjuk a választ. A király
személye körüli minisztérium esetében a
tárca bizalmi jellegét emeljük ki elôször.
A gyakori személycserék hátterében azonban
legtöbbször nem valamiféle bizalomvesztés állt,
hanem épp ellenkezôleg, az uralkodó az itt szolgálatot
teljesítôket rövidesen más fontos tisztségekre
nevezte ki (például miniszterelnökök, miniszterek,
diplomaták kerültek ki közülük). Másrészt
ez a tárca nem volt kifejezetten hatalmi pozíció,
a magyar belpolitikára közvetlenül nem gyakorolt hatást,
ezért rendszeresen elôfordult, hogy átmenetileg, néhány
hónapra egy-egy miniszter vagy maga a miniszterelnök vette
át ezt a posztot. A kereskedelmi miniszterek gyors cserélôdésére
viszont egyelôre nem találtunk kielégítô
magyarázatot, bár itt is elmondható, hogy több
esetben ideiglenes jelleggel más tárcák irányítói
vezették a minisztériumot. Ez volt egyébként
az a hivatal is, amelynek az élén a legtöbben megfordultak.
A pénzügyminisztériumban ellenben viszonylag kevés
volt a változás, illetve többen csak átmenetileg
távoztak a miniszteri székbôl, de késôbb
visszatérhettek és ismét megadatott nekik a bizonyítás
lehetôsége. Ennek oka pedig az lehetett, hogy a tárca
irányítása pénzügyi jártasságot
kívánt meg a vezetôjétôl, így a
poszt betöltése behatárolt volt. Lényegében
a helyi viszonyok ismeretének szükségességével
magyarázzuk a horvát miniszterek alacsonyabb számát
is. A honvédelmi poszt birtokosa pedig szintén az uralkodó
bizalmasai közül került ki, ám - szemben a király
személye körüli miniszter esetével - ez itt inkább
állandóságot eredményezett (politikailag ugyanis
súlytalan volt és nem számított különösebben
karrierútvonalnak sem).
Azzal, hogy kinek miért kellett távoznia, itt nem kívánunk
foglalkozni, hiszen a konkrét politikai szituáció
mindenkinél más volt. Csak annyit jegyzünk meg, hogy
egy-egy miniszter hivatali ideje elsôsorban az uralkodó-miniszterelnök-kormánypárt
hármasának bizalmától függött, ha
egy is ezek közül megvonta a bizalmat, a menesztés hamarosan
bekövetkezett. Állításunkból két
következtetés adódik: egyrészt tehát nem
a szakértelem, a rátermettség volt a döntô,
másrészt pedig az ellenzék (vagy netalán a
közvélemény) egyedül nem volt képes a buktatásra,
bár a bizalmi válságot elmélyíthette.
Kijelentéseinket több példával is alá
tudjuk támasztani.
Fejérváry báró 1905-ben a magyar politikai
életet megbénító válság napjaiban
kizárólag az uralkodó bizalmából lett
miniszterelnök. Ô és miniszterei érdemi kormányzati
tevékenységet nem tudtak kifejteni, mert semmilyen párttámogatással
nem rendelkeztek. Ezzel szemben Wekerle Sándor miniszterelnöknek
végül annak ellenére kellett távoznia 1894 decemberében,
hogy az egyházpolitikai küzdelmekben erôs párttámogatottságot
(és társadalmi szimpátiát) sikerült kivívnia,
ugyanis az uralkodó bizalmatlan volt vele: ,,...arra a meggyôzôdésre
jutottam, hogy közügyeink érdekében kívánatosabb
lenne, ha a miniszterelnöki széket oly egyén töltené
be, aki nemcsak forma szerint nyeri meg a legfelsô bizalmat, hanem
oly szerencsés annak teljesebb mértékben osztályosa
lenni, mint voltam és vagyok én" - vonta le az ügy tanulságait
Wekerle.[2]
Ugyancsak állításunkat támasztja alá
az, hogy a király saját bizalmasát, Khuen-Héderváryt
már 1894 nyarán felkérte Wekerle felváltására,
ám ôt a kormánypárton belül általános
elutasítás fogadta, így visszalépett a feladattól.
1903 nyarán Tisza Istvánnal történt meg hasonló:
a király ugyan támogatta, ám Tisza markáns
politikai elképzelései nem bizonyultak vonzónak a
párt számára. Az uralkodó ezért régi
emberét vette ismét elô, Khuen-Héderváry
fáradozásai most sikerrel jártak, hiszen a párt
bizalmát is megszerezve (átmeneti) kormányt alakíthatott.
Mint említettük, a dualizmus korában sem a hozzáértés
volt az elsôdleges szempont egy-egy politikus kinevezésekor.
Az, hogy kibôl lesz miniszter (sôt miniszterelnök), a
politikai bizalom és számos egyeztetés, háttérben
kötött megállapodás eredménye. Különösen
kiélezett szituációkban, fontos politikai fordulatok
idején igaz ez. Sokan elégedetlenséggel fogadták
például a fúziós tárgyalások
után felálló elsô szabadelvû kormányt
1875-ben, mert kétségbe vonták egyes miniszterek szakértelmét.
Különösen sérelmesnek találták, hogy
az addig jól dolgozó Pauler Tivadar igazságügy-miniszternek
is távoznia kellett, és helyét az egyértelmûen
pártember Perczel Béla foglalhatta el. Az ok Pauler szerint
az volt, hogy az új erôként belépô balközép
vezetôje, Tisza Kálmán elutasította ôt:
,,Tisza nem akar, mert néhányszor lefôztem".[3]
Ugyancsak hosszas tárgyalások elôzték meg
a korábban ellenzékben lévô pártok tagjaiból
alakuló koalíciós kormány létrejöttét
1906-ban. A pártoknak nemcsak az uralkodóval kellett megegyezniük,
hanem egymással is. Megállapodtak a programról, a
választási együttmûködésrôl
és az új kormány személyi összetételérôl.
A kormánytagok összeválogatásánál
egyrészt az uralkodó szempontjait igyekeztek figyelembe venni,
másrészt pedig arra törekedtek, hogy mind a három
koalíciós párt meghatározó embereit
(vezetôit) küldje a kormányba, így biztosítva
a kabinet tekintélyét és a pártok támogatását:
,,Bécsben még óriási nehézségek
voltak Andrássyval - az egyik nap éjfél után
3 óráig kellett vele erôsködnöm - elkerülhetetlenül
szükséges volt, hogy ô is belépjen a kormányba,
mert csak így számíthattunk arra, hogy az ország
úgy fogja majd fel a kibontakozást, mint a koalíció
gyôzelmét" - írta Kossuth Ferenc ifj. Andrássy
Gyulával folytatott tárgyalásairól.[4]
Ez persze azt jelentette, hogy döntôen pártpolitikusok
kerültek a kormányba, kinevezésüknél a szakértelem
mellékes volt. Ennek illusztrálására a leggyakrabban
Polónyi Géza kormányra jutását szokták
említeni. Az ,,intrika nagy mestereként" elhíresült
függetlenségi politikus (a párt egyik hangadója)
a kormányalakítási tárgyalások sikere
érdekében tanúsított hathatós közremûködéséért
kapta meg az igazságügyi tárcát.[5]
Szintén a politikai szükségszerûség
és nem annyira a szakértelem játszott szerepet Ghyczy
Kálmán pénzügyminiszteri kinevezésekor.
Az 1874-es kormányválság idején ugyanis senki
nem akadt rajta kívül, aki a gazdasági világválság
következtében nehéz helyzetben lévô pénzügyek
irányítását elvállalta volna. Ghyczy
azonban nem volt különösebben elismert pénzügyi
szaktekintély (inkább az igazságügyhöz értett),
sôt nem is volt a kormánypárt tagja, ám az uralkodó
és barátai nyomására politikai meggyôzôdésbôl
mégis elfogadta a tárcát.[6]
Végül még egy példa az általunk már
említett 1894-es válság idôszakából.
Felmerült annak a lehetôsége, hogy a fiatal Tisza István
is vállaljon tisztséget az átalakítandó
kormányban, ami elôl ô elvben nem is zárkózott
el, sôt így nyilatkozott: ,,Én egy tárcára
sem mondhatom azt, hogy az derogál nekem, lehetnek viszonyok, melyekben
bármely tárcát szívesen elvállalok,
most azonban közérdekbôl helyesebbnek tartom, ha kívül
maradok a kormányon".[7]
Tisza tehát világossá tette, hogy ha a politika úgy
kívánja, ô mindenhez ért. Ennek ellenére
nem lett miniszter, aminek egyik fô oka részérôl
az volt, hogy nem értett egyet azzal, hogy Hieronymi Károly
töltse be továbbra is a belügyi posztot. Nyilvánvalóan
nem személyes ellentét feszült közöttük
(kilenc év múlva együtt is dolgoztak a kormányban),
Tisza szerint azonban Hieronymi nem ért ehhez a tárcához
(szemben például vele), az országnak most egy erélyes
és jártas miniszterre van szüksége: ,,Hieronymit
bármelyik közgazdasági tárca élén
szívesen látom, de mint belügyminiszterrel szolidárításban
vele nem állhatok."[8]
Kifogása jogosnak tûnik, hiszen Hieronymi végzettségét
tekintve mérnök volt és korábban közlekedésügyi
helyettes államtitkár (11 évig), majd az Állami
Számvevôszék elnöke. Hieronymi azonban belügyminiszter
maradt.
A legsokoldalúbb kormányzati politikusnak mégis
gróf Szapáry Gyula bizonyult a korszakban, aki mielôtt
miniszterelnök lett (1890-1892), számos miniszteri poszt birtokosa
is volt. Elôször belügyér (1873-1875), majd pénzügyminiszter
(1878-1887), végül a földmûvelési tárca
irányítója (1889-1890). Feltehetôen rá
is igaz Eötvös József megállapítása,
aki szerint a jó kormányférfi legfontosabb erénye
nem az ész és a szakértelem, hanem a rend szeretete
és a szorgalom.[9]
A válságidôszakokon kívül is elmondható,
hogy a tárcák élén inkább politikusok
álltak, mint úgynevezett szakemberek. Voltak persze átpolitizáltabb
tárcák. Mindenképp ilyennek számított
a belügyi poszt, melyet rendszerint maga a miniszterelnök töltött
be (gyakori is a tárca élén a változás):
az általunk tárgyalt ötven esztendô alatt hosszú
megszakításokkal mindössze 19 éven át
volt ,,önálló" a tárca, de ebbôl is nyugodtan
levonhatunk legalább négy évet, amikor Tisza István
sógora, Sándor János volt a miniszter. A pénzügyi
tárca is jelentôs súllyal bírt a korszakban.
Ezt mutatja, hogy öt miniszterelnök (a 14-bôl) korábban
a pénzügyek élén állt, illetve voltak
olyan kormányfôk is, aki megtartották saját
kezükben a tárcát. Érthetôen bizalmi állás
volt a király személye körüli miniszteri és
a honvédelmi miniszteri tisztség is. Mindkét posztra
rendszerint az uralkodóhoz közelálló személy
került. Tulajdonképpen a honvédelmi volt az egyedüli
olyan tárca, amelynek az irányítója - az elsô
néhány évet leszámítva - mindig hozzáértô
ember volt (magasabb rangú katonatiszt). A részletesebb vizsgálódást
azonban értelmetlenné teszi az a tény, hogy a korabeli
magyar felsôoktatás strukturálatlansága miatt
a szakirányú ismeretek megszerzése meglehetôsen
nehéz volt, az egyetemek korszerû képzési szerkezete
csak az 1870-es évek közepétôl kezdett kialakulni,
amely a legtöbb vezetô kormánytisztviselôt már
nem érintette, a leggyakoribb így a jogi végzettség
volt. Általánosságban azonban elmondható, hogy
lényegében csak az 1890-es évektôl kezdve nôtt
lassan azon miniszterek száma, akik saját minisztériumuk
alsóbb pozícióiból többet is betöltve,
hosszabb gyakorlattal a hátuk mögött érdemelték
ki a bársonyszéket (de csupán egy-két fô
akadt, aki a teljes ,,szamárlétrát" megmászva
lett kormánytag). Tudunk persze korábbról is elismert
tudású miniszterekrôl, ám sok esetben ôk
is csak ,,beletanultak" pozíciójukba. A politikai történések
sajátos következménye, hogy minden bizonnyal a parlamenti
támogatás nélküli Fejérváry-kormány
(1905-1906) érdemelhetné ki egyedül a ,,szakértôi
kormány" címet, hiszen ennek legtöbb tagja a különbözô
minisztériumok alsóbb tisztviselôi közül
került ki.
A minisztériumok szakszerû mûködésérôl
a hivatali apparátus gondoskodott, és képviselte az
állandóságot a központi irányításban.
A tisztviselôi kar a politikai változások közepette
is a helyén maradt és a mindenkori kormány iránt
volt lojális. 1883-tól önálló törvény
egységesítette a köztisztviselôk minôsítését,
kötelezô végzettségét. A törvény
általánosan állam- vagy jogtudományi végzettséget,
valamint kétéves gyakorlati szolgálatot (és
vizsgát) írt elô, de csak a miniszteri tanácsosi
szinttôl lefelé és nem visszamenô hatállyal.[10]
Az 1875-ben elfogadott képviselôi összeférhetetlenségi
törvény pedig a politikai államtitkár és
a miniszter kivételével megtiltotta a hivatalnokok számára
képviselôi mandátum szerzését (pontosabban
egyidejû birtoklását), lényegében elválasztva
ezzel a politikai és a szakigazgatási szintet egymástól.[11]
A szabályozás tehát nagyjából a politikai
államtitkári poszt környékén húzta
meg a határvonalat. A politikai államtitkárok kinevezése
szintén az alkufolyamatok fontos tárgyát képezte,
hiszen kiélezett esetekben ez a pozíció a miniszteri
tisztség egyfajta ellensúlyaként is mûködhetett:
,,A politikai államtitkárság a haragos istenek ajándéka...
bátran lehetne azzal a gyanúperrel élni, hogy akinek
elméjében a parlamenti rendszernek ez a két egymás
mellé helyezett alakja elôször fogant meg, az arra is
gondolhatott, hogy a koronán és a parlamenten kívül,
mely tarthatja és elejtheti, a túlságos hosszú
kormányzás ellen egy harmadik faktort állítson
a miniszter mellé, aki belül vehet nagy részt a lemorzsolásban."[12]
A mindennapok szintjén azonban ezzel a tisztséggel egy sajátos
politikai bénultság is együtt járhatott: ,,egy
államtitkár helyzete egyrészt hálátlannak
tûnik, részben mert csak másodhegedûs, de mindig
készen kell állnia az elsô hegedû átvételére,
másrészt, ez egy képviselô kötelességeivel
sem egyeztethetô össze, mivel az államtitkár sehol
sem adhatja le szabadon szavazatát: a minisztertanácsban
sem, mert oda nem hívják meg, amikor pedig a minisztérium
egy törvényt beterjeszt, akkor sem a Deák-klubban, sem
az osztályülésen, sem a teljes Házban, mert nem
szavazhat a minisztérium ellen, amellyel szolidárisnak látszik,
anélkül azonban, hogy a határozatok meghozatalában
részt venne" - értékelte saját helyzetét
Fest Imre kereskedelmi államtitkár 1870-ben.[13]
A politikai funkció ellenére az államtitkárok
fele a korszakban a minisztériumok saját hivatalnokai közül
került ki (azaz a szakigazgatásból), bizonyítva
ezzel azt is, hogy lehetséges az átjárás a
két szint között.[14]
Másrészt viszont az is igaz, hogy a tárgyalt idôszak
minisztereinek csak egy ötöde érkezett az államtitkári
szint felôl (ez a tény is az államtitkári szint
kettôs, politikai-szakmai jellegét mutatja).
A politikusi lélek
Az aggódó politikus
Maguk a politikusok is tisztában voltak a kormányzati
szerepvállalás várható negatív következményeivel.
Egyrészt a felelôsség súlya nyomasztotta ôket,
és féltek a kormányzás egészségkárosító
hatásától: ,,Istenem! Mily teher van vállamon,
hogy fogok annak megfelelni, szédeleg a fejem és összeszakadok
a teher és felelôsség súlya alatt. [...] A gondviselés
oly polcra emelt melynek szédelgô magasságára
soha nem gondoltam, és mely már eddigelé is nyugalmas
életem megzavarta, kevés örömet, sok keserûséget
okozott és dicsfénye által nem kárpótol
a csendes magánélet nyugalmáért" - írta
Pauler Tivadar újdonsült miniszter 1871-ben.[15]
Nagyon hasonló érzésekrôl számolt be
Kossuth Ferenc is több évtizeddel késôbbi kinevezésekor:
,,Helyzetem igen nehéz és terhes, kivált most, hogy
választások is lesznek, s a pártelnökséget
is meg kell tartanom - annyi teher van rám halmozva, hogy félek,
hogy idegeim nehezen fogják elbírni, bár nagyon sokat
elbírok megrongált egészségem dacára."[16]
Másrészt tudták, hogy egy miniszter örökös
politikai támadásoknak van kitéve: ,,Egyáltalán
nem akartam miniszter lenni, mert becsvágyamat az addig elért
eredmények tökéletesen kielégítették,
életem nyugalmát és egészségemet pedig
nem akartam egy miniszteri tárcáért feláldozni.
Mert a magyar nemzet régi, történelmi pártoskodási
mániája a parlamentben is meghonosodott: támadások,
gyanúsítgatások záporoztak a szegény
mártírokra a vörös bársonyszékekben,
az elkínzott miniszterekre, akik örökös ostromállapotban
és defenzívában voltak" - magyarázza drámaian
Fest, hogy miért utasította el a miniszteri posztot.[17]
Volt a politikusok vonakodásának egy gyakorlati oka is,
ez pedig az a felismerés, hogy a kormánytagság nem
a legkifizetôdôbb, hiszen sok gonddal jár, de nem nagy
anyagi megbecsüléssel. Kossuth Ferencnek az összeférhetetlenség
miatt több jól fizetô gazdasági tisztségtôl
kellett megválnia, ki is számolta az így keletkezô
veszteséget: ,,Meg kellett tehát hoznom a nagy, igen nagy
áldozatot, mely feldúlja egész életem folyását,
és évi 10 ezer forint anyagi áldozatot mér
rám, most, midôn végre, oly szépen, sôt
fényesen rendezve volt [bár sok munkával járó]
anyagi helyzetem. - A miniszteri fizetésbôl [mely úgy
sem nagy] mindenfélét vonnak le."[18]
Lónyay Menyhért miniszterelnök pedig arról panaszkodott,
hogy a sok munka és az állandó politikai harc közepette
saját birtokaira (vagyonának gyarapítására)
nem marad ideje: ,,...nem megyek úgy mint elébb vagyonilag
elôre, kivéve a meglévô érték emelkedését,
s mégis annyi méltatlan gyanúsítást
kell eltûrnöm: egészséges, rendes állapot
ez?" - írta Csengery Antalnak 1872 augusztusában.[19]
Végül nem volt könnyû - különösen
az elsô évtized politikusainak - leküzdeni azt az elvi
fenntartást, amely neveltetésükbôl és az
állami bürokráciával szembeni politikai bizalmatlanságukból
fakadt. Korai politikusainktól kezdetben igen távol állt
a rendszeres papírmunka, a lélekölô hivatalnokoskodás.
Lónyay pénzügyminisztersége elsô heteiben
(1867-ben) elborzadt a jelentôs részben még a Bach-rendszerbôl
itt maradt hivatalnokok és az irodai munka láttán.[20]
Fest pedig államtitkári kinevezésével kapcsolatban
(szintén 1867-ben) ezt tartotta fontosnak feljegyezni: ,,Sokáig
vonakodtam, mivel az irodai élet nem felelt meg ízlésemnek..."[21]
A legtöbbet azonban bizonyára Eötvös József
közoktatási miniszter szenvedett hivatalától.
Kifejezetten lelki fájdalmat okozott számára a miniszteri
szerep, mert a szellemi munkára és családjára
igen kevés ideje maradt: ,,de ha valaha miniszter lennél
- mitôl egyébiránt Isten ôrizzen meg, fôképp
Magyarországban -, át fogod látni, hogy e helyzetben
éppen azt nem tehetjük soha, mit legszívesebben tennénk,
s hogy az egész hatalom, miért annyian irigyelnek, tulajdonképp
csak a szolgaságnak legkellemetlenebb neme" - írta már
néhány hónappal kinevezése után fiának,
Eötvös Lorándnak (aki kivételesen nem fogadta meg
apja ezen tanácsát, hiszen maga is miniszterséget
vállalt 1894-ben).[22]
Eötvös az évek múlásával egyre keserûbbé
és fásultabbá vált (feltehetôen az egész
magyar parlamentarizmus mûködésében is csalódott),
ám haláláig kitartott posztján, hivatali mindennapjait
naplójában így örökítette meg: ,,Dolgoztam
tanácsnokaimmal. Fogadtam vagy 50 embert. Este miniszteri tanács
10-ig. Bámulható-e ily élet mellett, ha a hivatalnok
tehetségeiben mindig visszafelé mozog s mind inkább
géppé válik. [...] A hivatalos élet legnehezebb
része nem a munka sokasága, s nem azon küzdelmek és
kellemetlenségek, melyek parlamentáris miniszterségnél
kikerülhetetlenek, de azon temérdek idôveszteség,
mellyel a hivatal jár. Elfogadása oly embereknek, kiknek
velünk s kikkel nekünk semmi dolgunk nincs, tisztelgések,
díszebédek, egy szóval a száz haszontalanság,
melynek semmi eredménye nincs, s melynek elmulasztását
a nagybecsû publikum nehezebben bocsát meg a legnagyobb hivatalos
hanyagsággal [hanyagságnál]. Az egész mai napot
így töltöttem, s így vagy még unalmasabban
fogom tölteni a holnapot, mert fogadásom [fogadónapom]
van. Mily unalmas komédia mindez, s hozzá én magam
mily nyomorult komédiás."[23]
Az aggodalmak ellenére a legtöbb felkért politikus
végül elfogadta a kormányzati pozíciót.
Pozitív döntésük indoklásaként rendszerint
két okot említenek naplóikban, visszaemlékezéseikben.
Mindenekelôtt a haza érdekére hivatkoztak (ezt az érvet
nem tartjuk csupán egyszerû szólamnak a korszakban,
bár tagadhatatlanul toposszá is vált). Ilyen indokkal
vállalt nagy nehezen tárcát Ghyczy Kálmán,[24]
Eötvös József szintén egyedül csak az ország
szebb jövôje érdekében fogadta el a posztot, egyébként
tudta, magánemberként nem jár jól a döntéssel.[25]
De Kossuth Ferenc is errôl írt levelében: ,,meggyôzôdésem
szerint óriási szolgálatot tettem hazámnak
- talán az utókor is elismeri majd ezt. Az egész ország
örül a kibontakozásnak..."[26]
A szerepvállalás másik indoka az uralkodó iránti
hûség érzése volt, illetve az, hogy meglehetôsen
nehezen tudtak ellenállni a király személyes nyomásának,
akaratának (többször elôfordult, hogy kormányválságok
alkalmával az uralkodó ideutazott Bécsbôl és
tevôlegesen is részt vett az új kabinet megalkotásában).
,,A király egyenként fog benneteket felcitálni és
presszionálni. Meglátjátok, hogy nem olyan könnyû
neki ellenállni" - jegyezte le Tisza István Wekerle intelmét.[27]
Voltak azonban néhányan, akik nemet mondtak, mint például
Csengery Antal, aki tudatosan megôrizte függetlenségét,
pedig a kiegyezést követô években több alkalommal
is miniszteri tisztséget próbáltak ráerôltetni
(de láttuk, Fest Imre is meghátrált).[28]
A bukott politikus
Nem mind a 104 politikus tekinthetô persze bukottnak. Tízen
közülük meghaltak szolgálatuk teljesítése
közben, további politikusok más fontos beosztásba
távozhattak (például közös minisztériumokba,
vagy házelnöki posztot kaptak). Ugyancsak kiesnek azok, akik
nem személyesen buktak meg, hanem testületileg. Azaz amikor
az egész kormány vagy a kormánypárt bukott,
akkor a felelôsség és a bûnhôdés
kollektív volt, ezáltal meg is oszlott (például
Tisza István kormánya 1905-ben, a Fejérváry-kormány
1906-ban, a második Wekerle-kormány 1910-ben, de a Bittó-kormányt
is ide lehet sorolni az 1875-ös pártfúzió idôszakából).
Így is marad természetesen számos politikus, akinél
élhetünk a bukás gyanújával.
Az igazság kedvéért el kell azt is ismernünk,
hogy akadtak néhányan, akik emelt fôvel távozhattak,
vonulhattak vissza. Ismét Pauler Tivadar jegyzeteibôl idézhetünk,
most saját távozásáról, 1875-bôl:
,,Hála Istennek, hogy oly becsületesen menekültem meg
négy évi mûködés után, tisztességgel,
becsülettel, mit az utolsó törekvések is mutatnak."[29]
A napló tehát elárulja, hogy szerzôje szinte
örömmel szabadult meg nehéz feladatától,
és felmentésekor a legfontosabbnak azt tartotta, hogy becsülete
sértetlen maradt, és több évi kormányzás
sem volt képes tönkretenni jóhírét. Pauler
ezután leírja, hogy minisztériuma beosztottjai milyen
érzékenyen búcsúztak tôle. A legnagyobb
megtiszteltetés viszont csak ezután érte ôt:
a király érdemei elismeréseként kitüntette,
sôt barátian kezet is szorított vele. Pauler egyébként
három év múlva ismét miniszter lett egészen
haláláig. Vele kapcsolatban szokták az életrajzok
megemlíteni, hogy hosszú ideig egyedül az ô temetésén
jelent meg személyesen az uralkodó.
Itt kell hangsúlyoznunk azt, hogy mennyire fontos volt egy-egy
személycsere megítélésekor a király
magatartása. Minden uralkodói gesztus (például
kitüntetés, kihallgatás) fokozott jelentôséggel
bírt a leváltott személy politikai pályájának
alakulása szempontjából. Ezek az uralkodói
megnyilvánulások jól jelezték a bukás
mértékét, illetve azt, hogy van-e esély a politikai
hatalomba való visszakerülésre (azaz átmenetinek
vagy véglegesnek számított-e a bukás). Mikszáth
szerint Ferenc József mestere volt az efféle jelbeszédnek:
Wekerle közelgô bukását állítólag
már abból tudni lehetett, hogy a király egy vidéki
utazásakor nem ültette maga mellé, egy fogadáson
pedig elfelejtette megszólítani miniszterelnökét.[30]
A függetlenségi Kossuth Ferenc viszont épp az uralkodó
nagylelkû bizalmáról írt meghatottsággal:
,,Midôn írószobájába léptem, nehány
lépést tett felém, kezét nyújtá
(mit ritkán tesz meg) és egészségem felôl
tudakozódott. (...) Ennél is jobban jelzi a megkülönböztetést
az, hogy a nagy rendjellel együtt egy meleg hangú elismerô
királyi kéziratot kaptam, ami magába véve is
szokott kitüntetésül szolgálni; a rendjellel együtt
pedig a legritkább esetekben adatik meg."[31]
A politikusok menesztése természetesen nagyon sokféle
ok miatt bekövetkezhetett, ám vizsgálataink szerint
a bukás két típusa mégis jól elkülöníthetô.
A típusalkotás kulcsfogalma a korszak mentalitásának
egyik fontos eleme, a Pauler által is emlegetett becsület,
pontosabban az egyéni, a személyes becsület.[32]
Az elsô (népesebb) csoportba azokat a politikusokat sorolhatjuk,
akik ugyan különbözô politikai ügyek miatt megbuktak,
de becsületük, erkölcsi tekintélyük sértetlen
maradt. Nekik jó esélyük volt arra is, hogy késôbb
visszakerüljenek a kormányzatba, vagy más fontos hatalmi
pozícióba. A bukás oka, mint már említettük,
sokféle lehetett: Kerkapoly Károly pénzügyminiszter
például az 1873-as hitelválságba, Tisza Kálmán
a véderôtörvénybe, Wekerle Sándor a házassági
törvényekbe, Bánffy Dezsô a gazdasági kiegyezés
megújításába (és a költségvetési
vitába) bukott bele. A sor még folytatható lenne.
A közös azonban az, hogy a bukás ellenére az itt
említett személyek nem kényszerültek távozni
a politikai közéletbôl. Kerkapoly továbbra is
képviselô maradt és visszament az egyetemre tanítani,
az uralkodótól megkapta a Lipót-rend nagykeresztjét,
sôt a valóságos belsô titkos tanácsosi
címet is. Tisza nem igazán szerette a rendjeleket, így
az uralkodó fiainak adta meg a grófi címet, a Szabadelvû
Párt pedig továbbra is kikérte Tisza véleményét
(a háttérbôl irányított tovább).
Wekerle még két alkalommal foglalhatott helyet a miniszterelnöki
székben (közben pedig a Közigazgatási Bíróság
Elnöke volt). Bánffy pedig megkapta a Szent István Rend
nagykeresztjét és az uralkodó fôudvarmesterévé
nevezte ki.
A hasonlóság ellenére azért hangsúlyozni
kell azt is, hogy a felsorolt politikusok egyéniségüknél
fogva különbözôképpen fogadták menesztésüket,
bár errôl meglehetôsen kevés személyes
forrással rendelkezünk. Kerkapoly miniszteri búcsúbeszédében
egyfajta mártírszerepet vett magára: ,,Teljesítettem
kötelességemet, amint azt Isten tudnom adta. Készséggel
magamra veszem és viselem a felelôsség rám esô
részét. Szangvinizmussal és optimizmussal vádolnak,
pedig teljes életemben nem voltam az... Mindez nem az én
vétkem, hanem az én végzetem."[33]
Tisza saját menesztését egyértelmû bukásként
élte meg, annak ellenére is, hogy jó taktikai érzékének
köszönhetôen végül Kossuth állampolgársága
kapcsán mondott le, így méltósággal
távozhatott. Tisza egy álhírre válaszolva Falk
Miksának írott keserû levelében így fogalmaz:
,,...Tisza Kálmán sem meg nem engedett, sem meg nem tilthatott
semmit, mert már 1890. március 13-án véglegesen
fel lett mentve a miniszterelnöki teendôkbôl, vagy ha
jobban tetszik megbukott mint miniszterelnök."[34]
Életrajzírója szerint egyébként távozását
követôen egyre inkább befelé forduló lett,
egyre hosszabb idôt töltött a saját miniszterelnökségének
idejébôl származó képviselôházi
naplók olvasgatásával és az emlékek
felidézésével.[35]
Wekerle is meglehetôs sértettséggel vette tudomásul
az uralkodó bizalmatlanságát, lemondó levelében
szintén személyes becsületének a megôrzése
érdekében kérte felmentését: ,,Azt hiszem
egy nagy munka befejeztével nemcsak kötelességem ez
közügyeink szempontjából, hanem egyénileg
is jogom van ahhoz, hogy becsülettel szabaduljak oly állásoktól,
melyeket soha nem kerestem, melyekhez soha nem ragaszkodtam, hanem minden
egyéni vágyódásom és érdekem
ellenére csakis kötelességérzetbôl vállaltam
el."[36]
Bánffy viszont bukása után hamarosan ellentámadásba
kezdett. Csalódva az uralkodóban és a kormánypártban,
lemondott az udvarmesteri címrôl, kilépett a pártból
és egy újat hozott létre, majd 1905-1906 folyamán
az ellenzéki koalíció egyik vezére lett. 1901-bôl
származó levelében a sértett büszkeség
és némi gúny egyaránt tetten érhetô:
,,...üdvözlôid körébôl hiányoztam,
hiányoztam öntudatosan, nem akartam, hogy én a politikai
halott mint visszajáró lélek kisértsek az élôk
vagy magukat élôknek hívôk soraiban. Úgy
hiszem igaztalanul és jogtalanul bár, de azok kik ma élnek
bennem az emléket vagy jövôt félik."[37]
Talán meglepô, de Lukács László és
hírhedt bukása is ebbe a csoportba sorolható. Az Európa
legnagyobb panamistájának kikiáltott miniszterelnök
lemondásának története jól példázza
a magánerkölcs és a közerkölcs különbözôségét.
A Lukácsot ért legjelentôsebb vádak ugyanis
arra vonatkoztak, hogy segítségével a Munkapárt
az 1910-es választásokon törvénytelen kampánypénzekhez
jutott hozzá. Tehát - a bebizonyosodott tények szerint
is - Lukács a pártja érdekében követett
el törvénytelenségeket és nem saját hasznára.
Bár ez utóbbival kapcsolatban is hangzottak el vádak,
de ezek vagy nem voltak bizonyíthatóak, vagy elhalványodtak
a fô bûn mellett. A személyes becsület így
sértetlen maradt (vagy legalábbis kisebb ,,horzsolásokkal"
megúszta). Lukács bukását higgadtan vette tudomásul:
,,ezt nem vártam volna, de azért a világ nem fog összedôlni".
A pártja ovációval fogadta, az uralkodó meleg
hangvételû kézirattal mentette fel. A politikus továbbra
is pártja egyik vezetôje maradt, a háború után
pedig a felsôház tagja lett.[38]
A második csoportba viszont azok a kormányzati politikusok
kerültek, akiknek a személyes becsülete is jelentôsen
sérült menesztésük során. Késôbbi
magatartásukban, pályájukban ez a tény meghatározó
különbséget eredményezett az elôzô
csoporthoz képest. A teljesség igénye nélkül
három esetet tárgyalunk itt részletesebben, jellemzô
módon mindhárom a
gazdaság és a politika kényes
kapcsolatát példázza.
Az elsô eset talán a legismertebb és az egyik legkorábbi
példája egy politikus erkölcsi bukásának.
Gróf Lónyay Menyhért miniszterelnök 1872-es bukása
és késôbbi magatartása, érzései
kiterjedt levelezésébôl és naplójából
jól rekonstruálhatóak. Bukásához az
utolsó lökést Csernátony Lajos ellenzéki
képviselô elhíresült parlamenti felszólalása
adta meg. Beszédében a honatya sajátos logikával,
ám igen hatásosan kapcsolta össze a magán- és
a közerkölcsöt, illetve a magánvagyon és a
közvagyon sorsát: ,,Én kérdem gróf Lónyay
Menyhért kormányelnök urat: nem épített-e
házat, nem vett-e uradalmakat akkor, mikor az ország deficitben
van... Én egyszerûen azt tartom, hogy ezen országban
mindenkinek van joga gyarapodni, vagyonosodni, gazdagodni, de a minisztereknek
nincs ehhez joguk, még a legbecsületesebb módon sem
akkor, midôn az ország deficitben van, gróf Lónyay
Menyhért, hogy ha nem kormányelnök, milliókat
milliókra halmozhat."[39]
Lónyay erre még azon az ülésen - a kortársak
szerint - élesen reagált, ám Csernátony ellen
mást nem tett, a képviselôháztól és
a kormánypárttól várta a tiltakozást,
ez azonban elmaradt. A házelnök nem figyelmeztette az ellenzéki
honatyát, a Deák-pártból többen egyetértôleg
mosolyogtak, a pártértekezleten pedig meglehetôsen
fagyos volt a légkör. Így Lónyay már a
történtek másnapján tisztában volt bukásával,
csupán a kedvezô alkalmat kívánta megvárni:
,,Nem akarok a tegnapi incidens folytán leköszönni, de
majd találok módot a tisztességes megválásra,
nem érdemel a párt tôlem mást, csakis a Felségért
maradnék...".[40]
A méltó távozásra alkalmas pillanat azonban
egyre késett, Lónyay és miniszterei között
kölcsönös bizalmatlanság volt, az uralkodó,
a politikustársak nem voltak hajlandók kiállni a kormányfô
mellett, aki Csernátony felszólalása elôtt egy
nappal (!) már ezt jegyezte fel naplójába: ,,Azt elmondhatom,
hogy állásom nehéz, nem sikerült egy év
alatt az átvett helyzetet jobbra változtatni... [a miniszterek]
bizalommal nem fogadtak, s bizalmukat megszerezni nem sikerült.[41]"
Lónyaynak végül csak nagy nehézségek árán
sikerült elérnie azt, hogy az egész kormány együtt
adja be lemondását, melyet az uralkodó néhány
nap múlva el is fogadott. A nyilvánosság elôtt
azonban ennek ellenére is világos volt Lónyay személyes
bukása, hiszen az új Szlávy-kabinet szinte változatlan
személyi összetételben állt fel, kivéve
persze Lónyayt.
Lónyay bukását tehát egy egyre mélyülô
bizalmi válság idézte elô. A bizalomvesztés
elsôsorban a kormánypárt (és így a miniszterek)
részérôl következett be, az ellenzék és
a sajtó támadásai csak felerôsítették
mindezt. Lónyay egyébként már korábban
is észlelte azt a válságot, amely közte és
a párt vezetése között - magánvagyonának
gyors gyarapodása miatt - kialakult: ,,...számot vetettem
magammal, meggyôzôdésem Deáknak és nektek
a fôtényezôknek elmondom, ha akarjátok leszek
eszköz, ha nem úgy nincs mit keresnem azon helyen, melyen vagyok,
vigye a felelôsséget más, ha azonban akarjátok
velem együtt, úgy ôszinte együttmûködést
kívánok."[42]
Bukása - ellentétben az elôzô esetekkel -
végérvényes volt. Nem tudta személyes becsületét
megóvni a folytonos és minden oldalról elhangzó
rágalmaktól, így politikai bukása erkölcsi
hitelvesztéssel kapcsolódott össze. Jól érzékelte
Lónyay ellehetetlenülését az ellenzéki
Ugron Gábor is: ,,Én azt hiszem Csernátony nyílt
ajtót ütött be s a kívánt és hiányzó
lökést adta meg. Azt sem tartom, hogy Lónyay süllyedô
állását megerôsítette volna, mert az
ilyen történhetik akkor, midôn a miniszter tudatlan ügyetlensége
az ok, de itt a becsület. A kényes becsület védelmét
lehetetleníti, hogy a jobboldali lapok kezdték legelôbb
vádolni a kormányt..."[43]
Lónyay távozása utáni magatartására
a sértettség, a nagyfokú keserûség és
egy folytonos önigazoló szándék volt jellemzô.
Hosszabb idôre távol maradt a képviselôházi
ülésektôl, késôbbi beszédeiben, naplójában
és könyveiben viszont sorra igyekezett cáfolni az ellene
felhozott vádakat és kifejteni azon elveket, amelyek gyakorlati
megvalósítására korábban képtelennek
bizonyult.[44]
Politikai passzivitásából azonban csak átmenetileg
sikerült kitörnie: lapot pénzelt, támogatta a nevében
fellépô úgynevezett vacsorapártot (1874 közepén
a csoport a Deák-párt ötödét tette ki),
sôt személyesen is részt vett az 1875-ös pártfúziót
megelôzô tárgyalásokban. Nyílt politikai
fellépésre (például pártalapításra)
azonban nem vállalkozott, távol állt tôle az
ilyesfajta szerep: nem engedte ezt reformkori szocializációja
és talán félelme egy újabb politikai kudarctól.
Ebben az idôszakban írásaiban az elégtétel
utáni vágy szólalt meg, politikai cselekedetei viszont
határozatlanságot árultak el. Leveleiben, ha nem is
gyakran, de találunk utalásokat, amelyek azt sejtetik, bízott
politikai és erkölcsi rehabilitációjában.
Eleinte ezt a kedvezô belpolitikai szituációtól
és részben híveitôl várta: ,,Én
csak azon elégtétel után vágyódom, hogy
reám [azaz velem - C. A.] számoljanak, a többivel nem
gondolok, hatalom után éppen nem vágyódom."[45]
(Persze azért ez utóbbit sem szabad kizárni.)
Lónyay azonban minden próbálkozása ellenére
sem tudott kiszabadulni politikai kegyvesztettségébôl.
Mindig az események közelében maradt, de sosem ô
irányít, a végsô politikai tárgyalásokon
pedig rendre elvetették a nevét: így volt ez a Bittó-kormány
és a fúziós Wenckheim-kormány alakulásakor
is.[46]
Végül már csak az uralkodóban bízott,
tôle várta személyes becsületének, tekintélyének
helyreállítását. Egyedüli vágya
az volt, hogy a király még egyszer fogadja és kikérje
véleményét a politikai helyzetrôl: ,,egyre megvallom
vágyódom, és ez az, hogy a Felség hivasson,
ez által bizalmát nyilvánítsa, s nekem lenne
alkalmam vele a helyzetrôl szóllani", valamint ,,...csak egy
dolgot szeretnék megvallom elérni, s ez az egy, hogy a Felség
hivasson. Ez lenne az elégtételem, melyre vágyódom."[47]
Lónyaynak ez a vágya sem teljesült, sôt tudjuk,
hogy az uralkodó kifejezetten haragudott rá.
Az 1875-ös fúzió kapcsán tehát ismét
csalódnia kellett, nem tudott visszatérni a politikai hatalomba,
sôt az uralkodó bizalmát sem sikerült helyreállítania
(például bukása után már semmilyen kitüntetésben
nem részesült). A nyilvánosság elôtt igyekezett
higgadt maradni, üdvözölte a pártok egyesülését,
ám feljegyzései keserûségrôl árulkodnak.
Lónyay nem volt hajlandó belépni az új kormánypártba,
függetlenként politizált tovább. Csalódását
mutatja az is, hogy a reformkor óta most elôször nem
indult a választásokon: ,,Nincsen hozzá kedvem, mit
csináljak én a pártok mostani helyzetében az
alsóházban? Mameluk nem lehetek, Sennyeiánus még
kevésbé."[48]
Ezzel lezárult politikai pályájának meghatározó
korszaka.
Lónyay egy évvel késôbb ugyan ismét
mandátumot szerzett egy idôközi választáson,
sôt 1878-ban is bejutott a képviselôházba, ám
ekkor már nem számított veszélyes hatalmi tényezônek,
ekkor már nem állt mögötte sem képviselôcsoport,
sem saját újság. Ennek ellenére számos
más képviselôhöz hasonlóan ô is szövetkezett
Tisza Kálmán megbuktatására: 1878-as mandátumát
az Egyesült Ellenzék támogatásával nyerte
el. Tisza azonban maradt. Ezzel Lónyay életének utolsó
jelentôs politikai terve is kudarcot vallott, ami után visszavonult
az aktív politizálástól.
Végül fontos hangsúlyozni, hogy Lónyay politikai
bukása ellenére egyéb közéleti funkcióit
megtarthatta (igaz újakat nem szerzett): elnöke maradt a Magyar
Tudományos Akadémiának, a Magyar Földhitelintézetnek,
a Dunamelléki Református Egyháznak pedig világi
fôgondnoka. A politikai döntéshozatalból történt
1872-es végleges kikerülése után személyes
becsülete, politikai tisztessége örökösen bizonyításra,
védelemre szorult.
Idôrendben a következôként gróf Zichy-Ferraris
Viktor belügyi államtitkár esetét említhetjük
1879-bôl. Zichyt az ellenzéki sajtó azzal vádolta
meg, hogy hatalmával és összeköttetéseivel
visszaélve állását magánvagyona gyarapítására
használta fel (például pénz ellenében
kitüntetéseket, fônemesítéseket járt
ki, továbbá a Sugárút és különbözô
vasutak építtetôinek tett nem éppen önzetlen
szívességeket). A vádak súlyosak voltak és
részben Zichy felettese, Tisza Kálmán belügyminiszter-kormányfô
ellen irányultak. Zichy minden fórumon próbálta
megvédeni becsületét, mely során azonban ügye
egyre nagyobb érdeklôdést váltott ki, újabb
és újabb vádakkal nehezült, és a politikus
egyre jobban belebonyolódott a védekezésbe. A politikai-társadalmi
elit, amelynek eddig ô is meghatározó részese
volt, fokozatosan elfordult tôle, egyrészt azért, mert
feltehetôen egyetértett a vádakkal, másrészt
pedig el akarta kerülni, hogy az egyre szövevényesebb
botrány további politikusokat rántson magával.
Zichy elôször természetesen párbajkihívásokkal
üldözte vádlóit (például az ügy
kirobbantóját, Asbóth Jánost), ám azok
rendszeresen kibújtak e terhes kötelezettség alól,
sôt Zichyt kezdték gyávasággal vádolni.
Zichy eközben önként lemondott hivataláról,
hogy magánemberként próbálja igazolni magát,
becsületbíróság és parlamenti vizsgálóbizottság
felállítását kérte, ám ezek a
testületek nem vagy csak igen lassan szervezôdtek meg. Zichy
keserûségében képviselôi mandátumáról
is lemondott: ,,ez elhatározásomnak ne keresse más
indokait, mint amelyek egy önérzetében tiszta embernek
feltétlenül irányadók, midôn méltatlanul
meggázolt becsülete helyreállítására
az önigazolás végsô eszközeihez folyamodni
kényszeríttetik" - írta a Ház elnökének
küldött levelében. Hamarosan azonban a társadalmi
közélet is számûzte ôt: kizárták
a Pesti Lovaregyletbôl és a Nemzeti Kaszinóból.
Végsô megoldásul arisztokrataként a nyilvánossághoz
fordult ügyével és közzétette az ôt
igazoló dokumentumokat: ,,Ezzel a tisztelt közönség
elé bocsátom önvédelmemet"[49]
- zárja munkáját. Ám ez sem hozta meg számára
a megváltást. Végül 1880 májusában
egy újabb párbaj során súlyosan megsebesült,
a több napi szenvedés után bekövetkezô halál
jelentette Zichynek a végsô megnyugvást. A vádakat
jogi fórumok sosem vizsgálták.
Az utolsó példánk Polónyi Géza függetlenségi
párti igazságügyminiszter esete 1907-bôl. A hatalomra
jutott ellenzéki koalíción belül az ellentétek
igen hamar jelentkeztek, ezt jelzi a Polónyi-ügy is. Lengyel
Zoltán ellenzéki politikus azzal vádolta meg a minisztert,
hogy korábbi fôvárosi bizottsági tagságát
személyes vagyona növelésére használta
fel. Polónyit (aki miniszterségét megelôzôen
maga is többször élt a gyanúsítgatás
eszközével) minisztertársai sajtóper indítására
szólították fel, hogy tisztázza magát,
Wekerle miniszterelnök pedig meglehetôsen rosszalló véleményének
adott hangot Polónyival szemben. Polónyi ezért jobbnak
látta, ha lemond, hiszen igazságügy-miniszterként
mégsem illett pereskednie. Polónyi, érezve, hogy bizalmatlanság
veszi körül, hamarosan elhagyta magát a koalíciót
is. A vád egyébként egy évekre elhúzódó,
több pert magában foglaló pereskedést és
néhány párbajt eredményezett. Polónyi
már egy 1908-as beadványában kifakadt az ôt
sorozatosan érô rágalmak ellen: ,,Megtámadott
becsületem védelmében megtettem azt, hogy évtizedekre
visszanyúló ügyekben, ahol a tanúskodásra
hivatottaknak egész serege meghalt, pert indítottam és
követeltem a bizonyítást. A vádlott elítéltetett.
És most visszatérhetek a kezdet elejére, annak reménye
nélkül, hogy valaha az ügynek befejezését
megérhessem."[50]
Még 1910-bôl is arról van tudomásunk, hogy perét
újratárgyalták. Polónyi idegeit igencsak megviselte
a becsületéért folytatott állandó harc,
külföldön próbálta kipihenni a támadásokat:
,,Lelki nyugalmam helyreállítása céljából
- sikertelenül - tett botorkálásom - majd azt írtam,
bujdosásom - közepette ide érkeztem és megyek
vissza a küzdelmeknek és szenvedéseknek hazájához
[...] Elôttem nehéz idôk állanak. Hangulatom
szerint a teljes visszavonulást választanám" - írta
barátjának Olaszországból 1910-ben.[51]
Ugyan továbbra is képviselô maradt, de jelentôs
tisztséget már csak rövid idôre, 1918-ban vállalt
(a Közmunkák Tanácsának lett az elnöke).
Ismereteink szerint az ôt ért vádakat soha sem sikerült
bizonyítani, ám a becsületén ejtett folt mindvégig
megmaradt.
Az anyagi természetû vádakon kívül
formailag is hasonlóság fedezhetô fel a most ismertetett
esetek között. Mindhárom alkalommal a politikusok bukásában
a sajtó is fontos szerepet kapott. Lónyay már korábban
is az ellenzéki (és részben a kormánypárti)
újságok támadásainak a kereszttüzében
állt, ráadásul az ôt - igaz, még az országgyûlés
falai között - megbuktató politikus a korszak hirhedt
újságírója is volt egyben. Zichy és
Polónyi esetében viszont már kifejezetten az újságok
hasábjain fogalmazódtak meg a menesztést elôidézô
vádak, ügyük folytatásos fejezetei pedig végig
a nyilvánosság elôtt zajllottak. Ellenben bírói
testületek vagy nem vizsgálták az állításokat,
vagy éppen alaptalannak minôsítették azokat.
A látszat tehát az volt, hogy a buktatásért
lényegében a sajtó a felelôs. Korabeli politikusaink
is feltehetôen ezeket a következtetéseket vonhatták
le, mert számos alkalommal felvetették a sajtó mûködésének
újraszabályozását. Tulajdonképpen pártállástól,
politikai helyzettôl függetlenül élt ez a vágy
a kormányon lévôkben, hiszen például
maga Lónyay is kezdeményezte a - helyenként valóban
hiányos - sajtótörvény (1848: XVIII. tc.) kiegészítését,
de a hatalomra került ellenzék sem késlekedett egy érdekegyeztetô
tárgyalást összehívni 1907-ben a változtatások
elôkészítésére. Az újságíró-társadalom
következetes ellenállása miatt végül csak
az új munkapárti rendszerben született meg a teljesen
új és részletes törvény a sajtóról
(1914: XIV. tc.). A politikusi réteg a büntetési tételek
gyarapításától és szigorításától,
valamint a helyreigazítási jogtól várta a nyugalmat.
Tanulságos, hogy különösen a 20. § elsô
bekezdéséhez fûztek nagy reményeket: ,,A hatóság,
amelyrôl vagy az, akirôl valamely idôszaki lap nyíltan
vagy burkoltan valótlan tényeket közölt vagy való
tényeket hamis színben tüntet fel, követelheti
az idôszaki lapban megjelent közleményre vonatkozó
helyreigazító nyilatkozatának közlését."[52]
A sajtó azonban csak továbbította, felerôsítette
(néha nyilván el is túlozta) az ügyeket, de nem
volt a bukás okozója; közremûködése
a menesztés körülményeit és gyorsaságát
határozta meg. A tényleges ok - mint láthattuk - a
politikai szereplés idôtartamát meghatározó
mögöttes tényezôben, a bizalomban, illetve annak
elvesztésében keresendô.
Jegyzetek
Jelen tanulmány a Hajnal István Kör által
Esztergomban, 1998. augusztus 28-29-én rendezett mentalitástörténeti
konferencián elmondott felszólalás átformált
és bôvített változata.
[1]
A történelem- és a politikatudomány segítségére
lehet ebben a Magyarországon is lassan meghonosodó pszichohistória
(és részben a politikai pszichológia). Ezen új
megközelítési módokról bôvebben
Lányi Gusztáv: Mi a történelmi szociálpszichológia?
In.: Pszichológia, 1988. 1. sz. 123-135.; Botond Ágnes: Pszichohistória
- avagy a lélek történetiségének tudománya.
Bp., 1991.; Lányi Gusztáv: Politikai pszichológia
és politikatudomány. Bp., 1997. A személyiséget,
az egyéni jellemvonásokat és azok változásait
középpontba állító elemzés egyik
korai példája: Kornis Gyula: Az államférfi.
A politikai lélek vizsgálata. Bp., 1933. I-II. De Lengyel
László számos jellemfestô kisesszéje
is megemlíthetô itt, legújabban: Kívül
és belül. Bp., Helikon, 1998. (például a Miniszter
és A véletlen kiválasztja minisztereit címu
írása).
[2]
A gondolat elsô megfogalmazója Hanák Péter volt:
Magyarország története 1890-1918. (Magyarország
története tíz kötetben VII.) Akadémiai Kiadó,
Bp., 1978. 7/1. kötet 167.
[1]
A kormányok muködésének alapvetô adatai
megtalálhatóak Bölöny József: Magyarország
kormányai, 1848-1987. Akadémiai Kiadó, Bp., 1987.
[2]Hanák
Péter: Iratok az 1894-95. évi magyar kormányválság
történetéhez In: Történelmi Szemle 1959.
3-4. sz. 321. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Wekerle már
1894 közepén is beadta lemondását, amelyet az
uralkodó el is fogadott, ám a kormánypárt nyomására
és a fôvárosi tüntetések hatására
kénytelen volt ismét kinevezni. Errôl: Tisza István:
Naplószeru feljegyzések az 1894. évi május-június
havi krízis történetéhez. In: Gróf Tisza
István összes munkái. Bp., MTA - Franklin, 1928. I.,
681-696.
[3]Pauler
Tivadar: Napi jegyzetek. II. Országos Széchényi Könyvtár
Kézirattára (OSZK Kt.) Quart. Hung. 2611. 1875. febr. 21.
A fúziós tárgyalások menetérôl
az egyik résztvevô, Csengery Antal számolt be feljegyzéseiben:
A fúzió történetéhez. In: Csengery Antal
hátrahagyott iratai és feljegyzései. Bp., 1928. 332-346.
[4]
Kossuth kereskedelmi, az alkotmánypárti Andrássy pedig
belügyminiszter lett. R. Várkonyi Ágnes: Adalékok
a Függetlenségi Párt történetéhez.
(Kossuth Ferenc tíz levele) In: Századok, 1961. 2-3. 345.
1906. ápr. 21.
[5]A
koalíciós kormány megalakulásáról
bôvebben: Dolmányos István: A koalíció
az 1905-1906. évi kormányzati válság idején.
Bp., Akadémiai. 1976. 286-307. (Polónyiról: 304.)
[6]Kozári
Mónika: Ghyczy Kálmán naplója az 1874. évi
kormányválságról. In: Történelmi
Szemle, 1996. 1. sz. 121. Ghyczy ezzel a döntésével
is a balközép és a Deák-párt egyesülését
kívánta elôsegíteni.
[7]Tisza
István: i. m. 691., A Naplószeru feljegyzések az 1894.
évi május-június havi krízis történetéhez.
In: Gróf Tisza István összes munkái. Bp., MTA
- Franklin, 1928. I. 691. A földmuvelési posztot kínálták
fel neki ekkor.
[8]Uo.
691-692. Hieronymi Tisza István kormányának kereskedelemügyi
minisztere volt (hozzá tartozott a közlekedés is).
[9]Báró
Eötvös József: Naplójegyzetek - Gondolatok (1864-1868)
Közzéteszi Lukinich Imre, Bp., 1941. 310.
[10]
Márkus Dezsô (szerk.) Magyar Törvénytár,
1883-1884. évi törvénycikkek. Bp., 1896. 187-197. (1883:
I. tc.) A szabályozás lehetôvé tette a minisztériumok
számára, hogy egyes speciális területeken különleges
szakképzettséggel rendelkezôket is alkalmazzanak. A
miniszterek, államtitkárok és például
a fôispánok kötelezô végzettségét
viszont késôbb sem szabályozták.
[11]A
politikai államtitkári elnevezés egyébként
hivatalosan nem, csak a közéletben volt használatos.
Az összeférhetetlenségrôl szóló
1875: I. törvénycikk például ,,minden szakminisztérium
egy államtitkára" számára tette lehetôvé
a képviselôséget (az 1901-es új összeférhetetlenségi
szabályozás is hasonlóan fogalmazott). Magyar Törvénytár,
1875-1876. évi törvénycikkek. Bp., 1896. szerk. Márkus
Dezsô (1875: I. tc.) A minisztériumok tényleges szakmai
munkáját ellátó hivatalnokok létszáma
meglehetôsen alacsony volt. A legtöbb funkciót betöltô
és így az egyik legnépesebb minisztériumnak,
a belügynek az állománya is 300 fô alatt maradt
(kivéve a korszak utolsó éveit). Errôl: Botos
János: A Magyar királyi Belügyminisztérium a
dualizmus korszakában. (Fejezetek a Magyar királyi Belügyminisztérium
történetébôl. A dualizmus korszaka) Bp., Bm.,
1994. 73.
[12]Vasárnapi
Újság, 1905. márc. 5. 10. sz. 52. évf.
[13]Fest
Imre: Emlékirataim. Bp., Universitas 1999. 125. (megjelenés
elôtt) Ezúton köszönjük meg a szöveg közreadójának,
Korompay Jánosnak, hogy a visszaemlékezést felhasználhattuk
munkánk során.
[14]A
két szint viszonyáról: Benedek Gábor: A minisztériumi
tisztviselôk mobilitása a dualizmus idején. In: Rendi
társadalom - Polgári társadalom 1. Salgótarján
1987. 391-396. és Szabó Dániel: Századfordulós
azonosulásformák. Állam-, hivatalnok- vagy politikai
identitás. Valóság, 1991. 11. sz. 23-31. A hivatali
apparátus rendszerváltozásokat átívelô
folytonosságáról és a hivatalnok-dinasztiák
kialakulásáról: Benedek Gábor: Dzsentri és
Bach-huszár. Társadalomtörténeti vizsgálatok
a neoabszolutizmus- és a dualizmuskori tisztviselôkrôl.
Kandidátusi értekezés. Bp., 1997. Az államtitkárok
sajátos helyzetét már a
Vasárnapi Újság
1880. évi 39. száma (27. évf., szept. 26., 638.) is
feszegette. A cikkíró szerint ma az államtitkár
egyszerre politikus és hivatalnok (ô képviseli a szakértelmet),
ám ez hosszú távon nem muködhet így, ezért
dönteni kell: ,,vagy lesz politikus és államtitkár,
akkor bukik a miniszterrel, vagy lesz fôhivatalnok, és akkor
nem politizál".
[15]Pauler
Tivadar: i. m., 1871. febr. 11. és 1871. dec. 31.
[16]R.
Várkonyi Ágnes: i. m., 345.
[17]Fest
Imre: i. m., 124.
[18]R.
Várkonyi Ágnes: i. m., 345.
[19]Lónyay
Menyhért Csengery Antalhoz. OSZK Kt. Levelestár, 1872. aug.
16.
[20]Lónyay
naplóját idézi: Kövér György: 1873.
Egy krach anatómiája. Bp., 1986., 81.
[21]Fest
Imre: i. m., 110.
[22]Eötvös
József Eötvös Lorándnak, 1867. dec. 12. In: Oltványi
Ambrus (szerk.). Eötvös József muvei. Levelek. Bp., Magyar
Helikon, 1976. 513.
[23]Eötvös
József: Naplójegyzetek. Közzéteszi Czegle Imre.
In:
Történelmi Szemle, 1978. 2. sz. 392. és 401. 1870.
szept. 29. és okt. 26.
[24]Kozári
Mónika: i. m., 121.
[25]Báró
Eötvös József: i. m., 224.
[26]R.
Várkonyi Ágnes: i. m., 345.
[27]Tisza
István: Naplószeru feljegyzések az 1894. évi
május-június havi krízis történetéhez.
In: Gróf Tisza István összes munkái. Bp., MTA
- Franklin, 1928. I., I. m., 686. Ghyczy pedig ezt írja 1874-rôl:
,,Miként nyilatkoztam Ôfelsége elôtt, szó
szerint nem tudom, de nem tudtam Ôfelsége felhívásának
ellenállani". Kozári Mónika: i. m., 121.
[28]Lónyay
Menyhért miniszterelnök például még kormányának
szerkezetét is átalakította volna azért, hogy
Csengery tárcát vállaljon. Errôl: Lónyay
Menyhért Csengery Antalhoz, OSZK Kt. Levelestár, 1872. aug.
20.
[29]Pauler
Tivadar: I. m., 1875. márc. 1. és 2.
[30]Mikszáth
Kálmán: Az én kortársaim. Bp., 1908. I., 118.
[31]R.
Várkonyi Ágnes: i. m., 352. 1908. ápr. 5.
[32]A
becsület fogalmáról és annak jelentôségérôl
korábban már szólt a párbajok kapcsán
Szabó Dániel Párbaj a dualizmus korában, avagy
haza a vívóteremben címu tanulmányában.
In: Rendi társadalom - Polgári társadalom 3. Salgótarján,
1991. 331-338.
[33]Kövér
György: i. m., 106.
[34]Tisza
Kálmán Falk Miksához, OSZK Kt. Fond IV/912. 1890.
okt. 8.
[35]Vécsey
Tamás: Tisza Kálmán. Politikai és publicisztikai
tanulmány. Celldömölk, 1931. 310-338.
[36]Hanák
Péter: i. m., 321. 1894. nov. 26.
[37]Bánffy
Dezsô Falk Miksához, OSZK Kt. Fond IV/44. 1901. nov. 18. Bánffy
cselekedetei alapján legfeljebb politikai tetszhalottnak volt tekinthetô.
[38]A
perrôl részletesen: Gerô András: A Désy-Lukács-ügy.
In: uô.: Az utódok kora. Új Mandátum Kiadó,
Bp., 1996. 46-59. A per anyagát nyomtatásban a korabeli nyilvánosság
is megismerhette: ADésy-Lukács-pör. Sajtó alá
rendezte: Fábián Béla: Bp., é.n.; Fábius:
A Désy-Lukács-per okmánytára. Bp., 1913.
[39]Nagy
Iván (szerk.): Az 1872-ik évi september 1-re hirdetett országgyulés
képviselôházának naplója. II. szerk.
Nagy Iván Buda 1872. 30. 1872. nov. 18.
[40]Lónyay
Menyhért Lónyay Alberthez, Magyar Országos Levéltár
(MOL) P-470. 1. tétel, 1. csomó. 1872. nov. 19. Hasonlóan
fogalmaz két nappal késôbb naplójában
is: ,,Nagy önleküzdés kell ahhoz, ha valaki illy viszonyok
közt egy pillanatnál is tovább marad azon állásban,
melyre ôt a király iránti ragaszkodás és
a haza iránti szeretete állítá. Elmondhatom,
nagyon kell valakinek a hazát szeretni s magát épen
nem vagy igen kevéssé, hogy illy viszonyok közt kitartani
képes legyen". MOL Filmtár 37156. 1872. nov. 21.
[41]Lónyay
Menyhért feljegyzése. Magyar Tudományos Akadémia
Könyvtárának Kézirattára, Ms. 5307/34.
1872. nov. 17. Pauler Tivadar, a kormány tagja Lónyay helyzetérôl
így írt: ,,Lónyay szeretné még kihúzni
a dolgot, de nem megy, úgy látom ellene van az intriqua a
kabineten kívül és belül, és nem érdemli,
hogy érette az ember kitegye magát: »ki másnak
vermet ás, maga esik belé«." Pauler Tivadar: i. m.,
1872. nov. 28.
[42]Lónyay
Menyhért Csengery Antalhoz, OSZK Kt. Levelestár, 1872. aug.
16.
[43]Ugron
Gábor Bartha Miklóshoz, OSZK Kt. Levelestár, 1872.
nov. 19. (Aláhúzás az eredetiben.)
[44]Kornis
Gyula könyvében így fogalmaz Lónyay személyiségével
kapcsolatban: ,,Lónyay Menyhért miniszterelnökre sohasem
bizonyították rá, hogy hivatali állását
vagyonszerzésre használta fel, de a vád nyilai mégis
bennmaradtak politikai jellemében: azontúl elvesztette politikai
ütôerejét." Kornis Gyula: i. m., I., 191.
[45]Lónyay
Menyhért Lónyay Alberthez MOL, P-470. 1. tétel, 1.
csomó, 1875. febr. 3.
[46]Ghyczy
Kálmán visszaemlékezéseibôl: ,,Lónyay
és Somssich lehetetlenségében mind a ketten egyetértettünk"
- jegyzi meg Szlávyval folytatott kormányalakító
megbeszélése végén. A királyi audiencián
1874 márciusában Lónyay neve pedig már fel
sem merült. Errôl: Kozári Mónika: i. m., 108.
Pauler Tivadar naplójában pedig ez áll: ,,Bittó
elôadja a bécsi dolgokat: Tisza közjogi tekintetben kielégítô
választ adott; Ô Felsége Sennyey és Lónyayra
haragszik, mert ôk okozták a confusiót." Pauler Tivadar:
i. m., 1875. febr. 18. Az 1873-1875 közötti Lónyayt is
érintô politikai események elemzésére
itt nincs módom, errôl részletesen: Cieger András:
A politika forgószínpadán: Lónyay Menyhért
útja a politikában (1873-1875). Kézirat.
[47]Lónyay
Menyhért Lónyay Alberthez, MOL, P-470. 1. tétel, 1.
csomó. 1875. febr. 10. és 13.
[48]Lónyay
Menyhért Lónyay Alberthez, MOL, P-470. 1. tétel, 1.
csomó. 1875. jún. 30.
[49]Az
ügy dokumentumait az ellenzék nyomtatásban is közölte:
Sarkady Elemér: Az Asbóth-Zichy ügy. Bp., 1879. Zichy
feltehetôen ekkor szánta el magát arra, hogy saját
bizonyítékaival ô is a nyilvánossághoz
forduljon: Gr. Zichy-Ferraris Viktor: Nyílt levél a közönséghez.Bp.,
1880. 61., 75.
[50]A
Tekintetes budapesti kir. Ügyészséghez Elôterjesztése
Polónyi Géza fômagánvádlónak Lengyel
Zoltán vádlott elleni bunperben. Bp., [1908] 2. Polónyi
párbajáról: Szabó Dániel: i. m., 331-338.
[51]Polónyi
Géza Kaas Ivorhoz, MOL, P-336. 9. tétel, 3. doboz. 1910.
febr. 21.
[52]Magyar
Törvénytár. 1914. évi törvénycikkek.
Bp., 1915. Térfi Gyula (szerk.) 60-107. (Kiemelés általunk
- a szerzô.) A törvény kimondta, hogy ha az újság
magától a helyreigazításra nem hajlandó,
akkor bíróság dönt az ügyben. A tárgyalást
rövid idôn belül a nyilvánosság kizárásával
és elnapolás nélkül kellett megtartani. Az Igazságügy
Minisztérium által 1907-ben rendezett törvény-elôkészítô
konferencia
ellentétes véleményei olvashatóak: Hevesi József-Révész
Gyula (szerk.)Újságírók könyve. Bp., 1908.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu