,,Nem az egyenlôtlenség az igazi baj, hanem a függôség."
Voltaire
Egyenlôtlenség és egészségi állapot:
új kihívás a fejlett országokban
A XX. század egyik nagyszerû vívmánya, hogy
a fertôzô betegségek okozta járványok
megfékezésével és a közegészségügyi
helyzet javulásával kedvezô változások
következtek be a fejlett országok halálozási
statisztikáiban. Ez azonban nem egyenlô mértékben
érintette Európa valamennyi országát: míg
Nyugat-Európában a születéskor várható
átlagos élettartam, a halálozási arányszámok
és az egészségi állapot más indikátorai
terén valóban lényeges javulást sikerült
elérni az utóbbi évtizedekben, addig a kelet-európai
térségben, így például Magyarországon
a tendencia egyáltalán nem volt kedvezô, hiszen a hatvanas
évektôl fokozatosan a romlás jelei mutatkoztak. Ismeretes,
hogy hazánk népességének halandósága
általában minden korcsoportban magasabb a fejlettebb egészségi
kultúrájú ipari országok népességének
korspecifikus halálozásánál mindkét
nem esetében (Józan, 1994).
A nyugati államokban sem terjedt ki azonban a javulás
egyformán a lakosság minden rétegére, s emiatt
ma jelentôs egyenlôtlenségek mutathatók ki mind
a megbetegedés, mind pedig a halálozás szintjén.
A nyolcvanas évek elejétôl kezdôdôen vált
a ,,health inequalities" egyre jelentôsebb egészségpolitikai
problémává és kutatási témává.
A vizsgálatokban élenjáró Nagy-Britanniában
az úgynevezett Black-riport ismertette a tényeket és
vetette fel azokat a kérdéseket, amelyekre a megoldásokat
azóta is egyre szerteágazóbban kutatják (Townsend-Davidson,
1982). A problémakör kezelése azért is rendkívül
nehéz, mert a kihívás igazi multiszektorális
jellegû: bár a következmények mint szociális
problémák nyíltan vagy burkoltan gyakran az egészségügyben
csapódnak le, valójában a megoldást nem kizárólag
e szektoron belül kell keresni.
Melyek voltak a Black-riport legfontosabb megállapításai?
Az adatok elemzése azt mutatta, hogy a brit társadalomban
az egyenlôtlenségek az egészségi állapot
szintjén széleskörûen jelen vannak, és
egyre inkább növekednek szinte valamennyi életkorú
népességi csoportban, nemtôl függetlenül.
A jelenség bármelyik társadalmi helyzet indikátor
alkalmazása esetén kimutatható, ez részben
abból ered, hogy a nyugati típusú társadalmi
rendszerekben a foglalkozás, az iskolázottság és
a jövedelmi-vagyoni helyzet egymással igen szorosan összefügg.
A brit Anyakönyvi Hivatal által alkalmazott társadalmi
rétegzôdési modell - amelyet elsôsorban a foglalkozás
és a képzettség határoz meg - osztálykategóriát
összehasonlítva az I-tôl (vezetô értelmiségiek
és menedzserek) az V-ig (szakképzetlen fizikai munkások)
haladva a halálozási és megbetegedési arányszámok
fokozatos, grádiensszerû növekedést mutatnak.
Fontos azonban a kivételeket is megemlíteni, hiszen amikor
egyenlôtlenségrôl beszélünk, az nem feltétlenül
jelenti azt, hogy valamennyi betegség elôfordulása
törvényszerûen az alacsonyabb társadalmi rétegek
felé mutat növekedést. Az emlôrák például,
amely az amerikai lakosság egyik kiemelt népegészségügyi
problémája, már évtizedek óta a kedvezôbb
társadalmi helyzetû nôk körében fordul elô
nagyobb mértékben (Cohart, 1955). Dutton pedig arról
számolt be, hogy az 1-11 éves gyerekek körében
a látászavarok és a hallószerv megbetegedéseinek
elôfordulása egy U-alakú görbét követ:
a közepes jövedelmû rétegek körében
a legalacsonyabb ezek gyakorisága, és mind az alacsony, mind
pedig a magas jövedelmû családok esetében magasabb
ennél (Dutton, 1985). Az alacsonyabb társadalmi helyzetbôl
adódó hátrányok (a táplálkozás,
a lakásviszonyok, a stressz, az egészségügyi
ellátottság, az egészségmagatartás terén)
egyértelmû magyarázatot adnak a nagyobb elôfordulásra,
míg az igen magas iskolázottságú, jó
társadalmi-gazdasági pozícióban lévô
- és gyakran vezetô beosztásban dolgozó - nôk
gyermekvállalása egyre jobban kitolódik, a késôbbi
életkorokban pedig a biológiai kockázat növekedésével
kell számolni.
Az egyenlôtlenség-kutatások jellegzetességei
és irányvonalai
Az egyenlôtlenség-kutatók abból indultak
ki, hogy mind az egészségi állapot, mind pedig a társadalmi
helyzet komplex jelenség, ezért több dimenzióra
bontva elemezhetôk.
A kérdéskör egyik pólusa a társadalmi
helyzet összetettségét jelenti. Max Weber a társadalmi
tagozódásban a hatalommegoszlás tényezôiként
három dimenziót különböztetett meg: osztályok,
rendek és pártok (Weber, 1967). Az osztály fogalmát
gazdasági alapokról kiindulva értelmezte és
a piaci viszonyok között kialakult osztályhelyzetet értette
alatta. Az osztály tehát mint a gazdasági érdekek
kifejezôje, a javak birtoklásával jellemezhetô.
A rend (státusz) a társadalmi megbecsülés, a
presztízs megoszlásának függvénye, és
inkább az életformában, viselkedésben nyilvánul
meg, mint a javak szerzésében. Végül a párt
a társadalmi helyzet politikai kontextusához kötôdik,
a hatalom, az érdekérvényesítés dimenzióját
képviseli.
A társadalmi helyzet megismerése az egyenlôtlenségek-kutatások
részeként ma is több mutató segítségével
történik, ami jól jellemzi a témakör összetettségét.
A ma alkalmazott, a társadalmi helyzetet mérô mutatók
alapvetôen tükrözik a weberi megközelítést,
de a modern társadalmak rétegzôdésének
minél pontosabb leírására való törekvést
is. A három leggyakoribb mutató, az iskolázottság,
a foglalkozás és a jövedelem a nyugati típusú
társadalmakban a legtöbb helyen egymással igen szoros
összefüggést mutat, bár az egészségi
állapot alakulásában szerepük eltérô
lehet. Abramson az elôbbieken kívül a lakóhely
különbségeit is jelentôs rétegzôdési
tényezônek tartja, amely jól demonstrálhatja
az egyes társadalmi csoportok térbeli elkülönülését
(Abramson és mások, 1982).
A foglalkozási kategóriákban a társadalmi
presztízs és a társadalmi-gazdasági pozíció
együttesen van jelen. A foglalkozási betegségek a munkahelybôl
mint fizikai és társadalmi környezetbôl eredô
káros hatások megnyilvánulásai. A fizikai-kémiai
anyagok mellett azonban olyan tényezôkkel is számolnunk
kell, mint a munkahely biztonsága vagy a munkafolyamatok feletti
személyes kontroll kérdése (Marmot-Kogevinas-Elston,
1987). Az iskolázottság különösen fontos a
magatartás és az életvitel kérdésköre
szempontjából. Edwards és Grossman az anya iskolázottságát
- foglalkozási státustól függetlenül - igen
fontos változónak találta a serdülôkorú
fiatalok egészségmagatartásának alakulásában.
A magasabb iskolai végzettségû anyák gyermekei
kedvezôbb egészségmagatartást mutattak, kevesebbet
dohányoztak, egészségesebben táplálkoztak
és jobban odafigyeltek a szájhigiénére is (Edwards-Grossman,
1983). Saját vizsgálati eredményeink is megerôsítik
a dohányzás és az anya iskolázottsága
közötti negatív korrelációt (Pikó,
1997). A jövedelem, amely egyébként a legnehezebben
mérhetô, alapvetôen befolyásolja a lakás
típusát, a lakókörnyezet kiválasztását,
de sok esetben az egészségügyi ellátáshoz
való hozzáférést is. Nem meglepô, hogy
a három indikátor nemcsak egymással áll szoros
kapcsolatban, hanem az egészségi állapotra gyakorolt
hatásuk is sokszorosan felerôsíti egymást. Ezért
is próbáltak összetett mutatókat létrehozni.
Ilyen például a Hollingshead és Redlich által
javasolt index, amely azonban leginkább az iskolázottságot
tükrözte, ezért kevésbé lehet vizsgálni
vele például a társadalmi mobilitás hatását
(Hollingshead-Redlich, 1958). Szintén alkalmatlannak bizonyult az
összetett index a státuszinkonzisztencia megállapítására,
amelynek pedig sajátos szerepe lehet az egészségi
állapot társadalmi meghatározottságában.
A kérdéskör másik pólusa az egészségi
állapot összetettségét és dimenziókra
bontását foglalja magában. A WHO egészségdefiníciója
szerint az egészség a teljes testi, lelki és szociális
jólét állapota, és nem egyszerûen csak
a betegség hiánya. A meghatározást sokoldalú
kritikával illették már, többek között
azt vetették fel, hogy túlságosan idealisztikus. A
legfontosabb üzenete azonban az, hogy az egészség komplex
jelenség, amely az ember hármas természetébôl
következôen hangsúlyozza a biológiai, a pszichés
és a szociális létet. Ennek megfelelôen, ha
teljes képet kívánunk kapni róla, szükség
van mindhárom dimenzió megismerésére (Pikó,
1996a). Ezért került az egyenlôtlenség-kutatásokban
a halálozással kapcsolatos statisztikai mutatókon,
valamint az objektív, jól diagnosztizálható
jeleken túl a lelki egészség, a szubjektív
egészségértékelés elemzése is
a vizsgálatok középpontjába.
A halálozás az egyenlôtlenségek legmegbízhatóbb
mutatója, amely nemzetközi összehasonlításokhoz
is igen alkalmas. A standardizált halálozási arányszámokat
vagy a születéskor (és más életkorokban
még) várható élettartamot mint származtatott
mutatót a GDP tükrében elemezve megállapítható,
hogy a szegényebb országokban a születéskor várható
áltagos élettartam szoros kapcsolatba hozható a GDP
egy fôre jutó hányadával. A gazdagabb országokban
ez az összefüggés kevésbé szisztematikus,
a jövedelemeloszlás társadalmi különbségei
alapján jobban következtetni lehet a halálozási
viszonyokra (Power, 1994). Ha pedig egy ország társadalmi-gazdasági
fejlôdésérôl akarunk képet kapni, leginformatívabb
mutató a csecsemôhalálozás. Egy országon
belül is a halálozási különbségek a
legélesebben kirajzolódó példái a társadalmi
egyenlôtlenségek és az egészségi állapot
kapcsolatának. Budapest kerületeinek halálozási
mutatói sem egységesek, az eltérések igen erôsen
követik az egyes kerületek társadalmi összetételét
(Tóth, 1992). Jenkins a daganatos halálozás társadalmi
meghatározottságára hívta fel a figyelmet (Jenkins,
1983), Rose és Marmot pedig a szívkoszorúér-megbetegedések
okozta halálozás és a társadalmi helyzet közötti
kapcsolatot elemezte (Rose-Marmot, 1981).
A megbetegedések elôfordulását jelzô
adatok kevésbé megbízhatóak, mint a halálozási
arányszámok, hiszen egyes betegségek esetén
az úgynevezett rejtett morbiditás meglehetôsen nagy
lehet. Ennek oka abban rejlik, hogy az adott betegségben szenvedôk
nem mindig fordulnak orvoshoz, így betegségüket nem
ismerik fel. A megbetegedési arányszámok is jól
türközik azonban a társadalmi egyenlôtlenségeket.
A fertôzô betegségek közül a morbus hungaricusként
is emlegetett tbc a klasszikus példa a betegség és
a szociális helyzet közötti szoros összefüggés
igazolására. A kór mindig is elsôsorban a szegényeket
érintette, a hajléktalanok közötti elôfordulása
többszörösen megemelkedik a legyengült immunrendszer,
az alkoholizmus, a nem megfelelô táplálkozás
és a rendezetlen életfeltételek következtében.
A tuberkulózis hazai helyzetére jellemzô területi
eltérés az ország társadalmi-gazdasági
viszonyainak is hû tükörképe: a keleti és
a nyugati országrészben a megbetegedési arányok
különbségei a keletiek hátrányára
mutatkoznak meg (Intôdy, 1995). Napjainkban azonban inkább
a krónikus nemfertôzô betegségek állnak
az egyenlôtlenség-kutatások kereszttüzében,
hiszen a fejlett országokban a legfôbb halálokokat
is ezek a megbetegedések jelentik. A szív- és érrendszeri,
a daganatos megbetegedések mellett vizsgálták a baleseteket,
a cukorbetegséget, a rokkantságot, az idegrendszeri, a csontrendszeri
megbetegedéseket is, és szinte minden esetben jól
körvonalazódnak a társadalmi egyenlôtlenségek
(Bunker-Gomby-Kehrer, 1989). A szív- és érrendszeri
betegségek társadalmi feltételeit Magyarországon
többek között Losonczi vizsgálta, és kiemelte
a feszített életritmus, a túlhajszoltság mellett
a kedvezôtlen vagyoni helyzetet és a társadalmi mobilitás
csökkent esélyét (Losonczi, 1989).
Az újabb egyenlôtlenség-kutatások irányvonalát
éppen az a paradox helyzet határozza meg, hogy a fejlett
országokban - bár a halálozási viszonyok egyre
kedvezôbbek - az emberek egyre többet foglalkoznak az egészségi
állapotukkal, és egyre elégedetlenebbek vele (Barsky,
1988). Ez pedig az egészség pszichés dimenziójának
megismerését helyezi elôtérbe, amely hosszú
távon természetesen kihat az általános egészségi
állapotra is. Az új irányvonal nem egyszerûen
a társadalmi helyzet hatását vizsgálja a mentális
zavarok keletkezésében, hiszen ez az összefüggés
már nem vitatott, hanem a pszichés tényezôk
mediátor jellegét hangsúlyozza, amelyek közvetítôként
szerepelnek a társadalmi helyzet és a betegségek kialakulása
között.
A társadalmi helyzet mint pszichológiai jelenség
A pszichoszociális dimenzió többféleképpen
is megjelenik az egyenlôtlenségekben. Egyfelôl kifejezi
azt, hogy az anyagi helyzet-foglalkozás-iskolai végzettség
hármasa korántsem fedi le az egyenlôtlenségek
által behatárolt életteret. Vannak ugyanis olyan pszichoszociális
mutatók, amelyek szintén felhasználhatók a
társadalmi helyzet leírására. Másrészrôl
pedig bizonyos pszichés tényezôk közvetítenek
a társadalmi helyzet és az egészségi állapot
egyensúlyának megbomlása, és tünetek,
betegségek kialakulása között. A konfliktusmegoldás
módszereinek kiválasztása befolyásolja nemcsak
lelki egészségünket, hanem kihat a testi állapotunkra
is. A kompetenciaérzés, vagyis az, hogy mennyire tudja az
egyén célirányos viselkedésével problémáit,
életkihívásait kezelni, szintén társadalmilag
befolyásolt. Ennek felismerése elsôsorban Antonovsky
nevéhez fûzôdik, aki vizsgálatainak középpontjába
a szociális stresszt helyezte (Antonovsky, 1980). A társadalmi
helyzetbôl fakadóan számos olyan stresszor hatásával
kell az alacsonyabb státusúaknak szembenézniük,
amely meghaladhatja a konfliktusmegoldási készségüket
(Pikó, 1996b). Emellett - amint azt Antonovsky is hangsúlyozta
- éppen iskolázottságuk, neveltetésük
folytán gyakran nem is rendelkeznek a megfelelô, hatékony
problémamegoldási készlettel. Emiatt circulus vitiosus,
egy önmagát fenntartó kör alakul ki a nagyobb szociális
stressz-szint és a konfliktusmegoldási készség
hiányosságai között.
A társadalmi helyzetnek ezek a pszichés vetületei
sokszor rendkívüli mértékben ellenállnak
a változásoknak, például olyan esetekben, amikor
státuszmobilitás következik be. Bizonyos attitûdök,
konfliktusmegoldási módok és beidegzôdött,
szokássá merevedett viselkedési és gondolkodási
minták relatív stabilitását igazolja, hogy
- akár lefelé, akár felfelé irányuló
- társadalmi mobilitás esetén sokáig szinte
változatlan formában megmaradnak, és csak lassan módosulnak.
Éppen az eltérô kompetenciaérzés, valamint
a problémamegoldási készlet más-más
hatékonyságú mobilizálása miatt azonban
különbség van a státusmobilitás pszichés
feldolgozásában. Egy középosztálybeli
egyén számára a lefelé irányuló
mobilitás nagyobb szociális stresszt jelenthet, mint egy
felsôosztálybeli hasonló helyzete. A tapasztalatok
azt mutatják, hogy a felsôbb osztályokba tartozó
egyének vagyoni stabilitásuk elvesztése esetén
sokszor meglepôen könnyen tudnak életvitelt, foglalkozást
váltani, s ezzel megelôzni a társadalmi lecsúszást.
De még abban az esetben is, amikor a lefelé irányuló
társadalmi mobilitás elkerülhetetlen, az iskolázottságból
fakadó elônyökön (például a nyelvtudáson)
túl a konfliktusmegoldás hatékony eszközeinek
birtoklása átsegíti ôket a nehézségeken,
s a szociális stresszel való sikeres megbirkózás
tovább erôsíti bennük a kompetencia érzését.
Számos publicisztikai írásban, irodalmi mûben
találunk erre példákat az 1945 utáni idôszakból.
A felfelé irányuló mobilitás sem problémamentes,
hiszen a magasabb társadalmi pozícióba kerülés
nem jelenti automatikusan az évtizedek alatt berögzült
viselkedési minták átalakulását, sem
pedig a konfliktuskészség javulását. Ez a disszonancia
ismét szociális stressz forrása lehet, amelyet a megszerzett
tulajdoni-anyagi bázis kellô mértékben nem tud
kompenzálni. Kopp országos reprezentatív mintán
végzett vizsgálat alapján arra a következtetésre
jutott, hogy az elkeseredettség, a depresszió a megbetegedések
magasabb elôfordulásának háttértényezôje.
A társadalmi-gazdasági helyzet és az egészség
megromlása között tehát a depresszió közvetít,
amely növeli a fogékonyságot a különbözô
megbetegedésekre (Kopp és mások, 1996).
A társadalmi helyzet pszichés vetületének
megismerésére az egyik igen alkalmas módszer az önidentifikáció,
a társadalmi helyzet szubjektív megítélése
(Centers, 1949). Saját társadalmi-gazdasági feltételeinket
ugyanis tarthatjuk a ténylegesnél lényegesen jobbnak
vagy - ami még gyakoribb - rosszabbnak. Ez a szubjektív társadalmihelyzet-mutató
arról ad felvilágosítást, hogy hogyan éljük
meg mindennapjainkban a társadalmi betagozódásunkat.
Utasi a középosztály identitástudatának
alakulását 1991 és 1996 között vizsgálva
azt állapította meg, hogy a magukat középosztályba
sorolók aránya összességében alig változott,
ezen belül azonban nôtt az alsó-középosztályi
besorolás, ami azt jelzi, hogy az utóbbi években viszonylag
többen vállalják a szegénységtudatot,
mint a kilencvenes évek elsô felében. Ugyanakkor megfigyelhetô,
hogy a társadalomban igen erôs a középosztályba
tartozásnak a vágya, és jövedelmi helyzetüktôl
függetlenül az iskolázottság és a foglalkozási
presztízs alapján a középosztályi besorolást
választják (Utasi, 1997). Középiskolások
körében végzett vizsgálatunk viszont azt mutatta,
hogy a felsôosztályba tartozást az iskolázottság
kevésbé befolyásolja, inkább bizonyos munkahelyi
pozíció (vezetô beosztású vagy vállalkozó
szülôk) és az ehhez szorosan kapcsolódó
jövedelmi helyzet a meghatározó. A csak alapfokú
végzettségû vállalkozó szülôk
gyerekei például - amennyiben vagyoni helyzetük kiváló
- a felsôosztályba tartozónak tekintik magukat (Pikó,
1996c).
Az életmód s ezen belül is az egészségmagatartás,
valamint a káros szenvedélyek szintén közvetítôk
lehetnek a társadalmi helyzet és az egészségi
állapot között, annál is inkább, mert a
dohányzás, az alkohol- vagy a drogfogyasztás számos
betegség rizikótényezôje. Az életmód,
amely választások és ezzel kapcsolatos döntések
eredménye, maga is társadalmilag meghatározott, hiszen
a választási keretek minden társadalmi réteg
számára erôsen behatároltak, különösen
a társadalmi hierarchia alacsonyabb részeiben. Ismeretes,
hogy például a dohányzás nagyobb mértékben
fordul elô az alacsonyabb iskolázottságú, illetve
társadalmi státuszú lakossági csoportok körében.
Ezek az önkárosító magatartásformák
egyben a konfliktusmegoldás rossz hatékonyságú
módszerei, s jelképezik az adott társadalmi réteg
problémáira a rétegspecifikus választ is. Az
életmód ezen magatartásformáit az egyenlôtlenségek
látens tényezôiként is értelmezhetjük,
amelyek még abban az esetben is elôrevetítik az egészségi
állapotbeli társadalmi egyenlôtlenségeket, ha
azok a megbetegedés vagy a halálozás szintjén
még nem igazolhatók (Tuinstra és mások, 1996).
Azt mondhatjuk tehát, hogy az egészségi állapot
alakulásában igen nagy jelentôsége van annak,
hogyan értékeljük saját jövedelmi helyzetünket,
mennyire tudjuk azt elfogadni, vagy küzdeni a hatásai ellen.
A makrokörnyezet mellett - hiszen a rétegzôdésben
elfoglalt pozíció mindig relatív, más társadalmi
rétegekhez viszonyított - a mikrokörnyezet is erôsen
meghatározó, amely a közvetlen életteret nyújtja
számunkra. A társadalmi valóság az emberi kapcsolatok
szintjén itt nyilvánul meg legélesebben. De vajon
létezik-e olyan társadalmi színtér, amelyben
az egyenlôtlenségek elôfordulása alacsonyabb
az átlagosnál?
A fiatalok egészségi állapota: egyenlôtlenség
vagy egyenlôség?
Az egészségi állapot és a társadalmi
helyzet közötti összefüggés alakulásában
a kor meghatározó tényezô. A szakirodalom a
nyolcvanas évekig fôként a felnôtt- és
idôskori egyenlôtlenségekrôl számolt be
a halálozás, a megbetegedés és a rokkantság
vonatkozásában. Emellett a csecsemôhalandóság
szerepelt kitüntetett jelenségként e témakörben.
Az egyenlôtlenség-kutatás újabb irányvonalát
az a kérdés foglalkoztatja, hogy kimutathatók-e egyenlôtlenségek
a serdülôk és fiatal felnôttek körében.
A serdülô- és ifjúkor olyan átmeneti idôszak,
amelyre biológiai, pszichikai és szociális változások
egyaránt jellemzôk. Ez utóbbi mutatkozik meg abban,
hogy a fiatalok életterében a szülôk befolyása
fokozatosan csökken, a személyes autonómia ezzel páruzamosan
nô. Vajon van-e eltérés ebben az életperiódusban
az egészségi állapot státuszfüggôségében?
A szakirodalomban találunk példákat arra is, hogy
a szülôk társadalmi helyzete befolyásolja a gyermekeik
egészségi állapotát, tehát egyfajta
egészségbeli egyenlôtlenségeket generál,
de arra is, hogy éppen a tanulóifjúság jelképezi
azt a korcsoportot, ahol ezek az egyenlôtlenségek egyedülálló
módon - a többféle kiegyenlítô hatás
eredôjeként - alig nyilvánulnak meg. Az európai,
fôként a brit példák inkább az egyenlôséget
támasztják alá (West, 1988; Vagerö-Östberg,
1989), míg az amerikai tanulmányok nagyobb fokú egyenlôtlenségekrôl
számolnak be (Bunker-Gomby-Kehrer, 1989).
Az empirikus adatok alapján West arra a következtetésre
jutott, hogy a szülôk társadalmi-gazdasági helyzete
és az egészségi állapot közötti összefüggés
a középiskolás korosztályban a leggyengébb,
vagyis a társadalmi státuszbeli különbségek
hatása alig mutatkozik meg az egészségi állapotban.
A vizsgálatok az egészségi állapot több
indikátorára terjedtek ki: a halálozásra, a
krónikus kórállapotokra, az egészségi
állapot önértékelésére, a gyakori
tünetek elôfordulására, a balesetekre és
a pszichés állapotra.
Nagy-Britanniában végzett halandósági vizsgálatok
alapján West arról számolt be, hogy a státuszkülönbségek
nem jelentôsek a halálozási viszonyok alakulásában
a 15-19 éves korosztályban. Bár a fizikai munkások
gyerekei körében a halálozási arányszám
enyhén emelkedô tendenciát mutat 16 és 19 év
között, szignifikáns eltérés csak a 20-24
éves korosztályban mutatható ki (West, 1988). Svédországban
végzett mortalitási tanulmányukban Vagerö és
Östberg 1-19 éves korúakkal végeztek elemzést.
A nem fizikai munkások körében a gyermekhalandóságot
alacsonyabbnak találták, elsôsorban a fiúk körében,
de az életkor emelkedésével ez a különbség
egyre kisebb lett. Feltétlenül ki kell azonban emelni azt,
hogy leginkább a balesetek jelentették a státuszkülönbségek
lecsapódását a halálokok szintjén; ezen
adatokat kiemelve az elemzésbôl, eltérések már
alig fordultak elô (Vagerö-Östberg, 1989).
Az életminôségben is változást elôidézô
krónikus kórállapotok státuszfüggôségét
vizsgálták az Egyesült Államokban 14-18 éves
korcsoportban. Arra a következtetésre jutottak, hogy a krónikus
betegségek gyakorisága lényegesen magasabb az olyan
családoknál, amelyek a hivatalos létminimum alatti
jövedelemmel rendelkeznek (Abramson és mások, 1982).
Finnországban viszont 15-19 évesek adatait elemezve azt állapították
meg, hogy a krónikus kórállapotok aránya csak
csekély, és nem szignifikáns mértékben
tér el a manuális és a nem manuális osztályok
között. A státuszkülönbségek befolyása
legelôször 25-29 éves korban nyilvánul meg (Rahkonen-Lahelma,
1992).
Az egészségi állapot önértékelése
mint szubjektív mutató az egyenlôtlenség-kutatásban
fontos helyet foglal el. West arról számolt be, hogy míg
15 éves korban az egészségi állapot önértékelésében
egyáltalán nem játszanak szerepet a státuszkülönbségek,
a 18 évesek körében a hatás - még enyhén,
de - fellelhetô (West, 1988). Ugyanebben a vizsgálatban különbözô
heveny tünetek elôfordulásáról is kérdezték
a vizsgálatban résztvevôket, mint például
megfázás, influenza, fejfájás, hányinger,
szédülés, fejfájás, bôrproblémák,
allergia, menstruációs problémák stb. Egyik
esetben sem találtak ösz-szefüggést a család
társadalmi helyzete és a tünetek gyakorisága
között. A balesetek jelentik viszont azt a betegségcsoportot,
amely a halálozás és megbetegedés szintjén
valamennyi korosztályban leginkább státuszfüggô.
Ha azonban a korcsoportonkénti elôfordulásokat elemezzük,
megfigyelhetô, hogy a serdülôkorban bekövetkezô
balesetek relatív gyakorisága itt függ legkevésbé
a társadalmi helyzettôl.
A pszichés állapot és a társadalmi-gazdasági
helyzet közötti kapcsolatot régóta kutatják;
egyrészt az általános pszichés közérzet,
másrészt specifikus tünetek és pszichiátriai
kórképek vonatkozásában. Az általános
közérzetet és a depressziót vizsgálva
egyik esetben sem találtak státuszfüggô különbségeket
sem a 11-15, sem pedig a 18-22 évesek körében (Zigmond-Snaith,
1983). Egy kanadai vizsgálat 4-19 éves korcsoport érzelmi
zavarait elemezte, és azt állapította meg, hogy a
12-16 éveseknél az emocionális zavarok státuszfüggôsége
lényegesen alacsonyabb mértékû, mint a kisebb
gyermekek körében (Grant-Offord-Blum, 1989). Az Egyesült
Államokban végzett vizsgálatok ismét ellenkezô
eredményre jutottak: az alacsonyabb társadalmi státusú
gyerekek a különbözô stresszfajtákkal szemben
fokozott érzékenységet mutattak, és - különösen
a lányok körében - a depresszió is magasabb volt
(Gore-Aseltine-Colton, 1992). Saját vizsgálataink is inkább
a lelki tényezôk társadalmi befolyásoltságát
igazolják: a szubjektív besorolás lényegesen
nagyobb mértékben befolyásolta az egészségi
állapot lelki dimenzióját - így például
az egészség önértékelését,
a pszichés közérzetet vagy bizonyos pszichoszomatikus
tünetek gyakoriságát és az egészségmagatartást
-, mint a szülôk iskolai végzettsége (Pikó,
1997).
Az európai modellben egyértelmûbben érvényesül
West egyenlôségi elmélete, mint az Egyesült Államokban,
ami jól tükrözi a jóléti demokráciák
társadalmi rétegzôdésbeli különbségeit.
Az egyenlôségi elmélet hátterében azonban
ennél összetettebb okok is szerepelnek. Az egyenlôségi
elv két oldalról közelíthetô meg: egyrészt
a gyermekkor-serdülôkori átmenet oldaláról,
amikor a státuszkülönbségek hatása eltûnik,
másrészt az ifjúkor-felnôttkori átmenet
oldaláról, amikor az egyenlôtlenségek ismét
megjelennek. Az elsô átmenet, vagyis a tulajdonképpeni
egyenlôsödés Sweeting és West szerint három
alapvetô okra vezethetô vissza (West-Sweeting, 1995). Az elsô
a középiskola intézményéhez kapcsolódik.
Az általános iskola után a középiskolai
környezet még fokozottabban közvetíti azt az elvet,
amelyet teljesítmény-orientáltságnak nevezünk,
annak pozitív jelentéstartalmából kiindulva.
A személyes autonómia intenzívebbé válásával
párhuzamosan a fiatalok identitásában egyre jelentôsebb
lesz a saját teljesítményük. Az iskola mint a
goffmani értelemben vett totális intézmény,
többé-kevésbé pontosan definiálja a teljesítmény
eléréséhez szükséges szabályokat
mintegy standardizált formában. A közös cél,
a közös szabályok sajátos kollektív identitás
kifejlôdését segítik elô. A második
ok szorosan kapcsolódik az elsôhöz: a kortárscsoportok
hatása egyre erôsebbnek mutatkozik a fiatalok életében.
Ilyen szempontból a középiskola egyúttal a kortárskapcsolatok
egyik terepe is. A család - társadalmi státusz által
is meghatározott - értékorientációi
fokozatosan a háttérbe szorulnak. A harmadik ok a sajátos
ifjúságkultúrában ölt testet. Az ifjúságkultúra
mint szubkultúra, vagyis ,,kultúra a kultúrán
belül" különös helyet foglal el a bourdieu-i társadalmi
térben. Az ifjúsági szocializáció célja
is más, mint a gyermekkori vagy a késôbbi, kora felnôttkori
szocializációé, különösen napjainkban,
amikor az ifjúkor meghosszabbodása és az önálló
életkezdés elodázása (az úgynevezett
ifjúsági moratórium) figyelhetô meg. Ebben a
státuszátmenetben az iskola sajátos státust
biztosít, és - iskolatípustól függôen
- a homogenizáció vagy szelekció következtében
olyan mentalitások alakulnak ki, amelyek a jövôbeli életkarrier
szempontjából meghatározóak. Az ifjúkori
szocializáció, az ifjúsági moratórium
tehát elôkészít a felnôttkorra, megelôlegezve
annak társadalmi kereteit. Az ifjúságkultúra
azonban túlmegy az iskola falain: az ifjúságcentrizmus
a felnôtt társadalom mintakövetését elutasítva
önálló társadalmi csoportként jelenik
meg (Gábor, 1992). Ez azt jelenti, hogy az osztályidentitás
helyett a szubkultúra-identitás kerül elôtérbe.
Mead ezzel kapcsolatban az ifjúsági kultúra korszakváltásáról
beszél, amit a civilizációs fejlôdés
általános folyamatába helyez, amely szorosan összefonódik
a posztmateriális értékek fokozatos térhódításával
is (Mead, 1978). West szerint azon túlmenôen, hogy az ifjúsági
életstílus-csoportok kialakulását nem befolyásolja
a társadalmi státusz, éppen az életstílus-csoportba
tartozás befolyásolja az életmódot, az egészségmagatartást
és az egészségi állapotot, méghozzá
a státusztól függetlenül (West-Sweeting, 1996a).
A második átmenetben, 25-30 éves korban ismét
megjelenik az egyenlôtlenségek kimutatható hatása
az egészségi állapotban. Itt már az iskola
és az ifjúságkultúra befolyása alig
észrevehetô, lassan kialakul a fiatalok saját osztályidentitása.
A saját pozíció ebben az életkorban már
jelentôsebben érvényesül, mint a gyermekkori család
státusza, különösen olyankor, ha a kétféle
státusz eltér egymástól: a fizikai munkás
szülôk gyerekei, akik felsôfokú képzésben
vettek részt, lényegesen jobb egészségmagatartást
mutattak, mint azok az értelmiségi szülôk gyerekei,
akik 18 éves korukban munkanélkülivé váltak
(West-Sweeting, 1996b).
A megoldás: esélyegyenlôség?
Whitehead és Dahlgren a következôképpen összegezték
az egyenlôtlenség-kutatások eredményeit: ,,A
vitának ezek után nem arról kell szólnia, hogy
vannak-e társadalmi egyenlôtlenségek az egészségi
állapotban, hanem arról, hogy miként lehetne a helyzeten
javítani" (Whitehead-Dahlgren, 1991). A cél tehát
az egészségi állapot rétegspecifikus egyenlôtlenségeinek
csökkentése. Felmerül a kérdés: vajon megvalósítható-e
ez egyáltalán? Hiszen a nyugat-európai országok
közel két évtizede próbálnak olyan egészségpolitikát
kialakítani, amelyben ez a problémakör igen fontos prioritást
élvez. Igazi áttörés azonban a megoldások
terén mind ez idáig még nem következett be. Kézenfekvô
az ellenérv: amíg léteznek társadalmi egyenlôtlenségek,
addig ezek megmutatkoznak az egészség-betegség szintjén
is. Az is kimutatható, hogy minél nagyobb a társadalmi-gazdasági
rés a legszegényebb és a leggazdagabb rétegek
között, annál nagyobbak az egészségi állapotbeli
társadalmi egyenlôtlenségek is. Svédországban,
ahol a különbségek viszonylag nem túl nagyok, más
nyugati államokkal összehasonlítva nemcsak az egészségbeli
egyenlôtlenségek kisebbek, hanem az egész társadalomra
kiszámított születéskor várható
élettartam is az egyik legkedvezôbb Európán
belül (Power, 1994). Delamothe a brit egyenlôtlenségek
csökkentésére - többek között mint társadalompolitikai
célkitûzést - a redisztribúció arányának
növelését javasolta (Delamothe, 1991). A téma
prioritása annak is köszönhetô, hogy az egészséggel
kapcsolatos egyenlôtlenségek vertikumához morális-etikai
dimenzió társul: mivel az adott társadalmi kontextusban
elkerülhetôk vagy csökkenthetôk, emiatt igazságtalannak
minôsülnek (Makara, 1995).
Az egyenlôtlenség mint kihívás nem tartozik
kizárólagosan egyik szektorhoz sem, hanem az egészségpolitikai,
a szociálpolitikai és a társadalompolitikai célkitûzések
szoros egybefonódását tételezi fel. Enélkül
a megvalósításnak még esélye sincs.
Figyelembe kell venni azt is, hogy nem minden társadalmi helyzet
által meghatározott egészségi állapotbeli
különbség egyben egyenlôtlenség is, hanem
csak amikor a jövedelem-iskolázottság-foglalkozás
okozta hátrányok igazolhatók oki háttérként.
A célkitûzés kettôs: megelôzés és
a már meglevô egyenlôtlenségek hatásának
csökkentése.
A stratégia kidolgozásánál meg kell különböztetnünk
az egyenlôtlenséget (inequality) és az esélyegyenlôtlenséget
(inequity). Csak egyenlô esély biztosítása vezethet
el a tényleges eredményhez az egyenlôtlenségek
csökkentésében. De mit is jelent az egyenlô esély?
Leginkább az egészségügyi ellátáshoz
való hozzáférés egyenlô esélyét
értjük alatta. Valójában ennél többet
jelent: az egészségi állapot megôrzéséhez
való egyenlô esélyt. Itt pedig mindenekelôtt
gondolnunk kell arra, hogy az egészség többdimenziójú
fogalom: testi, lelki és szociális egyensúly. Az egyenlôtlenség-kutatások
azt mutatják, hogy a lelki tényezôk - mint például
a saját helyzet megítélése, a stresszkezelés,
a konfliktusmegoldás - igen fontos mediátorok a társadalmi
helyzet-egészség kapcsolatban. Az egészségi
állapot alakulásában az életmódbeli
tényezôk a legmeghatározóbbak, a legtöbb
krónikus betegség oki hátterében fellelhetôk.
Már utaltam az életmód társadalmi meghatározottságára.
A viselkedés - még akkor is, ha egyéni megnyilvánulásnak
tûnik - nem mindig tükröz autonóm döntéseket.
Bizonyos társadalmi csoportoknak nagyobb az esélyük
például alkoholistává válásra,
dohányzásra, drogfogyasztásra. Az esélyegyenlôséget
leginkább egy olyan fogalommal lehetne leírni, amelyet Benn
és Weinstein pozitív szabadságnak nevez (Benn-Weinstein,
1971). A pozitív szabadság a választások szabadsága.
Az esélyegyenlôség javítása nem feltétlenül
és kizárólagosan az anyagi viszonyok módosítását
jelenti, hanem a különbözô társadalmi rétegekbe
tartozó egyének személyiségének és
általános életfeltételeinek tiszteletét,
valamint a stresszkezelési és konfliktusmegoldási
készségek, a kommunikációs és viselkedéskultúra
fejlesztését is. A magasabb iskolázottságnak
és a szélesebb értelemben vett tanulásnak lehet
a legfontosabb szerepe a gondolkodásmódunk, attitûdbeli
készleteink, viselkedési mintáink spektrumának
átalakításában (Pikó, 1996d). A választás
szabadsága egyben az életfeltételek helyes megítélését,
a konfliktusok megfelelô értelmezését, az újrakezdések
és a döntések felelôsségének vállalását
is magában foglalja. Ezt jól példázza az az
amerikai felfogás, hogy a munkahely elvesztése távolról
sem jelent munkanélküliséget, hanem egyszerûen
csak egy átmeneti élethelyzetet, amely egyben feltöltôdés
és elôkészület az újabb kihívásokhoz.
Hozzá kell szoknunk ahhoz, hogy léteznek társadalmi
egyenlôtlenségek, de a társadalmi hierarchiában
mindenkinek meg kell találnia a maga helyét. A társadalmi
rétegzôdés nemcsak vertikális formátum,
horizontálisan is jelentôs eltérések lehetnek.
Emellett valamely társadalmi rétegbe tartozás nem
jelenthet végleges állapotot. Az egyenlôtlenség
akkor káros, ha függôséggel, kiszolgáltatottsággal,
valamint esélyegyenlôtlenséggel társul. Mindez
a megelôzés nemspecifikus vonalához tartozik, amely
nem igazán a társadalmi különbségek okozta
egészség-egyenlôtlenségek megváltoztatására
irányul, bár a hatás kétségkívül
megmutatkozik ezen a szinten is. Különösen a fiatalok körében
várható kiugró eredmény ezen a téren,
ahol az egyenlôtlenség-kutatások szerint az egyenlôtlenségek
a legminimálisabbak. Ebben az esetben tehát még valódi
megelôzésrôl lehet szó.
Szükség van azonban specifikus stratégiára
is, amely további két szintre bontható: az egyéni
és a közösségi szintre. Az egyéni szint
leginkább akkor nyilvánul meg, amikor az egyén az
egészségügyi vagy szociális intézményekkel
kapcsolatba kerül. Amerikai szakértôk azt ajánlják,
hogy a tanácsadás - akár életmódbeli
változtatás, akár más egészségügyi
vagy szociális problémával kapcsolatos - rétegspecifikusan,
az egyén életfeltételeibôl kiindulva, ahhoz
igazodva történjék (Adler és mások, 1993).
Ehhez fontosak a további kutatások, amelyek információt
nyújtanak a lakossági csoportok rétegspecifikus magatartásáról,
például a nem megfelelô preventív egészségmagatartás
okairól. Mivel azonban az egyéni szintû megelôzés
hatékonysága korlátozott, az egészségmegôrzô
programoknak is prioritást kell élvezniük. Ennek elsô
lépéseként meg kell határozni a hátrányos
helyzetû rétegeket, és megállapítani
a sérülékenységük mibenlétét.
Olyan programot kell kidolgozni, amely szintén rétegspecifikus,
tehát célzottan ehhez a réteghez szól. Az erôforrások
hozzárendelése csak ezután következhet, de a
folyamatos kontrolltevékenység és szükség
esetén a módosítás a hatékony megvalósítás
igazi záloga.
Irodalom
Abramson, J. H.-Gofin, J.-Habib J.-Pridan H. (1982): Indicators of
social class. Social Science and Medicine 16, 1739-1746.
Adler, N. E.-Boyce, T. W.-Chesney, M. A.-Folkman, S.-Syme, L. S. (1993):
Socioeconomic inequalities in health. No easy solution. Journal of American
Medical Association 269, 3140-3145.
Antonovsky, A. (1980): Health, stress, and coping. San Francisco: Jossey-Bass.
Barsky, A. J. (1988): The paradox of health. New England Journal of
Medicine 318, 414-418.
Benn, S. I.-Weinstein, W. L. (1971): Being free to act, and being a
free man. Mind 80, 121-136.
Bunker, J. P.-Gomby, D. S.-Kehrer, B. H. (1989): Pathways to health.
The role of social factors. Menlo Park, California: The Henry J. Kaiser
Family Foundation.
Centers, R. (1949): The psychology of social classes. Princeton: Princeton
University Press.
Cohart, E. (1955): Socioeconomic distribution of cancer of the female
sex organs in New Haven. Cancer 8, 472-475.
Delamothe, T. (1991): Social inequalities in health. British Medical
Journal 303, 1046-1050.
Dutton, D. B. (1985): Socioeconomic status and children's health. Medical
Care 23, 142-156.
Edwards, L. N.-Grossman, M. (1983): Adolescent health, family background,
and preventive medical care. In. : Salkever, D. S.-Sirageldin, D. S.-Sorkin,
A. (eds.): Research in human capital and development. Greenwich, CT: JAI
Press.
Gábor, K. (1992): Civilizációs korszakváltás
és ifjúság. Szeged: JATEPress.
Gore, S.-Aseltine, R. H.-Colton, M. E. (1992): Social structure, life
stress and depressive symptoms in a high school-aged population. Journal
of Health and Social Behavior 33, 97-113.
Grant, N. R.-Offord, D. R.-Blum, H. M. (1989): Ontario Child Health
Study. Implications for clinical services, research and training. Canadian
Journal of Psychiatry 34, 492-499.
Hollingshead, A. B.-Redlich, F. C. (1958): Social class and mental
illness: a community study. New York: John Wiley & Sons.
Intôdy, G. (1995): Magyar kórtörténet: a ,,morbus
hungaricus". In. : Felkai G.- Lukács György (szerk.): Etûdök
szociológiára. Budapest: ELTE Szociológiai és
Szociálpolitikai Intézet.
Jenkins, C. D. (1983): Social environment and cancer mortality in men.
New England Journal of Medicine, 308, 395-398.
Józan, P. (1994): Epidemiológiai válság
Magyarországon a kilencvenes években (I). Statisztikai Szemle
1.), 5-113.
Kopp, M.-Skrabski, Á.-Lôke, J.-Szedmák S. (1996):
A magyar lelkiállapot az átalakuló magyar társadalomban.
Századvég, Új folyam, 2, 87-102.
Losonczi, Á. (1989): Ártó-védô társadalom.
Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Makara P. (1995): Társadalmi egyenlôtlenségek az
egészségi állapotban. Medicus Universalis (Aktuális
Oldalak) 28., 14-16.
Marmot, M. G.-Kogevinas, M.-Elston, M. A. (1987): Social/economic status
and disease. Annual Review of Public Health 8, 111-135.
Mead, M. (1978): Culture and commitment. The new relationships between
the generations in the 1970s. New York.
Pikó, B. (1996a): Az egészségi állapot
komplexitása és mérési lehetôségei.
Lege Artis Medicinae, 6., 314-322.
Pikó, B. (1996b): Az egészségi állapot
szociológiája: egészség, betegség, társadalom.
Lege Artis Medicinae, 6., 746-748.
Pikó, B. (1996c): Social dimension of health: how socio-economic
status influences social support and health? The 6th Biennial Conference
of the European Society of Health and Medical Sociology. Budapest. p. 12.
(Abstract).
Pikó, B. (1996d): Az egészség-betegség
interakcionista megközelítése: társas kapcsolataink
és az egészségi állapot. Valóság,
39., 74-77.
Pikó, B. (1997): Egyenlôtlenség és egészség:
Hogyan befolyásolja a társadalmi-gazdasági helyzet
a fiatalok egészségi állapotát? Társadalomkutatás,
3-4., 219-233.
Power, C. (1994): Health and social inequality in Europe. British Medical
Journal 308, 1153-1156.
Rahkonen, O.-Lahelma, E. (1992): Gender, social class and illness among
young people. Social Science and Medicine 34, 649-656.
Rose, G.-Marmot, M. G. (1981): Social class and coronary heart disease.
British Heart Journal 45, 13-19.
Sweeting, H.-West, P. (1995): Family life and health in adolescence:
a role for culture in the health inequalities debate? Social Science and
Medicine 40, 163-175.
Tóth, I. (1992): Az egészségi állapot társadalmi
meghatározottsága. In. : Forgács, I. (szerk.): A népegészségtan
alapjai. Budapest: Orvostovábbképzô Egyetem.
Townsend, P.-Davidson, N. (1982): Inequalities in health. The Black
Report. Harmondsworth: Penguin.
Tuinstra, J.-Groothoff, J.-van den Heuvel, W.-Post, D. (1996): Inequality
and health: latent differences in adolescence. The 6th Biennial Conference
of the European Society of Health and Medical Sociology. Budapest. p. 13.
(Abstract).
Utasi, Á. (1997): Középosztályi elméletek,
alakuló magyar középosztályok. Századvég,
Új folyam, 7, 3-29.
Vagerö, D.-Östberg, V. (1989): Mortality among children and
young persons in Sweden in relation to childhood socioeconomic group. Journal
of Epidemiology and Community Health 43, 280-284.
Weber, M. (1967): Gazdaság és társadalom. Budapest:
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
West, P. (1988): Inequalities? Social class differentials in health
in British youth. Social Science and Medicine 27, 291-296.
West, P.-Sweeting, H. (1996a): Young people's lifestyles, origins and
consequences for health, health behaviours and transitions to adulthood.
The 6th Biennial Conference of the European Society of Health and Medical
Sociology. Budapest. p. 13. (Abstract).
West, P.-Sweeting, H. (1996b): Health inequalities: what"s going on
in youth? Health Education 5, 14-20.
Whitehead, M.-Dahlgren, G. (1991): What can be done about inequalities
in health? Lancet 338, 1059-1063.
Zigmond, A. S.-Snaith, R. P. (1983) The hospital anxiety and depression
scale. Acta Psychiatria Scandinavica 67, 361-370.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu