E tanulmányban[1]
- egy empirikus felmérés tapasztalatait hasznosítva[2]
- azt a kérdést járom körül, hogy milyen
társadalmi szabályszerûségei vannak az akciópotenciálnak.
Akciópotenciálon legtágabb értelemben az egyének,
szervezetek és más kollektív entitások olyan
cselekvési készségét értjük, amellyel
helyzetük javulását kívánják elérni,
illetve további romlását akarják megakadályozni.
Az akciópotenciál e tág fogalmába tehát
a kollektív érdekérvényesítés
módozatai mellett beletartoznak a kitörési és
boldogulási stratégiák is. A fogalmat egy összehasonlító
kutatásban Mladen Lazic javasolta alkalmazni, a szervezett érdekérvényesítési
képességek megragadására (Lazic, 1997).
Én itt az akciópotenciálnak azokat a változatait
kívánom vizsgálni, amelyek az individuumok olyan készségeiben
mutatkoznak meg, amelyek révén reagálnak a romló
körülményekre. Ezzel összhangban, bár nem
fedi le az akciópotenciál teljes tartományát,
vizsgálódásomat - A. O. Hirschman fogalmait adaptálva
- a kivonulási és a tiltakozási potenciálra
korlátozom. A hirschmani koncepció alkalmazása egyszerûségénél
és konzisztenciájánál fogva megvilágító
erejû lehet. Azt a jelenséget veszi vizsgálat alá,
hogy az érintettek miként reagálnak a gazdasági
szervezetek, pártok, államok teljesítményének
romlására, s ennek révén milyen visszacsatolási
mechanizmusok korrigálják a szervezetek viselkedését.
A fogalmak átvétele azonban nem problémamentes, hiszen
a szerzô alapvetôen (bár nem kizárólagosan)
szervezetek fogyasztóinak, illetve tagjainak opcióira alkalmazta
elméletét, én pedig survey-technikával operacionalizált
társadalmi jelenségeket vizsgálok. Nem is pusztán
metaforikus azonban az átvétel, mivel az alkalmazás
során, úgy hiszem, nem kerülök ellentmondásba
a fogalmak eredeti jelentésével, bár kísérletet
teszek azok kibôvítésére.
Hirschmannál egy szervezet teljesítményének
hanyatlását - ami tipikusan a minôség romlását
vagy a költségek növekedését jelenti - kétféle
visszacsatolási mechanizmus jelzi: az, hogy a tagok vagy a fogyasztók
egy része elhagyja a szervezetet, tehát kilép, illetve
az, hogy elégedetlenségüknek közvetlenül hangot
adnak, tehát a tiltakozás alkalmas formáját
választják. A kilépés példája
lehet, hogy a fogyasztók felhagynak egy romló minôségû
vagy dráguló termék fogyasztásával,
ha megfelelô helyettesítésrôl tudnak gondoskodni,
de a szituációtól függôen lehet az is -
s erre Hirschman egyes példái utalnak -, hogy a körülmények
romlására az emberek elköltözéssel vagy
kivándorlással reagálnak. Újabb, a kelet-európai
átalakulással foglalkozó írások (Hirschman,
1993; Opp, 1998; Ferenczhalmy-Pálffy, 1996; Lafferthon, 1998) arról
gyôznek meg, hogy a kérdésfeltevések jól
alkalmazhatók a rendszerváltás jelenségeire
(Kornai, 1998).
Mivel egy új szerep tömeges elterjedésérôl
van szó, jelen helyzetben - a társadalmi pozíciót
tekintve - a kivonulás alternatívái közé
sorolhatjuk a vállalkozóvá válást is.
Ez egyebek közt azért igényel további megfontolásokat,
mert feltételezi, hogy ennek a szerepváltásnak a legfôbb
motívuma a körülmények romlása. Ismereteink
szerint ez a feltételezés a vállalkozók jelentôs
részére valóban áll, más részükre
azonban éppen a kitágult piaci lehetôségek megragadásának
motívuma a jellemzô. Ezért is gondolom azt, hogy a
tágabban értelmezett akciópotenciál tanulmányozása
során nem csupán a körülmények romlásának
megakadályozására irányuló restitutív
és korrektív lépéseket, hanem a helyzet javítására
irányuló konstruktív és innovatív technikákat
is tanulmányoznunk kell. Ez utóbbiak feltárása
- éppen, mivel kevésbé kutatott területrôl
van szó - talán nagyobb jelentôséggel is bírna,
mint a romló feltételekre adott válaszok társadalmi
tipizálása, amihez a jelen tanulmányban kívánok
hozzájárulni. A vállalkozók esetében
azzal a feltételezéssel bizonyára élhetünk,
hogy azok mellett, akik elôremenekültek, mivel a munkavállalói
feltételek elbizonytalanodása miatt létalapjukat abszolút
értelemben fenyegetve érezték, egy másik csoport
a piaci lehetôségek kitágulását korábbi
munkavállalói pozíciójának relatív
romlásaként élte meg. Ha ezt elfogadjuk, belül
maradunk a romló körülmények mint kiváltó
okok elôfeltételének értelmezési körén.
Amit itt mind a kivonulási, mind pedig a tiltakozási
opció kapcsán hangsúlyozni kell, az az, hogy a körülmények
romlását nem pusztán reálterminusokban lehet
értelmezni. Legalább ennyire fontos lehet a változások
percepciója, tehát a velük kapcsolatos közhangulat
alakulása. Megkockáztatnám: a latens társadalmi
feszültségek egyik tipikus formája éppen az,
hogy a reális feltételek és azok percepciója
közt ilyen vagy olyan okból tartós hasadás van.
A kései tervgazdaság magyar esete erre szolgáltat
példát: a körülmények romlását
csupán megkésve, kisebb intenzitással követte
azok közvéleménybeli percepciója, míg
a vezetés a látszat fenntartása érdekében
gazdasági és politikai kompromisszumokra kényszerült.
A tiltakozás formái közé tartozik, ha az
emberek közvetlenül hangot adnak elégedetlenségüknek,
de az is, ha a demonstráció vagy a bojkott eszközéhez
nyúlnak. A bevett, mérsékelt formák között
említhetjük például, ha az emberek a médiához
fordulnak, amikor személyes érdekeiket sértve érzik,
s azt is, ha a legális sztrájk vagy demonstráció
eszközeihez nyúlnak. A tiltakozás radikális változatai
közé sorolhatjuk a blokádot, a nem engedélyezett
sztrájkokon, tüntetéseken való részvételt,
valamint a felkelést és az éhségsztrájkot
is (Greskovits, 1994). Látnivaló, hogy a bevett és
a radikális tiltakozási formák határai elmosódóak
és legitimitásuk a társadalmi szituáció
függvényében alakul. Nem kell messze mennünk a
történelemben, hogy példát találjunk olyan
esetre, amikor a legális sztrájk fogalma értelmetlennek
tûnt a hatóságok, de akár a konszolidált
közvélemény szemében is. Másrészt
ugyancsak a magunk és a környezô országok közelmúltbeli
történelme tanít meg arra, hogy vannak kivételes
társadalmi helyzetek, amikor egy demonstráció nem
legális, de a közvélemény szemében éppenséggel
lehet legitim. Azt láttuk, hogy mi a közös a kivonulás
és a tiltakozás opcióiban. Mindkét forma összes
változata a körülmények romlásának
megakadályozására irányuló jelzésként
értelmezhetô. Nem ilyen egyszerû megválaszolni
azt, hogy mi a különbség a két opció között.
Elsô pillantásra alkalmazhatónak tûnik az individuális
és a kollektív stratégiák szerinti különbségtevés.
Ezzel azonban nem jutunk messzire, mivel csak részben, súlypontjait
tekintve helytálló. A tiltakozási formák közt
is találunk inkább individuális természetûeket.
Bár ,,beírni a televízióba" vagy éhségsztrájkot
kezdeményezni csoportosan is lehet, az emberek többnyire egyénileg
választják ezt, elkeseredésükben. S bár
ezzel szemben a vállalkozóvá válás vagy
a kivándorlás túlnyomórészt egyéni
döntés eredménye, kétféle módon
is van kollektív vonzata. A vállalkozói osztály
kialakulása vagy a tömeges migráció - mint legutóbb
a csehországi és szlovákiai roma népesség
körében - emergens társadalmi jelenségek, és
visszahatnak az egyéni döntésekre. Másrészt
az empirikus kutatások azt a képet sugallják, hogy
az egyéni döntések mögött mind a vállalkozás
(Kuczi, Nagy, Ôrszigethy, Tóth, Bíró A.), mind
a migráció (Gagyi-Oláh, Bognár-Kováts)
esetében a társadalmi erôforrások, információk,
kapcsolatok hálózata húzódik meg. Ez pedig
azt jelenti, hogy az egyéni döntések nem csupán
temporálisan korrigálják egymást - mint az
emergens jelenségek esetében -, hanem megszületésük
pillanatában sem függetlenek egymástól.
Szociológiai nézôpontból talán megkockáztatható
az a feltevés, hogy a kivonulási opció esetében
az egyének nagyobb súllyal támaszkodnak primordiális,
rokoni és baráti kapcsolataikra, inkább figyelembe
veszik személyes adottságaikat. A tiltakozási opció
esetén a primordiális hatások, személyes kapcsolatok
és adottságok jelentôsége kisebb, s a szervezeti
kapcsolatok hatása nagyobb lehet.
Egy másik megkülönböztetés szerint a kivonulás
inkább gazdasági, míg a tiltakozás politikai
magatartásforma. Ez megint plauzíbilisnek tûnik, de
a társadalmi jelenségek általunk vizsgált körére
csak korlátozottan alkalmazható. Egyrészt, mert mindkét
formának lehetnek politikai és gazdasági konzekvenciái.
A migráció eminens politikai kérdéssé
válhat, a vállalkozók érdekvédelmi szerveik
és lobbystáik révén közvetlen befolyást
gyakorolhatnak a politikára. Egy elhúzódó országos
sztrájk pedig súlyos gazdasági gondokat okozhat. Másrészt,
a nem konfrontatív, kihátráló magatartásformákat
nem kell eleve kizárnunk a politika eszköztárából,
ezek legalább annyira jellemzik a politikai, mint a gazdasági
szereplôket.
Egy további distinkció szerint a kivonulás közvetett,
míg a tiltakozás közvetlen hatást gyakorol a
szervezetre. Így van-e ez a társadalmi aggregátumok
szintjén is? Bizonyos értelemben igen, a demonstráció
valószínûleg közvetlenebb jelet hagy, mint egy
szakma vagy egy falu lassú elnéptelenedése. Ez azonban
megintcsak relatív, hiszen a pánikszerû migrációs
jelenségeknek éppoly közvetlen lehet a közvéleményre
gyakorolt hatása, mint az útelzárásnak.
A szervezetekkel kapcsolatos magatartásformákat elemezve
Hirschman úgy találta, hogy a tiltakozás általában
információgazdagabb, s gyakrabban válik önmagában
is tartalmas céllá. Ezzel szemben hátránya,
hogy a retorzió vagy a korrupció kockázatát
rejti magában, illetve, hogy gyakrabban válhat a kiválasztott
kevesek eszközévé (Hirschman, 1981).
Kutatásunkban az operacionalizálással összefüggô
különbség adódik abból, hogy míg
a kivonulási opciók esetében kondíciók
nélküli hajlandóságokra és szándékokra
vonatkoztak a kérdések, a tiltakozási opciók
esetében szerepelt egy felvezetô mondat, amely arra kérdezett
rá, hogy ha valami olyasmi történne az országban,
ami komolyan sérti a kérdezett személyes érdekeit,
akkor élne-e a tiltakozás különbözô
formáival. A kivonulási opciók közül ez
a feltétel csak a kivándorlásra lenne vonatkoztatható,
s valószínûleg növelné az igenlô
válaszok arányát. A költözésre és
a vállalkozói hajlandóságra csak módosításokkal
lenne értelmezhetô (,,ha valami olyasmi történne
lakóhelyén/munkahelyén"), s valószínûleg
hasonlóképpen hatna. Mivel e kérdések csak
újabb vizsgálatokkal tisztázhatók, ebben az
elemzésben azzal a realisztikus feltevéssel élünk,
hogy az életkörülmények romlását
az emberek érdeksérelemként élik meg.
Végül, ami különbséget a magunk kutatási
szempontjából találhatunk, az a két opció
személyes konzekvenciáiban mutatkozik meg. A kivonulás
tipikus esetben a szituáció és az azon belüli
pozíció feladásával jár. A tiltakozás
lényege ezzel szemben éppen az, hogy a tiltakozó nem
adja fel pozícióját, a szituáció romlását
megakadályozandó protestál, a helyzet visszaállítására
törekszik. Itt azonban elérkeztünk a fogalmi készlet
érvényességének határáig. Azt
a jelenséget, hogy hogyan és milyen okokból alakul
át a tiltakozás forradalmi dinamikává, valószínûleg
az elitelmélet és a forradalomelmélet felôl
pontosabban közelíthetnénk meg. Másrészt,
az atipikus esetekben megint csak találkozunk olyan formákkal,
amelyek relativizálják ezt a különbségtételt.
Ilyen a halálra szánt tiltakozó esete, vagy másfelôl
a félállású vállalkozóé,
az ingázóé, az ideiglenes külföldi munkavállalóé
is, akik, tudjuk jól, ugyancsak vállalnak kockázatot,
de nem égetik fel maguk mögött a hidat.
A kivonulási és tiltakozási hajlandóság
Összességében a felnôtt népesség
mintegy negyede mutat hajlandóságot valamilyen kivonulási
opcióra, s ezen belül igen alacsony a migrációs
potenciál. Csupán minden tizedik ember gondolja, hogy más
településre költözne, s ugyancsak minden tizedik
települne át szívesen más országba. A
két csoport - bár értelemszerûleg vannak közöttük
átfedések
- jelentôs mértékben különbözik egymástól,
s így adódik a mintegy egyhatodos migrációs
potenciál. A potenciális migránsok és a potenciális
vállalkozók között azonban már jelentôsebb
átfedéssel találkozunk mind a felnôtt, mind
pedig az aktív népesség körében (1. táblázat).
A felmérés tanúsága szerint az aktív
népességnek mintegy 5%-a vett részt az elmúlt
két évben munkahelyi sztrájkban, illetve demonstrációkban.
Elterjedt felfogás szerint a magyar sztrájkpotenciál
igen alacsony. Valójában, ha megnézzük az ILO
munkastatisztikai kimutatásait, akkor elôször is megállapíthatjuk,
hogy a sztrájkokban résztvevôk száma (csakúgy,
mint a ledolgozatlan napok száma) évrôl évre
erôs hullámzást mutat a kelet-európai országokban.
Ha pedig a sztrájkokban résztvevôk számát
a foglalkoztatottakéhoz viszonyítjuk (ami számlálójában
kétségkívül halmozott mutató, de ezzel
együtt jogosult), azt találjuk, hogy az 1995-ös csúcsponton
ez utóbbiak mintegy 5%-a sztrájkolt, mely arány nem
marad alatta a kiugró lengyel és orosz adatoknak, egyszerûen
azért, mert a viszonyítási alap, a foglalkoztatottak
száma nálunk nagyságrenddel alacsonyabb, míg
a sztrájkban résztvevôk száma többé-kevésbé
hasonló sávokban mozog, s nem haladja meg a néhány
százezret (ILO, 1997, World Labour Report). Szabó Máté
a tiltakozásokról szóló magyar (Szabó,
1995.b), valamint szlovák és szlovén (Szabó,
1995.a) sajtóközlemények tartalomelemzésébôl
arra a következtetésre jutott, hogy a tiltakozások döntô
többsége, mintegy kétharmada-négyötöde
szervezett, s nem spontán jellegû volt. E tiltakozásokban
a civil szervezetek játszották a fô szerepet, a konfliktusok
pedig jórészt gazdasági és hatalompolitikai,
nem pedig etnikai, vallási vagy tradicionális jellegûek
voltak. Számításai szerint 1993-ban a magyar sajtó
96, a szlovén 112, a szlovák pedig 42 (más számítások
szerint ennél nagyobb számú) tiltakozásról
számolt be, amelyek átlagosan 7-10 napig tartottak.
A legális sztrájkok tekintetében a részvételi
hajlandóság a tényadatoknál jóval nagyobb:
az aktív népesség körében kétötödöt
meghaladó. A legnépszerûbb, mert legkevésbé
kockázatos vagy legkisebb költséggel járó
megoldást azonban abban látják az emberek, hogy sérelmükkel
a médiához fordulnak. Minden második ember elképzelhetônek
tartaná ezt a megoldást, ha olyasmi történne
az országban, ami személyes érdekeit sértené.
Mindez azzal jár, hogy a bevett tiltakozási formákkal
a felnôttek több mint fele, s az aktív népesség
közel kétharmada élne alkalomadtán (2. táblázat).
Mindezekhez képest a tiltakozás radikális formái
- a felkelés, a blokád, az illegális sztrájk
vagy demonstráció és az éhségsztrájk
- egyenként kevés embert vonzanak, ám e választások
additív hatása nagy, ami megintcsak arra utal, hogy az egyes
radikális megoldások között kevés átfedés
van.
Mindez azzal jár, hogy a radikális tiltakozási
formák valamelyikével a felnôtt és az aktív
népességnek is mintegy kétötöde élne.
Valamilyen tiltakozási formát a felnôtt népesség
kétharmada, s az aktív népesség közel
háromnegyede elképzelhetônek tart magára nézve,
ha érdekeit sérelem éri. Bár az egyes tiltakozási
formák vizsgálata külön-külön is érdekes
lehet, alábbiakban ezek közül a radikális tiltakozási
formák társadalmi sajátosságait vizsgálom.
Döntésem mellett az szól, hogy a tiltakozási
formák komolyabb személyi kockázatot jelentenek a
többinél, s ennyiben inkább összemérhetôk
a kivonulási formákban rejlô kockázatokkal.
A cselekvésre késztetô észlelések
problémája
Az akciópotenciál fogalmát tehát a továbbiakban
szûkebb értelemben: a romló anyagi körülményekre
adott egyéni válaszadási készségként
használjuk. Magyarázata során feltételezhetjük,
hogy mozgatói a cselekvésre késztetô észlelések
és vélekedések. Logikus feltevésnek tûnik,
hogy a társadalom egészében a romló anyagi
körülmények észlelése kivonulási
és tiltakozási potenciált indukál. Logikus
feltevésnek tûnik továbbá, hogy azok mutatnak
nagyobb hajlandóságot a kivonulásra vagy a tiltakozásra,
akik családjuk vagy a lakosság anyagi helyzetének
romlását az átlagosnál erôsebben érzékelték,
akiknek várakozásai borúlátóbbak, vagy
akik az átlagosnál elégedetlenebbek anyagi helyzetükkel
és életkörülményeikkel. A cselekvésre
késztetô észlelések és vélekedések
problémája abban áll, hogy ez a logikus feltevés
nem állja meg a helyét. Az anyagi helyzet változásának
percepciója egyáltalán nincs kapcsolatban az akciópotenciállal.
Sôt, a legtöbb esetben a várakozások és
az elégedettség mutatói, valamint az akciópotenciál
indikátorai között sincs szignifikáns kapcsolat,
vagy csupán igen gyenge kapcsolat van.
A legfontosabb mindezek közül az, hogy miközben a romló
feltételek premisszája teljesül, s makroszinten ezt
az akciópotenciál okaként értelmezhetjük,
mikroszinten a romló feltételek percepciója nem szolgál
a kivonulási és tiltakozási hajlandóság
magyarázatául. A cselekvésre késztetô
észlelések és vélekedések nem azokat
késztetik cselekvésre, akiket legintenzívebben érintenek.
A kérdés számunkra most nem az, hogy mi e rejtély
kulcsa: gyanakodhatunk kompenzatív hatásmechanizmusok érvényesülésére,
mérôeszközeink pontatlanságára vagy interjúalanyaink
gondolkodásmódjának inkonzisztenciájára
is. Annyi mindenesetre kiderül, hogy e negatív eredmények
a kérdezésmóddal kapcsolatos feltevésünket
nem cáfolják. Ha az anyagi körülmények romlásának
percepciója kapcsolatot mutatna a kivonulási opciókkal,
ám a tiltakozási opciókkal nem, akkor egyértelmûen
a kondicionált kérdezésmód szisztematikus hatására
kellene gyanakodnunk. Látjuk azonban, hogy nem ez a helyzet. A mérések
többszöri megismétlése, a kérdések
pontosítása, a szándékok és hajlandóságok
közötti árnyalatok kibontása, valamint a jövedelemdinamika,
a percepciós dinamika és az akciópotenciál
közötti makro- és mikroszintû korrelációk
elemzése közelebb vihetne e kérdések megválaszolásához.
Ez azonban csak késôbbi vizsgálatok tárgya lehet.
A kérdés most inkább az: ha nem a cselekvésre
késztetô észlelések adják az akciópotenciál
különbözô változatainak mikroszintû magyarázatát,
akkor milyen társadalmi tényezôkkel hozhatók
összefüggésbe?
Kötöttségek, választási lehetôségek,
életesélyek
Ezen a ponton Ralf Dahrendorf koncepcióját hívom
segítségül, aki az életesélyek weberi
fogalmát reinterpretálva a kötöttségek (vagy
másként kötelékek, angol eredetiben: ligatures)
és választási lehetôségek (options) kategóriáival
operált (Dahrendorf, 1979, 1994). A kötöttségek
a társadalmi lét konstrukcióját kijelölô
alapdimenziók, amelyek rögzítik a társadalmi
pozíciókat és a hozzájuk rendelhetô embereket
a társadalmi térben. A választási lehetôségek
ezzel szemben viselkedési variációkat teremtô
kívánságok, amelyeket legtágabban a rendelkezésre
álló manôverezési tér mozgásalternatívái
és az idô feletti kontroll alternatívái jellemeznek.
Az életesélyek Dahrendorf felfogásában a kötöttségek
és választási lehetôségek függvényében
alakulnak, éspedig nem feltétlenül úgy, hogy
a választási lehetôségek maximuma az életesélyek
maximumát is jelentené. Mint mondja, az a társadalom,
amelyben az emberek csak kötöttségekben élnek,
opciók nélkül, csakúgy sivár, mint az,
amelyben az élet csupa választás, kötöttségek
nélkül.
Az akciópotenciál ebbe a fogalmi keretbe úgy illeszthetô,
hogy a kötöttségek és a választási
lehetôségek közötti habituális mezôt
fedi le. Ez önmagában nem szabja meg a választási
lehetôségek körét, de habituális csoportalakzatokat
rajzol ki, amelyek a szubjektum felôl behatárolják
az opciókat, valószínûsítik az egyének
választásait. Aki nem akar költözni, kivándorolni,
aki nem szívesen vállalkozna, az - adott esetben - kisebb
valószínûséggel él a kilépés
opciójával. Aki idegenkedik a konfliktusos érdekérvényesítés
változataitól, az valószínûleg kevésbé
választaná a radikális tiltakozás eszközeit,
még ha a körülmények ezt a lehetôséget
kínálják is. Az akciópotenciál és
a választási lehetôségek összefüggése,
azaz hogy a készségek realizációja mutat-e
társadalmi szabályszerûségeket, speciális,
elsôsorban kísérleti módszereket igénylô,
külön vizsgálat tárgya lehet. Nekünk itt a
kötöttségek és az akciópotenciál
közötti lehetséges kapcsolódási pontokat
kell feltárnunk, ha az akciópotenciál társadalmi
magyarázatát kutatjuk.
A kötöttségeknek három alapvetô típusát
tudjuk operacionalizálni. Az egyik a munkaerô- és tôkepiaci
adottságok együttese, valamint a velük összefüggô
jövedelmi és vagyoni viszonyok (Freeman, 1980; Gábor
R., 1999).
A kötöttségek másik típusa legtágabban
a kulturális és társadalmi erôforrások
együtteseként értelmezhetô. A kulturális
tôke mérhetô intézményesült és
objektiválódott változatai, valamint a társadalmi
tôke szervezett és informális kapcsolathálókban
megnyilvánuló változatai tartoznak ide, ahogyan Bourdieu,
illetve Coleman értelmezte ôket (Bourdieu, 1998, 1996; Coleman,
1998).
Harmadikként végül a kötöttségek
egy olyan tényezôcsoportját említeném,
amely nem független a tôkefajtáktól, de önmagában
is figyelmet érdemel: a demográfiai és primordiális
tényezôket, a testi és a szellemi diszpozíciókat,
az egészségi állapotot és a lelki kondíciókat.
Az a feltevésem, hogy a demográfiai és egészségi
tényezôk talán a legjelentôsebb hatást
gyakorolhatják az akciópotenciál különféle
változataira.
Piaci pozíciók és akciópotenciál
A piaci pozíciók tekintetében a legélesebb
különbség azok között van, akik jelen vannak
a munkaerôpiacon és akik nem. Míg az aktív népesség
30%-a élne a kivonulás lehetôségével,
az inaktív népességnek csupán egyhatoda vállalná
ezt. Hasonló, bár gyengébb magyarázatot kínál
a munkaerôpiaci jelenlét a tiltakozási hajlandóságra
is. Ezzel kapcsolatban azt érdemes hangsúlyozni, hogy a radikális
tiltakozásra való hajlandóság tekintetében
nincs akkora különbség az aktív és az inaktív
népesség között, mint a kivonulási hajlandóságot
illetôen (még ha értelemszerûleg a sztrájkformáktól
ebben a vonatkozásban eltekintünk is) (3. táblázat).
Meg kell jegyeznünk, hogy a jövedelem, a vagyon és
a megtakarítás a kivonulási opciót nem befolyásolták,
míg a radikális tiltakozási formákra gyenge
hatást gyakoroltak.
Egy másik piaci természetû hasadást a
munkanélküliek
és a dolgozók között véltük felfedezni,
ez azonban - bár más összefüggésekben, így
például az elégedettség vonatkozásában
fontos lehet - sem a kivonulási, sem pedig a tiltakozási
potenciál tekintetében nem bizonyult szignifikánsnak.
Meglehet, a tartós munkanélküliek csoportjának
vizsgálata az akciópotenciál vonatkozásában
is érdemi összefüggésre utalna.
A harmadik fontos munkaerôpiaci különbség azok
között mutatkozik, akik belsô munkaerôpiaci pozícióban
vannak - tehát elôrejutási esélyeik és
kedvezô jövedelemszerzési lehetôségeik az
adott munkahelyen belül biztosítottak -, illetve akiknél
ez hiányzik. Ha az egyszerûség kedvéért
a belsô munkaerôpiaci pozíciót azzal a kérdéssel
operacionalizáljuk, hogy az érintettek látnak-e elôrejutási
lehetôséget maguk elôtt az adott munkahelyen, úgy
ez a dolgozók mintegy ötödét jellemzi. A belsô
munkaerôpiaci pozíció összefüggésben
áll a tiltakozási potenciállal, de nem magyarázza
a kivonulási készséget.
Végül a negyedik fontos piaci distinkciót a
tôkepiaci
jelenlét mentén kívántuk megvonni. Ha egy csoportba
soroljuk mindazokat, akiknek családi jövedelmeiben tôkejáradék,
illetve vállalkozói profit található, úgy
e csoport a felnôtt népesség mintegy tizedét
tette ki. Meglehet, nagyobb mintán, szûkebb csoportdefinícióval
az attitûdökre gyakorolt hatásmechanizmusokat is karakterisztikusabban
regisztrálhatnánk, az általunk vizsgált tôkepiaci
jelenlét azonban nem mutatott érdemi összefüggést
az akciópotenciállal.
Kulturális és társadalmi erôforrások
A kulturális erôforrások - azon belül is mindenekelôtt
az iskolai végzettség - szoros összefüggésben
állnak a kivonulási és tiltakozási hajlandósággal.
A legfeljebb általános iskolai végzettséggel
rendelkezôk mindkét opció esetében átlag
alatti, a többi végzettségi kategória pedig átlag
feletti akciópotenciállal bír. Bár a felsô
fokú végzettségûek kivonulási hajlandósága
némiképp alacsonyabb, mint a középfokú
végzettségûeké, a kulturális erôforrásokról
egészében elmondható, hogy szorosabb kapcsolatban
állnak a kivonulási, mint a tiltakozási potenciállal.
Igaz ez az üdülési szokásokra és a gyermekek
iskoláztatásával kapcsolatos exkluzív kiadásokra,
a zenei, mûvészeti tanulmányok, illetve egyes elit
sportok elsajátításának finanszírozására
is; azokra az életstílussal és ízléssel
összefüggô indikátorokra tehát, amelyek maguk
is habituális csoportalakzatokat valószínûsítenek.
A kulturális erôforrások objektiválódott
formái közül elsôsorban a könyvek birtoklása
bizonyult fontos tényezônek. Ehhez képest az egyéb,
kevésbé elterjedt tárgyiasult kulturális javak
(a számítógép, a videokamera, a CD) csak gyengébb
kapcsolatban állnak az akciópotenciállal
(4. táblázat).
A társadalmi erôforrások tekintetében kézenfekvôen
megkülönböztethetjük a
személyekhez és
az intézményekhez kötôdô formákat.
Az elôbbiekhez tartoznak a családi, baráti kapcsolatok
és általában az erôs kötések, valamint
- személyes tulajdonságként - az értékekhez
és normákhoz kötôdés válfajai. Az
utóbbiakhoz szûkebben azok a szervezeti tagságok, intézményi
kötöttségek tartoznak, amelyek elônyök és
hátrányok szisztematikus felhalmozására alkalmasak.
Ilyen elônyök felhalmozására alkalmas szervezeti
kötôdés lehet egyebek közt a párttagság,
a szakszervezeti tagság vagy az azokban viselt vezetôi pozíció
is. Miként Portes és munkatársa rávilágított,
vannak negatív hatású társadalmi erôforrások
is, esetünkben ilyen társadalmi erôforrással rendelkezne
például egy elítélt (Portes, 1998).
Különbség mutatkozik a személyes és
az intézményes tôkefajták akciópotenciálra
gyakorolt hatásában. A kivonulási potenciált
a személyekhez kötôdô társadalmi tôkefajták
befolyásolják. Az ezeket valószínûsítô
indikátorok - a barátok száma, a vallásos önkép
- igen erôs kapcsolatban áll a kivonulással, míg
az intézményekhez kötôdô társadalmi
erôforrások nem gyakorolnak erre hatást.
A tiltakozási hajlandóság, a fentiek mellett,
az intézményekhez kötôdô társadalmi
erôforrásokkal mutat szoros kapcsolatot. Mindenekelôtt
az egykori párttagság és a szervezeti, szakszervezeti
tagság mutat kapcsolatot a radikális tiltakozási formákkal.
Ezen belül is elsôsorban a sztrájkhajlandóságot
kell kiemelni, ugyanis, ha ettôl eltekintünk, a volt párttagság
és a szakszervezeti tagság hatása nem szignifikáns.
Az értékek, normák megszemélyesült
társadalmi erôforrásai eltérô módon
hatnak az akciópotenciálra. Az önmagukat kifejezetten
az egyház tanításai szerint vallásosnak tartók
- s ez a felnôtt népesség mintegy hatoda volt - sem
a kivonulást, sem a tiltakozást nem preferálnák.
Azok, akik önmagukat kifejezetten jobboldalinak tartják - a
felnôtt népesség egytizede -, igen kevéssé
érdekeltek a radikális tiltakozási formákban,
ám átlag fölött élnének a kivonulás
lehetôségével. Ez meglepô módon ellentmondani
látszik a tömegkommunikációból nyerhetô
képnek. Ne feledjük azonban, a sajtó az utcai demonstrációhoz
folyamodó jobboldali pártok aktivistáit, szimpatizánsait
jeleníti meg. Itt ennél szélesebb körrôl,
a jobboldali értékeket vallókról van szó.
Ezzel szemben az önmagukat kifejezetten baloldalinak tartók
- s ez a felnôtt népesség mintegy ötöde -
átlag felett választanák a radikális tiltakozás
és átlag alatt a kivonulás lehetôségét.
Meglehet, itt a jobb- és baloldali értékrendek közötti
különbségek egy tovább vizsgálandó
erôs hipotéziséhez jutottunk.
Sajátos a normaszegô magatartásra utaló
szemlélet összefüggése az akciópotenciállal.
Azok közt, akik teljesen igaznak érzik magukra nézve,
hogy ,,aki vinni akarja valamire, az rákényszerül arra,
hogy bizonyos szabályokat áthágjon", a kivonulási
készség némiképp átlag fölötti,
míg azok közt, akik egyáltalán nem azonosulnak
ezzel a nézettel, átlag alatti. A radikális tiltakozás
egészét tekintve nem találunk ilyen összefüggést.
A normaszegô magatartáshoz való viszonyulás
tehát befolyásolja a kivonulási potenciált,
de nem gyakorol érdemi hatást a radikális tiltakozási
hajlandóságra, ha annak minden formáját együtt
vizsgáljuk. Emlékeznünk kell azonban arra, hogy a tiltakozási
formák esetében nagy additív hatással találkoztunk,
ami arra utal, hogy a különbözô formákat jórészt
különbözô emberek választanák. Pontosan
errôl van szó ebben az esetben is. Ha ugyanis a sztrájkformától
eltekintünk, s csupán a tüntetés, felkelés,
blokád, éhségsztrájk együttes kapcsolatát
vizsgáljuk, a normaszegô magatartással, az összefüggés
szignifikánssá válik, s erôsebbnek mutatkozik,
mint az iskolai végzettség vagy a nem hatása.
Demográfiai, primordiális és egészségügyi
tényezôk
Végezetül a kötöttségeknek a legevidensebb,
egyszersmind az egyén által legkevésbé befolyásolható
típusait vesszük számba. Korát, nemét,
születésének körülményeit és
egészségi állapotát sokkal keményebb
adottságként éli meg az ember, mint a szerzett kötöttségeket.
A társadalmi és kulturális erôforrásokkal
való ellátottság ugyancsak kötöttséget
jelent az egyén szempontjából, de ezt képesek
vagyunk befolyásolni: továbbtanulunk, munkahelyet változtatunk,
részvényt vásárolunk, barátokra teszünk
szert; mindez alkalmas arra, hogy változtassa az egyén helyzetét
a társadalmi kötöttségek terében.
Arra is van példa természetesen, hogy valaki dacol az
életkorával, nemet vált vagy megtagadja a családját,
ezek azonban jóval kevésbé elterjedt praktikák,
és kétesebben befolyásolják a társadalmi
pozíciót, mint a szerzett kötöttségek. Sokat
tehet valaki egészségi állapotának megóvásáért
is, a váratlan nagy csapásokat azonban teljes bizonyossággal
ô sem kerülheti el. A kötöttségek két
típusa, a
szerzett kötöttségek és a most
vizsgálandó adottságok között tehát
szempontunkból a különbségek inkább fokozati
jellegûek, mindazonáltal elég jelentôsek ahhoz,
hogy elkülönítve tárgyaljuk ôket.
Van még egy gyakorlati szempont, amely miatt érdemes
az adottságok hatását külön is szemügyre
venni. Az nevezetesen, hogy az adottságok és a szerzett kötöttségek
több ponton nyilvánvalóan összefüggnek: a
kor és a piaci helyzet, a nem vagy az egészségi állapot
és a társadalmi erôforrásokkal való ellátottság
között esetenként erôs kapcsolat lehet. Külön
vizsgálva ôket, elkerülhetjük a multikollinearitás
esetleges torzító hatását.
Demográfiai és primordiális tényezôk
Ha az idôs, illetve fiatal kor határát nem a nyugdíjjogosultságnál,
hanem negyvenöt évnél húzzuk meg, a különbség
szignifikánsabb, mint az aktívak és inaktívak
közt volt. Másként fogalmazva, ez azzal jár,
hogy a fiatalok körében kisebb eltérés van az
akciópotenciál két vizsgált formája
között, mint az idôsek esetében. Az idôs életkor
jelentôsen csökkenti a kivonulási hajlandóságot,
s ugyancsak csökkenti, de nem ilyen mértékben a tiltakozási
potenciált. Mindez logikus, mégse feledjük: a tiltakozási
opciók közül a radikális formákra korlátoztuk
itt elemzésünket, amelyek többségükben a felelôsségrevonás
vagy esetenként akár az életveszély kockázatát
is magukban rejthetik. Ennek fényében elgondolkoztató,
hogy az idôsebb aktív népesség körében
a tiltakozás radikális formáinak elfogadása
nem csökkent olyan mértékben, mint a kivonulási
hajlandóság, sôt relatív súlya még
nôtt is.
Érdekes összefüggést találunk a nem
és az akciópotenciál között: igen erôsen
befolyásolja a radikális tiltakozáshoz való
hozzáállást, s gyenge hatást gyakorol a kivonulásra.
A nôk jóval az átlag alatt, míg a férfiak
jóval átlag fölött folyamodnának a radikális
tiltakozás eszközeihez, a kivonulás tekintetében
azonban nincs közöttük ilyen különbség.
A primordiális tényezôkkel, tehát a születés
révén megalapozott primer közösségekkel
való összefüggéseket csupán közelítô
módon tudjuk vizsgálni. E hatásokat elemezve kell
említenünk egyoldalról a család és azon
belül a családi státus, másoldalról az
életkor összefüggését. A gyermektelenek
és gyermekesek akciópotenciálja jelentôsebben
eltér, mint a gyermeknevelési kiadások alapján
kirajzolódó csoportoké.
Másrészt ha azt vizsgáljuk, hogy az illetô
személy ugyanazon a településen él-e, ahol született
- ami a kérdezettek mintegy felére jellemzô, s amit
pontosabb jelzôszámok híján a primordiális
közösséghez való kötôdés közelítô
indikátoraként értelmezünk -, akkor azt találjuk,
hogy ez semmiféle kapcsolatban nem áll a kivonulási
és tiltakozási potenciállal. Még a költözési
hajlandóságra sem gyakorol szignifikáns hatást,
ami pedig logikus lenne. Csupán a ,,tervezi-e, hogy külföldön
éljen" kérdésre adott válaszok mutatnak gyenge
pozitív korrelációt a korábbi településváltással,
azonban az alacsony elemszám miatt e jelenséget is fenntartásokkal
kell értelmeznünk.
Akik alig tudnak eligazodni az élet dolgaiban
A felnôtt népesség mintegy negyede érzi
úgy, hogy sorsát alig tudja befolyásolni. Hasonló
arány érzi önmagára nézve teljesen igaznak
azt a jellemzést, hogy ,,manapság alig tud eligazodni az
élet dolgaiban".
Minden tizedik ember érzi magát gyakran magányosnak,
s több mint kétötöd fáradtnak, kimerültnek.
A felnôtt népesség mintegy felének volt az elmúlt
évben gyógyszeres kezelést igénylô betegsége,
s mintegy ötödük érzi a hasonló korúaknál
rosszabb egészségi állapotban magát.
Az elidegenedés, a mentális és fizikai egészségi
állapot ezen indikátorai erôs kapcsolatot mutatnak
a kivonulási készséggel, s gyengébb, de többnyire
szignifikáns kapcsolatot a radikális tiltakozásra
való hajlandósággal.
Szemben a felnôtt népesség közel egynegyedes
kivonulási hajlandóságával, az egészségi
problémákkal küzdô és az elmagányosodás,
dezorientáltság jegyeit karakteresen megélô
csoport mintegy hatoda-nyolcada mutat ilyen készséget. A
radikális tiltakozás esetében a megfelelô arányok
egyharmad körül alakulnak, szemben a felnôtt népességbeli
kétötödös aránnyal (5. táblázat).
Míg az egészségi állapotról nagyobb
egyértelmûséggel tételezhetjük fel, hogy
oka lehet az akciópotenciál alakulásának, a
mentális jegyek esetében meg kell fontolnunk, hogy nem egyazon
jelenség - közös okokra visszavezethetô - különbözô
aspektusairól van-e szó. Én úgy érvelek,
hogy bár rejtett közös okok az élettörténetben,
képességekben, energiákban nyilván feltételezhetôk,
mégsem elhibázott a bizonytalanság, dezorientáltság,
magányérzet mentális tüneteit az akciópotenciál
magyarázatakor figyelembe venni és értelmezni. Tulajdonképpen
nem másról van itt szó, mint a cselekvésre
késztetô észlelések és vélekedések
egy megkülönböztetett válfajáról, a
szubjektív, belsô világra utaló önképrôl.
Ennek pedig ugyanolyan szerepet kell betöltenie a magyarázatban,
mint a körülmények percepciójának. Az objektív
feltételekre, anyagi körülményekre vonatkozó
észlelésekrôl, továbbá a körülményekkel
való elégedettségrôl láttuk, hogy nem
érintik érdemben az akciópotenciált. Ezzel
szemben a szubjektív adottságokra vonatkozó érzetek
jelentôs befolyással bírnak, különösen
a kivonulási potenciál esetében. Annyiban módosíthatjuk
az akciópotenciálra gyakorolt hatás értelmezését,
hogy a mentális jegyek esetében a cselekvésre késztetô
észlelések helyett pontosabb talán cselekvést
gátló tényezôkrôl beszélni.
Záró megjegyzések
Az akciópotenciál, közelebbrôl az anyagi feltételek
romlását megakadályozó egyéni cselekvési
készség állt elemzésem középpontjában.
Azt vizsgáltam, hogy milyen társadalmi összefüggések
jellemzik az akciópotenciál két formáját,
a kivonulást és a radikális tiltakozást.
A potenciál fogalmát körüljárva Dahrendorf
megkülönbözteti az emberben szunnyadó kapacitásokat
(például a komplex helyzetekkel való együttélés
képességét), a társadalomban valahol meglévô,
de nem általánosan elérhetô lehetôségeket
(,,ha Rockefeller lennék, Loire menti kastélyt vásárolhatnék")
és a jövôbe vetett hiteket és reményeket
(Dahrendorf, 1979). Az általunk használt akciópotenciál,
a cselekvési készség ugyancsak többértelmû
kifejezés. Jelenti a cselekvési hajlandóságot,
egyszersmind utal a cselekvési képességre, a dahrendorfi
kapacitásokra is. Dolgozatomban voltaképpen azt tettem, hogy
statisztikai eszközökkel megvizsgáltam, milyen összefüggésben
áll a cselekvési hajlandóság két formája
- a kivonulás és a radikális tiltakozás - a
cselekvôképességet valószínûsítô
kötöttségek három típusával: a piaci
pozíciókkal, a társadalmi és kulturális
erôforrásokkal, valamint a primordiális és egészségi
állapottal.
Azt találtam, hogy mikroszinten az anyagi helyzet romlására
vonatkozó észlelések, vélemények és
várakozások nem magyarázzák érdemben
a kivonulás és a radikális tiltakozás opcióit.
Ezzel szemben a kivonulási hajlandóság igen erôs
kapcsolatban áll a munkaerôpiaci jelenléttel. A radikális
tiltakozáshoz való viszony ugyancsak a munkaerôpiaci
aktivitással, valamint a belsô munkaerôpiaci pozícióval
és kisebb mértékben a jövedelemmel, vagyonnal
mutat összefüggést.
A kulturális erôforrások - az iskolai végzettség,
a kulturális fogyasztás és életstílus
elemei - erôs kapcsolatban állnak a kivonulási hajlandósággal,
s gyengébben befolyásolják a radikális tiltakozást.
A személyekhez kötött társadalmi erôforrások
az akciópotenciál mindkét típusával,
az intézményekhez kötôdô formák pedig
a radikális tiltakozással mutattak összefüggést.
A vallásos beállítottság negatív, az
anómiás beállítottság pedig pozitív
irányban korrelál a kivonulási hajlandósággal.
A baráti kör terjedelme és a szervezeti tagság
a radikális tiltakozásra gyakorol hatást.
A demográfiai és primordiális tényezôk
közül a kivonulási hajlandóság az életkorral,
a radikális tiltakozási potenciál pedig elsôsorban
a nemek szerinti hovatartozással mutat erôs kapcsolatot. Eredeti
feltevésünk tehát, mely szerint a primordiális-demográfiai
feltételek és a személyes kapcsolatok inkább
a kivonulással, míg a szervezeti kapcsolatok inkább
a tiltakozással függenek össze, csupán részben
nyert igazolást. Azt a feltevést azonban, amely szerint az
akciópotenciált legerôsebben a demográfiai és
egészségi tényezôk modellje magyarázza,
számításaink megerôsítik.
Az életben való eligazodás képességének
indikátora erôsebb kapcsolatot mutat a kivonulással,
mint a radikális tiltakozás formáival. Ennek okát
abban kereshetjük, hogy a kivonulási hajlandóság
a társadalmi pozíció feladásával járó
személyes opció, míg a radikális tiltakozás,
bár hordoz egyéni kockázatot, nem késztet a
személyes kötöttségek jelentôs átformálására.
Összességében azt mondhatjuk, hogy a kötöttségek
kedvezôbb kombinációival rendelkezôk az átlagosnál
nagyobb hajlandóságot mutatnak mind a kivonulásra,
mind pedig a radikális tiltakozásra. A következtetésekkel
azonban óvatosan kell bánnunk, mivel mindezek - még
ha többszöri mérésre igaznak bizonyulnak is - csak
a békés társadalmi reprodukció feltételei
között bírnak prediktív erôvel.
Irodalom
Bíró A. Zoltán (et al.) (1995): Gazdasági
elit a Székelyföldön - 1993. Szociológiai Szemle
1. sz.
Bognár Katalin-Kováts András (1998): Visszatérés
Kelet-Szlavóniába 1997 ôszén, in: Sik (szerk.)-
Bourdieu, Pierre (1998 [1983]): Gazdasági tôke, kulturális
tôke, társadalmi tôke, in: Lengyel György-Szántó
Zoltán (szerk.)-
Bourdieu, Pierre (1996 [1979]): Distinction. A Social Critique of the
Judgement of Taste. Routledge and Kegan Paul Ltd., London-
Coleman, James, S. (1998 [1988]): A társadalmi tôke az
emberi tôke termelésében, in: Lengyel György-Szántó
Zoltán (szerk.)-
Dahrendorf, Ralf (1979): Life Chances. Approaches to Social and Political
Theory. The Univ. of Chicago Pr., Chicago.
Dahrendorf, Ralf (1994): A modern társadalmi konfliktus. Gondolat
K., Bp.
Ferenczhalmy Zsófia-Pálffy Anikó (1996): Kivonulás
és/vagy tiltakozás (TDK dolgozat, BKE).
Freeman, Richard B. (1980): The exit-voice tradeoff in the labor market:
unionism, job tenure, quits and separations. Quarterly Journal of Economics
Vol. XCIV, No. 4. June.
Gábor R. István (1999): Post-socialist transformation
and the labour market in Hungary. In quest of institutional realignment
(ms.).
Gagyi József-Oláh Sándor (1998): Vendégmunkások
utazási formái Maros megyébôl Magyarországra,
in: Sik (szerk.).
Genov, Nikolai (ed.): Central and Eastern Europe Continuing Transformation,
UNESCO-Most, Fr. Ebert Stiftung, Paris-Sofia.
Greskovits Béla (1994): Hungerstrikes, the Unions, the Government
and the Parties: a Case-study of Hungarian Transformation, in: E. Kirchner
et al. (eds.).
Hirschman, Albert O. (1995 [1970]): Kivonulás, tiltakozás,
hûség. Hogyan reagálnak vállalatok, szervezetek
és államok hanyatlására az érintettek?
Osiris, Bp.
Hirschman, Albert O. (1981): Essays in Trespassing. Economics to politics
and beyond. Cambridge Univ. Pr., Cambridge.
Hirschman, Albert O. (1993): Exit, voice and the fate of the German
Democratic Republic. An essay in conceptual history. World Politics pp.
173-202.
ILO (1997): World Labour Report. Industrial Relations, Democracy and
Social Stability. Geneva.
Kirchner, Emil et al. (eds.): Democratic Modernisation in the Countries
of Central Europe. Univ. of Essex, Colchester.
Kornai János: Szocializmusból a kapitalizmusba. Mit jelent
a rendszerváltás? (1998), in: Kurtán Sándor-Sándor
Péter-Vass László (szerk.).
Kuczi Tibor (1994): Which ,,Ready-Made" Relations Contribute to the
Intra-Enterprise Relation? Szociológiai Szemle No. 2. (Special Issue).
Kurtán Sándor-Sándor Péter-Vass László
(szerk.):
Magyarország évtizedkönyve 1988-1998. A rendszerváltás,
Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány.
Lafferthon Éva (1998): Kivonulás és tiltakozás
a magyar parlamentben, 1994-1998 (szakdolgozat, BKE).
Lazic, Mladen (1997): New Forms of Social Differentiation and the Creation
of a Liberal-Democratic Order in Central and East European Countries (ms.).
Lengyel György-Szántó Zoltán (szerk.) (1998):
Tôkefajták: a társadalmi és kulturális
erôforrások szociológiája. Aula K., Bp.
MVA (1997): Megszûnt és mûködô vállalkozások,
1993-1996 Bp.
Nagy Beáta (1997): Kisvárosi vállalkozók,
1996, in: MVA, Megszûnt és mûködô vállalkozások,
1993-1996 Bp., Melléklet.
Opp, Karl-Dieter (1998): Unemployment, Political Protest and Radicalism:
The Example of East Germany, in: Nikolai Genov (ed.).
Ôrszigethy Erzsébet (1997): Egy jó karban lévô
falu és vállalkozói, in: MVA, Megszûnt és
mûködô vállalkozások, 1993-1996 Bp., Melléklet.
Portes, Alejandro-Julia Sensenbrenner (1998): Beágyazottság
és bevándorlás: megjegyzések a gazdasági
cselekvés társadalmi meghatározóiról,
in: Lengyel György-Szántó Zoltán (szerk.)
Sik Endre (szerk.) (1998): Idegenek Magyarországon. MTA PTI
Nemzetközi Migrációs Kutatócsoport, Budapest.
Szabó Máté (1995.a): Politikai tiltakozás,
mint az új politikai kultúra eleme: Magyarország,
Szlovénia, Szlovákia. Szociológiai Szemle 3. sz.
Szabó Máté (1995.b): A szabadság rendje.
Társadalmi mozgalmak, politikai tiltakozás, politikai szervezetek
a magyarországi rendszerváltás folyamatában.
Politikatudományi Szemle
4. sz.
Tóth Lilla (1997): Vállalkozói életutak
és kapcsolathálók egy nagyközségben -
a leszakadó kisvállalkozókról, kisvállalkozásokról,
in: MVA, Megszûnt és mûködô vállalkozások,
1993-1996 Bp., Melléklet.
Függelék
1. táblázat. Kivonulási akciók a felnôtt
és az aktív népesség körében, 1997
(%)
Opciók | Felnôtt népesség | Aktív népesség |
Tervezi, hogy másik településre költözik | 0009,5 | 010,7 |
Szívesen áttelepülne másik országba | 0009,4 | 012,9 |
Tervezi, hogy külföldön éljen | 0002,8 | 003,8 |
Migráció együtt | 0016,1 | 020,4 |
Szívesen lenne vállalkozó | 0020,3 | 026,8 |
Kivonulási opció együtt | 0023,4 | 030,4 |
N | 14050, | 6860, |
2. táblázat. Tiltakozási opciók a felnôtt
és az aktív népesség körében, 1997
(%)
Opciók | Felnôtt
népesség |
Aktív
népesség |
Az elmúlt két évben munkahelyén volt szervezett sztrájk | 03,3 | 006,4 |
Az elmúlt két évben részt vett munkahelyi sztrájkban | 02,1 | 004,1 |
Az elmúlt két évben részt vett
valamelyik párt által szervezett
demonstráción |
03,8 |
004,8 |
Részt venne valamelyik párt által szervezett demonstráción | 07,0 | 007,8 |
Részt venne engedélyezett országos sztrájkban | 32,2 | 044,1 |
Komoly érdeksérelmével segítségért
fordulna a tv-hez, rádióhoz,
újságokhoz |
49,7 |
051,3 |
Bevett tiltakozási formák együtt | 56,9 | 062,8 |
Részt venne nem engedélyezett tüntetésen | 12,1 | 014,3 |
Részt venne nem engedélyezett sztrájkban | 08,3 | 010,7 |
Részt venne felkelésben | 04,7 | 006,0 |
Részt venne útelzárásban, blokádban | 09,0 | 012,0 |
Részt venne éhségsztrájkban | 03,4 | 004,5 |
Az érdekérvényesítés
legalkalmasabb eszközének az utcai
demonstrációt és a tömegfelkelést tartja |
04,2 |
004,6 |
A tiltakozás radikális formái együtt | 39,4 | 042,0 |
A tiltakozási formák együtt | 67,6 | 072,1 |
N | 144000, 0 | 7260, |
3. táblázat. A munkaerô- és tôkepiaci,
a jövedelmi és a vagyoni helyzet összefüggése
az akciópotenciállal (az egyes opciókat választók
aránya az adott csoporton belül, %)
Csoportok | Kivonulás | Radikális tiltakozás |
Felnôtt népesség | 23,4 | 39,4 |
Aktív népesség | 30,4 | 42,0 |
Inaktív népesség | 16,1 | 36,7 |
Munkanélküliek | 38,0 | 41,3 |
Dolgozók | 29,6 | 42,2 |
Belsô munkaerôpiaci pozícióban dolgozók | 34,0 | 50,7 |
Tôkejáradékkal és vállalkozói profittal rendelkezôk | 26,2 | 43,7 |
Az egyéni átlagjövedelemnél többel rendelkezôk | 22,1 | 43,4 |
A háztartási átlagjövedelemnél többel rendelkezôk | 25,1 | 44,8 |
Megtakarítással rendelkezôk | 23,5 | 45,5 |
Autóval rendelkezôk | 27,0 | 42,9 |
4. táblázat. A kulturális és társadalmi
erôforrások összefüggése az akciópotenciállal
(az egyes opciókat választók aránya az
adott csoporton belül, %)
Csoportok | Kivonulás | Radikális tiltakozás |
Felnôtt népesség | 23,4 | 39,4 |
Iskolai végzettség: általános | 11,9 | 30,0 |
Iskolai végzettség: felsôfokú | 28,5 | 47,3 |
Üdült az elmúlt három évben | 33,7 | 44,2 |
Gyermeke tanult zenét, táncot, mûvészi tornát | 27,2 | 45,1 |
Van számítógépük | 30,3 | 38,3 |
Tagja valamilyen civil szervezetnek | 24,9 | 47,5 |
Volt párttag | 17,6 | 56,1 |
Van barátja | 26,9 | 42,7 |
Vallásosnak tartja magát | 09,2 | 30,7 |
Jobboldalinak tartja magát | 33,1 | 09,2 |
Baloldalinak tartja magát | 20,5 | 46,2 |
5. táblázat. A demográfiai, primordiális
és egészségügyi tényezôk összefüggése
az akciópotenciállal (az egyes opciókat választók
aránya az adott csoporton belül, %)
Csoportok | Kivonulás | Radikális tiltakozás |
Felnôtt népesség | 23,4 | 39,4 |
45 évnél fiatalabbak | 36,0 | 44,0 |
45 évesek és idôsebbek | 12,3 | 35,5 |
Férfiak | 24,1 | 47,1 |
Egészségi állapota: átlagosnál rosszabb | 12,5 | 31,4 |
Az elmúlt évben volt gyógyszeres kezelést
igénylô
betegsége |
17,3 |
36,9 |
Gyakran érzi magát kimerültnek, fáradtnak | 17,9 | 32,8 |
Gyakran érzi magát magányosnak | 15,8 | 31,4 |
Teljesen igaz önmagára nézve, hogy ,,ha
vinni akarja valamire, rákényszerül, hogy egyes szabályokat
áthágjon" |
28,1 | 41,2 |
Manapság alig tud eligazodni az élet dolgaiban | 13,3 | 31,9 |
Sorsa alakulását alig tudja befolyásolni | 16,4 | 32,3 |
Jegyzetek
[1]
A cikk alapjául szolgáló tanulmány az OTKA
és az RSS program támogatásával készült.
[2]
Az adatok - hacsak másként nem jelzem - a TÁRKI OMNIBUSZ
97/III. címu, 1500 fôs, a felnôtt népességre
reprezentatív felvételébôl származnak.
A dolgozathoz fuzött megjegyzéseiért köszönet
illeti Kuczi Tibort, Spéder Zsoltot, Szántó Zoltánt,
Tóth István Jánost, Vicsek Lillát, valamint
a ,,Cselekvéselmélet és társadalomkutatás"
c. muhelytalálkozó több résztvevôjét.
Jelen változat rövidített, nem tartalmazza a romló
feltételekre és a logisztikus modellekre vonatkozó
számításokat és kommentárokat.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu