A családi élettel, a gyermekvállalással kapcsolatos vélemények, attitûdök alakulását vizsgálva rendre azt tapasztalom, az emberek szívesen deklarálják magukról, hogy életüket el sem tudnák képzelni gyermek nélkül. A házasságot pedig legtöbben korántsem valamiféle "elavult intézménynek" gondolják, hanem a lehetô legjobb életformának. Jellemzô ez a 40 évesnél fiatalabbak generációjára. A 90-es évek elején - munkatársaimmal együtt - elôször magam is meglepôdtem azon, hogy a házasság és a gyermekes lét preferálása Magyarországon - más országokhoz képest - különösen intenzív. Az ellentmondást, amely e "lágy adatok" és a kemény tények között van, kétségkívül nehéz megfejteni. A születések és a házasságkötések száma évrôl évre kevesebb, a válásoké elég magas, és - fôképp a 90-es évektôl - érzékelhetôen növekszik a házasságon kívüli születések aránya. Ezek a kemény tények nem egy szakmatársunkat meglehetôsen sommás megállapításra ösztönzik, a házasság (vagy akár a család) válságaként értelmezve azokat. Különbözô viták alkalmából, olykor publikációban is tapasztalom: a "kemény" és a "lágy" adatok ellentmondását úgy oldják fel, hogy ez utóbbiakat egyszerûen csak hitetlenkedve fogadják, akár még elfogultságot vagy módszertani, kérdezésmetodikai tévedéseket is feltételezve mögöttük. Pedig az ellentmondás nem magyar specialitás, más európai országok kutatói is szembe kerülnek vele. A "kemény" és a "lágy" adatok, vagyis a magatartások és a vélemények, attitûdök, értékek nem simulnak egymásra úgy, ahogyan a dolgok leegyszerûsítésére hajlamos logikánkkal azt látni szeretnénk. Ráadásul a megfigyelt demográfiai folyamatok az európai országokban nem is egyformán mentek/mennek végbe, és az sem biztos, hogy az egyes országok minden szempontból ugyanazt az utat fogják bejárni. Ebben a dolgozatban - részben kutatási tapasztalatok alapján, részben csupán hipotéziseket fogalmazva - e problémakör néhány magyarországi sajátosságát igyekszem felvázolni.
Értékek, normák és demográfiai trendek
zavarba ejtô kapcsolata
A termékenységcsökkenés magyarázatára
nagyon sok kísérlet történt az elmúlt
évtizedekben. A különbözô tényezôk
hatásmechanizmusának összefoglalására
kidolgozott elméletek közül a demográfiai átmenet
elmélete (csakúgy, mint a termékenység 1960-70-es
években virágzó közgazdasági elméletei)
csak általánosan és leíró módon
számolnak be arról, hogy a modernizáció során
bekövetkezô gazdasági és társadalmi változásokkal
egyidejûen a családok gyermekszáma mindenütt lényegesen
csökken (vö. Andorka, 1987). A gazdasági-társadalmi
változások közül azonban egyik sem áll erôs
és közvetlen ok-okozati kapcsolatban a termékenység
alakulásával. A nemzetközi szakirodalomban minden hatótényezôre
nézve (mint pl. a különbözô társadalmi
rétegek aránya, az iskolai végzettség emelkedése,
a városiasodás, a nôk munkavállalása
stb.) lehet olyan vizsgálatot találni, amely a szokásos
és általában érvényesnek tartott összefüggéssel
ellentétes irányú kapcsolatot mutat. Mára már
meglehetôsen vissza is szorult az az elképzelés, hogy
e demográfiai változásokban a gazdasági okok
játsszák az elsôrendû szerepet.
Az 1970-80-as évekre tehetôk azok a kezdeményezések,
amelyek a termékenység magyarázatát a kultúra
területére tolták. Ez elsôsorban a princetoni
vizsgálathoz, közelebbrôl a belga Lesthaeghe nevéhez
fûzôdik (vö. Lesthaeghe-Wilson, 1982, Lesthaeghe, 1983),
aki szerint a termékenységi tendenciában a gondolkodás
általános megváltozása, a vallás és
általában a hagyományos értékek, normák,
szolidaritási formák meggyengülése, a szekularizáció,
az individualizmus térhódítása a meghatározó.
A családi élettel kapcsolatos értékek és
normák kereteit a XX. század elsô felében még
a férfi és nô törvényes házassága
és - a házasság legfôbb céljaként
- az ebbôl született gyermekek jelentették. A családi
élet biológiai - utódnemzô - és társadalmi
értelemben vett reprodukciós funkciói meghatározott
normák szerint érvényesültek. Ennek a rendnek,
állandóságnak a biztosítása gyakorlatilag
"össztársadalmi érdeknek" számított. Ezek
a normák - a család egyes tagjainak egymásért
hozott áldozatain alapulva - kevéssé, vagy egyáltalán
nem tûrték meg a megfontolatlan döntéseket, az
állandóságból, rendszerességbôl,
a családi élet nyújtotta biztonságból
való kísérletezgetô "kiugrást" sem. A
családi döntések meghozatalában a tradíciók,
az elfogadott tekintélyek nyújtottak segítséget,
a gyermeknevelésben is a szülôi tekintély érvényesítése
játszotta a szerepet. Fontos normatívaként érvényesült,
hogy a család - az esetleges konfliktusok ellenére is - kifelé
harmóniát, egységes képet mutasson (vö.
Cseh-Szombathy, 1994). Az utóbbi évtizedek tapasztalatai
arra utalnak, hogy ezeknek a normáknak a hatása erôsen
meggyengült. Újfajta normák vannak kialakulóban,
amelyek a tradíciókkal való bizonyosfajta szembefordulásban
nyilvánulnak meg. Az Európai Értékrend Alapítvány
vizsgálatai azt támasztják alá, hogy bár
a családalapító generáció változatlanul
megkülönböztetett értéket tulajdonít
a családnak, a gyermeknek, a tradíciók helyett egyre
inkább elônyben részesíti a spontaneitást,
a kísérletezést, az új élmények
keresését a családi élet korábban szinte
kötelezônek tartott rendjével és tervszerûségével
szemben. Tapasztalhatók annak jelei, hogy erôsebb az egyéni,
privát szféra megôrzésére irányuló
törekvés - még a házastárssal szemben
is -, a sikeresnek tartott gyermeknevelésben kisebb a szerepe a
szülôi tekintélynek, és sokan hajlamosak az egyéni
vágyakat elôtérbe állítani, támogatni
még olyan esetekben is, ha annak a családi életre
gyakorolt hatásai esetleg negatívak. Az újfajta normák
nyomán olyan életvezetési stratégiák
bukkannak fel, amelyek kevesebb gyermek mellett kétségtelenül
jobban megvalósíthatók.
E folyamatoknak azonban csak egyik megnyilvánulása a
családok által vállalt gyermekszám csökkenése.
További következmény, hogy a közgondolkodás
is megengedôbbé válik a házasságon kívüli
- fôképp házasságot megelôzô - szexuális
kapcsolatokkal, a házasságon kívüli gyermekvállalással,
sôt a szokásostól eltérô (pl. homoszexuális)
kapcsolatokkal, valamint a válásokkal szemben, megnyitva
az utat az elfogadott családi együttélési formák
többfajta alternatívája elôtt.
A demográfusok egy része szívesen fordult e
szociológiai
megközelítésû
"elméletkezdemény"
felé, ami az utóbbi idôben az empirikus kutatásokat
is az értékek és normák megfigyelése
felé terelte. Az 1960-as, 1970-es évekig szinte kizárólag
csak a házasok (fôképp házas nôk) családterveit
és termékenységi magatartását vizsgáló
survey-k mind jobban kiterjedtek speciális "mintákra" (például
a férfi népességre is, továbbá a házasságon
kívül szültek, az élettársi kapcsolatban
élôk, az elváltak, özvegyek, az egyszülôs
családok, a gyermekek mintáira, valamint lakossági
közvélemény-kutatásokra). A mérési
módszerek azonban még nem kiforrottak. Ha például
a kutatók azt találják: a házasságon
kívül gyermeket szülôk körében magas
és növekvô az iskolázott nôk aránya
(erre példa Franciaország), mögötte új értékrend
(individualizáció, szabad életforma-választás,
a hivatalos kötöttségektôl, szabályoktól
való mentesülés igénye stb.) hatását
sejtik. Ha a helyzet éppen a fordítottja: fôképp
alacsony társadalmi státusú, szakképzetlen,
nagyon fiatal népességre jellemzô (pl. Anglia), akkor
az vélhetô, hogy a fiatal párok a társadalmi
státus, az egzisztencia bizonytalanságát igyekeznek
mielôbb kompenzálni gyermekvállalás, családalapítás
révén. Ezek a feltevések elég valószínûnek,
elfogadhatónak tûnnek. Ám az is igaz, hogy a házasságon
kívül szült nôk számottevô része
a késôbbiekben mégiscsak férjhez megy, és
törvényesíti - többnyire éppen a gyermek
érdekében - az apával való kapcsolatát,
és ez érvényes Magyarországra és külföldre
egyaránt (S. Molnár-Pongrácz, 1998). Ez mindenesetre
azt mutatja, hogy az "új értékekkel való azonosulás"
és a "hagyománykövetés"
fogalmai egzakt kutatás
céljaira ma még kidolgozatlanok és meglehetôsen
sérülékenyek. Ráadásul a tapasztalatok
szerint az egyes országokban (illetve régiókban) a
családi életformák igen nagy változatosságával
kell számolni, amelynek okai tisztázatlanok, a termékenységre
gyakorolt hatásait, trendjeit pedig ma nehéz elôre
megbecsülni.
A demográfusok között ma többé-kevésbé
konszenzus van abban, hogy az értékstruktúra változásai
elsôsorban
a házasságkötések és
a termékenység csökkenésének, az élettársi
kapcsolatok, a házasságon kívüli születések
és az egyszülôs családok növekedésének
tendenciáiban
tükrözôdnek. Ezeknek a tendenciáknak
az iránya többé-kevésbé azonos, jóllehet
dinamikájuk már korántsem az (és elég
jelentôsek a régiónkénti, nemzetenkénti
eltérések is). Ez arra vall, hogy a tendenciák mögött
álló szocio-kulturális háttér is nagyon
különbözô. Svédországban például,
ahol a törvényes házasság szinte kötelezônek
tartott elôírása a legkorábban rendült
meg, s ahol a nem házas szülések aránya talán
a legmagasabb (ez egyes vélemények szerint liberális
értékek terjedésének jele), a teljes termékenységi
arányszám szinte egész Európában tapasztalt
csökkenése az 1970-es években megállt, a 80-as
évek közepén pedig növekedésnek indult (ami
viszont egyesek szerint általánosságban inkább
a tradicionális értékek térnyerésére
utal). A svéd nôk rekordmagas és folyamatosan emelkedô
munkaerôpiaci részvétele (modernség, liberális
értékek?!), párhuzamosan a viszonylag magas és
növekvô termékenységgel (tradíciók?!)
- egyedülálló jelenségnek számított
a hasonló fejlettségû országok között.
(Az utóbbi idôben a termékenység növekvô
tendenciája Svédországban megfordult.) Egy másik
példa a korábban hagyományosan magas termékenységû
Olaszország lehetne, amely napjainkban az európai országok
közül az egyik legalacsonyabb termékenységi szintet
produkálja (modernség?), míg más tekintetben
talán legjobban ôrzi a hagyományokat: alacsony az élettársi
kapcsolatban élôk és a nem házas születések
aránya. Megint más Magyarország és a többi
volt szocialista ország példája, amelyekben az európai
szinten közepesnek (vagy annál magasabbnak) minôsíthetô
termékenység a rendszerváltozás után
zuhanásszerûen, drámai módon csökkent.
Ez azonban nem jár mindenütt az élettársi együttélések
és a nem házas születések látványos
növekedésével. Ez utóbbiak szempontjából
Lengyelország a tradíciókat legerôteljesebben
ôrzô országok közé tartozik, miközben
ott az 1990. évi 2,04-es teljes termékenységi arány
5 esztendô alatt 1,61-re zuhant. Ugyanakkor Magyarországon
a termékenység - legalábbis a Bokros-csomag életbelépéséig
- nem csökkent olyan drasztikusan, mint a többi rendszerváltó
országban, ám rendkívül gyorsan növekedett
a nem házas születések aránya.
A tabló zavarbaejtô. Azt sejteti, hogy a tradicionális
értékek és attitûdök nagyon is modern magatartásokkal
járhatnak együtt, és rendkívül eltérô
családi struktúrák léteznek anélkül,
hogy szoros kapcsolat lenne a termékenységcsökkenés,
a házasságkötések és a lazább együttélések,
élettársi kapcsolatok egymáshoz viszonyított
arányai, valamint az attitûdök között
Mire jutnak az empirikus vizsgálatok?
A családdal és gyermekkel kapcsolatos nemzetközi
vélemény- és attitûdvizsgálatok többnyire
abból a feltételezésbôl indulnak ki, hogy a
különbözô survey-k összehasonlítását
a lehetô legegyszerûbb kérdésmegfogalmazások
szolgálhatják. Ám e legegyszerûbb, a politikai
választások közvélemény-kutatásaira
emlékeztetô kérdésmegfogalmazások kevéssé
érzékenyek olyan finomságok feltárására,
mint amilyen a közgondolkodás fô áramlatai és
az egyéni életvezetési utak közötti távolság.
Többek között ez az oka annak, hogy az eredmények
nem túlságosan meggyôzôek. Egy kilenc európai
országra vonatkozó reprezentatív felvételben
(idézi: Coleman, 1998) a többség egyetértett
azzal, hogy "a gyermek az élet fontos célja, és házasságban
kell, hogy megszülessen". Egybecseng ezzel az 1992-1993. évi
Európai Termékenység Vizsgálat adata (vö.
Kamarás, 1995), amely szerint a meghatározó többség
minden országban azt vallja: "a házasság nem elavult
intézmény". Ezek a vélemények többnyire
kevéssé differenciálódnak a válaszadók
egyéni paraméterei (például családi
állása, családi állapota) szerint.
A vizsgálati eredményekbôl sokan azt a következtetést
vonják le, hogy a családi élet modernizálódását,
a különbözô, alternatív családi együttélési
formák jogosultságát - illetve azokat az attitûdöket,
amelyek ezt támogatják - a nemzetközi kutatások
egyáltalán nem támasztják alá (Coleman,
1998). Mások éppen hogy "túlértékelik"
az országok közötti nem túlságosan nagy
véleményeltéréseket: a házasság
vagy a gyermek értékére vonatkozó nemzetközi
"összátlagot" meghaladó, vagy az alatt elhelyezkedô
nemzeti átlagokat pedig a "tradicionális-liberális"
dimenziójában értelmezik. Ennek alapján egészen
furcsa térképeket lehet felrajzolni. Így kerül
például a "leginkább liberális" országcsoportba
- Svédország mellé - Olaszország (vö.
Tóth, 1998), ahol egyébként a párkapcsolatokra
meghatározó módon a házasság jellemzô,
és a - látványosan megcsappant - termékenység
itt gyakorlatilag azonos az ún. "házas termékenységgel".
(Egyes olaszországi szociológusok a termékenység
csökkenését éppenséggel a házas
életforma bizonyos tradícióinak intenzív továbbélésével
magyarázzák. Míg az olasz nôk gazdasági
aktivitása jelentôsen fellendült, szinte semmilyen változás
nincsen a hagyományos családi szerepmegosztásokban.
A férj, a család kiszolgálása ugyanúgy
"társadalmi elvárás", mint abban az idôben,
amikor az asszonyok még nem dolgoztak, ezért a tradicionális
családi életforma, a férj "uralkodó", a feleség
"alárendelt" szerepe - amihez úgy tûnik, egyelôre
mindkét fél ragaszkodik - csak kisebb gyermekszám
mellett tartható fenn. - Vö. Seres Attila, 1998) A magam részérôl
erôsen megkérdôjelezném, hogy például
"a házasság legfôbb elônye az anyagi biztonság"
állítás elfogadása tradicionális beállítódást
jelez-e. Nem fordítva van? Az olasz nôk ma már jelentôs
helyet foglalnak el a munkaerôpiacon, így a korábbi
helyzethez képest kevésbé vannak kiszolgáltatva
annak, hogy a férj tartsa el ôket. A "házasság
legfôbb elônye az anyagi biztonság" megfogalmazású
állítást 16 ország közül éppen
Olaszországban utasítják el a legjobban. Emögött,
nézetem szerint, nem "liberális gondolkodásmódjuk"
áll, hanem inkább az, hogy a házasság "eszmei"
jelentôségének Olaszországban nagyobb súlyt
tulajdonítanak, mint a házasság nyújtotta anyagi
biztonságnak. Fölteszem, lehetséges, hogy egy másik
országban ugyanakkor mégiscsak valamiféle hagyományos
szemléletmódot jelez, ha az anyagi biztonságot tartják
a házasság legfôbb elônyének. De vajon
mondhatjuk-e, hogy a kérdésmegfogalmazás nemzetközi
összehasonlításban is alkalmas a "tradicionális",
illetve "liberális" attitûdök szétválogatására?
A jelek mindenesetre arra vallanak, hogy a magatartást befolyásoló
értékek és preferenciák nemzeti szinten történô
megragadása és összehasonlíthatóvá
tétele korántsem egyszerû, és szorosan összekapcsolódhat
az adott országokban fel-felbukkanó másfajta ideológiai
áramlatokkal. (Maga Lesthaeghe is nagy figyelmet szentel az olyan
"kiugró" események magyarázatának, mint az
ún. "baby boom"-jelenség vagy a legújabb kohorszokban
bizonyosfajta konzervatív szemlélet terjedése.)
Házasságcentrikusság és gyermekcentrikusság
Magyarországon
A nemzetközi survey-k Magyarországra vonatkozó paraméterei
mindig kiugróak. A KSH Népességtudományi Kutató
Intézetében készített saját vizsgálatunk
(Pongrácz-S. Molnár, 1994), a Hungária GfK Piackutató
Intézet 1995. évi nemzetközi vizsgálata (S. Molnár,
1997/a), az ISSP kereteiben készült kutatás (Tóth,
1998), a Gallup Poll adatai (1997) egybehangzóan azt mutatják,
hogy a gyermekcentrikus és házasságcentrikus érzelmek
Magyarországon kivételesen intenzívek, e tekintetben
hazánk az európai országok listáján
mindig az elsô, legfeljebb a második helyen áll. Ezzel
elôször saját kutatásunk alkalmával szembesültünk,
amikor négy ország (Magyarország, Lengyelország,
Oroszország, Németország - külön-külön
a volt NSZK és a volt NDK) kisgyermeket nevelô szülôinek
válaszait hasonlítottuk össze abban a kérdésben:
"Kinek jobb az életben: a gyermekeseknek vagy a gyermekteleneknek?".
(Megjegyzem: ez a kérdésmegfogalmazás is meglehetôsen
leegyszerûsített.) Míg a magyar anyák és
apák közel 90%-a vallotta, hogy a gyermekeseknek jobb mint
a gyermekteleneknek, Németországban és Oroszországban
inkább a gyermektelen létet preferálták, Lengyelországban
pedig nagyjából fele-fele arányban oszlottak meg a
válaszok. Ezt az eredményt szociológusok szakmai vitáin
többnyire hitetlenkedve fogadják (metodikai kifogások,
fordítási problémák feltételezése
stb.). Ezért a kérdést - részben saját
megnyugtatásunkra - több alkalommal megismételtük
lakossági véleménykutatások alkalmából
is. Az eredmény nagyon hasonlít az elsô adatfelvételéhez.
Felmerült bennünk, hogy a kérdés megfogalmazásának
módja ("kinek jobb az életben" vajon nem irányítja-e
túlságosan a közhelyszerû, sztereotip válasz
irányába a megkérdezetteket. Más szóval:
nem tûnik-e helyesebbnek, illendôbbnek azt felelni: a gyermekeseknek
jobb; vajon nem arra számítanak-e a megkérdezettek,
hogy ilyen válasszal kedvezôbb képet nyújtanak
magukról. Kérdés persze, hogy az ilyesfajta válaszadói
taktika miért nem mûködik ugyanígy a többi
megfigyelt országban. (Ennek elvileg csak az lehetne a magyarázata,
hogy a megfigyelt országokban a közgondolkodás is inkább
"megoszlik", s azokban a válaszadók úgy tudják:
preferenciájuk akkor sem ellenkezik a társadalmilag elfogadott
normákkal, ha a gyermektelenség állapotát gondolják
kedvezôbbnek.)
Mindenesetre másféle kérdésmegfogalmazással
is próbálkoztunk, mégpedig a következôvel:
"mennyire jó, ha egy házaspárnak a) nincsen gyermeke,
b) egy gyermeke van, c) két gyermeke van, d) három gyermeke
van, e) négy vagy több gyermeke van." Mindegyik válaszalternatívára
ötfokozatú skálán lehetett felelni. Az eredmény
egybecseng az elôzôekkel: a "gyermektelenséget" elenyészô
mértékben tartják csak jónak az emberek, a
legmagasabb értéket a "kétgyermekesség" kapja,
ennél valamivel alacsonyabb az "egygyermekesség" és
a "háromgyermekesség" kedveltsége, és relatíve
alacsony (de a "gyermektelenségnél" kedvezôbb) a négy
vagy több gyermekességé (vö. S. Molnár-Pongrácz,
1997).
Az említett, többi kutatóintézet nemzetközi
adatfelvételei a miénk után készültek,
s ezek eredményei - ha a házasságra és a gyermekre
vonatkozó, legkülönbözôbb kérdésmegfogalmazásokat
is alkalmazták - minden tekintetben összhangban vannak a sajátunkkal:
Magyarország erôsen kiugrik a gyermek- és házasságcentrikus
attitûdök intenzitásával. Úgy tûnik
azonban, hogy szakmatársaink egy része szinte restelli a
magyar adatokat. Azok hihetôségét gyakran megkérdôjelezik
különbözô viták alkalmából, de
publikációiban is. ("Nehezen hihetô, hogy a magyar
emberek a környezô, hasonló történelmû,
tradíciójú országok lakosságánál
ilyen nagymértékben gyermekszeretôbbek, gyermekcentrikusabbak
lennének". - Tóth, 1998. 92. o.). De vajon miért csak
a magyar adatok hihetôk nehezen? És miért hihetôk
akkor ugyanezen nemzetközi vizsgálatok más témakörökre
vonatkozó - magyar és más - eredményei?
Bár hézagmentes magyarázatot egyelôre magunk
sem tudunk adni, a családi értékek magyarországi
alakulása olyan kérdéskör, amelyet érdemes
több oldalról is vizsgálat tárgyává
tenni. A következôkben ennek néhány eddigi tapasztalatáról
szeretnék beszámolni. Elöljáróban azonban
egészen röviden és vázlatosan szólni kell
a házasodások és a gyermekvállalás magyarországi
alakulásáról: összhangban vannak-e ezek a lakosság
házasságcentrikus és gyermekcentrikus attitûdjeivel.
- Ami a házasságot illeti: Magyarország több
mint száz éven keresztül a magas házasodási
gyakoriságú országok közé tartozott. A
férfiak nagy többsége, a nôknek pedig 90-100%-a
élete folyamán legalább egyszer házasságot
kötött. Mintegy 20-25 évvel ezelôtt kezdôdött
meg a házasságkötések számának
csökkenése (ez egyaránt vonatkozik az elsô és
az újraházasodásokra), s ezzel európai viszonylatban
a közepes házasodási készségû országok
közé kerültünk. A 90-es években a tendencia
felerôsödött: míg 1990-ben az 1000 lakosra számított
házasságkötések száma 6,4 volt, 1998-ra
ez 4,5-re csökkent. A változások elsôsorban a
fiatalabb korosztályokat érintik, ami azt jelenti, hogy az
elsô házasságkötések átlagos életkora
is kitolódott.
E tendencia mellett is igaz azonban, hogy a hazai népesség
többsége, 54%-a ma házas családi állapotú.
Ez elég magas szám, és szerintem önmagában
is érthetôvé teszi a lakosság házasság
iránti pozitív beállítódását.
Emellett szólnak továbbá azok a statisztikai megfigyelések,
hogy házasságban a családok jobban meg tudják
valósítani eredeti családterveiket (a házasságon
alapuló párkapcsolatok termékenyebbek és kevésbé
bomlékonyak, vagyis "megbízhatóbbak", mint az élettársi
együttélések), anyagi és lakáskondícióik
általában jobbak. Az élettársi kapcsolatok
aránya tekintetében Magyarország (Lengyelországgal,
Olaszországgal, Spanyolországgal és Litvániával
együtt) - legalábbis ma még - a legalacsonyabb gyakoriságú
országok csoportjához tartozik. Kutatási eredmények
szerint azon nôk meghatározó többsége is,
akik házasságon kívül szültek, a házasságot
tartja ideális életformának, és nagy részük
saját családi helyzetét nem tekinti véglegesnek,
hanem elôbb-utóbb házasságkötést
tervez (S. Molnár és tsai, 1998).
- Ami a termékenységet illeti: ennek csökkenése
Magyarországon jóval korábban kezdôdött
el, mint számos európai országban - gyakorlatilag
a századelôn. A század elsô évtizedeiben
egy családban átlagosan még több mint négy
gyermek született. Az elsô világháború
születéskiesése mély nyomokat hagyott hátra,
negatív hatása évtizedekkel késôbb is
érzékelhetô volt. A két világháború
közötti jelentôs termékenység-visszaesés
következményeként az 1940-es évek elejére
2-3 fôre csökkent a családok átlagos gyermekszáma,
és a háborút követôen sem emelkedett jelentôsen
a születésszám. Az 1950-es évek végén
az európai országok között elôször Magyarországon
került a termékenység a reprodukciós szint alá,
az 1960-as évek elején pedig világviszonylatban is
hazánkban volt a legalacsonyabb a termékenység. Az
1970-es évek családpolitikai intézkedései rövid
ideig tartó, de jelentôs születésszám-emelkedést
eredményeztek az évtized közepén. Az 1980-as
és 90-es években azonban folytatódott a születésszám
alapvetôen csökkenô trendje. Az 1998. évi 97 300-as
születésszám történelmi minimumot jelent,
és mintegy 40%-kal alacsonyabb az egyszerû reprodukciót
biztosító szintnél.
Vajon hogyan egyeztethetô ez össze az erôsen gyermekcentrikus
beállítódással? Véleményem szerint
megfontolandók a következô körülmények:
a) A termékenységet magyarázó, közgazdasági
elméleteken alapuló nemzetközi összehasonlítások
az 1960-as és 1970-es években elôször csak különbözô
ismérvek (a mezôgazdaságban élô lakosság,
a nagyobb városokban élôk, az iskolázott nôk
aránya) alapján választották szét az
ún. "modern" és "hagyományos" társadalmakat.
A két pólusra nézve valóban jellemzô
volt az alacsony termékenység és haladóság
("modern"), illetve a magas termékenység és halandóság
("hagyományos"), a köztes mezô társadalmaiban
kirajzolódó termékenységi tendenciák
azonban már kevéssé voltak magyarázhatók.
Az elemzésekhez új tényezôk, új hipotézisek
bekapcsolását is szükségesnek tartották,
nevezetesen azt, hogy terméknységcsökkenést eredményez,
ha
- a gyermekszám tudatos egyéni, családi döntés
eredményévé válik, és a társadalmi
normák nem tiltják a születéskorlátozást,
valamint nem támogatják az igen nagy gyermekszámot;
- általánosan elfogadottá válik, hogy a
kisebb gyermekszám kedvezôbb;
- születéskorlátozási technikák, módszerek
állnak rendelkezésre.
A hazai néprajzi emlékek (vö. Tárkány
Szûcs, 1981), a két világháború közötti
szociográfusok kutatásai, de demográfusok számára
leginkább Andorka Rudolf Az ormánsági születéskorlátozás
története címû munkája (Andorka, 1975)
világítják meg, hogy a magyar termékenység
századelôn megkezdôdött csökkenése
alapvetôen rásimul ezekre a kritériumokra. Jelentôs
különbség van azonban abban, hogy a termékenység
látványos csökkenését a nyugat-európai
országok esetében csak a 70-es években lehetett érzékelni.
Okként a nôk munkába állásának
felgyorsulását szokás felhozni. A nôi munkavállalás
terjedése alapvetôen megváltoztatta a családi
relációkat, mivel a nôk életében egyre
nagyobb szerepet kezdtek betölteni olyan életcélok,
amelyek a szûk családi kereteken túllépnek és
csak kisebb létszámú család mellett valósíthatók
meg.
A nálunk jóval korábban megindult tendencia konkrét
okaként azonban a földhiányt lehet megjelölni,
pontosabban azt, hogy a jobbágyfelszabadítás után
elaprózódott kisparcellákon a gyermekek között
elosztható földek generációról generációra
csökkentek. A tömeges, ám az egészséget
kevésbé károsító módszereket,
technikákat még nélkülözô születéskorlátozás
célja tehát éppenséggel a meglévô
családi relációk, a tradíciók fenntartása
volt. A születéskorlátozás egy-egy faluban már
nem is "titkolt", "egyéni" döntés tárgyát
képezte, hanem "...egyéni akaratok és szándékok
fölött álló kötelezô magatartás(sá
vált), amit erkölcsi igazolással szentesít a
társadalom, és állandó morális éberséggel
vigyáz arra, hogy tagjai meg ne bontsák érvényét."
(Erdei, 1932) Ami ennek technikáit, módszereit illeti, azokat
elég kegyetlen módon alkalmazták - a fogamzásgátlástól
a magzatelhajtásig, olykor akár a gyermekgyilkosságig.
A gazdasági kényszerbôl alkalmazott születéskorlátozás
azonban nem csökkentette, hanem inkább emelte a gyermek értékét.
A
család belsô élete, a családi szerepek, a feleség
családon belüli funkciói változatlanul fennmaradtak.
A megszületett gyermeket mindig is örömmel fogadták,
hiszen a fiúgyermek a családban maradt felnôtt korában
is, munkaerôforrást jelentett és a vagyont gyarapította.
Emellett a gyermeket, mint örököst, mint az apa nevének
továbbvivôjét is üdvözölték.
Az asszonyok is akkor gyökeresedtek meg férjük családjában,
amikor elsô gyermeküket világra hozták. Sok helyen
próbaházassággal ellenôrizték, hogy az
asszony képes-e gyermekszülésre, és ha meddônek
bizonyult, a házasság megkötése elmaradhatott.
Elsô hallásra szinte paradoxonnak tûnik, hogy a viszonylag
korán megkezdôdött termékenységcsökkenés
inkább a gyermekcentrikus hagyományokat erôsítette.
b) Egy másik, Magyarországra jellegzetesen érvényes
sajátosságot a termékenységi és családtervezési
vizsgálatokkal lehet kimutatni. Ilyen vizsgálatok a Központi
Statisztikai Hivatalban rendszeresen készülnek, s arról
tájékoztatnak, hogy a gyermekvállalásban érintett
fiatal nôk (vagy párok) hány gyermeket kívánnak
a maguk számára. Az ún. kívánt gyermekszám
a már megszületett gyermek(ek) mellett tehát számol
azzal is, hogy a szülök hány további gyermeket
szeretnének. Mivel a mutató együttesen tartalmazza a
mindenkori tényleges termékenységi helyzetet és
a jövôre vonatkozó termékenységi preferenciákat,
értékébôl következtetni lehet a reprodukció
szempontjából lényeges befejezett termékenység
perspektívájára.
Általános tapasztalat, hogy Magyarországon sem
a családtervezésben, sem a megvalósított családnagyságban
nem jellemzô a szándékos gyermektelenség. (Egyes
európai országokban ez a prokreatív népesség
akár egynegyedére-egyharmadára is kiterjed.) Saját
vizsgálatunkban, amelyben 18 és 40 év közötti
férfiakat és nôket kérdeztünk (közöttük
nemcsak párkapcsolatban élôket, hanem - arányosan
- egyedülálló nôtleneket és hajadonokat,
családalapítás elôtt állókat is),
azt találtuk, hogy a gyermektelenség szinte teljesen hiányzik
a vizsgált generáció jövôre vonatkozó
terveibôl (S. Molnár, 1998). A nôknél 2,0-2,1
a kívánt gyermekszám átlaga; a KSH vizsgálatai
szerint a termékenységük befejezéséhez
közeledô 40-44 éveseknél azonban a megvalósulás
ennél alacsonyabb. Legtöbben kétgyermekes családot
kívánnak, és ténylegesen is az ilyen családtípus
a leggyakoribb. Elgondolkoztató, hogy a fiatalabb nôi csoportokban
többen szeretnének három, semmint csupán csak
egy gyermeket, a befejezett termékenységhez közeledve
azonban csökken a három gyermeket és növekszik
az egy gyermeket kívánók aránya. A 40 évesnél
idôsebb nôknél a három- és többgyermekesek
együttes aránya sem éri már el az egygyermekesekét.
Ez azt jelenti, hogy a vágyak, kívánságok némileg
meghaladják a tényleges gyakorlatot. E jelenség mögött
az anyagiak, a gyermeknevelés és a munkavállalás
összeegyeztetésének nehézségei, a lakásgondok
állnak. E problémák valóban nyomasztóak.
A KSH egy vizsgálata szerint például 1995-ben - a
Bokros-csomag hírére, amely arról tudósított,
hogy a gyermekellátások rendszere módosulni fog -
az egygyermekes családok 52%-a nyilatkozott úgy, hogy a további
gyermekekre vonatkozó elképzeléseiket újragondolják.
(Lakatos, 1996, 1997)
A szándékos gyermektelenség elenyészô
mértéke (ami nézetünk szerint a gyermekcentrikusság
egyik meghatározó jellemzôje) egybecseng rendszeresen
megismételt lakossági közvélemény-kutatásaink
eredményeivel. A gyermektelenség a közgondolkodás
szerint sem kívánatos élethelyzet a fiatal párok
számára, és ennek az attitûdnek az intenzitása
az elmúlt 20-25 évben gyakorlatilag változatlan.
Amint arról szó volt, Magyarországon elég
korán, a századelôn meggyökeresedett az a gondolkodásmód,
hogy a kisebb gyermekszám kedvezôbb - nemcsak gazdaságilag,
hanem a hagyományos családi relációk fenntartása,
megôrzése érdekében is. Ma a kérdést
úgy fogalmazhatnánk: hány gyermekkel tudják
kielégíteni a szülôk "gyermekcentrikus érzelmeiket";
egyáltalán, meg lehet-e határozni a gyermekek családon
belüli "optimális számát". Ez ma valóban
egyéni preferenciák kérdése, hiszen az érzelmi
igényeket, érzelmi szükségleteket akár
egy gyermek is kielégíti. Sokan azonban a gyermek érdekeit
is figyelembe veszik (kisebb korban: hogy legyen játszótársa,
felnôtt korban vagy a szülôk halála után:
hogy ne maradjon egyedül, család nélkül), s ezért
vállalkoznak két gyermekre (ez a leggyakoribb választás,
és ezt tartja a közgondolkodás is "normálisnak",
"ideálisnak" egy egészséges család számára),
és ha kevesen is, de vannak, akik kifejezetten nagy létszámú,
sokgyermekes családi együttesre vágynak.
c) A 90-es években új tendenciaként figyelhetô
meg, hogy a régebben viszonylag korai elsô házasságkötések
idôben kitolódnak. Az 1997. évi adatok szerint a férfiak
átlagosan 30 éves korban, a nôk pedig 27 éves
korban lépnek házasságra. Ezen belül az elôször
házasulók ennél fiatalabbak, de a nôtlenek még
így is átlagosan 26 éves korban, a hajadonok 24 éves
korban kötnek házasságot.
A fenti jelenség népesedési hatása a következô.
Mivel Magyarországon a gyermekvállalás elsôsorban
a házasságokhoz kapcsolódik, a hazai házasodási
szokások hosszú ideig elôsegítették a
gyermekek megszületését, és így fékezték
a termékenység csökkenô alapirányzatát.
A házasságkötések késleltetése
(késôbbi életkorra halasztása), átmeneti
vagy végleges elmaradása azonban ellentétesen hat
erre a tendenciára, mivel a házasságban élôk
alacsony arányán keresztül kedvezôtlenül
érinti a születések színvonalát. Ezt -
hasonlóan a számos európai országban tapasztalt
helyzethez - a házasságon kívül született
gyermekek növekvô aránya nem ellensúlyozza.
A házasságkötések késleltetése
tehát bizonyos fokig az elsô gyermekszülések halasztásával
jár együtt, hiszen ha egy anya az elsô gyermekét
késôbb (idôsebb korban) hozza világra, kevesebb
esély van arra, hogy termékeny életszakaszában
második (esetleg harmadik vagy további) gyermek szülésére
tudjon vállalkozni. Márpedig tény, hogy a késôbbi
házasságkötés és gyermekvállalás
miatt 1990 óta átlagosan 1,3 évvel emelkedett a házas
nôknek az elsô gyermekük megszületésekor betöltött
életkora. Az évrôl évre tapasztalt születésszám-csökkenést
azonban korántsem a gyermekcentrikus érzelmek lanyhulása
okozza, hanem az, hogy a 25 vagy 30 év feletti gyermekvállalás
nem tudja kompenzálni a fiatal korban elmaradt szülést.
Liberalizálódás - jogi és/vagy érintettségbeli,
érzelmi dimenziók
Az értékstruktúra változásaival
kapcsolatos kutatások egyik legmértéktartóbb
forrása, az Európai Értékrend Alapítvány
(EVS) 90-es évek elején készített (és
a 80-as években végzett vizsgálattal is összehasonlító)
felmérése jól jelezte a családi értékek
liberalizálódását. (Kerkhofs, 1993) A 16 országra
kiterjedô kutatás egyértelmûen mutatta, hogy
a családot mindenütt a legfontosabb értéknek
ítélték az emberek, a sikeres házasság
biztosítékának pedig a hûséget, a toleranciát,
a kölcsönös megbecsülést tartották, valamint
azt, hogy a házaspárnak legyenek gyermekei. A házasságot
mint intézményt mégis többen tartották
már némileg elavultnak mint 10 évvel korábban,
elfogadottabbá vált a válás, a házasság
elôtti és a házasságon kívüli szexuális
kapcsolat, a mûvi abortusz, továbbá az, ha egy egyedülálló
nô gyermeket akar. A tapasztalt értékrendbeli különbségek
Nyugat-Európában sem a jövedelemmel, sem a foglalkozással
nem mutattak összefüggést, s a városi és
falusi lakosság között sem tapasztaltak jellegzetes eltérést.
Ezek az újonnan formálódó értékek
homogenitására utalnak. Egyedül az életkor változója
differenciálta a mentalitásbeli különbségeket.
Elsôsorban ez, vagy még inkább a nemzedéki hovatartozás
(a második világháború elôtt, az 1940-1960
között és az annál késôbb születettek)
szerint mutatkoztak olyan választóvonalak, amelyek alapján
a kutatók azt a következtetést vonták le: nem
valószínû, hogy a "mai fiatalok" az idô múlásával
apáik látásmódját teszik magukévá.
A két aspektus - a családi értékek liberalizálódása,
modernizálódása a közgondolkodásban egyik
oldalról, s az egyéni életvezetés, az egyéni,
családi tervek, szándékok, döntések a
másik oldalról - azonban az európai országokban
sem simulnak pontosan egymásra. A kutatások ma még
azt sem tudják valószínûsíteni, melyik
szférának van primátusa. A hatás feltehetôen
két irányban érvényesül. A közvéleményben
liberalizálódó értékek - például
a tolerancia az elváltak, a házasságkötés
nélkül együttélôk, a leányanyák
iránt - bátorítóan hatnak azokra, akik elszakadnak
a hagyományos szokásoktól, elôírásoktól.
De ez megfordítva is igaz: az elváltak, az élettársi
kapcsolatban élôk, a leányanyák számának
növekedése e jelenségeket a közvélemény
szemében is megszokottabbakká teszik, s az emberek toleránsabbá,
elfogadóbbá válnak irántuk. Ebben az összjátékban
azonban már nagyon jelentôs különbségek mutatkozhatnak
az egyes országok, nemzetek között, és azok minden
bizonnyal nem függetlenek az adott országok más jellemzôitôl,
pl. múltjától, gazdasági színvonalától,
a politikai légkörtôl és irányoktól,
ideológiáktól stb. Mindezek a nemzetközi összehasonlításokat
megnehezítik.
Egy, a 90-es évek elején készített magyar
vizsgálat, amely a 20-35 év közötti nôk és
20-40 év közötti férfiak országos mintáján
készült (Vukovich és tsai 1994, S. Molnár, 1997/b)
azt támasztja alá, hogy a családi értékek
bizonyosfajta liberalizálódása a fiatal felnôttek
generációjában nálunk is kimutatható.
(Ezt a mindennapi életben valamennyien tapasztalhatjuk. Jó
néhány évtizeddel ezelôtt az emberek többnyire
még diszkriminatív módon ítélték
meg az elváltakat, a "vadházasságban" élôket,
a "megesett lányokat", a "törvénytelen gyerekeket" -
ennek ma már alig vannak jelei.)
Az említett vizsgálat kérdôívén
a családi életformákra, a gyermekvállalásra
és a gyermekes nôk munkavállalására vonatkozó
általános attitûdök vizsgálatát
szolgáló kérdések egy, a hagyományos
családkép és egy lazább, nyitottabb, "modernebb"
modell ellentéte mentén helyezkednek el. A válaszmegoszlások
alapján nehéz megnevezni olyan, társadalmilag jól
körülírható rétegeket vagy csoportokat,
amelyekre egyértelmûen és kizárólag tradicionális,
illetve amelyekre kifejezetten csak "modern"-nek nevezhetô attitûdök
elfogadása jellemzô; elsô megközelítésben
úgy tûnik, hogy a vizsgált kérdésekben
meglehetôsen nagy az inkonzisztencia. A családi együttéléssel
kapcsolatos általános vélemények és
a személyes választások kapcsolatáról
végzett elemzések azonban inkább azt támasztják
alá, hogy a fiatal felnôttek generációjának
nagy többsége
jogi szempontból a családi élet
liberális szabályozásának a híve,
legszemélyesebb
kapcsolataiban azonban inkább tradicionális elveket vall.
Óriási többség utasítja el a válás
esetleges tilalmát vagy megszigorítását, és
a többség nem ért egyet az élettársi kapcsolatot
(vagy a válást) erkölcsileg elítélô
állásponttal sem. Ha azonban egy kérdés a családot,
mint a konkrét válaszadó és partnere, házastársa,
gyermekei személyes ügyét közelíti meg,
a tradicionális értékek elfogadásának
elsöprô többsége tapasztalható.
A legtöbb kérdésben - csakúgy, mint az EVS-vizsgálatban
- nincsen különbség a férfiak és nôk
attitûdjei, értékválasztásai között.
Hasonló a helyzet a családi állapottal. Bár
a házasok (és a gyermekesek) hajlamosak egy fokkal tradicionálisabb
véleményt hangoztatni, az élettársi kapcsolatot
már próbáltak, illetve az elváltak pedig némileg
szkeptikusabbak a házasság intézményével
szemben, ez nem determinisztikus összefüggés. A nem és
a családi állapot, a családi körülmények
szerint tehát nincsen éles különbség abban,
hogy míg a családi életforma megválasztását
liberálisan ítéli meg a vizsgált korosztály
("jó a házasság, de jó az élettársi
kapcsolat is", "a válást nem kell elkapkodni, de tiltani
sem szabad", "mindenki élhessen úgy, ahogy akar"), addig
a család belsô életét, a családi harmóniát,
a családtagok egymáshoz való viszonyát illetôen
inkább a hagyományos értékek dominanciájáról
beszélhetünk. Megjegyzem, ez nem teljesen magától
értetôdô. Az életcélok érvényesítésének
szándéka, a karrierorientáltság, az individualizáció
- amelyek e fiatal generációnál ugyancsak kimutathatóan
jelen vannak - akár háttérbe is szoríthatnák
a család belsô életét szabályozó
hagyományos értékeket és normákat (mint
amilyen pl. a szülôi tekintély megkövetelése,
az egymásért hozott áldozatok vállalásának
kötelezô jellege stb.). Bár erre is vannak jelek, a generációban
ma még nem mondható általánosnak.
A család és a munka, a hivatás
A nyugat-európai országokban a családi magatartások
alakulását magyarázva sok demográfus és
szociológus kiemelt szerepet tulajdonít a nôk keresô
tevékenységének, annak, hogy ez nemcsak általánossá
vált, hanem éppenséggel ez változtatta meg
a család, a gyermek fontosságát a nôk értékrendjében,
ami azután magával hozta az addigi családi normák
általános fellazulását.
Amint az ismert, a nôk helyzete másképp alakult
a nyugat-európai, illetve a piacgazdaságra az elmúlt
évtized során áttérô, volt szocialista
országokban. Észak- és Nyugat-Európa számos
országában a nôk szerves fejlôdés eredményeként
léptek ki a családi szerepkörbôl, ezért
törekvéseiket a közgondolkodás is kedvezôbben
fogadja. Az erôltetett "egyenjogúsítást" folytató
volt szocialista országokban azonban a nôi munkavállalást
hosszú ideig valóban kényszernek tekintették
az emberek. A 70-es években készült lakossági
közvélemény-kutatások szerint is még többségi
vélemény volt, hogy a nôk - ha anyagilag megengedhetnék
maguknak - szívesebben maradnának otthon, s ez a családi
életre, a családok gyermekszámára, a konfliktusok,
a válások elkerülésére is jótékonyan
hatna.
A 80-as évektôl kezdve e felfogásban már
gyökeres változás volt tapasztalható: a munkaképes
korú nôknek csak egy kisebb része - Magyarországon
például nem egészen egyötöde - vélte
úgy: a munkavállalás a nôk számára
kényszer. 1991-ben a kisgyermekes anyák többsége
úgy nyilatkozott: akkor sem maradna otthon, ha férje jól
keresne, és el tudná tartani a családot. 1993-ban
a 40 évesnél fiatalabb nôk több mint 70%-a, az
ugyanilyen korú férfiak 63%-a adott igazat azoknak az asszonyoknak,
akik magas jövedelmû férj mellett is dolgozni akarnának
- legalább részmunkaidôben. Több mint 60%-uk azonosult
azzal az állásponttal, hogy "vannak ugyan szülôi
kötelességek, de az életcélokról nem kell
lemondani a gyermekek miatt".
A 90-es évek adatai - az 1970-es és az 1980-as években
készített közvélemény-kutatások
eredményeihez képest - éppen a nôk, az anyák
munkavállalása tekintetében mutatják a legnagyobb
szemléletmódbeli változást. Ebben természetesen
szerepe van a korszellem változásának, modernizálódásának,
de belejátszik a nôk iskolai végzettségének,
szakképzettségének emelkedése is, amibôl
következôen a nôk egyre inkább a férfiak
valódi "versenytársaivá" válnak a munkaerôpiacon.
De a "munka értékének" növekedésében
nem lebecsülendô a munkahely elveszítésétôl,
a munkanélküliségtôl való félelem
sem. Ez természetesen nemcsak a nôket érinti. Tanulságosak
ebben a vonatkozásban is az 1996. évi mikrocenzus adatai.
Eszerint jelentôsen eltér a férfiak és nôk
munkavállalási stratégiája. Az alkalmazottként
dolgozó férfiak 42%-át szövetkezeti vagy magántulajdonú
cég, míg 35%-át az állami szféra foglalkoztatta
az adott évben. A nôk esetében ezek az arányok
megfordulnak. Körükben az állami tulajdonú munkáltatók
aránya 51%, a szövetkezeti és magáncégeké
33% volt. A mögöttes ok az, hogy a férfiak elsôsorban
a magasabb jövedelmet (jóllehet, bizonytalanabb státust)
jelentô magángazdaságokat célozzák meg,
míg a nôk inkább a kisebb jövedelmû, de
biztosabb állásokat részesítik elônyben.
Ez a házasfelekre is érvényes: kihasználva
mindkét szféra elônyeit, a férj biztosítja
a család számára a nagyobb keresetet, a feleség
pedig a - többnyire a családi kedvezményeket is inkább
garantáló - biztos állást. A munkavállalás
kockázatai ily módon a családi kohéziót,
az egymásért való felelôsségvállalást
erôsítik, ami elsôrendû eleme az ún. "tradicionális
családi értékek"-nek.
Az anyák, feleségek munkavállalásával
kapcsolatban szokás felvetni a háztartás és
a gyermeknevelés ellátásának nehézségeit.
Ez valóban súlyos kérdés; a modern társadalmakban
a gyermeket vállaló családok, különösképpen
az anyák nagy anyagi hátrányt szenvednek és
sok többletterhet hordoznak a vállukon. Ez a munkatöbblet
annál is inkább nagy, mert pl. a magyar vizsgálat
szerint a "jól vezetett háztartás" igénye az
egyik legfontosabb eleme a családi értékek rendszerének.
Már-már meglepô, hogy a jó háztartás
ideálképe - mint a "sikeres házasság" egyik
fô kritériuma - erôsen él a mai 40 éves
és fiatalabb korosztály egy nagyon markáns rétegében
is, fôképp a relatíve alacsonyabban iskolázott
(8 osztályt vagy szakmunkásiskolát végzett),
vidéki, házas, gyermekes, fizikai foglalkozású
csoportokban (és valamivel kevésbé a fôvárosiak,
a legalább érettségizettek, a szellemi foglalkozásúak,
az egyedülállók, illetve gyermektelenek körében).
Érdekes ugyanakkor, hogy "a háztartási munkák
férj-feleség közötti egyenlô megosztásának"
igénye és a tradicionális vagy modernebb szemléletmód,
családi életvezetés között nem lehet erôs
összefüggést felfedezni. A nôk többsége
- függetlenül társadalmi helyzetétôl, iskolázottságától,
szemléletmódjától - egyáltalán
nem tartja fontosnak, hogy ezeket a tennivalókat egyenlô arányban
ossza meg a házaspár; elégedettek azzal, ha a férj
legalább egy kis részt vállal e feladatokból,
elfogadják és természetesnek veszik a hagyományos
nôi szerepet, még akkor is, ha a munkavállalás
és a háztartásvezetés összeegyeztetése
nem könnyû. Ez arra vall, hogy jóllehet a háztartási
munkák egyenlô, igazságos megosztását
a nômozgalmak (és nem ritkán a szakirodalom) is az
egyenjogúság egyik legfontosabb kritériumának
tekintik, ez az igény a magyar nôk körében nem
vált általánossá. Ez azért is figyelemre
méltó, mert munkaerôpiaci részvételük
elég magas, és - mint vizsgálataink alátámasztják
- ez nem kizárólag kényszerbôl történik.
A nemzetközi összehasonlítások azonban ezúttal
is elgondolkoztatóak. Míg az otthon, a család, valamint
az állás, a munka, a hivatás
alternatíváját
illetôen Magyarországon és Olaszországban inkább
az elôbbi felé billen a preferenciák mérlege,
más a helyzet Svédországban (ahol a munkavállaló
nôk aránya ugyancsak magas). Ott a közvélemény
gyakorlatilag elutasítja ennek a két aspektusnak a szembeállítását.
Inkább azt fogadják el, hogy "kinek-kinek a saját
maga által választott életforma a legmegfelelôbb,
ezt kívülrôl nincs jogunk megítélni". Elhárítják
az állásfoglalást abban, hogy
"általánosságban
mi a jó, a megfelelô a nôk számára", az
otthonmaradás-e vagy pedig a munkavállalás, mivel
a kétfajta választást egyenértékûnek
tartják. (Vö. GfK Hungária Piackutató Intézet
adattára, 1995) Szerintem ez például egy elég
jelentôs, a szocio-kulturális háttérrel erôsen
összefüggô különbség a hagyományokat
jobban ôrzô magyarországi és olaszországi,
valamint a svédországi közgondolkodásban.
A kutatások perspektívájáról
Az elmondottakkal talán sikerült érzékeltetni,
hogy az egyes országokban mind a családi életformák,
mind pedig az ún. családi értékek, valamint
e két szféra közötti kapcsolatok igen nagy változatosságával
találkozhatunk. A londoni Gazdasági Társadalmi Kutatások
Tanácsa és a Világtársadalom Alapítvány
(Zürich) által támogatott nagyszabású
projekt (ennek részleteirôl számol be D. A. Coleman
idézett
munkája) például éppenséggel annak vizsgálatára
irányul, hogy jóllehet a gyermekvállalási hajlandóság
általános csökkenése tapasztalható, ez
korántsem jelenti, hogy az európai országok - beleértve
ebbe most már a kelet-európai országokat is - minden
tekintetben azonos családi értékeket vallanak, s hogy
választott életformáik valamiféle "példának
tekinthetô" modellt követnének. Nincsen tehát
arról szó, hogy azok a családi életformák,
amelyek kezdetben elsôsorban a skandináv országokban
kezdtek kialakulni, csupán bizonyos "idôbeli késleltetéssel",
de a többi országban is hasonló változásokon
mennek majd keresztül. Az értékek és magatartások
nemzetközi térképe inkább arra utal, hogy a második
demográfiai átmenet idôszakában e tekintetben
Európa inkább sokszínûbb lett, mintsem egységesült.
A család, a házasság általános válságáról
szóló, kategorikus megközelítésmód
nem kellôen érzékeny a differenciák iránt.
Így óhatatlanul elzárja magát attól
a lehetôségtôl, hogy ezt a "sokszínûséget",
az országok, régiók, népcsoportok közötti
különbségeket figyelje meg, és ezek okai után
kutasson.
Pedig azt hiszem, a kutatás egyik legérdekesebb feladata
éppen annak vizsgálata: mi okozhatja, hogy egymáshoz
nagyon közel élô, egymáshoz nagyon hasonlító
népességek ugyanazon társadalmi kihívásokra
eltérô értékrenddel reagálnak és/vagy
azokra eltérô demográfiai válaszokat adnak.
Hivatkozások
Adatforrások:
Demográfiai évkönyvek (KSH), éves EUROSTAT-kiadványok.
Népmozgalom (Legfrissebb adatok, KSH)
Ki hol aktív? Mikrocenzus, 1996, KSH
Andorka Rudolf: Az ormánsági születéskorlátozás
története. Valóság, 1975/6, 45-61. Gyermekszám
a fejlett országokban. Gondolat, 1987.
Coleman, D.: Konvergencia és divergencia az európai népesedési
magatartásban. Demográfia 2-3. 1998.
Cseh-Szombathy László: Családi értékek.
Akadémiai székfoglaló, 1994.
Erdei Ferenc: Magyar falu. Budapest, 1932.
Gallup Poll: Nemzetközi vizsgálat adatai a családi
értékekkel kapcsolatban. Manchin Róbert szíves
közlése, kézirat, 1997.
Kamarás Ferenc: Európai Termékenységi és
Családvizsgálat Magyarországon. Demográfia,
1995/4, 309-339.
Kerkhofs, J.: Közvélemény-kutatás az értékekrôl.
HVG, 1993. január 2. 92-95.
Lakatos Judit: Visszatérés a munkaerôpiacra a gyermekgondozási
idô letelte után. Statisztikai Szemle, 1996/7. 565-576. Munkaerôpiaci
pozíció és gyermekvállalás. Statisztikai
Szemle, 1997/11. 954-960.
Lesthaeghe, R.: A century of demographic and cultural change in Western
Europe: an axploration of underlying dimension. Population and Development
Review, vol. 9. No. 3, 411-435. 1983.
Lesthaeghe, R.-Wilson, C.: Les modes de production, la laicisation
et le rhytm de baisse de la fécondité en Europe de l'Ouest
de 1870 á 1930. Population, vol. 37. No. 3, 623-646. 1982.
S. Molnár Edit: Gyermeküket egyedül nevelô és
kétszülôs családban élô anyák
szülôi, családi attitûdjeinek vizsgálata.
OTKA zárótanulmány, kézirat. 1997/a. Értékorientációk
a 20-40 év közötti korosztály életforma-választásaiban
és családi életvezetésében. OTKA - mûhelytanulmány,
kézirat. 1997/b. A munkahely biztonsága és a gyermekvállalás
konfliktusai a 18-40 éves férfiak és nôk körében.
Demográfia, 1998/2-3, 206-233.
S. Molnár Edit-Pongrácz Tiborné: Az 1987. októberi,
népesedési témákról készült
közvélemény-kutatás fôbb eredményei.
Demográfia, 1997/4. 308-341. Házasságon kívüli
szülések Európában és Magyarországon
az 1990-es években. Szociológiai Szemle, 1998/2-3.
S. Molnár Edit-Pongrácz Tiborné-Kamarás
Ferenc-Hablicsek László: Házasságon kívüli
szülések. KSH NKI Kutatási jelentései, 1998/63.
Pongrácz Tiborné-S. Molnár Edit: Kisgyermekes
anyák és apák szülôi, családi attitûdjei
négy európai országban. KSH NKI Kutatási Jelentései,
1994/52.
Seres Attila: Ritkán jár az olasz gólya. (Ismertetés
olasz demográfusok és szociológusok értékeléseibôl.)
Népszabadság, 1998. január 6., 6.
Tárkány Szûcs Ernô: Magyar jogi népszokások.
Társadalomtudományi Könyvtár, Gondolat, 1981.
Tóth Olga: Házasság és gyermek: vélekedés
és viselkedés. Századvég, 1998. Tél,
80-93.
Vukovich György-Cseh-Szombathy László-S. Molnár
Edit-Pongrácz Tiborné-Utasi Ágnes:
Családi értékek - családi normák.
In: Magyarország átalakulóban. Népjóléti
Minisztérium kiadványa, 1994.
Függelék
Táblázatok
Az itt következô táblázatok azokból
a kérdôív-kérdésekbôl mutatnak
meg néhányat, amelyeket a KSH Népességtudományi
Kutató Intézetében a családi értékekkel
kapcsolatos, Pongrácz Tibornéval közösen végzett
kutatásainkban alkalmaztunk.
1. táblázat. Saját életében mennyire
tartja fontosnak, meghatározónak
a következô dolgokat? (1991)
(Ötfokú osztályzatok átszámítása
100 fokú skálára)
Kisgyermekes apák és anyák véleménye
Magyar-ország | Orosz-
ország |
Lengyel-
ország |
Németország
volt Kelet- volt Nyugat- |
|||||||
anya | apa | anya | apa | anya | apa | anya | apa | anya | apa | |
01 Gyermek/ek | 99 | 97 | 97 | 93 | 98 | 98 | 96 | 95 | 95 | 94 |
02. Szeretet | 97 | 92 | 86 | 81 | 93 | 92 | 92 | 91 | 92 | 90 |
03. Család | 94 | 96 | 94 | 90 | 97 | 97 | 95 | 95 | 93 | 94 |
04. Becsületesség | 95 | 91 | 86 | 84 | 92 | 89 | 91 | 89 | 89 | 87 |
05. Házasság | 94 | 93 | 85 | 82 | 85 | 94 | 85 | 86 | 90 | 91 |
06. Szabadság | 92 | 91 | 83 | 85 | 92 | 94 | 78 | 77 | 84 | 86 |
07. Barátság | 85 | 84 | 83 | 82 | 87 | 85 | 83 | 82 | 85 | 84 |
08. Mûveltség | 83 | 82 | 71 | 68 | 71 | 68 | 81 | 80 | 75 | 77 |
09. Szorgalom | 83 | 81 | 73 | 70 | 76 | 86 | 76 | 79 | 71 | 73 |
10. Szabadidô | 83 | 78 | 80 | 76 | 80 | 79 | 78 | 78 | 78 | 77 |
11. Fegyelem | 81 | 79 | 71 | 72 | 76 | 76 | 73 | 73 | 69 | 70 |
12. Egyéni függetlenség | 79 | 82 | 79 | 86 | 88 | 90 | 68 | 69 | 75 | 76 |
13. Haza | 75 | 76 | 73 | 76 | 76 | 78 | 66 | 65 | 51 | 59 |
14. Nemzeti érzés | 74 | 74 | n. a. | 74 | 75 | 43 | 46 | 44 | 45 | |
15. Önmegvalósítás | 70 | 76 | 60 | 73 | 73 | 78 | 70 | 73 | 59 | 71 |
16. Hagyomány | 64 | 71 | 45 | 63 | 76 | 70 | 44 | 48 | 48 | 49 |
17. Tolerancia (kisebbségek) | 64 | 65 | 47 | 44 | 68 | 69 | 61 | 61 | 70 | 68 |
18. Hivatás, foglalkozás | 62 | 80 | 64 | 79 | 70 | 82 | 77 | 91 | 56 | 81 |
19. Szolidaritás | 65 | 61 | 56 | 58 | 75 | 78 | 64 | 63 | 71 | 71 |
20. Alkotás, kreativitás | 62 | 69 | 52 | 66 | 76 | 78 | 60 | 62 | 67 | 63 |
21. Közéleti aktivitás | 58 | 64 | 62 | 62 | 79 | 85 | 72 | 74 | 74 | 76 |
22. Vallás | 49 | 42 | 50 | 37 | 75 | 65 | 18 | 16 | 46 | 40 |
2. táblázat. Mennyire tartja jónak, megfelelônek a következô családi életformákat? (1992-1995)
(Ötfokú osztályzatok átszámítása
100-as skálára)
Családi életformák |
Házas anyák (1992) |
Egyedülálló anyák
(1995) |
Élettársi kapcsolatban élô
anyák
(1995) |
Házasságon kívül szült,
de a gyermek születése után házasságot kötött anyák (1995) |
Teljesen egyedül élni | 31 | 37 | 19 | 16 |
Szoros kapcsolatban az apával, de nem lakni együtt |
17 |
42 |
29 |
27 |
Élettársi kapcsolatban élni | 54 | 69 | 88 | 75 |
Házasságban élni | 98 | 82 | 85 | 98 |
3. táblázat. Mennyire ért egyet a következô
állításokkal?
(Egyetértés-index: -100-tól +100-ig terjedô
skála)
Lakossági közvélemény-kutatás és
20-40 év közöttiek mintája, 1993 (egyetértés
index)
Vélemények
Fiatal felnôttek
mintája
férfiak | nôk | ||
Az, ha egy férfi és egy nô együtt él házasságkötés nélkül, erkölcsileg nem elfogadható |
-37 |
-65 |
-66 |
Kevesebb lenne a válás, ha a nôk csak
a gyermekneveléssel, a háztartással foglalkoznának, nem járnának el dolgozni |
12 | -10 | -18 |
Ha már egyszer elvált valaki, helyesebb, ha nem próbálkozik újra házassággal, hanem az élettársi kapcsolatot választja | -31 | -57 | -52 |
Igazuk van a nôknek, ha akkor is szívesen dolgoznának legalább részmunkaidôben, ha kényelmesen meg tudnának élni a férj fizetésébôl | 38 | 45 | 62 |
Egyáltalán nem lenne szabad megengedni a válást, mert a házasság egy életre szól | -62 | -86 | -86 |
Ma már a gyermekek számára mindegy, hogy szüleik há-zasságot kötöttek-e, vagy élettársi kapcsolatban élnek | -62 | -26 | -18 |
Nem lenne helyes megszigorítani a válást, módot kell adni az újrakezdésre | 44 | 67 | 69 |
Az lenne helyes, ha az élettársi kapcsolatot ugyanúgy védenék a törvények, mint a házasságot | 32 | 41 | 58 |
Csak az a gyermek kap igazán jó nevelést, akinek az anyja otthon van, nem dolgozik | -39 | -56 | -63 |
Ha már egyszer felmerült a válás gondolata, jobb, ha nem várnak vele | 1 | -24 | -20 |
A házasság ma már elavult intézmény | n. a. | -87 | -87 |
Vannak ugyan szülôi kötelességek, de az életcélokról nem kell lemondani a gyermekek miatt | n. a. | 33 | 51 |
Ha az élettársi kapcsolatból gyermek is származik, az élet-társaknak feltétlenül házasságot kellene kötniük (11) | 77 | -44 | -49 |
4. táblázat. Mennyire tartja fontosnak a sikeres házassághoz a következô dolgokat?
A nem fontosnak és a nagyon fontosnak tartott jellemzôk
választása százalékban
20-40 éves férfiak és nôk, 1993
Jellemzôk | Nem fontos | Nagyon fontos | ||
férfi | nô | férfi | nô | |
Kölcsönös tisztelet és megbecsülés | 00 | 00 | 52 | 61 |
Legyen gyermekük | 06 | 06 | 50 | 55 |
Megértés, tolerancia | 02 | 01 | 48 | 56 |
Hûség | 02 | 02 | 46 | 54 |
Boldog szexuális élet | 00 | 01 | 51 | 49 |
Önálló élet (apóstól, anyóstól független) | 17 | 13 | 38 | 45 |
Megfelelô jövedelem | 07 | 06 | 37 | 29 |
Jól vezetett háztartás | 07 | 08 | 23 | 20 |
Közös ízlés, érdeklôdés | 19 | 18 | 12 | 12 |
Háztartási munkák megosztása | 18 | 20 | 11 | 12 |
Azonos mûveltség | 39 | 33 | 06 | 07 |
Hasonló társadalmi háttér | 57 | 54 | 05 | 04 |
Azonos vallási meggyôzôdés | 79 | 74 | 04 | 03 |
Hasonló politikai nézet | 80 | 74 | 02 | 02 |
5. táblázat. A kártyákon olyan dolgok szerepelnek, amelyekre az ember a gyermekeit nevelheti. Válassza ki közülük azt az ötöt, amelyeket Ön különösen fontosnak tart.
(A tulajdonságok kiválasztásának arányai százalékban)
20-40 éves férfiak és nôk, 1993
Tulajdonságok | Férfi | Nô |
Szorgalom | 80 | 81 |
Kötelességtudat | 68 | 72 |
Türelem, megértés mások iránt | 59 | 73 |
Jó modor | 60 | 58 |
Takarékosság | 46 | 45 |
Engedelmesség | 34 | 32 |
Következetesség | 30 | 31 |
Önzetlenség | 25 | 25 |
Humanizmus | 20 | 21 |
Fantázia | 22 | 17 |
Függetlenség | 20 | 17 |
Kemény munka | 21 | 12 |
Nemzeti érzés | 09 | 08 |
Vallásos meggyôzôdés | 04 | 07 |
6. táblázat. Most olyan, családi élettel
kapcsolatos magatartásformákat fogok felolvasni, amelyek
választásra kényszeríthetik az embert. Arra
kérem, mindegyik esetben mondja meg, melyik áll közelebb
az Ön véleményéhez
A 20-40 év közötti férfiak és nôk
választásai, százalékban, 1993
A változó neve | Tradicionális választások | "Modern" választások | ||
férfi | nô | férfi | nô | |
EGYALDOZ | 88 | 88 | 08 | 09 |
ONFELALD | 80 | 77 | 15 | 19 |
TOPGYER | 76 | 74 | 21 | 24 |
TEKINTEL | 70 | 67 | 25 | 28 |
GAZJOLET | 65 | 67 | 32 | 29 |
KORVEL | 60 | 54 | 37 | 42 |
OSZINTE | 54 | 55 | 43 | 44 |
JOTTESZE | 50 | 50 | 38 | 37 |
KORVEL
1 - Törekedni kell arra, hogy a környezetnek, az ismerôsöknek
jó véleménye legyen az ember családjáról.
2 - Nem kell törôdni azzal, hogy a környezet, az ismerôsök
mit mondanak az ember családjáról.
TEKINTEL
1 - Az eredményes gyermeknevelés alapja, hogy a szülônek
tekintélye legyen a gyermek elôtt, és megkövetelje,
hogy a gyermek engedelmeskedjen.
2 - A mai világban nem vezet eredményre, ha a szülô
tekintéllyel akar nevelni, és gyermekétôl engedelmességet
követel.
ONFELALD
1 - Kisebb vágyainkról is le kell mondani, ha azok a
családi élet nyugalmát, rendjét veszélyeztetik.
2 - Nyugodtan kövessük vágyainkat. Nem kell állandóan
az esetleges következményekre gondolni.
OSZINTE
1 - Az igazi házassági, patneri kapcsolat az, amikor
nincs semmiféle titok a házastársak, partnerek elôtt.
2 - Nem jó, ha az ember mindent elmond, még házastársa,
partnere elôtt is lehetnek titkai.
GAZJOLET
1 - Igazi megelégedettség csak abban a családban
lehet, ahol a költségesebb igényeket is ki tudják
elégíteni.
2 - Az igazi megelégedettséghez nem szükséges
az, hogy anyagi jólétben éljen a család.
EGYALDOZ
1 - A családban kötelesség, hogy a felnôttek
egymásért is áldozatokat hozzanak.
2 - A felnôtteknek nem kötelessége egy családban,
hogy áldozatokat hozzanak egymásért.
JOTTESZE
1 - A családi életnek nem tesz jót, ha változtatunk,
kísérletezünk, keressük az újat.
2 - A családi életnek az nem tesz jót, ha rendszerességre,
állandóságra törekszünk.
TOPGYER
1 - A családi döntéseknél - például
a gyermekvállalásnál - elég sokat kell töprengeni,
gondolkodni, mert számításba kell venni az akadályokat,
a lehetôségeket.
2 - A családi élet alakulása kiszámíthatatlan,
ezért nincs értelme a sok töprengésnek, ösztöneinkre
kell bízni magunkat.
7. táblázat. Kinek jobb az életben? A gyermekeseknek
vagy a gyermekteleneknek? százalék
Azoknak jobb... | Kisgyermekes szülôk mintája, 1991 | Lakossági minta, 1995 | ||
anyák | apák | nôk | férfiak | |
Akiknek vannak gyermekei | 89 | 84 | 78 | 70 |
Akiknek nincsenek gyermekei | 11 | 16 | 22 | 30 |
8. táblázat. Mennyire jó, ha egy házaspárnak
X gyermeke van? (Ötfokú osztályzatok átszámítása
100-as skálára) Lakossági közvélemény-kutatások
(100 fokú skálán)
Ha a házaspárnak... | 1989 | 1995 | 1997 |
Nincs gyermeke | 16 | 17 | 13 |
Egy gyermeke van | 62 | 57 | 51 |
Két gyermeke van | 78 | 77 | 78 |
Három gyermeke van | 65 | 58 | 68 |
Négy vagy több gyermeke van | 39 | 34 | 40 |
9. táblázat. A létra egyik végpontján
a munka, a hivatás áll, a másik végpontján
pedig a család, a magánélet. Jelölje meg, hogy
- ezek fontossága szempontjából - hol helyezi el saját
álláspontját. (Akinek a számára egyformán
fontos mindkettô, az a 0 pontot jelöli.)
Kisgyermekes apák és anyák véleménymegoszlásai,
1991
Vélemények |
Magyar- ország |
Orosz- ország |
Lengyel- ország |
Volt
Kelet-Német- ország |
Volt Nyugat-Német-
ország |
a) A munka, a hivatás fontosabb mint a család, a magánélet | |||||
- anyák | 00,6 | 10,8 | 03,7 | 11,9 | 12,5 |
- apák | 06,6 | 22,9 | 08,2 | 19,1 | 23,8 |
b) A munka, a hivatás és a család a magánélet egyformán fontosak | |||||
- anyák | 19,1 | 24,5 | 14,5 | 43,0 | 26,8 |
- apák | 32,8 | 38,3 | 32,4 | 48,9 | 37,4 |
c) A család, a magánélet fontosabb
mint a munka,
a hivatás |
|||||
- anyák | 80,3 | 64,7 | 81,8 | 46,1 | 60,7 |
- apák | 80,3 | 64,7 | 81,8 | 46,1 | 60,7 |
10. táblázat. A 9. tábla kérdésének
megismétlése 1998-ban,
18-40 év közötti férfiak és nôk
véleménye, százalékban
"Minek van nagyobb szerepe az életben?"
A családi élet, magánélet | A munka, a hivatás | |||||
Év | sokkal fontosabb | fontosabb | Egyformán fontos mindkettô | fontosabb | sokkal fontosabb | |
Házas apák | 1991 | 32,5 | 27,9 | 32,7 | 4,7 | 1,9 |
1998 | 26,7 | 31,3 | 37,1 | 4,3 | 0,6 | |
Házas anyák | 1991 | 54,5 | 25,8 | 19,0 | 0,5 | 0,1 |
1998 | 46,5 | 27,7 | 25,3 | 0,6 | - | |
Összes férfi | 1998 | 20,3 | 28,9 | 38,9 | 9,0 | 2,9 |
Összes nô | 1998 | 37,9 | 26,1 | 30,9 | 4,0 | 1,1 |
11. táblázat. Ha a férj keresetébôl
meg tudna élni a család, mit választana? Azt, hogy
a feleség... (százalékban)
Év | Otthon maradna | Részmunkaidôben dolgozna | Teljes munkaidôben dolgozna | |
Házas apák | 1991 | 56,3 | 35,3 | 06,0 |
1998 | 57,7 | 33,5 | 08,8 | |
Házas anyák | 1991 | 33,9 | 52,3 | 13,8 |
1998 | 28,8 | 50,6 | 20,6 | |
Összes férfi | 1998 | 55,2 | 33,5 | 11,3 |
Összes nô | 1998 | 25,8 | 50,7 | 23,5 |
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu