Az elmúlt tizenöt évben a francia nyelvû társadalomtudományi munkákban a társadalmi rétegek vizsgálatának új megközelítései alakultak ki. Az új látásmód kialakulása különféle forrásokból táplálkozott, de alapvetôen két csapáson haladt. A korábban általánosnak tekinthetô szemlélet kritikáját adta, s új javaslatokkal jelentkezett a francia szociológia egyik - Pierre Bourdieu-tôl távolodó - iránya. A másik, a korábbi rétegzôdésvizsgálatok módszertanát megkérdôjelezô, erôteljes és kifejezetten provokatív módon megfogalmazott kihívás a mikrotörténelem felôl érkezett. Az alábbiakban áttekintem, mit hozott e két áramlat a jelzett kutatási területen.[1] Két, a maga nemében klasszikus munka bemutatásán keresztül kívánom megközelíteni a kérdést, hogy a mára széles körben megkérdôjelezett korábbi réteg-, illetve rétegzôdésvizsgálatok, valamint a társadalmi csoportképzôdés, rétegzôdés folyamatait kizárólag diszkurzív jelenségeknek tekintô, a társadalmi valóságot szövegek együtteseként elgondoló felfogás mellett - rájuk is válaszul - milyen társadalomtudományi törekvések keresik a társadalmi nagycsoportok vizsgálatának empirikus lehetôségeit.
A társadalmi reprezentáció fogalmának megjelenése
a szociológiai rétegzôdéskutatásban
Luc Boltanskinak a franciául ,,cadres"-nak nevezett társadalmi
csoportra vonatkozó vizsgálata jelentette azt a határkövet
a szociológiai irodalomban, amely az új szemlélet
kiindulópontjává vált. ,,Cadres"-nak franciául
a vállalatokban a munkásság és az alacsonyabb
beosztású irodai dolgozók feletti széles réteget
nevezik.[2]
Boltanski célkitûzése az volt, hogy az általa
a társadalmi csoportok szubsztancialista megközelítésének
nevezett koncepció, valamint a társadalmi csoportokat üres
statisztikai és/vagy ideológiai konstrukcióknak tekintô
felfogás közti szembeállítást meghaladja.
Az elsô megközelítés eldologiasítja a társadalmi
csoportokat, és nem tud számot adni belsô heterogenitásukról,
a második pedig nem tud mit kezdeni a csoporthoz tartozás
tényleges erejével. E két szemléletmód
szembeállításának meghaladására
az inspiráció Pierre Bourdieu munkásságából
érkezett.[3]
A kulcs a társadalmi reprezentáció fogalma. A fogalom
Durkheimtôl ered. Ô elhatárolta a kollektív reprezentációt
az egyénitôl, illetve a kép és az érzékelés
fogalmától. Nála a kollektív reprezentáció
nem egyszerûen az egyének világról formált
reprezentációinak összessége, hanem abban a társadalom
történelme során felhalmozódó tapasztalatok
összegzôdnek, amelyek közösek egy társadalom
számára, s amelyeket teljességében senki sem
sajátít el, de mégis kényszerítô
erôvel nehezednek az egyénekre. A kollektív reprezentáció
így nagyon is konkrét valóság. A szociológia
feladata Durkheim szerint, hogy a társadalmi tényeket vizsgálja,
amelyek reprezentációkból és cselekvésekbôl
állnak.[4]
Minden kultúrában az egész társadalmat homogén
módon átható reprezentáció elemei -
amelyeket stabilitás jellemez - rendszert alkotnak, s behatolnak
az egyének érzékelésébe - melyek sokkal
változékonyabbak - és mintegy szervezik azt.[5]
A reprezentáció fogalma a modern szociológiában
Serge Moscovici munkája révén terjedt el.[6]
Moscovici híres munkája a pszihoanalízis franciaországi
reprezentációjára vonatkozott. Ebben a reprezentáció
már nem az egész társadalom számára
közös és meghatározó képzetrendszer,
amelyet mintegy a társadalom gondol, hanem bizonyos tárgyak
bizonyos rétegeket jellemzô reprezentációjáról
van szó, amely sajátos csatornákon keresztül,
sajátos leegyszerûsítô mechanizmusok révén
terjed. Bourdieu sem az eredeti durkheimi értelemben használja
és alkalmazza a társadalmi rétegekre a reprezentáció
fogalmát. Szerinte egy-egy kollektív reprezentáció
- ellentétben Durkheim felfogásával - lehet azonos
érzékelési sémák eredménye, tehát
mintegy az egyéni reprezentációk összegzôdése.
Az egyéni érzékelési sémák, melyek
a habitusban kristályosodnak ki, a társadalmi struktúra
adott helyén szerzett tapasztalatokhoz igazodnak, általuk
a társadalmi struktúra beíródik az agyakba.
A reprezentációk mégsem pusztán a társadalmi
struktúra visszatükrözései. E kettô között
mindig van egy tér, amelyet a szimbolikus stratégiák
kihasználhatnak. Az eltérés fôleg a ,,reális
és nominális" idôbeli szétválásából
adódik, azaz utóbbi csak késéssel követi
az elôbbit.[7]
A reprezentációk - melyek szimbolikus erejükkel hozzájárulnak
az objektív osztálymechanizmusok hatékonyságához,
és amelyek nem logikus felépítésûek,
hanem az érdekeltek harcaiban születnek - határaikkal
elônyök és kötelezettségek elosztásait
döntik el. Az osztályozás hatalmi eszköz, de nem
egyszerûen érdekekhez kötött. A csoportok létüket
az osztályozásnak köszönhetik, az teszi az egyéneket
és csoportokat azzá, amik; ugyanakkor az osztályozást
viszont a csoportok alakítják. Mivel a társadalmi
reprezentációk az osztályozási harcban (lutte
de classement) születnek és alakulnak, lehetséges ugyanazon
reprezentációk ellentétes használata más-más
csoportok részérôl.
Az osztályozás hatalmának bemutatására
Bourdieu a ,,cadres" társadalmi réteget használja
föl. Ennek révén illusztrálja, milyen jelentôsége
van annak, ha egy csoport tud mobilizálódni egy szó
körül; kivívhatja elismerését, felkerül
a társadalom térképére. Bourdieu szerint a
társadalmi reprezentáció fogalmának segítségével
egyaránt meghaladható mind az objektivitásnak egy
objektivista szemlélete, amely a társadalmi osztályokat
reálisan elválasztott, megszámlálható
populációknak tekinti, mind a szubjektivizmus, amely a társadalmi
rendet az egyéni osztályozások agregációjának
tartja. A reprezentáció az egyének és csoportok
társadalmi realitásának integráns része.
De a reprezentáció autonómiája korlátozott,
mert az osztályozási harcban elfoglalt pozíció
az osztályharcban elfoglalt pozíciótól függ.[8]
Boltanski a fenti felfogásból kiindulva, de mégis
markáns különbségekkel dolgozta fel a Bourdieu
által példaként hozott ,,cadres" születését
és történetét. A reprezentáció
fogalmát ô is arra használta, hogy segítségével
egyrészt elkerülhesse azt, hogy a csoportot önmagában
pozitíve létezônek tekintse, másrészt
azt, hogy a ,,cadres" kifejezést csak üres névnek tartsa.[9]
A reprezentáció fogalmát a pusztán mentális
területen túlra kiterjesztve használta. Egy társadalmi
csoport reprezentációja nemcsak a csoport mentális
reprezentációját jelenti, hanem számos intézményt
is, amelyekben a csoport mintegy társadalmilag megtestesül.[11]
Munkája módszertanilag két részbôl
áll. Egyrészt elemzi azt a hatást, amelynek révén
a ,,cadres" fogalom olyan természetesnek tûnik a franciák
számára. Ez statisztikai források kritikai elemzését
is magában foglalja. Itt támaszkodhat a francia statisztikai
nómenklatúrarendszer történetének vizsgálatára.[12]
Másrészt rekonstruálja a ,,cadres" történetét;
nem a csoport képviselôi által megalkotott genezisét,
hanem azt a folyamatot, amelyben a csoport intézményesült
és objektiválódott mint társadalmi küzdelmek
eredménye. Bemutatja, hogy mérnökök egy csoportja,
akik azonos képzéssel rendelkeztek, miképpen kezdték
a ,,cadre" képét kidolgozni az 1930-as években egy
egyszerre szakmai és vallási szervezet keretében.
A késôbbiekben ez a kezdeti mag egy olyan pólussá
vált, amely vonzerôt tudott kifejteni különféle
eltérô jellegû csoportokra, amelyek saját csoportreprezentációs
instancia hiányában hajlottak arra, hogy magukat káderként
ismerjék fel.
A harmincas években a szociális katolicizmus perszonalista
filozófiája tette lehetôvé, hogy e csoportok
egyszerre egyesüljenek az anonim kapitalizmus és a munkásmozgalmi
kollektivizmus elleni küzdelemben a középosztály
jelszava alatt. A cél ezáltal egy harmadik erô létrehozása
volt a munkásosztály és a kapitalisták között.
Ugyanezen idôben a fônök-alkalmazott viszony átkerült
a magánszférából a közszférába.
A ,,cadres" reprezentáció kidolgozói helyet követeltek
a ,,cadres"-oknak a munkaviszonyokat illetô különféle
egyeztetô fórumokon a munkaadók, a munkások
és az állam képviselôi mellett. Az intézményesülésnek
ezt a fokát sikerült elérniük a Vichy-rendszerben,
és ez nem vált semmivé a háború utáni
idôkben sem. Sôt, a munkavállalói és munkáltatói
érdekek összeegyeztetésére létrehozott
(régebbiekbôl átalakított) intézményekben
a ,,cadres"-ok mindig helyet kaptak. A csoport intézményesülése
a nyugdíjrendszer létrejöttével vált teljessé.
Az ennek érdekében vezetett agitáció nyújtotta
azt az eszközt, amely révén a potenciális ,,cadres"
mobilizálódása elérhetô volt. Ez biztosította
a minimális csoportkohéziót. Az egyszer már
kialakult csoportreprezentációt az sem ingatta meg, hogy
az ötvenes években ideológiai szempontból levált
a katolicizmusról.
Ebben - a most csak nagyon elnagyoltan bemutatott - elemzésben
a ,,cadres" csoportja nem úgy jelenik meg, mint egy kvázi
természettôl adott dolog, mely közvetlenül levezethetô
a társadalmi munkamegosztásból. Boltanski szerint
is a technikai munkamegosztás meghatározza a társadalmi
csoportok alakulását, de csak közvetetten. A csoportképzôdés
folyamatai egy saját társadalmi-politikai térben zajlanak.
A technikai munkamegosztás még egy szabad játékteret
hagy a csoportképzôdés számára, ahol
az érdekeltek küzdelmeiben formálódnak és
rögzülnek a társadalmi csoportok reprezentációi.
E sajátos tétekért folyó küzdelmeknek
megvan a maguk története.
Boltanski tulajdonképpen az egyik legrégibb tudományos
kérdést tárgyalja a ,,cadres" esetében, ami
annyira kézenfekvô, hogy legtöbbször figyelmen kívül
hagyják. Mi a viszony a fogalom, a szó és a között
a valóság között, amelyet a szó jelöl?
Mi a létezési módja egy társadalmi rétegnek?
A társadalmi rétegzôdésre vonatkozó terminusok
csupán fogalmak-e vagy pedig megjelölnek valami valóságosan
létezôt? Az elsô esetben a makrotársadalmi csoportok
csupán statisztikai vagy ideológiai artefaktumok, amelyeknek
vizsgálata inkább tartozik az eszmetörténet egy
sajátos ágához - a társadalomról való
gondolkodás történetéhez -, mint az empirikus
társadalomkutatáshoz. A legtöbb társadalomtörténeti
elemzés a második esetet tételezi fel, azaz empirikusan
létezôként kezeli a társadalmi csoportokat.
A szokásos társadalomtörténeti és szociológiai
módszertan e feltételezésre alapozódik.
Boltanski munkája elején a társadalmi csoportok
születésének kérdését taglalva
mutatja be a szubsztancialista szemlélet gyengeségét.
E felfogásban ugyanis nem lehet igazi magyarázatot adni egy-egy
társadalmi csoport megjelenésére. A leggyakoribb megoldás,
hogy a szerzôk feltételezik, a csoport létezett azelôtt
is, hogy társadalmilag érzékelhetôvé
vált volna - csak éppen az ,,objektivitás csendjében",
felismerés elôtt vagy pedig más név alatt.[13]
A kutatás gyakorlatában e szemlélet következménye,
hogy vagy a formális elméleti igényeknek megfelelô
definíciót dolgoznak ki a csoport számára,
amelyet azután az esetek többségében nem lehet
megfelelôen operacionalizálni, vagy pedig elfogadják
a csoport közismert képét, és azt a tudománnyosság
végett valamelyest racionalizálva alkalmazzák, mint
definíciót. Boltanski ezzel szemben az elôzetes definícióról
való lemondást javasolja, éppen azt akarja végigkövetni,
milyen viták folyamán, milyen erôk hatására
alakul a csoport reprezentációja, (és a nem formális
definíciója). Munkája végén a konklúzióban
Lukács György Történelem és osztálytudat
címû mûvét kritizálva a perspektíva
megfordításáról beszél. Ahelyett, hogy
néhány nagy alapvetô kategóriát tekintenénk
objektívnek, melyeket egy érdek konstituál, és
amelyeknek világos kritériumok jelölik ki határait,
és az ettôl eltérô esetleges identitások
szubjektív sokaságának magyarázatát
keressük a politikai folyamatokban; ehelyett az objektíve különféle
helyzetek sokaságából kell kiindulni és a néhány
identifikációs kategória magyarázatát,
amelyekkel az egyének azonosítják magukat, kell keresni
a társadalmi valóság stilizálása, interpretálása,
sematizálása érdekében kifejtettet politikai
tevékenységben, azaz a reprezentációk alakulásában,
illetve alakításában.[14]
A létrejövô társadalmi csoportok tehát
nem az egyének bármiféle hasonlóságán
alapulnak, s nem is lehet az egyesülés pillanatát megtalálni.
A ,,cadres" esetében bizonyos korlátozott csoportoknak sikerült
az általuk kialakított reprezentációt egyrészt
intézményesíteni, másrészt elfogadtatni
sokakkal, akik más vonzó, identitást kínáló
pólusok híján vagy azoktól túl távol,
fel- és elismerték magukat ,,cadres"-ként. Azonban
a szóban forgó reprezentáció felségterületére
kerültek közül távolról sem mindenkinek elônyös
a ,,cadres" mint foglalkozási-társadalmi identitás.[15]
Mikrotörténelem és társadalmi rétegek
A mikrotörténelmet - a kifejezés gyakori, széles
értelemben vett használata helyett az olasz mikrotörténelemre,
illetve annak francia recepciójára gondolok[16]
- itt most csak egy aspektusból, az eddig is tárgyalt kérdés,
tehát a társadalmi rétegek vizsgálatának
szempontjából veszem szemügyre. Mégis célszerû
lesz az összefüggésekbôl nem teljesen kimetszve
kezelni a kérdést. A léptékek különbsége,
mikro- és makroszint eltérése a történelemben
sokáig nem vált problémává, szemben
például a szociológiával vagy a közgazdaságtannal.
Siegfried Kracauer erre vonatkozó fejtegetéseinek nem volt
visszhangja.[17]
Annak magyarázata, hogy a lépték kérdése
problematizálatlanul maradhatott a történelemtudományban,
a társadalom és a történelem általánosan
elterjedt felfogásának néhány implicit sajátosságában
található. A társadalmat, mint elemek koherens, strukturált,
az idôben kontinuus módon fejlôdô együttesét
(azaz mindig a megelôzô állapotból módosuló)
koherens, strukturált együttesét elgondoló felfogás
következtében a léptékek különbözôsége
a feltett kérdés szempontjából lényegtelennek
tûnt. A homogén szerkezetûnek tételezett társadalmat
bármely léptékben vizsgálva ugyanazon strukturáló
hatóerôk lenyomatát ismerhette fel a kutató.
Kellô gondossággal eljárva - és a vizsgálandó
társadalmi szegmensre nézve a statisztikai értelemben
vett reprezentativitás kérdését kielégítôen
megoldva - a különbözô idôszakokból származó
minták struktúrái is összevethetônek tûntek.
A mikrotörténelemben - éppen a fentebb, a szociológia
vonatkozásában tárgyalthoz is hasonló gondolatmenetek
nyomán[18]
- a társadalom fogalma (és a történelemé
is) egészen másként értelmezhetô. Itt
most annyit bocsátanék elôre, hogy a mikrotörténészek
társadalmi, térbeli és idôbeli diszkontinuitások
sorát tételezik fel. Ennek következménye, hogy
a léptékek változtatása a vizsgálat
tárgyát képezô jelenség sajátosságait
is teljesen átrendezi.[19]
E szemléletbôl nézve a korábbi társadalomtörténet
uralkodó modellje makroszemléletûnek látszik,
és ekként válik a mikrotörténeti kritika
tárgyává.
A mikrotörténeti kritika szerint, ha a történész
rendelkezik a társadalmi struktúráról egy elôzetes
képpel - amint az az elmúlt évtizedekben a legkülönfélébb
nemzetekhez tartozó társadalomtörténészeknél
gyakori volt -, akkor képes a múlt nyomait e struktúra
kategóriáiba beillesztve interpretálni. Ez a makroszintû
kutatásoknak az a módja, amelyet már igen sok kritika
ért. Az ilyen jellegû kutatás, a mikrotörténeti
kritika szerint, nem tartja tiszteletben a forrásokat, és
ezért felszámolja a cselekvôket. Amikor a hagyatéki
leltárakból, végrendeletekbôl, adóösszeírásokból
vett adatokat beillesztik egy struktúra kategóriáiba,
hogy különbözô idômetszetek közötti
elmozdulásokat mérjenek, akkor az emberek által hagyott
nyomokat elszakítják eredeti kontextusuktól, azoktól,
akik létrehozták ôket és adattá alakítva
egy sorozatba illesztik. Az ily módon elôállított
történet szereplôi szükségszerûen a
struktúra kategóriái, és nem az emberek. Az
események velük történnek, az oksági összefüggések
velük kapcsolatban fogalmazódnak meg. Az autonómiájukat
vesztett források - úgy tûnik - természetes
módon róluk szólnak. E megközelítésbôl
a történészek számára adódó
nehézség, hogy a struktúra kategóriáinak
szintjén leírt változásokból kell levezetni
az egyéni, egyedi viselkedések magyarázó elemeit.
Ezt a problémát a történészek a legtöbb
esetben csak retorikailag tudják megoldani.[20]
A legsúlyosabb probléma azonban az, hogy a struktúra
kategóriái mindig ellenôrizhetetlenek a nekik alárendelt
források alapján. A megfigyelés kategóriái
azonosak a magyarázatéival, a reflexió azonos szintjén
helyezkednek el, az elemzés fogalmai nem válnak el a valóság
reprezentációéitól. E megközelítéssel
kapcsolatban, a társadalmi csoportok vonatkozásában
a mikrotörténészek kritikája lényegében
megegyezik a Boltanski által megfogalmazottal. Ôk is a társadalmi
csoportok szubsztancialista szemléletét kritizálják
(gyakran Boltanskira hivatkozva). De azon némiképp túl
is megy a kritika, amennyiben teljesen elvetik azt, hogy a társadalmi
csoport létének alapját valahol a csoporton kívül
keressék, s leggyakrabban a társadalmi munkamegosztás
némiképp metaforikusan emlegetett rendszerében találják
meg.
A mikrotörténelem szakítani igyekszik a korábbi
társadalomtörténet nem egy alapvetô, szinte soha
nem explikált elôfeltevésével.[21]
A mikrotörténelem alapvetô igénye, hogy az embereket
mint cselekvôket mutassa be, és az egész történelmet
mint az egyének cselekvéseinek sorát értse
meg. A korábbi társadalomtörténeti megközelítésekkel
szembeni kritika kulcsszava az eldologiasítás (réification).
A mikrotörténészek szemében az olyan szerzôk,
mint Kocka, eldologiasítják a struktúrákat,
önálló és a történelem szereplôinek
cselekvéseitôl független létezôkként
kezelik. A mikrotörténelem célkitûzése
éppen az, hogy bármiféle struktúrát
csakis mint a cselekvôk által létrehozottat és
fenntartottat elemezzen. Ezt talán konstruktivizmusnak nevezhetnénk.
Arról van szó, hogy ez a szemlélet a történeti
valóság egészét minden pillanatban konstruáltnak
látja. ,,Semmi sem adott, semmi sem természetes."[22]
Ez azt jelenti, hogy a történésznek semmit sem szabad
természetes adottságként kezelnie. Bármily
magától értetôdô is számára
az általa kutatott korszak valóságának némely
eleme, nem tekintheti azokat úgy, mint az általa vizsgált
jelenség invariáns elemeit vagy külsô körülményeit.
Minden intézmény és minden, amit csak a történeti
vizsgálódás megpróbálhat megragadni,
a mindenkori jelen adott interakcióiban létezik, s az intézmények,
csoportkohéziók is valamilyen konkrét cselekvôk
egykori tevékenységének eredményei, melyek
a rákövetkezô jelenekben is csak a cselekvôk felhasználásában,
folyamatos újrainterpretálásában léteznek.
A valóság tehát a mindenkori cselekvôk függvénye.
E felfogásból következik, hogy értelmetlen különbséget
tenni egy esemény tényleges lefolyása és aközött,
ahogyan szereplôi megélték azt. Nincs azon kívül,
amit a szereplôk megéltek, más tényleges esemény,
nem létezik egy intézmény azon kívül,
ahogy a benne résztvevôk azt fenntartják. Az elemzés
tekintetében e felfogás abban az igényben jelenik
meg, amely a cselekvôket, az eseményeket és az intézményeket
ugyanabban a fogalmi készletben akarja megragadni. Így válik
elkerülhetôvé a történeti valóság
elemeinek dolgokká merevítése, a ,,réification".
E szemlélet következménye, hogy a történelem
egymást követô jelenek végtelen sorára
bomlik. Mindegyiket a cselekvôknek egy adott konfigurációja
- a mikrotörténelem egy másik kulcsszava - jellemzi.
Mindegyik számtalan lehetôséget hordoz magában
a további jelenek számára: így a történelem
legfôbb sajátossága a bizonytalanság. Miután
hiányoznak belôle olyan állandó, pozitív
léttel bíró társadalomszerkezeti elemek, jellemzôk
- s maga az ezekbôl összeálló társadalom
is - amelyek fejlôdését meg lehetne érteni,
a történelem nem folyamat többé abban az értelemben,
hogy valahonnan valahova, valamely szabályszerûségeknek
engedelmeskedve tartana. Egyedül a jelenek diszkontinuus sora a kontinuus.
A longue durée, a mozdulatlan történelem, az évszázados
idôközönként hirtelen átalakuló episztemé
helyett a történelem, ebben a felfogásban, folytonos
átalakulás.
A társadalmi csoportokat önmagukból kell megérteni,
mert e felfogás szerint létezésüket nem lehet
visszavezetni semmilyen külsô instanciára, mint például
a termelési viszonyokra vagy a társadalmi munkamegosztásra.
Keletkezésük és létezésük magyarázatát
az ôket alkotó emberek gyakorlataiban - a mikrotörténelem
egy harmadik kulcsszava - kell keresni. A források összegyûjtésére
és feldolgozására nézve ebbôl az következik,
hogy az egy-egy témára vonatkozólag a lehetô
legteljesebben összegyûjtött forrásokat mindenképpen
saját kontextusukban kell értelmezni.[23]
Tehát nem belôlük bizonyos információkat
kivonva, azokat sorozatokba rendezve, hogy ezáltal a ,,nagy kategóriák"
története legyen felvázolható. Így a dokumentum
elszakad azoktól az emberektôl, akik létrehozták,
s információtartalmának nagyobbik része elvész.[24]
A dokumentumokat teljes eredeti összefüggésükben
kell értelmezni: ki vagy kik, mikor, milyen célból
hozták létre, kiknek szánva. Azokat a jelenségeket,
amelyekre a források utalnak, nem klasszifikálni kell a mikrotörténeti
felfogás szerint - azaz alárendelni egy kategóriának,
s ezáltal idôben és térben távoli dolgokkal
hozni kapcsolatba -, hanem a jelenséget létrehozó
gyakorlatot kell rekonstruálni a forrásból kiindulva.[25]
Az egyes cselekvôkrôl összegyûjtött minél
többféle típusba tartozó források ilyen
elemzése teszi lehetôvé, hogy az egyéneket minél
többféle kontextusban elhelyezve lehessen vizsgálni.[26]
E nélkül nem lehet elemezni az egyes konfigurációkat,
az azokban résztvevô cselekvôk eltérô tapasztalatait,
stratégiáit és aspirációit; a cselekvôk
egymáshoz való - a mikrotörténelem egy újabb
kulcsszava - kölcsönviszonyait. Csak így lehet megérteni
a minden egyes történelmi pillanatban a jövôre nézve
adott lehetôségeket, és azt, hogy ezek közül
végül miért pont a megvalósult valósult
meg.
Célszerû bemutatni kicsit részletesebben is egy
mikrotörténeti munkát, amely egy társadalmi rétegre
vonatkozik. Maurizio Gribaudi a torinói Borgo San Paolót,
egy klasszikus munkásnegyednek tekintett városrészt
vizsgált.[27]
Gribaudi azért rekonstruálta a munkásnegyed életét,
hogy felvázolhassa a fasizmus behatolását egy munkásközösségbe.
Eredeti kérdésfeltevése az volt, hogy a korábbi
erôteljes politikai mobilizálódást miért
váltotta fel a harmincas években a passzivitás, a
magánéletbe való visszahúzódás
a munkások körében. Azok a magyarázatok, amelyek
szerint az iparosodás során kialakult, majd magát
mint osztályt felismerô és eként küzdô
munkásság politikai kohéziójának gyengülését
a termelési struktúra változása okozza, nem
elégítették ki. Elôször az oral history
módszerével próbálta vizsgálni a hétköznapi
élet és a politikai szint összekapcsolódásának
módját, a kohézió mechanizmusait a munkásközösségben.
Eleinte minden rendben lévônek tûnt. Az interjúkból
kirajzolódott a negyed társadalmi szövete, a sajátos
munkáskultúra normatív rendje, a munkásidentitás.
De az elbeszélésekben az elbeszélôk különbözô
korokból származó racionalizációi közötti
diszkrepanciák révén felsejlettek a nagyon különféle
egyéni stratégiák, a társadalmi források,
a kapcsolatok eltérô használatai és az ezek
nyomán fakadó konfliktusok a munkásközösségen
belül. A családi viszonyok, a fogyasztási szokások,
a szociabilitás modelljeinek sokfélesége lehetetlenné
tette, hogy ezeket ,,a" munkáslét reprezentációjába
foglalja össze, illetve azt, hogy ezeket egy kulturális normarendszerre
vezesse vissza. A munkás mivolt társadalmi reprezentációja,
amelyet az elbeszélôk maguk is megjelenítettek, nem
hozható egyszerûen kapcsolatba az egyéni magatartások
sokféleségével. Az interjúkat elemezve a közösség
fogalma is elégtelennek tûnt. Kiesik belôle tagjainak
története, amely a csoportba kerülés elôtt
és után jellemzi ôket, pedig ez adhatja magyarázatát
a csoporton belül megfigyelt magatartások sokféleségének.
Ezért az mutatkozott Gribaudi számára vizsgálandónak,
milyen aspirációkkal érkeztek a munkássá
váló bevándorlók a városba, kik és
miért tértek vissza falura, kik vándoroltak ki. Gribaudi
elment néhány fontosabb interjúalanyának falujába,
az ott talált érdekesnek tûnô adatokat azonban
nem tudta értelmezni, ezért egy külön falusi vizsgálatba
kezdett. Ebben 90 család demográfiai, foglalkozási,
vagyoni viszonyait rekonstruálta, hogy megértse migrációs
magatartásukat. A kutatás ezen a ponton kvantitatív
jellegûvé vált, de Gribaudit nem az átlag, a
tendencia érdekelte. A lehetséges magatartások teljes
skáláját igyekezett feltárni, mert csak ennek
ismerete teszi értékelhetôvé az egyes választásokat,
éppen a többihez mérten. Az elemzésben a parasztok
aktív cselekvôknek (acteurs actifs) bizonyultak, akik nem
egyszerûen elszenvedôi voltak az 1870 után kibontakozó
agrárválságnak - amely helyenként és
családonként másként és másként
konkretizálódott -, hanem tevékenységükkel
maguk is alakították az ôket körülvevô
világot. A városi munkás lét számukra
csak egy etapja volt az elôttük álló lehetôségeknek.
40 százalékuk visszatért vidékre. Gribaudi
a városban maradók intra- és intergenerációs
foglalkozási, földrajzi, demográfiai választásait
három nemzedéken át elemezte. Összességében
mintegy kétezer személy szerepelt adatbázisában.
Minél több adata volt, annál kevésbé tûntek
azonban használhatónak számára a szokásos
kvantitatív módszerek. Amiket meg tudott figyelni, azok nem
egy reális csoport sajátosságai voltak, amelyeket
megfelelôen jellemez az átlag. A megfigyelések sokasága
valamilyen modellt adott ki. A modell itt a viselkedések eloszlását
jelenti, leíró értelemben. A kérdés
Gribaudi számára az volt, milyen folyamat hozta létre
az adott eloszlást. Ezt próbálta meg elemezni például
a foglalkozási mobilitással kapcsolatban. Úgy találta,
hogy ebben a kapcsolati források a (rokonok) fontosak, de korántsem
kizárólagosak. Az egyéni, családi életciklus,
illetve a városi integráció ciklusának különbözô
szakaszaiban más-más tényezôk voltak döntôek
az egyéni választásokban. A modell által leírt
eloszlás kialakulásához vezetô folyamatban a
motor szerepét az egyéni választások játszották.
A cselekvôk változó képzetekkel bírnak
az eseményekrôl, a maguk helyérôl és lehetôségeirôl.
Ezeket tapasztalataik (és családjuk tapasztalatai) alapján
értékelik, és választanak az alternatív
stratégiák közül. Mindez egyfajta korlátozott
racionalitás érvényesülését jelenti;
a cselekvôk bizonytalan helyzetben, korlátozott információk
alapján döntenek.
Mindezek után Gribaudi visszatért eredeti interjúihoz,
illetve újra interjút készített a tanúival,
azzal a kérdésfeltevéssel, hogy mi a viszony a munkásnegyedek
az elbeszélôk által is megjelenített reprezentációja,
illetve a családok, egyének eltérô múltjából
és aspirációiból fakadó feszültségek,
konfliktusok között. Eredményként arra jutott,
hogy a városba vándorló családok elôször
a városközpont komfort nélküli lakásaiban
telepednek meg, ahol a nôi és a gyerekmunka segítségével
igyekeznek létfenntartásukat biztosítani. Ezután
költöznek ki a munkásnegyed már némi komforttal
ellátott lakásaiba, ahol bekerülnek annak sajátos,
szomszédsági, munkahelyi, rokoni hálózatába.
E viszonyok hálózatában a családok a kis, kölcsönös
szívességek által vannak összekötve. Ez
nagy szerepet játszik a társadalombiztosítás
elôtti korban a családok helyzetének városban
való stabilizálódásában. A családok
munkásmiliôbe való integrációja tehát
attól a képességüktôl függ, mennyire
tudnak megfelelni a kölcsönös szolgálatok e rendszerébôl
folyó igényeknek. A szocialista diskurzus - pontosabban annak
a negyedben domináns változata - Gribaudi szerint arra szolgál,
hogy elfedje a különbözô múlt tapasztalatával
bíró és különféle aspirációkkal
rendelkezô családok és egyének közti különbségeket,
és ezáltal lehetôvé tegye a kölcsönös
kis szívességek e rendszerének mûködését.
A politika a negyed lakói számára az egyenlôség
hétköznapi rituáléját jelenti, amely biztosítja
az eltérô életpályájú családok
közti különbségekbôl adódó konfliktusok
kezelését. A valódi különbségek és
tagadásuk együttesen mûködtek a negyed hétköznapi
életében a létfenntartást szolgáló
reciprok kapcsolatokban. Az embereket és családokat egymáshoz
kapcsoló viszony tartalma és rituális kifejezési
formája elvált egymástól. A negyedben valójában
nem létezett reális csoportkohézió; a szocialista
diskurzus csak felületi kifejezôdése volt annak a hálózatnak,
amelynek tartalma és oka a családok konjunkturális
igénye volt a csere fenntartására.
A harmincas évekre a munkásnegyed családjai városba
való integrálódásukban túljutottak azon
a szakaszon, amikor szükségük volt a kölcsönös
csere rendszerére. A szocialista diskurzus betiltatott. Helyét
a sport, a tömegfogyasztás és a modernitás foglalta
el. Ez generációk közti ellentétekben is jelentkezett.
A hallgató szocialista öregekkel álltak szemben a modern
fiatalok, akik nem tagadták meg az elismerést a fasizmus
némely teljesítményeivel kapcsolatban. A rendszer
szociálpolitikája, a társadalombiztosítás
átvette a kölcsönös szolgáltatások
hálójának funkcióját.
Ami tehát úgy tûnt, mint az osztálytudat
gyengülése, a politikai összetartozás feladása,
a magánéletbe való visszahúzódás,
az valójában nem volt más, mint egy sajátos
feladatot ellátó diskurzus szükségtelenné
válása. Ez volt Gribaudi válasza a kiinduló
kérdésfeltevésre. A kutatás során azonban
számos, idôközben felmerülô kérdésre
is választ talált, illetve elméleti következtetéseket
is levont. Az elôbbiek közé tartozik, hogy Borgo San
Paolóban nem volt örökletes munkásság, sôt
a fluktuáció kifejezetten nagy arányokat öltött.
A munkássorsot (condition ouvrière) Gribaudi egy épülethez
hasonlítja, amelyben hosszabb rövidebb ideig laknak a falutól
a kispolgárság vagy középosztály felé
tartó pályájuk során az egyes családok.
Végkövetkeztetése szerint nincs egységes
munkásosztály, mint ahogy nincs egységes normatíve
érvényesülô munkáskultúra sem. Gribaudi
szerint általánosan is érdemes elvetni az egységes
és normatív kultúra fogalmát. A negyedben sem
egy ilyen szabályozta a munkáscsaládok tagjainak viselkedését.
Éppen ellenkezôleg: az egyének és családok
folyamatosan újratárgyalták az interakciókban
a munkahelyi, szomszédsági és rokonsági viszonyokban
betöltött pozíciójukat. A munkásosztályhoz,
mint olyanhoz kapcsolódó történeti leírások,
elemzések politikai szempontú interpretációkat
jelentenek. Valójában az egyének, családok
történetében megfigyelhetô jelenségek annyira
sokrétûek, hogy nincs helye tipikust keresô magyarázatoknak,
Gribaudi szerint nem lehet ôket valamilyen átfogó fogalomnak
való alárendeléssel megragadni. Nincs olyan ok, determináció,
amely közössé tenné a cselekvôk döntései
nyomán alakuló családi és egyéni pályákat.
Érdemes összefoglalni - mielôtt néhány
kérdést fogalmaznék meg Gribaudi munkájával
kapcsolatban - elemzésének néhány elméleti
módszertani tanulságát, amelyek talán több
mikrotörténész szerzôre is jellemzôek. Gribaudi
eredeti kérdésfeltevése, a téma megközelítésére
szolgáló fogalmai a vizsgálat során módosultak.
Ez gyakran elôfordul a kutatásokban, Gribaudi azonban következetesen
fel is tárja e változásokat. Ez a mikrotörténészek
bevett eljárása, amellyel a narráció problémájára
keresnek választ. A történeti munka így nem egy
egyszerû vagy komplikált elbeszélés formáját
ölti magára, de nem is egy kutatási napló. Mint
Revel megjegyezte Levi könyve kapcsán: a mikrotörténeti
munkákban a vizsgálat változó feltételeinek,
körülményeinek állandó felidézése
része a történeti elbeszélés megkonstruálásának.
Ez egy körülményes elôadásmódot eredményez,
amelyben mintegy játék közben állandóan
a játékszabályok módosulásáról
beszélnek. E törekvés abból a belátásból
fakad, hogy az elbeszélés hozzájárul a vizsgálandó
történeti tárgy megkonstruálásához.[28]
Egy másik tanulság az olyan általános fogalmak
használhatóságával kapcsolatos, mint a társadalmi
munkamegosztás, osztályviszonyok vagy az érdekek.
Ezek általánosságokban, nem valamely egészen
konkrét történeti társadalmi kontextusban mozgó
elemzése alapján nem ragadható meg a cselekvôk
világa. A legtöbb mikrotörténész célja
pedig éppen az, hogy a történelem szereplôiként
kezelt osztályok, rétegek, struktúrák helyett
- ezekhez vezet a konkrét kontextusba nem elhelyezett fogalmakat
kiindulópontul vevô elemzés - a cselekvôkhöz
jussanak el.[29]
A harmadik levonható tanulság a struktúra, illetve
inkább a modell fogalmára vonatkozik. A mikrotörténészek
ezeket inkább csak leíró értelemben használják.
Rendszerint a vizsgálat során megfigyelhetô eloszlásokat
foglalják modellbe - például a megfigyelhetô
demográfiai viselkedéseket -, s a megfigyelhetô jelenségek
modelljéhez vezetô folyamatot keresik. E folyamatot pedig
elvileg olyan szituációk soraként fogják fel,
amelyek mindegyike lehetôségeket tartalmaz. E lehetôségekbôl
a cselekvôk egyet megvalósítanak. A mikrotörténelem
tipikus kérdése így az: miért pont ez vagy
az valósult meg más lehetôségek helyett? Miért
vándoroltak némely parasztok Torinóba, és miért
maradtak mások falujukban.[30]
Lenyûgözô Gribaudi elemzése a Torinóba
vándorlásról, valamint arról, amit a ,,városi
integráció ciklusának" nevez, azaz a foglalkozási
és földrajzi tényezôk (hol laknak a városban
a betelepültek), a családszerkezetek és demográfiai
magatartásoknak a családok városi és munkásmiliôben
való stabilizálódásában betöltött
szerepérôl. A családi és egyéni életpályák
alakulására és ezek mozgatórugóira vonatkozó
elemzése is plauzibilisnek tûnik, a rájuk vonatkozó
elméleti megállapításokkal együtt. A kultúrára
vonatkozó elméleti következtetései nem kevésbé
meggyôzôek. Meggyôzôen tudja bizonyítani
azt is, hogy értelmetlen a munkásosztály kategóriáját
ráhúzni az általa megfigyelt rendkívül
sokféle jelenségre.
Felmerülhet azonban a kétely, hogy másként
fogalmazva meg a kérdésfeltevést, nem létezhet-e
esetleg mégis a munkásosztály és vele együtt
más makrotársadalmi kategóriák is.
Gribaudi módszerébôl adódik, hogy egy városnegyednél
nagyobb léptékû területen nem is próbálhatná
megválaszolni kérdésfeltevését. Ennél
szélesebb keretben nem lehet feltárni az egyéni stratégiákat
és az ôket kondicionáló személyközi
viszonyok (relations interpersonnelles) teljességét.
Ebben a léptékben a történeti társadalmi
valóság Gribaudi elemzésében három rétegûnek
mutatkozik: (1) a cselekvôk konkrét interakcióinak
hálózatából áll, amelyet (2) az egyének
és családok által magukban hordott múlt és
a belôlük fakadó aspirációk befolyásolnak,
s amelyre mintegy felülrôl ráborul (3) a munkásreprezentációt
hordozó diskurzus. E szemléletnek két - egymással
összefüggô - gyengéje van. Egyrészt a múltat
csak az egyénekben jelenlévô emlékek révén
veszi számításba - s nem az intézményekben
megtestesülô formájában -, másrészt
pedig, hogy nem fordít kellô figyelmet a reprezentációk,
illetve az ôket hordozó diskurzusok sajátosságaira.
Gribaudi szerint a szocialista diskurzus esetleges Borgo San Paolóban,
egy másik diskurzus is betölthetné pontosan ugyanazt
a szerepet.
Jó példa a munkássors (condition ouvrière)
sokszor használt fogalma, amelyet úgy fog fel Gribaudi, mint
egy épületet, ahol hosszabb-rövidebb ideig laknak a családok.
Azt akarja megvilágítani, a családok miként
használták az épület nyújtotta lehetôségeket.
Elemzésében az egyének mint aktív cselekvôk
(acteurs
actifs) jelennek meg, akik egy korlátozott racionalitás alapján,
egyéni és családi múltuk befolyása alatt
és jövôre vonatkozó aspirációik
függvényében életük minden pillanatában
választásokat tesznek. Mégis, Gribaudi elemzésében
a diskurzus szocialista voltával szemben, valamint az általános
,,munkássors"-sal szemben, amelyre a cselekvôk maguk is gyakran
utalnak, az egyének passzívnak tûnnek. Felmerül
a kérdés, hogy a metaforaként használt ,,munkássorsnak"
nincs-e valamilyen értelemben mégis reális tartalma,
azaz nincs-e valahogyan, társadalmi szokásokban, rítusokban
kijelölt határa, amely megint csak megfelelô rítusokon
keresztül, illetve megfelelô útlevéllel (képzettség
vagy sok más lehetôség révén) léphetô
át. A másik probléma a diskurzus esetlegessége.
Biztosan a vak véletlen uralkodik a diskurzusok hordozta reprezentációk
világában, ahogyan az Gribaudi állításából
következik? Nem lehet értelmes kérdés, hogy miért
pont ez a diskurzus, miért pont ezeket a társadalomra vonatkozó
reprezentációkat hordozza?[31]
Néhány szempont a mikrotörténelem franciaországi
recepciójához
A kihívás nyomán, amelyet az olasz mikrotörténet
jelentett, a francia történészek sok szempontból
felülvizsgálták az Annales iskola korábbi korszakainak
teljesítményét.[32]
Az Annales 1988-as felhívása[33]
nyomán elindult vitában - eltekintve most a vita más
szálaitól - lezajlott a mikrotörténelem recepciója.
Ez egyrészt az
Annales korábbi korszakai teljesítményének
kritikai felülvizsgálatát jelentette; másrészt
pedig az olasz mikrotörténelem propozícióinak
feldolgozását. Külön historiográfiai tanulmányt
igénylô kérdés, hogy a francia történetírás
miért reagált olyan érzékenyen a mikrotörténelemre.[34]
Itt most csak annyit jegyzek meg, hogy a mikrotörténelem a
korábbi paradigmák kimerülése után új
lehetôséget jelentett az Annalesnak egy új fajta történészi
identitás kialakítására, s a korábbi
széttöredezettség után ismét a történelemnek
egy koherensebb képét hozta.[35]
Némiképp leegyszerûsítve az állapítható
meg, hogy az Annales történészei fogékonynak
bizonyultak a korábbi társadalomtörténeti szemlélet
kritikájára, illetve maguk is saját kritikai formulázásban
vizsgálták felül a francia történetírás
korábbi teljesítményeit.[36]
Ugyanakkor tartózkodóak maradtak a mikrotörténelem
számos javaslatával szemben. Míg több olasz mikrotörténész
- például éppen Gribaudi - hajlamos kizárólagos
szerepet tulajdonítani a mikroszintnek, s úgy gondolja, hogy
a történeti valóság a mikroszinten ragadható
meg, az oksági folyamatok ahhoz kötôdnek, addig a francia
történészek, bár elismerik a mikroszintû
optika revelatív jelentôségét, de nem tulajdonítanak
neki olyan primátust a történeti folyamatok megértésében,
mint némely olasz kollegájuk.[37]
Revel például hangsúlyozza, hogy az optika átállítása
a makroszintre ötven évvel korábban ugyanolyan revelatív
volt, mint jelenleg a mikroszintû vizsgálatok és a
sajátos mikrotörténeti módszertan lehetôségeinek
felfedezése. Lepetit, aki Revelnél kritikusabb az olasz mikrotörténettel
szemben - egy, az olasz mikrotörténészekétôl
eltérô ismeretelméleti alapról kiindulva[38]
-, úgy fogalmaz, hogy sem a mikroszint, sem a makroszint nem valóságosabb
a másiknál. Mindkettô az elmúlt korok reprezentációja,
amelyhez a történész tevékenysége vezet
el. A léptékek változtatása átrendezi
a vizsgált tárgy sajátosságait, mivel alapvetôen
módosítja a történészi kérdésfeltevést,
amelybôl a vizsgálat tárgyának lehatárolása
következik.[39]
E felfogás nyomán a francia történetírásban
- rendkívül leegyszerûsítô rövidítéssel
fogalmazva - egy multiszkópikus megközelítésmód
alakult ki
(multiscopique).[40]
Ez, igénye szerint, a történeti folyamatokat - miközben
inkább bizalmatlan az oksági elemzéssel szemben -
több léptékben tartja szükségesnek leírni.
Visszatérve most már a nagy társadalmi csoportok
kutatásához, megállapítható, hogy a
mikrotörténelem és a francia szociológia eredményei
egyaránt érvényesülnek az újabb munkákban.
A társadalmi reprezentációk kutatása elôretörôben
lévô kutatási irányzat a pszichológia,
szociológia és a történelem terén egyaránt.[41]
A foglalkozási megnevezések történetének
feltárása, ami eredetileg egy forráskritikai mûveletnek
indult a rendelkezésre álló statisztikai összeállítások
jobb hasznosítása végett, önálló
kutatási területté vált; történetük
tanulmányozása önmagában érdekes.[42]
A Boltanski által megkezdett irány folytatását
jelenti Laurent Thévenot és Alain Desrosières könyve,
amely a foglalkozási besorolások rendszerét kognitív,
statisztikai és politikai reprezentációnak tekinti.[43]
Itt most csupán Topalovnak a munkanélküliség
születésérôl szóló munkáját
emelném ki. Ô elveti azt a felfogást, mely szerint
a munkanélküliség fogalma, majd nyomában a társadalmi
probléma kezelése annak nyomán született volna
meg, hogy társadalomtudósok, társadalomreformerek
a századfordulón olyan szintre jutottak a piacgazdaság
törvényeinek megismerésében, hogy a korábbi
képzetekkel szemben helyesen tudták megfogalmazni a munkanélküliség
mibenlétét. A munkanélküliséget szerinte
nem fölfedezték, hanem föltalálták (inventer).
A munkanélküli és a munkavállaló két
olyan kategória, amely egymást kiegészítve
párhuzamosan született meg a korábbi kategóriarendszer
átalakulásával. Topalov hangsúlyozza, hogy
itt a korábbi reprezentációk hirtelen átalakulásáról
van szó, s magyarázatában egyaránt fontos a
diszkontinuitás és az, hogy a munkanélküli a
korábbi reprezentációk elemeinek újjászervezésével
jött létre. Az átalakulás bemutatása során
Topalov a szereplôk - társadalomreformerek, a munkajogi, szociálpolitikai
intézményrendszer alakítói - cselekvéseit
és az általuk használt ,,kognitív eszközök"
történetét egy elbeszélés keretében
mutatja be.[44]
Jellegzetes, hogy a társadalmi jelenségeknek egy ettôl
eltérô realista megközelítése milyen felzúdulást
volt képes kiváltani.[45]
A társadalmi rétegzôdés vizsgálata
szempontjából a legfontosabbnak mindebbôl azt tartom,
hogy a rétegeket, nagy társadalmi csoportokat nem érdemes
önálló, mintegy dologi léttel bíró
entitásokként felfogni, amelyek jellemezhetôek, amelyek
között alá-fölérendeltségi vagy más
viszonyokat lehet megállapítani. De nem kell a másik
végletbe sem esni, azaz a rétegeket, nagy társadalmi
csoportokat csupán üres konstrukciónak tekinteni. Bár
az egyéni jellemzôk, magatartások rendkívül
sok variációt mutatnak, ebbôl nem következik,
hogy nincsenek nagy társadalmi csoportok, nincs reális kohézió
bennük. A társadalmi csoportok reprezentációjának
és e reprezentációk iránti lojalitásnak
a vizsgálata révén a társadalmi rétegzôdés
kutatása empirikus kutatási téma maradhat.[46]
Egy egyénekre irányuló részletes társadalomtörténeti
mikrovizsgálat tudja feltárni, hogy kik között,
miként és miért pont az adott reprezentációk
közremûködésével születik meg valamifajta
társadalmi összetartozás.
Jegyzetek
[1]
A két áramlat között van bizonyos kapcsolat. A
mikrotörténészek hivatkozzák a szóban
forgó szociológusok munkáit, ami fordítva nem
mondható el.
[2]
Luc Boltanski: Les cadres. La formation d'un groupe social. Párizs,
1982. A ,,cadre" szószerinti fordításban kádert
jelent, más nyelvekre nehezen fordítható. Részben
fedi az angol ,,manager" kifejezést, de néhány ,,professionals"
is cadres volna franciául. A magyar magántisztviselô
kategória alsóbb régióit már szintén
nem foglalja magába, mivel többnyire, de nem kizárólag
a középfokúnál magasabb, ha nem is feltétlenül
egyetemi képzettséget feltételez.
[3]
Luc Boltanski a hetvenes években Bourdieu legközelebbi munkatársa
volt. Bourdieu nem csak a társadalmi rétegzôdés
vonatkozásában kezdeményezett reprezentációkutatásokat.
Például a régiók tekintetében: Pierre
Bourdieu: L'identité et la représentation; Roger Chartier:
Le Nord et le Midi.; Catherine Bertho: L'invention de la Bretagne. Actes
de la Recherche en Sciences Sociales. 1980 november. A nyudíjaskorral
kapcsolatban: Rémi Lenoir: L'invention du troisicme âge. In:
Actes de la Recherche en Sciences Sociales. 1979. március-április.
[4]
Emil Durkheim: Les rcgles de la méthode sociologique. Párizs,
PUF. 1963. 5. o.
[5]
Emil Durkheim: Les formes élémentaires de la vie religieuse.
4. kiadás, Párizs, PUF. 1960. 620-622. o.
[6]
Serge Moscovici: La psychanalyse, son image et son public. Párizs,
1961. Moscovici fôleg az objektivációt vizsgálta,
azaz azt, hogyan vált az egyszer már kialakult kép
önállóvá a leegyszerusítô kollektív
befogadása által; másrészt azt, hogyan illeszkedik
be a kép a korábbi kategóriák, osztályozások,
tipológiák rendszerébe. Részletesen a reprezentáció
fogalmának történetérôl a szociológia
klasszikusainál, lásd: Serge Moscovici: Des représentations
collectives aux représentations sociales : éléments
pour une histoire. In: Les représentations sociales. Sous la dir.
de Denise Jodelet. Párizs, PUF. 1997. (1. kiadás 1989.) 79-103.
o.
[7]
Pierre Bourdieu: La distinction. Lés éditions de Minuit.
Párizs, 1979. 561. o.
[8]
Bourdieu, i. m. 543-564. o.
[9]10
Luc Boltanski: Taxinomies sociales et luttes de classes. In: Actes de la
recherche en sciences sociales. 1979. szeptember.
[11]
E gondolat már Bourdieunél is megtalálható.
[12]
Alain Desrosicres: Éléments pour l'histoire des nomenclatures
socio-professionnelles. In: Pour une histoire de la statistique. 1. kötet,
Párizs, 1977. Desrosicres a francia foglalkozási statisztika
kategóriarendszerének történetét elemzi.
A munka a kidolgozandó új nómenklatúra elômunkálataként
született.
[13]
Boltanski: i. m. 51. o. A kritika itt kifejezetten azoknak a történészeknek
szól, akik homogén statisztikai sorok elôállítása
végett hajlamosak leegyszerusítve kezelni ezt a problémát.
[14]
Boltanski: i. m. 487-488. o.
[15]
Boltanski részletesen elemzi a különféle helyzetu
egyének összetett, ambivalens viszonyát a csoporthoz,
amelyhez tartoznak.
[16]
A mikrotörténelem franciaországi recepciója nem
csupán a szemlélet befogadását jelenti; számos
olasz mikrotörténész részben vagy teljesen Párizsban
dolgozik, tanít. Az olasz mikrotörténészek -
olasz témákról szóló - munkáinak
egy része is elôször, esetleg kizárólag
franciául jelent meg.
[17]
Siegfried Kracauer: Geschichte - vor den letzten Dingen. Idézi:
Jürgen Schlumbohm: Mikrogeschichte - Makrogeschichte. Zur Eröffnung
einer Debatte. In: Jürgen Schumbohm (szerk.) Mikrogeschichte - Makrogeschichte.
Komplementär oder inkommensurabel. Göttingen, 1998. 13. o.
[18]
Boltanski általában hivatkozott szerzô, de nem egyszeruen
a szociológiában megjelenô felfogás adaptálásáról
van szó. Az önálló utakon haladó historiográfiai
fejlôdés máshol is keres elméleti, módszertani
támpontokat törekvéseihez.
[19]
Bernard Lepetit: De l'échelle en Histoire. In: Jacques Revel (szerk.):
Jeux d'échelles. La micro-analyse r l'expérience. Párizs,
1996.
[20]
Maurizio Gribaudi: Les discontinuités du social. Un modele configurationnel.
In: Bernard Lepetit (szerk.): Les formes de l'expérience. Une autre
histoire sociale. Párizs, 1995.
[21]
A nyolcvanas években oly divatos, geertzi ihletésu történeti
antropológiát a mikrotörténészek szintén
bírálni szokták. Miután a történelem
megértése az elméletileg elôzetesen konstruált
makrotársadalmi fogalmakban gyakran kevéssé tunt meggyôzônek,
kézenfekvô volt az egykori cselekvôk nyelvezetét,
rítusait, általában magatartását interpretálni.
A Geertz által inspirált történeti antropológia
erre tett kísérletet. A cselekvéseket mint szöveget
interpretáló kutatások szükségszeruen
az esettanulmány léptékére korlátozódnak.
Az általánosítás itt is problémát
jelent. A kultúra, az a nyelv, amelyet a cselekvések szövege
,,beszél", megértése csak a lokális eseteken
keresztül történhet. Ennek implicit elôfeltétele,
hogy az adott kultúra kellô mértékben homogén
legyen, s hogy a viszony a kultúra és az egyes cselekedetek
között azonos legyen. Így is egy circulus vitiosus adódik
azonban: a nyelvet ismerve érthetjük meg az egyes eseteket,
a nyelvet azonban az egyes esetekbôl igyekszünk megtanulni.
E buvészmutatvány eredménye azonban mindig korlátozott,
éppen a történetiség lényegét alkotó
idôbeliség szempontjából. Az egyes esetek elemzésében
a kultúra csak mint állandó adottság mutatkozhat
meg. Idôbeli változásokat, folyamatokat - például
egy társadalmi csoport születését - az interpretatív
vállalkozás nem tud bemutatni, ennyiben ôrzi az antropológia
eredeti ahistorikus jellegét. Az összehasonlítás
lehetetlensége különösen gyenge pontja a történeti
antropológiának. Az interpretációk bezárva
maradnak azokban a keretekbe, ahol az egykori cselekvôk használták
a szimbólumokat, mivel ezek szövege mutatja meg a nyelvet,
a szöveg jelentését pedig csak a nyelv adja meg. Az
egykori cselekvôk nyelvezetének elsajátítása
tehát olyan törekvés, amely - elônyei mellett
- újabb problémákat hoz létre. Simona Cerutti:
La Ville et les Métiers. Naissance d'un langage corporatif, Turin,
XVIIe-XVIIIe siccle. Párizs, Editions de l'EHESS, 1990. 13. o. Bernard
Lepetit: Építészet, földrajz, történelem:
a lépték használatai. In: Aetas. 1995. 4. 145-147.
o.
[22]
Cerutti: i. m., 21. o.
[23]
Egyes mikrotörténészek, elsôsorban Carlo Ginzburg
a kulturális kontextusnak biztosítanak elsôséget,
mások inkább egy társadalmi kontextusba igyekeznek
beágyazni forrásaikat.
[24]
Gribaudi egy sajátos kísérletet is végrehajtott,
hogy kidolgozzon egy olyan társadalomtörténeti eljárást,
amely elkerüli a kategorizálást, s mégsem korlátozott
léptékre vonatkozik. Mintát vett a franciaországi
házassági anyakönyvekbôl az 1801 és 1901
közé esô idôszakból. 46 000 esküvô
esetében a vôlegény és apja foglalkozását
vette fel. A foglalkozási megjelöléseken semmilyen csoportosítást,
osztályozást nem hajtott végre. Még az ,,irodai
alkalmazott" ,,irodában alkalmazott" típusú megnevezéseket
sem vonta össze. A kutatás kiinduló tétele az
volt, hogy a vôlegény és apja foglalkozása között
bizonyos társadalmi közelség létezik. A cél
ennek a közelségnek, pontosabban az összes foglalkozásnak
a társadalmi térben egymáshoz képest elfoglalt
helyének meghatározása volt. A foglalkozási
megnevezéseket gráfokba rendezte el, figyelemmel arra, hogy
a kapcsolat reciprok-e, azaz, hogy egy foglalkozás egy másikkal
csak apa-fiú, illetve fiú-apa viszony szerint van összekapcsolva,
vagy pedig mindkét irányú összekapcsoltság
megtalálható. A negyed évszázadonként
felrajzolt gráfok jól látható eltéréseket
mutattak, a foglalkozások közti kapcsolatok elrendezôdése,
surusége világosan különbözô szférákra
osztotta a teljes foglalkozási mezôt. Az egyes szférák
központjában néhány eltérô megnevezés
állt. A négy különbözô gráf összehasonlításából
kirajzolódott a francia társadalom múlt századi
strukturálódásának története. Megállapítható,
hogy egymás mellett létezett több strukturáló
tényezô, kohéziós erô; szektoriális
szervezô elvek (például a közszféra esetében)
épp úgy hatottak, mint például a vagyon vagy
a képzettség. Az is igazolódott, hogy a század
elsô felének vezetô csoportjai a század végére
meglepô mértékben marginalizálódtak.
Gribaudi e vizsgálatban azt kívánta illusztrálni,
hogy a hagyományos makromegközelítés logikájának
elutasítása nem jelent bezárkózást a
kis léptékben megfogalmazható és vizsgálható
kérdésekbe. Kvalitatív módszerekkel - ami nem
a matematikai eszközökrôl való lemondást
jelent - is lehet egy egész társadalomra vonatkozó
megállapításokat tenni. Gribaudi: i. m., 187-225.
o.
[25]
Edoardo Grendi: Repenser la micro-histoire? In: Jeux d'échelles.
[26]
A kontextus fogalmának egy olyan elgondolása jellemzi a mikrotörténészeket,
amely azt nem mint a vizsgálat tárgyát körülfogó
adottságokat tekinti, hanem arra figyel, hogyan hatnak a cselekvôk
vagy a vizsgált jelenségek a környezetükre, a kontextusra.
Lásd: Jacques Revel: La mycroanalyse et la construction du social.
In: Jeux d'échelles.
[27]
Maurizio Gribaudi: Itinéraires ouvriers. Espaces et groupes sociaux
r Turin au début du XXe
siccle. Párizs, 1987.
[28]
Jacques Revel: L'histoire au ras du sol. In: Giovanni Levi: Le pouvoir
au village. Histoire d'un exorciste dans le Piémont du XVII. siccle.
Párizs, 1989.
[29]
Az érdek fogalmának - amely gyakran csak implicit jelenlévô
alapja az elhamarkodottan általánosító kategorizálásnak
- kritikájában a mikrotörténészek Albert
O. Hirschman munkájára támaszkodnak, amely teljesen
más szempontból dolgozva ugyan fel témáját,
historizálja az érdek fogalmát. Simona Cerutti: Processus
et expérience: individus, groupes et identités r Turin au
XVIIe siccle. 161-186. o. Albert O. Hirschman: Az érdek és
a szenvedélyek. Politikai érvek a kapitalizmus mellett annak
gyôzelme elôtt. Budapest, 1998. Hasonló gondolatmenet:
Simona Cerutti, La construction des catégories sociales. In: Jean
Boutier-Dominique Julia (szerk.): Passés recomposés. Champs
et chantiers de l'histoire. Párizs, 1995.
[30]
A modell és az általa leírtakhoz vezetô folyamat
ilyetén felfogása Fredrik Barth antropológiájából
származik. Nála a kisebbségi magatartások a
darwini modell szerint válhatnak többségivé.
Barth antropológiájának és a mikrotörténelemre
gyakorolt hatásának összefoglalása: Paul-André
Rosental: Construire le ,,macro" par le ,,micro": Fredrik Barth et la microstoria;
In: Jeux d'échelles. 141-159. o. A modell egy más értelmezése,
amikor az a megfigyelt eloszláshoz vezetô folyamatot képezi
le. Ebben az esetben a modellnek valamennyi tényezôt tartalmaznia
kell, amelyek befolyásolják a vizsgált körben
megfigyelhetô magatartásokat. A modell elemeinek módosításával
valamennyi vizsgálatba bevont magatartást magyarázni
kell tudni. A modellnek tehát olyan finomnak kell lennie, hogy a
legszélsôségesebb eset is megérthetô legyen
a modell tényezôinek módositásával. Vagyis
a modellnek nem a tipikusat kell megközelítenie. Grendi: i.
m. Gribaudi munkájában a modell mindkét értelemben
fellelhetô.
[31]
Simona Cerutti már idézett munkája, sokkal összetettebb
elemzést nyújt, mivel egy Gribaudiéhoz hasonló
részletezettségu társadalomtörténeti mikroelemzést
kapcsol össze a reprezentációknak egy olyan elemzésével,
amelyet Boltanski is végrehajtott. [Cerutii muvébôl
l. Czoch Gábor tanulmányát - A Szerk.]
[32]
Ehhez valószínuleg amúgy is elérkezett volna
az Annalest 1990 körül irányító történészkör,
de a konkrét ösztönzést a mikrotörténelem
jelentette.
[33]
Histoire et sciences sociales. Un tournant critique. Annales, 1988. március-április.
291-293. o.
[34]
Elhangzottak persze fanyalgó vagy éppen arrogáns megjegyzések
is. Utóbbira példa Bernard Lepetit állítása,
aki szerint a mikrotörténelem az olasz levéltárak
még francia szemmel nézve is elképesztô gazdagságának
- amely lehetôvé teszi, hogy név szerint kövessék
viszonylag nagyszámú egyén sorsát már
a koraújkorban is - és az olasz egyetemek szervezetlenségének
találkozásából született, amelyek képtelenek
voltak a korábbi - nagy létszámú kutatócsoportokat
feltételezô - kvantitatív társadalomtörténeti
vizsgálatok megszervezésére és finanszírozására.
Bernard Lepetit: Építészet, földrajz, történelem.
A lépték használatai. In: i. m. 145. o.
[35]
Lásd errôl magyarul részletesebben: Jacques Revel:
Mikroszintu vizsgálat és társadalmi jelenségek
konstruálása. Aetas, 1996/4. Sonkoly Gábor-Nicolas
Verdier: Hogyan gyúrjuk össze a morzsákat. Régió.
1996/4.
[36]
Histoire et sciences sociales. Tentons l'expérience. Annales. 1989.
november-december. 1317-1323. o. Jean-Yves Grenier-Bernard Lepetit: L'expérience
historique. A propos de C.-E. Labrousse. Annales. 1989. november-december.
[37]
Nem jellemzô ez azonban minden olasz mikrotörténészre.
Cerutti szerint például a történeti valóság
maga tartalmaz eltérô léptéku szervezôdéseket,
jelenségeket, amelyekhez így a történésznek
alkalmazkodnia kell. Simona Cerutti: La ville et les métiers. i.
m. 21. o. Levi szerint a léptékváltás analitikus
eljárás, amellyel a más léptékekben
levont következtetések érvényességi körét
lehet behatárolni. Giovanni Levi: i. m. 9-18. o.
[38]
Lepetit számára Gribaudi és néhány más
olasz mikrotörténész tulajdonképpen a pozitivizmust
csempészik vissza a történetírásba, velük
szemben nominalista álláspontról fogalmazza meg kritikáját.
[39]
Bernard Lepetit: Építészet, földrajz, történelem:
a lépték használatai. I. m.
[40]
Rosental: Constriure le ,,macro" par le ,,micro". Ezt fejezi ki a Jeux
d'échelles cím is.
[41]
Megjegyzendô, hogy a pszichológiai reprezentációkutatás
nem hasznosította közvetlenül azokat az eredményeket,
amelyeket a reprezentációk vizsgálata hozott a szociológiában
és a történelemben. A reprezentációk alakulásának
feltételei között számontartják a társadalmi
csoporthovatartozást is. Denise Jodelet: Représentations
sociales: un domaine en expansion. In: Denise Jodelet (szerk.): Les représentations
sociales. Párizs, 1997. (Elsô kiadás 1989). További
pszichológiai munka: Jean-Claude Abric Pratique sociales et Représentations.
Párizs, 1994. A szociológia területén: Patrick
Watier (szerk.): La sociologie et les représentations de l'activité
sociale. Párizs, 1996.
[42]
Alain Desrosicres: Comment fair des choses qui tiennent: Histoire sociale
et statistique. In: Histoire et Mesure 1989/3-4.
[43]
Laurent Thévenot-Alain Desrosicres: Les catégories socio-professionnelles.
Párizs, 1988.
[44]
Christian Topalov: Naissance du chomeur 1880-1910. Párizs, 1994.
Magyarul lásd: Christian Topalov: A munkanélküliség
föltalálása és a századelô szociálpolitikái.
In: Léderer Pál-Tenczer Tamás-Ulicska László
(szerk.): ,,A tettetésnek minden mesterségiben jártasak..."
Budapest, 1998.
[45]
Olivier Marchand-Claude Thélot: Deux siccles de travail en France.
Population active et structure sociale, durée, productivité
du travail. (Párizs, 1991.) címu munkája támadások
kereszttüzébe került. Topalov, Brian, Lepetit és
Desrosicres ugyanabban a szellemben támadták meg - magyar
szemmel nézve rendkívül élesen - a munkát,
amiért egy-két évtized kutatásának kritikai
eredményeit figyelmen kívül hagyva vetít vissza
fogalmakat kétszáz év távolságra, amelyeknek
saját történetisége nem nyúlik ilyen régre
vissza. Az eredményt egyszeruen fiktív történelemnek
tartják. Bernard Lepetit: Séries longues, histoire longue.
Eric Brian: Histoire de chiffres. Alain Desrosicres: Séries longues
et conventions d'équivalence. Chistian Topalov: Réalistes,
nominalistes et conventions statistiques. In: Gencses, 1992. október.
[46]
A mikrotörténelem - és ez talán általábban
is jellemzô a francia társadalomtudományra - ellenállni
igyekszik az angolszász országokban hódító
linguistic
turn felfogásnak. A társadalmi rétegzôdést,
csoportképzôdést nem csupán a diszkurzív
formáiban kívánja tanulmányozni, hanem továbbra
is lehetôséget lát empirikus kutatásokra.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu