Amikor valamely társadalom rétegzôdését,
vagy a rétegzôdés alapját képezô
mélyebb szerkezetét, struktúráját vizsgáljuk,
elôször azt a kérdést kell tisztáznunk,
hogy a társadalmon belül milyen blokkokat, tömböket,
kategóriákat különböztetünk meg. Más
szóval, amikor a jövedelem és vagyon, az életkörülmények,
az életmód, az életminôség stb. egyenlôtlenségeit,
különbségeit elemezzük, akkor milyen társadalmi
kategóriák közötti jövedelem- stb. különbségeket
mutatunk be és elemzünk adataink alapján." Ezekkel a
szavakkal vezeti be Andorka Rudolf a ,,Társadalmi rétegzôdés"
címû, elsôsorban magyar, német, angol és
amerikai szociológusok tanulmányaiból készült
válogatás problematikáját.[1]
Felfogása szerint a társadalmi rétegzôdést
vizsgáló szociológiai szakirodalomban három
nagy irányzatot lehet megkülönböztetni, lényegében
annak alapján, hogy a szociológia klasszikusai, Karl Marx,
Max Weber, Theodor Geiger elméleteinek nyomán a kutatók
milyen tényezôk figyelembevételével alakítják
ki alapvetô társadalomleíró kategóriáikat:
az egyénnek a termelésben elfoglalt pozíciója
szerint, a hatalomhoz való viszony alapján vagy az életstílus,
élethelyzet szerint. Andorka két kérdést emel
ki, amelyekre a kötet összeállítói az empirikus
kutatások elemzésénél választ próbálnak
keresni: egyrészt azt, hogy a ,,vizsgált társadalom
belsô differenciálódásának, a megfigyelhetô
egyenlôtlenségeknek, különbségeknek leírására
az osztály, a réteg vagy az életstíluson alapuló
kategóriák a legalkalmasabbak", illetve azt, ,,hogyan változik
a társadalmi rétegzôdés és szerkezet
a társadalmak történeti fejlôdése során?"
A társadalomtörténet-írásban a társadalmi
rétegzôdés problematikájának alapvetôen
két megközelítését különböztethetjük
meg. A mind a mai napig elterjedtebb irányzat ugyanazokat a kérdéseket
fogalmazza meg, mint az idézett szociológiai irodalom, a
társadalmi csoportok meghatározása is hasonló
kritériumok szerint történik, s végül, az
elemzés szintén az Andorka által ismertetett rend
szerint épül fel: a kutató elsôként azonosítja
a vizsgált társadalomra jellemzô nagy csoportokat,
majd ezt követi azok részletesebb elemzése. Ebben a
megközelítésben a társadalmi kategóriák
meghatározásának egyik legkifinomultabb és
igen közkedvelt módszere a szocioprofesszionális osztályozás,
amely egyszerre több, gazdasági és szociális
tényezôt is figyelembe vesz a csoportok kialakításához.
A szocioprofesszionális osztályozás körül
különösen a francia történetírásban
bontakozott ki élénk vita az 1960-as és 1970-es évek
folyamán. A társadalmi rétegzôdés másik
megközelítése, amelyet az olasz mikrotörténelem
javasol, lényegében a szocioprofesszionális osztályozás
kritikájából indult ki, és elsô megfogalmazásai
a körülötte folyó francia történészvitához
kapcsolódtak.[2]
A mikrotörténelmi megközelítésben nemcsak
a módszerek eltérôek az elôzôtôl,
de a társadalmi rétegzôdéssel kapcsolatos kérdések
is másképpen vetôdnek fel.[3]
Az alábbiakban a társadalmi rétegzôdés
e két lehetséges megközelítésének
összevetésére vállalkozom.
A szocioprofesszionális osztályozás módszerének
kialakulása az újkori városok gazdasági-társadalmi
szerkezetére irányuló kutatásokhoz, az ezzel
kapcsolatos vitákhoz kötôdik, és szorosan kapcsolódik
a kvantitatív történetírás megjelenéséhez
is. A gyökerek az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Ernest
Labrousse az 1955-ben Rómában tartott X. Nemzetközi
Történészkongresszuson, a nyugat-európai XVIII-XIX.
századi polgárság kutatásának programjával
kapcsolatban fejtette ki, hogy a társadalmi struktúrák
tanulmányozását olyan dokumentációra
kell építeni, amely meghatározhatóvá
teszi az egyének kondícióját, és elég
nagyszámú információt tartalmaz ahhoz, hogy
statisztikailag értékelhetô legyen.[4]
Ez a program abba az általános koncepcióba illeszkedett,
amely, Labrousse mellett elsôsorban Fernand Braudel nevével
fémjelezhetôen, a történeti kutatás fô
feladatának a hosszú idôtartamba illeszkedô makrofolyamatok,
illetve az ezeket mozgató gazdasági, demográfiai meghatározottságok
elemzését tekintette. A történészeket
foglalkoztató kérdések elsôsorban a modernizáció
ritmusára, formáira vonatkoztak, ezen belül a társadalmi
és gazdasági struktúrák, a konjunkturális
ciklusok alakulására irányultak. A történelem
fôszereplôinek ez a megközelítés nem az
egyes egyéneket, hanem, Durkheim nyomán, a nagy társadalmi
csoportokat tekintette, és ezek transzformációját
vizsgálta. A kutatás keretét igen gyakran a monográfia,
a lokális rekonstrukció jelentette; a szintézis, a
totalitás elérését a helyi szintû részletes
elemzések eredményeinek összeadásából,
illetve a lokális vizsgálatokat összefogó, nagyszabású
kollektív kutatási programoktól remélték.[5]
A kitûzött feladatokhoz a legmegfelelôbb forráscsoportot
a nagyobb számban a XVII. század végétôl
kezdôdôen fennmaradt különbözô összeírások,
e mellett az egyházi anyakönyvek, illetve a közjegyzôi
iratok jelentették. A cél olyan társadalmi klasszifikáció
kidolgozása volt, amelynek segítségével meg
lehet ragadni az idôben végbement változásokat
(az azonos szempontok szerint meghatározott társadalmi csoportok
két különbözô idôpontban vizsgált
arányszámainak módosulásait vizsgálva
például), és amely lehetôvé teszi az
összehasonlítást, viszonyítást különbözô
területek, települések között.
A legmegfelelôbb eljárás körüli viták
elsôsorban a társadalom osztályozásának
kritériumairól folytak. Az elsô felosztások
az összeírásokban fennmaradt foglalkozásnevekbôl
indultak ki. Az osztályozás arra irányult,
hogy az azonos típusúnak tekinthetô foglalkozásokat
egy csoportba sorolva egyszerûbben kezelhetô, nagyobb egységeket
hozzanak létre, és ezzel egyidejûleg a legkülönfélébb
foglalkozásnevek, a sokszor csak néhány fô által
ûzött mesterségek halmazát rendszerezve kibontsák
a város gazdaságának, foglalkozásszerkezetének
fôbb jellemzôit. Az ilyen osztályozásokban a
foglalkozásokat leggyakrabban vagy a felhasznált alapanyag
szerint csoportosították, vagy jellegük és funkciójuk
szerint nagyobb gazdasági ágazatokba sorolták.
A szocioprofesszionális osztályozás alkalmazását
az 1960-as évek elején, a XVIII-XIX. századi franciaországi
városok szerkezetének tanulmányozására
irányuló, Labrousse által koordinált országos
kutatási program keretében szorgalmazták elsôként.
Ez a komplex osztályozás az egyszerûen csak a foglalkozást
alapul vevô felosztásoknál jóval alkalmasabbnak
ígérkezett a társadalom szerkezetének vizsgálatára.
Az eljárást Labrousse munkatársa, a XVIII. századi
párizsi társadalmat kutató Adeline Daumard ismertette
két nagy visszhangot kiváltó cikkben.[6]
A szocioprofesszionális klasszifikáció módszerét
a francia statisztikai intézet, az INSEE(Institut national de la
Statistique et des Études économiques) kutatói fejlesztették
ki az 1950-es években. A Labrousse és Daumard körül
csoportosuló történészek egyrészt tehát
a XX. század közepi francia társadalom leírására
kidolgozott osztályozást vették át, másrészt
az osztályozás kialakításának módszeréhez
is a kortárs szociológusoktól és statisztikusoktól
kaptak inspirációt. Ezek szerint a kutatás elsô
feladata, hogy viszonylagosan homogén társadalmi kategóriákat
határozzanak meg. A beosztás alapja változatlanul
a foglalkozás maradt, ezt azonban kiegészítették
a vagyonra, a társadalmi állásra, életszínvonalra
vonatkozó kritériumokkal. Figyelembe vették a minôsítést
a foglalkozáson belül (mester-legény), a termelésben
elfoglalt pozíciót (fônök-beosztott), a foglalkozás
társadalmi presztízsét, és lehetôség
szerint a függôségi viszonyokat. Az egyes kategóriák
közötti határvonalak megállapításánál
empirikus módszerre hagyatkoztak. Ez azt jelentette, hogy bizonyos
gyakori foglalkozásokat tipikusnak jelöltek ki, a többit
ezekhez sorolták összehasonlítás és asszimilálás
útján. Lényeges szempontjuk volt, hogy olyan kategóriákat
alakítsanak ki, amelybe a statisztikai elemzéshez elégséges
számú személy besorolható. Gyakorlatilag az
INSEE példája nyomán tíz fô csoportot,
és azokon belül további (az egyes csoportok szerint
változóan kettô-nyolc) alcsoportokat állapítottak
meg.
A megfogalmazott kutatási program a forrásokhoz való
viszonyt is megszabta. Egyrészt a forrásokból csak
bizonyos adatokra koncentráltak: azokra, amelyeket a társadalmi
struktúrák szisztematikus statisztikai elemzéséhez
elégségesnek ítéltek (az egyes személyek
vagyoni helyzetérôl, lakóhelyérôl, foglalkozásáról,
társadalmi állásáról tudósító
adatokra). Ezeket azonban szükségesnek tartották figyelembe
venni, rögzíteni a vizsgált népesség egészére
vagy a lehetôség szerinti minél nagyobb hányadára
vonatkozóan. A kutatási program szerint továbbá
az adatgyûjtéshez olyan éveket kell választani,
amelyek során sem háború, sem gazdasági, demográfiai
krízis nem sújtotta a vizsgált populációt,
vagyis amikor a történész számára ,,normális"
állapotában tárulhat fel a vizsgált társadalom.
Az adatgyûjtést és a kódrendszer meghatározását
követôen a kutatás következô lépését
a különféle hierarchiák felállítása
jelentette: egyrészt vertikálisan, vagyis minden meghatározott
kategórián belül, másrészt horizontálisan,
a kategóriák között, annak érdekében,
hogy az egyes társadalmi csoportok helyét ki lehessen jelölni
a társadalmon belül. Az egyes kategóriákat tehát
valós társadalmi csoportként kezelték, pedig
végsô soron a társadalmi csoportok a kutató
által végrehajtott kodifikációs mûvelet
révén alakultak ki. Ebben a megközelítésben
ezért a kutatás elején meghatározott osztályozási
elvek alapvetôen meghatározzák az eredményeket.
Daumard maga is hangsúlyozta, hogy a klasszifikáció
típusa szerint ugyanazon társadalom más aspektusai
domborodhatnak ki. Ebbôl szerinte egyrészt az következik,
hogy olyan klasszifikációt kell alkalmazni, amely a leginkább
tükrözi a korabeli társadalmi hierarchiát, lehetôvé
teszi a korabeli struktúrák elemzését, ugyanakkor
alkalmazkodik a rendelkezésre álló források
természetéhez. Továbbá, olyan kódrendszert
kell kidolgozni, amely alkalmazható ,,az összes nagy statisztikai
sorozatra, amelyek a XVIII. és XIX. századi franciaországi
városi társadalmak struktúráiról tudósítanak".[7]És
végül, más szempontok szerinti felosztásban is
meg kell vizsgálni a társadalmat (például nemek
vagy életkor szerinti osztályozásban), mert a szocioprofesszionális
klasszifikáció eredményeinek jelentése más
osztályozásokkal ütköztetve mélyíthetô
el.
Daumard az INSEE által inspirált felosztást elég
rugalmasnak ítélte ahhoz, hogy a helyi sajátosságokhoz
lehessen igazítani. A kiigazításoknak azonban egy
határon túl nem szabad menniük. Egy statisztikai elemzés
nem alapulhat az egyes személyek hosszadalmas tanulmányozásán,
és nem alkalmas az egyedi esetek vizsgálatára, így
például az elit, a nemesség különbözô,
esetleg csak néhány fôbôl álló
kis csoportjainak pontos elhatárolására és
elemzésére. Daumard szerint azonban a szocioprofesszionális
klasszifikációnak nem is ez a feladata: a kategóriákat
ugyan variálni és finomítani kell, de nem szabad szem
elôl téveszteni, hogy ,,a cél társadalmi csoportok
tanulmányozása kvantitatív eszközökkel".[8]
A hatvanas évek francia társadalomtörténet-írását,
ahogy az Daumard kutatói programjából is látható,
alapvetôen az a nézet határozta meg, hogy a társadalomtörténet
tárgyát nem az egyének, hanem a valóságosan
létezônek tekintett társadalmi csoportok jelentik.
E mellett abból a feltételezésbôl indultak ki,
hogy a társadalmi csoportok homogén egységeket képeznek.
A társadalom szerkezetét e csoportok hierarchikus rendbe
tagolódó összessége alkotja, a kutató
feladata tehát a csoportok azonosítása és a
közöttük lévô hierarchia megállapítása.
A szocioprofesszionális osztályozás ehhez igen hatásos
eszköznek tûnt, a módszer körüli viták
a hatvanas években döntôen a kategóriák
további finomítására irányultak, illetve
a besorolás nehézségeit érintették.
A történészek többségének azonban
egyöntetûen az volt az álláspontja, hogy az osztályozás
mûvelete elengedhetetlen feltételét jelenti a társadalom
szerkezetére irányuló mindenfajta kutatásnak.[9]
Az elsô nagyobb horderejû kritikák a hetvenes évek
elején fogalmazódtak meg a szocioprofesszionális osztályozásokkal
szemben. Ezek lényegében arra vonatkoztak, hogy a javasolt
kategóriák egységes alkalmazásával nem
lehetséges igazából megragadni a társadalmi
realitások sokféleségét. Maurice Garden például
kimutatta, hogy ebbôl következôen a szocioprofesszionális
osztályozás alapján végzett összehasonlítások
igen könnyen téves megállapításokra vezetnek,
de ugyanezért nem alkalmazható ez az osztályozás
automatikusan az egyes városok elemzésére sem.[11]
Szerinte bármiféle besorolás kritériumainak
meghatározására csakis a helyi társadalom szerkezetének
alapos tanulmányozását követôen kerülhet
sor. Az egyedi adottságok alapján kidolgozott kódrendszer
viszont nem teszi lehetôvé az általános alkalmazást.
A hetvenes években megfogalmazott kritikák tehát
nem önmagában a formalizálás ellen irányultak,
hanem arra, hogy a szocioprofesszionális felosztás a társadalom
olyan klasszifikálását kísérli meg,
amely idegen a kutatott társadalmi szereplôk tapasztalataitól,
vagyis független az adott kontextustól. Ezeknek a kritikáknak
a nyomán került fokozatosan a kutatás elôterébe
a korabeli társadalmi reprezentációk vizsgálata,
az egyes foglalkozások, csoportok társadalmi státusának
elemzése, vagyis a társadalmi rétegzôdés
olyan bemutatása, amely a szocioprofesszionális osztályozásnál
fokozottabban figyelembe veszi a korabeli elképzeléseket,
a társadalom leírásának kortárs nyelvezetét.
A korabeli nyelvezetbôl kiinduló kutatások végsô
soron arra világítottak rá, hogy az egyének
termelési szektorok szerinti besorolása csak az egyik lehetséges,
és korántsem az egyetlen szükségszerû reprezentációja
egy közösségnek. A klasszifikációról
a figyelem fokozatosan azokra a viszonyokra terelôdött, amelyek
a korabeli osztályozásokat létrehozták.[12]
A foglalkozási illetve a társadalmi statisztika történetével
foglalkozó kutatások eredményeképpen megkérdôjelezôdött
a kialakult kategóriák természetes jellege, amelyet
pedig a módszer melletti egyik fontos érvnek tartottak. Durkheim
és Mauss a ,,primitív" társadalmak vizsgálata
kapcsán ugyan már rámutatott, hogy a klasszifikációk
társadalmilag konstruáltak, ezt azonban a modernebb osztályozások
esetében gyakran figyelmen kívül hagyták.[13]
A szocioprofesszionális kategorizálás alkalmazása
azonban mind a mai napig elterjedt. E módszernek egyik oka, hogy
használata tulajdonképpen egyszerûnek mondható:
ennek köszönhetôen a társadalmi rétegzôdés
problematikája voltaképpen a kódolás feladatára
szûkül. Mellette szól az is, hogy a szocioprofesszionális
osztályozás alkalmazását a forrásadottságok,
legalábbis az újkori európai történelemre
vonatkozóan, széles körben lehetôvé teszik,
és felhasználásával viszonylag gyorsan eredmény
érhetô el.[14]
A módszer alternatívájának tekinthetô
mikrotörténeti megközelítéssel szemben viszont
gyakori érv, hogy speciális forrásadottságokhoz
kötôdik. Véleményem szerint azonban, bár
ezt kevésbé szokás hangsúlyozni, a társadalmi
rétegzôdés mikrotörténeti elemzése
általánossá válásának ennél
sokkal valóságosabb akadálya, hogy jóval idôigényesebb
kutatást követel meg.[15]
A mikrotörténelemnek többféle felfogása
létezik. Jellemzô egy tág értelmezése,
amelyre jó példa a kiváló munkákból
álló, sajnálatosan félbeszakadt magyar
Mikrotörténelem
sorozat ismertetôje: a mikrotörténelem e szerint a kutatás
tárgya alapján, az alkalmazott megközelítéstôl
és a megfogalmazott kérdésektôl függetlenül,
a ,,történelem ízét-zamatát adó
részletek", a történelem határterületeinek
feltárása rokon tudományok (néprajz, szociológia,
mûvészettörténet) eredményeinek felhasználásával.[16]
Ez utóbbi értelmezés tükrében az a
benyomásunk alakulhat ki, hogy a mikrotörténelem csupán
a történész vizsgálati léptékének
leszûkítését jelenti, jól behatárolható
területre (egyetlen apró epizódra, egy kis közösségre,
egy életpályára) irányuló részletes,
aprólékos kutatást.
Az irányzat olasz keresztapjának tekinthetô Edoardo
Grendi[17]
szerint a microstoria kibontakozásakor, az 1970-es és 1980-as
évek fordulóján, a Quaderni Storici folyóirat
körül tömörülô fiatal történészek
törekvéseiben az igazi közös vonás valóban
az uralkodó, makroszintû, szintetizáló történetírással
való radikális szakítás igénye volt,
és az, hogy ennek eredményeképpen kutatásaik
a mikroszintet célozták meg.[18]
Hangsúlyozta azonban, hogy a mikroszint választása
mögött már ekkor kitapintható volt két egymástól
számos pontban eltérô törekvés, komoly
elméleti és módszertani következményekkel.
Ezért ha a kutatás léptéke, mint közös
nevezô alapján ez irányban általánosan
érvényes definíciót keresnénk, Grendi
szavaival, az csak egy ,,minimális", igen leegyszerûsítô
meghatározás lehet. Giovanni Levi, a microstoria másik
meghatározó személyisége ugyanezzel kapcsolatban
leszögezi, hogy a mikroszint választása csupán
egy történetírói gyakorlatot jelent. A mikrotörténelem
számára a lépték leszûkítése
egy elemzési eljárás, amelyet alkalmazni lehet, függetlenül
az elemzett tárgy dimenzióitól.[19]
A mikrotörténeti megközelítések valós
tétjeit ezért a léptékválasztás
mögött álló törekvésekben, elméleti
megfontolásokban kell keresni.[20]
Az egyik pólus Carlo Ginzburg nevével fémjelezhetô[21].
A kutatás, leegyszerûsítve, itt annak interpretálására
irányul, hogy a társadalmi szereplôk milyen kulturális
értelmezését adták saját társadalmi
univerzumuknak. A mikrotörténelemnek ez az irányzata
elsôsorban a kulturális, interpretatív antropológiához
kapcsolódott, a mikrotörténelem amerikai recepciója
elsôsorban ehhez a felfogáshoz áll közel. A másik
pólushoz az olasz történészek közül
eredetileg Grendi, illetve Giovanni Levi nevét kapcsolhatjuk. Ennek
középpontjában a társadalmi kontextus, a társadalmi
gyakorlat, illetve a társadalom szerkezetének vizsgálata
áll. Franciaországban, és különösen
az Annales körében elsôsorban ez váltott ki nagyobb
visszhangot. Grendi tehát a mikrotörténelem kulturális,
illetve társadalmi aspektusát különíti el.[22]
A továbbiakban e társadalmi irányultságú
olasz mikrotörténeti irányzat elméleti-módszertani
megfontolásait vizsgáljuk.[23]
Az olasz mikrotörténészek a társadalom szerkezetének
leírására alkalmazott klasszifikációs
eljárásokat
nem az egyes kritériumok megválasztása, esetleges
finomítása, lokális vagy átfogóbb felhasználása
szempontjából kritizálták. Grendi majd Levi
és az ôket követô történészek
a klasszifikációs eljárások hátterében
álló társadalomfelfogást bírálták,
mely szerint a társadalom szerkezete statikusan egymás mellé
helyezhetô csoportok összessége. Másként
fogalmazva, a társadalmi rétegzôdés formalizálásának
azt a deduktív módját kérdôjelezték
meg, amely a korabeli társadalmi szereplôk univerzumától
függetlenül, utólagosan konstruált, elvont makrokategóriák
alkalmazásán alapult. Grendi a mikrotörténeti
megközelítés egyik elsô programadó cikkében
amellett érvelt, hogy a társadalomtörténet nem
a valóságosnak tételezett társadalmi osztályok
és az ezeken alapuló társadalmi struktúrák,
illetve rétegzôdés vizsgálata, hanem ,,az egyének
és a csoportok közötti kapcsolatok története."[24]
A mikrotörténeti megközelítés ezek alapján
a társadalom szerkezetét interperszonális viszonyok
kombinációjának vagy másként fogalmazva,
személyi kapcsolatok sorozatának és hálójának
gondolja el. Grendi szerint az interperszonális kapcsolatok
szisztematikus feltárása eredményeképpen válik
végül feltérképezhetôvé a mögöttük
meghúzódó társadalomszerkezet.[25]
A kutatás ezért nem az elvont, nagy társadalmi csoportokra,
azok statikus leírására irányul, hanem a társadalmi
csoportok formálódásának folyamatára,
az egyének közötti szövetségek, szolidaritások
létrejöttének, illetve felbomlásának mechanizmusaira.
Az osztályok, rétegek helyébe az egyének, a
társadalmi szereplôk lépnek, akik saját racionalitásuk
szerint építik ki stratégiáikat, amelyek mindig
konkrét szituációkhoz kapcsolódnak. A társadalmi
rétegzôdés ebbôl következôen szoros
összefüggésben és kölcsönhatásban
áll egyrészt a földrajzi térrel, másrészt
azzal a kontextussal, amelyben alakot ölt.[26]
A társadalmi rétegzôdésnek ebbôl a
felfogásából a kategorizáló, szocioprofesszionális
megközelítéstôl eltérô módszerek
és kérdések következnek, aminek megfelelôen
a forrásokhoz való viszony is különbözôen
alakul. A szocioprofesszionális megközelítésnél,
ahogy a Daumard által javasolt program ismertetésénél
láttuk, egy forrásból csak bizonyos adatokra kell
a kutatónak koncentrálnia, de azokat a teljességre
törve, a vizsgált népesség egészére
kell rögzítenie, és ,,nem idôzhet az egyes személyek
hosszadalmas elemzésével".[27]A
mikrotörténeti megközelítés ezzel szemben
éppen az egyedi esetek intenzív tanulmányozását
teszi szükségessé, amelybôl viszont a vizsgált
egyénekre korlátozva az adott forrásokból kihámozható
összes adat figyelembevételére szükség van.
A társadalmi rétegzôdés leírásához,
a folyamatok bemutatásához a módszert nem a különbözô
kritériumok szerint meghatározott, nagy társadalmi
csoportok hierarchizálása, illetve különbözô
idômetszetekben való vizsgálatuk jelenti. A társadalmi
rétegzôdés mikroszintû megközelítésében,
ahogy Giovanni Levi összegezte, az egyének döntéseiben
érvényesülô szabadság mértéke,
illetve ezzel kapcsolatban három lényeges kérdés
kerül elôtérbe: a társadalmi normák közötti
inkoherencia, a társadalmi szereplôk racionalitása,
illetve az egyén és a csoport viszonyának problematikája.
Ezek a kérdések, az interperszonális kapcsolatok,
a mikroszinten tanulmányozhatók. Ehhez egyrészt a
hálózatelemzés (network analysis) és különösen
a biografikus megközelítés nyújt segítséget.[28]
Levi álláspontja szerint, ha az egyéni sorsokat
azért vizsgáljuk, hogy interpretáljuk azt a kapcsolatrendszert
és azokat a külsô kényszereket, amelyekbe az életpálya
illeszkedik, lehetôvé válik a társadalmi normák
tényleges mûködésének új értelmezése.
Bár a történészek körében általánosan
elfogadott, hogy a társadalmi normák az idôben változnak,
ugyanakkor azt is feltételezik, hogy adott pillanatban teljesen
koherenssé, stabillá és átláthatóvá
válnak. A normarendszerek azonban sohasem teljesen zártak,
közöttük olyan rések vannak, amelyeket a társadalmi
szereplôk kihasználhatnak. Emellett, a normarendszerek sohasem
annyira strukturáltak, hogy a társadalmi szereplôknek
ne nyílna lehetôségük tudatos döntések
meghozatalára, a normák manipulálására,
a szabályok különféle interpretálására.
Levi szerint a biográfia ideális terepet kínál
a társadalmi szereplôk döntésszabadságának
elemzésére, másrészt az ellentmondásoktól
sohasem mentes normarendszerek konkrét mûködésének
tanulmányozására. A kontextus és az életrajz
között folyamatos kölcsönhatás érvényesül.
A társadalmi változás, amely feltételezi a
szabadság bizonyos fokát a normarendszerekkel szemben, éppen
a társadalmi szereplôk és a kontextus állandó
érintkezéseinek összességébôl alakul
ki.
A funkcionalista elemzés vagy a neoklasszikus közgazdasági
iskola olyan társadalmi szereplôket tételez fel, akik
mind azonos kognitív képességekkel rendelkeznek, akik
ugyanazon mechanizmusoknak engedelmeskedve, a várható haszon,
illetve veszteség mérlegelése alapján hoznak
döntéseket, és a döntéshozatalhoz hiánytalanul
rendelkezésükre áll a szükséges információ.
Ezek a megközelítések ,,végsô soron egy
teljesen racionális embert alkotnak meg, aki döntései
meghozatalakor nem ismer sem bizonytalanságot, sem kételyt".[29]
Ennek a felfogásnak a hibái Levi szerint úgy küszöbölhetôk
ki, ha azt feltételezzük, hogy a társadalmi szereplôk
döntéseiben egyfajta szelektív vagy korlátozott
racionalitás érvényesül, amely nem kizárólag
a várható haszon maximalizálására irányul.
Végül, a társadalmi csoportok vizsgálatánál
a hangsúlyt azok kialakulására, szilárdságuk
fokára, tartósságukra kell helyezni, amit alapvetôen
az egyén és a csoport közötti viszony problematikájának
szempontjából kell elemezni.
Ezeknek az elméleti-módszertani megfontolásoknak
a gyakorlatba való átültetésére az egyik
legkövetkezetesebb és legsikerültebb kísérlet
Levi egyik tanítványának, Simona Ceruttinak a XVII-XVIII.
századi torinói társadalomra vonatkozó kutatása.[30]
Munkája elméleti-módszertani bevezetôjében
Cerutti nem csupán a szocioprofesszionális osztályozást
kritizálja, hanem azokat a megközelítéseket is,
amelyek az utólagosan konstruált kategóriák
elutasítása mellett azokat egyszerûen a korabeli klasszifikációkkal
helyettesítik. A korabeli reprezentációk elemzésével
foglalkozó munkákat két csoportba sorolja. Az egyik
oldalon az amerikai kulturális antropológia és különösen
Clifford Geertz hatását tükrözô munkák
állnak, amelyek szinte kizárólag a reprezentációk
vizsgálatára koncentrálnak, és eltekintenek
a reprezentációt létrehozó folyamatok bemutatásától,
vagyis összességében nem foglalkoznak a valóság
és interpretációja közötti kapcsolattal.
Ha a társadalom dinamikus leírására törekszünk,
nem tekinthetünk el a társadalmi klasszifikációt
kialakító folyamat rekonstruálásától.
Ennek elhanyagolása végeredményben ugyanarra vezet
vissza, ami Cerutti szerint a szocioprofesszionális osztályozásoknak
is a legfôbb problémája: ,,az a feltételezés,
hogy a foglalkozási csoportok, illetve a társadalmi csoportok
leírhatók anélkül, hogy elôzôleg
ne elemezzük a kapcsolatoknak azt a szövedékét,
amelyek létrehozzák ôket."[31]Ezzel
szemben idézi példaként Jean-Claude Perrot, Grendi,
Natalie Zémon Davis munkáit, ahol a korabeli reprezentációk
elemzése a társadalmi viszonyrendszerek, kapcsolatok, konfliktusok
feltárását szolgálja.[32]
,,A társadalmi szereplôk nyelvezetének felhasználása
tehát önmagában nem elégséges a vizsgált
társadalom megközelítéséhez. A kortársak
által használt kategóriák - csakúgy,
mint amelyeket a történész alkalmaz - a környezô
világ olyan interpretációjának az eredményeként
jönnek létre, amely egy adott pillanatban felülkerekedett
más, feltehetôleg eltérô olvasatokon. [...]
Ebben
az értelemben nem a különbözô - utólagos
vagy kontextuális - szocioprofesszionális kategóriák
elutasítása a fontos, hanem az, hogy ezeket a kategóriákat
azok közé a társadalmi viszonyok közé helyezzük,
amelyek egykor ugyanúgy, mint ma, hozzájárultak kialakulásukhoz."[33]
A statikus, strukturalista társadalomfelfogás elutasításából
következôen:
,,Ahelyett, hogy evidensnek tételeznénk
fel az egyének társadalmi csoportokhoz való tartozását
(és ezáltal az a priori definiált szereplôk
közötti viszonyokat elemeznénk), az elemzés irányát
megfordítva azt vizsgáljuk, hogy a társadalmi kapcsolatok
miképpen hoznak létre szövetségeket, teremtenek
szolidaritást, és végül társadalmi csoportokat."[34]Ebben
a folyamatban pedig a kontextust - a konkrét esetben a XVII-XVIII.
századi Torinót - nem pusztán csak háttérként
kell értelmezni, hanem önálló társadalmi
szereplônek kell felfogni, amelyet egyrészt alakítanak
az egyének interakciói, döntései, másfelôl
maga is befolyásolja azokat.
Mindezek alapján Cerutti a társadalmi rétegzôdés
alakulásának folyamatában az egyének közötti
kapcsolatrendszert ugyanúgy vizsgálandónak tekinti
mint a különbözô - korabeli, illetve utólagos
- klasszifikációkat és társadalomleíró
kategóriákat. Munkája, saját összefoglalása
szerint tehát a következô általános problémákból
alakult ki: ,,a történész által kidolgozott leíró
és analitikus kategóriák, illetve egy ancien régime
korabeli város lakóinak társadalomszervezete közötti
viszony kérdése, a társadalmi szereplôk által
kialakított társadalmi és termelési klasszifikációk
viszonya saját tapasztalataikkal (másképpen fogalmazva,
az egyének azonosulása foglalkozási, illetve társadalmi
állás szerinti kategóriákkal), végül,
a szövetségek és szolidaritások kialakulásának
és a városi csoportok intézményesülése
közötti viszony problematikája."[35]
Az általános kérdések az elemzés
tárgyát képezô sajátos kontextussal,
az ancien régime korabeli Torinóval szembesítve konkretizálódnak.
A könyv öt fejezetbôl áll, amelyek mindegyike a
kutatás egy-egy szakaszához kapcsolódik. Az elsô
fejezet a kutatás problematikájának kifejtése,
a továbbiakban magyarázandó jelenség leírása.
A munka szerkezete azokhoz a bûnügyi regényekéhez
hasonlítható, ahol az olvasó a nyomozóval együtt
elôször felfedezi a bûntényt, az izgalmakat a bûntény
hátterének, az indítékoknak a fokozatos feltárása
jelenti, az elbeszélés pedig a nyomozás menete szerint
alakul. Így tehát pontosan nyomon követhetjük azt
a folyamatot, ahogy a tudományos probléma kibontakozik, ahogy
a kutató megfogalmazza kérdéseit, és azoknak
a döntéseknek a módszertani, elméleti hátterét
is megismerjük, amelyek alapján a kutatás során
felmerülô egyes kérdésekre választ próbált
találni.
A kiindulópont a város önreprezentációjának
elemzése, vagyis annak vizsgálata, hogy Torino az ünnepségek,
hivatalos alkalmak során miképpen jelenítette meg
önmagát. A különbözô városi ceremóniákat
leíró források alapján rekonstruálható
egy kép a társadalmi rétegzôdés korabeli
reprezentációjáról, illetve annak változásairól.
A XVI-XVII. század folyamán a város önreprezentációjából
kimaradt a mesterségek, a céhek világa. Torino társadalmi
rétegzôdése igen egyszerû formában jelent
meg: a városi elitet a hadsereg, a magas tisztségviselôk
és az arisztokrácia testesítette meg, a város
többi lakóját pedig egyetlen testület, az önkormányzat
képviselte. Rajtuk kívül a város reprezentációjában
csak a fiatalság és a nôk kaptak még szerepet.
Ez a kép hosszú ideig nem változott, pedig a XVII.
század folyamán a város népessége, ipara,
gazdasága jelentôsen növekedett. A város reprezentációja
azonban a XVIII. század elején szinte egy csapásra
megváltozott. Az ünnepségeken hirtelen megjelentek,
sôt központi helyre kerültek a céhek, a legkülönfélébb
mesterségek, a mesterek, sôt a legények és inasok
különféle érdekvédelmi, vallási testületei.
Miközben a város megjelenítésében a munka
nyelvezete vált meghatározóvá, az önkormányzat
szerepe elhalványodott, csak egy volt a sok más városi
intézmény között. A város korábbi,
egységet sugárzó képét a társadalom
széttöredezettségének reprezentációja
váltotta fel.
A városi reprezentációk és a céhek
alakulásának kronológiája szoros kapcsolatban
áll. A céhek, amelyek szerepe a XVII. század végéig
jelentéktelennek mutatkozik, a XVIII. század elsô évtizedeiben
indulnak hirtelen virágzásnak, ekkor kezdenek valóságosan
mûködni. Ez a kronológia azonban nem kapcsolódik
közvetlenül a városi gazdaság és termelés
fejlôdésének ritmusához, vagyis nem magyarázható
pusztán a gazdaság konjunkturális mozgásaival.
Ceruttinak tehát el kellett vetnie a termelés univerzuma,
illetve a társadalmi viselkedések és kapcsolatok univerzuma
közötti közvetlen és teljes konvergencia hipotézisét.
Nem arról van szó, hogy a két szféra közötti
kapcsolatot teljesen tagadná, hanem annak elfogadásáról,
hogy a kettô viszonya kevésbé direkt és egyértelmû.
A vizsgálat elsô eredményei azt sugallják, hogy
Torinóban a városlakók identitását,
társadalmi állását hosszú ideig a termelési
szektorok szerinti megoszlásuk alig befolyásolta, majd hirtelen
fordulattal központi szerepet kapott. A városi reprezentációk
vizsgálatából alakul ki tehát a kutatás
konkrét központi kérdése: mi akadályozta
meg hosszú ideig, hogy a foglalkozás a társadalmi
rétegzôdés egyik kritériuma legyen, és
mitôl vált hirtelen az egyik központi elemmé.
A feladat annak a folyamatnak a rekonstruálása, amely a városi
reprezentációk ismertetett alakulását magyarázhatja.
A nyomozás elsô lépése annak megválaszolása,
hogy milyen kritériumok alakították a társadalmi
rétegzôdést, milyen tényezôk játszottak
szerepet az egyéni identitás meghatározásában,
a szövetségek és csoportok formálódásában
a XVII. század elsô felében, vagyis abban az idôszakban,
amikor a céhekrôl hallgatnak a források.
A mikroszintû megközelítéshez a feltett kérdés
megválaszolására legalkalmasabb módszert keresve
jut el a kutató. A mikroszintû elemzés Cerutti munkájában
itt is, és a késôbbiekben is mindig a kutatás
egyik meghatározott szakaszához és problémaköréhez
kapcsolódik, és a kutató világosan kifejti,
milyen megfontolások vezették ennek alkalmazásához.
Ebben az esetben a feltett kérdés alapján azt kell
megvizsgálni, hogy az adott társadalomban jellemzô
volt-e a mesterség öröklôdése, milyen gyakorisággal
változtatták foglalkozásukat a városlakók,
szervezôdtek-e stabil társadalmi csoportok, vagy lakóhely
szerinti tömörülések, utcák, városnegyedek
az azonos foglalkozás alapján.
A kutató lehetôségeit és módszerének
kialakítását a forrásadottságok is befolyásolták:
a XVI-XVII. századi Torinóra vonatkozóan csak néhány
igen részleges összeírás maradt fenn a városi
kereskedôkrôl és kézmûvesekrôl. Elemzésük
eredményei egybecsengenek a városi társadalom korabeli
ábrázolásaiból, illetve a céhek megalakulásának
kronológiájából kibontakozó képpel:
a ,,munka nyelvezete" nem tûnik meghatározónak, egy
mesterség tartós ûzése nem tûnik jellemzônek,
és a város topográfiájában nem az azonos
foglalkozás, hanem jóval inkább a közös
földrajzi származás jelenik meg. Mindezek tükrében
tüzetesebben meg kell tehát vizsgálni mindazokat a tényezôket,
amelyek a társadalmi rétegzôdést alakítják,
mert ezek együttesének figyelembevételével jelölhetô
ki a foglalkozás jelentôsége, illetve így kaphatunk
magyarázatot arra, hogy az azonos mesterség a társadalmi
csoportok formálódásában miért nem mutatkozik
döntô elemnek legalábbis a XVII. század második
feléig.
A lehetséges megoldásokat mérlegelve felmerül
a házassági kapcsolatok, vagy a végrendeletek tömeges
elemzésének módszere, Cerutti azonban egyiket sem
ítélte célravezetônek: bár mindkettô
érdekes lehet a foglalkozás jelentôségének
tanulmányozása szempontjából, kizárólag
ezek elemzése azonban túlságosan leszûkítené
a vizsgálatot, hiszen a kutatás adott szakaszában
a csoportformáló tényezôk együttesét
kell feltérképezni. A társadalmi rétegzôdés
szempontjából a szakirodalom jelentôs része
szerint döntô jelentôségû házassági
kötelékek elemzésérôl Cerutti külön
is megjegyzi, hogy ezzel az eljárással ugyan viszonylag széles
körû mintát lehet vizsgálni, a házassági
stratégiákkal azonban csak az életciklus egyetlen
pillanatához kapcsolódó döntést világíthatunk
meg. Ha a társadalmi szereplôk más helyzetekben, életszakaszokban
követett stratégiáit nem vesszük figyelembe, a
házassági kapcsolatok jelentését, a mögöttük
álló döntést motiváló tényezôket
is félreérthetjük.
Ezek után választja Cerutti azt a megoldást, hogy
a kutatás léptékének radikális leszûkítésével
nem az egész várost, hanem csak a városlakók
egy kis csoportját elemzi az egyéni életpályák
lehetô legteljesebb körû rekonstruálásával.
A vizsgálat kiterjed a foglalkozás és a lakóhely
megválasztására, a házassági kapcsolatokra,
a keresztszülôk körére, a házassághoz,
vagy a végrendeletekhez felkért tanúkra, továbbá
az egyének gazdasági jellegû személyi kapcsolataira
is a különbözô társas gazdasági vállalkozások,
a hitelezôk, az adósok vizsgálatával. ,,Az elemzés
léptékének lecsökkentése tehát
egyrészt a forrással szemben megfogalmazott kérdések
sajátosságaival függ össze, másrészt
azzal a meggyôzôdéssel, hogy a biografikus módszer
[...] a történelmi és szociológiai kategóriák
átgondolatlan alkalmazásával szemben újdonságot
hozhat [dépaysement]. Ez a módszer hozzásegíthet
annak a gyakorlatnak a megértéséhez, amely az egyén
és a társadalmi rendszer, illetve az egyéni döntések
és a városi társadalmi rétegzôdés
alakulása közötti interakciót vezérli."[36]
A vizsgált egyének megválasztásához
a kiindulópontot egy 1630-ból, Torino két kis városnegyedérôl
fennmaradt összeírás adta. (Az összeírás
célja az volt, hogy felmérjék a torinói lakosság
fegyverképes tagjait, illetve az egyes családok rendelkezésére
álló élelem mennyiségét. Ezek mellett
rögzítették az összeírt család minden
tagjának foglalkozását, életkorát, földrajzi
származási helyét, lakhelyét.) Az összeírásból
Cerutti 25 családot szûrt ki, körülbelül nyolcvan
személyt, akik hosszabb ideje - legalább a XVI. század
végétôl - Torinóban laktak, és ezért
a vizsgálathoz elegendô mennyiségû információ
maradhatott fenn utánuk közjegyzôi iratokban és
az egyházi anyakönyvekben. Az egyéni életutak
felrajzolásához ezt a két forráscsoportot használta
fel. Az összeírásból kiszûrt családok
azonban csak az elemzés tengelyéül szolgáltak,
mert egyfelôl a vizsgálat kiterjedt a gyermekeikre is, illetve
mindazokra a személyekre, akik dokumentálható, komolyabb
kapcsolatba léptek velük. Az elemzés tehát két
generációt ölel fel, mintegy száz személy
sorsát követte az 1590-estôl az 1630-as évekig
terjedôen. Az idôhatárok megválasztásában
a Daumard-féle kutatással éppen ellentétes
elvek érvényesülnek: míg Daumard, mint említettük,
kifejezetten ,,normális" éveket javasolt a mintavételhez,
Cerutti nem állt meg a háborúval és pestissel
sújtott 1630-as évek elején. A járványok,
háborúk során követett egyéni stratégiák
hatással vannak a társadalmi identitás, a társadalmi
csoportok alakulására, ezért a kutatás fô
kérdésének megválaszolása érdekében
nem hagyhatók figyelmen kívül.
Cerutti, miután rekonstruálta az életpályákat,
kapcsolathálókat, három család két generációjának
történetét mutatja be, és az ô sorsukon
keresztül ismerteti a társadalmi rétegzôdést
befolyásoló tényezôk alakulását.
Az elbeszélést idôrôl idôre röviden
megszakítva, a fôszereplôk egyes döntéseit
(például a gyermekek foglalkozásának megválasztása,
a rokoni vagy üzleti kapcsolatok alakítása) a többi
elemzett, de részletesen nem ismertetett család hasonló
helyzetben hozott döntéseivel szembesíti, és
ezzel érzékelteti, hogy mi tekinthetô általánosan
is jellemzônek az egyes családok sorsának, társadalmi
horizontjának alakulásában.
A vizsgálat tárgyát képezô két
kis csoport külön-külön azonos származási
helyû és foglalkozású tagokból áll:
az egyikben az Alpokon túlról érkezett kézmûveseket
találunk, akik a savoyai herceg szolgálatában állnak,
a másikat a Torinótól néhány kilométerre
fekvô Lanzo-völgybôl bevándorolt pékek és
élelem árusításával foglalkozó
kiskereskedôk alkotják. Mindkét csoport a XVI. század
végén települt a városba. A bevándorlók
elsô generációján belüli szolidaritás
erôsnek mutatkozik. Kölcsönösen egymást választják
keresztszülônek, tanúnak, a tehetôsebbek hitelt
vagy kamatmentes kölcsönöket nyújtanak a rászorulóknak.
Valódi szomszédsági rendszer alakul ki, amely nemcsak
a két lakónegyeden belül, hanem a kettô között
is kitapintható.
Az Alpokon túlról érkezett csoportban a fiúk
általában az apa mesterségét folytatják,
a gyermekek házassági kapcsolatainak alakításában
a szülôk azonban arra törekszenek, hogy egy másik
társadalmi közeggel kerüljenek kapcsolatba: a házastársak
rendszerint más vidékrôl származó, fôként
boltos kereskedô családokból kerülnek ki.
A másik csoportnál ellenkezô tendencia figyelhetô
meg, a gyermekek házastársai azonos származási
helyrôl valók, a lányok esetében a férj
és a (lányos) apa foglalkozása egyezô, a fiúk
azonban más foglalkozást ûznek, mint az apák.
Míg a lányos apák és a vejek között
gazdasági kapcsolat, együttmûködés alakul
ki (kereskedelmi vállalkozás), addig a fiúk foglalkozásukkal
elsôsorban a fejedelmi udvar felé orientálódnak.
Ezekben a családokban tehát összességében
különbözô foglalkozásokat ûzô személyek
kerülnek rokoni kapcsolatba. Az Alpokon túlról letelepült
kézmûves csaláüdoknál a foglalkozás
átörökítése folyamatosságot biztosít,
míg a házassági kapcsolatok a cselekvési tér
kitágítása felé hatnak. A Lanzo-völgyiek
erôs kapcsolatban maradnak a szülôhelyükkel, a folyamatosságot
a lányok házasságai biztosítják, a nyitás
a fiúk házasságában és foglalkozásában
jelenik meg. Az udvari kézmûvesek rendszerint a kereskedôk
felé orientálódnak, a kiskereskedôk pedig a
fejedelmi udvari szolgálat felé, fiaik katonák, a
kapu ôrzésére rendelt fejedelmi csapatok tagjai lesznek.
Ennek a jelenségnek a magyarázatához más
források bevonásával a városi kontextus vizsgálata
szükséges, vagyis a családok kirajzolódó
kapcsolatait a sajátos városi közegben kell értelmezni.
Az önkormányzati levéltárban számos peres
ügybôl kiviláglik, hogy Torino belsô politikai
viszonyait a fejedelmi udvar és a városi önkormányzat
konfliktusai határozzák meg. A konfliktusok a XVI. század
végétôl kezdôdnek, de éppen az 1620-as
évekre válnak súlyosabbá.
A fejedelmi udvar a szolgálatában állóknak
kiváltságokat ad a városi önkormányzat
rovására. Az önkormányzat tagjai fôként
kereskedôk, és elsôsorban a városi kézmûvesek,
kereskedôk érdekében igyekeznek fellépni az
udvarral szemben. A városon belül tehát két politikai
pólus, a központi és a helyi hatalom rivalizál,
két, egymással ellentétes normarendszert képviselve.
A fejedelmi udvar kiváltságokat oszt, és lehetôséget
nyújt a városi igazgatás és rendszabályok
alóli kibúvásra, az önkormányzat a kereskedôk,
kézmûvesek számára igyekszik védelmet
nyújtani a fejedelem különbözô - elsô
sorban persze anyagi - követeléseivel szemben. A város
társadalmi és gazdasági életét mélyen
áthatja és befolyásolja a kétféle privilégiumrendszer.
Ennek tükrében magyarázható a vizsgált
családok stratégiája, amely a város életét
meghatározó normarendszerek interpretálásának
következménye: a különbözô eredetû,
sorsú, összetételû családokban közös
az a törekvés, hogy mindkét pólus felé
kapcsolatokat, közvetítô csatornákat teremtsenek,
amelyek révén több lehetôséget, nagyobb
védelmet igyekeznek biztosítani maguknak. Cerutti azonban
azt is bemutatja, hogy bár a társadalmi szereplôk stratégiáinak
hasonlósága a rendelkezésükre álló
keretek azonos interpretációján alapul, de emögött
az egyedi helyzetekhez, sorsokhoz kapcsolódó más és
más problémák, törekvések húzódnak
meg.
A sajátos városi politikai konfiguráció
analóg olvasata új társadalmi csoportosulásokat
hív életre. A társadalmi rétegzôdés
nem a foglalkozás vagy a vagyoni szint, hanem a privilégiumok
logikája szerint alakul. A század elején a foglalkozási
csoportok gyenge vitalitásának magyarázatát
tehát a privilégiumoknak a város életét
teljesen átható sajátos rendszerében kell keresni,
amely egyben csoportformáló tényezô is. Ebben
pedig döntô szerepet játszik az a mód, ahogy a
városlakók a központi és a helyi hatalom konfliktusából
eredô mozgásteret saját lehetôségeik szerint
kihasználják. A feltárt társadalmi rétegzôdés
specifikusan városi, amely utólagosan konstruált,
elvont szociológiai kategóriákkal nem írható
le, hiszen a konkrét társadalmi kontextus értelmezéseibôl
alakul ki.
Az 1630-1632 közötti pestisjárvány azonban
nemcsak az egyes egyének, családok sorsára gyakorol
döntô hatást, hanem az egész korábbi társadalmi
kapcsolatrendszer, társadalmi csoportok konfigurációját
is megváltoztatja. A járvány idején az egyéni,
családi stratégiákat a kétpólusú
városi politikai kontextus kevésbé befolyásolja,
a pestis során a családi és a szomszédsági
kapcsolatok jelentôsége értékelôdik fel,
és ez válik a társadalmi rétegzôdés
kritériumává. A járvány alatt a vizsgált
családokban a házastársukat vesztô férfiak
és nôk igen gyorsan újból megházasodnak,
és a házastárs az esetek döntô többségében
a szomszédság, sôt a vérségi, illetve
spirituális rokonság (keresztszülôk) körébôl
kerül ki. Ezt a kört pedig, ahogy korábban láttuk,
a származási hely, illetve a foglalkozás azonossága
jellemzi. A járvány tehát azonnali reakciókat
ébreszt, a család szövetén esett sérülések
azonnali pótlására indít. Végeredményben
a pestis elmúltával mind az Alpokon túlról
származó udvari kézmûvesek csoportja, mind a
Lanzo-völgyieké zárt egységet képez, melyen
belül a származási hely, a foglalkozás, a lakóhely
azonossága mellett a csoporton belüli házasságok,
rokoni kötôdések tovább erôsítik
a belsô kapcsolatokat. A járvány elôtti hibrid
és nyitott családi magok, csoportok homogén egységekké
váltak.
Ezek a változások a csoportok foglalkozási identitására
és a politikai konfigurációra, a privilégiumok
rendszerére is hatással vannak. A fejedelmi udvar és
az önkormányzat konfliktusa éppen akkor mérgesedik
el, amikor a vizsgált családoknak a kettô közötti
közvetítés keresésére irányuló
szándéka hirtelen megszakad. A közvetítô
csatornák kiépítésére való törekvés,
majd annak megszûnése nem pusztán tükre a politikai
konfigurációnak, de hatást is gyakorol rá,
vagyis a társadalmi viselkedések és a politikai konfiguráció
között igen erôs kölcsönhatás érvényesül:
a különbözô pólusból privilégiumokat
szerzô, azokat élvezô csoportok szoros együttélése
és kapcsolataik egyben kereteket is szabtak a fejedelmi udvar és
az önkormányzat konfliktusának. Az 1630-as évek
végén kirobbanó polgárháborúban
a két csoport bezárkózásának is szerepe
volt.
Cerutti módszerének lényegét nem önmagában
az életrajzok mikroszintû rekonstrukciója adja, hanem
az átgondolt léptékváltások alkalmazása,
a különbözô szintû elemzések ütköztetése,
melyek jellemzôen három területre összpontosulnak:
a városi intézményekre, az intézmények
ideológiai hátterére és azokra a személyekre,
akik az adott intézményt ténylegesen megjelenítik,
mûködtetik, illetve alakítják, az intézmény
szerepének és ideológiájának folyamatos
reinterpretációjával. A már ismertetett módszerek
szerint elvégzett további biografikus elemzések a
kutatás egymást követô lépéseiben
a városi népesség más és más
részére irányulnak. A kutató a társadalom
holista megközelítése helyett a statisztika terminológiájával,
tulajdonképpen ,,reprezentatív mintavételek" sorát
végzi el: így a XVII. század elején és
végén az önkormányzat élén álló
tisztségviselôkre; a legrégebbi városi céhes
testület, a szabócéh vezetôire vagy a nagykereskedôknek
a XVII. század második felében létrehozott
konfraternitásának tagjaira vonatkozóan. A társadalmi
szereplôk egyéni stratégiáit azonban minden
esetben az adott városi kontextussal szoros kölcsönhatásban
értelmezi.[37]
Ezzel a módszerrel bontakozik ki a városi önreprezentációk
megváltozását magyarázó folyamat. A
városi önkormányzat következetesen ellenezte és
akadályozta a fejedelmi udvar által erôltetett céhes
szervezôdést, miközben a kereskedôk és kézmûvesek
érdekeinek és identitásának hivatalos védelmezôjeként
lépett fel a központi hatalommal szemben. Az önkormányzat
vezetése a XVII. század második feléig igen
heterogén volt, tagjai, illetve azok kiterjedt személyi kapcsolatai
a legkülönfélébb foglalkozást ûzôket
jelenítették meg, ami legitimálhatta a városi
vezetésnek azt az igényét, hogy a város egésze
képviselôjének tekintse magát. Ehhez azonban
szükséges volt az is, hogy a másik hatalmi pólus,
a fejedelmi udvar csakis az önkormányzatot ismerje el mint
a városi népesség egyetlen reprezentatív megtestesítôjét.
A fejedelmi udvar körül ezzel szemben a szolgálatában
álló lakosság tömörült, amely a fejedelemtôl
különbözô mentességeket kapva kicsúszott
a város fennhatósága alól. Az 1630-as évek
végén kirobbanó polgárháborúnak
az egyik tétje éppen az volt, hogy vajon gyôzedelmeskedik-e
a városi lakosságnak a központi kormányzat által
javasolt klasszifikációja, amely a céheken alapult
és hátterében társadalmi, gazdasági,
fiskális megfontolások álltak, vagyis felbomlik-e
a városnak az önkormányzat által megjelenített
egységes képe.
A két hatalmi pólus közül végül
is a XVII. század végére a központi hatalom került
ki gyôztesen. Ezzel párhuzamosan az önkormányzat
is egységesebb lett: egy, a korábbinál jóval
szûkebb elitet tömörített, és a kereskedôk,
kézmûvesek kiszorultak a vezetésbôl. Érdekeik
képviseletére, politikai megjelenítésükre
ezután csak a céhek kínáltak lehetôséget.
A céhek, illetve a foglalkozás azonossága alapján
létrejövô egyesületek, végsô soron
a foglalkozásnak mint társadalmi csoportot formáló
tényezônek az elôtérbe kerülése tehát
nem szükségszerû és természet adta folyamat
volt. Ugyanúgy a társadalmi szereplôk és az
adott városi kontextus kölcsönhatásából,
a kontextus egyéni interpretációiból és
annak analóg olvasataiból következett, mint más
konfigurációk. Cerutti szerint éppen ez az, ami munkáját
megkülönbözteti a helytörténeti kutatásoktól:
a munka, bár Torinóra vonatkozik, nemcsak a helyi sajátosságokat
mutatja be, ,,hanem az egyének, az intézmények, az
ideológiák közötti kapcsolatok specifikus konfigurációját",
amelynek elemeit és változóit más kontextusokban
is megtalálhatjuk, ahol más kombinációban jelentkezhetnek.
,,Egyfelôl a helytörténet, másfelôl a kapcsolatok
története, amelyek egy adott pillanatban kialakulnak személyek
és intézmények, viselkedések és ideológiák
között, ez két igen különbözô dolog."[38]
A kutatás tárgyának, témáinak és
a megfigyelés szintjeinek változtatása Ceruttinak
abból a meggyôzôdésébôl fakad, hogy
egy társadalmi jelenség okainak megragadásához
többféle kontextus elemzése szükséges. A
vizsgálati szintek változtatása felfogása szerint
többet jelent, mint egy lehetséges történetírói
eljárás, és ezzel véleménye különbözik
Levi felfogásától, aki, mint láttuk, elsôsorban
a léptékválasztás analitikus jellegét
hangsúlyozza. Cerutti szerint, Fredrik Barth felfogásával
egyezôen,[39]
a léptékváltások a kutatás tárgyának
sajátosságaiból erednek, mivel maguk az elemzett társadalmi
szereplôk is több horizonton mozognak, a vizsgálati szintek
ezekhez igazodnak.
Cerutti munkája azért is külön figyelmet érdemel,
mert alapvetôen a mikroszintû elemzésekre támaszkodva,
de azokat más léptékû vizsgálatokkal
kombinálva, egy közel másfél százados
folyamatot sikerül rekonstruálnia. Kutatásában
ezért a mikroelemzés nem zárja ki az idô dimenzióját,
amit a mikrotörténelemmel szembeni egyik kritikaként
szokás emlegetni. Ráadásul Cerutti elemzésében
az idô nem egyszerûen keret, hanem aktív magyarázó
szerepe van a vizsgált folyamatokban.[40]
A mikrotörténelem elnevezés, a belôle származó
gyakori félreértések miatt, nem igazán szerencsés.
Cerutti munkáját elsôsorban nem a választott
tárgy dimenziói és nem is pusztán az elemzések
során alkalmazott kutatási lépték különbözteti
meg a nagy társadalmi csoportokban gondolkodó, strukturalista
elemzésektôl. A társadalmi rétegzôdés
két ismertetett megközelítésének legfontosabb
különbségeit a mögöttük álló
eltérô társadalomfelfogás magyarázza.
Ebbôl következôen nemcsak a módszerek mások,
hanem a kutatás tárgya és a célja is.
A makroszintû elemzés statikusságával szemben
a Cerutti munkáján keresztül bemutatott megközelítést
dinamikus társadalomfelfogás jellemzi, amely az elvont kategóriák
helyébe a társadalmi szereplôk interakcióinak
vizsgálatát állítja, a saját racionalitásuk
szerint cselekvô egyéneket, akik nemcsak az ôket körülvevô
világ folyamatos interpretálására, hanem annak
megváltoztatására is képesek. Ez a megközelítés
nem egy zárt, koherens társadalmi csoportot tételez
fel, amely magába zárja az egyént, és egyben
meghatározza annak társadalmi pozícióját,
hanem az egyéneknek a különbözô társadalmi
csoportokhoz való tartozását különbözô
idôtartamú folyamatok eredményének tekinti.
Bernard Lepetit találó hasonlatát idézve, a
társadalmi rétegzôdés kvantitatív megközelítésével
szemben ez az irányzat abból indul ki, hogy ,,az emberek
nem úgy helyezkednek el a társadalmi kategóriákban
mint a golyók a dobozokban, másfelôl pedig ezeknek
a »dobozoknak« nincs is más létük, csak
az, amit az emberek (a múltbéliek és - a történettudomány
esetében - a ma történészei) adott kontextusban
nekik tulajdonítanak."[41]
A másik fontos különbség a kutatás céljában
jelentkezik. A társadalmi rétegzôdés ismertetett
makroszintû megközelítése a társadalom
szerkezetét legmegfelelôbben leíró kategóriák
kialakítására, a valóságosan létezônek
tekintett nagy társadalmi csoportok meghatározására,
e csoportok jellemzésére és a csoportok közötti
hierarchia
leírására szorítkozik. A mikroszintû
elemzés ennél többre vállalkozik: azoknak az
oksági folyamatoknak a rekonstruálására törekszik,
amelyek megmagyarázhatják a társadalmi rétegzôdés
különbözô formáinak kialakulását.
Jegyzetek
[1]
Andorka R.-Hradil S.-Peschar J. L. (szerk.): Társadalmi rétegzôdés.
Budapest, Aula, é.n. A kötet 1977 és 1993 között
megjelent tanulmányokat tartalmaz.
[2]
E. Grendi: Il ,,daumardismo": una via senza uscita? Quaderni storici, Bologna,
X. 1975, 729-737. o. és Uô.: Micro-analisi e storia sociale.
Quaderni storici, Bologna XII. 1977, 506-520. o.
[3]
A szociológiának egy újabb, az Andorka-féle
összeállításban nem szereplô irányzata
a mikrotörténelemhez hasonló felvetéseket fogalmaz
meg a társadalmi rétegzôdés vizsgálatával
kapcsolatban, errôl az irányzatról lásd Bódy
Zsombor írását ugyanebben a számban.
[4]
E. Labrousse: Voies nouvelles vers une histoire de la bourgeoisie occidentale
aux XVIIIe et XIXe siècles (1700-1850). X. Congresso Internazionale
di Scienze Storiche. Róma, Relazioni, vol. IV. 365-396. o.
[5]
Az 1950-1960-as évek francia történetírásának
jellemzésére lásd például B. Lepetit:
Komolyan veszi-e a történelem a szereplôket. Valóság,
1997/2. 10-18. o.; M. Gribaudi-A. Blum: Des catégories aux liens
individuels. L'analyse statistique de l'espace social. Annales ESC. 1990/6.
1365-1402.; Bódy Zs.-Czoch G.-Sonkoly G.: Paradigmaváltás
a francia történetírásban. Aetas, 1995/4. 131-141.
[6]
A. Daumard: Structures sociales et classement socio-professionel. L'apport
des archives notariales au XVIIIe et au XIXe. siècle. Revue Historique,
1962/1. 139-154. o. és: Adeline Daumard: Une référence
pour l'étude des sociétés urbaines en France aux XVIIIe
et XIXe siècles. Projet de code socio-professionel. Revue d'histoire
moderne et contemporaine. 1963. július-szeptember. 185-210. o.
[7]
A. Daumard, i. m., 1963., 186. o.
[8]
Uo., 189. o.
[9]10A
társadalomtörténet feladatairól vallott, fent
ismertetett nézetek fogalmazódtak meg a francia társadalomtörténet-írásban
komoly mérföldkövet jelentô, 1965-ben Saint Cloud-ban
rendezett konferencián. Lásd: F. Caron: Introduction Générale.
De Saint-Cloud à Ulm. In: Ch. Charle (szerk.): Histoire sociale
ou histoire globale? Párizs, Ed. M. S. H. 1989. 13-21. o.
[11]
M. Garden: Ouvriers et artisans au XVIIIe. siècle. L'exemple lyonnais
et les problèmes de classification.
Revue d'histoire économique
et sociale, 1970/1. 28-54. o.
[12]
M. Gribaudi-L. Blum: i. m. 1365-1402.; S. Cerutti: La construction des
catégories sociales. In: J. Boutier-D. Julia. (szerk.): Passés
Recomposés. Champs et chantiers de l'Histoire. Párizs, Autrement
1995. 224-235. o.
[13] A. Desrosières: Comment faire des choses qui tiennent. Histoire sociale et statistiques. In: Ch. Charle (szerk.): Histoire sociale, Histoire globale? Párizs, Ed. M. S. H. 1993. 23-44. o.
[14]
P.-A. Rosental: La rue mode d'emploi. Les univers sociaux d'une rue industrielle.
Enquête,
1996/4. 123-143. o.
[15]
A. Banti: Storie e microstorie: l'histoire sociale contemporaine en Italie.
(1972-1989). Genèses, 1991/3. 134-147. o. Banti szerint az egyik
ok, ami miatt a mikrotörténelem Olaszországban sem vált
meghatározóvá, hogy míg az irányzat
programadó elsô elméleti megfogalmazásai a hetvenes
években születtek, a módszert a gyakorlatba ültetô,
alkalmazhatóságát demonstráló munkák
csak késôbb, a nyolcvanas évektôl jelentek meg.
[16]
A Magvetô Könyvkiadó ,,Mikrotörténelem" sorozata,
Klaniczay Gábor szerkesztésében, a Magyar Történelmi
Társulat kezdeményezésére 1988 és 1993
között jelent meg, hat kötetet tartalmazott: Endrei Walter:
Patyolat és posztó. Ruházati alapanyagok a régi
Magyarországon; Bácskai Vera: A vállalkozók
elôfutárai. Nagykereskedôk a reformkori Pesten; Szabó
Péter: A végtisztesség. A fôúri gyászszertartás
mint látvány a XVII. században; Gyáni Gábor:
Bérkaszárnya és nyomortelep. A budapesti munkáslakás
múltja; Fügedi Erik: Az Elefánthyak. A középkori
magyar nemes és klánja; Tímár Lajos: Vidéki
városlakók. Debrecen társadalma, 1920-1944.
[17]
A már idézett Micro-analisi e storia sociale címu
cikke nyomán terjedt el a microstoria név, lásd A.
Banti: i. m. : 144. o.
[18]
E. Grendi: Repenser la micro-histoire? In: J. Revel (szerk.): Jeux d'échelles.
La micro-analyse à l'expérience. Párizs, Gallimard-Le
Seuil, 1996. 233-243. o. Eredetileg: Quaderni Storici, 86. 1994, 539-549.
o.
[19]
G. Levi: On Microhistory. In: P. Burke (szerk.) New Perspectives
on Historical Writing. Polity Press, Oxford, Új Mandátum,
1992. 93-113. o.
[20]
Hasonlóan érvel például Gyáni Gábor
is, lásd: Az utca és a szalon. Társadalmi térhasználat
Budapesten, 1870-1940. Budapest, 1999. 12. o.
[21]
Az irányzat programadónak tekinthetô cikkét
Ginzburg 1979-ben jelentette meg C. Ginzburg: Spie. Radici di un paradigma
indiziario. In: A. Gargani (szerk.): Crisi della ragione. Torino, 1979.
[22]
E. Grendi.: I. m. 1996. 235. o. A mikrotörténelemrôl
összefoglalóan magyar nyelven például: Szíjártó
M. István: Mi a mikrotörténelem? AETAS, 1996/4. 157-185.
o.; J. Revel: Mikroszintu vizsgálat és társadalmi
jelenségek konstruálása. AETAS, 1996/4. 217-237. o.;
Gyáni Gábor: A mikro- és makrotörténet
vitája. BUKSZ, 1992/4. 492-495. o.
[23]A társadalom mikroanalitikus megközelítésének elméleti hátterében elsôsorban három szerzô, Polányi Károly, E. P. Thompson és F. Barth munkásságának hatását emelik ki az elemzések. Leegyszerûsítve, Polányi és Thompson munkáiból a társadalmi kontextus elemzésének elsôdlegessége és szükségessége következett, amely nélkül nem értelmezhetôek a gazdasági viselkedésformák, másfelôl pedig az a felismerés, hogy a társadalmi osztályokat csak az ôket létrehozó kapcsolatrendszeren keresztül lehet meghatározni. A hasonló elméleti megfontolásokból kiinduló antropológusok, elsôsorban Barth társadalomfelfogásából a saját racionalitása és a rendelkezésére álló információk szerint cselekvô egyén középpontba állítása, illetve az elemzéshez leginkább megfelelô individualista és hálózatelemzési módszerek átvétele következett. Lásd például A. Banti: I. m.: 140-144. o.
[24]
E. Grendi: i. m.: 1977: 519. o.
[25]
Uo., 514. o.
[26]
Uo., 508. o.
[27]
A. Daumard, i. m. 1963, 183. o.
[28]
G. Levi: Les usages de la biographie. Annales ESC. 1989/6. 1325-1336. o.
Ebben a cikkében az Annales folyóirat szerkesztôi által
a történetírás helyzetérôl kezdeményezett
vitához kapcsolódva foglalta össze az életrajz
történetírói felhasználásának
leggyakoribb típusait, illetve az életrajzzal kapcsolatos
legfontosabb elméleti-módszertani problémákat.
Véleménye szerint a hagyományos, ,,faktuális"
és lineárisan szervezôdô életrajzok mellett
négy további megközelítés jellemzô.
1. A modális biográfia a prozopográfiához kötôdik.
A prozopográfia (az azonos társadalmi csoportba tartozóknak
tekintett személyek életpályáinak tömeges
vizsgálata) esetében az egyedi életpályáknak,
biografikus adatoknak csak annyiban van jelentôségük,
amennyiben általános érvényük van. Miután
a történész meghatározta a vizsgált csoport
fôbb szerkezeti sajátosságait, a csoportban érvényesülô
normákat, az életrajz mintegy empirikus bizonyításként
illusztrálja a leginkább jellemzônek tekinthetô,
vagyis statisztikailag leggyakoribb típusokat. Ehhez hasonlóan
a modális biográfiában az egyedi életpálya
csak a tipikusnak tartott formák bemutatására szolgál.
Nem egy sajátos, egyedi életút rekonstrukciója
a cél, hanem egy társadalmi csoport jellemzôinek megjelenítése
egy életpályán keresztül. 2. A második
esetben az egyéni életpálya vizsgálata az adott
történelmi kontextus részletes rekonstruálásával
párosul. Itt az életút egyedisége megmarad,
és annak sajátosságai a kontextus tükrében
válnak interpretálhatóvá. Levi szerint e megközelítés
azon az implicit hipotézisen nyugszik, hogy egy élet nem
érthetô meg egyedül a saját különlegességein
keresztül, az életpálya normáktól való
látszólagos eltéréseit vissza kell vezetni
arra a történelmi kontextusra, amely azokat lehetôvé
tette. Ebben a megközelítésben azonban a kontextus legtöbbször
csak mozdulatlan, merev háttérként szolgál,
pedig nemcsak a kontextus hat az életpályákra, hanem
ez utóbbiak is befolyásolják, módosítják
azt. 3. Van olyan felhasználása is a biográfiáknak,
ahol, az elôzôvel ellentétesen, éppen a biográfia
segít a kontextus interpretálásában: ez esetben
a kontextust nem egészében, hanem a határai felôl
közelítik meg. Az egyes szélsôséges esetek
bemutatásával annak a társadalmi horizontnak a végleteit
tárják fel, amelyen belül ezek lehetôvé
váltak. Itt is, mint az elôzô típusnál,
Levi kritikája a társadalmi kontextus túl merev felfogására
irányul, illetve arra, hogy a szélsôség bemutatása
mellett gyakran elvész minden kapcsolat a társadalomnak a
szélsôségei között elhelyezkedô részével.
4. Az interpretatív antropológia hermeneutikus megközelítésében
az életrajzi anyag diszkurzívvá válik, és
így csak interpretálható, de annak valódi természetét,
jelentéseit feltárni nem lehet. Levi véleménye
alapján ezzel a megközelítéssel tulajdonképpen
nem lehetséges biográfiát írni. A biográfia
mind a négy ismertetett megközelítése azonban
szerinte megválaszolatlanul hagyja az általa legfontosabbnak
tartott, fent ismertetett kérdéseket.
[29]G.
Levi, 1989., i. m., 18-34. o.
[30]
S. Cerutti: La ville et les métiers. Naissance d'un langage corporatif,
Turin, XVIIe-XVIIIe siccles. (A Város és a Mesterségek.
Egy céhes nyelv születése, Torino XVII-XVIII. század.)
Párizs, Editions de l'EHESS, 1990.
[31]
S. Cerutti: i. m., 11. o.
[32] J.-C.Perrot: Genèse d'une ville moderne. Caen au XVIIIe siècle. Párizs-Hága, Ed. EHESS-MOUTON, 1975.; Davis: Society and culture in early modern France. Stanford, 1974.; Grendi: Ideologia della carità e società indisciplinata. In: G. Politi-M. Rosa-F. D. Peruta (szerk.): Timore e carità. I poveri nell'Italia moderna. Cremona, 1982. 59-75. o.
[33]
S. Cerutti: i. m., 11. o.
[34]
U. o., 11. o.
[35]
U.o., 14. o.
[36]
Cerutti, i. m., 46. o.
[37]
A társadalomstatisztika szempontja alapján történô
reprezentatív mintavétel a részbôl való
általánosítás problematikájáról
a történeti háttér megvilágításával
összefoglalót ad A. Desrosières: i. m., 37-41. o.
[38]
S. Cerutti: i. m., 23. o.
[39]F. Barth (szerk.): Scale and Social organization. Oslo, 1978, 11. o.
[40]
A ,,hosszú idôtartam új értelmezése.
Beszélgetés Jean-Yves Grenier-vel. Aetas, 1999/1-2. 306-311.
o.
[41]
B. Lepetit: Histoire des pratiques, pratique de l'histoire. In: Uô.
(szerk.) Les formes de l'expérience. Une autre histoire sociale.
Párizs, Allein Michel, 1995. 13. o.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu