Tanulmányunkban két, az igazságossági elvek
társadalmi fogadtatásáról szóló
keresztmetszeti vizsgálat eredményeivel dolgozunk. Az 1991-es
adatfelvételben eredetileg 12 ország vett részt a
világ legkülönfélébb régióiból,
1996-ban pedig öt közép- és kelet-európai
országban (Csehországban, Magyarországon, Kelet-Németországban,
Oroszországban és Bulgáriában) a vizsgálatot
megismételtük, annak reményében, hogy idôsoros
ösz-szehasonlítható információkat szerezhetünk
ezen elvek fogadtatásáról a változásokról.[1]
Mostani elemzésünk ez utóbbiak közül négy
országra korlátozódik,[2]
tanulmányunkban azonban nem az egyes országok összehasonlításával,
hanem a régió egészében tapasztalható
tendenciák bemutatásával foglalkozunk. Bár
az egyes országok adataiban számottevô különbségeket
tapasztalhatunk, a régió egységben való kezelése
mögött az a feltételezés húzódik
meg, hogy a rendszerváltás elôtti évtizedek
homogén ideológiai elveket sulykoltak az itt élôkbe,
és a társadalom mûködését vezérlô
elvek is lényegében egységesek voltak. Másfelôl
a rendszerváltás után létrejövô
piacgazdaság nem csupán a személyes és a mikroszinten
megragadható életviszonyokat változtatta meg radikálisan
a régióban, hanem a társadalom intézményrendszerét
és az ezeket vezérlô elveket is. A hasonló kiinduló
helyzet és az emberek gondolkodásában lezajlott bizonytalanságokkal
terhes értékpreferencia-változások indokolttá
tették számunkra az általános, a régió
egészére érvényes változások
bemutatását, de mindvégig szem elôtt tartottunk,
hogy ezek a változások egyes országokban eltérô
módon is végbemehettek.
Tanulmányunk elsô részében az igazságossági
elvek szervezôdésével foglalkozunk. Ezt követôen
azt vizsgáljuk, hogyan élték meg az emberek a rendszerváltást
követô társadalmi változásokat, milyen
társadalomképpel írják le az ôket körülvevô
világot. A harmadik részben pedig a társadalomkép
és az igazságossági elvek kapcsolatát elemezzük.
Mindhárom fejezetben sajátos elemzési logikával
dolgozunk: a két keresztmetszeti vizsgálatot dinamikus módon
kezeljük. Ez alatt azt értjük, hogy nem egyszerûen
az 1991-es és az 1996-os vizsgálat adatait hasonlítjuk
össze, hanem azt is bemutatjuk, miként vélekedtek volna
az 1991-es válaszadók, ha az 1996-os társadalmi környezet
és véleménytér is hatott volna rájuk.
Ezzel valójában minden témában hármas
összehasonlításokat tehetünk: az 1991-es vélekedéseket
összevethetjük azokkal a módosított, de még
mindig 1991-re vonatkozó véleményekkel, amelyek éppen
az 1996-os véleménytér figyelembevételével
alakultak át. Másrészt vizsgálhatjuk, hogy
az ideológiákban, véleményekben, értékválasztásokban
történt módosulások mennyiben köszönhetôk
a társadalmi környezet változásának, és
mennyiben az emberek gondolkodásmódjában, értékelésében
bekövetkezett változásoknak. Amikor az 1996-os adatokat
is figyelembe vesszük az 1991-es adatok értékelésénél,
csökkentjük a társadalmi változások szerepét
a vélemények magyarázatában, és az így
módosított, 1991-bôl származó ideológiák,
illetve az 1996-os adatok úgy vethetôk össze, hogy sokkal
inkább az értékelô mozzanatban történt
változásokat, semmint az objektív folyamatok által
kiváltott módosulásokat tükrözik.
Az igazságossági elvek
Az igazságosság hagyományosan filozófiai
és társadalomelméleti kérdés. Vizsgálatok
kapcsán a társadalomkutatók legtöbbször
azzal foglalkoznak, hogy milyen elvek és szabályok szervezik
a társadalmakat, és ezek formális szempontból
megfelelnek-e az igazságosság követelményének.
Az igazságosság legtöbbször normatív kiindulópont,
az elemzôk pedig kritikai szempontból szokták összevetni
a társadalmak mûködését az elvek érvényesülésével,
legyen szó akár a politikai, akár a gazdasági
vagy a társadalmi igazságosságról, netán
a jogrendszer által közvetített és szabályozott
formális elvárásokról, illetve követelményekrôl.[3]
A társadalmi igazságosság kérdése
az empirikus értékkutatás számára ettôl
részben eltérô módon vetôdik fel. A szociológust
elsôsorban az érdekli, hogy a legkülönfélébb
elosztási rendszerek és az ezeket mûködtetô
intézmények milyen elvek alapján szervezôdnek;
ezek együttesen hogyan biztosítják az állampolgárok
számára a javakhoz való hozzáférést,
az egyéni célok megvalósítását;
melyek a társadalmi együttélés szervezôdésének
legfontosabb szabályrendszerei; és az emberek, illetve az
intézmények értékpreferenciái hogyan
viszonyulnak egymáshoz.[4]
Azért különösen izgalmas a közép- és
kelet-európai régióban élôk vizsgálata
abból a szempontból, hogy milyen igazságossági
értékválasztások jellemezték ôket
1991-ben és 1996-ban, mert a két idôpontban lényegében
ugyanazokra a kérdésekre keresett választ a kutatás,
miközben az adatok elemzésének interpretációs
kontextusa megváltozott.
Legalább három szinten elemezhetjük az igazságossági
elvek érvényesülését és megítélését
a közvéleményben. A legközvetlenebb szint az egyén
élettere: a társadalom polgára vajon mennyiben látja
saját életesélyeit igazságosnak vagy igazságtalannak
a többi ember lehetôségeihez és teljesítményéhez
képest? Ide olyan kérdések tartoznak, mint az emberek
személyes elégedettsége anyagi életkörülményeikkel,
a személyes jövedelmi helyzet alakulása másokhoz
képest, és mindennek igazolása vagy elutasítása
a különféle igazságossági elvek alapján.
A második szint az ideológia és az elosztási
rendszer megítélésének szintje. Ide olyan kérdések
sorolhatók, mint az, hogy miként látják az
emberek az intézményesen behatárolt érvényesülés
lehetôségeit; milyen elveket fogadnak vagy utasítanak
el, miközben a piacról és a jövedelemelosztásról
gondolkodnak; hogyan értékelik az egyenlôtlenségek
okait, a siker és kudarc társadalmi feltételeit; elfogadják-e
az állam szerepét az egyenlôtlenségek mértékének
szabályozásában; milyen funkciókkal ruházzák
fel az újraelosztás állami bürokráciáját
az egyéni szabadság korlátozásában;
hisznek-e abban, hogy a piacgazdaság és az egyéni
érvényesülés mind teljesebb kibontakoztatása
az egész társadalom számára hasznot hozhat?
A harmadik szint a normatív igazságossági elvek
választásának a területe.[5]
Ez a nagy értékválasztások dimenziója,
ahol az emberek arról vallanak, mennyire tartják abszolútnak
a szabadság értékét; hol húzzák
meg a határt az egyéni érdem és teljesítmény
szabad és korlátlan kibontakoztatásában; mindenki
szabadon ruházhatja-e át javait leszármazottjaira;
a meritokratikus elvek szabad érvényesítése
mellett éreznek-e felelôsséget mások sorsa iránt;
mennyiben tartják fontosnak, hogy a társadalom, mint az emberek
kollektív együttélésének rendszere, intézményesen
biztosítsa az egyenlôség, az egyenlô hozzáférés
és az egyéni szükségletek kielégítésének
bizonyos minimumát?
A társadalmi igazságosság ideológiai elvei
A makroszintû igazságossági elvek érvényesülésének
megítélését egységesen négy,
a kívánatos szempontokat további hét változóval
mértük.[6]
A sein-sollen dimenzió összehasonlításakor az
idôbeli változásokat is figyelembe vettük. Az
eredetileg mért attitûdöket fôkomponens eljárással
aggregáltuk,[7]
és így mind a sein, mind pedig a sollen vonatkozásában
két-két összetett mérôszámhoz jutottunk:
az egyik a teljesítményelvû (meritokratikus), a másik
pedig az egalitariánus nézetrendszer elfogadottságát,
illetve elutasítását jelzi.
1. táblázat. Az igazságossági elvek normatív
és legitim dimenziói 1991-ben és 1996-ban (fôkomponens-pontátlagok)[*]*
Egalitáriánus sein | Egalitáriánus sollen | Meritokratikus sein | Meritokratikus sollen | |
1991 | -0,07 | -0,11 | -0,02 | -0,11 |
1996 | -0,06 | -0,08 | -0,02 | -0,09 |
A táblázat arról tanúskodik, hogy az értékválasztások
terén 1991-tôl 1996-ig a kelet- és közép-európai
régióban nem történtek radikális változások,
bár bizonyos átrendezôdések megfigyelhetôk.
Ami a fennálló viszonyok értékelését
illeti, az emberek 1991-ben erôteljesebben érzékelték
az egalitariánus értékek érvényesülését,
mint 1996-ban. Az eltelt közel tíz évben lezajlott strukturális
változások, különösképp a megnövekedett
társadalmi egyenlôtlenségek fokozták az emberekben
az egalitárianus értékek erôteljesebb érvényesítése
iránti vágyat.
A meritokratikus értékek vonatkozásában
viszont más a helyzet. Egyfelôl az emberek gyakorlatilag nem
észleltek változást ezen értékek érvényesülése
terén az eltelt idôszakban, illetve ha mégis jelezni
akarjuk az elmozdulás irányát, azt kell mondanunk,
hogy 1996-re inkább csökkent a meritokratikus értékek
súlya a társadalmak tényleges szervezôdésében.
Ráadásul azok a felfokozott várakozások, amelyek
a rendszerváltás során megfogalmazódtak, részben
másképp teljesültek, és ez jelentôs mértékben
elbizonytalanította az embereket a meritokratikus értékek
érvényesülésének kívánatossága
szempontjából is. Ennek tulajdoníthatjuk, hogy az
elvárásokban is inkább a meritokratikus szempontok
csökkenésérôl beszélhetünk. Azt is
látnunk kell, hogy a fôkomponenselemzéssel aggregált
egalitarianizmus-meritokratizmus dimenziók relatív mutatószámok,
tehát csak az idôbeli változások irányának
jelzésére alkalmasak. Ha arra vagyunk kíváncsiak,
hogy az igazságossági elvek érvényesülésének
mértékben bekövetkezett változások a fennálló
rendszerek (illetve a már lezajlott rendszerváltás)
legitimációjában történtek-e vagy csak
az igazságossági elvárások terén, célszerû
az egyes itemeket is megvizsgálnunk. Ez arra is lehetôséget
ad, hogy a fokozottabb elvárásokról is eldönthessük,
azok az elutasítás mértékének csökkenését
vagy valódi pozitív elvárást jelentenek-e.[8]
Az alábbi ábrán a sein-sollen tengelyen összehasonlítható
itemek elfogadottságát szemléltetjük 1991-ben
és 1996-ban, mégpedig annak bemutatására, hogy
az attitûdök változásának iránya
és mértéke mennyire különbözik az egalitarianizmus,
illetve a meritokratizmus terén.[10]
1. ábra. Az igazságossági elvek változása
1991-ben és 1996-ban
Az ábrán jól látható, hogy a régióban
mindkét idôpontban tagadják a felkínált
igazságossági elvek érvényesülését.
Az általános tagadásból kikövetkeztethetô
generális delegitimizáció azonban gyengébb
a meritokratizmus, mint az egalitarianizmus megragadására
szolgáló állítások esetében.
Ha
az idôbeli változásokat is figyelembe vesszük,
azt láthatjuk, hogy az emberek szerint 1996-ben még kevésbé
érvényesültek az egalitarianizmushoz köthetô
igazságossági elvek, a meritokratizmus legitimálása
viszont alig változott.
A makroszintû igazságossági elvek terén,
a sollen dimenziójában viszont mindig pozitív értéket
mutatnak az átlagok, tehát a régióban mind
az egalitariánus, mind a meritokratikus elvek erôteljesebb
érvényesülését várják az
emberek. Ezek az elvárások azonban 1991-ben és 1996-ban
is inkább a meritokratikus itemek esetében fogalmazódtak
meg. Ugyanakkor megfigyelhetô, hogy a meritokratizmus iránti
elkötelezettség hevessége valamelyest csökkent
1996-ra, az egalitarianizmusé pedig valamelyest nôtt, különösen
az elemi szükségletek kielégítésének
kívánatosságát illetôen.
Ezek a változások arra utalnak, hogy a posztszocialista
országokban még nem beszélhetünk az elosztáshoz
kapcsolódó igazságossági értékek
kikristályosodásáról és állandóságáról.
A szocializmus évei alatt ideologisztikusan érvényesített
egalitariánus értékeket élesen megtagadták
az emberek a rendszerváltás után, de amikor a piaci
viszonyok okozta egyenlôtlenségek konzekvenciáival
szembesülniük kellett, kénytelenek voltak változtatni
az álláspontjukon. Ahogy azonban a szocializmus idôszakában
sem beszélhettünk a rendszert szervezô értékek
interiorizálásáról, ugyanúgy a rendszerváltozás
rövid idôszaka sem tette lehetôvé az új
értékrendszerek megszilárdulását és
a valós élettel való összeegyeztetését,
illetve megfeleltetését. Ezért az értékválasztásokban
történt módosulások a vizsgált idôszakban
nagy kilengésekkel, az egyik szélsô értéktôl
a másik szélsô értékig való mozgásokkal
jártak együtt.
Az értékválasztások módosulásának
ez az interpretációja azt is jelenti, hogy a makroszintû
értékekben történt átstrukturálódások
nem feltétlenül koherensek és konzisztensek a hétköznapi
élet igazságossági értékválasztásaival
és döntéseivel.
Intézményi igazságosság
A modern társadalmakban a társadalmi igazságossági
elvek érvényesítésének egyik legfontosabb
színtere az állam intézményrendszere. Ahogy
a XX. század második felére az esélyegyenlôség
elve és ehhez kapcsolódva az egyenlôtlenségek
szabályozásának, korlátozásának
célja, mint igazságossági elv elfogadottá válik
a civilizált világban, úgy erôsödik az
állam egyre meghatározóbb szerepe az elosztás
igazságosabb megszervezésében és szabályozásában.
Az állam intézményesen szervezi a piaci rendszerek
okozta társadalmi egyenlôtlenségek korrekcióját,
biztosítja az állampolgári egyenlôség
érvényesülését, és az ebbôl
fakadó esetleges igazságtalanságok méltányos
rendezését, garantálja az igazságossági
szabályok szerinti eljárásokat.[11]
Az állam igazságosztó szerepe azonban ambivalens,
hiszen miközben a legkülönfélébb jogi és
intézményes eszközökkel biztosítja a konszenzuális
igazságossági elvek érvényesítését,
közhatalmi funkciókat lát el, legitim kényszert
alkalmaz, az igazságossági elvek között önkényesen
szelektál, és mint bürokratikus rendszer, maga is jelentôs
mértékben befolyásolja, hogy milyen elvek szerint
történjen a javak elosztása a társadalomban.
Az állami szerepvállalást illetôen nem történt
földcsuszamlásszerû változás az emberek
ítéleteiben, miközben egyfajta polarizáció
mégiscsak megfigyelhetô. Bár az átlagok szintjén
nem mutatható ki különbség az 1991-es és
1996-os vélekedések között, de valamelyest nôtt
azoknak az aránya, akik teljesen elutasítják az állam
szerepvállalását az egyenlôtlenségek
csökkentésében vagy a korrekciós újraelosztásban,
és emelkedett azok aránya is, akik fokozottabb várakozásokkal
tekintenek az állam redisztribúciós funkciójára.
Az állami beavatkozás általános megítélése
mellett megvizsgáltuk, hogy vajon az emberek mennyire tûrik
a nagy társadalmi és szociális elosztási rendszerekben
megfigyelhetô egyenlôtlenségeket. Az 1991-es felmérés
során, sajnos, csak az oktatásban és az egészségügyben
megmutatkozó társadalmi egyenlôtlenségek megítélése
szerepelt, 1996-ban pedig ez kiegészült a nyugellátás
kérdésével és a lakáspiac igazságossági
kérdéseivel.[12]
2. táblázat. Az egyenlôtlenségek megítélése
az oktatási
intézményrendszerben 1991-ben és 1996-ban
1991 | 1996 | |
Teljesen egyetért vele | 33,8 | 26,4 |
Inkább egyetért vele | 24,8 | 25,1 |
Is-is | 09,3 | 14,6 |
Inkább nem ért vele egyet | 13,7 | 17,8 |
Egyáltalán nem ért vele egyet | 18,4 | 16,1 |
A nagy ellátórendszerek közül végül
is az oktatás az egyetlen, ahol valódi összehasonlítási
lehetôségekkel rendelkezünk. A régióban
nem övezte egyértelmû társadalmi támogatottság
a piaci viszonyok bevonulását az oktatási intézményrendszerbe.
1996-ra valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik szerint
igazságos, hogy a tehetôsebbek jobb oktatást biztosíthatnak
a gyermekeiknek, de az egyetértôk aránya még
így is igen magas.
Sokkal nagyobb fenntartással kezelik az emberek az egészségügyi
ellátórendszer lehetséges piacosítását,
hiszen alig több mint egy tizedük vélte igazságosnak
1996-ban, hogy pénzért jobb egészségügyi
ellátást lehessen vásárolni. Az 1991-es vizsgálatban
csak a megkérdezettek huszada értett egyet azzal a kijelentéssel,
hogy egy korlátozottan rendelkezésre álló egészségügyi
szolgáltatást (egy sürgôs mûtétet)
annak kell biztosítani, aki a legtöbbet tudja érte fizetni.
Igaz, a két idôpontban a két kérdésre
született válaszok csak jelentôs megszorítással
vethetôk össze, azonban az összehasonlításból
levonható a következtetés, hogy az egészségügyi
szolgáltatások áruvá válása 1996-ra
elfogadottabbá vált. Azért tûnik ez valószínûnek,
mert 1996-ban, a nyugdíjellátásban és a lakáshoz
jutásban is igen magas volt a piaci szempontok szerint történô
elosztást elfogadók aránya (a nyugdíjrendszer
esetében 39, a lakáspiac esetében 59 százalék).
A nagy - jórészt állami feladatokhoz kapcsolódó
- elosztási rendszerek által biztosított szolgáltatásokhoz
való hozzáférést vezérlô elvek
társadalmi megítélése összefügg a
makroszintû igazságossági értékek és
ideológiák elfogadottságával.[13]
Az összefüggés közhelyszerû, hiszen mint
az alábbi táblázat mutatja, a meritokratikus értékeket
vallók inkább hajlanak a piac szerepének elfogadására
a hajdan állampolgári jogon egyenlôen járó
(vagy az állami elosztási rendszer kizárólagos
jogosítványaként létezett) szolgáltatások
terén.
A makro- és a mezoszintû értékvilág
egymásnak való megfelelése elemzésünk
rendkívül fontos hozadéka, hiszen az értékek
koherenciáját rendkívül nehéz empirikus
megközelítéssel kimutatni. Különösen
nehéz az ideologikus és az érdekviszonyok által
többé-kevésbé determinált értékmezôket
megfeleltetni egy olyan történeti periódusban, amelyben
mindkettô folyamatos változásban van.
4. táblázat. Az intézményeket vezérlô
igazságossági elvek társadalmi megítélése
1991-ben és 1996-ban
Meritokratikus | Egalitariánus | Mindkettôt elutasító | Mindkettôt elfogadó | |
Oktatás - 1991 | ||||
Teljesen egyetért | 42,0 | 21,4 | 25,7 | 40,7 |
Inkább egyetért | 20,5 | 31,2 | 27,3 | 19,2 |
Oktatás - 1996 | ||||
Teljesen egyetért | 40,9 | 15,0 | 20,4 | 34,9 |
Inkább egyetért | 21,7 | 26,4 | 28,7 | 20,8 |
Lakás - 1996 | ||||
Teljesen egyetért | 50,5 | 12,4 | 21,2 | 37,3 |
Inkább egyetért | 29,7 | 30,6 | 41,2 | 22,7 |
Egészségügyi ellátás - 1996 | ||||
Teljesen egyetért | 20,0 | 04,6 | 06,9 | 17,3 |
Inkább egyetért | 12,2 | 10,9 | 16,9 | 06,6 |
Nyugdíjrendszer - 1996 | ||||
Teljesen egyetért | 31,4 | 6,0 | 10,5 | 24,7 |
Inkább egyetért | 23,2 | 22,4 | 29,4 | 17,8 |
A személyes igazságossági elvek
Az igazságossági elvek érvényesülésének
harmadik szintje az egyén élettere: mennyiben látja
a társadalom polgára saját életesélyeit
igazságosnak vagy igazságtalannak a többi ember lehetôségeihez
és teljesítményéhez képest. Ide azok
a kérdések tartoznak, amelyek a személyes anyagi helyzet
igazságosnak való elfogadását, a mások
jövedelmével való összehasonlítását
vizsgálják.[14]
Az 5. táblázat azt mutatja, hogy a válaszadók
hogyan hasonlították össze az igazságosnak vélt
és a tényleges jövedelmüket. Az igazságosnak
tartott és a tényleges jövedelmi helyzet közötti
különbség megítélésében több
tényezô is szerepet játszhat: egyfelôl a tényleges
jövedelmi helyzet, a rossz anyagi életminôség,
az abszolút és relatív depriváció érzete
keveredhet az igazságossági elveken nyugvó elosztási
elvárásokkal, illetve olyan frusztrációs élményekkel,
melyek a munkahelyi konfliktusokból eredeztethetôk, és
amelyek nem eredményeznek szükségképpen koherens
normatív elgondolásokat.
5. táblázat. A megérdemeltnek vélt és
a tényleges jövedelem 1991-ben, illetve 1996-ban
1991 | 1996 | |
Sokkal kevesebb, mint amit érdemelne | 43,6 | 36,0 |
Valamivel kevesebb, mint amit érdemelne | 35,7 | 39,8 |
Éppen annyi, esetleg több, mint amit érdemelne | 20,8 | 24,2 |
Az igazságos és a tényleges jövedelmek különbségérôl
való vélekedés bemutatása csak az elsô
lépés a hétköznapi, személyes igazságossági
elvek tárgyalásában.[15]
A rendszerváltás utáni évek - legalábbis
a vélekedések szintjén - valamelyes javulást
hoztak a régióban: az igazságosnak vélt és
a tényleges jövedelmek közötti távolság
(range) szûkebb lett. Ez az örvendetes tendencia ellentmondani
látszik annak az elôzôekben tett megállapításnak,
hogy a kilencvenes éveket a növekvô szegénység,
egyre nagyobb egyenlôtlenség jellemezte a rérió
országaiban. Az ellentmondás azonban csak látszólagos,
hiszen a társadalom egészére vonatkozó vélekedések,
illetve a személyes helyzet megítélése között
nem kell feltétlenül szigorú megfelelésnek lennie:
miközben az emberek a külsô világról borús
képet festenek, személyes sorsuk megítélésében
nem szükségszerûen zárják ki az optimistább
megnyilvánulásokat. Másfelôl a pauperizációs
tendenciák a régió egészének véleményét
tükrözik, míg a megérdemelt és a valóságos
jövedelmek között meglévô feszültségek
csökkenése fôképp az aktív népességre
vonatkozik. Ebbôl azonban az is következik, hogy a rendszerváltás
nem egyszerûen szegényekre és gazdagabbakra szabdalta
szét a posztszocialista országok társadalmait, hanem
egyesektôl - a nyugdíjasoktól, a tartós munkanélküliektôl
- a marginalizációs helyzetbôl való kitörés
esélyének reményét is elvette. Az aktív
népesség azonban esélyt kapott arra, hogy ha nem is
nagy lépésekkel, de mégis a középosztályosodás
felé haladhat.
A kérdôívben három további kérdést
használtunk fel a személyes igazságtalanságérzet
mérésére: a hasonló iskolázottságúak,
illetve a hasonló állással rendelkezôk jövedelméhez
való viszonyítás, valamint a saját valóságos
és igazságosnak vélt jövedelem hányadosát.
A négy változót egyetlen dimenzióba rendezte
a fôkomponenselemzés, és az így létrejött
aggregált mutató egy harmónia-igazságtalanság
tengelyt testesít meg.
A két vizsgálati idôpontban nem változott
a régió egészére nézve a személyes
igazságtalanságérzet erôssége, holott
az elôzôekben tárgyalt ideológiák és
vélekedések alakulásában az eltelt öt
év nagy különbségeket eredményezett. A személyes
igazságtalanságérzet idôbeli állandósága
már elôre jelzi, hogy a különbözô szinteken
és színtereken értelmezhetô igazságosság-felfogások
inkább laza, ellentmondásokkal terhes struktúrát,
mintsem logikailag zárt, koherens egészet alkotnak a régióban
élôk gondolkodásában.
Az eddigiekben sorra vettük az igazságossági elvek
érvényesülésének és azok megítélésének
három szintjét. Most egy útmodell[16]
segítségével az egyes szintek közötti közvetlen
és közvetett kapcsolatokat mutatjuk be.
A modellben két független változó szerepel:
az egyik az idôdimenzió, mely az 1991-rôl 1996-ig bekövetkezett
változásokat jelzi a másik az idôdimenziótól
függetlennek bizonyult személyes igazságtalanságérzet,
amely a legközelebbrôl érinti az egyént, és
amelybôl magyarázó utak vezethetnek a mikro-, az intézményi
és a makroszintû igazságossági ítéletek
felé. A mikroszintû igazságossági elveket modellünkben
a foglalkozási hierarchia mentén tapasztalt jövedelmi
egyenlôtlenségek növelésére, illetve csökkentésére
vonatkozó akarat testesíti meg.[17]
Az intézményi szintet egyetlen elosztási rendszerre
vonatkozó attitûddel mértük,[18]
nevezetesen azzal, hogy az emberek milyen mértékben hajlandók
elfogadni az oktatás folyamán a piac által okozott
egyenlôtlenségek érvényesülését.
Végül a makroszinten a fejezet elején már bemutatott
egalitariánus, illetve meritokratikus elvek választásának
dimenziója szerepelt.
Az útmodellben, akár az egalitariánus, akár
a meritokratikus igazságossági elveket magyaráztuk,
szignifikáns - bár rendkívül gyenge - kapcsolatokat
tapasztaltunk. Az egalitariánus elvek elfogadása 1996-ra
erôsödött, a meritokratikus elveké csökkent.
A személyes igazságtalanságérzet, amelyet
a rövid távú anyagi érdekek vezérelnek,
a mikro- és a makroszintre is hatással van, de idôben
semmiféle elmozdulást nem mutat: minél nagyobb valakiben
a személyes igazságtalanságérzet, annál
inkább hajlik az egalitarianizmus elfogadására, illetve
a meritokratikus értékek elutasítására,
és annál inkább csökkentené a felsô
és alsó jövedelmek közötti különbségeket.
Az 1991-re jellemzô értékvilág képlékenységét
jelzi, hogy a régióban az emberek fejében a pénzért
megvásárolható színvonalas oktatás elve
jól megfért az egalitarianizmus elfogadásával.
Míg a makroszintû és az intézményi igazságossági
elvek valamiképpen együtt fordulnak elô, addig a mikroszintû
értékek világából nincs átjárás
a magasabb szintekre.
0,06
Személyes 98
igazságtalanság-
érzet 0,08
Mikroszint: jövedelmi Intézményi szint:_ Makroszintû
egyenlôtlenségek a piaci elvek elfogadása egalitáriánus
csökkenése az oktatásban értékválasztás
0,14
-0,06
Idô: 1991-1996
0,09
-0,05
Személyes 97
igazságtalan-
ságérzet 0,08
Mikroszint: jövedelmi Intézményi szint: 0,13 Makroszintû
egyenlôtlenségek piaci elvek meriokratikus
csökkenése elfogadása értékválasztás
az oktatásban
0,14
-0,06
Idô: 1991-1996
-0,09
Az idô elôrehaladtával makroszinten és - feltehetôen
- mikroszinten is az egalitariánus értékek erôsödésével
számolhatunk. Ezzel együtt a modell hoz, és a mikroszintet
egyfajta fal választja el az általánosabban megfogalmazott
értékektôl. A közöttük lévô
kapcsolatot a személyes igazságtalanságérzet
vezérli, és az idôtényezô befolyásolja.
Az útelemzések tanúsága szerint, sem az
1991-es sem az 1996-as adatok esetében nem remélhetjük,
hogy a társadalmi igazságosság elméletileg
elkülöníthetô három szintje a megkérdezettek
válaszaiban is hasonló tisztasággal megkülönböztethetô,
illetve az egymást logikailag kizáró meritokratikus
vagy egalitariánus értékválasztások
akár csak egy adott absztrakciós fokon konzisztens rendszert
alkossanak. Különösen nem várható, hogy a
különbözô szinteken végighaladva tiszta meritokratikus,
illetve tiszta egalitariánus csoportok markánsan elváljanak
egymástól.
Mindezek elôrebocsátásával három
állítás mentén érdemes követni
elemzésünk vonalát. Egyrészt az eddigi eredmények
nem cáfolják, hogy az emberek igazságossági
értékválasztásai bizonyos logika szerint szervezôdnek.
Másrészt ezen értékválasztások
feltehetôen összefüggnek azzal, hogy az emberek miként
látják a társadalmi egyenlôtlenségek
viszonylatrendszerét, azaz milyen társadalomképpel
rendelkeznek. Harmadrészt, az elmúlt 10 év történései
alapján mind az értékválasztások, mind
a társadalmi átalakulást követô társadalmi
viszonyok észlelésében jelentôs elmozdulásokat
vélelmezünk. Ahhoz, hogy ezen a logikai úton végiglépegethessünk,
a régióra jellemzô társadalomkép bemutatásával,
illetve e kép dinamikájának jellemzésével
kell folytatnunk tanulmányunkat.
A közép- és kelet-európai közvélemény elé tartott tükörben polarizált és elszegényedett világot láthatunk, amely a jövôt illetôen sem ígér sok jót az embereknek.[19]
E tükörképet az is árnyalja, hogy miként
látják az emberek mindazokat, akiket szegénynek tartanak.
A szegénység létrejöttének okaira vonatkozó
kérdések között voltak olyanok, melyek a külsô,
a társadalmi rendszerrel kapcsolatos oktételezéseket
tartalmaztak (társadalmi diszkriminációt, az esélyegyenlôség
hiányát, a gazdasági rendszer igazságtalan,
kontraszelektív jellegét), illetve olyanok, amelyek az egyént
tették felelôssé helyzetének alakulásáért
(lustaságot, tehetségtelenséget, kicsapongó
életmódot).[20]
A válaszadók választásai a felsorolt oktételezések
között nem csupán azt tükrözik, hogy az emberek
hogyan látják a szegényeket, hanem jól jellemzik
a társadalmi egyenlôtlenségek természetére
vonatkozó különbözô ideológiai felfogásokat
és alternatívákat is. Ha valaki a szegényeket
hibáztatja sorsuk alakulásáért, könnyebben
elhárítja magától a társadalmi szolidaritás
morális kényszerét, és konzervatív nézôpontból
ítéli meg a társadalmi egyenlôtlenségek
kérdését. Ezzel szemben a külsô okok választása
valószínûsíti, hogy a polgárok azonosulnak
a modern társadalmak olyan morális elveivel, mint a társadalmi
egyenlôtlenségek csökkentésének gondolata,
a társadalmi szolidaritás elve, a kollektíven elfogadott
szociális minimum fogalma.[21]
A régióban a kilencvenes évektôl lezajlott
átalakulási folyamat nem csak politikai, de legalább
ilyen mértékben gazdasági és társadalmi
rendszerváltással járt együtt. Ebbôl az
következik, hogy amikor az emberek arról nyilatkoznak, milyen
mértékûre becsülik az egyenlôtlenségek
mértékét, és hogyan látják ezek
okait, nem csupán a társadalmi struktúra egyszerû
deskripcióját végzik el, de nyíltan vagy közvetve
a rendszerváltásról fogalmaznak meg értékítéleteket.
Miközben a diktatúrából a demokratikus rendszerbe
való átmenet eufóriája a régió
különbözô országaiban az ott élô
emberek politikai tudatosságától is függôen
- eltérô mértékben ugyan, de - általában
az átalakulás híveivé tette a polgárok
többségét, addig a szocializmus éveiben megszokott,
látszólagos egalitariánus viszonyokat hirtelen nagymértékû
nyílt és mindenki számára egyértelmûen
érzékelhetô egyenlôtlenség váltotta
fel. Az egyenlôtlenségek nyilvánvalóvá
válása természetszerûen vezetett a rendszerváltás
megítélésében a negatív mozzanatok felerôsödéséhez.
Történelmi hagyományok, politikai értékek,
a személyes egzisztenciális viszonyok egyaránt befolyásolták,
hogy végül is hol, mennyire kristályosodtak ki - esetleg
polarizálódtak - a változásokra vonatkozó
ítéletek. Ebben az értelemben a társadalmi
struktúra akárcsak vázlatos, nyers képe - és
fôképp ennek a társadalomképnek az idôbeli
változása - megmutathatja, hogy a régióban
az emberek milyen nézetek elfogadásán, elutasításán,
módosításán keresztül jutnak el egy koherens
és stabil értékválasztásokat tükrözô
igazságosság-felfogáshoz.
A szegények arányának becslését
és a szegénység oktételezését
használva tettünk kísérletet a társadalomkép
rekonstruálására. A módszer, amellyel e társadalomkép
felrajzolására vállalkozunk, csak az elsô pillanatban
tûnik bonyolultnak. Kiindulópontként az 1991-es felvétel
adataiból klaszteranalízis[22]
segítségével állítottunk elô egy
stabil tipológiát három változó (a szegénység
belsô, illetve külsô oktételezése, valamint
a szegények arányának becslése) segítségével.
8. táblázat. A társadalomkép klaszterstruktúrája
1991-ben (faktorszkór-, illetve százalékátlag)
Klasztercsoportok |
Egyéni okok faktorszkór átlaga | Társadalmi okok faktorszkór átlaga | A szegények százalékos arányára vonatkozó becslés[23] |
Populista nézetrendszer | 0,7689 | 0,5808 | 0,5930 |
Posztszocialista nézetrendszer | -1,2235- | 0,2936 | 1,1085 |
Konzervatív nézetrendszer | 0,2627 | -1,2333- | -0,5762- |
Szociálliberális nézetrendszer | -0,3062- | 0,2977 | -0,9403- |
A klaszterstruktúrából négy típus látszik kirajzolódni: az elsô csoport sok szegényt észlel, és mind a külsô, mind a belsô okoknak jelentôs szerepet tulajdonít a szegénység kialakulásában. A második típus még ennél is több szegényt észlel, és a külsô okokat teszi felelôssé a szegénység kialakulásában. A harmadik típus kevés szegényt lát, és a szegénységet belsô okokkal magyarázza. Végül a negyedik csoport látja a legkevesebb szegényt, és fôképp a társadalmat okolja a szegénységért.
A könnyebb érthetôség kedvéért az egyes típusokhoz szükségképpen többé-kevésbé pontatlan címkéket rendeltünk. Ennek megfelelôen az elsô típusba tartozókat populistáknak hívhatjuk (akik mindent és mindenkit vádolnak az egyenlôtlenségek növekedéséért), a másodikat posztszocialistáknak (akik a növekvô szegénységért a rendszerváltás után kialakuló társadalmi berendezkedést teszik felelôssé), a harmadikat konzervatívoknak (akik az egyenlôtlenségek mértékét nem becsülik magasra, és a veszteseket magukat kárhoztatják sorsukért), a negyediket szociálliberálisoknak fogjuk nevezni (akik az egyenlôtlenségek mértékét nem észlelik egészségtelenül nagynak, és a társadalmi felelôsséget hangsúlyozzák a leszakadók életkörülményeinek javításában).
Ha azt kérdezzük az 1996-os adatfelvétel alapján, hogy változott-e a régióban élôk világlátása, erre azért nehéz válaszolni, mert nem egy longitudinális, hanem két, egymástól független adatfelvétel adatait kell összehasonlítanunk. Ezért azt az utat választottuk, hogy az 1991-es adatokból származó tipológiát tekintettük az 1996-os adatokból kirajzolandó klaszterek iniciális középpontjainak.[24]
10. táblázat. A társadalomkép klaszterstruktúrája
1996-ban az 1991-es kezdeti értékek alapján (faktorszkór-,
illetve százalékátlag)
Klasztercsoportok | Egyéni okok faktorszkór átlaga | Társadalmi okok faktorszkór átlaga | Szegények százalékos arányára vonatkozó becslés |
Szociálliberális | -0,0886- | 0,3076 | -1,0254- |
Populista | 0,6989 | 0,5139 | 0,9979 |
Konzervatív | 0,2882 | -1,3435- | -0,2627- |
Posztszocialista | -1,2813- | 0,2002 | 0,8132 |
Az 1996-os tipológia jól látható módon az 1991-essel összevethetô struktúrát hozott létre. Mint említettük, vizsgálatunk nem longitudinális, ezért az a kézenfekvô kérdés, hogy az egyes emberek társadalomlátása hogyan változott meg az elmúlt öt év alatt, nem megválaszolható. Megmutathatjuk viszont, hogy a régióban hogyan változott meg az emberek látásmódja, hiszen két reprezentatív minta által létrehozott tipológiát vizsgálunk.
11. táblázat. A társadalomkép típusai
1991-ben és 1996-ban (százalékban)
1991 | 1996 | |
Szociálliberális | 29,3 | 23,5 |
Populista | 28,9 | 32,6 |
Konzervatív | 21,0 | 22,7 |
Posztszocialista | 20,8 | 21,2 |
A társadalomkép régióbeli változásának
szemléltetésére még egy módszert ismertetünk.
A módszer lényege az, hogy az egyének szintjén
kirajzolódó világlátást megpróbáljuk
áttranszformálni egy makroszintû, a térségre
jellemzô, és az idôbeli elmozdulást is szemléltetô
dinamikus modellé. A modell azon megfontolásokra épül,
hogy a mért adatok alapján lehetôség van az
egyes idôpontokban jellemzô társadalomképek rekonstrukciójára;
nincs lehetôség azonban az egyén szintjén a
társadalomkép dinamikáját rekonstruálni;
az egyéni válaszokból kirajzolódik viszont
az 1991-es és 1996-os állapotokat egyszerre magában
foglaló struktúra, amely mind az 1991-es, mind az 1996-os
világlátást figyelembe vevô társadalomképet
tükröz.
Lehetôség nyílik arra is, hogy az 1991-es válaszolókról
ne csak azt mondjuk meg, hogy 1991-ben milyen volt a társadalomképük,
hanem azt is, hogy a két idôponton átívelô
makroszintû tendenciák mennyiben módosítanák
az emberek különbözô társadalomkép-típusokba
történô besorolását.
Magától értetôdô módon így
nem az egyes emberek világlátásának változását
figyelhetjük meg, hanem azt teszteljük, hogy az 1996-os válaszok
jellegzetes rajzolatai hogyan befolyásolják azt a kritériumrendszert,
amelynek alapján az embereket a különbözô társadalomkép-típusokba
besoroljuk. Azok például, akik 1991-ben a posztszocialista
kategóriába kerültek, sok szegényt észleltek,
és a szegénység tömegessé válásáért
a rendszerváltással bekövetkezô társadalmi
folyamatokat hibáztatták. Nézzük meg azonban,
hogy mi történik a besorolással akkor, ha a társadalomkép-struktúra
tipizálásához nemcsak az 1991-es, hanem az 1996-os
válaszokat is figyelembe vesszük. A posztszocialistáknak
minôsítettek egy része továbbra is megmarad
ebben a kategóriában, más részük viszont
anélkül kerül át más társadalomkép-típusba,
hogy mért információnk lenne arról, valójában
megváltozott-e véleményük. Nem a vélemények
módosulásának dinamikáját tartalmazza
tehát a modell, hanem annak a kontextuális környezetnek
a dinamikáját, amelynek mentén a tipizálás
történt. Más kritériumrendszer alapján
sorolunk valakit a posztszocialista kategóriába, ha dinamikus
modellben gondolkodunk, mint ha az 1991-es statikus állapotot vesszük
figyelembe.
A 12. táblázat bemutatja, hogyan változna meg
a válaszok 1991-es kategorizálása akkor, ha a kategorizálás
szempontrendszeréhez az 1996-os válaszstruktúrákat
is figyelembe vesszük.
12. táblázat. A társadalomkép típusai
1991-ben, ha az 1996-os válaszstuktúrát is figyelembe
vesszük (százalékban)
Az 1996-os válaszstruktúrát is figyelembe vevô tipizálás | ||||
1991-es állapot | Posztszocialista | Populista | Konzervatív | Szociálliberális |
Posztszocialista | 58,9 | 10,0 | 18,5 | 12,5 |
Populista | 23,9 | 71,1 | 05,0 | |
Konzervatív | - | 96,9 | 03,1 | |
Szociálliberális | - | 05,6 | 05,8 | 88,6 |
Megfigyelhetjük, hogy az 1991-es adatokra épülô
kategóriarendszerben konzervatív vagy liberális társadalomfelfogással
rendelkezôk besorolása akkor sem változik, ha az 1996-os
válaszokból fakadó kritériumrendszert is figyelembe
vesszük. Többségük tehát (a konzervatívok
97, a liberálisok 89 százaléka) az 1996-os kritériumrendszer
alapján is konzervatívnak, illetve liberálisnak minôsülne.
Ezzel természetesen nem azt állítjuk, hogy a konzervatívok
és a liberálisok aránya 1996-ra ne változott
volna, csak azt, hogy egy 1991-rôl 1996-ra nem szigorodó kritériumrendszer[25]
alapján sorolódtak be az adott típusba az emberek.
A posztszocialista nézettípusnál és a populisták
körében más tendencia figyelhetô meg. E két
kategória határvonalai jelentôs mértékben
módosultak 1996-ra. A posztszocialisták 58 százalékát
az 1996-os kritériumrendszer figyelembevételével is
posztszocialistának minôsíthetjük, míg
19 százalékuk a konzervatív, 13 százalékuk
a liberális és 10 százalékuk a populista kategóriába
sorolódna; a populisták közel negyede viszont az 1996-os
válaszok alapján a posztszocialista kategóriába
kerülne át. A posztszocialisták és a populisták
esetében tehát azt kell mondanunk, hogy típusba sorolásuk
egy alakulóban és változásban lévô
kritériumrendszer mentén történt. Ez természetesen
ismét nem mond semmit arról, hogy a kategóriák
számszerûen 1991 és 1996 között hogyan változtak,
hiszen az 1996-os véleménytér figyelembevételével
az egyes nézettípusok követôinek száma
növekedhetett is. Vegyünk szemügyre egy klasszikus mobilitási
táblákhoz hasonló, és a "belépési
mobilitás" logikáját követô táblát
annak bemutatására, hogy az 1996-os véleménytér
figyelembevételével kialakított egyes nézettípusok
milyen mértékben táplálkoztak más véleménycsoportokból.
13. táblázat. A társadalomkép típusai
1991-ben, ha az 1996-os válaszstruktúrát is figyelembe
vesszük (százalékban)
Az 1996-os válaszstruktúrát is figyelembe vevô tipizálás | ||||
1991-es állapot | Posztszocialista | Populista | Konzervatív | Szociálliberális |
Posztszocialista | 64,0 | 08,6 | 14,1 | 08,9 |
Populista | 36,0 | 84,6 | 05,3 | |
Konzervatív | 74,4 | 02,2 | ||
Szociálliberális | 06,7 | 06,2 | 88,9 |
Hogyan értelmezzük a kategóriában maradást,
a kategóriából való elmozdulást, illetve
a kategóriába való beáramlást? Az 1996-os
szempontok bevonása úgy módosítja a típusok
határait, hogy a változásban a szegények arányának
becslése játssza a fontosabb szerepet. Ennek tulajdonítható,
hogy a posztszocialista nézettípus kategóriahatárai
annyira képlékenyek mind a beáramlás, mind
a kiáramlás szempontjából.
Az 1991-ben a posztszocialista kategóriába tartozók
59 százaléka 1996-ban is posztszocialistának minôsülne,
mintegy 20 százalékuk viszont konzervatívnak és
körülbelül 10-10 százalékuk liberális,
illetve populista minôsítést kapna. A posztszocialista
nézettípus képlékenysége abból
is fakad, hogy az 1996-os véleménytér figyelembevételével
kialakított nézettípus csak kétharmad részben
áll olyanokból, akik már 1991-ben is ilyen minôsítést
kaptak, egyharmaduk viszont eredetileg populista besorolást kapott.
A populizmus kategóriahatárai ezzel szemben kevésbé
tûnnek képlékenynek, hiszen az 1991-es populisták
71 százaléka bizonyult stabilnak, és a fennmaradó
29 százalék szinte teljes egészében a posztszocialista
típusba került át. Ha a befogadást vizsgáljuk,
a populizmus még stabilabbnak látszik, hiszen az ide tartozók
85 százaléka kategóriaôrzô. Ugyancsak
stabilnak minôsíthetô a konzervatív nézetrendszer,
mivel az ide tartozók 97 százaléka 1996-ban is megtartaná
konzervatív minôsítését, illetve a befogadás
oldaláról nézve mindössze egynegyedük lenne
újonnan (leginkább a posztszocialista nézeteket vallók
közül) jött. A legstabilabb nézettípus a szociálliberális:
akár a befogadás, akár a kiáramlás oldaláról
nézzük, 89 százalékuk kategóriaôrzô.
14. táblázat. Az 1996-os véleményteret is
figyelembe vevô nézettípusok megoszlása 1991-ben
(százalékban)
Arány | |
Stabil szociálliberális | 23,4 |
Stabil konzervatív | 18,3 |
Stabil posztszocialista | 18,5 |
Stabil populista | 11,0 |
Szociálliberálisból konzervatív | 03,5 |
Posztszocialistából szociálliberális | 02,3 |
Poszszocialistából populista | 01,9 |
Populistából posztszocialista | 06,2 |
Egyéb instabil | 14,9 |
A liberális és a konzervatív nézetek terén
nem mutatkozik jelentôs átstrukturálódás
1991 és 1996 relációjában. Ezt nemcsak abból
láthatjuk, hogy a konzervatív, illetve liberális besorolást
nagyon kevés esetben váltotta fel más minôsítés
akkor, amikor az 1996-os válaszadók vélekedése
alapján módosítottuk a kategóriába sorolás
kritériumait, hanem a 12. számú táblázatból
is, amely azt mutatta, hogy az 1991-es véleménytér
alapján konzervatívnak, illetve szociálliberálisnak
mutatkozók 97, illetve 89 százaléka az 1996-os vélemények
figyelembevételével is megôrizte besorolását.
A populista és még inkább a posztszocialista nézetrendszer
kategóriahatárai viszont képlékenyebbnek bizonyultak.
Mindez feltehetôen azzal magyarázható, hogy akik 1991-ben
liberális vagy konzervatív megközelítésben
értékelték a fordulatot, kevésbé riadtak
meg a rendszerváltás társadalmi következményeitôl
és különösen az egyenlôtlenségek növekedésétôl,
ezért ôk az idô elôrehaladtával sem változtatták
meg értékelésük szempontrendszerét. Ezzel
szemben azok, akik 1991-ben a jövôt bizonytalanabbul ítélték
meg, inkább kényszerültek feladni korai lelkesedésüket,
szembesülve a rendszerváltás elôre nem látott
negatív társadalmi következményeivel. Ôket
sorolhatjuk a populisták és a posztszocialisták táborába.
Modellünk tanulságait összegzendô, a 15. táblázat
elsô oszlopában az 1991-es társadalomkép jellegzetes
típusainak megoszlása látható, a második
oszlopban az 1991-es választípusok az 1996-os véleménytér
figyelembevételével szerepelnek, végül a harmadik
oszlopban az 1996-os felvételbôl származó nézettípusok
találhatók.
15. táblázat. Nézettípusok 1991-ben és
1996-ban
Tényleges 1991-es megoszlás | Korrigált 1991-es
megoszlás |
Tényleges 1996-os megoszlás | |
Szociálliberális | 29,3 | 23,7 | 23,5 |
Populista | 28,9 | 27,8 | 32,6 |
Konzervatív | 21,0 | 30,1 | 22,7 |
Posztszocialista | 20,8 | 18,4 | 21,2 |
A táblázat második oszlopa tehát virtuális
eloszlást mutat abban az értelemben, hogy az 1991-ben született
válaszok alapján, de az 1996-os véleménytér
figyelembevételével adja meg az egyes nézettípusok
relatív nagyságát. Azaz azt mutatja meg, hogy az 1991-es
válaszaik alapján az emberek hány százalékát
minôsítenénk liberálisnak, populistának
stb. 1996-ban.
Az 1996-os kategorizáció fényében a posztszocialista
nézettípus merítési bázisa 1991-ben
nem 20,8 százalék, hanem ennél valamivel kisebb (18,4
százalék) volt. Ehhez képest 1991-ben és 1996-ban
a posztszocialisták arányának (a két szélsô
oszlop értékének) azonossága csak látszólagos,
hiszen valójában a posztszocialista világkép
kismértékû térnyerésével állunk
szemben. A populizmus térnyerése ugyanakkor 5 százalékos,
míg a konzervativizmus veszített népszerûségébôl,
hiszen az e típusba tartozók aránya 8 százalékkal
csökkent. A szociálliberális típus esetében
viszont nemcsak a kategóriarendszer, hanem az elfogadottság
állandóságáról is beszélhetünk.
Társadalomkép és igazságossági elvek
A lehetséges társadalomképek bemutatásakor
már volt szó arról, hogy e társadalomképek
nem egyszerûen a társadalmi környezet leírására
szolgálnak, hanem értékítéleteket is
tartalmaznak. Még a szegénység arányának
becslése is tartalmazhat rejtett értékmegfontolásokat,
ugyanis a társadalmi polarizáció percepciója
valamifajta értékviszonyulást is kifejezhet a társadalmi
egyenlôtlenségekkel kapcsolatban. Mindez még inkább
igaz a szegénységgel kapcsolatos oktulajdonításokra.
A társadalomkép és az igazságossági
elvek feltételezett összefüggését egy olyan
konfirmatív modellben mutatjuk be, amelyben az egyes társadalomkép-típusok
közötti különbségeket az igazságossági
elvek eltérô szervezôdéseivel magyarázzuk.
Esetünkben ez a konfirmatív modell a diszkriminanciaanalízis,[26]
amelyeknek a logikai sémája a következô:
Függô változók: | |||
1991-es társadalomkép | Az 1991-es társadalomkép az
1996-os véleménytér figyelembevételével |
1996-os társadalomkép | |
Független változók | |||
Személyes szint | a személyes igazságtalanságérzet faktora (lásd a 7. lábjegyzetet) | ||
1991-re standardizálva | a két idôpontra együtt standardizálva | 1996-ra standardizálva | |
Mikroszint | a felsôvezetôk és a segédmunkások jövedelme közötti olló csökkentése-növelése (az igazságosnak vélt menedzseri és segédmunkási jövedelmek hányadosa osztva a ténylegesnek mondott jövedelmek hányadosával | ||
1991-re standardizálva | a két idôpontra együtt standardizálva | 1996-ra standardizálva | |
Intézményi szint | az oktatás piacosításával kapcsolatos attitûdök | ||
1991-re standardizálva | a két idôpontra együtt standardizálva | 1996-ra standardizálva | |
Makroszint | az egalitáriánus értékeket kifejezô itemek fôkomponense, illetve a meritokratikus elveket kifejezô fôkomponens | ||
1991-re standardizálva | a két idôpontra együtt standardizálva | 1996-ra standardizálva |
A diszkriminanciaanalízis a három fajta társadalomképhez
tartozó igazságossági elvek szervezôdését
rajzolja meg. A függvények struktúrája nemcsak
önmagában elemezhetô, hanem az idôbeli változások
nyomon követésére is lehetôséget nyújt.
Az 1991-es társadalomképhez két diszkrimináló
függvény tartozik.[27]
Az elsô faktor egy személyes igazságtalanságérzettôl
fûtött, a jövedelmi ollót zárni kívánó,
makroszinten az egalitariánus értékeket elfogadó,
a meritokratikus értékeket az oktatás piacosításának
kivételével elutasító pólust jelöl
ki az egyik végponton, és mindennek az ellentétét
a másikon. A második függvény a személyes
igazságtalanságérzettôl mentes, a jövedelmi
olló szélesítését, az oktatás
piacosítását és a makroszintû meritokratikus
értékek elfogadását, az egalitariánus
értékek elutasítását mutatja az egyik
póluson, és koherens módon az egalitariánus
értékek elfogadását a másikon.
Módosul a diszkrimináló függvények
struktúrája, ha az 1991-es társadalomképet
az 1996-os véleménytér figyelembevételével
alkotjuk meg. Mint említettük, a meritokratikus értékek
népszerûsége - éppen az 1991-es felfokozott
várakozások ellenhatásaként - 1996-ra csökkent.
Ennek következtében az 1991-ben még enyhének
számító meritokratikus értékválasztások
felértékelôdnek, és a két idôpontra
közösen történt standardizálásának
eredményeként magasabb pontértéket is kapnak,
mint ha csak az 1991-es térben mozognánk. Így mindkét
diszkrimináló függvényen felerôsödött
a makroszintû meritokratikus választások súlya.
További fontos - a társadalomkép és az igazságossági
elvek szervezôdésében bekövetkezett változásokra
utaló - különbség, hogy a személyes igazságtalanságérzet
1991-ben sokkal erôsebben determinálta az általános
igazságossági értékválasztásokat,
mint 1996-ban. A kétféle társadalomképhez tartozó
diszkriminanciafüggvények struktúrájából
az is látszik, hogy az oktatás piacosításával
szemben sokkal több ellenérv fogalmazódik meg 1996-ban,
mint korábban.
16. táblázat. A társadalomképet diszkrimináló
faktorok struktúrája 1991-ben, és ugyancsak 1991-ben
az 1996-os véleménytér figyelembevételével
Egalitariánus faktor, 1991 |
Meritokratikus faktor, 1991 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus
faktor, 1991-1996 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus
faktor, 1991-1996 |
|
Személyes igazságtalanságérzet | -0,65330* | -0,46002 | --0,81957* | -0,33344 |
Mikroszintû egalitáriánus értékválasztás (menedzserek és segédmunkások jövedelme) | 0,35157 | --0,42873* | -0,37273 | -0,05860 |
Az oktatás piacosítása | 0,56945 | --0,78660* | -0,37244 | --0,87535* |
Makroszintû egalitarianizmus | 0,18084 | -0,24180 | -0,13659 | -0,35808 |
Makroszintû meritokratizmus | -0,19771- | -0,03678 | -0,18388 | -0,23976 |
A harmadik, diszkriminanciaanalízist alkalmazó modellünk az 1996-os társadalomkép rekonstruálására szolgál. Az 1996-os társadalomkép leírásához három függvény mutatkozott szignifikánsnak. Mindháromról elmondható, hogy sokkal több inkonzisztens mozzanat lelhetô fel bennük, mint az 1991-es modellben. Ezzel együtt az elsô és a harmadik függvény joggal nevezhetô a meritokratikus-egalitariánus végpontok között feszülô tengelynek. Az elsô függvény a mikro- és a makroszintû, a második pedig az intézményi és a makroszintû igazságossági elveket kapcsolja össze, a második függvényen azonban majdnem egyforma súllyal szerepelnek meritokratikus és egalitariánus értékek. Ez a függvény igazolja leginkább a makroszintû értékek kapcsán az értékválasztások pulzálásáról írt fejtegetéseinket.
17. táblázat. A társadalomképet diszkrimináló
faktorok struktúrája 1996-ban
Mikro- és makroszintû meritokratikus faktor, 1996 | Kettôs értékválasztású faktor, 1996 | Mezo- és makroszintû meritokratikus faktor, 1996 | |
Személyes igazságtalanságérzet | *-0,91651* | -0,06669 | -0,08129 |
Mikroszintû egalitáriánus értékválasztás
(menedzserek és segédmunkások jövedelme) |
-0,32604 |
*-0,52918* |
-0,34025 |
Az oktatás piacosítása | -0,22206 | *-0,28145* | -0,20064 |
Makroszintû egalitarianizmus | -0,10285 | -0,57216 | *-0,77877* |
Makroszintû meritokratizmus | -0,20743 | -0,44560 | *-0,60513* |
Az 1991-es társadalomképhez rendelhetô igazságossági
elveket megtestesítô faktorok átlagértékei
megnyugtatóan interpretálhatók majdnem minden típus
esetében. A posztszocialista társadalomképpel rendelkezôk
az egalitariánus mezôben magas, a meritokratikusban alacsony
pontértéket kaptak. A konzervatívok - éppen
fordítva - a meritokratizmus elfogadásával és
az egalitariánizmus elutasításával jellemezhetôk.
A populisták viszont egyszerre egalitariánusok és
- ha kisebb mértékben is, de - meritokratikusak. A szociálliberális
nézettípus igazságossági elvei már nehezebben
értelmezhetôk, hiszen mind az egalitariánizmust, mind
a meritokratizmus elveit elutasítják. Álláspontjuk
csak az 1996-os véleményteret is bevonó modellbôl
magyarázható: itt fedezhetô fel, hogy a jóléti
rendszerekkel kapcsolatos igazságossági elvek a "felelôsek"
látszólagos agnoszticizmusukért, hiszen azok a szociálliberálisok,
akik az 1996-os véleménytérben is megôrizték
társadalomképüket, képesek azonosulni azzal a
meritokratikus nézetrendszerrel, amely csak a mikro- és a
makroszinten érvényesül. Elutasítják viszont
a jóléti rendszerekben, az intézményi szinten
érvényesülô piaci hatásokat és egyenlôtlenségeket.
Az 1996-os véleménytér figyelembevétele
a posztszocialisták és a populisták igazságfelfogását
némiképp árnyalják. A mikro- és makroszintû
meritokratizmus elutasítása annak tulajdonítható
e két csoport esetében, hogy a személyes igazságtalanságérzetük
erôs, és emiatt tagadják a mikroszinten megnyilvánuló
meritokratizmust, és, mintegy igazolásképp, a makroszintût
is. A szocialisták azonban konzekvensek maradnak a meritokratikus
értékek elutasításában akkor is, ha
az intézményi és makroszintû meritokratizmusról
van szó, hiszen ezt sem fogadják el. A populistákat
viszont bármelyik idôpontra jellemzô társadalomképpel
is ragadjuk meg, a kettôs értékválasztás
minden esetben jellemzô.
18. táblázat. A társadalomképet diszkrimináló
faktorszkórok átlaga 1991-ben,
és ugyancsak 1991-ben az 1996-os véleménytér
figyelembevételével
Egalitáriánus faktor, 1991 | Meritokratikus
faktor, 1991 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus faktor,
1991-1996 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus faktor,
1991-1996 |
|
Szociálliberális | -0,17984 | -0,11975 | -0,22823 | -0,11926 |
Posztszocialista | -0,20941 | -0,00458 | -0,24319 | -0,07673 |
Konzervatív | -0,17077 | -0,16730 | -0,18204 | -0,14332 |
Populista | -0,18074 | -0,00263 | -0,24331 | -0,03897 |
Nem véletlen, hogy 1996-ban három faktorral írhatók csak le az egyes csoportok értékválasztásai. Ekkorra a véleményekben megmutatkozó konfúzió mértéke annyira megnôtt, hogy már nemcsak a szintek között tapasztaljuk a meritokratikus és egalitariánus értékek keveredését, hanem a társadalomkép leírásához egy olyan diszkrimináló függvény is létrejött, amely a makroszintû igazságossági elvekben képes a meritokratikus és egalitariánus értékeket egymás mellett, egymásba csúszva megjeleníteni. Az értékek konfúziója azonban nem minden nézettípusra jellemzô. A posztszocialisták következetesen tagadják a meritokratikus elveket, a konzervatívok pedig az egalitariánizmust. A populisták, éppen úgy, mint a korábbi idôpontban, "kettôs látással" rendelkeznek, és ôrzik a személyes igazságtalanságérzetbôl fakadó, mikroszintû meritokratizmus-ellenességüket is. A liberálisok, akárcsak korábban, elfogadják mikro- és makroszinten a meritokratizmust, és elutasítják a piaci viszonyok létjogosultságát a jóléti rendszerekben. A szociálliberálisok azonban, bár nem erôteljesen, de megjelennek a kettôs értékválasztás dimenziójában is; vagyis ez a nézettípus valószínûleg makroszinten is fontolóra vesz bizonyos szolidaritási elvek nyugvó egyenlôségeszményeket, de nem a személyes igazságtalanságérzetétôl hajtva.
19. táblázat. A társadalomképet diszkrimináló
faktorszkórok átlaga 1996-ban
Mikro- és makroszintû meritokratikus faktor, 1996 | Kettôs értékválasztású faktor, 1996 | Mezo- és makroszintû meritokratikus faktor, 1996 | |
Szociálliberális | -0,28217 | -0,07027 | -0,12916 |
Posztszocialista | -0,29473 | -0,21064 | -0,07577 |
Konzervatív | -0,26757 | -0,07903 | -0,13356 |
Populista | -0,27654 | -0,13871 | -0,04638 |
Bár jól láttuk, hogy Kelet- és Közép-Európában
az igazságossági elvek szervezôdésében,
különösképpen pedig a társadalomlátásban
nagy változások történtek a kilencvenes években,
mégis kísérletet teszünk arra, hogy a változásokat
elsôsorban
az igazságossági elvek mentén mutassuk meg. Ehhez
az 1991-es vizsgálatból csak azokat a válaszadókat
vesszük számításba, akik olyan markáns
társadalomképpel rendelkeznek, hogy az az 1996-os véleménytér
által befolyásolt kritériumrendszerben is változatlan
besorolást kapnának. Ôk azok, akiket a kontextus változása
nem érint (az 1991-es minta - eltekintve a csehektôl, illetve
a választ megtagadóktól - 61 százalék).
Ha ezt a stabil társadalomképpel rendelkezô csoportot
összehasonlítjuk az 1996-os kutatásban szereplôkkel,
és azt vizsgáljuk, hogy mennyire különbözik
vélekedésük az egalitariánus és meritokratikus
véleménymezôben, kevesebb torzítással
alkothatunk véleményt arról, hogy az eltelt hat év
alatt hogyan változott az értékek prioritása
a régióban attól függôen, hogy milyen társadalomképpel
rendelkeznek az emberek. Modellünkben egyetlen diszkrimináló
függvényt használunk a tendenciák jellemzésére,
amely a meritokratikus - egalitariánus véleménytengelyt
testesíti meg. Mivel ez a modell együtt kezeli az 1991-es és
1996-os vizsgálat adatait, arra is lehetôséget ad,
hogy a meritokratikus-egalitariánus pólusok által
kijelölt értékskálán idôbeli összehasonlításokat
tehessünk arra nézve, miképpen változik az egyes
értékválasztások súlya a különbözô
társadalomképpel rendelkezôk körében.
20. táblázat. A társadalomképet diszkrimináló
faktorszkórok átlaga 1991-ben és 1996-ban a stabil
társadalomképpel rendelkezôk esetében
1991 | 1996 | |
Szociálliberális | -0,18 | -0,22 |
Konzervatív | -0,21 | -0,21 |
Populista | -0,08 | -0,40 |
Posztszocialista | -0,15 | -0,38 |
A 20. táblázat nagyon fontos olvasata, hogy a liberálisok
és a konzervatívok meritokratikus értékek iránti
affinitása nem változott a kérdéses idôszakban.
Ez azért különösen fontos, mivel korábban
a meritokratikus értékválasztások bizonyos
térvesztésérôl szóltak. Adataink ezzel
szemben azt bizonyítják, hogy a liberálisok és
a konzervatívok körében ez a tendencia nem érvényesül.
A fenti táblázatból az is kiolvasható,
hogy a meritokratikus értékek térvesztése rendkívül
erôteljesen érvényesül mindazok körében,
akik a saját környezetükben tapasztaltakat társadalomképpé
transzformálva tömeges elszegényedést észlelnek,
és részben vagy teljesen a megváltozott viszonyokat
teszik felelôssé a pauperizációért.
Elemzésünk fényében úgy tûnik,
hogy nem csupán a posztszocialista társadalmak egyfajta -
szegényekre és gazdagokra, a munkaerôpiacról
kiszorultakra és aktívakra történô kettészakadásáról
beszélhetünk -, hanem a személyes egzisztenciális
viszonyoktól, és az ebbôl fakadó személyes
igazságtalanságérzettôl nem független értékrendszerek
polarizálódásáról is. Jóllehet
a meritokratikus és egalitariánus értékek már
1991-ben is megosztották a régió lakosságát,
s a megosztás fô rendezôelve a szegénység
észlelt mértéke volt, 1996-ra már valóságos
szakadék választotta el egymástól az egalitariánus
és meritokratikus értékeket preferálókat.
Ez az erôteljes polarizáció minden bizonnyal azzal
is magyarázható, hogy a térségben 1996-ra általánossá
vált a szegénység egyre növekvô mértékû
észlelése. Úgy tûnik azonban, hogy legyen szó
akár az általános igazságossági értékválasztásokról,
akár az emberek társadalomképérôl, mindkettô
szorosan összefügg az emberek személyes igazságtalanságérzetével.
Minél igazságtalanabbnak élik meg saját helyzetüket
másokéhoz képest, annál inkább kivetül
ez a feszültség a társadalomról alkotott köznapi
ítéleteikre, és gyengül a meritokratikus értékvilág
legitimációja, illetve erôsödik az egalitariánus
igazságossági értékválasztások
mértéke. Bármennyire is megteremtôdött
a régióban 1990-tôl a lehetôség egy igazságosabb
társadalom létrehozására, az értékek
terén akkor történhet igazi "rendszerváltás",
ha az emberek személyes életviszonyainak jobbulása
lehetôvé teszi, hogy bizonyos távolságtartással
és koherenciára való törekvéssel tekintsenek
a társadalom életét szervezô igazságossági
elvekre.
In this paper we utilize the results of two cross-sectional studies. Originally twelve countries from various regions of the world were involved in the data collection of 1991, and in 1996 the study was repeated for five East-Central European countries (Czech Republic, Hungary, East Germany, Russia, and Bulgaria). Our goal was to produce data which could be used for a longitudinal analysis regarding the social acceptance of justice principles and relevant changes. In the first section of the study we deal with the organization of justice principles. Afterward, we examine how people experienced the social changes brought about by the transitions, and what images of society they use to describe their world. In the third section we analyze the relationship between the images of society and justice principles. In all three sections, we utilize a unique logic: the two cross-sectional analyses are handled in a dynamic way. By this we mean that we compare not only the 1991 and 1996 data sets with one another, but we also introduce how the respondents would have responded in 1991, should they have been subject to the 1996 social environment and opinion spectrum.
APPENDIX
A tanulmányban szereplô fontosabb adatok országonkénti
megoszlása:
1. Igazságossági elvek
1. Táblázat
Az igazságossági elvek normatív és legitim
dimenziói 1991-ben országonként, fôkomponens-szkórátlagok
Egalitáriánus sein | Egalitáriánus sollen | Meritokratikus sein | Meritokratikus sollen | |
Bulgária | -.21 | -.29 | -.42 | .11 |
Kelet-Németország | .67 | .19 | .65 | .19 |
Magyarország | .15 | -.01 | .24 | .06 |
Oroszország | -.12 | -.26 | -.14 | .09 |
2. Táblázat
Az igazságossági elvek normatív és legitim
dimenziói 1996-ben országonként, fôkomponens-szkórátlagok
Egalitáriánus sein | Egalitáriánus sollen | Meritokratikus sein | Meritokratikus sollen | |
Bulgária | -.53 | .07 | -.65 | -.18 |
Kelet-Németország | .49 | .34 | .70 | -.08 |
Magyarország | -.05 | -.05 | .17 | -.01 |
Oroszország | -.01 | -.02 | -.08 | -.07 |
3. Táblázat
A szegények és gazdagok, valamint a középosztály
becsült nagysága 1991-ben és 1996-ban országonként
1991 | 1996 | |||||
Szegény | Középosztály | Gazdag | Szegény | Középosztály | Gazdag | |
Bulgária | 43,08 | 38,05 | 18,88 | 65,07 | 18,97 | 15,96 |
Kelet-Németország | 17,70 | 68,24 | 14,05 | 19,97 | 69,58 | 10,44 |
Magyarország | 47,66 | 35,12 | 17,22 | 56,79 | 28,53 | 14,69 |
Oroszország | 53,09 | 29,44 | 17,47 | 56,60 | 26,66 | 16,74 |
Csehország | 20,74 | 58,13 | 21,13 | . | . | . |
4. Táblázat
A szegénységre vonatkozó oktételezések
faktorszkór-átlagai országok szerint 1991-ben és
1996-ban
1991 | 1996 | |||
Egyéni okok | Társadalmi okok | Egyéni okok | Társadalmi okok | |
Bulgária | -,03 | ,08 | -,47 | ,31 |
Kelet-Németország | -,05 | -,46 | -,32 | -,03 |
Magyarország | ,18 | -,20 | ,15 | -,15 |
Oroszország | ,18 | ,08 | ,28 | ,23 |
5. Táblázat
A társadalomkép típusai országonként
1991-ben és 1996-ban, százalék
Bulgária | Kelet-Németország | Magyarország | Oroszország | |
1991 | ||||
Szociálliberális | 26,1 | 54,7 | 21,4 | 20,2 |
Populista | 29,1 | 5,0 | 36,5 | 39,6 |
Konzervatív | 15,8 | 30,6 | 22,8 | 17,7 |
Posztszocialista | 29,1 | 9,7 | 19,3 | 22,4 |
1996 | ||||
Szociálliberális | 11,0 | 61,9 | 13,1 | 14,4 |
Populista | 39,0 | 3,3 | 40,8 | 42,7 |
Konzervatív | 10,5 | 27,1 | 30,3 | 26,3 |
Posztszocialista | 39,5 | 7,8 | 15,8 | 16,5 |
6. Táblázat
A társadalomkép típusai Bulgáriában
1991-ben és 1996-ban, százalék
1991-es kiindulópont | 1991-es és 1996-os kiindulópont | 1996-es kiindulópont | |
Szociálliberális | 26,1 | 21,8 | 11,0 |
Populista | 29,1 | 27,1 | 39,0 |
Konzervatív | 15,8 | 24,8 | 10,5 |
Posztszocialista | 29,1 | 26,3 | 39,5 |
7. Táblázat
A társadalomkép típusai Kelet-Németország
ban 1991-ben és 1996-ban, százalék
1991-es kiindulópont | 1991-es és 1996-os kiindulópont | 1996-es kiindulópont | |
Szociálliberális | 54,7 | 35,5 | 61,9 |
Populista | 5,0 | 4,9 | 3,3 |
Konzervatív | 30,6 | 53,8 | 27,1 |
Posztszocialista | 9,7 | 5,8 | 7,8 |
8. Táblázat
A társadalomkép típusai Magyarországon
1991-ben és 1996-ban, százalék
1991-es kiindulópont | 1991-es és 1996-os kiindulópont | 1996-es kiindulópont | |
Szociálliberális | 21,4 | 21,1 | 13,1 |
Populista | 36,5 | 35,2 | 40,8 |
Konzervatív | 22,8 | 27,4 | 30,3 |
Posztszocialista | 19,3 | 16,3 | 15,8 |
9. Táblázat
A társadalomkép típusai Oroszországban
1991-ben és 1996-ban, százalék
1991-es kiindulópont | 1991-es és 1996-os kiindulópont | 1996-es kiindulópont | |
Szociálliberális | 20,2 | 19,1 | 14,4 |
Populista | 39,6 | 38,8 | 42,7 |
Konzervatív | 17,7 | 20,6 | 26,3 |
Posztszocialista | 22,4 | 21,5 | 16,5 |
3. Társadalomkép és igazságossági elvek
10. Táblázat
A társadalomképet diszkrimináló faktorszkórok
átlaga 1991-ban és 1996-ban Bulgáriában
Szociálliberális nézetrendszer | Populista nézetrendszer | Konzervatív nézetrendszer | Posztszocialista nézetrendszer | |
Egalitáriánus faktor 1991 | .02 | .24 | .27 | .30 |
Meritokratikus faktor 1991 | .31 | .12 | .28 | .19 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | -.00 | -.32 | -.25 | -.31 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | .25 | .14 | .28 | .07 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1996 | -.15 | -.31 | -.23 | -.33 |
Kettôs értékválasztás 1996 | -.34 | -.09 | -.54 | -.38 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1996 | .08 | -.01 | -.16 | .11 |
11. Táblázat
A társadalomképet diszkrimináló faktorszkórok
átlaga 1991-ban és 1996-ban Kelet-Németországban
Szociálliberális nézetrendszer | Populista nézetrendszer | Konzervatív nézetrendszer | Posztszocialista nézetrendszer | |
Egalitáriánus faktor 1991 | -.43 | -.05 | -.35 | -.52 |
Meritokratikus faktor 1991 | -.44 | -.41 | -.07 | -.66 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | .48 | .18 | .53 | .48 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | -.39 | -.46 | -.09 | -.86 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1996 | .66 | .68 | .86 | .49 |
Kettôs értékválasztás 1996 | .22 | .37 | .14 | .73 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1996 | -.37 | -.62 | .03 | -.75 |
12. Táblázat
A társadalomképet diszkrimináló faktorszkórok
átlaga 1991-ban és 1996-ban Magyarországon
Szociálliberális nézetrendszer | Populista nézetrendszer | Konzervatív nézetrendszer | Posztszocialista nézetrendszer | |
Egalitáriánus faktor 1991 | -.10 | .25 | -.28 | .12 |
Meritokratikus faktor 1991 | -.07 | -.10 | .17 | -.12 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | .09 | -.08 | .25 | -.14 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | .00 | -.07 | .05 | -.23 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1996 | -.11 | -.01 | .11 | -.19 |
Kettôs értékválasztás 1996 | -.14 | .02 | -.12 | .02 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1996 | .21 | .05 | .12 | -.17 |
13. Táblázat
A társadalomképet diszkrimináló faktorszkórok
átlaga 1991-ban és 1996-ban Oroszországban
Szociálliberális nézetrendszer | Populista nézetrendszer | Konzervatív nézetrendszer | Posztszocialista nézetrendszer | |
Egalitáriánus faktor 1991 | .14 | .18 | .00 | .32 |
Meritokratikus faktor 1991 | .21 | .10 | .44 | .12 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | -.16 | -.41 | -.09 | -.36 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1991-1996 | .21 | .14 | .46 | .02 |
Mikro- és makroszintû meritokratikus 1996 | -.14 | -.53 | -.10 | -.58 |
Kettôs értékválasztás 1996 | .14 | .42 | -.18 | -.25 |
Mezo- és makroszintû meritokratikus 1996 | .11 | .12 | .31 | -.31 |
Jegyzetek
[1]
Errôl részletesebben lásd: D. Mason-J. R. Kluegel (szerk.):
Justice
in Transition: Changing Public Opinion about Politics, the Market and Social
Inequality in Central and Eastern Europe, Rowmans & Littlefield, 1999;
Örkény Antal-Székelyi Mária: Justice and Legitimacy:
Post-Transformation Trends in Eastern Europe. In: Kolosi Tamás-Tóth
István György-Vukovics György (szerk.): Social Report
1998. Tárki, Budapest, 1999. 541-564.
[2]
Csehországot sajnos ki kellett hagyni az elemzésbôl.
A csehek ugyan 1995-ben megismételték az eredeti vizsgálatot,
de mivel számos kérdést - vizsgálódásunk
fontos elemeit - nem tettek fel, így végül le kellett
mondanunk adataik elemzésérôl.
[3]
M. Walzer: Spheres of Justice. Basic Book, New York 1983; S. Kolm: Modern
Theories of Justice. MIT Press, Cambridge, 1996.
[4]
T. R. Tyler-R. J. Boeckmann-H. J. Smith-Y. J. Huo: Social Justice in a
Diverse Society. Westview Press, 1997.
[5]
James Kluegel és mások (szerk.): Social Justice and Political
Change. Aldine de Gruyter, New York, 1995.
[6]
C. Sabbagh-Y. Dar-N. Resh: The Structure of Social Justice Judgement: A
Facet Approach. Social Psychology Quarterly
1994. 57: 244-261. o.
[7]
A fôkomponenseljárás több, egymással összefüggô
(egyetlen dimenzióba tartozó) változó aggregálására,
egy új, összetett változó készítésére
alkalmas. Az eljárás különbözô súlyokat
rendel az eredeti változókhoz, majd összeadja azokat.
A súlyok garantálják, hogy az új változó
a lehetô legtöbbet megôrizze az eredeti változók
adta információból.
[**]
A fôkomponens elemzés révén megkapott változó
pontértékeinek átlaga.
[8]9
Ezt azért sem tettük eddig, mert a sein-sollen dimenzióban
összevethetô változók száma csupán
négy. A mérés érvényességének
fokozása érdekében viszont legalább a sollen
dimenziójában minél több változóból
szerettük volna megkonstruálni a meritokratikus, illetve egalitáriánus
elvek aggregált mutatóját.
[10]
Ennek illusztrálására az eredeti változókat
úgy transzformáltuk át, hogy az elfogadást,
illetve az elvárást +2, illetve +1, az ambivalens válaszokat,
az elutasítást (mind a sein, mind a sollen esetében)
-1 és -2 fejezze ki.
[11]
H. L. Wilensky: The Welfare State and Equality. Berkley, University of
California Press, 1975.
[12]
A kérdéseket azonban nem azonos módon fogalmaztuk
meg a két idôpontban. Az egészségügy és
a lakáspiac esetében 1991-ben nem az állam korrekciós
funkcióira kérdeztünk rá, hanem a piac várható
térhódításának igazságossági
dilemmáira.
[13]
A makroszintû egalitáriánus és meritokratikus
értékválasztások mentén típusba
soroltuk a régióban élôket mindkét idôpontban,
és négy kategóriát különböztettünk
meg.
3. táblázat. A makroszintû értékválasztások
típusai
19911996Meritokratikus34,224,5Egalitáriánus23.834,4Mindkettôt elutasító21,720,4Mindkettôt elfogadó20,420,7
[14]
G. Jasso: "On the Justice of Earnings: A New Specification of the Justice
Evaluation Function."
AJS, 1978. 83, 1898-1419. o. lásd még
G. Jasso-B. Wegener: "Methods for Empirical Justice Analysis."
Social Justice
Research 10, 393-430. o.
[15]
Mivel a jövedelmek összehasonlításáról
van szó, az elemzés jelen fázisában értelemszerûen
az aktív népességre korlátozódik.
[16]
Az útelemzés összetett regressziós modell. A
felrajzolt elsô modell azt mutatja, hogy a makroszintû egalitariánus
értékek elfogadását mennyire magyarázza
a mezoszintû meritokratikus értékpreferencia, a mikroszintû
egalitárianizmus, a személyes igazságtalanságérzet,
illetve az idôben történô elmozdulás, az
1991-tôl 1996-ig történt változások. A
"magyarázat" a két változó közötti
összefüggés erôsségét jelenti, s az
egyes dobozokat összekötô nyilakon szereplô értékek
jelzik a mértéket. Ezek a számok regressziós
béták, elôjelük az összefüggés
irányát mutatják. A pozitív elôjel például
az idôbôl a mikroszintû egalitarianizmus felé
mutató nyílon azt jelzi, hogy 1996-ra nôtt a mikroszintû
egalitarianizmus népszerûsége. A negatív értékek
fordított arányt jeleznek, például az idôbôl
a mezoszint felé vezetô út azt fejezi ki, hogy 1996-ra
csökken a mezoszintû meritokratikus értékek elfogadottsága.
Az útelemzés alkalmas arra, hogy ne csak a független
és függô változók kapcsolatát mutassa
meg, hanem azt is, hogy a független változók (esetünkben
a személyes igazságtalanságérzet és
az idô) közvetlenül és más változókon
keresztül (mikro- és mezoszint) hogyan hatnak a függô
változóra, a makroszintû egalitarianizmusra. A második
ábra szerkezete megegyezik az elsôével, de itt a makroszintû
meritokratikus értékpreferenciákat magyarázzuk.
[17]
Ezt a szintet a kiemelt menedzserek és a szakképzetlen munkások
fizetése közötti különbségek változtatására
irányuló szándékkal mértük.
[18]
Sajnálatos módon az intézményi szintet vezérlô
igazságossági elvek közül 1991-ben csak az oktatásra
kérdezett rá a vizsgálat.
[19]
A kérdôív által kísérletet tettünk
arra, hogy megvizsgáljuk a régió közvéleményének
a társadalmi egyenlôtlenségek mértékére
vonatkozó képét. A vizsgálat során megkérdeztük
az emberektôl, vajon milyen mértékûre becsülik
országukban a szegénység és a gazdagság
arányát. Ha eltekintünk azoktól a válaszadóktól,
akiknél a szegények és a gazdagok együttes aránya
meghaladja a 100 százalékot, könnyen kiszámíthatjuk,
vajon mekkorára becsülnék az emberek a középosztály
arányát.
6. táblázat. A szegények, a gazdagok és
a középosztály arányának becslése
1991-ben és 1996-ban (százalékban)
SzegényekKözéprétegGazdagok19914339181996533215
[20] J. R. Kluegel-E. R. Smith: Beliefs about Inequalities. New York, Aldine de Gruyter, 1986
[21]
A szegénység okaira vonatkozó hét különbözô
tényezô faktorelemzéssel jól megkülönböztette
egymástól a belsô és külsô oktételezéseket.
A belsô okok faktorára az egyéni morál fogyatékosságai,
az erôfeszítés és az egyéni képesség
hiánya illeszkedett, míg a strukturális okok faktorán
a külsô gazdasági egyenlôtlenségek, az esélyegyenlôség
hiánya és a társadalmi diszkrimináció
foglalt helyet. (A szerencse, mint hetedik tényezô mindkét
faktorra illeszkedett, jelezve, hogy Közép- és Kelet-Európában
a szerencse megítélésében sincs konszenzus,
ezért végül a szegénység oktételezését
leíró két dimenzióban a szerencse nem szerepelt.)
7. táblázat. A szegénységre vonatkozó
oktételezések faktorszkór-átlagai
a régióban 1991-ben és 1996-ban
Egyéni okokTársadalmi okok19910,07-0,15-1996-0,11-0,11
Ha a változásokat összességében nézzük,
az idôfaktor szignifikáns szerepe fôképp abban
mutatkozik meg, hogy a strukturális tényezôk szerepe
nô a szegénység állapotának magyarázatában.
[22]
A klaszterelemzés típuskeresô eljárás.
A válaszadókat aszerint csoportosítja, hogy mennyire
hasonlóan, illetve különbözôen vélekednek
a szegények arányáról és a szegénység
okairól. E három változóra hasonlóan
válaszolókat egy-egy klaszterbe csoportosítja az eljárás
úgy, hogy az egyes klaszterek között minél nagyobb
távolság legyen. Az eljárásban szabadon megválasztható,
hány típusba szeretnénk csoportosítani a válaszadókat.
A típusok számának megválasztásához
azonban szükség van egyfelôl egy teoretikus elképzelésre,
amely megszabja, hogy elvileg és logikailag hány csoportra
számítunk; másfelôl az adatok természete
(együttes eloszlása) dönti el, hogy a teoretikus elképzelés
és az adatok empirikus viselkedése összhangban van-e.
Esetünkben az elôzetes megfontolások és az adatok
szinkronban voltak. Ennek köszönhetôen a négy típus
jól elkülöníthetô.
[23]
Standardizált változó. A klaszteranalízis kulcsfogalma
a távolság, ezért 0 várható értékû
és egységnyi szórású változók
által "kifeszített" térben kerestük a klasztereket.
A standardizált változó pozitív értékei
sok, a negatív értékei relatíve kevés
szegényt jeleznek.
[24]
Ezzel az eljárással megnöveltük annak valószínûségét,
hogy 1996-ban az 1991-hez hasonló tipológiához jussunk,
miközben várakozásaink szerint az egyes országok
profilja jelentôsen változhat. Más módon is
elôállítottuk az 1996-os társadalomképet
leíró klaszterstruktúrát, mert tartottunk attól,
hogy az 1991-es klaszterstruktúrából kiindulva túlságosan
megnöveltük annak valószínûségét,
hogy az 1996-os adatok megismételjék az 1991-re jellemzô
társadalomkép struktúráját. Ennek az
eljárásnak az volt a lényege, hogy a klaszterközpontokat
teljesen önkényesen, elméleti megfontolások alapján
definiáltuk. Ezeket az elméleti klaszterközéppontokat
a klaszteranalízisben résztvevô változók
alsó és felsô deciliseivel határoztuk meg oly
módon, hogy azok egy tiszta liberális, tiszta konzervatív,
tiszta posztszocialista és tiszta populista típust írtak
le. Az ezekbôl a klaszterközpontokból indított
klaszteranalízis az iterálások után ugyanazt
a klaszterstruktúrát hozta létre, mint amit az 1991-es
társadalomképbôl kiindulva kaptunk.
9. táblázat.
1996-os iniciálisok1991-es iniciálisok Konzervatív Posztszocialista Populista Szociálliberális Szociálliberális 28511109 Populista 122791362 Konzervatív 1136357 Posztszocialista 387314056
[25]
Nem ok nélkül beszélünk "nem szigorodó"
kritériumrendszerrôl. Az még további elemzésre
szorul, hogy "felpuhultak-e" ezek a kritériumrendszerek, azaz bôvült-e
más típusokból a liberális, illetve konzervatív
kategória.
[26]
A diszkriminanciaanalízis megadott típusok jellemzésére
szolgál. Az eljárás segítségével
ki lehet mutatni, hogy az egyes típusba tartozók mennyire
mutatnak sajátos profilt más változók szerint.
A magyarázó változók függvényt
alkotnak, melyet diszkrimináló függvénynek hívunk,
és amelyre a bevont magyarázó változók
különbözôképpen illeszkednek.
[27]
Az elemzésnek az a kulcsa, hogy sikerül-e a diszkrimináló
függvényeknek értelmet tulajdonítani.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu