A társadalmi mobilitási kutatások klasszikus kérdésfeltevése
az apa és a gyerek foglalkozása közötti azonosságra
vagy különbségre vonatkozik (intergenerációs
mobilitás). Ez a kérdés gyakran kiegészül
a pályakezdô és a késôbbi (végsô)
foglalkozás összevetésével (intragenerációs
mobilitás). Ebben a tanulmányban az elsô kutatási
probléma mellett a második kérdést úgy
fogalmaztuk át, hogy az intragenerációs mobilitás
jelenségét a rendszerváltozás elmúlt
tíz évének idôszakába ágyazva,
egy nyolcvanas évek végére s egy kilencvenes évek
végére vonatkozó idôpont közötti mobilitás
formájában vizsgáljuk.
A hagyományos mobilitási kutatások esetében
a kutató meghatározza a társadalmi (foglalkozási)
kategóriákat, majd azt vizsgálja, hogy az adott kategóriarendszerben
történt-e elmozdulás, valaki mobil lett vagy immobil
maradt. Ezt az "objektív" megközelítést ebben
az elemzésben kiegészítjük "szubjektív"
oldalról, amennyiben a társadalmi mobilitás megéltségét
is vizsgáljuk mind intergenerációs, mind a rendszerváltozás
tíz éves idôszakában intragenerációs
értelemben. A magyarországi mobilitási elemzések
az elmúlt évtizedekben rendre azt mutatták, hogy a
megfigyelt mobilitási arányszámok (egy mobilitási
kereszttábla diagonálisán kívül elhelyezkedôk
aránya) 70 százalékot vagy csak annál valamivel
magasabb szintet tettek ki (Andorka, 1982; Andorka-Bukodi-Harcsa, 1994).
Ugyanakkor a mobilitási folyamatok többdimenziósságát
és inkonzisztenciáját is figyelembe vevô vizsgálat
szerint a magyar társadalom nyitottsága ennél kisebb
(Róbert, 1986). A mobilitás megéltségére
vonatkozó vélemények és attitûdök
pedig minden valószínûség szerint még
zártabbnak mutatják majd a magyar társadalmat. A társadalmi
mobilitás e két aspektusát az objektív és
szubjektív mobilitás egymásra vetítésével
vizsgáljuk. Leíró szinten azt mutatjuk be, hogy az
objektívan mobilnak vagy immobilnak minôsített személyek
hogyan érzékelték saját mobilitási lehetôségeiket
akár apjukhoz, akár a rendszerváltozás elôtti
idôszakhoz képest. Egy oksági modellben pedig azt vizsgáljuk,
hogyan befolyásolta a szubjektív mobilitási érzetet
a származás, a társadalmi helyzet s maga az objektív
mobilitási folyamat.
Elméleti háttér, kutatási elôzmények
Lipset és Zetterberg az ötvenes években publikálták
elôször klasszikus tanulmányukat A Theory of Social Mobility
címen. Ebben az írásban több szempontból
vizsgálták a mobilitás társadalmi funkcióit,
beleértve annak dimenzióit, okait és politikai következményeit.
A tanulmány jól példázza, hogy a mobilitás
egyaránt lehet függô változó, amelyet megkísérlünk
megmagyarázni a társadalmi származással, gazdasági-történeti
folyamatokkal, illetve lehet független változó, amely
magyarázó mechanizmusként mûködik. Utóbbi
esetben az elemzés függô változója Lipset
és Zetterberg szerint a választói magatartás.
A téma újabb keletû irodalma szerint viszont a társadalmi
mobilitás, mint feltételezett magyarázó változó,
megjelenik a szélesebben vett politikai attitûdök vizsgálatában
(például Turner, 1992).
A szubjektív mobilitást ebben a tanulmányban politikai
attitûdként fogjuk fel, amely beilleszkedik a társadalmi
helyzetértékelés és megelégedettség
egészébe (vö. Róbert, 1996: 62). Egy korábbi
nemzetközi összehasonlító elemzésben kimutatható
volt, hogy az egykori szocialista országok megkérdezettjei
a nyugati országok válaszolóihoz képest szignifikánsan
kevesebben érzik úgy, hogy apjukhoz viszonyítva felfelé
mobilizálódnak (Róbert, 1997). A SOCO-vizsgálat
a már csak a volt szocialista országokra vonatkozó
adatbázisán végzett elemzés pedig azt is feltárta,
hogy a rendszerváltozás idôszakában a szubjektív
mobilitás szempontjából Magyarországon és
Lengyelországban a helyzetértékelés kedvezôtlenebb,
mint Csehországban vagy az egykori NDK-ban (Róbert, 1995).
Amikor arra teszünk kísérletet, hogy valamely attitûdöt
vagy szubjektív beállítódást empirikusan
magyarázzunk különbözô objektív társadalmi
tényezôk, ismérvek segítségével,
felvetôdik a kérdés, hogy a mozgatórugók
és mechanizmusok vizsgálatakor lehetséges-e szétválasztani
a társadalmi helyzetbôl, a származási háttérbôl,
illetve magából a mobilitásból adódó
elemeket. Miközben az attitûdöket meghatározza egyfelôl
a társadalmi státus (a foglalkozásból, kulturális
szintbôl, anyagi helyzetbôl adódó érdekek
és motivációk), másfelôl a családi
háttér (a szocializáció), Kelley szerint a
mobilitásnak lehet egy "per se" (önmagától való)
hatása, amely hatás a státus és a származás
szerepén túlmenôen is jelen van (Kelley, 1992). Ugyanakkor
a különféle attitûdök, illetve tudati tartalmak
társadalmi meghatározottságára vonatkozó
empirikus vizsgálatok sokszor csalódást keltenek azzal,
hogy az objektív tényezôk milyen kis mértékben
magyarázzák meg az emberek értékeit, preferenciáit.
A vizsgálatok több esetben arra az eredményre vezettek,
hogy a társadalmi helyzet "kemény" ismérveinél
(például az osztályhelyzetnél, a jövedelmi
pozíciónál) bizonyos szubjektív elemek (például
az osztály-identifikáció, a jövedelmi helyzet
egyéni megélése) jobban meghatározzák
az attitûdöket (vö. Róbert, 1994a).
E gondolatmenet szerint, ha a mobilitásról azt feltételezzük,
hogy az a társadalmi, illetve a származási helyzet
mellett önálló szerepet játszik az attitûdök
szervezôdésében, illetve ha az objektív társadalmi
tényeknél azok szubjektív megélésének
nagyobb magyarázó erôt tulajdonítunk, akkor
oda jutunk, hogy a mobilitáshoz kapcsolódó egyéni
érzéseket kiemelten kell figyelembe venni. Erre történt
kísérlet egy korábbi vizsgálatban, amikor a
szubjektív társadalmi helyzetnek, mint jellegzetes attitûdnek
kerestük a magyarázó mechanizmusait (Róbert-Sági,
1992). A tanulmány vizsgálta a mobilitás hatását,
megkülönböztetve azt objektív és szubjektív
szinten, és azt találta, hogy a szubjektív mobilitás
valóban erôsebb magyarázó erôvel rendelkezik,
mint az objektív mobilitás, miközben a hatásmechanizmusok
vizsgálatához kidolgozott modellek magukba foglalták
a különbözô társadalmi-demográfiai tényezôket
is.
Ezen az oksági láncolaton tovább haladva visszafelé
ezután már az a kérdés vetôdik fel, hogyan
és milyen ismérvek segítségével magyarázható
a szubjektív mobilitás, az arra vonatkozó érzet,
hogy valaki társadalmi helyzetét tekintve felemelkedik vagy
lesüllyed. Mi ebben a szerepe annak, hogy az illetô honnan indult
(származás), hová érkezett (társadalmi
helyzet), s ennek során milyen változás játszódott
le a státusában (mobilitás). Egy korábbi elemzés,
amely röviddel a rendszerváltozás után felvett,
1992-es adatokon alapult, azt mutatta, hogy a mobilitásérzetet
elsôsorban az anyagi felemelkedés fokozza, ezt követi
a foglalkozásban, beosztásban történô elôrelépés,
miközben az iskolázottság emelkedését
kevésbé élik meg az emberek felfelé mobilitásként
(Róbert, 1994b).
A tanulmányban azt vizsgáljuk tehát, hogy az apához
viszonyított intergenerációs, illetve a rendszerváltozás
egy évtizede alatt végbement intragenerációs
mobilitás hogyan függ össze e mobilitások szubjektív
érzékelésével, megéltségével,
a szubjektív mobilitásra vonatkozó attitûd milyen
objektív társadalmi tényezôk és folyamatok
következményének tekinthetô.
A felhasznált adatok az ISSP 1999-es Társadalmi egyenlôtlenség
felvételébôl származnak, amelyet a TáRKI
1999 novemberében hajtott végre a 18 éven felüli
lakosságot reprezentáló országos mintán
(N=1208). Az adatbázisban három változó található
az objektív társadalmi helyzetre vonatkozóan, amelyeken
az objektív mobilitás mérése alapulhat: az
apa foglakozása a kérdezett 14 éves korában,
a kérdezett 1989-es foglalkozása s a kérdezett 1999-es
foglalkozása. Mindhárom változót a következôképp
kódoltuk: felsô és középvezetô; beosztott
értelmiségi; középszintû szellemi dolgozó;
önálló a mezôgazdaságon kívül;
önálló a mezôgazdaságban; szakmunkás;
szakképzetlen munkás; mezôgazdasági fizikai
dolgozó.
A foglalkozás szempontjából mobil és immobil
személyek elkülönítésén túlmenôen
a munkaerôpiaci helyzet változása 1989 és 1999
között szintén mobilitásnak tekinthetô (például
a tanulóból keresôvé válás vagy
a munkaerôpiacról való kilépés/kiszorulás).
A társadalmi helyzet megváltozása szempontjából
elsôsorban olyan mozgások tekinthetôk lényegesnek,
mint a fizikai és szellemi, a beosztott és vezetô,
illetve az alkalmazott és önálló pozíciók
közötti mobilitás. Ezek a mozgások egyben tipikus
objektív mobilitási formáknak tekinthetôk. Mind
a munkaerôpiaci, mind a foglalkozási mobilitás említett
típusaira dichotóm (0, 1 értékû) változók
sorát hoztuk létre. E kiemelten fontos helyzetváltoztatásokon
túlmenôen a társadalmi hierarchiában való
elmozdulás általános mérésére
két-két intervallumskálát használtunk
fel. A kérdezett és az apja foglalkozása, illetve
az 1999-es és az 1989-es foglalkozás társadalmi-gazdasági
pontértéke (az úgynevezett ISEI pontszám; vö.
Ganzeboom-Graaf-Treiman, 1992) közötti különbségek
szolgáltak a társadalmi mobilitás intergenerációs,
illetve intragenerációs hierarchikus mérésére.
A szubjektív mobilitás mérésére
három kérdést használtunk. A kérdezetteknek
egy tízfokú társadalmi "létrán" kellett
elhelyezniük 1. saját magukat 1999-ben; 2. saját magukat
tíz évvel korábban, a rendszerváltozás
elôtt; 3. szüleiket akkor, amikor a kérdezett 14 éves
gyerek volt. A válaszok különbségei, elvben -9
és +9 közötti intervallumban kijelölték a
mobilitás mértékét intergenerációs
(jelenlegi-származási helyzet), illetve intragenerációs
(jelenlegi-10 évvel korábbi helyzet) értelemben.
A szubjektív mobilitás, mint függô változó
s az objektív származási helyzet, társadalmi
helyzet, illetve mobilitás különféle ismérvei,
mint magyarázó változók mellett az elemzésben
szerepelt néhány társadalmi-demográfiai kontroll-változó
is, ezek: a kérdezett neme (férfi=1, nô=0); a kérdezett
életkora (korév, illetve ennek négyzete); a kérdezett
lakóhelye (Budapest, város, község); a kérdezett
iskolázottsága (elvégzett osztályok száma);
s a kérdezett jövedelmi helyzete (a személyes jövedelem
természetes alapú logaritmusa).
Az elemzés menete és a hipotézisek
Érdeklôdésünk homlokterében tehát
az állt, hogy az objektív mobilitási folyamat alapján
hogyan becsülhetô e folyamat szubjektív megélése,
mi ebben a szerepe a státusnak, a származásnak és
magának a mobilitásnak, valamint hogyan befolyásolják
ezeket a kapcsolatokat a szokásos társadalmi-demográfiai
változók.
Az elemzés elsô lépésében azt vizsgáltuk,
hogy a szubjektív mobilitási attitûd hogyan oszlik
meg az objektív mobilitás különbözô
típusai mentén. Az alapvetô hipotézis az volt,
hogy a mobilitási érzet elmarad a mobilitási tapasztalattól,
az immobilitást, de még a kisebb vagy akár a közepes
léptékû felfelé mobilitást is a lesüllyedés
érzete kíséri. Ez különösen igaz az
intragenerációs mobilitásra, ami a rendszerváltozáshoz
kapcsolódik.
A leíró elemzést követô oksági
modellben négy lépésben vizsgáltuk a mobilitási
attitûd mozgatórugóit. Az elsô lépésben
az objektív mobilitási voltozókat, a másodikban
a társadalmi származásra és a foglalkozásra
vonatkozó változókat, a harmadikban a demográfiai
ismérveket, s végül a negyedikben a státusjellemzôket
vontuk be. Az objektív mobilitás
per se hatásával
kapcsolatban az volt a hipotézis, hogy a státus megváltozása
befolyásolja a mobilitási attitûdöt. Ezen túlmenôen,
intergenerációs szinten a fizikai foglalkozásokból
a szellemi foglalkozásokba való átlépés
növelhette a felfelé mobilitás érzetét.
Feltehetôen pozitív mobilitási attitûdöt
eredményezett a mezôgazdaságból való
kilépés, de az önálló státus elvesztése
éppen ellenkezôleg hatott. Az intragenerációs
mobilitás esetében a vezetôvé, értelmiségivé
s az önállóvá válás növelhette
a felfelé mobilitás érzetét, hiszen ezek a
váltások tehettek valakit a rendszerváltozás
"nyertesévé". Ugyanakkor a munkaerôpiacról való
kilépés/kiszorulás nyilván ronthatta a mobilitási
attitûdöt. A hipotézis szerint a származás,
illetve az 1989-es foglalkozás hatása a mobilitási
attitûdre negatív, az 1999-es foglalkozásé viszont
pozitív. Azt feltételezzük, hogy a szubjektív
mobilitási attitûd kedvezôbb, ha valaki mélyebbrôl
indult akár származásilag, akár a rendszerváltozás
elôtt, illetve ha valaki magasabb helyzetbe jutott. A demográfiai
változók tekintetében a hipotézis szerint a
mobilitás érzete erôsebb a férfiaknál
és a nagyobb településen élôknél,
akiknek a mobilitási lehetôségei ténylegesen
is kedvezôbbek voltak. Az életkor tekintetében a fiatalabbak
mobilitási attitûdje valószínûleg kedvezôbb,
de a hatás nem lineáris, a legfiatalabbak kisebb mértékben
érzékelnek felfelé mobilitást, mint a középkorúak.
A magasabb iskolázottság és jövedelem feltételezhetôen
szintén növeli a mobilitással kapcsolatos pozitív
beállítódást.
Elsôként az objektív és szubjektív
mobilitás fôbb vonásait tekintjük át mind
az apához viszonyított intergenerációs, mind
a rendszerváltozás tíz évét felölelô
intragenerációs szinten. Az 1. táblázatban
szereplô objektív arányszámok persze nem tekinthetôk
igazán "új" kutatási eredményeknek, inkább
csak megerôsítik korábbi ismereteinket, s praktikusan
tájékoztatnak az elemzésben használt mobilitási
mérések jellemzôirôl.
1. táblázat. Az intergenerációs és
intragenerációs objektív
és szubjektív mobilitás fôbb jellemzôi
Mobilitási jellemzôk |
Intergenerációs mobilitás | Intragenerációs mobilitás
(1989-99) |
||
% | N | % | N | |
Objektív foglalkozási mobilitás | 100,0 | 10200 | 100,0 | 890 |
Foglalkozási immobilitás (fôátlón szereplô esetek) | 028,5 | 291 | 081,1 | 722 |
Teljes foglalkozási mobilitás (fôátlón kívüli esetek) | 071,5 | 729 | 018,9 | 168 |
Összes felfelé mobilitás (foglalkozási kategorizálás szerint) | 043,0 | 438 | 009,3 | 082 |
Összes lefelé mobilitás (foglalkozási kategorizálás szerint) | 028,5 | 291 | 009,6 | 086 |
Apa / 1989-ben nem volt vezetô - 1999-re vezetô lett | 004,9 | 093 | 001,7 | 015 |
Apa / 1989-ben nem volt vezetô/értelmiségi - 1999-re az lett | 009,1 | 093 | 002,4 | 021 |
Apa / 1989-ben nem volt önálló foglalkozású - 1999-re önálló lett | 005,4 | 055 | 004,5 | 040 |
Apa / 1989-ben vezetô volt - 1999-re már nem vezetô | 005,2 | 053 | 002,2 | 019 |
Apa / 1989-ben nem vezetô/értelmiségi volt - 1999-re már nem az |
006,5 |
066 |
003,2 |
029 |
Apa / 1989-ben önálló foglalkozású volt - 1999-re már nem önálló |
012,1 |
124 |
000,4 |
004 |
Apa fizikai foglalkozású volt - 1999-re szellemi foglalkozású lett | 015,7 | 160 | - | - |
Apa szellemi foglalkozású volt - 1999-re fizikai foglalkozású lett | 005,4 | 055 | - | - |
Apa mezôgazdasági foglalkozású volt -- 1999-re nem az | 015,1 | 154 | - | - |
Munkaerôpiaci mobilitás | 100,0 | 12040 | ||
1989-ben tanuló - 1999-re dolgozó | - | - | 012,3 | 148 |
1989-ben dolgozó - 1999-re inaktív | - | - | 022,4 | 269 |
ebbôl: 1999-re nyugdíjas | - | - | 016,7 | 201 |
ebbôl: 1999-re munkanélküli | - | - | 003,7 | 044 |
ebbôl: 1999-re egyéb inaktív | - | - | 002,0 | 024 |
Objektív státusmobilitás (ISEI pontok különbsége) | 100,0 | 974 | 100,0 | 862 |
Immobilitás (0 érték a skálán) | 009,8 | 095 | 075,4 | 651 |
Felfelé mobilitás (1-65 illetve 1-38 tényleges értékek a skálán) | 062,4 | 608 | 012,1 | 104 |
Lefelé mobilitás (-1 - -9 tényleges érték a skálán) | 027,8 | 271 | 012,5 | 107 |
Szubjektvív mobilitás (a mobilitás megéltsége): -9 - +9 skála | 100,0 | 11720 | 100,0 | 11650 |
Immobilitás (0 érték a skálán) | 023,0 | 269 | 023,1 | 268 |
Felfelé mobilitás (1-7, illetve 1-5 tényleges értékek a skálán) | 034,0 | 399 | 014,9 | 175 |
Lefelé mobilitás (-1 - -47, illetve -1 - -46
tényleges értékek
a skálán) |
043,0 |
504 |
062,0 |
722 |
Felfelé mobilitás 1 fokkal | 015,9 | 187 | 007,3 | 085 |
Felfelé mobilitás 2 fokkal | 010,1 | 119 | 004,4 | 051 |
Felfelé mobilitás 3 fokkal | 005,3 | 063 | 001,9 | 023 |
Lefelé mobilitás 1 fokkal | 014,6 | 171 | 015,9 | 185 |
Lefelé mobilitás 2 fokkal | 011,8 | 138 | 022,6 | 263 |
Lefelé mobilitás 3 fokkal | 007,9 | 093 | 013,6 | 159 |
A hagyományos munkajelleg csoportok alapján mért
foglalkozási mobilitása intergenerációs vonatkozásban
ezen az adatbázison is a szokásos 70 százalék
körüli mobilitási arányt mutatja. Ugyanakkor ugyanezen
kategorizálás szerint 1989 és 1999 között
csak alig minden ötödik személy foglalkozása változott
meg. Elsô pillantásra ez meglehetôsen alacsony mobilitási
arányszám. Ennek oka egyfelôl módszertani: azok
a személyek, akik mind a két idôpontban inaktívak
voltak, ugyanazzal az utolsó foglalkozással szerepelnek mindkét
idôpontban, tehát immobilak. Azok egy része is, akik
1989-ben még dolgoztak, de 1999-ben már nem, az immobilak
közé kerültek, ha utolsó foglalkozásuk megegyezett
az 1989-es foglalkozással. Másrészrôl viszont
a rendszerváltozás tíz éve alatt nem történt
jelentôs foglalkozási átrétegzôdés.
Ha csak azokat a személyeket vesszük, akik mindkét idôpontban
dolgoztak, a mobilitási arányszám 19 százalékról
31 százalékra nô, az emberek több mint kétharmada
nem változtatott réteget. Intergenerációs értelemben
a mobil személyek körén belül a felfelé
mobilitás a jellemzôbb, a rendszerváltozás során
viszont a felfelé és lefelé mobilitás a foglalkozási
kategóriák között azonos mértékû.
A vezetôk, értelmiségiek közé való
belépés is nagyobb arányú az apához,
mint az 1989-es pozícióhoz viszonyítva. Viszonylag
jelentôsebb mobilitás 1989 és 1999 között
az önállóvá válás terén
mutatkozott. Nem jelentôs viszont a vezetôk, értelmiségiek
közül való kilépés sem a rendszerváltozás
során, sôt intergenerációs értelemben
még nagyobb arányú volt a deklasszálódás.
A mobilitás 1989 és 1999 között valójában
nem foglalkozási, hanem munkaerôpiaci mozgás formájában
jelentkezett. A minta 12 százaléka 1989-ben még tanult,
de 1999-ben már dolgozott. Ugyanakkor minden negyedik-ötödik
személy 1989-ben még dolgozott, 1999-ben viszont már
nem. Legnagyobb részük nyugdíjas lett (a nyugdíjba
mentek kétharmada az öregségi, egyharmada a rokkantnyugdíjas
kategóriában található), sokan váltak
munkanélkülivé vagy egyéb inaktívvá.
Ami az ISEI pontszámok különbségén alapuló
társadalmi-gazdasági státusmobilitást illeti,
az apához viszonyítva a minta csupán 10 százaléka
immobil, majd kétharmada magasabb státusú foglalkozásba
került. Ugyanakkor 1989 és 1999 között a minta háromnegyede
ebben az értelemben is immobil, s ez az arány akkor is csupán
kevéssel csökken 60 százalék alá, ha csak
a mindkét idôpontban dolgozókat nézzük.
Jóllehet adataink szerint az objektív foglalkozási
mobilitás alapján az intergenerációs felemelkedés
jóval valószínûbb, mint a rendszerváltás
tíz éve alatt megtapasztalt mobilitás, a szubjektív
mobilitás arányszámai ezt a különbséget
nem tükrözik. Az immobilitás érzete a minta közel
egynegyedére jellemzô mind intergenerációs,
mind intragenerációs szempontból. Szüleikhez
viszonyítva a válaszolók egyharmada helyezte feljebb
magát, nagyrészük 1-2 fokkal, a tízfokú
társadalmi létrán. A felfelé mobilitás
maximuma itt 7 fokozat (a lehetséges 9-hez képest). Az objektív
mobilitási adatokkal szemben a szülôkhöz viszonyított
lefelé mobilitás érzete a minta több mint kétötödénél
fennáll. A lesüllyedés érzete léptékét
tekintve is erôsebb. Még inkább igaz mindez az intragenerációs
mobilitásra. A minta közel kétharmada lejjebb helyezte
magát a tízfokú társadalmi létrán
1999-ben, mint 1989-ben, és sokan közülük 3 fokozatnál
is nagyobb lefelé mobilitást éreznek. A rendszerváltozás
idôszakához kötôdô felemelkedés érzete
csak a válaszolók 15 százalékát jellemzi,
s mértéke legfeljebb 5 fokozat.
Az elemzés második lépése az objektív
és a szubjektív mobilitás összefüggésének
leírására irányul. A 2. táblázat
a szubjektív intergenerációs, illetve intragenerációs
mobilitás átlagait (és szórásait) mutatja
különbözô objektív mobilitási típusok
mentén. A táblázat elsô sorában látható,
hogy mindkét szempontból a lesüllyedés érzete
az erôsebb, s ez sokkal inkább fennáll a rendszerváltozás
tíz évére. Az intergenerációs értelemben
immobilak vesztesnek érzik magukat, de még a felfelé
mobilak szubjektív mobilitási átlaga is egy 0-hoz
közeli negatív szám. Pozitív mobilitási
attitûd jellemzi azokat, akik kiléptek apjuk mezôgazdasági
státusából; akinek apja fizikai dolgozó volt,
miközben ôk szellemi dolgozók lettek; illetve, akik vezetôvé
vagy értelmiségivé váltak. A szellemibôl
fizikai foglalkozásba való mobilitáshoz erôs
lesüllyedésérzet kapcsolódik, de statisztikailag
nem jelentôs a szubjektív lefelé mobilitás eltérése
azoknál, akiknek apja önálló foglalkozású
volt, miközben ôk alkalmazottak lettek.
A rendszerváltozás 10 éve alatt bekövetkezett
intragenerációs mobilitás esetében gyakorlatilag
nincs olyan mobilitási típus, amelyhez ne a lesüllyedés
attitûdje kapcsolódna. Még azok is, akik 1989 és
1999 között vezetôk (vagy értelmiségiek)
lettek, valamivel lejjebb helyezték magukat a társadalmi
létrán (bár szignifikánsan kisebb mértékben,
mint a többség). Az önálló foglalkozásba
átlépôk - nyilván heterogén, valódi-
és kényszervállalkozókat egyaránt magában
foglaló - csoportja is lefelé mobilnak érzi magát.
Jelentôs lefelé mobilitási élménye van
a vezetôi, értelmiségi vagy önálló
foglalkozásból kihullóknak is (de az átlagok
sem náluk, sem az önállóvá válóknál
nem különböznek szignifikánsan a többség
attitûdjétôl).
Érthetô módon a többséget meghaladó
mértékben érzik magukat társadalmilag lesüllyedônek
azok, akik 1989-ben még dolgoztak, de 1999-re kiléptek vagy
kiszorultak a munkaerôpiacról. A többséghez képest
szignifikánsan kisebb mértékben, de lefelé
mobilitási érzetük van az idôközben munkába
állt korábbi tanulóknak is.
Végül többváltozós elemzéssel
vizsgáltuk a szubjektív mobilitási attitûd meghatározóit,
s teszteltük a tanulmány elején felállított
hipotéziseket. Az eredményeket a 3. és 4. táblázat
tartalmazza. A szülôkhöz viszonyított (intergenerációs)
mobilitási érzés esetében igazolódott
az objektív mobilitás feltételezett per se hatása,
a státus általános megváltozása (az
ISEI pontszá-
2. táblázat. Az objektív és szubjektív
mobilitás összefüggése: intergenerációs
és intragenerációs szint
Objektív mobilitási típusok:
Származás/1989-es foglalkozás - 1999-es foglalkozás |
Szubjektív intergenerációs mobilitás
(származás - 1989) |
Szubjektív intragenerációs mobilitás
(1989-1999) |
||||
Átlag | Szórás | Esetszám | Átlag | Szórás | Esetszám | |
Teljes minta (fôátlag) | -0,41 | 2,21 | 991 | -1,39 | 1,86 | 8770 |
Összes mobil személy | -0,27*** | 2,12 | 708 | -1,09* | 2,15 | 1660 |
Immobil maradt | -0,79*** | 2,38 | 283 | -1,46* | 1,78 | 7110 |
Felfelé mobil lett | -0,02*** | 2,12 | 427 | -0,57*** | 2,30 | 81 |
Lefelé mobil lett | -0,64* | 2,04 | 281 | -1,58 (ns) | 1,87 | 85 |
Vezetô lett (1999) | -0,52** | 2,28 | 048 | -0,16* | 2,83 | 13 |
Vezetô vagy értelmiségi lett (1999) | -0,14* | 2,28 | 091 | -0,48* | 2,93 | 20 |
Önálló foglalkozású lett (1999) | -0,05(ns) | 2,34 | 055 | -0,89 (ns) | 2,18 | 40 |
Vezetô volt (származás/1989) | -1,35** | 2,32 | 051 | -1,59 (ns) | 1,76 | 19 |
Vezetô vagy értelmiségi volt (származás/1989) |
-1,10** |
2,25 |
065 |
-1,35 (ns) |
1,76 |
29 |
Önálló foglalkozású volt (származás/1989) |
-0,45 (ns) |
2,19 |
117 |
-2,16 (ns) |
0,97 |
04 |
Mezôgazdasági foglalkozású volt (származás) |
-0,08** |
2,01 |
148 |
- |
- |
- |
Fizikai foglalkozásúból szellemi
foglalkozású lett (származás - 1999) |
-0,20*** | 1,95 | 157 | - | - | - |
Szellemi foglalkozásúból fizikai
foglalkozású lett (származás - 1999) |
-1,89*** | 2,07 | 054 | - | - | - |
Tanulóból keresô lett (1989-1999) | - | - | - | -0,07*** | 1,95 | 1300 |
Dolgozóból nyugdíjas lett
(1989-1999) |
- | - | - | -2,00*** | 1,76 | 1990 |
Dolgozóból munkanélküli lett (1989-1999) | - | - | - | -2,27*** | 1,86 | 44 |
Dolgozóból más inaktív lett
(1989-1999) |
- | - | - | -1,46 (ns) | 1,74 | 22 |
Jegyzet: Az objektív mobilitási típusok egy-egy
8×8 kategóriás apa-kérdezett, illetve 1989-es
foglalkozás-1999-es foglalkozás mobilitási táblán
alapulnak. Összes mobil személy = a tábla fôátlóján
kívül; immobil személyek = a tábla fôátlóján;
felfelé, illetve lefelé mobilitás = a kategorizálás
szerinti hierarchia mentén való elmozdulás. Az egyéb
mobilitási típusok az apa foglalkozása/1989-es foglalkozás
és az 1999-es foglalkozás közötti mobilitást
jelentik.
A szubjektív mobilitás mérôszámai
a tízfokú skálákon való önbesorolás
(származás, 1989-es társadalmi helyzet, 1999-es társadalmi
helyzet) különbségei.
Statisztikailag szignifikáns különbség: ***
= 0,001; ** = 0,01; * = 0,05; (ns) = nem szignifikáns.
mok különbsége) szignifikáns hatással
van a szubjektív mobilitásra, s ez a hatás a kontrollváltozók
bevonása után is fennmarad. E hatás árnyékában
a fizikai foglalkozásból szellemi foglalkozásba való
átlépés már nem befolyásolja a mobilitással
kapcsolatos beállítódást. Növelte viszont
a felfelé mobilitás érzetét, ha valakinek az
apja mezôgazdasági munkás volt, s ô ebbôl
kilépett. A várakozással ellentétben nem rontotta
a mobilitási attitûdöt az, ha valakinek az apja önálló
volt, ô viszont alkalmazott lett.
3. táblázat. A szubjektív intergenerációs
mobilitás oksági meghatározottsága
(regressziós becslések)
Független változók | Becslések a szubjektív intergenerációs
mobilitásra |
|||
1. lépcsô | 2. lépcsô | 3. lépcsô | 4. lépcsô | |
Objektív intergenerációs mobilitás | ||||
Objektív státusmobilitás (ISEI különbség) | 0,157*** | 0,124** | 0,124** | 0,125** |
Fizikai foglalkozásúból szellemi lett | 0,040 | 0,038 | 0,039 | 0,051 |
Mezôgazdaságiból nem mezôgazdasági | 0,087* | 0,204* | 0,214* | 0,199* |
Önállóból alkalmazott | 0,005 | 0,050 | 0,031 | 0,031 |
Foglalkozás származás szerint és 1999-ben | ||||
Apa mezôgazdasági foglalkozású | -0,070 | -0,084 | -0,074 | |
Apa szakképzetlen munkás | 0,143* | 0,147* | 0,146* | |
Apa szakképzett munkás | 0,011 | 0,017 | 0,002 | |
1999-ben mezôgazdasági önálló | 0,051 | 0,053 | 0,056+ | |
1999-ben nem mezôgazdasági önálló | 0,034 | 0,037 | 0,013 | |
1999-ben szellemi foglalkozású | -0,001 | 0,009 | -0,013 | |
1999-ben értelmiségi foglalkozású | 0,026 | 0,038 | -0,001 | |
1999-ben vezetô beosztású | 0,046 | 0,045 | -0,008 | |
Demográfiai változók | ||||
Neme (férfi = 1) | 0,056+ | 0,009 | ||
Községi lakos | 0,036 | 0,043 | ||
Budapesti lakos | 0,024 | -0,006 | ||
Korév | 0,054 | 0,058 | ||
Korév négyzete | 0,042 | 0,040 | ||
Státus | ||||
Iskolázottság (osztályok száma) | -0,028 | |||
Jövedelem logaritmusa | 0,181*** | |||
Adjusztált R-négyzet | 0,041 | 0,054 | 0,058 | 0,077 |
Jegyzet: Referenciakategória: az apa foglalkozása esetében
a nem fizikai (vezetô, értelmiségi, egyéb szellemi)
és az önálló foglalkozásúak; a
kérdezett foglalkozása esetében a fizikai (mezôgazdasági,
szakképzetlen és szakképzett) munkások; a lakóhely
esetében a városiak. A táblázatban a standardizált
béta értékek szerepelnek. Statisztikailag szignifikáns
hatás: *** =
= 0,001; ** = = 0,01; * = 0,05; + = 0,1.
A származás esetében a modell kis mértékben
alátámasztja azt a feltételezést, hogy a mélyebbrôl
indulók (az apa szakképzetlen munkás) kedvezôbben
ítélik meg mobilitásukat. A jelenlegi foglalkozás
esetében viszont a magasabb pozíció nem növeli
szignifikánsan a szubjektív mobilitást. A demográfiai
változók közül a férfiak mobilitási
élménye valamivel kedvezôbb a nôkénél,
de az életkor, illetve a lakóhely nem befolyásolja
az intergenerációs mobilitásra vonatkozó attitûdöt.
A két figyelembe vett státusismérv közül
az iskolázottságnak nincs hatása a mobilitási
attitûdre, a jövedelem viszont az intergenerációs
mobilitás megéltségét is alapvetôen meghatározza.
Lényegében azt mondhatjuk, hogy minél magasabb valakinek
a jövedelme, annál inkább úgy érzi, hogy
többre vitte a szüleinél.
A rendszerváltozáshoz kapcsolódó intragenerációs
mobilitás esetében a státus általános
megváltozása (ISEI pontszámok különbsége)
nincs hatással az attitûdre. Az a mobilitási típus,
mely az 1989 és 1999 között vezetôi vagy értelmiségi
pozícióba kerülést mérte, kis mértékben
hatással volt a felfelé mobilitás érzetére,
de ez a hatás eltûnt, amikor a modellbe más kontrollváltozók
is kerültek. Erôs negatív hatással volt a mobilitási
érzetre, ha valaki kikerült a dolgozó státusból,
ha nyugdíjba ment vagy munkanélküli lett. E hatások
(fôleg a munkanélküliségé) olyan jelentôsek,
hogy az - életkor kivételével - a kontrollváltozók
sem nyomják el ôket teljesen.
Az 1989-es és az 1999-es foglalkozás hatása itt
is mérsékeltebb, mint a per se mobilitási hatás.
A korábbi foglalkozás lényegében nem hat az
intragenerációs mobilitási érzetre. A jelen
foglalkozás esetében pedig az önálló státus
és az értelmiségi pozíció növeli
a felfelé mobilitásra vonatkozó attitûdöt
- legalábbis addig, amíg a modellben nem szerepel a jövedelem.
A demográfiai változók közül a nem és
a lakóhely nincs hatással a mobilitási attitûdre,
de az életkori hatás markáns. A negatív lineáris
hatás és a pozitív négyzetes hatás azt
az összefüggést jelzi, hogy a középkorúak
felfelé mobilitási élménye gyengébb,
mint az idôsebbeké vagy a fiataloké. Végezetül
a szubjektív intragenerációs mobilitást sem
befolyásolja az iskolázottság, viszont jelentôsen
hat rá a jövedelmi helyzet. Minél magasabb volt valakinek
a jövedelme, annál magasabbra helyezte magát a társadalmi
létrán 1999-ben 1989-hez képest.
A 4. táblázat utolsó oszlopában szereplô
modellben csak azokat vizsgáltuk, akik mind 1989-ben, mind 1999-ben
dolgoztak. Ennek a modellnek az az érdekessége, hogy az önálló
státus növeli a felfelé mobilitási érzetet,
miközben az 1989 és 1999 közötti önállóvá
válás, mint objektív mobilitási típus,
csökkenti azt. Ezek az egymásnak ellentmondó hatások
talán azt fejezik ki, hogy az önállóvá
válás, illetve az önálló státus
egyaránt jelenthet nyertes vagy vesztes pozíciót is.
4. táblázat. A szubjektív intragenerációs
mobilitás oksági meghatározottsága
(regressziós becslések)
Független változók | Becslések a szubjektív intragenerációs mobilitásra | ||||
1. lépcsô | 2. lépcsô | 3. lépcsô | 4. lépcsô | Dolgozók | |
Objektív intragenerációs mobilitás | |||||
Objektív státusmobilitás
(ISEI-különbség) |
-0,047 |
-0,012 |
-0,008 |
-0,010 |
-0,015 |
Vezetô/értelmiségi foglalkozású lett | -0,074* | -0,070+ | -0,062 | -0,045 | -0,091 |
Önálló foglalkozású lett | -0,008 | -0,066 | -0,068 | -0,088 | -0,178* |
Dolgozóból nyugdíjas lett | -0,182*** | -0,181*** | -0,099** | -0,047 | - |
Dolgozóból munkanélküli lett | -0,129*** | -0,125*** | -0,140*** | -0,081* | - |
Dolgozóból egyéb inaktív lett | -0,010 | -0,011 | -0,022 | -0,014 | - |
Foglalkozás 1989-ben és 1999-ben | |||||
1989-ben mezôgazdasági foglalkozású | -0,106+ | -0,082 | -0,105+ | -0,080 | |
1989-ben szakképzetlen munkás | -0,116 | -0,107 | -0,139 | -0,219* | |
1989-ben szakképzett munkás | - | -0,094 | -0,070 | -0,076 | -0,078 |
1999-ben mezôgazdasági önálló | -0,034 | -0,035 | -0,047 | -0,087 | |
1999-ben nem mezôgazdasági önálló | -0,128* | -0,131* | -0,124+ | -0,224* | |
1999-ben szellemi foglalkozású | -0,084 | -0,077 | -0,057 | -0,046 | |
1999-ben értelmiségi foglalkozású | -0,093 | -0,103* | -0,046 | -0,041 | |
1999-ben vezetô beosztású | -0,055 | -0,059 | -0,013 | -0,003 | |
Demográfiai változók | |||||
Neme (férfi = 1) | -0,031 | -0,013 | -0,051 | ||
Községi lakos | -0,018 | -0,037 | -0,003 | ||
Budapesti lakos | -0,016 | -0,019 | -0,024 | ||
Korév | -0,259*** | -0,244*** | -0,122* | ||
Korév négyzete | -0,268*** | -0,292*** | -0,186*** | ||
Státus | |||||
Iskolázottság (osztályok száma) | 0,041 | 0,124 | |||
Jövedelem logaritmusa | 0,206*** | 0,231*** | |||
Adjusztált R-négyzet | -0,049 | -0,047 | -0,075 | 0,100 | 0,104 |
Jegyzet: Referenciakategória: az 1989-es foglalkozás esetében
a nem fizikai (vezetô, értelmiségi, egyéb szellemi)
és az önálló foglalkozásúak; az
1999-es foglalkozás esetében a fizikai (mezôgazdasági,
szakképzetlen és szakképzett) munkások; a lakóhely
esetében a városiak. A táblázatban a standardizált
béta értékek szerepelnek. A táblázat
utolsó oszlopában szereplô modell csak azokat tartalmazza,
akik 1989-ben és 1999-ben is dolgoztak.
Statisztikailag szignifikáns hatás: *** = 0,001; ** =
0,01; * = 0,05; + = 0,1.
Összegzés
Tanulmányunkban arra kívántunk rámutatni,
hogy a társadalmi mobilitás objektív mérése
mellett érdemes figyelmet szentelni a mobilitás szubjektív
megéltségének. Az elemzés eredményét
úgy összegezhetjük, hogy az alapvetô hipotézisünkkel
megegyezôen a mobilitás érzékelése elmarad
a tényszerûen megfigyelhetô mobilitástól.
Különösen igaz ez a rendszerváltozás tíz
évére vonatkoztatott intragenerációs mobilitás
esetében. Nem tudjuk természetesen, hogy ez az eredmény
mennyiben specifikusan a magyarországi rendszerváltozáshoz
kapcsolódó jelenség, vagy általánosan
jellemzô az intragenerációs mobilitás megéltségére.
Ugyanakkor az objektív mobilitásnak statisztikailag kimutatható
hatása van a mobilitási attitûdre, s az intergenerációs
mobilitás esetében ez a per se hatás fennáll
akkor is, ha az apa és a kérdezett foglalkozása is
szerepel a modellben, amint azt Kelley nyomán feltételeztük
(Kelley, 1992). A vizsgált konkrét mobilitási típusok
közül a mezôgazdaságból való kilépés
eredményezte leginkább a mobilitás pozitív
értékelését. A mobilitási hatások
mellett a társadalmi helyzet intergenerációs változására
vonatkozó érzetet a jövedelmi helyzet befolyásolta
jelentôsen.
Az intragenerációs mobilitás esetében az
1989 és 1999 közötti foglalkozásváltozás
viszont nem befolyásolta a felemelkedésre, illetve lesüllyedésre
vonatkozó attitûdöt. Azt feltételeztük, hogy
az úgynevezett nyertes pozícióba kerülés
(vezetôvé, értelmiségivé, önállóvá
válás) fokozza majd a felfelé mobilitási érzetet.
Ehelyett az értelmiségi, illetve önálló
foglalkozás, s nem az ezekbe vezetô mobilitás bizonyult
szignifikáns tényezônek. Ez az eredmény annak
lehet a következménye, hogy Magyarországon az elmúlt
tíz év során valójában nem volt jelentôs
mértékû a munkajelleg-csoportok szintjén a foglalkozási
átrétegzôdés. Más, jóllehet korábbi,
a kilencvenes évek elsô felébôl származó,
s inkább az elit belépési és kilépési
mobilitására irányuló kutatások is ezt
jelezték (Kolosi-Sági, 1996; Szelényi-Szelényi,
1996). Az itt felhasznált adatok (lásd az 1. táblázatot)
szintén alacsony mobilitást mutatnak, de az állítás
azért megerôsítésre szorulna valamilyen nagyobb
mintán felvett társadalomstatisztikai adatbázis segítségével.
A rendszerváltozás tíz évéhez kapcsolódó
mobilitási érzetnek elemzésünk szerint két
igazán markáns meghatározója van: az életkor
és a jövedelem. Ezek a tényezôk sokkal inkább
befolyásolták a pozitív mobilitási attitûdöt,
mint a foglalkozás vagy a megtapasztalt objektív mobilitás.
Tanulmányunkban a szubjektív mobilitási érzetet
meghatározó különbözô objektív
tényezôk hatását vizsgáltuk. Jóllehet
a statisztikai modellek úgynevezett determinációs
együtthatói az intergenerációs mobilitás
esetében alig 8 százalékos, az intragenerációs
mobilitás esetében 10 százalékos magyarázó
erôvel rendelkeznek, az elôzetes hipotézisek egy része
igazolódott. A mobilitás megéltsége részét
képezi az emberek általános társadalmi helyzetértékelésének,
s mint ilyen attitûdöt, ezt is jelentôs mértékben
a személyes anyagi helyzet, a jövedelem befolyásolja.
Adataink nem tették lehetôvé, hogy a foglalkozási
mobilitás mellett az anyagi-jövedelmi mobilitást is
vizsgáljuk, amely bizonyára szignifikáns hatással
lenne a társadalmi mobilitás megéltségére.
Ez a feladat egy késôbbi kutatásra marad.
Irodalom
Andorka Rudolf: A társadalmi mobilitás változásai
Magyarországon. Gondolat, Gondolat Kiadó, Budapest 1982.
Andorka Rudolf-Bukodi Erzsébet-Harcsa István: Társadalmi
mobilitás, 1992. In: Andorka Rudolf-Kolosi Tamás-Vukovich
György (szerk.): Társadalmi riport 1994. Tárki, Budapest
1994.
Ganzeboom, Harry B. G.-Paul M. de Graaf-Donald J. Treiman: A Standard
International Socio-Economic Index of Occupational Status. Social Science
Research, 1992. 21:1-56.
Kelley, Jonathan: Methods and Pitfalls in the Analysis of Social Mobility:
Class of Origin, Class of Destination, and Mobility Per Se. In: Frederick
C. Turner (szerk.): Social Mobility and Political Attitudes. Comparative
Perspectives. Transaction Publishers, New Brunswick 1992.
Kolosi Tamás-Sági Matild: Rendszerváltás
és társadalomszerkezet. In: Andorka Rudolf-Kolosi Tamás-Vukovich
György (szerk.): Társadalmi riport 1996. Tárki, Budapest
1996.
Lipset, Martin-Hans L. Zetterberg: A Theory of Social Mobility. In:
Melvin M. Tumin (szerk.): Readings on Social Stratification. Englewood
Cliffs, Prentice-Hall, New Jersey 1990. Inc. 435-454. (Magyarul: Róbert
Péter (szerk.): Társadalmi mobilitás: hagyományos
és új megközelítések. Új Mandátum,
1998.)
Róbert Péter: Származás és mobilitás.
Rétegzôdés-modell vizsgálat VII. Társadalomtudományi
Intézet, Budapest 1986.
Róbert Péter: Középosztály, attitûdök,
politikai preferenciák. In: Balogh István (szerk.): Törésvonalak
és értékválasztások. MTA PTI, Budapest
1994a.
Róbert Péter: Egyenlôtlenségtudat. In: Andorka
Rudolf-Kolosi Tamás-Vukovich György (szerk.): Társadalmi
riport 1994. Tárki, Budapest 1994b.
Róbert Péter: Perceived social position and perceived
mobility. In: Ferge Zsuzsa-Sik Endre-Róbert Péter-Albert
Fruzsina: Societies in Transition. International report on the Social Consequences
of the Transition (SOCO) project. Institute for Human Studies, Vienna 1993.
Róbert Péter: Fogcsikorgatva: a megkeseredett rendszerváltás.
Századvég, Új folyam. 2. 1996. 59-86.
Róbert Péter: Perceived Mobility and Attitudes Towards
Getting Ahead: An East-West Comparison, kézirat, 1997.
Róbert Péter-Sági Matild: Amikor a sokkal jobb
még mindig rossz. Szubjektív társadalmi helyzet Magyarországon
nemzetközi összehasonlításban. Szociológiai
Szemle 1992/4.
Szelényi Iván-Szelényi Szonja: Elitcirkuláció
vagy elitreprodukció. In: Andorka Rudolf-Kolosi Tamás-Vukovich
György (szerk.) Társadalmi riport 1996. Tárki, Budapest
1996.
Turner, Frederick C. (szerk.): Social Mobility and Political Attitudes.
Comparative Perspectives. Transaction Publishers, New Brunswick, 1992.
[1] A kutatást az OTKA T29994 számú projektje támogatta.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu