Az itt következô írás szándéka,
hogy összefüggésbe hozza a politikai szabadság
fogalmát Platón Államával, természetesen
eleve megkérdôjelezhetô: "a platóni államelméletben
az individuumnak eleve és principálisan nincsen politikai
szabadsága."[1]
Ennek ellenére érdemesnek láttam megkísérelni
egy ilyen elemzést, mégpedig két okból: érzékeltetni
szerettem volna, mi módon zárja ki egy elmélet, esetünkben
az
Államé, a politikai szabadság érvényesülését,
és következtetéseket akartam levonni arra vonatkozóan,
hogy milyen szempontokra kell tekintettel lenniük a politikai szabadság
pozitív elméleteinek. Nem véletlen, hogy az itt alkalmazott
módszertan és Platón alighanem kizárják
egymást. A társadalomelméleti módszert, magát
is, amelynek kifejtését - az elemzésbôl meríthetô
tanulságokat felhasználva - beleszôttem a szövegbe,
a platóni ideatan kritikájaként fogom fel, ami természetesen
irracionális volna, ha az Állam
interpretációját
tekinteném feladatomnak. De nem tekintem. Célom egy módszer
alkalmazása egy, mondjuk így, vele ellenséges környezetben,
mivel úgy vélem, hogy ezen a módon összeállítható
a politikai szabadság története. A módszer rávetítése
Platón Államára és az ideatan szabadságellenességének
vizsgálata ugyanannak az eljárásnak a része,
amelyet lehet úgy értelmezni, hogy nem létezô
kérdéseket feszeget, de úgy is, hogy a létezô
kérdések elfojtásának módszerébôl,
a kontrafaktualitás tág értelmében akar ismeretekre
szert tenni. Ez a dolgozat ugyan nem igazolja egyértelmuen, hogy
a társadalomelméleti módszer lenne az egyetlen üdvözítô
út a politikai szabadság elméletéhez, de azért
többet állít annál, hogy az ideatan nem az. Végeredményben
azt próbálom alátámasztani, hogy az ideatan
kudarcából levonható tanulságok a társadalomelméleti
módszert erôsítik minden mással szemben. De
most nézzük a dolgot, magát.
Az Állam I. könyvében Szókratész többek
között Thraszümakhosznak azt a tételét igyekszik
cáfolni, hogy az igazságtalanság hasznosabb, mint
az igazságosság (dikaioszüné).[2]
A vita során már ismertté vált Thraszümakhosznak
az a véleménye, mely szerint az okos ember a saját
érdekeit tartja szem elôtt, ami a tradicionális szóhasználatban
(amelyet az
Államban Kephalosz és Polemarkhosz képvisel)[3]
ugyan egyet jelent az igazságtalansággal, Thraszümakhoszról
azonban kiderül, hogy nemcsak az igazságtalanság hasznossága
mellett érvel, hanem a szavakat is másképp kezdi
használni,
elsôsorban az "igazságosság"-ot. Álláspontja
szerint igazságos dolog az, ami az erôsebb érdekét
szolgálja, az így értett igazságosság
pedig erény, ami - Szókratész kifejezésével
élve - "kissé keményebb dió" annál,
mintha egyszeruen azt állítaná, hogy "az igazságtalanság
hasznos ugyan, de emellett (...) rossz és szégyenteljes dolog".[4]
Abból, hogy az igazságosság az (tehát nem "az
kell, legyen"), hogy az erôsebbek érdekei diadalmaskodnak
a gyengék érdekei fölött, az következik, hogy
az erôsek nem lehetnek mások, mint erényesek és
bölcsek. Thraszümakhosz egyetértene Kephalosszal abban,
hogy az erkölcs a nomosznak való megfelelés, álláspontjuk
azonban összeegyeztethetetlenné válik, mihelyt Thraszümakhosz
megteszi, amit Kephalosz nem: rákérdez a
nomothetészisz
(a törvénykezés) elveire. Ehhez képest másodlagos,
hogy végül milyen elvek mellett teszi le a garast.[5]
Attól fogva, hogy ez nyilvánvalóvá válik,
Szókratész egyébre sem törekszik, minthogy visszahozza
Thraszümakhoszt egy, a hagyományoshoz igencsak közel álló
nyelvjátékba,[6]
és ez a törekvése azért mondható valamennyire
is sikeresnek, mert Thraszümakhosz nem vonja le kijelentései
minden konzekvenciáját, és nem szakít radikálisan
az igazságosság közismert eszméjével.
Thraszümakhosz erényfogalmát a politikát is irányító
természet (hatalom, erô) definiálja,[7]
és ekként inkompatíbilis Szókratész
konvencionalista-analitikus etikai nézôpontjával. Ennek
ellenére, minden bizonnyal abbéli nehézségében,
hogy elválassza az igazságosság természetes
elvét a konvencionális megnyilvánulásától
(tehát attól, ahogy az igazságosság a korabeli
Athénban - szerinte öntudatlanul vagy hamisan - megjelenik),
minduntalan olyan vitákba bocsátkozik Szókratésszel,
amelyek terminológiáját nem ô szabja meg,[8]
ezért minduntalan kudarcot is vall, noha végeredményben
senki sem cáfolja meg.
Thraszümakhosz tételének cáfolata[9]
ezért nem tekinthetô teljesnek, amíg nem egészül
ki Szókratész politikai érveivel.[10]
Ezek veleje, hogy az igazságtalanság (ahogyan Szókratész
értelmezi) akadályozza az együttmuködést
a különféle emberi társulásokon belül.
Szókratész korábbi etikai argumentumaival szemben,
az újonnan felvett politikai szempont alapján már
valóban lemérhetô Thraszümakhosz igazságosságfogalma.
A hagyományos igazságosság-felfogás melletti
politikai érv hatására észrevehetôen
megemelkedik a cselekvés értéke az igazságosságról
folyó diskurzusban,[11]
amelyet Szókratész elôbb a társulások
kollektív cselekvésérôl a (társas) ember
individuális cselekvésére, majd "mindenféle
dolognak a munkájára"[12]
terjeszt ki. A politikai/cselekvésparadigmában az erények
a munkavégzéshez szükséges képességként
vagy tulajdonságként definiálódnak[13]
- jóval pontosabban, mint a korábbi analitikus etikai argumentáció
során.[14]
A belsô igazságosságon alapuló társulásokból
kiindulva Szókratész minden muködô vagy munkavégzô
dolgot erényesnek állít be, köztük a lelket,
amelynek "erénye az igazságosság, rosszasága
pedig az igazságtalanság".[15]
Ezzel Szókratész közelebb kerül ahhoz, hogy meggyôzze
Thraszümakhoszt a hagyományos igazságosság erény
volta felôl, mint a közvetlenül etikai fejtegetéseivel,
és sikerül tartható argumentációval eljutnia
az igazságosságtól a jól-léten (eu-daimónián,
vagyis jó-lelkuségen[16])
keresztül a hasznosságig (amelynek mércéje mindenki
számára a saját jól-léte).
Összefoglalva tehát Szókratésznek sikerül
az igazságosság Thraszümakhosz nevéhez fuzôdô
politikai elméletét, amely az igazságosságot
a hatalom és az erô terminusaiban ragadja meg, az igazságosság
politikai cselekvéselméletével felváltania
és legyôznie, miután az elsô próbálkozása
egy közvetlenül etikai elmélet alapján nem hoz
maradéktalan sikert. Az érvelésnek ezen a pontján
azonban elhamarkodott volna arra következtetni, hogy mintha Platón
igazságosságelméletének gyökerében
valamiféle társadalomelmélet húzódna
meg, sôt valójában azt sem tudhatjuk, hogy Szókratésznak
mennyire sikerült meggyôznie ellenfelét. A politikai
érvelés bevezetésével sikerült ugyan közös
nyelvet találni, de Thraszümakhosz félszívu feleleteibôl
nem az tunik ki, hogy a politikai érvek meggyôzték
volna az igazságosság etikai jelentése felôl.
Álláspontunk körülbástyázásával
ezért nem állhatunk meg.
A II. könyvben Glaukón és Adeimantosz kel Thraszümakhosz
védelmére, de az utóbbival szemben nem a természetes
igazságtalanság (így a politika) dicséretét,
hanem az igazságosság hagyományos eszméjének
magyarázatát (és a politika megrendítését)
választják feladatuknak.[17]
A magyarázat tengelyében az igazságosság
konvencionalista
voltának
bemutatása, de olyasfajta bemutatása áll, amely nyilvánvalóvá
teszi az igazságosság konvencionalista eszméjének
parazita jellegét a természetes igazságossággal
(ti. a szókratészi igazságtalansággal) szemben.
Glaukón három érve[18]
közül mindhárom politikai természetu, ami érthetô,
hiszen Thraszümakhosz eleve kilépett az etikai nyelvjátékból,
ezen kívül mindhárom érv tulajdonképpen
ugyanannak - a szerzôdéselvnek - az eltérô interpretációit
tartalmazza.
A szerzôdés, mondja Glaukón, az emberek egy részének
abból az érdekébôl származik, hogy -
"az igazságtalanság elkövetésére való
erôtlenségük folytán"[19]
- ne kerüljenek hátrányba a többiekkel szemben,
amiért is hajlandók lemondani arról a lehetôségrôl,
hogy igazságtalanságot kövessenek el anélkül,
hogy bunhôdniük kellene. Glaukón szavaiból az
tunik ki, hogy az igazságosság így kialkudott eszméje
azért
becsülhetô
le, mert erôszakot tesz a természeten. Glaukón tehát
politikai természetunek tartja a konvencionalista igazságosságot,
de a természetes igazságosságról - mivel a
helyzet itt pontosan fordított: ez hozza létre a politikát,
és nem a politika ezt - ugyanezt nem állíthatná.
(Emlékezzünk: Thraszümakhosz a konvenciókat a természetes
erôre, és nem a politikai akaratra vezette vissza, tehát
érvényesíthetônek tartotta a politikában
azt a természetet, amelyet Glaukón, vele szöges ellentétben,
vesztesnek nyilvánított a politika elleni harcában.)
Így érthetô, hogy Glaukón parazitának
tartja a konvencionalista igazságosságot, hiszen nincs rá
szükség a politika konstitúciójában. Glaukónon
keresztül pedig jobban elfogadható Thraszümakhosz álláspontja
is, aki a politikát egyetlen princípiumra vezeti vissza,
a természetes erôre, azért nem tarthatja meggyôzônek
politikai argumentumok bevezetését az övének
teljesen ellentmondó etikai álláspont
igazolására.
Thraszümakhosz magatartása tulajdonképpen azt sejteti,
hogy máshogyan képzeli el a politika funkcióját
a társadalomelméletben, ami Platón érvelésének
ezen a szintjén, a természet, a társadalom, és
a politika közötti kapcsolat nyitottságát látva,
még nem teljes képtelenség.
A szerzôdéselvbôl egyenesen következik a kényszerargumentum
kogenciája. Ha a többség az erôsebbektôl
való félelmében, kényszerbôl választja
az igazságosságot,
mert velük szemben (ahogy késôbb
ôk a törvénnyel szemben) nem képes igazságtalanságot
elkövetni, akkor a közvetlen fenyegetés elmúltával
(Gügész gyurujével az ujján) a félelmét
levetkezheti, és végre szabadon élhet az ösztöneinek.
Ez azt mutatja, hogy az igazságtalanság és a haszonvágy
mindenkiben ott lappang, és az erô csak a képességet
biztosítja a vágy kitöréséhez. Glaukón
nyelvén ez megint csak amellett szól, hogy az igazságosság
eszméjének bevezetése
nem indokolható magával
az eszmével: semennyire sem inkább igazolható az igazságosság,
mint a természet terminológiájában beszélni
a politikáról, hacsak nem sikerül valahogyan igazolni
ezt a választást. Röviddel ezelôtt megállapítottuk,
hogy Glaukón parazitának tartja a konvencionalista igazságosságot,
mert nincs rá szükség a politika konstitúciójában.
Glaukón mindkét helyen amellett érvel (ha, tudjuk,
nem is így véli), hogy a politika lehetséges az igazságosság
konvencionalista eszménye nélkül is, mely esetben a
politikát az erô hozza létre. Az érvei mögül
azonban hiányzik annak belátása, hogy ha a kérdés
eldöntése - az eddig megismert érvek alapján
legalábbis - nem várható a politika analitikájától,
akkor szükségképpen valamilyen politikán túli
módszertant igényel.
Glaukón harmadik érve úgy szól, hogy a
végletesen igazságtalan ember boldogabb, mint a végletesen
igazságos, mert az utóbbinak - ahhoz, hogy valóban
igazságosnak tarthassa magát - le kell mondania az igazságosság
látszatáról, így viszont könnyen oda juthat,
hogy az igazságtalanság hírébe keveredik, és
folyamatosan méltatlanságok érik. Nyilvánvaló
egyfelôl, hogy itt a látszat és a valóság
már korábban is elôkerült[20]
összeütközésének újabb példájával
állunk szemben, másfelôl a probléma kötôdik
a kényszerargumentum, és rajta keresztül a szerzôdéselv
által kijelölt gondolati kerethez. A szerzôdés
és a kényszer, tudjuk Glaukóntól, maguk is
látszatmegoldások egy olyan problémára - a
konvencionalista
igazságosságra -, amely Thraszümakhosz szerint a saját
jogán nem létezik, és a kevésbé radikális
Glaukón szemében is legalább szimmetrikus azzal, hogy
van-e létjogosultsága az igazságosságnak, a
szerzôdésnek és a kényszernek. Az igazságosság
tehát a szkeptikus Glaukón szerint a (csalóka) látszat
jegyében születik, viszont az igazságosság fogalma
kizárja
az igazságosság, tehát a látszat,
látszatát
(vagyis
a visszatérést a valósághoz). Az igazságos
embert az "igazságosságon kívül tehát
mindenbôl ki kell vetkôztetnünk.",[21]
úgy kell magunk elé állítani, mint aki az igazságosság
analitikus (vagyis konvencionalista) értelmében csakis igazságosságra
képes, még ha maga az igazságosság - természetes
módon - nem is létezik. A látszatigazságosság
(a. m. az igazságosság-mint-látszat) birodalmában
igazságosnak lenni, azaz alkalmazkodni a hazugsághoz vagy
illúzióhoz az, ami Glaukón felfogásában
az igazságos ember vesztét okozza. A végletesen igazságos
ember (fogalma) nem maradhat fenn egy olyan világban, amely a látszatra
épül; nem azért, mert a látszat és az
igazságosság a természet szerint összeférhetetlenek
egymással - ez kivédhetô azzal, hogy az erôsebb
tudja, hogy az igazságosság látszat -, hanem, mert
konvencionálisan
azok.
Az igazságos ember nem hazudhatna a saját normái szerint,
de öntudatlanul megteszi, mert világa maga is hazug, amirôl
úgy szerez benyomást (ha nem is tudást), hogy érzékeli
saját boldogtalanságát.[22]
ez a boldogtalanság a garancia arra, hogy a világ valójában
az erôsek érdekeit szolgálja, tehát legalább
azokét, akik képesek - mivel érdekük - az igazságosságnak
látszatot is
kölcsönözni.[23]
Glaukón azonban két hibás is elkövet az érvelésében.
Egyfelôl adottnak fogja föl az igazságosság látszólagosságát,
amelyet idáig pusztán lehetôségként kezelt,
és ezzel a dogmatizmus hibájába esik. Ebbôl
egyenesen következik, hogy az igazságos ember boldogtalansága
mellett érvelve magáévá teszi Thraszümakhosz
szociológiai realizmusát (lásd a legutóbbi
két lábjegyzetet). Másfelôl úgy tekinti
a látszatigazságosság birodalmában igazságosnak
látszó
(tehát
nem az igazságos [levô]) embert, mint aki a valóság
ismeretének birtokában van, vagyis tetszése szerint
visszatérhet a valóságba. Glaukón szerint léteznek
párhuzamos világok: egy olyan, amely a természetes
igazságosság (az erô) alapján áll - ez
a "való" világ -, és egy olyan, amelyet a politikai
igazságosság (a szerzôdés) hoz létre
- ez a "látszatvilág" -, de amelybôl a látszatigazságok
leleplezésével visszatérhetünk a való
világba. A két világ közötti átjárást
Glaukónnak az a dogmája teszi lehetôvé, hogy
a politikai igazságosság bírálható a
természetes igazságosság alapján. A valóság
ezzel szemben az, hogy az igazságosság látszata egy
látszatvilágban nem vonja maga után az igazságosság
tudását (csak két, különbözô
módszertani szinten megjelenô érdek azonosságát)
- a két világ ugyanis a szkeptikus nézôpontjából
nézve átjárhatatlan.
A szkeptikus nézôpontja tulajdonképpen a társadalomelmélet
nézôpontja is, amennyiben mindkettô a dogmatizmus kiküszöbölésén
fáradozik. Glaukón gondolatmenetének rekonstrukciójára
ezért azzal tehetünk pontot, hogy figyelmeztetünk a dogmatizmus
veszélyére egy látszólag antidogmatikus argumentációban.
A szkepszisével szemben a társadalomelméleti álláspont
felvételének kényszere
azonban pozitívan is
alátámasztható. A természeti és a politikai
igazságosság összeütközésének
racionalizációja ugyanis nem végezhetô el úgy,
hogy ne vetnénk számot a természet és a politika
kapcsolatával a tágabban vett politika (kb. társadalomelméleti)
gondolkodásban, különösen, ha észrevesszük,
hogy erre nem csupán két nézôpont konfliktusának
tisztázása, hanem bármely egyedi álláspont
igazolása érdekében szükség van. Két
elmélet vagy kétfajta fogalomhasználat konfliktusának
racionalizációjához elegendô olyan közös
felületeket találni, amelyek lehetôvé teszik az
egyik vizsgálatát a másik tükrében, és
fordítva. A társadalomelmélet haszna az eszmetörténetben
pontosan ebben rejlik, mármint hogy képes - az elméletek
társadalomra vonatkoztatott struktúráit elemezve -
felfedni
a közös értelmu felületeket. A társadalomelmélet
ebben az értelemben metaelmélet, más néven
módszertan. Nem törekszik arra, hogy a konfliktusok racionalizációján
felül elsimítsa
ezeket a konfliktusokat egy "helyes" tárgyelmélet
beiktatásával vagy az eredeti kiigazításával.
Az egyes tárgyelméleteken belül azonban, éppen
ebbôl kifolyólag, a mozgástere igen-igen beszukül,
hiszen vigyáznia kell arra, hogy ne tulajdonítson
jelentést
ott, ahonnan ez korábban hiányzott. Nincs meg az a lehetôsége,
hogy az egyik tárgyelméletbôl vett (rekonstruált)
analógiákkal megvilágítsa a másik értelmét,
ehelyett meg kell elégednie azzal, hogy az elszigetelten vizsgált
elméleteknek a társadalmi cselekvés kritériumaira
vonatkoztatott koherenciáját vizsgálja.
Ezért jelentôsen megváltozik a társadalomelmélet
funkciója, mihelyt a természet és a politika közötti
kritikus kapcsolatot két azonos struktúrájú
elméletben veszi szemügyre. Idáig arról beszéltünk,
hogy Glaukón szkeptikus érve a természet prioritása
mellett és a politikával szemben azon alapult, hogy a szerzôdéses
elmélet alapvetôen erôszakot tesz a természeten.
Mi történne azonban akkor, ha a politikai elméletrôl
kiderülne, hogy ugyanúgy egyfajta antropológiai doktrínát
takar, mint ahogy a természetes igazságosság elmélete,
és így mindkettôt ugyanaz a hajszálra megegyezô
módszertan mozgatja, azzal a különbséggel, hogy
a módszer muködtetéséhez eltérô
természetu emberek politikai érvényesülését
választják
ki?[24]
Ezt kideríteni magától értetôdôen
nem okoz túl nagy gondot, mivel tudjuk, hogy a szerzôdés
hátterében az ún. gyenge emberek védelme áll,
akik legalább annyira a természet szülöttei, mint
az erôsek.[25]
Eszerint a politikai szerzôdés csak annyiban lenne megerôszakolása
a természetnek, amennyiben a természet érvényesülését
másképpen táplálja be az antropológiába.[26]
És mi lenne a társadalomelmélet feladata ilyen
körülmények között? Elsô lépésben
talán azt kellene bizonyítania, hogy politikai elméletünk
ugyan antropológiai eredetu (megalapozottságú), de
az igazságosság továbbra is politikai, és nem
egyszeruen antropológiai kérdés, más szóval,
hogy az etikánk nem naturalista. Az igazságosság politikai
voltának bizonyítása azonban nem áll közvetlen
érdekében a társadalomelméletnek, mert a társadalomelmélet,
mint
módszer
számára tökéletes egyenértéku,
hogy az igazságosság politikai vagy természeti eredetu
eszmeként jelentkezik. Ugyanígy, jóllehet a naturalizmus
cáfolata majdan Szókratésznek is az egyik elsô
számú feladata lesz, látnunk kell, hogy ehhez a társadalomelméletnek
nem fuzôdik különösebb érdeke, legalábbis
nem azon a szinten, ahol Szókratésznek. A filozófiával
szemben a társadalomelmélet racionalizálni, és
nem értelmezni akar az eszmetörténetben, gyakorlatilag
visszafordítva a tárgyelméletek társadalommal
kapcsolatos kijelentéseit az elméletek saját módszertanába.
Ebbôl a szempontból egy naturalista elmélet pontosan
olyan jó (vagy pontosan olyan rossz) lehet, mint egy antinaturalista.
A társadalomelmélet érdeke bármely tárgyelmélettel
szemben kizárólag abban nyilvánul meg, hogy biztosíthassa
a tárgyelméletek lefordíthatóságát
a társadalomelmélet,
mint tárgyelmélet
nyelvére,
azaz képes legyen kimutatni egy koherens társadalomelméletet
a filozófián
belül. A társadalomelmélet
célja tehát végsô soron az, hogy módszertanként
eljárva kimutathatóvá váljék a filozófiai
vagy tárgyelméleti szinten. Ezért a társadalomelmélet
az eszmetörténetben a legutóbbi idôkig a filozófia
részének tekinthetô, ha viszont a politikát
a társadalmi tevékenységek között helyezzük
el, akkor a politikai eszmetörténet az így felfogott
társadalomelmélet része. Térjünk azonban
vissza az Államhoz, és vegyük szemügyre azt az
utat, amely Platón saját politikájának kialakulásához
vezet. A célunk természetesen továbbra is az, hogy
jobban tisztába jöjjünk a társadalomelmélet
lehetôségeivel az eszmetörténeti elemzésben.
Adeimantosz érvelésének számunkra érdekesebb
második fele[27]
tulajdonképpen megismétli Glaukón gondolatai közül
azokat, amelyek az igazságosság igazolásának
és eszméjének (azaz a valóság és
a látszat) elválasztását szorgalmazzák,
szélsôségesen kipellengérezve az igazságosságba
vetett vakhitet, amelyrôl azonban azt is kideríti, hogy az
igazságosságból eredô elônyökre azért
jó szeme van. Adeimantosz végeredményben az igazságosság
deontikus elméletének lehetôsége ellen foglal
állást, és a glaukóni szkepszist a thraszümakhoszi
"szociológiai" realizmussal keverve arra buzdítja Szókratészt,
hogy adja elô ô, ha tudja, milyen az igazságosság
"önmagában", megtisztítva a vele járó
elônyöktôl és attól, amilyennek csak látszik.
Mármost az eddigiekbôl is kiderülhetett, hogy Szókratész
nem tudja elkerülni az igazságosság politikai értelmének
kibontását, és hogy a vita a jövôben is
a politika és az igazságosság viszonya, illetve az
eddig felmerült problémák - a valóság
és a látszat (vagy vélemény), a természet
és a konvenciók stb. - körül folyjék. Szókratész
mindenesetre fenntartja azt az igényét, hogy a politikai
igazságosság ("nagybetus") jelentését majdan
az egyes emberre is kiterjessze, azaz a társadalmi igazságosság
átfogó elméletével álljon elô.[28]
M. B. Foster egy igen kitunô könyvben[29]
hívja fel a figyelmet a platóni állam genezisének
körülményeire, és mondanivalója sok tekintetben
illeszkedik eddigi gondolatmenetünkbe. Foster az államfejlôdés
két fokát különbözteti meg Platónnál,
továbbá a (passzív) keletkezés[30]
folyamatát elválasztja a
létezéstôl.[31]
Az államfejlôdés két foka megfelel az állam
naturalista és politikai állapotának,[32]
az állam keletkezésének és létezésének
elválasztása azonban csak akkor lenne értelmes, ha
a politikai állam valamilyen többletet jelentene a naturálisan
keletkezô államhoz képest, azaz az állam végsô
meghatározása politikai
cselekvés alapján (részeként)
menne végbe. Ez esetben az állam természeti oka (az
ember állati természetéhez hasonlóan) volna
a
genus, politikai szervezôdése (az ember racionális
voltával analóg módon) pedig a differentia. De amíg
Platón nem tudja bizonyítani, hogy a politikai társulás
nem redukálható a természet munkájára,
addig sem a szervezôdés két foka, sem az állam
keletkezése és létezése nem különíthetô
el egymástól.
Karl Popper e kérdésben megfogalmazott véleménye
is Foster problémájának fontosságát
támasztja alá.[33]
A historizáló naturalizmus, vagyis az a nézet, hogy
a tökéletes társadalom helye valahol a múltban,
a természeti népek aranykorában keresendô,[34]
amelyet a hanyatlás és a dezintegráció elhúzódó
idôszaka követ, Popper szerint a platóni szociológia
konstitutív részét alkotja. Platón egy organizmus
elöregedéseként fogta föl a hanyatlást,
amely akkor következik be, ha az organizmus lelke, mondjuk így,
hibás.[35]
A szociológia tehát az organikusan felfogott emberi közösség
lelki egészségével[36]
foglalkozó tudomány, más szóval a par excellence
társadalomtudomány
az aranykori állapotra jellemzô (természeti) egységben.
A primitív állam felbomlását követô
idôszakra nézve ugyanakkor plauzibilisnek tunik, hogy a Platón
"természet"-értelmezésében domináns
szerepet betöltô ideatan, amely a dolgok "természetét"
formáikra vagy ideáikra visszavezetve definiálja,[37]
az állam létezésének igazolását
(eredetének
szociológiai magyarázatával szemben) kiveszi a naturalizmus
kezébôl. Az aranykori állapotra jellemzô egység
rekonstrukciója
így teljes egészében az ideák
világának megismerhetôségén fog múlni.
A természetes társulás organikus egységével
szemben a rekonstruált állam alapja az egység
tudása.
Ez esetben a természetes dolgok és ideáik közötti
ontológiai különbség kizárólag a
(nevezzük így) posztprimitív társadalom korában,
az episztemikus feltételek kialakulásával mutatkozik
meg.[38]
A természet felemelése az ideák világába
az ideák ismeretét tételezi fel, ami a szociológia
eszközeivel bizonyítható munkamegosztási kényszert
- Platónnál legalábbis - egy újabb, filozófiai
szemponttal egészíti ki, és kikényszeríti
az eleinte nem definiált filozófusi osztály életre
hívását.[39]
Az episztemikus feltételek kialakulása mindamellett tagadhatatlanul
az episztemológia iránti teoretikus
igény
eredménye,
azaz a társadalom (anyagának) differenciálódása
elsôsorban nem valamiféle szociológiai kényszer
hatására következik be. Ezt Foster úgy jelzi,
hogy nagyobb hangsúlyt helyez az ôrök osztályán
belüli szakadás episztemológiai, mint szociológiai
magyarázatára. A szociológiai magyarázat szerint
a vezetôk kiválását a vezetés funkcionális
differenciálódása követeli meg: az ôrök
a külsô, míg a vezetôk a belsô kihívások
elhárítására szakosodnak.[40]
Az episztemológiai magyarázat gyökerében ellenben
az ôrök nevelésének (a. m. a "Ki nevelje az ôröket?")
kérdése áll. Szókratész nyilvánvalóvá
teszi, hogy szükség van valakire az államban, aki összehangolja
"a testedzés muvészetét a zenemuvészettel",
és "a leghelyesebb mérték szerint juttatja ôket
a léleknek".[41]
Ennek az embernek
tudnia kell, hogy mi a helyes nevelés, és
ez a tudás az ô létoka.[42]
A vezetôk kiválásának pusztán szociológiai
magyarázata magától értetôdôen
nem tenné szükségessé az ideatan belefoglalását
a platóni társadalomelméletbe,[43]
ugyanakkor a társadalomelméletnek az Állam V., VI.
és VII. könyvében egyértelmuen igazolt episztemológiai
érdekeltsége utólag redundássá teszi
a vezetôk kiválásának - és ezen keresztül
az állam igazolásának -
szociológiai magyarázatát.
Popper maga is erre az álláspontra helyezkedik, amikor a
primitív állam hanyatlásként értékeli
átalakulását a faji romlásra [degeneration]
vezeti vissza, amely úgy következhetett be, hogy ennek az államnak
a vezetôi "nem voltak járatosak (az égi állam
uralkodóitól megkövetelt módon) a matematikában
és a dialektikában".[44]
A tudás az állam valódi alapja, és az államot
egyedül az igazolja, hogy betölti azt a funkciót, amelyet
a tudás ír számára elô. Márpedig
a szociológia ennek a tudásnak a kifejezésére
nem alkalmas, ami abból is kitetszik, hogy nem lenne képes
feltartóztatni a spontán faji romlást.
Fosterre visszatérve, elôtte sem kétséges
tehát, hogy a primitív államra jellemzô egység
visszaállítása tudatos politikai kezdeményezés
eredményeként valósulhat csak meg. De mit jelentsen
a "tudatosság" ebben a kontextusban? Mi az, ami igazolja az ideatan
inkorporációját a társadalomelméletbe,
vagy helyesebben, mit értsünk a platóni társadalomelmélet
episztemológiai érdekeltségén? A kérdés
megválaszolásához elôször meg kell értenünk
az episztemológiai érdekeltség mibenlétét.
Ha ezt úgy fogjuk fel, hogy az államban szükség
van valakire vagy valakikre, aki, vagy akik elôírják
az ôröknek, hogy milyen nevelésnek vessék alá
magukat, ha irányítani akarják az ideális államot,
akkor semmivel sem indokoltuk még jobban az ideatan inkorporációját,
mint a szociológiai magyarázattal. A vezetôk tudásának
egyéb legitimációja - kimutatható hasznossága,
a béke stb. - is elképzelhetô, amely az ôröket
engedelmességre indítja, és az ideatanra ilyen formán
nem lesz szükség. Nézetünk szerint ennek a - nevezzük
így - egyszeru nézetnek, amely egy rajta kívül
álló
elvre (pl. a hasznosságra) vezeti vissza az igazságosságot,
nem lehetséges közvetlen cáfolata. Maga Platón
is közvetett cáfolattal él, amelynek lényege,
hogy az igazságosságot az állam belsô elvévé
avatja. De még ezzel sem válaszolja meg azt a kérdést,
hogy hogyan lenne cáfolható a hasznosság és
az igazságosság azonossága, ha az igazságosságot,
mint
hasznosságot tennénk meg az állam belsô elvének.
Erre a kérdésre csak a platóni lélektan tükrében
lehet felelni, amely saját hármas tagoltsága révén
hivatott igazolni a platóni állam hármas tagoltságát.
Az ideatan társadalomelméleti relevanciája tehát
a politika és a lélektan kölcsönös függôségének
elismertetésén áll vagy bukik - azonban inkább
bukik, mint áll, mert Platón nem szolgál koherens
magyarázattal a kölcsönösségre.
Amit ugyanis kölcsönösségként értékel,
az valójában egy circulus vitiosus. Szókratész
szerint, ha a politikai igazságosság definíciója,
miszerint az igazságosság nem más, mint "a pénzkeresôk,
segéderôk és ôrök rendjének a maguk
munkájával való foglalkozása",[45]
valami módon átvihetô az egyes emberre, és ott
is igazolódik, akkor valóban elmondhatjuk, hogy megtaláltuk
az igazságosság átfogó meghatározását.
Platón óv attól, hogy végérvényesen
kijelentsük mindazt, aminek leírását az imént
elvégeztük, mégis könnyedén kijelenti, hogy
"az igazságos ember sem különbözik semmiben sem az
igazságos államtól, magát az igazságosságot
illetôleg, hanem hasonló hozzá".[46]
Ennek igazolása érdekében mindössze annyit tesz,
hogy az állam erkölcsösségét "függôvé
teszi" a polgárok erkölcseitôl, láthatóan
megfeledkezve arról, hogy az állam és az állam
polgárainak karaktere közötti összefüggés
még nem bizonyíték a keresett három forma meglétére
elôször a polgárokban, majd - innen - az államban.
Vagyis, Platón elôször fölteszi, hogy a három
forma megtalálható az államban, majd ezt (analogikusan)
bizonyítandó, megkeresi az emberben is, mégpedig abból
kiindulva, hogy ha az elgondolása helyes, akkor az igazságosság
elve kiolvasható az emberbôl is. Az érvelés
utolsó lépését azonban elvéti: az állam
igazságosságát nem igazolja, hogy az "egyénekbôl
kerül az államba", hiszen ez alapján bármi bekerülhet
az államba. Az igazságosság éppúgy,
mint az igazságosság mint hasznosság.[47]
Tartunk tôle tehát, hogy az egyszeru nézet cáfolata
nem végezhetô el a platóni hármasság
bevezetésével. Az ideatan bevezetése innen nézve
legfeljebb afféle mentôövnek tunik, amelyet a filozófus
Platón dob a társadalomteoretikus (bár ilyenként
nem létezô) Platónnak. E szerint a vezetôk kiválása
végsô soron arra a tudásra való tekintettel
megy végbe, amely az ideákból nyerhetô. De ha
közelebbrôl is megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy
ez a lépés további kérdéseket vet fel.
A vezetôk feladata kettôs: értelmezik és
megvalósítják az eszményi államot. Az
értelmezés kérdése az Állam 412a és
471c közötti szakaszaiban, a megvalósítás
ezt követôen kerül elô. Elsô feladatunk, hogy
megvizsgáljuk: milyen szerepet tölt be egyrészrôl
az ideatan, másrészrôl a vezetô az állam
értelmezésébe, illetve, hogy összhangba hozhatók-e
egymással. Az igazságos állam értelmezése
magától értetôdôen feltételezi
az igazságosság ismeretét a vezetôtôl
mint
démiurgosztól.[48]
A vezetôé egyike a funkcionálisan elkülönülô
mesterségeknek, amelyekre - miként Foster is megállapítja
- egyaránt az jellemzô, hogy mentesek mindenfajta szubjektivitástól,
és olyan formát kényszerítenek az anyagra,
amelyben nem nyilvánul meg semmi a mesterember "személyiségébôl",
vagy az állam (a mesterségek interrelációjának)
"univerzáléjából".[49]
Az uralkodás is egy forma - a tökéletes állam
formájában - elôzetes megértésén
alapul, a tökéletes állam formájában megértése
azonban a vezetô saját helyének megértését
is eredményezné az államon belül, tehát
nem redukálható egy tôle független anyag adottforma
szerinti megmunkálására - azaz a
techné-analógiára.
Ebbôl elég világosan kitunik, hogy a primitív
állam mintájára a munkamegosztás részeként
elgondolt vezetést[50]
meg kell elôznie egy másik tevékenységnek, különben
a vezetô, ha tartjuk magunkat a technék világához,
nem lehetne anyaga az államnak. Néha valóban úgy
tunik, hogy Platón az igazságosság ismeretét
az "isteni minta" követésébôl vezeti le,[51]
ezért nem meglepô, hogy az állam alapítójának
minden jel szerint[52]
Szókratészt és Glaukónt tekinti, akik viszont
nem tagjai az áhított polisznak. Az
Állam két
fôszerepének kialakítása a techné-analógia
továbbélésérôl árulkodik, következésképp
a vezetôk tudása inkább az ("elsô") nevelés,
mint az igazságosság önálló belátásának
eredménye - inkább orthé doxa, mint episztémé.[53]
A vezetô értelmezô tevékenysége tehát
kizárólag egy már létezô alkotmányon
belül képzelhetô el koherens módon, következésképp
megoldásra vár az a kérdés, hogy miként
hozható muködésbe maga az alkotmány.[54]
Hihetô-e, hogy a vezetôk szert tehetnek az adott módszertan
határain belül ugyanarra a tudásra, mint amellyel az
alapító Szókratész és társai
rendelkeznek?
Ehhez a következôket kell megfontolni. Elôször
is, Szókratészben nem úgy merül fel a kérdés,
mint bennünk: nem egy létezô állam alapítóját,
hanem az ideális állam megvalósítóját
keresi, de ez a különbség - elsô ránézésre
legalábbis - mindössze szemléleti: a filozófia
és a társadalomelmélet eltérô építkezésébôl
fakad. Szókratész szerint az ideális állam
- mint filozófiai konstrukció - erényeibôl semmit
sem vesz el, ha utólag megvalósíthatatlannak bizonyul,[55]
fôleg mivel a megvalósítás útjában
olyan akadályok állnak, amelyek nem az elmélet hiányosságaiból
fakadnak. A társadalomelmélet ellenben nem tud mit kezdeni
egy ilyen "minimális"[56]
koncepcióval: számára az ideális állam
megvalósítása az egyetlen elfogadható értelme
a spekulációnak. Az elmélet és a gyakorlat
összeütközését Szókratész azzal
a kétségtelenül irreleváns javaslattal simítja
el, hogy elégedjünk meg az elvek lehetô legjobb megközelítésével
a gyakorlatban, de mivel ez a gyors és nem nagyon értelmezett
engedmény nem befolyásolja eredeti problémánk
- vagyis az értelmezés és a megvalósítás
viszonyának - elvi magyarázatát, nem szükséges
foglalkoznunk vele. Sôt, Szókratésznek tulajdonképpen
igazat is kell adnunk abban, hogy a megvalósítás nehézségei
nem okvetlenül ásnák alá az elmélet koherenciáját,
ha elmélet alatt a puszta "metafizikai dedukciót" értenénk.
A gond az, hogy az
Állam "metafizikai dedukciója" - éppen
a vezetôi osztály sajátos helyzetébôl
fakadóan, amely a magyarázat procedúráját
rögtön az igazolási eljárásba fordítja
át - nem függetleníthetô az elmélet és
a gyakorlat viszonyának tisztázásától.
Ezért, bár az elméletnek lehetnek a "metafizikai dedukció"
tökéletlenségébôl adódó problémái
is, a legmaradandóbb kétségek nyilvánvalóan
nem itt, hanem a magyarázat és az igazolás viszonya
körül fogalmazódnak meg.
Ezért a filozófusok feladatának hiánytalan
megállapításakor nem lehet eltekinteni attól
a szereptôl, amelyet Szókratész és Glaukón
töltött be az alkotmányozás folyamatában.
"[M]indig szükség lesz az államban egy olyan szervre,
amelynek az alkotmányról ugyanolyan felfogása lesz,
mint neked - a törvényhozónak - volt, amikor a törvényeket
megalkottad"[57]
- mondja Szókratész Glaukónnak. De ez nem elég:
e "szervnek" abban is biztosnak kell lennie, hogy ha akarja, újra
elvégezheti az ideális állam alkotmányozását.
Társadalomelméleti nézôpontból az elmélet
megvalósítás az elmélet koherenciájának
próbaköve: az elmélet egyenesen értelmetlen lenne,
ha nem számíthatna gyakorlati érvényességre.
Szókratész a "metafizikai dedukció" vagy magyarázat
átfordítását az igazolási eljárásba
"egy változás árán" is megvalósíthatónak
tartja, ami következik az eddig elmondottakból. "Amíg
a filozófusok nem veszik át a királyi hatalmat az
államokban, vagy pedig a jelenlegi, úgynevezett királyok
és uralkodók nem fognak becsületesen és komolyan
filozofálni, s amíg nem esik egybe az államhatalom
a filozófiával, s azoknak a sokféle természetét,
akik manapság külön haladnak az egyik vagy a másik
irányba, erôszakkal ki nem rekesztjük, addig (...) nem
lehet nyugta a bajoktól az államnak, sôt (...) általában
az emberi nemnek sem, s az az állam, amelyet imént gondolatban
megrajzoltunk, aligha születhetik meg - már amennyiben ez egyáltalán
lehetséges -, s aligha láthatja meg a napvilágot."[58]
Aligha vonható kétségbe, hogy társadalomelméleti
nézôpontból ez az Állam kulcsmondata. Az állam,
ha valóban képes az elmélet és a gyakorlat
befogadására,[59]causa
sui. Fosternek nem okvetlenül van igaza abban,[60]
hogy a platonikus állam azért nem teljesíti ezt a
feltételt, mert
létrejöttének csak egy kései
fázisában merül fel a filozófusok iránti
igény szükségessége, vagyis az igény eleve
feltételes. Az állam genezise[61]
- összhangban az állam szociológiai magyarázatával
- felfogható a módszer (a kanti
Darstellung) részeként,
amely elvileg nem zárja ki a magyarázat eredményének
rekonstrukcióját egy, a filozófusok hatalomátvételéhez
fuzôdô igazolási eljáráson belül.
A gondunk inkább azzal van, hogy ha, amint jeleztük, a filozófusok
nem lennének képesek az adott keretek között elvégezni
a rájuk szabott feladatokat, és emiatt az egész igazolási
eljárás megkérdôjelezôdne, Szókratész
mégsem tekintené ezt az elmélet kudarcának.
Így azonban az elmélet foglya marad az ideatannak, ami felfogható
ugyan a társadalomelmélet kudarcaként is, de tekintve,
hogy egyelôre a módszer meghatározásánál
tartunk, mi inkább arra törekszünk, hogy tanulságot
lássunk benne arra vonatkozóan, hogy hol húzódnak
a társadalomelméleti rekonstrukció határai.
A filozófus és a nomothetész
azonosításáról
való lemondás - számos passzus ellenére, amelyek
arról tanúskodnak, hogy Platón megkísérelte
az azonosság fenntartását[62]
- ezért egyenesen következik az Állam
metafizikájából.
A kettô egysége ugyanis (a filozófusnak a tárgyelméletben
elfoglalt helyénél fogva) maga után vonná az
állam
megvalósítását, és aláásná
Szókratész
szkepszisét a gyakorlattal szemben. Ez a szkepszis viszont arra
utal, hogy az állam konstitutív elvei az államon kívül
keresendôk,
ahogy az állam maga is mindenekelôtt metafizikai spekuláció
tárgya. Ezek után nem szükséges külön
idézeteket gyujteni érveink alátámasztására,[63]
különösen, hogy az idézetek, pro vagy kontra, egyformán
inkonkluzívak. Ellenben van egy másik érvünk
is az azonosság ellen, amely ugyancsak az érvényesség
kérdésén fordul meg. Szókratész szerint,
"ha a nagy tömeg tudatára jut annak, hogy igazat beszélünk
róluk", kétségkívül nem fog haragudni
a filozófusokra (ahogy eddig tette), és nem lesz kétsége
azzal kapcsolatban, hogy "az állam soha, de soha nem lehet boldog,
hacsak nem az isteni mintaképre tekintô festômuvész
[ti. a
nomothetész] rajzolja meg a körvonalait". Jóllehet
Adeimantosz közbevetése ("Bizony nem fog haragudni, ha ugyan
tudatára ébred")[64]
elsikkad, ez azonban nem akadályozhat meg minket abban, hogy feltegyük
a kérdést: vajon mitôl remélhetô, hogy
a tömeg ama tagjai, akik saját maguk nem képesek felismerni
az Állam formáját, képessé válhatnak
felismerni ezt a tudást a filozófusokban? Más szóval,
mi teszi lehetôvé, hogy a filozófusok
érvényesítsék
tudásukat
a tömegemberek alantas vágyaival szemben?[65]
A jelzett szöveghelyet tovább olvasva egyértelmuvé
válik, hogy Szókratész az alkotmány ex nihilo
"újrarajzolását" és az "új" ember "összegyúrását",
a korábban már ismertetett analógiás kényszer
újabb megnyilvánulásaként, egymással
párhuzamos és egymást feltételezô mozzanatokként
gondolja el, tehát az érvényesség kérdését
kizárólag a nomothetész
transzcendens tudásának
függvényében tartja megválaszolhatónak.
Ez egyértelmuen azt eredményezi, hogy az érvényesség
problémája alárendelôdik az igazságénak,
minek utána a filozófus szerepköre maga is inkoherenssé
válik. Tekintve, hogy érvelésében egy kész
mintára nyúl vissza, e minta viszont maga is "kész"
karakterekkel számol, a filozófus nem tudja betölteni
nevelôi vagy vezetôi feladatát, ami a minta érvényesítése
vagy - elôzôen - az ehhez szükséges társadalmi
pozíció megszerzése volna a létezô társadalom
(ti. a gyakorlat) közegében. A filozófus ebben a pillanatban
redundánssá válik az elméletben, hiszen nem
tudja közvetíteni a saját maga és az állam
legitimációjához szükséges tudást.
De vajon megtaníthatja-e most már a nomothetész
maga
az erény alapjait? A kérdés úgy is átfogalmazható,
hogy megengedi-e a lélek hármas tagolása a szubjektivitásnak
legalább azt a minimumát, amellyel mintegy természetes
módon beláthatóvá válik az ideális
állam formájában igazságos volta[66]
- ellenkezô esetben ugyanis vajmi kevés reményünk
marad az Állam
érvényességének alátámasztására.
Már elsô ránézésre látszik azonban,[67]
hogy kérdésünk meglehetôsen álságos,
ugyanis a lélek hármas tagolása,[68]
amint korábban ki is derült, már annak az érvelésnek
a része, amellyel Szókratész az állam hármas
tagolását igyekszik alátámasztani, ily módon
semmi esetre sem felel meg annak a célkituzésnek, hogy a
primitív államot munkamegosztásként (ti. természetesen)
ismerô polgárt meggyôzze a politikai igazságosság
egy másfajta tagolásra épülô koncepciójáról.
A vezetés visszaszorítása a munkamegosztáson
alapuló társadalomba nem lehet sikeres, mert az ideatan alkalmazásának
kényszere, illetve kudarca következményeként
megszunt az a filozófusi osztály, amely egy létezô
alkotmányon belül esetleg betölthette volna a vezetô
funkciót, ergo se az államon belül, se azon kívül
nincs senki, aki az ideális államnak - leegyszerusítve:
a politikum természetbe való visszavezetésével
- érvényességet biztosíthatna. Az igazságosságot
éppen ezért nem
tekinthetjük reflexív fogalomnak,
amiben ugyancsak a
techné-analógia hatalma érhetô
tetten. Platón szerint az igazságosság természetét
(akárcsak az egészségét) elég a filozófusnak
(az orvosnak) ismernie, a két
techné
analógiája
pedig jól mutatja a filozófia autoriter ambícióit.
Az igazságosság kívánatosságából
semmit sem vesz el kikényszerített volta, ahogy a filozófus
is csak eszköz - jóllehet nem elég erôs eszköz
- a
nomothetész
kezében a politika visszavezetésére
a természetbe és a természetes tudatlanságba.[69]
Ilyen körülmények között kifejezetten szerencsétlen,
hogy miközben az ideatan révén Platónnak világos
elképzelése van az eszményi társadalomról,
nem vet számot a gyakorlati megvalósításához
szükséges feltételekkel.[70]
Ebbôl a gondolatmenetbôl talán kiviláglik,
hogy a szabadság lehetôségének fenntartása
milyen szorosan kapcsolódik a társadalomelméleti módszerhez.
A szabadságot az alkalmazott módszerben a tudatos társadalmi
cselekvésre való képesség - tehát a
politikai szabadság - elsô és legfontosabb feltételének
tekintjük. Az olyan társadalmakban, mint a platóni,
amelyekben a társadalmi cselekvéshez nélkülözhetetlen
tudás autoritatív döntés eredményeként
alakul ki a döntés anyagául szolgáló egyénekben,
az egyéni szabadság legföljebb fikció lehet.
A szabadság fiktív volta és a tárgyelméletként
felfogott társadalomelmélet inkoherenciája egymást
megerôsítô tulajdonságok. Ha az egyén
nincs birtokában a társadalom muködtetésére
vagy rekonstrukciójára, valamint a saját társadalmi
szerepére vonatkozó (legalább megközelítô)
ismereteknek, akkor nem tekinthetô a társadalom másokkal
nem helyettesíthetô tagjának, és politikai szabadsága
pusztán névleges és eszközszeru (kikényszerített).
Így amennyiben elismerjük a politikai szabadság társadalmi
környezetét, annyiban az sem tagadható, hogy a politikai
szabadság elméleteit nemcsak erkölcsi, hanem módszertani
normák is behatárolják, azaz, hacsak nem szeretnénk,
hogy a politikai szabadságról alkotott fogalmunkat majdan
az elkerülhetetlennél is könnyebben lehessen a dogmatizmus
vádjával illetni, a politikai szabadság történetének
tárgyalását a társadalomelméleti módszerhez
szükséges igazítani. Erre nem azért van szükség,
mert azt hisszük, hogy a politikai szabadság(ok) egyértelmuen
az értelmes társadalmi cselekvés feltételeire
redukálható(k), hanem mert a szabadság fogalmaival
ezt a redukciót rendszerint elfelejtik elvégezni. A megközelítésünk
érdeke tehát, újfent aláhúzzuk, inkább
kritikai, mint pozitív.
Ebbôl következik, hogy a társadalmi cselekvés
nem csak akkor tekinthetô szabadnak, ha az episztémé
birtokában
a törvényért, hanem akkor is, ha az orthé doxa
alapján törvényszeruen
(nem törvényellenesen)
megy végbe - törvény alatt értve egyelôre
a társadalom "törvényeit". Errôl most csak annyit,
hogy mindkét cselekvési forma egybeesik a társadalomelméleti
interpretáció érdekeivel, amennyiben - a törvény
ismeretében - mindkettôrôl lehet koherens fogalmat alkotni.
Az elsô forma antikvitásbeli dominanciáját a
modernségben felváltja az utóbbi, és ez lényeges
változást hoz az újkori politikai filozófia
nyelvezetében. Ennek ellenére, mivel egyik sem számolja
fel közvetlenül és tudatosan a társadalmi környezetre
vonatkozó politikai reflexió lehetôségét,
egyaránt elemezhetôk a társadalomelmélet vázolt
módszerével.
Jegyzetek
[1]
Köszönöm Steiger Kornélnak a kézirathoz fûzött
megjegyzéseit. A meg nem fogadott tanácsokért és
hibákért magától értetôdôen
minden felelôsség a szerzôt terheli.
[2]
Platón:
Állam, 348b. és passim, in PÖM. II. Budapest:
Európa, 1984. Ford.: Szabó Miklós.
[3]
A tradicionalitásba bele kell gondolnunk a reflektálatlanságot
is, amelyet Polemarkhosz naiv érvelésénél is
jobban mutat az a tény, hogy az álláspont kritikája
- tulajdonképpen a tradíció elutasítása
- csak azt követôen kezdôdhet el, hogy a mindenki által
tisztelt Kephalosz elhagyja a vita helyszínét (uo., 331d).
[4]
Uo., 348e.
[5]
Ernest Barker ("Thrasymachus' conception of justice", in Plato's Republic:
Interpretation
and Criticism, Belmont, Cal.: Wadsworth Publishing Co., 1966. Ed. A. Sesonske)
például alighanem félreérti Thraszümakhoszt,
amikor azzal jellemzi, hogy "a feltámadó öntudat lázadását
képviseli a hagyományos erkölcsiséggel szemben",
vagyis úgy állítja be, mintha a szó szoros
értelmében lázadó vagy forradalmár volna,
akinek elege lett a gyengék ostoba és álságos
uralmából, és helyébe egy új erkölcsi
rendet akarna állítani. Valójában Thraszümakhosz
a
létezô (a "hagyományos" vagy "vulgáris") erkölcsi
rend magyarázatát adja, és ekként az
Állam
elsô társadalomteoretikusa, nem pedig moralista, ahogy Barker
sugallja. Szerintünk erre utalnak a következô szavai: "mindenféle
államformában
ugyanazon dolgot tekintenek igazságos dolognak: az uralkodó
kormány érdekét" (338d-339a), továbbá
"az igazságosság és az igazságos dolog valójában
idegen
érdek, mert
mindig az erôsebbnek és a vezetônek
az érdekét szolgálja (343c)" (kiemelés tôlem).
[6]
Kétségtelen, hogy Szókratész - az érvelésnek
ebben a szakaszában - a tradicionálishoz közel esô,
reflexivitása miatt azonban inkább "konzervatívnak"
(konvencionalistának) tetszô nézôpontot alakít
ki önmaga számára. Ugyanakkor mivel világosan
nem ideológiai megfontolásokat követ eközben, helyesebb
a reflexivitását a nyelvi konvenciók kritikájaként
felfogni. Ennek szellemében fogjuk álláspontját
a kettôs, konvencionalista-analitikus jelzôvel illetni.
[0]7Állam,
338d-339a. A Gorgiász Kalliklésze például -
leszámítva még a hosszasabb érvelés
nyújtotta elônyöket is - sokkal inkább tisztában
van a hasonszôrû definiálás következményeivel.
Ezt a véleményt fogalmazza meg Alasdair MacIntyre is Az erény
nyomában XI. fejezetében. "Platón Gorgiászában
- írja - Gorgiász maga és Pólosz nevû
tanítványa az ilyenfajta [fogalomhasználati] inkonzisztensség
miatt rendre vereséget szenvednek a vitában Szókratésztól,
míg Kalliklész nem gyôzhetô le így. Kalliklész
ugyanis kész arra, hogy szisztematikusan végigvigye álláspontját,
bármilyen deduktív következtetések is adódjanak
abból, s bármilyen mértékben szakítson
is a hétköznapi erkölcsi szóhasználattal.
(...) Szókratész képes arra, hogy súlyos kérdéseket
állítson szembe ezzel az állásponttal, ám
egyik sem olyan döntô, mint a Gorgiásszal és Pólosszal
szemben felhozott ellenvetések." i. m. (Budapest: Osiris, 1999.
Ford.: Bíróné Kaszás Éva), 191-192.
Kalliklész sikere nem kis részben annak köszönhetô,
hogy ô a természet joga alapján érvel, így
nem esik bele abba a csapdába, amelyet Thraszümakhosznak a
Szókratésszel közös nyelvi tradíció
"állított". (Vö. A. E. Taylor hasonló érvelésével,
in Platón, Budapest: Osiris, 1997, 376. Ford.: Bárány
István és Betegh Gábor.)
[0]8
Vö. a mesterség-analógiákkal, uo., 349e-350c.
MacIntyre szerint ahhoz, hogy Platón meggyôzôen cáfolhassa
Kalliklészt - és magától értetôdôen
minden más ellenfelét -, nem a jó és a vágykielégítés
összefüggéseit, hanem a "boldogságfelfogását
és a vágyak kielégítésére vonatkozó
elképzelését kell vitatnia", ehhez azonban "meg kell
alkotnia a Phaidón és az Állam
lélektanát".
Platón cáfolata
tehát a fogalmi inkonzisztensség
következtében legalábbis közvetett marad. Vö.
MacIntyre, i. m. 192.
[0]9Állam,
349b-351c.
[10]
Uo., 351c-352d.
[11]
"[V]égletesen igazságtalan emberek a cselekvésre is
képtelenek ...", uo., 352d.
[12]
Uo., 353a-b.
[13]
Vö. "[El]láthatná-e a szem valaha is hibátlanul
a maga munkáját, ha nem a maga külön erénye,
hanem erény [értsd: képesség] helyett fogyatékosság
volna benne?" Szókratész szerint ezt a tételt "általában
mindenre alkalmazhatjuk", uo., 353c. Vö. MacIntyre, i. m. 169, 175.
[14]
Az erény korai definíciója az államban a primitív
állam erényfelfogását elôlegezi meg.
[15]
Uo. 353e.
[16]
Ti. ha az élet valóban a lélek munkája - ahogy
Szókratész állítja -, akkor a léleknek
(tekintve, hogy van munkája) bizonyára erénye is van,
és akiben ez az erény (az igazságosság) megtalálható,
abban a lélek jól dolgozik, és az ilyen ember jól
él (boldog).
[17]
Ahogy látni fogjuk, az igazságosság eszméjének
magyarázata a konvencionalista érvrendszerben ekvivalens
az igazságosság
igazolásával. Glaukón
szerint persze a két dolog összekeverése semmivel sem
igazolható, ezért érvelése kezdetben legalábbis
szkeptikus irányt vesz, amibôl azonban az is következik,
hogy az igazságtalanság természetes eszméjének
még csak a közvetett igazolását sem tekinti céljának.
Ezért is nehezebb ellenfél, mint Thraszümakhosz, akivel
a siker reményében lehet szembeszegezni Leo Strauss Platónjának
kérdését: "Honnan tudhatja, hogy az igazságosság
az erôsek érdekeit szolgálja?" (vö. Természetjog
és történelem, m. k. Budapest: Pallas Stúdió,
1999, 33. Ford.: Lánczi András). Glaukón egy ilyen
kérdésre ellenben minden valószínûség
szerint azt mondaná: "Nem
tudhatunk semmit. Következésképp
azt sem, hogy az igazságosságnak nem az erôsek érdekeit
kell szolgálnia."
[18]
A szerzôdéselv (359a), a kényszerargumentum (360c),
és a boldogságért (360e-362a).
[19]
Uo., 359b.
[20]
Vö. uo., 339d., 340b. stb.
[21]
Uo., 361c.
[22]
Ahhoz azonban, hogy benyomást szerezzen arról, hogy világa
hazug, szüksége van Glaukónra, aki szkeptikusból
realistává elôlépve, kialakítja számára
a megfelelô világot. Hiszen attól fogva, hogy megtörténik
emberünk lecsupaszítása, "ha mindjárt semmi igazságtalanságot
nem követ is el, hordozza magán a legnagyobb igazságtalanság
látszatát, hogy így kiállja az igazságosság
próbáját azáltal, hogy rossz híre s
az ebbôl folyó következmények miatt nem kedvetlenedik
el stb." (uo., 361c).
[23]
Más kérdés, hogy Glaukón kihagyja a konklúzióból
az "is"-t, ami azonban érthetô, ha tekintetbe vesszük
az igazságosság konvencionalista jelentésébôl
adódó szigorú kikötést, miszerint a látszat,
avagy az érdek, semmilyen formában nem egyeztethetô
össze az igazságossággal (vö. uo., 362a).
[24]
Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Glaukón "szerzôdéselméletének"
hátterében nem az átfogó, hipotetikus szerzôdéselméletek
univerzalista antropológiája, hanem egy történeti
esettanulmány áll, amely mindössze egy létezô
konvenció kialakulását igyekszik rekonstruálni
(vö. uo., 358e, és tovább). Emiatt továbbra is
használhatónak tartjuk a konvencionalista igazságosságra
a "politikai" jelzôt, de kénytelenek vagyunk (tekintettel
eszmefuttatásunk illusztratív voltára) azzal a megjegyzéssel
lezárni a két értelmezési lehetôség
- tehát az igazságosságnak egyfelôl az eredeti,
és itt megerôsített, "politikai", másfelôl
a naturalista érdekû - tárgyalását, hogy
a vita végkifejlete a társadalomelméleti rekonstrukció
sikerességén mit sem ront. Mindössze azt tennénk
még hozzá, hogy Rawls Az igazságosság elméletében
(Budapest: Osiris, 1998) a Glaukónéhoz megtévesztésig
hasonlító módon alkalmazza a szerzôdést
az igazságosság két elve (illetve a reflexív
egyensúlyi helyzet) alátámasztására,
és ez egyenesen azt látszik igazolni, hogy az univerzalista
igényû antropológia - amely Rawlsnál is kimutatható
- nem okvetlenül naturalizál egy szerzôdéselméleti
álláspontot, azaz pusztán az antropológia iránti
igény nem árul el semmit az igazságosságelméletek
módszertanáról.
[25]
A lehetôségek tárháza persze még szélesebb.
A szofista Antiphon például mindkét állásponttal
szemben a naturális egalitarizmust részesíti elônyben.
Vö. DK 87 B 44.
[26]
Az itt elmondottak megkötése érdekében még
egyszer felhívjuk a figyelmet az elôzô jegyzetre.
[27]
Uo., 366d és passim.
[28]
Uo., 368d.
[29]The
Political Philosophies of Plato and Hegel. Oxford: Clarendon, 1968, [1935].
[30]Állam,
369a.
[31]
Foster, 4, és tovább.
Állam, 509b, 521d-e, 525c, 526e,
527b.
[32]
Vlastos terminológiájában a "gazdasági" és
a "politikai" állapotnak. Vö. "The Theory of Social Justice
in the
polis in Plato's Republic," in uô: Studies in Greek Philosophy
II. Socrates, Plato and Their Tradition. Princeton, NJ.: Princeton University
Press, 1995. 78. Szerk.: D. W. Graham.
[33]
In The Open Society and Its Enemies, Vol. 1. The Spell of Plato. Princeton,
NJ.: Princeton University Press, 1971, [1962].
[34]
MacIntyre azt sejteti, hogy Platón szeme elôtt tulajdonképpen
a homéroszi társadalom képe lebegett, amikor megrajzolta
primitív államszervezetét, és erkölcsfilozófiája
célja is a politika - Kr. e. V. századra végképp
elmúlt - determinatív viszonyának visszaállítása
volt az etikával szemben. Vö. i. m. X-XI. fejezetek. Ezt alapjában
kérdôjelezi meg Taylor
Platónja, amelyben a szerzô
világosan az etika
eszközeként kezeli a politikát,
és így is értelmezi Szókratész 368d
alatt található indítványát a politika
tanulmányozására (vö. 372.). E számunkra
egyébként nem túl nagy horderejû kérdés
megítélésében Richard Krautot követjük,
aki a "The defense of justice in Plato's Republic" címû írásában
Platón céljának "a jóság
általános
elméletének
kutatását", azaz a jó ideájának megismerését
jelölte meg, vagyis az
Állam érdekeltségét
mindent összevetve metafizikainak tartotta (in The Cambridge Companion
to Plato, Cambridge: CUP, 1992. Szerk.: uô.).
[35]
Popper, i. m. 56.
[36]Állam,
372e.
[37]
Vö. pl. uo., 597a-d.
[38]
Rüdiger Bubner: Welche Rationalität bekommt der Gesellschaft?,
Frankfurt a. Main: Suhrkamp, 1996, 43 és passim (Schlußbemerkungen
über den Philosophenkönig); Charles Taylor: Sources of the Self.
The Making of the Modern Identity. Cambridge: CUP, 1992. 115-126. Kül.
6.2.
[39]
A vezetôk filozófus voltát és ennek hasznát
Platón a 471c alatt kezdi elemezni (a 412a és a 471c között
errôl nem hallani semmit), válaszul Glaukónnak arra
a kérdésére, hogy hogyan biztosítható
az eszményi állam megvalósulása. A kérdéssel
részletesebben lejjebb foglalkozunk.
[40]
Foster, i. m. 10.
[41]Állam,
412a.
[42]
Foster, i. m. 12.
[43]
Lehetséges természetesen, hogy az antik filozófiában
járatosabbak ezt a feltételezést eleve képtelenségnek
tartják, mondván, hogy a (feltételezett) társadalomelmélet
és az ideatan közötti reláció pontosan a
fordítottja annak, ahogy mi ábrázoljuk, és
az ideatan módszertanilag megelôzi a társadalomelméletet.
Márpedig, ha így van, akkor az ideatant nem tehetjük
függôvé a társadalomelméleti magyarázat
érdekeitôl. Mi azonban - a látszat ellenére
- ugyanezt hisszük, csakhogy hangsúlyozzuk (amit nem mindenki
tesz meg), hogy az ideatan relevanciája a társadalomelméletben
milyen komoly mértékben múlik a vezetôk társadalmi
funkcióján. Ez utóbbinak a magyarázata
azonban
megkívánja, hogy átmenetileg félretegyük
az ideatant.
[44]
Popper, i. m. 82.
[45]Állam,
434c.
[46]
Uo. 435b.
[47]
Gregory Vlastos ezzel egybevágó nézôpontjának
kifejtését lásd a "Justice and Happiness in the
Republic"
c. tanulmányban, in Plato II. Ethics and Philosophy of Art and Religion.
Modern Studies in Philosophy Series, London: Macmillan, 1972. Szerk.: uô.
[48]
Vö. Foster, i. m. 18. (Kül. az 1. lábj.) és App.
A.
Amikor Platón a bátorságot (374a) és a bölcsességet
(428b-d) egy-egy osztály megkülönböztetô erényévé
avatja, azaz amikor bevezeti a polisz hármas tagolását,
a primitív államra jellemzô munkamegosztás (szociológiai)
elvét tartja szem elôtt. Ld. még 352d, és tovább,
különösen, ahol a lélek munkakörérôl
és erényérôl, az igazságosságról
esik szó, és 443b.
[49]
Foster, i. m. 18, 21-22.
[50]
Pl. Állam, 443b.
[51]
Uo., 501a és passim.
[52]
Uo., 379a.
[53]
M. és J. Tiles: An Introduction to Historical Epistemology. Oxford:
Blackwell, 1993. I. 2-4. A
techné-modell és a jó ideájának
összeférhetetlenségérôl lásd H.-G.
Gadamer: The Idea of the Good in Platonic-Aristotelian Philosophy. New
Haven: Yale University Press, 1986. Ford.: P. C. Smith. Vö.
Állam,
476c-480a, 509e-511e, 532a-b, 533d-534a, kül. a négy szellemi
képesség viszonyát az igazsághoz.
[54]
Foster egy másik úton jut el ugyanerre a megállapításra.
Ennek lényege, hogy mivel Szókratész tekinthetô
az ideális állam alapítójának, az alapítás
aktusa kizárólag ideális érvényû
("csupán filozófiai spekuláció eredménye"),
azaz nincsen realitása.
[55]Állam,
472c, és tovább. Ennek oka végsô soron az esszenciák
természetének görög felfogásából
fakad, röviden, hogy az esszenciákhoz nem tartozik hozzá
a (partikuláris) megvalósulásuk, másképpen,
az egzisztenciájuk.
[56]
Foster, i. m. 24.
[57]
Uo., 497c-d.
[58]
Uo., 473d.
[59]
Uo., 473d4-5.
[60]
Foster, i. m. 26-27.
[61]
Az Állam a 471c-ig tartó rész.
[62]
Foster a következôket említi: 497c-d, 500d-501c, 502c,
502e, 519c, 540a-b. Ezek egy részét máris lerontja
azonban a filozófusok kényszerítésének
visszatérô hangsúlyozása.
[63]
Foster a saját, az esszencia egzisztenciájának akcidentális
voltára és individualitásának tagadására
épülô argumentációja végén
a következô helyeket hozza fel: 484b, 499b és passim,
502a, 525b, 527c, 530e stb., in i. m., 38. Vö. "A filozófus
az államot isteni mintára fogja megalkotni", amit elvileg
a
techné-analógia visszaköszönéseként
is lehetne értelmezni.
[64]Állam,
500d-501a. (Az én kiemelésem. - B. P.)
[65]
Szókratész nem feledkezik meg errôl a kérdésrôl,
de a válaszai kevéssé meggyôzôek. Vö.
498d és
passim.
[66]
Hasznosnak persze így is csak abban az esetben fogják tekinteni
az államot, ha az igazságosság mint hasznosság
már említett elméletei, egy újabb érvrendszer
keretében, megnyugtatóan cáfolhatók.
[67]
Azaz, mielôtt kényelmesen továbbhaladhatnánk
az ôröknek és a kézmûveseknek az értelem
vezetô szerepére hangolt, és ily módon a filozófusok
autoritását alátámasztó, specifikus
erényeinek tárgyalása felé. Vö. uo., 436a-444b.
[68]
Elsô felbukkanását lásd uo., 436a.
[69]
A filozófus "eltûnése" megakadályozza, hogy
Fosterhez hasonlóan (vö. i. m., 58) a filozófusok lelki
tulajdonságában, az észben (tó logisztikón),
fedezzük fel a reflexív szabadság modern koncepciójának
elôképét. Foster egyébként mintha látná,
milyen véget érnek a filozófusok, amikor azt fejtegeti,
hogy szabadságuk és bölcsességük tökéletességét
nem egyszerûen a vágyaktól való maradéktalan
megszabadulásuk, hanem minden gyakorlati tevékenység
- így az addig sem szívesen vállalt államvezetés
- felszámolása révén érik el.
[70]
Adalékul szolgálhatnak ehhez egy vita tanulságai (a
Prichard régebbi, "Duty and Interest" tanulmánya által
indukált hatvanas évekbeli, "utilitarizmus" vitára
gondolok, egyes fejezeteit lásd a Vlastos szerkesztette Plato, etc.
kötetben), amely visszavezet elemzésünk kiindulópontjához:
az igazságosság és a hasznosság viszonyának
tisztázatlan kérdéseihez. Emlékezetes, hogy
a vitát David Sachs váltotta ki, aki "A Fallacy in Plato's
Republic"
címû (eredetileg a Philosophical Review-ban megjelent) írásában
annak a véleményének adott hangot, hogy abból
a ténybôl, hogy a platonikus igazságosság maga
után vonja az igazságos ember boldogságát (vö.
Állam,
444e), nem következik, hogy ugyanez kimeríti az igazságosság
vulgáris eszményét is, mert "az igazságosság
két fogalma között hiányzik a kapcsolat" (i. m.,
35), következésképp az sem tudható, hogy vajon
a vulgáris ember tényleg kevésbé boldog-e,
mint a platonikus. Raphael Demos ("A fallacy in Plato's Republic?") legmeggyôzôbb
érve Sachsszal szemben az írása utolsó pár
mondatából hámozható ki, és éppen
az erkölcsi világok összemérhetetlenségének
tézisét támadja: "Van-e - kérdezi - bármiféle
különbség az erkölcsösség vulgáris
és 'nemes' értelmezései között?" (uo., 55),
jóllehet az kétségtelenül nem mutatható
ki, hogy a platonikus igazságosság elvezet a vulgáris
erkölcsösséghez. Szókratész szerint nincs
(vö. Állam, 442e-443a), másfelôl azonban - mondjuk
mi - láthatóan nem is esnek egybe, hiszen más az elvük.
(Szókratikus nézôpontból az egyik a "törvényért",
a másik csak "azzal összhangban" alakul ki.) Ebbôl viszont
az következik, hogy a vulgáris
lehet boldogabb, mint a platonikus,
amit csak úgy lehetne kivédeni (vö. Sachs, 46), ha igazoljuk
a platonikus inherenciáját a vulgárisban. Demos mindenesetre
- szerintünk helytelenül - elutasítja ezt a követelést.
Mármost az egész ügy - és itt a saját
interpretációnk elágazik az említett szerzôk
mindegyikétôl - mégsem elsôsorban erkölcsi,
hanem társadalomelméleti probléma. Az
Államot
gyengítô kérdés nem az, hogy melyiküké
a nagyobb boldogság, hanem az, hogy a platonikus képes-e
realizálni
az álláspontját, vagyis meggyôzni a vulgáris
nézet híveit arról, hogy saját, hedonista értékrendszerük
szerint is helyesebben teszik, ha elfogadják az igazságosság
platonikus koncepcióját. Úgy gondoljuk, a platonikus
nem képes erre.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu