Az emlékezéskultúra szûkössége
nem annyira új tapasztalat[1].
Paradox módon az emlékezés lehetôségét
egyre jobban biztosító evolúciós vívmányok
(az írásbeliség létrejötte, könyvtárak
alapítása, a könyvnyomtatás felfedezése
és századunk tömegkommunikációs médiumainak
szerteágazó eszköztára) megjelenésével
és elterjedésével láthatóan fokozatosan
visszaszorult az emlékezés jelentôsége. Az emlékezés
már nem bénítja a cselekvôt, de nem is inspirálja.
A huszadik századi filozófiában errôl gyakorta
mint a történelem elvesztésérôl írtak,[2]
melynek következményei az ezredvég nem ritkán
kaotikus cselekvésmintáiban, a pillanatot kitüntetô
értékelképzeléseiben már megfigyelhetôk.
A ,,történelem elvesztése" egyébként nem
tévesztendô össze a kilencvenes évek elején
divatossá vált ,,történelem vége" (Fukuyama)
teóriával, mégpedig azért nem, mert a történelem
végének jóslata egyértelmûen a jövôre
utalt, vagyis arra, hogy az 1989/1990 körüli kelet-európai
politikai változások eredményeként a késôbbi
történésekbôl már nem összegzôdnek
korszakhatárok, már nem várható történelmi
jelentôségû fordulópont a jövôben.
Hogy ez a kordiagnózis rendelkezett-e a kommunizmus összeomlásához
kötôdô eufórián túlmutató
megalapozottsággal - ezt most nem feladatom vizsgálni, csupán
azt hangsúlyoznám, hogy amikor a ,,történelem
elvesztésérôl" olvasunk, akkor a modern társadalomnak
a múltjához fûzôdô viszonyáról
van szó, s nem pedig a jövôre vonatkoztatott cselekvésértelmezésrôl.
Az emlékezés kérdése nemcsak szaktudományok
sokaságát foglalkoztatja (az agykutatást, pszichológiát,
szociálpszichológiát, történelemírást,
szociológiát), de a filozófiai gondolkodásban
is gyakran felmerülô téma. A 19. századból
elég csak Nietzsche fiatalkori történelemvizsgálatára,
a 20. századból pedig Heidegger ,,létfelejtés"
gondolatára emlékeznünk.[3]
Az emlékezés problematikájának rétegzettségét
- a jelzett diszciplináris komplexitás mellett - azonban
maga a történetiség, az egymásra következô
korszakok egymástól nehezen elválasztható lerakódott
tapasztalata is eredményezi. Amikor egy korszak jellemzô élethelyzetével,
élményvilágával a praktikus filozófia
szemszögébôl foglalkozunk - bármennyire is konkrét
kérdést vizsgálunk -, akkor nem tekinthetünk
el attól, hogy a lerakódott tapasztalatokból fakadó
hagyomány ereje áttöri a korszakolási határokat.
A történetiség jelen van, még ha az önismeret
ettôl megszabadulni is igyekszik.
A következôkben egyetlen konkrét kérdésre
koncentrálok, mégpedig arra, hogy az elmúlt évtizedben
miért felejtôdött el az emlékezés Magyarországon.
Noha e kérdés térben és idôben lehatárolt
témára vonatkozik, a kérdés jelentôségének
bemutatása és a válaszkísérlet általánosabb
összefüggések jelzését is megkívánja.
Elôször is nézzünk néhány fontosabb
elemzési szempontot az emlékezés értelmezésében.
Hogy az emlékezés alapvetôen szociális jellegû,
ezt századunk gondolkodói közül kiváltképp
Halbwachs hangsúlyozta.[4]
Kiindulópontként idézzük fel a Halbwachs gondolataiból
fakadó tanulságokat. Szerinte még az egyes ember nagyon
privát emlékezései is a különbözô
szociális emlékezetek keresztezôdéspontján
helyezkednek el, azaz e tekintetben sem beszélhetünk nem-kollektív
emlékezetrôl. Az emlékezés tehát közösséghez
kötôdik, de nem csak azért, mert közösség
által jön létre, hanem mert közösséget
is
teremt. Nem csupán életünk, hanem emlékezetünk
is másokra utalt. Az emlékezés nem egyszerûen
abban áll, hogy a múltból konkrét, egyedi események
visszaidézôdnek, hanem ez az újraelôhívás
feltételezi a múltbéli események értelemkereteinek
megôrzését is. Ezzel szemben a felejtés azt
jelenti, hogy ezek az értelemkeretek eltûntek, s így
a múltbéli tapasztalatok vonatkozásnélkülivé
válva rekonstruálhatatlanok. A harmadik fontos halbwachsi
megállapítás pedig így szól: az emlékezet
határozottan megkülönböztetendô attól,
amit a történelemtudomány mint múltbéli
történést feltár. A történelemírásban
rekonstruált történelem - mely elsôsorban egy
adott
tudományszakra tartozik - ,,objektív történet"-nek
nevezhetô annyiban, hogy kikapcsolja azt a kérdést
- mely egy adott társadalom számára jelentôségteli
-, hogy a múlt mennyiben van jelen a közösség önismeretében,
mennyiben sajátja ez a múlt. Az emlékezés vizsgálata
tehát nem annyira az önmagában vett múlt vizsgálatát
jelenti (erre a történész törekszik), hanem inkább
azt, hogy az adott jelenben miként jelenik meg a múlt, miként
látják a múltat. Az emlékezés kapcsán
ugyan mindig a múltról beszélünk, de a mindenkori
jelen
múltjáról.[5]
Az elôbbiekben felidézett azon halbwachsi gondolatot, ami
a múltbéli események értelemkereteinek megôrzésére
tette a hangsúlyt, kiegészíthetjük azzal, hogy
az emlékezés a múlt és a jelen értelemkereteinek
kapcsolatát feltételezi. Ugyanis csak akkor élô
egy múltból megôrzött értelemkeret, ha
vannak ahhoz kapcsolódni képes jelenbeli értelemvonatkozások.
Az emlékezéssel való foglalatosság tehát
nem csupán és nem elsôsorban egy történettudomány
által vizsgált témáról mond valamit,
hanem egy közösség identitását érinti
meg. Éppen ezért érdemes figyelembe venni az Aleida
Assmann és Jan Assmann által javasolt megkülönböztetést,
mely szerint nem ugyanaz a kommunikációkhoz szükséges
rövididejû emlékezet és a hosszabb idôtartamot
átfogó kulturális emlékezet.[6]
A mindennapi élet interakcióiban mûködô
kommunikatív
emlékezet a kommunikációk kapcsolódásához,
megérthetôségéhez szükséges. Ennek
alapján szövôdnek dialógusaink a kérdések,
válaszok hálózatában. A
kulturális emlékezet
viszont ünnepekben, rítusokban, ceremóniákban,
mítoszokban, kanonizált alapszövegekben jelenik meg,
melyekben a közösség önismerete összegzôdik.
Félreértés ne essék: ez az önismeret nem
egyszerûen ,,ismeretelméletileg" megragadható jellemzôje
a közösségnek, hanem a közösség ittléte
szempontjából konstitutív. A kulturális emlékezet
hozzájárul a közösség identitásának
megteremtéséhez. E fogalmi distinkció alapján,
visszautalva gondolatmenetem címére, az ,,elfelejtett emlékezés"
kifejezés a kulturális emlékezet állapotára
kíván utalni.[7]
A kétféle emlékezet kétféle múlttal
jellemezhetô. A kommunikatív emlékezet az
átélt
múlthoz kapcsolódik, míg a kulturális emlékezet
az elbeszélésekben
megfogalmazott múlthoz nyúlik
vissza. E kettô természetesen sohasem fedi egymást.
Gondoljunk csak azokra az ,,apró-cseprô" eseményekre,
melyekre emlékeznünk oly fontos a mindennapi életben,
ám a társadalom kulturális identitásához
nincs köze. A másik nem elhanyagolható eltérés
abból fakad, hogy az átélt múlt személyesen
megélt múlt, azaz elejének és végének
saját életünk biológiai kerete szab határt.
Ezzel szemben az elbeszélésekben megfogalmazott múlt
évszázadokat, évezredeket képes átfogni.
Számunkra, akik évtizedeket éltünk a kelet-európai
szocializmusban - e kétféle múlt elválasztásában
- ezen általános okok mellett, nem elhanyagolható
szerepet játszott a diktatúra azon törekvése
is, melyben egy szigorúan szabályozott, a politikai uralmat
legitimáló kulturális emlékezetet teremtett.
A jelen uralma a múlt uralására támaszkodott.
A múlt uralása pedig nagyon egyszeruen azt jelentette, hogy
az uralkodó elit a saját uralmának fenntartása
érdekében olyan múltképet (kulturális
emlékezetet) konstruált, amelybôl nem vezethetôk
le az adott uralommal szembehelyezkedô gondolatok. Jól sejtették:
az ellenôrizetlen múlt veszélyekkel jár a diktatúrák
számára.[8]
A kulturális emlékezet átpolitizálódott
és ,,hivatalos" emlékezetté vált. Két
terület említhetô, mint ami, legalábbis részben,
képes volt megóvni magát a totális politikai
ellenôrzéstôl, illetve idôvel gyengült felette
a politikai kontroll. Az egyik a privát szféra, konkrétan
a családi élet, a másik pedig a muvészet világa.
A privát életben, azaz a kommunikatív emlékezet
szintjén, a hivatalos politikától eltérô
értékek, vágyakozások természetesen
mint a társadalmi nyilvánosságba soha el nem jutó
múltképek voltak jelen. S itt arra a társadalmi jelensége
kell gondolnunk, amit kettôs nevelésnek hívnak. Az
iskolákban és a tömegkommunikációban propagált
hivatalos világkép mellett volt egy ,,otthoni" világkép.
Nem volt minden kockázat nélküli az efféle nevelés,
mivel a gyerekeknek azt is meg kellett tanulniuk, hogy hol melyik értékvilág
élhetô meg érvényesként. Magyarországon
az a furcsa helyzet állt elô, hogy a hatvanas-hetvenes évektôl,
amikor pedig már az ötvenes évekhez képest egyértelmuen
enyhült a privát élet politikai ellenôrzése,
a kettôs nevelés háttérbe szorult. Mintha a
jelen alternatívanélküliségét már
nem tudta volna feledtetni a szovjetizációtól való
függetlenséget jelképezô egyre távolibb
1956 emléke. A családi nevelés ezért elsôsorban
az apolitikus világképet erôsítette. Éppen
ebben rejlik az emlékezés kilencvenes évekbeli felejtésének
egyik oka is. Talán az sem véletlen, hogy az eddigiekben
idézett (Nietzsche, Heidegger, Orwell) muvek magyar fordítása
1989-ben
került a könyvesboltokba. A politikai változások
kezdetekor még erôteljesebb volt a vágyakozás
az
intellektualitás világából kiesett emlékezet
pótlására.
Ezzel szemben mualkotásokban (regényekben, filmekben)
megfogalmazódott emlékezés helyet kapott a politika
által irányított nyilvánosságban, ám
ennek ára volt. Az alkotók rejtjelezni kényszerültek
mondandójukat.
A rejtjelezés tipikus formáját a történeti
példázatok adták. Történelmi események,
történelmi szereplôk álruhájában
kényszerültek a jelenrôl és a közelmúltról
beszélni. Ez persze egy pszeudotörténeti látásmód
volt, melynek fontosságát a remények ôrzését,
az ábrázolás horizontjának tágítását
illetôen nem szabad lebecsülni, de azt is látnunk kell,
hogy egyúttal visszavetette a történetiséget.
Az emlékezés alárendelôdött az aktualitásnak.
A szocialista rend végnapjai és a rendszerváltozás
elsô éve rövid ideig azt sejtette, hogy felépülôben
van egy újféle kulturális emlékezet. Amikor
1989 nyarán a Hôsök terén ,,újratemették"
1956 áldozatait, abban az ünnepélyes pillanatban megfigyelhettük,
hogyan válik a társadalom mindennapi életében
jelen lévô kommunikatív emlékezet kulturális
emlékezetté. Ám ennek kisugárzása nem
tartott hosszú ideig. Hogy tartóssá váljon
a múlt emléke, ahhoz nem elegendôek sem a tudományos
vizsgálódások, sem az évenként ismétlôdô
hivatalos ünnepségek, hanem (a kultúrszociológiától
kölcsönzött kifejezéssel élve) populáris
mitológiáknak is képzôdniük kell. Egy múltbéli
történés csak akkor tud beleivódni egy közösség
élményvilágába, csak akkor része a kulturális
emlékezetnek, ha sokak által olvasott könyveknek, népszeru
filmeknek témájaként folytonosan jelen van.
Az emlékezés elfelejtôdését egy példán
pontosan megvizsgálhatjuk. A példát a jog világából
vettem, és egy összehasonlítással jól
megvilágítható a jelenlegi magyar helyzet.
Németországban 1945-ben, a nemzetiszocializmus embertelenségét
megtapasztalva, két alapvetô kérdés fogalmazódott
meg a jogéletben: miként történhetett, hogy a
német jogi gondolkodás a barbárság jogi védelmezôjévé,
igazolójává szegôdött? És miként
kerülhetô el ez a jövôben? A kérdésfeltevés,
noha ennek Gustav Radbruch[9]
jogfilozófiai karaktert adott,
elsôsorban jogpolitikai volt. A múlt feldolgozása
nagyon gyorsan a jogpozitivizmus elítéléséhez
és a természetjog reneszánszának követelményéhez
vezette az akkori vita résztvevôit. A természetjogi
látásmód ugyanis arra teremt lehetôséget,
hogy a jog érvényességének meghatározása
eloldódjon a mindenkori politikai keretben muködô törvényhozástól.
Radbruch szerint a törvénypozitivizmus talaján álló
jogász számára az érvényesség
kérdése csupán formai kérdés, s ha az
adott törvényt a jogalkotás formájának
megfelelô eljárásban hozták, akkor a jogász
a törvény huséges végrehajtója. Ezzel
szemben a természetjogi beállítódás
azt kívánja a jogásztól, hogy a törvény
tartalmát
is megvizsgálja, és csak akkor tekintse érvényesnek,
ha az igazságos, azaz az erkölcsi normákat nem sérti.
Hangsúlyoztam, hogy a természetjog felé történô
fordulatot társadalmi-politikai megfontolások, jogpolitikai
elvek vezérelték, s ebben elementárisan kifejezôdött
a rosszra való emlékezés szükségessége.
A ,,természetjog reneszánsza" kifejezés, Radbruch
programadó írásai óta, az önkényuralommal
szembeni jogi védekezés keresését (és
Radbruch szerint a megtalálását) szimbolizálja.
A jogpozitivizmus-természetjog német vitájának
utótörténete már a hatvanas évektôl
azt mutatja, hogy fokozatosan visszaszorultak a két felfogás
polarizációját kiélezô jogfilozófiai
elképzelések. Jogtörténeti, jogszociológiai
elemzések jelentôsen módosították azt
az egyszerû sémát, mely szerint a 19. század
utolsó évtizedeitôl 1945-ig a jogpozitivizmus uralta
a német jogi gondolkodást (mely megteremtette a törvényt
,,vakon" végrehajtó jogászt), majd 1945 fordulópontja
visszahozta a természetjogi hagyományt.[10]
Ezek az újabb megközelítések természetesen
nem a nemzetiszocializmus erkölcsi-politikai
értékelésében
mutattak Radbruchtól eltérô alternatívát,
hanem századunk német jogi gondolkodásának
és intézménytörténetének
magyarázatában
javasoltak újabb szempontokat, differenciáltabb fogalmiságot.
Emellett, s persze ebbôl következôen, a jogász
szabadságvédô lehetôségét sem kötötték
feltétlenül a természetjogi beállítódáshoz.
Ez a változás nem redukálható egyszerûen
arra, hogy idôközben a jogtudományt egyre kevésbé
befolyásolták a múlttal szembenézô jogpolitikai
megfontolások. Természetesen errôl is szó volt.
Ám pontosabban ragadhatjuk meg ezt a változást akkor,
ha a jogi viták társadalmi és jogtudományi
funkciójára kérdezünk rá. A nemzetiszocializmus
uralmától történô megszabadulás
élményét átélve a jog területén
munkálkodók elôtt - másokhoz hasonlóan
-az a feladat állt, hogy a társadalom kötôszövetét,
a társadalmi szolidaritás értékvilágát
és cselekvésmódjait regenerálják. És
persze az sem volt mindegy, hogy milyen önképpel regenerálódik
a közösség identitása. Az önismerethez, éppen
azért, hogy az embertelenség visszatértét megakadályozhassák,
hozzátartozott a múlt emlékezete. A regeneráció
sikerét az itt vizsgált kérdéskörben az
mutatja a legjobban, hogy a jogi viták bevonultak a tudomány
belvilágába, a tudományos vélemények
tekintet nélkül hagyhatták a társadalmi közvéleményt.
A társadalom identitása teherbíróvá
vált, s ez lehetôvé tette a tudomány belsô
szempontjainak érvényesülését, a differenciáltabb
kérdésfeltevésekre, magyarázatkísérletek.
Magyarországon ettôl igencsak eltérô fejlemények
voltak megfigyelhetôk az elmúlt évtizedben. A ,,természetjog
reneszánszának" követelménye nem fogalmazódott
meg, s ez legalábbis jelzi a múlttal való eltökélt
szembenézés hiányát. Röviden: az emlékezés
súlytalanodását. Milyen okokat találhatunk
ennek magyarázatára?[11]
Kiindulópontként az ,,átalakulás" fogalmában
összetorlódott, eltérô karakterû változások
jelentéstartományára kell utalnom. Az átalakulás
összetevôinek pontos megvilágítása nemcsak
a társadalomtudomány számára fontos, hanem
magának a társadalomnak is. Ugyanis ez a fogalom a társadalmi
nyilvánosságban az egyik leggyakrabban használt kifejezés
volt a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, s az
ezt követô években is. A társadalom önismeretének
része annak tisztázása, hogy melyek azok a dimenziók,
ahol a múlt folytonosságának megszakítása
a cél.[12]
Az átalakulás fogalma ugyan ideológiai mozgósító
erôvel rendelkezett, ám kompaktsága nem segítette
a múlt feldolgozását, emlékezetben tartását,
inkább lefedte-elfedte azt. Ennek következményeként
a rendszerváltozáshoz társuló újféle
terhek nem a múlttal állítódtak szembe, hanem
az új világ ideáljaival, s ezek a várakozások
jelentôsen túlterhelték az éppen keletkezô
újféle identitást. Hogy milyen gyorsan elhalványult
a múlt értelemdimenziója, ezt nagyon pontosan mutatta
az a tömegkommunikációban a kilencvenes évek
elején kialakult etikett, amely szerint nem nagyon illett a politikai
közszereplôk múltbéli tetteivel foglalkozni. Ez
a
tabula rasa ugyan kifejezte a társadalom nagyfokú toleranciáját,
de ezt az emlékezés elfelejtése alapozta meg.
Továbbfûzve a kérdések láncolatát,
azt kell megvizsgálnunk, hogy az elmúlt politikai rendszer
elitjének egy része miért volt képes folyamatosan
úgy a nyilvánosság elôterében maradni,
hogy zárójelbe tevôdött a régebbi politikai
tevékenysége, sôt annak néhány aspektusa
idônként felértékelôdött. Ez elsôsorban
a magyarországi átalakulás evolúciós
(tárgyalásos) jellegével magyarázható.
Amikor a nyolcvanas évek legvégén az akkori politikai
uralom képviselôi tárgyalásokat kezdtek az Ellenzéki
Kerekasztallal, majd az átalakulásnak a tárgyalások
eredményeként kialakított jogi kereteit a régi,
szocialista parlament törvényekbe foglalta, ezzel a felek a
jogállamot színlelve megteremtették az evolúciós
átmenet lehetôségét.[13]
Színlelést, imitációt kell mondanunk, mivel
az akkori rendszer még nem volt jogállam. Ennek a színlelésnek
azonnal élvezhetô eredménye volt egy mélyreható
társadalmi-politikai átalakulás fizikai erôszakot
nélkülözô, vértelen módja. Az ehhez
társuló további következmények - az, hogy
a régi elit a ,,szimbolikus tôkéjét" (Bourdieu)
megôrizve a piacgazdaságban meghatározó pozíciókat
szerzett és a demokratikus politikai élet szereplôje
maradhatott - csak késôbb váltak láthatóvá.
Ahogy a mindennapi életben a társadalmi történéseket
átéljük, az nem teszi lehetôvé, hogy az
eseményeket egyértelmûen vagy a realitáshoz
(ami ,,valóban" történt), vagy annak reflexiójához
(amit mondanak róla) soroljuk. Élményeinkben e két
oldal összeszövôdik, mégpedig oly módon,
hogy inkább a reflexió a meghatározó. Reflexión
itt elsôsorban nem a tudományos reflexiót értve,
mely közvetlenül csak ritkán érinti meg a mindennapi
élet élményvilágát, hanem inkább
a tömegkommunikációban megfogalmazódó
valóságképet. A tömegkommunikáció
valóságképének sajátossága, hogy
nem képként (reflexióként), hanem valóságként
hat. A világról való ismeretünk csak kis részben
alapozódik saját közvetlen átélésre.
Amit realitásként ismerünk, azt a tömegkommunikáció
teremti számunkra.[14]
Ha konkrétan a kelet-európai, s ezen belül is a
magyar átalakulást vesszük szemügyre, akkor az
emlékezés elfelejtését vizsgálva nem
hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy miként aránylott
egymáshoz a mindennapi élet közvetlen és tömeges
élménye a média által közvetített
élményhez. Magyarországon a nyolcvanas években,
eltérôen a többi szocialista országtól,
nem volt a mindennapok közvetlen és tömeges élménye
a diktatúra fizikai brutalitása. Valószínûleg
ebbôl is következett, hogy a nyolcvanas évek végének
átalakulási törekvései is viszonylag ritkán
fejezôdtek ki tömegmozgalmi aktivitásban.[15]
A csekélyebb számú közvetlen élményt
az ekkoriban egyre szabadabban mûködô tömegkommunikáció
pótolta.
A média teremti meg annak lehetôségfeltételét,
hogy a késôbbi generációk a régmúlt/közelmúlt
elfelejtett történéseinek tanúivá válhassanak,
vagy hogy ezek az események, legalábbis ideiglenesen, a feledés
homályában maradjanak. A modern társadalom tömegkommunikációs
rendszere nemcsak a társadalmi emlékezet fenntartására
képes, hanem strukturális jellemzôje a felejtés
elôidézése is. Mégpedig annak következtében,
hogy a média folytonosan új hírek elôállítására-közvetítésére
törekszik. Az újdonságra való beállítódás,
a nap mint nap ránk zúduló eseményáradat
tagadhatatlanul rombolja a kontinuitástudatot. Ebben a helyzetben
a kulturális érdeklôdés jobbára a napi
hírek szenzációjára redukálódik.
Hogy a múltból mi jelenik meg, s miként - ez többféle
intézményrendszer mûködésének következtében
rétegzôdik egymásra. A családi, az iskolai és
az ezekhez kapcsolódó kortárs csoportok ismeret- és
orientációközvetítése mellett szerepe
van a mûvészetnek, a múlttal hivatásszerûen
foglalkozó tudományoknak, és persze nem feledkezhetünk
meg a politikai pártok öndefiniálásaiban, programjaiban
megjelenô múltképrôl sem. Azonban mindezek hatóképességét,
tömegélménnyé válását, azaz
a társadalomban realitásként való mûködését
- az oktatástól eltekintve - a tömegkommunikáció
teremti meg.[16]
Ezzel semmiféle eleve rögzíthetô értékállítást
nem kívánok sugallni: azt például, hogy a tömegkommunikáció
kártékony intézmény, mert elfedi a ,,reális
realitást" azzal, hogy az ember és a realitás közé
áll. Inkább e helyzet szenvtelen tudomásulvétele
ajánlatos.[17]
A tömegkommunikáció ezen szerepe a modernségben
adottság. Ebbôl persze nem következik, hogy feltétlenül
és mindig alkalmazkodnunk kell az általa teremtett realitáshoz.
De mint a realitás meghatározásának erôs
potencialitását - nem hagyhatjuk figyelmen kívül.
Éppen ezért megkerülhetetlen a szociális realitás
vizsgálatában a tömegkommunikációs rendszer
elemzése.
Ez a realitás persze ,,képlékeny". Témái,
fôszereplôi nem ritkán rövid életûek,
feltûnnek majd eltûnnek, ám ez mindig csak utólag
válik nyilvánvalóvá, az aktuális jelenben
körbefonják az embert. Szerencsés helyzetben tagolt
ez a médiavilág, ami azt jelenti, hogy különbözô
realitásajánlatokkal szembesülhetünk a mindennapi
életben, s e különbözôségben rés
nyílik a média által megérintettek szabadsága
számára. A szabadság, az önálló
gondolkodás útjának megtalálásában
azonban nemcsak a tömegkommunikáció szereplôinek
- paradox módon néha a hatások kölcsönös
kioltását eredményezô - versengése nyithat
teret, hanem az is - s errôl nem szabad elfeledkeznünk -, hogy
a média a társadalmi emlékezés mellett a társadalmi
felejtés elôidézôje is. Amikor valamire emlékeztet,
akkor aktuálisan minden mást felejtet. De ezen túlmenôen
vannak olyan helyzetek, amikor a tömegkommunikációban
látványosan, azaz a befogadók számára
szándékoltnak tûnôen felejtôdnek el témák.
Ha ezt tapasztaljuk, személyes emlékezetünknek köszönhetôen,
feltehetjük a kérdést: miért történt
így? Miért oly illékony ez a realitás? A múlt
és a jelen szembesítésében kifejezôdô
bizalmatlanság megtöri a mindennapi élet rutinját,
a megszokott orientációk követését, s
ennyiben elbizonytalaníthatja az embert, ám egyúttal
egyéni mérlegelésre késztet, növeli a
szabadság lehetôségét és persze a felelôsség
terhét.
Az emlékezés elfelejtésének honi egy évtizedes
történetét szemügyre véve eljutottunk tehát
a magyarországi tömegkommunikáció mûködéséhez.
Sajnos ennek szisztematikus bemutatásához, szerkezeti jellemzôi
feltárásához szükséges alapos politikai,
szociológiai kutatások, elôtanulmányok hiányoznak.
Ennek ellenére legalább egy megjegyzés erejéig
érintenem kell e témakört. A helyzet furcsa, ha úgy
tetszik paradox. Az elmúlt korszak befolyásos személyei,
tömegkommunikációs fórumai nagyobb részt
jelen vannak, ennyiben múltunk benne él a jelenben.[18]
Azonban ez a múlt, talán ebbôl is fakadóan,
csak szórványosan fejezôdik ki a tömegkommunikáció
realitásában. Ez a tapasztalat azt mutatja, hogy a múltra
való emlékezés akkor és addig felejtôdik
el, amikor az a múlt még átnyúlik a jelenbe.
A múlt csak akkor válhat témává, ha
elszakad tôle a jelen, mert a múlt mint az emlékezés
tárgya a jelen/múlt megkülönböztetésében
konstituálódik.
Ha visszatérünk a kiinduló kérdésünkhöz, ahhoz, hogy a természetjog reneszánszának igénye miért nem merült fel, s e hiányból mire következtethetünk, akkor a válasz nem annyira a jog érvényességével kapcsolatos elvi álláspontok tudományon belül elmaradt artikulációjával függ össze - noha ebbôl sem volt oly sok -, hanem elsôsorban a közvetlen és tömegélményt adó tapasztalatok csekélyebb számával, illetve a tömegkommunikáció szerkezeti jellemzôivel. Az emlékezés nem feltétlenül harc a múlttal, nem a múlt megsemmisítése, ellenkezôleg, a múlt gondozása, melynek éppen az a célja, hogy a társadalom önismerete, önmegértése teljesebbé váljon. Így talán a közösségi szolidaritás elszakadt kötelékeit is újraköthetjük. Magyarország közel egy évtizede olyan helyzetbe került, hogy fokozatosan kiépítheti a modern társadalom intézményeit, ez azonban nem teremtett az emlékezés számára kedvezô feltételeket. A modern társadalom ugyanis történetiségben szûkös társadalom. Ezen túl a több évtizedes szocialista múlt is emlékezéssel szembeni tradíciót alakított ki, mivel az emlékezés központosítása az emlékezet szegényességét hozta magával. Heidegger híres gondolatát parafrazálva azt mondhatjuk: ha már az emlékezet nem közvetlenül hozzáférhetô, legalább az elfelejtésére emlékezzünk.
Jegyzetek
[1]
A tanulmány angol nyelvu változata (,,Forgotten Memory")
az Existentia 1999/1-4. (47-55.) számában jelent meg.
[2]
Csak egyetlen megállapítást idéznék
fel: ,,A modern tudat számára a történelem nem
mutatkozik meg. /.../ A történelemtôl való menekülés
nem más, mint az önismerettôl való menekülés".
Georg Picht: Der Begriff der Natur und seine Geschichte. Stuttgart, Klett-Cotta
Verlag, 309.
[3]
Friedrich Nietzsche: A történelem hasznáról és
káráról. Budapest, Akadémiai Kiadó,
1989; Martin Heidegger: Lét és idô. Budapest, 1989.,
Gondolat.
[4]
Maurice Halbwachs: Das kollektive Gedächtnis. Stuttgart, Ferdinand
Enke Verlag, 1967 (eredeti kiadás: La Mémoire Collective.
Paris, 1950., Presses Universitares de Frances).
[5]
Hogy az emlékek mindig a jelen ideju alakjukban léteznek,
azaz az emlék olyan, amilyennek ma látjuk - errôl a
kérdésrôl a legújabb szakirodalomban a ,,radikális
konstruktivisták" sokat publikáltak, pl. Gebhard Rusch: Erkenntnis,
Wissenschaft, Geschichte. Frankfurt am Main, 1987, Suhrkamp Verlag, 283-504.;
Siegfried J. Schmidt (Hrsg.): Gedächtnis. Frankfurt am Main, 1991.,
Suhrkamp Verlag.
[6]
Aleida Assmann-Jan Assmann: Das Gestern im Heute. Medien und soziales Gedächtnis.
in: Klaus Merten-Siegfried J. Schmidt-Siegfried Weischenberg (Hrsg.): Die
Wirklichkeit der Medien. Opladen, 1994., Westdeutscher Verlag, 114-140.
A szerzôpáros együtt és külön vagy fél
tucat könyvet szentelt az emlékezés kérdéskörének,
ebbôl a komoly kutatási anyagból csak kettôre
hívnám fel a figyelmet: Aleida Assmann: Erinnerungsräume.
München, 1999.; C. H. Beck Verlag, Jan Assmann: A kulturális
emlékezet. Budapest, Atlantisz Könyvkiadó, 1999.
[7]
A fogalmi finomításban, újfent Aleida Assmann - Jan
Assmann idézett tanulmányára hivatkozva (id. k. 115.),
megkülönböztethetjük a ,,Gedächtnis" és
az ,,Erinnerung" fogalmát. Az elôbbi a kulturális minta
kontinuus jelenlétére utal, míg az utóbbi azt
az aktivitást jelöli meg, amely a megszakadt kontinuitás
helyreállítására irányul. Ez az aktivitás
önreflexivitást is feltételez annyiban, hogy nem csupán
egy régebbi hagyománnyal való kapcsolatot keres, hanem
magát a megszakadást, a hagyománytörést
is megragadja. Nos, elsôsorban
ennek a hiánya jellemzi a magyarországi
helyzetet.
[8]
Emlékezzünk Orwell híres ,,1984" címu regényére
(Budapest, 1989., Európa Könyvkiadó), amely a múlt
folyamatos átírása révén megvalósított
múltellenôrzés elrettentô vízióját
ábrázolta.
[9]
Gustav Radbruch: Fünf Minuten Rechtsphilosophie. In: Radbruch: Rechtsphilosophie.
Stuttgart, 1973., Koehler, 327-329. (elsô megjelenés: 1945-ben);
uô: Gesetzliches Unrecht und übergesetzliches Recht. In: Radbruch:
Rechtsphilosophie id. kiadás 339-350. (elsô megjelenés:
1946-ban); uô: Die Erneurung des Rechts. In: Maihofer, H. (Hrsg.):
Naturrecht oder Rechtspositivismus. Darmstadt, 1962, Wissenschaftliche
Buchgesellschaft, 1-11. (elsô megjelenés 1947-ben). A Maihofer
által szerkesztett könyv tartalmazza a vitasorozat legfontosabb
publikációit.
[10]
Csak néhány újabb elemzést említve:
Ellscheid, G.: Das Naturrechtsproblem. In: Kaufmann, A.-Hassemer, W. (Hrsg.):
Einführung in Rechtsphilosophie und Rechtstheorie der Gegenwart. Heidelberg,
1985, Müller Verlag, 125-192.; Rüthers, B.: Die unbegrenzte Auslegung.
Heidelberg, 1991; Müller Verlag, Säcker, F. J. (Hrsg.): Recht
und Rechtslehre im Nationalsozialismus. Baden-Baden, 1992; Nomos Verlag,
Stolleis, M.: Recht im Unrecht. Frankfurt am Main, 1994, Suhrkamp Verlag.
[11]
A kelet-európai átalakulás jogi és társadalomelméleti
összefüggéseit egy korábbi tanulmányomban
vizsgáltam: András Karácsony: Übergang - in systemtheoretischer
Sicht. In: Balla, B.-Sterbling, A. (Hrsg.): Zusammenbruch des Sowjetsystems
- Herausforderung für die Soziologie. Hamburg, 1996, Krämer Verlag,
139-150.
[12]
Az átalakulás fogalmában összefoglalt fôbb
aspektusok:
- a szovjet birodalomtól való függetlenség,
- a centralizált politikai szerkezet demokratikus átalakítása,
- a gazdasági javak állami elosztása helyett piacgazdaság,
- új orientációk, új témák
a külkapcsolatokban (azaz újféle kulturális,
politikai, gazdasági kapcsolatok; átalakított katonai
védelmi rendszer; a határon túli magyarok helyzetének
figyelemmel kísérése).
[13]
A színlelést, miként Francis Bacon híres esszéje
(A színlelésrôl és alakoskodásról
in: Uô: Esszék. Budapest, 1968, Helikon. 21-25.) is eligazít
minket, nem kell szükségképp és teljesen negatívan
értékelnünk. Errôl bôvebben: Niklas Luhmann:
Titok, idô és örökkévalóság.
in: Uô: Látom azt, amit te nem látsz. Budapest, 1999,
Osiris-Gondolat. 133-178.
[14]
,,Amit a társadalmunkról, sôt a világról,
melyben élünk, tudunk, azt a tömegkommunikáció
révén tudjuk." Niklas Luhmann: Die Realität der Massenmedien.
Opladen, 1996, Westdeutscher Verlag, 9.
[15]
Meg kell jegyeznem, hogy noha kevés tömegdemonstráció
volt, de ezek az elégedetlenség igen széles skáláját
lefedték. A függetlenséget éltették a
,,félhivatalos" március 15-i ünnepségeken, a
nyolcvanas évek második felében illegális összejöveteleken
megemlékeztek 1956 kivégzett mártírjairól.
Ezek mellett két fontos, nagy tömeget mozgósító
tüntetés zajlott ekkoriban Magyarországon. Az egyik
a dunai vízierômu építése, a másik
pedig a romániai falurombolás ellen tiltakozott.
[16]
,,Éppen azért, mert a »társadalmi emlékezet«
médiára utalt, nem nyúlhatunk vissza az archiválásra
mint a történelem, illetve a történelemrôl
szóló értelemkonstrukciók bizonyítékára.
A médiaajánlat - mindenekelôtt a tömegkommunikációs
média ajánlata - az önszervezôdô médiarendszerek
keretében megalkotott komplex szelekciós folyamatokból
következik. A média egyfelôl az önszervezôdô
szociális rendszerek, másfelôl a megismerô rendszerek
kommunikációs feltételeit formálja. Az olyan
audiovizuális médiaajánlatok, mint a film és
a video, nem »a valóságot« vagy »a történést«
képezik le, hanem ezek a médiára jellemzô módon
megrendezettek. Siegfried J. Schmidt: Gedächtnisforschungen: Positionen,
Probleme, Perspektiven. In: Uô: (Hrsg.): Gedächtnis. Frankfurt
am Main, 1992, Suhrkamp Verlag, 49-50.
[17]
Egy olyan beállítódásra utalok, amit a technikai
világgal kapcsolatban fogalmazott meg Heidegger a ,,Ráhagyatkozás"-ban
(Filozófiai Figyelô 1981/1-2.).
[18]
Természetesen a múlt továbbélése nemcsak
a jelzett kontextusban figyelhetô meg, hanem a társadalom
tapasztalataiban, a cselekvések rutinizált formáiban,
az értékvilág szerkezetében is, azaz összefoglalóan:
a hagyományokban.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu