I.
Az ember döntésre született lény. Nap mint nap
új és új helyzetben kerül választás
elé. Ráadásul ezek a választások gyakran
egyáltalán nem könnyûek: az alternatívák
nagyjából megegyezô értékûnek tûnnek,
vagy nem állnak rendelkezésre megfelelô információk
a döntéshez, vagy a helyes döntés meghozatalához
sok idôre lenne szükség, s a hosszas töprengést
az adott helyzet nem engedi meg.
Az ember hétköznapi életének ilyen sürgetô
döntéskényszere teszi az ítélet[1]
fogalmát központi kategóriává a gyakorlati
filozófia számára. Az ítélet az a fogalom,
amely az ember döntésre kényszerülô léthelyzetével
vet számot, a gyakorlati filozófia egyes diszciplínáinak
különbözô nézôpontjaiból. Ez a
fogalom,
melyet egyaránt magának vindikál a mûvészet-,
a morál-, a politikai és a jogfilozófia, más
és más értelmet és jelentést hordoz,
amikor a gyakorlati filozófia különbözô beszédmódjaiban
megjelenik. Ez a dolgozat azonban azt tekinti legfontosabb célkitûzésének,
hogy megmutassa azt a közös alapot, amely a különbözô
felhasználási és megjelenési módok mögött
húzódik meg.
Egy ilyen célkitûzésnek nem csak az lehet a haszna,
hogy példát adhat arra, milyen színváltozásokon
eshet át egy fogalom, ha más és más szövegkörnyezetbe,
gondolkodásmódba helyezôdik. E célkitûzés
közvetett következménye az lehet, hogy a különbözô
felhasználási módok közti közösre és
állandóra irányítja figyelmünket. Vagyis
arra, hogy a gyakorlati filozófia egyes részterületei
végül is mégiscsak közös alapokon nyugszanak:
mégpedig az ember antropológiai adottságainak szûk
keresztmetszetén. Ha pedig e gyakorlati filozófiai közöset
belátjuk, az befolyással lehet az egyes részdiszciplínák
sajátos fejlôdésére, tényleges tartalmára
is. Ha láthatóvá tesszük, hogy az ítélet
fogalma ugyanúgy megtalálható az esztétika,
a morálfilozófia, a politikafilozófia és a
jogfilozófia diskurzusában, akkor ez a belátás
közvetett módon vissza fog hatni arra, ahogy e fogalom az egyes
beszédmódokban megjelenik.
Az ítélet fogalmának általános értelmû
használata egyáltalán nem számított
ritkaságnak az eszmetörténet korábbi korszakaiban.
Csupán Kant óta jellemzô a különbözô
ítélettípusok teoretikusan megalapozott megkülönböztetése.
Kant ugyanis épp azt tekintette rendszertana egyik legfontosabb
feladatának, hogy e típusokat elméleti érvénnyel
elválassza és megkülönböztesse egymástól.
A gyakorlati filozófia radikális kantiánus feldarabolása
igen nagy hatással volt a 19. századra: a kor hivatalos filozófiája
igen mereven ragaszkodott azokhoz a diszciplináris keretekhez, melyeket
elsôként Kant jelölt ki. Ennek eredményeként
alakultak ki a kantianizmus olyan dogmái, mint amilyen az autonóm
esztétikai ítélet, a kategorikus imperatívusz
által meghatározott morális ítélet,
és merült feledésbe a politikai ítélet,
illetve az a tény, hogy a jogi ítélet nem tekinthetô
pusztán szillogisztikusan megalapozhatónak.
Ha ebben a dolgozatban az ítélet átfogó
fogalmával és többféle arcával egyszerre
kívánok foglalkozni, akkor nyilvánvaló, hogy
nem a bevett kantiánus dogmákat vizsgálom. A dolgozatban
a következô módszertani elvet választottam. Elôször
Hannah Arendtnek a politikai ítéletrôl alkotott elmélete
kerül terítékre. Ez az elmélet Kant esztétikai
ítéletrôl alkotott felfogását gondolja
tovább a politikai filozófia paradigmáján belül,
s így implicit módon tagadja a kantiánus éles
elválasztás szükségességét az ítéletnek
az esztétikai és a politikai dimenziójában
történô használati módja között.
Ezután Gadamerrel fogok foglalkozni, aki explicit módon is
kritizálta Kant ilyen irányú hatását,
s egyben szót emelt egy olyan gyakorlati filozófia szükségessége
mellett, melyben a morális döntések a partikuláris
helyzethez igazodnak. Végül M. Oakeshottnak egy olyan tanulmányát
fogom elemezni, amelyben az emberi tudás részeként
tárgyalja az ítélet fogalmát, s ezzel a kantiánus
tiszta ész - gyakorlati ész megkülönböztetés
közvetett kritikáját adja.
II.
Hannah Arendt, aki Heidegger tanítványa volt, amerikai
emigrációját követôen igen nagy figyelmet
fordított arra a kérdésre, hogy a huszadik század
politikatörténetét a filozófia segítségével
tegye, ha nem is elfogadhatóvá, mindenesetre legalább
értelmezhetôvé. Számos könyve vizsgálja
azokat a kiélezett helyzeteket, melyeket a huszadik század
során kellett az embernek elszenvednie. E kifejezetten politikai
érdekû vizsgálódásaihoz a kantiánus
filozófia esztétikai vonulatában talált muníciót.
A ténylegesen kidolgozott kantiánus morál- és
politikai filozófiával szemben a kanti esztétikai
ítélôerô fogalmát találta továbbgondolásra
érdemesnek. Úgy vélte, e fogalom alkalmas arra, hogy
eredeti szövegkörnyezetébôl kiemelve a politikai
elemzés eszközévé váljon.[2]
""
Mivel Arendt szerint az emberi állapot legkönnyebben az
emberi gyakorlaton keresztül közelíthetô meg, olyan
fogalomra volt szüksége, mely képes az emberi élet
egyik alapvetô nehézségére rámutatni:
arra a tényre, hogy mindenképp döntenünk kell.
Arendt filozófiai iskolázottságának megfelelôen
az emberi problémahelyzetek fenomenologikus leírását
kísérelte meg. Úgy találta, az emberi cselekvés
egyik legjellemzôbb jegye, hogy rendkívül nagy szerep
jut benne a képzeletnek. Az emberi tevékenység valóban
nagyon is az emberi kognitív képességek uralma alatt
áll: s ide tartozik a ráció mellett az akarat és
a képzelet is. Az ítélet fogalma szorosan összefügg
az ember képzelôerejével. Arendt az ítéletalkotás
képességében is a képzelet megnyilvánulását
látta. Az emberi képzelet közremûködésével
képes az ember elvonatkoztatni, eltávolodni az adott helyzet
meghatározottságaitól. Ugyanennek az eltávolítási
effektusnak része maga a megfontolás folyamata, a reflexió,
a tapasztalat és az arisztotelészi prudens gyakorlati tudás.[3]
Ezek segítenek hozzá bennünket, hogy a helyzet sürgetô
mivoltán felülemelkedve próbáljunk tisztább
képet alkotni.[4]
A konkrét döntési helyzettôl való eltávolodás
eltérô mértéke különbözteti meg
egymástól Arendt elméletében a cselekvô
és a szemlélô ítéletét. Arendt
úgy mutatja fel e kétfajta nézôpontot, mint
az emberi ítéletalkotás két ideáltípusát.
Ezt azért fontos látni, mert természetesen a kétféle
megközelítési mód számos ponton érintkezik
egymással, a valóságban gyakran igen nehéz
ôket világosan elkülöníteni, mivel ,,a politikai
élet két pólusát alkotják, melyek kölcsönösen
kiegészítik, sôt valójában át-
meg átszövik egymást".[5]
A politikai élet elsôdleges és legnyilvánvalóbb
alakítója a cselekvô, a tényleges résztvevô.
E szerepkör ideáltipikus formáját a hagyomány
Periklész alakjában véli megragadhatónak. Ô
ugyanis rendelkezett a helyes politikai cselekvés legfontosabb feltételével,
a gyakorlati bölcsességgel vagy fronézissel. Arendt
leírása szerint a cselekvô az eseményekre elôre
tekint. Cselekvései motivációját egy
télosz
jelenti
az általános arisztoteliánus teleológia szerint.
A politikai cselekvés legértékesebb formája
pedig a bölcsesség. A cselekvô ítélete
szubsztantív (objektív) ítélet.
A cselekvôvel szemben áll a szemlélô, azaz
például a politikai megfigyelô, a kritikus vagy a történész.
E szerepkör emblémafigurája, ugyancsak a hagyomány
szerint, Thuküdidész. Arendt leírásában
a szemlélô ízlésítélettel rendelkezik.
Az eseményekhez való viszonya utólagos, retrospektív.
Az autonómia kantiánus fogalma motiválja. A szemlélô
számára a cselekvéseknek nem célja, hanem jelentése
van. E nézôpont szerint az emberi élet legmagasabb
rendû formáját az emberi méltóság
kategóriája határozza meg. A szemlélô
által alkotott ítélet formális (szubjektív)
ítélet.
Amikor e kétféle politikával szembeni beállítódást
hasonlítja össze, Arendt már jól ismeri a 20.
század politikai történéseit. Ezért nem
meglepô, hogy az emberi léthelyzet leírása során,
olyan gondolkodókhoz hasonlóan, mint mondjuk Merleau-Ponty
vagy Max Weber, Arendt is hangsúlyozza minden emberi ítélet
visszavonhatatlanságát és ebbôl fakadóan
potenciálisan tragikus minôségét - ami megint
csak megegyezik az uralkodó antik hagyománnyal, mondjuk ahogy
az az antik tragédiákban testet ölt. Érdekes
az is, hogyan ad számot az emberi léthelyzet e vonásáról
Arendt. Úgy véli, szükségszerû, hogy a
cselekvô szembesüljön a felelôsségben rejlô
tragikus kockázati tényezôvel. A cselekvô ilyen
tragikus helyzetét ismeri föl a szemlélô, amikor
ítéletében egyszerre törekszik a megértés
értelmében vett megítélésre és
a megbocsátásra. Egyik elem sem adható fel a másik
javára.
A továbbiakban Arendt a szemlélô jellemzésére
koncentrál. A politikai megfigyelô tevékenységének
racionáléját kívánja kidolgozni. Az
esztétikai és politikai közti kapcsolatot sejtet, hogy
Arendt e tevékenységet a történész és
a regényíró feladatához hasonlítja,
és a megfigyelôséget a történetmondással
hozza összefüggésbe, annyira, hogy még a módszertani
problémákat is hasonlatosnak véli. Arendtnek a történetmondásra
vonatkozó
elképzelése részben esztétikai, részben
morális-politikai, részben pedig társadalomtudományos
alapozottságú. Ez irányú felfogását
a Truth and Politics (Igazság és politika) címû
esszéjében a következôképp összegezi:
,,A történetmondó - történész vagy
regényíró - politikai feladata az, hogy megtanítson
bennünket a dolgokat úgy elfogadni, ahogyan ténylegesen
megtörténnek. Ebbôl az elfogadásból, amit
nevezhetünk az igazsághoz való ragaszkodásnak
is, fejlôdik ki az ítélôerô."[6]
Megtanulni a dolgokat úgy elfogadni, ahogyan ténylegesen
megtörténnek, nehéz lecke. A szemlélônek
ehhez nagyobb erôre volna szüksége
annál, mint amivel általában rendelkezik. De az
emberi ítéletalkotásra általában is
jellemzô, hogy a helyzet többet követel meg az egyéntôl,
mint amivel rendelkezik. A történetmondó esetében
a megoldás kulcsa az eltávolítás lehet. Csak
akkor van esély rá, hogy az egyén a helyzettel megbirkózzon,
ha saját érdekeitôl eltekint - ha megpróbál
egy történeti nézôpontot elsajátítani.
Ha a helyzetet valós megvilágításban szeretné
látni, ami egy megfontolt és helyes döntésnek
szükséges elôfeltétele, akkor az egyénnek
arra van szüksége, hogy megszabaduljon saját torzító
perspektívájától. A gondot az jelenti, hogy
itt egy ördögi körrôl van szó: ahhoz, hogy
a tragikus, brutális vagy félelmetes egyedi helyzetet a megfelelô
nézôpontból tudjuk vizsgálni, ahhoz eleve történetekre
van szükségünk. Vagyis ahhoz, hogy történeteket
tudjunk mesélni, arra van szükségünk, hogy történeteket
meséljenek nekünk. Ha e körkörösséggel
is tisztában vagyunk, akkor válik érdekessé
Arendt személyes példája. Például az
a mód, ahogy magára vette annak terhét, hogy elmesélje
Eichmann tárgyalásának történetét.
Elég e könyv egyetlen epizódját kiemelnünk
illusztrációul. A német hadsereg egyik ôrmesterérôl,
egy bizonyos Anton Schmidtrôl szól ez a rövid történet,
aki minden tôle telhetôt elkövetett, hogy segítse
a zsidó partizánokat azáltal, hogy hamis papírokkal
és hadi jármûvekkel látta el ôket, míg
le nem tartóztatta és meg nem ölte a katonai rendôrség.
De a történet nem ér véget e bátor ember
halálával. Az események felelevenítésének
része az a beszámoló, melyet Arendt arról a
pillanatról ír, amikor e történet a jeruzsálemi
bíróságon elhangzott, és az emberek egy pillanatra
elcsöndesedtek. És a történetet a következô
szavakkal fejezi be: ,,Milyen tökéletesen más lenne
a helyzet ma ebben a tárgyalóteremben, Izraelben, Németországban,
egész Európában, s talán a föld minden
országában, ha csak e történethez hasonlóakat
minél többet mesélnének."[7]
Kísérletet tehetünk arra, hogy kitaláljuk,
miért gondolta úgy Arendt, hogy több ilyen mesére
lenne szükség, mint ilyenfajta cselekvésre. A válasz
egyik része az lehet, hogy Arendt talán abban nem volt bizonyos,
hogy az emberi természet több helyes gyakorlati döntést
is lehetôvé tesz a tényleges résztvevôk
számára. Talán reálisabban megvalósítható
célkitûzésnek tartotta, hogy az ember vegye magára
annak felelôsségét, hogy helyesen elmond egy történetet.
Úgy vélhette, adott helyzetben ez akár hatékonyabb
is lehet, mint a cselekvôként való tevôleges
részvétel. A történet ugyanis a helyzettôl
függetlenül tud megszólítani embereket, szemben
a cselekvéssel, s ráadásul a megformálás
révén egyetemes érvényre is szert tehet. De
a válasz ezen része inkább csak találgatás,
nem lehetünk bizonyosak, vajon valóban ilyesmire gondolt-e
a szerzô. Nézzük inkább a válasz másik
felét. Ezt könnyebb rekonstruálnunk, mert Arendt saját
szavaival foglalta össze:
,,A görögök számára a barátság
lényegét a beszéd (discourse) jelentette. Úgy
tartották, hogy csak az állandó eszmecsere egyesíti
a polgárokat, s csak ennek révén jön létre
a polisz. E beszélgetés... tárgya az emberi világ,
mely nagyon is szó szerinti értelemben »embertelen«
marad, ha nem beszélnek róla folyamatosan az emberek."
E szövegrészlet alapján bizonyosra vehetjük,
hogy szerzônk a szemlélô ítéleteit valóban
legalább olyan fontosnak tartja, mint a cselekvô ítéleteit.
Hiszen a szavak is tettek. Arendt megfontolása arra a tényre
utal, hogy az emberek nem tudják másként megítélni
egymást és magukat, mint az egymásnak mesélt
történetek révén.
Ez a megfontolás pedig tágabb témánk, vagyis
az ítélet különbözô aspektusai mögött
meghúzódó közös alap szempontjából
érdekes. Arra utal, hogy az esztétikai ítéletek
(például arra vonatkozólag, hogy miként meséljünk
el egy történetet) valóban értékkel bírhatnak
és bírnak is a morális és politikai ítéletek
világában is. És ez igaz fordítva is: a morális-politikai
ítéletek csak azáltal ragadhatók meg, ha történetbe
vagy mûalkotásba foglaltatnak. Vagyis igen szoros kölcsönhatás,
kölcsönös függés áll fenn az esztétikai
és a morális-politikai ítéletek között.
III.
Ronald Beinernek a politikai ítéletrôl szóló
monográfiája hívta fel a figyelmet talán leghangsúlyosabban
arra, hogy Arendt a politikai és az esztétikai ítélet
ilyen típusú összefüggésére felfigyelt.
De ugyanebbe az irányba tájékozódott Paul Ricoeur
is abban az elôadás-gyûjteményében, mely
franciául
Le Juste (Az igazságos) címmel jelent meg,
s melyet angolul is kiadtak. Ricouer e kötetének alapját
azok az elôadásai adták, melyeket a párizsi
Institut des Hautes Études pour la Justice-ben tartott. A jelen
dolgozat keretei között e kötet két írását
szeretném közelebbrôl is szemügyre venni. Az egyik
Az
esztétikai ítélet és a politikai ítélet
Hannah Arendt szerint címet viseli, míg a másik a
jogi ítéletet vizsgálja Az ítélet aktusa
címmel.[8]
E két írás alapján azt szeretném
megmutatni, milyen átfogó értelemben képes
a ricoeuri filozófia számot adni az ítélet
fogalmáról.
Ricoeur az esztétikai és a politikai ítélet
összefüggésérôl szóló elôadás
elsô felében Kantnak az esztétikai ítéletrôl
alkotott nézetét foglalja össze igen tömören.
Számunkra viszont a szöveg második része lesz
érdekes, ahol a szerzô azt vizsgálja, hogy tudja Hannah
Arendt az esztétikai ítélet kantiánus fogalmát
a politikai ítélet fogalmára átvezetni.
Ricoeur elôször is rámutat, hogy az Arendt által
Kantnak tulajdonított politikai filozófia olyan rekonstrukció,
amely legfeljebb implicit módon volt benne az eredeti kanti mûben.
E politikai filozófia elsô elemeként Ricoeur a pluralitás
fogalmát említi, mely szerinte a kanti esztétikából
ismert
kommunikabilitás fogalmának felel meg. A kanti esztétikában
Ricoeur szerint az ízlésítélet puszta szubjektivitásától
az esztétikai ítélet kommunikabilitás révén
megvalósuló egyetemességéig a józan
ész fogalmán keresztül lehet eljutni. A minden emberben
feltételezhetô józan ész támasztja alá
azt a feltételezésünket, hogy az ízlésítéletnek
is mindenki számára közös adottságnak kell
lennie. A józan ész latin gyökerû angol fogalma,
a common sense azt is jelenti ,,közös érzék". Vagyis
a józan ész már eleve feltételezi a közös
érzék fogalmát. Ha pedig a közös józan
ész ilyen elemi eredetû, akkor valóban feltételezhetô
az emberben egy természetes politikai véna, vagyis természetes
érzék a közösség dolgai iránt. A
józan észre vonatkozólag Ricoeur óvatos stílusához
hûen azon töpreng, vajon e fogalomnak ,,nincs-e politikai vonatkozása,
nevezetesen az, hogy egyaránt tekinthetô a közös
élet feltételének és hatásának
is, amely közös élet hozza létre a politikai közösséget".
A common sense fogalmával szemben nem véletlenül használja
Arendt inkább a sensus communis kategóriáját,
mely a közösségi érzék jelentésében
értendô.
A második téma a politikai ítélet
partikularitása,
amely szintén az esztétikai ítélet mintájára
kerül kidolgozásra. Ricoeur utal az ,,ez a rózsa szép"
kanti mondatára. Ez a partikularitás azonban nem áll
ellentétben az egyetemességgel, mert Kant kidolgozta az esztétikai
ítélet példaszerû partikularitását,
ami szintén átemelhetô az ízlésítélet
területérôl az ítéletek más típusaira.
E példaszerûségnek azonban megint a sensus communis
megléte a feltétele, hisz ez teszi lehetôvé,
hogy az egyetemes érvényesség ne puszta szükségszerûségként,
természetes célelvûségként értelmezôdjön.
Ricoeur a politikai ítélet példaszerûsége
kapcsán a francia forradalmat emlegeti, de nyilvánvaló,
hogy Arendt fejében a huszadik század politikai kataklizmái
jártak.
Végül a cselekvô és a szemlélô
ellentéte is az esztétikai dimenzióból vezethetô
le, hisz e kettôsség megegyezik az alkotó és
a befogadó kettôsségével. Ricoeur ezen a ponton
maga is kísérletet tesz annak értelmezésére,
vajon miért részesíti elônyben Arendt a szemlélô
pozícióját a cselekvôéhez viszonyítva.
A magyarázatot ehhez szerinte a remény fogalma adja. Úgy
véli, hogy míg a cselekvô ki van szolgáltatva
a tévedésnek, a szemlélônek eleve a közös
érzékre kell támaszkodnia, és a rá jellemzô
cselekvés eleve a morális értelmezést ígéri.
Ricoeur a kantiánus fogalmak alapján utal arra, hogy a megértéshez
a szemlélônek szimpátiára van szüksége.
Az az emberi igény, hogy (értelmes) szemlélôkké
váljunk, azt jelzi, hogy az emberiségben megvan az igény
a morális megértésre, függetlenül attól,
hogy egyénként, vagyis cselekvôként kit hová
sodor a sorsa. ,,E szimpátiának ezért nem lehet más
oka, mint az emberi fajban meglévô morális beállítottság."[9]
Vagyis a politikai ítélet legfontosabb vonásai
- az érdek nélküliség, a partikularitás
és a kommunikabilitás - egymással is, és az
esztétikai ítélettel is szoros kapcsolatban állnak.
A közös alapot a két dimenzió között
Ricoeur szerint az jelenti, amit Kant Az ítélôerô
kritikájában ,,kibôvítettgondolkodásmódnak"
nevezett (40. §). Egy ilyenfajta gondolkodásmód esélyét
az teremti meg az ember számára, hogy képzelete arra
biztatja, hogy ,,mindenki más szempontjából gondolkodjon".
E kanti és arendti közös, az esztétikai ítéletbôl
levezetett politikai filozófiával kapcsolatban Ricoeurnek
két fenntartása van. Egyrészt a diszpozíció
fogalmának fontosságára hívja föl a figyelmet,
mely egyfajta rejtett teleologikumot sejtet e felfogás mélyén.
A kanti elképzelésnek is szüksége van ugyanis
arra a ,,diszpozícióra", mellyel a természet látta
el az embereket azért, hogy elhivatottá tegye ôket
a kozmopolita állapot elérésére. E diszpozíció
társadalmi léptékû kifejezôdése
a ,,kimûvelt vélemény", mely Kant szerint egyedül
hivatott arra, hogy politikai ítéletet alkosson. Ez a kimûvelt
vélemény képes ugyanis arra, hogy a retrospektív
ítéletet a jövô felé fordítva jövôre
orientálttá tegye. Márpedig e fordulat rejti magában
a szemlélô tevékenységében testet öltô
reményt.
Ricoeur második kritikája arra vonatkozik, hogy a szemlélô
nézôpontjának abszolutizálása is nyilvánvaló
veszélyeket rejt magában. Ilyen veszély például
az, hogy a hosszú távú megfontolásokkal dolgozó
szemlélô nézôpontjából akár
egy háború is értelmet nyerhet, míg a konkrét
cselekvô számára mindig evidens marad elfogadhatatlansága.
Ricoeur szerint ezt a konfliktust - mely kiiktathatatlan pusztán
a kibôvített gondolkodásmód révén
- úgy oldhatjuk fel, ha elfogadjuk azt a kanti sémát,
amely szerint a jog filozófiája a természetes finalitást
leképzô diszpozíció és egy jog által
uralt állam morális követelményének kettôssége
között közvetít. Erre ugyanis szerinte a gyakorlati
ítéletek alapját adó reflektív ítélet
egyedül nem képes.
Úgy tûnik tehát, hogy végsô kritikájában
Ricoeur elutasítja azt a felfogást, amely kitüntetett
szerepet tulajdonít az ítélet fogalmának. Mintha
az ítélet egyediségét kevésnek tartaná,
és ezért látná szükségesnek az
intézményesíthetô jogszerûséget.
De ahhoz, hogy lássuk, nem puszta elutasításról
van itt szó, érdemes alaposabban is szemügyre venni,
mit is ért ô maga a jog filozófiáján.
Ahogy Az ítéletalkotás aktusa címû szövegébôl
kiderül, Ricoeur inkább csak tovább tágítja
az ítélet fogalmát, hogy tárgyalni tudja e
címszó alatt a gyakorlat egy másik dimenzióját
is, amit hagyományosan jogi cselekvésnek, és azon
belül is bírói ítélkezésnek nevezünk.
Nála tehát nem arról van szó, hogy a személyes
természetû esztétikai és politikai ítéletet
felváltaná a személytelen, intézményesült
jogi ítélet. Inkább az a célja, hogy a jogi
ítélet fogalmát is a fentebb jellemzett fogalmi keretben
tudja tárgyalni. Az is igaz, hogy a személyes és intézményes
hagyományos dichotómiáját is megpróbálja
e mozdulattal kiküszöbölni, s ezzel persze az intézményesülésre
kevésbé alkalmas esztétikai és politikai ítélet
fölött is bizonyos tekintetben kritikát gyakorol.
Ricoeur az ítéletalkotás aktusának fenomenológiai
leírását azzal kezdi, hogy két perspektívát
különböztet meg: e cselekvés rövid távú
és hosszú távú célja között
tesz különbséget. Úgy véli, míg az
ítéletalkotás rövid távú célja
a bizonytalanság felszámolása, a hosszú távú
cél nem lehet kevesebb, mint a köz békéjéhez
való hozzájárulás. De miben áll e két
cél közötti különbségtétel?
,,Az ítéletalkotás döntés" - állítja
Ricoeur. Ez a meghatározás, mely kifejezetten a bírói
ítéletalkotásra vonatkozik (ahol az ítéletalkotás
a ,,bíró által hozott hivatalos döntés"),
ismét az ítéletalkotás általános
fogalmából indul ki. Igen érdekes leírását
adja az ítéletalkotás fokozatainak a puszta szubjektív
véleményformálástól a hierarchiát
képezô értékelésen át a szubjektív
és objektív elembôl összeálló döntésig
(ahol a döntés egy objektív érték melletti
szubjektív elkötelezettségként jelenik meg),
s végül az értelem és akarat egységeként
leírt választásig. E sor egyre határozottabb
karakterjegyek alapján határozza meg a döntést,
s az utolsó fokozatba azt a típust sorolja, amelynek eredményeként
az egyén állást foglal.
E legszigorúbb értelmû döntéstípusba
sorolható a jogi döntés is. Ahhoz, hogy felhatalmazott
vagy kompetens döntésnek minôsüljön, olyan
intézményes feltételeknek kell eleget tennie, mint
az írott törvények megléte, az intézményi
keretek felállítása (bíróságok,
fellebbviteli fórumok stb.), megfelelôen képzett felelôs
döntésre felhatalmazott személyek megléte és
egy meghatározott cselekvési sor, eljárási
rend, a tárgyalás folyamatában. A tárgyalási
folyamat célja egy olyan végpont elérése, ahol
kimondható a végsô, hivatalos döntés, vagyis
az, hogy mit tekint ezentúl védelmezendônek a közhatalom.
E tekintetben a jogi ítélet eredménye a bizonytalanság
felszámolása, egy sokszereplôs dráma lezárása.
Érdekes, hogy az ítéletrôl alkotott hagyományos
elképzeléseknek megfelelôen Ricoeur is a sakkjátékhoz
hasonlítja e döntési folyamatot: ,,A tárgyalás
ugyanazt jelenti a jog vonatkozásában, mint egy sakkjátszma
a sakk szabályaihoz viszonyítva. Az ítéletalkotás
aktusa egyetlen cselekvésben, az adott egyedi helyzetre vonatkoztatva
mondja ki a törvényt."
Ennek az egyedire való alkalmazásnak azonban van egy
olyan eleme, amely megzavarja a képet. Az a tény ugyanis,
hogy - szemben a legtöbb sakkjátszmával - a jogesetekben
általában nincs tiszta megfelelés az egyes eset és
valamely elôre lefektetett norma között. Bár e különbséget
Ricoeur nem fejti ki, világos, hogy mibôl fakad ez az eltérés.
Ugyanis a sakkjátéknál egy olyan mesterséges
helyzetrôl van szó, amit kizárólag az elôzôleg
már létezô szabályok hívtak életre,
tettek lehetôvé, a jogeset azonban a jogszabályoktól
független léttel bír, a lényegét adó
konfliktus nincs ezek által meghatározva. Ezért a
bírónak a tárgyalás folyamán kell hozzáigazítani
egy nem szabályozott helyzetet egy szabályrendszerhez, vagyis
- ahogy Ricoeur mondja - kell ,,szabályt keresni egy új esetre".
Tehát a jog nem pusztán elôre lefektetett szabályok
halmaza, a bíró munkája a tárgyalás
folyamán is részét képezi, s ugyancsak a jog
részévé válik a döntés maga is,
mivel precedenst teremt. A jogi ítélet jelentése ezért
nem pusztán visszatekintô természetû, hanem igen
fontos elôrehatása is van.
A következô momentum, amelyet Ricoeur kiemel, a logikai
ítélethez közelíti az ítélet aktusát.
Úgy véli, ,,az ítéletalkotás aktusa
tevékenységi szférák elválasztásából
áll, az egyik fél követeléseinek a másik
követeléseitôl való elhatárolásából,
és végül az igazságtalan elosztás kiigazításából..."
Ez az ítéletet lehetôvé tevô logikai igényû
szétválasztás jól látszik a német
Urteil
szó etimológiáján, ahol a Teil
szóelem
részt jelent. Az ítéletfogalom jelentésének
ez a vonatkozása egybeesik a római jog
suum cuique tribuere
fogalmával, valamint a kantiánus jogfilozófiával,
melynek kiindulópontja az enyém és a tiéd elkülönítése,
szétválasztása.
Mindeddig azonban csupán az ítélet rövid
távú vonatkozásait vettük szemügyre. Még
nem esett tehát szó e cselekedet hosszú távú
szándékolt hatásáról. Hogy mi lehet
a hosszú távú cél, azt Ricoeur a tárgyalásnak
konfliktusként való értelmezése segítségével
közelíti meg. A véleménykülönbségek,
viták, perlekedések mögött összeütközés
van, s a konfliktus mögött az erôszak fenyeget. Vagyis
a bíráskodás tulajdonképpen a konfliktus más
formába való öltöztetése annak érdekében,
hogy társadalmi szinten kezelhetôvé váljon.
Ha a társadalom képes bírósági tárgyalás
formáját adni konfliktusainak, akkor azzal kifejezi azt,
hogy az erôszakkal szemben elônyben részesíti
a beszédet, a beszélgetést. Itt tehát Ricoeur
elfogadja az Arendt által adott ítéletértelmezést,
amely szerint a beszélgetés az a kategória, melyet
a szemlélô politikai ítélete legfontosabb jegyének
tarthatunk.
A kép azonban igazából nem ilyen szép.
A bíráskodás mindig megôriz magában egy
bizonyos fokú hasonlóságot a bosszúval,[10]
"
s ez nem jó. Hiszen a hosszú távú cél
a társadalmi szintû béke, amelynek fontos feltétele,
hogy a perben állók mindegyike biztos lehessen abban, hogy
valóban igazságot szolgáltatnak nekik. A jogi procedúrák
kiinduló- és végpontja a ,,kölcsönös
elismerés" kell hogy legyen. Ez nem jelent megbékélést,
fôleg nem szeretetet vagy megbocsátást. Ez utóbbiak
ugyanis nem jogi fogalmak. Az elismerés feltétele az, hogy
a vesztes se érezze magát bosszú áldozatának,
vagyis ne hihesse azt, hogy ügyét nem hallgatták meg,
és nem kapta meg azt, ami neki jár. Ugyanez a kikötés
vonatkozik a gyôztesre is.
Egy ilyenfajta jogfogalom azonban túlmegy a kantiánus,
rawlsiánus eljárási igazságosságkövetelményen.
Nem elégszik meg a társadalom azon víziójával,
amely szerint az pusztán részesedések elosztásának
intézménye. A Ricoeur által elfogadhatónak
ítélt társadalomképnek ezen kívül
ugyanis része a társadalmi együttmûködés
modellje is. Nem tagadja a Rawls által vázolt társadalomképet,
csak kiegészíti azt. Úgy véli, az elosztás
révén az együttmûködést kell elômozdítani.
S itt bekapcsolja gondolatmenetébe a klasszikus társadalomelmélet
közjófogalmát. Ricoeur szerint szükség van
arra, hogy az értékekben is osztozzanak. Vagyis, saját
szavaival ,,a közösségelvû dimenzió" bekapcsolására
van szükség, mert ennek kell alátámasztania a
tisztán eljárási dimenziót. A részesedés
fogalma alkalmas mindkét szint megjelenítésére.
Egyrészt a jog célja mindenki számára biztosítani
a maga részesedését - itt a részesedés
az, ami elválasztja az egyéneket. Ám a részesedés
másik értelme szerint ugyanez a fogalom jelenti azt is, hogy
részesedünk a társadalom életébôl,
felvállaljuk a magunk részét abban.
Ricoeur gondolatmenetének befejezése szerint az ítéletalkotás
aktusa révén az ítélethozónak a részesedés
e kétféle jelentésének harmóniáját,
együttmûködését kell megpróbálnia
elérni. Az ítélet rövid távú eredményeként
a döntés szétválasztja a vitapartnereket, véget
vet a bizonytalanságnak. Hosszú távú hatása
azonban az kellene hogy legyen, hogy a gyôztes és a vesztes
egyaránt felismerje, mindketten ugyanannak az együttmûködô
társadalomnak a tagjai.
Ricoeur tehát továbbvitte azt az analógiát,
melyet Arendt az esztétikai és a politikai ítélet
között tételezett és ezt kiterjesztette a jogi
ítéletre is. Megmutatta, hogy mindhárom ítéletforma
mögött az egyéni érdektôl való elvonatkoztatás
emberi képessége áll, ez teszi lehetôvé
az igazságosság érzetét, és ez adja
a reményt, hogy a gyakorlatban is elôbbre lehet lépni.
Ugyanakkor Ricoeur azt is világossá tette, hogy az egyedi
ítélet sem tekinthetô puszta szubjektivizmusnak, mivel
például a jogi ítélet egyik legfontosabb kritériuma
azon formai jegyeknek a megléte, melyek meghozatalának körülményeit
szabályozzák. Ám Ricoeur igazságosságfogalma
nem tekinthetô pusztán procedurális igazságfogalomnak,
mivel a kanti esztétikai ítélet mintájára
maga az emberi esendôség, és a hozzá kapcsolódó
tragikus karakterjegy is eleve kiemeli a partikularizmus világából.
Vagyis szerinte az ítélet fogalma egyetemes érvényességének
két feltétele az intézményesülés
és az ennek keretei között is megôrzött egyéni
döntéshozatal képessége.
IV.
Ricoeur maga is többször hivatkozik arra a heideggeriánus
hagyományra, amely az ítélet fogalmának, tágabban
a gyakorlati filozófiának huszadik századi rehabilitációjában
kulcsszerepet játszik. Láthattuk, Arendt is ehhez az iskolához
számítandó: személyes kapcsolata Heideggerrel
alapvetôen meghatározta filozófiai tájékozódását
is. Ugyanennek az iskolának egy másik változatát
képviseli az egzisztenciálontológiát hermeneutikává
szelídítô Gadamer is. Gadamer filozófiai érdeklôdése
szorosan kapcsolódik az általunk e cikkben érintett
filozófiai problémához, az ítélet kérdéséhez.
Az emberi megértés történeti meghatározottságát
hangsúlyozó elméletében a rész és
az egész, az egyedi és az általános feszültsége
érdekli, vagyis az a probléma, amellyel az egyén minden
ítélethozatal kapcsán szembesül: a partikuláris
helyzetben kellene helyesen, tehát az igazságnak megfelelôen
döntenie. Gadamer számára az emberi lény feltételezett
kettôssége, hogy olyan partikuláris létezô,
aki végletesen ki van szolgáltatva életkörülményeinek,
másrészt, hogy létezése végül is
mégis részesülhet egy nála sokkalta tágasabb
igazságból, alapvetôen fontossá teszi az egyszeri
helyzettel való szembenézés kérdését,
vagyis az ítélet fogalmát. Ezt bizonyítja hogy
az
Igazság és módszer elsô részének
nagyívû történeti visszapillantásában
az ítélet fogalmával külön alfejezetben
foglalkozik. Ugyancsak erre utal az is, hogy Gadamer a hermeneutikai tapasztalat
elméletének alapvonalait rajzolva, az egyes és az
általános viszonyának alapproblémájával,
tudniillik az alkalmazás kérdésével szembesül,
majd ezt követôen Arisztotelész fronézis fogalmával,
végül a jogi hermeneutika példaszerû jelentôségével
foglalkozik.
Gadamer filozófiai felfogásának felvázolására
a következô eljárást választottam. Elôször
az ítélôerô fogalmáról szóló
fejezetet rekonstruálom, majd egy másik Gadamer írásra
térek át, ahol Gadamer a gyakorlati filozófia kérdéskörét
emeli ismét az érdeklôdés homlokterébe.
A szerzô, kicsit ellentmondásosan azzal indítja
az ítélôerôrôl szóló fejezetet,
hogy a ,,józan emberi értelemként" értett sensus
communis 18. századi német történetének
(jelesül elsekélyesedésének, kiüresedésének,
politikátlanításának) eredménye az,
hogy e fogalom olyan szorosan összekapcsolódik a judícium
fogalmával. A judícium értelme e diskurzus szerint
a helyes állásfoglalás, a megtanultak helyes alkalmazása
tényleges élethelyzetekben, ráadásul a ráció
igénybevétele nélkül, egyfajta érzelem
vagy az ízlés révén. Gadamer elfogadja Kant
alapvetô meghatározását, amely szerint az ítélôerô
egy különösnek az általános alá foglalását
hajtja végre. Nyilvánvaló, hogy az egyedinek egy általános
alá való sorolására a jogalkalmazás
adja a legkézenfekvôbb példát, amennyiben ez
sem áll másból, mint egy konkrét tényállásnak
a jogszabály alá sorolásából. És
ahogy a paradigmatikus jogalkalmazási példában, az
ítélet mûködése során általában
is az okozza a legnagyobb nehézséget, hogy e besorolás
nem végezhetô el egy puszta logikai mûvelet segítségével.
Nincs ugyanis olyan, gyakorlatilag is alkalmazható elv, amely e
besorolás eljárását szabályozná,
és ahhoz megfelelôen objektív mércét
biztosítana. Hiszen amennyiben lenne ilyen elv, akkor annak az alkalmazása
vetne fel hasonló problémát, és így
végtelen regresszushoz jutnánk.[11]
Az ítélôerôt ,,ezért nem lehet általánosságban
tanítani, hanem csak esetrôl esetre lehet gyakorolni, s ezért
inkább olyasféle képesség, mint az érzékek...
megtanulhatatlan, mert a szabályok alkalmazását semmiféle
fogalmi demonstráció sem képes irányítani."[12]
Gadamer szerint a német felvilágosodás a felelôs
azért, hogy a sensus communis fogalma ,,esztétikai fordulatot"
vett. Baumgartent és Kantot említi név szerint, mint
akik az egyes immanens megítélésével a judícium
fogalmának szubjektivizálódását és
relativizálódását elôkészítették.
Az esztétika konszenzuális alapra helyezésével
elvész az ítélet tartalmi meghatározottsága,
természetes, naturális jellege. E tartalom társadalmi-politikai
vonatkozását illetôen úgy határozza meg
a közös érzéket, az ítélet alapját,
mint ,,a polgári-erkölcsi lét egyik mozzanatát"
- például Shaftesbury és Vico elméletében.
Kantnál azonban arról van szó, hogy az erkölcsfilozófia
nem alapítható semmiféle erkölcsi érzékre,
mert a morális parancs univerzális igénye nem tûri
meg a másokra irányuló reflexiót. Kant kiemeli
az erkölcsi érzék mûvelését az erkölcsfilozófiából,
ahogy Kelsen kiemeli a metajurisztikusnak nevezett tételeket saját
jogelméletébôl. A gyakorlati filozófia területeit
felszabdalta, s az ítélet átfogó fogalma helyett
funkcionális ítélôerô-fogalmaknak készíti
elô a terepet. Bár kétségtelen, hogy igen invenciózusan
írta le az esztétikai ítélôerô
példaszerû érvényességét, igazából
elszegényítette az ítélôerô fogalmát
azáltal, hogy számos területét feladta, és
ízlésítéletként alapította újra.
Gadamer már ebben a fejezetben utal arra a meggyôzôdésére,
hogy ,,a közös érzék fogalmának a széprôl
alkotott ítéletre való korlátozása"
révén a közös érzék eredeti igazságigénye
sem lesz tovább tartható. Vagyis elvész az ítélet
természetjogi alapozottsága.
Mint látható, Arendthez hasonlóan Gadamer is úgy
véli, hogy a kanti gyakorlati filozófiából
leginkább az esztétikai ítélet fogalma védhetô
- még akkor is, hogyha a probléma épp az, hogy a fogalom
egésze esett az esztétizálódás áldozatává.
Míg Arendt a kanti esztétikai ítélet konstrukcióját
a politikai ítélet fogalmára vetítette rá,
addig Gadamer Egy filozófiai etika lehetôsége címû
írásában a morálfilozófia modelljét
kívánja az esztétikai ítélet mintájára
újragondolni. A kanti etika legfôbb problémáját
abban látja, hogy elválasztotta egymástól a
gyakorlatot és az elméletet, holott ez Gadamer szerint morális
kérdésekben nem megoldható. Az elválasztás
kivihetetlenségének végsô oka az, hogy egy filozófiai
etika gyakorlattól függetleníthetô elméleti
kidolgozása mindig kérdéses marad, s ebbôl következôleg
,,az etikai meg-nem-határozottságának csak egy olyan
filozófiai etika felelhet meg, mely nemcsak hogy tud saját
kérdésességérôl, de e kérdésességét
teszi alapvetô tárgyává".[13]
Gadamer úgy ítéli meg, hogy az ítélôképességet,
és szélesebb értelemben magát a sensus communist
is helyesebb valamifajta képesség, illetve érzéki-érzelmi
ráhangolódás helyett egyfajta igazságkritériumként
elképzelni, vagyis mint valami olyasmit, ami tartalmilag tudja meghatározni
a helyest és a helytelent. Ebben az írásában
Gadamer Kantnak egy olyan megjegyzését eleveníti föl,
amely szerint létezik az egyéni morális tudást
megelôzôen egy ,,közös morális racionális
tudás".[14]
Ez az elôzetes és közösen osztott tudásforma
a józan ész, a common sense, s ez teszi lehetôvé
a morális kérdések megítélését
az ember számára.
Gadamer az ítélet fogalmát a tapasztalat és
az észlelés területére egyaránt érvényesnek
tartja. A kereszténységre hivatkozik, amely szerint a tapasztalás
és az észlelés egybeesik. Amellett érvel, hogy
az ,,etikai választás" az elméleti tudáson
kívül fekszik, mert ,,a világossággal, az élességgel"
(e fogalmak nyilvánvalóan az észlelés tökéletességére
vonatkoznak), és ,,a lelkiismeret próbatételével
kapcsolatos kérdés" (a meghatározás e része
az önreflexióra képes racionális elemre utal).
De hogy miért tartja az etikán belül is kulcskérdésnek
a választás problémáját, azt Gadamer
két metaetikai álláspont ütköztetésével
körvonalazza.
Az egyik álláspontot nevezzük ,,szituációs
etikának", a másikat pedig Gadamer elnevezésével
,,törvényen alapuló etikának". A második
típusra egyértelmûen Kant a példa, míg
az elsô típushoz Gadamer két kortársának
nevét adja meg.[15]
De a szöveg egy nem is olyan távoli pontján Hegel neve
is elôbukkan. Hegel sok tekintetben valóban tekinthetô
Kant ellenpólusának is. Mintha Gadamer saját mondandója
is ebbe az irányba mutatna, amikor a szerzô kicsit retorikusan
a következôképp kérdez: ,,Nincs-e Hegelnek igaza,
amikor úgy látja, az etikai élet lényege a
szokásokban keresendô az imperatívuszok etikájának
belsô kényszere helyett, vagyis amikor a család, a
polgári társadalom és az állam nagy objektivációiban
testet öltô morális rend szubsztanciájában
látja az etika lényegét?"[16]
De talán nem a példák az elsôdlegesek, hanem
a két etikatípus megkülönböztetése.
Gadamer úgy látja, az, hogy Kant az etika alapjaként
a kötelesség fogalmát határozta meg, kivételes
helyzetekben valóban jó szolgálatot tesz. Ezen körülmények
között valóban helyes választásokhoz vezethet.
Hiszen ilyenkor valóban a kötelesség teljesítése
lehet az egyetlen szalmaszál, amibe az ember kapaszkodhat. Csakhogy
ilyen esetekben nem valamilyen pozitív terv végrehajtásáról
van szó, hanem csak az etikai minimum biztosításáról.
Ezzel szemben a szituációs etika olyan köznapi és
közönséges helyzetekrôl szól általában,
melyeknek a megoldása nem írható le kötelességteljesítésként.
Ilyenkor az etikai követelmény nem fogalmazható meg
parancsként. A helyzetre nem tudunk pusztán a kötelességünkre
vonatkozó válasz megadásával felelni. Vagyis
nem tiltó etikára van szükségünk, hanem
olyanra, amely a helyzet gazdagabbá tételéhez tud
hozzájárulni. Gadamer az irgalmas szamaritánus példáját
hozza föl, ,,aki meghallja a helyzetbôl kihangzó szeretetparancsot
és engedelmeskedik is neki". Tehát nem egy külsô,
a helyzettôl idegen, elôre meghatározott hangról
van szó, hanem a helyzetbôl kihangzó szólításról.
Az irgalmas szamaritánus ugyanis nem valamilyen meglévô
etikai szabályt alkalmazott a konkrét esetre, hisz a szeretetnek
nincsenek szabályai. Az etikában nem képzelhetô
el olyan norma, amely arra szólít fel valakit, hogy szeresse
embertársát. Ez az igény ugyanis aligha univerzalizálható.
De vonatkoztassunk el a szamaritánus által gyakorolt konkrét
erénytôl. Mit akar mondani Gadamer a szamaritánus példájával?
Úgy tûnik, az etikában nem tartja kielégítônek
,,a kötelesség teljesítéseként végrehajtott
jó cselekedet" elvét, és helyére az antik és
keresztény hagyományokra támaszkodó erényetikát
helyezné.
Miután röviden kitér néhány nevezetes
kortársa vonatkozó etikai rendszerére - például
Hartmann és Max Scheler nevét említhetjük -,
Gadamer a gyakorlati filozófia arisztoteliánus paradigmájához
tér vissza. Interpretációja szerint Arisztotelész
egy olyan filozófiai etikát dolgozott ki, amely közvetlen
elôdei (Szókratész és Platón) intellektualizmusát
úgy tudta korrigálni, hogy közben nem adta föl
alapvetô igazságaikat. Mûködésének
eredményeképp új megvilágításba
került az erény és a tudás közti viszony.
Míg elôzôleg az erény semmivel nem volt több,
mint egy bizonyosfajta tudásforma, Arisztotelész világossá
tette, hogy nem arról van szó, hogy a tudás határozza
meg az erényt, inkább az erény (vagyis a követett
életmód) hat ki a tudásra.[17]
A késôbbiekbôl kiderül, Gadamer szerint Arisztotelész
a fentebb említett szituációs etika legtipikusabb
képviselôje. E szerzô ugyanis ,,inkább az egyéni
döntés... jelenbeli, gyakorlati és társadalmi
meghatározottságára összpontosított".[18]
Ha pedig ô ennek a praktikus gondolkodásmódnak a képviselôje,
akkor az is rögtön világosabbá válik, hogy
itt nem valamilyen szubjektivista, relativista vagy intuicionista felfogásról
van szó. Bár valóban az egyénre bízza
a döntést - mivel képesnek tartja annak felismerésére,
hogy ,,mi a helyes" -, nem egy puszta autonóm döntést
hirdetô etikáról van szó (vagyis nem tekinti
az egyes döntéseket diszkrét entitásoknak, hanem
úgy fogja fel ôket, mint amelyek egymással kölcsönös
összefüggésben állnak, és ezért a
pillanatnyi benyomásoknál alaposabb megfontolást igényelnek).
Az erény fogalma révén valójában az
egyén egész élete a döntési folyamat részévé
válik, nem kognitíve, hanem szokásszerûen. S
az egyén életével együtt a döntés
perspektívájába belekerül az egész közösség
élete és az egyén végsô céljai
is. Az egyéni döntésben továbbá mindig
benne vannak bizonyos hagyományos-intézményes elemek
is, s ezért mondhatja Gadamer azt is, hogy a helyes gyakorlati választás
révén az egyén a helyzetnek azt a megoldását
találja meg, amely ,,épp ahhoz tartozik". A döntésben
,,közvetítés jön létre a logos és
az ethos, a tudás szubjektivitása és a lét
szubsztancialitása között".[19]
E gondolatmenetben persze talán több van Gadamer saját
etikai alapállásából, mint az eredeti arisztotelészi
elképzelésbôl, ám a két álláspont
között szempontunkból nincs nagy távolság.
Gadamer különösen nagy hangsúlyt látszik fektetni
az etika szokássá vált (vagyis már-már
öntudatlan, csupán a létmódból fakadó)
természetére, valamint az etika gyakorlati oldala és
identitásunk alapja közt fennálló kapcsolatra.
E szempontok hegeliánus örökségnek tûnnek
a gadameri rendszerben. Joachim Ritter, aki együtt tárgyalja
Hegel és Arisztotelész politikai filozófiáját,
oly módon jellemzi Hegel gondolkodását, mint ahogy
Gadamer beszél Arisztotelészrôl. Tekintsük csak
a következô Ritter idézetet: ,,Az »ethos«
és a »nomos« a lakozásnak és az élésnek
azok a normái, melyek a szokáson és a hagyományon
alapulnak, az igazságos magatartás mércéjével
és az általuk feltételezett cselekvéssel együtt.
...az egyén... az etikai normák és intézmények
létezô világában áll, ahol cselekvése
és élete úgy valósul meg, hogy az ethos egyetemes
formájához közelít a nevelés révén."[20]
Valami hasonlót fogalmaz meg Gadamer a következôképpen:
,,az etikai gyakorlat, mely annyival inkább függ létünktôl
mint kifejezett tudatunktól (eidos), folyamatosan teremt minket
annak, amik vagyunk (és nem annak, aminek tudjuk magunkat)... cselekvésünk
a polisz horizontjába illeszkedik... Az etika mint a politika része
mutatkozik meg."[21]
Hegel mellett meg kell említenünk Heidegger valószínûsíthetô
befolyását is. Erre utalnak az Arendttel vonható párhuzamok,
például a (nem a szereteten alapuló) barátság
fogalmára fektetett hangsúly, mely mindkettôjük
filozófiájában helyet kap. E barátságról
beszél Arendt például Lessingrôl adott elemzésében,[22]
"
míg Gadamer a következôképp gondolkodik e témáról:
,,Az arisztotelészi gyakorlati gondolkodás központi
témája a nem szeretô barátságként
értett barátság." Nem tekinthetô pusztán
véletlennek, hogy mind Gadamer, mind pedig Arendt (akik egyébként
filozófiai és politikai ízlésük tekintetében
is elég távol álltak egymástól) hûségesek
maradtak a heideggeri örökséghez, fôleg, ha tekintetbe
vesszük, hogy a húszas években Heidegger milyen alapos
elemzésnek vetette alá a polisz keretei között
zajló gyakorlati élet arisztotelészi fenomenológiáját.
Gadamernek az arisztotelészi gyakorlati filozófiáról
szóló rekonstrukciója stílszerûen azzal
a kérdéssel zárul, hogy milyen kapcsolatban áll
a szituációs etika, vagyis az emberi meghatározottságok
etikája, a nevelés eszméjével. Mert ,,az alapvetô
emberi kondicionáltság elsôsorban a nevelés
vonatkozásában válik kinyilvánítottá".[23]
Hogy a nevelésnek az esztétikai és erkölcsi ítélethez
fûzôdô kapcsolata már a klasszikus hagyományban
is benne volt, arra Gadamer azzal is utalt, hogy a humanista vezérfogalmak
közé felvette a Bildung (képzés) fogalmát
is. Ugyancsak világosan látszik e kapcsolat nevelés
és etika között a klasszikus német filozófiában,
elég, ha csak Schiller görögös és kantiánus
esszéjére gondolunk.[24]
Nem csoda hát, ha az ítélet fogalmának huszadik
századi reneszánszában is fontos szerepet tölt
be a nevelés kérdése.
V.
Áttekintésünk utolsó részében
Michael Oakeshott egyik tanulmányára térünk ki,
amelyben a szerzô azt vizsgálta, hogyan jelenik meg az ítélet
kérdése a nevelés problémakörében.
Úgy tûnik, Oakeshott dolgozata jó példáját
adja egyrészt annak, hogy a gyakorlati filozófia átfogóan
tudja tárgyalni az ember hétköznapi életének
filozófiai dilemmáit anélkül, hogy szegmentálná
annak különbözô vonatkozásait, másrészt
pedig annak, hogy téves az a feltételezés, amely szerint
az ítélet pusztán kognitív megismerési
képesség lenne. A következôkben tehát arra
keressük a választ, pontosan hogy határozza meg Oakeshott
az ítélet szerepét és mivel magyarázza
a nevelésben és tágabban az emberi életben
betöltött szerepét.
Oakeshott a huszadik századi gyakorlati filozofálás
egy másik útját járja, eltérôen
a német hagyományokba beleszületett szerzôinktôl.[25]
Ellenfelei Oakeshottot túlságosan is az angol gentleman megtestesítôjeként
emlegették. A kérdés az, vajon ez a hagyomány
hogyan kapcsolható az arisztoteliánus paradigmához.
Filozófiailag Oakeshott nyilván a brit common sense típusú
gondolkodásmód örököse, s a brit hagyományban
e gondolkodásmód például Shaftesbury vagy akár
Hume esetében is épp a mûvelt gentleman eszményéhez
kötôdik. Ám ez a brit hagyomány egyáltalán
nem esik messze a gyakorlati filozofálás kontinentális
hagyományától. Oakeshott már elsô könyvében
kinyilvánítja, hogy a hegeli örökség folytatója,
és mint láttuk, a hegeliánus örökség
a gyakorlati filozófiát felszabdaló kantiánus
hatás ellenében értelmezendô. De nemcsak Hegel
révén kapcsolódik a fenti szerzôk által
megtestesített tradícióhoz. Monográfusa szerint
Oakeshott nyilvánvalóan kötôdött ,,egy erôsen
antikarteziánus hagyományhoz... melyet Heidegger, Ryle és
Wittgenstein neve fémjelez. Gondolkodásmódját
minden ízében meghatározza a humanisztikus látásmód
és az antiesszencializmus".[26]
Heideggerrel akár személyesen is találkozhatott és
hallgathatta Marburgban, Ryle a barátja volt, és filozofálási
módja sok tekintetben emlékeztet cambridge-i kollégájának,
Wittgensteinnek bölcseleti modorára.
De mint látni fogjuk, nincs arra szükség, hogy külön
is indokoljuk, miért tárgyaljuk együtt Oakeshottot olyan
szerzôkkel, mint Arendt, Ricoeur vagy Gadamer. Az általunk
kiválasztott Tanulás és tanítás címû
esszéje ugyanis az ítélet fogalmát állítja
a középpontba, amellett sorakoztatva fel érveket, hogy
a tanulás mint gyakorlati tevékenység miért
tekintendô többnek, mint egyszerû információfelhalmozásnak,
és mennyiben alkotja részét a megítélés
képességének elsajátítása és
továbbadása.
A tanulmány elején Oakeshott megpróbálja
meghatározni tárgyát, az ítélet fogalmát.
Hamarosan beismeri azonban, hogy kielégítô meghatározást
nem tud adni, csupán arra képes, hogy megközelítse
azt. Polányira utalva az ítéletet ,,a tudás
hallgatólagos vagy kimondatlan összetevôjének"
nevezi, amely ,,állítások formájában
nem határozható meg". Nem más ugyanis, mint ,,a tudás
azon eleme, mely nem jelenik meg szabályok formájában".[27]
Már ez a logikailag nem különösebben elegáns
meghatározásféle is világossá teszi,
Oakeshott Gadamerhez hasonló módon közelít az
ítélethez. Ugyancsak ismerôs lesz a fentiek alapján
az az erôfeszítése, amely arra irányul, hogy
az ítéletalkotás racionális vonásait
lássuk hangsúlyosabbnak. Ez az arisztoteliánus-tomista
törekvés ugyanis a szkepticizmus és a szentimentalizmus
eredményeként, valamint nem utolsósorban Kant hatására
átadta helyét egy olyan ítéletfogalomnak, amely
az ízlésítélet modelljét általánosította
az ítéletek minden típusára.
Óvatos meghatározását ezek után
egy negatív körülírással folytatja: a tények,
a szabályok és egyáltalán az információk,
nem képesek megtanítani bennünket olyan dolgokra, amelyeket
csak az ítéletalkotás képességének
elsajátítása révén tanulhatunk meg -
idetartozik ,,a tevékenység, az alkotás, a megértés
és a magyarázat képessége". Oakeshott itt is
a tomista felosztásra utal (cselekvés és készítés),
s egy olyan tudásfogalommal operál, amely nem pusztán
kognitív tevékenységként, hanem dinamikájában,
tényleges cselekvésként tételezi a tudást.
Ezután Oakeshott is rátér az ítélet
szituációhoz kötött természetére,
ami csakugyan nagyon jellemzô az egész hagyományra.
Úgy látja, az ítéletet úgy kell elképzelnünk,
mint egy segítô kezet, mely megmutatja, merre haladjunk tovább
egy nyílt téren, amelyet tények, szabályok
és elvek vesznek körül, de nem határoznak meg.
Mint írja, az ítélet ,,képes arra, hogy keresztül
vezessen bennünket olyan széles nyitott tereken, melyek minden
olyan képesség alkalmazása során elénk
tárulnak, amelyek nincsenek szabályok révén
teljes mértékben meghatározva".[28]
""
Oakeshott szerint e képesség nem korlátozódik
a gyakorlati képességekre. Nem fogadja el ugyanis a tudás
olyan típusú felosztását, amely szembeállítja
egymással és megkülönbözteti egymástól
a magasabb szintû racionális tudást, amely olyan tényszerû
információkból állna, melyek elszakadtak gyakorlati
közegüktôl, valamint a gyakorlati tudást, amelynek
nincs tényszerû ismeretalapja.
A továbbiakban az ítélet fogalmát az interperszonális
kapcsolatok vonatkozásában tárgyalja. Úgy véli,
az emberek közti eligazodás során sem lehetünk
meg azon képesség nélkül, hogy gyakorlati ítéleteket
tudunk alkotni. Éppúgy igaz ez az intézményesült
emberi kapcsolatokra, mint a teljességgel informális viszonyokra
is. Úgy ítéli meg, e kapcsolatok legfontosabb jellemzôje
az, hogy nem írhatók le algoritmikusan, valamely szabálynak
megfeleltetve: ,,A morális és jogi szabályok, melyek
állítások formájában határozzák
meg az elismert jogokat és kötelességeket, és
a prudenciális maximák, melyek e szabályoknak valamilyen
fokú rugalmasságot biztosítanak, csak töredék
részét képezik annak a tudásnak, mely a civilizált
élet élésére való alkalmasságban
összpontosul."[29]
Ugyanúgy, mint Gadamernél, itt is a szabályalapú
és a döntésalapú etika megkülönböztetésérôl
van szó. A kantiánus paradigma áll szemben az arisztoteliánussal.[30]
Nem lehet kétséges, hogy azok a morális és
jogi szabályok, melyek jogainkat és kötelességeinket
határozzák meg, valamint szokás szerinti alkalmazásuk
stratégiái nélkülözhetetlenek a gyakorlati
életben. Oakeshott csupán arra céloz, hogy ezek nem
tudják teljességében meghatározni egy kiegyensúlyozott
és civilizált élet szubsztanciáját.
A szerzô ezen a ponton az esztétikai ítélet
Kant által kidolgozott modelljéhez fordul, a példa
fogalmának kedvéért. A példa jelentôségét
az adja, hogy e területen a normák nem képesek mindent
lefedni. A példa akkor válik mintaadóvá, amikor
a norma e funkciót már nem tudja betölteni. Oakeshott
szerint nemcsak a zseni képes arra, hogy példát adjon:
,,minden egyes példának... stílusa, saját idiómája
van."[31]
Minden példa önálló jelentôségre
tud szert tenni, ezért állíthatjuk, hogy az ítélôerô
egyfajta mindenkiben fellelhetô közös érzékként
mûködik. Az egyéniséget, az egyén saját
identitását is ez építi fel. ,,Ha nem vagyunk
figyelemmel egy ember stílusára, akkor cselekedetei és
megnyilvánulásai jelentésének háromnegyedét
nem érthetjük meg."[32]
Vagyis a cselekvésnek nem csupán egy transzcendens mércéje
van, mint Kantnál, hanem kinek-kinek van egy saját, csak
rá jellemzô mércéje, tudniillik saját
egyéni stílusa: kijelentéseinek és cselekedeteinek
e paradigmán belül kell jelentést tulajdonítanunk.
E jelentést aztán persze különbözô nyelveken
is megfogalmazhatjuk, akár ,,a történelem, a filozófia
és a gyakorlati élet" vonatkozásában.
Az ítélet nem normaszerû, inkább példaszerû
természetébôl fakad, hogy bár nem tekinthetô
fogalmi jellegûnek, mégis racionális. Oakeshott ezért
élesen megkülönbözteti az ítéletalkotást
a puszta információtovábbítástól.
Bár a megkülönböztetés természetesen
csak koncepcionális-módszertani alapú, érdemes
egy pillanatra kitérnünk rá. Eszerint amikor a tanár
információt közöl, azt ,,tájékoztatásnak"
kell tekintenünk. Amikor azonban ,,ítéletet kommunikál"
(tanít), azt inkább egyfajta beavatásnak (imparting)
nevezhetnénk. A tanár ilyenkor személyes példa
révén vezeti be tanítványát valaminek
a ,,tudományába". Azt is rögtön hozzá kell
fûznünk, hogy az ítéletalkotásra való
rávezetés soha nem különálló gyakorlat,
hanem magának a tanításnak szerves része. Nem
valamifajta ezoterikus beavatási szertartásra kell tehát
gondolnunk, ha az értékmentes oktatás eszményét
esetleg fel is kell adnunk.
Azt a tudástípust, amelyet az ítéletalkotás
képessége jelent, s amelyet a fentiek szerint írt
le Oakeshott, egyfajta conoisseurségként képzelhetjük
el. Ez a Shaftesburytôl vett fogalom segíthet fogalmilag is
megragadni azt, amire Oakeshott is gondol. Shaftesbury nevével pedig
egyúttal visszautaltunk arra a forrásvidékre, ahonnét
az ítéletnek az a nem kantiánus fogalma ered, melyet
Oakeshott is magáénak vall. A conoisseur típusú
ítéletalkotó ember elképzelése a felvilágosodás
kultúrájának elegáns, csiszolt és társasági
hajlamokkal rendelkezô emberének eszményébôl
vezethetô le, amikor a civilizáció morális kategóriaként
jelent meg, s nem technikát jelentett. Amikor valaki a divatot,
a stílust, az eleganciát, a közelebbrôl fogalmilag
meg nem határozható je ne sais quoi-t emlegeti, azt arra
való törekvésként kell értékelnünk,
hogy megmutassa, napi gyakorlatunk milyen nagy része függ olyan
rutinszerû cselekvésektôl, cselekvési soroktól,
melyek szokásszerûek, melyekrôl tehát nincs tudomásunk,
nem rendelkezünk rájuk vonatkozó szabályokkal,
korábbi - talán nem is tudatosult - példák
tanulságával; e támpontok hiányában
pedig a civilizált élet nem képzelhetô el. Oakeshott
úgy látja, a gyakorlati élet egész területére
kiterjeszthetô e megfontolás: ,,A mûvészet és
a magatartás, a tudomány, a filozófia és a
történelem mind olyan gondolkodásformák, melyeket
nem kormányoznak szabályok; olyan területek személyes
feltárása eredményeként alakulnak ki, melyeknek
csak a határait tudjuk pontosan meghatározni."[33]
Meglepô módon azonban, bár e példák feltalálása
az egyénnek a konkrét helyzetre adott válasza eredményeként
válik lehetségessé, az ítélôerô
Oakeshottnál semmi esetre sem tekinthetô szubjektívnek
vagy relatívnak - nyilván azért, mert az ítéletet
alkotó egyén nála nem az a magát felépítô
liberális individuum, akit Kant percipiál. Senki nem alkot
ítéletet elôzetes okatás, nevelés és
szocializáció nélkül.
Végül meg kell említenünk Oakeshott egyik legmeggyôzôbb
érvét az ítéleteknek gyakorlati életünkben
való jelentôségérôl - ez pedig egy saját
személyes emlékezetébôl származó
példa. Oakeshott, miután kifejezte abbéli meggyôzôdését,
hogy egy tanár gondolkodásmódja és magatartása
fontosabb lehet munkája sikere szempontjából, mint
amit ténylegesen és tudatosan közöl, feleleveníti
annak a tanárának az emlékét, aki rá
legnagyobb hatással volt gyermekkorában. Kedvenc tanára
egyszerû ember lehetett, egy volt ôrmester, aki tornát
tanított nekik. Ám Oakeshott szavai tanára felidézése
közben retorikailag olyannyira telítetté válnak,
olyan súlyt fektet fogalmazásmódjára, szavai
olyan érzelemmel telítetté válnak, hogy abból
világosan kitûnik, milyen fontosnak tartja e tanára
példáját. Bár nem árulja el a volt ôrmester
pedagógiai titkát, talán azért, mert mint gyermek
erre soha nem jött rá, mégis sokatmondó az a
mód, ahogy e példa segítségével a jó
tanárt jellemzi: ,,olyan ember volt, aki türelmes, pontos,
fegyelmezett és elegáns; olyan, akinek volt stílusa."
Az ekképp jellemzett ember tehát nem más, mint a gyakorlati
ítélôerôvel rendelkezô ember, akit Arisztotelész
nyomán a gyakorlat bölcsének nevezhetünk.
VI.
Milyen tanulságokkal szolgálnak tehát az ítélet
fogalmának dolgozatunkban áttekintett használati módjai?
Van-e valami közös ezekben a kísérletekben, melyek
szeretnék a gyakorlati filozófia arisztoteliánus hagyományát
a késô modern ember számára is elérhetôvé
tenni? Úgy gondolom, igenis van egy közös elem ezekben
a kísérletekben, s bár az ítélet fogalmát
különbözô (politikai, erkölcsi-jogi, erkölcsi-metafizikai,
illetve neveléselméleti) kontextusban tárgyalják,
a szerzôk törekvése egyvalamiben közös. Szeretnék
arra felhívni a figyelmet, hogy mivel az emberi élet alapvetô
színtere a gyakorlati élet, igenis van létjogosultsága
egy olyan filozófiának, mely nem az elvont elméletek
kidolgozásában érdekelt, hanem amely szeretne e praktikus
szinten maradva érvényes tételeket megfogalmazni.
Márpedig a gyakorlati élet a maga szegmentáltságával,
reflektálatlanságával, automatizmusaival és
állandó döntéskényszerével olyan
helyzetekbôl áll, melyek nem írhatók le általános
normák segítségével. Az ítélet
fogalma azért olyan döntô jelentôségû
e szerzôk számára, mert annak a képességnek
vagy tudásnak, viselkedésformának a fogalmi megragadását
jelenti, ami nem elôre megadott és általános
érvényû normák szerint mûködik, mégis
helyes, a szituációnak megfelelô viselkedést
eredményez, miközben nem válik végletesen szubjektívvá
és relatívvá.
Az ítélet fogalma persze nem vezet el bennünket
a morál gyakorlati kérdéseinek végsô
megoldásához. Az ember léthelyzete nem teszi lehetôvé
számára a biztos megoldás birtoklását.
Az ítélet alapját képezô döntés
természete olyan, ami eleve kizárja a bizonyosságot.
A gyakorlati példákon edzett, nem reflektív tudás
mindig esendô marad, vagyis emberi. Magán viseli annak fenyegetô
rémét, hogy a legjobb szándék mellett is rossz
döntés születik. Ám e tragikus elemet nem kizárni
kell az ember természetébôl valamilyen univerzális
morális princípium segítségével, hiszen
az emberi méltóságot épp az a személyes
felelôsség adja, amely a döntéskényszerbôl
fakad: a dönteni, tehát döntésük eredményével
szembesülni nem tudó lények ezért nem bírnak
az emberéhez hasonló méltósággal. Csak
aki hibázhat, s aki képes szembesülni hibájával,
azt illeti meg a morális lény kategóriája.
Ahogy Gadamer utalt rá, e fölismerés is része
a gyakorlati bölcsességnek.
Hivatkozott irodalom
Arendt, H. 1958. The Human Condition. Chicago-London, University of
Chicago Press.
Arendt, H. 1965. Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of
Evil. 2nd Ed. New York, Viking Press.
Arendt, H. 1968. Between Past and Future. New York, Viking Press. Magyarul:
Múlt és jövô között. Budapest, Osiris,
1995.
Beiner, Ronald. 1983. Political Judgment. London, Methuen.
Bernstein, Richard, J. 1996. Hannah Arendt and the Jewish Question.
Cambridge, Polity Press.
Gadamer, Hans-Georg 1984. Igazság és módszer,
egy filozófiai hermeneutika vázlata. Ford.: Bonyhai Gábor.
Budapest, Gondolat.
Gadamer, Hans-Georg 1993. On the Possiblity of a Philosophical Ethics
in Kant and Political Philosophy. In Ronald Beiner, W. James Booth (eds.):
The
Contemporary Legacy. New Haven and London, Yale University Press.
Grant, Robert 1990. Oakeshott. London, The Claridge Press.
Horkay Hörcher Ferenc 1997. Egy pragmatikus természetjog
felé. Századvég, Új folyam. 7. sz. 1997. tél.
109-129.
Oakeshott, Michael 1967. Learning and Teaching. In R. S. Peers (ed.):
The
Concept of Education. London and Henley, Routledge and Kegan Paul. 156-176.
Reprinted 1979.
Ricoeur, Paul 2000. The Just. Chicago and London, The University of
Chicago Press.
Ritter, Joachim 1982. Hegel and the French Revolution. Essays on the
Philosophy of Right. Cambridge, Mass., MIT Press.
Jegyzetek
[*]
E dolgozat a Bolyai posztdoktorális kutatói ösztöndíj
segítségével született meg. Terjedelmesebb angol
nyelvû változatát az Edinburgh-i Egyetem Institute
for Advanced Study in the Humanities intézetében írtam.
Köszönettel tartozom Peter Jones professzornak, az intézet
igazgatójának támogatásáért.
A magyar változat ismét a Századvég szerkesztôségének
biztatására született, ezúttal Kerékgyártó
Béla szerkesztôi segítségével.
[1]
Az ítélet fogalmát ebben a dolgozatban nem e fogalomnak
a logikában elfogadott jelentése szerint használom.
Ehelyett azt a képességet, fakultást, intellektuális
mechanizmust, viselkedésformát értem alatta, amelynek
segítségével az egyén a gyakorlati élet
döntési helyzeteiben választani tud és annak
alapján cselekszik.
[2]
E felhasználási mód egyik tipikusnak mondható
példája az Eichmann-könyvben olvasható, ahol
Arendt arról ír, mennyire nagy hatással volt rá
azon keveseknek a példája, akik azért álltak
ellent a gonosznak, mert ,,tényleg csak saját ítélôerejükre
támaszkodtak, mivel nem találtak ,,olyan szabályokat,
melyeket követhettek volna, s amely alá az az egyedi eset,
amellyel szembesültek, besorolható lett volna. Minden helyzetben
ahogy felvetôdött, úgy kellett dönteniük, mert
az elôzmény nélkül állóra nem léteztek
szabályok. (Arendt 1965, idézi Bernstein 1996, 275)
[3]
Az arisztotelészi fronézis- és a késôbbi
prudentiafogalommal foglalkoztam Towards a pragmatic theory of natural
law címû M. A. dolgozatomban (Brüsszel, 1997), melynek
egy része magyarul is megjelent (Hörcher 1997). A cikkhez érkezett
hozzászólások és saját válaszom
a
Századvég 1998. ôszi, 10. számában
olvasható.
[4]
Lásd erre vonatkozólag Beiner (1983, 106), aki megjegyzi:
az ítélôerô ilyen, a helyzettôl eltávolított,
közvetett mûködési mechanizmusa egyaránt
jellemzô a kantiánus és az arisztoteliánus ítéletfogalomra.
[5]
Beiner 1983, 107-108.
[6]
Arendt 1968b, 262.
[7]
Arendt 1965, 231.
[8]
Ricoeur 2000, 94-109, illetve 127-132.
[9]
Ricoeur 2000, 105.
[10]
,,A büntetés... enyhített, átszûrt, civilizált
bosszúforma.
[11]
A gadameri értelemben vett hermeneutika feladata épp e végtelen
regresszus megakadályozása, a paradoxon feloldása.
[12]
Gadamer 1984, 45.
[13]
Gadamer 1993, 371.
[14]
Gadamer 1993, 362.
[15]
Név szerint Eberhard Grisebach (1880-1945) és Friedrich Gogarten
(1887-1967).
[16]
Gadamer 1993, 365.
[17]
Ez a megfogalmazásmód persze nemcsak Heidegger, de Wittgenstein
hatását is magán viseli.
[18]
Gadamer 1993, 368.
[19]
Gadamer 1993, 369.
[20]
Ritter 1982, 171.
[21]
Gadamer 1993, 370.
[22]
Arendt szerint a philia és az eros közötti különbséget
a felvilágosodásban Lessing és Rousseau álláspontjának
különbségével jellemezhetjük. A barátságot
e megkülönböztetés alapján a következôképp
határozza meg: ,,A megbecsülés, amely hasonlatos az
arisztotelészi philia politikéhez, egyfajta ,,barátság,
intimitás és közelség nélkül, a személy
iránti tisztelet abból a távolságból,
melyet a világ állít közénk." Arendt 1958,
243, idézi Beiner 1983, 119.
[23]
Gadamer 1993, 371.
[24]Levelek
az ember esztétikai nevelésérôl. 1795.
[25]
Bár Oakeshott semmi esetre sem tekinthetô Heidegger tanítványának,
különös, de tény, hogy neki is lehetôsége
volt még a húszas évek során Heideggert hallgatni,
amikor mindketten más-más minôségben, a Marburgi
Egyetemen tartózkodtak, Heidegger mint elôadó, Oakeshott
pedig mint vendéghallgató.
[26]
Grant 1990, 35.
[27]
Oakeshott 1979, 168.
[28]
Oakeshott 1979, 168. Késôbb ehhez a következôket
fûzi hozzá: ,,a szabályok korlátokat állítanak,
bár ,,...nem írják elô mindazt, aminek történnie
kell e korlátok között. (Oakeshott 1979, 169.) Azt, hogy
a szabályok egy szabad terepet határolnak le, a késôbbiekben
úgy fogalmazza meg, hogy ,,a szabályok negatív tevékenységet"
folytatnak. (Oakeshott 1979, 174.)
[29]
Oakeshott 1979, 169.
[30]
Itt szeretném nagyon hangsúlyosan megjegyezni, hogy e két
paradigma nem feltétlenül azonos a két gondolkodó
filozófiai álláspontjával, inkább azokkal
a hagyományokkal esik egybe, melyek a két szerzônek
tulajdonított álláspontok áthagyományozódása
révén jöttek létre.
[31]
Oakeshott 1979, 169.
[32]
Oakeshott 1979, 169.
[33]
Oakeshott 1979, 175.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu