Az alábbi tanulmány nem törekszik az enciklopédia-szócikkek tárgyilagosságára és teljességére. Perspektíváját szükségképp meghatározzák szerzôje kompetenciájának és érdeklôdésének határai. Nem tud és nem akar tehát megemlíteni minden fontos eseményt, minden jelentôs nevet, minden lényeges mûvet. A hazai bölcselet elmúlt évtizedének csupán egyik lehetséges, vállaltan szubjektív nézôpontból megfogalmazott értelmezését adja. Elôbb a filozófiai intézményrendszer átalakulását tekinti át, majd néhány meghatározó egyéni teljesítményt vesz szemügyre. Az intézményes átalakulás kapcsán külön beszél a posztmarxista kondíció problémájáról, illetve az akadémiai filozófiai munka, az egyetemi képzés, a filozófiai társasági tevékenység, valamint a folyóirat- és könyvkiadás tendenciáiról. A teljesítmények sorában külön szól az egyes irányzatoktól - a ,,tudományos filozófiáról", a posztmodern gondolkodásról és a fenomenológiai-hermeneutikai megközelítésrôl -, illetve külön emlékezik meg az egyes diszciplínákról - a filozófiatörténetrôl, a tudományfilozófiáról, a politikai filozófiáról, illetve az esztétikáról.
Intézmények
Marxizmus és posztmarxizmus
Az elmúlt tíz év magyar filozófiája
egyfelôl rendkívül élesen különbözik
az azt megelôzô korszak filozófiájától,
másfelôl viszont alig megkülönböztethetô
módon hasonlít is ahhoz. Ha ,,az elmúlt negyven évet"
nézzük és a filozófiai élet egészét
tartjuk szem elôtt, a különbség óriásinak
látszik; ha ellenben csupán a közvetlenül megelôzô
egy-másfél évtizedre tekintünk vissza és
csak a filozófiai elit teljesítményét vesszük
számba, a különbség bízvást elenyészônek
minôsíthetô.
A kommunista korszak egészéhez és a kommunista
intézményrendszer mûködéséhez viszonyítva
tehát nyilvánvalóan hatalmas változások
mutatkoznak. A kommunizmus tudvalevôen ideokratikus berendezkedés:
benne a politikai hatalom legitimációját a monopolhelyzetet
élvezô szovjetmarxizmus teremti meg. Ennek Marx és
Engels, illetve Lenin mûveire hivatkozó, önmagát
tudományosnak minôsítô, néhány
tucat tételre redukált dogmarendszere a hivatalos világnézet
bármifajta kritikáját ,,revizionizmusként"
és ,,tudománytalanságként" bélyegzi
meg és ítéli el. A szovjetmarxizmus tartalmi összetevôinek
- a kozmológiát és természetfilozófiát
kínáló ontológiának, a dialektikus materializmusnak,
illetve a teleologikus történelemmagyarázattal szolgáló
történetfilozófiának, a történelmi
materializmusnak - mûvelésére és terjesztésére
kiterjedt intézményrendszer jön létre, az intézményrendszer
mûködése nyomán pedig közös tematikára,
sajátos nyelvhasználatra és egységes közönségre
épülô, létezô filozófiai élet
bontakozik ki. Ebben a tekintetben nyilvánvalóan gyökeresen
új helyzettel állunk szemben. A monopolhelyzetet élvezô
szovjetmarxizmus - az ortodox ,,dialmatos"-,,törtmatos" irányzat
- nyom nélkül fölszívódik: a plurális
szerkezetûvé váló filozófiai térbe
a nagy nyugati irányzatok egymással vitatkozó követôi
nyomulnak be. A politikai hatalom legitimációját végzô
- cserében saját legitimációját
a politikai hatalomtól elnyerô - hivatalos
filozófia megszûnik: a különbözô
filozófiai irányzatoknak immár saját maguknak
kell megteremteniük szûkebb szakmai és tágabb
kulturális legitimációjukat. A szovjetmarxizmust újratermelô
intézményrendszer összeomlik, az intézményrendszer
mûködése nyomán kialakuló filozófiai
élet megszûnik: a filozófiai intézmények
és a filozófiai élet tekintetében egyaránt
alapvetôen eltérô kondíciók épülnek
ki.
A filozófiainek a elit megelôzô egy-másfél
évtizedben fölmutatott teljesítményeit szem elôtt
tartva ellenben az átalakulás szinte észrevehetetlen
marad. Míg az elôbbi szempontból a folyamat radikális
megszakítottsága tûnik szembe, addig innen tekintve
figyelemre méltó folytonosság mutatkozik. A filozófiai
elit mai szakmai tevékenysége, közönségesen
szólva, semmiben sem különbözik a hetvenes-nyolcvanas
években kifejtett szakmai tevékenységétôl.
A jelenség nyilvánvalóan szoros összefüggésben
áll az ötvenhat utáni magyar kommunista rendszer posztsztálinista
jellegével.
A kádári berendezkedés már nem sztálini-totalitárius
diktatúra: lassanként - paternalista stílusú
- posztsztálini-autoriter diktatúrává alakul.
A rendszer fokozatosan elveszíti ideokratikusságát:
ciklikusan, de mind erôteljesebben csökkenti, majd megszünteti
a filozófusszakmára nehezedô ideológiai nyomást.
A hetvenes évek elejének hírhedt ,,filozófus-pere",
a Lukács-tanítvány kritikai marxisták iskolája
ellen foganatosított adminisztratív pártintézkedés
nehezen fölmérhetô károkat okoz ugyan, e nemben
azonban az utolsó hasonló beavatkozásnak számít.
Az évtized második felétôl, illetve a nyolcvanas
évektôl a meghatározó filozófiai mûhelyekben
az ideológiamentes szakmai tevékenység válik
kizárólagossá, a mintaadó - elsôsorban
a filozófiatörténet, a logika-tudományfilozófia
és a nyelvfilozófia területén megszületô
- bölcseleti teljesítmények pedig kivétel nélkül
a kortárs nyugati áramlatok hatása alatt bontakoznak
ki. A kommunizmus utolsó évtizedére ilyenformán
a marxizmus-leninizmus dominanciája pusztán látszólagossá
válik: az uralkodó filozófia nyilvánosan még
bírálhatatlan, ténylegesen azonban már semmiféle
hatást nem gyakorol. Az átalakulás jelentôsége
ebbôl a szempontból csupán azt jelenti, hogy a nyugati
irányzatok - az analitikus, a posztmodern és a fenomenológiai-hermeneutikai
megközelítés - immár akadálytalanul a
nyilvánosság elé léphetnek.
Közkeletû vélekedés szerint a kortárs
magyar filozófia helyzetét a ,,posztmarxizmus" terminusa
jellemzi a legpontosabban. Míg tegnap, a kommunizmus idején
a filozófiai gondolkodás meghatározó iránya
a marxizmus volt, addig ma, a posztkommunista állapotban a filozófia
posztmarxista: az évtizedekig egyeduralkodó marxizmus összeomlása
utáni állapotban leledzik. A vélekedés bizonyos
tekintetben mélyen igaz, bizonyos tekintetben viszont súlyosan
téves.
Filozófiai Intézet, egyetemek, Filozófiai Társaság,a
nyilvánosság fórumai
Az akadémiai intézethálózat részeként
mûködô Filozófiai Intézet az elôírt
ideológiai kutatások kényszerétôl már
jó ideje megszabadult kutatómûhelyként éri
meg a politikai változásokat. Akkori tevékenysége,
a hagyományosan gazdag filozófiatörténeti, illetve
tudomány- és nyelvfilozófiai kutatások mellett,
különösen két területen eredményez említésre
érdemes teljesítményeket: a vallásfilozófiai-vallástörténeti
kutatásokban és - az intézet önálló
egységeként mûködô, kiemelkedô információs,
szolgáltató és kiadványszervezô centrumnak
számító Lukács Archívumnak köszönhetôen
- a Lukács-kutatásban. Túlélve a finanszírozási
nehézségeket és az akadémiai intézethálózat
létszámleépítésekkel járó
,,konszolidációját", kiterjedt nemzetközi kapcsolatai
és rendkívül gazdag könyvtára birtokában
az intézetnek sikerül megôriznie pozícióit.
Központi témájává, az intézetigazgató,
Nyíri Kristóf programja alapján, az információs
társadalom problémáinak kutatása válik.
A program a számítógép-hálózatok
elterjedése nyomán kialakuló információs
társadalomban komplex filozófiai reflexiót igénylô
problémahalmazt ismer föl. A szorosan Nyíri - késôbb
ismertetendô - kutatásaira épülô belátás
szerint a számítógép-hálózatok
elterjedése következtében kibontakozó kommunikációs
forradalom körülményei között hagyományos
fogalmak sora nyer új értelmet, a folyamat pedig egyszerre
veti föl az ismeretfilozófiai, a kommunikációfilozófiai
és a filozófiatörténeti reflexió szükségességét.
Az ez irányú kutatásokba, alkalmi projekteken dolgozva,
az intézet valamennyi, hagyományos kutatásokat is
folytató - filozófiatörténeti, társadalomfilozófiai,
tudomány- és nyelvfilozófiai, illetve vallásfilozófiai
- kutatócsoportja bekapcsolódik. A vállalkozás
eddig két jelentôs kollektív eredményt hozott:
,,az európai egyetem funkcióváltozásait" elemzô
kutatás zárótanulmányait, illetve az interneten
létrehozott ,,virtuális egyetemi" projektet. Az európai
egyetemre irányuló filozófiai-történeti
kutatás az egyetem intézményét ismeretközlési
médiumnak tekinti, a kommunikációs technológiák
történetére épülô magyarázóelmélet
keretében értelmezi tehát annak európai és
magyar válságjelenségeit, illetve keresi a lehetséges
kiutakat. A Uniworld-projekt keretei között életre hívott
virtuális egyetem, az egyetemkutatáshoz szorosan kapcsolódva,
a távoktatás jövô századi formáját
valósítja meg: a felsôoktatás válságának
kihívására a minôségi oktatás
lehetôségének megteremtésével válaszol.
A felsôoktatásban hatalmas változások mennek
végbe. A filozófia megszûnik kötelezô ,,ideológiai"
tantárgy lenni: ez kisebb intézményekben a filozófiai
kurzusok teljes megszûnéséhez, nagyobb intézményekben
a filozófiára szánt óraszám jelentôs
csökkenéséhez vezet - részben filozófiai
propedeutikai, részben az adott intézmény profiljához
igazított alkalmazott filozófiai tematikával. A filozófusképzés
gyökeresen átalakul. Korábban teljes értékû
filozófusdiplomát mindössze egyetlen intézményben
lehetett szerezni: a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemen.
Ma a budapesti egyetem mellett önálló filozófusképzés
folyik négy másik intézményben: a debreceni,
a miskolci, a szegedi és a pécsi egyetemen is. Az öt
intézmény közül máig a budapesti számít
meghatározónak. A Bence György, illetve Kelemen János
irányította budapesti tanszékcsoport marad a vezetô
egyetemi oktatási és kutatómûhely: itt tanítanak
mind az angolszász-analitikus, mind a kontinentális-fenomenológiai-hermeneutikai
irányzatok legjelentôsebb képviselôi, itt folynak
a legfontosabb filozófiatörténeti, politikafilozófiai,
vallásfilozófiai, tudományfilozófiai, nyelvfilozófiai
és logikai kutatások. A Vajda Mihály által
vezetett debreceni intézet tudatosan nem törekszik extenzív
teljességre: egyes diszciplínák, gondolkodók
és mûvek intenzív elsajátíttatására,
ezzel a filozofálás képességének kialakítására
helyezi a hangsúlyt. Az oktatás középpontjában
a filozófiatörténet, a modern filozófia és
az esztétika áll, a kutatási területek közül
a klasszikus német filozófia, Nietzsche és néhány
esztétikai terület számít a legfontosabbnak.
A Lendvai L. Ferenc irányította miskolci képzés
hagyományosabb ismeretátadásra és az oktatott
ismeretterületek részletezôbb meghatározására
épül. Az oktatásban szerepet kap a filozófiai
propedeutikától és a filozófiai hermeneutikától
kezdve a filozófiatörténeten és a logikán-tudományfilozófián-nyelvfilozófián
keresztül a társadalomfilozófiáig és a
szociológiáig-politológiáig számos diszciplína.
A legjelentôsebb kutatási eredmények a társadalomfilozófia,
az etika, a tudományfilozófia és a magyar filozófiatörténet
területén születnek. A Csejtei Dezsô vezette szegedi
tanszék a történeti és a szisztematikus ismeretátadás
összhangjának megteremtésével kísérletezik.
A oktatott tárgyakat három tantárgyblokkba sorolják:
a filozófiatörténeti, az elméleti filozófiai
és a speciális filozófiai problémákkal
foglalkozó tantárgyblokkba. A tanszék kutatásai
közül kiemelkednek a kontinentális racionalista hagyományra,
a klasszikus német filozófiára és az életfilozófiára-egzisztencializmusra
irányuló kutatások. A Boros János irányította
pécsi képzés angolszász mintákat követve
undergraduate és graduate szintet különböztet meg.
Az oktatási idôszak során a hallgatóknak mindkét
szinten két-két modult kell teljesíteniük: undergraduate
szinten elôbb a filozófiatörténeti, utóbb
a kortárs filozófiai, graduate szinten pedig elôbb
a szakstúdiumnak, utóbb az önálló kutatásnak
szentelt modult. Az itteni tanszékek kiemelkedô kutatásokat
végeznek a patrisztikus filozófia, a német kritikai
elmélet, az amerikai pragmatizmus és a francia dekonstrukció
témájában. Az öt intézmény közül
háromban folyik doktori képzés: a budapesti egyetemen
fenomenológiai, hermeneutikai, analitikus filozófiai, politikafilozófiai
és logikai, a debreceni egyetemen modern filozófiai, a miskolci
egyetemen társadalom- és erkölcsfilozófiai programokkal.
A Magyar Filozófiai Társaság egyszerre régi
és új intézménye a hazai filozófiai
életnek. A filozófiai tudományosság mûvelésének
és terjesztésének szervezeteként a század
elején alakult meg, és hosszú ideig alapvetô
szerepet játszott a filozófia szélesebb körû
népszerûsítésében és kulturális
legitimációjának erôsítésében.
A koalíciós évek végén, a tudományos
társaságok többségéhez hasonlóan,
mûködését beszüntetni kényszerült.
A magyar filozófusok tudományos és szakmai érdekvédelmi
egyesületeként a kommunista rendszer alkonyán alakult
újjá. Alapszabálya szerint célja, hogy elôsegítse
a filozófia tudományos mûvelését, közremûködjön
a filozófiai kultúra gyarapításában,
hozzájáruljon a hazai filozófia mûvelôinek
együttmûködéséhez. A Tôkei Ferenc,
Nyíri Tamás, Nyíri Kristóf és Pléh
Csaba egymást követô elnökségével
mûködô szervezôdés az évek során
valóban a hazai filozófusszakma meghatározó
intézményévé emelkedett. Taglétszáma
mára meghaladja a négyszáz fôt, rendezvényeinek
- elôadásainak, vitáinak, konferenciáinak -
száma eléri az évi harmincat. A kiemelt rendezvénynek
számító, külföldi elôadók meghívásával
megtartott éves díszelôadások mellett a társasági
élet javarészt az egyes szakosztályokban zajlik; közülük
jelenleg öt mûködik: a filozófiatörténeti,
a társadalomfilozófiai-etikai, a vallásfilozófiai,
a fenomenológiai, illetve az analitikus filozófiai szakosztály.
A társasági tevékenység jelentôségét
mutatja, hogy Derridától Habermasig, Hintikkától
Keith Lehrerig és Dennettôl Swinburne-ig a nemzetközi
filozófia számos kortárs nagysága a társaság
szervezésében vagy társszervezésében
tartott magyarországi elôadásokat. A filozófiai
élet organizálásában kiemelkedô szerepet
játszik a Társaság hírlevele, az évi
kettô-négy számmal jelentkezô MFT-Hírek.
Ebben rövid tanulmányok és recenziók mellett
fôként szakmai információk jelennek meg: a hazai
könyvkiadás filozófiai tárgyú köteteinek
és a hazai folyóirattermés filozófiai vonatkozású
tanulmányainak bibliográfiái, hazai és nemzetközi
konferenciafölhívások és konferenciabeszámolók,
a nemzetközi filozófiai élet eseményeinek és
a külföldi filozófiaoktatás tapasztalatainak ismertetései,
a szakmai érdekvédelem dokumentumai és vitacikkei.
Hogy a magyar filozófiában lassanként nem csupán
jelentôs egyéni teljesítményekrôl, hanem
mindinkább valamiféle filozófiai életrôl
is beszélhetünk, nem csekély részben a társaság
szervezômunkájának köszönhetô.
A folyóirat- és könyvkiadás alapvetôen
megújult és gyökeresen átalakult. A változások
lényegét a kiadási struktúra pluralizálódása
és a cenzurális szempontok teljes megszûnése
jelenti. A kommunista idôszak egyfelôl szigorúan egycsatornás
állami kiadói rendszert mûködtetett, másfelôl
- fokozatosan enyhülô, ám a szûkkeblûen megkonstruált
filozófiatörténeti kánon fönntartásának
és a modern, kortárs mûvek ideológiai-politikai
szempontú szelektálásának-tiltásának
formájában a legutolsó évekig érvényesülô
- cenzúrát gyakorolt. Az új helyzetben a struktúra
többcsatornássá vált, lehetôség
nyílt a szabad kánonképzésre és újraképzésre,
az ideológai-politikai szempontok eltûntek. Vállalkozókedvtôl
és anyagiaktól függôen tehát minden és
mindenki kiadható. A folyóirat-kiadásban a két
meglévô folyóirat - a filozófiai tudományosság
hivatalos akadémiai közlönye, a Magyar Filozófiai
Szemle
és az eredetileg vallástörténeti és
valláselméleti irányultságú
Világosság
-
mellett több mint tucatnyi, kifejezetten filozófiai tematikájú
folyóirat indult. Valamennyi számbavétele lehetetlen;
most csak a legjelentôsebbek közül említünk
néhányat. A tematikus fordítás-összeállításokkal
jelentkezô - tíz szám után idôközben
megszûnt - Athenaeum elsôsorban hermeneutikai irányú
és esztétikai tárgyú dolgozatokat közölt.
A részben idegen - német és angol - nyelvû tanulmányokat
hozó szegedi
Existentia a ,,philosophia perennis" hagyományának
ápolására fordít kiemelt figyelmet. A debreceni
Gond
posztmodern és hermeneutikai szemléletû esszéket
tesz közzé, gyakran filozófiatörténeti és
esztétikai témákban. A kolozsvári egyetemisták
szerkesztette
Kellék kortárs filozófiai jellegû
tematikus blokkokat nyújt át, sûrûn közölve
fordításokat. A Polányi Társaság kiadványaként
megjelenô
Polanyiana nagyobbrészt angol, kisebbrészt
magyar nyelvû számaival a Polányi-kutatás nemzetközi
és magyar eredményeinek ad fórumot. Az egyes tanulmányait
tekintve kétnyelvûséggel kísérletezô
veszprémi Pro Philosophia Füzetek történetfilozófiai
és kultúrfilozófiai esszéket közöl.
A föltûnôen elegáns kiállítású
debreceni Vulgo tematikus fordítás-összeállításokkal
és gazdag recenziórovattal jelentkezik. A könyvkiadás
nehezen számba vehetô gazdagságban tesz közzé
filozófiai mûveket. A korábban is filozófiával
foglalkozó könyvkiadók mellett kiadók tucatjai
alakulnak, kifejezetten filozófiai tematikát követve.
Mindenképp kiemelendô közülük a kortárs
magyar mûveket megjelentetô Áron, a fordításokkal
és eredeti mûvekkel egyaránt jelentkezô Atlantisz,
a Jelenkor kortárs francia és amerikai filozófia fordításában
jeleskedô Dianoia sorozata, az Osiris Kiadó és a Gond
folyóirat közös kiadásában napvilágot
látó, rendkívül gazdag filozófiai tematikát
átfogó Horror metaphysicae sorozat, illetve a kortárs
hazai szerzôket és filozófiatörténeti klasszikusokat
egyaránt közreadó, sajnos közben megszûnt
T-Twins. A kiadók munkája több évtizedes lemaradást
pótol gyors ütemben: a kiadott mûvek nyomán fordításban
a magyar olvasó elé kerülnek az európai filozófiai
kánon legjelentôsebb irányai és alkotói,
a preszókratikusoktól a dekonstrukcióig, Parmenidésztôl
Derridáig. Különösen kiemelkedônek és
nemzetközi összehasonlításban is jelentôsnek
látszik a könyvkiadásban megmutatkozó Nietzsche-,
Heidegger- és Foucault-recepció, egyszerre demonstrálva
a kutatói és az olvasói érdeklôdést.
Bízvást elmondható: a filozófiai könyvkiadás
a hazai eszmetörténetben valószínûleg még
sosem volt olyan gazdag, mint manapság. A filozófia kortárs
szellemi divattá válásában a folyóirat-
és könyvkiadás által gerjesztett és kielégített
olvasói szükséglet is fontos szerepet játszott.
Teljesítmények
Irányzatok
,,Tudományos filozófia": Márkus György, Nyíri
Kristóf
A ,,tudományos filozófia" irányzata hangsúlyozottan
idézôjelben említendô. A közelebbrôl
meghatározatlan csoportosuláshoz tartozó szerzôk
abban közösek csupán, hogy a filozófia legitimációs
problémáinak megoldását nem az irodalmias ,,esszéfilozófiában"
vagy a politizáló ,,közéleti filozófiában"
keresik: ragaszkodnak a kortárs filozófia fogalmi szigorához,
logikai konzisztenciájához és argumentatív
kánonjaihoz. Ugyanakkor azonban nem kapcsolódnak közvetlenül
a filozófia tudományosságának két kortárs
paradigmájához: sem az angolszász-analitikus, sem
a kontinentális-fenomenológiai iskolához. Az említett
szerzôi csoporthoz tartozó gondolkodók közül
kettôt említünk: a posztmarxista Márkus Györgyöt
és a filozófiatörténeti kutatásoktól
a kommunikációs technológiák megismerésbeli
szerepének problematizálásáig eljutó
Nyíri Kristófot.
Márkus György az egykori Lukács-iskola olyan képviselôje,
aki a marxista nagy elbeszélést föladva nem a posztmodernhez
érkezik meg. Saját beállítottságát
ma is posztmarxistának nevezi: a világ átalakításának
aktivista programja eszerint csôdöt mondott, a marxizmus mint
hagyomány megszûnt ugyan, egyes marxi kérdésfölvetések
jelentôsége viszont máig megmaradt. A neopozitivista
hagyomány marxista recepcióján és bírálatán
dolgozó kritikai marxistaként indul. A wittgensteini Tractatus
fordításával és kommentálásával
elsôként ismerteti meg a hazai közönséget
az analitikus filozófiával, Tordai Zádorral együtt
írott kézikönyvével elôször ad képet
a magyar olvasó számára a logikai pozitivizmus, az
analitikus filozófia és Russell teljesítményeirôl
(Márkus-Tordai 1964), az emberi lényeg marxi fogalmának
analízisére vállalkozó tanulmányával
a marxista praxisfilozófia jelentôs nemzetközi visszhangot
keltô mûvét alkotja meg (Márkus 1966), nagyhatású
tanári munkásságával egy egész filozófusgeneráció
szemléletét befolyásolja (Altrichter et al. 1994).
Tanítványaival együtt fogalmazott, megírásakor
kiadatlanul maradt könyvében a hazai marxista tradíció
legjelentôsebb mûveinek egyikét megalkotva, a marxi
szocializmus elméleti alapjainak bírálatát
végzi el (Bence-Kis-Márkus 1992). Már az emigrációban
keletkezett kötetében az analitikus filozófia, a strukturalizmus
és a hermeneutika nyelvi paradigmájával szemben veszi
védelembe a termelés marxi paradigmáját (Márkus
1982). Fehér Ferenccel és Heller Ágnessel együtt
írott monográfiájában a szovjet szocializmus
kritikai marxista szemléletû magyarázóelméletét
nyújtja (Fehér-Heller-Márkus 1991). A politikai változásokat
követôen nem települ haza, továbbra is a Sydneyi
Egyetem professzora marad, látogatásaival, konferenciaszerepléseivel,
lefordított és kiadott mûveivel azonban megjelenik
a hazai nyilvánosságban. Tematikailag sok irányú
tanulmányokat összefogó, a kultúrafogalomtól
és az ideológiafogalomtól a descartes-i, hegeli és
marxi filozófia egyes aspektusaiig terjedô kérdésekkel
foglalkozó gyûjteményei (Márkus 1992; Márkus
1997; Márkus 1998) mélyén határozott, a kortárs
posztmodern esszéírással szemben egyértelmûen
kritikus, a hermeneutikai bölcselet iránt nyitottabb, ám
annak radikális fölfogásától is distanciát
tartó filozófiafogalom húzódik meg. A filozófiának
eszerint ,,posztmetafizikai", ,,rendszer utáni", a szaktudományok
kulturális hegemóniájával jellemezhetô
korszakunkban is fontos, mással pótolhatatlan szerepe marad:
a tudományosság követelményeinek is megfelelô
,,fogalmi elbeszélésként" a felvilágosodás
kritikai-önreflexív hagyományának ôrzéséhez
kell hozzájárulnia (Márkus 1994).
Nyíri Kristóf filozófiatörténészként
indul. Lendvai L. Ferenccel együtt megírja a magyar nyelven
talán máig leghasználhatóbb összefoglaló
filozófiatörténeti kézikönyvet (Lendvai-Nyíri
1974), a huszadik századi polgári filozófia jelentôs
gondolkodóit bemutató kismonográfia-sorozatot szerkeszt,
a Monarchia filozófiájával és Wittgensteinnel
kezd foglalkozni. Tanulmánygyûjteményeket (Nyíri
1980; 1986c) és szövegválogatást (Nyíri
1981) szentel az osztrák és a magyar filozófiai hagyománynak,
Wittgenstein-tanulmányaival (Nyíri 1983; 1986b) a Wittgenstein-értelmezés
és -filológia nemzetközileg ismert alakjává
lesz. A kései Wittgensteinnel foglalkozva találkozik a tradicionalizmus
problémájával. Elôbb, a Wittgensteinhez vezetô
utakat föltárandó, földolgozza az osztrák-magyar
eszmetörténet konzervatív vonulatát (Nyíri
1986a), utóbb a konzervativizmus alapkategóriájának,
a hagyomány fogalmának szisztematikus kutatásához
fog (Smith-Nyíri 1987; Nyíri 1989; 1992; 1994; 1995). Vizsgálódásainak
eredményei azonban hamarosan eltérítik eredeti, eminensen
történeti irányultságú programjától,
és egy nagyszabású történetfilozófia
megfogalmazásához vezetik. Ez a történetfilozófia
az emberi tudás fölhalmozódásának és
átadásának, vagyis az információ technológiájának
történetén alapszik. Az ebben megmutatkozó szakaszok
során - az ,,elsôdleges szóbeliség", az írásbeliség,
a könyvnyomtatás, illetve a számítógépek-számítógép-hálózatok
elektronikus információföldolgozása nyomán
kialakuló ,,másodlagos szóbeliség" korszakaiban
- alapvetôen eltérô megismerésszervezô
törvényszerûségek érvényesülnek.
A filozófia fogalmi feszültségei eszerint a történetileg
egymásra torlódó kommunikációs technológiák
között föllépô diszharmóniákból
erednek. A belátás nyomán Nyíri élénk
- a Filozófiai Intézet tevékenységérôl
szólva részben már említett - munkába
kezd. Konferenciát szervez az informatika történetfilozófiai
szempontú elemzésérôl (Nyíri 1990), tanítványával
együtt közrebocsátja a kommunikációs technológiák
változását reflektáló irodalom klasszikus
szövegeit (Nyíri-Szécsi 1998), az elektronikus hálózatok
terjedésének kulturális-politikai következményeit
számba vevô nemzetközi összehasonlító
kutatást folytat (Fleissner-Nyíri 1999), az interneten ,,virtuális
egyetemet" alapít (www.uniworld.hu). Legfrissebb írásában
az európai filozófiai gondolkodás hatalmas átalakulását
jövendöli meg: a képiséget elfojtó platóni
paradigmával szemben ,,ikonikus fordulatot" végrehajtó,
a puszta szöveglogikát meghaladó - képekre és
hangokra is kiterjedô következtetésekkel-bizonyításokkal
dolgozó - ,,multimediális filozófia" létrejöttérôl
beszél (Nyíri 2000).
Posztmodern gondolkodás: Heller Ágnes, Vajda Mihály
A hazai filozófiában a posztmodern tudásszociológiailag
tekintve voltaképpen posztmarxizmus. Legjelentôsebb képviselôi
Lukács György egykori tanítványai: a Budapesti
Iskola valaha volt kritikai marxistái. A ,,marxizmus reneszánszának"
hatvanas évekbeli jelszava jegyében útjára
induló csoportosulás a marxista tradíció megújításának
programjával fog munkához, ám fokozatosan eltávolodik
az eredeti hagyománytól: a marxizmus megreformálása
helyett a marxizmus dekonstrukciójához érkezik el.
A marxizmus nagy elbeszélésének összeomlása
- teoretikus magyarázóerejének megszûnése
és praxisorientáló képességének
semmivé válása - pedig általában mindenfajta
nagy elbeszélés hiteltelenné válását
eredményezi a kör tagjai számára. Az így
kialakuló posztmodern attitûdnek Heller Ágnes egy rezignáltabb-reflektáltabb,
Vajda Mihály pedig egy
boldogabb, affirmatívabb változatát
képviseli.
Heller Ágnes külsô emigrációból
tér haza. Társadalomkritikai nézeteiért az
ország elhagyására kényszerített gondolkodóként
elôbb Ausztráliában, utóbb az Egyesült
Államokban telepszik le - a rendszer összeomlása után
innen érkezik vissza, megtartja ugyan a New York-i New School for
Social Research professzori állását, szerepet vállal
azonban a hazai felsôoktatásban is. Amikor elhagyja az országot,
a Budapesti Iskola legtermékenyebb szerzôjeként már
komoly életmû áll mögötte. Etikai munkájával
(Heller 1966) az antik bölcseletet, antropológiai kötetével
(Heller 1967) a reneszánszt, a mindennapi életrôl írott
monográfiájával (Heller 1970) a modern polgári
világkorszakot fedezi föl a maga számára, irányzatok
tekintetében pedig elôbb marxista, utóbb fokozatosan
a marxizmust radikalizáló-meghaladó újbaloldali
irányban tájékozódik (Rózsa 1997). Az
emigrációban lassanként föladja marxista-újbaloldali
korszakának (Heller 1982; 1984) történelemhitét
és megbékül a modern világgal. A progresszív
világtörténelem fogalmát apró történetekben
látja föloldhatónak, a történelem végében
és a modernitás meghaladásában való
hitet túllépve pedig a modernitással azonosuló
állásponthoz jut. Nézeteit nagyszabású
és komoly nemzetközi visszhangot kiváltó (Ruffing
1992; Burnheim 1994) könyvsorozatban fejti ki. Történetfilozófiájában
leszámol a progresszivizmussal (Heller 1988; 1991; 1993), etikai
trilógiájában megkísérli megvalósítani
az ,,értelmezô", a ,,normatív" és a ,,terápiás-nevelô"
megközelítés egységét (Heller 1994a; 1996b;
1999), igazságosságelméletében az életmódok
radikális pluralitásával számot vetô
igazságosságfölfogást dolgoz ki (Heller 1990).
A modernitás problémáival foglalkozó esszéiben
(Heller 1997b) álláspontját - a ,,reflektálatlan
posztmodern" dogmatikus mindentudásával szembenálló
- ,,reflektált posztmodernnek" minôsíti, amely számol
a ,,modernitás ingájának" (Heller-Fehér 1993)
kilengésével. A reflektált posztmodern álláspontjáról
éles bírálatot gyakorol a reflektálatlan posztmodern
megnyilvánulásaként értelmezett ,,biopolitika"
fölött (Heller-Fehér 1993). Ugyancsak ez az álláspont
ad számára kulcsot a nyolcvankilences átalakulás
értelmezéséhez (Fehér-Heller 1990; 1992). A
legutóbbi években, immár idehaza írott mûveivel,
a modernitás történetfilozófiájával
és etikájával foglalkozó korszakot lezárva,
életmûvének újabb, esztétikai-irodalmi
korszakához érkezik el. A filozofálás mûfaji
problémái korábban is élénken foglalkoztatják:
etikájának harmadik, személyiségetikai kötetét
fiktív levelezéssel zárja le (Heller 1999), Leibniz-tanulmánya
végére ,,posztmodern fricskát" illeszt, Leibnizet
önnön filozófiáját dekonstruáló
gondolatmenettel szólaltatva meg (Heller 1995). Új korszakában
ezek a kísérletek határozottabb formát kezdenek
ölteni, és összességükben a fogalmi filozófiától
egyfajta narratív filozofálás felé történô
elmozdulást eredményeznek. Gondolkodó játékos
bölcseleti dialógust ír (Heller 1992), irodalmi tanulmányokat
publikál (Heller 1997a; 1998b), a szép fogalmának
szentel egyszerre teoretikus-fogalmi és fikciós-narratív
megközelítésmóddal kísérletezô
monográfiát (Heller 1998a). Az új korszak mindeddig
legjelentôsebb eredménye a legfrissebb mû, a történetfilozófus
Shakespeare-ben a posztmetafizikus filozófia problémáinak
megelôlegzését fölismerô Shakespeare-monográfia
(Heller 2000).
A helleri munkásság a kilencvenes évek magyar
filozófiájának kétségkívül
leghatásosabb teljesítménye. Kivételes nemzetközi
tekintélyével, sokrétû hazai befolyásával
(Rózsa 1997; Kardos-Radnóti-Vajda 1999), imponáló
sûrûséggel megjelenô mûveivel, sikerkönyvvé
váló életútinterjújával (Heller-Kôbányai
1998), gyakori médiaszerepléseivel Heller a magyar kultúrából
mindeddig hiányzó szerepet alakít ki maga számára:
a ,,világértelmiség" legitim tagjának, a megnyilatkozásaival
azonnal általános figyelmet keltô ,,filozófussztárnak"
a szerepét.
Vajda Mihály belsô emigrációból érkezik
meg. Politikai okokból végrehajtott elbocsáttatását
követôen ô nem külföldre vándorol ki:
az alkalmi munkákból, nyelvtanításból,
idôleges nyugati vendégprofesszúrából
élô szabad értelmiségi életformáját
alakítja ki magának. A fenomenológia recepciójával
és marxista kritikájával (Vajda 1968; 1969) induló
akadémiai pályája megszakad: írásai
csak nyugati kiadóknál (Vajda 1980; 1981) és szamizdatban
láthatnak napvilágot. Az elsô nyilvánosságba
történô látványos visszatérése
után sorra jelenteti meg korábbi mûveit, a marxizmustól
való eltávolodásának paradigmatikus folyamatát
saját gondolati evolúciójának részeként
ábrázolja. A mûvekbôl kirajzolódó
történet az ortodox marxista állásponttól
kezdve (Vajda 1995a) a kritikai marxizmuson keresztül (Vajda 1992b)
a marxizmus elméleti fölszámolásáig (Vajda
1990) és a marxizmus ,,létezô szocialista" inkarnációjának
kritikai analíziséig (Vajda 1989) ível. Politikai
szociológiai tanulmányait folytatva külön kötetet
szentel a nyolcvankilences közép-európai átalakulásnak
(Vajda 1992b), a fejleményeket immár posztmodern beállítottság
alapján értékelve. A filozófiához Heidegger
tanulmányozása nyomán - tanítványaival
együtt a Sein und Zeitet lefordítva - fordul újra vissza,
Heidegger pedig posztmodern belátásokhoz vezeti el. A német
gondolkodónak a végességgel és az esetlegességgel
radikálisan szembenézô, posztmetafizikai filozófiája
a posztmodern gondolkodás par excellence megnyilvánulása
lesz a számára (Vajda 1993; 1996a; 1999). Fehér Ferenc
emlékének szentelt tanulmányaiban egykori budapesti
iskolabeli barátja rezignációjával saját
boldog azonosulását szegezi szembe, megkönnyebbülten
köszöntve az evilági üdvtanok alkonyát és
a modernitás meghaladhatatlanságát fölismerô
posztmodern beállítottságot (Vajda 1995b). A fiatal
Lukáccsal (Kardos 1997) és Rortyval (Vajda 1996b) foglalkozó
esszéiben a kortárs filozófia alternatíváinak
metafilozófiai reflexióját nyújtja: a ,,tudományos
filozófia" és az ,,esszéfilozófia" dilemmájában
egyértelmûen az utóbbi mellett foglalva állást.
Mindeddig legújabb mûvében ennek az esszéfilozófiának
a lehetôségeit próbálja ki, az irodalomhoz közelítô,
játékos-ironikus esszéivel polifon-dialogikus értekezô
prózát teremtve (Vajda 1996b).
Vajda filozófiája, Helleréhez hasonlóan,
sajátosan közéleti, tudatosan társadalmi-kulturális
hatáskeltésre törekvô filozófia. Megalkotója
nem csupán mûveivel, személyiségének
egészével filozofál. Tanszékvezetôként
önálló bölcseleti iskolát teremt (Gulyás
1995), folyóirat- és könyvsorozat-szerkesztôként
meghatározó munkát végez, tevékenységével
a filozófusszakma szûkebb körein messze túlmutatóan
széles körû hatást gyakorol (Fehér F.-Kardos-Radnóti
1995).
Fenomenológiai-hermeneutikai megközelítés:
Fehér M. István, Tengelyi László, Mezei
Balázs
Az e körben említendô gondolkodók a filozófia
mûvelését önálló elméletképzô
tevékenységnek tekintik, amely nem olvadhat föl sem
ilyen-olyan szaktudományos kutatásokban, sem valamiféle
irodalmias filozófiai esszéírásban. Törekvésükhöz
a kontinentális filozófia utolsó par excellence tudományos
igényekkel föllépô irányzatában,
a fenomenológiai-hermeneutikai tradícióban találják
meg a kiindulópontot. A szigorúan történeti alapokról
induló, de a szisztematikus problémák és az
önálló építkezés felé nyitott,
a kontinentális filozófiai hagyomány és a kortárs
filozófiai fejlemények mély ismeretével fölvértezett
irányzat képviselôi közül hármat említünk
meg: Fehér M. Istvánt, Tengelyi Lászlót és
Mezei Balázst. Közülük Fehér inkább
a heideggeri-gadameri hermeneutika tradíciójához kapcsolódik,
Tengelyi és Mezei inkább a husserli fenomenológia
hagyományát követi - ez elôbbi etikai, az utóbbi
vallásfilozófiai irányú érdeklôdéssel.
Fehér M. István filozófiatörténész
volt és maradt: fölfogásában a filozófia
mûvelése - még a látszólag szisztematikus
törekvésû kísérletében (Fehér
M. I. 1991a) is - eminensen a filozófia történeti hagyományának
folyamatos, hangsúlyozottan ,,szövegközeli" értelmezésével
és újraértelmezésével kapcsolódik
össze. Elsô könyvét Sartre-ról írja
(Fehér M. I. 1980), ám érdeklôdése hamarosan
Heidegger felé fordul. Heideggert nem egyszerûen filozófiatörténeti
kutatási tárgynak tekinti: a bölcseleti érdeklôdés
kitüntetett, a posztmarxista filozófiai kondíció
feltételei között a filozófiai kultúra újjászervezése
szempontjából is meghatározó kikristályosodási
pontjának gondolja. Évtizedes vizsgálódásai
magyar és idegen nyelvû tanulmányok sora mellett két
önálló kötetet eredményeznek (Fehér
M. I. 1984; 1992). Az utóbbi kötettel - az elôbb megjelent
kismonográfia teljes nagymonográfia terjedelmû változatával
- a kortárs magyar filozófiatörténet-írás
kiemelkedô teljesítményeinek egyikét alkotja
meg: a biográfiai, eszmetörténeti-filozófiatörténeti
és fogalomelemzô módszerek ötvözésével
a Heidegger-irodalom nemzetközi színvonalú darabját
hozza létre. Munkássága, konferenciaszervezô
tevékenysége (Fehér M. I. 1991a) nyomán a nemzetközi
Heidegger-recepció, illetve általában a kontinentális/német
filozófiatörténeti diskurzus ismert alakjává
emelkedik (Fehér M. I.-Jacobs 1999). Heidegger szkepszisfölfogásának
szentelt, aprólékos filológiai elemzésekre
épülô tanulmánya a hermeneutikai filozófiát
radikalizált szkepszisként ábrázolja: az élettelennek
érzett filozófiai problémák helyébe
élô kérdéseket állító,
radikálisan antidogmatikus, önmaga pozícióját
is megkérdôjelezô bölcseletként mutatja
be (Fehér M. I. 1998). Fehér meggyôzôdése
szerint a hermeneutika nem annyira tanítás, mint inkább
- a hagyománnyal, a szövegekkel és embertársainkkal
szemben egyaránt érvényesített - beállítottság:
nyitott, plurális, másságtisztelô elkötelezettségként
ezért a demokrácia par excellence filozófiájává
lehet (Fehér M. I.-Veres 1999).
Tengelyi László etikai érdeklôdésû
Kant-specialistaként jelentkezik elôször. A rekonstrukciót
és az interpretációt összekapcsolva, finom elemzéssel
ássa elô és világítja meg Kant kritikai
etikájának fundamentumát (Tengelyi 1984). Átfogó
Kant-tanulmányában - a vállalkozásának
teret adó, ismeretterjesztô célú kötetsorozat
szükségleteit messze meghaladva - a mai, ,,rendszer utáni"
világkorszak perspektívájából a kanti
rendszer törésvonalait elôtérbe állító,
eredeti Kant-képet rajzol meg (Tengelyi 1988). Történeti
tanulmányai felôl a - ,,magukhoz a dolgokhoz" való
eljutást
meghirdetô - husserli fenomenológia mind határozottabb
befolyása nyomán a szisztematikus etikai vizsgálódás
felé lép elôre. A bûnfogalomnak szentelt könyve
elôbb a problématörténetet rekonstruálja,
majd a probléma fogalmi tisztázását kísérli
meg. A problématörténeti rekonstrukció Kant,
Hegel, Schelling és Heidegger álláspontját
deríti föl: a négy gondolkodó mûvében
egyaránt a rossz filozófiai magyarázatának
a metafizikai hagyomány látásmódjától
elhatárolódó kísérletét fölfedezve.
A fogalmi tisztázás a bûntapasztalat fenomenologikus
reflexiója nyomán a bûnt ,,sorseseményként"
fogja föl: a ,,rossz rejtélyét" a ,,fölfoghatatlan
esetlegességben" megpillantva (Tengelyi 1992). Legújabb,
csekély változtatásokkal egyszerre németül
és magyarul közreadott könyve módszertanilag a
fenomenológia Husserl-féle, karteziánus tudatfilozófiára
épülô formája helyett inkább Merleau-Ponty-ra
és Ricoeurre látszik támaszkodni, tartalmilag pedig
egyszerre igyekszik megvetni egy fenomenológiai személyiségelmélet
és egy fenomenológiai etika alapjait. A kortársi fenomenológia
francia és német fejleményeitôl ösztönzött
,,diakritikai fenomenológia" módszerével fölvázolt
személyiségelmélet a narratív identitásban
ragadja meg a személyiség önazonosságának
a forrását, a körvonalazott etika pedig egy sajátos
felelôsség- és bûnösségmisztika megfogalmazása
irányába mutat (Tengelyi 1998a; 1998b).
Mezei Balázs, a fiatalabb generáció tagjaként
és tanulmányait idegen egyetemeken végzett gondolkodóként,
bátrabban és határozottabban lép föl szisztematikus
törekvésekkel. A filozófiai kultúra rekonstrukciója
szempontjából nem csupán a filozófiát
a tudományokban vagy a közéleti bölcselkedésben
föloldó tendenciákat látja tévútnak:
a tisztán filozófiatörténeti-deskriptív
kísérleteket is elégtelennek gondolja. Noha fejtegetései
során gyakran és eredményesen alkalmaz analitikus
eljárásokat, módszertanilag és tárgyilag
elsôsorban a fenomenológiai hagyományhoz kapcsolódik,
s noha rekonstruktív jellegû Husserl-interpretációval
kezdi el a pályáját (Mezei 1995), a filozófiai
megújulás sajátképpeni gyújtópontjának
a vallásfilozófiát tekinti. Vallásbölcseleti
monográfiájában, a husserli vallásfölfogás
és a néhány késôbbi vallásfenomenológiai
teljesítmény kritikai áttekintése után,
a ,,fenomenológiai prototeológia" - a bármely istenrôl
való beszéd közös nyelvi alapjaiig visszahatoló,
fenomenológiai módszereket alkalmazó teológiai
diszciplína - megalapozására tesz kísérletet.
Ez a diszciplína meggyôzôdése szerint képes
lesz rá, hogy áthidalja a ,,nominalista" és a ,,realista"
vallásfilozófiák között feszülô
szakadékot; hogy rendszerelméletileg egyesítse a vallás
,,nooszféráját" és ,,reálszféráját"
(Mezei 1997). Újabb vallásbölcseleti tanulmányában,
a vallást nem történeti fejleményként,
hanem kizárólag az emberre jellemzô kognitív
gyakorlatként fölfogva, az autonóm vallásfilozófia
tárgyát a ,,relevanciában", módszerét
a ,,korlátozott epochéban" határozza meg (Mezei 1998).
Mezei érdeklôdése kiterjed hagyományának
korábbi és késôbbi képviselôire
is: kötetet szentel a fenomenológiai hagyományt elôkészítô
Brentano metafilozófiai elméletének (Mezei-Smith 1998),
illetve gyûjteményt állít össze a husserli
filozófiát heideggeriánus irányba fejlesztô
Patockával foglalkozó tanulmányaiból (Mezei
1998). Tevékenységének szerves összetevôje
kiemelkedô fordítói munkássága: Brentano-,
Husserl-, Ricoeur-, illetve Swinburne-fordításaival sokat
tesz a fenomenológiai-hermeneutikai irány, illetve a kortárs
vallásfilozófia közvetlen hazai recepciójáért.
Diszciplínák
Filozófiatörténet: Steiger Kornél, Ludassy
Mária, Boros Gábor
A filozófiatörténet a kortárs magyar filozófiai
munkálkodás leggazdagabb területe, a kutatott korszakokat,
az alkalmazott módszereket, a fölmutatott teljesítményeket
tekintve egyaránt. A jelenség tudásszociológiai
magyarázata, hogy a pártállami idôszak ideológiai
nyomásával szemben a filozófia történeti
kutatása kínálja a tárgyszerû szakmai
munka legkézenfekvôbb alternatíváját.
Az antikvitástól a középkoron át az újkorig
terjedô korszakokra irányuló, az eszmetörténet-írás
hagyományosabb vagy korszerûbb eljárásaitól
az analitikus megközelítésig ívelô módszereket
alkalmazó eredményeket természetesen lehetetlen mind
számba venni. Három jelentôs teljesítményt
említünk csupán: Steiger Kornél munkásságát,
illetve Ludassy Mária eszmetörténeti és Boros
Gábor filozófiatörténeti vizsgálódásait.
Steiger Kornél munkásságának eredeti kiindulópontját
és máig meghatározó összetevôjét
a preszókratikus filozófiára irányuló
kutatások képezik. Vizsgálódásainak
középpontjában a hermeneutikai szempont áll:
a preszókratikus töredékanyagnak a rárakódott
értelmezési hagyományoktól való megtisztítása
nyomán elvégzett újjáértelmezésével,
illetve maguknak az értelmezési hagyományoknak a reflektálásával.
Elsô tanulmányában Parmenidész és Empedoklész
kozmológiáját rekonstruálja, a fragmentumoknak
újszerû, az arisztotelészi beállításra
támaszkodó és máig érvényes közmegegyezéssel
vitatkozó értelmezését nyújtva (Steiger
1985). Monográfiává fejlesztett tanulmánygyûjteményében
a preszókratikusok tanításának pontos megismerésére
és érdemi értelmezésére vonatkozó
kételyének ad hangot, a preszókratikusokra vonatkozó
ismereteinkben megnyilvánuló másodlagos toposzok kialakulását
és mûködését állítva vizsgálódásainak
centrumába (Steiger 1999a). Aprólékos filológiai
megalapozásra támaszkodó és eredeti meglátásokban
gazdag kutatásainak szerves kiegészítôje - az
antik görög hagyomány egészére kiterjedô,
középpontjába egy új Platón-összkiadás
tervét állító - szövegkiadói és
fordítói munkássága (Steiger 1983; 1992b; 1993;
1994), illetve - az antik és a középkori filozófia
kutatásában jeleskedô filozófiatörténész-iskola
létrejöttét eredményezô - tanári
mûködése. Szûkebb szakterületének mûvelése
mellett ugyanakkor kiemelt figyelmet fordít a magyar filozófiai
kultúra egészének fejlesztésére is.
A hazai filozófiai propedeutikák és kézikönyvek
hiányát, illetve alacsony színvonalát látva
bölcseleti szöveggyûjteményt állít
össze (Steiger 1992a), középiskolai filozófiatankönyvet
készít (Steiger 1997), illetve filozófiai kislexikont
tesz közzé (Steiger 1999b), mindhárom esetben a mûfaj
magyar nyelvû kínálatának egyik legalaposabb
és leghasználhatóbb darabját megalkotva.
Ludassy Mária eszmetörténet-írása
határozott és nyíltan vállalt értéktételezésekkel
kapcsolódik össze. Ô hangsúlyozottan nem valamiféle
elfogulatlan szemlélôje az újkori politikai gondolkodás
általa vizsgált korszakainak: munkássága, gyakran
közvetlen aktualizáló megfogalmazásokban is tetten
érhetô módon, a liberális szabadságintézmények
iránti mély elkötelezettség jegyében bontakozik
ki. Kiterjedt életmûvének kettôs tendenciája,
hogy egyfelôl a felvilágosodás korától
a tizenkilencedik századon át fokozatosan eljut a huszadik
századhoz, s hogy másfelôl a filozófiatörténet
kanonizált hagyományának szövegeitôl elindulva
lépésenként mind több nem klasszikus eszmetörténeti
dokumentumot von vizsgálódásába. A francia
felvilágosodásra és a forradalomra irányuló
kutatásait (Ludassy 1972; 1979; 1987; 1989b; 1999a) követôen,
egyre nagyobb arányban használva föl kánon ,,alatti"
szövegeket, könyvet szentel a restauráció korának
(Ludassy 1984), Lamennais-nek (Ludassy 1989a), az angol toleranciaeszme
három évszázadának (Ludassy 1992), a szabadságeszmék
(Ludassy 1989c; 1996; 1994) és a szabadságellenes eszmék
(Ludassy 1991) máig ívelô történetének.
A két tendencia figyelemre méltóan kapcsolódik
össze legújabb, a huszadik századi francia jobboldali
radikalizmus legjelentôsebb ideológusával és
legfontosabb orgánumával foglalkozó tanulmányában
(Ludassy 1999b). Hasonló változások mutatkoznak gazdag
szövegkiadói munkásságában is: a felvilágosodás
filozófiája
klasszikus francia (Ludassy 1975) és angol (Ludassy 1977) textusainak
kiadását követôen az angolszász liberalizmus
ideológiája
kortársi törekvésekig eljutó történetének
szövegeit bocsátja közre (Ludassy 1991-1992).
Boros Gábor filozófiatörténet-írása
úgy nyújt hasonlóan jelentékeny teljesítményt,
hogy egyébként csaknem mindenben ellentéte a Ludassy-féle
eszmetörténet-írásnak. Boros kezdettôl
következetesen egyetlen korszak, a kora újkor iránt
érdeklôdik, kizárólag a kánon klasszikus
szövegeivel foglalatoskodik, fôként pedig föltûnôen
tartózkodik saját értékválasztásainak
közvetlen-aktualizáló explikálásától.
Hermeneutikailag mélyen tudatos kutató lévén,
természetesen nem hisz az elôföltevés-mentes olvasásban
és az annak nyomán megfogalmazódó végleges-igaz
értelmezésben. Úgy tekint a modernitás születésének
kanonikus gondolkodóira, mint a mai olvasót megszólítani
képes és ,,önfeltárásra" biztató
szövegek szerzôire. Elôbb németül megjelenô
(Boros 1990), utóbb jelentôsen átdolgozva magyarul
is kiadott (Boros 1997) Spinoza-monográfiájában a
szigorú metafizikai alapra épülô spinozai etikai
rendszer analitikus rekonstrukcióját végzi el. Descartes-könyvében,
a rendszert átható feszültségek pontosabb megjelenítése
érdekében, a lehetséges szisztematikus bemutatással
szemben az életpálya szigorúan genetikus rajzába
illeszti be a descartes-i filozófiát (Boros 1998). A klasszikusok
iránti alázattal végzett, finom mûértelmezésekben
bôvelkedô Descartes- és Spinoza-kutatásainak
elválaszthatatlan kiegészítôje - a tanítványai
által írott tanulmánykötetben is kifejezôdô
(Boros 1994) - tanári munkássága, az elôadások
szövegét közzétevô kötetekben is objektiválódó
(Boros 2000; Boros-Schmal 2000) konferenciaszervezô tevékenysége,
illetve számos Descartes- és Spinoza-fordításban
és újrafordításban megnyilvánuló
fordítói mûködése.
Tudományfilozófia: Fehér Márta, Békés
Vera
A tudományfilozófia a mai hazai filozófiai tudományosság
legszervesebb hagyományokkal rendelkezô és legeredményesebben
mûvelt területeinek egyike. A marxizmus-leninizmus ,,dialektikus
materialista természetfilozófiájával" szemben
már a hatvanas évektôl kezd kialakulni a tudomány
filozófiai reflexiójának a kortárs nyugati/angolszász
törekvésektôl befolyásolt irányzata. Az
irányzat tevékenységének következtében
a filozófiai közgondolkodásban már jóval
a politikai változások elôtt elterjednek a nyugati
posztpozitivista-posztkuhniánus tudományfilozófia
eredményei. A diszciplína számos mûvelôje
közül kettôt említünk meg: a tudományfilozófiai
diskurzus egészének kialakulásában meghatározó
szerepet játszó, kiemelkedô reneszánsz, illetve
kora újkori tudománytörténeti kutatásairól
ismert Fehér Mártát, valamint a kuhni paradigmamodellt
továbbfejlesztô és a nyelvtudomány történetére
alkalmazó Békés Verát.
Fehér Márta elsô, Hársing Lászlóval
együtt írott, szisztematikus tudományelméleti
bevezetéssel szolgáló könyvében a tudományos
megismerést popperi-hempeli ösztönzések nyomán
problémamegoldási folyamatként ábrázolja
(Fehér-Hársing 1977). Érdeklôdése azonban
hamarosan a hagyományos, formalista analitikus-pozitivista tudományfilozófia
koncepcióját alapjaiban megrendítô kuhni paradigmaelmélet
felé fordul. Kuhn hazai recepciójában kiemelkedô
szerepet játszó munkásságát ettôl
kezdve kettôs értelemben is a paradigmaelmélet befolyásolja:
teoretikus kutatásainak középpontjába egyrészt
a tudományfejlôdés-elmélet kerül, tudományelméleti
vizsgálódásait másrészt tudománytörténeti
vizsgálódásokkal egészíti ki. Elôbb
összefoglaló tanulmányt ír a tudományfejlôdés-elméletek
történetérôl, a pozitivista tudománytörténettôl
a kortársi törekvésekig genetikusan tekintve át
az egymást követô teóriákat (Fehér
1979), utóbb átfogó monográfiát szentel
a paradigmaelmélet körüli viták kulcskérdésének,
az inkommenzurábilitás problémájának,
szemantikai elemzések nyomán az egyes elméletek közötti
inkommenzurábilitás elkerülhetôsége mellett
érvelve (Fehér 1983). Tudományfilozófiai szemlélete
a késôbbiekben az ,,edinburgh-i iskola" hatására
tudásszociológiai (Hronszky-Fehér-Dajka 1988), a hermeneutikát
a természettudományok megértésére kiterjesztô
törekvések hatására pedig hermeneutikai irányba
(Fehér-Kiss-Ropolyi 1999) fordul. Tudománytörténeti
vizsgálódásainak - Newton- (Fehér 1988) és
Leibniz-tanulmányok (Fehér 1996), illetve Newton-fordítások
mellett - legjelentôsebb eredménye a reneszánsz és
a kora újkor tudományos metodológiájának
változásaival foglalkozó, átfogó esettanulmány-gyûjteménye
(Fehér 1995).
Békés Vera, Kuhn paradigmaelméletének elkötelezettjeként
és Fehér tanítványaként, hasonlóképpen
egyszerre folytat tudományelméleti és tudománytörténeti
kutatásokat. Törekvése elôbb a paradigmaelmélet
alkalmazása, majd továbbfejlesztése, bölcseleti
vizsgálódásokra eddig nemigen érdemesített
területen: a magyar nyelvtudomány elmélettörténetén.
Elsô kísérletében, a paradigmamodellt nem csupán
az egzakt természettudományok fejlôdésére,
hanem a humántudományok változásaira is alkalmazható
heurisztikus elvnek tekintve, a magyar nyelvújítás
fél évszázadon keresztülívelô történetét
értelmezi egymást követô paradigmák váltakozásaként
(Békés 1985). Újabb kötetében a kuhni
paradigmamodell kiegészítésére, egy úgynevezett
,,hiányzóparadigma-modell" fejlesztésére tesz
javaslatot. A tudásunkat gyökeresen megváltoztató
tudományos forradalmak kialakulásában eszerint határozott
rend érvényesül: a nyomukban kialakuló új
paradigma maga is egy korábbi, az éppen most legyôzött
paradigma által korábban legyôzött - ám
sajátos ,,zárványként" továbbélô
- paradigmához kapcsolódik vissza. A modell mûködését
három ,,metahistorikus" esettanulmány szemlélteti,
a magyar nyelvtudomány három vitájában meggyôzôen
ismerve föl a gyôztes paradigmának, a pozitivista történeti-összehasonlító
nyelvészetnek és a hiányzó paradigma zárványainak,
a romantikus nyelvelméletnek az összecsapását
(Békés 1997)
.
Politikai filozófia: Kis János, Tamás Gáspár
Miklós
A politikai filozófia a hazai palettán egészen
új diszciplínának számít.
A kommunizmus idején a politikáról való
gondolkodást a marxizmus-leninizmus egyik összetevôjét
képezô ,,tudományos szocializmus" határozza
meg, amelyet az utolsó évtizedben a ,,politológia"
empirikus jellegû szaktudománya kezd kiegészíteni-fölváltani.
A politikum világára irányuló normatív-filozófiai
reflexió legjelentôsebb teljesítményeit, figyelemre
méltó módon, a pártállam ellen föllépô
egykori demokratikus ellenzék teoretikusai és az átmenetet
követôen idôlegesen liberális pártpolitikai
szerepet is vállaló gondolkodók nyújtják:
Kis János és Tamás Gáspár Miklós
- az elôbbi az analitikus hagyományhoz kapcsolódó
és tudományosabb, az utóbbi határozott metafizikai
alapokra épített és esszéisztikusabb változatban.
Kis János a kritikai marxizmus Budapesti Iskolájának
fiatalabb tagjaként
- Lukács-unokaként - kezdi a pályáját.
Mesterével, Márkus Györggyel és pályatársával,
Bence Györggyel együtt írott, a marxi szocializmusfölfogás
bírálatát elvégzô könyve (Bence-Kis-Márkus
1992) nyomán eltávolítják a filozófiai
életbôl. Az ellenzéki évek alatt írott
mûvei - a létezô szovjetszocializmus marxista kritikai
magyarázóelméletét nyújtó kötete
(Bence-Kis 1983), az emberi jogok kantiánus alapú teóriáját
kidolgozó tanulmánya (Kis 1987) és ellenzéki
publicisztikája (Kis 1989) - máig csak szamizdatban, nyugati
magyar kiadásban vagy idegen nyelven olvashatók. Újkeletû
munkái közvetlenül a posztkommunista átmenet nyomán
fölvetôdô politikai kérdésekre reflektálnak,
a reflexió során azonban mindvégig következetesen
ragaszkodnak az analitikus-tudományos eljárásokhoz.
Az abortusztörvényt elôkészítô vitákhoz
közvetlenül hozzászóló és az alkotmánybíróság
vonatkozó határozatának direkt bírálatát
nyújtó tanulmánya a gyakorlati példákra
vonatkozó erkölcsi intuíció szisztematikus-analitikus
elemzésével érvel az abortusz ,,mérsékelten
megengedô" szabályozása mellett (Kis 1992). Az eutanázia
kérdésétôl a kisebbségi jogok problémáján
keresztül a szólásszabadság határainak
dilemmájáig számos aktuális politikai ügyre
reflektáló tanulmányainak gyûjteményében
hasonlóképp az angolszász-analitikus diskurzus módszereivel
foglal állást a világnézetileg megosztott társadalmat
politikai közösséggé szervezni képes semleges
állam gondolata mellett (Kis 1997).
Tamás Gáspár Miklós, indulásának
éveitôl kezdve ellenzéki korszakán keresztül
máig, következetesen a filozófiai esszé mûfaját
mûveli. Írásaival nem az intézményesedett
filozófusszakma képviselôihez kíván fordulni:
a bölcseletet
par excellence publikus tevékenységnek
tekintve, a ,,honpolgárok közösségéhez"
igyekszik szólni. Pályakezdô publicisztikagyûjteményétôl
(Tamás 1975) a nemzeti kérdésnek szentelt esszékötetén
(Tamás 1989) át mai kísérleteiig - egyedül
talán a politika anarchista fölfogásának teoretikus
alapjait megvetô, analitikus módszereket alkalmazó
szamizdat tanulmánya (Tamás 1983) kivételével
- valamennyi mûve az intézményes-akadémiai tudományosság
mûfaji követelményeinek tudatos negligálásával
születik. Kilencvenes évekbeli, rendkívül kiterjedt
munkásságában érdekes ellentét mutatkozik
politikai álláspontjának gyors változásai
és filozófiai álláspontjának figyelemre
méltó változatlansága között. Politikai
álláspontja a baloldali-anarchista meggyôzôdéstôl
elôször a liberális konzervativizmusig, azután
a klasszikus republikanizmusig jut el (Tamás 1994), hogy mára
visszatérjen a baloldali-szocialisztikus hagyományhoz. Filozófiai
álláspontja ezzel szemben mindvégig következetesen
azonos marad: a kortárs irányzatok közös meggyôzôdését
képezô metafizika-kritikával vitatkozva a filozófia
metafizikai alapjai mellett foglal állást. Tamás filozófiája
ebben az értelemben határozottan korkritikai filozófia:
csillámlóan sokértelmû esszéi a bölcseletileg
antifilozofikusnak, politikailag intézményellenesnek, következményeit
tekintve civilizációrombolónak érzett ,,korszellemmel"
folytatott vitában fogalmazódnak meg (Tamás 1999).
Esztétika: Radnóti Sándor, Bacsó Béla
Az esztétikai gondolkodás meghatározó orientációja
a hermeneutikai-recepcióesztétikai megközelítés.
A közelmúltig hegemón iránynak számító,
mûalkotás-központú hegeli-lukácsi esztétika
visszahatásaként is, az uralkodó meggyôzôdés
a mûvészet világát nem önmagukban álló
objektivációk zárt rendjének tekinti, hanem:
a mindenkori befogadás által folyamatosan újraértelmezett
mûvekkel folytatott dialógus nyomán megszületô
közegnek. A mûvészetrôl való kortárs
beszéd különféle változatai - a mû
és az értelmezés különbségének
föloldásáig eljutó kísérletektôl
a kettô hangsúlyos megkülönböztetését
fönntartani igyekvô erôfeszítésekig - a
mûvészetértés ezen közös meggyôzôdésének
bázisán bontakoznak ki. Az esztétika gazdag - és
a határozottan bölcseleti irányba mozduló irodalomelmélettôl
is ösztönzött - teljesítményei közül
kettôt veszünk számba: a lukácsi esztétikától
elinduló és az uralkodó megközelítéssel
szemben kritikusabb Radnóti Sándorét, illetve a hermeneutika
közvetlen recepciójában szerepet vállaló
és az irányhoz affirmatívabban viszonyuló Bacsó
Béláét.
Radnóti Sándor a Lukács-tanítványok,
illetve a tanítványok tanítványainak jellegzetes
útját járja be. Társadalomkritikai nézeteiért
üldöztetésben van része, állásából
elbocsátva egy teljes évtizedig szabadfoglalkozásúként
tartja fönn magát, elsô jelentôs munkája
egészében nem jelenhet meg, írásai részben
szamizdatba és külföldi folyóirat-közleményekbe
szorulnak: az elsô nyilvánosságba történô
visszatérését a rehabilitáció gesztusa
kíséri tehát. Ifjúkorában Walter Benjamin-értelmezéssel
indul: akkor kiadatlanul maradó ,,esztétikai-politikai tanulmányában",
a kritikai marxizmus fogalmi keretei között maradva ugyan, a
befogadásesztétika felé tesz lépéseket
(Radnóti 1999). Pilinszky-tanulmányában a misztika
és a misztikus líra marxista szempontú megértésének
kísérletét nyújtja (Radnóti 1981). A
századvég és a századközép jelentôs
mûvészettörténészeivel foglalkozó
tanulmányfüzérében a modern ,,esztétikai
mozgástér" paradigmatikus álláspontjait rekonstruálja
(Radnóti 1990), Pór Péterrel együtt nagyszabású
esztétikai olvasókönyvet állít össze
(Pór-Radnóti 1990). Rendkívül szellemes gondolatra
épülô és nemzetközi figyelmet keltô
monográfiájában a mûvészethamisítást
esztétikai problémaként veszi szemügyre, az eredeti
és a hamisítvány viszonyának a modern mûvészet
autonóm és heteronóm pólusaira vonatkoztatott
értelmezését adva (Radnóti 1995). Munkásságának
fontos összetevôje, mûvészetbölcseleti belátásaitól
ösztönözve, kibontakozó mûkritikusi tevékenysége
(Radnóti 1988; 1991).
Bacsó Béla a filozófiai hermeneutika hazai recepciójának
legmeggyôzôdésesebb és legszorgalmasabb elkötelezettjei
közé számít. Nem csupán tanulmányaival,
hanem fordítói-szerkesztôi-oktatói munkájával
egyaránt sokat tesz az irányzat népszerûsítéséért:
Heidegger-fordításaival, az Athenaeum szerkesztésével,
a kortárs esztétikai gondolkodást átfogóan
bemutató szöveggyûjteményével (Bacsó
1995), kifejezetten a hermeneutikának szentelt, a hagyomány
Schleiermachertôl Heideggeren és Gadameren keresztül
máig ívelô történetének alapszövegeit
közzétevô kötetek (Bacsó 1990; 1991) összeállításával
egyaránt kiemelkedô teljesítményt nyújt.
Nemzetközi érdeklôdést kiváltó (Bacsó
1997) tanulmányírói munkásságában,
az alapbeállítottság határozott azonossága
mellett, érdekes változások mutatkoznak. A habermasi
kritikai társadalomfilozófiához és az apeli
etikához kapcsolódó kommunikatív-esztétikai
hermeneutika követôjeként indul (Bacsó 1989).
Ezután a létmegértést középpontba
állító és a mûvészet létmegértésünkben
játszott szerepét reflektáló egzisztenciálhermeneutikai
tanulmányokkal jelentkezik (Bacsó 1994). Legfrissebb kísérleteiben
végül a hermeneutikai hagyományt a platóni kezdetekig
vezeti vissza, szembeszállva a tradicionális és a
filozófiai hermeneutikát elkülönítô
értelmezésekkel (Bacsó 1999). Pályájának
érdekes darabja Celan kései költészetének
szentelt - a nyelvileg megragadhatatlannak a ,,szó árnyékában"
való megragadási lehetôségén eltöprengô
- esszéje (Bacsó 1996).
* * *
A kortárs magyar filozófia most, a mögöttünk hagyott évtizedben állt talpra. Kiépítette önálló intézményeit, megvívta a legitimációjáért folytatott harcait, létrehozta fontos teljesítményeit és legfôképpen elkezdte megteremteni azt, amit majd filozófiai életnek nevezhetünk. Hogy a kortárs filozófia kétségtelen népszerûsége valamiféle efemer szellemi divat marad-e, vagy esetleg nagyszabású filozófiai megújulás elôhírnöke lesz, ma még nem látható elôre. A kilencvenes évek fejleményei mindenesetre várakozással tölthetik el az érdeklôdôt.
Irodalom
Altrichter Ferenc et al. 1994. Lehetséges-e egyáltalán?
Márkus Györgynek - tanítványai. Budapest, Atlantisz.
Bacsó Béla 1989. A mûvészet megértése
- a megértés mûvészete. Budapest, Magvetô.
Bacsó Béla (szerk.) 1990. Filozófiai hermeneutika.
Szöveggyûjtemény. Budapest, Filozófiaoktatók
Továbbképzô és Információs Központja.
Bacsó Béla (szerk.) 1991. Szöveg és interpretáció.
Budapest, Cserépfalvi.
Bacsó Béla 1994. Határpontok. Hermeneutikai esszék.
Budapest, T-Twins - Lukács Archívum.
Bacsó Béla (szerk.) 1995. Az esztétika vége
- vagy se vége, se hossza? A modern esztétikai gondolkodás
paradigmái. Budapest, Ikon.
Bacsó Béla 1996. A szó árnyéka.
Paul Celan költészetérôl. Pécs, Jelenkor.
Bacsó Béla 1997. Die Unvermeidbarkeit des Irrtums. Essays
zur Hermeneutik. Cuxhaven-Dorthfort, Junghans.
Bacsó Béla 1999. ,,Mert nem mi tudunk..." Filozófiai
és mûvészetelméleti írások. Budapest,
Kijárat.
[Bence György-Kis János] Mark Rakovski 1983. A szovjet
típusú társadalom marxista szemmel. Párizs,
Magyar Füzetek. (Franciául: Le marxisme face aux pays de l'Est.
Paris, Savelli, 1977.)
Bence György-Kis János-Márkus György 1992.
Hogyan
lehetséges kritikai gazdaságtan? Budapest, T-Twins - Lukács
Archívum.
Békés Vera 1985. Tudományelméleti és
nyelvfilozófiai elképzelések a magyarországi
nyelvújítási mozgalomban 1818 és 1874 között.
Budapest, Mûvelôdési Minisztérium.
Békés Vera 1997. A hiányzó paradigma. Debrecen,
Latin Betûk.
Boros Gábor 1990. Heilsfragment. Rekonstruktion der Spinozanischen
Ethik. Budapest, Institut für Philosophie der Ungarischen Akademie
der Wissenschaften.
Boros Gábor (szerk.) 1994. Spinoza-tanulmányok. Budapest,
Áron.
Boros Gábor 1997. Spinoza és a filozófiai etika
problémája. Budapest, Atlantisz.
Boros Gábor 1998. René Descartes. Budapest, Áron.
Boros Gábor (szerk.) 2000. Individuum, közösség
és jog Spinoza filozófiájában. Budapest, Áron.
Boros Gábor-Schmal Dániel (szerk.) 2000. Kortársunk,
Descartes. Filozófiai tanulmányok. Budapest, Áron.
Burnheim, John (ed.) 1994. The social philosophy of Agnes Heller. Amsterdam-Atlanta,
Rodopi.
Fehér Ferenc-Heller Ágnes 1989. Egy forradalom üzenete.
Magyarország, 1956. Budapest, Kossuth.
Fehér Ferenc-Heller Ágnes 1990. Jalta után. Kelet-Európa
hosszú forradalma Jalta ellen. Budapest, Kossuth.
Fehér Ferenc-Heller Ágnes 1992. Kelet-Európa ,,dicsôséges
forradalmai". Budapest, T-Twins.
Fehér Ferenc-Heller Ágnes-Márkus György 1991.
Diktatúra
a szükségletek felett, Budapest, Cserépfalvi. (Angolul:
Dictatorship
over Needs. An analysis of soviet societies. Oxford, Blackwell, 1983. Németül:
Der sowjetische Weg. Bedürfnisdiktatur und entfremdeter Alltag. Hamburg,
VSA, 1983.)
Fehér Ferenc-Kardos András-Radnóti Sándor
(szerk.) 1995. Majdnem nem lehet másként. Tanulmányok
Vajda Mihály 60. születésnapjára. Budapest, Cserépfalvi.
Fehér Márta 1979. A tudományfejlôdés
elméletek története. Budapest, Oktatási Minisztérium.
Fehér Márta 1983. A tudományfejlôdés
kérdôjelei. A tudományos elméletek inkommenzurábilitásának
problémája. Budapest, Akadémiai.
Fehér Márta (szerk.) 1988.
Tudománytörténeti
tanulmányok. Budapest, Filozófiaoktatók Továbbképzô
és Információs Központja.
Fehér Márta 1995. Changing tools. Case studies in the
history of scientific methodology. Budapest, Akadémiai.
Fehér Márta (szerk.) 1996. A teremtés. Filozófiatörténeti
tanulmányok. Budapest, Áron.
Fehér Márta-Hársing László 1977.
A
tudományos problémától az elméletig.
Budapest, Kossuth.
Fehér Márta-Kiss Olga-Ropolyi László (eds.)
1999.
Hermeneutics and science. Proceedings of the First Conference of
the International Society for Hermeneutics and Science. Dordrecht-Boston-London,
Kluwer.
Fehér M. István 1980. Jean-Paul Sartre. Budapest, Kossuth.
Fehér M. István 1984. Martin Heidegger. Budapest, Kossuth.
Fehér M. István 1991a. Az élet értelmérôl.
Racionalizmus és irracionalizmus között. Budapest,
Kossuth.
Fehér M. István (szerk.) 1991b. Utak és tévutak.
A budapesti Heidegger-konferencia elôadásai. Budapest, Atlantisz.
Fehér M. István 1992. Martin Heidegger. Egy XX. századi
gondolkodó életútja. Budapest, Göncöl.
Fehér M. István 1998. Heidegger és a szkepticizmus.
A szkeptikus kételyen át a hermeneutikai kérdésig.
Budapest, Korona Nova.
Fehér M. István-Jacobs, Wilhelm G. (hrsg.) 1999. Zeit
und Freiheit. Schelling, Schopenhauer, Kierkegaard, Heidegger/Éthos
könyvek/. Budapest, Kétef.
Fehér M. István-Veres Ildikó (szerk.) 1999.
Alternatív
tradíciók a magyar filozófia történetében.
Miskolc, Felsômagyarország.
Fleissner, Peter-Nyíri Kristóf (eds.) 1999. Philosophy
of culture and the politics of electronic networking. I. Austria and Hungary.
Historical roots and present developments. II. Cyberspace. A new battlefield
for human interests. Innsbruck-Wien-Budapest, Studien-Áron.
Gulyás Gábor (szerk.) 1995. Megkerült dilemmák.
Vajda Mihály hatvanadik születésnapjára - debreceni
tanítványaitól. Debrecen, Kossuth Lajos Tudományegyetem.
Heller Ágnes 1966. Az aristotelési etika és az
antik ethos. Budapest, Akadémiai.
Heller Ágnes 1967. A reneszánsz ember. Budapest, Akadémiai.
(2. kiadás: Budapest, Múlt és Jövô, 1998.)
Heller Ágnes 1970. A mindennapi élet. Budapest, Akadémiai.
Heller Ágnes 1982. A theory of history. London, Routledge.
Heller Ágnes 1984. A radical philosophy. Oxford, Blackwell.
Heller Ágnes 1988. The postmodern political condition. Cambridge,
Polity.
Heller Ágnes 1990. Az igazságosságon túl.
Budapest, Gondolat.
Heller Ágnes 1991. The grandeur and twilight of radical universalism.
Oxford, Blackwell.
Heller Ágnes 1992. Szilveszteri szimpózium. Budapest,
T-Twins.
Heller Ágnes 1993. A philosophy of history in fragments. Oxford,
Blackwell.
Heller Ágnes 1994a. Általános etika. Budapest,
Cserépfalvi.
Heller Ágnes 1994b. Nietzsche és a Parsifal. Budapest,
Osiris.
Heller Ágnes 1995. Leibniz egzisztenciális metafizikája.
Budapest, Kossuth.
Heller Ágnes 1996a. A szégyen hatalma. Két tanulmány.
Budapest, Osiris.
Heller Ágnes 1996b. Morálfilozófia. Budapest,
Cserépfalvi.
Heller Ágnes 1997a. Az idegen. Budapest, Múlt és
Jövô.
Heller Ágnes 1997b. Életképes-e a modernitás?
Debrecen, Latin Betûk.
Heller Ágnes 1998a. A szép fogalma. Budapest, Osiris.
Heller Ágnes 1998b. Költészet és gondolkodás.
Budapest, Múlt és Jövô.
Heller Ágnes 1999. Személyiségetika. Budapest,
Osiris.
Heller Ágnes 2000. Kizökkent az idô. Shakespeare,
a történelemfilozófus I-II. Budapest, Osiris.
Heller Ágnes-Fehér Ferenc 1993. A modernitás ingája.
Budapest, T-Twins.
Heller Ágnes-Kôbányai János 1998. Biciklizô
majom. Budapest, Múlt és Jövô.
Hronszky Imre-Fehér Márta-Dajka Balázs (eds.)
1988.
Scientific knowledge socialized. Selected proceedings of the 5th
Joint International Conference on the History and Philosophy of Science
organised by the IUHPS, Veszprém, 1984. Budapest, Akadémiai.
Kardos András (szerk.) 1995. A Budapesti Iskola. Tanulmányok
Lukács Györgyrôl. I. Fehér Ferenc-Heller Ágnes.
Budapest, T-Twins - Lukács Archívum.
Kardos András (szerk.) 1997. A Budapesti Iskola. Tanulmányok
Lukács Györgyrôl. II. Márkus György-Vajda
Mihály. Budapest, Argumentum - Lukács Archívum.
Kardos András-Radnóti Sándor-Vajda Mihály
(szerk.) 1999. Diotima. Heller Ágnes hetvenedik születésnapjára.
Budapest, Osiris-Gond.
Kis János 1987. Vannak-e emberi jogaink? Budapest, AB Független
Kiadó. (2. kiadás: Párizs, Magyar Füzetek, 1988,
franciául: L'égale dignité. Essai sur les fondaments
des droit de l'homme. Paris, Seuil, 1989.)
Kis János 1989. Politics in Hungary. ARP-Columbia University.
Kis János 1992. Az abortuszról. Érvek és
ellenérvek. Budapest, Cserépfalvi.
Kis János 1997. Az állam semlegessége. Budapest,
Atlantisz.
Lendvai L. Ferenc-Nyíri J. Kristóf 1974. A filozófia
rövid története. A Védáktól Wittgensteinig.
Budapest, Kossuth. (2. kiadás: 1981; 3. kiadás: 1985; 4.
kiadás: Áron, 1995.)
Ludassy Mária 1972. ,,Valóra váltjuk a filozófia
ígéreteit". A francia felvilágosodástól
a francia forradalomig. Budapest, Magvetô.
Ludassy Mária (szerk.) 1975. A francia felvilágosodás
morálfilozófiája. Budapest, Gondolat.
Ludassy Mária (szerk.) 1977. Brit moralisták a XVIII.
században. Budapest, Gondolat.
Ludassy Mária 1979. Az ész államáig és
tovább... XVIII. századi francia utópisták.
Budapest, Magvetô.
Ludassy Mária 1984. A trón, az oltár és
az emberi jogok. Katolikus és liberális gondolkodók
a restauráció korabeli Franciaországban. Budapest,
Magvetô.
Ludassy Mária 1987. Moralisták és terroristák.
A francia felvilágosodás és a francia forradalom erkölcsi
és politikai problémáiról. Budapest, Kozmosz.
Ludassy Mária 1989a. ,,Isten és szabadság". Lamennais
a liberális katolicizmustól a szabadelvû szocializmusig.
Budapest, Gondolat.
Ludassy Mária 1989b. Négy arckép. Budapest, Szépirodalmi.
Ludassy Mária 1989c. Szabadság, Egyenlôség,
Igazságosság. Budapest, Magvetô.
Ludassy Mária 1991. Téveszméink eredete. Budapest,
Atlantisz.
Ludassy Mária (szerk.) 1991-1992. Az angolszász liberalizmus
klasszikusai I-II. Budapest, Atlantisz.
Ludassy Mária 1992. A toleranciától a szabadságig.
Anglia 300 éve egy eszme történetének tükrében.
Budapest, Kossuth.
Ludassy Mária (szerk.) 1994. Morál és politika
határán. Budapest, ELTE Filozófiai Posztgraduális
Központ.
Ludassy Mária 1996. ,,Sem vele, sem nélküle". Változatok
a szabadság témájára. Budapest,
T-Twins - Lukács Archívum.
Ludassy Mária 1999a. Elhiszem, mert ésszerû. Tanulmányok
a francia és az angol felvilágosodás koráról.
Budapest, Osiris.
Ludassy Mária 1999b. Fehér jakobinizmus. Charles Maurras
és az Action Française. Budapest, Kávé.
Márkus György 1966. Marxizmus és ,,antropológia".
Az emberi lényeg fogalma Marx filozófiájában.
Budapest, Akadémiai. (Angolul: Marxism and antropology. Assen, Van
Gorcum, 1978; németül: Anthropologie und Marxismus. Hamburg,
VSA, 1981.)
Márkus György 1982. Langage et production. Paris, Denoel.
(Angolul: Language and production. A critique of the paradigms. Dordrecht-Boston,
Riedel, 1986.)
Márkus György 1992. Kultúra és modernitás.
Hermeneutikai kísérletek. Budapest, T-Twins.
Márkus György 1994. A ,,rendszer" után. A filozófia
a tudományok korában. Budapest, Akadémiai.
Márkus György 1997. Antinomies of ,,culture". Budapest,
Collegium Budapest.
Márkus György 1998. Metafizika - mi végre? Tanulmányok.
Budapest, Osiris.
Márkus György-Tordai Zádor 1964. Irányzatok
a mai polgári filozófiában. Egzisztencializmus, katolikus
filozófia, neopozitivizmus. Budapest, Gondolat. (2. kiadás:
1972.)
Mezei Balázs 1995. World and life-world. Aspects of the philosophy
of Edmund Husserl. Stuttgart, Peter Lang.
Mezei Balázs 1997. Zárójelbe tett Isten. Edmund
Husserl és egy fenomenológiai prototeológia vázlata.
Budapest, Osiris.
Mezei Balázs 1998. A lélek és a másik.
Jan Patoèka és a fenomenológia. Budapest, Atlantisz.
Mezei Balázs-Smith, Barry 1998. The four phases of philosophy.
Amszterdam, Rodopi.
Nyíri Kristóf 1980. A Monarchia szellemi életérôl.
Filozófiatörténeti tanulmányok. Budapest, Gondolat.
(Oroszul: Filoszovszkaja miszl v Avsztro-Vengrii. Moszka, Müszl, 1987.)
Nyíri Kristóf (ed.) 1981. Austrian philosophy. Studies
and texts. München, Philosophia.
Nyíri Kristóf 1983. Ludwig Wittgenstein. Budapest, Kossuth.
Nyíri Kristóf 1986a. Európa szélén.
Eszmetörténeti vázlatok. Budapest, Kossuth. (Németül:
Am
Rande Europas. Studien zur österreichisch-ungarischen Philosophiegeschichte.
Wien, Böhlau, 1988.)
Nyíri Kristóf 1986b. Gefühl und Gefüge. Studien
zum Entstehen der Philosophie Wittgensteins. Amsterdam, Rodopi.
Nyíri Kristóf (ed.) 1986c. From Bolzano to Wittgenstein.
The tradition of Austrian philosophy. Wien, Hölder-Pichler-Tempsky.
Nyíri Kristóf 1989. Keresztút. Filozófiai
esszék. Budapest, Kelenföld.
Nyíri Kristóf (szerk.) 1990. Mûveltség és
kultúra a számítógépkorszakban - Informatika
történetfilozófiai szempontból. Budapest, Magyar
Filozófiai Társaság.
Nyíri Kristóf 1992. Tradition and individuality. Essays.
Dordrecht-Boston-London, Kluwer.
Nyíri Kristóf 1994. A hagyomány filozófiája.
Budapest, T-Twins - Lukács Archívum.
Nyíri Kristóf (ed.) 1995. Tradition. Proceedings of an
international research workshop at IFK. Wien, Verein Internationales Forschungszentrum
Kulturewissenschaften.
Nyíri Kristóf (szerk.) 2000. Filozófia az ezredfordulón.
Budapest, Áron.
Nyíri Kristóf-Szécsi Gábor (szerk.) 1998.
Szóbeliség
és írásbeliség. A kommunikációs
technológiák története Homérosztól
Heideggerig. Budapest, Áron.
Pór Péter-Radnóti Sándor (hrsg.) 1990.
Stilepoche.
Theorie und Discussion. Eine interdisziplinäre Anthologie von Winckelmann
bis Heute. Frankfurt am Main-Bern-New York-Paris, Peter Lang.
Radnóti Sándor 1981. A szenvedô misztikus. Budapest,
Akadémiai.
Radnóti Sándor 1988. Mi az, hogy beszélgetés?
Bírálatok. Budapest, Magvetô.
Radnóti Sándor 1990. (Tisztelt közönség,
kulcsot te találj..." Budapest, Gondolat.
Radnóti Sándor 1991. Recrudescunt vulnera. Budapest,
Cserépfalvi.
Radnóti Sándor 1995. Hamisítás. Budapest,
Magvetô. (Angolul: The fake. Forgery and its place in art. New York-Oxford,
Rowman & Littlefield, 1999.)
Radnóti Sándor 1999. Krédó és rezignáció.
Esztétikai-politikai tanulmány Walter Benjaminról.
Budapest, Argumentum - Lukács Archívum.
Rózsa Erzsébet 1997. Heller Ágnes, a fronézis
filozófusa. Budapest, Osiris.
Ruffing, Rainer 1992. Agnes Heller. Pluralität und Moral. Opladen,
Leske-Budrich.
Smith, Barry-Nyíri Kristóf 1987. Practical knowledge.
Outlines of a theory of tradition and skills. London, Croom Helm.
Steiger Kornél (szerk.) 1983. Sztoikus etikai antológia.
Budapest, Gondolat.
Steiger Kornél 1985. Parmenidész és Empedoklész
kozmológiája. Budapest, Gondolat. (2. kiadás: Áron,
1998.)
Steiger Kornél (szerk.) 1992a. Bevezetés a filozófiába.
Szöveggyûjtemény. Budapest, Holnap.
Steiger Kornél (szerk.) 1992b. Delphoi jóslatok. Budapest,
Holnap.
Steiger Kornél (szerk.) 1993. A szofista filozófia. Szöveggyûjtemény.
Budapest, Atlantisz.
Steiger Kornél (szerk.) 1994. Görög gondolkodók.
A cinikus és a megarai filozófia. Budapest, Kossuth.
Steiger Kornél 1997. Filozófia. Tankönyv. Budapest,
Holnap.
Steiger Kornél 1999a. A lappangó örökség.
Fejezetek a preszókratikus filozófia antik hagyományozásának
történetébôl. Budapest, Jószöveg Mûhely.
Steiger Kornél 1999b. Filozófiai kislexikon. Budapest,
Fiesta-Saxum.
Tamás Gáspár Miklós 1975. A teória
esélyei. Bukarest, Kriterion.
Tamás Gáspár Miklós 1983. A szem és
a kéz. Bevezetés a politikába. Budapest, AB Független
Kiadó.
Tamás Gáspár Miklós 1989. Idola tribus.
Párizs, Magyar Füzetek. (Franciául: Les Idoles de la
tribu. Paris, Arcantére, 1991.)
Tamás Gáspár Miklós 1994.
Másvilág.
Politikai esszék. Budapest, Új Mandátum.
Tamás Gáspár Miklós 1999. Törzsi fogalmak
I-II.
Budapest, Atlantisz.
Tengelyi László 1984. Autonómia és világrend.
Kant az etika fundamentumáról. Budapest, Medvetánc.
Tengelyi László 1988. Kant. Budapest, Kossuth. (2. kiadás:
Áron, 1995.)
Tengelyi László 1992. A bûn mint sorsesemény.
Budapest, Atlantisz.
Tengelyi László 1998a. Der Zwitterbegriff Lebensgeschichte.
München, Fink.
Tengelyi László 1998b. Élettörténet
és sorsesemény. Budapest, Atlantisz.
Vajda Mihály 1968. Zárójelbe tett tudomány.
A husserli fenomenológia tudományfelfogásának
bírálatához. Budapest, Akadémiai.
Vajda Mihály 1969. A mítosz és a ráció
határán. Edmund Husserl fenomenológiája. Budapest,
Gondolat.
Vajda Mihály 1980. Sistemi sociali oltre Marx. Societa civile
e stato burocratico all'Est. Milano, Feltrinelli.
Vajda Mihály 1981. The state and socialism. Political essays.
London-New York, Allison and Bursby-St. Martin's Press.
Vajda Mihály 1989. Orosz szocializmus Közép-Európában.
Budapest, Századvég. (Németül: Russischer Sozialismus
in Mitteleuropa. Wien, Passagen, 1991.)
Vajda Mihály 1990. Marx után szabadon, avagy miért
nem vagyok már marxista? Budapest, Gondolat.
Vajda Mihály 1992a. A történelem vége? Közép-Európa
- 1989. Budapest, Századvég.
Vajda Mihály 1992b. Változó evidenciák.
Útban a posztmodern felé. Budapest, Cserépfalvi-Századvég.
Vajda Mihály 1993. A posztmodern Heidegger. Budapest, T-Twins
- Lukács Archívum.
Vajda Mihály 1995a. A fasizmusról. Politikai-szociológiai
tanulmány. Budapest, Osiris. (Angolul:
Fascism as a mass movement.
London-New York, Allison and Bursby - St. Martin's Press, 1976; franciául:
Fascisme et mouvement de masse. Paris, Le Sycomore, 1979.)
Vajda Mihály 1995b. Mit lehet remélni? Esszék
Fehér Ferencrôl. Debrecen, Határ Könyvek.
Vajda Mihály 1996a. Die Kriese der Kulturkritik. Wien, Passagen.
Vajda Mihály 1996b. Nem az örökkévalóságnak.
Filozófiai (láb)jegyzetek. Budapest, Osiris.
Vajda Mihály 1999. Meditatii anticarteziene. Cluj, Casa Cartii
de Stiinta Cluj.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu