Bocsánatkérésnek kell lenni elsô szavamnak
e teremben, bocsánatkérésnek, hogy a székfoglalást
ennyire halasztottam. Méltóztassék elhinni, nem onnan
van ez, mintha csekélyleném a kitüntetést, mely
engem ért, még kevésbbé a tisztelet és
hála hiányából a magas testület iránt,
mely abban részesített és arra méltatta az
egyszerû publicistát, hogy legelsô tudományos
testületünkbe befogadta. Ellenkezôleg, tekintetes Akadémia!
A köteles skrupulózus tisztelet okozta, ha újra s újra
nem mertem ide lépni, midôn a közelebbi évek politikai
izgalmai, ha nem a physikai idôtôl, de minden esetre megfosztottak
a lelki nyugalomtól, hogysem azzal a készültséggel
lépjek ide, melyrôl mindig tudtam, hogy csak csekély
lehet, de melyrôl óhajtottam, hogy, ha az illustris hallgatók
magaslatán nem is állhat, álljon legalább saját
szerény képességem szinvonalán.
És megvallom, küzködnöm kelle még egy
aggodalommal. Midôn a társadalmi tudományok terén
saját munkakörömhöz képest épen a koreszmékrôl
véltem néhány szempontot kifejteni, mely talán
számot tarthatna ezen tudományos areopág elnézô
figyelmére, nem zárkózhattam el a feladat nehézségei
elôl. Korunk eszmeharczának példáját
ritkító élessége, szenvedélye, mondhatni
chaosza; az összes civilizált emberiséget lázas
izgalomban tartó, egymással a halálos gyûlöletig
szemben álló felekezetekre szakító, minden
intézményét - a legmélyebben gyökerezôtôl
a legmodernebbig - megrázkódtató természete:
vajmi könnyen sodorhatja azt, a ki hozzászól, oly térre,
melyet legalább e terembôl kizárni kötelességünk.
Szóval az aggodalom, hogy a tudomány, a tiszta igazság
keresésének fenségét akaratlanul is a napi
harcz, a pártérdek elfogultságának szolgaságára
alacsonyíthatnám, hogy a magaménak elôadásával
sérthetném másoknak meggyôzôdését,
vagy a mi még sokkal rosszabb, sérthetném érzületét.
De megnyugvást kerestem és leltem abban, hogy, ha valahol,
akkor a tudomány körében, abban a legmagasztosabb körben,
a hol az igazságot önmagáért keresik, türelmetességre
tarthatok számot. Bátorítást leltem annak latolásában,
hogy az olyan tudomány, mely csupa körültekintô
timiditásból visszariad az élettôl, elszakad
korától, mert kérdéseihez hozzányúlni
fél, kevés szolgálatot tehet, mert épen a legnagyobb
szolgálatot tagadja meg, melyet az emberiségnek megtenni
a gondolkodás és kutatás hivatva van. Bátorított
a tudat, hogy ellenkezô, sôt egymást kizáró
felfogások hirdetése és vitatása nélkül
nincs haladás és nincs tudomány; hogy az árral
úszni könnyû, de a tudomány sem a tömeg,
sem a hatalom udvaroncza nem lehet; serkentett hitem és meggyôzôdésem,
hogy, ha nekünk a nemzeti tudomány e legmagasabb forumán,
csak ahhoz lehetne hozzászólni, csak azt lehetne kimondani,
a mi már mathematikai bizonyosságra emelkedett, a mi már
nem lehet többé kétely tárgya, a mivel nem lehetne
szembe állítani ép úgy jogosúlt más
felfogást, szóval csak azt, a miben már mindenki egyetért,
a mi már közkincscsé vált, akkor a mi tudományunk
meddô volna, akkor szûk eszmekörben megcsontosodva, sôt
körünkbôl az eszmét számkivetve, rohamosan
maradnánk el a mûvelt nemzetektôl.
De végre, tekintetes Akadémia! bátorított
az a tudat, hogy távol áll tôlem az a szándék,
hogy bántsam bárkinek tiszteletreméltó más
meggyôzôdését vagy épen érzületét.
Hanem én utoljára is csak úgy beszélhetek,
a hogy én látom a dolgokat, csak azt mondhatom, a mit én
tartok igazságnak. Ebbe ôszültem bele. Az a jog, hogy
elmondhassam mindig, mit tartok a dolgokról, volt egy harmincz éves
irodalmi és politikai közpálya egyetlen czélja,
egyetlen ambitiója. Megtanultam korán és tudom jól,
hogy e jog biztosítására csak egy mód van:
elfogadni következményeit. A támadást, a népszerûtlenséget,
a gyanusítást, a gyûlöletet, hogy ha kell. Erre
mindig kész voltam, mert e joghoz ragaszkodom. De tudom e mellett,
hogy egyikünk sem csalhatatlan. Legkevésbé csalhatatlan
az emberiség legmagasabb, legnehezebb problémáiban.
Es irrt der Mensch, so lang er Sterbt! Quid est veritas? Nem tudom, hogy
képes-e az ember saját erejébôl az igazságot
megtalálni. De érzem, hogy köteles keresni - a mit Lessing
többre becsült - és érzem, hogy köteles azt,
a mit igaznak tart, ki is mondani. Maga a tévtan, tekintetes Akadémia,
melyet ôszinte szívvel hirdetünk, többet használ,
mint az igazság, melyet hirdetni nem merünk. Jól mondja
Lacordaire, a contestatio az, a mi legtöbbet használ minden
új mozgalomnak. Mert csak a contestatio derítheti ki az igazságot,
tisztítja meg a tévedéstôl. Végre tudom,
hogy az eszmék is, és különösen a társadalmi
tudományok terén, olyanok, mint a szerves lények.
Kínok közt születnek, hatalomra fejlôdnek, elhanyatlanak.
Ha végig nézünk az emberiség fejlôdésén,
szinte azt kell hinnünk, hogy legalább e téren nem is
létesült más igazság - vagy legalább eddig
megtalálni nem sikerült, - mint subjectiv, relativ vagy momentán
igazság, az élô nemzedék subjectiv igazsága,
az, mely épen az emberiség vagy a nemzet actuális
fejlôdési stádiumának legjobban megfelel. Ezen
a téren minden eszme történetét megirhatjuk három
szóban. Ôrült vagy gonosz az elsô hirdetô.
Elfogják, börtönbe vetik, bürök-poharat nyújtanak
neki, megkövezik, keresztre feszítik, elégetik. Az úttörôk
üldözése után hatalomra jut az eszme, szent igazság,
melyért az emberek halni készek. Végre ugyanez az
eszme elôitélet, elfogultság, babona, butaság;
a ki ragaszkodik hozzá ismét bolond, hülye vagy gonosz,
sorsa ismét gúny és üldözés. Olyan
a világ sora, hogy azoké az ország, a hatalom és
a dicsôség, a kik csak a gyôzelemnek pillanatában
csatlakoznak hozzá, karolják fel. Pedig, uraim, mennyivel
nemesebbek az úttörôk, mint azok, a kik a diadal szekerét
követik! És az idumeus
Herodesnél vagy az élelmes
Josephusnál,
a kik a betörô idegen áradat szolgálatába
állnak: mennyivel sublimebb a makkabeusok conservativ erénye,
az az erény, mely fentartja a nemzeteket és a fajokat, a
hûség, nemcsak emberekhez, mellyel a kutya is bir, hanem az
annál magasabban álló hû ragaszkodás
az eszmékhez, az apáról fiúra, nemzedékrôl
nemzedékre átszállott, hosszú századoktól
megszentelt hagyományokhoz és intézményekhez,
az a hûség és kegyelet, mely, ha élni nem lehet
többé a régi hitben és a régi intézményekben,
akkor inkább azokkal együtt halni, romjaikba temetkezni kész.
De ha ez az eszmék története, a régi eszméknek
is van feltámadása, vagy, ha úgy tetszik, reprodukciója.
Az eszmékbôl sem vész el egy atom sem; új viszonyok
közt, tán új alakban és szinben, új vegyalkotásban
és agregatióban, de felmerülnek újra, hogy újra
kezdjék régi történetüket. Mert a körforgásban,
melyet haladásnak nevez az egyik, evolutiónak a másik,
az emberi nem örökké keresi a boldogságot, melyet
a siralom e völgyében nem lel meg soha. Mi a reform? Új
baj a régi helyett. Mi a reform-küzdelem? A vérmérséklet
kérdése. Az egyik úgy tartja, ezt a bajt ismerem,
megszoktam, beletörôdtem. Inkább tûröm, mint
az újat, ismeretlent. A másik már tûrhetetlennek
tartja a régi bajt, épen mert régen nyomja; jôjjön
inkább az új. És az új jön, és
régi lesz, és tûrhetetlen lesz, és visszajön
a régi, mely újnak látszik.
Nemcsak a naplementén elmerengô kisasszonynak szól
Heine:
,,Mein Fräulein, sein Sie munter!
Das ist ein altes Stück:
Hier vorne geht sie unter
Und rückwärts kommt sie zurück."
I.
A XIX. század uralkodó eszméirôl szóló
nevezetes munkájában szeretve tisztelt Elnökünk
felejthetetlen emlékezetû nagy elôdje és édes
atyja, kinek kimagasló szerepe épen a nyugati eszmeáramoknak
isolatiójában elmaradt pangó életünkbe
vezetésében volt, ki fénytelt mûködésében
mint költô, bölcsész, publiczista és államférfiú
mindig ebben volt legnagyobb, és ebben a legnagyobbak egyike vala:
báró Eötvös József a Szabadság, az
Egyenlôség és a Nemzetiség eszméiben
látta a XIX. század uralkodó eszméit. Ô
természetesen annak az idônek hatása alatt állott,
melyben irt, és e hatást csak fokozta bámulatos recipiáló
képessége, finom, idegzetes, csaknem nôies fogékonysága.
De ma, midôn a század alkonyán végig nézhetünk
harczain, törekvésein, reményein és csalódásain,
és mindezeknek resultánsaként látjuk, hogy
az örökké megifjudó emberiség örökké
megifjudó optimismusával minô új, vagy legalább
megújult és új alakot és új erôt
nyert eszmékben keresi boldogulását, követve
a költô szózatát, hogy »Bízva bízzál«:
ma már Eötvösnek meghatározásai csakis saját
ifjúkorából érthetôk, csak arra alkalmazhatók.
Igaz, hogy a nemzetiségi eszme nagy hullámokat vert a negyvenes
években Magyarországon, és ez élénken
impressionálhatta Eötvöst. Igaz, hogy egy évtizeden
át, de már jóval Eötvös mûvének
megirása után, mintegy az ötvenes évek végétôl
a hatvanas évek végéig, midôn az európai
politika vezetése egy kalandos ábrándozó koczkajátéka
volt, oly nemzetközi jelentôségre jutott a nemzetiségi
elv, melylyel azelôtt sohasem birt. De mindez mégis csak episod
a század eszmetörténetében. Az pedig, a mi állandó,
az nemcsak a XIX. századnak, hanem minden idôknek, az emberi
nem minden stádiumának, a primitiv embertôl a legmagasabb
civilisatióig közös vonása: a fajtudat és
a fajgyûlölség, az emberi szív állandó,
kigyomlálhatlan terménye, mely végsô gyökerét
a családi ösztönben és kegyeletben találja
és mindannyiszor politikai elkülönítésre
is vezet, valamikor a régi közös hagyományok és
intézmények hanyatlásnak indúlnak. És
itt az a nevezetes, hogy materiális hanyatlásuknál
sokallta hatályosabb e részben erkölcsi hanyatlásuk.
Súlyos vereségek, maga az állami élet leroskadásának
közepette is gyôzelmesen megállhat és gyakran
megállott a fajkülönbségek fölött a régi
közös hagyományok és intézmények
erkölcsi fölénye! De ha a közös hagyományok
és intézmények erkölcsi prestigeje van megingatva,
akkor múlhatatlanúl, mindannyiszor és azonnal mûködésre
jut a fajtudat és fajgyûlölség differentiáló
ereje.
A mi már a Szabadság, Egyenlôség és
Testvériség eszméit illeti, ezek kétségkívül
épen Eötvös legfogékonyabb korában, egyéniségének
alakulása idején, mintegy húsz éven át
bizonyos másodvirágzást értek, mely a júliusi
forradalommal kezdôdött, 48-ban általános európai
forradalommá fejlôdött és betöltve körforgását,
a deczemberi államcsinnel általános európai
reactióban végzôdött.
Báró Eötvös József könnyen identifikálhatta
e két évtizedet az egész századdal. Vajmi természetes,
hogy identifikálta. Mi nem téveszthetjük össze,
nem mintha élesebb volna látásunk, hanem mivel végére
jutva a századnak, végig is nézhetünk rajta.
Mindenekelôtt mindenki tudja, hogy ha el akarunk tekinteni a Szabadság,
Egyenlôség és Testvériség evangyeliumi
dátumától és értelmétôl,
hogy ha újabb politikai dátumukat és értelmüket
keressük: ezek az eszmék nem is a XIX., hanem a XVIII. század
eszméi, a franczia forradalom formulázott jelszavai, az azt
megelôzött philosophok: Locke és Hume, Beccaria, Montesquieu,
Voltaire, Rousseau, az Encyclopedisták hosszan fejlôdô
munkálkodásának eredményei.
Avagy azért vindicáljuk-e ez eszméket a XIX. századnak,
mert a XVIII. század proclamálta és propagálta
ugyan ez eszméket, de megvalósítani nem tudta? Hát
a XIX. század vajjon megtudta-e valósítani? A ki emberek
közt sohasem jár, újságot sohasem olvas, ám
élhet ez illusióban, más nem. A XVIII. század
a friss eszmék naiv hitével, még ki nem ábrándult,
még meg nem ingatott optimismusával legalább egy komoly
kisérletet tett ennek a »panáceának« megvalósítására.
A XIX. század még komoly kisérletet sem tett. Az elsô
kisérlet elegendô volt az elsô naiv hitnek megtörésére.
A franczia forradalom e szent-háromsága a XIX. században
szemlátomást szétmállott. A XIX. század
távol attól, hogy megvalósította volna a XVIII.
század e programmját, ellenkezôleg, lépésrôl,
lépésre, fokról, fokra, csekély visszaesésekkel,
ellentállhatatlan áradattal kiábrándúlt,
elfordúlt tôle, sôt ellene fordúlt, megtámadta,
lerombolta rendszeresen, következetesen. - A nagy forradalom újegyháza,
mely isten és vallás nélkül az egész emberiséget
akarta megváltani és egyesíteni, a XIX. században
felekezetekre szakadt, és e felekezetek a széttépett
új szent-háromság foszlányaival kerekednek
egymás ellen élet-halál harczra. Az egyik tábor
hangoztatja a szabadság jelszavát, de elkeseredve támadja
meg a másik, hogy szabadság alatt csak saját jólétét,
uralmát, fölényét érti, és ezt
is csak az elnyomás fegyvereivel tartja fenn. Ôk az egyenlôséget
követelik, melyet amazok megadni nem akarnak, ennek készek
a szabadságot alárendelni, sôt feláldozni, fel
a végletekig. Mert abban, de csak abban egyeznek mindketten, hogy
a mit az egyik szabadság alatt ért és követel,
a mit a másik egyenlôség alatt ért és
követel: egymással össze nem fér, össze sem
egyeztethetô, egymást elvben és feltétlenül
kizárja. A mi pedig a testvériséget illeti, hát
errôl szó sincs többé. Ezt már épen
csak azok hangoztatják még, a kiktôl elfordult mind
a két tábor, mely egymást felfalni kész: a
régi vallás megfogyott hívei és szolgái,
a megüresedett templomokban, szószéken és gyóntatószékben.
Ime a XIX. század fejlôdése ime hogyan valósította
meg azokat az eszméket, melyeket báró Eötvös
József még e század eszméinek nevez, a melyek
azonban valósággal a XVIII. század eszméi,
a mienkben csak kiábrándulással, elhagyással,
refutálással találkoztak. És honnan e fordulat?
Érzi talán az emberiség ösztönszerûleg,
ha nem tudatosan, hogy ezek az evangyéliumi eszmék csak az
evangyélium szellemében valósíthatók
meg, mert e nélkül, vagy épen ennek ellenére,
valamint a nagy forradalomban, minden kisérlet az eszmék
megvalósítására csak rémuralom által
eszközölhetô és tartható fenn, rémuralom
által, mely mint a symbolikus kigyó, saját farkába
harap, Saturnusként megeszi édes gyermekeit, a szabadságot
és testvériséget kizárja, és egyenlôségnek
csak a nyaktiló egyenlôségét létesíti.
Annyi bizonyos, hogy a XVIII. század eszméi, nem a XIX.
század uralkodó eszméi. Mindjárt a század
elején a jacobinusokra nem a szabadság és testvériség
következett, hanem I. Napoleon uralma és vérengzô
háborúi. De fentartható és részben fennáll
még naiv hitével az az illusio, hogy a régi és
régen elfajúlt társadalmi szervezet romjaiból,
ha nem szabadság és testvériség, de hát
legalább az egyenlôség ki fog kelni, jóllehet
Európa nagyobb részében még sokáig fenmaradt
a jobbágysági kötelék, és például
mind a mai napig fennáll Boszniában. De Waterloo után
talán uralomra jutnak amaz eszmék? Nem! De Maistre és
Chateaubriand, Gentz és Metternich, a franczia forradalom hívébôl
mystikussá vált
Görres és a Tugendbund, Burke
és az angol High-Torryk, a »szent-szövetség«
eszméi, a legitimitás elve az uralkodó eszmék
nemcsak a politikában, hanem az irodalomban, a társadalomban,
a köztudatban is tizenöt éven át.
1830-ban bekövetkezik az, a mit a nagy forradalom eszméinek
másodvirágzásaként említettem. A forradalom
Lengyelországban, a nagy reformmozgalom Angliában, mindenekfölött
a Bourbonok újabb elûzése Francziaországban
megadják a lökést. Ezen eszmék nevében
jut uralomra a polgár-királyság és publicistái
azt hiszik, hogy ime megtalálták a módját amaz
eszmék megvalósításának az alkotmányos
monarchiában, az angol parlamentarismusban. De a francziák
félreértik az angol parlamentarismus lényegét,
Rotteck
és Welcker viszont félreértik a franczia doctrinarismust,
és ebbôl a másodfokú félreértésbôl
merít a mi táblabíró világunk, szorgalmasan
olvasva az
»Augsburger Allgemeine«-ból, hogy mit beszélnek
Párisban, hogyan idézi a badeni II. kamara itélôszéke
elé Rotteck a világtörténelmet. Hiszen csak kevesen
meríthettek elsô forrásból, mint egy Széchenyi,
kevesen olvastak francziául, alig-alig valaki angolúl. A
bécsi és a hazai sajtó fejletlen, a censura béklyóiban,
a németek egyetlen fejlett lapja az »Augsburger« volt
nálunk is a nyugati eszmék evangyéliuma. És
ebbôl a másodfokú félreértésbôl
keletkezik az a példátlan eszmezavar, melyet olyan plasticusan
ad elô, végzetes consequentiáival együtt, nagy
publicistánk, néhai tagtársunk, az én kegyelt
mesterem, báró Kemény Zsigmond, »Széchenyirôl«
irt tanulmányában. A
Rotteck-Welcker-féle sablon-liberalismus
azóta rég lejárta magát szülôföldjén
is; jelszavai rég meg vannak haladva mindenütt; csak nálunk
jelzik még oly jóhiszemû politikusok és politizálók
szellemi láthatárát, a kik a modern eszmék,
a haladás és felvilágosodás szinvonalán
képzelik magukat, mert ötven esztendôt elaludtak, érintetlenül
az újabb eszmeáramoktól. A júliusi királysággal
Francziaországban uralomra jut a polgárság. De nem
abban az eszményi értelemben, hogy mindnyájan egy
haza polgárai vagyunk. Hanem a legszûkkeblûbb kasztszellem
értelmében. Nem a citoyen, hanem a bourgois. A letünt
osztályuralom helyébe új osztályuralom, mely
mély gyülölettel elmegy az ostracismusig azokkal szemben,
a kik társadalmilag fölötte álltak, de a régi
urakat felülmúlja azoknak lenézésében
és megvetésében, a kik alatta állanak. A »felvilágosodott
absolutizmus« tanát »vom beschränkten Unterthanenverstand«
magukévá teszik egész terjedelmében a népnek
széles rétegeivel szemben; ez a »mûveletlen tömeg«,
melynek vagyona sincs, nem is igényelheti, hogy szóhoz jusson
az ô államukban, hogy kifejezést adjon érzelmeinek,
felfogásainak, igényeinek, szükségeinek. A politikai
jogokat megtagadják tôle. A nép hadd maradjon a nyáj,
csak a kik nyirják, változtak. A nagy forradalomból
áthozott phrásisokat messze túlkiáltja Guizot
szava: »Enrichissez vous«, proclamálva van a pénzuralom,
mely a régi úr és munkásnépe közti
patriarchális köteléket nem ismeri, a munkásban
csak munkaeszközt lát. Voltaire ideáljának, a
felvilágosodott absolutismusnak lelkes tanítványai,
II.
Frigyes, II. József és II. Katalin, szintén hallgatásra
kárhoztatják ugyan a tömegeket, de legalább azt
vallják, hogy ôk a tömegekért vannak itt, és
ha gyámság alá vették, legalább érdekeit
akarják szolgálni: az új uralkodó osztály
azt hitte, hogy a tömeg érette létezik, a tömegnek
nemcsak hallgatni, de tûrni is kell, nemcsak a vezetést, nemcsak
a gyámkodást, hanem kiméletlen kiaknázást
is.
Így és ekkor született meg a XIX. század
legsajátabb gyermeke: a socialismus. A mi eddig legfölebb egyes
rajongók és ábrándozók: Babeuf, St.
Simon herczeg, Fourrier, Proudhomme nebulozus phantasiája volt,
egyszerre gyakorlati jelentôséget nyer, politikai tényezôvé
emelkedik.
Louis Blove 1848-ban egy pillanatig már az állam élére
jut és ugyanakkor már Németországban is hirdetik
az új tant, és az actio terére lépnek
Marx
és Lassalle, a kik majdan megkisértik azt tudományos
alapokra is fektetni. 1850-ben a bourgoisie abdicál a második
császárság javára, melyben a socialismussal
szemben a társadalom megmentôjét üdvözli.
A rövid másodvirágzásból minden elveszett:
de a socialismus, a szabadság és az egyenlôség
közti nagy elvi harcz, a testvériség helyett a halálos
gyûlölség megmaradt, nôttön nôtt, betöltötte
az egész századot, megadta neki az egyéni kifejezést
a századok sorában.
II.
A szellemi élet solidaritásánál fogva a
nagy áramlatok, melyek nagy okokból erednek, érvényesülésre
törekszenek minden téren, a társadalmi és állami
közéletben, a tudományban, irodalomban és elôbb-utóbb
a mûvészetben is.
Ugyanazon fordulattal végzôdik tehát az a rövid
másodvirágzás az irodalomban, a tudományban
is. Egy pillanatra úgy látszik, mintha most már csakugyan
a nagy forradalom eszméi jutnának megvalósulásra,
békés és tartós uralomra. De a mozgalom egészen
más eredményekre vezet. Angliában
Cobden és
Bright
patronátusa alatt megalapítják és gyakorlati
érvényre emelik a manchesteri iskola jelszavát: »laisser
faire, laisser passer«. Ez a franczia forradalom eszméire
visszanyúló politikai mozgalmakkal együtt hódítva,
pillanatnyira a közgazdasági tudomány végszavának,
minden nehézség megoldásának, a gazdasági
béke és közmegelégedés, az aranykor inaugurálásának
vétetik. Valósággal azonban csak az új osztályuralom,
a tömegek gazdasági kizsarolásának evangyéliuma.
A Manchester-vidéki két kattun-gyáros kétségkívül
egész jóhiszemmel, a legnemesebb indulattal lépett
az agitatio terére a béke politikája és a gazdasági
élet korlátlan szabadsága mellett. A közjólét
lehetô legmagasabb kifejlôdését Cobden és
Bright ezekben keresték. De panaceájuk egyoldalú vala,
mint minden panacea, és megérzik rajta az osztályérdek,
habár öntudatlan és jóhiszemû is. A mit
ôk a nép és a közjólét érdekében
kezdtek, a »laisser faire, laisser passer« követelése
iskolájuk kezében csakhamar az üzleti nagy vállalkozók
rideg osztályérdekévé vált a középsô
és kis gazdasági existentiák depossedálásra,
a vagyontalan tömeg kizsákmányolására,
a vagyonnak kevés kézben accumulálására
és így végsô analysisben, ha korlátlanul
érvényesül, a közjólét megsemmisülésre.
De a »laisser faire, laisser passer« sem a XIX., hanem a XVIII.
század formulája, és pedig a nagy forradalomnál
is, az encyclopedistáknál is jóval régibb.
Ez is csak másodvirágzását éri a manchesterismusban.
Quesnay,
a physiokraták feje, 1750-ben publicálta rendszerét.
Egyik társa Gournay formulázta a phrásist »laisser
faire, laisser passer«, mely 100 évvel utóbb olyan
szerencsét csinált. Természetes és érthetô
reactio vala ez a mercantilisták, a felvilágosodott absolutismus
gazdasági elmélete ellen. Mondtuk már, hogy a nagy
okból eredô nagy áramlatok politikában, tudományban
egyaránt hatnak. IV. Henrik minisztere, a nagy Sully, a földmívelést
és állattenyésztést még »az állam
két emlôjének« mondja. De a felvergôdô
absolutismusnak bô és bôvebb pénzforrásokra
van szüksége. A feudalis kötelékben levô
föld kivonja magát keze alól. Az absolutismus ellen
küzdô rendekkel szemben szüksége van ellensúlyra.
A kereskedelmet és ipart kell tehát felkarolni politikai
és fiscalis érdekben egyaránt. Igy a merkantilista
rendszer, mely különben is Olaszországban indul meg, a
hol a hatalmas kereskedô és kikötô városokban
csakugyan a kereskedelem a gazdagodás forrása és elôször
fejlôdik ki a pénzgazdaság, csaknem teljesen elhanyagolja
a földet, a gazdagság forrását kizárólag
kereskedelemben és iparban keresi, ezeket a legmesterkéltebb
protectióval és gyámkodással akarja fejleszteni.
Mikor aztán az absolutismussal szemben az egyéni jogok kezdenek
ébredni - elôbb a tudományban, mint a politikában,
- a merkantilisták egyoldalúsága kihivja az ellenmondást,
a franczia physiokraták visszatérnek Sully felfogására,
productivnek csak a földet mondják, és a subventiók,
protekciók, kiváltságok és elôjogok azon
mesterséges szövevényével szemben, melylyel a
felvilágosodott absolutismus a merkantilisták értelmében
a kereskedelmi és ipari productiót hajtja, a »laisser
faire, laisser passer« elvét hirdeti már azért
is, mert ha a merkantilisták nem tulajdonítottak fontosságot
a földnek, ôk nem tulajdonítanak fontosságot kereskedelemnek
és iparnak, elôttük az individualismussal együtt
az egyszerû primitiv élet ideálja, már
Rousseau
philosophiája lebeg. Itt is a körforgás törvénye
hat.
A nagy Adam Smith, a ki elsô[ként] emeli önálló,
rendszeres tudománynyá a nemzetgazdaságot, mely elébb
az olaszoké, majd a francziáké volt, a physiokratákból
indul ki ugyan, társadalom-politikai alapját a physiokratáktól
veszi át, elméletét az értékrôl,
munkáról, szabad kereskedelemrôl már elôtte
fejtegették Locke és Hume. De az angol viszonyok és
fejlôdések behatása alatt kiemelkedik az eddigi egyoldalúságokból,
sôt annyira kerüli az egyoldalúságot, tartózkodik
az elmélet ridegségétôl, hogy az abstract elméletet
mindig enyhíti történelmi és inductív
módszerrel. Innen van az, hogy utána a legkülönbözôbb,
a legellentétesebb iskolák egyaránt az ô tekintélyére
hivatkoznak. Mégis ô az industrialismus atyja, melynek túlhajtásait
és egyoldalúságait ha elôre nem látta,
onnan van, hogy csak az ô mûködése és halála
után következett ipari fejlôdéssel tüntek
ki, úgy hogy aztán mind hangosabban követelte maga az
élet tanainak kiegészítését, módosítását.
Igy, midôn ô is a felvilágosodott absolutismus rendôrállama
elleni jogos reactio befolyása alatt áll, elhanyagolja az
államnak hivatását a közérdek védelmében
és elhanyagolja azt, a mivel az egyes egyén gazdaságilag
is tartozik a közjónak és embertársainak. Abból
a két egyszerû, de egészen abstract feltevésbôl,
hogy minden egyén bir az okosság és belátás
bizonyos átlagával, és abból a másikból,
hogy minden gazdasági mûködésnek egyetlen indoka
az illetô saját haszna, átlátszó, brilláns
elméleteket von le megdönthetetlen logikai következtetéssel.
De ilyen praemissák után természetes, hogy a gyöngének
és együgyûnek kijátszása, kizsarolása
az erôs és az élelmes által figyelmen kívül
marad, és szó sincs arról, hogy a közszellem
és annak organuma, a közhatalom, ezt az ellentétet kiegyenlítse,
e zsarolásnak útját állja. Másik alapelve,
melyen érzik az Angliában akkor hatalmasan felkelô,
minden tekintetet magára vonó ipari tevékenység
varázsa, hogy az értéket nem a kereskedelem, mint
a mercantilisták mondták, nem is a föld, mint a physiokraták
hirdették, hanem a munka termi, az »industry«, innen
az industrialismus, viszont a socialisták legmesszebbmenô,
legtúlzottabb követeléseinek lett alapja. Pedig szigorúan
véve, a munka önmagában még nem is producál,
hanem egyfelôl fogyaszt, másfelôl a feldolgozott nyersanyagnak
legalább egy részét egyenesen megsemmisíti,
ez a mi ennek daczára a munka közbenjöttével magasabb
értéket ad a nyersanyagnak, az nyilván az inventio
és a tudományos felfedezés. És ha accumulált
munkának is tekintjük Smith Ádámmal a tôkét
- a miben ismét az akkori angol fejlôdés impressionálta
- magát a nyersanyagot meg sem szerezheti a munka, föld, kereskedelem
és hitel nélkül, mely hitelnek léteznie kellett
a tôke elôtt, mely hitel nélkül nem is jöhet
létre a tôke, úgy hogy ép oly fél-igazsággal
mondhatni condensált hitelnek, mint accumulált munkának.
Mill úgy akarja megmenteni
Smith tételét, hogy a munka
fogalmát a legtágabb értelemben veszi, izom-munka
és ideg-munka közt distinguál. A distinctio nemcsak
éles és finom, hanem kétségkívül
alapos is, természetesen azon kiegészítéssel,
hogy izom-munka önmagában nem is létezik ideg-munka
nélkül, mert a legegyszerûbb kézfogás is
akaratot és figyelmet igényel. De épen olyan finom
és alapos Millnek észrevétele, melyet más alkalommal
tesz, hogy mennyire veszélyes valamely schema fentartása
érdekében eltérni a szavak közkeletû értelmétôl,
mert ez vajmi könnyen vezet két eszmetársulás
zavarára, oly meddô vitára, melynek alapját
nem a dolgok lényege, hanem csak az képezi, hogy ugyanazon
szó alatt ki-ki mást ért. De ha mindjárt Millel
úgy ki is tágítjuk a munka fogalmát, hogy
Smith
tételének igaza legyen, ha mindjárt az ideg-munka
alatt nemcsak a szellemi munkát értjük
Millel, hanem
ezen is túl megyünk és physiologgal ideg-munkának
számítjuk az üzér, a vállalkozó
remény és félelem közti lázas izgalmát
is - ez a tétel még sem meriti ki az igazságot. Egy
millió arany dollár kétségkívül
tôke és pedig a javából: mégis igen sok
hitelt és igen kevés munkát reprezentálhat
az aranyásó kezében, még ha számba vesszük
a pénzkiverés munkáját is. És ha azt
mondjuk, hogy az arany nemcsak tôke, hanem árú is,
melynek értéke önmagában van és nem a
hitelen alapul, hát akkor is áll, hogy ebben az értékben
lehet igen kevés része a munkának. De az aranyleleten
kívül is van eset ilyen illustratióra. Egy millió
papirrubel szintén tôke. II. Katalin elôtt Oroszországban
alig létezett tôke. Kétségkívül
létezett accumulált munka különbözô
értéktárgyakban, de nem tôke alakjában.
II.
Katalin nem ezt az accumulált munkát értékesítette
tôkévé, hanem hagyta, a hol volt. Óriás
tôkéket állított elé a bankópréssel
és pedig minden theoria kigúnyolásával, a nélkül,
hogy a papirrubelnek mind a mi napjainkig egy kopéka érczfedezete
lett volna. Itt tehát a bankóprés munkáján
kívül semmi accumulált munka nincs, hanem van az a hitel,
mely megoldja a rejtélyt, hogy a papirrubel minden érczfedezet
nélkül tartani tudta magát, a hitel, melylyel az óriás
birodalom népe elôtt a czári autocratia nymbusa birt.
Ennek a nymbusnak elôállítására kellett
kétségkívül munka: nagy Péter és
nagy Katalin munkája, de nem az a munka, melyet Smith Ádám
a tôkében accumulált munka alatt ért.
De ám ejtsük el e példákat, melyekrôl
tán azt mondhatni, hogy oly exceptiók, melyek kivonják
magukat az általános törvény alól és
így azt meg nem dönthetik. Mellôzzük még
az agiotaget is, mely kétségkívül tôkéket
teremt a hitel ereje által, mellôzzük azért, mert
ellenvethetô, hogy ez a tôke csak fictiv tôke, mely elenyészik
a fictióval, ámbár nem lehet tagadni, hogy a meddig
el nem enyészik, a tôke minden attributumával birhat,
az pedig, hogy ki van téve az elenyészésnek, nem disqualificálhatja
tôke-fogalmát, mert minden tôke elenyészhetik,
sôt az idô folytán elenyészik, hogy újabb
keletkezzék, mint az életnek minden formája. Óriás
tôkék és igen reálisak enyésztek el nagy
civilisatiók bukásával, épen mert a tôkének
oly componense a hitel, mely nélkül nem létezhetik.
Hiszen épen azért, mivel a tôke nemcsak accumulált
munka, hanem hitel is, van a tôkére utalva a munkás,
a ki munkát maga is tud elôállítani, de nem
tud elôállítani hitelt és viszont azon mértékben
emancipálhatja magát a tôke alól, a mint hitelre
tehet szert. De a puszta agiotageon túl is oly körülmények
közt létesülhetnek, vagy olyanok közé juthatnak
vállalatok, melyek folytán nagy és biztos jövedelmet
igérnek hosszú vagy épen be nem látható
idôre, a nélkül, hogy ezek a körülmények
a vállalkozó munkája által álltak volna
elô, a nélkül, hogy talán csak elôre is
látta volna azokat. Igy állnak elô roppant tôkék,
melyek épen nem congruálnak a bennük accumulált
munkával. Végre két bányaüzem közül
egészen ugyanazon munka mellett az egyik óriás tôkét
képez, a másik megbukik és pedig nemcsak az ér
elenyészése, hanem robbanás, bányaégés,
vizbehatás által. Mindenesetre ma már meghaladott
álláspont, ha Smith a munkát nemcsak az érték
elsô forrásának, hanem mértékének
is tekinti. Különböztetése pedig productiv és
inproductiv munka közt, az anyagi haszonnak egyoldalú túlbecsülésére
vezetett, ha nem is nála, mégis az ô nyomában.
De maga egész elmélete, megfelelôleg az angol viszonyok
akkori fejlôdési stádiumának, melynek ô
is gyermeke volt, nem jut túl azon a felfogáson, mintha csakis
a minél nagyobb érték-termelés volna minden
emberi gazdaság czélja. És mivel a gazdasági
életen kívül az emberi élet más oldalait
nem contemplálja és mivel ebben is elhanyagolta a nemzeti
vagyon egészséges megoszlásának mellôzhetetlen
szükségét, melynek horderejét épen a munkáskérdésben
csak egy további fejlôdési stádium tüntette
ki, nagyban mozdította elô azt a szellemi, jobban mondva tisztán
anyagi áramlatot, mely általán az emberi törekvés
fôczéljának a meggazdagodást tekintette. Végre
a munkásosztály iránt táplált nyilvánvaló
jóindulata, nemes, emberies érzésmódja mellett
is, elméletében már megvan annak a tannak a csirája,
mely a munkást a munka sikerének feláldozza és
minden munka méltányos megbecsülése helyett a
munkást puszta munkaeszközzé degradálja a tôke
kezében és érdekében.
Ám, tekintetes Akadémia, az igazi tudós, ha nem
is válhatik el korviszonyaitól és azoknak uralma alatt
áll, az abstract okoskodás elmélyedésében
is nyitva tartja szemét a történelmi múlt és
a jelen élet sokféleségének, melyet az abstract
elméletbe szorítani nem lehet és nyitva tartja szivét
az emberi érzésnek. Kegyetlen és könyörtelen,
visszataszító, lázító és borzasztó
az úgynevezett gyakorlati élet embereinek kezében
lesz az abstract elmélet, legyenek üzletemberek, pártemberek,
kormányférfiak, ha saját gyakorlati érdekeikben
rávetik magukat.
Smith Ádám, noha csak tudós volt, de mondjuk,
épen, mivel igazi tudós volt, kerülte az egyoldalúságot,
a következtetések formális élét enyhíteni,
a következetes rendszeresítés elméleti tökélyét
alárendelni tudta az élet sokfélesége és
fejlôdése, a méltánylást követelô
tekintetek elôtt. Ha megéri korunk újabb fejlôdését
- 1790-ben halt meg, - bizonyára számol velük. Követôje
Ricardo,
a bankár és parlamenti szónok absolut értékét
követelte az abstract elméletnek, melyet a gazdasági
törvények terén, az emberi természetbôl
levont egyoldalú praemissákból, tisztán logikai
következtetéssel szûr le. Ô emeli alapigazsággá
a hamis tételt, hogy a munka nemcsak forrása, hanem mértéke
is minden értéknek, ô jut ebbôl arra az eredményre,
hogy a munkás csak munkaeszköz, az ô elmélete
kárhoztatja a munkást a létminimumra, az ô rendszerében
az egyedül észszerû, a megmásíthatatlan
fejlôdés a néhány gazdag gazdagodásának,
a tömegek nyomorának folytonos fokozódása.
De a mi Ricardónál még jóhiszemû,
logikai operatióban bámulatos, mindig fényes, gyakran
megvesztegetô elméleti munka volt, az az ô tanain nevekedett
másod-, harmad- és tizedrendû irók, üzletemberek
és politikusok kezében irányzatos törekvéssé
tömörült. A manchesteri gyárosok után elnevezett
ez iskola a gazdasági igazságok, a helyes gazdasági
elvek nevében kikelt minden ellen, a mi kényelmetlen lehetett
a gazdagnak, a »laisser faire, laisser passer« liberális
elvének korlátlan uralmát, a vagyonok növekedése,
tehát a gazdagok gazdagodása érdekében követelte,
melylyel szemben a közép és kis vagyon eltûnése
csak a természet folyása, az észszerûség
követelése, a valódi gazdasági haladás.
A közjólétre és a humanitásra való
tekintet pedig ezt a haladást csak megakaszthatná, minden
efféle tehát csak retrográd ideologia. Ricardo tanát
a földjövedékrôl, a munkabérrôl ôk
sem tarthatták fenn, de annyival inkább magasztalták
az önzés szabadságát, és azok is, mint
a franczia J. B. Say, Bastiat és az amerikai Carey, a kik a morál
szükségét és az erény magasztosságát
hirdetik, az önzés szabadságától várják
az erôk végleges harmóniáját és
a legmagasabb morált: optimismus, mely felejti, hogy legalább
útközben és addig, míg ez a harmónia kiküzdi
magát, mennyi inmoralitást hasznosíthat az önzés,
mennyi és minô rázkódást idézhet
elô a létért való küzdelem, rázkódást,
melyben összeomolhatnak a civilisatio oszlopai.
A kik a közhatalom szerepét a gazdasági élet
szabályozásában e szerint egészen a magánjog
terére akarják utalni és minden más korlát
eltávolítását követelik az erôk
szabad fejlôdése nevében, egyet felejtenek. Az újabb
fejlôdésnek útjában állhattak a régi
elavult vagy elfajult korlátok, és ezekkel szemben jogos
volt a physiocraták követelése: »laisser faire,
laisser passer!« Ha azonban az erôk korlátlan játékában
az erôs könyörtelenül megeszi a gyöngét,
újabb korszerû szabályozásról gondoskodni
kell, ha veszélyeztetni nem akarjuk a polgárosult társadalmat,
véres rázkódások útján primitiv
barbarizmusba visszaesni nem akarunk. A gazdasági életet
és ezzel a társadalom existentiájának materiális
alapjait nem lehet oly elvre fektetni, mely csak puszta negatio, vagy ha
nem ez, akkor a legsivárabb, legkegyetlenebb önzés.
Világos tehát, hogy a XVIII. századbeli »laisser
faire, laisser passer« ezen másodvirágzása és
a manchesteri iskola, mely a nemesség megszünt osztályuralma
helyébe a liberalismus nevében a pénzemberek osztályuralmát
akarta emelni, szintén csak a socialismust mozdíthatta elô.
A socialista irók meg is támadják a legszenvedélyesebben,
de nemcsak szenvedélylyel, hanem legalább Marx és
Lassalle
számottevô tudományos készültséggel,
elmeéllel, alapossággal. A nagy socialista irók positiv
javaslatai még mindig ingadozók, homályosak, erôszakosak
és épen csak a tömegekben, de ezek közt ellentállhatatlanul
és rohamosan hódítanak. Ámde tudományos
kritikájuk hódít mindenütt. A mûvelt nyugaton
tudomány és törvényhozás, kormányok
és fejedelmek már régen a halottakhoz dobták
a manchesteri iskolát, és a »gazdasági szabadság«
a »laisser faire, laisser passer« módszere, melyért
ötven évvel ezelôtt rajongott a liberális Európa,
melyet a bölcsek kövének tekintett, ma ugyancsak ötven
évvel meghaladott álláspont, és angoloknál,
amerikaiaknál, francziáknál, olaszoknál, németeknél
már huszonöt év óta nem akad többé
komoly tudós vagy politikus, a ki védelmébe venné
ez immár »hyperconservativ« rendszert. A haladott nemzeteknél
irodalom és törvényhozás, államférfiak
és uralkodók, ha egyik kézzel harczolnak a sociálisták
forradalmi
tendentiája ellen, a másikkal kezet fognak velük, elfogadják,
megvalósítják számos positiv követelésüket,
mert régen egyetértenek abban, hogy a sociális forradalmat
csak a társadalmi reform gátolhatja meg. Igy láttuk
Bismarck
intimitását
Lassallelal, Vilmos császárt
1890-ben a nemzetközi munkás-védô actio élén
és már III. Napoleon bizonyos értelemben munkáscsászár
akart lenni.
III.
De még az a természettudományi iskola is, mely
a 30-as és 40-es években, a nagy forradalom eszméinek
másodvirágzásában, ragadva a visszatért
eszmeáramlat és a természettudomány bámulatos
kutatásainak eredményei által, vissza akart térni
az encyclopedisták szellemére és nagy tehetségeit
és nagy tudományát is meghaladó merész
optimismussal és phantasiával, már-már azt
hitte, hogy a létnek és a világrendnek minden titkát
felderítheti, az emberi sziv és az elmélyedô
elme minden kérdésére választ adhat a bonczkés,
a vegyelemzés és a mathesis segítségével:
még ôk is a XVIII. század embereinek világnézletével
egészen ellenkezô eredményekre jutottak.
Moleschott, Vogt megteremtik a materialismus rendszerét, melyben
Istennek és vallásnak szintén nincs helye. De jön
Darwin. A szerves élet nagy kutatója inductio utján
megállapítja a szerves élet bizonyos törvényeit.
És jön utána a 60-as években a Darwinismus, kiválóan
német iskola Haeckel vezetése alatt, mely a szerves élet
e törvényeire akar alapítani világrendet, philosophiát,
sociologiát. És vajjon mik e törvények? Szabadság,
Egyenlôség, Testvériség? Az akarat szabadsága,
de általán minden szabadság helyett az elôzmények
összeségébôl eredô kényszerûség.
Az egyenlôség helyett az ôsidôktôl eredô
születési különbség. A testvériség
helyett a gyöngének rendeltetése az erôsebbnek
hizlalására. Szembeszökô tehát és
rendkívül érdekes, hogy még azok is, a kik egészen
vissza akarnak menni a XVIII. század eszmeirányára,
egészen ellenkezô eredményre jutnak. De szembeszökô
még valami. Ezek a törvények kétségkívül
hatnak a szerves életben. De a kik kizárólag ezekre
akarnak alapítani világrendet és világnézletet,
társadalmi tudományt, nyilván megfeledkeznek egyrôl.
Meg arról, hogy ezeken a szorosan természeti törvényeken
kívül létezni kell még más törvényeknek
is, melyek az emberre hatnak, mert különben az ember soha sem
emelkedhetett volna azon a primitiv természeti állapoton
felül, melyet kizárólag a physiologia és biologia
törvényei szabályoznak. A világrendben, és
nevezetesen az emberben kell hogy hassanak tehát a biologia és
a physiologia törvényein kívül más törvények
is, melyek nélkül az ember soha sem emelkedhetne túl
a primitiv természeti állapoton, melyek kiküszöbölésével
vissza kellene esnie abba az állapotba. Az ember, mint szerves lény,
kétségkívül alá van vetve a biologia és
a physiologia törvényeinek, de alá van vetve más
törvényeknek is, melyek amazokkal együttesen és
kölcsönösen hatnak és azokra visszahatnak, melyek
nélkül civilisatio és társadalom nem képzelhetô,
és melyeket erkölcsi törvényeknek nevezünk.
És a meddig ezeket bonczkéssel, vegyelemzéssel és
mathesissel kimutatni nem lehet; és a meddig bonczkés, vegyelemzés,
mathesis a természet kutatásában végre mindig
eljut egy pontra, a hol nem nyujthat többé bizonyosságot,
hanem csak hypothesist, és a meddig minden tudomány, inductio
és speculatio, akármilyen merészen hatoljon elôre,
mindig eljut egy határra, melyen a megfoghatatlan elôtt áll;
a meddig a tudomány nem mondja meg, hogyan keletkezik az élet,
miért kell halnunk és mindennek mi a czélja és
végoka? a meddig vért és nedvkeringést csinálni,
az élôt szervetlen elemekre felbontani igen, de az elemekbôl
életet csinálni nem tudunk; a meddig számolni kell
a végtelen és az örökkévaló fogalmaival,
melyeket sem nélkülözni, sem átérteni képesek
nem vagyunk; és a meddig mindaz, a mi az emberre nézve messze
a legfontosabb, mihelyt túlemelkedik a vegetáláson
és az állati ösztönön, túl fekszik
a megfoghatatlan e határán: - addig a megoldást követelô
gondolkodó elme, a megnyugvásért kiáltó
zaklatott sziv, mindannyiszor vissza fog térni a hithez.
Az ötvenes években még felülrôl, a kormányok
tartották szükségesnek nyomást gyakorolni a vallás
érdekében. Ma ellenkezôleg, mindenütt, a hol a
hatalom birlalói olybá veszik és ezért ignorálni
akarják a vallásos érzelmeket, mint a mihez az államnak
semmi köze nincs; vagy épen ellenszenvvel nézik a vallásos
mozgalmakat, mint minden társadalmi szabad erôt, mely uralmuk
korlátlanságát csorbíthatja: alulról
jön a nyomás, mely emlékezteti ôket, hogy a vallásos
érzelmek a népéletnek egyik szükségét
képezik, melyet elhanyagolni vagy épen sérteni büntetlenül
nem lehet, melylyel számolniok kell, melyhez az államnak
igenis köze van, mint mindenhez, a mihez köze van magának
a nemzet életének, köze van ép úgy, mint
ahhoz, hogy a nemzetnek kenyere legyen, mert az állam a nemzetért
van, nem pedig azokért, a kik a hatalom birtokában mindig
hajlandók azt hinni, »l'état c'est moi«.
A hol az angol faj él és uralkodik a földkerekségén
és a hol lelkiismereti és vallásszabadság alatt
nem a lelkiismeretek rendszabályozását, a gyámkodás
és a privilégiumok különbözô mértékkel
mért fokozatait és a hatósági concessiók
rendszerét értik, a protestantismus szelleméhez képest,
mely az egyéni kezdeményezés sokfélesége,
úton-útfélen találkozhatunk magából
a tömegbôl eredô vallásos manifestatiókkal,
a hol a hivatásszerû és ötletszerû térítôk
gyakran zene, dobszó vagy énekkel, majd tarka-kalandos jelmezekkel,
majd szigorú egyszerûségük által feltûnést
keltô öltözetben csôdítik össze a járókelô
tömeget, hogy saját vallásos nézeteiknek hódítsanak
híveket. Angliában a nagy politikai pártok vezérférfiai
vallásos kérdésekben üdülnek a politikai
harczok közt: a liberális Gladstone a bibliát magyarázza
és vallásos kérdésekrôl publikál
tanulmányokat; a conservativ Bolfour csaknem abban a pillanatban,
mikor a legújabb kormányváltozásnál
mint a kincstár elsô lordja átvette az alsóház
vezetését, egy nagy munkát ad ki: »Bevezetés
a hittudományok tanúlmányozásához.«
Mekkora eruditio, mi mély gondolkodás, emelkedett vallásos
érzület!
A katholikus világban, melynek szelleme az egység és
universalitás, a pápaság, elhagyva és megtámadva
a királyoktól megemlékezik az egyház eredetérôl:
azokhoz fordúl, kikrôl kezdettôl fogva elôszeretettel
gondoskodott, a szegényekhez és elhagyottakhoz, az ügyefogyottakhoz
és elnyomottakhoz intézi szavát, mondván: »bocsássátok
hozzám a kisdedeket.« XIII. Leo encyklikája
»Novarum
rerum« epochát jelez az emberiség történetében.
A szózat visszhangzik a tömegek resonancziájával
az összes katholikus nemzeteknél és messze azokon túl.
Egy
Crispi félistennek magasztalja XIII. Leót, olyannak mondja
hatalmát a szellemek fölött, melynél nagyobb még
nem volt.
Francziaországban a hatalom birtokosaival, a kik még
mindig az egyházban látják az ellenséget, a
tömegek valóságos középkori vallásos
felbuzdulással válaszolnak a lourdes zarándoklásokban,
melyeket a vasútak nem gyôznek, és a vallásos
mozgalom élén élite-szellemek, a franczia akadémia
tagjai állnak.
A legszabadabb alkotmány, a legmiveltebb nemzetek egyikénél,
minden felsô támasz nélkül a vallásos eszméknek
szerzett nagy és növekedô többséget Belgiumban.
A protestáns Németországban a centrum dominálja
a parlamenti helyzetet.
Tolstoi vallásos mysticismusa az orosz népszellem megnyilatkozása.
Maga Zóla, a ki korának nagy áramlatait akarja megirni,
a vallásos áramlat emelkedésével foglalkozik.
A nagy magyar Alföldön a nazarenizmus mozgalma mi egyébb,
mint a ki nem elégített vallásos impulsus?
A vallásos érzület aberratiói is csak impulsiv
erejét bizonyítják.
Nem nézetek, vélemények ezek, tek. Akadémia,
a krónikás szárazságával felsorolt tények,
melyeket lehet különfélekép apreciálni,
melyeket rokon- vagy ellenszenvvel, lelkesedéssel vagy gyûlölséggel
lehet fogadni, de melyeket ignorálni nem lehet annak, a ki korunkkal
foglalkozik.
Száz év óta philosophok és reformerek az
emberiségnek annyi boldogságot igértek, mely be nem
vált, hogy csalódásainak és a század
társadalmi bajainak e klimaxában egy nagy kiáltás
tör ki belôle, mely hitet kér.
De ha az apreciatiót keressük, szerintem azt könnyû
megtalálni. Itt is a körforgás ama nagy törvénye
hat, mely ép úgy kormányozza az eszmék világát,
mint a csillagrendszert; minél merészebb röptöt
vesz a tudomány, minél bámulatosabb eredmények
ragadják a felfedezôt és a kutatót, hogy az
exact tudomány szilárd terét elhagyva, összetévessze
a tudománynyal a képzeletet, és icarusi röptében
már-már a végokok felderítését
igérje, és minél inkább ragadja ideig-óráig
magával a szellemeket, minél inkább kezdi magát
istennek
érezni az ember, minél inkább mondja istenrôl,
hogy erre a hypothézisre szükségem nincs: annál
biztosabb, hogy jön a kiábrándulás órája,
jön a beismerés, hogy bármennyire hatoltunk, mégis
van egy határ, a hol a megfoghatatlan elôtt
állunk,
és akkor ismét jön a vallásos érzelmek
ébredése: a csalódott, a ki nem elégített,
kielégítést, megnyugvást, vigaszt, belsô
békét, igazságot és reményt szomjúzó
szellemek áradata visszafordúl a hithez, melyrôl azt
látjuk, hogy a gondolkodás bölcsejétôl
kiséri az emberiséget, és túl éli minden
válságát, mert az emberi nem nélkülözni
nem képes.
És innen van még egy szembeszökô ellentét
a XVIII. és a XIX. század közt. A XVIII. század
a vallás eltörlésével végezte, a XIX.
század ez alkonyán a vallásos eszmék és
érzelmek új felbuzdulásával találkozunk
az egész vonalon. A kornak elkeseredett ellentéteiben, kétségbeejtô
problémáiban, a hol az egyik a gazdasági ököljog
szabadságát, a másik az egyén minden szabadságát
elkobzó egyenlôséget követeli, a halálos
gyûlöletben, melyet immár csak a szuronyok ereje tart
féken, és már-már féken tartani nem
tud: felemelkedik egy hang a magasból, a materiális érdekek,
a bezsebelhetô haszon harczában egy hang az eszmény
magasából, és ez a hang nem kiáltó szó
többé a pusztában, hang, mely ismét a testvériséget,
de nem a jacobinusok, hanem az evangyélium testvériségét
hirdeti, és a társadalmat marczangoló bajok egyetlen
irjául kinálja a keresztény eszméket, mert
a fenevadak társaságában érvényesülhet
korlátlanúl a struggle for life igazsága, de az emberi
társaságot kizárólag erre alapítani
nem lehet, nem szabad. Mert a társadalmi kérdés nemcsak
biologiai kérdés, nem is közgazdasági kérdés
csupán, hanem mindenekelôtt és mindenekfölött
ethikai kérdés, az equitás, a humanitás, a
felebaráti szeretet kérdése. - Az emberi nemnek a
»struggle for life« biologiai törvényén
kívül szüksége van más igazságra
is, arra, hogy mindnyájan egy atyának vagyunk gyermekei,
hogy szeressük egymást, hogy gazdagnak és szegénynek
viselni kell a maga keresztjét egyaránt, egymásért
és önmagáért, mert öröm van sokféle,
boldogság csak egy van, a szivnek az a békéje, a lelkületnek
az a magasztos emelkedettsége, mely a szeretettel és áldozattal
végzett kötelességbôl ered.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu