Dénes Iván Zoltán a jelenleg meglehetôsen
hiányos magyar eszmetörténeti kutatások egyik
markáns képviselôje. Korábban megjelent mûveiben
(Dénes 1976; 1988; 1989) mindenekelôtt az újkori magyar
konzervatív politikai gondolkodás hagyományait vázolta
fel a reformkori - sôt XVIII. századi - kezdetektôl
a dualizmus korán keresztül a két világháború
közötti kiteljesedésig, Szekfû Gyula koráig.
Jelen könyve sok tekintetben kapcsolódik korábbi kutatásaihoz,
hiszen tárgyát - Bibó István politikai gondolkodásának
elemzését - eszmetörténeti kontextusban helyezi
el, s fôként Szekfû Gyula, illetve Németh László
gondolataihoz való viszonyában értelmezi.
A monográfia szerkezetét is ez a szemszög határozza
meg. A szerzô az elsô részben bevezetésként
felvázolja Szekfû nézeteinek kialakulását,
fejlôdését, megismételve A realitás illúziója
címû könyvének gondolatmenetét - a fejezet
is ezt a címet viseli. Dénes itt újból kifejti
korábbi - források által nem dokumentált -
nézetét, miszerint Szekfû ,,kulcsélménye"
A
számûzött Rákóczi körül kirobbant
botrány. Ezt követôen a korábban franciás
orientációjú, liberalizmussal kacérkodó
történész mindenáron bizonyítani akarja
jó magyarságát, nacionalistává válik,
s ellenfeleihez hasonlóan nála is elôtérbe kerülnek
az állami-nemzeti, hatalmi szempontok. Ezután Németh
László gondolatrendszerének rekonstrukciója
következik Az illúzió realitása címmel,
mindenekelôtt a híres-hírhedt tanulmány, a Kisebbségben
elemzésén keresztül, mivel Bibó István
elsôsorban erre alapozva fogalmazza meg a ,,túlfeszült
lényeglátó" emblematikus kategóriáját.
Ezután tér rá Dénes Iván könyvének
tulajdonképpeni tárgyára, Bibó Istvánra,
illetve a legfontosabbnak tekintett Eltorzult magyar alkat címû
tanulmány elemzésére. Tömören így
fogalmazhatjuk meg Dénes Iván fô mondanivalóját:
a hatalomhoz mindig és mindenkor alkalmazkodó és az
államot középpontba helyezô politikai szélkakas
és így hamis realista Szekfû és az állami
hatalmat megvetô, alapvetôen az erkölcsre, szellemi alapokra
tekintô, ennek következtében azonban bizonyos esetekben
sértôdötten visszavonuló, ádáz prófétai
szerepbe menekülô Németh László között
a helyes politikai alternatívát Bibó István
képviselte a maga ,,realista lényeglátásával".
Bibó ugyanis nem vetette el a politikum, a politikai közösség
világát, tisztában volt a politikai szféra
öntörvényeivel és jogosságával, ezt
azonban - Szekfû Gyulával ellentétben - az általános
emberi értékek, az erkölcs szolgálatába
akarta állítani, egyszóval a hatalom humanizálására
törekedett.[2]
Jelen ismertetésben nem térhetek ki a Dénes Iván
által felvázolt konstrukció minden problémájára,
csupán az általam is kutatott Szekfû-problémára
reflektálnék részletesebben. Úgy gondolom azonban,
hogy ez a könyv alapkérdéseit is - archimedesi pontként
- érinti.
Dénes Iván a Bibó-Szekfû viszonynak három
szakaszát vázolja fel. Bibó elôször az
1948-ban megjelent Eltorzult magyar alkat címû tanulmányában
nyilvánít véleményt Szekfûrôl,
s itt a ,,hamis realista" ideáltípusaként mutatja
be a ,,túlfeszült lényeglátó" alkatát
megtestesítô Németh Lászlóval szemben.
A Bibó-Szekfû viszony következô lényeges
momentuma az úgynevezett 1954-es affér, amikor Szekfû
megtagadja a Kerecsényi Dezsô özvegye kegyelmi kérvényének
aláírását, melyet pedig többek között
Kodály Zoltán is ellátott kézjegyével.
A harmadik szakasz pedig a hetvenes évekre tehetô, s ezen
belül is három momentumot különböztethetünk
meg: Bibó 1976-ban készült, végül el nem
hangzott - s így különbözô változatokban
kézirati hagyatékában maradt - Németh Lászlóról
szóló rádió-elôadását,
melyben kitér az írónak Szekfûvel kapcsolatos
felfogására, vitájára is, Némethtel
lényegi kérdésekben egyetértve. A második
momentum az 1978-ban Borbándi Gyulának írott levél.
Ez Borbándinak a népi mozgalomról szóló
könyve kapcsán keletkezett (Bibó 1986, 295-373), s Bibó
itt Németh László Kelet-Európa koncepcióját
is elemezve különvéleményének adott hangot
Szekfûvel kapcsolatban. Ennek lényege, hogy Bibó szerint
Szekfû mindig és mindenkor hanyatt-homlok igazodott a fennálló
hatalomhoz, s az általa a magyar közösség ügyérôl
elmondottakból semmi, de semmi nem érvényes. Ez képezi
történetírásának és politikai gondolkodásának
konstans elemét: az állam, a hatalom szolgalelkû kiszolgálása,
a ,,hamis realizmus". Ebbôl azután világosan következik,
hogy nincs liberális váltás a szekfûi életmûben
az 1940-es években sem, alapjában élete végéig
konzervatív, bibói értelemben reakciós, feudális
maradt. ,,Szekfûrôl az 1942-es karácsonyi számban
tett rendkívüli fordulatot jelentô cikke után
sem lehet azt mondani, hogy liberál-konzervatív történész
maradt, és liberálisnak már csak azért sem
lehet mondani, mert annyira senki a liberalizmust mint szót és
eszmét meg nem vádolta, rosszhiszemûen nem értelmezte
és azt az egész ország elôtt rossz hírbe
nem hozta, mint ô." (Idézi: Dénes 1988, 254.)
Jogosan merül fel a kérdés: igazolható-e
Bibó Istvánnak ,,a mindig és mindenhez alkalmazkodni
próbáló" Szekfûrôl alkotott konstrukciója?
A kérdés felvetése azért is fontos, mert jelen
könyv szerzôje, Dénes Iván is azonosítja
magát Bibó Szekfû-értelmezésével,
sôt monográfiájának alapvetô tézisét
is erre alapítja. (Azt már csak zárójelben
szeretném megjegyezni, hogy contradictio in adiecto kijelenteni,
hogy Szekfû életmûvében a konstans elemek az
erôsebbek, ugyanakkor minden fennálló hatalomhoz igazodott.)
Jelenlegi ismereteink, valamint Dénes Ivánénál,
illetve Bibó Istvánénál elfogulatlanabb nézôpontok
szerint nem igazolható az a megállapítás, hogy
Szekfû politikai szélkakas volt és a mindenkori hatalomhoz
igazodott. Elegendô néhány példát idézni
Bibó, illetve Dénes Iván felfogásának
cáfolatára. Legyen szabad itt arra utalni, hogy Szekfû
élesen szemben állt a harmincas, illetve a negyvenes években
Gömbös, Imrédy, Bárdossy jobboldali-szélsôjobboldali
politikájával (vö. éppen a Dénes Iván
által is idézett 1945-ös [Szekfû 1945], illetve
1955-ös cikkel: Az értelmiség átállása
[Dénes
1988, 53; Szekfû 1955, 281-289])[3].
Az sem tekinthetô véletlennek, hogy a német megszállás
alatt, 1944. március 19. után bujdokolnia kellett, s bizonyára
nem gondolták azt sem komolyan kritikusai, hogy Szekfû mondjuk
Szálasit kiszolgálta volna.
De nem is ez a legfôbb kifogásom Dénes Iván,
illetve Bibó Szekfû-interpretációjával
kapcsolatban. Hanem az, s ebben a tekintetben sokat építenek
a monográfia harmadik pilléréül szolgáló
Németh Lászlóra, hogy - egybemosva ideológiakritikai
és historikusi álláspontot - képtelenek meglátni
Szekfûben azt, ami historiográfiai szempontból gyökeresen
és pozitívan megkülönbözteti ôt mondjuk
a dualizmus korának történetírásától,
illetve történetpolitikai gondolkodásától.
Dénes Iván Zoltán alapkonstrukciója szerint
ugyanis (ezt már 1976-os monográfiájában megfogalmazza,
s innen ered, hogy mindent Szekfû ,,nagymagyar-kismagyar" szembeállítására
vezet vissza) Szekfû A számûzött Rákóczi
vita során lényegében nem haladta meg ellenfelei álláspontját,
számára is az állam (=hatalom) és politikum,
a nemzeti szuverenitás, a politikai szempontok voltak a fontosabbak,
s ennek alárendelôdnek a társadalom, a társadalmi
szuverenitás, a szocialitás, a társadalmi haladás
kérdései, csak ô, Habsburg-pártiságából
adódóan, megfordítja a sort: a nemzeti függetlenség
ideáljai helyett (Szapolyai, Bocskai, Bethlen, Thököly,
Rákóczi, Kossuth) a Habsburgokkal kiegyezôknek adja
a pálmát (Nádasdy, Eszterházy Miklós,
Károlyi Sándor, Széchenyi, a kiegyezés tetô
alá hozói, Andrássy stb.)[4]
Ezzel a felfogással gyökeresen ellenkezôleg le kell
szögeznünk - s itt egyetérthetünk Glatz Ferenc konklúziójával
(Glatz 1980, 189) -, hogy Szekfû szellemtörténeti koncepciója,
történetfelfogása, sôt történetfilozófiája,
amelynek csak egyik, s nem is biztos, hogy legfontosabb eleme a Dénes
Iván által démonizált és konstansnak
tekintett nagymagyar-kismagyar oximoron, egy teljes historiográfiai
korszakkal meghaladja a dualizmus, kitüntetetten Thaly Kálmán
és védôi történetírásának
pozícióját. Míg a Thaly-féle történetírás,
mely persze a két világháború közötti
idôszakban, sôt napjainkban is tovább egzisztál
(Várdy 1976), alapvetôen megmaradt a politikai eseménytörténet
mellett, addig Szekfû szellemtörténeti felfogása
(mely különösen a Magyar történet köteteiben
teljesedett ki, de érdemes felfigyelni A magyar állam életrajza
intézménytörténeti, a
Három nemzedék
társadalomtörténeti,
Az állam és nemzet
nemzetiségtörténeti fejezeteire is) nem csak a politikai
eseménytörténetre tér ki,[5]
hanem a szellemtörténet legjobb, a szintetikus történetírásra
törekvô tradícióinak jegyében a földrajzi,
mûvelôdési, társadalomtörténeti viszonyok,
mezôgazdaság, iskolázás, nemzeti kisebbségek,
mûvészetek fejlôdésének is nagy teret
szentel.[6]
Itt vetném fel azt a kérdést, hogy Bibó
Istvánnak (és sok tekintetben Németh Lászlónak,
Szabó Dezsôrôl már nem is beszélve) vajon
sikerült-e meghaladni Szekfû vagy a dualizmuskori történetírás
szemléleti kereteit? Hiszen azok a szempontok, nem utolsósorban
a Dénes Iván által középpontba állított
nagymagyar-kismagyar kérdés, amit legfôképpen
kritizálnak, mégis csak politikatörténeti problémák,
s ezeknek az a közös nevezôje, ,,sajátos heurisztikus
elve", ahogy Szekfû egy ízben kesernyésen megjegyezte
(Szekfû 1942, 83), hogy Szekfû elôadásának
az ellentettjei. Azokat az ,,elôbbre mutató", mondjuk társadalomtörténeti,
szociologisztikus szempontokat - például egy összehasonlító
kelet-európai társadalomtörténet megírását,
melyek ennek egy meghaladási lehetôségét jelenthették
- végül is ellenfelei (Bibó vagy akár Dénes
Iván Zoltán) sem valósították meg. Hiszen
vitázó mûveik nagy része elsôsorban politikai
szempontból értelmezhetô esszé, nem pedig alapkutatásokból
kiinduló munka, s így nagyrészt megmaradtak a kuruc-labanc
kátyúban. Ebben a tekintetben lényegesen többet
tett a nem utolsósorban Szekfû inspirációjára
1941-ben megalakult Történettudományi Intézet,
illetve annak folyóirata, a Revue d'Histoire Comparée, melynek
Kárpát-Európa fogalmát persze Bibó a
háború utáni habsburgiánus reminiszcenciája
miatt elutasította. Szintén lényegesen többet
tett a társadalomtörténeti-szociologisztikus meghaladás
tekintetében például a Századok köre (Domanovszky,
Hajnal, Mályusz). Ugyanakkor az újabb historiográfiai
kutatások tükrében nem vagyok százszázalékosan
meggyôzôdve arról, hogy az általuk megfogalmazott
társadalomtörténeti program elôbbre mutató
vagy csak más, legfeljebb egyenértékû Szekfûék
szellemtörténeti pozíciójához képest.[7]
Az már csak hab a tortán, hogy sok tekintetben ôk is
szellemtörténeti szempontokat érvényesítettek,
például a Domanovszky szerkesztette Magyar mûvelôdéstörténet
esetében, amely épp a szintetizálásban nem
érte el a Hóman-Szekfû színvonalát, vagy
említhetjük Mályusz szellemtörténeti tanulmányait,
melyek alkalmasint éppen a szellemtörténeti elemek következetesebb
érvényesítését célozták.
De nem áll ettôl távol Hajnalnak sok tekintetben a
német szociológiára (Tönnies, Vierkandt stb.)
építô középkorfelfogása sem.
Ezekhez képest mind Németh László, mind
Bibó, mind pedig Dénes Iván felfogása és
kritikája historiográfiailag politikatörténeti,
történetpolitikailag függetlenségi (nemzeti romantikus?),
azaz a Thalyék által reprezentált pozícióból
levezethetô álláspont.[8]
Úgy gondolom, Dénes Iván Zoltán munkájának
legfôbb hiányossága e szempontból (s ez rajta
ma inkább számon kérhetô, mint az elôbbieken,
akik köztudomásúlag nem voltak történészek),
hogy nem, vagy csak szelektáltan veszi figyelembe a Szekfûrôl
szóló irodalmat, illetve nem rekonstruálja Szekfû
nézeteit fejlôdésükben és összetettségükben.
Mindent a nagymagyar-kismagyar ellentét kaptafájára
próbál felhúzni, s egyoldalúan, kritikátlanul
azonosítja magát Bibó István, illetve Németh
László elfogult Szekfû-bírálatával.
Pedig Szekfû nézeteinek historiográfiai szempontból
történô európai kontextusba helyezése vagy
a dualizmuskori történetírással való egybevetése,
mûveinek saját korában való szakmai visszhangjának,
recepciójának elemzése nélkül nem adhatunk
hiteles képet errôl a bonyolult problémáról.
Vagy pedig olyan invektívákat kell kiagyalnunk, melyek Dénes
Iván könyvében találhatók. Dénes
Szekfû említett Kerecsényi-féle afférjának
boncolgatása ügyén kifejti, a történész
annyira igazodott mindenféle hatalomhoz, hogy csak 1955-ben bekövetkezett
halála akadályozta meg, hogy a Kádár-rendszer
kiszolgálója legyen.
,,Azt se feledjük - olvashatjuk Dénes Iván könyvében
-, hogy a Németh-Szekfû vita lezáratlan és feldolgozatlan
maradt: Németh László 1945 és 1956 között
belsô számûzetésben, elszigetelten, szellemi
magányban élt, Szekfû Gyula pedig elôbb moszkvai
nagykövet, majd az Elnöki Tanács tagja lesz. S ha Németh
Lászlót el is marasztalhatjuk némi »hamis realizmusért«
a Kádár-korszakban, Szekfû Gyulát valószínûleg
csak 1955-ben bekövetkezett halála óvta meg attól
a próbatételtôl, hogy a forradalom eltiprása
és a megtorlások, majd az újabb kiegyezés idején
ismét eljátssza a »nagy együttmûködô«
szerepét." (Dénes 1999, 159) Kérdésem Dénes
Iván Zoltánhoz: miféle tudományos kijelentés
ez, mivel tudná igazolni szóban forgó állítását
(211-es lábjegyzete szerint erre a lehetôségre Szalai
Pál hívta fel a figyelmet), és vajon kinél
is süllyedt a tudomány a politikum alá?[9]
Érdemes még röviden bonckés alá venni
Dénes Iván fenti gondolatmenetének ,,felvezetését"
is. Eszerint Szekfû 1945 utáni igazodásának
legfôbb bizonyítékai moszkvai nagyköveti állása;
Leninrôl tartott elôadása (Szekfû 1946); a Forradalom
után; Andics Erzsébet könyvérôl írt
recenziója (Szekfû 1949, 320-321); az 1952-es Kossuth-emlékkönyvbe
készített tanulmánya (Szekfû 1952, 341-433);
valamint az 1955-ös Csillagban megjelent cikke, Az értelmiség
átállása a felszabadulás után (Dénes
1988, 53; Szekfû 1955a, 281-289; Szekfû 1955b, 1633-1693).
Ehhez rövid megjegyzéseim: mindez Szekfû Gyula történetírói
oeuvre-jének
elenyészô részét teszi ki. Viszont ugyanebben
az idôszakban írja Világ-beli cikksorozatát
- ezekre Dénes Iván Zoltán is utal könyvében
(Dénes 1999, 55) -, s ebben az egyéni szabadság alapján
felépülô polgári demokrácia, valamint az
egyenlôség elve alapján felépülô
szocialista demokrácia harcában látta az 1945 utáni
fejlôdés lényegét. E harcban Szekfû az
egyéni szabadságot preferáló polgári
demokrácia mellett tette le a voksot a fennálló hatalomhoz
mégis közelebb álló népi demokráciát
védô Bibó Istvánnal ellentétben. Az 1952-ben
megjelent Kossuth-emlékkönyvbe írt, az öreg Kossuthról
szóló tanulmánya pedig azóta is a magyar történetírás
gyöngyszeme, azaz idôtálló és semmi köze
a fennálló hatalom iránti igazodáshoz, arról
nem is szólva, hogy ugyanebben a kötetben jelent meg például
Kosáry Domokos vagy I. Tóth Zoltán tanulmánya,
akiket csak nem akar Dénes Iván ,,politikai szélkakaskodással"
vádolni.[10]
Mindezek következtében - úgy gondolom - Dénes
Iván könyvének koncepciója már alapjaiban
elhibázott. Mint láthattuk, a monográfia Bibó-interpretációjának
az a summája, hogy a politikai gondolkodó - többek között
a neves eszmetörténész, filozófus Isaiah Berlin
nézeteivel párhuzamosan - a politikai cselekvés lényegét
a hatalom humanizálásában, erkölcsi, szellemi
értékek szolgálatába állításában,
illetve a közösség és szabadság, nemzet
és általános haladás harmóniájának
megteremtésében látja. Szekfû Gyula életmûvének
behatóbb elemzése után azonban az is kiderül,
hogy mennyire téved és elfogult az, aki Szekfût a hatalom
elvtelen kiszolgálójának tekinti, sôt életmûvében
nagyon is kimutathatók hatalom és erkölcs, nemzet és
haladás stb. harmonizálására, szintetizálására
irányuló törekvések, akárcsak Bibó
Istvánéban.[11]
Így Dénes Iván állításának
egyik fô pillére kiesik, illetve csakis olyan formában
konstruálható meg, hogy a szerzô Szekfûbôl
fantomképet teremt, akit ,,politikai szélkakasként"
aposztrofálva démonizálni törekszik.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy Szekfû az állami-hatalmi
szempontokat, a Habsburgok pozitív szerepét katolikus mivolta
miatt is hangsúlyozhatja - nem kell ehhez feltétlenül
egy ,,politikai szélkakas" habitust tételezni. Ezt világosan
ki is fejezi például a Magyar katolikus történetfelfogás
(1941) címû tanulmányában (Szekfû 1941,
396-418). Itt kifejti, hogy egyrészt a katolicizmus mindig is lojálisabb
volt a felsôbbség, az állami hatalom, a hierarchia
irányában, másrészt történetileg
a Szent István-i államfogalomra épít.
Befejezésül említtessék meg még egy
lényeges kérdés a könyvvel kapcsolatban. Az 59-62.
oldalon tárgyalt Szekfû-irodalomból feltûnôen
hiányzik néhány tanulmány, sôt monográfia,
hiányolhatjuk például Várdy Béla, Irene
Raab Epstein nevét az angol nyelvû szakirodalomból,
holott utóbbi az egyetlen, Szekfû egész életmûvére
kiterjedô monográfia szerzôje (Raab Epstein 1987); valamint
B. Bernáth István, Lánczi András, Szôke
Domonkos és mások tanulmányait is nélkülöznünk
kell (B. Bernát 1985, 319-333; Lánczi 1998, 27-47). Itt szeretném
megjegyezni, Dénes Iván következtetéseinek politikai
indíttatását és itt kifejtett historiográfiai
alapkonstrukcióját éppoly nehéz történeti
változatlanságában szemlélni, mint ahogy Szekfûét
sem tekinthetjük ilyenként sikeresnek.[12]
Eszerint Szekfût mindig a fennálló hatalom képviselôi,
kiszolgálói védték, hiszen történeti
nézetei (igazodás mindenféle fennálló
hatalomhoz) alkalmasak voltak politikai legitimációjukhoz.
Emlékeztetni szeretnék azonban arra, hogy Szekfût az
ötvenes-hatvanas években nem a fennálló hatalom
politikai indoktrinációjához használták,
hiszen éppen hogy elsô számú közellenségként,
fasiszta, az ellenforradalmi rendszert megalapozó történészként
tartották számon (Mérei 1960, 180-245; Pach 1962,
387-425; Szigeti 1964). Hogy ebbôl miként olvasta ki Dénes
Iván a fennálló hatalom indoktrinációját
- ez egy érdekes hermeneutikai probléma. Ráadásul
Mérei Gyula például 1956-ért is a Szekfû-féle
pozíciót teszi felelôssé. Nem teljesen értem
azt sem, hogy Kosáry Domokos és mások pozitív
Szekfû-képe a nyolcvanas években mennyiben állt
összefüggésben a fennálló hatalom (Kádár-rendszer)
igazolásával, tekintve, hogy - tudomásom szerint -
Kosáry az idôszakot a rendszer börtönében
kezdte. S milyen hatalom politikai kiszolgálásával
magyarázza Dénes Iván a külföldön élô,
igen eltérô ideológiai alapállású
politikusok és történészek, (Szegedy Maszák
Aladár, Szabó Zoltán, F. Valjavec, Irene Raab Epstein,
Várdy Béla) vagy például a rendszerváltozás
utáni idôszak (Lánczi András) pozitív
értékelését Szekfûrôl, illetve
a szellemtörténetrôl.
Irodalom
B. Bernáth István, 1985. Szekfû Gyula ,,Három
nemzedéke". Történelmi Szemle, 28. évf., 2. sz.
319-333.
Bibó István 1986. A magyar demokrácia válsága.
In Válogatott tanulmányok. II. Budapest, Magvetô, 13-79.
Bibó István 1986. Levél Borbándi Gyulához.
In Válogatott tanulmányok. III. Budapest, Magvetô,
295-373.
Dénes Iván Zoltán 1976. A ,,realitás" illúziója.
A historikus Szekfû Gyula pályafordulója. Budapest,
Akadémiai.
Dénes Iván Zoltán 1988. Az önrendelkezés
érvényessége. Budapest, Magvetô.
Dénes Iván Zoltán 1989. A közüggyé
emelt kiváltságmegôrzés. Budapest, Akadémiai.
Glatz Ferenc 1980. Történetíró és
politika. Budapest, Akadémiai.
Hardtwig, Wolfgang - Wehler, Hans Ulrich (hrsg.) 1996. Kulturgeschichte
heute. Göttingen, Vandenbock und Ruprecht.
Kovács Imre 1938. A hónap krónikája: Szekfû
Gyula tanúvallomása. Híd, 2. évf. január-február.
3-4.
Köpeczi Béla-R. Várkonyi Ágnes 1955. II.
Rákóczi Ferenc. Budapest, Mûvelt Nép.
Lánczi András 1998. Álomhüvelyezés.
(A magyar szellemtudományok a két világháború
között.) Világosság, XXIX. évf. 3. sz. 27-47.
Mérei Gyula 1960. Szekfû Gyula történetszemléletének
bírálatához. Századok, 94. évf., 1-3.
sz. 180-245.
Pach Zsigmond Pál 1962. Az ellenforradalmi történetszemlélet
kialakulása Szekfû Gyula Három nemzedékében.
Történelmi
Szemle, 5. évf., 3-4. sz. 387-425.
Raab Epstein, Irene 1987. Gyula Szekfû. A study in the political
basis of Hungarian historiography. New York, Garland Publishing.
Szekfû Gyula 1931. A politikai történetírás.
In
A magyar történetírás új útjai.
Budapest, Magyar Szemle Társaság.
Szekfû Gyula 1934. Népiség, nemzet, állam.
Magyar
Szemle, XXII. kötet. 5-13.
Szekfû Gyula 1941a. ,,Kevés a melegség". Január
5. In Állam és nemzet. 333-338.
Szekfû Gyula 1941b. Magyar katolikus történetfelfogás.
(Katolikus írók új magyar kalauza.) Budapest, é.
n., 396-418.
Szekfû Gyula 1942. Állam és nemzet. Budapest, Magyar
Szemle Társaság.
Szekfû Gyula 1945. Új front - régi út. Szabad
Nép, 1945. május 13.
Szekfû Gyula 1946. Lenin. Budapest, Magyar-Szovjet Mûvelôdési
Társaság.
Szekfû Gyula 1949. Andics Erzsébet: Az egyházi
reakció 1848-ban. Századok, 1-4. sz. 320-321.
Szekfû Gyula 1952. Az öreg Kossuth. In Emlékkönyv
Kossuth Lajos születésének 150. évfordulójára.
I-II. Budapest, Akadémiai. II. 341-433.
Szekfû Gyula 1955a. Az értelmiség átállása
a felszabadulás idején. In
Tanulmányok a magyar népi
demokrácia történetébôl. Budapest, Akadémiai.
281-289.
Szekfû Gyula 1955b. Az értelmiség átállása
a felszabadulás után.
Csillag, IX. évf., 8. sz. 1633-1639.
Szigeti József 1964. A magyar szellemtörténet bírálatához.
Budapest, Kossuth.
Tilkovszky Lóránt 1959. Bajcsy-Zsilinszky Endre történetpolitikai
vitája Szekfû Gyulával.
Valóság, 6. sz.
36-47.
Tilkovszky Lóránt 1971. Bajcsy-Zsilinszky Endre önéletrajzi
vallomása politikai nézetei fejlôdésérôl
és a szellemtörténethez való viszonyáról.
Századok,
105. évf., 966-1002.
Várdy Béla 1976. Modern Hungarian historiography. New
York, Columbia University Press.
R. Várkonyi Ágnes 1961. Thaly Kálmán és
történetírása. Budapest, Akadémiai.
Jegyzetek
[1]
Osiris Kiadó, Budapest, 1999.
[2]
Vö. Dénes Iván jelen könyvének 209-210.
oldalán található részlettel, mely mûve
egyik summájaként is felfogható.
[3]
Ha Dénes Iván mindenáron a fennálló
hatalommal szembeni emberi kiállást tartja a történészi
minôség próbakövének, akkor utalnék
arra, hogy Szekfû 1938-ban tanúvallomást is tett a
népi író Féja Géza mellett ennek bírósági
perében, jóllehet nem értett egyet például
Féja Dózsa Györgyrôl szóló könyvének
ábrázolásával (Kovács 1938, 3-4). Másrészt
az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a harmincas évektôl
kezdve Szekfû publicisztikájában az egyéniség
jogainak védelmére helyezôdik a hangsúly mindenféle
(állami, népi stb.) kollektivitással, illetve totalitással
szemben (Szekfû 1934, 5-13). Ebbôl a szempontból támad
konfliktusa például Hajnal Istvánnal is a negyvenes
évek elején, az úgynevezett Századok körüli
afférban.
[4]
,,Ô is a nemesi nemzet és a nemzet létét fenyegetô
abszolutizmus ellentétében és kompromisszumában
látja - az egyéb tényezôk részleges érzékelése
ellenére - a küzdelem történeti jelentôségét,
annak a ,,nemzet" és a ,,nemzet" alatti rétegek közötti
válaszfalát és bomlasztó hatását,
társadalmi súlyát nem érzékeli, holott
a korabeli történettudomány nem egy képviselôje
már meg is fogalmazta azt. Nem véletlenül jellemzi és
értékeli az általa értelmezett eredménnyel
a folyamatot, a megegyezéssel a küzdelmet. Ugyanazon okból,
amelynek következtében a tudomány a politikum alá
süllyed: Szekfû »nemzet«-fogalma nem különbözik
gyökeresen attól, amit ellenfelei és konzervatív
védôi számára egyaránt jelentett. A nemzetfogalom
szélességében és alkotóelemeinek megítélésében
érzékelhetünk különbségeket, de jellege
azért hasonló. Jelölésére nincs jobb szavunk,
mint az annyiszor elkoptatott: antidemokratikus. Nemcsak lefelé
zár, hanem kifelé (az emberiség felé) is merev
határt von." (Dénes 1976, 124)
[5]
Bajcsy-Zsilinszky Endre például egyenesen ennek ,,elhanyagolásáért"
bírálja (Tilkovszky l97l, 966-1002; l959, 36-47).
[6]
Szekfû e historiográfiai koncepciójának eltérését
a dualizmuskoritól bizonyítja például A magyar
történetírás új útjai
címû
kötetben megjelent tanulmánya is, melyben bírálja
Horváth Mihály egyoldalú, államcentrikus történetfelfogását,
s Rankétôl és Humboldtól is fôként
a ,,századok vezetô eszméirôl" szóló
úgynevezett történeti eszmetant emeli ki (Szekfû
1931).
[7]
A ,,társadalomtörténet" és ,,kultúrtörténet"
paradigmájának összeütközésérôl
vö. a Geschichte und Gesellschaft címû folyóiratban
jelenleg is folyó teoretikus vitát, illetve összefoglalóan:
Hardtwig-Wehler 1996. A kultúrtörténet revideálásának
teoretikusai a hetvenes évektôl regnáló ,,Sozialgeschichte"
egyeduralmát kérdôjelezik meg, s többek között
a szellemtörténet hagyományaihoz nyúlnak vissza.
[8]
Ilyen jellegû gyanúmat megerôsíti Bibó
1979-es, Dénes Iván kandidátusi disszertációjának
védésén elhangzott felszólalása is,
melyet a szerzô könyvének 170. oldalán a következôképpen
rekonstruál: ,,Szekfû történetírásában
tudományon kívüli szempontokat érvényesített,
miként azt a Szerviensek és familiárisok »politikai
szakszerûség« fogalmán is láthatjuk, hiszen
annak a középkorban nem volt értelme - állította
Dénes Iván Zoltán szerint Bibó. A Habsburg-dinasztia
- amely legitim, civilizált és európai dinasztia volt
- gyakran állt közel a kihaláshoz és ilyenkor
a függetlenségi küzdelmeknek igenis volt realitása.
A Habsburg-magyar viszonylatot három helyzettípussal jellemezte:
a Kollonics-, II. József, 1905-féle helyzettípussal,
a konzervatív kompromisszumok helyzeteivel és a Rákóczi-,
Kossuth-szituációval. Úgy vélte, hogy az utóbbi
helyzettípus függetlenségi törekvése (kölcsönhatásban
a dinasztia meggyengült helyzetével) korántsem volt
irreális és Szekfû erre vonatkozó kritikája
elfogult és valóban a »realitás« illúziója
volt." (Dénes 1999, 170) Mint látható a, fenti érvek,
kritikák mind politikatörténeti és függetlenségi
fogantatásúak.
[9]
Itt szeretném megjegyezni, hogy Dénes Iván Zoltán
korábban megjelent könyveit - elsôsorban 1976-os monográfiáját
- éppen azért forgattam elôszeretettel, s tanultam
rendkívül sokat belôlük (még ha alapvetô
koncepciójukkal nem is értettem egyet), mert példaszerû
forrásbázis alapján készültek. Ehhez képest
szóban forgó kijelentése, fôként, hogy
egyetlen tanúbizonysága a kérdéskörben
abszolúte inkompetens Szalai Pál figyelemfelkeltése,
a szakmai színvonal és igényesség erôteljes
süllyedését mutatja. Egyébként jelen könyvében
is azok a legjobb részek - például Németh László
és Bibó István hatvanas évekbeli levélváltása
-, ahol új, eddig ismeretlen forrásokkal világítja
meg kettôjük viszonyát.
[10]
Egyébiránt szívesen megajándékozom Dénes
Iván Zoltánt valóban a Kossuth-emlékkönyv
indoktrinációs célzatát bizonyító
dokumentumokkal, ezek azonban nem Szekfû Gyulára, hanem Szabó
Istvánnak végül a Századokban megjelent
Kossuth
és a jobbágyfelszabadítás címû
tanulmányára vonatkoznak.
[11]
Hogy Szekfû mennyire nem volt az államrezon, a hatalom és
az erôszak elvtelen kiszolgálója, azt bizonyítja
például
Kevés a melegség címû
cikke (Szekfû 1941). Itt elismeri, hogy a földi életnek
e pogány motívumok az irányítói, azonban
az egyént öncélként megfogalmazó, keresztény
(humánus) indíttatású természetjogot
helyezi ezzel szembe. Ami persze nem új Szekfû életmûvében,
hiszen - mint ez közismert - a
Három nemzedék Elsô
könyvében is az erkölcsiséget középpontba
állító Széchenyi a nemzet próbaköve,
s a nemzethez való tartozás lényegét is (pl.
a biológiai tényezôket fontosnak tekintô népi
nemzetfogalom, vagy a politikai jogok kiterjesztésére, azaz
állami eszközökre építô Kossuth-Wesselényi-féle
elképzeléssel szemben) a lelki-szellemi azonosulásban
jelöli meg.
[12]
Dénes Iván 1976-os monográfiájában azért
is bírálja Szekfût, mert a Rákóczi-szabadságharcot
politikai és nem társadalomtörténeti szempontból
közelíti meg, mondván nem érzékeli benne
a társadalmi emancipációért folytatott küzdelmet.
Szerinte ebben a tekintetben példamutató például
R. Várkonyi Ágnes (és persze ebbôl következôen
Köpeczi Béla) 1960-as években kifejtett értékelése,
ôk ugyanis a szabadságharc osztályharcos jellegét
állítják elôtérbe. Rákóczinak
az osztályharc alapján történô (s az 1950-es
években fogant) bemutatása azonban nem társadalomtörténeti,
hanem politikai - és a fennálló hatalom legitimálásához
ezer szállal kötôdô szempont (Köpeczi-R. Várkonyi
1955; R. Várkonyi 1961).
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu