A Három nemzedék írása közben Szekfû
Gyula így írt barátjának, kézirata gondozójának
és javítgatójának, Horváth Jánosnak:[2]
,,Schopenhauer-törlésbe belenyugszom. De remélem, Asbóth
munkája azért valahol csak idéztetik; kár volna
e keserû elôdömet hallgatással mellôzni."[3]
Érdekes, hogy könyve elsô kiadásában (1920)
Szekfû az 1870-es évek magyar irodalmi és szellemi
életérôl írva valóban elhagyta - egyébként
indokolatlanul - az Asbóth által részletesen fejtegetett
Schopenhauer-hatás említését, csupán
két helyen idézte (jegyzetben) ,,keserû elôdjét",
akinek írásai pedig sok vonatkozásban hatottak 1920
után oly joggal vitatott (a ,,kurzus" sok híve által
persze dicsért) mûvére. Szekfû az 1870-es évek
irodalmi és fôleg hírlapírói köreirôl
szóló Asbóth-szövegekre utalt, s ezekre is anélkül,
hogy - sajátos pontatlanságból - jegyzeteiben megemlítette
volna, melyik Asbóth-írásból idéz. Az
utalások azt mutatják, hogy Szekfû Három nemzedékében
Asbóth irodalompolitikai vonatkozású írásait
említette, elsôsorban azt az esszét, amely A fiatal
irodalomból címet viselte (Asbóth 1876a).[4]
Pedig említhetett volna más, politikai-társadalmi
szempontból fontosabb Asbóth-hatásokat: így
például azt, hogy ô és Szekfû is mily
erôteljesen rokonították - különben más
gondolatkörbe ágyazottan - Széchenyi-képüket
Vörösmarty költészetével (Asbóth 1876b;
Szekfû 1920, 15-23). De utalhatunk arra is, hogy az Asbóth-hatás
- elsôsorban a közös elôd, Kemény Zsigmond
befolyása mellett - érezhetô Szekfûnek a magyarság
Monarchiához való szükségszerû ragaszkodását
hangsúlyozó érveiben (Asbóth 1892b;[5]
Szekfû 1920, 188-195); több helyütt a ,,második
nemzedék" nemességének társadalomrajzában,
s abban az asbóthi gondolatban, hogy a magyar gentry - melyet ô
még az angol gentry szerepével azonosított - a gyenge
hazai polgárság helyett mint tiers état, mint a polgárosodást
fokozatos úton elôsegítô erô léphet
fel Magyarországon. Asbóth késôbbi felfogását
a róla szóló legfontosabb tanulmány így
összegzi: ,,ô [ti. Asbóth] úgy kíván
valódi magyar konzervatív, valódi magyar tory lenni,
hogy vele szemben egy valódi magyar liberális párt,
egy valódi magyar whig tábor álljon, s azt verje,
váltogassa a tory a demokrácia forgatókönyve
szerint." (Németh 1993) Ez elôképe volt Szekfû
nézetének: eszerint a magyar politikai erôk súlyos
hibája volt a dualizmus idején, hogy a közjogi kérdésekhez
való viszony szerint, s nem világnézeti alapon szervezôdtek.
De miért mellôzte Szekfû a ,,keserû elôdre"
való utalást a nagy kérdésekben? Ennek számos
oka lehetett. Az ifjú Asbóth ellenálló 48-as
forradalmárként élte át az 1860-as évek
jó részét. Miután, talán a ,,megtért"
apa segítségével (édesapja, a 48-as honvédség
magas rangú tisztje gyorsan behódolt a Bach-korszak hivatalos
köreinek), fölmentették egy Habsburg-ellenes összeesküvés
vádja alól, családja Nyugatra, Svájcba, illetve
Párizsba küldte; jórészt ott végezte mérnöki
tanulmányait, ott tapasztalta meg a fejlett nyugati társadalmi
viszonyokat, s a 48-as emigráció széthullását.
Hazatérve mûveltségben, nemzetközi látókörében
gazdagodva, csakhamar a Deák-párthoz csatlakozott, a kiegyezés
és a kettôs monarchia lelkes híve lett - nyilván
azért, mert belátta, hogy az új európai viszonyok
és eszmeáramlatok Magyarország számára
is elkerülhetetlenek s alkalmazkodni kell hozzájuk. De ismerve,
s idehaza hatványozottan látva az új ,,vadkapitalista"
korszak, a piac, a pénz, a haszonelv uralmát s ennek a nemesség
helyzetére gyakorolt hatásait, szerinte úgy kell alkalmazkodni,
hogy a magyarság ,,történelmi sajátosságai",
a nemesség vezetése s az állam kárpát-medencei,
majd a Balkán jó részére is kiterjeszthetô
,,civilizátori" uralma s a Monarchián belüli szerepe
is megôrzôdjék, illetve megerôsödjék.
Így csakhamar konzervatív irányba fordult. De
saját, nagyrészt liberális nemzedéke, s még
az akkori és késôbbi konzervatívok körében
sem volt népszerû. Szinte mindig gyanakvóan és
- tudását, komolyságát elismerve - ellenszenvvel
figyelték éles kritikai szellemét, amely még
a legnagyobbakat - részben az egyébként példának
állított Széchenyit, s persze elsôsorban Kossuthot,
de Vörösmartyt, sôt Petôfit, késôbb
a magyar européer Csengery Antalt - sem kímélte. Asbóth
emellett már korán olyan politikai problémákat
vetett fel, mint például a szocializmus ,,veszélyét"
s a munkáskérdéssel való foglalkozás
fontosságát; ezt a vezetô körök nem tartották
idôszerûnek. Felrótták - emelkedett szellemi
beállítottsága ellenére is - ,,dogmatizmusát",
voltaképpen azt a nálunk ritka elvszerûséget,
mely igazi kultúrkritikus módjára, a meggyôzôdéssel
vallott konzervativizmust számos területen a korabeli hazai
modernebb törekvésekkel igyekezett párosítani.
Külön figyelmet érdemel ebbôl a szempontból
irodalom- és mûvészetfelfogása, mely különösen
az 1870-es évekbeli írásaiból tárul
elénk. Minden jel szerint ô volt az elsô, aki a magyar
irodalom nép-nemzeti irányát a reformkor és
1848 nemesi liberalizmusára, illetve ,,democratizmusára"
vezette vissza. Az 1840-es években eszerint a magyar kulturális
közvéleményt politikai szempontból egyfajta ,,sablon-liberalizmus",
majd forradalmi demokratizmus jellemezte; vallási téren a
keresztény
racionalizmus, mely együtt járt a bensôség
visszaszorulásával; az irodalomban ,,bizonyos kizárólagossággal,
hogy ne mondjuk, korlátoltsággal a népiesre törekedett,
a népiesre a szónak legszûkebb értelmében".
Ennek az irányzatnak volt nagy elôdje Csokonai, lángelméi
Kossuth, Petôfi, Arany, Jókai. ,,Mert Széchenyi, Eötvös,
Kemény Zsigmond széles látóköre mindig
messze túlment ez iskola határain." Ez a népiesség
megfelelt a kor kívánalmainak, a legteljesebben ,,összevágott
általán a korszellem és különösen a
nemzeti élet fejlôdési stádiumával ...a
democrátiai európai áramlattal, nálunk a népemancipátióval,
a forradalommal, és ennek bukása után a nemzeti életnek
a szó legszûkebb értelmében vett népéletre
szorításával". De az új viszonyok ezt az irányt
hanyatlásra ítélték, a népiesség
elkopott, ,,stagnatio, sôt visszaesés volna, ha merev korlátoltsággal
ragaszkodnánk a népieshez". A magyar irodalom szerinte már
felszívta mindazt, amit a népéletbôl meríthetett,
s most a magasabb kultúréletben és politikai életben
kell elôretörnie (Asbóth 1892c; 1892e; 1892f).[6]
Asbóthnak ez az álláspontja magyarázza a ,,modernekhez",
Vajdához, Mikszáthhoz, a szociálisan érzékeny
Munkácsy Mihályhoz való vonzódását.
De bizonyára azt is, hogy 1920-ban miért javasolta az irodalmi
népiesség talaján álló Horváth
János Szekfûnek, hogy az Asbóth-utalásokkal
bánjék csínján.
Asbóth nézeteihez tántoríthatatlanul ragaszkodott,
de pártállását gyakran váltogatta. Az
1870-es évek elején, kiábrándulva a Deák-párt
liberálisaiból, magányba, az irodalomba vonult - ennek
köszönhetjük a talán elsô modern magyar lélekregény-kísérletet,
az
Álmok álmodója címû mûvét.[7]
Az irodalomtörténet - bizonyos fokig joggal - e mû második
fejezetét mint a regényben szinte szervetlenül álló
részt, nem sokra becsüli. Annál érdekesebb e
fejezet a történész számára: a kiegyezés
elôtti és utáni közélet látleletét
nyújtja hôse (voltaképpen saját maga) belsô
önéletrajzát ábrázolva. Fô mondanivalója
a ,,tikkasztó elégedetlenség" a hazai viszonyokkal.
A passzív ellenállás korszakának terméketlensége;
az emigráns élet tarthatatlansága - noha ennek nagy
elônyét is elismeri: a korai megismerkedést a polgárosultabb
nyugati viszonyokkal (,,Igaz - írja a regényben - hogy a
különbség nem tûnt szemembe annyira, midôn
kimentem, mint akkor, midôn évek után visszakerültem");
kiábrándulás a hazai közélet fô
- liberális - irányzatából, s a közéleti
szereplôk rossz, érdekhajhászó morális
magatartásából. Ezt a kiábrándulást
a regényben újra a külföldre menekülés
követi, s ott egy elromlott és folytathatatlan szerelem okozta
végsô kétségbeesés. ,,Megoldást"
a hôs anyjának halála, a gyors hazatérés
hoz: itthon, falujában megvilágosodik elôtte, hogy
egyetlen kiút van, ,,az élet: kötelesség" eszméjének
elfogadása. Ezt az eszmét többé már az
itthoni ,,lelkiismeretlenek vásári zaja" sem tudja benne
háttérbe szorítani. A kötelesség fô
tartalmát Asbóth lényegében abban látja,
hogy be kell illeszkedni az új, modern világba, de úgy,
hogy folytonos küzdelmet folytassunk új visszásságai
ellen.
Minisztériumi hivatalnokoskodások és rövid
életû (olykor liberális szellemû) folyóiratok,
újságok szerkesztése, s ugyancsak rövid életû,
sikertelen konzervatív szervezkedések után, végül
is a nyolcvanas évek második felében Asbóth
a kormányzó Szabadelvû Párthoz csatlakozott.
Figyelemre méltó, hogy meggyôzôdéses konzervativizmusa
ellenére az 1870-1880-as konzervatív párttörekvésektôl
elhatárolta magát. Az e mozgalmak élén álló
báró Sennyey Pált tiszteletre méltó
személyiségnek tartotta, de látta, hogy a modern parlamenti
rendszerben nem ismeri ki magát, s elutasította azt a gondolatot,
amely - ókonzervatív módon - a konzervativizmus igazi
bázisát a mágnásokban látta. Asbóth
észrevette, hogy a politikai elit - általa is - fô
tényezôjének tekintett középnemesség
mindinkább megváltozik: ,,csökken a liberalizmus és
demokrácia varázshatása, s ha nem is a 47-es ó-konservatív,
de bizonyos nemzeti conservatív szellem közte ébredni
kezd; hogy ha conservatív pártot egyáltalán
akarunk, akkor annak sem felekezeti, sem mágnás jelleggel
bírni nem szabad, és hogy éppen azon középbirtokos
osztályra kell a fô súlyt fektetni". Helytelenítette,
hogy minderre Sennyeynek csak ez volt az elutasító válasza:
,,akkor kiesik kezünkbôl a vezetés" (Asbóth 1892a,
559). Asbóthnak a Szabadelvû Párthoz való csatlakozása
azt mutatja, hogy a nemesi liberalizmus gondolatvilágától
akkor ô sem tudott teljesen megszabadulni; ezt magyarázza
egy némileg késôbbi jellegzetes állásfoglalása
is. Amikor Sennyey fô kifogása a kormány ellen az volt,
hogy nem képvisel egységes, egyöntetû rendszert,
,,átgondolt, nagyszabású politikát", Asbóth,
a Szabadelvû Párt ,,középutasságát"
védelmezve, így vitázott Sennyeyvel: vagyis ,,más
szavakkal: hogy [a kormány] nem a francia-német chablon-liberalizmus
és doctrinairizmus, hanem azon gyakorlati angol politika methodusát
követi, mely a létezô érdekeket egyezteti, és
csak ott, és csak akkor, amikor, amennyire a gyakorlati szükség
kívánja. Én megvallom, hogy az én ízlésemnek,
vérmérsékletemnek és hajlamomnak jobban tetszik
ez, mint a másik, mely a radicalismusnak methodusa." (Asbóth
1892a, 566)
Mindez még világosabban mutatja, hogy Asbóth nem
volt haladásellenes konzervatív, hanem a fokozatos modernizálódás
híve, olyan modernizálódásé, amely -
egy sajátos ,,harmadik utasságot" elôképezve
- a korai magyar ,,nyerskapitalizmus" negatív vonásait, a
modernizációval együtt járó értékvesztést
elkerüli. Bizonyítja ezt az is, hogy a politikai antiszemitizmust
elvetette, s bár az új bevándorló, gyorsan
asszimilálódni akaró zsidókkal szemben, az
ortodox zsidósággal szimpatizált, s kiállt
a neológok azon törekvése ellen, hogy az ortodoxokat
saját szervezetükbe integrálják, az üzleti
és az ipari életben elismerte pozitív szerepüket
(Asbóth 1898c). A nemességet, elsôsorban annak középbirtokos
rétegét belülrôl bírálta, mint olyan
réteget, amely az új anyagi és kulturális igényeket
gyorsan elsajátította, de a társadalmi
aktivitást
nem. Szerinte részben ezért maradt le a késôbbi
gentry az új, modernebb pályák elfoglalásáról
már az 1849 utáni másfél évtizedben,
amikor a passzív ellenállást választotta. Arra
a kérdésre, hogy ez a nemesség megállhat-e
az új viszonyok viharában, azt válaszolta, hogy a
nemesség már sok válságot átélt.
1849 után a hiba az volt, hogy ,,a haladás érdekei
miatt feledésbe mentek a conservatió, a fenntartás
és megszilárdulás nem kevésbé fontos
érdekei...". Ez romláshoz vezet, de romláshoz vezet
az is, ,,aki konokul és szellemtelenül zárkózik
el a haladás elôl". Asbóth látta a gentry hanyatlását,
mégis, még az 1880-as évek végén is
hitt abban, hogy megmaradt gazdasági erejével, politikai
súlyával, a földjüket vesztettek új, modern
foglalkozásokba lépésével megôrizheti
vezetô szerepét, s így a ,,nemzeti erô" még
az új kulturális formákat is betöltheti. ,,Akkor
aztán meglehet, hogy jön idô, amikor a nemzet egész
nemességét... odadobhatja a halottakhoz, ôseinek sírboltjába,
mert ha ez a nemesség talán tönkre is megy hibái
és gyengeségei miatt, erejét és erényeit
át fogja örökíteni egy új nemzedékre,
és ez az új nemzedék az egész, nagy magyar
nemzet lesz". (Asbóth 1892d)
Így érthetô, hogy ô, aki a régies
és sikertelen konzervativizmust mindinkább elavultnak, túl
defenzívnek és provinciálisnak, az arisztokrácia
érdekeit régi módon védelmezô irányzatnak
tartotta, örömmel fogadta a konzervativizmus újabb, modernebb
európai áramlatát s - legalábbis egy ideig
- egyik korai magyarországi lecsapódását: a
Katolikus Néppárt megalakulását. Asbóth
e fordulatát, amelyet egyébként már korábbi
felfogása sok tekintetben elôképezett - például
a magyar konzervatívok passzivitásának ostorozása,
s a konzervatív eszmekör ,,nyugatos" megközelítése
(Asbóth 1874) -, három körülmény támasztotta
alá: egyfelôl a magyar polgári-nagypolgári rendszer
megerôsödése, másfelôl az új nemzetközi
szellemi-ideológiai hatások, amelyeket különösen
a pápai enciklikák váltottak ki, s végül
a hazai egyházpolitikai reformok napirendre kerülése.
Asbóth egyetértett azzal, hogy a gazdaságban a növekedésre,
a prosperitásra kell törekedni, de szerinte nem úgy,
hogy ezt a fejlôdést, az elônyöket, amelyben részesülnek
(itt Asbóth a tôkések adókedvezményeit
sérelmezte) ,,az újabb kiváltságos osztályokban",
vagyis a burzsoáziában ne kísérje növekvô
,,kötelességtudat". Ez összefügg azzal is - mondotta
-, hogy az új társadalmi osztályok nem gyökereznek
,,a haza szent földjében", ,,jönnek szegényen és
mennek gazdagon" (Asbóth 1898, 8).[8]
Mindezt akkor, amikor az új hazai burzsoázia mindjobban megerôsödött
s ,,magyarosodott", már kezdte visszaszorítani az osztrák
tôke egyoldalú befolyását s kiszélesítette
kapcsolatait a nyugati világgal.
Az egyházpolitikai harcokban Asbóth különösen
éles konzervatív-ellenzéki álláspontot
foglalt el. A Wekerle-kormány - s persze Tisza Kálmán
- akkor ,,megerôsödött liberalizmusát"[9]
a vitákban úgy értékelte, mint az egyház
,,pusztán magánjogi" területre szorítását,
mint a házasság ,,államosítását",
a családközpontú szemlélet rombolását
s a szegény néprétegek lelki vigasztól való
megfosztását. Ô úgy gondolta, hogy a társadalom
mûvelt rétegeiben lehetnek olyan csoportok, amelyek ateisták
ugyan, mégis morális alapon állnak, a széles
néprétegekben azonban, a vigaszon kívül, az egyház
által képviselt vallásos hit az erkölcsös
magatartás biztosítéka is.
Az egyházpolitikai küzdelmekben elszenvedett konzervatív
vereség után Asbóth kilépett a Szabadelvû
Pártból, s 1896-tól független képviselôként
vett részt az országgyûlés munkájában.
Ebben az idôben az újonnan alakult Néppárt védelmét
is vállalta, s hangot adott a néppárti antiszemitizmusnak
is - igaz, differenciált formában. Mint már említettük,
az új tömeges zsidó bevándorlást már
korábban bírálta, de a politikai antiszemitizmus élesebb
formáitól vagy attól, hogy a zsidók ,,térhódítását"
az ország fô problémájává tegyék,
mindig tartózkodott. Még a kilencvenes években is
azt fejtegette, ô nemcsak hogy nem antiszemita, hanem kifejezetten
rokonszenvez a zsidósággal: ,,én a zsidóságot
az emberiség civilizációjában a legnevezetesebb
és legnemesebb tényezôk egyikének tekintem".
(Asbóth 1898a) Továbbra is helyeselte, hogy a neológ
(vagyis asszimilálódott) és az ortodox zsidóság
külön szervezetben tömörül. Ebben, s a szerinte
rendkívül értékes ôsi és középkori
zsidó hagyományok elismerésében persze nemcsak
szellemi befogadóképessége, hanem az új bevándorlókkal
s asszimilációs törekvéseikkel (s különösképpen
a pénzpiacon mûködô zsidókkal) szembeni
ellenszenve is megnyilvánult, s ez a tendencia a kilencvenes évek
második felében megerôsödött. Megmutatkozott
ez a Néppártot védelmezô beszédeiben,
s ezek olyan kitételeiben, hogy a zsidók hiába álltak
ki az új egyházpolitikai törvények mellett, a
válaszfalak zsidók és magyarok között nem
épültek le; abban az egyébként sok igazságot
tartalmazó megállapításában, hogy ,,a
néppártban találhatni antiszemita velleitásokat,
de azok megvannak ép olyan, sôt tán még nagyobb
mértékben a szabadelvû párton is. A különbség
az, hogy itt barátaink ôszintébben beszélnek...";
abban a széleskörûen elterjedt véleményében,
hogy a galíciai bevándorlás ellen ôk nem antiszemitaságból
tiltakoznak, hanem mert ezek a bevándorlottak ,,paraziták";
a Néppárt programját védelmezve külön
bírálóan emelte ki a ,,Lipótváros szellemét"
stb. (Asbóth 1898d; 1898e, 626-628; 1898b). ,,Megengedem, hogy [a
miniszteri javaslat] a lehetô legmesszebbmenô vallásszabadságot
enged a mélyen t. zsidóságnak is és a kebelében
létezô különbözô felekezeteknek és
rítusoknak, mert midôn lemond azoknak egységes országos
szervezetérôl, akkor egyúttal lemond az egységes
országos felügyeleti jogról is, melyet a lokális
szolgabírói indolencia és inkompetencia nem pótol.
Már a keresztény felekezetek nem részesülnek
ilyen elônyökben, azoknak úgyszólván eredeti
joga csak a házi ima..." - írta mély elfogultsággal
(Asbóth 1898a, 353). A kormány által indított
,,kultúrharcot", ,,vallásháborút" azért
is helytelenítette, mert szerinte emiatt nem foglalkozik komolyabban
a mind jobban elôtérbe kerülô nemzetiségi
kérdéssel, a Monarchián belüli magyar szerep
kiszélesítésének ügyével,[10]
a növekvô szociális feszültségekkel, a munkáskérdéssel,
a szocializmus veszélyével, az agrárszocialista mozgalmakkal.
Ô volt Magyarországon egyébként az elsô,
aki fölfigyelt az agrárszocialista mozgalom ,,valláspótló",
pontosabban: vallásias rítuselemeket is magába építô,
szektaszerû jelenségeire.
Amikor a Néppárt maga is belebonyolódott a közjogi
harcokba, a századfordulón Asbóth lemondott mandátumáról
s inkább a magányt választotta. Hátralevô
éveiben fôleg az agrárszegénység, a bánya-
és ipari munkásság problémáival foglalkozott;
sokat írt és vitázott a ,,fenyegetô" szocializmus
veszélyérôl, melyrôl szerinte Tisza Istvánék
alig vesznek tudomást, mert úgy gondolják, hogy a
szocializmus eszméi Magyarországon nem képviselhetnek
számottevô erôt, s szórványos radikális
jelentkezését, ha kell, erôszakkal visszaszoríthatják.
Asbóth viszont szinte feltartóztathatatlannak tartotta a
szocialista mozgalom terjedését, ezért küzdött
a választójog kiterjesztéséért s a szociáldemokrácia
bevonásáért (s így megszelídítéséért)
a parlamenti életbe.
Ebbe az életútba és ideológiai felfogásba
kell beléhelyeznünk Asbóth egyik legfigyelemreméltóbb
írását, az 1895-ben akadémiai székfoglalóként
elhangzott Korunk uralkodó eszméi címû tanulmányát
(Asbóth 1895). A tanulmány a kor talán legszínvonalasabb
magyar korai neokonzervatív hitvallása. Ebben az irányzatban
ô megtalálta mindazt, amit az elôzô évtizedekben
vallott vagy hiányolt. Így azt az akkor Európa-szerte
elterjedt gondolatot, amely szerint a társadalmi gondolkodásban
sajátos ,,dialektika" érvényesül: amikor egy
régebben újnak számító eszmeáramlat
szükségképpen lehanyatlik, új alakban feltámadhat
a régi. A korai neokonzervativizmusban megtalálta a konzervativizmus
régebben hiányolt
aktív képviseletét;
az európai eszmeáramlatok egy részével való
egybehangzást, a konzervativizmus modernebb érvekkel való
védelmét. A tanulmány a szerzô széles
körû mûveltségét és tájékozottságát
bizonyítja, s egyúttal szellemi emelkedettségét
is, amely ellenfelei véleményét is tiszteli, s nem
lép fel a jelenkor megítélésének feltétlen
bizonyosságával, csak új - illetve általa újnak
tartott - tendenciákat, megnyíló új utak lehetôségét
kínálja. Mindezt azonban minden világnézeti
relativizmust elvetve, szilárd hittel és belsô meggyôzôdéssel
adja elô.
A tanulmány érdekes sajátossága, hogy az
Eötvös József ,,uralkodó eszméi" bírálataként
induló cikk a magyar problémákkal nyíltan lényegében
egyáltalán nem foglalkozik - a szerzôt csak a nagy
összeurópai kérdések érdeklik. Eötvössel
egyébként már korábban is foglalkozott, nagy
tisztelettel, de kritikus szellemben: Eötvöst a nyugati eszmék
nagy elterjesztôjének tartotta, de ellentmondó elvek
(nyilván a szabadság és egyenlôség közötti
feloldhatatlan ellentét) egyeztetôjének, a nyugatias
liberalizmus képviselôjének. 1895-ös tanulmánya
fô tézise: a felvilágosodás s a szabadság,
egyenlôség, testvériség (Eötvösnél
a nemzetiség), és az ebbôl fakadó liberalizmus
eszméi nem a XIX., hanem a XVIII. század uralkodó
eszméi voltak; a XIX. században csupán ezeknek az
eszméknek az átmeneti ,,másodvirágzását",
szinte csak epizodikus szerepét figyelhetjük meg. A francia
forradalom menete, s az azt követô restauráció
és romantika már ezeknek az eszméknek az irrealitását
bizonyította, s csak az 1830-1840-es években történt
meg átmeneti fellángolásuk, hogy a francia ,,második
bonapartizmus", a kor kívánalmaihoz alkalmazkodó bismarcki
konzervativizmus, a hosszú angol tory-uralom végleg megmutassa
a liberalizmus korszerûtlenségét. Asbóth elfelejti,
hogy Nyugaton mindezek keretén belül a régi liberális
igények is egyre jobban megvalósultak. Bizonyítja
ezt a demokratikus jogállam megerôsödése, a választójog
s az egyéni szabadságjogok kiterjesztése, az állam
szekularizált jellegének megerôsödése,
a sajtó- és szólásszabadság, a modern
önkormányzatiság jelentôs kiszélesítése.
Más szinten vonatkozik ez bizonyos fokig Közép-Kelet-Európára
is: a magyar s a többi közép-kelet-európai nép
nemesi liberalizmusának nagy áramlatát, mely nálunk,
legalábbis 1830 és 1870 között, éppen azokban
a rétegekben töltött be uralkodó szerepet, amelyeket
Asbóth sokáig a magyar tiers état lehetséges
hordozóiként emlegetett, nehéz volna pusztán
eleve elavult, epizodikus jelenségnek vagy a német napi sajtó
által felszínesen közvetített francia sablonliberalizmus
lecsapódásának tekinteni. A magyar fejlôdés
torzulását - tehetjük hozzá - nem utolsósorban
éppen az okozta, hogy az 1870-1880-as évekre bebizonyosodott:
a hazai nemesség zöme nem képes modern polgárrá
válni s így liberalizmusa is kiüresedett; az új
polgárság viszont nem tett szert olyan erôs politikai
szerepre, hogy létrehozza saját kifejlett polgári
liberalizmusát (Szabó 1993).
Asbóth tanulmányában a liberalizmussal szembeni
konzervatív érveket két területen fejtegeti részletesen:
a közgazdaságtan s a társadalomfilozófia területén.
Ami a közgazdasági gondolkozást illeti, Asbóth
- fôleg a korabeli magyar közegben - igen tájékozottnak
mutatkozik, noha ismeretei így is eléggé behatároltak,
s értesülései rendkívül egyoldalúak.
Elsôsorban az angol klasszikus közgazdasági iskola képviselôit,
az elôfutár Quesnayt s Adam Smith-t, Stuart Millt és
Ricardót elemzi, de ismeri valamennyire Marxot is. Asbóth
érezte, de nem volt tudatában annak, hogy az általa
támadott magyar liberalizmus, Szabó Miklós szavaival
,,a klasszikus liberalizmus eszmekörébôl nô ki,
nem a kontinentális liberalizmuséból, mivel [legalábbis
jórészt - tehetjük hozzá] az abszolutizmus ellen
harcoló rendiség ideológiájából
építkezett, s nem... a felvilágosult abszolutizmus
rendiségellenes modernizátor eszméibôl." (Szabó
1993, 157) Adam Smith-nél Asbóth nem mellôzi, hogy
társadalom- és gazdasági felfogása erôs
erkölcsi-etikai szemlélettel párosul, s találóan
mutat rá arra, hogy Smith még az igazi ipari forradalom elôtti
korszak tudósa, s talán ezért munkaérték-elméletében
még elsôsorban a csere, a cserében elismert munka dominál.
Stuart Millt - szemben a korszak magyar liberálisainak jó
részével - joggal sorolja a liberalizmus megalapozói
közé; dicséri Smith-nél finomabb árnyalásait
(így a fizikai és a szellemi munka megkülönböztetését),
de bírálja is Millt, mert mégis megmaradt a munkaérték-elmélet
hívének. Nem foglalkozik viszont Mill mélyebb gondolataival,
amelyek nem az államminimalizálás körébe
esnek, hanem a modern társadalom uniformizáló hatását
hangsúlyozzák és bírálják (Takáts
1996, 775-777). Adam Smith azon felfogását, amely döntôen
az önérdekre épít s az önérdek és
a közérdek közötti, automatikusan kialakuló
összhangot hirdeti, Asbóth élesen kritizálja
- ezt az 1890-es években már nem volt nehéz kritika
alá vonni, s vele szemben az állami beavatkozást mint
szükséges szabályozó erôt hangsúlyozni.
Érdekes viszont, hogy Asbóth mellôzi azokat a földesúri
érdekek ellen irányuló elemeket, amelyek Smith-nél
már megjelennek (például a földesúrnak
az inproduktív osztályba sorolását); de nem
szól Smith-nek a saját korát bíráló
(s nem feltétlenül szabadelvû) megjegyzéseirôl
sem.
Sokkal élesebb bírálatban részesül
Ricardo, akirôl Asbóth is tudja, hogy már a nagyipari
átalakulás teoretikusa. Fô negatívumát
abban jelöli meg, hogy még elkötelezettebb híve
és kifejezôje a munkaérték-elméletnek.
Asbóth sajátos logikája szerint a munka ilyen mértékû
középpontba állítása voltaképpen
a munkáskizsákmányolás igazolása. Érthetô,
hogy Ricardo földjáradék-elméletét, mely
sokkal élesebb polgári bírálatát jelentette
a földesúri osztálynak, mint Smith kritikája,
Asbóth teljesen mellôzi, pedig Ricardo nézeteit nyilván
ebben a kérdésben is ismernie kellett - talán részben
ez rejlett végletes kritikája mögött. Érdekes
viszont, s ez talán egyfelôl Kossuth-ellenességébôl
s a nemesi liberalizmus rendies gyökereibôl következett,
hogy Asbóth egyáltalán nem foglalkozik azzal a német
polgári közgazdásszal, aki Magyarországon a leghatásosabb
szerzôje volt Kossuthnak és nemzedékének: a
nyilván túl burzsoának tartott F. List tanaival. Pedig,
mint közismert, List nemcsak az elmaradott, de fölzárkózni
akaró német polgárság törekvéseinek,
hanem a régi földbirtokos nemességgel való kompromisszumának
híve volt, s közgazdasági írásaiban hangsúlyozta,
hogy noha a gyors ipari fejlôdést az államnak felülrôl
kell támogatnia, ez nemcsak a polgárság, hanem a földesurak,
a mezôgazdaság érdeke is; a polgári fejlôdés
támogatása az agrárvilágot is sokkal jobb helyzetbe
hozza.
Asbóth a klasszikus angol közgazdaságtant - amely
a XIX. században szerinte csak az angol viszonyok között
játszhatott pozitív szerepet, s melynek ,,mélypontját"
a manchesteri iskola jelentette - vádolja a liberális elfajulásért,
a ,,laissez faire, laissez passer", a korlátlan szabad verseny eszméjének
megalapozásával. Ám Asbóth szerint mindez már
teljesen elavult - csak az itthoni szellemi elmaradottság magyarázza,
hogy e tanoknak nálunk még vannak hívei. A gazdasági
szabad verseny eszmekörével szemben fellépô Marx
(és Lassalle) felfogását nem becsüli le, s nem
- mint a késôbbi konzervatívok - a felvilágosodás
és a liberalizmus radikalizálódásából
vezeti le; ellenkezôleg, a szabad versenyes kapitalizmusra szükségképpen
bekövetkezô, szinte megállíthatatlan hatású
ellenáramlatnak
tekinti. A liberális pénzemberek uralmát ,,a szocialista
írók meg is támadják a legszenvedélyesebben,
de nemcsak szenvedéllyel, hanem legalább Marx és Lassalle
számottevô készültséggel, elmeéllel,
alapossággal" (Asbóth, 1895 19). Szerinte a XIX. század
eszméi nem a szabadság, egyenlôség, testvériség
eddig még soha meg nem valósult gondolatkörében
keresendôk, hanem a szocializmus és annak igazi ellenlábasa,
az új konzervativizmus eszmekörében; az utóbbi
azt hirdeti, hogy ,,a szociális forradalmat csak a társadalmi
reform gátolja meg" (Asbóth 1898, 19), s kész megvalósítani
a szocialisták számos követelését is.
De Asbóth - ôszinte ,,népbarát" felfogása
ellenére - sosem tudott túllépni a nép - az
agrárproletárok, a munkások, a bányászok
- alapvetôen patriarchálisan elképzelt kapcsolatán.
Tanulmányában errôl így ír: ,,Az emberi
nemnek a »struggle for life« biológiai törvényén
kívül szüksége van más igazságra
is, arra, hogy mind egy atyának vagyunk gyermekei, hogy szeressük
egymást, hogy gazdagnak és szegénynek viselni kell
a maga keresztjét egyaránt, egymásért és
önmagáért..." (Asbóth 1898, 24).
A társadalomfilozófia, a társadalmi gondolkodás
terén Asbóth jogosan hangsúlyozza, hogy a társadalom
természettudományos-biológiai szemlélete, a
racionalizmus azon egysíkú változata, mely sokáig
uralkodott, idejét múlta és elavult. Az újabb
tudományos irányzatok szemben állnak a szabadság,
testvériség, egyenlôség gondolatával.
Itt Asbóth - a másutt említett Schopenhauer mellett,
akinek alapvetôen vallja pesszimizmusát, de a pusztán
negatív és morálisan alá nem támasztott
pesszimizmust nem tartja elfogadhatónak: ki kell azt ,,javítani"
a (közéleti) kötelességtudat ,,csak azért
is eszméjével" - lényegében csak Darwin tanaira,
a társadalmi életre is alkalmazott darwinizmusra utal, s
még nem ismeri Bergson, a némileg késôbb fölfedezett
kortárs Nietzsche, még kevésbé a korai mûveit
író Dilthey hatását. Rámutat arra, hogy
a ,,struggle for life" eszméje éppen a társadalom
tagjainak egyenlôtlenségét, az erôsebb kíméletlen
gyôzelmét hirdeti; a szabadság és egyenlôség
összeegyeztethetetlenségét a kapitalizmus mindennapjai
bizonyítják. Ami pedig a testvériség, illetve
a helyébe tett nemzetiség gondolatát illeti, Asbóth
szerint az is csupán a XVIII. század szép, utópisztikus
szava; a testvériséget a könyörtelen érdekharc,
a nemzeti eszmét a nemzeti gyûlölködés váltotta
fel, a népek, fajok egymás elleni küzdelme. Asbóth
itt nem veszi észre, hogy megértô nemzetiségpolitikai
elgondolása maga is ennek a ,,nacionáldarwinizmusnak"[11]
még egy patriarchális nemzetiségi és népfelfogás
keretében jelentkezô formája.
Asbóth kritikus szavaival mindenesetre a XIX. század
- fôleg második felének - egyik jellegzetes tendenciájára
mutatott rá, amelyet késôbb sokan mások, és
nemcsak a konzervatívok, a századtól elválaszthatatlan
sajátosságként hangsúlyoztak. Az 1920-as évek
végén, a német neokonzervativizmus több irányzatának
elfajulását látva és kritizálva, Thomas
Mann írta: ,,A nagy tizenkilencedik század, amelynek lekicsinylése
és ócsárlása bizonyos modern értelmiség
legostobább szokásai közé tartozik, nemcsak elsô
felében volt »romantikus«. Második felének
évtizedeit, a voltaképpeni polgári szabadelvû,
monisztikusan természettudományos, mûvelôdésre
süketen materialista évtizedeket át- meg átszövik
a romantika elemei és bomlástermékei; ezek szorítanak
rá, hogy a romantikusat a polgáriasság alkatrészeinek
tekintsük... Nem lévén tanulatlanok minden élet
szellemileg bonyolult dolgában, értelmi kötelességünkké
tettük, hogy a »haladás« és a »reakció«
szavakat óvatosan kezeljük." (Mann 1929, 121, 123)
Akkor, az 1890-es években Asbóth a neokonzervativizmus
korai nézeteit nálunk még mintegy ,,naiv" módon
képviselhette s nem teljesen alaptalanul használhatta fel
az új, modernizálódó polgári viszonyok
negatív hatásainak bírálatára. A ,,keserû
utód"
1920-ban erre már nemigen hivatkozhatott.
Irodalom
Asbóth János 1874. Magyar conservatív politika.
Budapest.
Asbóth János 1876a. A fiatal irodalomból. In Irodalmi
és politikai arcképek. Budapest, Légrády Testvérek,
77-120.
Asbóth János 1876b. Három nemzedék. In
Irodalmi
és politikai arcképek. Budapest, 13-20.
Asbóth János 1892a. Báró Sennyey Pál.
In
Jellemrajzok és tanulmányok korunk történetéhez.
Budapest, Athenaeum. 443-570.
Asbóth János 1892b. Eszmék a magyar faj hivatásáról.
In Jellemrajzok és tanulmányok korunk történetéhez.
25-51.
Asbóth János 1892c. Irodalmi mozgalmak a kiegyezés
után. In Jellemrajzok és tanulmányok korunk történetéhez.
188-216.
Asbóth János 1892d A magyar birtokos osztály hanyatlása.
In Jellemrajzok és tanulmányok korunk történetéhez.
1-24.
Asbóth János 1892e. Színirodalom, mûvészet
és kritika. In Jellemrajzok és tanulmányok korunk
történetéhez. 217-254.
Asbóth János 1892f. Vajda János; Mikszáth;
Munkácsy. In Jellemrajzok és tanulmányok korunk történetéhez.
255-274., 571-586.
Asbóth János 1895. Korunk uralkodó eszméi.
Akadémiai székfoglaló értekezés. 1895.
okt. 14. Megjelent: Értekezések a társadalmi tudományok
körébôl. XI. Budapest, 1896, MTA. 499-520; illetve In
Asbóth János: Társadalom-politikai beszédei.
Budapest, 1898, Szent Gellért Nyomda. 3-31.
Asbóth János 1898a. A kötelezô polgári
házasságról szóló javaslat és
az Anti-Krisztianizmus. 1894. márc. 9-én tartott beszéd.
In
Társadalom-politikai beszédei. 338-376.
Asbóth János 1898b. A néppárt programja.
In
Társadalom-politikai beszédei. 1897. 528-551.
Asbóth János 1898c. A zsidóság egységes
szervezetérôl. (Felszólalás a képviselôház
1890. jan. 31-iki ülésén.) In Társadalom-politikai
beszédei. 128-142.
Asbóth János 1898d. A választások. In
Társadalom-politikai
beszédei. 1896. 493-521.
Asbóth János 1898e. Vallás és socialismus.
In
Társadalom-politikai beszédei. 1898. 608-614.
Balla Antal 1926. A liberalizmus történelme. Budapest,
Légrády Nyomda és Könyvkiadó Rt.
Mann, Thomas 1929. Freud helye a modern szellem történetében.
In Válogatott tanulmányok. I. Budapest, é. n.
Németh G. Béla 1993. Ábránd, csalódás,
sztoicizmus. Elôszó Asbóth János Álmok
álmodója (1876) címû regényéhez.
Budapest, Szépirodalmi.
Szabó Miklós 1993. A nemesi liberalizmus. In Dénes
Iván Zoltán (szerk.): Szabadság és nemzet.
Liberalizmus és nacionalizmus Közép-Kelet-Európában.
Budapest, Gondolat.
Szekfû Gyula 1920. Három nemzedék. Egy hanyatló
kor története. Budapest, Élet Irodalmi és Nyomda
Rt.
Szekfû Gyula 1933. Három nemzedék és ami
utána következik. Budapest, Királyi Magyar Egyetemi
Nyomda.
Takáts József 1996. Kállay Béni, John Stuart
Mill és a modern társadalom. Holmi, május. 775-777.
Vörös Károly (szerk.): Magyarország története
tíz kötetben. V. kötet, 1790-1848. Egyházpolitikai
harcok. Budapest, Akadémiai, 1983.
Jegyzetek
[1]
A liberalizmus egész történetét áttekintô,
szinte egyedülálló magyar mû, Balla Antal A liberalizmus
történelme címû munkája nevezte Asbóth
Jánost ,,a magyar konzervatívok legnagyobb képzettségû
publicistájának" (Balla 1926, 250).
[2]
Ez a ,,javítgatás" sokszor fontos tartalmi kérdéseket
érintett. Ahogy a Szekfû-Horváth levelezés mutatja,
változtatott Szekfû Ady-beállításán,
Tisza Istvánról szóló eredeti szövegén,
s több más módosításra is ösztönözte
a történészt - konzervatív szellemben.
[3]
Szekfû Gyula levele Horváth Jánoshoz. 1920. nov. 8.
(Horváth János magánhagyatékából.)
[4]
Szekfû a Három nemzedék késôbbi kiadásában
kijavította a hibát. (Szekfû 1933, 262)
[5]
Asbóth említett írása a nyolcvanas években
készült.
[6]
Asbóth itt még nem tudta, hogy a népkultúra
ôsibb és régebbi rétegeit a magaskultúra
távolról sem szívta fel.
[7]
Budapest, 1876. (Megjelent 1878-ban.)
[8]
Asbóth: A vallás-politikai program. Társadalom-politikai
beszédei. 1893, 262.
[9]
Szekfû Gyula szavai a Magyar történet V. kötetében,
az Egyházpolitikai harcok c. alfejezetben.
[10]
Asbóth nemcsak a környezô kis szláv és
a balkáni népeket akarta magyar fennhatóság
alá vonni, hanem arra vágyott, hogy a Monarchia Budára
helyezze központját.
[11]
Németh G. Béla találó szava.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu