Szekfû Gyula az 1920-ban megjelent Három nemzedék
címû könyvében lesújtó véleményt
fogalmaz meg a XIX. századi liberális állam belsô
viszonyairól. Szerinte a liberális állam fokozatosan
szörnnyé (,,Leviathánná") nôtte ki magát:
a társadalmi élet egyre több területére
terjesztette ki hatalmát, éppen a szabadságot, a társadalmi
öntevékenységet és kezdeményezést
falva fel ezzel. Valójában azonban az államnak nem
volt meg ehhez a kellô ereje; mindent az irányítása
alá vont, de nem volt képes gondoskodni polgárairól,
erejébôl csak látszatintézkedésekre futotta.
Ráadásul cselekedetei homlokegyenest ellentmondtak az egyéni
szabadságot és a teljes körû szabad versenyt hirdetô
ôsi liberális elveknek. A liberális magyar állam
tehát ténylegesen egy beteg, elgyengült és skizofrén
szörny volt csupán.[1]
Szándékunk annak bemutatása, hogy e nem csak Szekfû
által hangoztatott sommás megállapítással
szemben miként vélekedett maga az 1867 után kormányra
került liberális elit az állam szerepérôl,
illetve az állam és a társadalom viszonyáról,
valamint változott-e ezekben a kérdésekben a dualizmus
öt évtizede alatt egymást követô (kormány)politikusi
generációk felfogása. Összetett témánkat
e tanulmány keretei között kizárólag a politikai
gondolkodás története felôl közelítve
vizsgáljuk, forrásainkat is döntôen a kormányzati
oldal szereplôinek írásai és beszédei
közül válogattuk.[2]
A határok kijelölése
A liberális program újrafogalmazása Európában
- így Magyarországon is - közvetlenül az 1848-as
forradalmak leverése után megkezdôdött. Nálunk
Eötvös József Az uralkodó eszmékbefolyása
az álladalomra címû munkájával vállalkozott
arra, hogy e programot teoretikus alapossággal és gyakorlati
szempontból is (ön)kritikának, korrekciónak veti
alá. Mûve 1854-ben megjelent második kötetének
középpontjába az államot állította.
Célja az volt, hogy megalkossa a kor kihívásaival
megbirkózni képes és a társadalom akaratának
engedelmeskedô, jól mûködô liberális
államberendezkedés elméletét. Könyvét
olvasva egy ideális és harmonikus politikai rendszer bontakozik
ki szemünk elôtt, melyben a rend és a szabadság,
a központosítás és az önkormányzatiság
kényes egyensúlyban áll egymással. Munkájában
az állam cselekvôképességét és
egységét, valamint az egyén szabadságát,
önkezdeményezését egyaránt biztosító
rendszert dolgozott ki. Hangsúlyozza, hogy a dómnak (az államépületnek)
olyan szilárd alapokon kell nyugodnia, melyhez a kötôanyagot
a társadalom kisebb közösségei biztosíthatják.
Eötvös éppen ezért fontos szerepet szán
a polgárok tényleges részvételén alapuló,
ôket valódi közösségekké szervezô
önkormányzásnak, egyesületi életnek, azaz
a társadalmi öntevékenységnek. Az államnak
tehát nem a célokat kell megszabnia, hanem csak az eszközöket
kell megteremtenie a társadalmi törekvések megvalósításához,
illetve oltalmat és biztonságot kell nyújtania minden
polgárának. Eötvös azonban szakít az ,,éjjeliôr
állam" koncepciójával, elismeri ugyanis az államhatalom
kiterjesztésének lehetôségét a ,,szükséges
mértékig". Az állami beavatkozás mindenkori
határait a polgárok egyéni vagy közösségi
ereje jelöli ki, azaz az állam csak olyan feladatokat vehet
át a társadalomtól, melyeket az önerejébôl
nem képes megoldani.[3]
Eötvös gyakorlatinak szánt fejtegetései 1867
után, a liberális kormányzati rendszer kiépítésének
idôszakában többnyire megvalósíthatatlannak
bizonyultak. Egyrészt az általa elképzelt harmonikus
rendszer mindkét pillére (tudniillik a mûködôképes
liberális államberendezkedés és a társadalmi
öntevékenység) meglehetôsen gyengének tûnt,
másrészt - mint majd látni fogjuk - a társadalomban
és az intézményi struktúrákban ható
erôk is sokszor ellentétesek voltak a liberálisok által
megszabott fejlôdési iránnyal (lásd a katolikus
egyház és a megyék kitartó ellenállását).
A hatalomra került liberálisok egyre elkeseredettebb harcot
folytattak az állam (és az azt megjelenítô központi
kormányzat) mozgásterének a kibôvítéséért,
és - látszólag ezzel teljesen ellentétesen
- kétségbeesetten védték az államot
a túlzott feladatvállalástól.
Küzdelem a mozgástérért a közigazgatásban
A liberális állam eszköztára 1867-ben igen
szûkös volt. Jelentôs erôk vonták kétségbe
a kialakult politikai rendszer legitimitását, és ugyancsak
sokan kívántak jogköröket elvonni a központi
kormányzattól. A modern polgári államrendszer
kiépítését célzó gyakorlati elképzelések
könnyen a közjogi csatározások céltábláivá,
esetleg áldozataivá váltak. A kormánypárti
politikusoknak tehát mind a kiegyezéses rendszer, mind pedig
a parlamentáris kormányzás elfogadtatásáért
komoly küzdelmet kellett folytatniuk.
Munkájukat nem segítette a jogrendszer állapota.
Az 1867-ben felálló magyar polgári államrendszer
mûködéséhez törvényekre volt szükség.
Csakhogy az 1848-ban megkezdett ,,alkotmányozási" folyamat
a szabadságharc leverésével megszakadt, az 1848-ban
elfogadott sarkalatos törvények pedig az idô rövidsége,
illetve különbözô politikai kompromisszumok miatt
meglehetôsen hézagosnak és a gyakorlati kormányzás
számára gyakran használhatatlannak bizonyultak: inkább
elveket tartalmaztak ugyanis, mintsem hogy fontos részletkérdésekben
eligazítást adtak volna.
A közgondolkodásban mélyen rögzült és
hosszú múltra visszatekintô központellenesség
is hátráltatta a politikusokat. Magyarországon évszázadokon
keresztül nemzeti erénynek számított a központtal
szembeni ellenállás, az ôsi alkotmány védelme.
Mindez hagyományosan a megyerendszer felértékelésével
párosult. A megye volt több száz éven át
az a politikai intézmény, mely korlátozni tudta az
osztrák kormányzatot. A központtal szemben egyfajta
második nyilvánosságként is funkcionált,
fórumot nyújtva elôször a sérelmi politikának,
majd a liberális ellenzékiségnek. A reformkori megyék
rendkívül széles jogkörrel rendelkeztek, ennek
nagy része 1867 után is tovább élt (például
törvénykezdeményezési és statútumalkotási
jog; a legtöbb tisztviselôt maguk választhatták;
törvénykezési funkciókat is elláttak;
felirati és levelezési joguk volt), sôt, tôlük
függött a kormányzati intézkedések végrehajtása
is. A kormány ezért 1867 tavaszán körlevelet
(,,intézvényt") küldött valamennyi helyi önkormányzatnak,
melyben igyekezett megmagyarázni a felelôs kormány
és az önkormányzatok egymáshoz való viszonyát.[4]
A dokumentum rendkívüli jelentôségû, hisz
meglehetôsen ritka, hogy a politikai rendszer szereplôi ilyen
formát választva szóljanak a hatalommegosztás
elvérôl és egymás feladatairól. Jól
érzékelhetô továbbá, hogy a kormány
e néhány oldalas dokumentumban lényegében az
egész, gyorsan lezajló átalakulás politikai,
jogi és mentalitásbeli következményeit kívánja
megmagyarázni a társadalomnak. A szöveg a köztörvényhatóságokat
az alkotmány alapjának és a nemzet ôsi intézményének
ismeri el, ám felhívja a figyelmet ,,nagy horderejére
azon átalakulásnak, amely a felelôs minisztérium
kinevezése által az ország kormányzati rendszerében
történt, s mely mind a kormányra, mind pedig a köztörvényhatóságokra
nézve új iránypontokat jelöl ki". Az alkotmányos
politikai rendszerben ugyanis (a szabadság és a haladás
érdekében) szükség van a hatalommegosztásra
a felelôs kormány és az önkormányzatok
között. Országos szinten minden törvényhatóságnak
el kell ismernie tehát a kormány rendelkezési (rendeletalkotási)
és felügyeleti jogát, helyi szinten viszont az önkormányzati
szabadság továbbra is fennmarad: a kormány ,,bizalommal
elvárja a hatóságok hazafiuságától
s bölcsességétôl, hogy közremûködésük
által a nemzeti kormány tekintélyét és
erejét emelni fogják." A kormány azonban tudja, hogy
egy régi nemzeti hagyományt, magatartásformát,
a központihatalom-ellenességet nagyon nehéz hirtelen
meghaladni: ,,Nem lehet a kormánynak nem éreznie, hogy közvetlen
a lefolyt nehéz idôszak után, mely a nemzetet a passzív
ellenállásra mint egyedüli hazafiúi erény
gyakorlatára kényszerítette, a nemzet érzületének,
eszmemenetének átalakulnia nem könnyen lehetséges."
Ennek ellenére a két szintnek együtt kell mûködnie
egymással, mert ha ez nem következik be, akkor azzal már
saját nemzetünknek ártunk - érvel a kormány.
Fontos hangsúlyozni, hogy a dokumentum mindvégig a két
szint egyenrangúságáról beszél, ám
a rendelkezési és felügyeleti jog gyakorlatilag a helyi
önkormányzatok kormányzati szint alá rendelését
mondta ki.
A képviselôházhoz érkezô megyei feliratok
azonban világosan jelezték, hogy a liberális érvelési
és meggyôzési technika önmagában nem elegendô.
A kormánypolitikusok értelmezésében vett nemzeti
érdek önkéntes belátására a megyék
jelentôs része nem volt hajlandó. Ragaszkodtak ôsi
jogaikhoz, alkotmányôri szerepükhöz, és igencsak
idegenkedve tekintettek az új államrendszerre: a megyei ,,institutiót
az újabbkori állam doctrináknak feláldozni
nem szabad... [Az új] alkotmány életrevalóságát
is csak a gyakorlat fogja bebizonyítani."[5]
Vitatták továbbá, hogy a kormánynak joga lenne
a törvények értelmezésére (és a
parlament elôzetes jóváhagyása nélkül
rendeletalkotásra), a megyei tisztviselôk feletti felügyeleti
jog gyakorlására (például az állami
adók
be nem hajtása esetén), sôt, egyes megyék igényt
formáltak arra is, hogy kormány által elkészített
valamennyi törvényjavaslatot elôzetesen véleményezzenek,
és az csak ez után kerülhessen a képviselôház
asztalára. Az ellenzéki politikusok a központi hatalom
túltengését vélték felfedezni az igazságszolgáltatás
és a közigazgatás különválasztásában
(különösen a bírák központi kinevezésében),
a modern állami intézményrendszer kiépülésében
(a különbözô szakigazgatási szervezetek létrejöttében)
pedig a lelketlen és költséges bürokrácia
uralmát látták csupán. Az osztrák abszolutizmus
idôszakából ismert centralizált állami
gépezet feléledésétôl tartva lényegében
elleneztek mindenféle törekvést, amely a hatékonyan
és szakszerûen mûködô államigazgatás
megteremtésére irányult, és kitartottak a rendi
korszakra jellemzô megyei szervezet és mentalitás mellett.
Tisza Kálmán 1865-ben megfogalmazott óhaja is ezt
az ellenzéki felfogást tükrözi: ,,Mi ebben szerencsésebbek
vagyunk, nálunk léteznek még azon elemek, melyek a
törvényhatóságok eleven politikai életére
szükségesek, még nincs gyökeret vert hazai bureaucratiánk,
mellyel számolni felette nehéz lenne, reméljük,
hogy lesz erônk egy ilyennek létrejöttét a jövendôben
is meggátolhatni..."[6]
Az ellenzék ilyen megfontolásokból igyekezett például
megakadályozni az állami tisztviselôk fizetésrendezését
is.
A kormányzó liberálisok - Deák Ferenc hathatós
támogatásával - felvették a harcot a modern
parlamenti kormányrendszer megteremtésért és
az állami mozgástér kiszélesítéséért.
Deák álláspontja szerint az állam határait
az 1867-ben visszaállított törvények és
azok továbbfejlesztései jelölik ki: ,,...annyi tagadhatatlan,
hogy van alkotmányos életünk, melyben élünk
és mozgunk... De ha fejleszteni akarjuk törvényeinket,
institutióinkat és erôinket, annak eszközlésére
tér kell, melyen mozoghassunk, és e tért legalább
visszaállították törvényeink. E téren
mûködhetünk, e tér nélkül pedig jogosan
és törvényesen mozogni sem volnánk képesek."[7]
Csakhogy a tételes jog - mint említettük - rendkívül
hézagos volt, és szûk mozgásteret biztosított.
A kiegyezéses rendszer stabilitását viszont komoly
veszélyek fenyegették (errôl is volt már szó):
az ellenzék kétségbe vonta a parlamenti többség
jogát a kormányzásra, és a ,,valós"
nemzeti akaratot megtestesítô megyékhez fellebbezett
(például Heves, Pest, Szatmár megyék elutasították
a kiegyezést, és kiálltak Kossuth mellett); megszervezte
a demokrata körök hálózatát; az Alföldön
pedig többezres kormány- és kiegyezés-ellenes
népgyûlésekre került sor. Ilyen kiélezett
helyzetben az alkotmányos rend és a parlamentarizmus, azaz
a liberális vívmányok védelme érdekében
még Deák is beleegyezett abba, hogy az állam a tételes
törvények által kijelölt határokat átlépve
korlátokat állítson a társadalmi öntevékenységnek
(1868-ban a demokrata körök rendeleti betiltásakor ugyanis
sem büntetô törvénykönyv, sem egyesülési
törvény nem állt ehhez rendelkezésre).[8]
Az ellenzék megyevédô álláspontját
a kormányzati oldal liberálisai a parlamentarizmus szemszögébôl
utasították el: ,,a megyék nem coordinált testületek
a statushatalom irányában, hanem oly testületek, melyek
az összes kormányzati rendszernek alkatrészét
képezik, melyeknek az állam a kormányzat célszerûsége
tekintetébôl is autonómiát adott. A megye jogokkal
s hatalommal bír egyes polgárok irányában,
jogokkal bír a kormány irányában, de az állam
irányában jogokat nem érvényesíthet"
- érvelt Deák.[9]
Véleménye szerint a parlamentarizmus ,,koreszméjét"
a megyéknek is el kell fogadniuk, és igyekezni kell a két
szint (a megye és a központ) mûködését
összehangolni. Meggyôzôdése ugyanis, hogy különben
a megyék ôsi autonómiája menthetetlenül
elpusztul.[10]
Hasonló szellemben nyilatkozott Andrássy Gyula is, aki szerint,
ha a megyék nem hajlandók elfogadni a központi kormány
felügyeleti jogát és a helyi adminisztrációt
a kor európai színvonalához igazítani, akkor
nem marad más hátra, mint a kinevezési rendszer és
teljes állami igazgatás bevezetése.[11]
Az állam és a megye ,,kiegyezésére" a törvényhatósági
törvény megalkotásával 1870-ben került sor.
Valóban kompromisszumról beszélhetünk, hisz az
állam több jogi eszközhöz (például
szélesebb fôispáni jogkörhöz, kormányzati
felügyeleti joghoz) jutott hozzá, a megye pedig számos
régi jogát megtarthatta (a tisztviselôk választását,
a felirati jogot stb.), sôt, a törvény egyértelmûen
kimondta, hogy a megye politikai funkciókat is ellát (országos
ügyeket is megvitathat, nézeteit felterjesztheti), és
,,közvetíti" az állami közigazgatást. A
törvény sajátos megfogalmazása tehát továbbra
is azt a képet rögzítette, mely szerint a megye az állammal
szemben, sôt azon kívül áll. A kompromisszum létrejöttét
nagyban elôsegítette a két szint anyagi egymásrautaltsága
is. A megyék ugyanis már ekkor államsegélyekre
szorultak, de a központi kormányzat sem lett volna képes
az igazgatási feladatok teljes körû átvállalására.
Küzdelem a mozgástérért az állam és az egyház viszonyában
A koradualista állam másik nagy vitapartnere a katolikus
egyház volt. Az évszázadok során a katolikus
egyház jelentôs politikai befolyásra és kiváltságokra
tett szert, lényegében az állam irányításának
részesévé vált. A történelmi-egyházjogi
fejlôdésbôl fakadóan azonban a világi
és az egyházi hatalom szoros viszonyát a kölcsönös
függés jellemezte. 1867 után a parlamentáris
kormányzás és a liberalizmus elveinek megfelelôen
újra kellett tehát gondolni az állam és az
egyház viszonyát is. A liberálisok az egyház
belsô demokratizálását, privilégiumainak
fokozatos lebontását és számára új
(állami helyett társadalmi) célok kijelölését
tekintették feladatuknak, mindebben azonban nem vallás- vagy
egyházellenes meggyôzôdés vezette ôket.
A vallást a polgárok magánügyének tekintették,
a ,,szabad egyház szabad államban" jelszavának megfelelôen
felléptek viszont a felekezetek egyenjogúságáért:
,,A vallásoknak valóságos egyenlôségét,
a valóságos viszonyosságot, általában
azon viszonyt, melyben a vallásnak alkotmányos államban
az államhoz állnia kell, csak úgy lehet létesíteni,
ha egy, minden felekezetre egyaránt szóló általános
törvény hozatik, oly törvény, melyben a különbözô
vallásfelekezeteknek egymás közti viszonya és
viszonyai az államhoz az egyenlôség elve szerint tökéletesen
egyformán határoztatnak el... Azonban ily törvény
hozatalánál elsô feltétel, hogy a viszony, melyet
a különbözô vallások az állam irányában
elfoglalnak, tökéletesen ugyanaz legyen" - fogalmazta meg Eötvös.[12]
A viszony újragondolása mind az államnak, mind pedig
az egyháznak nagyobb szabadságot, mozgáslehetôséget
biztosíthatna.
Deák is éppen a felekezetek közötti jogegyenlôségre
hivatkozva szorgalmazta a polgári házasságkötés
- a polgárok által az állam elôtt kötött
jogi szerzôdés - fokozatos bevezetését. Hangsúlyozta
viszont, hogy az állam a házasság vallási részébe
nem kíván beleavatkozni.[13]
A pápai csalatkozhatatlanság dogmájának kimondása
kapcsán felizzó politikai vitában Deák érvelésében
azonban már az állam jogainak védelme is nagy hangsúlyt
kapott: a kötelezô polgári házasság esetén
,,az állam azt mondja, hogy a házasság nemcsak egyházi
szertartás, hanem polgári szerzôdés és
pedig a legfontosabb, mely alapja a legitimitásnak és a successiónak
stb., én tehát, mint állam, megkívánom,
hogy ezen polgári szerzôdés elôttem köttessék;
annak egyházi részét azután végezzétek
el a magatok papjánál".[14]
Beszédében kitért a szekularizációt
sürgetô ellenzéki felvetésekre is. Deák
határozottan ellenezte az egyházi vagyon államosítását,
mert ez nemcsak a kulturális feladatok teljes átvállalását,
hanem az egész egyházi intézményrendszer állami
mûködtetését - és ezzel az állam
túlzott beavatkozását - is jelentette volna. A megoldást,
Eötvöshöz hasonlóan, a katolikus autonómia
kiépítésében látta. A vagyonnak az állam
és az egyház közötti törvényes megosztását
viszont maga is szorgalmazta: ,,a status csak annyiban avatkozzék
az egyház dolgaiba, amennyire szükséges... Azt hiszem
tehát, nem azt kell kimondani, hogy az egyházi javak elvétetnek,
hanem meg kell különböztetni, hogy mik az egyház
valóságos tulajdonai és mik a status tulajdonai a
maga kulturalis céljaira; és ha ez meg lesz különböztetve
és a status a magáét megtartja és használja
a kulturai célokra, a másiknak elvételét azért
is károsnak tartanám, mert a statusnak kellene födözni
a kultusz költségeit, ami megint messze vezetne attól,
amit akarok, még pedig visszafelé vezetne."[15]
Küzdelem a mozgástérért a honvédelemben
Az ország védelmi rendszerérôl és a hadseregfejlesztésrôl folytatott meg-megújuló parlamenti vitákban ugyancsak az állami mozgástér kialakítására tett erôfeszítések jellemezték a kormányzó liberálisok magatartását. Minden politikai árnyalat elismerte, hogy az állam legfôbb feladata polgárai biztonságának szavatolása, csakhogy az ellenzék (különösen a szélsôbal) tagadta az állandó és nagy létszámú hadsereg fenntartásának szükségességét. Egyrészt bizalmatlanul tekintett a nemzeti szuverenitást korlátozó közös hadseregre (a szélbal elutasította annak jogi alapját, a védelem közösségét is), és óvott a végrehajtó hatalom túlzott megerôsítésétôl; ráadásul sérelmezte, hogy az állandó hadsereg felállításával a parlament jogköre csorbul. Másrészt szerinte az általános európai békét nem fenyegeti veszély, és a Monarchia fegyverkezése fölösleges zavart, sôt, ellenségeskedést keltene a környezô országokban. A megnyugtató megoldást az ellenzék a nemzeti önvédelem rendszerének megerôsítésében vélte megtalálni (ami a gyakorlatban egy kis létszámú, önkéntesekbôl álló állandó katonaság mellett a lakosság általános kiképzését és, veszély esetén, fegyverbe hívását jelentette). A parlamenti kisebbség álláspontját lényegesen az 1870-71 folyamán lejátszódó európai hadi és diplomáciai események sem módosították. A kormányzati politikusok (elsôsorban Andrássy, Deák és Eötvös) ezzel a felfogással szemben éppen a nemzetközi politikai és katonai viszonyok megváltozását hangoztatták: ,,újabb idôben a nagy fajok tömörülnek és óriási, mostanáig nem létezett államokat alkotnak... bekövetkezett immár az az idô, midôn kisebb államok önmagukban egyáltalán nem állhatnak fönn s hogy kiknek eddig nem volt, szövetségest kell keresniök, akiknek pedig volt, annál inkább ragaszkodniok kell hozzá" - figyelmeztetett Andrássy.[16] Álláspontja szerint, ha nem modernizáljuk hadseregünket és elutasítjuk a közös védelmi rendszert, akkor hamarosan elveszhetünk a nagyhatalmak gyûrûjében: ,,De akkor, midôn millióra menô nem miliz-rendszeren alapuló, hanem egységes hadseregek állanak körülöttünk: a monarchiának és Magyarországnak védelmét csupán miliciára alapítani, oly könnyelmû eljárás lenne, melyért a kormány a felelôsséget magára nem vállalhatná."[17] A magyar állam hosszú távú fennmaradását külpolitikailag tehát az Ausztriával szövetségben érvényesített nagyhatalmi státus garantálhatja csupán. A megoldást a közös hadsereg és a magyar honvédség mûködésének összehangolása jelentheti. A két rendszer együttmûködéséhez és fejlesztéséhez a magyar törvényhozásnak biztosítania kell az eszközöket.
Eme eszközök megteremtése a gyakorlatban (a kormánytöbbség ellenére) csak meglehetôsen nagy és elhúzódó küzdelmek árán volt lehetséges, az elért eredmények azonban még így is sok esetben részlegesnek bizonyultak.[18]
Küzdelem a túlzott feladatvállalás ellen az oktatásügyben
A nagyobb mozgástérért folytatott küzdelem
ellenére, azzal egy idôben a reformkorban szocializálódott
liberálisok az állam terjeszkedésétôl
is tartottak. Az Eötvös által feltételezett öntevékenység
ugyanis hazánkban csekély mértékû volt,
illetve a megoldásra váró feladatok is hatalmasnak
ígérkeztek. A társadalom anyagi teljesítôképessége
szinte lehetetlenné tette az újonnan jelentkezô célok
(például az általános tankötelezettség
bevezetésének) önerôbôl való megoldását,
ráadásul többnyire a megfelelô feltételek
(mint a jelentôs egyesületi élet, a szociális
érzékenység) is hiányoztak ehhez. A társadalmi
feladatok átvállalására képes katolikus
egyház viszont nem éppen a liberális teóriák
útmutatásai szerint kívánta betölteni
eme szerepét.
Eötvös, 1867-ben kormányzati pozícióba
jutva, maga tehetett kísérletet arra, hogy bô tíz
évvel korábban megfogalmazott elveit a gyakorlatba átültesse.
Még reményekkel teli elsô intézkedései
közé tartozott egy felhívás megfogalmazása,
amelyben népnevelési egyletek alapítására
buzdította a társadalmat, hisz ,,ha van feladat, melynek
megoldására az állam minden hatalma elégtelen
- ez a népnevelés... A népnek csak magának
lehet önmagát mûvelnie." A kormány feladata ezért
ezen önmûvelési törekvések felkarolása
és támogatása, de kezdeményezése és
megszervezése nem, mert ezzel sértené a polgárok
szabadságjogait, és anyagilag sem tudná ezt vállalni.
Eötvös javaslata heves vitát eredményezett,
melyet itt nincs módunk bemutatni.[19]
Amit ki kell emelnünk az az, hogy az 1868-ban elfogadott népoktatási
törvény a számos kompromisszum következtében
jelentôsen eltért Eötvös eredeti javaslatától:
döntôen a már meglévô felekezeti iskolahálózatra
épített, létrehozta viszont a központtól
függô tanfelügyelôi rendszert (Eötvös korábban
úgy gondolta, hogy az ellenôrzés a népnevelési
egyletek feladata lenne), és az állam meglehetôsen
nagy anyagi szerepvállalását írta elô
(például az iskolaépítések terén).
A fokozottabb állami tehervállalás viszont többletköltségekkel
járt, Eötvös ezért már a következô
évi költségvetés összeállításakor
kénytelen volt lemondással fenyegetôzni, ha a népnevelési
célokra fordítható összegeket a kormány
nem emeli több mint a duplájára.[20]
Nevelési téren viszont teljes tanszabadságot biztosított,
és nem szólt bele a nevelési célok és
elvek meghatározásába, csupán a tankötelezettség
betartásán ôrködött.
Eötvös, kudarca ellenére, élete végéig
kitartott meggyôzôdése mellett. Érzékelte
ugyan, hogy a feladatok özöne szinte rázúdul a
modern államra, azonban szembeszállt a hullámokkal:
,,Ha jelen államainkat tekintjük, a bajoknak nagyobb része
két kútfôbôl ered. Az egyik az, hogy a civilisatioval
azon tárgyaknak száma s kiterjedése, melyekrôl
az államnak gondoskodni kellene oly arányban nevekedett,
hogy az minden kormánynak erejét felülmúlja.
(...) A második, mi szinte magasabb míveltségünk
eredménye, az, hogy korunk jogi fogalmaival s a felvilágosodás
terjedése következésében az emberek nem oly könnyen
kormányozhatók, mint hajdan, midôn minden magasabb
parancs vak engedelmességére számolhatott. Az állam
e szerint rendszere következésében oly feladatot tûzött
ki magának, mely megoldhatatlan s ezért bajainkon segíteni
mind addig nem is lehet, míg e feladat nem változott s az
állam hatáskörének sokkal szûkebb korlátok
nem tûzettek ki, vagy (mert ez csak akkor történhetik,
ha azt, mi eddig az állam feladatának tekintetett, mások
veszik át) ha sikerülni fog az állam körében
kisebb organismusokat (társulatokat) alkotni, melyek mind annak
kormányzatát átveszik, mi nem egyenesen az egész
államot illeti."[21]
Eötvös az állam tehermentesítését
többek között a katolikus egyháztól várta.
,,Tagadhatatlan, hogy korunkban nemcsak a közvélemény
kívánja Európa-szerte mind hangosabban az iskoláknak
tisztán államilag kezelését, hanem Amerika
és Európa legtöbb államaiban vagy már
így is rendezték a közoktatást, vagy, hol most
van e kérdés szônyegen, ezen mód szerint igyekeznek
azt az államkormányok is megoldani... Mindamellett a kérdés
e módon megoldását nálunk nem tartom célravezetônek.
Nemcsak azért, mivel megkísérlése nagy izgalmaknak
nyitna tért, hanem inkább azért, mert az állampénztárat
túlterhelné; és fôleg mivel nem tartom az egyházak
kellô szabadságával egyezônek, hogy tôlük
a nevelés és iskolatartás jogát elvonjuk" -
írta az uralkodónak.[22]
Látta azonban azt is, hogy a katolikus egyház vagyonához
és befolyásához mérten csak kevéssé
vesz részt a társadalom mûvelésében.
Eötvös ezért közelebb kívánta vinni
az egyházat a társadalomhoz, sôt, a társadalom
ellenôrzése alá akarta vonni, ennek érdekében
a katolikus fôpapságot egyházuk belsô demokratizálására
ösztönözte. Eötvös szerint a katolikus autonómia
megteremtésével (amely lényegében a világi
elem szerepének növelését jelentette a hitelvekkel
össze nem függô döntésekben) fokozható
lenne az egyház áldozatvállalási készsége
és ezáltal növekedne társadalmi tekintélye,
másrészt az állam is nyugodtabban bízhatná
polgárai nevelését a klérusra (és persze
pénzt is takaríthatna meg ezáltal).[23]
Várakozásait nem követte siker, a katolikus autonómia
megteremtésére nem került sor. Eötvös 1871-ben
bekövetkezett halála után valójában sem
az egyházban, sem a kormányzatban nem maradt kellô
akarat saját hatalma korlátozására: a kölcsönös
bizalmatlanság következtében az egyház nem volt
hajlandó megbontani szigorúan zárt belsô hierarchiáját,
a kormányzat pedig nem akarta végleg kiengedni a kezébôl
a katolikus egyház ellenôrzésének hatalmi eszközeit
(például a fôkegyúri jogot, a pénzügyi
alapok kezelését).[24]
Eötvös barátja, Csengery Antal is kénytelen
volt beismerni az 1870-es években, hogy az állam beavatkozása
nélkül még a mintául szolgáló Angliában
sem sikerült megfelelôen kiépíteni a közoktatási
rendszert, sôt ,,az állam közbejötte nélkül
az újabb idôkben nevezetesebb lendületet a közoktatás
ügye sehol sem vett". Véleménye szerint mégis
jelentôs visszalépés volna, ha ezeket a feladatokat
az államnak egyedül kellene vállalnia: a nevelési
feladatok nagy részét az állam helyett a községeknek
(a helyi önkormányzatoknak) kellene viselniük. Keserûen
jegyzi azonban meg, hogy manapság a társadalom szinte semmit
sem hajlandó áldozni saját felemelkedése érdekében.
Csengery ezt követôen lényegében félbehagyja
gondolatmenetét, és (egyébként Eötvöshöz
hasonlóan) nem ad választ arra a kérdésre:
mi a teendô akkor, ha az adott feladat ellátására
a liberális állam elveibôl fakadóan nem vállalkozhat,
a társadalom pedig nem képes (Csengery szerint nem hajlandó)
rá.[25]
Küzdelem a túlzott feladatvállalás ellen a gazdaságpolitikában
Az állam gazdaságpolitikai szerepérôl vallott
tudományos nézetek áttekintését a neves
közgazdász-politikus, Kautz Gyula végezte el. Az 1850-1860-as
évek hazai közgazdasági eszméirôl, tudományos
irodalmáról szólva örömmel állapítja
meg, hogy az állami beavatkozás szorgalmazása visszaszorult,
a ,,státusgazdasági törekvéseinkben az ipar-
és forgalmi életnek éppúgy, mint a politikainak
egyik fôfô rugója a szabadság elve", és
a magántevékenység érvényesül.
Értékelése szerint a magyar közgazdasági
munkákat a szakszerûség és a modern európai
szellem jellemzi az utóbbi idôben. A szabad verseny korlátlanságát
tagadó néhány hazai írás szerzôjét
pedig a fôáramon kívül álló, elavult
középkorias gondolkodású utópistának
nevezi. Kautz is elismeri azonban, hogy a magyar politikai és tudományos
közéletnek egyelôre még nem kellett szembenéznie
a Nyugat-Európában már komoly fejtörést
okozó szociális kérdéssel.[26]
Az állami beavatkozás problémáját
a klasszikus liberális eszmék szemüvegén keresztül
szemlélô politikustársához képest Deák
reálisabbnak bizonyult, és a fokozatosan felszínre
bukkanó problémák megoldása érdekében
nagyobb hajlandóságot mutatott egyes liberális elvek
újraértelmezésére: ,,a gyakorlati életben
államok intézkedéseinél is nem mindig a liberalizmus
utáni vágy, hanem az ország érdekei szoktak
döntôk lenni" - fakadt ki egy 1868-ban tartott beszédében
a liberalizmusra való unos-untalan hivatkozás miatt.[27]
Ugyancsak az ország sajátos érdekeivel indokolta
a klasszikus liberális állammodelltôl való eltérés
szükségességét Lónyay Menyhért,
a kiegyezés utáni gazdaságpolitika meghatározó
alakja. Érvelésében azonban egyszerre van jelen a
határozottabb állami szerepvállalás szorgalmazása
(ô ezt elsôsorban politikai okokkal magyarázza) és
a társadalmi öntevékenység élénkítésének
fontossága (ennek kimondásában viszont a túlzott
állami kiadások lefaragásának szándéka
vezette): ,,Ha hazánkban az általános mûveltség
nagyobb volna, azaz a nép különbözô osztályai
közt a mûveltség tekintetében oly nagy különbségek
nem mutatkoznának, ha minden más érdeknek felette
nem állana a politikai nemzetiség megerôsítésének
szempontja: úgy hazánkban az angol rendszert tartanám
célszerûnek, minden következményeivel együtt.
De adott viszonyaink közt vannak ügyek, melyeket a rend és
az államegység érdekében egy öntudatos,
erélyes és alkotmányos kormányzat hatásköréhez
kell soroznom. E mellett azonban a helyhatósági, községi
és testületi tevékenységet olyképp kellene
kifejteni és rendezni, hogy az önkormányzat és
magántevékenység új és rendezett életre
ébredjen." ,,Felfogásom szerint az állam kormányának
és a törvényhozásnak kötelessége
mindazon magas föladatoknak megfelelni, de csak is azoknak, melyek
létesítése egyedül az állam útján
eszközölhetô, és melyek az összes államnak
egyenes hasznára vannak. Az államnak kötelessége
megtenni azt, ami a magántevékenység határain
túlmegy, de nem mindent mindenkiért. (...) Én azt
hiszem, hogy az ország jövôje és pénzügyeink
rendezése érdekében szükséges ez elvet
a jövôben következetesen keresztülvinni, mert elvégre
itt az ideje, hogy a nemzet jellemével megegyezô, rendezett
állapotokat teremtsünk, s hasznos tevékenyégben
egyesüljön minden életképes elem, ne várja
mindenki felülrôl a gondoskodást."[28]
A kívülálló kortársak igen pontosan
látták a kormányzó liberálisok görcsös
vívódását és fokozatos elbizonytalanodását.
Az 1849 után újrafogalmazott liberális program ismét
korrekcióra szorult. A reformok lendülete igen hamar megtört
és a hazai liberalizmus átélte második nagy
válságát. Hazai Ernô igen pontosan és
tömören foglalta össze a válság legfontosabb
okait: ,,A régi jelszók kimerültek s elkoptak, a megszokott
közjogi terrenum korhadt és tarthatatlan lett. ...hat év
óta az egész nemzet a kormány mellett vagy ellene
van, anélkül, hogy tudná, mit is akar voltaképpen
a kormány. (...) Lassanként minden politikai támaszpont
elenyészik, államunk hajójának nincs szellemi
kormányosa, a pártok eltörmelékesednek, a közvélemény
megzavarodik, s a kevés jelentékeny férfiú,
kivel bírunk, eredménytelen súrlódásokban
elkopik. (...) Ez az út tervtelenségen át a pusztulásba
visz. Azért végre rá kell szánnunk magunkat
az elvek programjának kiadására, melynek szellemi
hatalma a rokonszellemeket vonzza. (...) ...a programnak világosságot
kell a vezérlô férfiak szándékára
vetnie és ha ezek az általános szükségletet
tolmácsolják, végre helyreállítania
azt a bizalmat, melynek ma nélküle vagyunk, mely nélkül
pedig bármely kormány legüdvösebb tettei is észrevétlenül
semmibe vesznek el."[29]
A liberális paradigma módosulása
A dilemma feloldására a liberalizmus államközpontúvá
válása kínált lehetôséget lényegében
egész Közép-Európában. Hazánkban
különösen a Deák-párt körül csoportosuló
fiatal, zömmel írókból és újságírókból
álló értelmiségi csoport tagjai voltak az új
típusú liberális állameszme feltétlen
hívei. Az Arany László, Asbóth János,
Keleti Károly, Rákosi Jenô, Toldy István által
fémjelzett csoport (az úgynevezett Kávéforrás-kör),
illetve néhány más fiatal értelmiségi
(például Schvarcz Gyula, Grünwald Béla) nyíltan
követelte az állam nagyobb szerepvállalását.
Véleményük szerint mivel a társadalom gyenge,
átmenetileg az államnak kell a modernizáció
motorjává válnia. Egy tettre kész, modern gondolkodású,
kellôen iskolázott, anyagilag független társadalmi
osztály (a polgári középosztály) kitermelôdéséig
a társadalmi és politikai reformokat ,,felülrôl"
kell végrehajtani. Írásaikban rendre javaslatokkal
ostromolták és kritikával illették az állam
aktuális irányítóit, illetve tevôlegesen
is szerepet vállaltak a kormányzati munkában (többen
közülük minisztériumi tisztviselôk voltak).
Hittek a pártpolitikán felülemelkedô, a szakszerûséget
és a hatékonyságot értéknek tekintô,
racionálisan mûködô állam eszméjében,
amely cselekvô szerepet vállal különösen a
mûvelôdés, a gazdaságpolitika és a közigazgatás
(az adminisztráció) fejlesztésében. Kíméletlen
kritikának vetették alá a kiegyezéskor hatalomra
került ,,régi" liberális nemzedék addigi kormányzati
teljesítményét, elutasították tétlen,
,,laissez faire" álláspontjukat. Fontos azonban hangsúlyoznunk,
hogy ,,etatizmusuk" igencsak korlátozott volt, hisz az aktívabb
állami fellépés mellett következetesen hirdették
a magántulajdon szentségét, az egyéni szabadságjogok
sérthetetlenségét, a parlamentarizmus szükségességét
és a társadalmi önszervezôdések fontosságát.[30]
Egyre határozottabban kérték viszont számon
az államtól a magyar nemzet érdekeinek hathatósabb
védelmét. Fontos hangsúlyozni, hogy programjuk újszerûsége
nem a nemzetállami koncepció hangoztatásában
állt, hiszen ezt a honi liberálisok döntô többsége
szintén vallotta. Az 1868-as nemzetiségi törvény
megalkotása során ez a kérdés végleg
eldôlt. Eötvös ugyan úgy vélekedett, hogy
,,a magyar nemzetiségnek az államban igen kevés elônyöket
adhatunk", ,,...a birodalmat, melyet alkotunk, a szabadságra alapítsuk
s ne más nemzetek feletti uralmon, hanem csak az után törekedjünk,
hogy közcélokért több érdemet szerezve magunknak,
az egyenlôk között az elsôk legyünk"[31],
a teljes körû egyéni szabadságra és a nemzetiségi
egyenjogúságra (kivéve a kollektív jogokat),
valamint az etnikailag semleges államra alapozott nézeteit
azonban a magyar liberalizmus fôárama (és a nemzetiségi
közvélemény) elutasította.
E fiatal értelmiségi kör tagjai viszont a liberális
program átértelmezésében még tovább
mentek: a szociáldarwinizmus jegyében hittek az egyének
és nemzetek létharcában, illetve a kiválasztódás
tanában. Vallották, hogy a nemzetek között folyamatos
verseny zajlik, és a magyarság csak akkor képes életben
maradni, ha megôrzi vezetô szerepét, amelyre a történelem
folyamán kiválasztódott a Kárpát-medencében.
Ebben a küzdelemben az állam nem maradhat tétlen és
semleges, hanem hatalmi eszközökkel kell segítenie a magyarság
fennmaradását. Vita csak az állami beavatkozás
mértékében volt: a többség megelégedett
a spontán asszimiláció állami eszközökkel
való segítésével (például a nemzetiségi
területeken a magyar nyelvû egyesületek és újságok
anyagi támogatásával), egyesek azonban erôteljesebb
fellépést követeltek. Grünwald Béla az 1870-es
években megjelent írásaiban például
a felvidéki pánszláv agitációra hivatkozva
a magyar érdekeknek megfelelô módon a megyei közigazgatás
átszervezését, a magyar nyelvû iskolahálózat
(és a tanítóképezdék) fejlesztését
és az agitációt folytató nemzetiségi
szervezetekkel szembeni adminisztratív fellépést várta
az államtól. Ô is hangsúlyozta, hogy a fajok
között elkeseredett küzdelem folyik, és a magyarságnak
küldetése teljesítéséhez összefogásra
van szüksége. A társadalom azonban egyedül gyenge
a harchoz, ezért meg kell erôsíteni és magyarrá
kell tenni az államot. Az ellenzék hagyjon fel az állam
elleni örökös támadással, a cél éppen
az állami tudat elmélyítése a tisztviselôi
karban és a politikai vezetôrétegben.[32]
A fiatal statisztikus-közgazdász, Földes Béla
1874-ben megjelent mûvében már határozottan
hirdeti, hogy ,,a nemzetgazdaságtan állami beavatkozás
iránti régibb nézetét teljesen el kell hagyni,
miután az állami tevékenység általános
és csak annak minôsége és alkalmazása
változhatik". Az angol tudomány képviselôi (Smith,
de különösen Spencer) által vallott állami
semlegesség elavult, az önérdek mindenhatósága
a közérdekkel szemben eltúlzott, mert ,,az állam
beavatkozása sok helyen nélkülözhetetlen, különösen
ott, hol ellentétes társadalmi törekvéseket összhangzásba
kell hozni, hol egy új cultureszközt kell meghonosítani
és hol egyéni érdekek magasabb társadalmi érdekkel
összeütköznek; hogy elvégre a szabad verseny nem
mindenütt képes a gazdasági szükségletek
legjobb kielégítéséhez vezetni, hanem sok helyütt
a legnagyobb visszásságokat szüli."[33]
Tanulságos megemlíteni, hogy Földes négy évvel
korábbi munkájában még igencsak visszafogottan
szólt az állam szerepérôl a munkáskérdés
megoldásában.[34]
Az állami beavatkozásról vallott nézeteinek
felülvizsgálatához minden bizonnyal jelentôsen
hozzájárultak az 1873-ban kirobbant nemzetközi pénzügyi
válság társadalmi és gazdasági következményei,
illetve a belôlük levonható tanulságok is.
Tudóstársa, Beöthy Leó a Földes által
felvázolt elméletet megpróbálta a magyarországi
viszonyokra alkalmazni. Számára is az 1873-as válság
jelentette az utolsó lökést gondolatai megfogalmazásához,
bár hangsúlyozta, hogy a gazdasági problémák
már korábban is léteztek, és valójában
1873 után sem szûntek meg. Beöthy is jelentôs,
de túlhaladott nézetnek tartotta a szabad verseny elméletét.
Számos történeti nép példáján
keresztül bemutatta, hogy a nemzetek és fajok között
élethalálharc folyik, és csak azok képesek
fennmaradni, amelyek - széles értelemben vett - kultúrájukat
folyamatosan fejlesztik. Ennek gazdasági alapját pedig az
életerôs ipar képes megteremteni, önmagában
a mezôgazdaság ugyanis nem termel ehhez elegendô anyagi
forrást. Éppen ezért a magyar állam feladata
is az, hogy fejlessze iparát, amelyet a szerzô védôvámok
bevezetésével és szakképzett ipari munkások
betelepítésével képzelt el megvalósítani.
Ebbôl fakadóan Beöthy elengedhetetlennek tartotta az
osztrák-magyar vámközösség felbontását
is. Fontos hangsúlyoznunk, hogy problémalátásában
és érvelésében nem, de konkrét megoldási
javaslatait tekintve Beöthy kívül maradt még az
,,etatista" liberálisok zömének gondolati körén
is.[35]
E fiatal értelmiségi csoport tagjai természetesen
érzékelték, hogy az általuk vallott nézetek
több ponton ellentmondanak a liberalizmus által eddig képviselt
értékeknek, ám a választás a nemzeti
érdekek és a liberális teóriák között
számukra egyértelmû volt: ,,A jövô nemzedék
jobban fogja magasztalni politikai bölcsességünket, ha
egy kompakt, erôs államot fog tôlünk örökölni,
néhány szabadelvû intézmény nélkül,
mintha szabadelvû intézményeket hagyunk rá,
a magyar állam nélkül."[36]
Elképzeléseik megvalósításában
eredendôen saját értelmiségi rétegüknek
szántak vezetô szerepet és programjukhoz - legalábbis
idôlegesen - a kormányzat támogatását
is sikerült megnyerniük (1872-ben például Lónyay
Menyhért miniszterelnökként felkarolta elképzeléseiket).
Az általuk kigondolt reformprogram megvalósítására
azonban végül is nem került sor, elsôsorban a kormánypárton
belül hiányzott ehhez az egységes akarat, illetve a
politikai életet megbénító közjogi törésvonalat
sem sikerült felszámolni.
A paradigmaváltás azonban - még ha tökéletlenül
is - lezajlott. A többség Magyarországon az 1870-es
évek közepén a liberalizmus fogalmán már
biztosan nem ugyanazt értette, mint a századközépen.
A liberalizmus mozgalmi idôszakát felváltotta a berendezkedô
liberalizmus korszaka. Ez a hosszú és több lépcsôfokot
tartalmazó út már 1849 után kezdetét
vette, 1867-ben a liberálisok hatalomra kerülésével
azonban új szakaszához ért. Mint láthattuk,
a magyar szabadelvû politikusok eszmerendszerében a kormányzás
gyakorlata során a liberális elvek az államközpontúsággal
és a nemzeti elvvel kapcsolódtak össze. A politikai
gondolkodásban lezajló nagy fontosságú váltást
Arany László a fiatal ,,etatisták" szemszögébôl
tömören így ragadta meg: ,,Legújabb idôben
az állam eszméje nálunk is erôsebben látszik
kiemelkedni, mint eddig bármikor. Nem egy kívülálló,
többnyire terjeszkedô irányú s nem ritkán
ellenséges fôhatalom képviseli többé az
államot szemközt a nemzettel, hanem maga a nemzet alkotja azt,
akár jól, akár rosszul."[37]
Eötvös, a korábbi felfogás képviselôje,
maga is érzékelte ezt az általa nem kívánt,
de feltartóztathatatlan változást. ,,A fôok,
melyért a gyakorlati élet terén sokkal kevesebb eredményre
jutok, mint kellene, abban fekszik, mert minden egyes lépésnek
felette nagy fontosságot tulajdonítok. Ki valamit elérni
akar, tartsa szem elôtt a célt, s haladjon bátran elôre,
nem gondolva avval, ha néha oly helyre lép is, hol magát
bemocskolja. (...) Végre is a leghelyesebb elmélet az államról
napjainkban alig más egy szép álomnál, csak
hogy logika van benne" - írta naplójába.[38]
Ennek ellenére eszméit élete végéig
nem adta fel, és kívül maradt az újraértelmezett
(állam- és nemzetelvû, pragmatista) liberalizmus fôáramán.
A határok védelme
Az 1870-es évek második felére tehát a közgondolkodás
lassan megváltozott. A politikai intézmények elutasítása
minimálisra csökkent, az emberek hozzászoktak az életüket
irányító új intézményekhez. A
rendszer támogatottsága is érezhetôen megnôtt
a két nagy párt fúziójával. De az elit
fejében is lezajlott a gondolati váltás. A reformkori
liberális nemzedék fokozatosan elvesztette befolyását
(mert csalódott saját teljesítményében,
és visszavonult), a liberális elvek nagy része pedig
a kormányzás napi valóságához (azaz
a társadalom teljesítôképességéhez,
a közjogi megosztottsághoz stb.) idomult vagy eltûnt.
A Tisza Kálmán nevével fémjelzett korszakra
a gyakorlatias politizálás volt a jellemzô. Az 1880-as
évek politikai gondolkodását kutatva csak elvétve
bukkanhatunk összefüggô elvi fejtegetésekre a liberalizmus
jövôjérôl és az állam szerepérôl.
A korábbi korszakban meghirdetett reformelképzelések
terén (például a közigazgatás reformjában,
a hatékony és szakszerû államgépezet
megteremtésében, az állam és az egyház
szétválasztásában) jelentôs elôrelépésre
nem került sor. Inkább csak félig kiforrott elképzelések
és visszavont törvényjavaslatok jelezték, hogy
a liberális célokat a kormányzat véglegesen
nem adta fel. Ez azonban nem jelentette azt, hogy a gyakorlatban az állam
feladatai ne gyarapodtak volna. Tisza ugyanis hatalomra kerülése
után nem sokkal - kerülve az elméleti okoskodást
- hatásköröket vont el a megyéktôl (az 1876-77-ben
elfogadott törvények értelmében állami
feladattá vált a pénzügyigazgatás és
adófelügyelet, a közutak építése
és a folyók szabályozása, a népiskolai
hálózat ellenôrzése stb.), a csendôrség
felállításával pedig a megyei közbiztonság
ellátása került állami kézbe 1881-ben.
Végül az 1886-ban megszavazott új törvényhatósági
törvény tovább szélesítette a kormány
felügyeleti jogkörét a megyék fölött.
Az elsô iparfejlesztési törvényt is 1881-ben
fogadták el, amely által az állam ideiglenesen adómentességet
biztosított egyes iparágaknak, és támogatta
új termékek gyártását, valamint a modern
technológia meghonosítását. Az 1890-es második
iparfejlesztési törvényben az állam már
kamatmentes kölcsönökkel és központi megrendelésekkel
segítette a benne meghatározott iparágakat. (Igaz,
mindkét törvény hatása meglehetôsen korlátozott
volt.) Az 1880-as évek elejétôl megindult a vasútvonalak
fokozatos államosítása is. A kiegyezés körüli
években az állam még igen elônyös kamatgaranciával
segítette a vasutakat építô magáncégeket,
amelyek egy része azonban idôvel mégis veszteségessé
vált, ezért az állam kénytelen volt maga átvenni
némely vonal üzemeltetését (a vonalak egy másik
része pedig gazdasági vagy katonai fontossága miatt
került elôbb vagy utóbb állami tulajdonba). Tovább
nôtt a rendszeresen folyósított államsegélyek
jelentôsége is mind a megyék, mind az egyházi
iskolák költségvetésében.
Fontos hangsúlyozni, hogy az itt jelzett folyamatokban nem valamiféle
öncélú hatalomközpontosítást látunk,
hanem sokkal inkább a XIX. század második felére
jellemzô gyors gazdasági és társadalmi fejlôdésbôl
fakadó sokrétû feladatok által kikényszerített,
illetve az ésszerûség által megkövetelt
kormányzati döntéseket.
Az említett folyamatokkal egy idôben nem csitult a kormányzati
oldalon sem a folytonos aggódás az állam túlzott
szerepvállalása miatt: az 1880-as évektôl fokozottan
jelentkezô szociális feszültségek feloldását
nem az államtól, hanem továbbra is a társadalomtól,
az egyes rétegek önkezdeményezéseitôl várták.
A liberalizmus nevében utasították el az állami
beavatkozást mind a dzsentri-, mind a munkáskérdés
megoldásában.
Berzeviczy Albert a dzsentri lesüllyedésének okait
- meglehetôsen leegyszerûsítve a problémát
- legfôképp saját rétegének hibás
mentalitásában (az elzárkózásban, a
pazarlásban, a vállalkozó szellem hiányában,
a növekvô konzervativizmusban és antiszemitizmusban)
látta. Ezeket a belsô bajokat csak saját maguk képesek
orvosolni, valamiféle államilag irányított
birtokpolitika - amelyet viszont egyre többen sürgettek a konzervatív
oldalról - a meglévô problémákat csupán
tartósítaná. Különben is, az állami
szociálpolitika (amelynek mintaképe a német ,,állami
szocializmus") az elesettek, a mûveletlenek felemelését
tûzte célul, a dzsentri azonban életképes és
jelentôs befolyással rendelkezik. A megoldást tehát
nem az államtól kell várni, hanem egy gyökeres
mentalitásbeli váltás után a dzsentrinek magának
kell felvennie a küzdelmet az életben maradásért:
,,simuljon egész lélekkel a középosztály
többi elemeihez, olvadjon össze, egyenlôsítse magát
velük, vegye föl velük a versenyt bátran, a gazdasági
kereset és társadalmi mûködés minden becsületes
terén s mindezek mellett ragaszkodjék szilárdan azokhoz
a liberális elvekhez, amelyekhez hagyományai kötik,
bízva önerejében s el nem fogadva semmi kiváltságot".[39]
Tulajdonképpen hasonló logika mentén utasították
el a munkásság problémáinak kezelésébe
való állami beavatkozást is. A hazai munkáskérdéssel
foglalkozó korabeli liberális szellemiségû írások
nem tartották követendô példának a bismarcki
Németország által meghirdetett állami szociálpolitikát
(a kötelezô társadalombiztosítás ,,olajcseppjeit"),
de nem értettek egyet a munkásmozgalom - ugyancsak német
mintájú - állami elnyomásával sem. Véleményük
szerint e helyett az angol úton kell haladnunk, és a munkásság
gazdasági, szociális jellegû önszervezôdéseit
(a rokkantpénztárakat, hitelszövetkezeteket) kell támogatni.[40]
Pulszky Ágost 1890-ben megjelent könyvében - Berzeviczyhez
hasonlóan - a társadalmi osztályok közötti
szabad verseny és a racionális önzés érveivel
kelt a munkáskérdésbe be nem avatkozó liberális
állam védelmére: ,,nélkülözhetetlen
a verseny folytonos ösztönzése, a szabadságnak
nagy mértéke. Mihelyt a legalsó osztály védelme,
még feltétlen nélkülözéssel szemben
is, oly korlátokat képez másrészt számára,
amelyeken áttörni s felfelé haladni nem képes,
végeredményben károsabb, mintha teljesen hiányoznék.
Anglia s Észak-Amerika ez igazságot jól megszívlelték;
nekünk is szem elôtt kell azt tartani, ha értékes,
állandó eredményekre akarunk jutni s ennél
fogva a munkásosztály részére sem szabad az
oltalom rendszerét nagyobb mértékben igénybe
venni, mint aminôben az, kiválóbb tagjai elôhaladásának
feltételeivel összefér."
,,A valóban felvilágosult önérdek még
mindig a legbiztosabb kalauz a társadalmi versengések bonyodalmaiban;
az egyéni kezdeményezést, az önkéntes
szervezkedést, ahol tere nyílt, nagyobb csalódások
nem kisérték..." Pulszky szerint a munkásság
problémáit egy hosszabb, ,,átmeneti szenvedéseket"
is magában hordozó tôkés fejlôdés
fogja majd megoldani. Az elsôdleges cél tehát az ország
gazdasági erejének növelése és az egész
társadalom életszínvonalának emelése.
Az állam feladata csupán az e célok eléréséhez
szükséges általános feltételek megteremtésében
áll.[41]
Az állam erôteljesebb beavatkozását hirdetô
újabb közgazdaságtani elméleteket a hivatalos
tudományosság nevében Kautz Gyula vetette bírálat
alá. Álláspontja szerint az úgynevezett szociálpolitikai
iskola ,,az államnak jogkörét és hivatását
oly szélesre terjeszti ki, amilyenre azt se az egyéni és
polgári szabadság, se magának a helyesen fölfogott
államérdeknek szempontjából illetôleg
sérelme nélkül, ki nem terjeszthetô". Ha az állam
határainak kiterjesztése mellett döntünk, akkor
félô, hogy a folyamat megállíthatatlanná
válik, és a szabadság kerül veszélybe,
ráadásul az állam gazdasági erejét is
aláássa a túlzott feladatvállalás -
figyelmeztetett Kautz 1883-ban. Ez az út ,,határozott szakítás
volna az utolsó két-három évszázad folyamában
e részben is történelmileg kifejlett állami intézményekkel
és alakulatokkal, s így fölötte merész kísérlet,
sôt könnyelmû játék is a nép- és
államélet legnagyobb érdekeivel, igazi »ugrás
a sötétbe«, amelynek következései kiszámíthatatlanok,
s amelyekért ugyan azért a felelôsséget sem
a lelkiismeretes államférfiú, sem a nemes tisztjét
szem elôtt tartó tudomány el nem vállalhatja".
Vélekedése szerint e manapság egyre hangosabban hirdetett
elmélet nem más, mint egy szocialisztikus gondolatokkal átszôtt
hibás eszmekeverék. Legnagyobb veszélye pedig abban
rejlik, hogy a tájékozatlan tömegeket tetszetôs
követeléseivel megtéveszti, és hamis feszültségeket
gerjeszt, valamint ,,elfelejtetni akarja velünk azon nagy szolgálatokat,
amelyeket a nemesebb értelemben vett liberalizmus az újkori
emberiségnek tett". A kor kihívásaira válaszul
Kautz is elismeri, hogy a szabad versenyes liberalizmus ,,némely
részben a solidaritás és socialitás elve által"
továbbfejlesztendô, sôt rendkívüli esetekben
maga az állam is beavatkozhat az adott társadalmi baj orvoslásába,
de ekkor is csak kellô tapintat és az érintettek érdekeinek
messzemenô figyelembe vétele mellett.[42]
A liberálisokon azonban az 1880-90-es évtizedek folyamán
egyre inkább a csalódás lett úrrá. Egyrészt
az általuk remélt fokozottabb társadalmi tehervállalást
ezek az évtizedek sem hozták meg. Másrészt
gyanakodva szemlélték és keserûen vették
tudomásul azt is, hogy a társadalom különbözô
körei (például a dzsentri és a munkásság)
az összeolvadás helyett inkább a csoportérdekek
mentén való elkülönülést választották,
illetve a liberális megoldást elutasítva más
eszmék (a konzervativizmus és a szocializmus) által
felkínált utakra léptek. Ennek a felismerése
felerôsítette a kritikai hangokat: a századvégen
egymás után láttak napvilágot a társadalmat
ostorozó liberális nyilatkozatok, publicisztikák.
Mindenekelôtt Beksics Gusztáv különbözô
írásait hozhatjuk fel itt példaként. Legrészletesebben
1884-ben és 1889-ben álneveken megjelent politikai röpirataiban
fejtette ki véleményét a problémáról.
Beksics vélekedése szerint a magyar állam és
a társadalom fejlôdése élesen elvált
egymástól a XIX. század második felében.
Az állam 1848-ban elindult a modernizáció útján
(az európai civilizációt követte), a társadalom
azonban lemaradt, sôt egyes területeken ellentétes irányba
(,,Ázsia" felé) mozdult el. A magyar társadalmat fel
kell ráznunk lustaságából, munkássá
kell tennünk, és vissza kell vezetnünk a liberalizmus
elhagyott útjára. A modern állam mellé modern,
egységes és nemzeti társadalmat kell teremtenünk.
Beksics e reformprogram legfontosabb elemének egy új középosztály
megalkotását tartotta.[43]
Grünwald Béla véleménye viszont, ellentétben
Beksicsével, épp az, hogy a magyar társadalommal szemben
támasztott elvárások túlzottak. Igazságtalan
a több évszázados angol fejlôdés eredményeit
számon kérni egy olyan társadalmon, amely négy
évtizede még rendi kötöttségek között
létezett, ezért ,,a legnagyobb, amit a társadalom,
természeténél fogva elérhet nem az, hogy egymaga
nemzeti és culturai hivatást teljesít, hanem az, hogy
mint kisegítô, támogató szerepel az államnak
a nemzeti és culturai föladatok megvalósítására
irányzott tevékenységében. A társadalom
tere, melyen e szerepet játszatja nagyon korlátolt s eszközei
is igen szerények. A nagy eszköz mind az állam kezében
van." Grünwald számára éppen hogy az állam
tûnik gyengének, mert nem rendelkezik kellô tekintéllyel,
intézményrendszere hiányos és a partikularizmus
megbénítja.[44]
Nincs terünk a magyar társadalom állapotáról
és a középosztály-kérdésrôl
kibontakozó korabeli vita bemutatására, csupán
utalunk rá, hogy a társadalom gyengeségérôl
szóló fejtegetéseket a konzervatívok is egyre
inkább magukévá tették, és éppen
a terjeszkedô liberális állam elleni kritikaként
fordították késôbb vissza.[45]
A századvég liberálisai már aktív
szerepet szánnak az államnak az egységes magyar nemzet
megteremtésében. Úgy érzik, hogy mind a magyar
állam, mind a magyar társadalom védelemre szorul a
nemzetiségekkel (és az ôket kívülrôl
támogató környezô államokkal) szemben,
ezért szakítani kell az eddigi politikával. Nyíltan
hangoztatják, hogy figyelmen kívül kell hagyni vagy
meg kell változtatni az Eötvös-féle nemzetiségi
törvényt, és a nemzetiségek támogatása
helyett a magyarság érdekeinek hathatósabb képviseletére
van szükség. Berzeviczy szerint ,,a más nyelvû
kultúrát mi ugyan akadályozni semmiképp sem
akarjuk, de annak elômozdítását mi sem egyenesen
társadalmi, annál kevésbé állami föladatnak
el nem ismerhetjük".[46]
A liberális táboron belül azonban többen akadtak,
akik a magyar érdekek védelméért a nemzetiségi
mûvelôdés akadályozására is hajlandóak
voltak: Beksics egyértelmûen tagadta, hogy nemzetiségi
középiskolák jogosan mûködhetnének
a magyar állam területén,[47]
néhány évvel késôbb pedig már
konkrét, állami beavatkozást is igénylô
és a nemzetiségeket hátrányosan érintô
intézkedésekre tesz javaslatot (például a hitbizományok
,,áttelepítése" nemzetiségi vidékekre,
akár még a vonakodó arisztokráciát sújtó
kisebb mértékû büntetôadó kivetésével
is).[48]
Hasonlóan Grünwald Bélához, neki sem okozott
különösebb fejtörést a liberalizmus és
a nemzeti érdek összehangolása, a sorrend számára
is egyértelmû volt: ,,E sorok írója liberális
egész lelkületében, de ha a liberalizmus és a
magyar érdek ellentétben volna egymással, akkor minden
fontolódás nélkül feláldozná az
elôbbit az utóbbinak oltárán."[49]
Befejezésül szólnunk kell még egy, az 1880-as
években keletkezett figyelemre méltó írásról,
melynek gondolatai azonban már a következô évtizedek
megoldásra váró liberális dilemmáját
vetítették elôre. A húszas éveiben járó
Pikler Gyula a liberalizmus szociális irányú továbbfejlesztésének
a lehetôségérôl szólt 1886-ban, Spencer
két évvel korábban megjelent könyvét ismertetve.
Bírálatában Spencer szinte minden állítását
elutasítja: tagadja a szabad verseny korlátlanságát,
a magánérdek mindenhatóságát, valamint
azt, hogy az állatvilágban megfigyelhetô létért
való könyörtelen küzdelem példája az
emberi társadalom mûködésére is alkalmazható
lenne. Az emberi társadalom ugyanis szociálisan érzékenyebb,
mûködése pedig összetettebb. A be nem avatkozó
állam éppen a Spencer által hangoztatott egyenlô
szabadságot nem képes megadni polgárainak, ha csak
az erôseket védi. Pikler szerint a társadalom igenis
tudatosan fejleszthetô, és erre egyedül az állam
képes. E fejlesztés azonban - szemben a szocialista és
kommunista tanokkal - csak fokozatosan és az elôfeltételek
megteremtésével képzelhetô el. Ha az állam
úgy ítéli meg, hogy a társadalom érdekében
szükséges valamely intézkedés meghozatala, akkor
beavatkozhat annak életébe, és kényszerítô
eszközöket is alkalmazhat (például az elesettek
érdekében adókat vethet ki, hivatalokat hozhat létre).
,,Az állami tevékenység sokkal fogyatékosabb
ugyan a társadalmi tevékenységnél, csak kevéssé
és nagy áldozatok árán éri el célját
és sok visszaéléssel is jár, de ez esetben
elkerülhetetlen" - állapítja meg. Pikler hangsúlyozza
továbbá, hogy az állam atyáskodása csak
átmeneti jellegû lehet és távlati célja
a társadalmi egyenlôtlenségek (vagyoni és kulturális)
minimalizálása. Ha az állami beavatkozás (szociális
gondoskodás, oktatás fejlesztése stb.) révén
valóban megadatik mindenkinek az egyenlô szabadság,
és a javak is egyenletesebben oszlanak majd el a társadalom
tagjai között, akkor az állam is visszavonulhat régi
határai mögé.[50]
Pikler tehát a liberális állam megvalósítását
a jövôbe tolta. Arra a kérdésre viszont, hogy
milyen is legyen ez az ,,átmeneti" állam, már nem
a liberálisok jelentkeztek kész válasszal a századfordulón.
[1]
Szekfû: 1934. Lásd például: 270-271.; 293-296.
[2]
Tanulmányunkban terjedelmi okok miatt csak a legismertebb és
legjellemzôbb szövegekre támaszkodtunk. Nem vállalkozhattunk
a korszak történelmi hátterének és további
részproblémáknak az ismertetésére, hiszen
célunk elsôdlegesen az volt, hogy az államról
való politikai gondolkodás korabeli
tematikájáról
adjunk áttekintést.
[3]
Eötvös: 1981.
[4]
Az összes magy. kir. ministériumnak 1867. ápr. 10-én
kelt intézvénye a megyék és sz. k. városok
közönségeihez. In: Magyarországi rendeletek tára,
1867. Kiadja Ráth Mór, Pest, 1871. (2. kiadás) 60-64.
[5]
Sáros megye feliratát idézi Stipta: 1995, 130.
[6]
Tisza: 1865, 29.
[7]
Deák: 1903, V. kötet, 276. (1867)
[8]
Uo. V. kötet, 347-351. (1868)
[5]9
Uo. VI. kötet, 215. (1870)
[10]
Uo. V. kötet, 418-419. (1868)
[11]Andrássy:
1883, II. kötet, 329-331. (1870)
[12]
Idézi Schlett: 1987a, 242. (1868)
[13]
Deák: i. m., VI. kötet. 53. (1868)
[14]
Uo. 413. (1873)
[15]
Uo. A kérdésrôl részletesen lásd Csorba:
1999.; valamint Péter: 1997.
[16]Andrássy:1893,
II. kötet, 460. (1871)
[17]
Uo. 478-479. (1871)
[18]
Az 1868 és 1871 között lefolyt vita ellenzéki és
kormánypárti álláspontját ismertetik
továbbá: Andrássy: 1893, I. kötet, 325-382. (1891);
II. kötet, 381-403.; 428-480.; Deák: i. m., V. kötet.
421-457.; valamint Gerô: 1999.
[19]
Eötvös elképzelését és annak fogadtatását
bemutatja Schlett: i. m., 235-242.
[20]
Eötvös József Lónyay Menyhérthez, 1868.
szeptember 9. In: Eötvös: 1976, 566-568. Eötvös oktatáspolitikai
küzdelmeirôl részletesen ír Felkai: 1979.
[21]
Eötvös: 1941, 268. (1868-1870 körül)
[22]
Eötvös József I. Ferenc Józsefnek, 1868. május
26. In: Eötvös: 1981, 537.
[23]
Eötvös József Simor Jánosnak, 1867. július.
In: Eötvös: 1976, 493-500.
[24]
Csorba: i. m., 95-103.; 114-118.
[25]
Lásd egy 1873-as és egy 1879-es beszédét. In:
Csengery: 1884. 141-151.; 208-209. (Az idézet a 144-145. oldalról
származik.)
[26]
Kautz: 1868, 588.
[27]
Deák: i. m., VI. kötet. 51. Deák a liberalizmus egyik
mintaállamának tartott Amerikai Egyesült Államokat
említi példaként, amely a szabad kereskedelem liberális
elvével szemben az európai árucikkekre magas védôvámokat
vetett ki saját érdekei védelmében.
[28]
Lónyay: 1873, 47.; 49-50. Fontos megemlíteni, hogy a politikus
1873. januári beszédében a német államéletet
állította követendô példaként Magyarország
számára, mert ott az állam határozottabb szerepet
vállal saját polgárai életének irányításában,
és központi kormányzata is jól szervezett, e
mellett azonban az önkormányzatiság (tartományi
és községi szinten) is igen fejlett.
[29]
Hazai: 1872.
[30]
Eme értelmiségi körrel kapcsolatban a szakirodalomban
(például Huszár Tibor és Németh G. Béla
munkáiban) meggyökeresedett ,,etatisták" elnevezést,
némileg félrevezetô jelentése miatt, csak a
fent jelzett megszorítások mellett tartjuk használhatónak.
[31]
Eötvös: i. m., 175-176.; 219. (1866)
[32]
Hosszabb ideje formálódó nézeteit legrészletesebben
kifejtve lásd Grünwald: 1878.
[33]
[Földes]: 1874, 14.; 26.
[34]
[Földes]: 1870.
[35]
Beöthy: 1876.
[36]
Felsômagyarországi levelek a magyar nemzetiséghez (6.
levél). Reform, 1872. november 15. 314. szám. A cikksorozat
feltételezett szerzôje Grünwald Béla.
[37]
Arany: 1960, 289. (1873)
[38]
Eötvös: 1978, 394. (1870. október 4.)
[39]
Berzeviczy: 1905, II. kötet, 251. (1884)
[40]
A liberális sajtó álláspontját részletesen
ismerteti Schlett: 1987b, 124-128.
[41]
Pulszky: 1890, 18.; 85.
[42]
Kautz: 1883, 14-19.; 28-30.
[43]
[Beksics]: 1884b, 6-7.; [Uô]: 1889.
[44]
Grünwald: 1885, 158.
[45]
A kérdéssel részletesen foglalkozik például
Péter: 1998; Tóth: 1997.
[46]
Berzeviczy: 1905, I. kötet, 339. (1895)
[47]
Beksics: 1891, 113.
[48]
Beksics: 1899, 120-135.
[49]
[Beksics]: 1884a, 11.
[50]
Pikler Gyula: Az állam ellen. I-II. Budapesti Szemle, 1886. 109-110.
szám. 43-60. és 213-237. (Az idézet a 226. oldalról
származik.) A szerzô Herbert Spencer The Man versus the State
címû, 1884-ben megjelent munkája kapcsán fejtette
ki nézeteit.
Gróf Andrássy Gyula beszédei, I-II. kötet.
Franklin Társulat, Budapest, 1893.
Arany László: A magyar politikai költészetrôl.
In: Németh G. Béla (szerk.): Arany László válogatott
mûvei. Budapest, Szépirodalmi, 1960.
[Beksics Gusztáv] Timoleon: Legújabb politikai divat.
Kiadta Zilahy Sámuel, Budapest, 1884a. (3. kiadás)
[Beksics Gusztáv] Censor: Társadalmunk és nemzeti
hivatásunk. Kiadta Zilahy Sámuel, Budapest, 1884b.
[Beksics Gusztáv] Atticus: Új korszak és politikai
programja. Athenaeum, Budapest, 1889.
Beksics Gusztáv: Közigazgatásunk reformja és
nemzeti politikánk. Grill, Budapest, 1891. 113
Beksics Gusztáv: A magyar politika új alapjai kapcsolatban
a magyar faj terjeszkedô képességével és
a földbirtokviszonyokkal. Athenaeum Társulat, Budapest, 1899.
Beöthy Leó: Nemzetlét. Tanulmány a társadalmi
tudományok körébôl Magyarország jelen helyzeténekmegvilágosítására
és orvoslására. Athenaeum Társulat, Budapest,
1876.
Berend T. Iván - Szuhay Miklós: A tôkés
gazdaság története Magyarországon, 1848-1944.
Kossuth, Budapest, 1973.
Berzeviczy Albert: Beszédek és tanulmányok, I-II.
kötet. Singer és Wolfner kiadása, Budapest, 1905.
Cieger András: Kormány a mérlegen - a múlt
században. A kormány helye és szerepe a dualizmus
politikai rendszerében (1867-1875). Századvég, 1999
ôsz, 79-107.
Cieger András: A bizalmatlanság kora. Lónyay Menyhért
a kormány élén. Századok, 2001. 1. szám,
61-102.
Csengery Antal: Összegyûjtött munkái. V. kötet.
Kilián Frigyes kiadása, Budapest, 1884. (Közgazdasági
és közmívelôdési dolgozatok)
Csizmadia Andor: A magyar közigazgatás fejlôdése
a XVIII. századtól a tanácsrendszer létrejöttéig.
Akadémiai, Budapest, 1976.
Csorba László: A vallásalap ,,jogi természete".Az
egyházi vagyon problémája a polgári átalakulás
korának Magyarországán, 1782-1918. ELTE BTK Mûvelôdéstörténeti
Tanszék, Budapest, 1999
Deák Ferenc beszédei. Szerkesztette: Kónyi Manó,
Franklin Társulat, Budapest, 1903. (2. kiadás)
Eötvös József: Naplójegyzetek - Gondolatok.
Közzéteszi: Lukinich Imre, Budapest, 1941.
Eötvös József mûvei. Levelek. Szerkesztette:
Oltványi Ambrus, Magyar Helikon, Budapest, 1976.
Eötvös József mûvei. A XIX. század uralkodó
eszméinek befolyása az államra. I-II. kötet.
Szerkesztette: Oltványi Ambrus, Magyar Helikon, Budapest, 1981.
Eötvös József: Naplójegyzetek. Közzéteszi:
Czegle Imre. Történelmi Szemle, 1978. 2. szám. 364-410.
Felkai László: Eötvös József
közoktatásügyi
tevékenysége. Akadémiai, Budapest, 1979.
[Földes] Lugossy Béla: A sociális kérdésrôl.
Aigner, Pest, 1870.
[Földes] Weisz Béla: A nemzetgazdaságtani eszmék
újabb fejlôdése. Athenaeum, Budapest, 1874.
Gerô András: A véderô kérdése
Magyarországon (1865-1868). In: Gyáni Gábor - Pajkossy
Gábor (szerk.): A pesti polgár. Tanulmányok Vörös
Károly emlékére. Csokonai, Debrecen, 1999. 91-102.
Grünwald Béla: A Felvidék. Politikaitanulmány.
Kiadja Ráth Mór, Budapest, 1878.
Grünwald Béla: Társadalmunk és nemzeti hivatásunk.
Írta Censor. (Könyvkritika). Budapesti Szemle, 1885. 100. szám,
156-166.
Halász Gábor: Iskola és állam, I-II.
Világosság,
1981. 5., 6. szám, 282-289., 363-369.
Hazai Ernô: Helyzetünk. Reform, 1872. szeptember 8. 246.
szám
Janowski, Maciej: Kecskék és tokhalak. A közép-kelet-európai
liberalizmus sajátosságai a francia forradalom és
az elsô világháború között. Aetas,
1999. 1-2. szám, 130-146.
Kautz Gyula: A nemzetgazdasági eszmék fejlôdési
története és befolyása a közviszonyokra
Magyarországon. Kiadja Heckenast Gusztáv, Pest, 1868.
Kautz Gyula: Az államgazdaság eszméje és
a socialisztikus financzia kezdetei. MTA, Budapest, 1883. (Értekezések
a nemzetgazdaságtan és a statisztika körébôl/8.)
Kupa László: Pulszky Ágost politikai nézetei.
Seneca, Budapest, 1997.
L. Nagy Zsuzsa: A ,,nemzeti állam" eszméje Beksics Gusztávnál.
Századok,
1963. 6. szám, 1242-1278.
Lónyay Menyhért: Közügyeinkrôl. Kiadja
Ráth Mór, Budapest, 1873.
Miru György: Kísérlet az állam körül.
Schvarcz Gyula reformtervei a dualizmuskori alkotmányosság
továbbfejlesztésére. Aetas, 1999. 1-2. szám,
86-111.
Miru György: A reformpolitika esélyei a kiegyezést
követô években. Századok, 1999. 3. szám,
543-560.
Nagy Endre: Állami beavatkozás a Monarchiabeli Magyarországon.
Gazdaság
és Jogtudomány, 1977. 1-2. szám, 85-114.
Nagy Endre: Állami beavatkozás és önkormányzat
Magyarországon, 1867-1918. Kandidátusi értekezés,
Budapest, 1978.
Nagy Endre: Társadalomfejlôdés és közigazgatási
reformok. Világosság, 1986. 8-9. szám, 506-513.
Nagy Péter Tibor: Járszalag és aréna. Egyház
és állam az oktatáspolitika erôterében
a 19. és 20. századi Magyarországon. Új Mandátum,
Budapest, 2000.
Németh G. Béla: Létharc és nemzetiség.
(Az ,,irodalmi" értelmiség felsô rétegének
ideológiájához, 1867 után). In: Uô.:
Létharc
és nemzetiség. Magvetô, Budapest, 1976. 7-41.
Németh G. Béla: A magyar liberalizmus eszmetörténete.
Századvég,
1991. 1. szám, 108-122.
Péter László: Az állam és az egyház
viszonya és a civil társadalom Magyarországon: történeti
áttekintés. Századvég, 1997 tavasz. 3-31
Péter László: Volt-e magyar társadalom
a XIX. században? A jogrend és a civil társadalom
képzôdése. In: Uô.: Az Elbától
keletre. Osiris, Budapest, 1998. 148-186
Pikler Gyula: Az állam ellen, I-II. Budapesti Szemle, 1886.
109, 110. szám, 43-60., 213-237.
Pulszky Ágost: A munkáskérdés. Eggenberger,
Budapest, 1890.Pulszky Ágost: A munkáskérdés.
Eggenberger, Budapest, 1890.Pulszky Ágost: A munkáskérdés.
Eggenberger, Budapest, 1890.Pulszky Ágost: A munkáskérdés.
Eggenberger, Budapest, 1890.Pulszky Ágost: A munkáskérdés.
Eggenberger, Budapest, 1890.Pulszky Ágost: A munkáskérdés.
Eggenberger, Budapest, 1890.
Sarlós Béla: Közigazgatás és hatalompolitika
a dualizmus rendszerében. Akadémiai, Budapest, 1976.
Schlett István: Eötvös József. Gondolat, Budapest,
1987a. (Magyar História. Életrajzok)
Schlett István: A ,,munkáskérdés" és
a szocializmus a magyar politikai gondolkodásban, 1848-1906. Kossuth,
Budapest, 1987b.
Schlett István: A liberalizmus újrafogalmazása
Magyarországon 1849 után. PolitikatudományiSzemle,
1994. 4. szám, 5-27.
Sutherland, Gillian: A késlekedô állam.
Világtörténet,
1991 tavasz-nyár, 18-28.
Stipta István: Törekvések a vármegyék
polgári átalakítására. Osiris, Budapest,
1995.
Szabó Máté: ,,Éjjeliôr" volt-e a
liberális állam? Adalékok a XIX. századi angol
államkoncepciókhoz. Világosság, 1981. 5. szám,
265-271.
Szekfû Gyula: Három nemzedék és ami utána
következik. Budapest, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, 1934.
(3. kiadás)
Takáts József: Mit jelentett liberálisnak vagy
konzervatívnak lenni 1875 táján Magyarországon?
Jelenkor,
1993. június, 542-548.
Tisza Kálmán: Parlamenti felelôs kormány
és megyei rendszer. Kiadja Ráth Mór, Pest, 1865. 29
Tóth Zoltán: ,,A magyar középosztály
megteremtése". Századvég, 1997 tél, 46-72.
Vraukó Tamás: Az angol jóléti állam
kiépülése. Debreceni Szemle, 1997. 3-4. szám,
415-424.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu