Amikor 1877-ben Tomor Ferenc ,,a magyar viszonyokra való
tekintettel" aktuálisnak vélte itthon is közreadni J.
Lukas modern sajtót elemzô munkáját,[1]
a hazai újságírás még jórészt
elôtte állt annak a robbanásszerû fejlôdésnek,
amelynek következményei a
figyelmeztetô példának szánt Németországban
ekkorra már jelentkeztek.
A mû számba vette az újságkiadás
tôkés üzletté válásának negatív
hatásait, bírálta a sajtó közízléshez
igazodó hangvételét, erkölcsromboló hatását,
nyelvezetének elfajulását. Felhívta a figyelmet
politikaformáló szerepének változásaira,
rosszallással konstatálta benne az eszmeiség hanyatlását,
bírálta és ,,szellemi proletároknak" minôsítette
a képviselô-hírlapíró alakját
kiszorító ,,sajtó gyármunkásokat".[2]
A könyv hatása a közgondolkodásra aligha vitatható.
Nemcsak azért, mert felelevenítve Jókai Mór
1871-es szóhasználatát - a kortársak a közéleti
polémiákban ezután csak ,,a hatodik nagyhatalomként"[3]
emlegették a sajtót -, hanem azért is, mert a közismert
mû nemcsak összefoglalta, hanem ki is jelölte a róla
folyó közbeszéd legfontosabb tematikai elemeit. Hozzájárult
ahhoz, hogy a sajtó struktúra- és funkcióváltása
a politikai irányzatok közötti küzdelem egyik csomópontjává
vált és sokak szemében válságként
tudatosult.
A polgári politikának ekkorra már szerves részét
képezô hírlapírás a századfordulóra
válik tôkés vállalkozássá, és
a kapitalizmus logikája pár év alatt alaposan módosította
korábbi mûködési elveit. A nyilvánosság
infrastruktúrájának átalakulását,
a professzionalizálódás útjára lépô
sajtó új és bámulatba ejtô, ám
sokszor - politikai tábortól függetlenül - botrányosnak
minôsített jelenségeit nem lehetett nem észrevenni.[4]
A változások mértéke már önmagában
indokolta, hogy a sajtó a közérdeklôdés
homlokterébe került, és a politikai ideológiai
irányzatok mindegyike úgy érezte, hogy állást
kell foglalnia ,,a hatodik nagyhatalom" kérdésében.
Azonban a századfordulón központi szerepet játszó
sajtóvitákban ennél többrôl is szó
volt. A kialakulófélben levô tömegkommunikáció
a kor embere számára talán a leglátványosabban
és a legtöbbek számára megélhetôen
reprezentálta az életvilág és szûkebben
a kulturális szféra ekkor zajló nagy átalakulási
folyamatából, az egységesnek tételezett nemzeti
kultúra felbomlásából, a tömegkultúra
megjelenésébôl és általában a
professzionalizáció kibontakozásából
eredô változásokat, beleértve a várt
és remélt, de ugyanakkor az elôre nem látott
és sokszor elfogadhatatlannak tûnô következményeket
is.
A sajtó ezen formaváltása összekapcsolódott
a politikai rendszerben zajló átalakulási folyamatokkal,
a klubpártok bomlásával, a modern tömegmozgalmak
megjelenésével, a politikai nyilvánosság funkcióváltásával
is.
A politikai ideológiák számára ezért
olyan konfliktusterületet jelentett, amelyben koncentrálódtak,
értelmezhetôvé, artikulálhatóvá
váltak a nagy átalakulás különbözô
dimenzióiban zajló jelenségek. A konkrét vélemények
alakulását alapvetôen a polgári fejlôdéshez,
a gazdasági, politikai modernizációhoz, a formálódó
tömegtársadalomhoz való viszony határozta meg,
amely - a közjogi kérdések mellett - egyre markánsabbá
váló törésvonalként funkcionált
a politikai ideológiai irányzatok között.
Ez a dolgozat a magyar politikai gondolkodás sajtóra
vonatkozó nézeteinek alakulását rekonstruálja,
lényegében két nagy tematikai csomópont, a
sajtó forma- és társadalmifunkció-váltása
mentén. A kortársak által érzékelt két
probléma közül az elsô kérdéscsoport
az üzleti alapokra helyezôdô sajtóban a profitelv
megjelenése nyomán kibontakozó változások
körére adott reakciókat foglalja magában. A második
a politikai nyilvánosság szerkezetváltásával,
a tömegpolitika megjelenése nyomán a politikai tér
átalakulásával, a politikai eszközhasználatban
bekövetkezô módosulásokkal, a sajtó politikai
szerepének felértékelôdésével
kapcsolatos vélekedések bemutatására vállalkozik.
Természetesen a két folyamat számos ponton kapcsolódott
egymáshoz, mint ahogyan korabeli szemlélôi is összefüggéseket
láttak például a tôkés érdek és
a tömeglapok megjelenése, vagy a politikai hatékonyság,
a tömegbefolyásolás és a modern tôkés
alapokon szervezôdô véleményformáló
lap szükségessége között. A tágan értelmezett
századforduló[5]
politikai publicisztikájából válogatva elsôsorban
arra kerestük tehát a választ, hogy a források
szerzôi miben látták a változások lényegét,
miként értékelték azokat és milyen megoldási
javaslatokat tettek a bírált jelenségek megszüntetésére.
Problémaérzékelés a kultúrában
A kapitalista lapkiadás és a tömegsajtó negatív
társadalmi hatásainak bírálata - az ,,antizsurnalizmus"
- a korszakban általános jelenség volt. Tematikailag
kapcsolódott a modernizációs folyamat kritikájához,
amely a századfordulóra egyre inkább kultúrkritikai
jelleget öltött. A felerôsödô ideologikus konfliktusokban
a kulturális szféra jelenségeinek tematizálása
kézenfekvô megoldásként kínálkozott.
Az olyan, objektív módon nem mérhetô kulturális
tartalmak, mint az értékrend, a mentalitás, a nemzeti
jelleg a gazdasági tényeknél és statisztikáknál
eleve sokkal alkalmasabbnak bizonyultak az érdekellentétek
szimbolikus artikulálására. A modernizmuskritika módosulásához
az aktualitást a gazdasági változások adták.
A kulturális szférába behatoló tôkés
érdek alaposan átformálta annak arculatát.
A kibontakozó professzionalizáció az egységes
értelmiségi struktúrát speciális tudásformákra
kezdte bontani, amelyet ráadásul a modern ideológiák
jelentkezésével tovább tördelt a világnézeti
megosztottság is. Mindehhez járult a magyar értelmiség
származásbeli megosztottsága. Az értelmiségen
belül egyféle ,,vegyes együttélés"[6]
alakult ki a nemesi múltból polgárosodó keresztény
középosztály és a zsidó származású
polgári szellemi foglalkozásúak között.
A gazdasági konkurenciahelyzet ezért itt (különösen)
az etnikai törésvonal által terhelten volt érzékelhetô.
Az értelmiség legklasszikusabb rétegei, a tanítók,
tanárok, lelkészek az ideológiák szövegszintjén
úgy jelentek meg, mint akik a ,,nemzeti kultúra törzsökös
folyamatosságát" képviselik. A kulturális-politikai
értékközvetítés szempontjából
olyan társadalmi kulcspozíciókat foglaltak el, amelynek
politikai relevanciái kétségkívül növekedtek
a korszakban.[7]
Épp e tradicionális pozíció számára
jelentette a legkomolyabb kihívást a modern tömegkommunikáció
fejlôdése, amely tôkés alapokon nyugodott, ízig-vérig
a modernitás szülötte volt, és amelyen belül
a magyar értelmiség zsidó származású
rétegei domináltak.
A fenti vázlatos áttekintés is jelzi, hogy a kultúrkritika
motivációi nagyon eltérô dimenziókhoz
tartozó problémák érzékelésébôl
eredtek. A gyökeres átalakulást kísérô
feszültségekkel a társadalom naponta szembesült,
azoktól a politika sem függetleníthette magát.
Mivel egyszerûen nem térhetett ki az elôl, hogy válaszoljon
az új jelenségekre, a politikai gondolkodásra várt
a feladat, hogy a naponta megélt konfliktusokat és feszültségeket
a politikai szándék és az ideológiai alapállás
által kialakított értelmezési keretekbe rendezze
és kísérletet tegyen a politikai cselekvéseket
igazoló társadalmi tablók kialakítására.
Különösen helytállónak tûnnek a fenti
állítások a sajtóra nézve, ha az eddig
említettek mellett még azt is tekintetbe vesszük, hogy
egyrészt ekkor bontakozott ki az a folyamat, amelynek eredményeként
megszûnt az irodalmi nyilvánosság monopolhelyzete,
sôt a kultúrán elmélkedô közönséget
háttérbe szorította a kultúrát fogyasztó
közönség,[8]
továbbá ekkor vált nyilvánvalóvá
a sajtó más társadalmi alrendszerek vonatkozásában
játszott közvetítô, befolyásoló
szerepe is.
A korszak publicisztikája ezen összetett átalakulási
folyamat számos elemét érzékelte. A modern
sajtó megjelenésébôl fakadó veszélyeket
a protestantizmus szemszögébôl vizsgáló
Sebestyén Jenô mintegy tényként állapította
meg: ,,A sajtó a modern emberiség lelke. A sajtó a
modern kultúra esze, szelleme, szellemi lélegzetvétele,
szóval élete. Mindazoknak a szellemi termékeknek,
amelyeket a mai mûvelôdés termel, a sajtó a kikötôje,
ki- és átrakodóhelye, szállítója,
elhelyezôje, értékesítôje. A sajtó
elégíti ki az emberiség szellemi életének
napi szükségleteit. Éppen ezért jelentôségében,
az emberiséget irányító nagyhatalmi pozíciójában
ma már nem versenyez vele semmi sem. Nem a római katholikus
egyház a maga zseniális szervezetével, s hajdan társadalmakat
irányító gyóntatószékeivel, nem
a protestantizmus sokféle formája a maga lángoló
prédikációival. (...) Mert a sajtó lett a mai
emberiség idegrendszere és gondolkodásmódjának
legfôbb, szinte egyedüli irányítója. Mert
ma már az egész mûvelt világ éppen a
sajtó ereje által együtt él és együtt
gondolkodik."[9]
A közönség igényeihez és ízléséhez
alkalmazkodó modern tömegsajtó megjelenését
a kortársak egy része intellektuális és morális
színvonalcsökkenésként élte meg. ,,Bámulatos
az a tudatlanság, az a nagyképûsködés,
az a felületesség, az a minden képzeletet meghaladó
lelkiismeretlenség, mellyel a nagyfejû reporterek és
ujságcsinálók nyomdafesték alá bocsájtják
férczelményeiket, tudósításaikat s rosszakaratúlag
félrevezetnek, elbolondítanak vele egy egész országot.
Hajmeresztô dolgokat olvas majdnem minden nap az ember a lapokban,
a mely dolgok igen siralmas állapotát tüntetik fel a
zsurnaliszták geografiai, ethnografiai, históriai tudásuknak"[10]
- panaszkodott ingerülten, sokak véleményét megfogalmazva
Petrassevich Géza.
Többekben váltott ki ellenszenvet a fôvárosi
lét jellegzetesen új figurája, az eszmei meggyôzôdése
alapján dolgozó irodalmár-hírlapírót
kiszorító ,,reporter". A Magyar Figyelôben publikáló
Kenedi Géza nézetei például a klasszikus értelmiségi
szerepfelfogástól idegen riporteri mentalitás morális
elutasításán alapultak. A jelenség kialakulásának
okait abban látta, hogy a ,,kommercionalizált sajtó"
életében a kapitalizmus az irányadó és
nem az irodalom, a sajtó szabadságát a tôke
és nem a szellem élvezi. Következésképpen
a hírlapírók ,,értelmiségi prostituáltakká"
váltak, akik nem igazodhatnak többé erkölcsi meggyôzôdésükhöz.
Mivel jövedelmük az újság üzleti sikereihez
van kötve, észrevétlenül ,,kapitalizálódik
az ô lelkiismeretük" is.[11]
Voltak azonban olyanok is, akik e változásokat az üzleti
szellem és a tömegsajtó közvetítô-popularizáló
szerepének megmásíthatatlan, logikus - és ugyanakkor
pozitív - eredményeként könyvelték el.
Bíró Lajos a ,,sajtó lélektanáról"
írt munkájában a szerkesztôségek napi
gyakorlatának ismeretén alapuló képet ad az
átalakulásról: ,,Ami kevés romantika még
a szerkesztôségekben van, azt többnyire az írók
viszik oda... Maga az újságíró pontos, rendszeretô
ember. És amilyen mértékben szorul ki az irodalom
az újságból..., abban a mértékben száll
el az újság-mûhelyekbôl a régi romantika
minden maradványa... Mindegyik lapnak megvan a maga iskolája:
az egyik csendes nagyképûségû liberalizmust,
a másik áhítatos nemzeti izzást akar minden
vezércikkében. És megkapja. Egyre inkább a
lap beszél, egyre kevésbé az ember. A nagy publicista
költôk kiszorulnak a lapból. Igaz: sokszor felszínes
az újság. De a redakcióban végre nem ülnek
orvosprofesszorok és földmértan tanárok... [Az
újságírónak] ...alapos tudásra nincs
szüksége, de szüksége van arra a képességre,
hogy akármilyen tudásmezôn gyorsan tájékozódjék.
Részletismeretre nincs szüksége, de ismernie kell minden
eseménynek, minden embernek a vonatkozásait: politikai események
elôzményeit és haldokló zenevirtuózok
múltját egyformán. Nem kell, hogy
nagyon ismerje Albániát, de tudnia kell, hogy tíz éves csendes küzdelem folyik érte, és készen kell lennie, hogy egy nap alatt öt könyv segítségével albán szakértôvé válik."[12]
Az érzékelés politikuma
A dualizmus korának második felére a sajtó
szerepváltásának politikai konzekvenciái nemcsak
tudatosultak, hanem bizonyos politikai áramlatok ezen túlmenôen
odáig is eljutottak, hogy egyenesen stratégiai kérdésként
kezeljék a sajtó ügyét. ,,Már régóta
röpköd a szállóige, amely a sajtót besorozta
a nagyhatalmak közé, de egy kissé félénken
utolsónak sorozta be. (...) Ma a sajtó nem a nagyhatalmak
egyike, nem utolsó a nagyhatalmak között, hanem: a legnagyobb
hatalom a világon. Hatalmasabb, mint a dinasztiák, a kormányok,
a törvényhozó testületek; hatalmasabb mint a templomi
szószék, mint a tudomány és a mûvészet;
hatalmasabb, mint a múlt és a jelen legnagyobb szellemei;
hatalmasabb a tôkénél; még a nagy tömegeknél
is hatalmasabb"- írta 1906-ban Ambrus Zoltán.[13]
E felismerést a napi politikai praxis olyan csattanós példái
erôsítették meg, mint például a tiszaeszlári
pert követô magyarországi zavargások, vagy az
európai politikában és Magyarországon is nagy
visszhangot kiváltó Dreyfus-ügy, az elsô olyan
történelmi esemény, amelyet elejétôl végig
dokumentált a modern sajtó.[14]
A politikai tér kibôvülését jelzô
folyamatok hatással voltak a politikai eszközhasználatra,
és nem hagyták érintetlenül a sajtó politikában
betöltött szerepét sem. A kiegyezés politikai elitjének
az volt az általános véleménye, hogy a lapok
feladata csak a politikai információk továbbadása,
a közvélemény igazi fórumának a parlamentnek
kell lennie. A fenti alapállástól a századfordulón
több irányban figyelhetô meg az elmozdulás. A
korszak eszmékben és pártokban csalódott légkörét
követve a sajtóbeli irányzatok egyik fele - a kor szóhasználata
szerint az ,,üzletújságok" - a politikai csoportok eszmeiségének
direkt felvállalása helyett inkább a hírekre
helyezte a hangsúlyt. A lapok másik csoportja viszont ,,véleményújsággá"
válva arra vállalkozott, hogy egy-egy politikai csoport szellemi
reprezentánsaként kísérletet tegyen a tömegpárti
stratégiához nélkülözhetetlen szociokulturális
bázis megteremtésére.[15]
A változások módosulással jártak
a politika és a sajtó viszonyában is. A kortársak
által is érzékelhetôen a nyilvánosság
súlypontja a parlamentrôl fokozatosan a lapokra helyezôdött
át. Az információk sokszor elôbb jelentek meg
az újságokban, mint a képviselôházban,
a politikai erôknek reflektálniuk kellett a sajtó által
felvetett témákra. A politikusoknak szembe kellett nézniük
azzal a ténnyel, hogy a lapok által teremtett közvélemény
politikaformáló erôvé vált, az újságok
immár nemcsak informálnak, hanem ,,kézen fogva is
vezetik" olvasóikat: ,,A hírlapok felmentik olvasóikat
az okoskodástól, ôk gondolkodnak helyettük...
Az újságolvasók legnagyobb részérôl
elmondhatjuk, hogy a maguk szívével éreznek, de a
más fejével gondolkodnak és a más nyelvével
beszélnek. (...) A tömeg a sajtó befolyása alatt
áll, mindenki önállónak állítja
véleményét, pedig mindenki a hírlapja után
fecseg, mint a papagáj. Legtöbb esetben nem nehéz a
társalgás témájából kiérezni,
hogy az illetô mely lapokat olvas" - állapította meg
Lukassal egyetértve Tomor Ferenc is.[16]
Szabó László a modern újságírást
elemzô 1913-as tanulmányában a politikai viszonyok
gyökeres átalakulására, a tömegpolitika
és az üzleti alapon szervezôdô tömegsajtó
elkerülhetetlen térnyerésére hívta fel
a figyelmet.
A szerzô a közvélemény politikai pozíciójának
felértékelôdését és befolyásolását
mint politikai eszközt már tényként kezelte.
Kossuth és Kemény korában az ország közvéleménye
számára elég volt az a pár ezer példány,
amelyben a
Pesti Hírlap és a Pesti Napló megjelent,
írta. A lapok nem a szerkesztés stílusával,
hanem politikai programokkal versenyeztek egymással. A századfordulóra
a politika iránt érdeklôdôk köre kibôvült,
a korábbiakhoz képest nagyon megnövekedett a nép
szerepe a közügyek intézésében. Ehhez (logikusan)
nagy példányszámú lapokra volt szükség,
ami tôkét, technikai és kereskedelmi hozzáértést,
a kisipar keretei közül való kilépést feltételezett.
,,A régi stílû és a modern újságírás
között a különbség abban van, hogy régente
társadalmi erkölcsi célokat tûztek ki és
azok elérésére a propaganda egyéb fajai mellett
eszközül kiadtak egy hírlapot is, ma pedig újságot
alapítanak, hogy a lehetô legjobb hírlapot adva az
olvasónak, közönséget gyûjtsenek, melyre
politikai - társadalmi - erkölcsi stb. szempontból is
hatást
gyakorolhassanak azon befolyás és azon tekintély révén,
melyre a hírlap, mint kitûnô és megbízható
informátor, mint hírforrás tesz szert... és
gyakorol befolyást az ország közvéleményére."[17]
[Kiemelés az eredeti szövegben.] Szabó szerint az országgyûlés
jelentôsége viszont egy emberöltô alatt leértékelôdött.
Az eltelt idô ugyanis megmutatta, hogy a parlament ellenôrzô
funkciója a gyakorlatban mily kevéssé érvényesülhet
az ellenzéki kisebbség tehetetlensége miatt. ,,A közvád
szerepét csak a sajtó viselheti, az a sajtó..., mely
az ítélet megalkotását az államban lévô
legnagyobb erôre, a gondolkodó és tisztességes
emberek erkölcsi meggyôzôdésére bízza.
Ez az, amit más szóval közvéleménynek
is lehet nevezni."[18]
A probléma tudatosulását mutatja, hogy a századfordulóra
a katolikus nagygyûléseknek is állandó témájává
vált a tömegsajtó megjelenésével keletkezett
kihívásra adható válaszok keresése.
A kor embere számára nyilvánvaló volt, hogy
az egyház tömegbefolyásoló pozíciója
a változások következtében módosult. A
közvéleményt régen az egyházak formálták.
Ma a közvélemény ,,különbözô felekezetû
papjai a publicisták", ôk bírják rá az
embereket, hogy a köz érdekében cselekedjenek - reflektált
az átalakulásra az imént idézett Szabó
László is.[19]
Ez a katolikusok számára elônytelen végkifejlet
ráadásul akkor következett be, amikor az egyház
köré szervezôdô politikai tábor maga is
eljutott a társadalom megszervezésének gondolatához,
és egy modern tömegmozgalom létrehozásának
lehetôségeit kereste. ,,Legelsô teendôje tehát
a magyar katholicizmusnak, hogy megtalálja az alapot és alakot,
mellyel egy szilárd tömeggé egyesít minden magyart"[20]
- javasolta Somogyi István a katolicizmus megszervezése körül
kibontakozó 1913-as vitában, majd számba véve
a lehetséges eszközöket, a sajtó területén
kialakult helyzetre utalva arra a következtetésre jutott, hogy
,,maga az élet" és a ,,híres férfiak kötetekre
rúgó panaszai" mutatnak rá a hiányokra és
a teendôkre.[21]
Burján Károly a sajtó megreformálása
helyett a keresztény kultúrmunka intenzitásának
fokozását javasolta. Ô ugyanis a modern sajtót
nem tartotta alkalmasnak a tömegnevelés céljaira. ,,A
rombolás mindig könnyebb az építésnél.
A keresztény alkotótevékenységnek két
évezred kellett, hogy emberhez méltó, civilizált
állapotokat teremtsen, a korrupt sajtónak egy jó fél
évszázad elegendô volt, hogy a tömegek tekintélyes
részét állati nívóra süllyessze.
A keresztény egyház tömegnevelô munkáját
hívô mártírok halálmegvetése,
papi, világi hitvallók önfeláldozó energiája
kísérte, a sajtó tömegnevelésének
eredménye néhány meggazdagodott bankár, nagy
osztalékot juttató vállalat. A keresztény egyház
virágzó államokat épített föl,
a sajtó hatalmas nemzeteket visz a züllés, a feltartóztathatatlan
pusztulás útjára" - vélekedett.[22]
A közvélemény befolyásolásáért
folytatott küzdelem kialakulása azonban egy szélesebb
világnézeti kontextusban is érzékelhetô
volt. A vallási alapon szervezôdô politikai csoportosulások
közötti törésvonalra a szekularizált, modern
világnézetet terjesztô újságírás
megjelenése és tömeghatásának kibontakozása
ugyancsak hatással volt. A katolikusokat és protestánsokat
az egyházakat támogató közvélemény
megteremtésének kérdésében egymáshoz
közelítette az a tény, hogy az új típusú
lapokban háttérbe szorult az eszmehirdetés, sôt
mi több, a vallásos világnézet kérdéseit
is hírértéken kezelték. A szekularizált
versus vallásos világnézet kérdésfeltevése
a lelkekért folytatott küzdelemben közös ellenségeket
teremtett a rivális felekezetek számára. A politikai
törésvonalak eme átrendezôdésére
tapintott rá Sebestyén Jenô, amikor arra hívta
fel a figyelmet, hogy a ,,modern világnézet megjelenése",
,,az újpogányság", amelynek kétségtelenül
a legnagyobb terjesztôje a sajtó, megváltoztatta a
magyar felekezetközi erôviszonyokat és magát a
felekezetközi helyzetet is. A keresztyénség két
ága közötti szakadékot a ,,százados jogtalanságok"
ugyan mélyre ásták, de a XIX. század szellemi
és tudományos életének alakulása következtében
a szembenálló felek figyelmét már inkább
egy új, félelmetes közös ellenség köti
le, amely eszméit nálunk a szabadgondolkodás jelszava
alatt propagálja. Világjelenség, hogy az ôsi
ellenségek között fegyverszünet állott be,
hogy a mindkettôjüket elsöpörni akaró erôvel
szemben védekezhessenek. ,,Ebben az új szellemi háborúban,
amelyben a szellemi élet legmodernebb, a tudományok legfélelmetesebb
fegyvereivel támadnak egymásra az ellenfelek, a leghatalmasabb
szerep kétségtelenül a sajtónak jutott", annak
a sajtónak, amely ,,legtöbbször nem az igazi örök
emberi ideálok szolgálatába szegôdik, hanem
egyes emberek rideg üzleti érdekeit képviseli..."[23]
Értelmezési keretek és diagnózisok
A kortársak számára tehát vitathatatlan
volt, hogy a sajtónak a társadalom életében
játszott szerepe megváltozott. Eltérônek bizonyult
viszont a problémaérzékelés mélysége,
ami eleve befolyásolta a kialakult helyzet magyarázatát
és a tennivalókra vonatkozó javaslatokat. A diagnózisok
különbségei a szerzôk világnézeti
alapállásából következtek, és ezzel
függött össze a modernizációs folyamathoz
való viszonyuk is. Az értékelésekben nem utolsósorban
persze szerepet játszott, hogy azok általában véve
milyen politikai célok igazolásához kapcsolódtak,
vagy a konkrét esetekben milyen javaslat elôkészítését
szolgálták. Ezek függvényében az értelmezések
széles skálája alakult ki: a sajtó ugyanúgy
lehetett a haladás legfontosabb eszköze, mint a társadalmi
bomlás fô elôidézôje. A vizsgált
források lényegi üzenetük és az alkalmazott
érvelési technika alapján három markánsan
eltérô csomópont köré szervezhetôk.
Voltak, akik - bár elismerték, hogy léteznek negatív
jelenségek - végsô soron azért mégiscsak
kedvezô fejleményként ítélték
meg a változásokat. Mint majd látni fogjuk, e csoport
támogató érvei jórészt a sajtónak
a politikában játszott tényleges vagy potenciális
szerepével álltak kapcsolatban. Ezzel szemben a második,
ugyancsak jellegzetes véleményáramlat inkább
a kultúrkritikára koncentrált. Képviselôi
az erkölcs, az illem, a magaskultúra vagy a szellem szabadsága
nevében fellépve kérték számon az átalakulás
nyomában valóban bekövetkezô veszteségeket,
és sürgették a korrekciókat. Végül
pedig meglehetôsen széles volt azok tábora, akik a
sajtót destruktív erônek tartották, és
mögötte hatalmas, rejtôzködô erôt véltek
felfedezni. A csoportok közötti határok természetesen
a konkrét politikai helyzetbôl eredô célok kívánalmai
szerint könnyen átjárhatóak voltak. Az elismerés
párosulhatott kritikával, a kulturális dimenzióban
mozgó érvelés vezethetett politikai konklúziókhoz,
vagy például az erkölcsök elfajulására
való hivatkozást - ez a tízes években egyre
gyakoribbá vált - lehetett nyomatékosítani
a sajtó mögött álló titkos hatalom leleplezésével.
,,A sajtó: pap, tanító és az üldözött jog aziluma"
Az elsô csoporthoz tartozott a polgári radikális
Bíró Lajos, akinek meggyôzôdése szerint
a modern sajtó a haladás egyik legfontosabb eszköze.[24]
Kimondatlanul is vitázva azokkal, akik az erkölcsi értékek
hiányát, a hitetlenséget, a korrumpáltságot
kérték számon a hírlapíráson,
azon a véleményen volt, hogy a sajtó esetleges hibái
nem önmagából erednek, hanem annak a társadalomnak
a bûnei, amelynek maga is terméke: ,,A sajtó nem lehet
jobb, mint az a társadalom, amelyben él, hogy a sajtó
nem emelkedhetik a környezetének, a talajának, a levegôjének
a morálja fölé, a gazdasági erôk eloszlásának,
a közvélemény érettségének, kulturális
fejlôdöttségének, politikai iskolázottságának
a hû tükre. ...minden közönségnek és
minden közéletnek olyan sajtója van, mint amilyet megérdemel."[25]
Szabó Ervin a Társadalomtudományi Társaság
sajtóról rendezett 1913-as vitaülésén
szintén a társadalmi haladás legerôsebb és
semmivel nem pótolható dinamikus elemeként ünnepelte
a modern újságírást.[26]
A rendezvényen vitaindító elôadást tartó
Gerô Ödön pedig a tömegsajtót a demokrácia
legértékesebb politikai faktorának tartotta, amely
,,az egyesek véleményhez való bátortalanságából
a tömegek véleménybátorságát alakítja
ki. A népállam ereje, érvényesülésének
lehetôsége egyes egyedül a tömegvélemény
kialakulásán múlik. Azoknak a babonás félelemnek,
annak a félelemben gyökerezô tiszteletnek a megszûnése,
amelyek a népet visszatartja attól, hogy az autokrácia
mellôl a demokráciához csatlakozzék, csakis
a tömegek véleménybátorsága révén
lehetséges... A tömegvélemény szabadságtényezô...
A tömegnek politikussá nevelése, a tömegnek, mint
politikusnak a megnyilvánítása, a tömegpolitika
érvényestése a sajtó dolga."[27]
Hasonló következtetésekre jutott Vázsonyi
Vilmos is, ám egy fontos megszorítással. Vázsonyi
- aki egyébként, mint majd látni fogjuk, végsô
soron azért a szabadság és a demokrácia kivívásának
nélkülözhetetlen eszközeként kezelte a sajtót
- alapvetô kifogását is viszonylag korán megfogalmazta.
A Demokrata Körben 1898. március 15-én, a polgári
forradalom ötvenedik évfordulóján arról
beszélt, hogy a sajtószabadság kivívása
és a cenzúra eltörlésének követelése
továbbra is a demokraták aktuális feladata.[28]
Szerinte ugyanis a sajtó ellen feltámadó külsô
reakciót megelôzte a sajtó egy részének
,,belsô reakciója és korhadása... [amely odavezetett,
hogy] arra a szent szószékre, melyrôl igazságot
hirdetnek a népnek, csak az léphet fel, akinek ahhoz megfelelô
pénze van".[29]
Befejezett ténynek tekintette a sajtó kapitalizálódását
és azt, hogy a lapok életében is meghatározó
szerepet kapott a gazdasági érdek. Ennek ellenére
képtelen volt elfogadni, hogy ,,akinek nincs pénze, annak
nincs sajtószabadsága sem".[30]
1912-ben a Budapesti Újságírók Egyesületének
március 15-i vacsoráján Vázsonyi ismét
annak a véleményének adott hangot, hogy a technikai
haladás önmagában e téren nem vitte elôbbre
a szabadság ügyét.[31]
Alapvetôen azonban meg volt gyôzôdve arról, hogy
a sajtóra vár a szabadság iránti közömbösség
és kényelemszeretet elsöprésének feladata,
a ,,régi demokratikus érzés" lelkekben való
felélesztése, a közvélemény felrázása.
Mert a sajtó a legnagyobb agitátor. ,,A pap erkölcsi,
vallási erejével bír... A sajtó a tanító,
a sajtó az iskola..., amely hirdeti a szabadság és
a demokrácia tanait..., a sajtó az igazi jogvédelem,
mert a sajtóban megszervezett közvélemény megoltalmazza
az oltárához menekülôket."[32]
A destruktív sajtó
A századfordulón születô vélemények
második csoportja már lényegesen több kritikai
elemet mutatott fel. Az idetartozó szerzôk vizsgálódásaik
középpontjába inkább a kulturális szférát
emelték, miközben természetesen nem tagadták
annak politikai relevanciáit sem. Elsôsorban intellektuális
és erkölcsi értékeket kértek számon
a modern újságíráson. Az eluralkodó
üzleti szellem káros következményeit szinte kivétel
nélkül tematizálták, és a tömegsajtót
valamiféle magasabb rendû érték - például
a nép nevelése, a szellem szabadsága - nevében,
ugyanakkor nagyon különbözô politikai célok
függvényében bírálták. A közös
kiindulási pont a destruktív hatások kimutatása
volt, ezen túl azonban már meglehetôsen divergáló
vélekedések születtek. A kritikusok egy része
elismerte a változások némely pozitívumát,
és bizonyos korrekciók után hajlamosnak mutatkozott
a tömegsajtó elfogadására, de népes volt
azok tábora is, akik a teljes elutasítás álláspontjára
helyezkedtek, mert úgy vélték, a folyamat eredménye
kizárólag a társadalom felbomlása lehet.
Több szempontból is az elsô és a második
csoport közötti átmenet példája a munkapárti
publicista, Réz Mihály álláspontja, aki a tömegkommunikáció
kialakulását a nemzetiségi problematikára válaszként
meghirdetett ,,kulturális védkötelezettség" összefüggéseiben
vizsgálta, és tulajdonított neki nemzetpolitikai jelentôséget.
Ebben az értelmezési keretben a sajtó
- hibáinak kiküszöbölése után -
akár nemzeti közkincs is lehet, amelynek történelmileg
kialakult tekintélyét egyébként is mindenkinek
kötelessége megôrizni. Réz nem fogadta el, hogy
a lapok ,,az eszmék fejlôdésének vezetése
helyett" szolgaian követik a parlamenti események menetét,
kifogásolta az objektivitás és az igazságosság
hiányát, és hogy üzletté válásuk
a sajtó munkásait gátolja szellemi szabadságukban,
ami ellen viszont ôk nem tiltakoznak kellô eréllyel
,,a szellemi erô megvonása" útján. ,,Ne mondja
senki, hogy a sajtó [e] hibái a nemzetiségi kérdéssel
semmi kapcsolatban sincsenek... A nemzetiségi politica vonatkozásai
messzeágazóak s ha nem lehet tagadni, hogy a nemzetiségek
fölé a cultura emel, és ha nem lehet tagadni, hogy a
sajtó - viszonyaink között - a magyar cultura mûvelésének
legintensivebb és legextensivebb módja, lehetetlen nem látni
az összefüggést a kettô között. Az iskolából
kikerülve a közönség nagy része a hirlapon
kívül alig olvas valamit... [Ilyen körülmények
között] kötelesség a tények igaz feltüntetése,
kötelesség az igazságos critica is. Mert mind a kettô
a közönség ôszinte felvilágosításának
eszköze. Az ország felvilágosodottsága pedig
elsôrendû nemzeti érdek"[33]
- írta egyik mûvében.
Kenedi Géza az üzleti szellemmel szemben a kizárólag
a lelkiismeretére hallgató klasszikus értelmiségi
autonómiájának megvédése érdekében
állt ki. Igaz, úgy látta, a vállalati szellem
eluralkodása a sajtóban önmagában nem ,,destruktív"
jelenség, de alapvetô negatívumnak tartotta - amit
Réz Mihály is szóvá tett -, hogy a szellemi
tartalom a lapokban az üzleti érdek alá rendelôdött.
Ez Kenedi szerint oda vezet, hogy az egykori sajtószabadság
elzüllése óhatatlanul be fog következni, mert ,,a
verseny a sajtót ellenállhatatlanul sodorja majd a destruktív
irányok felé". Az igazság és az erkölcs
háttérbe fog szorulni a szenzáció kultusza
mögött, azok a becsületes szellemi munkások pedig,
akik nem vállalják a prostitúciót, ,,egy-két
korrektnek megmaradt újság födele alá menekülnek,
amíg a többi selejtesebb lapvállalat mindig gyöngébb
és így hajthatóbb »szellemi« munkásokkal
folytatja a versenyt" - figyelmeztetett.[34]
Kenedi, az átalakulás következményeit árnyaltan
szemlélve, arra a következtetésre jutott, hogy azért
összességében ,,fölötte hibás volna
annak impressziója, aki a kapitalizmus puszta fölemlítését
is az ellenszenv vagy éppen a gyûlölet érzelmeivel
fogadná",[35]
bár elôtte is bizonyára ismeretes volt azok véleménye,
akik épp a tôkés mentalitás eluralkodásának
tulajdonították, hogy a sajtó alkalmatlanná
vált társadalmi hivatásának betöltésére,
nevezetesen a nép nevelésére. Az agrárius Magyar
Gazdák Szemléje az újságírásban
megjelenô üzleti szellemet a ,,plutokratikus erkölcsökkel"
azonosította, és a korszakban végig radikálisan
bírálta. A lap hasábjain megjelenô álláspont
a sajtó ,,elfajulását" visszafordíthatatlan
folyamatnak tartotta. A például szolgáló tanulmány
ugyan a francia sajtóviszonyokat mutatta be, azt kutatva, hogy ,,vajjon
a hatodik nagyhatalom abban az országban, mely az ember jogait legelôbb
proklamálta, mennyi becsülettel végzi nagy és
nemes föladatát"[36]
- az üzenet azonban minden kétséget kizáróan
a magyar publikumnak szólt. Szerzôje szerint ,,a plutokratikus
fölfogás" elterjedése teljesen megrontotta a napisajtót,
amelynek a feladata pedig a népnevelés lenne, ,,hogy megtanítsa
az embereket lelkesedni nagy és nemes eszmékért".
Ehelyett azonban épp az ellenkezôjét teszi. A szabadságot
a tömeg megrontására használja, ,,ápolja
a téves meggyôzôdéseket, megrongálja a
közerkölcsöket, mert a sajtó egy nagy prostituált...
Kereskedik a legszentebb, a fennkölt eszmékkel és nemes
törekvésekkel, lemond azok érvényesítésérôl
abban a mértékben, amint azoknak az érdeke kívánja,
a kik fizetik. ...a pénz urainak, a vállalkozóknak
és a tág lelkiismeretû embereknek hatalmába
esik... Attól a perctôl kezdve, a mikor meggyökeresedett
a fölfogás, hogy a nagy eszmékkel vásárt
lehet csinálni s hogy a sajtó szabadságát,
meggyôzôdését eladhatja, becsülete elveszett
s a haladás helyett a romlásnak és hanyatlásnak
tényezôjévé vált."[37]
Geôcze Sarolta, a korszak egyik meghatározó, újkonzervatív
ideológusa írásában mindezt még tovább
nyomatékosította: a lapok a kisember védelme helyett
az erkölcsi romlás legfôbb terjesztôivé
váltak. ,,A szabad sajtó, melynek születését
ötven évvel ezelôtt ujjongva üdvözölte
a nemzet, elfajult. Rettenetes az a pusztítás, amit a szabadságával
visszaélô sajtó az erkölcsökben véghezvitt...
Hogy a szociálista mételyt a köznépbe a hírlapi
bujtogatás vitte be, azt a vizsgálat kiderítette.
De a gonosztettek, a botrányok részleteinek nyilvánosságra
hozásával még a tisztességes sajtó is
tömérdek új bûnnek, s erkölcsi romlásnak
a csíráját veti el. E részben vele csak a színház
mérkôzhetik, mely egykori eszményi hivatásától
eltérve ma nem a nemzeti erények, de a nemzetközi bûnök
terjesztôje lett."[38]
A Magyar Kultúra már említett vezetô publicistája
is hasonlóképpen vélekedett. Burján Károly
eleve összeegyeztethetetlennek tartotta a sajtó tájékoztató,
tömegnevelô misszióját és a profitorientált
lapkiadást. A kialakult helyzetet azzal magyarázta, hogy
a ,,zsidó térhódítás" nyomán
létrejött gazdasági rendszer a sajtót ,,fürge
üzletemberek gründolási prédájává"
tette.
A sajtó nemzeti hivatását, a néptömegek
szellemi és erkölcsi nevelését nem tudja betölteni,
mert tôkés üzletté vált. ,,Nagyon természetes,
hogy ennek a profitéhes sajtónak sokkal több köze
van a kamatlábhoz, a kettôs könyvvitelhez, mint a kulturához,
az összemberiség szellemi és erkölcsi érdekeihez."
A lapokban a materialisztikus és érzéki irányok
emelkedtek kizárólagos érvényre, mert üzleti
szempontból mindig jobban beválik a ,,szabados fékevesztettség"
jogosultságának hirdetése, mint az önmérsékletre,
fegyelmezettségre nevelés. ,,Az a felületes, léha,
minden komolyságot nélkülözô hang, a helyesírás
ismeretén alig túlemelkedô félmûveltség...
éppenséggel nem egyeztethetô össze a nevelô
komoly munkálkodásával. Éretlen sihederek...
letört exisztenciák, akik tucatszámra hemzsegnek a szerkesztôségekben,
valóban mindenre inkább alkalmasak lehetnek, mint a nemzeti
kultúra terjesztésére s a tömegek morális
komolyságának elmélyítésére.
(...) Fiatal gyerkôcök, akiknek egy-egy természeti törvény
pontos megfogalmazásáról sincs sejtelmük, akiknek
agyában a legelemibb fizikai fogalmak a legrendezetlenebb kuszaságban
vannak, kardoskodnak és apostoloskodnak a természettudományos
világfelfogás mellett" - érvelt a modern újságírás
ellen.[39]
A katolikus tábor megosztott volt annak megítélésében,
hogy az üzleti szempontok érvényesítése
eleve kizárja-e a fennkölt elvek szolgálatát.
Az egyház pozícióvesztését - igaz, kezdetben
csak néhányan - inkább éppen azzal magyarázták,
hogy a katolikus sajtó hátramaradt az újságírás
modernizálása terén. Sürgették a korszerû
formai eszközökkel és szerkesztési elvekkel dolgozó
katolikus tömegsajtó megteremtését. Példaként
az ,,ellenséges" szellemiséget terjesztô liberális
lapokat állították: ,,E tekintetben egyet - de csak
egyet - tanulhatnánk tôlük: s ez a merészség,
az üzleti szellem... Lapjaikat, melyeket tendenciával, hamis
jelszavakkal, de mesterileg szerkesztenek, vásárolni kezdik...
Tanuljuk hát tôlük el ezt a fogást. Küzdjünk
igaz jelszavakkal, legyünk mi is tendenciózusak, de tendenciánk
ne legyen hamis, hanem legyen jelszavunk az igaz kereszténység"
- szólt a merész javaslat.[40]
Ez a gondolkodásmód csak fokozatosan nyerhetett teret. Az
újítás ugyanis elvi jelentôséggel bírt,
hisz az uralkodó fölfogás a ,,nyilvánosságot
képviselô sajtót és a magányba utaló
kereszténységet" eleve összeegyeztethetetlennek tartotta,
s úgy látta, hogy mivel az elôbbi az ,,egyéni
fönség elve" alapján mûködik, így
ellentmond a katolicizmus tekintélyelvû lényegének.
Csak kitekintésként jelezzük, hogy egy évtizeddel
késôbb a katolikus sajtómozgalom vezetôjeként
számon tartott Bangha Bélánál is megfigyelhetôk
majd a fentebb idézett elvek. 1917-es írásaiban már
ô is rendszeresen hangoztatta, hogy az egyház szellemi monopóliumát
biztosító régi eszközök hatástalanná
váltak a modern sajtó mellett: ,,Iskoláinkban temérdek
katolikust nevelünk - a sajtó tanszéke azonban gyôzelmes
vetélytársként tereli az ellentáborba a mi
iskolánk neveltjeit. Templomainkban prédikálnak papjaink
- a sajtó szószékérôl erôsebb,
állandóbb, hangosabb szóáradatok jönnek,
s ragadják magukkal a mi híveinket ezrével, tízezrével
az idegenek zsoldjába."[41]
Konklúziója minden cikkben, röpiratban, beszédben
és interjúban ugyanaz volt: a megoldás csak ,,az erôs,
imponáló, kitûnôen informált, megírt
és szerkesztett, tehát érdekes és értékes
s éppen ezért olvasott és elterjedt katolikus sajtó,
...amely nélkül kormányozni, érvényesülni,
társadalmi életet élni nem lehet, amely nélkül
a katolikus egyház a huszadik század közepén
is katakomba sírokba kénytelen temetkezni."[42]
,,Nekünk nem szabad az igazság hódító
erejében bíznunk, hanem mindenekelôtt zsurnalisztikai
téren kell felvennünk a versenyt az ellenséges lapokkal:
mulattatnunk, informálnunk, tájékoztatnunk kell...
Mert ne értsük félre a helyzetet, nemcsak az a kérdés,
hogy mi az igazság, hanem hogy el tudom-e ezt az igazságot
százezrekkel fogadtatni. Ha azt akarom, hogy a modern újságolvasó
közönséget megközelíthessem..., akkor hiába,
kezdenem kell a Fényes Lászlós riportokon, szenzációs
táviratokon, elsôrangú szerkesztôi, újságírói
és terjesztôi technikán. Az elvekkel, prédikálással,
párttoborzással pedig várnom kell, amíg pusztán
zsurnalisztikai eszközökkel hatalmas olvasótábort
gyûjtöttem magam köré..." - érvelt a Túri
Bélával a katolikus sajtó jellegérôl
folytatott vitában.[43]
Az ellenség szellemi diktatúrájának eszköze
A századfordulón születô értelmezések
között is tipikusnak és meglehetôsen elterjedtnek
számítottak azok a vélekedések, amelyek a sajtó
tömegbefolyásoló szerepéhez egy-egy politikailag
releváns, ámde rejtôzködô csoportot rendeltek,
amelynek titkos hatalmi fegyvere a tömegkommunikáció.
Ezek a leleplezô típusú értelmezések
- miközben képviselôi a titkos csoport státusában
különbözô társadalmi erôket véltek
felfedezni (a liberális kormányt, a szabadkômûveseket,
a radikálisokat, a nagytôkét, a zsidóságot)
- három ponton nagyon hasonlóak voltak. Ellentétben
az elôzô gondolkodási stílussal, a sajtó
destruktív hatását nem spontán társadalmi
folyamatok akaratlan következményeként fogták
fel, hanem az ellenség tudatos és átgondolt stratégiájának
tulajdonították. Ezen túl meggyôzôdéssel
hirdették, hogy a sajtó az élet minden dimenziójában
biztosítja e titkos erô diktatúráját,
másrészt pedig ez az uralom tulajdonképpen illegitim,
fenntartása pedig kizárólag az újságok
tömegmanipulációjának következménye.
A ,,népámító liberálizmust" leleplezni
kívánó, 1884-ben antiszemita programmal képviselônek
választott Zimándy Ignác plébános szerint
például a szabadelvûség nem egyszerûen
korlátozza a polgárság szabadságát,
hanem egyenesen despotikus kényszert alkalmaz. A sajtóban
biztosított
- szerinte a kelleténél nagyobb - szabadság is
ezt a célt szolgálja, hiszen a sajtó (amelyet
a kormány megvásárolt) a szellemi terror eszköze.
A liberalizmus felismerte, hogy a sajtó milyen fontos eszköze
a közvélemény ,,csinálásának vagy
elferdítésének, s segítségével
ápolja azt a birkatürelmet..., mely a liberalizmus zsarnokságát
biztosítja". A sajtótól fél az ellenzék,
amellyel szinte már azt is elhitette, hogy ,,a nem liberálisok
uralkodásra képtelenek, ôk csak sötétencek,
reakcionáriusok, ultramontánok, ostoba klerikálisok,
pápai zsoldosok, papucsnyalók". Zimándy szerint a
liberalizmusnak Magyarországon jóval kisebb a tábora,
mint az elsô látásra tûnik, mert a politikusok
egy része csak a ,,sajtó tigrisfogaitól" való
félelmében vallja liberálisnak magát.[44]
A politikai ideológiai paletta bal szélén is hasonló
logikájú helyzetértékelések láttak
napvilágot, bár a ,,rejtôzködô hatalom"
ebben az esetben a személytelen tôke volt. A szocialista mozgalom
ugyan hajlamosabbnak mutatkozott a sajtópolitikában játszott
szerepének méltatására, de azért sokan
könyvelték el úgy a jelenséget, hogy végsô
soron azért mégiscsak a nagytôke eszköze. Miként
Varga Jenô állította, a sajtó közgazdasági
híreivel a közvéleményt saját érdekeinek
megfelelôen tájékoztatja, és gondosan ôrködik
afölött, hogy érdekei ellen szóló hír
ne láthasson napvilágot.[45]
Míg a baloldal a ,,hatodik nagyhatalom" mögött mindenekelôtt
a tôkét látta, a radikális jobboldali helyzetelemzôk
inkább hajlottak a probléma etnikai dimenzióban történô
megfogalmazására. E szempontból Zimándy korábban
idézett, a liberalizmust ,,leleplezô" gondolatmeneténél
tipikusabbnak tekinthetjük Bangha Béla felfogását,
aki egy 1913-as írásában például a személytelen
tôke pozíciójába a ,,homályban rejtôzködô
sajtódiktátorokat" helyettesítette be, akiknek a tömegsajtón
keresztül gyakorolt hatalmát a következôképp
érzékeltette: a sajtó a modern élet legfôbb
irányítója, szellemi nagyhatalom, mindenütt jelen
van, és ezáltal ,,százezrekbe beledisputálja
a maga felfogásait..., világnézeteket és meggyôzôdéseket,
vallást, morált ingat meg, gyanút kelt, vagy bizalmat
ébreszt, szeretetet fakaszt, vagy gyûlöletet szít,
ahogy neki tetszik. Szóval a maga kénye-kedve, a maga taktusa
szerint táncoltatja a világot s intézi kényúri
hatalommal egész népek szellemi életét... és
ezáltal százezrek lelkébe hatol be a homályban
rejtôzô sajtódiktátorok keze.[46]
Összegyûjtött munkáinak XXVI. kötete, amely
a
Harc a zsidó sajtó ellen címet viseli, nem hagy
kétséget afelôl, hogy a páter kiket azonosított
a sajtó uraiként.
A polgári fejlôdés értelmezése kapcsán
közismert, hogy a korszak magyar politikai gondolkodásának
számos irányzata tekintette szempontnak a zsidóság
szerepvállalását. A liberalizmus ,,zsidó liberalizmusként",
a kapitalizmus ,,zsidó kapitalizmusként" való aposztrofálása
és az erre vonatkozó antiszemita értelmezési
mintakészlet nyomot hagyott az átalakuló kultúrát
és kapitalizálódó sajtót kísérô
publicisztikai és politikai irodalomban is. Az értelmezések
közösek voltak abban, hogy a kultúra területére
behatoló újságírást - a modernizáció
elôrehaladása mellett vagy helyett - a zsidóság
valamiféle szellemi térfoglalásának tekintették.
Az antiszemita mozgalmat kísérô negatív sajtóreakciókat
például már 1880-ban azzal magyarázták,
hogy a ,,zsidó pénzen" mûködô lapok a ,,nemzeti
érzelem arculcsapásával" olyan véleményt
formáltak, amelyet a ,,kenyéradó ôzsidóságának
politikai reputatiója" megkívánt.[47]
A zsidóhatalom-sajtóhatalom markánsabb összekapcsolását
tükrözte egy 1886-ban napvilágot látott röpirat,
amelynek szerzôje a sajtó kérdésében
Jókaival vitázva arról vallott, hogy miért
is vált ô tulajdonképpen antiszemitává.[48]
A röpirat szerzôje felelôssé tette az írót,
mert szerinte az visszaélt hírével és tekintélyével,
amikor ,,a gyermeteg kormánypropagandát" magáévá
téve nem vette észre, hogy a hírlapirodalom mekkora
átalakuláson ment át, ,,hogyan lett a Hon hontalanná,
a Nemzet nemzetietlenné".[49]
Teljesen nyilvánvaló - vélekedett -, hogy ,,két
hatalom uralkodik a világon. Ez a két hatalom zsidóhatalom:
a pénz és a sajtó, s úgy hiszem, a pénz
nagyhatalmiságát is a sajtó lármája
fújta fel annyira."[50]
A nemzeti veszélyérzet egyetemessé transzformálásához
már csak egy lépcsôfok hiányzott. Mint ezt a
következô, Verhovay Gyulától származó
idézetbôl láthatjuk, a lokális nemzeti probléma
univerzális jelentôséget nyerhetett a világsajtó
közvélemény-alakító hatásának
bevonásával: ,,Az igazság keresése, az elvek
szolgálata, az irányok, célok kitûzése
immár nem képezi a sajtó feladatát. Üzletnek
tekintik, semmi másnak... Se igazságot, se eszmét,
se erkölcsöt, se nemességet ne keressünk többé
hasábjain. Egyetlenegy szellem hatja át, a világhódító
zsidó szellem. A legkisebb ütést, melyet a zsidóság
valamely tagja kapott, megérzi az egész test és visszaadja
az egész világsajtó."[51]
A jobboldali radikalizmus egyik elsô képviselôje, Petrassevich
Géza pedig a sajtót már mint a nemzeti létet
alapjaiban veszélyeztetô, totális erôt fogta
fel, amikor a legfôbb veszélyt abban látta, hogy a
zsidó újságírók ,,észrevétlenül
a sorok közé lehelik szellemüket", ezért aztán
a keresztény társadalom ,,maga sem tudja majd, hogy mikor
lesz zsidóvá szívében és lelkében."[52]
Javaslatok a terápiára
Láthattuk, hogy a bírálatok más-más
területre fókuszáltak aszerint, hogy a politikai irányzatok
miben látták a sajtó legfontosabb társadalmi
funkcióját, mint ahogyan a modernizációs folyamathoz
való viszony függvényében ugyancsak eltérôen
alakult a hírlapírás tôkés átalakulásának
megítélése és a formálódó
tömegkommunikáció következményeinek értékelése
is. Nem véletlen tehát, hogy a korszakban ,,antizsurnalizmusként"
emlegetett sajtókritika hevességére vonatkozóan
is megoszlottak a vélemények. Az új jelenségeket
a saját politikai pozíciója javulásaként
értelmezô baloldal a bírálatokat természetesen
sok esetben indokolatlannak tartotta, és a sajtóellenesség
magyarázatát a jelenségen kívüli, szélesebb
társadalmi kontextusban kereste. Bíró Lajos 1908-ban
a sajtó alapvetô problémáját arra vezette
vissza, hogy a lapokat fenntartó és éltetô magyar
középosztály nincs tisztában saját érdekeivel.
Meggyôzôdései és jelszavai ,,nagybirtokos meggyôzôdések
és jelszavak", miközben ,,fájdalmai polgári fájdalmak".
Nincsenek kidolgozott politikai programjai, ,,befejezett politikai meggyôzôdései",
ezért aztán Magyarországon hiányoznak a tiszta
és világos meggyôzôdéssel rendelkezô
lapok.[53]
Bíró a sajtót érô támadások
természetét 1911-ben részletesebben is elemezte. A
kor ,,antizsurnalizmusát" illetôen három forrást
jelölt meg, ám a modern sajtót mindhárom kritikával
szemben védelmébe vette. A sajtóellenesség
fô erôit a konzervatívokban látta, de komoly
szerepet tulajdonított a tömegigényeket kiszolgáló
újságírástól elforduló ,,intellectueleknek"
is. A sajtót bírálók harmadik csoportját
szerinte a ,,tökfilkók" képezték, akik egyszerûen
csak mellôzöttnek érezték magukat, így
csupán az után sóvárogtak, hogy kiírják
a nevüket a lapokban, ezért azonnal hajlandóak voltak
véleményt változtatni.[54]
Az ,,intellectuelleknek antizsurnalizmusát" a következôképpen
jellemezte: ,,Vannak finom lelkû, nagy tudású, csiszolt
ízlésû, nagy érzékenységû
emberek, a népet szeretô, finomságokat keresô
lelkek, a haladás felesküdött katonái, akik megdöbbenve
fordulnak el a sajtó lelkiismeretlenségeitôl, felszínességeitôl,
ízléstelenségeitôl, akik megriadva fordulnak
el a sajtó lármájától, harsonáitól
és rikácsolásaitól... Ez az antizsurnalizmus
nem egészen igazságos, de teljesen érthetô.
Nem igazságos, mert a sajtó bûnei olyanok, mint a gyorsvonat
bûnei, amely embereket visz, de embereket gázol el, mert a
sajtó lelkiismeretlensége, felszínessége és
ízléstelensége csak a legmûveltebbeknek és
a legízlésesebbeknek lelkiismeretlenség és
ízléstelenség... Az intellectuellek egy csapatát
elveszíti az újság... A tudóst, az esztétát
elveszíti, a népet megnyeri."[55]
A szerzô a mûvelt rétegek viszolygását
világjelenségnek értékelte. Speciálisan
magyar antizsurnalizmusnak tartotta viszont a ,,nagybirtokos arisztokráciának,
a vele szövetkezett dzsentrinek és a belôlük élô
nagybirtokos gondolkozással telített tisztviselô tábornak"
a sajtóhoz való viszonyát. ,,Ez a hadsereg gyûlöli
a kapitalizmust és mindazt, ami vele jár: a forgalom gyorsabbodását,
a verseny élesedését, a termelés átalakulását.
Gyûlöli, nem, mert kevésnek tartja, mert fejleszteni
szeretné, mert bûnei vannak, mint ahogyan a szocializmus gyûlöli,
hanem mert soknak tartja, mert vissza szeretné fejleszteni. A sajtó,
a modern sajtó a kapitalizmus édes gyermeke... A sajtót
megteremtette a kapitalizmus; a kapitalizmus-
ra visszahat, a kapitalizmust emeli, fejleszti, növeli, útját
egyengeti a sajtó. A sajtó morálja: a kapitalizmus
morálja. A sajtó erkölcsei a nagybirtok szemében
vérlázítóan laza erkölcsök; a sajtó
- még ha nem is akarja - minden nap letördös valamit abból
az erkölcsi fölépítménybôl, tekintélytiszteletbôl,
vallásosságból, amely a földbirtok érdekei
fölé rakódott. Az antizsurnalizmus tehát a hatalmának
vesztét érzô, ingadozó, a kormányzáshoz,
az uralkodáshoz görcsösen ragaszkodó nagybirtokos-osztály
és dzsentri gyûlölete az ajtón már kopogtató
polgári Magyarország ellen."[56]
Ambrus Zoltán az ,,antizsurnalisztikus tendencziák" magyarázatát
máshol kereste. Elismerte hogy a sajtó követ el visszaéléseket,
s ennyiben az ellenmozgalmak jogosnak tekinthetôk. De - állapította
meg - nincs az a hatalom, amelynek nevében kisebb-nagyobb visszaélések
ne történnének. A sajtóellenesség forrásait
a szerzô a tömegkommunikáció társadalmi
alrendszerek közötti közvetítô, popularizáló
funkciójában kereste és találta meg. Úgy
látta, hogy a hírlapírás hatalma a politikai,
a közgazdasági, a társadalmi, a tudományos és
a mûvészeti élet dimenzióiban az elmúlt
idôszakban nyilvánvalóvá vált. Szerinte
az érintettek ezt túlzó beavatkozásként
élték meg, ezért aztán még a ,,higgadtan
gondolkodók" körében is komolyan felvetôdött
a sajtószabadság korlátozásának gondolata.
Úgy vélekedett, hogy a sajtó társadalmi szerepének
megítélésekor a negatívumok mellett mérlegre
kell tenni az egyetemességnek nyújtott szolgálatokat
is. ,,Mintha bizony a sajtó bûneinek egész halmozata
nem szöknék fel a mérlegen, ha a mérleg másik
oldalára a sajtó súlyos nagy érdemeit helyezzük;
mintha mindaz a kár, a melyet a sajtó okoz, nem volna elenyészô
csekélység ahhoz az óriási haszonhoz képest,
amelyet a gondolat szabadsága és a mi ezzel már szinte
egy - a sajtó teljes és tökéletes szabadsága
hajt az egyetemességnek. Mindig lesznek hajó-szerencsétlenségek,
de kinek jut eszébe bojkottálni a tengert?!"[57]
A sajtó problémáit 1877-ben Tomor Ferenc még
a korszellem megjavításával, a ,,nép gyermekded,
naiv kedélyének" megóvásával, a ,,hírlapolvasás
igényének visszafogásával" gondolta orvosolni,
annak biztosításával tehát, hogy ne legyen
olvasója a társadalom erkölcseit megrontó tömegsajtónak.[58]
Az 1910-es években azonban a ,,tenger bojkottját" már
senki nem tartotta lehetségesnek. Aki tehát nem fogadta el
a sajtó ,,bûneivel" való együttélést,
vagy a törvényi szabályzást, vagy valamiféle
társadalmi ellenmozgalom kialakítását választhatta.
A baloldalon a jövôt illetôen általában
optimistán vélekedtek, a negatív jelenségeket
a fejlôdés kezdeti tüneteinek tartották, amit
a kapitalista verseny majd automatikusan megold. Azzal érveltek,
hogy több kár keletkezne a sajtóviszonyokba való
állami beavatkozás nyomán, mint amennyi eredményt
el lehet érni egy ilyen akcióval. Bölcs, okos, jó
cenzúra nem lehetséges, és a társadalmi folyamatokat
amúgy sem képes megakadályozni.[59]
A sajtószabadság korlátozásáig még
azok közül sem jutott el mindenki, aki nem osztotta a baloldal
optimizmusát. A sajtó, az irodalom, a mûvészetek
és a tudomány szabadsága olyan bálvánnyá
lett, ,,amelynek torkában erkölcsi eszméink legszentebb
és legnemesebbjei egymás után tûntek el" - konstatálta
Sebestyén
Jenô. Keserûen állapította meg, hogy a keresztyénség
és az ,,újpogányság" korszakos harcában
a protestánsok a fô ellenséget, a sajtó hatalmas
fegyverét kifelejtették számításaikból.
Bár pontosan érzékelte a vallás helyzetének
hátrányos változását, a cenzúra
bevezetését mégis elutasította. Helyette társadalmi
ellenmozgalomban gondolkodott, és a vallásos közvélemény
zsarolási potenciáljának kihasználását
javasolta. ,,A sajtónak a nyers joga mindig megvan ahhoz, hogy oly
szellemet terjesszen, amilyet ô helyesnek tart. A protestantizmus
sohasem állhat a gondolat elnyomása mellett, de annál
inkább készen kell állnia teljes szellemi fegyverzetben,
szellemi párbajra és harcra azokkal, akik az ô világnézetét
támadják. Ez aztán már nemcsak joga, de kötelessége
is, mert nem a hatalom, a kormány, a börtön és
nem a cenzúra öl meg egy újságot, hanem a közönség...
részvétlensége. Ha tehát mi eredményesen
akarunk küzdeni..., neveljük azt a négy millió
protestánst Magyarországon olyan újságolvasó
közönséggé, mely követeli, hogy saját
szellemét tiszteletben tartsák..., és elveit érvényesítsék
még a hírlapirodalomban."[60]
A katolikusok között is többen voltak, akik a kialakult
helyzetben nem látták célszerûnek az állami
beavatkozást. Abból kiindulva, hogy a lapokat végsô
soron a vásárlóközönség tartja el,
a magyar és vallásos társadalom ellenmozgalmára,
illetve a katolikus lapok modernizálására helyezték
a hangsúlyt. Nagy szerepet szántak az elôfizetôi
tábort toborzó Katolikus Sajtóhölgybizottságnak,
a katolikus sajtóegyesületeknek, a községek tanítóinak
és ,,derék lelkipásztorainak", akiknek meg kell majd
gyôzniük a katolikus világiakat arról, hogy ,,a
leghatalmasabb fegyver ma a sajtó s hogy csak életrevaló,
versenyezni tudó sajtóra támaszkodva remélhetik
ügyeik jobbrafordultát".[61]
A sajtó ugyanis lehet a jó és a rossz hatalma is,
állította Bangha.[62]
Ennek megfelelôen a Nyugat vetélytársaként indított
MagyarKultúra egyik elsô számába írott
tanulmányában bizonyos megszorításokkal ugyan,
de fontosnak ítélte a sajtószabadságot. Azzal
érvelt, hogy a politikai nyilvánosság és a
szólásszabadság elve a katolikus sajtónak is
létérdeke, mert csak ennek alapján tarthatja fenn
magát egy keresztényellenes kormányzattal szemben.
E szabadság azonban nem lehet korlátok nélküli,
nem szabad megengedni, hogy a zsidó sajtó megvalósítsa
,,a tudatos népvadítás, izgatás és bûnterjesztés
rendszerét". A sajtószabadság korlátozásával
védendô körbe szerinte a vallás érdekeinek,
a közerkölcsöknek és a nemzeti eszmének kell
tartoznia.[63]
Szemnecz Emil a kormány által beharangozott sajtóreformot
megelôzô társadalmi vitában az ACél hasábjain
azért publikálta a maga elképzeléseit, mert
úgy vélte, ,,a rendôrállam orvosszerei" csak
reakciósak lehetnek. Az ô dilemmája elsôsorban
az volt, hogy a sajtószabadság elônyeit egyaránt
élvezi a komoly és a botrányra éhes üzleti
sajtó is. Pedig ,,ahol nincsen a köz javát, a haladást
célzó gondolat, ott nincs értelme a sajtószabadságnak"
sem.[64]
Olyan megoldást keresett tehát, amely úgy képes
visszaszorítani a ,,botrányokban és pornografiában
utazó sajtót", hogy közben a közszabadságokon
nem esik sérelem. Szemnecz a lapok utcai árusításának,
a kolportázsnak a megszigorítását tartotta
célravezetônek. Arra hivatkozott, hogy eredetileg nem a közönség
rossz ízlése követelte az ,,utcai botrányok krónikásait,
hanem ezek a krónikások rontják meg a közönséget,
ejtik tévedésbe a sajtó- és gondolatszabadság
igazi fogalmai felôl".[65]
A régi cenzúra egy személy tilalmát jelentette.
Az egyszemélyi döntéshozatal kiküszöbölésére
a szakbíróságok mintájára az akadémia,
az egyetem képviselôibôl, az irodalom és a tudomány
mûvelôibôl, továbbá az írói
egyesületek vezetôibôl országos irodalmi tanács
felállítását javasolta, mely döntene a
kolportázs lapok árusítási jogának megvonásáról.[66]
Kenedi Géza ugyanarról a kiindulási pontról
más következtetésekre jutott. A szerzô már
1911-ben szükségét látta, hogy a szellem tôke
alóli felszabadítása érdekében az állam
belenyúljon a lapkiadó és a hírlapíró
közti (szerinte közjogi) viszony szabályozásába.[67]
Kenedi a munkapárti kormány tervezett változtatásai
mellett foglalt állást. Érvei lényegében
ugyanazok voltak, mint Szemnecz Emiléi: a hazug és kárt
okozó gondolatok szabad forgalma nem védhetô a sajtószabadság
szentségével.[68]
A sajtóvétségekkel kapcsolatos felelôsségi
rendszer tervezett szigorításának alátámasztásaként
azt hangsúlyozta, hogy a ,,szabadságok megfelelô felelôsségek
ellensúlya nélkül nem jelentenek alkotást, sôt
olyan bomlasztó társadalmi erôket szabadítanak
fel, amelyek mûködését nemcsak az állammá
szervezett társadalom, de egyáltalán semmilyen szervezet
nem képes leromlás nélkül sokáig kiállani".[69]
A századforduló sajtóvitái a társadalmi fejlôdés egyik leglátványosabb jelensége körül bontakoztak ki, amelynek politikai relevanciája ráadásul mindenki számára vitathatatlan volt. A tömegsajtó kialakulása a politikai döntésektôl függetlenül indult meg, sok tekintetben meglepô eredményeket hozott, és nem várt anomáliákat szült. Viszonylag gyorsan vált olyan súlyú problémává, amelyre a politikai gondolkozásnak reflektálnia kellett. Úgy tûnt, a politikai ideológiai irányzatok hagyományos válaszai elégtelennek bizonyulnak a probléma érdemi megválaszolására. A szabadelvûeknek be kellett látniuk, hogy a sajtószabadság önmagában - ,,megfelelô felelôsségek ellensúlya nélkül" - nem oldja meg a nehézségeket. A szabadságeszmét a politikai praxis követelményeihez igazították, és a szellem szabadságának védelmére hivatkozva tettek kísérletet az állami beavatkozás igazolására. Az újkonzervatív tábor egy része is szembesült azzal, hogy a klasszikus elutasító magatartás önmagában kevés politikai céljaik realizáláshoz. A ,,sajtó szószékével" szemben csak abban az esetben vehetik fel sikerrel a versenyt, ha elfogadják az oly sokat bírált üzleti szellemnek az újságírásban lecsapódó szakmai konzekvenciáit, és a katolikus sajtót a modern elvek alapján ellenhatalommá szervezik. A polgári radikálisok úgy vélekedtek, hogy a fejlôdés majd automatikusan megoldja a jelentkezô kisebb problémákat. Ez a gondolkodási stílus a válaszhiány tipikus megnyilvánulása volt. Azt jelezte, hogy az átalakulásban ekkor még nem láttak olyan súlyú problémát, amely az érdemi megoldás keresését motiválhatta volna. A változásokat pozíciójukból eredôen sokkal inkább elônyösnek, semmint problematikusnak ítélték, és feladatukat inkább abban látták, hogy védelmükbe vegyék a modern sajtót a támadásokkal szemben. A baloldal mobilizációs sikereit látva nem minden alap nélkül gondolhatták azt, hogy a tömegsajtó új politikai teret nyit törekvéseik számára. Olyannyira biztosak voltak abban, hogy a változás kizárólag a baloldalt erôsítheti, hogy 1917-ben a Huszadik Század hasábjain örömmel üdvözölték a katolikus sajtómozgalmat, mivel az új rétegeket von be a ,,politikai szervezkedésbe és az ujságolvasásba", és ez végsô soron használ majd mind a ,,mûveltség terjedésének, mind a demokráciának".[70] Meggyôzôdésük, hogy tudniillik a modern sajtó kizárólag a baloldal politikai fegyvere lehet, rövid életûnek bizonyult. Alig pár év múlva a katolikus ellenkultúra megteremtésén fáradozó Bangha Béla törekvéseit - az összsajtó egyhatodát birtokló Központi Sajtóvállalat létrehozásával - siker koronázta. Azt azonban, hogy a Sajtóvállalat lapjai - mint például a Nemzeti Újság, az Új Nemzedék vagy a Magyar Kultúra - miként végzik az immár kereszténynek és nemzetinek aposztrofált társadalom politikai mozgósítását, a polgári radikálisok vezetôinek nagy része már csak az emigrációból szemlélhette.
[1]
A hivatkozott forrás, A hatodik nagyhatalom, J. Lukas németországi
sajtóviszonyokat elemzô munkájának Tomor Ferenc
által készített parafrázisa és részben
a magyar sajátosságok alapján történt
kiegészítése. Mivel Tomor magát csak ,,közreadóként"
szerepelteti, a lábjegyzetekben és az irodalomjegyzékben
az eredeti bibliográfiai adatokat ôriztük meg.
[2]
Vö.: uo. 2. fejezet, 17-23. Vö. továbbá: Jókai:
1871.
[3]
A kifejezést eredetileg Napóleontól származtatták,
aki még ötödik nagyhatalomként emlegette Görres
lapját. Vö. Bangha, 1941: 64. Feltehetôen némi
változtatással ezt vették át többen, például
Jókai (i. m. 1.) és Lukas is arra utalva, hogy a korabeli
Európa öt katonai nagyhatalma fölött immár
a hatodik, a sajtó uralkodik.
[4]
1880-90 között a fôvárosi nyomdák száma
megkétszerezôdött, modern rotációs és
szedôgépek jelentek meg, amelyek lehetôvé tették
a példányszámok emelését. 1871-ben megszervezték
az elsô hírszolgálatot, 1896-tól pedig - hosszas
viták után - lehetôvé vált a lapok utcai
árusítása, a kolportázs is. Az üzleti
logika hatása alá került újságok kiléptek
az általános értelmiségi kommunikáció
körébôl. Céljuk már nemcsak egy szûk
elit kiszolgálása, hanem az olvasni tudók számának
emelkedésével egyre gyarapodó potenciális olvasótábor
tömegigényeinek kielégítése volt. Ennek
megfelelôen alakult a szerkesztés elve, a lap stílusa.
Vö.: Gergely-Veliky, 1985: 255-256 és Dersi, é. n.:
77-120.
[5]
A tanulmányba bekerültek az 1914-es sajtótörvény
megszületését megelôzô, elsôsorban
nem jogi természetû állásfoglalások,
és kitekintésként néhány helyen utalunk
a húszas évekre is.
[6]
Tôkéczki, 1992.
[7]
Tôkéczki a jelenséget úgy értelmezi,
mint amely hozzájárult a magyar liberalizmus konzervativizmusba
fordulásához. Vö.: Tôkéczki, 1995: 111.
Az értelmiségi csoportok közötti törésvonalak
szépirodalmi ábrázolásához lásd
Herczeg Ferenc: Andor és András címû mûvét,
Herczeg, 1925: 5-147.
[8]
Habermas, 1993: 240.
[9]
Sebestyén, 1912: 574. A
Protestáns Szemle 1899 és
1944 között a Protestáns Irodalmi Társaság
folyóirataként jelent meg. Elindulásának nagy
lökést adott az 1887-tôl megjelenô Katolikus Szemle.
Az elsô hat számot Kenessy Béla, majd 1914-ig Szôts
Farkas, 1938-ig pedig Ravasz László szerkesztette.
[10]
Petrassevich, 1900: 153. A szerzô az Egyetemi Lapok, a Magyar Állam
újságírója, majd 1899-tôl a katolikus
Alkotmány
címû lap közgazdasági rovatvezetôje, 1904-tôl
az Új Lap felelôs fôszerkesztôje. A Magyarország
és a zsidóság címû mûve a jobboldali
radikalizmus pozícióinak viszonylag korai, koherens megfogalmazása.
[11]
Kenedi, 1911: 229-240.
[12]
Bíró, 1908: 21-22. A szerzô író, újságíró,
a polgári radikális mozgalom tagja, a Polgári Radikális
Párt egyik alapítója.
[13]
Ambrus, 1906: 1. Ambrus Zoltán a tudományos és mûvészeti
folyóirat irodalmi rovatvezetôje volt.
[14]
Ehhez lásd Kiss, 1996.
[15]
Gergely-Veliky, 1985: 34-35. és 42-43.
[16]
A hatodik nagyhatalom. I. m. 148. (A szóban forgó munka egy
nagyobb lélegzetvételû röpirat, amely Lukas német
nyelvû munkájának nem szó szerinti fordítása,
hanem valamiféle parafrázisa. Tomor saját megjegyzéseket
fûz az eredeti német változathoz, illetve egy külön
magyar fejezetet is írt. Viszont a bibliográfiai adatokban
csak ,,közreadóként" szerepelteti magát - vö.
a tanulmány elejével és az 1. lábjegyzettel.)
[17]
Szabó, 1913: 8-9. A szerzô politikai újságíró,
publicista, az
Esti Újság politikai rovatvezetôje volt.
[18]
Uo. 74.
[19]
Uo. 180.
[20]
Somogyi, 1913: 379. A Magyar Kultúra, amelyben Somogyi írását
publikálta, 1913 és 1944 között jelent meg mint
félhavi folyóirat. A katolikus világi értelmiségnek
címzett ,,világnézeti folyóirat" elindítója
és 1940-ig fôszerkesztôje Bangha Béla volt, aki
a lapot a ,,keresztényellenes szabadgondolat terrorja alatt nyögô"
magyar mûvelôdés megújítójának
szánta. Vö.: Nyisztor 1941: 173-214. (,,A Magyar Kultúra
születése" címû fejezet.) Az idézett rész
a 182. oldalon található.
[21]
Somogyi: i. m. 384.
[22]
Burján, 1913: 228. A szerzô a Magyar Kultúra szerkesztôbizottságának
tagja, a lap harcos politikai publicistája volt.
[23]
Vö. Sebestyén: i. m. 572-574.
[24]
Vö. Bíró: i. m. 245-259. és 435-448., valamint
uô., 1911.
[25]
Bíró, 1908: 19-20.
[26]
Szabó Ervin megnyitó beszéde a Társadalomtudományi
Társaság 1913. november 25-i ülésén, melynek
témája a sajtó társadalmi jelentôsége
volt. Vö. A Társadalomtudományi Társaság
1913. november 25-i ülésének jegyzôkönyve.
Huszadik
Század,
1913. XXVIII. kötet. 696-697.
[27]
Uo. 699.
[28]
Vázsonyi, 1927: 141. Vázsonyi Vilmos demokrata politikus,
1900-ban az Országos Demokrata Párt megalapítója.
A fôvárosi képviselôtestület tagja (1894-1918),
az 1901-es választások után parlamenti képviselô,
igazságügy-miniszter, választójogi tárca
nélküli miniszter.
[29]
Uo. 142.
[30]
Vázsonyi: Indítvány a fôváros 1911. augusztus
31-i közgyûlésén. In: uô.: i. m. 534.
[31]
Vázsonyi: A sajtó: pap, tanító és az
üldözött jog aziluma. 1912-ben a Budapesti Újságírók
Egyesületének március 15-i vacsoráján
elmondott beszéde. In: uô.: i. m. 536.
[32]
Uo. 537.
[33]
Vö. Réz, 1909: 31-37. Az idézett rész a 37. oldalon
található.
[34]
Kenedi: i. m. 231-238.
[35]
Uo. 232.
[36]
A sajtó bünei. [Szerzô nélkül] Magyar Gazdák
Szemléje, 1903/III. 180. A lap az Országos Gazdaszövetség
közlönye, az agrárius mozgalom politikai szócsöve
volt.
[37]
Uo. 182.
[38]
Geôcze, 1899: 366.
[39]
Burján: i. m. 228-229.
[40]
M. E., 1907: 949-950. A
Katolikus Szemle (forrásunk) 1887-ben indult
a Szent István Társulat kiadásában. A lapot
a szerkesztôk (Kisfaludy Á. Béla, majd 1891-1928 között
Mihályfi Ákos) a katolikus értelmiségi olvasóközönségnek
szánták, általános tájékoztatást
kívántak adni a mûvészetek és a tudomány
minden ágáról, különösen a szellem-
és társadalomtudományok területérôl.
[41]
Bangha Béla: A katolicizmus és a sajtó. In: uô.:
i. m. XXVI. kötet, 4-5.; uô.: A magyar katolikus sajtó
kérdése. Uo. 99-100.
[42]
Bangha Béla: A katolikus eszmeterjesztés új útjai.
In: uô.: i. m. XXVI. kötet, 389-396.
[43]
Bangha, 1917: 799-800.
[44]
Zimándy, 1896: 263-264. Zimándy Ignác Törökbálinton
volt plébános, az Országos Antiszemita Párt
parlamenti képviselôje, a radikális politikai katolicizmus
és antiliberalizmus egyik szócsöve.
[45]
Például Varga Jenô felszólalása a Társadalomtudományi
Társaság már említett, 1913. november 25-i
ülésén (lásd a 26. lábjegyzetet). A Társadalomtudományi
Társaság 1913. november 25-i ülésének
jegyzôkönyve. Huszadik Század, 1913. XXVIII. kötet.
705.
[46]
[Bangha Béla] Kálvintéri: Zsidó sajtó
a kereszténység ellen. Sajtóröpiratok/2., 1913.
In: Bangha: i. m. XXV. kötet. 5-6.
[47]
Várfalvy, 1880: 29-30.
[48]
,,Tehát az én antiszemitaságom nem Istóczy
12
(sic!)
röpiratából, nem is a tiszaeszlári bûnperbôl
csírázott ki, mint ahogy a zsidók elleni elkeseredést
sem a 12 röpirat keltette" - írta a magát megnevezni
nem kívánó szerzô.
Mi tett engem antiszemitává?
Válaszul Jókainak: Hogyan lettem én filoszemita címû
tárcacikkére.
In: Ballagi Politikai Röpiratgyûjtemény,
230/10. 13. A szerzô egyébként feltehetôen Zimándy
Ignác. Vö. Szinnyei, 1914. Hornyánszky, 1848-1851.
[49]
Kiemelés az eredeti szövegben.
[50]
Uo. 36.
[51]
Verhovay, 1890: 140-141. Ennek a világlátásnak a keretei
között az 1890-es évek talán legnagyobb nemzetközi
visszhangot kiváltó eseményét, a Dreyfus-ügyet
is csak mint a zsidó világuralmi törekvések bizonyítékát
interpretálták. Máshol pedig úgy értékelte
az eseményeket, hogy a ,,faji érdekbôl megvásárolt"
világsajtó, amely ,,nagyzási mániájában
magát a mûvelt világ közvéleményének
szokta nevezni", precedenst akart szolgáltatni a zsidók politikai
megbízhatóságáról, ezért olyan
ügy tárgyalásába hajszolta bele éveken
keresztül az európai országokat és Amerikát,
amely alapvetôen csak Franciaország belügye volt. Uô.:
1899.
[52]
Petrassevich: i. m. Vö. ,,A zsidóság a kultúra
terén" címû fejezettel: 137-169.
[53]
Bíró, 1908: 447-448.
[54]
Bíró, 1911: 19-20.
[55]
Bíró, 1908: 14-15.
[56]
Uo. 19.
[57]
Ambrus: i. m. 3.
[58]
A hatodik nagyhatalom. I. m. 170-173.
[59]
Bíró, 1908: 13.
[60]
Sebestyén: i. m. 582-583.
[61]
M. E.: i. m. 953-954.
[62]
Bangha Béla: A sajtó: jó és rossz hatalma.
In: uô.: i. m. XXVI. kötet, 59-68.
[63]
Bangha Béla: Sajtókorrupció és sajtószabadság
In: uô.: i. m. XXV. kötet. 90-92.
[64]
Szemnecz, 1911: 1.
[65]
Uo. 2.
[66]
Uo. 3.
[67]
Kenedi, 1911: 229-240.
[68]
Kenedi, 1913: 452.
[69]
Uo. 462.
[70]
Vö.: A Katolikus sajtómozgalom. [Szerzô nélkül]
Huszadik
Század, 1918/I. 209.
Irodalom
A Katolikus sajtómozgalom. [Szerzô nélkül]
Huszadik
Század, 1918./I.
A sajtó bûnei. [Szerzô nélkül] Magyar
Gazdák Szemléje, 1903/III.
Ambrus Zoltán: Irodalom és hírlapírás.
Szerda,
1906. október 3.
Bangha Béla: Hozzászólások a sajtókérdéshez.
Magyar
Kultúra, 1917/II.
[Bangha Béla] Kálvintéri: Mi, katolikusok és
a sajtó. Katholikus Sajtóegyesület Fôvárosi
Hölgybizottsága. 1917. (Sajtóröpiratok/3.)
Bangha Béla S. J. összegyûjtött munkái.
Sajtó alá rendezte Dr. Bíró Bertalan. A katolikus
sajtó szolgálatában. XXV. kötet.
Harc a zsidó
sajtó ellen. XXVI. kötet. Szent István Társulat,
1941.
Bíró Lajos: A sajtó lélektanához.
Különlenyomat a Huszadik Századból. 1908. (A Huszadik
Század Könyvtára/31.)
Bíró Lajos: A sajtó. A Huszadik Század
Könyvtára. Budapest, 1911. (Modern Könyvtár/45.)
Burján Károly: A sajtókérdéshez.
Magyar
Kultúra, 1913/II.
Burján Károly: A sajtókérdéshez.
Magyar
Kultúra, 1913./2.
Dersi Tamás: Sajtó és irodalom a századvégen.
In: uô.: Századvégi üzenet. Szépirodalmi
Könyvkiadó. Budapest, 1973. 77-120. (Sajtótörténeti
tanulmányok.)
Dersi Tamás: A századvég katolikus sajtója.
Akadémiai, Budapest, 1973. (Irodalomtörténeti Füzetek/81.)
Gergely András - Veliky János: A politikai sajtó
története, 1867-1875. In: Kosáry Domokos - Németh
G. Béla (szerk.): A magyar sajtó története, 1867-1892.
II/2. kötet. Akadémiai, Budapest, 1985.
Geôcze Sarolta: Társadalmi politika Magyarországon.
Magyar
Gazdák Szemléje, 1899/V.
Habermas, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság
szerkezetváltozása. Vizsgálódások a
polgári társadalom egy kategóriájával
kapcsolatban. Századvég, 1993. Fordította: Endreffy
Zoltán.
Herczeg Ferenc: Andor és András. In: Herczeg Ferenc munkái.
Gyûjteményes díszkiadás. VI. kötet. Szelek
szárnyán. Andor és András. Singer és
Wolfner Irodalmi Intézet Rt., Budapest, 1925.
Jókai Mór: A hatodik nagyhatalom. A Hon, 1871. április
12.
Kenedi Géza: A sajtó problémái. Magyar
Figyelô, 1911/1.
Kenedi Géza: A sajtóreform. Budapesti Szemle, 1913. 156.
kötet.
Kenedi Géza: A sajtóreform. Budapesti Szemle, 1913. 156.
kötet.
Kiss Mária Rita: Az igazság esete a politikával.
Álláspontok a Dreyfus-ügyrôl a korabeli magyar
sajtóban. Társadalmi Szemle, 1996/9.
Kosáry Domokos - Németh G. Béla (szerk.): A magyar
sajtó története, 1867-1892. II./2. kötet. Akadémiai,
Budapest, 1985
Lukas József: A hatodik nagyhatalom, vagy a modern sajtó.
A magyar viszonyokra tekintettel közli Tomor Ferenc, Budapest, Hunyadi
Mátyás Mûintézet, 1877.
M. E.: A magyar katolikus napisajtó jelene és jövôje.
Katolikus
Szemle, 1907/X.
Mi tett engem antiszemitává? Válaszul Jókainak:
Hogyan lettem én filoszemita címû tárcacikkére.
Írta: Egy leendô antiszemita képviselôjelölt.
Ajánlva keresztényeknek és zsidóknak. Budapest,
1885, Hunyadi Mátyás Intézet. In. Ballagi Politikai
Röpiratgyûjtemény, 230/10.
Nyisztor Zoltán: Bangha Béla élete és mûve.
Pázmány Péter Irodalmi Társaság, Budapest,
1941.
Petrassevich Géza: Magyarország és a zsidóság.
Szent Gellért Könyvnyomda, Budapest, 1900.
Réz Mihály: Magyar fajpolitica. Kilián Frigyes
Utóda Könyvkereskedés, Budapest, 1909.
Sebestyén Jenô: A keresztyén világnézet
és a magyar sajtó. Protestáns Szemle, 1912/8.
Dr. Somogyi István: A magyar katholicizmus megszervezése.
Reflexiók. Magyar Kultúra, 1913/II.
Dr. Szabó László: A modern újságírás.
Budapest, 1913. 8-9.
Szemnecz Emil: A beteg sajtó gyógyítása.
A
Cél, 1911/1. 1.
Szinnyei József: Magyar írók élete és
munkái. 14. kötet. Budapest, 1914.
A Társadalomtudományi Társaság 1913. november
25-i ülésének jegyzôkönyve a sajtó
társadalmi jelentôségérôl. Huszadik Század,
XXVIII. kötet. 696-708.
Tôkéczki László: A magyar társadalom
a liberalizmus befogadásának századában.
Hitel,
1992. június. 17.
Tôkéczki László: Magyar eszmetörténeti
vázlat. A magyar liberalizmus történetéhez.
Politikatudományi
Szemle, 1995/2.
Tôkéczki László: Úri értelmiségi,
értelmiségi proletár.
História, 1996/5-6.
Várfalvy F. Dénes: Egynémely magyar lap magatartása
az antisemitikus mozgalommal szemben. In: Tizenkétröpirat,
1880. október.
Vázsonyi Vilmos: A sajtó-lelkiismeret. 1898. március
15-én elmondott beszéde a Demokrata Körben. In: uô.:
Vázsonyi
Vilmos beszédei és írásai. I. kötet. Sajtó
alá rendezte: Cergô Hugó és Balassa József
Országos Vázsonyi Emlékbizottság, Budapest,
1927.
Vázsonyi Vilmos: Indítvány a fôváros
1911. augusztus 31-i közgyûlésén. In: uô.:
Vázsonyi
Vilmos beszédei és írásai. I. kötet. Sajtó
alá rendezte: Cergô Hugó és Balassa József
Országos Vázsonyi Emlékbizottság, Budapest,
1927.
Vázsonyi Vilmos: A sajtó a pap, a tanító
és az üldözött jog aziluma In: uô.: Vázsonyi
Vilmos beszédei és írásai. I. kötet. Sajtó
alá rendezte: Cergô Hugó és Balassa József
Országos Vázsonyi Emlékbizottság, Budapest,
1927.
Verhovay Gyula: Az ország urai. Budapest, Buschmann F. Könyvnyomdája,
1890.
Verhovay Gyula: Vive la France. Magyar Állam, 1899. szeptember
12.
Zimándy Ignác: Szózat a néphez. A leleplezett
népámító liberálizmus. Szent Gellért
Könyvnyomda, Budapest, 1896.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu