Kényes, többek érzékenységét
érinto témáról lévén szó,
az esetleges félreértések elkerülése végett
mindenekelott nyomatékosítani szeretném, mirol nem
szól e tanulmány.[1]
Tárgyam nem a történettudomány - tehát
nem az izgat, hogy ki, hogyan, mikor írta meg Magyarország
,,igazi" történetét, de arról sem kívánok
elmélkedni, hogy hogyan kellene is azt megírni. Ez legyen
a történeti szintézisek írására
vállalkozó történészek gondja. Ebbol következoen
nem is az ezeréves magyar történelem ,,értelmét"
keresem. Arról sem fogok írni tehát, hogy szerintem
milyen volt eddig a magyar történelem (például
hogy sikeres-e vagy kudarcos, jó vagy rossz, szép vagy csúnya,
normális vagy eltorzult). Ilyesmirol - bevallom - igen ritkán
szoktam gondolkozni, és olyankor is vigyázok arra, hogy ne
nyilvánosan tegyem.
Témám sokkal szukebb, eroteljesen behatárolt.
A tárgyalandó kérdés csupán ennyi:
hogyan jelenik meg, milyen formákat ölt a magyar történelem
a XX. századi magyar politikai gondolkodásban, mi határozza
meg e formákat, mibol következnek, és mi az ,,értelmük"
- azaz milyen szerepet töltenek be a politikai gondolkodásban,
következésképpen a politikai cselekvésben, a
politikai folyamatokban és ezáltal a XX. századi magyar
történelemben. Kérdésfeltevésem tehát
nem a történettudományból, hanem a politológiából
származik. Azt hiszem, ez kiderül elore bocsátott hipotéziseimbol.
Elemzésem alapfeltételezése - ami ellentmondhat
a közvélekedésnek - ugyanis az, hogy a politika aktorai
gondolkoznak,
mielott és miközben cselekednek. Továbbá úgy
vélem - beismerve, hogy ez sem magától értetodo,
bizonyításra nem szoruló állítás
-, hogy a politikai cselekvésnek van hatása egy ország
sorsának alakulására, azaz történetére.
Végül pedig azt, hogy a politikai gondolkodás a politikai
cselekvés egyik nélkülözhetetlen, ugyanakkor bizonyos
sajátosságokat felmutató szerkezeti eleme. Következésképpen
amennyiben a politikusnak, ideológusoknak van a történelemhez
- jelesül a magyar történelemhez - valamilyen viszonyuk,
akkor az a politikai cselekvés, a politikai döntések,
a politikai magatartások kontextusában is értelmezheto,
sot - ha meg akarjuk érteni ezt a sajátos viszonyt - valójában
csak ebben a kontextusban értelmezheto.
Ezen elofeltevések alapján viszont úgy gondolom,
hogy az így körbehatárolt téma esetében
nemcsak félretehetem, de - mint irreleváns, félrevezeto
szempontot - félre kell tennem a tudományos állításokkal
szemben joggal alkalmazható igaz/hamis értékelési
kódot, és más értékelési szempontot
kell keresnem. Ugyanis - mint már jeleztem - nem a történettudomány
eredményeit akarom vizsgálni, hanem a magyar politikai gondolkodás
történetének egyik elemét. A magyar történelemrol
kialakult képek, a magyar történelemhez kialakított
viszony változásait veszem szemügyre, függetlenül
attól, hogy a politikai gondolkodásban szerephez jutó
állításokat, feltételezéseket, mítoszokat,
ítéleteket - ha tetszik, rögeszméket - hivatásos
történészek, politikusok, publicisták vagy szobrászok,
költok teremtették-e meg. Az esetleges félreértések
elkerülése végett ismét kijelentem: nem historiográfiáról,
nem a magyar történettudomány történetérol
lesz szó a következokben, hanem a magyar politikai gondolkodás
történetében jelentékeny szerephez jutó
egyik
toposz változatait - azaz a magyar történelemrol
alkotott víziók keletkezését, politikai cselekvésben
betöltött szerepüket, politikai célzatú hasznosításukat,
hasznosulásukat fogom tárgyalni.
Ha elofeltevéseim helyesek, az ilyesfajta megközelítésnek
is van értelme. Akkor ugyanis a politikai gondolkodás jelenségei
többnek számítanak puszta kuriózumoknál,
tehát a téma kutatásra érdemes.
I.
Hogyan kerül a csizma az asztalra? - kérdezhetjük.
Miért jelenik meg egyáltalán a politikai gondolkodásban
a ,,milyen volt a magyar történelem", vagy még inkább
a ,,milyen volt az igazi magyar történelem" kérdése?
Miért nem bízzák a politikusok, ideológusok,
az állampolgárok ezt a kérdést a ,,szakemberekre"
- azaz a történészekre? Vajon azért-e csupán,
mert a magyar politikai gondolkodás valamilyen oknál fogva
,,historizáló" - miként ezt mifelénk régóta
mondani szokás? Vajon azért-e, mert - miként újabban
mondják - a magyar politika valamilyen oknál fogva nem pragmatikus,
hanem ,,túlideologizált"? Vajon azért-e, mert - hogy
egy újabb magyarázatot említsek - a politikusok rekrutációja
Magyarországon valamilyen oknál fogva sajátosra sikeredett,
és túl sok történészi képzettséggel
rendelkezo értelmiségi vagy éppen hivatásos
történész keveredett a rendszerváltás
során a politikába?
E megállapításoknak persze lehet több-kevesebb
magyarázó értékük, de mielott megoldottnak
tekintenénk a problémát, s a jelenséget valamiféle
magyar sajátosságként - esetleg ,,magyar átokként"
- kezdenénk el vizsgálni, nem árt arra emlékeznünk,
hogy a múltképek nem csak Magyarországon jutnak szerephez
a politikában. A történelem egyes kérdései
körül kirobbanó viták egyik része máshol
sem korlátozódik a tudományos muhelyekre. Egy-egy
történészi ,,revízió" széles hullámokat
vet Franciaországban is - gondoljunk például a nagy
francia forradalomról immáron kétszáz éve
folyó, a Vichy-korszakról, az ellenállásról
fel-fellobbanó, vagy éppen a francia értelmiségnek
a kommunizmushoz való viszonyáról éppen mostanság
sistergo vitákra -, hogy az ötven éve rendszeresen ismétlodo
német ,,történészvitákról" ne is
beszéljünk. A történelem egyes kérdéseinek
megítélésében máshol is létezik
,,konzervatívnak", ,,liberálisnak", ,,szocialistának",
,,nacionalistának", ,,jobboldalinak", ,,baloldalinak", ,,mérsékeltnek",
,,radikálisnak", sot, ,,reakciósnak" vagy ,,haladónak"
minosített álláspont. Gondolom, nem kell bizonyítanom,
hogy e jelzok nem a tudomány, hanem a politika szókincsébol
származnak, s ha ebben a vonatkozásban jelentenek egyáltalán
valamit, nos, akkor e jelentések aligha a tudományelmélet
vagy tudománytörténet szempontjai alapján fejthetok
meg. Számomra legalábbis egyértelmu, hogy e különbségek
politikai tartalmakat tükröznek vissza. Ha így van, akkor
csakis, de legalábbis elsosorban politikai jelenségként,
a politikai gondolkodás kontextusában értelmezhetok.
II.
A tárgyra térve, nézzük meg azokat az alapformákat,
amelyekben a XX. századi magyar politikai gondolkodásban
a magyar történelem megjelent!
Úgy vélem, három jellegzetes kérdésfeltevés
nyomán három alaptípus különítheto
el. A következokben ezek jellemzésére teszek kísérletet,
elore jelezve, hogy az alkalmazás során e típusok
érintkeznek, sot keverednek.
1. A kialakulás idorendjét tekintve az elso típus
a századforduló táján a ,,dicsoséges
vagy szégyenletes a magyar történelem" kérdésére
adott válaszból született meg.
Azt hiszem, nincs szükség arra, hogy a magyar történelemrol
kialakított képek illusztrációjaként
részletesen bemutassam a mindenki által ismert, a millenniumi
ünnepségek során kialakított - a történetírásban,
a festészetben, a regényirodalomban, a költészetben,
a köztéri szobrászatban és persze a politikai
beszédekben, a tankönyvekben, az egész oktatásban
megjeleno - idealizált történelmi tablókat.
A sok csatornán keresztül áradó, de egybehangzó
,,üzenetet" Gero András az ezredévi emlékmu történetét
bemutató tanulmányában találóan foglalja
össze: ,,A magyarok öntudatosak, harciasak, lovagiasak, nagy
feladatok elvégzésére képesek, hosiesen küzdenek
magukért és másokért, jogaik védelmében
áldozatokra készek, a kultúra értékei
elol nem zárkóznak el, s ha királyaik tiszteletben
tartják szokásaikat és törvényeiket, akkor
messzemenoen számíthatnak a magyarságra. Nemzetünk
tehát lojális. Kereszténysége nem egyszeruen
az Európához tartozást fejezi ki, hanem elkötelezettséget
jelent: a keresztény értékek védelmét
és az értük való küzdelmet. Magyarságunk
kiteljesítése a Habsburg-birodalom keretei között
is lehetséges, mi több: így következhet csak be
igazán. Államunk és nemzetünk a kereszténységgel,
a lojalitással, a Habsburg-monarchiához való kötodéssel
felvértezve dicsoségesen és sikeresen állta
és állja ki az évszázadok próbáit.
Íme, ez a magyar grandeur és gloire, a nagyság és
a dicsoség."[2]
A század elso évtizedében a ,,grandeur és
gloire" jegyében megalkotott magyar történelem totális
ellentéte is megszületik. Ez esetben is ismert jelenségrol
van szó; demonstrálására alighanem elegendo
felidézni a persze e kérdésben is ,,két meggyozodésu"
Ady egyik - de többször kifejtett - véleményét
a magyar történelemrol. Ilyen mondatokat, sorokat olvashatunk
Ady publicisztikájában, költeményeiben:
,,...a török pusztítás majdnem piheno volt
Magyarország szolganépe számára. (...) ...szerencsés
gyermekek eredendo buneit lemossa a zseni, a nagyrahivatottság szent
keresztsége. Magyarország sohase volt ilyen fölmentendo
bunös, mert Magyarország még önmagáé
se tudott sohase lenni, szabad prédája volt vad urainak,
egy sötét börtön a kultúrásodó
Európa közepén. Ez az ország nem volt forradalmi
ország, s amikor az urai csináltak valami forradalomfélét,
azt már jó elore eladásra szánták. Úgynevezett
megtartó ero pedig itt hagyományosan az elzárkózás,
a passzivitás, a rezisztálás kirgiz módszere
volt. (...) Ha a híres történelmi osztály a történelemmel
áll elénk, hát bátran kiáltjuk, hogy
mi nem kívánjuk folytatni szolgaságunk és nyomorúságunk
történelmét."[3]
,,István, a Szent, volt az elso, csaknem tudatos szemétszállítónk,
ez a kegyes király, kinek kóborlovag-szállítmányairól
talán csak a mai liberális angol premier tudhatna méltóan
megemlékezni. Szent valóság és talán
küldetésünk volt, hogy folyamatosan csaltuk, hívtuk,
szállásoltuk és becéztük a jövevényeket,
akár Keletrol, akár Nyugatról, akár más
szakokról tolultak. De siserahadává az a legelso jövevényfajta
[mármint a német - Sch. I.] lett e szerencsétlen országnak,
s szövetkezve és dúlva jóformán rajta
ül ma is. Jó tanítványokra s atyafiakra találtak
persze a nyugoti kalmárok keleti, úri kalandor oseinkben...
Magyar történelem, magyar kérdés, magyar fátum
ennyi: néhány száz, eroszakos család uralkodott,
álnokoskodott, kegyetlenkedett, barbárkodott egész
Magyarországon. Ezek kinevezték magukat Magyarországnak,
s a szent magyarság nevében kötötték az
üzleteket, és zsebüknek egy kis sérelméért
fölborítottak mindent."[4]
,,De a »nemzet«, a híres, magyar történelmi
»nemzet«, megnemesmagyarodott svábokkal s szabad spekulációkra
szomjas zsidókkal egyetemben vezérének vállalja
ot."[5]
[Mármint Tiszát - Sch. I.]
Azt hiszem, elfogadható az a vélekedésem, hogy
e mondatokban Ady nem ábrázolja sem ,,nagynak", sem ,,dicsoségesnek"
a magyar történelmet.
A rövid illusztrációt egészítsük
ki még néhány utalással. A millennium egy egységesen
értelmezett ,,ezeréves nemzetet" mutatott fel, amelyben a
,,nagyok" - még ha éltükben egymás ellenfelei
voltak is - összebékültek. Emlékeztetnék
Jókai életmuvére, vagy olyan szimbolikus eseményekre,
mint amilyenek a nagy ,,temetések" voltak. Kossuth temetése,
Rákóczi újratemetése ,,össznemzeti" ünnep
volt; a ,,'67-esek" éppoly lelkesen borongtak, miként a ,,'48-asok".
A ,,kuruc" és ,,labanc" hagyomány együttes vállalása
nem volt hatástalan: az ilyen ,,össznemzeti" történelmi
tudatból következhetett például, hogy ,,Ferenc
Jóska" és ,,Kossuth apánk" képe egymás
mellett függjön a falusi tisztaszobák falán.
Ugyanakkor a ,,mítoszrombolás", a ,,dezilluzionálás",
a ,,deheroizálás", a ,,nagyok" közötti választás
kényszere sem a XX. század hatvanas éveiben kezdodik
el. Elegendo talán Szabó Ervinnek 1848-ról - benne
Kossuthról -, Szekfu Gyulának a számuzött Rákócziról
írt könyvére vagy éppen Adynak az Arany Jánosról
alkotott (egyik) véleményére utalni. Nemcsak Ady tépázta
meg a ,,magyar dicsoséget"; akadtak boven mások is, akik
,,szégyenletességét" bizonyították,
de legalábbis ,,szégyenfoltokat" mutattak fel.
A bevezetoben írottak után nyilván senki nem vár
választ tolem arra a kérdésre, hogy ,,dicsoséges
vagy szégyenletes volt valójában az igazi magyar történelem",
hogy ,,melyik az igazi Szent István, Rákóczi, Kossuth,
»Ferenc Jóska«", esetleg - hogy némi aktualizálástól
se tartsam vissza magam - ,,melyik az »igazi« Tisza István".
Nem is válaszolnék. Engem ugyanis az ilyen állításoknak,
véleményeknek és vélekedéseknek, mítoszoknak
nem az ismeretelméleti értelemben vett igazsága vagy
hamissága érdekel, hanem alkotóik motívumai
és e toposzok korabeli jelentése - azaz az, hogy mi volt
az értelmük, mi volt a jelentésük, mi volt a ,,hasznuk"
a korszak politikai gondolkodásában.
A kérdésre újabb Ady-idézetekkel felelek
- a válasz bizonyára félreérthetetlen lesz.
Nézzük eloször néhány idézet alapján,
milyennek is látja - láttatja - Ady
saját korát!
,,...ez az ország... a tökéletlenség tökéletes
példánya";[6]
,,...egy sötét börtön a kultúrásodó
Európa közepén";[7]
,,Hulla-csarnok ez, ahol se meghalni, / Se föltámadni nem tudnak
a hullák."[8]
Vagy azt, hogy miben látja a ,,tökéletes tökéletlenségbol",
a ,,sötét börtönbol" kivezeto utat.
,,És most egy olyan új Magyarországhoz érkeztünk,
mely éppen a múltak nagy bunei folytán készül
és talán-talán fog tudni felszabadulni. Meggyülekezett
s nem tétlenségre szánt erok feszítgetik már
néhány évtized óta a magyar börtön
falait, s már hatalmas nyílások isszák a nyugati
civilizáció világosságát. A rezisztáló,
régi Magyarország helyett, az urak Magyarországa helyett,
íme, itt nyüzsög, kellemetlenkedik egy robbanó
ország. (...) Eddig volt egy Magyarország, a keveseké,
mely meglapuló erejével küzdött, nagyon sokszor
képzelt ellenségek ellen. Ez a mai robbanó Magyarország
már tudja, hogy az ellenség itt benn van, s hogy evvel az
ellenséggel le kell számolni. (...) Az új Magyarország
emberei
annyi gyalázatos és szégyenes alku után meg
fogják csinálni a nagy söprést
ebben a nagy,
sokszemetu pitvarban. A nagy demokráciák fanatikus szerelme,
bámulata, hite és ereje él bennünk s az új,
robbanó Magyarország minden derék elégedetlenében."[9]
[Az én kiemeléseim - Sch. I.]
De olykor még ennél is merészebbet gondol:
,,A mi atyáink, akik talán még így-úgy
magyarok lehettek, elfelejtették megcsinálni a magyarságot.
Magyarság régen nincs már, ami van, az csak pars negativa,
mely avval különbözik a jól megrajzolódott
fajtáktól, ami neki nincs. Egyetlenünk, ami a miénk,
és életjelünk volna, a nyelvünk is dadogó,
megrekedt nyelv. Ez a nyelv olyan régóta készülodik,
s úgy megkésett, megszédült, megbénult,
hogy most már sohse készül el. (...) De szubjektív
kínjaim részeg haláltáncában mintha
bennem jajveszékelne az egyetlen és utolsó magyar.
(...) ...ami magyarság van, az semmiképpen sem hasonlít
az iskolai olvasókönyvekben föltálalt magyarsághoz.
A püspök, a mágnás s nobilis és egregius
osök gyámoltalan utódjai csak akkor prosperálnak,
ha zsidók. Elotípusát látom egy új népnek...
Ez volna mi minden dilemmánk megoldása... A kultúra
és a továbbmenés tehát a Balkán-fajták
közé ékelt korcs magyarság számára:
a nem éppen tökéletes, de hasznos zsidóság."[10]
[A másik lehetoséget - a hanyatló európai kultúrát
megújító turáni-variánst - most már
lehetetlen szamárságnak és kultúraellenesnek
találja.]
Még egy, ismét versbol vett idézet:
,,Verje meg, verje meg, ha van vero Isten, / Aki csak egy kicsit ósditakar
itten, / Mert itt kárhozat van, itt le kell gyilkolni, / Mindent,
ami régi, ezeréves holmi, / Mindent, ami senyveszt, mindent,
ami árul / S Etel-közt teszi meg hu magyar határul.
/ (...) Gogös, gazdag grófra s gazdagult zsidóra / Haragszunk
és vagyunk egyazon haraggal, / Tán ki sem mondható
gyilkos indulattal. / Mert a világ siet s most kerül dülore:
/ Érdemesek vagyunk életre s jövore? / Büdös
úr-szag, pénz-szag sehol így nem kábít,
/ Minden: változásért és újért
kiált itt. / (...) Petofi szavánál van szükség
jobb szóra: / Mindent meglátóra, mindent felrugóra..."[11]
Azt hiszem, aligha lehet kétséges, hogy nem a magyar
történelemrol kialakított véleménye az,
ami a ,,kiutat" meghatározta, hanem megfordítva: amit jelenérol
és a kívánatos jövorol gondolt, határozta
meg a múltképét. A ,,szégyenletes", az ,,átkos"
múlt toposzának ,,értelme" eminensen politikai: az
indulat, a cselekvés szándéka, no meg az ellenfél
legitimációs
érveinek rombolása, a radikális változtatás
érdekében történo mozgósítás,
a radikális változtatás programjának igazolása
és effélék magyarázzák létrehozását,
indokolják felhasználását.
Természetesen politikai célok, politikai tartalmak jelentek
meg a magyar történelemrol kialakított másik
képben is. A ,,dicsoséges" változat jól érzékelhetoen
a gyengeségtudatból fakadó félelmek eloszlatását,
a nemzeti egység megteremtésének, az önbizalom
növelésének, a fennálló igazolásának
szándékát szolgálta. Megint Gero Andrást
idézem:
,,...a kételyt kellett eloszlatni, azaz olyan történelemképet
kialakítani, amely a múlt dicsoségével vonja
be a jelent; a megkérdojelezhetetlen folyamatosság és
beteljesedés képzetét adja."[12]
Nem hiszem, hogy bizonygatnom kellene: e kérdések nem
a történettudomány, hanem - Szabó Ervin könyvének
címét[13]
felhasználva - a századforduló ,,társadalmi
és pártharcaiból" származnak. Miként
a ,,grandeur és gloire" a folyamatosságot szolgálja,
az Ady-sorokban a ,,forradalom viharmadarának" kiáltásai
hangzanak fel akkor is, ha a múltról beszél. A magyar
történelem ,,szégyenletességének" felmutatása
a radikális változtatás eszköze; nem a múlt
leírása a funkciója, hanem egy elképzelt, kívánt
jövo megvalósítására irányul.[14]
2. A magyar politikai gondolkodás XX. századi történetében
a magyar történelemrol alkotott képzetek második
típusa a ,,hol vesztettünk utat" kérdésére
adott válaszokból született meg.
Az eddigiekbol talán kitunt, nem véletlen, hogy e kérdésfeltevés
Ady töprengéseibol származtatja magát. Azt nem
tudom, hogy az eltévedettség érzése valóban
nála jelent volna meg eloször a magyar politikai gondolkodásban,
ám a ,,hanyatlástörténetek" megalkotói
közül többeknek az 1913-ban született ,,Fáradtan
biztatjuk egymást" címu vers rezignációt, vereséget
sugalló versszakának (,,Valahol utat vesztettünk, /
Várat, tüzet, bizodalmat, / Valamiben késlegettünk
/ S most harcolunk kedvet vallva kedvetlenül.") elso sora jelentette
a kiindulópontot.
A magyar történelem ezen új kérdésfeltevés
alapján természetesen új módon jelenik meg.
A kérdésbol magából következoen a válaszoknak
annak dacára tragikus felhangjuk lesz, hogy - mint Adynál
is - mindig hozzákapcsolódik a ,,mégis-morálból"[15]
következo, vagy legalábbis azzal indokolt, abból levezetett
cselekvési vágy.
A ,,hol, mikor, miben tévesztettünk utat" kérdése
értelemszeruen a tragédiák után vagy a tragédiák
eloérzetében született meg. Jellegzetes darabjai vagy
egy sokk - mint Trianon vagy a II. világháborús vereség
és a demokratikus átalakuláshoz fuzött remények
összeomlása - nyomán születtek meg, vagy pedig
egy újabb tragédia eloérzetében. Az elso csoportba,
sok egyéb mellett, olyan muveket sorolhatunk, mint Szekfu Gyula
Három
nemzedék címu muve (elso megjelenés: 1920) vagy Bibó
István több esszéje, kiváltképp az ,,Eltorzult
magyaralkat, zsákutcás magyar történelem" címu
írása (1948), míg a másodikba - megint sok
egyéb mellett - olyanokat, mint Németh László
,,Kisebbségben" címu nagyesszéje (elso megjelenés:
1939) vagy Szekfu Gyula 1943-44 fordulóján született,
az alapkérdést a címben is exponáló
,,Valahol utat vesztettünk" cikksorozata.
A ,,mit, hol, mikor, miért" kérdéseire eltéro
válaszok és magyarázatok születnek, de a válaszoknak
van egy közös elemük, amit a kérdésben rejlo
alapfeltevés határoz meg. Innen nézve a magyar történelem
ugyanis nem lehet más,mint tévedések és/vagy
bunök okozta ,,torzulás", ,,zsákutca", ,,hanyatlástörténet".
Természetesen most sem vállalkozom annak eldöntésére,
hogy kinek volt igaza - azaz hogy mikor - a kereszténység
felvételekor, 1514-ben, a XVIII. század végén,
1848-ban, esetleg 1867-ben, 1918-19-ben stb. - fordult a rossz irányba
a magyar történelem. Kitérek az elol a kérdés
elol is, hogy valójában kiket is - az ,,idegeneket", a nagyurakat
vagy a ,,parasztgyulölo kisnemest", a liberálisokat, a konzervatívokat,
a radikálisokat vagy a kommunistákat stb. - terheli a hanyatlásért
a felelosség, kinek vagy kiknek bunéért, milyen tulajdonságokért
lakol a magyar. Megelégszem annak megállapításával,
hogy a kérdésfeltevésbol logikusan és kikerülhetetlenül
következoen valamikor a múltban tragédia történt,
a tragikus vétséget a magyar történelem valamelyik
fordulópontján valaki vagy valakik követték el.
Azaz: a hanyatlás oka a valamiféle sajátosságot
felmutató magyar történelem szereploiben található
meg. Nos - kérdezzük Bibó egyik kedvenc kifejezését
használva -, mi az értelme, mibol fakad, mi a célja,
mi a hasznosulása e kérdésfeltevésnek?
Azt hiszem, nyilvánvaló, hogy a kérdés
mögött ez esetben sem a tudományos megismerés szándéka
áll; nem a múlt történéseinek, folyamatainak
leírása a cél. Számomra legalábbis teljesen
egyértelmu, hogy a megismerési érdek a jövore
irányul;
a múlt a jelen, de még inkább egy jövokép
felol nyeri el értelmét. Nyersebben fogalmazva:
bunbakképzésrol
van szó. Amihez persze rögtön hozzáteszem: lehetséges
ugyan, hogy e módszer nemcsak a tudomány normái felol
vet fel problémákat, hanem morális dilemmát
is magában foglal, de - különösen egy-egy kudarc,
egy-egy vereség, egy-egy tragédia után a
cselekvoképesség
helyreállításának a politikából
jól ismert, gyakran használt eszköze. Alkalmazta ezt
már Kossuth is, alig néhány nappal menekülése
után, és Kemény Zsigmond is - éppen Kossuthra
vonatkoztatva - 1850-ben, az újrakezdés lehetoségeit
keresve. Pusztán illusztrációként nézzünk
néhány idézetet.
Aligha hinném, hogy a történész szól
Szekfubol - holott foglalkozására nézve nem akármilyen
történész volt - amikor a Három nemzedék
elso kiadásához írt eloszavában a mu megírását
indokolja.
Elobb A magyar állam életrajza címu, 1917-ben
megjelent könyvébol ide átemelt mondatokat idézem:
,,a kapitalisztikus korszak új hatóeroi hirtelen betörve,
rohanó munkájukkal a meglevot sokkal inkább megtámadták,
semmint ez állami szociális elorelátás mellett
szükséges lett volna. Az új erok új képzodményeket
hoztak létre, melyek a lassú történeti fejlodéssel
még nincsenek szerves kapcsolatban." E mondatokat az engedékenyebb,
pluralista tudományfelfogás alapján még elfogadhatjuk
a folyamatok leírásaként, ám a folytatás
- gondolom én - már nyilvánvalóan nem a múltra
vonatkozik. Így hangzik: ,,A hiányok kitöltése,
az akadályok leküzdése csak szervezett munkával
valósítható meg, hogy pedig erre a modern alkotmányos
állam hagyományos gépezetével és kapitalista
gazdaságával képes lesz-e, ez a jövo nagy kérdése
nemcsak Magyarországra, de az egész széttépett
európai közösség minden államára
nézve." Majd - most már 1920-ban - ekként folytatja:
a ,,magyar olvasóközönségnek szánt eloszóban
kimutattam liberális történetfelfogásunk alapveto
hibáit [ezt még felfoghatjuk történészi,
historiográfiai feladatvállalásnak is, ám a
következoket már aligha, hiszen a mondat ekként zárul],
a valódi magyar nemzetiségtol eltéréseit, nyíltan
szólottam a »huszonöt év óta rajtunk uralkodó
dekadenciáról« és az uralkodó politikai
felfogással szemben konstatáltam, hogy az »alkotmányos
állam mai formájában nem képes a nemzeti élet
minden terén döntoen közremuködni, munkája
tehát feltétlenül
kiegészítendo a nemzeti
eroknek társadalmi és gazdasági szervezkedése
által.«"[16]
[Az én kiemeléseim - Sch. I.]
A kérdésem természetesen most sem az, hogy Szekfu
- állítása szerint már 1917-ben - helyesen
vagy helytelenül ítélte-e meg a magyar társadalom
helyzetét, a magyar politika irányzatait, a jövo feladatait,
hanem csupán az: a történettudományból
vagy a politikából származnak-e a szempontjai. A válasz
- azt hiszem - nyilvánvaló. Szekfu politikai cselekvésre
szólít fel, s egy általa helyesnek vélt politikai
irányvonal elfogadtatásához szállítja
az érveket.
A mu 1934-es kiadásához Szekfu egy újabb, több
mint száz oldalas ,,ötödik könyvet" csatolt. Aligha
vitatná bárki állításom: a tudós
történész nem a történettudományt
gazdagította e kiegészítéseivel. Hogy a mufaj
általa adott meghatározását idézzem
föl: e munkája ,,történetpolitikai" tanulmányai
közé sorolható; annyiban mindenképp, hogy a történelem
faggatásának ,,értelme" a politikából
származik.
A ,,neobarokk társadalom" szenvedélyes kritikája,
a korszak általa helytelennek tartott szellemi-politikai áramlatainak
hol heves, hol ironikus, de mindig politikai elkötelezettséget
felmutató bírálata, s végül a ,,Magyarabb
magyarság felé", már címében is árulkodó
utolsó fejezet egésze félreérthetetlenül
megmutatja, hogy a professzor - kétségtelenül felhasználva
a történész eszközeit is - valójában
politikai programot, a reformkonzervativizmusnak nevezett politikai irányzatnak
a modern kereszténydemokrácia felé mutató programját
alkotta meg.
Az esszéista Németh László nem is törekszik
arra, hogy szándékait valamiféle tudományos
nyelvezet mögé rejtse. Világosan kimondja, mit gondol
az elhibázott magyar történelem tragédiával
fenyegeto következményének, s ugyancsak egyértelmuen
fogalmaz célját illetoen is.
Mint ismeretes, Németh a problémát ,,a magyar
középosztály faji szétesésében",
a magyar szellemiség idegenekhez való asszimilálódásában
jelöli meg. Innen származik a mu alapkérdése
az esszé elso soraiban: ,,Hogy veszett el a magyar a magyarban?"
Majd ekként folytatja: ,,Mert ha igaz, amit látnunk adatott,
ez történt: a magyarság elveszett abban, ami annak mondta
magát, s most, amikor a történelem keresni kezdi: alig
halljuk a szavát. Hogy történik meg az ilyesmi? Ha nem
volnánk magyarok, csak elmélkedo nézok vagy bölcselkedo
utókor, akkor is érdekes volna ez a kérdés.
Így, hogy azok vagyunk, dühösen rángatjuk és
kaparjuk, mintha gyökereibe dugták volna az orvosságot.
Hol romlott el minden? - kérdezte már a Három nemzedék,
s azóta ez a kérdés ott dúl minden történelmi
elmélkedésünkben. A bíráskodók
a feleloseket, a megbélyegzendoket keresik; a bizakodók a
tiszta talajt, a szilárd példát, amelyrol újból
elrugaszkodhatunk."[17]
[Az én kiemeléseim - Sch. I.]
Aligha lehet világosabban megfogalmazni a ,,hol vesztettünk
utat" kérdésének irányultságát,
s a rá adott válaszok tartalmát. Némethet magát
sem a múlt foglalkoztatja, hiszen bevallottan nem ,,elmélkedo
nézo" vagy a ,,bölcselkedo utókor" képviseloje.
Pontosabban fogalmazva: a megismerésre ösztönzo motivációt,
a megismerés szenvedélyét nem a ,,mi történt",
a ,,hogyan történt" kíváncsisága adja,
hanem a ,,felelosök", a ,,megbélyegzendok", illetve az ,,újbóli
elrugaszkodáshoz" - azaz a cselekvéshez - szükséges
,,tiszta talaj", a ,,szilárd példa" keresése. Megint
kitérek annak a kérdésnek megválaszolása
elol, hogy vajon Németh rátalált-e arra, amit keresett,
hogy helyesen határozta-e meg, egyáltalán helyes irányban
kutatta-e azt. Számomra most csak az a fontos, hogy a magyar történetet
o is hanyatlástörténetként fogta fel, s azért
törekedett a ,,tragikus vétség" mibenlétének,
illetve a bun elkövetoinek megnevezésére, hogy a magyar
társadalomfejlodés helyes, a válságból
kivezeto útját találja meg. Valójában
a ,,mi a teendo" kérdése izgatja tehát; a ,,mi történt"
kérdése ebben a kontextusban nyeri el értelmét.
Ne csodálkozzunk így a következményen: az esszében
kibontakozó múltkép értelmét az adja,
hogy a Németh által kívánatosnak gondolt jövot
szolgálta.
Ugyancsak nem tárgya e dolgozatnak, hogy e jövokép
,,helyes" volt-e. Ám ha valaki elolvasta a ,,Kisebbségben"
utolsó oldalait, bizonyára egyetért velem abban, hogy
a ,,hanyatlástörténet" megfordítására,
de legalábbis a magyarságot a zord idok túlélésére
alkalmassá tevo politikai programot olvasott. Németh László
ismeroi jól tudják, e program elemei már jóval
korábban készen voltak alkotójuk fejében, mielott
az esszében kifejtett történelemkép megszületett
volna.
Ismeretes, hogy a ,,magyar történelem utolsó száz
esztendejének sorozatos katasztrófáinak" magyarázatát,
,,a magyar alkat válságának okait" Bibó is
a magyar történelemben kereste. A kifejezetten e feladatnak
szentelt híres esszéjében, az ,,Eltorzult magyar alkat,
zsákutcás magyar történelem" címu, 1948
áprilisában megjelent írásában elutasítja
Németh Lászlónak és Karácsony Sándornak
az ,,idegen hatásokra", a magyarság idegenekhez való
asszimilálódására hivatkozó - Bibó
szerint ,,vakvágányokra" vezeto - magyarázatát,
a ,,hol veszett el a magyar" ,,mélyen igaznak és hitelesnek"
ítélt, ,,alapveto válságérzékelést"
kifejezo kérdést azonban megtartja.
Bibó az ,,eltévedtség" - a ,,torzulás",
a ,,zsákutca" - mibenlétét Szekfutol és Némethtol
is eltéroen határozza meg.
,,Különleges magyar jelenség azonban az, hogy ez az
ország történek legújabb kori szakaszában,
különösen pedig a 19. század végétol
kezdve, dönto történeti pillanatokban, mindenekfelett
1914-1920 között és 1938-1944 között végzetes
módon képtelennek bizonyult arra, hogy saját helyzetének
valóságos adottságait és az ebbol adódó
feladatokat meglássa. Túl azon, hogy két háborúban
»rossz oldalra állott«, amit mások is megtettek,
a magyar nemzet ezekben a dönto pillanatokban, politikai, társadalmi
és szellemi téren egyaránt, nem tudta megtalálni
vagy nem tudta hatalomhoz juttatni azokat a vezetoket vagy olyan vezetoket,
akik szükségleteit, érdekeit, útját jól
kifejezték s jól megtalálták volna. Vezetokben
és a közösség egyes tagjaiban dönto pillanatokban
végzetesen hiányzott vagy megzavarodott a közösség
érdekeinek felismerésére irányuló normális
ösztön - ami nem valami misztikus kollektív jelenség,
hanem a közösség egyes tagjainak ép ítéloképességébol
tevodik
össze... Nem az a lényeg ebben, hogy más népek
csodálatos egységben és egyetértésben
élnek, szemben a »széthúzó« magyarral.
Hanem az, hogy a magyar nemzeti közösségben újból
meg újból olyan módon vetodtek fel a dönto, az
egész közösséget foglalkoztató és
megosztó kérdések, hogy annak következtében
a közösség terméketlen, sehová sem vezeto
harcokba bonyolódott, és a valóságos feladatokkal,
valóságos problémákkal szemben vakká
lett."[18]
[Az én kiemeléseim -
Sch. I.]
Természetesen most sem fogom vizsgálni Bibó állításának
igazát, csupán arra szolgált az idézet, hogy
megmutassa: a bajok eredetének, a ,,magyar alkat" ekként
definiált ,,válságának" okait keresve fordult
Bibó is a magyar történelemhez. Nem csoda, hogy ez a
történelem hanyatlástörténet lesz nála
is; legfeljebb az ,,osbunt", a hanyatlás kezdetét, a ,,zsákutcába"
tévedés idopontját még Németh Lászlónál
is távolabbra helyezi - egészen a XVI. század elejére
-, és természetesen a tragikai vétséget másként,
a felelosöket másokban határozza meg, mint Szekfu és
Németh László tette volt.
Van valami megrendíto abban az igyekezetben, ahogy 1948-ban,
tehát
- hogy saját kifejezését használjam - egy
újabb ,,zsákutcába" vezeto fordulat idején
- vagy már után - Bibó a ,,normális", a ,,helyes"
fejlodéshez visszavezeto eljárásmódokat, gondolkodásmódokat,
cselekvési lehetoségeket keresi. Ismeretes, hogy ekkor is
- mint már negyedik éve folyamatosan - a félelmeket
akarta eloszlatni, a ,,hamis realizmus" és a ,,túlfeszített
lényeglátás" hibás szemléletmódjaival
szemben az ,,eltorzult magyar alkatot" ,,éppé", ,,egészségessé"
tevo, azaz a helyes politikai cselekvést lehetové tevo helyes
gondolkodásmód mintáit szerette volna kidolgozni és
a politikát meghatározó tényezové emelni.
Persze aligha feltételezhetjük, hogy Bibó 1948-ban
a kommunisták vagy éppen Rákosi Mátyás
kiválasztásában látta volna megtestesülni
az ,,ép magyar alkatot"[19],
mint ahogy azt sem, hogy az embereket felszabadító, az emberi
méltóságot tisztelo, igazságosságot
teremto, az európai társadalomfejlodést értelmét
megvalósító, ,,igazi" demokráciához
vezeto útnak gondolta volna a ,,fordulat éve", 1948 után
létrejött ,,népi demokráciát". De most
nem is errol van szó, hanem arról, hogy Bibó vágyaiban,
reményeiben, a négy éven keresztül újra
és újra megfogalmazott programjában milyen szerep
jutott a magyar történelem hanyatlástörténetként
való felfogásának, illetve a hanyatlás mibenlétét,
a felelosök megnevezést, a bunök természetét
meghatározni igyekvo törekvéseinek.
Azt hiszem, a bibói szöveg világosan beszél:
,,Magyarország a felszabadulással radikálisan
és véglegesen kiesett azokból a hamis konstrukciókból,
melyekben addig életét berendezte. Ezeknek összeomlásával
megszunt
két dolog, amelynek a megléte idestova száz esztendo
óta megakadályozott nálunk minden elorehaladást:
a magyar rendi társadalmi világ idon túli fennmaradása
és a történeti Magyarország illúziójának
a fenntartására irányuló erofeszítés.
A rendi világ hatalmi, gazdasági és lélektani
szerkezetének az összeomlása mérhetetlen megkönnyebbülést
jelent emberi életek és életfeltételek százezrei
és milliói számára. (...) Nem bizonyos azonban,
hogy egy olyan mértékben rossz beidegzodésu közösség,
[mint] amilyen a miénk, a valósággal való összeütközés
nagy megrázkódtatásaiból feltétlenül
jó és termékeny tanulságokat formuláz
meg magának. Érdemes tehát megkérdeznünk,
hogy a közelmúlt megrázkódtatásaiból
nem fenyegetnek-e a fejlodésnek újabb görcsei és
zsákutcái."[20]
[Az én kiemeléseim - Sch. I.]
Úgy vélem, e mondatok kínálják fel
a titok megfejtését; Bibó itt árulja el, miért
volt szüksége arra, hogy saját változatot teremtsen
a hanyatlástörténetbol. Elhitte - vagy csak el akarta
hitetni magával és a magyar politikai élet szereploivel
is, ez valójában mindegy -, hogy ami 1944 és 1948
között történt, az felszabadulás, egy torz
fejlodés következményeitol való megszabadulás
volt, ami esélyt ad a ,,normalitáshoz" való visszatérésre,
az újrakezdésre. Azaz: lehetoséget nyit a cselekvésre.
E nélkül hogyan is képzelhetné el, hogy politikai
céljai még mindig megvalósíthatók? Hogyan
is fogalmazhatná meg - az összes többi politikai ero megsemmisítése
után - a most már a teljes hatalmat birtokló kommunistáknak
javaslatait a ,,fejlodés újabb görcsei és zsákutcái"
elkerülésére? A cselekvoképesség fenntartásához,
helyreállításához nélkülözhetetlen
volt e konstrukció.
Magyarán mondva: ahhoz, hogy a kommunistákkal való
együttmuködésben, sot a kommunisták vezetésével
el tudja képzelni az ,,igazi demokrácia" megteremtését,
el kellett hinnie egyfelol, hogy a kommunisták voltaképpen
ugyanazt akarják, mint o, s ha mégsem úgy viselkednek,
az nem lényegükbol, hanem voltaképpen a zsákutcás
magyar fejlodésbol, az eltorzult magyar alkatból következik.
Amiként írja, a kommunisták magatartása a ,,magyar
baloldaliság nagy megrázkódtatásából"
értheto meg, abból, hogy ,,ez az ország ilyen ellenálló-képtelennek,
ilyen közösségi szellem híjával valónak,
ilyen korlátoltnak, ilyen reakciósnak, ilyen jobboldalinak
mutatkozott".[21]
De ugyanakkor - és számunkra most ez a motívum
a fontosabb, mert ebben a mozzanatban jut dönto szerephez a magyar
történelem ,,hanyatlástörténetként"
való felfogása - arról is meg kellett magát
gyoznie, hogy a kommunisták külso vagy belso emigrációba
vonult kritikusainak nincs igazuk. Az antikommunista álláspontok
mindegyikét ugyanis - akár a kommunistákkal való
szembenállásban, akár a cselekvésrol való
lemondásban ölt testet - a motívumok ,,leleplezése"
nélkül nem tudná elutasítani. Ezért kell
tehát kimutatnia, hogy az antikommunizmus bármely formájában
valójában ,,az egész hatvanhetes-ellenforradalmi eszmevilág"
születik újjá.
Sot, a ,,leleplezésben" még tovább is kellett
mennie: ,,Külsoleg inkább hatvanhetes ízu ez az új
külso és belso emigráció, a maga formai demokratizmusával
és a mögötte rejlo társadalmi-politikai mozdulatlansággal,
amit stílszeruen kiegészít a legitimista orientáció
lehetoségének a fel-felbukkanása; a gyakorlati érvényesülés
azonban elsosorban az ellenforradalmi vonásokat, éspedig
nemcsak a keresztény-nemzeti ellenforradalmi, hanem a fasiszta ellenforradalmi
vonásokat hozza és hozná a felszínre..." De
még azt is el kellett higgye - legalábbis szükségét
érezte annak, hogy leírja -: ,,...a régi világ
továbbélése nemcsak annak tudatos hívein keresztül
fenyeget, hanem tömegessé vált beteg beidegzodésein
keresztül is. Mindenekelott a társadalom hierarchikus szemlélete,
az emberek rangkórsága, a hatalomgyakorlásban az uralmi
szellem túltengése a szolgálat szelleme felett, a
»képesítés«-ben és az »állás«-ban
rejlo rang- és kiváltságtudat túltengése
a feladat és szolgálat tudata felett: mindezek oly módon
át- meg áthatották egész társadalmunkat,
hogy politikai fordulatok és személycserék magukban
el nem törölhetik oket, s ezek számos vonatkozásban
akadályozzák, de egyben kompromittálják is
társadalmunk folyamatban lévo nagy átalakulását."[22]
E mondatokat - ha Farkas Mihály nem is, de Révai József,
Lukács György, sot talán még Rákosi Mátyás
is leírhatta volna. A politikai következtetés természetesen
meroben más volt - tegyük gyorsan hozzá. A kommunisták
számára az ,,átkos múlt" toposza arra szolgált,
hogy a ,,kerül, amibe kerül" logikáját, a semmilyen
korlátot nem ismero eszközhasználatot igazolja, Bibó
számára pedig nyilvánvalóan nem. O - miközben
a meglehetosen parttalan fogalommá változtatott, a tudatos
és az öntudatlan ,,ellenforradalmárokat" egyaránt
magában foglaló - ,,reakció" elleni harcot elfogadta,
a kommunisták megváltozásában reménykedett,
azt hívén, de legalábbis azt állítván,
hogy - közvetlen vagy közvetett módon - oket is a ,,régi
világ" rontotta meg, s csupán félelmeiket kell levetkozniük
ahhoz, hogy ,,megjavuljanak".
Hogy meddig hitte, hihette ezt? Nos, éppen 1948-ban zárult
le ,,négy évig tartó élete"; elnémulása
egyszersmind reményei szétfoszlását bizonyítja.
De természetesen most sem Bibó életmuvének
,,értékelését" kívántam elvégezni,
de még csak az itt tárgyalt írásét sem.
Csupán egyetlen mozzanatát érintettem: a magyar történelemhez
való viszonyát, a magyar történelemrol kialakított
képének ,,értelmét" szerettem volna - történeti-politikai
kontextusba helyezve persze - felfejteni. Következtetésem is
változatlan: Bibónak a magyar történelemrol kialakított
képét szintén nem a tudományos megismerés
szempontjai, hanem a politikai cselekvés - talán a most vizsgált
írás esetében pontosabb így fogalmazni: a még
lehetségesnek gondolt cselekvés eszközei keresésének
- szempontjai határozták meg. Megállapításai
ez esetben sem a történettudomány, hanem a politikai
gondolkodás termékeként értelmezhetok, érthetok
meg.[23]
3. Az egyes történések, tendenciák, személyek
és teljesítmények minoségére vonatkozó,
valamely hagyomány ,,reakciós vagy haladó" voltát,
a ,,kié ez vagy az a hagyomány" kérdésére
adott válaszok formálták ki a magyar történelem
politikai célzatú ábrázolásának
harmadik típusát.
A magyar történelemhez való viszonynak ezen típusa
legtisztább - hogy úgy mondjam: klasszikus - formáját
a kommunista politikai gondolkodásban nyeri el, elsosorban Révai
József úgynevezett történelmi írásaiban,
noha kétségtelenül ennek is megvannak a maga elozményei,
mint ahogy azóta is vannak szép számmal muveloi; manapság
is többen foglalkoznak a hagyományok el- vagy újrarendezésével
valamiféle dichotóm, a mai pártmegoszlást jól
vagy rosszul leképezo szerkezetben,[24]
ma is zajlanak harcok - ahogy mondani szokták - egy-egy történelmi
személy ,,kisajátításáért", vagy
éppen az ellenfélre való rátukmálásáért.
Ma sem ismeretlen az az eljárás, hogy egy-egy politikai áramlatot
,,osei" megnevezésével szándékoznak elfogadtatni
vagy éppen diszkreditálni, netán diszkvalifikálni;
nyilvánvalóan abban a feltevésben, hogy a választott
vagy kiosztott ,,elodök" erényei vagy bunei az utódokat
is minosítik.
Kézenfekvonek vélem illusztrációért
a ,,legjobbhoz" - Révai Józsefhez - fordulni. Természetesen
most sem azért, hogy a magyar kommunizmus történetének
egyik szakaszában a legfobb ideológusnak számító
politikus ,,helyét kijelöljem a magyar történelemben",[25]
hanem részben azért, mert a példák igen beszédesek,
de különösen azért, mert a szándék,
a célzatosság, az eljárás ,,értelme"
teljes nyíltsággal jelenik meg ezekben az írásokban.
Tudjuk, Révai többször értékelte, sot
idorol idore alaposan újraértékelte Szabó Ervin
teljesítményét, s ezen belül különösen
történetírói munkásságát.
Most az 1940-bol származó vélekedését
idézem: ,,Egyik dönto tévedése - írja
a ,,Marx és az 1848-as magyar forradalom" címu írásában
- a 48-as forradalomról vallott felfogása. Szerinte: a 48-as
forradalom nem polgári forradalom volt, hanem nemesi felkelés."
A következo mondat azonban azt is elárulja, hogy e bírálat
nem a történetírónak szól. Révai
ugyanis ekként folytatja: ,,Nyilvánvaló, hogy ez a
felfogás alkalmas volt arra, hogy a Garami-féle opportunista
politikának elvi megalapozása legyen: Magyarország
1848 után is feudális ország maradt, nemcsak azért,
mert a 48-as forradalom vereséget szenvedett, hanem azért
is, mert a forradalom maga sem polgári."
Révai ebben az írásában önkritikát
is gyakorol. Alighanem saját korábbi írásaira
is gondolva - a benne megjeleno véleményt most ,,szélsobaloldalinak"
minosítve - a 48-as forradalom értékelésének
egy másik ,,helytelen" változatát is felemlíti.
,,Ha Szabó Ervinnek a 48-as forradalom egészében véve
nemesi mozgalom volt, akkor e »baloldaliaknak« szoröstül-boröstül
polgári volt. Az 1848-1849-es forradalomnak azért kellett
mindenáron tiszta »polgári« forradalommá
lennie, hogy a magyar történelem közvetlenül tanúskodhassék
a tétel igazsága mellett: Magyarországon más,
mint szocialista forradalom nem lehetséges." E ,,torz" elméletnek
is ,,végzetes" következményei lettek - folytatja -,
ahhoz a ,,helytelen" felfogáshoz vezettek, hogy ,,Magyarországon
a nagybirtokosok és a burzsoázia olyannyira »összenottek«,
hogy már nem is két osztályt, hanem csak egy osztályt
alkotnak. Nyilvánvaló, hogy az egyetlen és egységes
uralkodó osztályról szóló »elmélet«
csak arra való volt, hogy a forradalmi népi demokrácia
célkituzéseivel szembe lehessen állítani a
szocialista forradalom célkituzését."[26]
[Az én kiemeléseim - Sch. I.]
Milyen volt valójában a 48-as forradalom? Mi a - persze
Révai szerint és 1940-ben érvényes - ,,helyes"
álláspont? Gondolom, senkit nem lep meg, hogy a ,,helyességrol"
Révai nem a ,,burzsoá álobjektivitás" alapján
dönt. Az igazi kérdés számára természetesen
nem az, hogy ,,milyen volt valójában a 48-as forradalom",
hanem ugyanazt a logikát követi, amire a ,,helytelen" álláspontok
kritikáját építette fel. A ,,helyes" válaszhoz
vezeto kérdés tehát: mi a kommunista párt ,,helyes"
politikája 1940-ben, miként a bírálat során
is az volt a kérdése, hogy mi lett volna a ,,helyes" politika
az 1910-es években Garami ,,opportunista" vagy a húszas években
a magyar kommunisták ,,szélsobaloldali" politikájával
szemben.
A ,,milyen volt a 48-as forradalom" kérdése ugyanis -
mondja ki Révai imponáló oszinteséggel - csak
és kizárólag a ,,helyes" politika nézopontjából
válaszolható meg. Ha a ,,tiszta" polgári forradalom
lett volna napirenden a tízes években - fordítjuk
le az érvelést -, akkor helyes lett volna Szabó Ervin
véleménye. Ha a ,,tiszta" szocialista forradalom lett volna
napirenden a húszas években, akkor ,,helyes" lett volna a
48-as forradalom ,,tiszta" polgári forradalomként való
minosítése. Az összefüggés nyilvánvaló:
ha valaki polgári forradalmat akar csinálni, annak azt kell
gondolnia, hogy az még nem zajlott le az országban, ha valaki
szocialista forradalomra készül, annak azt kell bizonyítania,
hogy az ország már túl van a polgári forradalmon,
s ha túl van, akkor természetesen már csakis szocialista
forradalmat kell, lehet, szabad csinálni.
Természetesen Révai számára a 48-as forradalom
,,jellegét" 1940-ben is a kommunista program, a ,,mi a teendo?"
kérdésére adott válasz határozza meg.
A maga elé állított feladatot pontosan e logikának
megfeleloen, ekként határozza meg:
,,Az 1848-as forradalom tanulmányozására tehát
sokunkat az is késztetett - teszi világossá a múlt
feldolgozásának legfobb motívumát -, hogy végére
járjunk annak az »elméletnek«, amely az 1848-as
forradalommal akarta bizonyítani, hogy Magyarországon egy
forradalmi munkás- és parasztdemokrácia minden elofeltétele
hiányzik. (...) A magyar történelem 1848-as nagy fordulópontjának
tanulmányozására tehát a forradalmi munkásmozgalom,
a kommunista párt politikai irányvonala körül kifejlodött
vitákban került sor. Nem mint utólagos szemlélok,
hanem mint a jelen harcainak résztvevoi nyúltunk hozzá
a magyar történelem kérdéseihez. És hitünk
szerint csak errol az alapról lehet megközelíteni a
történelmi objektivitás eszményét is.
Csak a küzdo értheti meg a küzdoket. Hogy a forradalmi
munkáspárt a maga belso problémáinak megvitatása
közben jut el az ország történelmi problémáihoz,
azt mutatja, hogy politikája össze van kapcsolva a történelmi
fejlodéssel, s e fejlodés felvetette kérdéseket
igyekszik megoldani."[27]
Milyen volt tehát 1940-ben a 48-as forradalom? Nyilvánvalóan
olyan, amilyen megfelelt az aktuális taktika, a népfrontpolitika
szükségleteinek. Olyan tehát, amely volt annyira polgári,
hogy fölöslegessé tegye egy ,,tiszta" polgári forradalom
megismétlését, de nem volt mégsem annyira polgári,
hogy ne lehessen egy ,,tiszta" szocialista forradalom helyett a ,,forradalmi
munkás- és parasztdemokrácia" jelszavát megfogalmazni.
Történeti írásaiban Révai számos
további példát mutatott fel arra, hogyan kell ,,helyesen"
viszonyulni a magyar történelemhez. A mintát láttuk:
mindig a politikai helyzetnek megfeleloen, mindig a kommunista párt
politikájának szükségletei szerint. 48 lehetett
polgári forradalom, lehetett ,,tisztán" nemesi mozgalom,
de lehetett félig-meddig polgári forradalom is. Ugyanígy
- hogy már csupán egyetlen példát említsek
- egyes történelmi személyiségek - mondjuk Kossuth
- lehetett a ,,miénk" - ha a németek elleni harcra kellett
mozgósítani, de válhatott csak félig-meddig
a ,,miénkké"; akkor persze, amikor már a ,,polgári
demokratikus forradalom" második felvonása, és különösen
amikor a szocialista forradalom került a kommunista párt ,,napirendjére".
Ekkorra természetesen már azok a különbségek
is eltunnek, de legalábbis jelentoségüket vesztik, amelyek
alapján az ,,urat" a ,,polgártól", a ,,kispolgártól",
a ,,polgárit" a ,,polgári demokratától" megkülönböztették.
A ,,reakciós", a ,,horthysta-fasiszta" Magyarország elleni
totális támadás elérkeztekor a hagyományok
újraosztályozása is bekövetkezett. Aki a ,,miénk"
- tehát ,,haladó" - volt akár csak egy-két
évvel korábban is, abból könnyen lehetett olyan,
aki csak félig-meddig a ,,miénk", de olyan is, aki szoröstül-boröstül
az ,,övék" - tehát ,,reakciós" - lett. Tudjuk,
1948 táján már nem Kossuth a ,,lobogó", hanem
- természetesen az aktuális szükségletekhez formált
- Esze Tamás, Budai Nagy Antal, Dózsa György és
Táncsics Mihály, az 1848-ban a ,,hamis nemzeti egység"
ellen fellépo, lázongó békési parasztok,
és persze Petofi, Ady, József Attila.
A közelgo centenáriumra készülve, 1947 decemberében
Révai magával Mindszentyvel vív meg 48 ,,helyes" értelmezéséért.
Széchenyi, Vörösmarty, Arany, Deák kiváló
emberek voltak ugyan, és voltak érdemeik, de - mondja Révai
- ,,alig hiszem, hogy 48 centenáriumán éppen belolük
csinálunk nemzeti hosöket..., 48 hosét, centenáriumi
ideált abból a Széchenyibol, aki szembeszállt
Kossuthtal és menekül a szabadságharc elol, nem tudunk
csinálni. És Deák, akármennyire elismerjük
progresszív szerepét a magyar történet bizonyos
szakaszaiban, Deák sem lehet példakép 1848-cal kapcsolatban.
(...) Aki 1848-cal kapcsolatban nem Kossuthot akarja az ünneplés
és a szellemidézés középpontjába
helyezni, az természetesen nem vehet részt a magyar demokrácia
centenáriumi ünnepében."[28]
De afelol sem hagy kétséget, hogy már nem Kossuth
az igazi példakép. A ,,bíboros érsekkel" szemben
leghevesebben a felelotlenséggel vádolt ,,flamingókat",
a ,,baloldalt" védi meg, akik nélkül - állapítja
meg - Kossuth sem lehetett volna a szabadságharc vezére.
Akik nem oket akarják ünnepelni - vonja le a következtetést
-, azok ,,nem a magyar szabadságharc hoseit akarják ünnepelni,
hanem a magyar szabadságharc belso ellenfeleit".[29]
A ,,haladó hagyományok" körébe nem csak az
igazi forradalmárok tartoznak, ám az ,,igazi elodök",
a
példaképek közé ekkor már csak ok kerülhetnek
be. ,,Tanítani kell iskoláinkban a nagy Árpád-házi
királyokról is, a Hunyadiakról és tanítani
kell a nagy magyar szabadsághosökrol, Rákóczitól
Kossuth Lajosig, akik pedig nem voltak népi vagy paraszti forradalmárok.
De ne vegye viszont zokon senki a magyar demokráciától,
ha elsosorban a saját népi hoseit kutatja fel és hozza
közel az ifjúságunkhoz és népünkhöz...
Természetes, hogy Petofi mellett Arany Jánost, Tompát
és a többi nagy magyar költot is tanítani kell,
természetes, hogy Ady mellett nem szabad megfeledkezni Babitsról
és Kosztolányiról, és József Attila
mellett nem szabad megfeledkezni Illyés Gyuláról és
a jelenkor többi jelentos költojérol sem. De viszont tudnunk
kell, hogy a magyar nép történeti és, tegyük
hozzá, forradalmi törekvéseinek
igazi szószólója,
a népi átalakulásnak viharmadara mégiscsak
ez a három volt: Petofi, Ady és József Attila."[30]
[Az én kiemeléseim - Sch. I.]
Egy évvel késobb már e példaképek
mindegyike sem nyújthat mindenben példát. Ady Endrébol
csak az maradt a ,,miénk", ami ugyebár ,,elore mutat". Mi
is ez Révai szerint? Nos: ,,A szent gyulölet a feudális
magyar ugar, a magyarságra ránehezedo úri Hunnia iránt,
az elkéso forradalom miatti kétségbeesés, a
dühös siettetése a forradalomnak, a forradalmi erok türelmetlen
és már-már reménytelen ébresztése,
a forradalom vezeto eroinek, a nemzeti megújulás vezetésére
alkalmas osztálynak keresésére, a kutatása
annak a friss osztálynak, melyben hinni és bízni lehet:
ez Ady költészetének lényege: ez, csak ez, és
semmi más."[31]
Ugyanakkor azonban Révai azt is kimutatja, hogy Ady bizony a
fejlodésnek nem a csúcspontját testesíti meg;
átmenet csupán annak a ,,haladásnak" a folyamatában,
amely a beteljesedéshez - ekkor József Attilát tekinti
annak - vezet. Mert erényei - az eddig említetteken túl
beleértve azt is, hogy ,,utálta a burzsoát", hogy
észrevette ,,a kapitalizmus és a polgárság
egész kulturális és erkölcsi rothadását"
stb. - sem feledtethetik, hogy ,,nem volt szocialista", ,,nem forrt össze
a munkásosztály céljaival és eszméivel",
hogy anélkül ,,nyitotta meg lelkét a szocializmus igézetének,
hogy felolvadt volna benne és feladta volna különállását."[32]
Révai tehát Adyt is politikai megfontolásokat
követve ,,helyezi el" a magyar történelemben. ,,Árnyaltan"
persze; hibáit és erényeit, a ,,meghaladott", illetve
a ,,vállalható" jellegzetességeit a ,,szocializmus
építésének" szempontjai alapján elkülönítve.
Adyt tehát szeretni kell, de helyesen kell szeretni: ,,ahhoz, hogy
Adyt szeressük, nem kell az o világát az o szemével
nézni". Hanem? Hát persze: Adyt a gyoztes proletárforradalom
,,szemével" lehet helyesen nézni.
Láthatjuk, 1948 végén már Ady is csak közvetve
és csak magyarázatok révén volt beépítheto
a ,,haladó hagyományok" közé. Nem sok ido múltán
József Attila esetében is szükségessé
vált a ,,korrekció". Bizony az is kiderült, hogy a ,,haladó
hagyományok" egyike sem mentes minden hibától; nemcsak
1848, de például 1919 sem. De legyünk igazságosak!
E nézopont alapján a ,,reakciósság" se feltétlenül
maradt lemoshatatlan bélyeg. Egy újabb politikai fordulat,
például 1953 után egyre többen kerültek
vissza a ,,haladó" rubrikába. Ha jól emlékszem,
úgy az 1960-as évek közepén Széchenyi
is kezdett újra ,,haladóvá" válni; mondhatnám,
a ,,tiltott" kategóriából átléphetett
a ,,turt" kategóriába, ami már afféle ,,félig-meddig
haladó" státusnak is tunhetett. És az effajta ,,revíziók"
azóta is zajlanak.
Mondhatnánk, a szerencse forgandó. De alighanem közelebb
járunk az igazsághoz, ha a politikai irányvonalak
változékonyságára is gondolunk. A múltra
is alkalmazott dichotóm szerkezetek hasznosságát -
úgy tunik - az ido nem kezdte ki. Ezért van, hogy a történelmi
eseményekre, személyiségekre vonatkozó ítéletek
is meglehetosen változékonyak maradtak.
Azt hiszem, ennyi mindenképpen elegendo - de lehet, hogy sok
is volt - a politikai gondolkodásban kialakult múltképek
harmadik típusának jellemzésére. Mégsem
állom meg, hogy legalább egy példát ne hozzak
annak jelzésére, hogy ezen ,,múltalkotási"
technika ma is muködik, és alkalmazása sem szunt meg.
A sok lehetoség közül - szinte találomra -
egyik napilapunkban két egymást követo napon megjeleno
egy-egy publicisztikát választottam. A közös bennük:
mindkettohöz nyilvánvalóan ,,a vad, geszti bolond" szobrának
újbóli felállítása adta az apropót;
illetve mindketto célja nyilvánvalóan politikai: Tisza
,,bemutatása" egy jelenleg létezo politikai áramlat
stigmatizációját szolgálja.
Az egyik szerzo - o az, aki foglalkozását tekintve nem
történész - érvekkel is szolgál. A szoboravatás
kapcsán nem mulasztja el, hogy a magyar történelem neves
személyiségeit két csoportba ossza. Az egyikbol Károlyi
Mihály, Rákóczi és Széchenyi nevét
említi fel, akik ,,nem voltak holmi parvenü urak". Szemben
persze a parvenü Tiszával - o tényleg frissen lett az
arisztokrácia tagja, nem úgy, mint az imént említettek
-, így hát persze nemcsak magyarnak, de úrnak is rongy
volt. Miként az iménti, akként a további érvek
is természetesen Adytól származnak.[33]
(Csak úgy mellékesen, hadd idézzem fel ez esetben
is a ,,másik" Adyt, aki tudta, hogy az ,,úrság" számonkérése
valamiképp ellentmond a demokratikus érzelemnek: ,,Néha
szinte szeretnék a gróf Andrássy Gyula helyében
lenni, hogy emberi, intellektuális kiválóságon
kívül még históriai és magyar úri
alapon is lenézhessek gróf Tisza Istvánra. Ez bizony
ötletnek nem demokratikus ötlet, de Magyarországon szabad
és célos olyan fegyverekkel küzdeni, melyek kétségtelenül
magyarok, s amelyek a legedzettebb, legúribb boröket is átjárják."[34]
Vajon az Adyt idézo mai szerzo gondolt-e ezekre az Ady sorokra is?)
A másik cikk írója, polgári foglalkozását
tekintve történész - amit nem is mulaszt el írása
végén jelezni -, Tisza tevékenységérol
egy szót sem ejt, csupán egy névsorban helyezi el
nevét. A többiek: Simicska, Schlecht Csaba, Varga Tamás,
Siklós Mária.[35]
Kétségtelen, a publicisztika gondolatmenetének logikája
szerint e névsorban Tisza nem kakukktojás. A ,,rossz" megtestesítoje
o is, akárcsak a többiek, s felemlítésének
oka is ugyanaz, mint a többieké: az ellenfél politikai
és morális diszkreditálása mindannak a háttértudásnak,
vélekedésnek, ítéleteknek és eloítéleteknek
a felidézésével, ami a közvéleményben,
de legalábbis az azt alkotók egy részének történeti
tudatában Tisza nevéhez tapad. E nyelvi játék
- függetlenül attól, hogy ki volt Tisza valójában
- politikai értelemben sikeres lehet, ha a címzettek számára
e név valóban a ,,rosszat" testesíti meg.
Ugyebár nem kell bizonyítanom, hogy ez az eljárás
sem az ,,igazi Tisza" bemutatását, nem egy történelemtudományi
probléma megoldását, hanem egy politikai cél
elérését szolgálja? Ám ugyanakkor azt
is látnunk kell, hogy a ,,nem tudományos" minosítésnek
ebben a kontextusban egyszeruen nincs relevanciája. Persze, hogy
nem az, de hát nem is a tudomány szférájában
fejti ki hatását, nem is a múltra vonatkozik. A ,,mit
oktassunk az iskolákban", ,,kinek állítsunk szobrot,
és kinek ne", ,,kikrol nevezzünk el utcákat, intézményeket,
és kikrol ne" stb. kérdések körüli nyilvános
viták politikai tartalmakat hordoznak. Példánk is
bizonyítja, hogy a történelem értelmezéséért
folytatott küzdelmeknek igenis van értelmük, van jelentoségük.
Politikai
szempontból korántsem mindegy ugyanis, hogy egy név,
egy esemény, egy történelmi folyamat, akár az
egész magyar történelem minek a jelképévé
válik, milyen ,,tanulságokat" testesít meg az emberek
tudatában. Azt hiszem, az idézett Révai-szövegek
bizonyítják, hogy a kommunisták tökéletesen
tisztában voltak a múlt meghatározása feletti
uralom politikai fontosságával. Ám ezzel az eszközzel
nem csak a kommunisták éltek és élnek...
III.
Fejtegetéseim és példáim egyvalamit talán
bizonyítottak: nem sok értelme van azt firtatni, hogy a tanulmányban
feltett kérdésekre adott válaszokból kirajzolódó
,,magyar történetek" közül melyik az igazi - vagy
óvatosabbra hangszerelve -, melyik a helyesebb. Hiszen a gondolkodásra
készteto cél nem a múlt eseményeinek, folyamatainak
megértése és leírása volt, nem a múltra,
hanem a mindenkori jelen politikai küzdelmeire - azaz a jövo-
re irányult. Megismétlem legfontosabbnak gondolt állításomat:
miként a kérdések, akként a válaszok
sem a történettudomány, hanem a politikai gondolkodás
termékeiként értelmezhetok: nem a múltban történtek
,,történelemmé konstruálására",
hanem egy elképzelt és kívánatosnak tekintett
jövot szolgáló múltkép megalkotására
irányulnak.
Eszerint viszont legalábbis annak, aki a politológia
felol szemléli a magyar politikai gondolkodás történetét,
nem a ,,melyik az igaz" - vagy igazabb - kérdését
kell feltennie a XX. század magyar politikai gondolkodásában
született történelmi víziók vizsgálata
kapcsán. Hanem azt kell megkérdeznie: miként és
miért keletkeznek, léteznek és funkcionálnak
ezek a történelemrol kialakított képzetek?
Az eddig adott magyarázatokat néhány általánosabb
jellegu állítással egészíteném
ki.
Nem hiszem, hogy magyarázatért az összeesküvés-elméletekhez
kell fordulnunk, miként ezt az ,,áltudományos" elméletek
ellen folytatott harcban született - egyébként persze
nagyon tiszteletreméltó - ismeretterjeszto muvekben megszoktuk.
Nem valamiféle tudatosan felépített csalássorozatra,
netán a politikusok és ideológusok gonoszságára,
a hazudozáshoz való beteges vonzalmukra s effélékre
kellene gondolnunk.
Úgy vélem, a ,,titok" nyitja a politikai gondolkodás
sajátosságában inkább megtalálható.
A magyarázatot tehát azokban a speciális feladatokban,
funkciókban kell keresnünk, amelyek a politikai gondolkodást
a politikai cselekvés számára nélkülözhetetlenné
teszik.
A történelemrol alkotott képzetek és víziók
- miként már említettem - egyfelol természetesen
az igazolás szándékából, a politikai
cselekvés során szükségképpen felmerülo
legitimációs igénybol következnek. De nem csupán
abból. Hanem - vélem én, meglehet, túlságosan
is merészen, esetleg meghökkento módon - azon sajátos
megismerési igénybol is, ami a politikai cselekvéshez,
a politikai döntésekhez ugyancsak elengedhetetlenül szükséges.
Mellozve azt a tudományfilozófiai kérdést,
hogy vajon a tudományos
- vagy tudományosnak tekintett - ismeretszerzésre való
törekvésben csak és kizárólag az ,,objektív
valóság" leírásának igénye, a
,,tiszta" megismerési vágy játszik-e szerepet, s csupán
ez határozza-e meg a tudományos tevékenységet
mozgató ,,megismero érdeket", azt nagy biztonsággal
kimondhatjuk, hogy a politikai cselekvéshez szükséges
ismeretek speciális jellegébol következoen a politikusok
ismeretszerzésre irányuló tevékenységében
más szempontok az imént említetteknél sokkalta
nagyobb szerephez jutnak. Ilyen például a
cselekvoképesség
megszerzésére,
visszanyerésére irányuló akarat. Ilyen az ellenfél
,,valóságos" céljainak leleplezésére,
érveinek meggyöngítésére irányuló
szándék. És ilyen a ,,valóságnak" -
ez esetben a múltnak - a cél elérését
szolgáló megalkotása. Más szóval: nemcsak
olyannak kell láttatni, hanem olyannak is kell látni a világot,
amelybol a kívánatosnak gondolt jövo - és csakis
az - következik.
Miként mondják, a falra festett ördög néha
a maga testi valóságában is megjelenik. Sokan állítják,
léteznek önbeteljesíto próféciák.
Ezek mintájára kockáztatom meg a kijelentést:
a
kívánatosnak gondolt jövo nézopontjából
szemlélt múltkép a tervezett jövo megvalósulásának-megvalósításának
fontos, némely helyzetekben talán nélkülözhetetlen
eszköze.
Ha a tétel igaz, akkor megkérdojelezheto a történészek
által gyakran használt - persze, saját nélkülözhetetlenségüket
is igazoló - állítás, miszerint azért
kell ismernünk a múltat, hogy el ne tévedjünk.
Nem biztos, hogy így van; a múltképek alkotói
legalábbis nem mindig azért fordulnak a történelemhez,
hogy megtudják, merre van az elore. Sokkal inkább azért,
hogy
elszántságot, önbizalmat gyujtsenek maguknak,
bátorságot,
bizonyosságot
keltsenek másokban egy sok bizonytalanságot sejteto út
vállalásához, amely persze sokkal inkábba mindenkori
jelenbol, mint a múltból levezethetoen kívánatos
cél eléréséhez vezet.
Aki felidézi magában, vagy a korabeli mualkotások,
plakátok, mozgalmi dalok, visszaemlékezések segítségével
maga elé képzeli az 1945 utáni néhány
év hangulatát, érteni fogja, mirol beszélek.
Aki ,,holnapra meg akarja forgatni az egész világot", ugyebár,
könnyebben szánja rá magát a kétségtelenül
kockázatokat is magába foglaló tettekre, ha morálisan
is megalapozott késztetést nyerhet egy olyan múltképbol,
mely szerint: ,,Elnyomás, szolgasors, ez volt a rend ezer évig...,
a múltba nézo csupa sebet lát, vért, jajt,
panaszt, könnyeket..."
Ha aztán az a jövo mégsem olyan lett, amilyennek
ígérték, amilyennek ígérkezett, - nos,
korántsem biztos, hogy az ,,úttévesztés" a
történelmi ismeretek helytelenségébol következett.
Feltevésem szerint a jövokép inkább ludas lehetett
benne.
Tehát: történész hölgyek és urak
- és persze, mindenféle tudós hölgyek és
urak, ide értve természetesen a politológusokat is
-, hátrább az agarakkal!
A politikát, a politikai gondolkodást nem azok a szabályok
kötik, mint a tudományt. A politika nem tudomány. A
politikai akarattá szervezodo emberi célok, vágyak,
törekvések az emberekbol magukból, érdekeikbol
és értékeikbol következnek, nem a tudományok
eredményeibol, a tudományos megállapításokból
keletkeznek. Lehetséges, hogy ez hiba, de mégsem hinném,
hogy ebben - legalábbis belátható idon belül
- változás következne be. Akkor pedig bizonyosnak látszik,
hogy sem a politikát, sem a politikai gondolkodást nem lehet
tudománnyal vagy tudományokkal felváltani, sem tudományossá
tenni, a politikusokat tudósokkal felcserélni. Az sem történhet
meg tehát, hogy a politikusok a múlt történelemmé
konstruálását a történészekre bízzák,
vagy - másként fogalmazva - a történészek,
szakmai kompetenciájukra hivatkozva, a történelem megalkotásának
jogát a politikusoktól visszahódítsák.
Ha igaz volna, hogy a történelem az élet tanítómestere,
a történelmi ,,leckék" megtanulása, alkalmazása,
a politikai cselekvésekbe beépülo ,,példázatokká"
alakítása bizonyosan nem a történész feladata.
Okulni
a cselekvo ember tud, a szemlélo ,,csupán"
megérteni,
leírni, megmagyarázni képes. Ami persze nem kevés,
de mégis más, mint a történelem ,,tanulságainak"
levonása.
Ha már idáig elmerészkedtem, nem térhetek
ki azelol, hogy a történettudomány és a politikai
gondolkodás viszonyára valamiféle következtetéseket
kockáztassak meg. Megállapításom - akárhogyan
forgatom is - meglehetosen lapos: a történettudomány
a múltban zajló folyamatok megértésére,
leírására, megmagyarázására törekszik,
a politikai gondolkodás pedig - mint a politikai cselekvés
egyik eleme - még ha a múltba néz is, a jövo
formálására, azaz a világ megváltoztatására
irányul. Meglehet, ugyanarról beszélnek, de egészen
más az, amit csinálnak.
Más tudásformákról van tehát szó.
Ebbol következoen a két gondolkodásmódot eltéro
motívumok mozgatják, különbözo normák
kötik. A történettudománynak elsosorban és
mindenekelott a tudományosság értékeinek, szabályainak
kell megfelelnie. A tudományosság követelményeinek
pedig - gondolom - csak akkor felelhet meg, ha képes emancipálódni
a politikától. Függetlensége nem pusztán
azt jelenti, hogy nem züllik a politika, bármelyik politikai
irányzat szolgálóleányává, hanem
legalább annyira azt is, hogy nem a politika, nem a politikai gondolkodás
logikájából, szemléletmódjából
származó kérdéseket teszi föl magának.
De ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a politikai gondolkodásban
megjeleno történelmi érdeklodésnek meroben más
jellegunek kell lennie, hiszen más igényekbol, kívánalmakból
ered, más logikát és más szemléletet
képvisel. Nem a tudományét, hanem a politikáét,
ám - hadd tegyem gyorsan hozzá - olyan logikát és
szemléletmódot, amely nemcsak létezik, hanem éppoly
legitim módon létezik, miként a tudományoké.
Aligha volna tehát érdemes - és értelmes -
megfogalmazni az iménti tétel ellenpárjaként
azt, hogy ugyanis a politika, a politikai gondolkodás emancipálódjék
a történelemtol, azaz a történelmet hagyja a történészekre:
induljon tiszta lappal kalandos útjaira, ne bíbelodjön
azzal, mi történt, csak a jelenre - esetleg a jövore -
gondoljon, a múltat pedig felejtse el.
Ugyan, hogy is tehetné? Hogyan tudná a ,,tiszta lapot"
eloállítani? Tetszik, nem tetszik, a jelen - s részeként
a benne élo politikus - ezer szállal kötodik a múlthoz;
maga és az egész társadalom élvezi vagy szenvedi,
azaz éli, amit örökül kapott. És ugyan miért
is mondana le a politika, a politikai gondolkodás a ,,historizálásról",
ha az a cselekvoképességéhez, a jövokép
megfogalmazásához, a mozgósításhoz,
a politikai ellenfelekkel vívott küzdelemhez szükséges?
Nem is beszélve arról, hogy a történelembol -
bár kétségtelen, hogy nem iskolamester és nem
is példatár - okulni valamelyest mégiscsak lehet.
Például innen lehet tudni azt, hogy a ,,múlt eltörlése"
politikai programként nem igazán szokott sikeres lenni, a
múlt ugyanis tovább él a jelenben, és ezáltal
a jövore is hatással van.
A ,,historizálás" megszüntetésére
irányuló óhaj aligha teljesülhet. Aligha akadályozható
meg, hogy a történelem a politikai gondolkodás tárgya
és ebbol következoen politikai viták témája
legyen. Aligha hinném, hogy a ,,revíziós" viták
a jövoben elkerülhetok lesznek, s arra sem számíthatunk,
hogy eltunnek a magyar történelemrol alkotott eloítéletek,
rögeszmék, mítoszok. Megértem, ha a történészt
bosszantják a téves nézetek, a hamis állítások,
sot még azt is, ha fellép ellenük, ha kimutatja a tévedéseket,
ha leleplezi hamisságukat. Ám könnyen szereptévesztés
áldozata lehet, ha nem érti meg, hogy a politika, a politikai
gondolkodás nem a tudomány normarendszere alapján
ítélheto meg. Ha tehát a történelemrol,
annak egyes eseményeirol, egyes szereploinek értékelésérol
folyó vitáknak politikai relevanciája, politikai jelentése
és jelentosége is van, a politikai tartalmak közötti
vitában nem lehet a történészé és
a tudományé az igazságosztó bíró
szerepe. De talán még élesebben is fogalmazhatok:
ha a tudós - bármilyen motiváció alapján
- politikai vitába keveredik, akarja, nem akarja, a politika szereplojévé
válik, s így nem lepodhet meg, ha a politikai élet
többi szereploje politikusként ítéli meg.
Egy korábbi példámra visszautalva mondom: aligha
gondolhatja bárki komolyan, hogy a Tisza Istvánról
kialakult, kialakított közvélekedés a történészek
csupán szakmai szempontokat követo vitájában
formálódott ki. Oktatáspolitika, kultúrpolitika
eddig is volt, most is van, s feltehetoen mindaddig lesz, amíg politika
lesz. Bizonyos ügyek - például hogy az iskolákban
mit és milyen tankönyvekbol tanítanak, a kutatási
támogatások milyen témákat, milyen szemléletu
kutatókat preferálnak - eszerint szükségképpen
a politika témájává is válnak, a döntésekben
a politika szempontjai szerint is érvényesülnek. És
persze amíg politika van, addig lesznek politikai meggyozodések,
sot szenvedélyek, lesznek eltéro értékek, lesznek
egymással konkuráló jövoképek. Továbbá
- feltéve, hogy állításaim igazak - szükségképpen
lesznek különbözo múltképek is. A sokak által
bizonyára oszintén óhajtott teljes és tökéletes
konszenzus nem fog létrejönni a magyar történelmet
illetoen sem.
De miért volna ez baj? A demokráciát, az alkotmányosságot,
a jogállamot, a szabadságjogokat - beleértve a tudomány
szabadságát is - nem a politika fenyegeti úgy általában.
Sot, politika nélkül sem demokrácia, sem szabadságjogok,
sem alkotmányosság, sem jogállam nem létezhetne.
Valamely
politika
persze jelenthet fenyegetést ezen értékekre és
intézményekre, de bizonyosan nem azáltal, hogy cselekvésében,
logikájában nem a tudomány szabályrendszerének
felel meg. A tudomány szabadságát a politika csak
akkor fogja sérteni, ha a szabadságelvu, a pluralizmust értéknek
tekinto politizálás szabályait sérti meg, ha
céljaiban, eszközhasználatában nem ismer korlátokat,
ha magára nézve nem tartja érvényesnek azokat
a normákat, amelyek az imént említett értékeket
és intézményeket védik: a törvényeket,
az erkölcs parancsait és - igen! - a jó ízlés,
a jó modor követelményeit.
Ha viszont a törvény, az erkölcs, a jó modor,
az ízlés követelményeinek visszatartó
ereje a politikában megtörik, nos, annak nem a történészi,
tudósi kompetencia sérülése lesz az egyetlen
és - vélem én egy állam polgáraként
- a legsúlyosabb következménye.
Közlemény
Személyes ezredforduló címmel a Századvég Kiadó gondozásában jelent meg Javorniczky István interjúkötete, amely a szerzo tizenhat ismert társadalomtudóssal, íróval készített beszélgetését tartalmazza a XX. századról. Az interjúk többsége 1998-99 között megjelent a Magyar Nemzet címu napilapban, köztük a Szabad György történészprofesszorral készített beszélgetés is. A kötetbe a szerzo figyelmetlensége folytán olyan, a magnófelvétel más részleteit is tartalmazó változat került, amely több helyen eltér az újságban megjelent szövegtol.
[1]
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán a millennium
tiszteletére rendezett tudományos ülésen tartott
eloadás szerkesztett változata.
[2]
Gero András: Az ezredévi emlékmû. In: uo: Magyar
polgárosodás. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest,
1993. 357-538.
[3]
Ady Endre: A robbanó ország. (Világ, 1910.) In: Vezér
Erzsébet (szerk.): Ady Endre publicisztikai írásai.
III. kötet. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest,
1977. 314-316.
[4]
Uo.
[5]
Uo.: A tarisznyás ember. (Világ, 1911.) I. m. 333.
[5]6
Uo.: Két meggyozodésû emberek (Nyugat, 1911.) I. m.
340-341.
[5]7
Uo.: A robbanó ország. I. m. 315.
[5]8
Uo.: ,,Nagy lopások bûne", 1914.
[5]9
Uo.: A robbanó ország. I. m. 315.
[10]
Uo.: Korrobori. (1917, de ekkor nem jelent meg.) I. m. 519-522.
[11]
Uo.: A márciusi Naphoz. 1910.
[12]
Gero: i. m. 357.
[13]
Szabó Ervin: Társadalmi és pártharcok a 48-49-es
magyar forradalomban.
[14]
A jelenleg is meglehetosen hektikus értelmiségi közgondolkodásra
tekintettel már csak önvédelembol sem mulaszthatom el
annak nyomatékos hangsúlyozását, hogy természetesen
tisztában vagyok vele, a fentiekben nem Ady értékelését,
ahogy mondani szokták, a magyar történelemben való
elhelyezését, a ,,ki volt az igazi Ady" rejtélyének
megoldását végeztem el. Sot, még arra is szolgáltatok
bizonyítékot, hogy olvastam Ady más írásait
is. Például ilyen sorokat:
,,De arról van szó, hogy amíg mi a Földet
s a lebego Eget bejárjuk könyvben, képben, új
gondolatban, alattunk és hátunk mögött marad egy
furcsa Magyarország. (...) Tudjuk meg, mert hiszen úgyis
tudjuk, hogy a mai Magyarország olyan, amilyen, minden bevált
és beválható társadalmi törvény
alatt álló, mégis más, mint más. ...az
bizonyos, hogy török idobeli csibéinkre hirtelenül
csapott reá a finom, de éhes, nyugati héja. ...Magyarország
ma együtt érzi a catalaunumi, várnai és königgrätzi,
boszniai csatákat, miként a görög kultúrától
kezdve érzi az összes lelkébe karmosodott fo- és
fiókkultúrákat. De Magyarország ma is félig
ázsiai ország - oly jól esik e banális s talán
nem is igaz igazságot leírni -, rakodóhelye ma már
minden ideaáramnak, s a gazdasági konstellációk
folytán mégis olyan megközelíthetetlen. De talán
próbáljuk kihagyni, ha lehet, s ha tréfából
is, de hagyjuk ki Magyarországból s a valóságos
Magyarországból, Budapestbol, ezeket a skrupulusokat. Még
mindig meg fog maradni egy minden eddig leírt mondatot cáfoló
igazság, mely talán csak annyit ér, mint minden igazság,
de eros és percenként aktuális. Ez a Budapest s vele
együtt ez a Nyugatról meglegyintett Magyarország késon,
kicsiben s egy pöttyet sajátosan szeretnének csinálni
valamit. S e valaminek útjában állunk, holott nem
tehetünk róla, és igazunk van, mindannyian, akik a világból
s a Földbol láttunk valamit, ...avagy, ami több, akik
sokat olvastunk, és minden lehetot elképzeltünk. (...)
Mi néhány százan, az ifjúsági mesék
Jelky Andrásai, mi világjártak, szeretnénk
egy országból azt csinálni, ami lehetetlen egyre-kettore.
S nem vesszük észre, hogy ez az ország nem is olyan
halott és szamártövises ország, mint mi látjuk,
akik fantáziában, térben, olvasmányban annyira
s mindig többen eltávolodunk tole. (...) Én látom,
hogy mi, néhány százan csak zavarólag hatunk
abba a nagy míveletbe, mely eloször is terjedelmes alapját
dolgozza a mi csak leendo életjogunknak. A magyar Jelky Andrások,
a nem Korösi Csomák, legyenek türelemmel: ha nem tûrnek,
úgyis a Korösi Csomák sorsa éri oket, s ha nem
tudják bevárni az új Magyarország sikereit
- mesebelibbek lesznek minden Jelky Andrásoknál." Jelkyek
és Csomaiak. (Nyugat, 1911.) I. m. 353-354.
Az iménti sorok felidézése talán bizonyítja,
hogy tudatában vagyok az Ady-jelenség ,,bonyolultságának",
hogy tudom, az ,,igazi" Ady - költo és zseni lévén,
talán még fokozottabban - ,,...mint minden ember: fenség,
/ Észak-fok, titok, idegenség, / Lidérces, messze
fény, / Lidérces, messze fény.")
[15]
Király István kifejezése.
[16]
Szekfû Gyula: Három nemzedék és ami utána
következik. (Ötödik kiadás) Királyi Magyar
Egyetemi Nyomda, Budapest, 1938. 5-6.
[17]
Németh László: Kisebbségben. (1939) In: uo.:
Sorskérdések.
Magveto-Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1989. 408-409.
[18]
Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás
magyar történelem. (1948) In: uo.: Válogatott tanulmányok,
1945-1949. (Szerkesztette Vida István) Magveto Könyvkiadó,
Budapest, 1986. 573-574.
[19]
Uo. 615.
[20]
Uo. 608.
[21]
Uo. 609.
[22]
Uo.
[23]
Ismételten hangsúlyozom, hogy a fentiekben nem Szekfû
Gyula, Németh László és Bibó István
értékelésére, ahogy mondani szokták,
az ,,igazi Szekfû", az ,,igazi Németh László",
az ,,igazi Bibó" rejtélyének megoldására
vállalkoztam. E személyiségekrol ma már számos,
egymással vitatkozó feldolgozás áll rendelkezésünkre;
én itt - talán tiszteletlenül - csupán illusztrációkért
fordultam e szellemi kiválóságok mûveihez.
[24]
Nem állom meg, hogy egy jellegzetes példát ne hozzak
e személetre. Valamikor a kilencvenes évek elején
fordult hozzám egy politikus ,,szakvéleményért":
ugyan, mondjam már meg neki, hogy Szent István MDF-es vagy
SZDSZ-es volt-e?
[25]
E téma alapos tárgyalását lásd Lackó
Miklós: Révai József a magyar történelemrol.
In: Lackó Miklós: Sziget és külvilág.
MTA
Történettudományi Intézete, Budapest, 1996. (Társadalom-
és mûvelodéstörténeti tanulmányok
18.)
[26]
Révai József: Marx és az 1848-as magyar forradalom.
(1940) In: uo.: Válogatott történelmi írások.
I. kötet. (Szerkesztett:. F. Majlát Auguszta) Kossuth Könyvkiadó,
Budapest, 1966. 125.
[27]
Uo. 125-126.
[28]
Révai József: A demokratikus nevelés szelleme. (1947.
december) In: uo.: Élni tudtunk a szabadsággal. Szikra kiadás,
Budapest, 1949. 614-615.
[29]
Uo. 613-614.
[30]
Uo. 610.
[31]
Révai József: Ady Endre halálának harmincadik
évfordulója. In: uo., 1949: 673.
[32]
Uo. 675.
[33]Népszabadság,
2000. november 8.
[34]
Ady Endre: A tarisznyás ember. I. m. 333.
[35]Népszabadság,
2000. november 9.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu